MAʼMURIY MAJBURLOV. MAʼMURIY REJIMLAR. RUXSAT BERISH TIZIMI.

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

28,2 KB


 
 
 
 
MAʼMURIY MAJBURLOV. MAʼMURIY REJIMLAR. RUXSAT BERISH 
TIZIMI. 
 
 
 
1. Maʼmuriy majburlov: tushunchasi va o‘ziga xos xususiyatlari.  
2. Maʼmuriy ogohlantirish choralari. 
2.1. Qoida va talablarni tekshirish. 
2.2. Karantin. 
3 Maʼmuriy rejimlarning huquqiy tabiati va turlari. 
3.1. Sohaga oid (funksional) rejimlar: bojxona, sanitariya- epidemiyaga 
qarshi, pasport, ekologik va h.z.  
3.2. Qonuniylashtiruvchi (ro‘yxat-hisobga olish) rejimlari. 
3.3. Favqulodda vaziyat rejimi. 
4. Ruxsat berish tizimi.  
 
Maʼmuriy majburlash davlat majburlovining muhim tarkibiy qismi sifatida 
maʼmuriy huquq normalariga muvofiq qo‘llaniladigan huquqiy majburlov turidir. 
Yuridik adabiyotlarda «maʼmuriy majburlash” atamasining talqiniga oid bir necha 
yondashuvlarni uchratish mumkin. Maʼmuriy majburlashga, eng avvalo, 
maʼmuriy- huquqiy normalar bilan mustahkamlangan huquqiy majburlovning 
sohaviy turi sifatida qaraladi. Huquqiy tizimning alohida tarmog‘i sifatida 
maʼmuriy huquqning tartibga solish predmeti nuqtai nazaridan maʼmuriy 
majburlash davlat boshqaruvini amalga oshi- rishda joriy etiladi. Maʼmuriy 
majburlov choralarining maʼmu- riy qonunchilikda mustahkamlanganligini 
inobatga olgan holda, ushbu majburlov turini tartibga soluvchi normalar maʼmuriy 
Logotip
MAʼMURIY MAJBURLOV. MAʼMURIY REJIMLAR. RUXSAT BERISH TIZIMI. 1. Maʼmuriy majburlov: tushunchasi va o‘ziga xos xususiyatlari. 2. Maʼmuriy ogohlantirish choralari. 2.1. Qoida va talablarni tekshirish. 2.2. Karantin. 3 Maʼmuriy rejimlarning huquqiy tabiati va turlari. 3.1. Sohaga oid (funksional) rejimlar: bojxona, sanitariya- epidemiyaga qarshi, pasport, ekologik va h.z. 3.2. Qonuniylashtiruvchi (ro‘yxat-hisobga olish) rejimlari. 3.3. Favqulodda vaziyat rejimi. 4. Ruxsat berish tizimi. Maʼmuriy majburlash davlat majburlovining muhim tarkibiy qismi sifatida maʼmuriy huquq normalariga muvofiq qo‘llaniladigan huquqiy majburlov turidir. Yuridik adabiyotlarda «maʼmuriy majburlash” atamasining talqiniga oid bir necha yondashuvlarni uchratish mumkin. Maʼmuriy majburlashga, eng avvalo, maʼmuriy- huquqiy normalar bilan mustahkamlangan huquqiy majburlovning sohaviy turi sifatida qaraladi. Huquqiy tizimning alohida tarmog‘i sifatida maʼmuriy huquqning tartibga solish predmeti nuqtai nazaridan maʼmuriy majburlash davlat boshqaruvini amalga oshi- rishda joriy etiladi. Maʼmuriy majburlov choralarining maʼmu- riy qonunchilikda mustahkamlanganligini inobatga olgan holda, ushbu majburlov turini tartibga soluvchi normalar maʼmuriy
huquqning mustaqil huquqiy instituti maʼmuriy-huquqiy majburlov instituti 
sifatida ham eʼtirof etiladi.  
Shu o‘rinda, maʼmuriy-huquqiy majburlash bilan maʼmuriy majburlash 
tushunchalarini bir-biridan farqlash mumkin. Bu tushunchalar o‘rtasidagi 
farqlarning yuzaga kelishiga, «maʼmuriy majburlash” atamasining huquqiy 
asoslari, qo‘llash tartibi va subʼektlari nuqtai nazaridan tal- qin qilinishida turli 
yondashuvlarning mavjudligi sabab bo‘lmoqda. Bu borada maʼmuriy huquq 
lug‘atida maʼmuriy majburlashni «jamiyatning hayotiy faoliyatida (jamoat tartibini 
saqlash, yo‘l harakati xavfsizligi, ruxsat berish tizimi, sanitariya, yong‘in xavf- 
sizligi va boshqalar) ijtimoiy normalar va qoidalarni bajarish maqsadida ijro 
etuvchi hokimiyat sohasida jismoniy va yuridik shaxslarning munosib xulq-atvorda 
bo‘lishini majburiy taʼminlash usuli” deb taʼrif berilgan. Bundan ko‘rinib turibdiki, 
maʼmuriy majburlashning alohida belgilaridan biri uning ijro etuvchi hokimiyat 
sohasida qo‘llanishidir. Shu bilan birga, maʼmuriy huquq fanida ijro etuvchi 
hokimiyat davlat hokimiyat organlarining tizimi sifatida ifodalanadi. Shu bois, 
maʼmuriy majburlashni ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatining turli 
sohalarida qo‘l lanishini qayd etish mumkin. 
Maʼmuriy majburlash – qonunchilik hujjatlari bilan qo‘riqla- nadigan ijtimoiy 
munosabatlarni muhofaza qilish maqsadida maʼmuriy huquq normalarida 
belgilangan tartibda davlat boshqaruvi organlari tomonidan qonunda nazarda 
tutilgan alohida hollarda sudlar tomonidan qo‘llaniladigan davlat majburlovining 
alohida turidir. Mazkur tushunchada maʼmuriy majburlashning maxsus belgi lari 
sifatida uni qo‘llovchi subʼektlar hamda majburiy choralarni qo‘llash tartibini 
belgilovchi normalarni qayd etish mumkin.  
Maʼmuriy majburlash bilan maʼmuriy-huquqiy majburlash o‘rtasidagi farq 
xususida D.N.Baxrax fikr yuritib, maʼmuriy-huquqiy majburlash – huquqqa xilof 
xatti-harakat sodir etilishi munosabati bilan maʼmuriy huquq normalarida 
belgilangan majburlash choralarini funksional hokimiyat subʼektlari tomonidan 
qo‘llaniladigan davlat majburlovining alohida turidir, deydi. Ushbu tushunchada u 
maʼmuriy-huquqiy majburlov subʼekti sifatida funk sional hokimiyatni ko‘rsatib, 
Logotip
huquqning mustaqil huquqiy instituti maʼmuriy-huquqiy majburlov instituti sifatida ham eʼtirof etiladi. Shu o‘rinda, maʼmuriy-huquqiy majburlash bilan maʼmuriy majburlash tushunchalarini bir-biridan farqlash mumkin. Bu tushunchalar o‘rtasidagi farqlarning yuzaga kelishiga, «maʼmuriy majburlash” atamasining huquqiy asoslari, qo‘llash tartibi va subʼektlari nuqtai nazaridan tal- qin qilinishida turli yondashuvlarning mavjudligi sabab bo‘lmoqda. Bu borada maʼmuriy huquq lug‘atida maʼmuriy majburlashni «jamiyatning hayotiy faoliyatida (jamoat tartibini saqlash, yo‘l harakati xavfsizligi, ruxsat berish tizimi, sanitariya, yong‘in xavf- sizligi va boshqalar) ijtimoiy normalar va qoidalarni bajarish maqsadida ijro etuvchi hokimiyat sohasida jismoniy va yuridik shaxslarning munosib xulq-atvorda bo‘lishini majburiy taʼminlash usuli” deb taʼrif berilgan. Bundan ko‘rinib turibdiki, maʼmuriy majburlashning alohida belgilaridan biri uning ijro etuvchi hokimiyat sohasida qo‘llanishidir. Shu bilan birga, maʼmuriy huquq fanida ijro etuvchi hokimiyat davlat hokimiyat organlarining tizimi sifatida ifodalanadi. Shu bois, maʼmuriy majburlashni ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatining turli sohalarida qo‘l lanishini qayd etish mumkin. Maʼmuriy majburlash – qonunchilik hujjatlari bilan qo‘riqla- nadigan ijtimoiy munosabatlarni muhofaza qilish maqsadida maʼmuriy huquq normalarida belgilangan tartibda davlat boshqaruvi organlari tomonidan qonunda nazarda tutilgan alohida hollarda sudlar tomonidan qo‘llaniladigan davlat majburlovining alohida turidir. Mazkur tushunchada maʼmuriy majburlashning maxsus belgi lari sifatida uni qo‘llovchi subʼektlar hamda majburiy choralarni qo‘llash tartibini belgilovchi normalarni qayd etish mumkin. Maʼmuriy majburlash bilan maʼmuriy-huquqiy majburlash o‘rtasidagi farq xususida D.N.Baxrax fikr yuritib, maʼmuriy-huquqiy majburlash – huquqqa xilof xatti-harakat sodir etilishi munosabati bilan maʼmuriy huquq normalarida belgilangan majburlash choralarini funksional hokimiyat subʼektlari tomonidan qo‘llaniladigan davlat majburlovining alohida turidir, deydi. Ushbu tushunchada u maʼmuriy-huquqiy majburlov subʼekti sifatida funk sional hokimiyatni ko‘rsatib,
faqat davlat organlarigina maʼmuriy majburlash subʼekti bo‘la olishi mumkin, 
degan fikrni ilgari surgan. Bu borada M.I.Eropkin shunday deydi: maʼmuriy 
majburlash-jamoat xavfsizligini taʼminlash yoki maʼmuriy xatti-harakat uchun 
javobgarlikka tortish, huquqqa xilof xatti-harakatlarni to‘xtatish maqsadida 
fuqarolar, mansabdor shaxslardan yuridik majburiyatlarini bajarishga majbur 
etishdan iborat qonunda nazarda tutilgan choralarni davlat boshqaruvi organlari, 
sudlar, ayrim davlat-hokimiyat vakolatlariga ega bo‘lgan jamoat tashkilotlari 
tomonidan qo‘llanilishi. Ushbu tushunchada maʼmuriy majburlashning «huquqqa 
xilof xatti-harakatlarni to‘xtatish” maqsadida qo‘llanilishi bilan birga, uni «jamoat 
xavfsizligini taʼminlash yoki maʼmuriy xatti-harakat uchun javobgarlikka tortish” 
maqsadida ham qo‘llanilishini nazarda tutuvchi maxsus belgilari sifatida qayd 
etilgan. Bunda muallif maʼmuriy majburlashni qo‘llash fuqarolar va mansabdor 
shaxslarning yuridik majburiyatlari bajarilishini taʼminlash vazifasini o‘taydi, deb 
taʼkidlaydi. 
Huquqshunos olim H.R. Alimov esa, «maʼmuriy majburlash – davlat 
boshqaruvi jarayonida maʼmuriy huquqbuzarlikning oldini olish va aybdorlarni 
maʼmuriy javobgarlikka tortish maqsadida kishilarning ongiga va xulqiga ruhiy, 
moddiy yoki jismoniy taʼsir ko‘rsatish”, deydi. YU.I. Starilov va V.G. Rozenfeldlar 
maʼmuriy majburlashning qonunchilikda nazarda tutilgan maʼmuriy sanksiya- larni 
qo‘llash tahdidi bilan subʼektlar ongi va xulq-atvoriga taʼsir etish hamda aybdor 
shaxslarni javobgarlikka tortish maqsadida qo‘llanilishini ifodalovchi belgilarini 
ko‘rsatib o‘tadi. Maʼmuriy majburlashni qo‘llovchi subʼektlar doirasiga vakolatli 
organlar va mansabdor shaxslar qatorida jamoatchilik vakillarini ham kiritadi. 
Shunday kilib, maʼmuriy majburlash tushunchasiga oid keltirilgan fikrlarni 
umumlashtirib, davlat majbulovining tarkibiy qismi hisoblagan maʼmuriy 
majburlashning quyidagi xususiyatlarini ko‘rsatib o‘tish mumkin: 
Maʼmuriy majburlash davlat boshqaruvi sohasida yuzaga keladigan ijtimoiy 
munosabatlarni muhofaza qilish maqsadiga ega davlat majburlovining alohida 
turidir. Maʼmuriy-huquqiy normalarda davlat organlari tomonidan huquq-tartibotni 
taʼminlashda qo‘llaniladigan keng doiradagi majburiy taʼsir etish choralari 
Logotip
faqat davlat organlarigina maʼmuriy majburlash subʼekti bo‘la olishi mumkin, degan fikrni ilgari surgan. Bu borada M.I.Eropkin shunday deydi: maʼmuriy majburlash-jamoat xavfsizligini taʼminlash yoki maʼmuriy xatti-harakat uchun javobgarlikka tortish, huquqqa xilof xatti-harakatlarni to‘xtatish maqsadida fuqarolar, mansabdor shaxslardan yuridik majburiyatlarini bajarishga majbur etishdan iborat qonunda nazarda tutilgan choralarni davlat boshqaruvi organlari, sudlar, ayrim davlat-hokimiyat vakolatlariga ega bo‘lgan jamoat tashkilotlari tomonidan qo‘llanilishi. Ushbu tushunchada maʼmuriy majburlashning «huquqqa xilof xatti-harakatlarni to‘xtatish” maqsadida qo‘llanilishi bilan birga, uni «jamoat xavfsizligini taʼminlash yoki maʼmuriy xatti-harakat uchun javobgarlikka tortish” maqsadida ham qo‘llanilishini nazarda tutuvchi maxsus belgilari sifatida qayd etilgan. Bunda muallif maʼmuriy majburlashni qo‘llash fuqarolar va mansabdor shaxslarning yuridik majburiyatlari bajarilishini taʼminlash vazifasini o‘taydi, deb taʼkidlaydi. Huquqshunos olim H.R. Alimov esa, «maʼmuriy majburlash – davlat boshqaruvi jarayonida maʼmuriy huquqbuzarlikning oldini olish va aybdorlarni maʼmuriy javobgarlikka tortish maqsadida kishilarning ongiga va xulqiga ruhiy, moddiy yoki jismoniy taʼsir ko‘rsatish”, deydi. YU.I. Starilov va V.G. Rozenfeldlar maʼmuriy majburlashning qonunchilikda nazarda tutilgan maʼmuriy sanksiya- larni qo‘llash tahdidi bilan subʼektlar ongi va xulq-atvoriga taʼsir etish hamda aybdor shaxslarni javobgarlikka tortish maqsadida qo‘llanilishini ifodalovchi belgilarini ko‘rsatib o‘tadi. Maʼmuriy majburlashni qo‘llovchi subʼektlar doirasiga vakolatli organlar va mansabdor shaxslar qatorida jamoatchilik vakillarini ham kiritadi. Shunday kilib, maʼmuriy majburlash tushunchasiga oid keltirilgan fikrlarni umumlashtirib, davlat majbulovining tarkibiy qismi hisoblagan maʼmuriy majburlashning quyidagi xususiyatlarini ko‘rsatib o‘tish mumkin: Maʼmuriy majburlash davlat boshqaruvi sohasida yuzaga keladigan ijtimoiy munosabatlarni muhofaza qilish maqsadiga ega davlat majburlovining alohida turidir. Maʼmuriy-huquqiy normalarda davlat organlari tomonidan huquq-tartibotni taʼminlashda qo‘llaniladigan keng doiradagi majburiy taʼsir etish choralari
belgilagan. Aytish joizki, ushbu majburlov turi nafaqat maʼmuriy-huquqiy 
normalar va munosabatlarni, balki boshqa huquq sohasi (mehnat, fuqarolik, yer va 
boshqalar) normalarini ham qo‘riqlaydi. 
Maʼmuriy majburlash davlat boshqaruvi sohasida ijtimoiy munosabatlarni 
huquqqa xilof xatti-harakatlardan himoya qilish, shuningdek jamoat xavfsizligini 
taʼminlash vositasi va kafolati hisoblanadi. 
Maʼmuriy majburlash xizmat bo‘ysunuvi doirasidan tashqarida funksional 
hokimiyat subʼektlari tomonidan amalga oshiriladi. Ushbu munosabatlar tashkiliy 
bo‘ysunuv bo‘lmaganida amalga oshi- riladi. 
Maʼmuriy majburlash subʼektlari faqat vakolatli davlat organlari yoki ularning 
mansabdor shaxslari hisoblanadi. Shuning uchun ham, maʼmuriy majburlashga xos 
xususiyatdan biri – sudlov tashqi tartibining qo‘llanilishidir. 
Maʼmuriy majburiy taʼsir etish nafaqat alohida shaxslarga balki, tashkilotlar, 
jamoa subʼektlariga ham qo‘llaniladi. 
Maʼmuriy majburlash maʼmuriy-huquqiy va maʼmuriy-pro- sessual huquq 
normalari bilan tartibga solinadi, ularda maʼmuriy majburlash choralarini qo‘llash 
tartibi va asoslari aniq belgila- nadi. Ayrim hollarda alohida choralarni (masalan, 
maxsus maʼmuriy cheklash choralari) qo‘llashning normativ-huquqiy tartibga 
solinishi tarmoqlararo xususiyatga ega (masalan, pul mablag‘larini xatlash 
fuqarolik qonunchiligi bilan tartibga solinadi). 
Maʼmuriy majburlash choralari jamoat xavfsizligiga yoki shaxs hayotiga 
tahdid soladigan holatlarning yuzaga kelishi, maʼmu- riy huquqbuzarliklarning 
sodir etilishi (yoki sodir etilishi arafasida), shuningdek, jinoyatlarning oldini 
olishda qo‘llaniladi. 
Maʼmuriy majburlash choralarini qo‘llash tartibi nisbatan oddiyligi bilan 
farqlanadi. Masalan, maʼmuriy-protsessual maj- burlovda jinoyat-protsessual 
majburlovga qaraganda huquqiy cheklov- lar hajmi kamroq. 
Yuqoridagilarni inobatga olib, maʼmuriy-huquqiy majburlovni jismoniy va 
yuridik shaxslarga yuklatilgan yuridik majburiyatlar- ni og‘ishmay bajarishini 
taʼminlashga qaratilgan, maʼmuriy huquq normalarida belgilangan majburiy 
Logotip
belgilagan. Aytish joizki, ushbu majburlov turi nafaqat maʼmuriy-huquqiy normalar va munosabatlarni, balki boshqa huquq sohasi (mehnat, fuqarolik, yer va boshqalar) normalarini ham qo‘riqlaydi. Maʼmuriy majburlash davlat boshqaruvi sohasida ijtimoiy munosabatlarni huquqqa xilof xatti-harakatlardan himoya qilish, shuningdek jamoat xavfsizligini taʼminlash vositasi va kafolati hisoblanadi. Maʼmuriy majburlash xizmat bo‘ysunuvi doirasidan tashqarida funksional hokimiyat subʼektlari tomonidan amalga oshiriladi. Ushbu munosabatlar tashkiliy bo‘ysunuv bo‘lmaganida amalga oshi- riladi. Maʼmuriy majburlash subʼektlari faqat vakolatli davlat organlari yoki ularning mansabdor shaxslari hisoblanadi. Shuning uchun ham, maʼmuriy majburlashga xos xususiyatdan biri – sudlov tashqi tartibining qo‘llanilishidir. Maʼmuriy majburiy taʼsir etish nafaqat alohida shaxslarga balki, tashkilotlar, jamoa subʼektlariga ham qo‘llaniladi. Maʼmuriy majburlash maʼmuriy-huquqiy va maʼmuriy-pro- sessual huquq normalari bilan tartibga solinadi, ularda maʼmuriy majburlash choralarini qo‘llash tartibi va asoslari aniq belgila- nadi. Ayrim hollarda alohida choralarni (masalan, maxsus maʼmuriy cheklash choralari) qo‘llashning normativ-huquqiy tartibga solinishi tarmoqlararo xususiyatga ega (masalan, pul mablag‘larini xatlash fuqarolik qonunchiligi bilan tartibga solinadi). Maʼmuriy majburlash choralari jamoat xavfsizligiga yoki shaxs hayotiga tahdid soladigan holatlarning yuzaga kelishi, maʼmu- riy huquqbuzarliklarning sodir etilishi (yoki sodir etilishi arafasida), shuningdek, jinoyatlarning oldini olishda qo‘llaniladi. Maʼmuriy majburlash choralarini qo‘llash tartibi nisbatan oddiyligi bilan farqlanadi. Masalan, maʼmuriy-protsessual maj- burlovda jinoyat-protsessual majburlovga qaraganda huquqiy cheklov- lar hajmi kamroq. Yuqoridagilarni inobatga olib, maʼmuriy-huquqiy majburlovni jismoniy va yuridik shaxslarga yuklatilgan yuridik majburiyatlar- ni og‘ishmay bajarishini taʼminlashga qaratilgan, maʼmuriy huquq normalarida belgilangan majburiy
choralarni vakolatli subʼektlar tomonidan qo‘llanilishini nazarda tutuvchi huquqiy 
majburlovning sohaviy turi deb qarash mumkin. 
O‘z navbatida, maʼmuriy majburlash – huquqiy majburlovning sohaviy turi 
sifatida huquqqa xilof xatti-harakatlarning sodir etilishi yoki jamoat xavfsizligiga 
yoxud shaxsning xavfsizligiga tahdid soladigan holatlar yuzaga kelishi munosabati 
bilan aybdor shaxslarning yuridik majburiyatlarini og‘ishmay bajarishini taʼmin 
lashga qaratilgan maʼmuriy va maʼmuriy-protsessual huquq normalarida 
belgilangan majburiy taʼsir choralarining funksional hokimiyat subʼektlari 
tomonidan qo‘llanilishida ifodalangan davlat boshqaruvi usulidir. Maʼmuriy 
majburlash choralarini tasniflash maʼmuriy huquqda o‘ziga xos xususiyatga ega 
bo‘lib, alohida ilmiy- nazariy ahamiyat kasb etadi. Aytish joizki, bugungi kunga 
qadar maʼmuriy-huquqiy fanda maʼmuriy majburlash choralariga nisbatan 
umumeʼtirof etilgan yagona fikr, qarash yo‘q. Shu bilan birga, soha olimlarining 
ko‘pchiligi maʼmuriy majburlash choralarini tasniflashda asosiy mezon sifatida 
huquq-tartibotni taʼminlash usuli va ushbu choralarni qo‘llash maqsadini asos qilib 
oladilar. 
Maʼmuriy oldini olish choralari maʼmuriy huquqbuzarlikka yo‘l qo‘ymaslik niyatida 
qo‘llaniladi. Xususan, bu guruhda odamlar yoki hayvonlar o‘rtasida yuqumli 
kasalliklar paydo bo‘lganda shu hududda karantin eʼlon qilinishi; davlat 
chegaralarini yopish; yo‘l harakatini cheklash va to‘xtatish; transport ustidan texnik 
nazorat o‘tkazish; sanitariya nazorati; yong‘inning oldini olish nazorati; hujjatlarni 
tekshirish; olib ketilayotgan yoki olib kelinayotgan mollarni tekshirish; ichki ishlar 
organlariga fuqarolarni olib kelish, ro‘yxatdan o‘tkazish va rasmiy ogohlantirish 
(agar fuqaroning huquqbuzarlik yo‘liga kirmoqchi bo‘lgani to‘g‘risida axborot 
bo‘lsa); jazoni ijro etish muassasalaridan bo‘shatilgan shaxslar ustidan maʼmuriy 
nazorat o‘rnatish va hokazolar kiradi. 
 
Maʼmuriy ogohlantirish choralari. 
 
Logotip
choralarni vakolatli subʼektlar tomonidan qo‘llanilishini nazarda tutuvchi huquqiy majburlovning sohaviy turi deb qarash mumkin. O‘z navbatida, maʼmuriy majburlash – huquqiy majburlovning sohaviy turi sifatida huquqqa xilof xatti-harakatlarning sodir etilishi yoki jamoat xavfsizligiga yoxud shaxsning xavfsizligiga tahdid soladigan holatlar yuzaga kelishi munosabati bilan aybdor shaxslarning yuridik majburiyatlarini og‘ishmay bajarishini taʼmin lashga qaratilgan maʼmuriy va maʼmuriy-protsessual huquq normalarida belgilangan majburiy taʼsir choralarining funksional hokimiyat subʼektlari tomonidan qo‘llanilishida ifodalangan davlat boshqaruvi usulidir. Maʼmuriy majburlash choralarini tasniflash maʼmuriy huquqda o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, alohida ilmiy- nazariy ahamiyat kasb etadi. Aytish joizki, bugungi kunga qadar maʼmuriy-huquqiy fanda maʼmuriy majburlash choralariga nisbatan umumeʼtirof etilgan yagona fikr, qarash yo‘q. Shu bilan birga, soha olimlarining ko‘pchiligi maʼmuriy majburlash choralarini tasniflashda asosiy mezon sifatida huquq-tartibotni taʼminlash usuli va ushbu choralarni qo‘llash maqsadini asos qilib oladilar. Maʼmuriy oldini olish choralari maʼmuriy huquqbuzarlikka yo‘l qo‘ymaslik niyatida qo‘llaniladi. Xususan, bu guruhda odamlar yoki hayvonlar o‘rtasida yuqumli kasalliklar paydo bo‘lganda shu hududda karantin eʼlon qilinishi; davlat chegaralarini yopish; yo‘l harakatini cheklash va to‘xtatish; transport ustidan texnik nazorat o‘tkazish; sanitariya nazorati; yong‘inning oldini olish nazorati; hujjatlarni tekshirish; olib ketilayotgan yoki olib kelinayotgan mollarni tekshirish; ichki ishlar organlariga fuqarolarni olib kelish, ro‘yxatdan o‘tkazish va rasmiy ogohlantirish (agar fuqaroning huquqbuzarlik yo‘liga kirmoqchi bo‘lgani to‘g‘risida axborot bo‘lsa); jazoni ijro etish muassasalaridan bo‘shatilgan shaxslar ustidan maʼmuriy nazorat o‘rnatish va hokazolar kiradi. Maʼmuriy ogohlantirish choralari.
Maʼmuriy ogohlantiruv choralari – majburiylik xususiyatiga ega bo‘lgan 
choralar bo‘lib, davlat boshqaruvi sohasida jamoat tartibi va xavfsizligini hamda 
boshqa zararli oqibatlarni keltirib chiqarishi mumkin bo‘lgan huquqbuzarliklarni 
ogohlantirish maqsadida qo‘llaniladi. 
Maʼmuriy ogohlantiruv choralari, masalan, ishlab chiqarishda, yo‘l-transport 
harakatida to‘qnashuvlar (avariyalar), yong‘inlarning oldini olish; aholining 
sanitariya epidemiologiya, havo va temir yo‘ldagi xavfsizligini taʼminlash; tabiiy 
ofatlarda va favqulodda holatlarda fuqarolarning hayoti, sog‘lig‘i va xavsizligini 
taʼminlash uchun qo‘llaniladi. 
O‘zbekiston Respublikasi mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish 
vazirining buyrug‘i 2009 yil 2 fevral kunidagi „Avtoklavlarda ishlashda mehnatni 
muhofaza qilish qoidalarini tasdiqlash haqida“gi 5/1-sonli buyrug‘iga ko‘ra 
avtoklavlar laboratoriyalarda ishlatiladigan shisha idishlar va tibbiy asboblarni 
barcha mikroblardan tozalash hamda ish jarayonida hosil bo‘lgan barcha yuqumli 
materiallarni zararsizlantirishda ishlatilishi, sog‘liqni saqlash va avtoklavdan 
foydalanadigan boshqa muassasalarda avtoklavlarni o‘rnatish, texnik ko‘rikdan 
o‘tkazish, foydalanish va tuzatish bilan bog‘liq ishlarni bajaruvchi tomonidan 
qo‘llanishi shartligi ko‘rsatilgan bo‘lib, Muassasalarda avtoklavlarda ishlashda 
mehnatni muhofaza qilish borasidagi ishlarni tashkil qilish xisoblanib, bu esa qoida 
o‘rnatish bilan birga ularni tekshirish tartibini ham belgilab beradi. 
Masalan, Xitoy xalq Respublikasining Uxan shahridagi o‘ta yuqumli 
kasaliklar ishlash uchun ixtisoslashtirilgan laborotoriyada ishlovchi xodimlarga 
alohida tartibda va rejimda ishlovchi mutaxassislar bo‘lib ularga nisbatan mahsus 
rejimlar joriy etilgan va uni tekshirish uchun Butunjaxon sog‘liqni saqlash tashkiloti 
tomonidan o‘rnatilgan tartibda komissiyalar yuboriladi. Biroq shunday bo‘lsada 
2019 yilning noyabr-dekabr oylarida keng tarqalishni boshlagan Sovid-19 kasalini 
shu yerdan chiqqanligi tahmin qilingan edi biroq yakunda unday bo‘lib chiqmadi. 
Umuman olgandan qoida va tekshirishni bir vaqtda ishlaydigan tashkilotlar 
asosan biologik laboratriyalar yoki davlatlarning Mudofaa sohasi tasarrufidagi 
korxonalar xisoblanadi. 
Logotip
Maʼmuriy ogohlantiruv choralari – majburiylik xususiyatiga ega bo‘lgan choralar bo‘lib, davlat boshqaruvi sohasida jamoat tartibi va xavfsizligini hamda boshqa zararli oqibatlarni keltirib chiqarishi mumkin bo‘lgan huquqbuzarliklarni ogohlantirish maqsadida qo‘llaniladi. Maʼmuriy ogohlantiruv choralari, masalan, ishlab chiqarishda, yo‘l-transport harakatida to‘qnashuvlar (avariyalar), yong‘inlarning oldini olish; aholining sanitariya epidemiologiya, havo va temir yo‘ldagi xavfsizligini taʼminlash; tabiiy ofatlarda va favqulodda holatlarda fuqarolarning hayoti, sog‘lig‘i va xavsizligini taʼminlash uchun qo‘llaniladi. O‘zbekiston Respublikasi mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirining buyrug‘i 2009 yil 2 fevral kunidagi „Avtoklavlarda ishlashda mehnatni muhofaza qilish qoidalarini tasdiqlash haqida“gi 5/1-sonli buyrug‘iga ko‘ra avtoklavlar laboratoriyalarda ishlatiladigan shisha idishlar va tibbiy asboblarni barcha mikroblardan tozalash hamda ish jarayonida hosil bo‘lgan barcha yuqumli materiallarni zararsizlantirishda ishlatilishi, sog‘liqni saqlash va avtoklavdan foydalanadigan boshqa muassasalarda avtoklavlarni o‘rnatish, texnik ko‘rikdan o‘tkazish, foydalanish va tuzatish bilan bog‘liq ishlarni bajaruvchi tomonidan qo‘llanishi shartligi ko‘rsatilgan bo‘lib, Muassasalarda avtoklavlarda ishlashda mehnatni muhofaza qilish borasidagi ishlarni tashkil qilish xisoblanib, bu esa qoida o‘rnatish bilan birga ularni tekshirish tartibini ham belgilab beradi. Masalan, Xitoy xalq Respublikasining Uxan shahridagi o‘ta yuqumli kasaliklar ishlash uchun ixtisoslashtirilgan laborotoriyada ishlovchi xodimlarga alohida tartibda va rejimda ishlovchi mutaxassislar bo‘lib ularga nisbatan mahsus rejimlar joriy etilgan va uni tekshirish uchun Butunjaxon sog‘liqni saqlash tashkiloti tomonidan o‘rnatilgan tartibda komissiyalar yuboriladi. Biroq shunday bo‘lsada 2019 yilning noyabr-dekabr oylarida keng tarqalishni boshlagan Sovid-19 kasalini shu yerdan chiqqanligi tahmin qilingan edi biroq yakunda unday bo‘lib chiqmadi. Umuman olgandan qoida va tekshirishni bir vaqtda ishlaydigan tashkilotlar asosan biologik laboratriyalar yoki davlatlarning Mudofaa sohasi tasarrufidagi korxonalar xisoblanadi.
 
Maʼmuriy-huquqiy rejimlar tushunchasi, mazmuni, mazmuni va turlari 
Zamonaviy davlat boshqaruvi taʼsirni tartibga solish usullari, vositalarining 
sezilarli miqdoriy va hajmi bilan ajralib turadi. Jamoatchilik bilan aloqalarning 
rivojlanishi ularning ko‘p bosqichli tabiati boshqaruvni tartibga solishning keng 
darajada murakkab, ko‘p o‘lchovli va ko‘p bosqichli tizimiga olib keladi. Davlat 
boshqaruvida o‘ziga hos bo‘lgan cheklov, majburlov, ruxsat berish, litsenziyalash 
va turli xildagi maʼmuriy rejimlarni o‘rnatish bugungi kundagi dunyo tartibotida 
rejimli boshqaruv davlat va jamiyat oldida yuzaga keladigan vazifalarni hal qilish 
usuli sifatida qo‘llaniladi. 
Masalan, Rossiya Federatsiyasi Prezidentining 15 yil 2000 martdagi 511-sonli 
“huquqiy hujjatlar klassifikatori to‘g‘risida”gi Farmonida “maʼmuriy va huquqiy 
rejimlar” sifatida chegara rejimi; - harbiy holat rejimi; - favqulodda holat; - 
favqulodda vaziyat rejimi; – bojxona rejimi; – pasport va viza rejimlari; - boshqa 
ruxsat beruvchi va ro‘yxatdan o‘tkazish rejimlari.  
Biroq, zamonaviy davrda rejimni tartibga solishning ushbu ro‘yxati sezilarli 
darajada oshdi. Maʼmuriy-huquqiy rejimlar tushunchasi uchun eng dolzarb maqsad 
- qonun ustuvorligi davlat qurilishiga mos keladigan sifat jihatidan yangi bosqichga 
ko‘tarildi. Rejimni tartibga solish doirasi sezilarli darajada kengaydi. 
 Maʼmuriy-huquqiy rejimlarni huquqiy tartibga solish, qoida tariqasida, 
murakkab tarmoqlararo xarakterga ega. Maʼmuriy huquqiy rejimlarning asosiy 
qismida boshqa (maʼmuriy) huquq sohalari bilan bog‘liq bo‘lgan huquqiy hujjatlar 
bo‘lishi odatiy hol emas. Maʼmuriy-huquqiy rejimlarning normativ asoslari turli 
darajadagi va mazmundagi hujjatlar bilan belgilanadi. 
Umumlashtirilgan shaklda maʼmuriy-huquqiy rejim-bu jismoniy shaxslarning 
o‘zlarining jamoat huquqlari va majburiyatlarini amalga oshirish tartibini, 
shuningdek, hayot jarayonlarining nazorat qilinishini taʼminlash va ularning 
xavfsizligini taʼminlash maqsadida davlat subʼektlarining faoliyati tartibini 
belgilaydigan huquqiy qoidalar va tartibga solish choralari majmui. 
Logotip
Maʼmuriy-huquqiy rejimlar tushunchasi, mazmuni, mazmuni va turlari Zamonaviy davlat boshqaruvi taʼsirni tartibga solish usullari, vositalarining sezilarli miqdoriy va hajmi bilan ajralib turadi. Jamoatchilik bilan aloqalarning rivojlanishi ularning ko‘p bosqichli tabiati boshqaruvni tartibga solishning keng darajada murakkab, ko‘p o‘lchovli va ko‘p bosqichli tizimiga olib keladi. Davlat boshqaruvida o‘ziga hos bo‘lgan cheklov, majburlov, ruxsat berish, litsenziyalash va turli xildagi maʼmuriy rejimlarni o‘rnatish bugungi kundagi dunyo tartibotida rejimli boshqaruv davlat va jamiyat oldida yuzaga keladigan vazifalarni hal qilish usuli sifatida qo‘llaniladi. Masalan, Rossiya Federatsiyasi Prezidentining 15 yil 2000 martdagi 511-sonli “huquqiy hujjatlar klassifikatori to‘g‘risida”gi Farmonida “maʼmuriy va huquqiy rejimlar” sifatida chegara rejimi; - harbiy holat rejimi; - favqulodda holat; - favqulodda vaziyat rejimi; – bojxona rejimi; – pasport va viza rejimlari; - boshqa ruxsat beruvchi va ro‘yxatdan o‘tkazish rejimlari. Biroq, zamonaviy davrda rejimni tartibga solishning ushbu ro‘yxati sezilarli darajada oshdi. Maʼmuriy-huquqiy rejimlar tushunchasi uchun eng dolzarb maqsad - qonun ustuvorligi davlat qurilishiga mos keladigan sifat jihatidan yangi bosqichga ko‘tarildi. Rejimni tartibga solish doirasi sezilarli darajada kengaydi. Maʼmuriy-huquqiy rejimlarni huquqiy tartibga solish, qoida tariqasida, murakkab tarmoqlararo xarakterga ega. Maʼmuriy huquqiy rejimlarning asosiy qismida boshqa (maʼmuriy) huquq sohalari bilan bog‘liq bo‘lgan huquqiy hujjatlar bo‘lishi odatiy hol emas. Maʼmuriy-huquqiy rejimlarning normativ asoslari turli darajadagi va mazmundagi hujjatlar bilan belgilanadi. Umumlashtirilgan shaklda maʼmuriy-huquqiy rejim-bu jismoniy shaxslarning o‘zlarining jamoat huquqlari va majburiyatlarini amalga oshirish tartibini, shuningdek, hayot jarayonlarining nazorat qilinishini taʼminlash va ularning xavfsizligini taʼminlash maqsadida davlat subʼektlarining faoliyati tartibini belgilaydigan huquqiy qoidalar va tartibga solish choralari majmui.
Maʼmuriy-huquqiy rejimlar mazmunining asosiy elementlari quyidagilardir: 
rejimning maqsadi; rejimni tartibga solishning huquqiy tamoyillari; maʼmuriy-
huquqiy tartibga solish obʼekti; rejimni tartibga solish subʼektlarining huquqiy 
holati; tegishli normativ-huquqiy baza va amaliy faoliyatning vositalari, texnikasi va 
usullari to‘plami. tegishli rejim sohasida vakolat berilgan subʼektlar. 
Ko‘rinib turibdiki, maʼmuriy va huquqiy rejimlar tarkibida sezilarli darajada 
farq qilishi mumkin. Ammo umumiy maqsad va umumiy huquqiy prinsiplar 
(masalan, qonuniylik prinsipi; inson huquqlari va yerkinliklarining ustuvorligi 
prinsipi; davlat hokimiyati tomonidan yetkazilgan zararni qoplash prinsipi; davlat 
boshqaruvining umumiy tamoyillari – samaradorlik, ratsionallik, samaradorlik, 
iqtisodiyot) institutning yaxlitligini belgilaydi.  
Maʼmuriy-huquqiy rejimlarning asosiy maqsadi jamoat jarayonlarining 
nazorat qilinishini taʼminlash va umuman butun davlat xavfsizligi nuqtai nazaridan 
hayotning eng muhim sohalarida jinoyatchilar uchun to‘siqlar yaratish, shuningdek 
korrupsiyaga qarshi kurashdir. Ushbu maqsadni amalda oshirish ikki turdagi 
rejimlar tomonidan taʼminlanadi – umumiy va maxsus. Umumiy maʼmuriy-huquqiy 
rejimlar turli xil ijtimoiy obʼektlar va jarayonlarni (masalan, aholining sanitariya-
epidemiologik farovonligi rejimi; isteʼmolchilar huquqlarini himoya qilish rejimi, 
ruxsat berish rejimi, pasport rejimi) tartibga solish jarayonida davlat organlari va 
shaxslar o‘rtasida ijobiy samarali ikki tomonlama hamkorlikni taʼminlash 
maqsadida o‘rnatiladi. Maxsus (favqulodda) rejimlarning maqsadi (masalan, 
favqulodda va harbiy holat rejimlari, davlat sirlari rejimi, qurol savdosi rejimi) 
aniqroq – ichki yoki tashqi tahdidlardan himoya qilish. Bu yerda biz inson va tabiiy 
omillarni nazarda tutamiz. Maʼmuriy-huquqiy rejimlarning tarkibiga belgilangan 
rejimlarning ishlashini taʼminlaydigan muhim vositalar, usullar va maxsus choralar 
kiradi. Rejimni taʼminlashning bunday choralari (vositalari va usullari) 
quyidagilardan iborat: huquqni muhofaza qilish faoliyati, shu jumladan maʼmuriy 
majburlashning aniq choralarini qo‘llash (masalan, cheklovchi choralar); maxsus 
organlarni tashkil etish (masalan, fuqaro mudofaasi, Favqulodda vaziyatlar va tabiiy 
ofatlar oqibatlarini bartaraf etish vazirligi, litsenziyalovchi organlar); rejimlar 
Logotip
Maʼmuriy-huquqiy rejimlar mazmunining asosiy elementlari quyidagilardir: rejimning maqsadi; rejimni tartibga solishning huquqiy tamoyillari; maʼmuriy- huquqiy tartibga solish obʼekti; rejimni tartibga solish subʼektlarining huquqiy holati; tegishli normativ-huquqiy baza va amaliy faoliyatning vositalari, texnikasi va usullari to‘plami. tegishli rejim sohasida vakolat berilgan subʼektlar. Ko‘rinib turibdiki, maʼmuriy va huquqiy rejimlar tarkibida sezilarli darajada farq qilishi mumkin. Ammo umumiy maqsad va umumiy huquqiy prinsiplar (masalan, qonuniylik prinsipi; inson huquqlari va yerkinliklarining ustuvorligi prinsipi; davlat hokimiyati tomonidan yetkazilgan zararni qoplash prinsipi; davlat boshqaruvining umumiy tamoyillari – samaradorlik, ratsionallik, samaradorlik, iqtisodiyot) institutning yaxlitligini belgilaydi. Maʼmuriy-huquqiy rejimlarning asosiy maqsadi jamoat jarayonlarining nazorat qilinishini taʼminlash va umuman butun davlat xavfsizligi nuqtai nazaridan hayotning eng muhim sohalarida jinoyatchilar uchun to‘siqlar yaratish, shuningdek korrupsiyaga qarshi kurashdir. Ushbu maqsadni amalda oshirish ikki turdagi rejimlar tomonidan taʼminlanadi – umumiy va maxsus. Umumiy maʼmuriy-huquqiy rejimlar turli xil ijtimoiy obʼektlar va jarayonlarni (masalan, aholining sanitariya- epidemiologik farovonligi rejimi; isteʼmolchilar huquqlarini himoya qilish rejimi, ruxsat berish rejimi, pasport rejimi) tartibga solish jarayonida davlat organlari va shaxslar o‘rtasida ijobiy samarali ikki tomonlama hamkorlikni taʼminlash maqsadida o‘rnatiladi. Maxsus (favqulodda) rejimlarning maqsadi (masalan, favqulodda va harbiy holat rejimlari, davlat sirlari rejimi, qurol savdosi rejimi) aniqroq – ichki yoki tashqi tahdidlardan himoya qilish. Bu yerda biz inson va tabiiy omillarni nazarda tutamiz. Maʼmuriy-huquqiy rejimlarning tarkibiga belgilangan rejimlarning ishlashini taʼminlaydigan muhim vositalar, usullar va maxsus choralar kiradi. Rejimni taʼminlashning bunday choralari (vositalari va usullari) quyidagilardan iborat: huquqni muhofaza qilish faoliyati, shu jumladan maʼmuriy majburlashning aniq choralarini qo‘llash (masalan, cheklovchi choralar); maxsus organlarni tashkil etish (masalan, fuqaro mudofaasi, Favqulodda vaziyatlar va tabiiy ofatlar oqibatlarini bartaraf etish vazirligi, litsenziyalovchi organlar); rejimlar
doirasida qonun va tartibga to‘g‘ri rioya etilishi ustidan maxsus nazoratni o‘rnatish 
(masalan, yuqori organlarning nazorati, sud nazorati, parlament, prokuratura 
nazorat, maʼmuriy shikoyat instituti). Ko‘plab maʼmuriy-huquqiy rejimlarni turli 
asoslarga ko‘ra tasniflash mumkin. Vaqt mezoniga qarab: doimiy rejimlar (davlat 
chegara rejimi); muayyan vaqt davomida amalda bo‘lgan rejimlar (favqulodda 
holat). 
Tarqatish maydoniga qarab: umumdavlat rejimlar (davlat sirini himoya qilish 
rejimi, mudofaa rejimi); mintaqaviy rejimlar (muayyan hudud uchun vaqtinchalik 
bo‘lishi ham mumkin); mahalliy rejimlar (yopiq maʼmuriy-hududiy birlik rejimi). 
Tartibga solish obʼektiga qarab: umumiy rejimlar (pasport rejimi, tovarlar va 
xizmatlar uchun xavfsizlik rejimi, isteʼmolchilar huquqlarini himoya qilish rejimi); 
murakkab 
rejimlar 
(protsessual 
rejimlar, 
shu 
jumladan 
ruxsat 
berish, 
standartlashtirish, metrologiya va boshqalar., davlat va kommunal xizmat rejimlari); 
maxsus rejimlar, ular o‘z navbatida ikki guruhga bo‘linadi – maxsus obʼekt 
(qo‘riqxonalar, milliy va tabiiy bog‘larning ekologik rejimlari, madaniy boyliklarni 
olib kirish va eksport qilish rejimi) va maxsus vaziyat (favqulodda va harbiy holat 
rejimlar, terrorizmga qarshi kurash rejimi). 
Favqulodda holat . 
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining  78-moddasi 19-qismida Oliy 
Majlisning vakolatlari doirasiga O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining umumiy 
yoki qisman safarbarlik eʼlon qilish, favqulodda holat joriy etish, uning amal 
qilishini uzaytirish yoki tugatish to‘g‘risidagi farmonlarini tasdiqlash; 93-
moddaning 19-bandida mamlakat Prezidentining vakolatlari doirasiga favqulodda 
vaziyatlar (real tashqi xavf, ommaviy tartibsizliklar, yirik halokat, tabiiy ofat, 
epidemiyalar) yuz bergan taqdirda fuqarolarning xavfsizligini taʼminlashni ko‘zlab, 
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida yoki uning ayrim joylarida 
favqulodda holat joriy etadi va qabul qilgan qarorini uch kun ichida O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisining palatalari tasdig‘iga kiritadi. Favqulodda holat joriy 
etish shartlari va tartibi qonun bilan belgilanishi nazarda tutilgan. 
Logotip
doirasida qonun va tartibga to‘g‘ri rioya etilishi ustidan maxsus nazoratni o‘rnatish (masalan, yuqori organlarning nazorati, sud nazorati, parlament, prokuratura nazorat, maʼmuriy shikoyat instituti). Ko‘plab maʼmuriy-huquqiy rejimlarni turli asoslarga ko‘ra tasniflash mumkin. Vaqt mezoniga qarab: doimiy rejimlar (davlat chegara rejimi); muayyan vaqt davomida amalda bo‘lgan rejimlar (favqulodda holat). Tarqatish maydoniga qarab: umumdavlat rejimlar (davlat sirini himoya qilish rejimi, mudofaa rejimi); mintaqaviy rejimlar (muayyan hudud uchun vaqtinchalik bo‘lishi ham mumkin); mahalliy rejimlar (yopiq maʼmuriy-hududiy birlik rejimi). Tartibga solish obʼektiga qarab: umumiy rejimlar (pasport rejimi, tovarlar va xizmatlar uchun xavfsizlik rejimi, isteʼmolchilar huquqlarini himoya qilish rejimi); murakkab rejimlar (protsessual rejimlar, shu jumladan ruxsat berish, standartlashtirish, metrologiya va boshqalar., davlat va kommunal xizmat rejimlari); maxsus rejimlar, ular o‘z navbatida ikki guruhga bo‘linadi – maxsus obʼekt (qo‘riqxonalar, milliy va tabiiy bog‘larning ekologik rejimlari, madaniy boyliklarni olib kirish va eksport qilish rejimi) va maxsus vaziyat (favqulodda va harbiy holat rejimlar, terrorizmga qarshi kurash rejimi). Favqulodda holat . O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 78-moddasi 19-qismida Oliy Majlisning vakolatlari doirasiga O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining umumiy yoki qisman safarbarlik eʼlon qilish, favqulodda holat joriy etish, uning amal qilishini uzaytirish yoki tugatish to‘g‘risidagi farmonlarini tasdiqlash; 93- moddaning 19-bandida mamlakat Prezidentining vakolatlari doirasiga favqulodda vaziyatlar (real tashqi xavf, ommaviy tartibsizliklar, yirik halokat, tabiiy ofat, epidemiyalar) yuz bergan taqdirda fuqarolarning xavfsizligini taʼminlashni ko‘zlab, O‘zbekiston Respublikasining butun hududida yoki uning ayrim joylarida favqulodda holat joriy etadi va qabul qilgan qarorini uch kun ichida O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalari tasdig‘iga kiritadi. Favqulodda holat joriy etish shartlari va tartibi qonun bilan belgilanishi nazarda tutilgan.
Unga asosan favqulodda holat sharoitida fuqarolarning xavfsizligini 
taʼminlash va konstitutsiyaviy tuzumni himoya qilish uchun qonunga muvofiq 
huquq va erkinliklarga muayyan cheklovlar qo‘yilishi mumkin, bu ularning amal 
qilish chegaralari va davomiyligini ko‘rsatib, vaqtinchalik choradir.  
Favqulodda holat joriy etilishi natijasida yaratilgan huquqiy tartib tahdid 
omillari bo‘lgan holatlarni bartaraf etish, qonuniylik va tartibni tiklash hamda 
favqulodda vaziyatni normallashtirishga yordam beradi.  
O‘zbekiston Respublikasining “Axolini va xududlarni tabiiy xamda texnogen 
xususiyatli favquloda vaziyatlardan muhofaza qilish to‘g‘risida”gi Qonunda 
favquloda vaziyatni nima ekanligi qaysi holatlarda qo‘llanilishi batafsil bayon 
etilgan. 
 Favqulodda holat - bu davlatning butun hududida yoki uning alohida 
joylarida davlat hokimiyati organlari, mahalliy o‘zini o‘zi boshqarish organlari, 
tashkilotlar faoliyati uchun qo‘llaniladigan maxsus huquqiy rejim bo‘lib, tashkiliy-
huquqiy shakllari va mulkchilik shakllari, ularning mansabdor shaxslar, jamoat 
birlashmalari, fuqarolar erkinliklari va chet yel fuqarolariga muayyan cheklovlar 
beruvchi hamda qo‘shimcha vaziyayalar yuklovchi jarayondir. 
Favqulodda holat asoslari maxsus maʼmuriy-huquqiy rejim bo‘lib, u 
quyidagilar bilan tavsiflanadi: 1) jismoniy va yuridik shaxslarning alohida holati, 
ularga nisbatan maʼmuriy-huquqiy cheklovlar, taqiqlar qo‘yiladi, maʼmuriy 
majburlash choralarini qo‘llashning maxsus qoidalari o‘rnatiladi, maʼmuriy 
javobgarlik mustahkamlanadi; 2) hududiy boshqaruvning maxsus shakllaridan 
foydalanish. Hokimiyat mutlaq vakolatga ega bo‘lgan maxsus tashkilotga 
o‘tkaziladi (ular ijro etuvchi hokimiyat organlari yoki maxsus tashkil etilgan 
vaqtinchalik maxsus boshqaruv organlari). Maxsus boshqaruv organlari favqulodda 
holatni taʼminlash masalalari bo‘yicha buyruq va farmoyish shaklida huquqiy aktlar 
chiqarishi mumkin; 3) maʼmuriy-huquqiy tartibga solishning maxsus vositalaridan 
foydalanish. Favqulodda holat uni joriy yetish uchun asos bo‘lib xizmat qilgan 
holatlarni bartaraf etish maqsadida belgilanadi. 
Logotip
Unga asosan favqulodda holat sharoitida fuqarolarning xavfsizligini taʼminlash va konstitutsiyaviy tuzumni himoya qilish uchun qonunga muvofiq huquq va erkinliklarga muayyan cheklovlar qo‘yilishi mumkin, bu ularning amal qilish chegaralari va davomiyligini ko‘rsatib, vaqtinchalik choradir. Favqulodda holat joriy etilishi natijasida yaratilgan huquqiy tartib tahdid omillari bo‘lgan holatlarni bartaraf etish, qonuniylik va tartibni tiklash hamda favqulodda vaziyatni normallashtirishga yordam beradi. O‘zbekiston Respublikasining “Axolini va xududlarni tabiiy xamda texnogen xususiyatli favquloda vaziyatlardan muhofaza qilish to‘g‘risida”gi Qonunda favquloda vaziyatni nima ekanligi qaysi holatlarda qo‘llanilishi batafsil bayon etilgan. Favqulodda holat - bu davlatning butun hududida yoki uning alohida joylarida davlat hokimiyati organlari, mahalliy o‘zini o‘zi boshqarish organlari, tashkilotlar faoliyati uchun qo‘llaniladigan maxsus huquqiy rejim bo‘lib, tashkiliy- huquqiy shakllari va mulkchilik shakllari, ularning mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari, fuqarolar erkinliklari va chet yel fuqarolariga muayyan cheklovlar beruvchi hamda qo‘shimcha vaziyayalar yuklovchi jarayondir. Favqulodda holat asoslari maxsus maʼmuriy-huquqiy rejim bo‘lib, u quyidagilar bilan tavsiflanadi: 1) jismoniy va yuridik shaxslarning alohida holati, ularga nisbatan maʼmuriy-huquqiy cheklovlar, taqiqlar qo‘yiladi, maʼmuriy majburlash choralarini qo‘llashning maxsus qoidalari o‘rnatiladi, maʼmuriy javobgarlik mustahkamlanadi; 2) hududiy boshqaruvning maxsus shakllaridan foydalanish. Hokimiyat mutlaq vakolatga ega bo‘lgan maxsus tashkilotga o‘tkaziladi (ular ijro etuvchi hokimiyat organlari yoki maxsus tashkil etilgan vaqtinchalik maxsus boshqaruv organlari). Maxsus boshqaruv organlari favqulodda holatni taʼminlash masalalari bo‘yicha buyruq va farmoyish shaklida huquqiy aktlar chiqarishi mumkin; 3) maʼmuriy-huquqiy tartibga solishning maxsus vositalaridan foydalanish. Favqulodda holat uni joriy yetish uchun asos bo‘lib xizmat qilgan holatlarni bartaraf etish maqsadida belgilanadi.
Favqulodda holat sharoitida davlat organlariga inson va fuqarolik huquqlari 
va erkinliklarini taʼminlash va himoya qilish, davlatning konstitutsiyaviy tuzumini 
himoya qilish, tegishli hududda ushbu rejimni joriy etish uchun asos bo‘lib xizmat 
qilgan holatlarni bartaraf yetish uchun zarur bo‘lgan maxsus vakolatlar beriladi.  
Aksariyat davlatlarda favqulodda holat joriy yetish uchun asos bo‘lib xizmat 
qilishi mumkin bo‘lgan holatlar sifatida quyidagilar ko‘rsatilgan: davlatlarning 
konstitutsiyaviy tuzumini majburan o‘zgartirishga urinishlar, hokimiyatni egallash, 
qurolli isyon, ommaviy tartibsizliklar, terroristik harakatlar, blokirovka qilish yoki 
zo‘ravonlik harakatlari bilan birga, ayniqsa muhim obʼektlarni yoki ayrim joylarni 
olib qo‘yish, noqonuniy qurolli tuzilmalarni tayyorlash va faoliyati, millatlararo, 
dinlararo va mintaqaviy mojarolar, fuqarolarning hayoti va xavfsizligiga, davlat 
hokimiyati va mahalliy o‘zini o‘zi boshqarish organlarining normal  faoliyatiga 
bevosita tahdid yaratish; b) tabiiy va texnogen favqulodda vaziyatlar, ekologik 
favqulodda vaziyatlar, shu jumladan epidemiyalar va epizootiklar, baxtsiz hodisalar, 
tabiiy xavflar, ofatlar, tabiiy va boshqa ofatlar natijasida inson halok bo‘lishiga olib 
kelgan (olib kelishi mumkin), inson salomatligi va atrof-muhitga zarar yetkazish, 
muhim moddiy yo‘qotishlar va yashash sharoitlarini buzilishiga olib kelishi mumkin 
bo‘lgan va boshqa holatlar. 
Misol uchun O‘zbekiston Respublikasining “Favqulodda holat to‘g‘risida”gi 
Qonstitutsiyaviy Qonunda mamlakatimizning butun hududida yoki ayrim joylarida 
favqulodda holatini joriy etish shartlari va tartibi ko‘rsatilgan.  
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida joriy etiladigan favqulodda 
holatning amal qilish muddati o‘ttiz sutkadan, uning ayrim joylarida joriy etiladigan 
favqulodda holatning amal qilish muddati esa oltmish sutkadan oshishi mumkin 
emas. 
Agar favqulodda holatni joriy etish maqsadlariga erishilmagan bo‘lsa, 
favqulodda holatning amal qilishi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni 
bilan yana bir muddatga uzaytirilishi mumkin. Bu haqda aholi favqulodda holat joriy 
etilishi haqida qanday tartibda xabardor qilingan bo‘lsa, xuddi shunday tartibda 
xabardor qilinadi. 
Logotip
Favqulodda holat sharoitida davlat organlariga inson va fuqarolik huquqlari va erkinliklarini taʼminlash va himoya qilish, davlatning konstitutsiyaviy tuzumini himoya qilish, tegishli hududda ushbu rejimni joriy etish uchun asos bo‘lib xizmat qilgan holatlarni bartaraf yetish uchun zarur bo‘lgan maxsus vakolatlar beriladi. Aksariyat davlatlarda favqulodda holat joriy yetish uchun asos bo‘lib xizmat qilishi mumkin bo‘lgan holatlar sifatida quyidagilar ko‘rsatilgan: davlatlarning konstitutsiyaviy tuzumini majburan o‘zgartirishga urinishlar, hokimiyatni egallash, qurolli isyon, ommaviy tartibsizliklar, terroristik harakatlar, blokirovka qilish yoki zo‘ravonlik harakatlari bilan birga, ayniqsa muhim obʼektlarni yoki ayrim joylarni olib qo‘yish, noqonuniy qurolli tuzilmalarni tayyorlash va faoliyati, millatlararo, dinlararo va mintaqaviy mojarolar, fuqarolarning hayoti va xavfsizligiga, davlat hokimiyati va mahalliy o‘zini o‘zi boshqarish organlarining normal faoliyatiga bevosita tahdid yaratish; b) tabiiy va texnogen favqulodda vaziyatlar, ekologik favqulodda vaziyatlar, shu jumladan epidemiyalar va epizootiklar, baxtsiz hodisalar, tabiiy xavflar, ofatlar, tabiiy va boshqa ofatlar natijasida inson halok bo‘lishiga olib kelgan (olib kelishi mumkin), inson salomatligi va atrof-muhitga zarar yetkazish, muhim moddiy yo‘qotishlar va yashash sharoitlarini buzilishiga olib kelishi mumkin bo‘lgan va boshqa holatlar. Misol uchun O‘zbekiston Respublikasining “Favqulodda holat to‘g‘risida”gi Qonstitutsiyaviy Qonunda mamlakatimizning butun hududida yoki ayrim joylarida favqulodda holatini joriy etish shartlari va tartibi ko‘rsatilgan. O‘zbekiston Respublikasining butun hududida joriy etiladigan favqulodda holatning amal qilish muddati o‘ttiz sutkadan, uning ayrim joylarida joriy etiladigan favqulodda holatning amal qilish muddati esa oltmish sutkadan oshishi mumkin emas. Agar favqulodda holatni joriy etish maqsadlariga erishilmagan bo‘lsa, favqulodda holatning amal qilishi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni bilan yana bir muddatga uzaytirilishi mumkin. Bu haqda aholi favqulodda holat joriy etilishi haqida qanday tartibda xabardor qilingan bo‘lsa, xuddi shunday tartibda xabardor qilinadi.