MA`MURIY YUSTITSIYA
Maʼmuriy yustitsiya tushunchasi va uning o‘ziga xos xususiyatlari
Jismoniy va yuridik shaxslarning davlat boshqaruvida buzilgan huquqlarini
tiklashda maʼmuriy yustitsiya alohida o‘rin tutadi. Yuridik atamalar lug‘atiga ko‘ra,
“yustitsiya” (lot. “justitia” – odillik, qonuniylik) – o‘z faoliyatida odil sudlovni
amalga oshiruvchi sud muassasalarini bildiruvchi atama sifatida talqin etilgan1.
Shu o‘rinda maʼmuriy nizo tushunchasi va uning o‘ziga xos xususiyatlari
haqida to‘xtalib o‘tish maqsadga muvofiqdir.
Maʼmuriy-huquqiy
nizo2lar
–
bu maʼmuriy-huquqiy
munosabat
ishtirokchilarining huquq va majburiyatlari doirasidan kelib chiqadigan ziddiyatlar,
qarama-qarshiliklar hisoblanadi. Ushbu nizolar bir tomondan davlat organlari,
ularning mansabdor shaxslari, ikkinchi tomondan jismoniy va yuridik shaxslar
o‘rtasida yuzaga keladi. Ushbu jihati bilan maʼmuriy-huquqiy nizolar boshqa turdagi
yuridik nizolardan farq qiladi.
Maʼmuriy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan nizolarning maʼmuriy-
huquqiy xususiyati quyidagilar bilan belgilanadi:
1Юридик атамалар қомусий луғати. – Тошкент: “Шарқ”, 2003. – Б. 394.
2Маъмурий-ҳуқуқий низони амалдаги қонун ҳужжатларида “оммавий-ҳуқуқий низо”лар деб ҳам
номланади.
Maʼmuriy yustitsiya davlat organlari va mansabdor shaxslar bilan jismoniy hamda yuridik shaxslar o‘rtasida
davlat boshqaruvi munosabatlaridan kelib chiqadigan maʼmuriy-huquqiy nizolarni ko‘rib chiqish va hal etish
tizimidir.
!
mazkur turdagi nizolar davlat organlarining davlat boshqaruv funksiyalarini
amalga oshirishlari bilan bog‘liq holda yuzaga keladi;
maʼmuriy nizolar maʼmuriy-huquqiy munosabatlar doirasida yuridik-hokimiy
qarorlarni qabul qilish va ularga nisbatan ikkinchi tarafning noroziligi natijasida
yuzaga keladi.
Demak, yuqoridagi fikrlardan kelib chiqqan holda maʼmuriy-huquqiy
nizolarga quyidagicha umumiy tavsif berish mumkin:
maʼmuriy-huquqiy nizo – bu maʼmuriy huquq subʼektlarining huquq
va majburiyatlarga oid nizolaridir;
maʼmuriy-huquqiy nizo noqonuniy boshqaruv aktini qabul qilish fakti
yuzasidan maʼmuriy-huquqiy munosabat subʼektlaridan birining noroziligi
ifodasidir;
maʼmuriy-huquqiy nizolar ijro hokimiyati organi tomonidan boshqaruv
funksiyalarini amalga oshirishi bilan bog‘liq holda vujudga keladi. Demak,
maʼmuriy nizo subʼektlaridan biri albatta davlat organi yoki mansabdor shaxsi
hisoblanadi. Maʼmuriy-huquqiy nizolar bir tomondan fuqarolar, ikkinchi tomondan
esa davlat boshqaruv organlari o‘rtasida yuzaga keladi.
Maʼmuriy-huquqiy nizoni quyidagi kazus orqali tushunish mumkin.
Fuqaro U. Toshkent shahar, Sergeli tumani, Qo‘yliq-5 mavzesi, 2-uy,
7-xonadonda tug‘ilib, shu kunga qadar shu xonadonda yashab kelgan. Ushbu
xonadon otasi X. bolalar uyi tarbiyalanuvchisi bo‘lganligi va mehnat faoliyatini amalga
oshirish jarayonida olgan tan jarohatini inobatga olib, Sergeli tuman hokimligi tomonidan
1999 yil 6 aprelda ajratilgan. Otasi ish joyida olgan tan jarohati oqibatida yotib qolgan va
keyinchalik vafot etgan. Otasi vafotidan keyin fuqaro U. Sergeli tuman hokimligiga
murojaat qilib, u yashayotgan Toshkent shahar, Sergeli tumani, Qo‘yliq-5 mavzesi, 2-uy,
7-xonadonni kommunal uy-joy fondidan turar-joy fondiga o‘tkazishni va ushbu
xonadonni uning nomiga xususiylashtirib berishni so‘rab ariza bilan murojaat qilgan.
Lekin Sergeli tuman hokimligi arizachi talablarini qanoatlantirishni rad etdi. Arizachi
Sergeli tuman hokimligining ushbu javob xatidan norozi bo‘lib, Sergeli tuman
hokimligining xatini g‘ayriqonuniy deb topishni so‘rab sudga shikoyat qilgan.
Muammoli vaziyat
Mazkur kazusda Sergeli tuman xokimiyati va fuqaro U. o‘rtasida maʼmuriy-
huquqiy nizo kelib chiqmoqda.
Maʼmuriy yustitsiyaning ikki shakli mavjud: maʼmuriy tartib va sud tartibi.
Keyingi paragraflarda maʼmuriy yustitsiyaning har bir shaklini alohida tahlil
qilib chiqamiz.
11.1. Maʼmuriy-huquqiy nizolarni hal etishning maʼmuriy tartiboti
Maʼmuriy yustitsiyaning maʼmuriy tartibida maʼmuriy nizolarni hal etish
deganda, jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan maʼmuriy organ yoki ularning
mansabdor shaxslari tomonidan qilingan noqonuniy harakat (harakatsizlik) yoki ular
tomonidan chiqarilgan g‘ayriqonuniy qarorlar ustidan yuqori turuvchi organ yoki
maxsus tashkil etilgan organga shikoyat qilish va ko‘rib chiqish tushuniladi.
“Maʼmuriy tartib-taomillar to‘g‘risida”gi Qonuning 5-bobi maʼmuriy
shikoyat bo‘yicha ish yuritishga bag‘ishlangan bo‘lib, Qonunning 62-moddasiga
ko‘ra maʼmuriy shikoyat maʼmuriy hujjatlar ustidan,protsessual hujjatlar ustidan,
agar ularning ustidan shikoyat qilish ushbu Qonunda nazarda tutilgan bo‘lsa va
maʼmuriy harakatlar ustidan, shu jumladan maʼmuriy hujjatni qabul qilishni rad
etish yoki uni tegishli muddatda qabul qilmaganlik ustidan shikoyat qilinishi
mumkin.
Ma'muriy
shikoyat
Маъмурий
ҳужжатлар
Процессуал
ҳужжат
Маъмурий
ҳаракатлар
Maʼmuriy-huquqiy nizolarni maʼmuriy tartibda hal etishning huquqiy asoslari “Maʼmuriy tartib-
taomillar to‘g‘risida”gi, “Jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlari to‘g‘risida”gi Qonunlar va
boshqa qonun hujjatlari hisoblanadi.
!
Manfaatdor shaxs maʼmuriy shikoyatni qonun hujjatlariga muvofiq maʼmuriy
shikoyatlarni ko‘rib chiqishga vakolatli bo‘lgan yuqori turuvchi maʼmuriy organga
yoki boshqa vakolatli maʼmuriy organga ustidan shikoyat qilinayotgan maʼmuriy
hujjatni, protsessual hujjatni qabul qilgan yoxud maʼmuriy harakatni amalga
oshirgan maʼmuriy organ orqali berishi mumkin. Maʼmuriy shikoyatni olgan
maʼmuriy organ u kelib tushgan paytdan eʼtiboran uch ish kuni ichida maʼmuriy
shikoyatni yuqori turuvchi organga yoki ushbu maʼmuriy shikoyatni ko‘rib
chiqishga vakolatli bo‘lgan boshqa maʼmuriy organga maʼmuriy ish bilan birga
yuboradi. Manfaatdor shaxs maʼmuriy hujjat ustidan berilgan maʼmuriy shikoyatni
maʼmuriy tartibda ko‘rib chiqish natijalaridan norozi bo‘lgan yoki yuqori turuvchi
maʼmuriy organ mavjud bo‘lmagan taqdirda, maʼmuriy hujjat ustidan sudga
shikoyat qilishga haqli.
Agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo‘lsa, maʼmuriy shikoyat
maʼmuriy hujjat, protsessual hujjat to‘g‘risida tegishli tarzda xabardor qilingan
paytdan yoki manfaatdor shaxsga maʼmuriy harakat haqida maʼlum bo‘lgan paytdan
eʼtiboran o‘ttiz kundan kechiktirmay berilishi mumkin. Maʼmuriy shikoyat berish
muddati, agar u uzrli sababga ko‘ra o‘tkazib yuborilgan bo‘lsa, shikoyatni ko‘rib
chiquvchi maʼmuriy organ tomonidan tiklanishi mumkin.
Maʼmuriy shikoyat yozma, og‘zaki yoki elektron shaklda beriladi va unda
quyidagilar ko‘rsatilgan bo‘lishi kerak:
1) maʼmuriy hujjatni qabul qilgan maʼmuriy organning nomi;
2) shikoyat bergan arizachining (uning vakilining) familiyasi, ismi, otasining
ismi
va
yashash
joyi,
yuridik
shaxs
uchun
esa
—
uning
nomi
va joylashgan yeri (pochta manzili);
3) arizachining talablari;
4) ilova qilinayotgan hujjatlarning ro‘yxati (mavjud bo‘lgan taqdirda);
5) ariza berilgan sana.
Maʼmuriy shikoyat manfaatdor shaxs yoki uning vakili tomonidan
imzolanadi. Agar shikoyat vakil tomonidan berilgan bo‘lsa, unga ishonchnomaning
yoki vakilning vakolatlarini tasdiqlovchi boshqa hujjatning ko‘chirma nusxasi ilova
qilinishi kerak. Qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda, boshqa jismoniy va
yuridik shaxslarning huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish maqsadida
berilgan maʼmuriy shikoyatda “Maʼmuriy tartib-taomillar to‘g‘risida”gi Qonunda
sanab o‘tilgan maʼlumotlardan tashqari manfaatlarini ko‘zlab shikoyat berilayotgan
shaxsning nomi (familiyasi, ismi, otasining ismi) va uning manzili hamda qonun
hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa axborot ko‘rsatilishi kerak. Qonun hujjatlarida
maʼmuriy shikoyatga va unga ilova qilinadigan hujjatlarga doir boshqa talablar ham
nazarda tutilishi mumkin. Maʼmuriy organ maʼmuriy shikoyatga va unga ilova
qilinadigan hujjatlarga nisbatan qonun hujjatlarida nazarda tutilmagan talablar
qo‘yishga haqli emas. Jismoniy shaxs og‘zaki shikoyat qilayotganda o‘z shaxsini
tasdiqlovchi hujjatni, yuridik shaxsning vakili esa o‘z vakolatlarini tasdiqlaydigan
va o‘z shaxsini tasdiqlovchi hujjatni taqdim etishi kerak.
Elektron shaklda beriladigan shikoyatlarda arizachining elektron manzili va
yagona identifikatori, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda esa elektron
raqamli imzo va boshqa rekvizitlar ko‘rsatilishi kerak. Shikoyatda elektron
manzilning ko‘rsatilganligi arizachining xabarnomalarni axborot tizimi orqali
elektron shaklda qabul qilishga bo‘lgan roziligidir.
Agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo‘lsa, yuqori turuvchi
maʼmuriy organ yoki boshqa vakolatli organ maʼmuriy shikoyat bo‘yicha o‘ttiz ish
kuni ichida qaror qabul qilishi shart. Maʼmuriy shikoyat bo‘yicha belgilangan
muddatda qaror qabul qilinmagan taqdirda, manfaatdor shaxs maʼmuriy hujjat,
protsessual hujjat yoki maʼmuriy harakat ustidan sud tartibida shikoyat qilishga
haqli.
Yuqori turuvchi maʼmuriy organ yoki boshqa vakolatli organ maʼmuriy shikoyat bo‘yicha quyidagi
qarorlardan birini qabul qilishga haqli:
shikoyat qilingan maʼmuriy yoki protsessual hujjatni o‘zgarishsiz qoldirish;
shikoyat qilingan maʼmuriy yoki protsessual hujjatga o‘zgartirishlar kiritish;
maʼmuriy yoki protsessual hujjatni bekor qilish va zarurat bo‘lganda yangi hujjat qabul qilish.
!
Maʼmuriy-huquqiy nizolarni hal etishning sud tartibi
Maʼmuriy yustitsiyaning sud tartibida maʼmuriy nizolarni hal etish deganda,
jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan maʼmuriy organ yoki ularning mansabdor
shaxslari tomonidan qilingan noqonuniy harakat (harakatsizlik) yoki ular tomonidan
chiqarilgan g‘ayriqonuniy qarorlar ustidan sudga shikoyat qilish va uni ko‘rib
chiqish tushuniladi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yilning 21 oktabrida qabul
qilingan “Sud-huquq tizimini yanada isloh qilish, fuqarolarning huquq va
erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini kuchaytirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi PF-4850-son3, 2017 yilning 7 fevralda qabul qilingan “O‘zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi
PF-4947-son4 va 2017 yil 21 fevralda qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi sud
tizimi tuzilmasini tubdan takomillashtirish va faoliyati samaradorligini oshirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-4966-son Farmon5larida ham aynan sudlarni
yanada ixtisoslashtirish va maʼmuriy sudlarni tashkil etish bilan bog‘liq vazifalar
belgilandi. Bu borada huquqshunos Mirafzal Miroqilov quyidagilarni taʼkidlab
o‘tgan: “Har qanday huquqni belgilash, agarki ularni amalga oshirishning real
kafolatlari taʼminlanmasa, kutilgan natijani bermaydi. Fuqarolarning huquq va
erkinliklarini ishonchli himoya qilishning turli kafolatlari mavjud. Huquqiy
kafolatlarning eng muhimi bu – shaxsning sud orqali himoya qilinish huquqini
taʼminlashdir. Bu borada muhim qadam fuqarolik, jinoyat ishlari bo‘yicha sudlar
va xo‘jalik sudlarining vakolatlarini qayta ko‘rib chiqish yo‘li bilan maʼmuriy
sudlarni tashkil etish hisoblanadi.”
Milliy va xorijiy tajribadan kelib chiqib aytishimiz mumkinki, maʼmuriy
yustitsiya
maxsus
sudlov
shakli
asosida
davlat
organlari
va mansabdor shaxslarning noqonuniy xatti-harakatlari (harakatsizligi) ustidan
berilgan shikoyatlarni ko‘rib chiquvchi va noqonuniy aktni bekor qilishga qaratilgan
3 Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2016 й., 43-сон, 497-модда
4 Қонун ҳужжатлари маълумотлари миллий базаси, 31.07.2018 й., 06/18/5483/1594-сон
5 Қонун ҳужжатлари маълумотлари миллий базаси, 29.09.2017 й., 06/17/5195/0033-сон, 20.07.2018
й., 06/18/5487/1543-сон)
faoliyatni o‘z ichiga olgan institutdir va davlat boshqaruvida qonuniylikni
taʼminlashda juda muhimdir.
Aytishimiz mumkinki, zamonaviy maʼmuriy huquq fuqarolarning huquq va
erkinliklarini
himoya
qilish
maqsadida
ijro
hokimiyati
va shaxslar o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga solishga qaratilgan. Agar shu nuqtai
nazardan yondashilsa, davlat apparatining faoliyati qonun bilan qatʼiy belgilangan
doirada tashkil etilishi lozim. Ular qabul qilayotgan aktlari bilan fuqaro bilan
munosabatga kirishar ekan mazkur hujjatlarning qonuniy va adolatli bo‘lishi
muhimdir.
Shu narsa ayonki, bugungi kunda fuqarolarning aksariyati davlat organi yoki
mansabdor shaxsning soliq, mehnat, tadbirkorlik, uy-joy, ruxsat berish va
litsenziyalash borasidagi qarorlaridan shikoyat qilishmoqda. Aynan shu kabi
munosabatlarni ommaviy-huquqiy munosabat deb tushunishimiz, shuningdek
maʼmuriy sudlar bir tarafda albatta, davlat organi yoki mansabdor shaxs bo‘lgan va
davlat hokimiyati vakolatlaridan kelib chiqadigan nizolar predmet bo‘ladigan
ishlarni ko‘rib hal qilishini eʼtiborga olishimiz kerak.
Taʼkidlash joizki, har qanday nizoni ko‘rib chiqib adolatli tarzda hal etishda
ikki jihatga eʼtibor qaratish lozim. Ularning birinchisi nizo maʼmuriy organning
qaysi qonun hujjatiga zid xatti-harakati yoki qarori natijasida vujudga kelganini
to‘g‘ri aniqlash hamda sudda nizoni ko‘rib chiqib hal etishning qonuniy talablariga
qatiy rioya qilishdir. Ikkinchi jihatning ahamiyati juda katta. Zero, sudlar maʼmuriy
ishlarni faqat qonunga bo‘ysungan holda ko‘rib chiqishlari lozim. Bu, eng avvalo,
Konstitutsiyada belgilangan qatiy prinsipdir.
Shu munosabat bilan, 2018 yil 25 yanvar kuni maʼmuriy sudlar tomonidan
maʼmuriy ishlarni ko‘rib chiqib hal etishga doir munosabatlarni tartibga solishga
qaratilgan alohida O‘zbekiston Respublikasining Maʼmuriy ishlarni yuritish
to‘g‘risidagi kodeks6 qabul qilindi. Kodeksning 2018 yil 1 apreldan eʼtiboran kuchga
6 Қонун ҳужжатлари маълумотлари миллий базаси, 26.01.2018 й., 02/18/МПК/0627-сон, 12.10.2018
й., 03/18/496/2043-сон
kirishi alohida belgilab qo‘yildi. Kodeks 288 moddani qamrab olgan 29 bob va IV
bo‘limdan iborat.
Kodeksning qabul qilinishining amaliy ahamiyati shundaki, endilikda
maʼmuriy ishlarni sudlar tomonidan ko‘rib chiqish fuqarolik ishlari singari fuqarolik
protsessual qonunchiligiga asoslanib emas, balki maʼmuriy ishlarni yuritishga doir
alohida qonunchilik bilan tartibga solinadigan bo‘ldi. Yaʼni, maʼmuriy sudlar
maʼmuriy ishlarni alohida protsessual qonunchilikka tayangan holda ko‘rib chiqadi.
Bu shuni anglatadiki, Maʼmuriy sud ishlarini yuritish to‘g‘risidagi kodeks mazmun-
mohiyatiga ko‘ra fuqarolik protsessual qonunchiligidan farq qiladi. Xususan, agar
fuqarolik protsessida daʼvo ishining taraflari protsessning istalgan bosqichida
kelishuv bitimi tuzish orqali ishni yakunlashga haqli bo‘lsalar, maʼmuriy sud ish
yurituvida taraflar bunga haqli emaslar. Bu esa davlat organlari va mansabdor
shaxslarning fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda qonuniy manfaatlariga
daxldor bo‘lgan qarorlarni har tomonlama puxta o‘ylagan holda qabul qilishlariga
olib keladi. Pirovard natijada davlat va jamiyat hayotida qonuniylikning
mustahkamlanishiga erishiladi.
Shundan kelib chiqib aytish mumkinki, maʼmuriy sud ishlarini yuritish
to‘g‘risidagi kodeks maʼmuriy ishlarni ko‘rib chiqishning xususiyatlari inobatga
olingan holda qabul qilingan. Bu ayni kodeksning 2-moddasida mustahkamlab
qo‘yilgan maʼmuriy sud ishlarini yuritish vazifalarida aniq namoyon bo‘ladi. Bular
maʼmuriy organlar bilan munosabatlarda qonun ustuvorligini, fuqarolar, shuningdek
korxonalar, muassasalar, tashkilotlarning huquqlari va qonuniy manfaatlarini
taʼminlash; maʼmuriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlar sohasida fuqarolar
va yuridik shaxslarning buzilgan yoki nizolashilayotgan huquqlari, erkinliklari va
qonuniy manfaatlarini himoya qilish;maʼmuriy va boshqa ommaviy huquqiy
Maʼmuriy-huquqiy nizolarni sud tartibida hal etishning huquqi asosi O‘zbekiston Respublikasi
Maʼmuriy sud ishlarini yuritish to‘g‘risidagi kodeksidir.
!
munosabatlar sohasida qonuniylikni mustahkamlash hamda huquqbuzarliklarning
oldini olishga ko‘maklashish;qonunga va sudga nisbatan hurmat munosabatini
shakllantirishdir.
Kodeksning 8-16-moddalarida maʼmuriy sud ishlarini yuritishda muhim
bo‘lgan odil sudlovning faqat sud tomonidan amalga oshirilishi, qonun va sud oldida
tenglik, sudyalarning mustaqilligi va faqat qonunga bo‘ysunishi, taraflarning
tortishuvi va teng huquqliligi, maʼmuriy sud ishlari yuritiladigan til, sud
muhokamasining oshkoraligi, sud muhokamasining bevositaligi, maʼmuriy ishlarni
qonun hujjatlari asosida hal qilish, sud hujjatlarining majburiyligi kabi to‘qqizta
prinsip keltirib o‘tilgan.
Biroq, shuni alohida qayd etish lozimki, sud fuqarolar va yuridik shaxslarning
buzilgan yoki nizolashilayotgan huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini
himoya qilish to‘g‘risidagi maʼmuriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlardan
yuzaga keladigan, qonun bilan o‘zining vakolatiga kiritilgan boshqa ishlarni ham hal
qiladi.
Yuqoridagi ro‘yxatdan shu narsa ayon bo‘ladiki, maʼmuriy sud ish yurituvi
orqali nafaqat maʼmuriy huquqdan kelib chiqadigan, balki shu bilan bir qatorda
fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari buzilishiga daxldor bo‘lgan ishlar ham
ko‘rib chiqiladi. Kodeksda ular bitta atama, yaʼni maʼmuriy ish deb ataladi.
Maʼmuriy ishlarning sudlovga tegishliligi masalasi ham muhimdir. Umumiy
qilib aytganda, sudga taalluqli ishlar tuman (shahar) maʼmuriy sudlari tomonidan
ko‘riladi. Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar maʼmuriy
sudi esa birinchi instansiya sudi sifatida davlat siri bilan bog‘liq bo‘lgan ishlarni
ko‘radi. Biroq shunga qaramay, mazkur sudlar alohida holatlarga qarab, har qanday
ishni tuman (shahar) sudidan olib qo‘yishga va uni birinchi instansiya bo‘yicha
o‘zining ish yurituviga qabul qilishga, ishni bir suddan boshqasiga o‘tkazishga
haqlidir.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudi sudloviga esa idoraviy normativ-huquqiy
hujjatlar yuzasidan nizolashish to‘g‘risidagi hamda O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy saylov komissiyasi xatti-harakatlari (qarorlari) yuzasidan nizolashish
haqidagi ishlarni ko‘rib chiqish kiradi. Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Oliy
sudi alohida holatlarga qarab, har qanday ishni istalgan maʼmuriy suddan olib
qo‘yishga va uni birinchi instansiya bo‘yicha o‘zining ish yurituviga qabul qilishga,
ishni bir suddan boshqasiga o‘tkazishga haqli ekanini aytib o‘tish lozim. Bundan
tashqari, O‘zbekiston Respublikasi harbiy sudlari ham qonun bilan o‘z vakolatiga
kiritilgan maʼmuriy ishlarni ko‘rib chiqadi.
Maʼmuriy sudlar tomonidan hal etiladigan ishlarga taaluqli ishlarni tushunib
olish uchun quyidagi kazusni tahlil qilish mumkin.
Yuqoridagi muammoli vaziyatdagi nizo maʼmuriy sud ish yurituviga
taaluqlidir. Mazkur holatda asosiy urg‘uni Toshkent shahar hokimining qaroriga
eʼtibor qaratish lozim, yaʼni xokim qarorining mazmuni fuqarolik huquqiy
munosabatga oid bo‘lsada, arizachi xokim qaroridan norozi bo‘lmoqda.
Maʼmuriy ishlar birinchi instansiya sudida yuqoridagi sudlar tomonidan
qo‘zg‘atiladi. Bunga manfaatdor shaxslarning yoki prokurorning yoxud davlat
organlari va boshqa shaxslarning arizalari asos bo‘ladi.
Maʼmuriy sud ishlarining yuritish to‘g‘risidagi kodeksning yana bir muhim
jihati shundaki, unda isbotlash majburiyati aniq belgilab qo‘yilgan. Kodeksning 67-
moddasiga ko‘ra, ishda ishtirok etuvchi har bir shaxs o‘z talablari va eʼtirozlariga
asos
qilib keltirayotgan
holatlarni
isbotlab berishi lozim.
O‘zbekiston
Toshkent shahar, N.ko‘chasidagi 54-uy fuqaro S.Rahmonovga tegishli bo‘lib, u
2011 yil 15 aprelda vafot etgan.Uning vafotidan keyin qolgan yuqorida ko‘rsatilgan mol-
mulkka nisbatan merosxo‘rlar topilmaganligi sababli, mazkur xonadon qarovsiz qolib
ketgan.2017 yilning avgust oyida shahar hokimligi vakili ishtirokida o‘tkazilgan mahalla
fuqarolar yig‘ini majlisida S.Rahmonovga tegishli bo‘lgan uyning ancha vaqtdan buyon
qarovsiz holda ekani aytildi. Bundan boxabar bo‘lgan shahar hokimi S.Rahmonovga tegishli
bo‘lgan uyni egasiz mulk deb topish hamda uni davlat hisobiga o‘tkazish haqida qaror qabul
qildi. Toshkent shahar hokimining qaroridan norozi bo‘lgan fuqarolarning o‘zini o‘zi
boshqarish organi raisi Toshkent shahar maʼmuriy sudiga arizasi bilan murojaat qildi.
Toshkent shahar maʼmuriy sudi arizasini o‘rganib chiqdi va unda keltirilgan vajlar bevosita
fuqarolik huquqiga tegishli bo‘lgani sababli ishni maʼmuriy sudning sudloviga taalluqli
emas deb hisoblab arizani qabul qilib olishni rad etdi.
Muammoli vaziyat
Respublikasining Konstitutsiyasi 2-moddasida mustahkamlangan muhim prinsip −
davlat organlari va mansabdor shaxslarning jamiyat va fuqarolar oldidagi
masʼulligini
inobatga
olinib
maʼmuriy
organlarning
nizolashilayotgan
hujjatlarining, fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlari qarorlarining, ular
mansabdor shaxslari harakatlarining (harakatsizligining) qonuniyligini isbotlash
majburiyati tegishli organlar va mansabdor shaxslar zimmasiga yuklatiladi.
Shuningdek, mazkur organlar va mansabdor shaxslar o‘z eʼtirozlariga asos qilib
keltirayotgan faktlarni ham tasdiqlashi shart. Bunday qoidaning o‘rnatilishi
sudgacha bo‘lgan jarayon − maʼmuriy tartib-taomillarda davlat organlari va
mansabdor shaxslarning jismoniy va yuridik shaxslarning huquq va qonuniy
manfaatlariga daxldor bo‘lgan qarorlarni qonuniylik prinsipiga tayangan holda
qabul qilishlari, buning aksi bo‘lgan taqdirda esa sud oldida javob berishlarini his
qilishga chorlaydi.
Buning natijasida Konstitutsiya va qonunning ustunligi taʼminlanishi, davlat
organlari va mansabdor shaxslarning jismoniy va yuridik shaxslar bilan davlat
xizmatlarini
ko‘rsatish
bilan
bog‘liq
maʼmuriy-tartib
taomillarga
doir
munosabatlarga kirishish jarayonida ularning huquq va erkinliklarini hurmat
qilishlari, pirovard natijada davlat organlarining xalqimizga samarali xizmat
qilishiga erishish mumkin.
Maʼmuriy sudlar tomonidan qabul qilingan sud qarorlari apellyasiya,
kassatsiya va nazorat tartibida ko‘rib chiqilishi mumkin. Bunda protsessual
muddatlarga alohida eʼtibor qaratish lozim. Maʼmuriy ish birinchi instansiya sudi
tomonidan ishni sud muhokamasiga tayyorlash to‘g‘risidagi ajrim chiqarilgan
kundan eʼtiboran bir oydan oshmagan muddatda tugallanishi kerak. Alohida hollarni
inobatga olib sud muhokamasining muddati sud raisi tomonidan bir oydan
oshmagan muddatga uzaytirilishi mumkin. Shuningdek, saylov komissiyasining xatti-
harakatlari (qarorlari) ustidan berilgan shikoyat sud tomonidan shikoyat berilgan
kundan eʼtiboran uch kundan kechiktirmay ko‘rib chiqilishi, agar saylovga olti
kundan kam vaqt qolgan bo‘lsa, darhol ko‘rib chiqilishi lozimligi alohida belgilab
qo‘yilgan.