Ma’naviy-axloqiy tarbiya
Reja:
1.
Ma’naviy-axloqiy tarbiyaning maqsad va vazifalari.
2.
Ma’naviy-axloqiy tarbiya shakl va metodlari.
3.
Oilada bolalarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash mazmuni.
4.
O’quvchilarda ongli intizomlilikni tarbiyalash.
Tayanch iboralar:.
Ma'naviy-axloqiy tarbiya mohiyati, asosiy tushunchalari. Jamiyatda kechayotgan
ijtimoiy islohotlarning samaradorligi uning fuqarolari ega bo'lgan ma'naviyatga bog'liq.
Shu bois mustaqillikning dastlabki yillarida O'zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti
I.A.Karimov jamiyat rivojlanishining ma'naviy-axloqiy negizlarini aniq belgilab berdi.
Bular:
—umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik;
—xalqimizning ma'naviy merosini mustahkamlash va rivojlantirish;
—insonning o'z imkoniyatlarini erkin namoyon qilishi;
—vatanparvarlik.
Zero, jamiyat rivojlanishi faqat uning iqtisodiy taraqqiyotinigina emas, balki
ma'naviy yuksalishini ham taqozo etadi. Har qanday mafkura kabi O'zbekiston
Respublikasi milliy istiqlol mafkurasining asosiy g'oyalaridan biri ham jamiyatda
ma'naviy-axloqiy qarashlarning ustuvorligiga erishish sanaladi. Ijtimoiy tarbiyaning
boshqa turlari kabi ma'naviv-axloqiy tarbiva asosini ham ilg'or milliy, ma'naviy-axloqiy
qadriyatlar, xalq pedagogikasi g'oyalari tashkil etadi.
Ma'naviyat shaxs, xalq, davlat va jamiyatning kuch-qudrati, taraqqiyoti, imkoniyatlari va
istiqbollarini belgilab beruvchi ichki ijobiy, ruhiy omildir.
Ma'naviyat (arabcha «ma'naviyat» — ma'nolar majmui) mohiyatiga ko'ra ijtimoiy
taraqqiyotga ijobiy ta'sir o'tkazuvchi falsafiy, huquqiy, ilmiy, badiiy, axloqiy, diniy tasawur,
tushuncha va g'oyalar majmui hisoblanadi. Jamiyat ma'naviyati uch muhim soha
yo'nalishida amaliy faoliyatni tashkil etish asosida shakllantiriladi:
1-rasm. Jamiyat ma 'naviyatini shakllantiruvchi omillar
Madaniyat («cultura» so'zidan olingan bo’lib, parvarish qilish, ishlov berish
ma'nosini bildiradi) - ijtimoiy taraqqiyot davomida insonlarning faoliyati tufayli qo'lga
kiritilib, ularning ijtimoiy ehtiyojlarini qondirishga xizmat qiluvchi moddiy va ma'naviy
boyliklar tizimi.
Ma'rifat shaxs ongiga ilmiy bilim, axloq qoidalari hamda ijtimoiy munosabatlarni
tartibga soluvchi huquqiy me'yorlarni singdirish, ta'lim-tarbiyani takomillashtirish, milliy
meros va umuminsoniy qadriyatlarni o'rganish, ularni targ'ib etish maqsadida amalga
oshiriladigan tadbirlar tizimi.
Mafkura (arabcha «mafkura» - nuqtayi nazarva e'tiqodlar tizimi, majmui) -
jamiyatdagi muayyan siyosiy, huquqiy, axloqiy, diniy, badiiy, falsafiy, ilmiy qarashlar,
shuningdek, ma'naviy-axloqiy yuksaklish, ma'rifiy-tarbiyaviy ishlarning rivojini
ta'minlovchi, ularning maqsad va yo'nalishlarini aniqlashda yetakchi o'rin tutuvchi
g'oyalar tizimi.
Har uchala sohaning uzviy birligi asosida jamiyat ma'naviyati yuksaladi.
Ma'naviyat sohasida ijobiy yechimini ta'minlash zarur bo'lgan asosiy vazifani
ko'rsatar ekan, O'zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti I.A.Karimov
quyidagilarni ta'kidlaydi: «Bu sohadagi asosiy vazifamiz - milliy qadriyatlarimizni
tiklash, o'zligimizni anglash, milliy g'oya va mafkurani shakllantirish, muqaddas
dinimizning ma'naviy hayotimizdagi o'rnini va hurmatini tiklash kabi mustaqillik
yillarida boshlagan ezgu ishlarimizni izchillik bilan davom ettirish, ularni yangi
bosqichga ko'tarish va ta'sirchanligini kuchaytirishdir. ... Bu sohadagi ishlarimizning
Jamiyt ma’naviyati
Madaniyat
Ma’rifat
Mafkura
pirovard maqsadi - iymon-e'tiqodi butun, irodasi baquvvat, erkin fuqaro ma'naviyatini
shakllantirishdir. Ya'ni, mustaqil dunyoqarashga ega, ajdodlarimizning bebaho merosi
va zamonaviy tafakkurga tayanib yashaydigan barkamol shaxs - komil insonni
tarbiyalashdan iborat».
Demak, ma'naviyatli inson bilimli, ma'lum kasb-hunar sohibi, o'z Vatanining sodiq
fuqarosidir. O'z davlati qonunlarini biladigan va ularga amal qiladigan, yurti bilan
g'ururlana oladigan inson. O'z Vatani boyliklarini saqlaydigan, uni yanada
boyitadigan, go'zalliklaridan bahramand bo'ladigan shaxs. U har qanday zararli
illatlarga qarshi kurashadigan, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni avaylab asraydigan
insondir.
Axloq esa shaxsning xatti-harakatlari, yurish-turishi, turmush tarzi, hayot kechirish
tamoyillari, qoidalari, ijtimoiy munosabatlar mazmunini ifodalaydi. Axloq ijtimoiy hodisa
sifatida jamiyat ma'naviy-ruhiy hayotida o'ziga xos o'rin tutadi.
«Axloq» (lotincha - xulq-atvor ma'nosini bildiradi) ijtimoiy ong shakllaridan biri
bo'lib, ijtimoiy munosabatlar hamda shaxs xatti-harakatini tartibga soladigan qonun-
qoidalar majmuidir.
Axloq - ma'naviyatning tarkibiy qismi sifatida shaxs kamolotining yuqori bosqichi
sanaladi. Zero, axloq, axloqiy me'yorlarsiz shaxsning ruhiy va jismonan yetukligining
mezoni bo'lgan ma'naviy kamolotga erishib bo'lmaydi. Shuning uchun ham ma'naviy-
axloqiy tarbiyada uzviylik, aloqadorlik dialektik xarakterga ega bo'lib, shaxsning ma'naviy-
axloqiy shakllanishida muhim sanaladi.
What are the religious and moral
assessment?
Religious and moral education
of children and young people's
knowledge and assessment of the
outlook. Readers as part of a research
study to collect evidence and to
practice their traditions, beliefs and
values, through the use of a specific
assessment vazifalarnidan skills. In
Diniy
va
ma’naviy-axloqiy
baholashning xususiyatlari qanday?
Diniy va ma’naviy-axloqiy tarbiya
bolalar
va
yoshlarning
bilim
va
dunyoqarashni
baholashga
qaratilgan.
O’quvchilarning bir qismi tadqiqotchi
sifatida dalil to’plashi o’rganishi va
ularning amaliyotga tadbiq etish va an’ana
va e’tiqod va qadriyatlar, uchun o’ziga xos
baholash vazifalarnidan foydalanish orqali
addition, since the early years of the
evaluation of the knowledge and
skills of children and young people to
discuss the further development of
news, skills, beliefs, values, and
respect for other traditions
ko’nikmaga ega bo’ladi. Bundan tashqari,
bilim
va
ko’nikmalarini
baholashda
dastlabki yillaridan boshlab bolalar va
yoshlar tobora taraqqiyot yangliklarini
muhokama
qilishi,
ularning
ko’nikmalarini e’tiqodlar, qadriyatlar, va
boshqa
an’analariga
xurmat
kasb
etmoqda.1
Ma'naviy-axloqiy tarbiyaning mazmuni. Ma'naviy-axloqiy tarbiya va unga
qo'yiladigan talablar bu jamiyatda ma'lum ijtimoiy-axloqiy talablarga mos axloqiy
xislatlami shakllantirish maqsadida o'quvchilar ongi, hissiyotlari hamda xulqiga muvofiq
va tizimli ta'sir etishdir.
Ma'naviy-axloqiy tarbiya vazifalari quyidagilardan iborat:
1. O'quvchilarda ma'naviy-axloqiy ongni shakllantirish.
2. Ularda ma'naviy-axloqiy his-tuyg'ularni tarbiyalash va rivojlantirish.
3. O'quvchilarda ma'naviy-axloqiy xulq-atvor ko'nikma va odatlarini tarkib toptirish.
Ma'naviy-axloqiy tarbiya mohiyatiga ko'ra inson ongining jamiyat bilan
aloqadorligi, jamiyat oldida burchli ekanligi, o'z xulq-atvorini jamiyat taraqqiyoti
darajasiga bog'liqligini tushunishi, jamiyat tomonidan tan olingan axloqiy me'yor, ideal
hamda talablarni bajarishda mas'uliyatni his etishi, ma'naviy-axloqiy bilimlarning
e'tiqodga aylanishi va bu e'tiqodlarning tizimliligi, mustahkam ma'naviy-axloqiy his-tuyg'u
va xislatlami shakllantirish, o'quvchilar tomonidan ma'naviy-axloqiy xulq-atvor jamiyat
a'zolariga bo'lgan hurmat-e'tiborni namoyon etuvchi mezonlardan ekanligining anglab
yetilishi, ma'naviy-axloqiy odatlarning shakllanishi va boshqalardan iborat.
Ma'naviy-axloqiy tarbiya mazmunida milliy va umuminsoniy qadriyatlarni tiklash
masalasining kun tartibiga qo'yish zaruriyatining yuzaga kelganligi munosabati bilan tub
o'zgarishlar yuz berdi. Eng muhim qadriyat inson omili hisoblanadi. Hayot insonga bir
1 Curriculum, cultural traditions and pedagogy: understanding the work of teachers in England,
France and Germany (2012).
marta beriladi, shuning uchun ham milliy va umuminsoniy qadriyatlarda uni mazmunli,
o'zgalar va o'zining hayoti ma'nosini anglagan holda o'tkazish kerakligi haqida ko'plab
rivoyat, hikmat va pand-nasihatlar mavjud.
Bundan tashqari ta'lim muassasasida o'quvchilarga qadriyat sifatida munosabatda
bo'lish ham dolzarb ahamiyatga ega boiib bormoqda. Zero, ta'lim tamoyillarida eng
muhim, asosiy tamoyillardan biri ta'limni insonparvarlashtirish va demokratlashtirish
bo'lib, uning asosiy mohiyati o'quvchi shaxsiga insoniy munosabatda bo'lishni, ta'lim
jarayonini erkinlashtirishni talab etadi.
Ma'naviy-axloqiy tarbiyada yana bir eng qimmatli qadriyat erkinlikdir.
Ta'limni demokratlashtirish bilan birga shaxs erki va huquqini hurmat qilish
rivojlanadi. Bu esa o'z navbatida o'quvchi shaxsida mas'uliyatni his etish, ongli
intizomga rioya etish ko'nikmalarini tarbiyalaydi. Shuningdek, vatanparvarlik,
xalqlar o'rtasida do'stlik va hamkorlik, mas'uliyatni his etish, burch, or-nomus,
vijdonlilik, tartiblilik, adolatlilik va boshqa xislatlar tarbiyasi katta ahamiyatga ega.
Bugungi kunda jinsiy tarbiya, mehnat tarbiyasi yanada muhim ahamiyat kasb
etmoqda. Sog'lom turmush tarzini tarkib toptirish, ayniqsa, zarurligini kundalik hayot
tarzi yanada yaqqol namoyon etmoqda.
Tekinxo'rlik, narkomaniya, tamaki mahsulotlari va spirtli ichimliklami iste'mol
qilish, fahsh, johillik kabi salbiy illatlar ham hayotda uchrab turadi. Bu illatlar insonning
axloqiy qiyofasinigina emas, balki o'zini ham yemirib boradi. Inson ham ma'naviy, ham
jisman halok bo’ladi. Shu bois insonning ma'naviy-axloqiy tarbiyasini tashkil etish
ijtimoiy tarbiyaning boshqa yo'nalishlaridan ustun qo'yilishi zarur. Binobarin, ma'naviy-
axloqiy tarbiya yosh avlod tarbiyasi bilan bog’liqdir. Agar tarbiyaning boshqa
yo'nalishlarida muayyan tarbiya (masalan, jismoniy, huquqiy va boshqalar) u yoki bu
tarbiyaviy tadbirlar tizimiga asoslansa, ma'naviy-axloqiy tarbiyada esa har bir
tarbiyalanuvchining o'ziga xos xususiyatlarini, shuningdek, tarbiyaviy vaziyatni inobatga
olgan holda, yaxlit tarbiyaviy ishlar rejalashtiriladi va unga mos metod hamda usullar
tanlanadi.
Tarbiyaviy tadbirlar rejasini ishlab chiqish, tadbirlarni tashkil etishda ma'naviyat,
axloq inson ongining shakli, inson madaniyatining bir qismi ekanligi haqidagi
tushunchaga ega bo'lish nazarda tutiladi. Ma'naviyat va axloqning mohiyati, uning
me'yorlari va tamoyillari mazmunini tushunish o'quvchilarni ma'naviy-axloqiy
jihatdan fikr yuritishlariga imkon beradi. Natijada ular o'zlari va boshqalarning xatti-
harakatlarini ana shu nuqtayi nazardan baholaydilar. Ma'naviy-axloqiy tushunchalar,
baholash va muhokama yuritish asosida ma'naviy-axloqiy e'tiqod shakllanadi va
nihoyat inson xatti-harakati va xulqi aniqlanadi. Ma'naviy-axloqiy e'tiqodga ega
inson axloqiy me'yorlar, talablarni ongli bajaradi va ularga hurmat bildiradi. Lekin
ma'naviy-axloqiy me'yorlar haqida bilimga ega bo'lish va uni tushunish hali e'tiqodni
faoliyatga aylantiradi degan gap emas, ma'naviy-axloqiy bilimlar qachon hayotiy
tajribalarda qo’llanilib, o'quvchilar tomonidan ularning faoliyatida namoyon
bo'lgandagina shakllangan deyish mumkin.
Ma'naviy-axloqiy tarbiya tizimida ma'naviy-axloqiy his-tuyg'ular inson
tomonidan, uning voqea-hodisalar, kishilar hamda o'z xulqiga nisbatan his-
tuyg'ularni uyg'otishga rag'bat paydo qiluvchi tarbiyaviy ishlar tizimli tashkil
etilgandagina samarali kechadi. Mazkur tizimda xulq-atvorni shakllantirishga oid
tarbiyaviy ishlar aks etadi. Shunga ko'ra ma'naviy-axloqiy xulq-odobga doir
xislatlarni shakllantirishga undovchi rag'bat bilan hosil bo'ladigan faoliyat eng asosiy
bo'lib hisoblanadi.
Shuningdek, o'quvchida ma'naviy-axloqiy xislatlarni shakllantirishga nisbatan
ehtiyoj bo’lishi shart. Demak, ma'naviy-axloqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida
uyushtiriluvchi tadbirlar xulq-odobga doir xatti-harakatlar zanjiridan iborat bo’ladi.
Ma'naviy-axloqiy xatti-harakatlar esa o'quvchi tomonidan axloqiy me'yor va
tamoyillar mohiyatini o'rganish, ularni anglab yetishdan iboratdir.
Xatti-harakatlar tizimi ma'naviy-axloqiy odatlarni tarkib toptiradi. Bu borada
quyidagi talablarni amalga oshirish maqsadga muvofiqdir:
— ma'naviy-axloqiy tarbiya axloqsizlikka qarshi kurashdagi «kompaniya»ga
aylanmay, maqsadga muvofiq, uzluksiz, tizimli va izchil amalga oshirilishi zarur;
—o'quvchilarda ma'naviy-axloqiy xislatlar va fazilatlarni tarbiyalash faol
hayotiy vaziyatlar, axloqiy me'yorlar buzilgan holatlarda tarbiyalanuvchilarning o'z
nuqtayi nazarlarini ifodalashlari bilan amalga oshirilishi;
—shaxsda o'z idealiga intilishiga bo'lgan his-tuyg'ularini uyg'otishga
yo'naltirilgan xatti-harakatlarni tashkil etish borasidagi ko'nikmalarni tarbiyalash;
—ma'naviy-axloqiy tarbiyaga doir ishlarni tarbiyalanuvchilarning tajribasi,
tarbiya qoidalarini qabul qilishlari va bunga tayyorliklari, yaxshi va yomon xatti-
harakatlarning mohiyatini tushunishlarini hisobga olgan holda amalga oshirish;
—tarbiyalanuvchilarda yuksak ma'naviy-axloqiy sifatlar — insoniylik, insonga
hurmat, mehr-saxovat, xushmuomalalik, ijtimoiy munosabatlarni tashkil etishda
muomala madaniyati va axloq qoidalariga rioya qilish kabi holatlarni tarkib toptirish;
—fuqarolik madaniyati, ongli intizom, jamoani hurmat qilish va boshqa juda
ko'p ma'naviy-axloqiy sifatlar — boshqalarga g'amxo'rlik qilish, odamlarning g'am-
tashvishi, quvonchini tushuna olish, o'z manfaatidan o'zgalar manfaatlarini ustun
qo'yish, axloqiy me'yorlar hamda mavjud qonunlarga zid xatti-harakatlarni to'xtata
olish, ma'lum xatti-harakatlarni amalga oshirishda jamoa a'zolarining fikri bilan
o'rtoqlashish, mas'uliyatni his etish kabilarga asoslanishi kerak.
Ma'naviy-axloqiy tarbiyani tashkil etishda o'quvchilar xatti-harakatlarida
ko'zga tashlanadigan salbiy odatlar — jamoa joylarida qattiq gapirish, qo'pol
so'zlarni ishlatish, hissiyotga berilish, o'ylamay gapirish, ishonchli bo'lmagan
hamda, dalillar bilan tasdiqlanmagan voqea-hodisalar haqida fikr yuritish,
boshqalarning suhbatini bo'lish, qo'lini silkitib gapirish kabilarning bartaraf etib
borilishiga alohida e'tibor qaratish zarur.
Arzimas bo'lib ko'ringan, lekin shaxsning kelajak hayot va kasbiy faoliyatni
tashkil etishda, muvaffaqiyatga ega bo'lish yo’lida, zarurli bo'lgan bu kabi
odatlardan holi bo’lishda o'quvchilarga yordam ko'rsatish o'qituvchilarning muhim
vazifalaridan sanaladi.
Ma'naviy-axloqiy tarbiyaning tarkibiy qismlari, shakl va metodlari.
Buyuk ma'rifatparvar Abdulla Avloniy «Turkiy guliston yohud axloq» asarida
axloq «insonlarni yaxshilikka chaqiruvchi, yomonlikdan qaytaruvchi bir ilmdur», -
deydi. Aynan axloq, uning ijtimoiy ahamiyati haqida ma'lumot beruvchi mazkur
manbada alloma yaxshi va yomon xulqlarga to'xtalib o'tadi. Allomaning nuqtayi
nazaricha, yaxshi xulqlar quyidagilardan iborat: fatonat (aql), diyonat (e'tiqod),
nazofat (poklik va tozalik), g'ayrat, riyozat (savob ishlar), qanoat, shifoat, ilm, sabr,
hilm (yumshoq tabiat) intizom, nafs me'yori, vijdon, vatanni suymak, haqqoniyat,
nazari ibrat, iffat, hayo, idrok va zako, hifzi lison (til va adabiyot), iqtisod, viqor
(g'urur)., muhabbat, avf (kechirimli bo'lish). Bu xislatlar ma'naviy-axloqlilikning
asosiy sifatlari sanaladi. Ular asosida Vatanga muhabbat va sadoqat, mehnatga
axloqiy munosabat, o'z atrofidagilarga axloqiy yondashuv, shuningdek, har bir
o'quvchining o'zi va shaxsiy xulq-atvoriga munosabatni qaror toptiriladi.
Abdulla Avloniy yomon xulqlar sirasiga quyidagilarni kiritadi: g'azab, aysh-
ishrat, jaholat, safohat (umri va molini bekorchi narsalarga sarf etish), hamoqat
(o'zbilarmonlik, manmanlik), adolat (dangasa, yalqov), hasosat (ta'ma, hirs), rahovat
(g'ayratsizlik), anoniyyat (xudbin, mutakabbir, manman), adovat (keksaqlash),
namimat (chaqimchilik), g'iybat, haqorat, jibonat (qo'rqoqlik), hasad, kizb (yolg'on),
nifoq, ta'ma, zulm va boshqalar.
O'quvchilarda ijobiy sifatlarni tarbiyalash ularning salbiy xislatlardan holi
bo'lishlariga yordam beradi. Bu esa dastlab o'quvchilarga xulq-odob me'yorlari va
qoidalarini anglash va shaxs ongini shakllantirishga doir metodlar asosida amalga
oshiriladi.
Bunga badiiy va ilmiy-ommaviy adabiyotlarni o'qish, kinofilm va spektakllarni
tomosha qilish, maxsus tashkil etilgan ma'naviy-ma'rifat kunlarida turli mavzularda
suhbatlar tashkil etish natijasida axloqiy tushinchalar va xulq-odatlar paydo bo'la
boshlaydi. O'quvchilar o'zlari va boshqalarning xatti-harakatlarini baholay
boshlaydilar. Buning uchun turli ma'naviy-axloqiy mavzularda o'tkaziladigan suhbat
va munozaralarda o'quvchini fikr yuritish, o'ylashga yo'naltirish muhim ahamiyatga
ega. Masalan, «Do'stimiz Kamol qanday qilib narkomanlar davrasiga tushib qoldi?»,
«Siz erkinlik deganda nimani tushunasiz?», «Zamonaviylik - bu nima?» kabi
mavzulardagi suhbat, bahs va munozaralar o'quvchilarni o'ylash, fikr yuritishga
yo'llaydi, ularda salbiy xislatlardan saqlanish, yaxshi odatlarni o'rganishga bo'lgan
intilish va qiziqishlari tarkib topa boshlaydi. Ularning, ayniqsa, o'z xatti-
harakatlarini baholashga bo'lgan intilishlari va ishonch, e'tiqodlari shakllanadi.
Debat, munozara va suhbatlar ma'naviy-axloqiy tarbiyaning eng dolzarb
muammolariga bag'ishlanishi zarur. Bunda o'quvchilarni qiziqtirish va ularni jonli
muloqotga undash muhimdir.
O'quvchi faoliyatini tashkil etish va xulq-odobni shakllantirish metodlaridan
mashqlantirish, o'rgatish, pedagogik talab qo'yish jamoa fikrini hisobga olish,
topshiriqlar berish, tarbiyaviy vaziyatlar hosil qilish va boshqa metodlardan
foydalanish samarali natijalar berishi mumkin.
Lekin o'quvchilarni faol, maqsadga yo'naltirilgan faoliyatga jalb etmasdan
turib, axloqning biror turiga mos tarbiyalab bo'lmaydi. Bunda mashqlantirish muhim
ahamiyat kasb etadi. Mashqlantirish asosida shaxsning u yoki bu axloqiy xislati
shakllanadi va amaliy faoliyatga aylanadi.
Rag'batlantirish metodlariga mukofotlash va ma'qullash kiritiladi. Bugungi
kunda shartnomalar tuzish, o'z-o'zini shakllantirishga doir shaxsiy dasturlarni
loyihalash, o'quvchilarni qiziqishlariga ko'ra tabaqalashtirish monitoringi, testlar,
jarimalar (ball hisobida) kabi tarbiyaning zamonaviy texnologiyalaridan foydalanish
ham ijobiy natijalarga olib kelmoqda.
Hozirgi davrda yoshlar o'rtasida tobora ommaviylashib borayotgan «Zakovat»,
«Intellektual ring», «Qizlar davrasi», «O'yla, izla, top!» kabi o'yinlar ham mazmun,
ham mohiyati, ham metodik jihatdan o'quvchilarning ma'naviy-axloqiy tarbiyasida
muhim ahamiyat kasb etmoqda.
O'quvchilarni ma'naviy-axloqiy jihatdan shakllantirishda samarali shakl, metod va
vositalardan foydalanish boy milliy madaniy, tarixiy va pedagogik an'analar, urf-
odatlar va umumbashariy qadriyatlarga asoslanadi. Bu borada tarbiya jarayonida
o'quvchining axloqiy, ijodiy, ma'naviy, jismoniy jihatdan shakllantirishga qaratilgan
innovatsion metodlar samarali natijalar beradi. Bunday tarbiya o'quvchilarda voqealar
rivojini oldindan ko'ra bilish, o'zini real voqelikda anglash, kelgusi hayot yo'lini
to'g'ri belgilash, axloq, e'tiqod, ishonch, axloqiy qadriyatlarni to'g'ri anglash, ijtimoiy
hayotda turli vaziyatlarda to'g'ri qaror qabul qilishga yo'llaydi.
Ayniqsa, bahslashish, ishontirish treninglarida o'quvchi-yoshlarning faolligi,
liderlik sifatlari, jamoada ishlash ko'nikmalari shakllanadi. O'zgalar fikrini hurmat
qilish, ishontirish, o'z fikrini asoslash, munozarada qatnashish mahorati paydo
bo'ladi. Shuningdek, muloqot madaniyati, his-tuyg'ularini jilovlay olish, fikr yuritish
mahorati shakllanadi. O'z ishiga mas'uliyat hissini shakllantirib, ijodiy tasavvurini
rivojlantiradi, ma'naviy-axloqiy tadbirlarni loyihalashtirish, ko'ngilochar, tashhisli,
ishchan va harakatli o'yinlar, ziddiyatlarni hal etishning turli uslublari (tanqid
usullari - ruhlantiruvchi, ta'nali, umidli, qiyosiy), rag'batlantiruvchi (tanqid,
vaziyatni yumshatuvchi, gina, tanbeh beruvchi tanqid — bularning barchasini
insonparvarlik g'oyalari asosida olib borish ijobiy natijalar beradi.