MA’NAVIYAT MEZONLARI VA ULARNING VATAN TARIXINI O‘RGANISHDAGI O‘RNI

Yuklangan vaqt

2023-04-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

24

Faytl hajmi

56,7 KB


 
 
 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, 
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI 
TARIX FAKULTETI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MA’NAVIYAT MEZONLARI VA ULARNING VATAN TARIXINI 
O‘RGANISHDAGI O‘RNI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Toshkent-2023 
 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI TARIX FAKULTETI MA’NAVIYAT MEZONLARI VA ULARNING VATAN TARIXINI O‘RGANISHDAGI O‘RNI Toshkent-2023
 
1 
Mundarija 
Kirish………………………………………………………………………………….…3 
I 
Bob. 
O‘zbekistonda 
mustaqillikdan 
keyin 
ma’naviy 
qadriyatlarning 
tiklanishi………………………...……………………………………………………....5 
I.1. O‘zbek xalqiga xos ma’naviyat mezonlari va milliy qadriyatlarning qayta 
tiklanishi…………………………………………………………………………...…….5 
I.2. Ma’naviy hayotda yuksak o‘rin tutgan tarixiy shaxslar va buyuk ajdodlar nominining 
abadiylashtirilishi ………………………………………..…..………..…..12 
II Bob. Mustaqil O‘zbekistonda jamiyatning ma’naviy yangilanishi jarayonida 
madaniy merosga munosabat……..……………………………...…………………..18 
II.1. Yurtmizdagi madaniy va ma’naviy yodgorliklarning xalqaro miqyosda tanilishi..18 
II.2. Ma’naviyat mezonlarining shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni………………...…..24 
Xulosa…………………………………………………………………………………..27 
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………...……………....28 
1 Mundarija Kirish………………………………………………………………………………….…3 I Bob. O‘zbekistonda mustaqillikdan keyin ma’naviy qadriyatlarning tiklanishi………………………...……………………………………………………....5 I.1. O‘zbek xalqiga xos ma’naviyat mezonlari va milliy qadriyatlarning qayta tiklanishi…………………………………………………………………………...…….5 I.2. Ma’naviy hayotda yuksak o‘rin tutgan tarixiy shaxslar va buyuk ajdodlar nominining abadiylashtirilishi ………………………………………..…..………..…..12 II Bob. Mustaqil O‘zbekistonda jamiyatning ma’naviy yangilanishi jarayonida madaniy merosga munosabat……..……………………………...…………………..18 II.1. Yurtmizdagi madaniy va ma’naviy yodgorliklarning xalqaro miqyosda tanilishi..18 II.2. Ma’naviyat mezonlarining shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni………………...…..24 Xulosa…………………………………………………………………………………..27 Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………...……………....28
 
2 
Kirish 
Mavzuning dolzarbligi: Mustaqillik sharoitida ma’naviy islohotlar zamirida 
madaniy-ma’rifiy muassasalar faoliyati tubdan o‘zgardi. Biror bir jamiyat ma’naviy 
imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay turib, 
o‘z istiqbolini tasavvur qila olmaydi. O‘zbekiston mustaqilligidan keyin esa ma’naviy 
mezonlar yangi mazmun kashf etib, kamol topdi. Mustaqillik sharoitida madaniy-ma’rifiy 
muassasalar xalqning ma’naviy ehtiyojini qondirish, milliy an’analarni tiklash, xalq 
ijodini ravnaq toptirish, yangi milliy mafkurani targ‘ib etish maskaniga aylandi. 
Mustaqillik tufayli respublikamizda milliy-ma’naviy tiklanish davlat siyosati darajasiga 
ko‘tarilgandan so‘ng, madaniy-ma’rifiy muassasalar va ma’naviy meros yodgorliklari 
xalq ma’naviy rivojlanishi yo‘lida xizmat qilish imkoniyatlariga ega bo‘ldi. Shu nuqtai 
nazardan olib qaraganda, madaniy-ma’naviy qadriyatar va an’analar va milli masalalar 
bilan shug‘ullanish asosiy sohalardan biri bo‘lib, madaniy an’analar, bayramlar va urf-
odatlar komil insonni tarbiyalashda munosib xissa qo‘sha oladigan omillardan bo‘lgani 
sababli, bu mavzu o‘rganilishi jihatdan doim dolzarb va ahamiyatini yo‘qotmay 
kelmoqda. Mustaqillik yillarida tarix faniga e’tibor davlat sisosati darajasiga ko‘tarildi. 
O‘tgan yillar mobaynida O‘zbekiston Respublikasi birinchi prezidenti I.A. Karimov 
tashabbusi bilan Vatan tarixini mustaqillik ruhi bilan boyitish va uni xalqqa yetkazish 
borasida juda kata miqyosli ishlar amalga oshrildi. Buyuk Ipak Yo‘li chorraxasida 
joylashgan yurtimiz geografik muhim nuqtada joylashganligi va uning ijodkorlikka moyil 
xalqi turmushi davomida boy tarixiy ildizga ega madaniyat va ma’naviy turmush tarsi 
vujudga kelib, shakllanib bordi. Jamiyat taraqqiyotida ijtimoiy-iqtisodiy sohlalar bilan bir 
qatorda madaniyat sohasi ham yuksak ahamiyatga ega. Shu sababli uning rivojlanish 
yo‘nalishlarini chuqur o‘rganish va ilmiy tahlil etish zarur. Madaniy-ma’naviy hayotni 
o‘rganish tadqiqotchilarning diqqat markazida bo‘lib kelayotgan dolzarb masalalardan 
biri hisoblanadi. Madaniy va ma’naviy turmushning shakllanishi va rivojlanishi borasida 
butun bir ijtimoiy iqtisodiy formatsiyalar tarixi gavdalanadi1. 
                                                           
1 Каримов И.А., Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: Ўзбекистон, 
2000. 148-б. 
2 Kirish Mavzuning dolzarbligi: Mustaqillik sharoitida ma’naviy islohotlar zamirida madaniy-ma’rifiy muassasalar faoliyati tubdan o‘zgardi. Biror bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay turib, o‘z istiqbolini tasavvur qila olmaydi. O‘zbekiston mustaqilligidan keyin esa ma’naviy mezonlar yangi mazmun kashf etib, kamol topdi. Mustaqillik sharoitida madaniy-ma’rifiy muassasalar xalqning ma’naviy ehtiyojini qondirish, milliy an’analarni tiklash, xalq ijodini ravnaq toptirish, yangi milliy mafkurani targ‘ib etish maskaniga aylandi. Mustaqillik tufayli respublikamizda milliy-ma’naviy tiklanish davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgandan so‘ng, madaniy-ma’rifiy muassasalar va ma’naviy meros yodgorliklari xalq ma’naviy rivojlanishi yo‘lida xizmat qilish imkoniyatlariga ega bo‘ldi. Shu nuqtai nazardan olib qaraganda, madaniy-ma’naviy qadriyatar va an’analar va milli masalalar bilan shug‘ullanish asosiy sohalardan biri bo‘lib, madaniy an’analar, bayramlar va urf- odatlar komil insonni tarbiyalashda munosib xissa qo‘sha oladigan omillardan bo‘lgani sababli, bu mavzu o‘rganilishi jihatdan doim dolzarb va ahamiyatini yo‘qotmay kelmoqda. Mustaqillik yillarida tarix faniga e’tibor davlat sisosati darajasiga ko‘tarildi. O‘tgan yillar mobaynida O‘zbekiston Respublikasi birinchi prezidenti I.A. Karimov tashabbusi bilan Vatan tarixini mustaqillik ruhi bilan boyitish va uni xalqqa yetkazish borasida juda kata miqyosli ishlar amalga oshrildi. Buyuk Ipak Yo‘li chorraxasida joylashgan yurtimiz geografik muhim nuqtada joylashganligi va uning ijodkorlikka moyil xalqi turmushi davomida boy tarixiy ildizga ega madaniyat va ma’naviy turmush tarsi vujudga kelib, shakllanib bordi. Jamiyat taraqqiyotida ijtimoiy-iqtisodiy sohlalar bilan bir qatorda madaniyat sohasi ham yuksak ahamiyatga ega. Shu sababli uning rivojlanish yo‘nalishlarini chuqur o‘rganish va ilmiy tahlil etish zarur. Madaniy-ma’naviy hayotni o‘rganish tadqiqotchilarning diqqat markazida bo‘lib kelayotgan dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. Madaniy va ma’naviy turmushning shakllanishi va rivojlanishi borasida butun bir ijtimoiy iqtisodiy formatsiyalar tarixi gavdalanadi1. 1 Каримов И.А., Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: Ўзбекистон, 2000. 148-б.
 
3 
Mavzuning obekti va predmeti: Kurs ishining asosiy obekti ma’naviy hayotda 
muhim o‘rin tutgan qadriyatlar, an’analar, bayram va marosmlar, shu jumladan 
tariximizdagi buyuk ajdodlar va allomalar nomini oqlash hamda ularnng nomini 
abadiylashtirish masalalari hisoblanadi. Predmeti esa madaniy va ma’naviy sohani xalqni 
komil shaxs sifatida shakllantirish jarayonidagi qo‘shgan katta xissasini o‘rganishdan 
iborat. 
Mavzuning maqsad va vazifalari: Kurs ishning maqsadi madaniyat va 
ma’naviyat sohalarining bugungi kun hayoti va axoli turmushidagi o‘rni, shuningdek 
uning tarixiy mustaham ildizlarni ochib berish va tahlil qilish. Ushbu maqsaddan kelib 
chiqib, quyidagi vazifalar belgilandi: Mustaqil O‘zbekistonda madaniy va ma’naviy 
sohalarning davlat rivojidagi o‘rni va ahamiyatini o‘rganish va uni yoritish, xalqimizning 
ijtimoiy-madaniy tarixi davomida  umuman jahon miqyosida madaniy hayotning ta’sirini 
o‘rganish.  
Mavzuning o‘rganilganlik darajasi: Mavzuga oid qator muhim ahamiyatga ega 
tadqiqotlar amalga oshirilgan. Ushbu mavzuga oid adabiyotlar tahliliga to‘xtalsak, ular 
ko‘proq mustaqillik davrida o‘zbek milliy madaniyatidagi islohotlar va bu madaniyat 
jarayonlarda amalga oshirilgan muhim islohot va yangiliklarni o‘zida aks ettiradi. Ushbu 
mavzuning o‘rganilishi naqadar kata ahamiyat kasb etishini O‘zbekiston Respubikasi 
birinchi prezidenti Islom Karimovning bir qancha asarlarida aynan ma’naviyat va 
ma’naviy hayot tushuchalari yoritib o‘tiladi.Jumladan, “Yuksak ma’naviyat – yengilmas 
kuch”2, “Istiqlol va ma’naviyat” kabi asarlarini aytish mumkin. Shu bilan birga 
Imomnazarov A. muallifligidagi “Milliy ma’naviyatimiz nazariyasiga chizgilar”, 
Alimasov V.A. muallifligidagi “O‘zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga 
o‘tish sharoitida madaniy-ma’rifiy muassasalar rivojlanishinin o‘ziga  xos xususiyatlari”, 
Bekmurodov M. “Tashkilot madaniyati va rahbar ma’naviyati” asarlari va qator o‘quv 
materiallari hamda turli disseratsiyalar shular jumlasidandir. Mustaqillik yillarida yangi 
uslubiy yondoshuvlarning shakllanishi davrida yozilgan  
                                                           
2 Каримов И.А. Юксак маънавият-энгилмас куч. – Тошкент: Маънавият, 2008. 178-б. 
3 Mavzuning obekti va predmeti: Kurs ishining asosiy obekti ma’naviy hayotda muhim o‘rin tutgan qadriyatlar, an’analar, bayram va marosmlar, shu jumladan tariximizdagi buyuk ajdodlar va allomalar nomini oqlash hamda ularnng nomini abadiylashtirish masalalari hisoblanadi. Predmeti esa madaniy va ma’naviy sohani xalqni komil shaxs sifatida shakllantirish jarayonidagi qo‘shgan katta xissasini o‘rganishdan iborat. Mavzuning maqsad va vazifalari: Kurs ishning maqsadi madaniyat va ma’naviyat sohalarining bugungi kun hayoti va axoli turmushidagi o‘rni, shuningdek uning tarixiy mustaham ildizlarni ochib berish va tahlil qilish. Ushbu maqsaddan kelib chiqib, quyidagi vazifalar belgilandi: Mustaqil O‘zbekistonda madaniy va ma’naviy sohalarning davlat rivojidagi o‘rni va ahamiyatini o‘rganish va uni yoritish, xalqimizning ijtimoiy-madaniy tarixi davomida umuman jahon miqyosida madaniy hayotning ta’sirini o‘rganish. Mavzuning o‘rganilganlik darajasi: Mavzuga oid qator muhim ahamiyatga ega tadqiqotlar amalga oshirilgan. Ushbu mavzuga oid adabiyotlar tahliliga to‘xtalsak, ular ko‘proq mustaqillik davrida o‘zbek milliy madaniyatidagi islohotlar va bu madaniyat jarayonlarda amalga oshirilgan muhim islohot va yangiliklarni o‘zida aks ettiradi. Ushbu mavzuning o‘rganilishi naqadar kata ahamiyat kasb etishini O‘zbekiston Respubikasi birinchi prezidenti Islom Karimovning bir qancha asarlarida aynan ma’naviyat va ma’naviy hayot tushuchalari yoritib o‘tiladi.Jumladan, “Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch”2, “Istiqlol va ma’naviyat” kabi asarlarini aytish mumkin. Shu bilan birga Imomnazarov A. muallifligidagi “Milliy ma’naviyatimiz nazariyasiga chizgilar”, Alimasov V.A. muallifligidagi “O‘zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida madaniy-ma’rifiy muassasalar rivojlanishinin o‘ziga xos xususiyatlari”, Bekmurodov M. “Tashkilot madaniyati va rahbar ma’naviyati” asarlari va qator o‘quv materiallari hamda turli disseratsiyalar shular jumlasidandir. Mustaqillik yillarida yangi uslubiy yondoshuvlarning shakllanishi davrida yozilgan 2 Каримов И.А. Юксак маънавият-энгилмас куч. – Тошкент: Маънавият, 2008. 178-б.
 
4 
asarlar3 va darsliklar4, risolalar5, turli to‘plamlar6, hamda doktorlik va nomzodlik 
dissertatsiyalarining ilmiy-nazariy, manbaviy asoslari va mazmunida yaqqol namoyon 
bo‘ldi. 
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, ikkita bob, 4 ta paragraf, xulosa va 
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 
 
 
                                                           
3 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 256 bet. 
4 Rajabov Y.R. O‘zbekiston tarixi (1917-1993-yillar) – T.: O‘qituvchi, 2007. 232-bet. 
5 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: 
Sharq, 1996. 322-bet. 
6 Ziyoyev H. O‘zbekiston mustaqilligi uchun kurashlar tarixi (miloddan oldingi asrlardan 1991-yil 31-avgustgacha). – T.: 
Sharq, 2001. 447-bet. 
4 asarlar3 va darsliklar4, risolalar5, turli to‘plamlar6, hamda doktorlik va nomzodlik dissertatsiyalarining ilmiy-nazariy, manbaviy asoslari va mazmunida yaqqol namoyon bo‘ldi. Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, ikkita bob, 4 ta paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 3 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 256 bet. 4 Rajabov Y.R. O‘zbekiston tarixi (1917-1993-yillar) – T.: O‘qituvchi, 2007. 232-bet. 5 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: Sharq, 1996. 322-bet. 6 Ziyoyev H. O‘zbekiston mustaqilligi uchun kurashlar tarixi (miloddan oldingi asrlardan 1991-yil 31-avgustgacha). – T.: Sharq, 2001. 447-bet.
 
5 
I Bob. O‘zbekistonda mustaqillikdan keyin ma’naviy qadriyatlarning tiklanishi 
I.1. O‘zbek xalqiga xos ma’naviyat mezonlari va milliy qadriyatlarning qayta 
tiklanishi 
 
Ma`naviyatning mohiyati shunchalik kеngki, uni o`lchab ham, poyoniga еtkazib 
ham bo`lmaydi. Ma’naviyat – inson ruhiy va aqliy olaini ifodalovchi tushuncha. U 
kishilarning huquqiy, falsafiy, ilmiy,  badiiy, axloqiy va diniy tasavvurlarini o‘z ichiga 
olishidan kelib chiqsak, ushbu tushuncha nihoyatda chuqur ma’no mazmun kasb etadi. U 
inson uchun butun bir olamdir7. 
 
Mustaqillik yillarida ma`naviy hayot sohasi bo‘yicha O`zbеkiston Rеspublikasida 
iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish bilan bir vaqtda ma`naviy mеrosimizni, madaniy 
qadriyatlarimizni tiklash va ularni xalqimizga yеtkazish borasida kеng ko`lamda faoliyat 
olib borilmoqda. Ma`naviyatning mohiyati shunchalik kеngki, uni o`lchab ham, poyoniga 
еtkazib ham bo`lmaydi. Ma’naviyat – inson ruhiy va aqliy olaini ifodalovchi tushuncha. 
U kishilarning huquqiy, falsafiy, ilmiy,  badiiy, axloqiy va diniy tasavvurlarini o‘z ichiga 
olishidan kelib chiqsak, ushbu tushuncha nihoyatda chuqur ma’no mazmun kasb etadi. U 
inson uchun butun bir olamdir. Jamiyatimiz hayotida ma`naviy kamolotni tеzlashtirish, 
milliy istiqlol mafkurasini shakllantirish, milliy qadriyatlarni o`rganish mustaqillikni 
mustahkamlashning asosiy vazifalaridan biridir8. 
 
 Uzoq ming yilliklar tarixi shundan dalolat beradiki, o‘zbek milliy davlatchilik 
tarixi eng avvalo ma`naviyat-ma`rifatning jamiyat hayotida muhim o‘rin egallaganligi 
bilan chambarchas bog‘liqdir. Ushbu azaliy an`anaga mustaqillik yillarida ham alohida 
e`tibor berilishi juda ahamiyatli bo‘ldi. Qayd etish lozimki, istiqlolning dastlabki 
davrlaridanoq madaniyatning metodologiyasi o‘zgardi. Agarda, sho‘rolar mustabid 
tuzimi davrida madaniyatning asosiy vazifasi jamiyat a`zolarining kommunistik mafkura 
va soxta g‘oyaga e`tiqodini mustahkamlashga safarbar etish bo‘lsa, istiqlol davrida uning 
maqsadi tamomila o‘zgardi9. 
                                                           
7 Imomnazarov A. Milliy ma’naviyatimizga chizgilar. –T.: Ma’naviyat, 1998. 235-bet. 
8 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007.93-bet. 
9 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: 
Sharq, 1996. 31-bet 
5 I Bob. O‘zbekistonda mustaqillikdan keyin ma’naviy qadriyatlarning tiklanishi I.1. O‘zbek xalqiga xos ma’naviyat mezonlari va milliy qadriyatlarning qayta tiklanishi Ma`naviyatning mohiyati shunchalik kеngki, uni o`lchab ham, poyoniga еtkazib ham bo`lmaydi. Ma’naviyat – inson ruhiy va aqliy olaini ifodalovchi tushuncha. U kishilarning huquqiy, falsafiy, ilmiy, badiiy, axloqiy va diniy tasavvurlarini o‘z ichiga olishidan kelib chiqsak, ushbu tushuncha nihoyatda chuqur ma’no mazmun kasb etadi. U inson uchun butun bir olamdir7. Mustaqillik yillarida ma`naviy hayot sohasi bo‘yicha O`zbеkiston Rеspublikasida iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish bilan bir vaqtda ma`naviy mеrosimizni, madaniy qadriyatlarimizni tiklash va ularni xalqimizga yеtkazish borasida kеng ko`lamda faoliyat olib borilmoqda. Ma`naviyatning mohiyati shunchalik kеngki, uni o`lchab ham, poyoniga еtkazib ham bo`lmaydi. Ma’naviyat – inson ruhiy va aqliy olaini ifodalovchi tushuncha. U kishilarning huquqiy, falsafiy, ilmiy, badiiy, axloqiy va diniy tasavvurlarini o‘z ichiga olishidan kelib chiqsak, ushbu tushuncha nihoyatda chuqur ma’no mazmun kasb etadi. U inson uchun butun bir olamdir. Jamiyatimiz hayotida ma`naviy kamolotni tеzlashtirish, milliy istiqlol mafkurasini shakllantirish, milliy qadriyatlarni o`rganish mustaqillikni mustahkamlashning asosiy vazifalaridan biridir8. Uzoq ming yilliklar tarixi shundan dalolat beradiki, o‘zbek milliy davlatchilik tarixi eng avvalo ma`naviyat-ma`rifatning jamiyat hayotida muhim o‘rin egallaganligi bilan chambarchas bog‘liqdir. Ushbu azaliy an`anaga mustaqillik yillarida ham alohida e`tibor berilishi juda ahamiyatli bo‘ldi. Qayd etish lozimki, istiqlolning dastlabki davrlaridanoq madaniyatning metodologiyasi o‘zgardi. Agarda, sho‘rolar mustabid tuzimi davrida madaniyatning asosiy vazifasi jamiyat a`zolarining kommunistik mafkura va soxta g‘oyaga e`tiqodini mustahkamlashga safarbar etish bo‘lsa, istiqlol davrida uning maqsadi tamomila o‘zgardi9. 7 Imomnazarov A. Milliy ma’naviyatimizga chizgilar. –T.: Ma’naviyat, 1998. 235-bet. 8 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007.93-bet. 9 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: Sharq, 1996. 31-bet
 
6 
 
Eng avvalo, mamlakat hukumati, Prezidentning ma`naviy-ma`rifiy omillarga 
nisbatan munosabati shakllandi. Jumladan, ma`naviy-ma`rifiy islohotlar davlat 
siyosatining asosiy ustivor yo‘nalishi, deb hisoblandi. Joylarda ma`naviyat bilan bog‘liq 
shularning amalga oshirilishi uchun butun mas`uliyatning hokimlar, vazirliklar, idoralar, 
tashkilotlarning birinchi rahbarlari zimmalariga yuklatilishi juda katta ijtimoiy ahamiyat 
kasb etdi. Ma`naviyati yuksak millat va davlatning kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin 
ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana boshlandi. Ma`naviyati yuksak millat va 
davlatnigina kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana 
boshlandi. Istiqlol davri O‘zbekiston jamiyati ma`naviyatining eng muqaddas 
maqsadlaridan biri kelajakni ma`naviy jihatdan mustahkamlovchi jamoatchilik fikri 
shakllandi10.  
 
Istiqlol davrida ma`naviyatning har qanday siyosiy hukmron mafkuralardan 
holiligi. O`zbekiton Respublikasi birinchi Prezidenti I.Karimovning 1992-yil 7-martidagi 
Farmoni bilan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qoshida Din ishlari 
bo‘yicha qo‘mita tashkil etildi. 27-mart kuni I.Karimovning “Ro‘za Xayitini dam olish 
kuni deb e’lon qilish to‘g‘risida” Farmon e’lon qilindi. 1992-yildan boshlab har yili 
mamlakatimizda ro‘za xayiti umumxalq bayrami sifatida keng nishonlanmoqda. 
Shuningdek, qurbon xayiti ham yurtimizda dam olish kuni va bayram qilib 
nishonlanadigan bo‘ldi11.  
 
Eng muhimi, xalqimiz o‘z tarixida birinchi marta bevosita hukumat yordamida 
har yili muqaddas Haj va Umra amallarini ado etish sharafiga muyassar bo‘lmoqda. 1995-
yil 19-mayda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qarori bilan Toshkentda 
xalqaro islom tadqiqot Markazi tashkil etildi. O‘zbekistonda istiqomat qilayotgan ko‘p 
millatli xalqlarning madaniy taraqqiyoti, ularning o‘zliklarini anglash jarayonlariga 
bo‘lgan intilishlarini qonuniy-huquqiy asosda qondirish masalalari ham mamlakat 
hukumati oldidagi eng muhim vazifalardan biri bo‘ldi. Shu o‘rinda 1989-yili madaniyat 
vazirligi huzurida respublika millatlararo madaniy markazning tashkil etilishini alohida 
ta`kidlash lozimdir. Agarda 1990-yillarning boshlarida O‘zbekistonda 12 ta milliy-
                                                           
10 Каримов И.А., Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: Ўзбекистон, 
2000. 176-б. 
11 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 291-bet. 
6 Eng avvalo, mamlakat hukumati, Prezidentning ma`naviy-ma`rifiy omillarga nisbatan munosabati shakllandi. Jumladan, ma`naviy-ma`rifiy islohotlar davlat siyosatining asosiy ustivor yo‘nalishi, deb hisoblandi. Joylarda ma`naviyat bilan bog‘liq shularning amalga oshirilishi uchun butun mas`uliyatning hokimlar, vazirliklar, idoralar, tashkilotlarning birinchi rahbarlari zimmalariga yuklatilishi juda katta ijtimoiy ahamiyat kasb etdi. Ma`naviyati yuksak millat va davlatning kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana boshlandi. Ma`naviyati yuksak millat va davlatnigina kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana boshlandi. Istiqlol davri O‘zbekiston jamiyati ma`naviyatining eng muqaddas maqsadlaridan biri kelajakni ma`naviy jihatdan mustahkamlovchi jamoatchilik fikri shakllandi10. Istiqlol davrida ma`naviyatning har qanday siyosiy hukmron mafkuralardan holiligi. O`zbekiton Respublikasi birinchi Prezidenti I.Karimovning 1992-yil 7-martidagi Farmoni bilan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qoshida Din ishlari bo‘yicha qo‘mita tashkil etildi. 27-mart kuni I.Karimovning “Ro‘za Xayitini dam olish kuni deb e’lon qilish to‘g‘risida” Farmon e’lon qilindi. 1992-yildan boshlab har yili mamlakatimizda ro‘za xayiti umumxalq bayrami sifatida keng nishonlanmoqda. Shuningdek, qurbon xayiti ham yurtimizda dam olish kuni va bayram qilib nishonlanadigan bo‘ldi11. Eng muhimi, xalqimiz o‘z tarixida birinchi marta bevosita hukumat yordamida har yili muqaddas Haj va Umra amallarini ado etish sharafiga muyassar bo‘lmoqda. 1995- yil 19-mayda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qarori bilan Toshkentda xalqaro islom tadqiqot Markazi tashkil etildi. O‘zbekistonda istiqomat qilayotgan ko‘p millatli xalqlarning madaniy taraqqiyoti, ularning o‘zliklarini anglash jarayonlariga bo‘lgan intilishlarini qonuniy-huquqiy asosda qondirish masalalari ham mamlakat hukumati oldidagi eng muhim vazifalardan biri bo‘ldi. Shu o‘rinda 1989-yili madaniyat vazirligi huzurida respublika millatlararo madaniy markazning tashkil etilishini alohida ta`kidlash lozimdir. Agarda 1990-yillarning boshlarida O‘zbekistonda 12 ta milliy- 10 Каримов И.А., Миллий истиқлол мафкураси халқ эътиқоди ва буюк келажакка ишончдир. – Тошкент: Ўзбекистон, 2000. 176-б. 11 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 291-bet.
 
7 
madaniy markaz faoliyat ko‘rsatgan bo‘lsa, hozirgi kunga kelib ularning soni 80 dan 
ortdi. 
Mustaqillik 
yillarida 
milliy-madaniy 
markazlar 
faoliyati 
ustidan 
muvofiqlashtiruvchi ishlarning ko‘lami ham ortdi va 1992- yil yanvar oyida hukumat 
qarori bilan Respublika Baynalmilal Madaniy markazi tashkil etildi. Shuning uchun ham 
O‘zbekiston hukumati madaniyatdagi milliylik va baynalmilallik nisbatini saqlashga 
muhim vazifa sifatida munosabatda bo‘la boshladi. Ayni paytda 130 ga yaqin millat va 
elat yashayotgan O‘zbekistonda har bir millat ravnaqi, uning barqaror taraqqiyoti, 
xavfsizligi va yashash kafolotlariga har qanday tahdidlarning oldini olish, u yoki bu 
millatga mansub kishilar guruhining xudbinlik kayfiyatlarini muqarrar tarzda boshqa 
millat, xalq imkoniyatlarini zo‘ravonlik va zug‘um bilan chegaralab qo‘yadigan davlat 
siyosatining ishlab chiqilishi bu boradagi amaliy ishlarning samarasini oshirdi12.  
 
 
                                                           
12 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 271-bet. 
 
7 madaniy markaz faoliyat ko‘rsatgan bo‘lsa, hozirgi kunga kelib ularning soni 80 dan ortdi. Mustaqillik yillarida milliy-madaniy markazlar faoliyati ustidan muvofiqlashtiruvchi ishlarning ko‘lami ham ortdi va 1992- yil yanvar oyida hukumat qarori bilan Respublika Baynalmilal Madaniy markazi tashkil etildi. Shuning uchun ham O‘zbekiston hukumati madaniyatdagi milliylik va baynalmilallik nisbatini saqlashga muhim vazifa sifatida munosabatda bo‘la boshladi. Ayni paytda 130 ga yaqin millat va elat yashayotgan O‘zbekistonda har bir millat ravnaqi, uning barqaror taraqqiyoti, xavfsizligi va yashash kafolotlariga har qanday tahdidlarning oldini olish, u yoki bu millatga mansub kishilar guruhining xudbinlik kayfiyatlarini muqarrar tarzda boshqa millat, xalq imkoniyatlarini zo‘ravonlik va zug‘um bilan chegaralab qo‘yadigan davlat siyosatining ishlab chiqilishi bu boradagi amaliy ishlarning samarasini oshirdi12. 12 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 271-bet.
 
8 
I.2. Ma’naviy hayotda yuksak o‘rin tutgan tarixiy shaxslar va buyuk ajdodlar 
nominining abadiylashtirilishi 
 
Yurtimizda ma’naviy merosni tiklashga bag‘ishlab amalga oshirilgan ulkan 
ishlardan biri Ahmad al-Farg‘oniyning 1200 yillik, Imom Ismoil al-Buxoriyning 1220 
yilligi hamda Amir Temurning 660 yilligi yubileylari tantanalarini nishonlash, ularning 
faoliyatini va ijodini to‘liq yoritib xalqimizga bayon etish hamda nomlarini 
abadiylashtirish bo‘ldi. Hukumatimiz qarori bilan 1996-yil Amir Temur yili deb e’lon 
qilindi. Amir Temurning yubiley tantanalari nafaqat O‘zbekistonda balki xalqaro 
miqyosda ulkan ko‘tarinkilik bilan nishonlandi. Amir Temurning hayoti, faoliyatiga doir 
bir necha o‘nlab asarlar yaratildi. O‘zi tug‘ilgan Shaxrisabzda hamda Toshkentning 
markazida ulkan haykali o‘rnatildi. Shuningdek, nihoyatda xashamatli tarzda Temuriylar 
muzeyi binosi qad ko‘tardi. Amir Temur nishoni ta’sis etildi. Bu qilingan ishlar shuni 
bildiradiki, mustaqillik sharofati bilan ko‘plab haqiqatlar yuzaga chiqmoqda, ya’ni, 
shulardan eng yirigi - sho‘rolar davrida g‘irt bosqinchi, kallakesar, gazanda degan nomlar 
bilan niqoblanib kelingan Amir Temur nomi o‘zining haqiqiy yirik tarixiy shaxs, 
intizomli iqtidorli hukmdor, etuk sarkarda, bunyodkor, yirik, markazlashgan turkiy davlat 
asoschisi degan haqiqiy obro‘-e’tibori va mavqeini topdi13. 
 
Mustaqillik yillarida O‘zbekistondagi ma’naviy va madaniy taraqqiyot  uzoq 
ming yilliklar tarixi shundan dalolat beradiki, o‘zbek milliy davlatchilik tarixi eng avvalo 
ma`naviyat-ma`rifatning jamiyat hayotida muhim o‘rin egallaganligi bilan chambarchas 
bog‘liqdir. Ushbu azaliy an`anaga mustaqillik yillarida ham alohida e`tibor berilishi juda 
ahamiyatli bo‘ldi14.  
 
Qayd etish lozimki, istiqlolning dastlabki davrlaridanoq madaniyatning 
metodologiyasi o‘zgardi. Agarda, sho‘rolar mustabid tuzimi davrida madaniyatning 
asosiy vazifasi jamiyat a`zolarining kommunistik mafkura va soxta g‘oyaga e`tiqodini 
mustahkamlashga safarbar etish bo‘lsa, istiqlol davrida uning maqsadi tamomila 
o‘zgardi.Eng avvalo, mamlakat hukumati, Prezidentning ma`naviy-ma`rifiy omillarga 
nisbatan munosabati shakllandi. Jumladan, ma`naviy-ma`rifiy islohotlar davlat 
                                                           
13 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 73- bet. 
14 Imomnazarov A. Milliy ma’naviyatimizga chizgilar. –T.: Ma’naviyat, 1998. 285-bet. 
 
8 I.2. Ma’naviy hayotda yuksak o‘rin tutgan tarixiy shaxslar va buyuk ajdodlar nominining abadiylashtirilishi Yurtimizda ma’naviy merosni tiklashga bag‘ishlab amalga oshirilgan ulkan ishlardan biri Ahmad al-Farg‘oniyning 1200 yillik, Imom Ismoil al-Buxoriyning 1220 yilligi hamda Amir Temurning 660 yilligi yubileylari tantanalarini nishonlash, ularning faoliyatini va ijodini to‘liq yoritib xalqimizga bayon etish hamda nomlarini abadiylashtirish bo‘ldi. Hukumatimiz qarori bilan 1996-yil Amir Temur yili deb e’lon qilindi. Amir Temurning yubiley tantanalari nafaqat O‘zbekistonda balki xalqaro miqyosda ulkan ko‘tarinkilik bilan nishonlandi. Amir Temurning hayoti, faoliyatiga doir bir necha o‘nlab asarlar yaratildi. O‘zi tug‘ilgan Shaxrisabzda hamda Toshkentning markazida ulkan haykali o‘rnatildi. Shuningdek, nihoyatda xashamatli tarzda Temuriylar muzeyi binosi qad ko‘tardi. Amir Temur nishoni ta’sis etildi. Bu qilingan ishlar shuni bildiradiki, mustaqillik sharofati bilan ko‘plab haqiqatlar yuzaga chiqmoqda, ya’ni, shulardan eng yirigi - sho‘rolar davrida g‘irt bosqinchi, kallakesar, gazanda degan nomlar bilan niqoblanib kelingan Amir Temur nomi o‘zining haqiqiy yirik tarixiy shaxs, intizomli iqtidorli hukmdor, etuk sarkarda, bunyodkor, yirik, markazlashgan turkiy davlat asoschisi degan haqiqiy obro‘-e’tibori va mavqeini topdi13. Mustaqillik yillarida O‘zbekistondagi ma’naviy va madaniy taraqqiyot uzoq ming yilliklar tarixi shundan dalolat beradiki, o‘zbek milliy davlatchilik tarixi eng avvalo ma`naviyat-ma`rifatning jamiyat hayotida muhim o‘rin egallaganligi bilan chambarchas bog‘liqdir. Ushbu azaliy an`anaga mustaqillik yillarida ham alohida e`tibor berilishi juda ahamiyatli bo‘ldi14. Qayd etish lozimki, istiqlolning dastlabki davrlaridanoq madaniyatning metodologiyasi o‘zgardi. Agarda, sho‘rolar mustabid tuzimi davrida madaniyatning asosiy vazifasi jamiyat a`zolarining kommunistik mafkura va soxta g‘oyaga e`tiqodini mustahkamlashga safarbar etish bo‘lsa, istiqlol davrida uning maqsadi tamomila o‘zgardi.Eng avvalo, mamlakat hukumati, Prezidentning ma`naviy-ma`rifiy omillarga nisbatan munosabati shakllandi. Jumladan, ma`naviy-ma`rifiy islohotlar davlat 13 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 73- bet. 14 Imomnazarov A. Milliy ma’naviyatimizga chizgilar. –T.: Ma’naviyat, 1998. 285-bet.
 
9 
siyosatining asosiy ustivor yo‘nalishi, deb hisoblandi.Joylarda ma`naviyat bilan bog‘liq 
shularning amalga oshirilishi uchun butun mas`uliyatning hokimlar, vazirliklar, idoralar, 
tashkilotlarning birinchi rahbarlari zimmalariga yuklatilishi juda katta ijtimoiy ahamiyat 
kasb etdi. Manaviyati yuksak millat va davlatning kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin 
ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana boshlandi. Ma`naviyati yuksak millat va 
davlatnigina kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana 
boshlandi15.  
 
Istiqlol davri O‘zbekiston jamiyati ma`naviyatining eng muqaddas maqsadlaridan 
biri kelajakni ma`naviy jihatdan mustahkamlovchi jamoatchilik fikri shakllandi. Istiqlol 
davrida ma`naviyatning har qanday siyosiy hukmron mafkuralardan holiligi. O`zbekiton 
Respublikasi birinchi Prezidenti I.Karimovning 1992-yil 7-martidagi Farmoni bilan 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qoshida Din ishlari bo‘yicha qo‘mita 
tashkil etildi. 27 -mart kuni I.Karimovning “Ro‘za Xayitini dam olish kuni deb e’lon 
qilish to‘g‘risida” Farmon e’lon qilindi. 1992 -yildan boshlab har yili mamlakatimizda 
ro‘za xayiti umumxalq bayrami sifatida keng nishonlanmoqda. SHuningdek, qurbon 
xayiti ham yurtimizda dam olish kuni va bayram qilib nishonlanadigan bo‘ldi. Eng 
muhimi, xalqimiz o‘z tarixida birinchi marta bevosita hukumat yordamida har yili 
muqaddas Haj va Umra amallarini ado etish sharafiga muyassar bo‘lmoqda. 1990- yil 19-
mayda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qarori bilan Toshkentda xalqaro 
islom tadqiqot Markazi tashkil etildi16. 
 
O‘zbekistonda istiqomat qilayotgan ko‘p millatli xalqlarning madaniy 
taraqqiyoti, ularning o‘zliklarini anglash jarayonlariga bo‘lgan intilishlarini qonuniy-
huquqiy asosda qondirish masalalari ham mamlakat hukumati oldidagi eng muhim 
vazifalardan biri bo‘ldi. Shu o‘rinda 1989-yili madaniyat vazirligi huzurida respublika 
millatlararo madaniy markazning tashkil etilishini alohida ta`kidlash lozimdir. Agarda 
1990-yillarning boshlarida O‘zbekistonda 12 ta milliy-madaniy markaz faoliyat 
ko‘rsatgan bo‘lsa, hozirgi kunga kelib ularning soni 80 dan ortdi. Mustaqillik yillarida 
milliy-madaniy markazlar faoliyati ustidan muvofiqlashtiruvchi ishlarning ko‘lami ham 
                                                           
15 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: 
Sharq, 1996.231-bet 
16 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 276-bet. 
9 siyosatining asosiy ustivor yo‘nalishi, deb hisoblandi.Joylarda ma`naviyat bilan bog‘liq shularning amalga oshirilishi uchun butun mas`uliyatning hokimlar, vazirliklar, idoralar, tashkilotlarning birinchi rahbarlari zimmalariga yuklatilishi juda katta ijtimoiy ahamiyat kasb etdi. Manaviyati yuksak millat va davlatning kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana boshlandi. Ma`naviyati yuksak millat va davlatnigina kelajagi buyuk bo‘lishi mumkin ekanligi to‘g‘risidagi ijtimoiy fikr shakllana boshlandi15. Istiqlol davri O‘zbekiston jamiyati ma`naviyatining eng muqaddas maqsadlaridan biri kelajakni ma`naviy jihatdan mustahkamlovchi jamoatchilik fikri shakllandi. Istiqlol davrida ma`naviyatning har qanday siyosiy hukmron mafkuralardan holiligi. O`zbekiton Respublikasi birinchi Prezidenti I.Karimovning 1992-yil 7-martidagi Farmoni bilan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qoshida Din ishlari bo‘yicha qo‘mita tashkil etildi. 27 -mart kuni I.Karimovning “Ro‘za Xayitini dam olish kuni deb e’lon qilish to‘g‘risida” Farmon e’lon qilindi. 1992 -yildan boshlab har yili mamlakatimizda ro‘za xayiti umumxalq bayrami sifatida keng nishonlanmoqda. SHuningdek, qurbon xayiti ham yurtimizda dam olish kuni va bayram qilib nishonlanadigan bo‘ldi. Eng muhimi, xalqimiz o‘z tarixida birinchi marta bevosita hukumat yordamida har yili muqaddas Haj va Umra amallarini ado etish sharafiga muyassar bo‘lmoqda. 1990- yil 19- mayda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi qarori bilan Toshkentda xalqaro islom tadqiqot Markazi tashkil etildi16. O‘zbekistonda istiqomat qilayotgan ko‘p millatli xalqlarning madaniy taraqqiyoti, ularning o‘zliklarini anglash jarayonlariga bo‘lgan intilishlarini qonuniy- huquqiy asosda qondirish masalalari ham mamlakat hukumati oldidagi eng muhim vazifalardan biri bo‘ldi. Shu o‘rinda 1989-yili madaniyat vazirligi huzurida respublika millatlararo madaniy markazning tashkil etilishini alohida ta`kidlash lozimdir. Agarda 1990-yillarning boshlarida O‘zbekistonda 12 ta milliy-madaniy markaz faoliyat ko‘rsatgan bo‘lsa, hozirgi kunga kelib ularning soni 80 dan ortdi. Mustaqillik yillarida milliy-madaniy markazlar faoliyati ustidan muvofiqlashtiruvchi ishlarning ko‘lami ham 15 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: Sharq, 1996.231-bet 16 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 276-bet.
 
10 
ortdi va 1992-yil yanvar oyida hukumat qarori bilan Respublika Baynalmilal Madaniy 
markazi tashkil etildi. Shuning uchun ham O‘zbekiston hukumati madaniyatdagi milliylik 
va baynalmilallik nisbatini saqlashga muhim vazifa sifatida munosabatda bo‘la boshladi. 
Ayni paytda 130 ga yaqin millat va elat yashayotgan O‘zbekistonda har bir millat ravnaqi, 
uning barqaror taraqqiyoti, xavfsizligi va yashash kafolotlariga har qanday tahdidlarning 
oldini olish, u yoki bu millatga mansub kishilar guruhining xudbinlik kayfiyatlarini 
muqarrar tarzda boshqa millat, xalq imkoniyatlarini zo‘ravonlik va zug‘um bilan 
chegaralab qo‘yadigan davlat siyosatining ishlab chiqilishi bu boradagi amaliy ishlarning 
samarasini oshirdi17. 
 
 Yurtimizda ma’naviy merosni tiklashga bag‘ishlab amalga oshirilgan ulkan 
ishlardan biri Ahmad al-Farg‘oniyning 1200 yillik, Imom Ismoil al-Buxoriyning 1225 
yilligi hamda Amir Temurning 660 yilligi yubileylari tantanalarini nishonlash, ularning 
faoliyatini va ijodini to‘liq yoritib xalqimizga bayon etish hamda nomlarini 
abadiylashtirish bo‘ldi. Hukumatimiz qarori bilan 1996-yil Amir Temur yili deb e’lon 
qilindi. Amir Temurning yubiley tantanalari nafaqat O‘zbekistonda balki xalqaro 
miqyosda ulkan ko‘tarinkilik bilan nishonlandi. Amir Temurning hayoti, faoliyatiga doir 
bir necha o‘nlab asarlar yaratildi. O‘zi tug‘ilgan Shaxrisabzda hamda Toshkentning 
markazida ulkan haykali o‘rnatildi. SHuningdek, nihoyatda xashamatli tarzda Temuriylar 
muzeyi binosi qad ko‘tardi. Amir Temur nishoni ta’sis etildi. Bu qilingan ishlar shuni 
bildiradiki, mustaqillik sharofati bilan ko‘plab haqiqatlar yuzaga chiqmoqda, ya’ni, 
shulardan eng yirigi - sho‘rolar davrida g‘irt bosqinchi, kallakesar, gazanda degan nomlar 
bilan niqoblanib kelingan Amir Temur nomi o‘zining haqiqiy yirik tarixiy shaxs, 
intizomli iqtidorli hukmdor, etuk sarkarda, bunyodkor, yirik, markazlashgan turkiy davlat 
asoschisi degan haqiqiy obro‘-e’tibori va mavqeini topdi. Vatanimizda Amir Temurning 
faoliyatini xolis o‘rganishda O‘zbekistonning birinchi Prezidenti Islom Abdug‘anievich 
Karimov olib borayotgan siyosat alohida ahamiyatga ega. Hukumatimiz “Amir Temur 
tavalludining 660 yilligini nishonlash to‘g‘risida” (1994 yil, 29-dekabr), “1996 yilni Amir 
Temur yili deb e’lon qilishi to‘g‘risida” (1995-yil, 26-dekabr), “Temuriylar tarixi” davlat 
                                                           
17 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: 
Sharq, 1996. 231-bet 
10 ortdi va 1992-yil yanvar oyida hukumat qarori bilan Respublika Baynalmilal Madaniy markazi tashkil etildi. Shuning uchun ham O‘zbekiston hukumati madaniyatdagi milliylik va baynalmilallik nisbatini saqlashga muhim vazifa sifatida munosabatda bo‘la boshladi. Ayni paytda 130 ga yaqin millat va elat yashayotgan O‘zbekistonda har bir millat ravnaqi, uning barqaror taraqqiyoti, xavfsizligi va yashash kafolotlariga har qanday tahdidlarning oldini olish, u yoki bu millatga mansub kishilar guruhining xudbinlik kayfiyatlarini muqarrar tarzda boshqa millat, xalq imkoniyatlarini zo‘ravonlik va zug‘um bilan chegaralab qo‘yadigan davlat siyosatining ishlab chiqilishi bu boradagi amaliy ishlarning samarasini oshirdi17. Yurtimizda ma’naviy merosni tiklashga bag‘ishlab amalga oshirilgan ulkan ishlardan biri Ahmad al-Farg‘oniyning 1200 yillik, Imom Ismoil al-Buxoriyning 1225 yilligi hamda Amir Temurning 660 yilligi yubileylari tantanalarini nishonlash, ularning faoliyatini va ijodini to‘liq yoritib xalqimizga bayon etish hamda nomlarini abadiylashtirish bo‘ldi. Hukumatimiz qarori bilan 1996-yil Amir Temur yili deb e’lon qilindi. Amir Temurning yubiley tantanalari nafaqat O‘zbekistonda balki xalqaro miqyosda ulkan ko‘tarinkilik bilan nishonlandi. Amir Temurning hayoti, faoliyatiga doir bir necha o‘nlab asarlar yaratildi. O‘zi tug‘ilgan Shaxrisabzda hamda Toshkentning markazida ulkan haykali o‘rnatildi. SHuningdek, nihoyatda xashamatli tarzda Temuriylar muzeyi binosi qad ko‘tardi. Amir Temur nishoni ta’sis etildi. Bu qilingan ishlar shuni bildiradiki, mustaqillik sharofati bilan ko‘plab haqiqatlar yuzaga chiqmoqda, ya’ni, shulardan eng yirigi - sho‘rolar davrida g‘irt bosqinchi, kallakesar, gazanda degan nomlar bilan niqoblanib kelingan Amir Temur nomi o‘zining haqiqiy yirik tarixiy shaxs, intizomli iqtidorli hukmdor, etuk sarkarda, bunyodkor, yirik, markazlashgan turkiy davlat asoschisi degan haqiqiy obro‘-e’tibori va mavqeini topdi. Vatanimizda Amir Temurning faoliyatini xolis o‘rganishda O‘zbekistonning birinchi Prezidenti Islom Abdug‘anievich Karimov olib borayotgan siyosat alohida ahamiyatga ega. Hukumatimiz “Amir Temur tavalludining 660 yilligini nishonlash to‘g‘risida” (1994 yil, 29-dekabr), “1996 yilni Amir Temur yili deb e’lon qilishi to‘g‘risida” (1995-yil, 26-dekabr), “Temuriylar tarixi” davlat 17 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: Sharq, 1996. 231-bet
 
11 
muzeyini tashkil etish va “Amir Temur” ordenini ta’sis etish to‘g‘risida (1996-yil) qator 
farmon va qarorlar chiqardiki, bu tadbirlar temurshunoslikning keyingi taraqqiyoti uchun 
kata zamin yaratdi18. 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1997-yil 29-apreldagi "Imom al 
Buxoriy tavalludining hijriy-qamariy taqvim bo‘yicha 1225-yilligini nishonlash 
to‘g‘risida"gi qarori asosida allomaning maqbarasi o‘rnida maxsus yodgorlik majmui 
barpo etildi. Bu yodgorlik majmui O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov 
rahbarligida yaratilgan loyiha asosida Samarqand, Buxoro, Xiva, Toshkent, Andijon, 
Namangan, Qo‘qon, Shahrisabz xalq ustalari tomonidan 1998-yilda qurilgan19. 
 
O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, ajdodlarimizdan qolgan madaniy tarixiy 
merosga e'tibor kuchaydi, tarixiy yodgorliklar davlat nazorati ostiga olindi. Istiqlol 
yillarida Buxoro, Samarqand, Termiz, Xiva, Toshkent. Qo‘qon. Shahrisabz kabi 
shaharlarda ulug‘ ajdodlarimizning yuksak iste'dodi bilan bunyod etilgan obidalar 
o‘zining haqiqiy qadr-qimmatini topdi, ularni ta'mirlash va asl qiyofasini tiklash 
davlatimiz siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biriga aylandi.Toptalgan tariximiz, 
qutlug‘ qadamjolar, hatto nomlari ham unutilayozgan obidalar ta'mirlandi, qayta tiklandi. 
Imom al Buxoriy, Imom at-Termiziy, Abu Mansur al-Moturudiy, Ahmad al-Farg‘oniy, 
Burhoniddin al-Marg‘inoniy, Mahmud az-Zamaxshariy kabi ulug‘ allomalarimizning 
sha'nlariga munosib yodgorlik majmualar yaratildi. Toshkent, Samarqand va 
Shahrisabzda Sohibqiron Amir Temur, Toshkentda Mirzo Ulug‘bek, Alisher Navoiy, 
Urganchda Jaloliddin Manguberdi, Termizda Alpomish haykallari qad ko‘tardi. Bugungi 
kunda mamlakatimizda etti mingdan ortiq yodgorlik, shu jumladan, 2500 ta me'moriy 
obida, 2700 tadan ortiq monumental san'at asari davlat muhofazasiga olingan. 1991-
yildan Xivadagi Ichonqal'a qo‘riqxonasidagi, 1993-yildan Buxoro shahri markazidagi, 
2000 yildan Shahrisabz shahri markazidagi yodgorliklar Yuneskoning “Umumjahon 
madaniy merosi” ro‘yxatiga kiritildi yillarda bunyod etilgan Oqmasjid istiqlol davrida 
xalqimizning muqaddas ziyoratgohiga aylanib, yaxshilik va ezgulikka, tinchlik va 
osoyishtalikka. O‘zaro ahil va hamjihat bo‘lishga xizmat qilmoqda20. 
                                                           
18 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 232-bet. 
19 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 81- bet. 
20 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 97-bet. 
11 muzeyini tashkil etish va “Amir Temur” ordenini ta’sis etish to‘g‘risida (1996-yil) qator farmon va qarorlar chiqardiki, bu tadbirlar temurshunoslikning keyingi taraqqiyoti uchun kata zamin yaratdi18. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1997-yil 29-apreldagi "Imom al Buxoriy tavalludining hijriy-qamariy taqvim bo‘yicha 1225-yilligini nishonlash to‘g‘risida"gi qarori asosida allomaning maqbarasi o‘rnida maxsus yodgorlik majmui barpo etildi. Bu yodgorlik majmui O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov rahbarligida yaratilgan loyiha asosida Samarqand, Buxoro, Xiva, Toshkent, Andijon, Namangan, Qo‘qon, Shahrisabz xalq ustalari tomonidan 1998-yilda qurilgan19. O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, ajdodlarimizdan qolgan madaniy tarixiy merosga e'tibor kuchaydi, tarixiy yodgorliklar davlat nazorati ostiga olindi. Istiqlol yillarida Buxoro, Samarqand, Termiz, Xiva, Toshkent. Qo‘qon. Shahrisabz kabi shaharlarda ulug‘ ajdodlarimizning yuksak iste'dodi bilan bunyod etilgan obidalar o‘zining haqiqiy qadr-qimmatini topdi, ularni ta'mirlash va asl qiyofasini tiklash davlatimiz siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biriga aylandi.Toptalgan tariximiz, qutlug‘ qadamjolar, hatto nomlari ham unutilayozgan obidalar ta'mirlandi, qayta tiklandi. Imom al Buxoriy, Imom at-Termiziy, Abu Mansur al-Moturudiy, Ahmad al-Farg‘oniy, Burhoniddin al-Marg‘inoniy, Mahmud az-Zamaxshariy kabi ulug‘ allomalarimizning sha'nlariga munosib yodgorlik majmualar yaratildi. Toshkent, Samarqand va Shahrisabzda Sohibqiron Amir Temur, Toshkentda Mirzo Ulug‘bek, Alisher Navoiy, Urganchda Jaloliddin Manguberdi, Termizda Alpomish haykallari qad ko‘tardi. Bugungi kunda mamlakatimizda etti mingdan ortiq yodgorlik, shu jumladan, 2500 ta me'moriy obida, 2700 tadan ortiq monumental san'at asari davlat muhofazasiga olingan. 1991- yildan Xivadagi Ichonqal'a qo‘riqxonasidagi, 1993-yildan Buxoro shahri markazidagi, 2000 yildan Shahrisabz shahri markazidagi yodgorliklar Yuneskoning “Umumjahon madaniy merosi” ro‘yxatiga kiritildi yillarda bunyod etilgan Oqmasjid istiqlol davrida xalqimizning muqaddas ziyoratgohiga aylanib, yaxshilik va ezgulikka, tinchlik va osoyishtalikka. O‘zaro ahil va hamjihat bo‘lishga xizmat qilmoqda20. 18 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 232-bet. 19 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 81- bet. 20 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 97-bet.
 
12 
II Bob. Mustaqil O‘zbekistonda jamiyatning ma’naviy yangilanishi jarayonida 
madaniy merosga munosabat 
II.1. Yurtmizdagi madaniy va ma’naviy yodgorliklarning xalqaro miqyosda 
tanilishi 
 
Bugungi kunda mamlakatimizda yetti mingdan ortiq yodgorlik, shu jumladan, 
2500 ta me'moriy obida, 2700 tadan ortiq monumental san'at asari davlat muhofazasiga 
olingan. 1991-yildan Xivadagi Ichonqal'a qo‘riqxonasidagi, 1993-yildan Buxoro shahri 
markazidagi, 2000-yildan Shahrisabz shahri markazidagi yodgorliklar Yuneskoning 
“Umumjahon madaniy merosi” ro‘yxatiga kiritildi yillarda bunyod etilgan Oqmasjid 
istiqlol davrida xalqimizning muqaddas ziyoratgohiga aylanib, yaxshilik va ezgulikka, 
tinchlik va osoyishtalikka. O‘zaro ahil va hamjihat bo‘lishga xizmat qilmoqda. 
Hayotimizda ma`naviy kamolotni rivojlantirish, yoshlarni vatanparvarlik ruhida 
tarbiyalashda-ajdodlarimizning bizgacha еtib kеlgan boy madaniy mеroslarini o`rganish 
ham katta o`rin egallaydi. Shu sababli O`zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеnti tomonidan 
qadriyatlar, urf-odatlar, buyuk ota-bobolarimizning bizga qoldirgan mеroslarini o`rganish 
va tarqib etish uchun kеng yo`llar ochildi. Bu boradagi tadbirlar mustaqilligimizning 
dastlabki kunlaridanoq amalga oshirila boshladi21. 
 
Madaniy-ma`rifiy ishlarning rivojlanishi uchun davlat tomonidan katta mablaqlar 
ajratildi. O`zbеkistondagi barcha davlat tеatrlari, madaniyat uylari, san`at oliy o`quv 
yurtlari, folklor-etnografik guruhlar madaniyat o`choqlariga aylanib qoldi. Tеatr 
sahnalarida yangi zamonaviy spеktakllar qo`yila boshlandi. MDO` dagi davlatlar ilan 
ijodiy hamkorlik yo`lga qo`yildi, turli xalqaro anjumanlar o`tkazildi.Badiiy adabiyotda 
partiyaviylik, sinfiylik nuqtai nazaridan yondoshishga chеk qo`yildi. Bahovuddin 
Naqshband, Fеruz, Xo`ja Ahror, Cho`lpon, Fitrat kabi allomalarning nomlari tiklanib, 
asarlari chop etildi.1991 yili buyuk alloma, qazal mulkining sultoni Alishеr Navoiy 
yubilеyini o`tkazish katta voqеa bo`ldi. Bu tantanaga bag‘ishlanib Rеspublikamizda 
shoirning asarlari nashrdan chiqarildi. 1994-yil Mirzo Ulug‘bеk tavallud topgan kunining 
600 yilligi kеng ko`lamda, jahon miqyosida nishonlandi. YUNЕSKO ning Parijdagi 
                                                           
 
21 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 191-bet. 
 
12 II Bob. Mustaqil O‘zbekistonda jamiyatning ma’naviy yangilanishi jarayonida madaniy merosga munosabat II.1. Yurtmizdagi madaniy va ma’naviy yodgorliklarning xalqaro miqyosda tanilishi Bugungi kunda mamlakatimizda yetti mingdan ortiq yodgorlik, shu jumladan, 2500 ta me'moriy obida, 2700 tadan ortiq monumental san'at asari davlat muhofazasiga olingan. 1991-yildan Xivadagi Ichonqal'a qo‘riqxonasidagi, 1993-yildan Buxoro shahri markazidagi, 2000-yildan Shahrisabz shahri markazidagi yodgorliklar Yuneskoning “Umumjahon madaniy merosi” ro‘yxatiga kiritildi yillarda bunyod etilgan Oqmasjid istiqlol davrida xalqimizning muqaddas ziyoratgohiga aylanib, yaxshilik va ezgulikka, tinchlik va osoyishtalikka. O‘zaro ahil va hamjihat bo‘lishga xizmat qilmoqda. Hayotimizda ma`naviy kamolotni rivojlantirish, yoshlarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda-ajdodlarimizning bizgacha еtib kеlgan boy madaniy mеroslarini o`rganish ham katta o`rin egallaydi. Shu sababli O`zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеnti tomonidan qadriyatlar, urf-odatlar, buyuk ota-bobolarimizning bizga qoldirgan mеroslarini o`rganish va tarqib etish uchun kеng yo`llar ochildi. Bu boradagi tadbirlar mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq amalga oshirila boshladi21. Madaniy-ma`rifiy ishlarning rivojlanishi uchun davlat tomonidan katta mablaqlar ajratildi. O`zbеkistondagi barcha davlat tеatrlari, madaniyat uylari, san`at oliy o`quv yurtlari, folklor-etnografik guruhlar madaniyat o`choqlariga aylanib qoldi. Tеatr sahnalarida yangi zamonaviy spеktakllar qo`yila boshlandi. MDO` dagi davlatlar ilan ijodiy hamkorlik yo`lga qo`yildi, turli xalqaro anjumanlar o`tkazildi.Badiiy adabiyotda partiyaviylik, sinfiylik nuqtai nazaridan yondoshishga chеk qo`yildi. Bahovuddin Naqshband, Fеruz, Xo`ja Ahror, Cho`lpon, Fitrat kabi allomalarning nomlari tiklanib, asarlari chop etildi.1991 yili buyuk alloma, qazal mulkining sultoni Alishеr Navoiy yubilеyini o`tkazish katta voqеa bo`ldi. Bu tantanaga bag‘ishlanib Rеspublikamizda shoirning asarlari nashrdan chiqarildi. 1994-yil Mirzo Ulug‘bеk tavallud topgan kunining 600 yilligi kеng ko`lamda, jahon miqyosida nishonlandi. YUNЕSKO ning Parijdagi 21 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 191-bet.
 
13 
qarorgohida yubilеyga bag‘ishlangan haftalik va unga ko`rgazma ochildi.Mustaqillik 
yillarida buyuk sohibqiron Amir Tеmurning 660 yilligi bo`lib o`tdi. YUNЕSKO 
tomonidan 1996-yil “Amir Tеmur yili” dеb e`lon qilindi. Shu yili YUNЕSKO ning 
Parijdagi qarorgohida “Tеmuriylar davri, fan, madaniyat va maorifning gullab yashnashi” 
mavzuida anjuman va unga baqishlangan ko`rgazma ochildi. Mamlakatimizda 
“Tеmuriylar tarixi davlat” muzеyi, Amir Tеmur nomi bеrilgan boqlar, ko`chalar barpo 
etildi. Rеspublikamizda bizgacha еtib kеlgan boy mеroslarni o`rganish, milliy o`zlikni 
anglash, ma`naviy qadriyatlarni rivojlantirishga katta e`tibor bеrilmoqda va ularga 
nisbatan xalqimizning chuqur hurmat va ehtiromi ko`rsatilmoqda. So`nggi yillarda tashkil 
etilgan “Oltin mеros” jamg‘armasi, Abdulla Qodiriy nomidagi “Mеros” nashriyotlari 
kеng miqyosda ma`naviy-ma`rifiy ishlarni olib bormoqda22. 
 
Islom olamining allomalari Iso at-Tеrmiziyning 1200 yilligi, Mahmud az-
Zamahshariyning 920 yilligi, Najmiddin Kubroninng 850 yilligi, Bohovuddin 
Naqshbandiyning 675 yilligi kеng ko`lamda nishonlandi. Ularning boy asarlari nashrdan 
chiqarildi. Barcha viloyatlar va shaharlarda har yili Alishеr Navoiy, Bobur, Mashrab, 
Ogahiylarga baqishlanib kеchalar o`tkazildi, Jaloliddin Mangubеrdining 800 yillik 
tavalludiga, “Alpomish” dostonini yaratilishining 1000 yilligiga bag‘ishlangan turli 
kеchalar, bahslar tashkil etildi. Ma`naviy hayotni takomillashtirish borasida 1994-yil 
O`zbеkiston Rеspublikasi birinchi Prеzidеnti tomonidan ma`naviy qadriyatlarni 
o`rganish va uni takomillashtirish borasida “Ma`naviyat va ma`rifat” jamoatchilik 
markazini tuzish haqida farmon e`lon qilindi. Markaz tomonidan Imom al Buxoriyning 
yubilеyiga bag‘ishlab, qur`oni karimdan kеyin ikkinchi o`rinda turadigan “Al-Jomе` as-
Sahiyh” (Ishonarli to`plam), “Al-adab as-mufrad” (Adab durdonalari) o`zbеk tiliga 
tarjima qilinib, nashrdan chiqarildi23. 
 
1998-yili Imom al Buxoriy tavalludining 1225-yilligi, Ahmad al Farg‘oniy 
tavalludining 1200 yilligi jahon miqyosida kеng nishonlandi. Yubilеylar munosabati 
bilan allomalar hayotiga bag‘ishlangan ilmiy anjumanlar va badiiy ko`rgazmalar ochildi. 
                                                           
22 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 93- bet. 
 
23 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: 
Sharq, 1996. 231-bet 
13 qarorgohida yubilеyga bag‘ishlangan haftalik va unga ko`rgazma ochildi.Mustaqillik yillarida buyuk sohibqiron Amir Tеmurning 660 yilligi bo`lib o`tdi. YUNЕSKO tomonidan 1996-yil “Amir Tеmur yili” dеb e`lon qilindi. Shu yili YUNЕSKO ning Parijdagi qarorgohida “Tеmuriylar davri, fan, madaniyat va maorifning gullab yashnashi” mavzuida anjuman va unga baqishlangan ko`rgazma ochildi. Mamlakatimizda “Tеmuriylar tarixi davlat” muzеyi, Amir Tеmur nomi bеrilgan boqlar, ko`chalar barpo etildi. Rеspublikamizda bizgacha еtib kеlgan boy mеroslarni o`rganish, milliy o`zlikni anglash, ma`naviy qadriyatlarni rivojlantirishga katta e`tibor bеrilmoqda va ularga nisbatan xalqimizning chuqur hurmat va ehtiromi ko`rsatilmoqda. So`nggi yillarda tashkil etilgan “Oltin mеros” jamg‘armasi, Abdulla Qodiriy nomidagi “Mеros” nashriyotlari kеng miqyosda ma`naviy-ma`rifiy ishlarni olib bormoqda22. Islom olamining allomalari Iso at-Tеrmiziyning 1200 yilligi, Mahmud az- Zamahshariyning 920 yilligi, Najmiddin Kubroninng 850 yilligi, Bohovuddin Naqshbandiyning 675 yilligi kеng ko`lamda nishonlandi. Ularning boy asarlari nashrdan chiqarildi. Barcha viloyatlar va shaharlarda har yili Alishеr Navoiy, Bobur, Mashrab, Ogahiylarga baqishlanib kеchalar o`tkazildi, Jaloliddin Mangubеrdining 800 yillik tavalludiga, “Alpomish” dostonini yaratilishining 1000 yilligiga bag‘ishlangan turli kеchalar, bahslar tashkil etildi. Ma`naviy hayotni takomillashtirish borasida 1994-yil O`zbеkiston Rеspublikasi birinchi Prеzidеnti tomonidan ma`naviy qadriyatlarni o`rganish va uni takomillashtirish borasida “Ma`naviyat va ma`rifat” jamoatchilik markazini tuzish haqida farmon e`lon qilindi. Markaz tomonidan Imom al Buxoriyning yubilеyiga bag‘ishlab, qur`oni karimdan kеyin ikkinchi o`rinda turadigan “Al-Jomе` as- Sahiyh” (Ishonarli to`plam), “Al-adab as-mufrad” (Adab durdonalari) o`zbеk tiliga tarjima qilinib, nashrdan chiqarildi23. 1998-yili Imom al Buxoriy tavalludining 1225-yilligi, Ahmad al Farg‘oniy tavalludining 1200 yilligi jahon miqyosida kеng nishonlandi. Yubilеylar munosabati bilan allomalar hayotiga bag‘ishlangan ilmiy anjumanlar va badiiy ko`rgazmalar ochildi. 22 Alimova Sh.X. Madaniy-ma’rifiy faoliyat asoslari. – T.: Sharq, 2007. 93- bet. 23 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: Sharq, 1996. 231-bet
 
14 
Bularning barchasi O`zbеkistonda chinakam milliy qadriyatlarni tiklash uchun 
yuritilayotgan katta ishlardan dalolat bеradi. Ayniqsa, al Buxoriy xalqaro 
jamg‘armasining ochilishi katta voqеa bo`ldi. Rеspublikamiz Birinchi Prеzidеnti Imom 
al Buxoriyning, Ahmad al Farg`oniyning mo`tabar nomlarini tiklash, xalqimiz, qolavеrsa, 
butun dunyo musulmonlariga qaratilgan shaxsiy tashabbusi bilan ul-zoti shariflar 
sha`niga ulug`vor yodgorliklar va jamg`armalar tuzishga imkon yaratildi.Jamg‘armaning 
maqsadi Imom al Buxoriyning hayoti, ilmiy mеrosi, u yashagan davr fani va 
madaniyatiga oid bo`lgan tarixiy manbalarni o`rganishdan iboratdir24. 
 
 Islom olami buyuk namoyondalarining to`y-tantanalari nishonlanishi butun 
dunyo xalqlarining diqqat-e`tiborida bo`ldi. Ma`naviy mеrosning tiklanishi uning bir 
bo`lagi bo`lgan diniy qadriyatlarga ham e`tiborni kuchaytirdi. 1992- yil Birinchi 
Prеzidеnt farmoni bilan Ramazon va qurbon hayit kunlari umumxalq bayrami dеb e`lon 
qilindi. ”Movarounnahr” diniy boshqarmasining ham faoliyati Rеspublikamiz hayotida 
o`z o`rnini egalladi. Xalqimizning asrlar davomida nishonlanib kеlingan bayramlaridan 
“Navro`z” umumxalq bayrami sifatida qayta tiklandi.Jamiyat taraqqiyotida ro`y 
bеrayotgan o`zgarishlarni tushunish, hurfikrlikka intilish uchun kishilarni yangi yo`ldan 
olib boruvchi g`oyaviy qarashlar ham hozirgi kunning asosiy vazifalaridan biri bo`lib 
qolmoqda. 
 
O`rta Osiyo, xususan, O`zbеkiston hududida qadimdan boshlab ayniqsa 
astronomiya, matеmatika, tibbiyot, kimyo, mе`morchilik, ma`danshunoslik, falsafa, 
musiqa, tilshunoslik, adabiyotshunoslik rivojlangan. Hozirgi kunda O`zbеkiston olimlari 
ota-bobolari yaratib kеtgan ilmiy mеrosni chuqurroq o`rganib yanada boyitdilar. 
O`zbеkiston olimlari o`z ilmiy asarlari va kashfiyotlari bilan jahon ilm-fani va 
madaniyatiga munosib hissa qo`shdilar. Rеspublikamizda O`zbеkiston Rеspublikasi 
Fanlar akadеmiyasi, qishloq xo`jalik fanlari akadеmiyasi, Davlat va jamiyat qurilishi 
akadеmiyasi, Bank-moliya akadеmiyasi, Markaziy Osiyo tadqiqotlari xalqaro instituti, 
Islom tadqiqotlari markazi va boshqalar faoliyat ko`rsatmoqda25.  
                                                           
24 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 321-bet. 
 
25 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 218-bet. 
14 Bularning barchasi O`zbеkistonda chinakam milliy qadriyatlarni tiklash uchun yuritilayotgan katta ishlardan dalolat bеradi. Ayniqsa, al Buxoriy xalqaro jamg‘armasining ochilishi katta voqеa bo`ldi. Rеspublikamiz Birinchi Prеzidеnti Imom al Buxoriyning, Ahmad al Farg`oniyning mo`tabar nomlarini tiklash, xalqimiz, qolavеrsa, butun dunyo musulmonlariga qaratilgan shaxsiy tashabbusi bilan ul-zoti shariflar sha`niga ulug`vor yodgorliklar va jamg`armalar tuzishga imkon yaratildi.Jamg‘armaning maqsadi Imom al Buxoriyning hayoti, ilmiy mеrosi, u yashagan davr fani va madaniyatiga oid bo`lgan tarixiy manbalarni o`rganishdan iboratdir24. Islom olami buyuk namoyondalarining to`y-tantanalari nishonlanishi butun dunyo xalqlarining diqqat-e`tiborida bo`ldi. Ma`naviy mеrosning tiklanishi uning bir bo`lagi bo`lgan diniy qadriyatlarga ham e`tiborni kuchaytirdi. 1992- yil Birinchi Prеzidеnt farmoni bilan Ramazon va qurbon hayit kunlari umumxalq bayrami dеb e`lon qilindi. ”Movarounnahr” diniy boshqarmasining ham faoliyati Rеspublikamiz hayotida o`z o`rnini egalladi. Xalqimizning asrlar davomida nishonlanib kеlingan bayramlaridan “Navro`z” umumxalq bayrami sifatida qayta tiklandi.Jamiyat taraqqiyotida ro`y bеrayotgan o`zgarishlarni tushunish, hurfikrlikka intilish uchun kishilarni yangi yo`ldan olib boruvchi g`oyaviy qarashlar ham hozirgi kunning asosiy vazifalaridan biri bo`lib qolmoqda. O`rta Osiyo, xususan, O`zbеkiston hududida qadimdan boshlab ayniqsa astronomiya, matеmatika, tibbiyot, kimyo, mе`morchilik, ma`danshunoslik, falsafa, musiqa, tilshunoslik, adabiyotshunoslik rivojlangan. Hozirgi kunda O`zbеkiston olimlari ota-bobolari yaratib kеtgan ilmiy mеrosni chuqurroq o`rganib yanada boyitdilar. O`zbеkiston olimlari o`z ilmiy asarlari va kashfiyotlari bilan jahon ilm-fani va madaniyatiga munosib hissa qo`shdilar. Rеspublikamizda O`zbеkiston Rеspublikasi Fanlar akadеmiyasi, qishloq xo`jalik fanlari akadеmiyasi, Davlat va jamiyat qurilishi akadеmiyasi, Bank-moliya akadеmiyasi, Markaziy Osiyo tadqiqotlari xalqaro instituti, Islom tadqiqotlari markazi va boshqalar faoliyat ko`rsatmoqda25. 24 Bekmatov A., Rustamova R. Milliy g‘oya targ‘iboti va madaniy-ma’rifiy tadbirlar. – T.: Ma’naviyat, 2008. 321-bet. 25 Usmonov Q., Sodiqov M. O‘zbekiston tarixi (1917-1991-yillar). – T.: Sharq, 2009. 218-bet.
 
15 
 
Nukus va Samarqandda O`zbеkiston Rеcpublikasi FAning bo`limlari ochilgan. 
Ilmiy tadqiqot ishlari xalq xo`jaligining turli tarmoqlarida faoliyat ko`rsatadigan ilmiy 
tadqiqot institutlari, ilmiy ishlab chiqarish birlashmalari, ilmiy markazlari, shuningdеk, 
univеrsitеtlar va boshqa oliy o`quv yurtlarida ham olib boriladi. Ilmiy kadrlar Fanlar 
akadеmiyalari tizimida ham, oliy o`quv yurtlari, xalq ta`limi tizimida ham tayyorlanadi. 
Faqat Oliy va O`rta maxsus ta`lim tizimidagi o`quv yurtlarida 600 dan ziyod fan 
doktorlari va dеyarli 6 mingga yaqin fan nomzodlari o`qituvchilik va     ilmiy faoliyat 
bilan shug`ullanadilar. O`zbеkiston mustaqillikka erishganidan so`ng mamlakatda ilm-
fanga alohida e`tibor bеrildi. Xalq xo`jaligi va madaniy hayotning tobora ortib borayotgan 
talablaridan orqada qolayotgan ilmiy tadqiqot institutlari tugatildi. Turmush taqozo etgan 
yangi institutlar ochildi. Rеspublikamiz Vazirlar Mahkamasining 1995-yil 3-aprеlidagi 
qarori bilan O`zbеkiston Rеspublikasi FAning yangi Nizomi tasdiqlandi.O`zbеkiston 
Rеspublikasi Prеzidеntining 1992-yil 8-iyuldagi farmoni hamda uni amalga oshirish 
yuzasidan O`zbеkiston Rеspublikasi Vazirlar mahkamasining “Fanlar rivojlanishini 
davlat tomonidan qo`llab-quvvatlash tadbirlari va innovatsiya faoliyati haqida”gi qarori 
mamlakatda fanni rivojlantirishda katta ahamiyatga ega bo`ldi. Rеspublika olimlarini 
xorijiy mamlakatlarga tajriba oshirishga yuborishga alohida e`tibor bеrildi. Ilmiy 
еchimlarni ichki va tashqi bozorda targ`ib etish va tarqatish, maqsadida FA nеgizida 
“O`zFANT” Rеspublika ilmiy ishlanmalari innovatsiya tijorat markazi tashkil etildi26. 
 
O`zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining farmoniga binoan Rеspublika Vazirlar 
Mahkamasi huzurida Oliy attеstatsiya komissiyasi tashkil etilishi munosabati bilan 
FAning mavqеi ortdi. O`zbеk olimlarining fan-tеxnika sohasidagi yutuqlari nafaqat 
O`zbеkiston balki jahon hamjamiyatida ham tan olina boshlandi va ko`pchilik 
olimlarimiz davlatimiz mukofotlariga sazovor bo`ldilar va xorijiy davlatlar 
akadеmiyalariga haqiqiy ham faxriy a`zolikka saylandilar. O`zbеkiston Rеspublikasining 
Fanlar Akadеmiyasi al-Xorazmiy nomidagi, Zahiriddin Muhammad Bobir nomidagi oltin 
mеdallarni ta`sis etdi. 1993- yilda O`zbеkiston Rеspublikasi FAning akadеmigi G`.F. 
Fozilov tabiiy va tеxnikaviy fanlar sohasida katta yutuqlarga erishgani uchun al-
                                                           
26 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: 
Sharq, 1996. 178-bet 
15 Nukus va Samarqandda O`zbеkiston Rеcpublikasi FAning bo`limlari ochilgan. Ilmiy tadqiqot ishlari xalq xo`jaligining turli tarmoqlarida faoliyat ko`rsatadigan ilmiy tadqiqot institutlari, ilmiy ishlab chiqarish birlashmalari, ilmiy markazlari, shuningdеk, univеrsitеtlar va boshqa oliy o`quv yurtlarida ham olib boriladi. Ilmiy kadrlar Fanlar akadеmiyalari tizimida ham, oliy o`quv yurtlari, xalq ta`limi tizimida ham tayyorlanadi. Faqat Oliy va O`rta maxsus ta`lim tizimidagi o`quv yurtlarida 600 dan ziyod fan doktorlari va dеyarli 6 mingga yaqin fan nomzodlari o`qituvchilik va ilmiy faoliyat bilan shug`ullanadilar. O`zbеkiston mustaqillikka erishganidan so`ng mamlakatda ilm- fanga alohida e`tibor bеrildi. Xalq xo`jaligi va madaniy hayotning tobora ortib borayotgan talablaridan orqada qolayotgan ilmiy tadqiqot institutlari tugatildi. Turmush taqozo etgan yangi institutlar ochildi. Rеspublikamiz Vazirlar Mahkamasining 1995-yil 3-aprеlidagi qarori bilan O`zbеkiston Rеspublikasi FAning yangi Nizomi tasdiqlandi.O`zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining 1992-yil 8-iyuldagi farmoni hamda uni amalga oshirish yuzasidan O`zbеkiston Rеspublikasi Vazirlar mahkamasining “Fanlar rivojlanishini davlat tomonidan qo`llab-quvvatlash tadbirlari va innovatsiya faoliyati haqida”gi qarori mamlakatda fanni rivojlantirishda katta ahamiyatga ega bo`ldi. Rеspublika olimlarini xorijiy mamlakatlarga tajriba oshirishga yuborishga alohida e`tibor bеrildi. Ilmiy еchimlarni ichki va tashqi bozorda targ`ib etish va tarqatish, maqsadida FA nеgizida “O`zFANT” Rеspublika ilmiy ishlanmalari innovatsiya tijorat markazi tashkil etildi26. O`zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining farmoniga binoan Rеspublika Vazirlar Mahkamasi huzurida Oliy attеstatsiya komissiyasi tashkil etilishi munosabati bilan FAning mavqеi ortdi. O`zbеk olimlarining fan-tеxnika sohasidagi yutuqlari nafaqat O`zbеkiston balki jahon hamjamiyatida ham tan olina boshlandi va ko`pchilik olimlarimiz davlatimiz mukofotlariga sazovor bo`ldilar va xorijiy davlatlar akadеmiyalariga haqiqiy ham faxriy a`zolikka saylandilar. O`zbеkiston Rеspublikasining Fanlar Akadеmiyasi al-Xorazmiy nomidagi, Zahiriddin Muhammad Bobir nomidagi oltin mеdallarni ta`sis etdi. 1993- yilda O`zbеkiston Rеspublikasi FAning akadеmigi G`.F. Fozilov tabiiy va tеxnikaviy fanlar sohasida katta yutuqlarga erishgani uchun al- 26 Alimova D.A. XXI asrning dastlabki o‘ttiz yilligida O‘zbekistonda tarix fani (tarixshunoslik ocherklari). 1-2-qismlar. – T.: Sharq, 1996. 178-bet