MA’NAVIYAT VA IJTIMOIY ONG SHAKLLARI MUNOSABATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

37,3 KB


MA’NAVIYAT VA IJTIMOIY ONG SHAKLLARI MUNOSABATI
MUNDARIJA
Kirish 
I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari 
1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni 
1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati 
II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari 
2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri 
2.2. Ma’naviyat va ijtimoiy ong o’rtasidagi o’zaro munosabatlar 
Xulosa
Foydalanilagan adabiyotlar ro’yxati
2
Logotip
MA’NAVIYAT VA IJTIMOIY ONG SHAKLLARI MUNOSABATI MUNDARIJA Kirish I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari 1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni 1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari 2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri 2.2. Ma’naviyat va ijtimoiy ong o’rtasidagi o’zaro munosabatlar Xulosa Foydalanilagan adabiyotlar ro’yxati 2
Kirish
Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kunda mamlakatimizda olib borilayotgan
siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maʼrifiy sohalardagi keng qamrovli
islohotlar  natijasi  oʻlaroq,  ma‘naviyat  va  madaniyat-ma‘rifatni  yuksaltirish
sohasiga davlat darajasida ulkan eʼtibor qaratilmoqda. Mazkur sohada qoʻyilgan
maqsadlarga erishish,  avvalo, mavjud holatni  chuqur  oʻrganish  va aniqlangan
muammolarni bartaraf etish uchun tegishli yechim izlashni taqozo etadi.
Milliy g’oya,ma’naviyat asoslari va huquq ta’limi yo’nalishi talabalarining
“ Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati ” mavzusidagi tadqiqoti oldiga
shu masalalar qoʻyilgan edi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
26.03.2021 yildagi PQ-5040-son qarori ham mazkur masalaning hozirda naqadar
dolzarbligini ko’rsatib beradi.
Tadqiqot mobaynida institut tomonidan ishlab chiqilgan savolnoma Adliya
vazirligi  rasmiy  sahifalari,  “Huquqiy  axborot  kanali”  adliya  organlari  va
muassasalari,ma’naviyat,madaniyat  va  ma’rifat  markazlarining  hamda  hududiy
boshqarmalarning  telegram,  faсebооk,  instagram  va  twitter  kabi  ijtimoiy
tarmoqlariga joylandi.
Mavzuning o’rganilganlik darajasi. Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari
munosabati  fuqarolik jamiyatini  shakllantirishning  asosiy  omili  sifatida tadqiq
etish, uning mohiyati, predmeti va falsafiy talqini masalasi doimo mamlakatimiz
olimlarining e’tibori markazida bo’lgan. Ular tomonidan bu borada bir qator ilmiy
tadqiqotlar amalga oshirildi va e’lon qilindi. Jumladan,  A.Erkayev, M.Nabiyev,
J.Yoqubov, E.Xayitboyevlar tomonidan  “Ma’naviyatshunoslik”  faniga  oid
tushunchalar ilmiy jihatdan o’rganilgan.
Kurs ishining obyekti.  Mazkur ishning obyektini  ma’naviyat va ijtimoiy
ong tushunchalari,ularga  oid qarashlar tahlili,  ma’naviyat va bilish jarayonining
predmeti va falsafiy talqini kabi kabi masalalar tashkil etadi.
Kurs ishining predmeti.  Mazkur kurs ishning predmetini  Ma’naviyat va
ijtimoiy  ong  tushunchasining  mohiyati,  predmeti,  vazifalari,  maqsadlari  va
3
Logotip
Kirish Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kunda mamlakatimizda olib borilayotgan siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maʼrifiy sohalardagi keng qamrovli islohotlar natijasi oʻlaroq, ma‘naviyat va madaniyat-ma‘rifatni yuksaltirish sohasiga davlat darajasida ulkan eʼtibor qaratilmoqda. Mazkur sohada qoʻyilgan maqsadlarga erishish, avvalo, mavjud holatni chuqur oʻrganish va aniqlangan muammolarni bartaraf etish uchun tegishli yechim izlashni taqozo etadi. Milliy g’oya,ma’naviyat asoslari va huquq ta’limi yo’nalishi talabalarining “ Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati ” mavzusidagi tadqiqoti oldiga shu masalalar qoʻyilgan edi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 26.03.2021 yildagi PQ-5040-son qarori ham mazkur masalaning hozirda naqadar dolzarbligini ko’rsatib beradi. Tadqiqot mobaynida institut tomonidan ishlab chiqilgan savolnoma Adliya vazirligi rasmiy sahifalari, “Huquqiy axborot kanali” adliya organlari va muassasalari,ma’naviyat,madaniyat va ma’rifat markazlarining hamda hududiy boshqarmalarning telegram, faсebооk, instagram va twitter kabi ijtimoiy tarmoqlariga joylandi. Mavzuning o’rganilganlik darajasi. Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati fuqarolik jamiyatini shakllantirishning asosiy omili sifatida tadqiq etish, uning mohiyati, predmeti va falsafiy talqini masalasi doimo mamlakatimiz olimlarining e’tibori markazida bo’lgan. Ular tomonidan bu borada bir qator ilmiy tadqiqotlar amalga oshirildi va e’lon qilindi. Jumladan, A.Erkayev, M.Nabiyev, J.Yoqubov, E.Xayitboyevlar tomonidan “Ma’naviyatshunoslik” faniga oid tushunchalar ilmiy jihatdan o’rganilgan. Kurs ishining obyekti. Mazkur ishning obyektini ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari,ularga oid qarashlar tahlili, ma’naviyat va bilish jarayonining predmeti va falsafiy talqini kabi kabi masalalar tashkil etadi. Kurs ishining predmeti. Mazkur kurs ishning predmetini Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchasining mohiyati, predmeti, vazifalari, maqsadlari va 3
funksiyalari  hamda  jamiyat  jamiyat  hayotida  tutgan  muhim  o’rnini  o’rganish
tashkil etadi.
Tadqiqotning maqsadi:  Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati
mavzusini  tadqiq  etishdan  ko’zlangan  maqsad  birinchi  navbatda  mazkur
tushunchaning mazmun-mohiyatini o’rganish, uning jamiyat va millat hayottida
tutgan  o’rnini  ilmiy  jihatdan  tahlil  qilish,  globallashuv  jarayonlari  natijasida
yuzaga  kelayotgan  ma’naviyat  bilan  bog’liq muammolarga  yechim  topishdagi
ahamiyatini ko’rsatib berish tadqiqotning asosiy maqsadi hisoblanadi. 
Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rtta paragrafdan, xulosa va 
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4
Logotip
funksiyalari hamda jamiyat jamiyat hayotida tutgan muhim o’rnini o’rganish tashkil etadi. Tadqiqotning maqsadi: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari munosabati mavzusini tadqiq etishdan ko’zlangan maqsad birinchi navbatda mazkur tushunchaning mazmun-mohiyatini o’rganish, uning jamiyat va millat hayottida tutgan o’rnini ilmiy jihatdan tahlil qilish, globallashuv jarayonlari natijasida yuzaga kelayotgan ma’naviyat bilan bog’liq muammolarga yechim topishdagi ahamiyatini ko’rsatib berish tadqiqotning asosiy maqsadi hisoblanadi. Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rtta paragrafdan, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 4
I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari 
1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni
Maʼnaviyat – inson ruhiy  va  aqliy  olamini  ifodalovchi tushuncha.  U
kishilarning falsafiy, huquqiy, ilmiy,  badiiy, axloqiy, diniy tasavvurlarini  oʻz
ichiga oladi. Maʼnaviyat atamasining asosida „maʼno“ soʻzi yotadi. Maʼlumki,
insonning  tashqi  va  ichki  olami  mavjud.  Tashqi  olamiga  uning  boʻy-basti,
koʻrinishi,  kiyinishi,  xatti-harakati  va  boshqa  kiradi.  Ichki  olami  esa  uning
yashashdan maqsadi, fikr yuritishi, orzu-istaklari, intilishlari, his-tuygʻularini oʻz
ichiga oladi. Insonning ana shu ichki olami maʼnaviyatdir. Oziq-ovqat odamga
jismoniy  quvvat  bersa,  maʼnaviyat  unga  ruhiy  oziq  va  qudrat  bagʻishlaydi.
Maʼnaviyat maʼrifat va madaniyat bilan bogʻliq. Maʼnaviyat odamlarda tap-tayyor
holda  vujudga  kelmaydi.  Unga  muttasil  oʻqish,  oʻrganish,  tajriba  orttirish
orqaligina  erishiladi.  Maʼnaviyat  qanchalik  boyib  borsa,  jamiyat  va  millat
shunchalik ravnaq topadi.1 Maʼnaviyatli odam yashashdan maqsad nimaligini aniq
biladi,  umrini  mazmunli  oʻtkazish  yoʻlini  izlab  topadi,  muomala  qilish
madaniyatini  egallaydi,  har  bir  masalaga  insof  va  adolat  nuqtayi  nazaridan
yondashadi. Vijdon nima, yolgʻon va rost nima, or-nomus nima, halol va harom
nima –  bularning  hammasini  bir-biridan  ajrata  oladi,  hayotda  yomonlikka
boshlovchi  xatti-harakatlardan  voz  kechadi,  yaxshilikka  boshlovchi  amallarni
bajaradi. Qisqasi,  maʼnaviyatda inson hayotining mazmuni aks etadi. Vatanni
sevish, vatanparvarlik inson maʼnaviyatini belgilovchi asosiy omillardan biridir.
Maʼnaviyat kamol topgan jamiyatlarda qobiliyat, isteʼdod egalari shu jamiyatning,
millatning yuzi, gʻururi, obroʻ-eʼtibori hisoblanadi. Maʼnaviyatli jamiyatda aql,
sogʻlom fikr, adolat va yaxshi xulq ustuvordir. Bunday jamiyatda xalqning ertangi
kunga ishonchi kuchli boʻladi, odamga nomunosib turli illatlar barham topadi.
Millatning  asrlar  davomida  shakllangan  ildizlari,  uning  tarixiy  tajribalari  va
ijtimoiy-madaniy rivojlanishisiz maʼnaviyatni tasavvur qilish qiyin. „maʼnaviyat –
insonning, xalqning, jamiyatning, davlatning kuch-qudratidir. U yoʻq joyda hech
qachon baxt-saodat boʻlmaydi“, degan edi Oʻzbekiston prezidenti Islom
 
    Karimov
 
 .
1 https://uz.wikipedia.org/
5
Logotip
I Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong tushunchalari 1.1. Ma’naviyatning mohiyati va uning inson hayotidagi tutgan o’rni Maʼnaviyat – inson ruhiy va aqliy olamini ifodalovchi tushuncha. U kishilarning falsafiy, huquqiy, ilmiy, badiiy, axloqiy, diniy tasavvurlarini oʻz ichiga oladi. Maʼnaviyat atamasining asosida „maʼno“ soʻzi yotadi. Maʼlumki, insonning tashqi va ichki olami mavjud. Tashqi olamiga uning boʻy-basti, koʻrinishi, kiyinishi, xatti-harakati va boshqa kiradi. Ichki olami esa uning yashashdan maqsadi, fikr yuritishi, orzu-istaklari, intilishlari, his-tuygʻularini oʻz ichiga oladi. Insonning ana shu ichki olami maʼnaviyatdir. Oziq-ovqat odamga jismoniy quvvat bersa, maʼnaviyat unga ruhiy oziq va qudrat bagʻishlaydi. Maʼnaviyat maʼrifat va madaniyat bilan bogʻliq. Maʼnaviyat odamlarda tap-tayyor holda vujudga kelmaydi. Unga muttasil oʻqish, oʻrganish, tajriba orttirish orqaligina erishiladi. Maʼnaviyat qanchalik boyib borsa, jamiyat va millat shunchalik ravnaq topadi.1 Maʼnaviyatli odam yashashdan maqsad nimaligini aniq biladi, umrini mazmunli oʻtkazish yoʻlini izlab topadi, muomala qilish madaniyatini egallaydi, har bir masalaga insof va adolat nuqtayi nazaridan yondashadi. Vijdon nima, yolgʻon va rost nima, or-nomus nima, halol va harom nima – bularning hammasini bir-biridan ajrata oladi, hayotda yomonlikka boshlovchi xatti-harakatlardan voz kechadi, yaxshilikka boshlovchi amallarni bajaradi. Qisqasi, maʼnaviyatda inson hayotining mazmuni aks etadi. Vatanni sevish, vatanparvarlik inson maʼnaviyatini belgilovchi asosiy omillardan biridir. Maʼnaviyat kamol topgan jamiyatlarda qobiliyat, isteʼdod egalari shu jamiyatning, millatning yuzi, gʻururi, obroʻ-eʼtibori hisoblanadi. Maʼnaviyatli jamiyatda aql, sogʻlom fikr, adolat va yaxshi xulq ustuvordir. Bunday jamiyatda xalqning ertangi kunga ishonchi kuchli boʻladi, odamga nomunosib turli illatlar barham topadi. Millatning asrlar davomida shakllangan ildizlari, uning tarixiy tajribalari va ijtimoiy-madaniy rivojlanishisiz maʼnaviyatni tasavvur qilish qiyin. „maʼnaviyat – insonning, xalqning, jamiyatning, davlatning kuch-qudratidir. U yoʻq joyda hech qachon baxt-saodat boʻlmaydi“, degan edi Oʻzbekiston prezidenti Islom Karimov . 1 https://uz.wikipedia.org/ 5
Shu sababli Oʻzbekistonda maʼnaviyatni  yuksaltirish, xalqni maʼnaviyatli qilish
davlat siyosati darajasiga koʻtarilgan. Mustaqillik tufayli oʻzbek xalqining koʻp
asrlik boy tarixiy, ilmiy, madaniy va diniy merosini oʻrganish, undan xalqning
umumiy  va  bebaho  mulki  sifatida  foydalanishga  keng  yoʻl  ochildi.
Maʼnaviyatimiz „  Avesto
 
 “   va zardushtiylik taʼlimotidan boshlab hozirgi kungacha
shakllanib, boyib, umuminsoniy qadriyatlar bilan yonma-yon rivojlanib bormoqda.
Oʻzbekistonda  maʼnaviyat  va  maʼrifatni  koʻtarish,  targʻib  qilish,  boyitish,
aholining keng doirasiga yoyish maqsadida respublika „Maʼnaviyat va maʼrifat“
markazi tashkil etilgan. Respublika taʼlim tizimida „Maʼnaviyat asoslari“ fani
oʻqitiladi. Maʼnaviyat sohasida ilmiy tadqiqotlar olib borilyapti.
Ma'naviyatning  mohiyati,  o'z  ichiga  insonning  ruhiy,  manaviy  va  hissiy
tomonlarini o'z ichiga oladi. Bu ma'naviyat, insonni boshqa yaratıklardan farq
qiladi va unga unikal xususiyatlar beradi. Inson hayotida ma'naviyatning o'rni va
ahamiyati juda katta.
Ma'naviyatning mohiyati: Ma'naviyatni izohni qayta tushunish uchun, uni
ruhiyoti,  o'zga  xususiyatlari,  va  insonning  dunyoqarashiga  taalluqli  umumiy
tasavvurlarga  e'tibor  berish  kerak.  Bu,  insonning  o'zining  o'zida  yashayotgan
maqsad  va  manosi,  hayotda  qiyinchiliklar  va  baxtsizliklar  bilan  uchrashishga
taalluqli hislarini ham o'z ichiga oladi.
Inson  hayotidagi  tutgan  o'rni: Ma'naviyat  inson  hayotidagi  ahamiyatini
ko'rsatadi, chunki u insonni yaxshi va yomonlik orasidagi farqlarni his qilishga, o'z
maqsad va ma'nolarini topishga yordam beradi. Ma'naviyat insonni uning ijtimoiy
munosabatlarida,  ish  faoliyati  va  insoniy  merosida  yaratiladigan  ta'sirini  ham
ta'minlaydi.
Ko'pgina mamlakatlarda ma'naviyat diniy tajriba va qadriyatlar bilan bog'liq
bo'lsa, uning haqiqiyati diniy qiyofalarni o'z ichiga olmasligi mumkin. Bu esa,
ma'naviyatning  individual  va  shaxsiy  hayotda  o'zining  o'zining  o'ziga  xos
jihatlarini ifodalashiga imkon beradi.
6
Logotip
Shu sababli Oʻzbekistonda maʼnaviyatni yuksaltirish, xalqni maʼnaviyatli qilish davlat siyosati darajasiga koʻtarilgan. Mustaqillik tufayli oʻzbek xalqining koʻp asrlik boy tarixiy, ilmiy, madaniy va diniy merosini oʻrganish, undan xalqning umumiy va bebaho mulki sifatida foydalanishga keng yoʻl ochildi. Maʼnaviyatimiz „ Avesto “  va zardushtiylik taʼlimotidan boshlab hozirgi kungacha shakllanib, boyib, umuminsoniy qadriyatlar bilan yonma-yon rivojlanib bormoqda. Oʻzbekistonda maʼnaviyat va maʼrifatni koʻtarish, targʻib qilish, boyitish, aholining keng doirasiga yoyish maqsadida respublika „Maʼnaviyat va maʼrifat“ markazi tashkil etilgan. Respublika taʼlim tizimida „Maʼnaviyat asoslari“ fani oʻqitiladi. Maʼnaviyat sohasida ilmiy tadqiqotlar olib borilyapti. Ma'naviyatning mohiyati, o'z ichiga insonning ruhiy, manaviy va hissiy tomonlarini o'z ichiga oladi. Bu ma'naviyat, insonni boshqa yaratıklardan farq qiladi va unga unikal xususiyatlar beradi. Inson hayotida ma'naviyatning o'rni va ahamiyati juda katta. Ma'naviyatning mohiyati: Ma'naviyatni izohni qayta tushunish uchun, uni ruhiyoti, o'zga xususiyatlari, va insonning dunyoqarashiga taalluqli umumiy tasavvurlarga e'tibor berish kerak. Bu, insonning o'zining o'zida yashayotgan maqsad va manosi, hayotda qiyinchiliklar va baxtsizliklar bilan uchrashishga taalluqli hislarini ham o'z ichiga oladi. Inson hayotidagi tutgan o'rni: Ma'naviyat inson hayotidagi ahamiyatini ko'rsatadi, chunki u insonni yaxshi va yomonlik orasidagi farqlarni his qilishga, o'z maqsad va ma'nolarini topishga yordam beradi. Ma'naviyat insonni uning ijtimoiy munosabatlarida, ish faoliyati va insoniy merosida yaratiladigan ta'sirini ham ta'minlaydi. Ko'pgina mamlakatlarda ma'naviyat diniy tajriba va qadriyatlar bilan bog'liq bo'lsa, uning haqiqiyati diniy qiyofalarni o'z ichiga olmasligi mumkin. Bu esa, ma'naviyatning individual va shaxsiy hayotda o'zining o'zining o'ziga xos jihatlarini ifodalashiga imkon beradi. 6
Ma'naviyat, insonlar o'rtasidagi munosabatlarda muhim ahamiyatga ega. Bu,
insonlar orasidagi muhabbat, hurmat, tafakkur, va yuksak qadriyatlar ko'rsatishda
ro'yxatga olishi mumkin.
Ba'zi tadqiqotchilar ma'naviyatning insonning baxt va xursandlik darajasiga
ta'sir  qilishi  ehtimoli  haqida  fikr  ko'rsatishadi.  Bu,  insonning  o'z  hayot
maqsadlarini aniqlash, qadr-qimmat bermoq, va yashashdagi maqsadlarni topishga
o'z ichiga oladi.
Ba'zi soha ekspertlari, ma'naviyatni tadbirkorlikda kuchli motivatsiya manbai
sifatida  ko'rsatishadi.  Bunday  qarorlar  o'rganish,  innovatsion  fikrlash  va
mahsulotni sotib olishda o'z hisobingizda ma'naviyatni o'z ichiga oladi.
Psixologiya  sohasida,  ma'naviyat  insonning  ruhiy  va  psixologik
xususiyatlariga e'tibor beradi. Bu, insonning yuksak maqsadlarni aniqlash, shaxsiy
ro'yxatga olish va qadriyat bermoqda.
Ong va ruhni falsafiy jihatdan o’rganish uni borliqning o’ziga xos ma‘naviy
shakli ekanligi bilan asoslanadi. Shu sababli falsafada ong kategoriyasi insonning
butun  moddiy  va  ma‘naviy  faoliyatini  tahlil  qilish  va  tushunish  bilan  ham
chambarchas bog’liqdir. Ong masalasini talqin qilishda turli falsafiy maktablarning
namoyondalari o’z fikrlarini bayon qilishganlar. Qadimgi yunon faylasuflaridan
biri Suqrot «o’zingni bilsang, olamni bilasan» degan edi. Bu fikr ortida olam kabi
inson ham murakkab bo’lib, u o’zini bilish va anglash orqali olam mohiyatini
anglashga yo’l ochishi mumkin degan xulosa yotadi. Suqrotning falsafiy fikr va
mulohazalarida  inson  va  uning  ongini  o’rganish  turar  edi.  Suqrotning
tushuntirishiga insonning ongi turli holatlarda va darajalarda sodir bo’lib, u bir
necha qatlamlardan iborat bo’ladi. O’sha murakkab ongning sohibi – individdir.
Indiidning ongi esa turli ijtimoiy ongning mazmunini oliy instantsiya belgilab
beradi, oliy instantsiya esa Suqrotning tushuntirishicha aqldir.
Yunon  faylasuflaridan  biri  bo’lgan  Demokritning  fikricha  bilish  ob‘ekti
moddiy  olam  bo’lib,  ongimiz  esa  moddiy  olam  bo’lib,  sezgilar  orqali  aks
ettirilishidan iboratdir.
7
Logotip
Ma'naviyat, insonlar o'rtasidagi munosabatlarda muhim ahamiyatga ega. Bu, insonlar orasidagi muhabbat, hurmat, tafakkur, va yuksak qadriyatlar ko'rsatishda ro'yxatga olishi mumkin. Ba'zi tadqiqotchilar ma'naviyatning insonning baxt va xursandlik darajasiga ta'sir qilishi ehtimoli haqida fikr ko'rsatishadi. Bu, insonning o'z hayot maqsadlarini aniqlash, qadr-qimmat bermoq, va yashashdagi maqsadlarni topishga o'z ichiga oladi. Ba'zi soha ekspertlari, ma'naviyatni tadbirkorlikda kuchli motivatsiya manbai sifatida ko'rsatishadi. Bunday qarorlar o'rganish, innovatsion fikrlash va mahsulotni sotib olishda o'z hisobingizda ma'naviyatni o'z ichiga oladi. Psixologiya sohasida, ma'naviyat insonning ruhiy va psixologik xususiyatlariga e'tibor beradi. Bu, insonning yuksak maqsadlarni aniqlash, shaxsiy ro'yxatga olish va qadriyat bermoqda. Ong va ruhni falsafiy jihatdan o’rganish uni borliqning o’ziga xos ma‘naviy shakli ekanligi bilan asoslanadi. Shu sababli falsafada ong kategoriyasi insonning butun moddiy va ma‘naviy faoliyatini tahlil qilish va tushunish bilan ham chambarchas bog’liqdir. Ong masalasini talqin qilishda turli falsafiy maktablarning namoyondalari o’z fikrlarini bayon qilishganlar. Qadimgi yunon faylasuflaridan biri Suqrot «o’zingni bilsang, olamni bilasan» degan edi. Bu fikr ortida olam kabi inson ham murakkab bo’lib, u o’zini bilish va anglash orqali olam mohiyatini anglashga yo’l ochishi mumkin degan xulosa yotadi. Suqrotning falsafiy fikr va mulohazalarida inson va uning ongini o’rganish turar edi. Suqrotning tushuntirishiga insonning ongi turli holatlarda va darajalarda sodir bo’lib, u bir necha qatlamlardan iborat bo’ladi. O’sha murakkab ongning sohibi – individdir. Indiidning ongi esa turli ijtimoiy ongning mazmunini oliy instantsiya belgilab beradi, oliy instantsiya esa Suqrotning tushuntirishicha aqldir. Yunon faylasuflaridan biri bo’lgan Demokritning fikricha bilish ob‘ekti moddiy olam bo’lib, ongimiz esa moddiy olam bo’lib, sezgilar orqali aks ettirilishidan iboratdir. 7
Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy vokelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan
davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar,
G`oyalar, nazariyalar majmuidir.
Ijtimoiy ong tufayli jamiyatning o`z-o`zini anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan
jarayonlarga  munosabati  shakllanadi.  Ijtimoiy  o`zgarishlar  bilan  bir  qatorda
ijtimoiy ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi. Ammo bundan, aslo, ijtimoiy
ongning taraqqiyoti faqat ijtimoiy vokelikdagi o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da,
degan  xulosa  kelib  chiqmaydi.  Zero,  ijtimoiy  ong  o`z  taraqqiyotida  nisbiy
mustaqillik harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks ta’sir eta olish xususiyatiga
ham egadir.
Ijtimoiy  ong  va  uning  darajalari  haqidagi  muloxazalar  yakunida  ijtimoiy
ongning  axloqiy,  diniy,  estetik,  siyosiy,  huquqiy,  fan,  falsafa  kabi  shakllari
ajratilishini ta’kidlash lozim.
8
Logotip
Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy vokelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar, G`oyalar, nazariyalar majmuidir. Ijtimoiy ong tufayli jamiyatning o`z-o`zini anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan jarayonlarga munosabati shakllanadi. Ijtimoiy o`zgarishlar bilan bir qatorda ijtimoiy ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi. Ammo bundan, aslo, ijtimoiy ongning taraqqiyoti faqat ijtimoiy vokelikdagi o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da, degan xulosa kelib chiqmaydi. Zero, ijtimoiy ong o`z taraqqiyotida nisbiy mustaqillik harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks ta’sir eta olish xususiyatiga ham egadir. Ijtimoiy ong va uning darajalari haqidagi muloxazalar yakunida ijtimoiy ongning axloqiy, diniy, estetik, siyosiy, huquqiy, fan, falsafa kabi shakllari ajratilishini ta’kidlash lozim. 8
1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati
Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy voqelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan
davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar,
G`oyalar,  nazariyalar  majmuidir.  Ijtimoiy  ong  tufayli  jamiyatning  o`z-o`zini
anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan jarayonlarga munosabati shakllanadi. Ijtimoiy
o`zgarishlar bilan bir qatorda ijtimoiy ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi.
Ammo  bundan,  aslo,  ijtimoiy  ongning  taraqqiyoti  faqat  ijtimoiy  vokelikdagi
o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da, degan xulosa kelib chiqmaydi. Zero, ijtimoiy
ong o`z taraqqiyotida nisbiy mustaqillik harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks
ta’sir eta olish xususiyatiga ham egadir. Ijtimoiy ongning bunday xususiyatlari
nimalarda ko`rinadi? Avvalo, ijtimoiy ongga vorislik xos ekanligini ta’kidlash
lozim. Bu ijtimoiy ong shakllarining o`z rivojlanish mantiqiga, qonuniyatlariga ega
ekanligida yaqqol namoyon bo`ladi. Bundan tashqari, ijtimoiy ong rivojida uning
turli shakllarining o`zaro ta’siri ham muxim rol o`ynaydi. Ijtimoiy ong, undagi
o`zgarishlar vokelikka hamma vaqt aks ta’sir etib kelgan. Bilimlar qulami, tarixiy
tajriba  har  bir  davrda  ayricha  bo`lganidek,  bu  ta’sirning  kuchi  ham  turlicha
bo`lgan. Ijtimoiy ongning mohiyati uni individual ong bilan solishtirganda yanada
yaqqol namoyon bo`ladi. Individual ong muayyan, guruh, elat, millatga mansub
bo`lgan ayrim kishining ongi bo`lib, jamiyatdagi vokelik va real borliqning aloxida
olingan shaxsning ongida aks etishdir. 
Ijtimoiy  va  individual  ongning  mohiyatini  chuqurrok  anglash  uchun  ular
o`rtasidagi o`xshash va farqli tomonlarni tushunib olish maqsadga muvofiqdir.
Ijtimoiy va individual ong o`rtasidagi o`xshashlik bir tomondan, har ikkalasining
ham ijtimoiy vokelikni aks ettirishida ko`rinadi. Boshqa tomondan, ijtimoiy ong
vokelikni  individ  ongi  orqali  aks  ettiradi.  Chunki,  ijtimoiy  vokelikda  yo`z
beradigan o`zgarishlar avvalo, aloxida kishilar ongida o`z aksini topadi va undan
so`ngina ijtimoiy ongda gavdalanadi. Ijtimoiy ong bilan individual ong o`rtasida
farqli  tomonlar  ham  mavjudki,  ular  quyidagilarda  ko`rinadi:  Birinchidan,
individual  ongning  soxibi,  sub’ekti  aloxida  olingan  individ  bo`lsa,  ijtimoiy
ongning  sub’ekti  jamiyatdir.  Ikkinchidan,  ularning  farqi  shakllanish  shart-
9
Logotip
1.2. Ijtimoiy ong tushunchasi va uning ahamiyati Ijtimoiy ong tabiiy va ijtimoiy voqelikning in’ikosi, jamiyatning muayyan davriga yoki qismiga tegishli bo`lgan umumiy xis-tuyg`ular, kayfiyatlar, qarashlar, G`oyalar, nazariyalar majmuidir. Ijtimoiy ong tufayli jamiyatning o`z-o`zini anglashi sodir bo`ladi, kechayotgan jarayonlarga munosabati shakllanadi. Ijtimoiy o`zgarishlar bilan bir qatorda ijtimoiy ong ham o`zgarib rivojlanib boraveradi. Ammo bundan, aslo, ijtimoiy ongning taraqqiyoti faqat ijtimoiy vokelikdagi o`zgarishlargagina bog`liq ekan-da, degan xulosa kelib chiqmaydi. Zero, ijtimoiy ong o`z taraqqiyotida nisbiy mustaqillik harakteriga va ijtimoiy vokelikka faol aks ta’sir eta olish xususiyatiga ham egadir. Ijtimoiy ongning bunday xususiyatlari nimalarda ko`rinadi? Avvalo, ijtimoiy ongga vorislik xos ekanligini ta’kidlash lozim. Bu ijtimoiy ong shakllarining o`z rivojlanish mantiqiga, qonuniyatlariga ega ekanligida yaqqol namoyon bo`ladi. Bundan tashqari, ijtimoiy ong rivojida uning turli shakllarining o`zaro ta’siri ham muxim rol o`ynaydi. Ijtimoiy ong, undagi o`zgarishlar vokelikka hamma vaqt aks ta’sir etib kelgan. Bilimlar qulami, tarixiy tajriba har bir davrda ayricha bo`lganidek, bu ta’sirning kuchi ham turlicha bo`lgan. Ijtimoiy ongning mohiyati uni individual ong bilan solishtirganda yanada yaqqol namoyon bo`ladi. Individual ong muayyan, guruh, elat, millatga mansub bo`lgan ayrim kishining ongi bo`lib, jamiyatdagi vokelik va real borliqning aloxida olingan shaxsning ongida aks etishdir. Ijtimoiy va individual ongning mohiyatini chuqurrok anglash uchun ular o`rtasidagi o`xshash va farqli tomonlarni tushunib olish maqsadga muvofiqdir. Ijtimoiy va individual ong o`rtasidagi o`xshashlik bir tomondan, har ikkalasining ham ijtimoiy vokelikni aks ettirishida ko`rinadi. Boshqa tomondan, ijtimoiy ong vokelikni individ ongi orqali aks ettiradi. Chunki, ijtimoiy vokelikda yo`z beradigan o`zgarishlar avvalo, aloxida kishilar ongida o`z aksini topadi va undan so`ngina ijtimoiy ongda gavdalanadi. Ijtimoiy ong bilan individual ong o`rtasida farqli tomonlar ham mavjudki, ular quyidagilarda ko`rinadi: Birinchidan, individual ongning soxibi, sub’ekti aloxida olingan individ bo`lsa, ijtimoiy ongning sub’ekti jamiyatdir. Ikkinchidan, ularning farqi shakllanish shart- 9
sharoitlarida ko`rinadi. Zero, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikning in’kosi bo`lsa,
individual ong taraqqiyotiga ijtimoiy ong bilan bir qatorda shu shaxsgagina xos
bo`lgan temperament, harakter kabi xususiyatlar, uning moddiy axvoli, oilaviy,
diniy, milliy-madaniy mansubligi kabi omillar, hamda u bevosita tortilgan ijtimoiy
munosabatlarning harakteri ham muayyan darajada ta’sir ko`rsatadi. Boshqacha
aytganda, ijtimoiy ongga qulamlilik, keng qamrovlilik, individual ongga esa o`ziga
xoslik, betakrorlik xosdir.
Uchinchidan, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikni aks ettirganligi uchun muayyan
qonuniyatlarga  buysunadi,  ular  asosida  rivojlanadi.  Individual  ong  esa,  ayrim
individning tug`ilishi bilan shakllanib, taraqqiy qilib borib, uning vafoti bilan
barham topadi. Ammo bu individ ongining butunlay barham topishini hamma vaqt
ham anglatavermaydi. Chunki individ ongi u yaratgan asarlar, kashfiyotlar shaklini
olib, keyingi avlodlar tomonidan meros sifatida kabo`l qilib olinishi mumkin.
Masalan, Gippokrat va ibn Sino ta’limotlari, Aflotun va Beruniyning G`oyalari,
Navoiy va Gandining gumanizmi kishilar uchun hamon katta ahamiyatga ega
bo`lib qolmokda. Turtinchidan, individual ong ayrim soxalarda ijtimoiy ongdan
o`zib ketishi yoki orqada qolishi mumkin. Fan tarixida keskin burilishlar yasagan
olimlarning,  jamiyat  taraqqiyotining  istiqbollarini  oldindan  aytib  bergan
mutafakkirlarning qarashlari  individual ong ba’zan ijtimoiy ongdan nechoKlik
ilgarilab  ketishi  mumkinligiga  yorkin  misol  bo`la  oladi.  Ijtimoiy  ongning
strukturasi ijtimoiy munosabatlar va kishilar faoliyatining turlari bilan belgilanadi.
Odamlar faoliyati kanchalik xilma-xil, ularning ijtimoiy munosabatlari kanchalik
boy bo`lsa, ijtimoiy ong ham shunchalik boy va murakkab bo`ladi. Vokelikni aks
ettirish darajasiga ko`ra, ijtimoiy ong odatiy va nazariy ongga bo`linadi. Odatiy
ong hayotiy tajriba asosida vujudga kelgan oddiy xulosalar, qarashlar majmuidan
iborat  bo`lib,  kishilarning  kundalik  hayotidagi  voqealarni  aks  ettiradi  va
rivojlanadi. Uning soxiblari – sub’ektlari aloxida olingan shaxslarning hayotiy
tajribasi, kizikishlari, qobiliyatlari, bilimlari, hayotda egallangan mavkelari xech
kachon bir xil bo`lmaydi. Odatiy ongda nazariy bilimlarga dalil va asos bo`lib
xizmat qiladigan elementlar bo`ladi. Olimlar, san’atkorlar turli nazariyalar, badiiy
10
Logotip
sharoitlarida ko`rinadi. Zero, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikning in’kosi bo`lsa, individual ong taraqqiyotiga ijtimoiy ong bilan bir qatorda shu shaxsgagina xos bo`lgan temperament, harakter kabi xususiyatlar, uning moddiy axvoli, oilaviy, diniy, milliy-madaniy mansubligi kabi omillar, hamda u bevosita tortilgan ijtimoiy munosabatlarning harakteri ham muayyan darajada ta’sir ko`rsatadi. Boshqacha aytganda, ijtimoiy ongga qulamlilik, keng qamrovlilik, individual ongga esa o`ziga xoslik, betakrorlik xosdir. Uchinchidan, ijtimoiy ong ijtimoiy vokelikni aks ettirganligi uchun muayyan qonuniyatlarga buysunadi, ular asosida rivojlanadi. Individual ong esa, ayrim individning tug`ilishi bilan shakllanib, taraqqiy qilib borib, uning vafoti bilan barham topadi. Ammo bu individ ongining butunlay barham topishini hamma vaqt ham anglatavermaydi. Chunki individ ongi u yaratgan asarlar, kashfiyotlar shaklini olib, keyingi avlodlar tomonidan meros sifatida kabo`l qilib olinishi mumkin. Masalan, Gippokrat va ibn Sino ta’limotlari, Aflotun va Beruniyning G`oyalari, Navoiy va Gandining gumanizmi kishilar uchun hamon katta ahamiyatga ega bo`lib qolmokda. Turtinchidan, individual ong ayrim soxalarda ijtimoiy ongdan o`zib ketishi yoki orqada qolishi mumkin. Fan tarixida keskin burilishlar yasagan olimlarning, jamiyat taraqqiyotining istiqbollarini oldindan aytib bergan mutafakkirlarning qarashlari individual ong ba’zan ijtimoiy ongdan nechoKlik ilgarilab ketishi mumkinligiga yorkin misol bo`la oladi. Ijtimoiy ongning strukturasi ijtimoiy munosabatlar va kishilar faoliyatining turlari bilan belgilanadi. Odamlar faoliyati kanchalik xilma-xil, ularning ijtimoiy munosabatlari kanchalik boy bo`lsa, ijtimoiy ong ham shunchalik boy va murakkab bo`ladi. Vokelikni aks ettirish darajasiga ko`ra, ijtimoiy ong odatiy va nazariy ongga bo`linadi. Odatiy ong hayotiy tajriba asosida vujudga kelgan oddiy xulosalar, qarashlar majmuidan iborat bo`lib, kishilarning kundalik hayotidagi voqealarni aks ettiradi va rivojlanadi. Uning soxiblari – sub’ektlari aloxida olingan shaxslarning hayotiy tajribasi, kizikishlari, qobiliyatlari, bilimlari, hayotda egallangan mavkelari xech kachon bir xil bo`lmaydi. Odatiy ongda nazariy bilimlarga dalil va asos bo`lib xizmat qiladigan elementlar bo`ladi. Olimlar, san’atkorlar turli nazariyalar, badiiy 10
obrazlar yaratishda hayotiy- kundalik ongga asoslanadilar, undan ma’naviy oziq
oladilar.  Odatiy  ongda  xalq  donishmandligi,  an’ana  va  urf-odatlar,  kundalik
turmush qoida va talablari, tabiat haqidagi bilimlar, shuningdek turli uydirmalar,
noto`g`ri qarashlar ham o`z ifodasini topadi. Ko`p asrlik hayotiy tajribani ixcham
shaklda o`zida mujassamlashtirgan xalq maqollari bunga misol bo`la oladi. Odatiy
ong sof holda uchramaydi. Chunki, inson farzandi murKaqlik davridanok o`z
atrofidagilar, sungra kitoblar, ta’lim tizimi yordamida inson zakovati erishgan
ilmiy  bilimlarni  ham  o`zlashtirishga  kirishadi.  Boshqacha  aytganda,  sodir
bo`layotgan voqealarga nafaqat o`z tajribasi, balki ilmiy bilimlar nuqtai nazaridan
ham baxo bera boshlaydi, nazariy ong ta’sirida bo`ladi. Хush, nazariy ong deganda
nimani  tushunish  kerak?  Nazariy  ong  deganda  nazariyotchilar,  olimlar  ishlab
chiqqan nazariy qarashlar va ilmiy bilimlar tizimi tushuniladi. Odatiy ongdan farqli
ularok  nazariy  ong  o`zgaruvchan  harakterga  ega.  Bu  o`zgaruvchanlik  ilmiy
bilimlarning  shiddatli  rivojlanishi,  vokelik  haqidagi  bilimlarning  doimiy
chuqurlashib va kengayib borishi bilan belgilanadi. Shuningdek, odatiy ongga
voqealarning  tashqi  tomonini  ifodalash  xos  bo`lsa,  nazariy  ong  voqealarning
mohiyatini, rivojlanish qonuniyatlarini aks ettiradi. Shuning uchun ham u odatiy
ongga faol ta’sir qila oladi va kundalik tajriba asosida xosil qilingan bilimlarni
saralashga yordam beradi.
Ijtimoiy psihologiya sotsial muxit, kundalik turmush sharoitlari ta’siri ostida
vujudga keladi va rivojlanadi. Uni subektiga ko`ra muayyan ijtimoiy guruh, elat,
millat psihologiyasi kabi turlarga bo`lish mumkin.
Millatlarning  etnosotsial  birlik  sifatida  shakllanishida  ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlar  ustuvor  ahamiyatga  ega.  Tarixga  nazar  tashlar  ekanmiz,  ayrim
xududda yashagan aholining doimiy aloqada bo`lishi, o`zaro ta’siri, munosabati
natijasida  tilda,  madaniyatda  umumiylikning  shakllanishga  ta’sir  qilganligini
ko`ramiz. Bunday sharoitda psihologiyada ham o`xshash tomonlar yo`zaga kela
borganligi tabiiy, albatta.
Aloxida olingan bir millatga xos bo`lgan psihologik jixatlarni ushbu millat
bosib o`tgan tarixiy yo`ldan, xalqaro iqtisodiy, siyosiy, madaniy munosabatlardan
11
Logotip
obrazlar yaratishda hayotiy- kundalik ongga asoslanadilar, undan ma’naviy oziq oladilar. Odatiy ongda xalq donishmandligi, an’ana va urf-odatlar, kundalik turmush qoida va talablari, tabiat haqidagi bilimlar, shuningdek turli uydirmalar, noto`g`ri qarashlar ham o`z ifodasini topadi. Ko`p asrlik hayotiy tajribani ixcham shaklda o`zida mujassamlashtirgan xalq maqollari bunga misol bo`la oladi. Odatiy ong sof holda uchramaydi. Chunki, inson farzandi murKaqlik davridanok o`z atrofidagilar, sungra kitoblar, ta’lim tizimi yordamida inson zakovati erishgan ilmiy bilimlarni ham o`zlashtirishga kirishadi. Boshqacha aytganda, sodir bo`layotgan voqealarga nafaqat o`z tajribasi, balki ilmiy bilimlar nuqtai nazaridan ham baxo bera boshlaydi, nazariy ong ta’sirida bo`ladi. Хush, nazariy ong deganda nimani tushunish kerak? Nazariy ong deganda nazariyotchilar, olimlar ishlab chiqqan nazariy qarashlar va ilmiy bilimlar tizimi tushuniladi. Odatiy ongdan farqli ularok nazariy ong o`zgaruvchan harakterga ega. Bu o`zgaruvchanlik ilmiy bilimlarning shiddatli rivojlanishi, vokelik haqidagi bilimlarning doimiy chuqurlashib va kengayib borishi bilan belgilanadi. Shuningdek, odatiy ongga voqealarning tashqi tomonini ifodalash xos bo`lsa, nazariy ong voqealarning mohiyatini, rivojlanish qonuniyatlarini aks ettiradi. Shuning uchun ham u odatiy ongga faol ta’sir qila oladi va kundalik tajriba asosida xosil qilingan bilimlarni saralashga yordam beradi. Ijtimoiy psihologiya sotsial muxit, kundalik turmush sharoitlari ta’siri ostida vujudga keladi va rivojlanadi. Uni subektiga ko`ra muayyan ijtimoiy guruh, elat, millat psihologiyasi kabi turlarga bo`lish mumkin. Millatlarning etnosotsial birlik sifatida shakllanishida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar ustuvor ahamiyatga ega. Tarixga nazar tashlar ekanmiz, ayrim xududda yashagan aholining doimiy aloqada bo`lishi, o`zaro ta’siri, munosabati natijasida tilda, madaniyatda umumiylikning shakllanishga ta’sir qilganligini ko`ramiz. Bunday sharoitda psihologiyada ham o`xshash tomonlar yo`zaga kela borganligi tabiiy, albatta. Aloxida olingan bir millatga xos bo`lgan psihologik jixatlarni ushbu millat bosib o`tgan tarixiy yo`ldan, xalqaro iqtisodiy, siyosiy, madaniy munosabatlardan 11
kidirish  zarur.  Ijtimoiy  vokelikning  o`zgarishi  bilan  milliy  psihologiyaga  xos
bo`lgan xususiyatlar ham o`zgarib boradi. Ammo bu o`zgarishlar nisbatan sekin
kechganligi tufayli, u hamma vaqt ham tezda ko`zga tashlanavermaydi.
Milliy psihologiyaga xos jixatlarni ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy o`zgarishlarni
amalga  oshirishda  inobatga  olish  muxim  ahamiyatga  egadir.  Bu  amalga
oshirilayotgan  siyosatning  xalq  kunglidan  chuqur  joy  olishini  hamda  ushbu
o`zgarishlarning muvaffakiyatini ta’minlaydi.
Ijtimoiy  mafkura  (ideologiya)  ijtimoiy  psihologiyadan  tubdan  farq  qiladi.
Ijtimoiy psihologiya sotsial guruhlar hayotini muayyan xis-tuyg`ular, kayfiyatlarda
bevosita aks ettirsa, ijtimoiy ideologiya sotsial guruhlar extiyojlari, manfaatlarining
ichki mohiyatini, sababini har xil G`oyalar, nazariyalar, ta’limotlar shaklida aks
ettiradi.  Shuning  uchun  ham  u  ijtimoiy  hayotga  aks  ta’sir  o`tkaza  olish
xususiyatiga ega bo`ladi. Ayni paytda, ideologiyaning G`oyalar tizimi sifatida
chiqishida, uning o`zi uchun katta xavf ham yashiringanligini ta’kidlash zarur. U
real vokelikdan, shu jumladan, kishilar ruxiyatida sodir bo`layotgan jarayonlardan
o`zoklashib hayotiligini yo`qotgan G`oyalar-dogmalar sistemasiga ham aylanib
qolishi mumkin. Bunday hollarda mafko`ra taraqqiyot tormoziga aylanib, oxir-
oqibatda xalokatga yo`z tutadi.
Ijtimoiy ong shakllarini farqlash mezonlari. Ijtimoiy ong va uning darajalari
haqidagi muloxazalar yakunida ijtimoiy ongning axloqiy, diniy, estetik, siyosiy,
huquqiy, fan, falsafa kabi shakllari ajratilishini ta’kidlash lozim.
Nima  uchun  ijtimoiy  ongning  aynan  yuqoridagi  shakllari  ajratiladi?
Boshqacha aytganda, ular qanday mezonlar asosida farqlanadi? ilmiy adabiyotlarda
ijtimoiy ong shakllarini farqlashning to`rt mezoni ajratilgan.
Insonning har qanday xatti-harakati ong orqali bajariladi, ammo jamiyat ularni
saralab, manfaatdor bo’lganlarinigina yuzaga chiqaradi. Axloqiy ongning ijtimoiy 
ahamiyati ham xuddi ana shundadir. Axloqiy ongda voqealik qonunlar sifatida
emas, balki insoniy xatti-harakatlarga qo„yilgan ijtimoiy tartib, talablar, normalar
shaklida  qayd  etiladi.  Qoidalarga  rioya  etilmas  ekan  axloqiy  jihatga  putur
12
Logotip
kidirish zarur. Ijtimoiy vokelikning o`zgarishi bilan milliy psihologiyaga xos bo`lgan xususiyatlar ham o`zgarib boradi. Ammo bu o`zgarishlar nisbatan sekin kechganligi tufayli, u hamma vaqt ham tezda ko`zga tashlanavermaydi. Milliy psihologiyaga xos jixatlarni ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy o`zgarishlarni amalga oshirishda inobatga olish muxim ahamiyatga egadir. Bu amalga oshirilayotgan siyosatning xalq kunglidan chuqur joy olishini hamda ushbu o`zgarishlarning muvaffakiyatini ta’minlaydi. Ijtimoiy mafkura (ideologiya) ijtimoiy psihologiyadan tubdan farq qiladi. Ijtimoiy psihologiya sotsial guruhlar hayotini muayyan xis-tuyg`ular, kayfiyatlarda bevosita aks ettirsa, ijtimoiy ideologiya sotsial guruhlar extiyojlari, manfaatlarining ichki mohiyatini, sababini har xil G`oyalar, nazariyalar, ta’limotlar shaklida aks ettiradi. Shuning uchun ham u ijtimoiy hayotga aks ta’sir o`tkaza olish xususiyatiga ega bo`ladi. Ayni paytda, ideologiyaning G`oyalar tizimi sifatida chiqishida, uning o`zi uchun katta xavf ham yashiringanligini ta’kidlash zarur. U real vokelikdan, shu jumladan, kishilar ruxiyatida sodir bo`layotgan jarayonlardan o`zoklashib hayotiligini yo`qotgan G`oyalar-dogmalar sistemasiga ham aylanib qolishi mumkin. Bunday hollarda mafko`ra taraqqiyot tormoziga aylanib, oxir- oqibatda xalokatga yo`z tutadi. Ijtimoiy ong shakllarini farqlash mezonlari. Ijtimoiy ong va uning darajalari haqidagi muloxazalar yakunida ijtimoiy ongning axloqiy, diniy, estetik, siyosiy, huquqiy, fan, falsafa kabi shakllari ajratilishini ta’kidlash lozim. Nima uchun ijtimoiy ongning aynan yuqoridagi shakllari ajratiladi? Boshqacha aytganda, ular qanday mezonlar asosida farqlanadi? ilmiy adabiyotlarda ijtimoiy ong shakllarini farqlashning to`rt mezoni ajratilgan. Insonning har qanday xatti-harakati ong orqali bajariladi, ammo jamiyat ularni saralab, manfaatdor bo’lganlarinigina yuzaga chiqaradi. Axloqiy ongning ijtimoiy ahamiyati ham xuddi ana shundadir. Axloqiy ongda voqealik qonunlar sifatida emas, balki insoniy xatti-harakatlarga qo„yilgan ijtimoiy tartib, talablar, normalar shaklida qayd etiladi. Qoidalarga rioya etilmas ekan axloqiy jihatga putur 12
yetkaziladi va iqtisodiy tomonga ham zarar keltiriladi. Shu sababli axloqiy ong bir
tomondan  jamiyat  yoki  guruhning  talablari,  normativlarini  ifodalasa,  ikkinchi
tomondan shu talablarni anglashning individual, shaxsiy shakli va ularni amalda
namoyon qilishdir.
Axloqiy ongda normalardan tashqari odatlar, hissiyotlar ham chambarchas  
bog„lanib ketadi. Aql hissiyotlarga ma’lum ijtimoiy yo„nalish beradi, emotsional 
xissiyotlar  esa  ongda  o„zining  aqliy  asosini  topadi.  Insoniy  his-tuyg„ularsiz
haqiqatni  ochish  ham  mumkin  emas.  Demak,  tuyg’ularsiz  haqiqiy  axloqiy
ulug’vorlik  bo’lmaydi  ham.  Lekin  bu  ham  xulqning  doimiy  sababchisi  bo’la
olmaydi.
Axloqiy ongning markaziy elementi hayot sharoitlari va tarbiya ta’sirida qaror
topgan,  qat’iy  bilimlar  va  axloqiy  tartib-qoidalarga  emotsional  munosabatdan
iborat bo’lgan ishonchdir. Ishonch-xulq normasini sub’ektiv qabul qilish bo’lib,
kishi namuna oladigan axloq tamoyillarining to’g’riligi va adolatli ekanligiga amin
bo’lishligidir, axloqiy zaruriyatni aqlan tushuntirishdir. Axloqiy ishonch shu bilan 
cheklanmaydi.
Axloqiy ong aksiologik xususiyatga ega, chunki har bir hodisaga muayyan 
axloqiy norma, tamoyil, an‟ana, qadriyat, ideallar nuqtai nazaridan yondashadi.
Axloqiy ong ijtimoiy taraqqiyot jarayonida kishilarning ijtimoiy hayotlari va 
ijtimoiy munosabatlarini boshqarish ehtiyoji tufayli kelib chiqadi. Axloqiy ong  
voqealikni in’ikos ettirar ekan, boshqa ijtimoiy ong shakllari singari haqiqiy yoki 
aksincha  bo’lishi  mumkin.  Uning  ham  haqiqatligi  mezoni  ijtimoiy  tajriba
hisoblanadi. Shu bilan birga axloqiy ongning o’ziga xos xususiyatlari ham mavjud.
1. Axloqiy ong boshqa ijtimoiy ong shakllariga nisbatan kishilarning kundalik 
hayotidagi xulq-atvoriga faolroq ta’sir ko’rsatadi.  Axloqiy qarashlar, prinsiplar,  
ideallar inson faoliyatiga bevosita singib ketgan bo’lib, xatti-harakatga undovchi 
motivlar hisoblanadi. 
13
Logotip
yetkaziladi va iqtisodiy tomonga ham zarar keltiriladi. Shu sababli axloqiy ong bir tomondan jamiyat yoki guruhning talablari, normativlarini ifodalasa, ikkinchi tomondan shu talablarni anglashning individual, shaxsiy shakli va ularni amalda namoyon qilishdir. Axloqiy ongda normalardan tashqari odatlar, hissiyotlar ham chambarchas bog„lanib ketadi. Aql hissiyotlarga ma’lum ijtimoiy yo„nalish beradi, emotsional xissiyotlar esa ongda o„zining aqliy asosini topadi. Insoniy his-tuyg„ularsiz haqiqatni ochish ham mumkin emas. Demak, tuyg’ularsiz haqiqiy axloqiy ulug’vorlik bo’lmaydi ham. Lekin bu ham xulqning doimiy sababchisi bo’la olmaydi. Axloqiy ongning markaziy elementi hayot sharoitlari va tarbiya ta’sirida qaror topgan, qat’iy bilimlar va axloqiy tartib-qoidalarga emotsional munosabatdan iborat bo’lgan ishonchdir. Ishonch-xulq normasini sub’ektiv qabul qilish bo’lib, kishi namuna oladigan axloq tamoyillarining to’g’riligi va adolatli ekanligiga amin bo’lishligidir, axloqiy zaruriyatni aqlan tushuntirishdir. Axloqiy ishonch shu bilan cheklanmaydi. Axloqiy ong aksiologik xususiyatga ega, chunki har bir hodisaga muayyan axloqiy norma, tamoyil, an‟ana, qadriyat, ideallar nuqtai nazaridan yondashadi. Axloqiy ong ijtimoiy taraqqiyot jarayonida kishilarning ijtimoiy hayotlari va ijtimoiy munosabatlarini boshqarish ehtiyoji tufayli kelib chiqadi. Axloqiy ong voqealikni in’ikos ettirar ekan, boshqa ijtimoiy ong shakllari singari haqiqiy yoki aksincha bo’lishi mumkin. Uning ham haqiqatligi mezoni ijtimoiy tajriba hisoblanadi. Shu bilan birga axloqiy ongning o’ziga xos xususiyatlari ham mavjud. 1. Axloqiy ong boshqa ijtimoiy ong shakllariga nisbatan kishilarning kundalik hayotidagi xulq-atvoriga faolroq ta’sir ko’rsatadi. Axloqiy qarashlar, prinsiplar, ideallar inson faoliyatiga bevosita singib ketgan bo’lib, xatti-harakatga undovchi motivlar hisoblanadi. 13
2. Fandan farqli ravishda, axloqiy ong insonga kundalik ong, ijtimoiy-ruhiy 
darajasida  ta’sir  ko’rsatadi.  Faqat  yuqori  darajada  axloqiy  ong  ilmiy  bilim  
xususiyatlariga  ega  bo’lsa,  axloqiy  qarashlar  va  ideallar  nazariy  bilimlarga
aylanadi. 
3. Axloqiy ong, axloqiy bilimlar majburiy (imperativ) xarakterga ega.
Axloqiy ong ikki ajralmas qismdan iborat: 
1) individual axloqiy ong; 
2) ijtimoiy axloqiy ong. 
Individual  axloqiy  ong  tarkibiga:  his-tuyg’u,  fikr-mulohazasi  kiradi.  
Ijtimoiy  axloqiy  ong  tarkibiga:  jamiyat  tomonidan  ishlab  chiqilib,  hayotga  
tatbiq etiladign axloqiy kodekslar, kategoriyalar, normalar, tamoyillar, g’oyalar va 
hokazolar kiradi.
Axloqiy ijtimoiy ong – ong shakllaridan biri sifatida jamiyat hayotida muhim 
o’rin  egallaydi  va  boshqa  ijtimoiy  ong  shakllari  bilan  uzviy  aloqadorlikda
rivojlanib boradi. Masalan, axloq bilan din aloqadorligi masalasida shuni aytish
mumkinki, mohiyatan din inson hayotining aloqadorligini taqozo qiladi. Shu bois
diniy-sha’riy  tamoyillar  va  me’yorlar,  hadisi  sharifdagi  o’gitlar  axloq-odob
qoidalari bilan chambarchas bog’liq. Chunonchi, inson eng oliy qadriyat sifatida
qat’iy muhofaza etiladi. Din insonni  axloqiylashtirishning vositasi  sifatida ish
ko’radi. Demak, diniy taqvo bilan axloqiy talabning ildizi bir xil.
14
Logotip
2. Fandan farqli ravishda, axloqiy ong insonga kundalik ong, ijtimoiy-ruhiy darajasida ta’sir ko’rsatadi. Faqat yuqori darajada axloqiy ong ilmiy bilim xususiyatlariga ega bo’lsa, axloqiy qarashlar va ideallar nazariy bilimlarga aylanadi. 3. Axloqiy ong, axloqiy bilimlar majburiy (imperativ) xarakterga ega. Axloqiy ong ikki ajralmas qismdan iborat: 1) individual axloqiy ong; 2) ijtimoiy axloqiy ong. Individual axloqiy ong tarkibiga: his-tuyg’u, fikr-mulohazasi kiradi. Ijtimoiy axloqiy ong tarkibiga: jamiyat tomonidan ishlab chiqilib, hayotga tatbiq etiladign axloqiy kodekslar, kategoriyalar, normalar, tamoyillar, g’oyalar va hokazolar kiradi. Axloqiy ijtimoiy ong – ong shakllaridan biri sifatida jamiyat hayotida muhim o’rin egallaydi va boshqa ijtimoiy ong shakllari bilan uzviy aloqadorlikda rivojlanib boradi. Masalan, axloq bilan din aloqadorligi masalasida shuni aytish mumkinki, mohiyatan din inson hayotining aloqadorligini taqozo qiladi. Shu bois diniy-sha’riy tamoyillar va me’yorlar, hadisi sharifdagi o’gitlar axloq-odob qoidalari bilan chambarchas bog’liq. Chunonchi, inson eng oliy qadriyat sifatida qat’iy muhofaza etiladi. Din insonni axloqiylashtirishning vositasi sifatida ish ko’radi. Demak, diniy taqvo bilan axloqiy talabning ildizi bir xil. 14
II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari
2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri
Har qanday shakldagi tafakkur, bilish jarayoni tasavvurlar, tushunchalar,
kategoriyalarning  tarkib  topishiga  olib  keladi.  Inson  tasavvur,  tushuncha,
kategoriyalar yordami bilan fikrlaydi, deganda u o‘z ongi yordamida muayyan
hayotiy jarayon, o‘zgarishlarni aks ettirishda ulardan foydalanishi nazarda tutiladi.
Demak, har bir tasavvur va tushuncha ayni vaqtda voqelik hodisalarining u yoki bu
jihatlarini  aks  ettiradi,  binobarin,  inson  ular  orqali  olamni  biladi,  so‘ngra  
ularni boshqa kishilarga yetkazmoq uchun til shakllariga kiritadi.
Bilamizki,  atrofimizni  tabiat  hodisalari,  predmetlari,  inson  tomonidan
yaratilgan jism va buyumlar qurshab olgan. Bu olam o‘zining nihoyatda xilma-xil
shakllari, ranglari, jarayonlari, makoniy munosabatlari bilan inson hissiyotiga ta’sir
etib  turadi,  sezgilarida  aks  etadi.  Moddiy  olamning  alohida  olingan  ushbu
narsalari, ularning o 'zaro munosabatlari inson ongi tomonidan bilib olishga da’vat
etiladi, tafakkurimizda so‘z va til hodisalarini yuzaga keltiradi. Yana shunday olam
ham mavjudki, bu inson ruhi, insonning m a’naviy olami, tarixning katta yutug‘i
sifatida olib qaraladigan insoniyatning ma’naviy hayotidir. Ma’naviyat ijtimoiy
hayotning tarkibiy qismi bo‘lib, uning alohida sohasini tashkil etish bilan birga
moddiy hayot singari obyektiv reallikka ham egadir.
Ma’naviyat, ma’naviy hayotning jamiyat hayotida tutadigan o‘rni haqida
so‘z  yuritishdan  avval,  shuni  ta’kidlash  joizki,  “ma’naviyat”  atamasining
mazmunini  aniqlab  olish  lozim.  “Ma’naviyat”ning  o‘zagini  “ma’no”,  “ma’ni”
so‘zlari  tashkil  etishi  haqida  adabiyotlarda  keltirilgan.  Olimlarning  fikricha,
“ma’naviyat” atamasi, bir tomondan, arabcha “ma’ni” o‘zagidan hosil bo‘lgan.
Ikkinchi tomondan, ma’naviyat ham, uning o‘zagi «ma’no» ham qadimgi
hind falsafasida keng qo‘llanilgan «manas» tushunchasi bilan bog‘langan bo‘lishi
ham mumkin. Bunday taqdirda u “do‘stlar va ulfatlar joyi” ma’nosini bildiradi.
Tilshunoslikka oid lug‘atlarda ham «ma’naviyat» — axloqiylik, kishining
ichki va ruhiy olami bilan bog‘liq ma’nolarni anglatishi aytiladi.
15
Logotip
II Bob: Ma’naviyat va ijtimoiy ong shakllari 2.1. Ijtimoiy ongning ma’naviyatga ta’siri Har qanday shakldagi tafakkur, bilish jarayoni tasavvurlar, tushunchalar, kategoriyalarning tarkib topishiga olib keladi. Inson tasavvur, tushuncha, kategoriyalar yordami bilan fikrlaydi, deganda u o‘z ongi yordamida muayyan hayotiy jarayon, o‘zgarishlarni aks ettirishda ulardan foydalanishi nazarda tutiladi. Demak, har bir tasavvur va tushuncha ayni vaqtda voqelik hodisalarining u yoki bu jihatlarini aks ettiradi, binobarin, inson ular orqali olamni biladi, so‘ngra ularni boshqa kishilarga yetkazmoq uchun til shakllariga kiritadi. Bilamizki, atrofimizni tabiat hodisalari, predmetlari, inson tomonidan yaratilgan jism va buyumlar qurshab olgan. Bu olam o‘zining nihoyatda xilma-xil shakllari, ranglari, jarayonlari, makoniy munosabatlari bilan inson hissiyotiga ta’sir etib turadi, sezgilarida aks etadi. Moddiy olamning alohida olingan ushbu narsalari, ularning o 'zaro munosabatlari inson ongi tomonidan bilib olishga da’vat etiladi, tafakkurimizda so‘z va til hodisalarini yuzaga keltiradi. Yana shunday olam ham mavjudki, bu inson ruhi, insonning m a’naviy olami, tarixning katta yutug‘i sifatida olib qaraladigan insoniyatning ma’naviy hayotidir. Ma’naviyat ijtimoiy hayotning tarkibiy qismi bo‘lib, uning alohida sohasini tashkil etish bilan birga moddiy hayot singari obyektiv reallikka ham egadir. Ma’naviyat, ma’naviy hayotning jamiyat hayotida tutadigan o‘rni haqida so‘z yuritishdan avval, shuni ta’kidlash joizki, “ma’naviyat” atamasining mazmunini aniqlab olish lozim. “Ma’naviyat”ning o‘zagini “ma’no”, “ma’ni” so‘zlari tashkil etishi haqida adabiyotlarda keltirilgan. Olimlarning fikricha, “ma’naviyat” atamasi, bir tomondan, arabcha “ma’ni” o‘zagidan hosil bo‘lgan. Ikkinchi tomondan, ma’naviyat ham, uning o‘zagi «ma’no» ham qadimgi hind falsafasida keng qo‘llanilgan «manas» tushunchasi bilan bog‘langan bo‘lishi ham mumkin. Bunday taqdirda u “do‘stlar va ulfatlar joyi” ma’nosini bildiradi. Tilshunoslikka oid lug‘atlarda ham «ma’naviyat» — axloqiylik, kishining ichki va ruhiy olami bilan bog‘liq ma’nolarni anglatishi aytiladi. 15
Ma’naviyat muammosi juda ham murakkab va serqirrali bo‘lganligi sababli
unga berilgan ta’riflar ham rang-barangdir. Bunda quyidagicha manzaraga duch
kelamiz:
ma’naviyat  deganda  -  shaxsiy  ong;  kishilarning  ruhiy  faoliyati;  axloq,
nafosat va nazariy qadriyatlar yig‘indisi, haqiqat va himmat hamda go‘zallikning
qiyomi; 
insonning his-tuyg‘ulari;  insonning jamiki  axloqiy qadriyatlari yig‘indisi
kabilar tushuniladi.
Keltirilgan  fikrlarni  umumlashtiradigan  bo‘lsak,  ma’naviyat  bepoyon,
cheksiz  borliqning  inson  ruhida  aks  etishidir.  Ma’naviyatning  bu  tarkibiy
qismlariga erkinlik, mustaqillik uchun kurashish, uni asrab-avaylash va yanada
mustahkamlash kabi jihatlar ham to‘la kiradi. Inson xarakterida shunday ruhiy
ko‘tarinkilik  yuzaga  chiqadigan  holatlar  ham  mavjudki,  bu  jarayonda  hissiy
o‘zboshimchalik  o‘rnini  axloqiy  erkinlik  egallaydi,  u  tasodifiy  tasavvurlardan
zaruriy  bilimgacha,  amaliy  ong  darajasidan  o‘z  ma’naviyatini  fahmlashgacha
ko‘tariladi.
Ulug‘vorlik,  asosan,  estetikaning  tushunchasidir,  biroq  u  ayni  vaqtda
ma’naviy - axloqiylik kategoriyasi hamdir. Chunki u inson qahramonligi, jasorati,
ulug‘vorlik  fazilatlari  g‘oyasi  bilan  bog‘lanib  ketadi.  Ulug‘vorlik  xuddi  shu
ma’noda alohida olingan inson va butun insoniyat taraqqiyoti sari yo‘naltirilgan
yuksak,  olijanob,  ijobiy  ma’naviylikni  ko‘zda  tutadi.  Ayni  vaqtda,  bunday
holatning  teskarisi,  aksilifodasi  bo‘lgan  jihatlar  ham  mavjudligini  esdan
chiqarmaslik  lozim.  Bular  pastkashlik,  yaramaslik,  g‘ayriinsoniylik  kabi
kategoriyalar bo‘lib, ular insonga, demakki, ma’naviyatga qarshidir. Buni oddiy
so‘z bilan ma’naviyatsizlik, keskinroq tarzda qo‘yadigan bo‘lsak, aksilma’naviyat
deb  atash  mumkin.  Xuddi  shu  ma’noda  olib  qaraydigan  bo‘lsak,  ma’naviyat
tarixida ilohiylik bilan bog‘liq ijobiy ma’naviylik; salbiy, tuban ma’naviylik bilan
bog‘liq shaytoniylikdan iborat aksilma’naviylik hodisalari  yuz berganligi hech
kimga sir emas. Biz bu yerda olijanob ma’naviylik degan iborani qo‘llashni lozim
16
Logotip
Ma’naviyat muammosi juda ham murakkab va serqirrali bo‘lganligi sababli unga berilgan ta’riflar ham rang-barangdir. Bunda quyidagicha manzaraga duch kelamiz: ma’naviyat deganda - shaxsiy ong; kishilarning ruhiy faoliyati; axloq, nafosat va nazariy qadriyatlar yig‘indisi, haqiqat va himmat hamda go‘zallikning qiyomi; insonning his-tuyg‘ulari; insonning jamiki axloqiy qadriyatlari yig‘indisi kabilar tushuniladi. Keltirilgan fikrlarni umumlashtiradigan bo‘lsak, ma’naviyat bepoyon, cheksiz borliqning inson ruhida aks etishidir. Ma’naviyatning bu tarkibiy qismlariga erkinlik, mustaqillik uchun kurashish, uni asrab-avaylash va yanada mustahkamlash kabi jihatlar ham to‘la kiradi. Inson xarakterida shunday ruhiy ko‘tarinkilik yuzaga chiqadigan holatlar ham mavjudki, bu jarayonda hissiy o‘zboshimchalik o‘rnini axloqiy erkinlik egallaydi, u tasodifiy tasavvurlardan zaruriy bilimgacha, amaliy ong darajasidan o‘z ma’naviyatini fahmlashgacha ko‘tariladi. Ulug‘vorlik, asosan, estetikaning tushunchasidir, biroq u ayni vaqtda ma’naviy - axloqiylik kategoriyasi hamdir. Chunki u inson qahramonligi, jasorati, ulug‘vorlik fazilatlari g‘oyasi bilan bog‘lanib ketadi. Ulug‘vorlik xuddi shu ma’noda alohida olingan inson va butun insoniyat taraqqiyoti sari yo‘naltirilgan yuksak, olijanob, ijobiy ma’naviylikni ko‘zda tutadi. Ayni vaqtda, bunday holatning teskarisi, aksilifodasi bo‘lgan jihatlar ham mavjudligini esdan chiqarmaslik lozim. Bular pastkashlik, yaramaslik, g‘ayriinsoniylik kabi kategoriyalar bo‘lib, ular insonga, demakki, ma’naviyatga qarshidir. Buni oddiy so‘z bilan ma’naviyatsizlik, keskinroq tarzda qo‘yadigan bo‘lsak, aksilma’naviyat deb atash mumkin. Xuddi shu ma’noda olib qaraydigan bo‘lsak, ma’naviyat tarixida ilohiylik bilan bog‘liq ijobiy ma’naviylik; salbiy, tuban ma’naviylik bilan bog‘liq shaytoniylikdan iborat aksilma’naviylik hodisalari yuz berganligi hech kimga sir emas. Biz bu yerda olijanob ma’naviylik degan iborani qo‘llashni lozim 16
topamiz, ayni vaqtda, bu fazilatning yuksak namunasi tarixdagi buyuk shaxslarga
xos ekanligini ham ta’kidlaymiz.
Olijanoblik fazilatlari nafaqat buyuk shaxslarga, ayni vaqtda oddiy, taqvodor
kishilarga ham xosdir. Bu fazilatning yuzaga chiqishida tashqi muhit ham muhim
rol  o‘ynaydi,  chunki  uning  bevosita  ta’siri  ostida  insonning  ichki  kuchlari,
muayyan fikr, his-tuyg‘ulari, xatti-harakatlari  yuzaga  keladi. Odatdagidek fikr
yuritadigan  bo‘lsak,  biz  qahramon  deb  hisoblaydigan  insonlar  oddiyligi  bilan
ajralib  turadigan  kamtar  mehnatkashlar,  o‘zining  pok  va  halol  mehnati  bilan
xizmat
 
vazifasini, oilasi  oldidagi  burchini, o‘z hamkasblari, qo‘ni-qo‘shnilari, jamiyat
oldidagi majburiyatlarini sidqidildan bajaradigan fuqarolardir.
Bu  fazilatlar  inson  tom  onidan  tabiat,  jamiyat  va  insondagi  uyg‘unlik,
mutanosiblik, ranglar jilosi, simmetriya kabilarni idrok etishda yuzaga chiqadi,
buning natijasi o‘laroq insonlarda rohat va zavq, tashabbuskorlik yoki, aksincha,
salbiy hissiyotlar tug‘iladi.
Go‘zallik - yuksak estetik qadriyat bo‘lib, tabiatdagi narsa-hodisalarning
shakli va bo‘yog‘i, rangining mukammalligidan zavq-shavq olish, shuningdek,
san’at sohasida yaratilgan go‘zal asarlardan intellektual va emotsional mamnunlik
hissini tuyish, insonning ma’naviy fazilatlari - mehnati, odob-axloq, Vatan uchun
kurashdagi  ulug‘vorlik  xatti-harakatlaridan  rohatlanish  mahsulidir.  Tabiiyki,
go‘zallik hissiy shakl bilan, mushohada va xayol bilan uzviy bog‘langan. Yuqorida
ta’kidlaganimizdek, go‘zallik nafaqat tabiat va madaniyatning mukammal, go‘zal
shakllarini  idrok  etganda,  balki  kishilarning  yuksak  insoniy  xatti-harakatlarini
kuzatganda ham tug‘iladi, uni idrok etuvchilarda inson zotiga nisbatan mehr-
muhabbat  va  hayratlanish  hosil  qiladi, ularga  taqlid  qilish  ishtiyoqini  yuzaga
keltiradi. Eng go‘zal narsa - hayotdir. Borliqning go‘zal manzaralarini estetik idrok
etish faqat hissiy ta’sirchanlik bilan chegaralanib qolmaydi, balki bunday jarayon
insonni  fikr-mulohaza  yuritishga,  ko‘rganlari  va  eshitganlarini  tahlil  qilishga  
da’vat etadi.
17
Logotip
topamiz, ayni vaqtda, bu fazilatning yuksak namunasi tarixdagi buyuk shaxslarga xos ekanligini ham ta’kidlaymiz. Olijanoblik fazilatlari nafaqat buyuk shaxslarga, ayni vaqtda oddiy, taqvodor kishilarga ham xosdir. Bu fazilatning yuzaga chiqishida tashqi muhit ham muhim rol o‘ynaydi, chunki uning bevosita ta’siri ostida insonning ichki kuchlari, muayyan fikr, his-tuyg‘ulari, xatti-harakatlari yuzaga keladi. Odatdagidek fikr yuritadigan bo‘lsak, biz qahramon deb hisoblaydigan insonlar oddiyligi bilan ajralib turadigan kamtar mehnatkashlar, o‘zining pok va halol mehnati bilan xizmat vazifasini, oilasi oldidagi burchini, o‘z hamkasblari, qo‘ni-qo‘shnilari, jamiyat oldidagi majburiyatlarini sidqidildan bajaradigan fuqarolardir. Bu fazilatlar inson tom onidan tabiat, jamiyat va insondagi uyg‘unlik, mutanosiblik, ranglar jilosi, simmetriya kabilarni idrok etishda yuzaga chiqadi, buning natijasi o‘laroq insonlarda rohat va zavq, tashabbuskorlik yoki, aksincha, salbiy hissiyotlar tug‘iladi. Go‘zallik - yuksak estetik qadriyat bo‘lib, tabiatdagi narsa-hodisalarning shakli va bo‘yog‘i, rangining mukammalligidan zavq-shavq olish, shuningdek, san’at sohasida yaratilgan go‘zal asarlardan intellektual va emotsional mamnunlik hissini tuyish, insonning ma’naviy fazilatlari - mehnati, odob-axloq, Vatan uchun kurashdagi ulug‘vorlik xatti-harakatlaridan rohatlanish mahsulidir. Tabiiyki, go‘zallik hissiy shakl bilan, mushohada va xayol bilan uzviy bog‘langan. Yuqorida ta’kidlaganimizdek, go‘zallik nafaqat tabiat va madaniyatning mukammal, go‘zal shakllarini idrok etganda, balki kishilarning yuksak insoniy xatti-harakatlarini kuzatganda ham tug‘iladi, uni idrok etuvchilarda inson zotiga nisbatan mehr- muhabbat va hayratlanish hosil qiladi, ularga taqlid qilish ishtiyoqini yuzaga keltiradi. Eng go‘zal narsa - hayotdir. Borliqning go‘zal manzaralarini estetik idrok etish faqat hissiy ta’sirchanlik bilan chegaralanib qolmaydi, balki bunday jarayon insonni fikr-mulohaza yuritishga, ko‘rganlari va eshitganlarini tahlil qilishga da’vat etadi. 17