1
Ma‘naviyat va mafkura
Mundarija
Kirish
I.Bob. Ma’naviyat va mafkura hamda ularning inson va jamiyat hayotida tutgan
oʻrni va roli
1.1. Bunyodkor gʻoyalar asosida shakllangan mafkuralar bilan maʼnaviyatning
uygʻunligi.
1.2.Maʼnaviyat va mafkuraning amaliy jihatdan bir biri bilan aloqadorligi
II.Bob. Mustaqillik yillarida maʼnaviy mafkuraviy masalalar
2.1. Milliy istiqlol mafkurasining manaviy mohiyati.
2.2. Maʼnaviyat va mafkura jamiyat taraqqiyotining muhim omili sifatida.............
2.3. Xulosa
2.4. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2
Kirish
Inson tafakkuri va e’tiqodining keng manzarasida bizning dunyo haqidagi
tushunchamiz va undagi o‘rnimizni ikki qudratli kuch shakllantiradi: ma’naviyat va
mafkura. Ko'pincha alohida sohalar sifatida qaralsalar ham, ular tez-tez kesishadi va
bir-biriga chuqur ta'sir qiladi. Ushbu kesishuvni tushunish inson xatti-harakatlari,
jamiyat dinamikasi va ma'noga intilishning murakkabligini yoritib berishi mumkin.
Ma’naviyat o‘z zamirida transsendensiyaga, ichki xotirjamlikka va o‘zidan
buyukroq narsa bilan bog‘lanishga intilishdir. U uyushgan dinlardan shaxsiy
falsafalargacha bo'lgan keng ko'lamli e'tiqodlar, amaliyotlar va tajribalarni o'z ichiga
oladi. Ma'naviyat ko'pincha haqiqatning tabiati, hayotning maqsadi va ilohiy yoki oliy
kuchning mavjudligi haqidagi ekzistensial savollarga javob izlashni o'z ichiga oladi.
Boshqa tomondan, mafkura siyosiy, ijtimoiy va iqtisodiy istiqbollarni shakllantiradigan
e'tiqodlar, qadriyatlar va g'oyalar tizimini anglatadi. Mafkuralar jamiyatni tushunish,
shaxslar va guruhlarning o'zaro munosabatlari va qarorlarini qabul qilishda rahbarlik
qilish uchun asoslar yaratadi. Liberalizm, konservatizm, sotsializm yoki boshqa har
qanday -izm bo'ladimi, mafkuralar dunyo qanday ishlashi va uni qanday tuzilishi
kerakligi haqida hikoyalarni taklif qiladi. 1
Bir qarashda ma’naviyat va mafkura bir-biridan farq qiladigan sohalardek tuyulishi
mumkin, ma’naviyat qalb masalalariga, mafkura esa dunyoviy ishlarga qaratilgan.
Biroq, yaqinroq o'rganish bu ikki o'rtasidagi murakkab o'zaro bog'liqlikni ko'rsatadi.
Ma’naviyat va mafkuraning kesishish usullaridan biri ular ta’minlaydigan axloqiy va
axloqiy asoslardir. Ko'pgina mafkuralar o'z qadriyatlari va siyosatlarini oqlash uchun
ma'naviy tamoyillarga tayanadi. Masalan, ayrim siyosiy mafkuralardagi ijtimoiy adolat
tushunchasi turli ma’naviy an’analardagi rahm-shafqat va tenglik ta’limotlari bilan
o‘zaro o‘zaro uyg‘unlik topadi. Xuddi shunday, ruhiy e'tiqodlar ko'pincha odamlarning
1 Otamurodov S., Mamashokirov S., Xolbekov A. Markaziy Osiyo: g‘oyaviy jarayonlar va mafkuraviy tahdidlar.- T.: Yangi
asr avlodi, 2001.
3
atrof-muhitni muhofaza qilish, inson huquqlari va ijtimoiy farovonlik kabi masalalar
bo'yicha mafkuraviy pozitsiyalariga ta'sir qiladi. Qolaversa, ma’naviyat siyosiy va
ijtimoiy faollik uchun ilhom va turtki bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Tarix davomida
ma'naviy yetakchilar va harakatlar o'zgarishlarni targ'ib qilish va zulmkor tizimlarga
qarshi kurashishda muhim rol o'ynagan. Qo'shma Shtatlardagi fuqarolik huquqlari
harakati, kichik Martin Lyuter King kabi arboblar boshchiligida, qo'llab-quvvatlash va
harakatni kuchaytirish uchun sevgi, adolat va tenglik xristian tamoyillariga ko'proq
tayangan. Aksincha, mafkuralar jamiyatda ma’naviyat amaliyoti va ifodasini
shakllantirishi mumkin. Ayrim hollarda siyosiy mafkuralar o‘z maqsadlari yo‘lida
diniy muassasalarni birlashtirish yoki nazorat qilish, ulardan hokimiyatni
qonuniylashtirish va muvofiqlikni ta’minlash uchun foydalanishga intildi. Bu hodisa
ko'pincha "siyosiy din" deb ataladi, bu erda davlat o'z kuchini mustahkamlash va
norozilikni bostirish uchun ruhiy e'tiqodlardan foydalanadi.
Bundan tashqari, mafkuralar ma'naviy ta'limotlarni muayyan ijtimoiy-siyosiy
sharoitlarga moslashtirish uchun talqin qilish va moslashtirishga ta'sir qilishi mumkin.
Masalan, diniy matnlarni talqin qilishda hukmron mafkuraviy rivoyatlar ta'sir qilishi
mumkin, bu esa ta'limot va amaliyotni turlicha tushunishga olib keladi. Bu dinamika,
ayniqsa, din va siyosat bir-biri bilan chambarchas bog'langan hududlarda yaqqol
namoyon bo'ladi, buning natijasida e'tiqod va kuchning murakkab to'rlari paydo
bo'ladi.
Biroq ma’naviyat va mafkuraning kesishishi har doim ham uyg‘un bo‘lavermaydi.
Turli xil e'tiqod tizimlari to'qnashganda nizolar paydo bo'lishi mumkin, bu esa jamiyat
ichidagi keskinliklarga va hatto zo'ravonlikka olib keladi. Tarix salib yurishlaridan
tortib to sovuq urushgacha bo‘lgan diniy va mafkuraviy to‘qnashuvlar misollari bilan
to‘lib-toshgan, bu yerda dunyo qarashlari bir-biriga adovat va qon to‘kilishini
kuchaytirgan.
Bunday qiyinchiliklarga qaramay, ma’naviyat va mafkuraning kesishishi
muloqot, murosa va o‘zaro tushunish imkoniyatlarini ham beradi. Ma’naviy va
mafkuraviy izlanishlar asosidagi umumiy insoniy ma’no va maqsadga intilishni tan
olgan holda, shaxslar va jamiyatlar tafovutlarni bartaraf etishlari va umumiy maqsadlar
sari harakat qilishlari mumkin.
4
Pirovardida, ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi bog‘liqlik ko‘p qirrali bo‘lib,
insoniyat tajribasining murakkabligini o‘zida aks ettiradi. Ular hayotning turli
sohalarida namoyon bo'lishi mumkin bo'lsa-da, ular bir-biri bilan chuqur bog'liq bo'lib,
bizning e'tiqodlarimiz, qadriyatlarimiz va harakatlarimizni chuqur shakllantiradi.
Ushbu kesishmani qiziquvchanlik va ochiq fikr bilan o'rganish orqali biz tobora xilma-
xil va o'zaro bog'langan dunyoda ko'proq hamdardlik, hamdardlik va birlikni
rivojlantirishimiz mumkin.
Mavzuning dolzarbligi. Ma’naviyat va mafkura mavzusi inson hayoti,
jamiyat va madaniyatning turli jabhalarida muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu
mavzuning muhimligining bir necha asosiy sabablari:
1. Inson xulq-atvorini tushunish: Ma'naviyat va mafkuraning kesishishini o'rganish
shaxslar va guruhlarning motivlari, e'tiqodlari va harakatlari haqida tushuncha
beradi. Ma'naviy e'tiqodlarning mafkuraviy asoslar bilan kesishishini o'rganish
orqali biz odamlar nima uchun ma'lum qadriyatlarga ega bo'lishlarini, muayyan
tanlovlar qilishlarini va muayyan xatti-harakatlar bilan shug'ullanishlarini
yaxshiroq tushunishimiz mumkin.
2. Ijtimoiy hamjihatlik va ziddiyat: Ma'naviyat va mafkura o'rtasidagi munosabatlar
ko'pincha jamiyatlar ichidagi ijtimoiy birlik va ziddiyatlarga ta'sir qiladi. Turli
ma'naviy e'tiqodlar va mafkuraviy qarashlarning o'zaro ta'sirini tushunish
jamoalar ichidagi uyg'unlik va kelishmovchilik manbalarini yoritishi mumkin.
Bundan tashqari, raqobatdosh dunyoqarashlar o'rtasidagi ziddiyatlarning
potentsialini tan olish bag'rikenglik, muloqot va tinch-totuv yashashni
rivojlantirishga qaratilgan faol harakatlarga imkon beradi.
3. Siyosiy dinamika: Mafkuralar siyosiy tizimlar, siyosat va boshqaruv tuzilmalarini
shakllantirishda markaziy rol o'ynaydi. Ma’naviyatning siyosiy mafkuralar bilan
kesishishini o‘rganish siyosiy harakatlar, koalitsiyalarning shakllanishi va
siyosatning amalga oshirilishi ortidagi motivlarni tushunishga yordam beradi.
Shuningdek, u diniy va ma'naviy e'tiqodlarning siyosiy xulq-atvorga,
saylovchilarning xohishlariga va davlat siyosatidagi munozaralarga qanday ta'sir
qilishi mumkinligini ta'kidlaydi.
4. Madaniy o'ziga xoslik va ifoda: Ma'naviyat va mafkura madaniy o'ziga xoslik va
ifodani shakllantirishga yordam beradi. Ular madaniy an'analar va merosni
5
belgilaydigan rivoyatlar, ramzlar, marosimlar va amaliyotlarni shakllantiradi.
Ma’naviyat va mafkuraning kesishishini o‘rganish orqali biz madaniyatlarning
vaqt o‘tishi bilan namoyon bo‘lishi va rivojlanishining xilma-xil yo‘llari haqida
tushunchaga ega bo‘lamiz, insonning xilma-xilligi va ijodkorligiga bo‘lgan
munosabatimizni boyitamiz.
5. Axloqiy va axloqiy asoslar: Ma'naviyat ham, mafkura ham individual va jamoaviy
xatti-harakatlarni boshqaradigan axloqiy va axloqiy asoslarni ta'minlaydi. Ushbu
ramkalar qanday kesishishini tushunish axloq, adolat va inson huquqlari haqidagi
munozaralarga yordam beradi. Shuningdek, u jamiyat me'yorlari va institutlarini
asoslovchi qadriyatlar haqida fikr yuritishga, adolat, mehr-shafqat va qadr-qimmat
tamoyillari to'g'risida muloqotni rag'batlantirishga undaydi.
6. Shaxsiy o'sish va farovonlik: Ko'p odamlar uchun ma'naviyat ma'no, maqsad va
ichki tinchlik manbai bo'lib xizmat qiladi. Ma'naviy e'tiqodlarning mafkuraviy
nuqtai nazarlar bilan kesishishini o'rganish introspektsiya, o'z-o'zini anglash va
hissiy barqarorlikni rivojlantirish orqali shaxsiy o'sish va farovonlikni oshirishi
mumkin. Shuningdek, u shaxslarni kengroq ijtimoiy va axloqiy mulohazalar
asosida o'z e'tiqodlari va qadriyatlarini tanqidiy baholashga undaydi.
7. Global muammolar va yechimlar: Iqlim o'zgarishi, qashshoqlik va tengsizlik kabi
insoniyat oldida turgan ko'plab dolzarb muammolar umumiy qadriyatlar va
tamoyillar asosida birgalikda harakat qilishni talab qiladi. Ma’naviyat va
mafkuraning kesishishini tadqiq qilish orqali biz madaniy, diniy va mafkuraviy
tafovutlardan ustun turadigan umumiy asoslar va umumiy intilishlarni
aniqlashimiz mumkin. Bu global muammolarni hal qilish va yanada adolatli,
barqaror va inklyuziv dunyoni qurishda hamkorlik va hamkorlikni osonlashtirishi
mumkin.
Kurs ishining obekti: Ushbu kurs ishi ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi
munosabatlarni o‘rganishga qaratilgan.
Kurs ishining predmeti: Ma'naviyat va mafkuraning kesishishini o'rganish
orqali tadqiqot ularning milliy o'ziga xoslikni shakllantirish va belgilashdagi rolini
yoritishga harakat qiladi. Tarixiy tahlil, falsafiy izlanish va ijtimoiy-siyosiy
ekspertizalarni o‘z ichiga olgan fanlararo yondashuv orqali tadqiqot davlat qurilishi
6
jarayonlari kontekstida ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik
asosidagi murakkab dinamikani ochishga harakat qiladi.
Kurs ishining maqsad va vazifalari. Kurs ishining maqsadi- Ma’naviyat
va mafkura” mavzusining maqsadi – individual va jamoaviy kontekstda ma’naviy
e’tiqod va mafkuraviy asoslarning kesishishi, o’zaro ta’siri va ta’sirini
o’rganishdir. Ushbu tadqiqot ma'naviyat va mafkura bir-biriga qanday ta'sir
qilishini, inson xatti-harakatlarini, ijtimoiy dinamikani va madaniy ifodalarni
shakllantirishni tahlil qilishni o'z ichiga oladi. Maqsad - turli e'tiqod tizimlari va
madaniy an'analar bo'ylab bag'rikenglik, muloqot va o'zaro tushunishni
rivojlantirish maqsadida ma'naviy va mafkuraviy nuqtai nazarlar o'rtasidagi
murakkabliklar, qarama-qarshiliklar va aloqalarni tushunish. Bundan tashqari,
ob'ekt zamonaviy muammolarni hal qilishda ma'naviyat va mafkuraning
dolzarbligini o'rganish, shaxsiy o'sish va farovonlikni qo'llab-quvvatlash, ijtimoiy
birdamlik, axloqiy asoslar va global hamkorlikka hissa qo'shishni o'z ichiga oladi.
Oxir oqibat, maqsad insoniyat tajribasini tushunishimizni chuqurlashtirish,
madaniyatlararo muloqotni kuchaytirish va tobora o'zaro bog'langan dunyoda
hamdardlik va hamdardlikni rivojlantirishdir.
Mavzuning o`rganilish darajasi. “Ma’naviyat va mafkura” mavzusi ham
ilmiy, ham amaliy nuqtai nazarni o‘z ichiga olgan holda turli darajalarda
o‘rganilishi mumkin. Ushbu mavzu bo'yicha bir necha o'rganish darajalari:
Akademik so'rov:
Akademik darajada dinshunoslik, sotsiologiya,
siyosatshunoslik, psixologiya, antropologiya va madaniyatshunoslik kabi
fanlardan tadqiqotchilar va olimlar ma'naviyat va mafkuraning kesishishini
o'rganadilar. Ular ma’naviy e’tiqod va mafkuraviy asoslar shaxslar, jamoalar va
jamiyatlarni qanday shakllantirishini tushunish uchun tarixiy tendentsiyalar,
madaniy dinamika va ijtimoiy hodisalarni tahlil qiladi.
Nazariy tahlil: Olimlar ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi munosabatni
tushunish uchun asoslar va modellarni ishlab chiqish uchun nazariy tahlillar bilan
shug‘ullanadilar. Bu diniy millatchilik, siyosiy ilohiyot, dunyoviylik, diniy
plyuralizm va din sotsiologiyasi kabi tushunchalarni maʼnaviy va mafkuraviy
oʻzaro taʼsirlarning murakkabligini yoritishni oʻz ichiga oladi.
7
Qiyosiy tadqiqotlar: Qiyosiy tadqiqotlar turli madaniyatlar, dinlar va
mafkuraviy tizimlarning ma'naviyat va mafkurani kontseptsiyalash usullaridagi
o'xshashlik va farqlarni o'rganishni o'z ichiga oladi. Olimlar umumiy mavzular,
turli nuqtai nazarlar va madaniyatlararo ta'sirlarni aniqlash uchun diniy an'analar,
siyosiy mafkuralar va madaniy amaliyotlarni solishtirishlari mumkin.
Tarixiy istiqbollar:
Tarixiy tadqiqotlar ma'naviy va mafkuraviy
harakatlarning tarixiy ildizlari va evolyutsiyasini o'rganadi, ular jamiyatlarni
qanday shakllantirgani va vaqt o'tishi bilan siyosiy, ijtimoiy va madaniy
rivojlanishga ta'sir qilganini o'rganadi. Bunda diniy inqiloblar, mafkuraviy
harakatlar, ma’naviyatning tarixiy voqealar va ijtimoiy o‘zgarishlarga ta’sirini
tahlil qilish kiradi.
Amaliy tadqiqotlar: Amaliy tadqiqotlar zamonaviy jamiyatdagi amaliy
muammolar va muammolarni hal qilish uchun ma'naviyat va mafkurani
o'rganishdan olingan tushunchalardan foydalanishni o'z ichiga oladi. Bu sog'liqni
saqlashda ma'naviyatning rolini o'rganishni, mafkuraviy rivoyatlarning davlat
siyosatiga ta'sirini va turli jamoalarda dinlararo muloqot va ijtimoiy hamjihatlikni
rag'batlantirish strategiyalarini o'z ichiga olishi mumkin.
Shaxsiy fikrlash va amaliyot: Ko'proq shaxsiy darajada, odamlar o'z
hayotlarida ma'naviyat va mafkuraning kesishishini tushunish uchun aks ettiruvchi
amaliyotlar va o'z-o'zini tadqiq qilishlari mumkin. Bu kengroq madaniy, diniy va
mafkuraviy ta'sirlar nuqtai nazaridan o'z e'tiqodlari, qadriyatlari va xatti-
harakatlarini tanqidiy o'rganishni va ularning shaxsiy o'sish, farovonlik va axloqiy
qarorlar qabul qilishga qanday hissa qo'shishini o'rganishni o'z ichiga oladi.
Fanlararo yondashuvlar: Ma’naviyat va mafkuraning ko‘p qirraliligini
hisobga olib, ushbu mavzuni o‘rganishda ko‘pincha fanlararo yondashuvlar
qo‘llaniladi. Olim va amaliyotchilar ma’naviy-mafkuraviy dinamikaga xos
bo‘lgan murakkablik va nuanslarni har tomonlama anglash uchun turli sohalardagi
fikrlarga tayanadi.
Umuman olganda, ma’naviyat va mafkurani o‘rganish nazariy tahlillar va
qiyosiy tadqiqotlardan tortib tarixiy istiqbollar va amaliy tadqiqotlargacha bo‘lgan
keng ko‘lamli darajalarni o‘z ichiga oladi, insoniy e’tiqod tizimlari, ijtimoiy
dinamika va madaniy ifodalarning murakkabliklari haqida tushuncha beradi.
8
Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi ikki bob, to`rt paragraf, xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro`yxatidan iborat.
I.Bob. Ma’naviyat va mafkura ularning inson va jamiyat hayotida tutgan oʻrni
va roli
Njdfdfznnfnnvaeivjriviijsaivkcosfviavei
KURS ISHIGA KIRISH SIFATIDA I BOBGA MATN QO’SHING!
1.1.Bunyodkor gʻoyalar asosida shakllangan mafkuralar bilan maʼnaviyatning
uygʻunligi
I.A.Karimov ma’naviyat tushunchasiga ta’rif berib, shunday degan edi:
«Ma’naviyat haqida gap ketar ekan, men avalo insonni ruhiy poklanishi va
yuksalishiga da’vat etadigan, inson ichki olamini boyitadigan, uning imon irodasini,
e’tiqodini mustahkamlaydigan, vijdonini uyg‘otadigan qudratli botiniy kuchni tasavvur
qilaman»2. Bu fikrni talqin qiladigan bo‘lsak, undan shunday ma’no chiqadiki, eng
avvalo, har bir mushohada qila oladigan shaxs o‘zining haqiqiy inson ekanligini
tushunib' yetishi, ya’ni ongi rivojlanib borayotganligini fahmlashi, barcha tirik
mavjudodlarga va insonlarga mehr muruwatli bo‘la olishi, milliy qadriyatlarimizni-
tiklash va uni rivojlantirishga xizmat qila olishi tushuniladi.
Xalqimizda «Bama’ni odam, juda bama’ni inson» degan iboralar bor. Bu ijobiy
ma’nodagi yuksak iboradir. Shu bilan birga, «Bama’ni odam», degan tushuncha ham
bor, bunday odamlar inson nomiga munosib hisoblanmaydi va ular hech qachon
insonparvar bo‘la olmaydi.
2 I.A.Karimov. «Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q». Т.: « 0 ‘zbekiston» nashriyoti, 1998. 6—8-bet.
9
Ma’naviyat - jamiyatning, millatning yoki ayrim bir kishining ichki hayoti, ruhiy
kechinmalari, aqliy qobiliyati, idrokini mujassamlantiruvchi tushuncha. Ma’naviyat
keng ma’noga ega bo‘lib, ma’rifat, madaniyat kabi tushunchalami o ‘z ichiga oladi.
Markaziy Osiyo tarixida diniy va qomusiy bilimni siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy
jasoratni o‘zida mujassam eta bilgan Imom al Buxoriy, at Termiziy, Xoja Bahovuddin
Naqshband, Xoja Ahmad Yassaviy, al-Xorazmiy, Beruniy, Ibn Sino, Amir Temur,
Mirzo Ulug‘bek, Zahiriddin Bobur va boshqa buyuk ajdodlarimiz milliy
madaniyatimizni rivojlantirishga ulkan hissa qo'shganlar, ularning nomlari, jahon
sivilizatsiyasiga qo‘shgan ulkan hissalari butun dunyoga ma’lum.3
Jamiyatning ma’naviy kamoloti o‘z-o‘zidan amalga oshmaydi. Har bir tuzum va
davr ma’lum maqsad, g‘oya va mafkuralar, talab va ehtiyojlar asosida kishilaming
ma’naviy kamolotiga ta’sir ko‘rsatadi. Ana shunga asosan, inson tarbiyasining biron
tizim, shakl va mazmuni, insoniyligi kelib chiqadi. Jamiyat a’zolarining ma’naviy
fazilatlari, ta’lim tarbiyaning yo‘llari va usullariga kishilaming milliy jihatlari, yashash
va mehnat qilish sharoitlari, turmush tarzi kabilar ham ta’sir etadi .Ayniqsa, ma’naviy
qadriyatlarimizni chuqur bilish, uning uzviyligini ta’minlash, har bir yosh avlodning
muqaddas burchi ekanligini unutmasligimiz kerak.
Inson tafakkuri va e’tiqodining boy gobelenida ma’naviyat va mafkura dunyo
haqidagi tushunchamiz va undagi o‘rnimizni shakllantiradigan ikki baland ustun bo‘lib
turibdi. Shunga qaramay, ular ko'pincha alohida sohalar sifatida qabul qilinadi,
ayniqsa, ijodiy g'oyalarning unumdor tuprog'iga asoslangan holda kesishish va
birlashish uchun ajoyib qobiliyatga ega. Ushbu maqola ma’naviyat xayoliy
zukkolikdan tug‘ilgan mafkuralar bilan uyg‘unlashganda paydo bo‘ladigan chuqur
uyg‘unlikni ochish uchun safarga otlanadi.
Milliy mafkura – ijtimoiy mafkura shakllaridan biri, muayyan millatning etnosotsial
birlik sifatida mavjudligi va rivojlanishi, erkin va ozod taraqqiyotini asoslash,
taʼminlashga qaratilgan gʻoyaviy-nazariy qarashlar tizimi. Milliy mafkurani faqat bir
millat yoki xalqning mafkurasi deb tushunish toʻgʻri emas. U muayyan davlat yoki
jamiyatning umumiy mafkurasi ham boʻlishi mumkin. Milliy tushunchasi nafaqat
muayyan etnik birlik, balki “davlat” maʼnosini ham ifodalash uchun xizmat qiladi.
Masalan, “milliy daromad”, “milliy qurolli kuchlar” birikmalarida u “davlat” soʻzining
3 I.A.Karimov. « 0 ‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida. Т.: « 0 ‘zbekiston»nashriyoti, 1997. 139-140-betlar.
10
maʼnodoshi sifatida qoʻllaniladi. Milliy mafkura millat va davlatning mustaqil
rivojlanishini taʼminlashga qaratilgan gʻoyaviy-nazariy qarashlar tizimi hamdir. Milliy
gʻoya Oʻzbekistonda yashovchi barcha millat va elat vakillarining tub manfaatlarini,
xalqi mizning asrlar mobaynida intilib kelgan orzu ideallarini, olijanob maqsad-
muddaolarini oʻzida mujassam etadi. Xalqimiz asrlar mobaynida ezgu niyat qilib
kelgan mustaqillikni saqlash va mustahkamlash Oʻzbekistonning har bir fuqarosining
muqaddas burchidir. Buning uchun barcha bir yoqadan bosh chiqarib, muqaddas ona-
Vatanning hayotiy manfaatlarini yurakdan his etgan holda ularni roʻyobga chiqarish
uchun faol harakat qilishi, kurashishi zarur. Bu jarayon xalqimizning manfaatlarini,
ularni oʻzida mujassam etadigan milliy gʻoyani anglash bilan bogʻliq holda kechadi.
Vatan manfaati har bir fuqaro manfaatlari bilan uzviy bogʻlangan. Chunki, Vatanning
obodligi xalqning farovonligiga bogʻliq. Fuqarosi badavlat mamlakatgina moddiy va
maʼnaviy toʻkis boʻladi. Shunday ekan, milliy gʻoyaning muhim tamoyillaridan biri
inson qadr-qimmatini har tomonlama yuksaltirish, xalq farovonligini oshirishdan
iborat. Bunga erishish uchun xalqimiz, yurtimiz fuqarolarining hamjihatligi va
birdamligini mustahkamlash talab etiladi. Bu vazifa milliy milliy mafkuraning
mohiyatini tashkil etadi. Milliy mafkura har bir kishining jamiyat hayotidagi faoliyati,
yurti, millati, oʻzi va oilasi oldidagi burchi va masʼuliyatini qay darajada his etayotgani
va bajarayotganini belgilaydigan maʼnaviy mezon hamdir.4
O‘z mohiyatiga ko‘ra, ma’naviyat transsendensiyaga intilish, ichki xotirjamlik va
o‘zidan ulug‘roq narsa bilan bog‘lanishni o‘zida mujassam etadi. U imon, tasavvuf va
introspeksiya sohalarini bosib o'tadi, izlovchi qalbga taskin beradi va sargardon aqlga
hidoyat beradi. Mafkuralar esa inson tasavvuri va aql-zakovatidan ishlangan tafakkur
doirasi sifatida maydonga chiqadi. Ular jamiyat haqidagi tasavvurlarni belgilaydi,
taraqqiyot yo'llarini belgilaydi, aql va ruhiy inqiloblarni yoqadi.
Bu bir-biridan farq qiladigan kuchlar bir-biriga bog'langanda nima bo'ladi? Natijada
yangilik, rahm-shafqat va cheksiz ijodkorlik iplari bilan to'qilgan gobelen paydo bo'ldi.
Keling, ushbu uyg'un ittifoqni yoritib turadigan tomonlarni ko'rib chiqaylik:
1. Visioner yetakchilik: Tarix davomida ma’naviy donolikni dadil mafkuraviy
qarashlar bilan birlashtirgan uzoqni ko‘radigan yetakchilar yetishib chiqqan. Mahatma
Gandi hind ma'naviyatiga asoslangan zo'ravonliksiz qarshilik falsafasi bilan
4 Маънавият асосий тушунчалар луІати. [Матн]: луІат. // Ј. Назаров ва б. – Тошкент: «¤збекистон файласуфлари
миллий жамияти» нашриёти, 2021. – 816 б.
11
Hindistonning mustaqillik harakatiga boshchilik qildi. Uning ma'naviy tamoyillarni
siyosiy faollik bilan uyg'unlashishi nafaqat ijtimoiy o'zgarishlarni kuchaytirdi, balki
butun dunyo bo'ylab son-sanoqsiz shaxslarni ilhomlantirdi.
2. Ijodiy ifoda: San’at, adabiyot va musiqa ma’naviyat va mafkura o‘z ifodasini
topadigan kuchli vosita bo‘lib xizmat qiladi. Rumiyning transsendental she'riyatidan
Pablo Neruda misralarining inqilobiy jo'shqinligigacha, ijodkorlar o'z mahoratini
adolat, tenglik va ma'rifat g'oyalarini qo'llab-quvvatlash uchun ishlatgan. O'z asarlari
orqali ular vaqtinchalik chegaralarni bosib o'tib, qalblarni hayajonga soladi va avlodlar
o'rtasida tasavvur uyg'otadi.
3. Axloqiy innovatsiya: Ma’naviyat va mafkuraning kesishishi an’anaviy me’yorlarga
qarshi chiqadigan va ijtimoiy adolat va atrof-muhitni muhofaza qilishning yangi
paradigmalarini ilhomlantirib, axloqiy innovatsiyalarni rivojlantiradi. Ekologik
ma'naviyat kabi harakatlar butun hayotning o'zaro bog'liqligini hurmat qilish asosida
ekologik barqarorlikni targ'ib qiladi. Xuddi shunday, ozodlik ilohiyoti masihiy
e'tiqodini ijtimoiy faollik bilan birlashtiradi, marginallangan va mazlumlarning ishini
himoya qiladi.
4. Madaniy sintez: Madaniyatlar turli ma’naviy an’analar va mafkuraviy oqimlar
birlashadigan, muloqot va almashinuv orqali bir-birini boyitib turadigan tigel vazifasini
bajaradi. Uyg'onish davri ilm-fan, san'at va madaniyatning qayta tug'ilishiga turtki
bo'lgan diniy g'oyalar bilan to'ldirilgan gumanistik g'oyalarning gullab-yashnashiga
guvoh bo'ldi. Xuddi shunday, islomning so‘fiylik an’anasi madaniy va til
chegaralaridan oshib, ma’naviyatning she’riy ifoda bilan tasavvufiy uyg‘unlashuvini
o‘zida mujassam etgan.
5. Global ong: O‘zaro bog‘liqlik kuchayib borayotgan dunyoda ma’naviyat va
mafkuraning uyg‘unligi geografik chegaralar va madaniy tafovutlarni kesib o‘tib,
global o‘lchamlarni egallaydi. Dinshunos Xans Kung tomonidan taklif qilingan "global
axloq" kontseptsiyasi turli diniy va falsafiy an'analardan kelib chiqqan umumiy axloqiy
tamoyillarni himoya qiladi. Barkamol global hamjamiyat haqidagi bu qarash ma’naviy
qadriyatlarning umumbashariyligini va jamoaviy harakatning o‘zgartiruvchi kuchini
ta’kidlaydi.
6. Shaxsiy o'zgarish: individual darajada ma'naviyat va mafkuraning yaqinlashuvi
shaxsiy o'sish, davolanish va o'zini o'zi anglash yo'llarini taklif qiladi. Buddizm
12
an'analaridan kelib chiqqan meditatsiya kabi amaliyotlar ruhiy farovonlik va
chidamlilikni targ'ib qiluvchi dunyoviy mafkuralar bilan kesishadi. Xuddi shunday,
"ijodiy vizualizatsiya" tushunchasi ruhiy tamoyillarni psixologik tushunchalar bilan
uyg'unlashtiradi, odamlarga o'zlarining eng chuqur intilishlarini namoyon qilish uchun
kuch beradi.
7. Innovatsion boshqaruv: Ilg‘or fikrlaydigan yetakchilar boshqaruv va siyosatni ishlab
chiqishda innovatsion yondashuvlarni ishlab chiqish uchun ma’naviyatga asoslangan
mafkuralarni qabul qiladi. Butanning Yalpi Milliy Baxt indeksi buddistlarning yaxlit
farovonlik tamoyillaridan ilhomlanib, fuqarolar baxti va ekologik barqarorlikni oddiy
iqtisodiy o'sishdan ustun qo'yadi. Boshqaruvdagi bu paradigma o‘zgarishi ma’naviy
qadriyatlarning pragmatik boshqaruv strategiyalari bilan uyg‘un sintezini aks ettiradi.
Ma’naviyatning ijodiy g‘oyalardan tug‘ilgan mafkuralar bilan uyg‘unligi shunchaki
falsafiy mavhumlikdan ustun bo‘lib, ijtimoiy o‘zgarishlar va shaxsiy ma’rifatning
qudratli kuchi sifatida namoyon bo‘ladi. Insoniyat zamonaviy dunyoning
murakkabliklari bo'ylab harakatlanar ekan, bu sinergiyani qabul qilish jamoaviy
gullab-yashnash va individual qoniqish yo'lini taklif qiladi.
Tarixdan ma’lumki, barqarorlik ijtimoiy taraqqiyot, bunyodkorlik, yaratuvchilik,
ijodkorlik faoliyatining asosiy zamini va zaruriy shartidir. Barqarorlik sharoitida,
shuning natijasi o’laroq fan va madaniyat, shunga monand ishlab chiqarish,
kishilarning ijtimoiy farovonligi beqiyos tezkorlik bilan gurkiraydi, o’sadi,
sayqallanadi, kamolot sari intiladi, boyiydi. Uning teskarisi, beqarorlik esa, imkoniyat
erishgan barcha sohalardagi yangilik va yutuqlarning kushandasi, inson zarur bo„lgan
ijtimoiy taraqqiyotni sustlashtiruvchi yoki tamomila ayrim muddatga to„xtatuvchi
holatdir. O’zbekistonda istiqlolning dastlabki kunlaridanoq bunday hol ro’y
bermasligining barcha chora-tadbirlari ko„rilganligiga yurtimizda amalga
oshirilayotgan va ro„y berayotgan ijobiy o’zgarishlarning jahonshumul ko’lami
guvohdir. Bundayin sarbalandlikning asosida, albatta, hamjihatlik, tinchlik va yurt
osoyishtaligi yotadi. Mazkur holatga erishish o’z-o’zidan bo’lgan narsa emas. Kishilar
ongida madaniy, ma‟naviy jihatdan yangilanish, boqimandalik illatidan tamomila
xalos bo’lish, ozodlik va mustaqillik kabi ne’matlardan to’la bahramand bo’la olish
imkoniyatlariga tomon o’zgarish kabi xususiyatlarni ijobat qilishday vazifalar borki,
bular barchasi jamuljam bo’lib, umum maqsad - milliy g’oya shakllanishi asoslarining
13
ma’lum bir sifatida maydonga chiqadi. Aytish joizki yuqoridagi xususiyatlarning amal
qilishi ma‟lum bir asosga ega bo’lgan holda, to’g’rirog’i, demokratik asosda, albatta,
milliy xususiyatlar ehtiyojini hisobga olgan holda tashkil qilinmas ekan, u ko’zlagan
samarani berishi qiyin. Ular demokratiyani rivojlanish sohasidagi qadriyatlar bilan
mushtaraklashishi lozim. Bunday qadriyatlardan biri barcha fuqarolarning qonun
oldida tengligidir. O’z huquqini kishilar, yuqori pog’onalardan emas mahalliy
hokimiyatlardan talab qilishi va qidirishi lozim. Jamiyat taraqqiyoti va fuqarolar
ruhiyatini, ongini shu darajada ko„tarish, barchaga barobar shu holatni joriy qilishgina
jamiyatni erkin, ijodiy rivojlantirish, huquqiy fuqarolik jamiyatini to„laqonli qurish
imkoniyatlarini yuzaga keltiradi. Qonun hamma uchun barobarligi faqatgina qog’ozda
bo’lmasligini ta’minlash lozim. Qachonki, kishilar o’z huquqlarini bilmaslik
oqibatlaridan qutulmas ekan, demokratik, huquqiy fuqarolik jamiyatiga o’tish
muammoligicha qolaveradi. Ijtimoiy taraqqiyotning demokratik rivojlanish jarayoni
shaxsning sha’ni va qadr-qimmatini ayni paytda qay darajada e’zozlay olish
imkoniyatlari va harakat me’yoriga ham ko’p jihatdan bog’liqdir.
1.2 Maʼnaviyat va mafkuraning amaliy jihatdan bir biri bilan aloqadorligi
Insoniy e'tiqod tizimlarining murakkab manzarasida ma'naviyat va mafkura bizning
dunyo haqidagi tushunchamizni shakllantiradigan va harakatlarimizni boshqaradigan
asosiy ramkalar sifatida namoyon bo'ladi. Ma'naviyat ko'pincha transsendensiya va
ichki tinchlikka bo'lgan shaxsiy izlanishni o'z ichiga olsa-da, mafkura kengroq
ijtimoiy, siyosiy va falsafiy istiqbollarni o'z ichiga oladi. Ma’naviyat va mafkura
o‘rtasidagi amaliy munosabatlarni o‘rganish individual xulq-atvor, jamiyat dinamikasi
va jamoaviy intilishlarga ta’sir qiluvchi murakkab o‘zaro ta’sirni ochib beradi. Ushbu
maqola kundalik hayotimizdagi ma’naviyat va mafkuraning ko‘p qirrali chorrahalari va
ta’sirlarini yoritish uchun sayohatga otlanadi.
Axloqiy asoslar va qaror qabul qilish: Ma'naviyat o'z mohiyatiga ko'ra odamlarga
rahm-shafqat, hamdardlik va o'zaro bog'liqlik tamoyillariga asoslangan axloqiy
kompas beradi. Diniy ta'limotlardan, falsafiy mulohazalar yoki shaxsiy tajribalardan
kelib chiqqan holda, ruhiy e'tiqodlar axloqiy qarorlar qabul qilishda ma'lumot beradi va
halollik, mehribonlik va adolat kabi qadriyatlarni qo'llab-quvvatlaydigan harakatlarni
14
boshqaradi. Mafkuralar, aksincha, kengroq ijtimoiy, madaniy va siyosiy kontekstlarda
odamlarning to'g'ri va noto'g'ri haqidagi tasavvurlarini shakllantiradigan me'yoriy
asoslarni taklif qiladi. Ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi amaliy aloqadorlik shaxsiy
qadriyatlarning mafkuraviy tamoyillar bilan uyg‘unlashuvida namoyon bo‘ladi,
shaxsiy munosabatlardan tortib, fuqarolik ishtirokigacha bo‘lgan qarorlarga ta’sir
ko‘rsatadi.
Jamiyat qurilishi va ijtimoiy hamjihatlik: Ma'naviyat ko'pincha jamiyatni qurish
uchun katalizator bo'lib xizmat qiladi, o'xshash e'tiqod, qadriyatlar yoki amaliyotga ega
bo'lgan shaxslar o'rtasida aloqalarni kuchaytiradi. Diniy jamoatlar, meditatsiya
guruhlari va ma'naviy dam olish joylari odamlarning birlashishi, yordam topishi va
tegishlilik tuyg'usini rivojlantirish uchun joy beradi. Siyosiy mafkuralar, ijtimoiy
harakatlar yoki madaniy o'ziga xosliklarga asoslangan mafkuraviy bog'lanishlar ham
xuddi shunday jamiyatning jipsligi va jamoaviy harakatiga yordam beradi. Ma’naviyat
va mafkura o‘rtasidagi amaliy aloqadorlik ijtimoiy tarmoqlar, targ‘ibot-tashviqot
guruhlari, aholini umumiy qadriyatlar va umumiy maqsadlar atrofida safarbar etuvchi
ommaviy harakatlarning shakllanishida yaqqol namoyon bo‘ladi.5
Qiyinchilik va chidamlilik bilan kurashish:Qiyin paytlarda ma'naviyat hayot
qiyinchiliklariga duch kelgan kishilarga tasalli, tasalli va chidamlilikni beradi. Ibodat,
meditatsiya va mulohaza yuritish kabi amaliyotlar qayg'uni qayta ishlash, azob-
uqubatlarning ma'nosini topish va ichki kuchni rivojlantirish uchun yo'llarni beradi.
Mafkuraviy e'tiqodlar, xoh e'tiqodga, xoh insonparvarlikka, xoh faollikka asoslangan
bo'lishidan qat'i nazar, odamlarga adolatsizlikka qarshi turish, to'siqlarni engib o'tish va
ijobiy o'zgarishlarni amalga oshirishga yordam beradi. Ma'naviyat va mafkura
o'rtasidagi amaliy bog'liqlik, odamlarning qiyinchiliklarni engish, kurashda maqsad
topish va shaxsiy va jamoaviy barqarorlik uchun resurslarni safarbar qilish uchun o'z
e'tiqodlariga tayanishida yaqqol namoyon bo'ladi.
Ijtimoiy mas'uliyat va fuqarolik ishtiroki: Ma'naviyat insonlarni o'zlariga,
boshqalarga va butun dunyo oldidagi axloqiy mas'uliyatlari haqida fikr yuritishga
chaqiradi, rahm-shafqat, saxovat va ijtimoiy adolatni targ'ib qilish harakatlarini
ilhomlantiradi. Mafkuralar adolatli, adolatli va mehr-oqibatli jamiyat haqidagi
tasavvurlarni ifodalaydi, shaxslarni umumiy qadriyatlarni ilgari suruvchi va dolzarb
5 Milliy istiqlol g’oyasi: asosiy xususiyatlari, falsafiy va tarixiy ildizlari. Mas’ul muharrir Q.Nazarov. Toshkent
2001 y.
15
ijtimoiy muammolarni hal qiluvchi fuqarolik faoliyati bilan shug‘ullanishga undaydi.
Ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi amaliy aloqadorlik inson huquqlarini ta’minlash,
ekologik barqarorlikni ta’minlash, jamoatchilik tashabbuslari, ko‘ngillilar faoliyati va
siyosiy faollik orqali jamiyat imkoniyatlarini kengaytirishga qaratilgan sa’y-
harakatlarda namoyon bo‘ladi.
Dinlararo muloqot va madaniyatlararo anglashuv: Borgan sari plyuralistik dunyoda
ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi amaliy munosabatlar dinlararo muloqot va
madaniyatlararo o‘zaro tushunishni qamrab oladi. Turli diniy, madaniy va mafkuraviy
kelib chiqishiga ega bo'lgan shaxslar bilan muloqot qilish orqali odamlar o'z nuqtai
nazarlarini kengaytiradilar, ularning taxminlariga qarshi chiqadilar va farqlarga
hamdardlik va hurmatni rivojlantiradilar. Ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi amaliy
bog‘liqlik konfessiyalararo hamkorlikni rivojlantirish, diniy bag‘rikenglikni targ‘ib
qilish, muloqot, ta’lim va hamkorlik tashabbuslari orqali madaniy tafovutlarni kesib
o‘tishda ko‘prik o‘rnatishga qaratilgan sa’y-harakatlarda yaqqol namoyon bo‘lmoqda.
Etakchilik va boshqaruv: Ma’naviyat va mafkurani o‘z boshqaruv modellariga
integratsiyalashgan yetakchilar o‘z siyosati va qaror qabul qilish jarayonlarida
ko‘pincha mehr-oqibat, adolat va barqarorlik tamoyillariga ustuvor ahamiyat beradi.
Diniy ta'limotlardan, gumanistik qadriyatlardan yoki ilg'or mafkuralardan ilhom
olishdan qat'i nazar, istiqbolli rahbarlar barcha shaxslar gullab-yashnashi va umumiy
manfaatlarga hissa qo'shishi mumkin bo'lgan muhitni yaratishga intiladi. Ma’naviyat
va mafkura o‘rtasidagi amaliy bog‘liqlik ijtimoiy tenglik, atrof-muhitni muhofaza
qilish va inklyuziv boshqaruvni targ‘ib qiluvchi, jamoa farovonligi va barqaror
rivojlanish uchun sharoit yaratuvchi tashabbuslarda namoyon bo‘ladi.
G‘oyaviy-mafkuraviy ishlarga sistemali yondoshish, birinchidan, shu sohadagi
muammolarni ilmiy tahlil qilishning zaruriy sharti bo‘lsa, ikkinchidan, bu - milliy
mafkuraning nazariy-metodologik xarakteriga mos keladi. Boshqacha aytganda, milliy
mafkuraning o‘zi, jamiyatimiz taraqqiyoti va manfaatlarini ifoda qiluvchi yaxlit
sistemalashgan g‘oyalar, nazariyalar tizimidan iborat bo‘lib, uni ro‘yobga chiqarish
bilan bog‘liq amaliy ishlar ham shunga muvofiq bo‘lishi lozim. Mafkuraviy ishlarni
milliy taraqqiyot tamoyillari va manfaatlari asosida (g‘oyaviy-nazariy darajada)
sistemali tashkil qilish deganda, jamiyatdagi hayotiy talab, ehtiyoj, maqsad-
intilishlarga muvofiq rivojlanib boruvchi g‘oyaviy-mafkuraviy jarayonlardan iborat
16
o‘ziga xos ijtimoiy-ma’naviy tartib - tizim yaratish tushuniladi. Zero, voqelikdagi o‘z
shakl-ko‘rinish va mazmuniga, ma’lum o‘zgarishlar xarakteriga, aniq makon va
zamonda alohida o‘rniga ega bo‘lgan har qanday narsa, hodisa, jarayonlarni muayyan
sistemaga solish mumkin. Bu sistemaning mohiyati shundaki, uning
makrostrukturasini tashkil qilgan asosiy qism-elementlar (milliy taraqqiyot qonunlari,
“O‘zbek modeli”, milliy istiqlol mafkurasi asosiy kontseptsiyasi, milliy mafkura va
uning asosiy g‘oyalari) va ular o‘rtasidagi bog‘lanishlar hamda o‘zgarishlar xarakteri
turlicha va ko‘p tomonlama bo‘lib (jamiyatdagi turli kishilar, guruhlar, toifalar, etnik
va diniy birliklarning g‘oyalari), mazkur sistemadagi barcha jarayonlarning qanday
kechishini shu sistemani sistema sifatida rivojlanishini ta’minlovchi omillar (milliy
taraqqiyot manfaatlari va shart-sharoitlari) belgilab beradi. Ushu sistemaning
mavjudlik sharti, shakllanib, rivojlanish manbai, undagi jarayonlarni harakatlantiruvchi
kuch – milliy taraqqiyot qonunlariga muvofiq amalga oshiriladigan g‘oyaviy-
mafkuraviy faoliyatlardir. Bu faoliyatlar nazariy va amaliy yo‘nalishlarga bo‘linadi.
Jamiyatdagi g‘oyaviy ta’lim-tarbiya tizimi, tasvirlanayotgan makrosistemadagi muhim
yo‘nalish bo‘lib, butun sistema faoliyatida katta o‘rin tutadi. Milliy g‘oya va mafkurani
yoshlar ongiga singdirib, xalqchillashtirish va ishonch-e`tiqodga aylantirishda asosiy
o‘rin tutuvchi bu tizimning o‘zi va undagi mikrosistemalar faoliyati ta’lim-tarbiya
uzluksizligi bilan milliy g‘oyani shakllantirishning izchilligi (doimiyligi) o‘rtasida
uzviy bog‘lanishni vujudga keltiradi. Demak, g‘oya va mafkuraning mazmuni davlat
va jamiyat qurilishiga doir sistemali bilimlar (nazariya va metodologiya) bilan bog‘liq:
madaniy-ma’rifiy, g‘oyaviy-mafkuraviy saviya; ong, tafakkur, dunyoqarash tamoyili;
ruhiy-ma’naviy ishonch-e`tiqod; ijtimoiy norma, me`yor, mezon va ayni paytda, inson
hamda jamiyat hayotini harakatlantiruvchi mexanizm - usul-vositalardan iborat tizim
sifatida tushunilsa, milliy g‘oya va mafkuraning xalqchilligi ta’minlanadi.6
Ma’naviyat va mafkura o‘rtasidagi amaliy aloqadorlik inson borlig‘ining har bir
jabhasiga, ya’ni individual axloqiy tanlovlardan tortib, jamiyat tuzilmalari va
boshqaruv tizimlarigacha qamrab olingan. Ma’naviyat va mafkuraning o‘zaro
bog‘liqligini anglab yetgan holda, insonlar hayot murakkabliklarida yanada donolik,
rahm-shafqat va maqsad bilan o‘tishlari, hozirgi va kelajak avlodlar uchun yanada
adolatli, adolatli va barqaror dunyoni yaratishga hissa qo‘shishlari mumkin.
6 Hafizov Olimjon Odiljon o‘g‘li TerPI magistranti “MAFKURAVIY FAOLIYAT - MILLIY G‘OYANI AMALGA OSHIRISH
VOSITASI” maqola: https://doi.org/10.5281/zenodo.6772625
17
II.Bob. Mustaqillik yillarida maʼnaviy mafkuraviy masalalari
2.1. Milliy istiqlol mafkurasining manaviy mohiyati
Olamda millat, xalq va davlatlar juda ko‘p. Har birining o‘ziga xos manfaatlari,
maqsad va orzu-umidlari bor. Ana shu orzuumidlar va maqsadlarni ifoda etadigan,
ularni ro‘yobga chiqarish uchun xalqni safarbar qiladigan g‘oyalar ham bor. Bugun
bizning jamiyatimiz, O‘zbekistonda yashovchi barcha millat va elat vakillarining tub
manfaatlarini, orzu-istaklarini, oliyjanob maqsadmuddaolarini o‘zida mujassam
etadigan o‘z g‘oyasi shakllandi. Bu milliy istiqlol g‘oyasidir.
«O‘zbekiston jamiyatining milliy istiqlol mafkurasi, o‘z mohiyatiga ko‘ra,
xalqimizning asosiy maqsad-muddaolarini ifodalaydigan, uning o‘tmishi va kelajagini
bir-biri bilan bog‘laydigan asriy orzu-istaklarni amalga oshirishga xizmat qiladigan
g‘oyalar tizimidir».
Asrlar mobaynida ezgu niyat qilib kelingan mustaqillikni saqlash va
mustahkamlash har bir fuqaroning muqaddas burchidir. Buning uchun barcha bir
yoqadan bosh chiqarib, ona Vatanning manfaatlarini yurakdan his etib, faol harakat
qilishimiz zarur. Bu xalqimiz manfaatlari o‘zida mujassam etadigan milliy g‘oyani
anglash bilan bog‘liq. Zero, Vatanning obodligi xalqning farovonligidir. Fuqarolari
badavlat mamlakatgina moddiy va ma’naviy to‘kis bo‘ladi.
Yangi mafkuraning asl ma’nosi, – deb yozadi Islom Karimov, – eskicha
aqidalardan xoli bo‘lgan, mustaqil va yangicha fikrlovchi kishilarni tarbiyalashdan
iboratdir. Busiz jamiyatni demokratik taraqqiyot yo‘liga olib chiqib bo‘lmaydi».
Prezidentimiz ta’kidlaganidek: «Mustaqillikka erishganimizdan so‘ng biz soxta
mafkuraning yakkahokimligidan qutuldik. Ma’naviyatni, mafkurani zug‘umlardan
ozod qilib, erkin fikrga, milliy tafakkurga keng yo‘l ochdik. Endigi asosiy vazifa
kishilarimizning mustaqil fikrlashga o‘rganishi, o‘ziga ishonchi ortib borishidir.
18
Chunki tafakkur ozod bo‘lmasa, ong va shuur tazyiqdan, qullikdan qutulmasa, inson
to‘la ozod bo‘lolmaydi».7
Istiqlol mafkurasi – har bir kishining jamiyat hayotidagi faoliyati, yurti, millati,
o‘zi va oilasi oldidagi burch va mas’uliyatini qay darajada his etayotgani va
bajarayotganini belgilaydigan ma’naviy mezon hamdir.
Milliy istiqlol mafkurasi: O‘zbekiston Respublikasi Konstitut- siyasi, milliy va
umuminsoniy qadriyatlar, demokratiya tamoyillariga asoslanadi;
–xalqimizning asrlar davomida shakllangan yuksak ma’naviyati, an’ana va
udumlar, ulug‘ bobokalonlarimizning o‘lmas merosidan oziqlanadi;
–adolat va haqiqat, erkinlik va mustaqillik g‘oyalari hamdaxalqimizning ishonch
va e’tiqodini aks ettiradi;
–yurt tinchligi, Vatan ravnaqi va xalq farovonligini ta’minlashgaxizmat qiladi;
–jamiyat a’zolarini, aholining barcha qatlamlarini O‘zbekistonning buyuk
kelajagini yaratishga safarbar etadi;
–millati va dinidan qat’i nazar, mamlakatimizning har birfuqarosi ona Vatanga
muhabbat, mustaqillik g‘oyalariga sadoqat va o‘zaro hurmat tuyg‘usini qaror toptiradi;
–jamoatchilik qalbi va ongiga fikrlar xilma-xilligi, vijdon erkinligitamoyillariga
rioya qilgan holda ma’rifiy yo‘l bilan singdiriladi.
G‘oya safarbar etuvchi ulug‘vor fikr bo‘lsa, mafkura mana shunday g‘oyalarni bir
butun yaxlit kuch qilib birlashtiruvchi tizimidir. Uning mazmun-mohiyati Prezident
Islom Karimov asarlarida batafsil yoritilgan: «Hech qaysi mafkura davlat mafkurasi
maqomiga ko‘tarilishi mumkin emas. Bu konstitutsiyaviy qoida bizning oldimizga
milliy istiqlol mafkurasini yaratish vazifasini qo‘yadi».
Milliy istiqlol mafkurasi keng xalq ommasining manfaatlarini, maqsad va
ideallarini ifoda etadi. «Milliy istiqlol mafkurasi, o‘z mazmun-mohiyatiga ko‘ra,
O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy taraqqiyotiga xizmat qiladi, barcha siyosiy partiyalar,
guruh va qatlamlarning – butun xalqimizning umumiy manfaatlarini ifodalaydi».8
Ko‘pincha ozodlik, suverenitet va o‘z taqdirini o‘zi belgilash uchun yig‘indisi
sifatida nishonlanadigan milliy istiqlol mafkurasi siyosiy chegaralar va tarixiy
davrlardan oshib ketadigan chuqur ma’naviy jihatga ega. Milliy ozodlik uchun
7 Milliy istiqlol g’oyasi: asosiy xususiyatlari, falsafiy va tarixiy ildizlari. Mas’ul muharrir Q.Nazarov.
Toshkent 2001 y.
8 G’oya va mafkura. Mas’ul muharrir Q.Nazarov. Toshkent - 2001 y.
19
kurashda azaliy qadriyatlar, intilishlar va tamoyillar inson ruhida chuqur aks sado
beradi. Ushbu maqola milliy istiqlol mafkurasining ma’naviy mohiyatini yoritish,
jamoaviy ozodlik va ozodlikka erishish yo‘lidagi e’tiqod, jasorat va matonatning
o‘zaro bog‘liqligini o‘rganishga qaratilgan sayohatga otlanadi.
Milliy istiqlol mafkurasi zamirida o‘zlikni anglash va mansublikka bo‘lgan intilish –
madaniy meros, til an’analari va ajdodlar ildizlarini qayta tiklashga intilishyotadi. O'z-
o'zini tasdiqlash va madaniy tiklanishga intilish odamlar va jamoalarni ularning
umumiy tarixi, qadriyatlari va jamoaviy taqdir tuyg'usi bilan qayta bog'laydigan qayta
kashfiyotning ma'naviy sayohatini o'zida mujassam etadi. Milliy istiqlol mafkurasining
ma’naviy mohiyati madaniy xilma-xillikni tantana qilish, mahalliy xalq bilimlarini
asrab-avaylash, inson qadr-qimmati va madaniy muxtoriyatni tasdiqlashda yaqqol
namoyon bo‘ladi.
Milliy istiqlol mafkurasi adolat, tenglik, zulm va adolatsizlikdan xalos bo‘lishga
bo‘lgan qizg‘in intilish bilan sug‘orilgan. Adolat, rahm-shafqat va hamjihatlikning
ruhiy tamoyillaridan ilhomlanib, butun dunyo bo'ylab ozodlik kurashchilari va
inqilobchilar mustamlakachilik, imperializm va zulmga qarshi kurashga ko'tarildi.
Milliy istiqlol uchun kurash inson qadr-qimmatini tiklash, umuminsoniy huquqlarni
ta’minlash, yer yuzida ilohiy adolatni ro‘yobga chiqarish yo‘lidagi muqaddas
izlanishga aylanadi. Milliy istiqlol mafkurasining ma’naviy mohiyati jasorat, fidoyilik,
hukmronlik va ekspluatatsiya tizimlariga qarshilik ko‘rsatishda namoyon bo‘ladi.
Vakolat va o'z taqdirini o'zi belgilash: Milliy istiqlol mafkurasida shaxs va
jamoalarning o‘z taqdirini shakllantirish, o‘z qadriyatlari va intilishlariga ko‘ra o‘zini-
o‘zi boshqarish imkoniyatlarini kengaytirish asosiy o‘rin tutadi. O'z taqdirini o'zi
belgilashning bu axloqi avtonomiya, vakolat va vakolatlarga ma'naviy sodiqlikni - har
bir insonning o'ziga xos qadr-qimmati va suverenitetiga bo'lgan ishonchni aks ettiradi.
Milliy istiqlol mafkurasining ma’naviy mohiyati marginallashgan jamoalarga kuch
bag‘ishlovchi, turli ovozlarni kuchaytiruvchi, ishtirokchi demokratiya va inklyuziv
boshqaruvni ilgari suruvchi harakatlarda yaqqol namoyon bo‘ladi.
Milliy istiqlol mafkurasi etnik, til va diniy tafovutlarni chetlab o‘tib, turli xalqlar
o‘rtasida hamjihatlik va birdamlik tuyg‘usini tarbiyalaydi. Birlik, hamkorlik va
birodarlik kabi ma’naviy qadriyatlardan ilhomlangan istiqlol harakatlari jamiyatning
barcha qatlamlari vakillarini birlashtirib, umumiy hamjihatlik va o‘zaro yordam
20
rishtalarini mustahkamlaydi. Milliy istiqlol mafkurasining ma’naviy mohiyati
mustamlakachilikning “bo‘lib-bo‘lib hukmronlik” taktikasiga qarshi bo‘lgan, barcha
xalqlarning umumiy insoniyligi va o‘zaro bog‘liqligini tasdiqlovchi ko‘p millatli, ko‘p
madaniyatli va ko‘p dinli ittifoqlarning shakllanishida yaqqol namoyon bo‘ladi.
Adolatli va tinch jamiyatning qarashlari: Milliy istiqlol mafkurasi o‘z zamirida
adolatli, adolatli va osoyishta jamiyat haqidagi tasavvurni o‘zida mujassam etgan – bu
qarashlar shafqat, zo‘ravonlik va ijtimoiy adolat kabi ma’naviy tamoyillarga
asoslangan. Mustaqillik yetakchilari va vizyonerlar tor millatchilik kun tartibidan
tashqarida bo‘lgan va insoniyatning umumiy farovonligini qamrab oluvchi inklyuziv
rivojlanish, ekologik barqarorlik va ijtimoiy totuvlik haqidagi qarashlarini ifoda etadi.
Milliy istiqlol mafkurasining ma’naviy mazmun-mohiyati inson va xalqlarni hamma
qadr-qimmat, erkinlik va tinchlik-osoyishtalikda yashashi mumkin bo‘lgan dunyo sari
mehnat qilishga undaydi.
Milliy istiqlol mafkurasining ma’naviy mohiyati jamoaviy ozodlik, ozodlik va
o‘zlikni anglash yo‘lini – o‘zlikni anglash, adolat, kuch-qudrat, hamjihatlik va tinchlik
kabi azaliy qadriyatlarga asoslangan yo‘lni yoritadi. Davlatlar global muammolarga
qarshi turib mustaqillik va o‘z taqdirini o‘zi belgilashga intilishda davom etar ekan,
bizdan oldin o‘tgan insonlarning jasorati, matonati va qarashlaridan ilhom olib, ushbu
ezgu izlanishning ma’naviy asoslarini hurmat qilish va qo‘llab-quvvatlash zarur.
hamma uchun erkinlik va qadr-qimmatga intilishda.
2.2. Maʼnaviyat va mafkura jamiyat taraqqiyotining muhim omili
sifatida
Respublikamizning bugungi ma’naviy-ma’rifiy hayotida asrlarga teng
sezilarli o’zgarishlarni ko’rsak bo’ladi. Asriy qadriyatlarimiz va milliy an’analarimiz
iklanmoqda va mustahkamlanmoqda. Xalqimiz ma’naviyatini yanada yuksaltirishda
o’ziga xos yo’lidan borayotgan mamlakatimiz taraqqiyotining ustivor yo’nalishlaridan
biri ekanligini yaqqol ko’rsa bo’ladi.
Har bir jamiyatda ma’naviyatning mohiyatini chuqur anglash muvafaqqiyat
garovidir. Chunki ma’naviyat-insonning insoniylik mohiyati, shaxsdagi ijobiy
fazilatlari qiyofasi majmuidir. U inson hayotining tub mohiyatini belgilaydigan aqliy,
ruhiy, axloqiy va jismoniy qarashlar, ko’nikmalar, odatlar tizimidir. Ma’naviyat – har