MA’NAVIYATNING BILISH JARAYONLARI BILAN BOG‘LIQLIGI
MUNDARIJA
Kirish
I Bob: Ma’naviyat va bilish jarayonlari tushunchasining mazmun va mohiyati
1.1. Ma’naviyat tushunchasi mazmun-mohiyati. Gnesologiya tushunchasi
1.2. Bilish nazariyasining predmeti. Insonning bilish qobiliyati
II Bob: Ma’naviyat va gnesologiyaning uzviy bog’liqligi va rivojlanish tarixi
2.1. Jamiyat hayotida ma’naviyat va bilish jarayonlarining o‘rni
2.2. Ma’naviyat va gnesologiyaning insonlar hayotidagi vazifasi
Xulosa
Foydalanilagan adabiyotlar ro’yxati
2
Kirish
Mavzuning dolzarbligi. Bugungi kunda mamlakatimizda olib borilayotgan
siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maʼrifiy sohalardagi keng qamrovli
islohotlar natijasi oʻlaroq, ma‘naviyat va madaniyat-ma‘rifatni yuksaltirish
sohasiga davlat darajasida ulkan eʼtibor qaratilmoqda. Mazkur sohada qoʻyilgan
maqsadlarga erishish, avvalo, mavjud holatni chuqur oʻrganish va aniqlangan
muammolarni bartaraf etish uchun tegishli yechim izlashni taqozo etadi.
Milliy g’oya,ma’naviyat asoslari va huquq ta’limi yo’nalishi talabalarining
“Ma’naviyatning bilish jarayonlari bilan bog’liqligi ” mavzusidagi tadqiqoti oldiga
shu masalalar qoʻyilgan edi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
26.03.2021 yildagi PQ-5040-son qarori ham mazkur masalaning hozirda naqadar
dolzarbligini ko’rsatib beradi.
Tadqiqot mobaynida institut tomonidan ishlab chiqilgan savolnoma Adliya
vazirligi rasmiy sahifalari, “Huquqiy axborot kanali” adliya organlari va
muassasalari,ma’naviyat,madaniyat va ma’rifat markazlarining hamda hududiy
boshqarmalarning telegram, faсebооk, instagram va twitter kabi ijtimoiy
tarmoqlariga joylandi.
Mavzuning o’rganilganlik darajasi. Ma’naviyatning bilish jarayonlari
bilan bog’liqligini fuqarolik jamiyatini shakllantirishning asosiy omili sifatida
tadqiq etish, uning mohiyati, predmeti va falsafiy talqini masalasi doimo
mamlakatimiz olimlarining e’tibori markazida bo’lgan. Ular tomonidan bu borada
bir qator ilmiy tadqiqotlar amalga oshirildi va e’lon qilindi. Jumladan, A.Erkayev,
M.Nabiyev, J.Yoqubov, E.Xayitboyevlar tomonidan “Ma’naviyatshunoslik” faniga
oid tushunchalar ilmiy jihatdan o’rganilgan.
Kurs ishining obyekti. Mazkur ishning obyektini ma’naviyat va bilish
jarayoni tushunchalari,ularga oid qarashlar tahlili, ma’naviyat va bilish
jarayonining predmeti va falsafiy talqini kabi kabi masalalar tashkil etadi.
Kurs ishining predmeti. Mazkur kurs ishning predmetini Ma’naviyat va
bilish jarayonlari tushunchasining mohiyati, predmeti, vazifalari, maqsadlari va
3
funksiyalari hamda jamiyat jamiyat hayotida tutgan muhim o’rnini o’rganish
tashkil etadi.
Tadqiqotning maqsadi: Ma’naviyatning bilish jarayonlari bilan bog’liqligi
mavzusini tadqiq etishdan ko’zlangan maqsad birinchi navbatda mazkur
tushunchaning mazmun-mohiyatini o’rganish, uning jamiyat va millat hayottida
tutgan o’rnini ilmiy jihatdan tahlil qilish, globallashuv jarayonlari natijasida
yuzaga kelayotgan ma’naviyat bilan bog’liq muammolarga yechim topishdagi
ahamiyatini ko’rsatib berish tadqiqotning asosiy maqsadi hisoblanadi.
Kurs ishining tuzilishi. Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rtta paragrafdan, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4
I Bob: Ma’naviyat va bilish jarayonlari tushunchasining mazmun va mohiyati
1.1.
Ma’naviyat tushunchasi. “Ma’naviyatshunoslik” fanining predmeti
Maʼnaviyat – inson ruhiy va aqliy olamini ifodalovchi tushuncha. U
kishilarning falsafiy, huquqiy, ilmiy, badiiy, axloqiy, diniy tasavvurlarini oʻz
ichiga oladi.1 Maʼnaviyat atamasining asosida „maʼno“ soʻzi yotadi. Maʼlumki,
insonning tashqi va ichki olami mavjud. Tashqi olamiga uning boʻy-basti,
koʻrinishi, kiyinishi, xatti-harakati va boshqa kiradi. Ichki olami esa uning
yashashdan maqsadi, fikr yuritishi, orzu-istaklari, intilishlari, his-tuygʻularini oʻz
ichiga oladi. Insonning ana shu ichki olami maʼnaviyatdir. Oziq-ovqat odamga
jismoniy quvvat bersa, maʼnaviyat unga ruhiy oziq va qudrat bagʻishlaydi.
Maʼnaviyat maʼrifat va madaniyat bilan bogʻliq. Maʼnaviyat odamlarda tap-tayyor
holda vujudga kelmaydi. Unga muttasil oʻqish, oʻrganish, tajriba orttirish
orqaligina erishiladi. Maʼnaviyat qanchalik boyib borsa, jamiyat va millat
shunchalik ravnaq topadi. Maʼnaviyatli odam yashashdan maqsad nimaligini aniq
biladi, umrini mazmunli oʻtkazish yoʻlini izlab topadi, muomala qilish
madaniyatini egallaydi, har bir masalaga insof va adolat nuqtayi nazaridan
yondashadi. Vijdon nima, yolgʻon va rost nima, or-nomus nima, halol va harom
nima – bularning hammasini bir-biridan ajrata oladi, hayotda yomonlikka
boshlovchi xatti-harakatlardan voz kechadi, yaxshilikka boshlovchi amallarni
bajaradi. Qisqasi, maʼnaviyatda inson hayotining mazmuni aks etadi. Vatanni
sevish, vatanparvarlik inson maʼnaviyatini belgilovchi asosiy omillardan biridir.
Maʼnaviyat kamol topgan jamiyatlarda qobiliyat, isteʼdod egalari shu jamiyatning,
millatning yuzi, gʻururi, obroʻ-eʼtibori hisoblanadi. Maʼnaviyatli jamiyatda aql,
sogʻlom fikr, adolat va yaxshi xulq ustuvordir. Bunday jamiyatda xalqning ertangi
kunga ishonchi kuchli boʻladi, odamga nomunosib turli illatlar barham topadi.
Millatning asrlar davomida shakllangan ildizlari, uning tarixiy tajribalari va
ijtimoiy-madaniy rivojlanishisiz maʼnaviyatni tasavvur qilish qiyin. „maʼnaviyat –
insonning, xalqning, jamiyatning, davlatning kuch-qudratidir. U yoʻq joyda hech
qachon baxt-saodat boʻlmaydi“, degan edi Oʻzbekiston prezidenti Islom
Karimov
.
1 Wikipedia-internet sayti
5
Shu sababli Oʻzbekistonda maʼnaviyatni yuksaltirish, xalqni maʼnaviyatli qilish
davlat siyosati darajasiga koʻtarilgan. Mustaqillik tufayli oʻzbek xalqining koʻp
asrlik boy tarixiy, ilmiy, madaniy va diniy merosini oʻrganish, undan xalqning
umumiy va bebaho mulki sifatida foydalanishga keng yoʻl ochildi.
Maʼnaviyatimiz „ Avesto
“ va zardushtiylik taʼlimotidan boshlab hozirgi kungacha
shakllanib, boyib, umuminsoniy qadriyatlar bilan yonma-yon rivojlanib bormoqda.
Oʻzbekistonda maʼnaviyat va maʼrifatni koʻtarish, targʻib qilish, boyitish,
aholining keng doirasiga yoyish maqsadida respublika „Maʼnaviyat va maʼrifat“
markazi tashkil etilgan. Respublika taʼlim tizimida „Maʼnaviyat asoslari“ fani
oʻqitiladi. Maʼnaviyat sohasida ilmiy tadqiqotlar olib borilyapti.
Inson ongi bir qarashda yaxlit narsa, aslida u ayrim alohida jarayonlardan
iborat. Shuning uchun ham atrof-muhitni, o`zimizni bilishimizga imkon beruvchi
ongni o`rganish uchun uni alohida psixik jarayonlarga bo`lib o`rgana boshlaganlar.
Bu jarayonlar — sezgilar, idrok, xotira, diqqat, tafakkur, nutq va boshqalardir. Bu
jarayonlar shu qadar bir-birlari bilan bog`liqki, birini ikkinchisiz tasavvur
qilishning o`zi qiyin. Masalan, ko`rib idrok qilib turgan narsangizni fikrlamay
ko`ringchi, uning mohiyatini bilasizmi? Diqqat bilan ko`rgan yoki o`qigan
tekstingizni eslab qolasiz. Yoki biror narsa to`g`risida fikrlash uchun bizga bir
vaqtda ham ilgarigi idrok obrazlari, ham eslab qolish mahoratimiz, ham ichki
nutqimiz, irodamiz va diqqat kerak bo`ladi. Xattoki, tasodifan qo`limizga kirib
ketgan zirapchaga bergan reaksiyamiz ham emotsiyalardan tashqari, o`sha
narsaning bu yerda qanday paydo bo`lganligi kabi qator tafakkur jarayonlarini
keltirib chiqaradi.Murakkab kompyuter texnikasi chiqqandan keyin odamning o`z
psixik jarayonlariga qiziqishi yanada ortdi. Endi ma’lumotlarni qabul qilish
(an’anaviy idrok deb ataluvchi jarayonga o`hshash), ularni qayta ishlash
(tafakkurga o`xshash) va uni saqlash (xotira) haqida ko`p gapiradigan bo`lib
qoldik. Lekin bu insondagi tabiiy jonli jarayonlar ahamiyati va tarbiyasi masalasini
yanada yuqori ko`tardi.Psixologiya sohasida eksperimental ishlarning
muvaffiqiyatli amalga oshirilishi aslida inson psixikasi kompyuterdan ko`ra
murakkabligi va odam anglagan ma’lumotlaridan ko`proq narsalarni idrok qilib,
6
qabul qilishini isbotladi. Masalan, maxsus asboblar yordamida aslida odam
ko`rmayotgan, his qilmayotgan juda kuchsiz signallar ham fiziologik reaksiyalarni
keltirib chiqarayotganligi qayd etildi. Masalan, shu narsa aniqlanganki, odam kino
ko`rayotganda bir sekundda 24 kadrni idrok qiladi va biror tasvir ko`z o`ngida
gavdalanadi. Psixologlar shunday eksperiment qilishdi: kunlarning birida o`ziga
xos tasvir namoyon etildi. 24 ta kadr o`rniga 25 kadr berib, o`sha 25-kadrda
«Koka-kola iching» degan yozuv berildi. Tabiiy, oddiy idrok bu bitta kadrni
ilg`amaydi. Lekin kinoteatr bufetida ushbu ichimlikni ichish kadrdan keyin 18
foizga oshgan. Demak, aslida ong bu ma’lumotni qabul qilgan, lekin real anglash,
oydinlashuv ro`y bermagan ekan.Analogik xolat xotiramizda ham tez-tez ro`y
beradi. Kimnidir uchratib qolamizda, o`ylanamiz: qayerda ko`rgan ekanman? hech
eslolmaysiz, lekin yuzi, ko`zi va boshqa sifatlari tanishday. Buni ham shunday
izohlash lozimki, odam ko`rgan-kechirganlari aslida miyada saqlanadi, biz ong
sohasiga ayrimlarinigina chiqara olamiz. Faqat, kasal bo`lib yoki biror narsadan
qattiq tashvishga tushganimizda kallamizga har xil o`y-fikrlar kelaveradi. o’shalar
aslida bor narsalarning beixtiyor tiklanishi.Ongdagi ma’lumotlarning aslida
miyamizdagilardan kamligining asosiy sababi — odam har qanday
ma’lumotni saralab, tanlab qabul qiladi, o`zi uchun «ahamiyatsiz» deb baholagan
narsaga diqqat ham qilmaydi, esga tushirmaydi ham. U o`z ongida barcha mavjud
ma’lumotni o`ziga xos tarzda qayta ishlaydi, o`zgartiradi. Shuning uchun ham har
bir inson o`ziga xos va qaytarilmasdir-individualdir, deyiladi. Bilish jarayonlardagi
individuallik sabablarini tushunish uchun eng muhim bilish jarayonlari bilan
tanishamiz.
Professional faoliyat shaxsdan juda ko`p bilimlarni hamda malakalarni talab
qiladi. Nima uchun u yoki bu kasbni tanlaganini anglab yetgan shaxs (motivlar
muammosi), endi o`z faoliyati va qobiliyatlarini boshqara bilishi va o`z ustida
muttasil ishlab, malakalarini ort-tirib borishi shart. Professional bilimdonlik shu
nuqtai nazardan shaxs umumiy madaniyatining shunday yo`nalishiki, unga faqat
kasbiga taalluqli bo`lgan bilimlardan tashqari shu bilimlarning hosil bo`lish
yo`llari va malakalarning takomillashuvini ta’minlovchi psixologik jarayonlar va
7
xolatlarni bilishni ham taqozo etadi. Bu psixologiyada bilish jarayonlari va
ularning mohiyatini va kechishini bilish demakdir.Ma’lumki, odamlar bir-
birlaridan ko`p jihatlari bilan farq qiladilar. Masalan, ayrimlar ko`rgan-
kechirganlarini juda yaxshi esda olib qolib, kerak vaqtda aniq esga tushira oladilar.
Ba’zilar ko`zi bilan ko`rgan har qanday ob’ektni mayda detallarigacha bayon etish
qobiliyatiga ega. Yana birlari eshitgan narsalari xususida aniqroq fikrlaydi, kimdir
sodda, ravon tilga o`z his-kechinmalarini ayta olsa, boshqalar — har bir hikoyaga
albatta, fantaziya elementlarini qo`shishga moyil bo`ladilar. Demak, odamlarning
tashqi olamdan oladigan taasurotlari va ularni ongda tartiblashtirish qobiliyatlari
har xil bo`larkan. Ikkinchi tomondan, shunday kasb-korlar borki, u shaxsdagi u
yoki bu sifatlarning mukammalashib borishiga imkon beradi. Masalan, yirik
avtomatik boshqaruv tizimlarida ishlaydigan operator o`z diqqatini har qanday
mayda o`zgarishlarga ham qaratishga o`rgansa, konstruktor mavhum matematik
hisob-kitoblarga usta bo`lib boradi. Iqtisodchi-moliyachi pulning har bir tiyinidan
foyda olishga o`rgansa, shoir tabiatan barcha xodisa va voqealarni badiiy
bo`yoqlarda, o`ziga xos idrok qilishga moyilligi oshadi. Demak, odamning tashqi
olam xossa va xususiyatlarini ongida aks ettirishi uning iqtidori o`sishi va
professional malakalari rivojlanganligiga bog`liq tarzda kechadi. Shuning uchun
har ongning muhim aks ettirish shakllari bo`lmish bilish jarayonlari — idrok,
sezgilar, xotira, diqqat, tafakkur, iroda va hissiyotlarning inson hayoti va
professional o`sishidagi roliga to`xtab o`tamiz.Bu jarayonlar insonga juda yaqin va
tanish. Chunki har birimiz ongimiz borligini, atrofdagi narsalar va xodisalarning
ayrim alohida hamda yaxlit xususiyatlarini bilamiz. Bu narsa va xodisalar bizda
har bir alohida sharoitda o`ziga xos hissiy-kechinmalarni keltirib chiqarishini ham
bilamiz. Masalan, qorningiz och qolganda, yemishga bo`lgan talabingizni
haqiqatan bor yoki yo`qligini birovlardan so`ramaysiz-ku? Yoki kitob mutoala
qilayotgan shaxs shu kitobni rost bilan ham o`zi o`qiyotganligini boshqalardan
so`ramaydi. Bunday ishlar o`z-o`zidan tabiiy jarayonlarday kechaveradi. Faqat
imtihon paytida kecha kechasi bilan mutoaala qilib, o`rganib chiqqan materialni
nega hozir domla oldida eslay olmayotganligingiz sizni ko`proq qiziqtiradi va siz
8
«Xotiram ustida ishlashim kerak» degan xulosaga kelasiz.Darhaqiqat, bilish
jarayonlari ham ma’lum ma’noda boshqariladigan jarayonlar bo`lib, agar siz o`z
imkoniyatlaringizni kengaytirish yoki iqtidor darajangizni orttirmoqchi bo`lsangiz,
bu jarayonlarga oid ma’lum qoidalar va xususiyatlarni bilib olishingiz kerak.
“Ma’naviyatshunoslik” fanining asosiy vazifasi komil insonni
shakllantirishga asosiy hissani qo’shish bulib, bu fan xaldimizning bosh ma'naviy
va madaniy merosiga asoslanadi. Zero, komil inson tushunchasi insonning
iqtisodiy, siyosiy, ilmiy faoliyatlari bilan bog’lanib ketadi. Komillik xarakteri bilan
durollangan shaxs jamiyatni barkamol qilib rivojlantiradi, o’zgartiradi. Insonlar
faoliyatini ijobiy tomonlarga yetaklaydi.Endi “Ma’naviyatshunoslik” fanining
predmeti nima, degan savolga quyidagicha ta’rifni keltirish mumkin:
“Ma’naviyatshunoslik” fani inson ruhiyatining shakllanish va rivojlanish
qonuniyatlarini ilmiy tadqiq etuvchi, komil insonni tarbiyalash jarayonlarini
o‘rganuvchi ijtimoiy fandir. Demak, “Ma’naviyatshunoslik” fani inson, uning
kamoloti bilan bog‘liq barcha munosabatlarni o‘rganuvchi insonshunoslik fanidir.
Ushbu fanni “Ma’naviyat”, “Ma’naviyatshunoslik”, “Insonshunoslik” deb ham
atash mumkin. Ammo, rasmiy “Ma’naviyat asoslari” deb nom qo‘yildi.
Bu nomning qo‘yilishida o‘ziga xos ma’no bor. Ma’naviyat asoslari deyilishining
boisi xalqimizning chuqur ma’naviy ildizlarga ega qadimiy xalq ekanligiga ishora,
urg‘u berishdir.
Ma’naviyatshunoslik fani quyidagilardan iboratdir:
Birinchi asos – xalqimiz tomonidan yaratilgan yozma va og‘zaki ijodiyot
namunalari (bunda “Avesto”, “Fozil odamlar shahri”, “Devon ul lug‘otit turk”,
“Qutadg‘u bilig”, “Alpomish”, “Go‘ro‘g‘li” kabi asarlar nazarda tutiladi).
Ikkinchi asos – xalq ma’naviyatining sarchashmalari bo‘lgan milliy an’analar, urf-
odatlar, hikmatlar, askiya va boshqa ijod turlaridan komil insonni tarbiyalashda
unumli foydalanish.
Uchinchi asos – umuminsoniy qadriyatlarga aylangan jahon intellektual
mulki (Biz Aristotel, Pushkin, Shekspir, Gegel kabi mutafakkirlarning ijodiyotini
9
ham puxta o‘zlashtirishimiz kerak). Umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik bizni
milliy biqiqlikdan saqlab qolib, milliy ma’naviyatni boyitishga undaydi.
To‘rtinchi asos – O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom
Karimov va davlatimiz rahbari Shavkat Mirziyoyevning asarlari. Ushbu asarlarda
prezidentimiz milliy ma’naviyat nazariyasini yaratdi. Prezident asarlarini
o‘rganish, ularni amaliyot dasturiga aylantirish nazariy va amaliy nuqtai nazardan
o‘ta muhim vazifadir.
Beshinchi asos – O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, qonunlari,
Prezidentning farmon va farmoyishlari, hukumatimizning qarorlari va
tegishli normativ-huquqiy hujjatlar.
Bugunga qadar ma’naviyat tushunchasiga xilma-xil ta’riflar keltirilgan
bo’lib, jumladan taniqli faylasuf A.Jalolov “Mustaqillik ma'suliyati” asarida
“Ma'naviyat - insonning zot belgisi, uning faoliyatining ajralmas tarkibiy qismi,
ongi, aql-zakovatining mahsuli”, - deb ta'riflagan. “Hayot falsafasi va falsafa
hayoti” maqolasida bu ta'rifni yanada kengaytirib, mukammalroq tarzda
quyidagicha ta'riflaydi: “Ma'naviyat – inson faoliyatining ruhiy mazmuni bo’lib,
kishilar uning vositasida o’zlarini anglaydilar, jamiyatni, tabiatni, ularning
mavjudligi hamda taraqqiyoti xususiyatlarini o’rganadilar, qonunlarini kashf
etadilar va ularga tayanib, o’z turmush sharoitlari, amaliy
faoliyatlari muammolarini hal etadilar”. Muallif o’z fikrini davom ettirib,
ma'naviyatsiz
hayotni
qoronqi
bir
xonaga
o’xshatadi.
Ko’rinadiki, bir muallifning o’zi ma'naviyatni ta'riflashga turlicha yondashadiki,
bu ham ma'naviyatning ko’p qamrovli tushuncha ekanligini ko’rsatadi.
“Vatan tuyg’usi” kitobining mualliflari “Ma'naviyat - jamiyatning, millatning va
yoki ayrim bir kishining ichki hayoti, ruhiy kechinmalari, aqliy qobiliyati, idrokini
mujassamlashtiruvchi tushuncha”, - deb ta'riflaganlar.Bundan tashqari bir qator
olimlarimiz anjumanlarda qilgan ma'ruzalarida “ma'naviyat - insondagi axloq,
odob, bilim, ilm, iymon, ixlos va insoniyat kamoloti uchun ijobiy ta'sir qiluvchi
tizim yoki ma'naviyat - insonning aqliy, axloqiy, ilmiy, amaliy, mafkuraviy
10
qarashlar yiqindisi hisoblanib, diniy va dunyoviy qarashlarining aks etish
darajasidir”, deb ta'rif berib kelmoqdalar.
Abdurahim Erkayevning fikricha, “Ma'naviyat – insonning ijtimoiy-madaniy
mavjudot sifatidagi mohiyatidir, ya'ni insonning mehr-muruvvat, adolat, to’g’rilik,
sofdillik, vijdon, or-nomus, vatanparvarlik, go’zallikni sevish, zavqlanish,
yovuzlikka nafrat, iroda, matonat va shu kabi ko’plab asl insoniy xislatlari va
fazilatlarining uzviy birlik, mushtaraklik kasb etgan majmuidir”.
Ma'naviyat muammosi bilan anchadan buyon shug’ullanib kelayotgan
olimlarimizdan biri M. Imomnazarov mazkur masalaga bag’ishlab ikkita kitob
chiqardi. Muallif birinchi kitobida “Ma'naviyat inson qalbidagi ilohiy nur...”, - deb
yozgan bo’lsa, ikkinchi kitobida “Ma'naviyat - inson qalbida, ko’ngil ko’zgusida
aks etgan haqiqat nuridir, deyilgan ta'rif darhaqiqat, so’fiyona ramziy ta'rifdir,
zotan boshqacha ta'rif bu cheksiz mohiyatni cheklab qo’yadi”, - deb yozadi.
Erkin Yusupov insonda mavjud bo’ladigan hamma xislatlar emas, balki
ijobiylarigina ma'naviyat bo’la olishini ko’rsatib: “Ma'naviyat - inson axloqi va
odobi, bilimlari, iste'dodi, qobiliyati, amaliy malakalari, vijdoni, iymoni, e'tiqodi,
dunyoqarashi,
mafkuraviy
qarashlarining
bir-biri
bilan
uzviy
boqlangan, jamiyat taraqqiyotiga ijobiy ta'sir etadigan mushtarak tizimdir”, - deb
ta'riflaydi.Albatta, yuqorida keltirilgan fikrlarning hammasida ham ma'naviyatning
ko’pgina qirralari o’z ifodasini topgan va ularda mualliflar o’zlarining nuqtai
nazarlarini bildirganlar, ammo ularda inson salohiyatini o’stirish masalasi
e'tibordan chetda qolganligi ko’rinadi. Hali yana ko’plab olimlarimiz ma'naviyat
tushunchasiga o’z munosabatlarini bildiradilar va ana shu bildirilgan turli fikrlar
asosida umumiy mukammal ta'rif shakllanadi, degan umiddamiz.
Haliga qadar ma'naviyat tushunchasiga mukammal ta'rif shakllanmaganligi sabab
uning keng qamrovli, murakkab va ayni vaqtda “soda” tushuncha ekanligida.
Ma'naviyat ko’proq insonning ichki, botiniy, yashirin dunyosini aks ettirishdir.
Inson ichki, botiniy dunyosi esa gavhar to’la tubsiz dengiz singaridir. Bu
dengizdan qancha gavhar olsangiz tugamagani singari inson ichki dunyosi ham
tubsiz, rang-barang tarzda namoyon bo’ladi. Inson qalbiga, botiniy dunyosiga
11
qanchalik chuqur kirib borsangiz, shunchalik turli-tumanlik bilan toblanib,
o’zining yangidan-yangi qirralarini namoyon etadi. Mana shuning uchun ham
ma'naviyat tushunchasiga mukammal, har taraflama to’liq ta'rif berish mushkulroq.
Yuqoridagilardan kelib chiqib, ma'naviyat – insonning ruhiyatini, uning o’z-o’zini
anglashi, didi, farosati, adolat bilan razillikni, yaxshilik bilan yomonlikni, go’zallik
bilan xunuklikni, vazminlik bilan johillikni ajrata bilish qobiliyatini, aql-
zakovatini, yuksak maqsad va g’oyalarni qo’ya bilish, ularni amalga oshirish
uchun harakat qilish va intilish salohiyatidir, - deb ta'rif berish o’rinli deb
hisoblaymiz. Albatta, bu ta'rif eng oxirgi, qiyomiga etgan, mukammal deb,
aytishimiz mumkin emas.Ma’naviyatning jamiyat hayotida tutgan o’rni
Ma’naviyat – ajdodlarni avlodlarga, o‘tmishni bugunga, bugunni esa kelajakka
bog‘lovchi ko‘prik vazifasini bajaradi. U ota-bobolarimiz to‘plagan jamiki yaxshi
fazilatlar va xislatlar, qadriyatlar va an’analarning majmui, qolaversa, ajdodlarimiz
to‘plagan tarixiy-ijtimoiy tajriba va barcha qarashlarni o‘zida mujassam etadi.
Tariximizning boyligi va buyukligi, avvalo, xalqimizning yuksak ma’naviyati va
ma’rifati bilan bog‘liqdir. Imom Buxoriy, Imom Termiziy, Abdulxoliq
G‘ijduvoniy, Bahouddin Naqshband, Muhammad Muso Xorazmiy, Ahmad
Farg‘oniy, Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Amir Temur, Mirzo Ulug‘bek, Alisher
Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur kabi buyuk ajdodlarimiz insoniyat
taraqqiyotiga, xususan, ilm-fan, ma’naviyat va ma’rifatning yuksalishiga ulkan
hissa qo‘shganlar. Temuriylar, Boburiylar tomonidan yaratilgan buyuk saltanatlar,
ular rahnamoligida barpo etilgan muhtasham tarixiy obidalar bugun ham xalqimiz
dahosining yorqin namunalari sifatida dunyo ahlini hayratga solib kelmoqda.
Inson kamoloti va yuksak ma’naviyati haqida gap ketganda, ijtimoiy muhit haqida
ham fikr yuritish joiz. Chunki qadimda ota-bobolarimiz o‘z farzandlari tarbiyasi
masalasiga katta mas’uliyat, jiddiy e’tibor bilan yondashganlar. Masalan, bola
tarbiyasi bilan asosan diniy-dunyoviy ilm sohasida oqila enagalar yoki ilm-
ma’rifatda katta obro‘-e’tiborga ega ustoz-murabbiylar shug‘ullangan. Dono
xalqimizda “Qush uyasida ko‘rganini qiladi” degan ibratli so‘zlar bejiz aytilmagan.
12
Ya’ni, har bir shaxsning o‘sib kamol topishida u yashagan oila muhiti, ustozlari va
mavjud ijtimoiy sharoitlar muhim o‘rin tutadi.
Afsuski, eski tuzum zamonida ta’lim-tarbiya, ma’rifat va madaniyatga
ikkinchi darajali sohalar deb qaraldi. “Ma’naviyat” so‘zining o‘zi tilimizda
iste’moldan chiqarib yuborildiki, bu tushuncha zamiridagi qadriyatlarimizning
o‘sha davrdagi ahvoli haqida gapirmasa ham bo‘ladi.Tarix sinovidan o‘tgan
haqiqat shuki, ezgu g‘oyalarga, ma’naviy merosga, an’analar va zamonaviy
talablarga asoslanmagan har qanday davlat tizimi uzoqqa borolmaydi. Bu haqiqatni
yetmish yilning nari-berisida patorat topgan sobiq ittifoqning qismati
yaqqol isbotladi. Ayni vaqtda mustabid tuzum davrida xalqimizning qadr-qimmati,
sha’ni va g‘ururi poymol etilgani, ko‘hna tariximiz va muqaddas qadriyatlarimiz
toptalgani, ma’naviy qaramlik ostida taqdirimiz jar yoqasiga kelib qolganini aslo
unutib bo‘lmaydi.
Ma'naviyat ham o’zining bir qator kategoriyalariga – tushunchalariga va
rivojlanish qonuniyatlariga egadir. Uning tushunchalariga shaxsning o’z-o’zini
anglashi, bilimdonlik, qalbi tozalik, saxiylik, samimiylik, xayrixohlik, iymonlilik,
halollik, e'tiqodlilik, diyonatlilik, poklik, mehr-shafqatlilik, vijdonlilik, rostgo’ylik,
adolatparvarlik, ota-onaga hurmat, oilaga sadoqat, vafodorlik, to’g’rilik va
boshqalar; millatning vakili sifatida: milliy o’z-o’zini anglash, milliy g’urur,
millatparvarlik, vatanparvarlik, millat taqdiriga nisbatan mas'uliyatni, milliy
manfaat ustivorligini his etish, milliy til, milliy tarix, adabiyot, san'at, urf-odatlar,
an'analar, qadriyatlar, davlat tizimiga hurmat, qonunlarga hurmat va itoatkorlik,
vazminlik, o’z kasbining mohir ustasi bo’lish, mamlakat ichki va tashqi
faoliyatidan xabardor bo’lish va uni qo’llab-quvvatlash, mamlakat ijtimoiy,
siyosiy, iqtisodiy, ma'naviy hayotida faollik va boshqalar kiradi.
Ma'naviyatning yuqorida keltirilgan tushunchalaridan ko’rinib turibdiki,
ma'naviyat har bir insonning millat, jamiyat, davlat hayoti, insonlararo bo’ladigan
va ijtimoiy hayotga nisbatan bo’ladigan munosabatlarini o’z ichiga oladi.
Yuqoridagilardan tashqari, ma'naviyatning boshqa bir qator tushunchalari ham bor.
Bu yerda gap ularning hammasi ustida to’xtash haqida emas, balki ma'naviyatning
13
ko’p qirrali, keng qamrovli ekanligi, u inson ongi, ruhiyati, ichki dunyosining
salohiyati, hatti-harakatlari kabi bir qator masalalarni o’z ichiga olishini tushunib
yetish haqida bormoqda. Ma'naviyatni chuqur tahlil qilishda ana shu ko’rsatilgan
tushunchalarni uyg’un holda tahlil qilish maqsadga muvofiq bo’ladi.
14
1.2.
Bilish nazariyasining predmeti.Insonning bilish qobiliyati
Bilish nazariyasining predmeti. Gnoseologiyaning mohiyati va mazmuni.
«Gnoseologiya» - sof falsafiy kategoriya. Uning nomi yunoncha gnosis – bilim,
ilm va logos – ta'limot, fan so‘zlaridan kelib chiqqan. So‘zma-so‘z ma'nosi -
«bilish haqidagi ta'limot (fan)», «ong haqidagi ta'limot (fan)». Falsafiy
adabiyotlarda, shu jumladan falsafiy qomuslar va lug‘atlarda «gnoseologiya»
atamasi «bilish nazariyasi» deb tarjima qilingan. Shu bilan bir qatorda, ayni shu
mazmunni ifodalash uchun falsafiy adabiyotlarda «epistemologiya» so‘zi ham
qo‘llaniladi.
Shuni ta'kidlash lozimki, gnoseologiyaga tatbiqan bilish nazariyasi va
epistemologiya nomlarining qo‘llanilishini o‘rinli deb bo‘lmaydi. Zotan,
«episteme» so‘zi «pistis» - e'tiqod so‘zi bilan uzviy bog‘liq. Biroq, biz biladigan
(gnosio) va biz ishonadigan (pistio), mavjudligiga e'tiroz bildirmaydigan narsalar –
falsafiy va ilmiy bilimlarning hozirgi darajasida mazmunan har xil tushunchalardir.
Shu bois G‘arbiy yevropa falsafasida epistemologiyaning mazmuni ikki xil, ba'zan
esa – uch xil talqin qilinadi. Umuman olganda, hozirgi zamon falsafasida
gnoseologiya bilish jarayonining umumiy, aniqroq aytganda – falsafiy mohiyati
hamda umumiy muammolariga e'tiborni qaratadi. Epistemologiya esa, bizning
muayyan narsalar haqidagi bilimlarimiz va (yoki) e'tiqodlarimizning ishonchlilik
darajasini o‘rganadi.
Demak, epistemologiya gnoseologiyaning tarkibiy qismi yoki uning amaliy
ifodasidir. Tom ma'nodagi epistemologiya hozirgi kunda ilmiy, haqiqiy bilimning
mazmunini, shuningdek diniy e'tiqodlarning gnoseologik mohiyatini o‘rganish
bilan shug‘ullanadi. Bunda esa bilish (ong)ning mohiyati to‘g‘risida bahs
yurituvchi falsafiy ta'limot ma'nosidagi «gnoseologiya» atamasidan foydalaniladi.
Shu bilan biz avval gnoseologiya muammolari doirasini aniqlab olishga harakat
qilamiz.
Gnoseologiya yoki bilish nazariyasi falsafiy bilimlar (falsafa fani) bo‘limi
bo‘lib, unda
1)insonning dunyoni bilish imkoniyati;
15
2) insonning o‘zlikni anglash jarayoni;
3)bilishning bilmaslikdan bilim sari yuksalishi,
4)bilimlar tabiati va ularning mazkur bilimlarda aks etuvchi narsalar bilan
o‘zaro nisbati o‘rganiladi.
Shunday qilib, umuman olganda, gnoseologiya ong, bilish, bilimni o‘rganish
bilan shug‘ullanadi.
Shaxsiy va ijtimoiy tajribada biz ongning mavjudligini aniq sezamiz,
ongning o‘z-o‘ziga, boshqa odamlarga va umuman jamiyatga ta'siri natijalarini
fiziologik darajada his qilamiz va ko‘ramiz. Biroq bu jarayonda ongning o‘zi
ko‘rinmaydi. Moddiy dunyo hodisalaridan farqli o‘laroq, ongni kuzatish mumkin
emas. U go‘yo vaqt va makon chegaralaridan tashqarida turadi. Gnoseologiyaning
vazifasi bu ko‘rinmas ongni idrok etish, uning moddiy narsa va hodisalar dunyosi
bilan o‘zaro aloqalarini aniqlash, uni o‘z muhokama va tadqiqot predmetiga
aylantirishdan iborat.
Gnoseologiyaning asosiy muammosi bizning barcha bilimlarimiz tajribada
sinalganmi? degan «oddiy» masalani yechishdan iborat: Bu savolga javob izlash va
masalaning yechimini topishda gnoseologiyada ikki muxolif an'ana: bilimlarimiz
tajribada sinalganini qayd etuvchi empirizm va buni inkor etuvchi ratsionalizm
to‘qnashadi.
Ratsionalizm (ratsionalistlar) insonda tug‘ma g‘oyalar, adolat, insoniylik,
uyg‘unlik g‘oyalari va tajribadan olinishi mumkin bo‘lmagan boshqa g‘oyalar
mavjudligidan kelib chiqadi. Zotan, tajriba to‘la adolat, yalpi insoniylik mavjud
emasligini, bizni qurshagan dunyoda uyg‘unlik ustidan xaos hukm surishini
ko‘rsatadi. Bunda ayrim ashaddiy ratsionalistlar (masalan, Platon, Avgustin va
ularning hamfikrlari) ko‘rsatib o‘tganidek g‘oyalar inson aqliga xos tug‘ma
g‘oyalar bo‘lib, ularni inson faqat o‘z aqlidan olishini qayd etadilar; boshqa,
mo‘tadil ratsionalistlar (masalan, Leybnits, Volf, Baumgarten) esa, g‘oyalar aqlga
bog‘liq bo‘lmagan holda mavjud bo‘lsa-da, biroq ular faqat aqlda tafakkur va
falsafiy mushohada yuritish jarayonida tug‘ilishini ta'kidlaydilar.
Empirizm (empiristlar, F. Bekon, J. Lokk, T. Gobbs, D. Yum, L. Feyerbax),
16
aksincha, inson, insoniyat shaxsiy yoki ijtimoiy tajribaga ega bo‘lgunga qadar
biron-bir g‘oya mavjud bo‘lishini inkor etadilar. Ular barcha g‘oyalar inson ongi
zamirida yo shaxsiy tajriba, yo boshqalar tajribasi, butun insoniyat tajribasini
umumlashtirish orqali tug‘ilishini qayd etadilar va bu tezisni isbotlashga harakat
qiladilar. Ularning fikriga ko‘ra, tajriba inson ongida uning sezgilari va o‘zini
qurshagan dunyoni idrok etishi orqali aks etadi. Falsafada idrok etishni persepsiya
(lotincha «perception» - idrok etish) deb atash odat tusini olgan. Persepsiya o‘zini
qurshagan dunyodagi narsalar va hodisalarni sezgilar orqali idrok etishga aytiladi,
appersepsiya borliqni aql bilan anglash, bilish, ularni g‘oyalarda ifodalashdir.
Gnoseologiya inson bilimining chegaralari to‘g‘risidagi masalani yechishni ham
o‘z ichiga oladi. Ko‘pgina empiriklar (masalan, David Yum, Dyubua Raymond,
agnostiklar) va ratsionalistlar (masalan, Kant va uning hamfikrlari) inson nafaqat
umumiy narsa va hodisalarni, balki muayyan, konkret narsalarni ham bilishi
mumkin emas, degan fikrga qo‘shiladilar. Ayrim narsalar, hodisalar va
konsepsiyalar borki, ular persepsiyamizning chegaralariga ham, tafakkurimiz,
refleksiyamiz (lotincha «reflexes» - orqaga qaytish) doirasiga ham sig‘maydi.
Masalan, Kant Koinot ibtidosi yoki ibtidosizligi, Xudoning borligi yoki yo‘qligi,
jonning boqiyligi yoki foniyligi, axloqning sababiyligi yoki sababsizligi aqlning
bilish chegaralariga sig‘maydigan, oqilona o‘rganib bo‘lmaydigan transsendental
(lotincha «transcendentalism» - chegaraga sig‘maydigan) masalalardir, deb
hisoblagan. XX asr pozitivistlari, empirizm g‘oyalarini himoya qilgan yirik
olimlar: Moris Shlik, Rudolf Karnap kabilar Kantning transsendental
muammolarini mantiqsiz deb e'lon qildilar.
Gnoseologiya inson bilimi va bilishga doir juda ko‘p muammolar bilan
shug‘ullanadi. U bizning bilimlarimiz qay darajada e'tiqod, qay darajada ko‘r-
ko‘rona ishonch va qay darajada real borliqning haqiqiy in'ikosi ekanligini
aniqlashga harakat qiladi. So‘nggi o‘n yilliklarda gnoseologiyada bilimlar
o‘rtasidagi farq, «nimani bilaman», «qanday bilaman», «shaxsiy tajribamdan
bilaman», «dalilga ko‘ra bilaman» kabi iboralar mazmunining o‘zaro nisbati
masalalari muhokama qilinmoqda. Bir so‘z bilan aytganda, gnoseologiya borliqni
17
to‘liq qamrab olib, unda biron-bir tafsilotni nazardan qochirmaslikka harakat
qiladi.Demak gnoseologiya falsafaning eng muhim omilidir.
Optimizm. Skeptitsizm. Agnostitsizm. Bilish jarayoni rivojlanish
qonuniyatlarining shakllari, haqiqatning tagiga yetish imkoniyatlari nuqtai
nazaridan o‘rganiladi. Uning har xil modellari, yondashuvlari mavjud.
Materialistik modellar zamirida dunyoning inson ongida aks etish tamoyillari:
Demokritda – obrazlar (eydoslar), Yangi davr faylasuflarida – sensor signallari,
Berklida – sub'ektning sezgilari yotadi. Leybnits bilishni ilohiylashtirilgan
g‘oyaning inson tug‘ma tushunchalariga ta'siri deb hisoblagan. Gegel taklif qilgan
modelning zamirida mutlaq g‘oyani anglash yotadi. Max, Avenarius va boshqa
sub'ektiv idealistlarda (XIX asr oxiri – XX asr boshlari) bilish jarayoni – bu
sezgilarning bo‘sh va tejamli aloqasini amalga oshirishdir.
Ilmiy bilim. Bilishning eng oliy shakli fandir. Ayrim fanlarning vakillari fanni
ta'riflar ekanlar, uni muayyan tadqiqotlar sohasi bilan bog‘laydilar. Ilmiy bilim
boshqa bilim turlaridan o‘zining aniqligi bilan ajralib turadi.
Ilmiy bilim, ma'naviy ishlab chiqarishning barcha shakllari kabi, pirovardida inson
faoliyatini tartibga solish uchun zarur. Bilishning har xil turlari bu vazifani turlicha
bajaradi va mazkur farqning tahlili ilmiy bilimning o‘ziga xos xususiyatlarini
aniqlashning birinchi va muhim sharti hisoblanadi.
Fan amaliy faoliyat predmetlarining (boshlang‘ich holatdagi ob'ektning)
tegishli mahsulotlarga (pirovard holatdagi ob'ektga) aylanish jarayonini oldindan
ko‘ra bilishni o‘z oldiga pirovard maqsad qilib qo‘yadi. Bu o‘zgarish har doim
ob'ektlarning o‘zgarish va rivojlanish qonunlari bilan belgilanadi, faoliyat shu
qonunlarga muvofiq bo‘lgan taqdirdagina muvaffaqiyatli bo‘lishi mumkin. Shu
sababli fanning asosiy vazifasi ob'ektlarning o‘zgarish va rivojlanish qonunlarini
aniqlashdan iborat.
Tabiatning o‘zgarish jarayonlariga tatbiqan bu vazifani tabiiy fanlar va
texnika fanlari bajaradi. Ijtimoiy ob'ektlarning o‘zgarish jarayonlarini ijtimoiy
fanlar o‘rganadi. Hamonki faoliyat jarayonida har xil ob'ektlar – tabiat predmetlari,
inson (va uning ongi holatlari), jamiyatning kichik tizimlari, madaniyat hodisalari
18
sifatida amal qiluvchi belgilar ko‘rinishidagi ob'ektlar va hokazolar o‘zgarishi
mumkin ekan, ularning hammasi ilmiy tadqiqot predmetlari bo‘lishi mumkin.
Fanning faoliyatga jalb qilinishi mumkin bo‘lgan ob'ektlarni o‘rganish va ularni
faoliyat va rivojlanishning ob'ektiv qonunlariga bo‘ysunuvchi ob'ektlar sifatida
tadqiq qilishga qarab mo‘ljal olishi ilmiy bilimning birinchi eng muhim xususiyati
hisoblanadi.
Ilmiy bilim o‘zining ayni shu xususiyati bilan inson bilish faliyatining
boshqa shakllaridan ajralib turadi. Masalan, borliqni badiiy o‘zlashtirish jarayonida
inson faoliyatiga jalb qilingan ob'ektlar sub'ektiv omillardan ajratilmaydi, balki
ularga o‘ziga xos tarzda bog‘lanadi. Ob'ektiv dunyo predmetlarining san'atdagi har
qanday in'ikosi ayni vaqtda insonning predmetga munosabatini aks ettiradi. Badiiy
obraz – bu ob'ektning shunday bir in'ikosiki, unda inson shaxsi, uning
qadriyatlarga munosabati aks etadi, bu xossalar aks ettirilayotgan borliq tavsifidan
o‘rin oladi. Bu mushtaraklikni istisno etish – badiiy obrazni buzish demakdir.
Fanda esa, bilim yaratayotgan shaxs hayot faoliyatining o‘ziga xos xususiyatlari,
uning mushohadalari yaratilayotgan bilim tarkibiga bevosita kirmaydi (Nyuton
qonunlari Nyutonga nima yoqqani va yoqmaganligi haqida xulosa chiqarish
imkonini bermaydi, vaholanki, masalan, Rembrandt mo‘yqalamiga mansub
portretlarda Rembrandt esse, uning dunyoqarashi va o‘zi tasvirlayotgan ijtimoiy
hodisalarga shaxsiy munosabati o‘z ifodasini topadi; buyuk musavvir tomonidan
yaratilgan portret doim uning avtoportreti sifatida ham amal qiladi).
Ilmiy bilim borliqni moddiy va ob'ektiv o‘rganishga qarab mo‘ljal oladi. Biroq bu
olimning shaxsiy xususiyatlari, uning qadriyatlarini belgilashda, ilmiy ijodida rol
o‘ynamaydi va uning natijalariga ta'sir ko‘rsatmaydi, degan ma'noni anglatmaydi.
Ilmiy bilim nafaqat o‘rganilayotgan ob'ektning o‘ziga xos xususiyatlari, balki
ijtimoiy-madaniy xususiyatga ega bo‘lgan ko‘p sonli omillar bilan ham
belgilanadi.
Ilmiy bilimning tarixiy rivojlanishi madaniyatning o‘zgarishi ilmiy bilimni
bayon etish andozalari, fanda borliqqa yondashish usullari va tafakkur
uslublarining o‘zgarishiga bog‘liq. Bu andozalar, usullar va uslublar madaniyat
19
kontekstida, uning har xil hodisalari ta'sirida shakllanadi. Bu ta'sirni ilmiy
bilimning rivojlanish jarayoniga har xil ijtimoiy-madaniy omillarning qo‘shilishi
sifatida tavsiflash mumkin. Biroq har qanday bilish jarayonida ob'ektiv va
sub'ektiv narsalar va hodisalarning aloqalarini qayd etish hamda fanni inson
ma'naviy faoliyatining boshqa shakllariga bog‘lab o‘rganish zarurligi fan bilan bu
shakllar (kundalik bilish, badiiy tafakkur va sh.k.) o‘rtasidagi farq masalasini kun
tartibidan chiqarmaydi. Ilmiy bilimning ob'ektivligi va moddiyligi bunday farqning
birinchi va eng muhim xususiyati hisoblanadi.
Fan inson faoliyatida faqat uning moddiy tuzilishini farqlaydi va hamma
narsani shu tuzilish nuqtai nazaridan ko‘rib chiqadi. Qadimgi afsonada podsho
Midas nimaga qo‘l tekkizmasin, hammasi oltinga aylanganidek, fan ham nimaga
murojaat etmasin, hamma narsa uning uchun ob'ektiv qonunlarga ko‘ra
yashaydigan, faoliyat ko‘rsatadigan va rivojlanadigan predmetdir.
Fan nafaqat hozirgi amaliyot jarayonida o‘zgartiriladigan, balki kelajakda amalda
ommaviy o‘zlashtirish predmetiga aylanishi mumkin bo‘lgan ob'ektlarni
o‘rganishga qarab mo‘ljal olishi ilmiy bilimning ikkinchi o‘ziga xos xususiyati
hisoblanadi. Bu xususiyat ilmiy va odatdagi, stixiyali-empirik bilimni farqlash va
fanning tabiatini tavsiflovchi ayrim tushunchalarni ta'riflash imkonini beradi.
Shaxsiy bilim. Bilim shakllari to‘g‘risida so‘z yuritar ekanmiz, M.Polani
tomonidan ishlab chiqilgan shaxsiy bilim konsepsiyasini chetlab o‘tishimiz
mumkin emas. Olim o‘z konsepsiyasini tuzishda bilim – anglash mumkin bo‘lgan
narsalarni faol o‘zlashtirish, alohida mahorat va alohida vositalarni talab qiluvchi
harakat, degan tamoyildan kelib chiqqan. Madomiki fanni odamlar yaratar ekan,
bilish faoliyati jarayonida olinadigan bilimlarni (xuddi shu jarayonning o‘zi kabi)
odamlardan ajratish mumkin emas. Demak, odamlarni (aniqrog‘i, o‘z qiziqishlari,
maqsadlari va mo‘ljallariga ega bo‘lgan olimlarni) ular yaratayotgan bilimlardan
ajratib yoki boshqa odamlar bilan almashtirib bo‘lmaydi.
Polani fikriga ko‘ra, shaxsiy bilim muqarrar tarzda intellektual salohiyatni talab
qiladi. Unda nafaqat bilish borlig‘i, balki bilishga harakat qilayotgan shaxs, uning
bilimga qiziqishi, bilimni talqin qilish va undan foydalanishga nisbatan shaxsiy
20
yondashuvi, uni o‘ziga xos tarzda anglab yetishi mujassamlashadi.
Shaxsiy bilim nafaqat qandaydir fikr-mulohazalar majmui, balki shaxsning
kechinmalari hamdir. Shaxs bilimni shunchaki qayd etmaydi, balki u bilan birga
yashaydi.
Ijtimoiy bilim asosan o‘zi o‘rganayotgan borliqning sifat tomonini
tavsiflashga qarab mo‘ljal oladi. Bu yerda hodisalar va jarayonlar miqdor va
umumiylik nuqtai nazaridan emas, balki sifat va xususiylik nuqtai nazaridan
o‘rganiladi. Shu sababli miqdor metodlarining ulushi bu yerda tabiiy-matematik
siklga mansub fanlarga qaraganda kamroq. Biroq bilimning matematikalashuvi,
kompyuterlashuvi jarayonlari bu yerda ham tobora kengroq tus olib bormoqda.
«Inson borlig‘i», ijtimoiy bilim predmeti sifatida, o‘ziga xos xususiyatga ega
bo‘lganligi tufayli, unda matematik apparatdan foydalanish ancha mushkul. Bu
sohaga matematik metodlarni tatbiq etishga ijtimoiy ob'ektlarning o‘ta
individualligi (va hatto betakrorligi), sub'ektiv (shu jumladan sof irratsional)
jihatlar doimo mavjudligi, nazorat qilib bo‘lmaydigan, tasodifiy munosabatlarning
ko‘pligi, ma'nolarning mujmalligi, nomukammalligi va hokazolar xalaqit beradi.
Biroq bu ijtimoiy fanlarni matematikalashtirish mutlaqo mumkin emasligidan
dalolat bermaydi. Bu borada toq to‘plamlar nazariyasiga katta umid bog‘lanmoqda.
Toq to‘plamlar deganda chegaralari aniq bo‘lmagan to‘plamlar tushuniladi, bunda
elementlarning mazkur to‘plamga mansubligidan unga mansub emasligiga o‘tish
keskin emas, balki asta-sekin yuz beradi. Ijtimoiy fanlarda miqdor metodlaridan
foydalanish tobora keng va samarali tus olib bormoqda. Ularning ayrimlari
(iqtisodiyot, sotsiologiya)dan miqdor metodlari mustahkam o‘rin olgan, ayrimlari
(tarix, san'atshunoslik va boshqalar)ga esa ular ehtiyotkorlik bilan kirib bormoqda.
Masalan, tarix fani doirasida matematik metodlar tarixni o‘rganishning asosiy
vositasi bo‘lgan alohida fan – kiometriya (so‘zma-so‘z ma'nosi – tarixni o‘lchash)
yuzaga keldi va shakllanmoqda. Biroq, ijtimoiy fanlarda matematik metodlar qay
darajada keng qo‘llanilmasin, ular bu fanlar uchun asosiy emas, balki yordamchi
metodlar bo‘lib qolayotir. Ijtimoiy bilimda empirik va nazariy unsurlarning o‘ziga
xos uyg‘unligi kuzatiladi. Ijtimoiy bilimda empirik metodlarning imkoniyatlari
21
cheklangan bo‘lsa-da, ular bu yerda tobora kengroq va o‘ziga xos tarzda
qo‘llanilmoqda. Bular, avvalo, ko‘rib chiqilayotgan hodisalarning sof ob'ektiv
xossalarini emas, balki ularning insoniy ko‘rsatkichlarini aniqlashga qaratilgan
so‘rovlar, anketalash, testlash, modelda eksperiment o‘tkazish va hokazolardir.
Bilishda sub'ekt va ob'ektning o‘zaro aloqasi. Bilish dunyoning ob'ekt va sub'ektga
bo‘linishini nazarda tutadi. Falsafada bu tushunchalar jonli mavjudot bo‘lgan
insonni bilish jarayoniga olib kiradigan va bu jarayonga salbiy ta'sir ko‘rsatadigan
sub'ektivlikdan uzoqlashish uchun ishlab chiqilgan. Bilimning ob'ektivligi,
haqiqatning sub'ektdan mustaqilligini e'lon qilinganda namoyon bo‘ladi. Sxolastika
tabiatshunoslikning rivojlanishiga to‘sqinlik qilgan sharoitda ilmiy bilish
sub'ektlarining o‘tkinchi manfaatlari ko‘pincha ob'ektivlikka xalaqit bergan, shu
bois bu tushunchalarning aniq farqlanishi o‘rinli bo‘lgan. Faylasuflarni sub'ektning
ob'ektga ta'siri muammolari, anglab yetilayotgan ob'ektga sub'ektivlikning ta'siri
yo‘llari va xususiyati masalalari tobora ko‘proq qiziqtira boshlagan hozirgi kunda
ham bu muammo o‘z ahamiyatini yo‘qotgani yo‘q. Sub'ekt – bu bilish faolligining
manbai. Sub'ekt deganda odatda individ tushuniladi. Biroq bu uncha to‘g‘ri emas.
Sub'ekt – bu, albatta, avvalo bilish qobiliyatiga ega bo‘lgan individ. Sub'ekt – bu
mikroguruh, ijtimoiy guruh sinf, jamiyat hamdir. Tafakkur jarayoni amalga
oshadigan bosh miya po‘stlog‘ida tafakkur muayyan insonning harakatlari, uning
kechinmalari, his-tuyg‘ulariga qaratilishi mumkin: bu holda ong o‘zining alohida
jihati – o‘zlikni anglash sifatida amal qiladi, tafakkur (individ doirasida) nimaga
qaratilgan bo‘lsa, shu ob'ekt bo‘ladi. Sub'ekt negizi butun ijtimoiy yaxlitlikni
tashkil etuvchi murakkab ierarxiyadan iborat. Uning tarixiy rivojlanishida uncha
yirik bo‘lmagan birliklar ajratiladi, bu birliklar sifatida ayrim xalqlar amal qiladi.
Har bir xalq o‘z madaniyatida qayd etiladigan me'yorlar, g‘oyalar va qadriyatlarni
yaratib, asrdan asrga bilish faoliyatining alohida sub'ekti sifatida o‘tib keladi. U
tabiat hodisalari, hayvonlar yoki o‘simliklarning shifobaxsh xossalari, turli
xalqlarning huquqlari va urf-odatlari haqida ma'lumotlar to‘playdi. Jamiyatda
maxsus vazifasi va mashg‘uloti hayot uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan
bilimlar yaratishdan iborat bo‘lgan individlarning tarixiy guruhlari ajratiladi.
22
Xususan, sub'ekti olimlar hamjamiyati bo‘lgan ilmiy bilimlar shunday bilimlar
jumlasidan. Bu hamjamiyatda qobiliyati, iste'dodi va bilimi bilan bilish sohasida
yuksak natijalarga erishadigan ayrim individlar alohida o‘rin tutadi.
Bu odamlarning ismlari tarixda ilmiy g‘oyalar evolyusiyasidagi buyuk bosqichlar
ramzi sifatida saqlanib qoladi. Bilishning haqiqiy sub'ekti hyech qachon faqat
gnoseologik xususiyatga ega bo‘lmaydi: u o‘z mayllari, qiziqishlari, fe'l-atvori,
mijozi, aql yoki aqlsizlik, qobiliyat yoki qobiliyatsizlik darajasiga ega bo‘lgan,
irodali yoki irodasi bo‘sh tirik shaxs. Biroq ko‘pincha bilish sub'ekti deganda
intellektual faollikning qandaydir shaxssiz mantiqiy bo‘lagi tushuniladi.
Sub'ektning bilish faoliyati faqat muayyan tarixiy kontekstda aniq tushunchalarda
namoyon bo‘lishi mumkin. Ilmiy bilish nafaqat sub'ektning ob'ektga nisbatan,
balki o‘ziga, o‘z faoliyatiga nisbatan ham ongli munosabatini, ya'ni tadqiqotchilik
faoliyati shartlari, usullari, me'yorlari va metodlarini bilishi, an'analarni hisobga
olishi va hokazolarni nazarda tutadi.
23