MANG’ITLAR SULOLASI HUKMRONLIGI DAVRIDA DAVLAT BOSHQARUVI VA MA’MURIY TIZIMI (Mang’itlar sulolasining hokimiyat tepasiga kelishi va hukmronligi, Buxoro amirligining ma’muriy-hududiy tuzilishi)
Yuklangan vaqt
2024-04-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
25
Faytl hajmi
58,6 KB
Ilmiybaza.uz
MANG’ITLAR SULOLASI HUKMRONLIGI DAVRIDA DAVLAT
BOSHQARUVI VA MA’MURIY TIZIMI
Reja:
1. Mang’itlar sulolasining hokimiyat tepasiga kelishi va hukmronligi.
2. Buxoro amirligining ma’muriy-hududiy tuzilishi.
3. Amirlikning davlat boshqaruvi tizimi. Mansablar, unvonlar va amallar
Ilmiybaza.uz
Mang’itlar sulolasining hokimiyat tepasiga
kelishi va hukmronligi.
XVI – XVIII asrlarda O’rta Osiyoning uch xonlikka bo’linganligi, ular
o’rtasidagi ziddiyatli munosabatlar mustaqil davlatlarning siyosiy va iqtisodiy
jihatdan zaiflashuviga olib keldi.
Uch xonlikning biri bo’lgan Buxoro amirligi XVIII – XIX asrlarda o’zining
hududiy o’rni, aholisi va tabiiy resurslari jihatdan o’ziga xos mavqega ega edi. 1714
yilda hukmron doiralar orasida nizolar avj olib xonlik bir necha kichik yer egalari
(feodal) boshqaruvlariga bo’linib ketdi. Samarqand taxtini egallagan Rajab Sulton,
Shahrisabz hukmdori Ibrohimbiy, Karmana hukmdori Abdulkarim bahrinlar
birlashib Abulfayzxonga qarshi harbiy harakatlarni boshlashdi. Buxoro qo’shinining
boshlig’i Muhammad Hakimbiy otaliq mang’it Abulfayzxon bilan birgalikda
isyonchi guruhlarga qarshi uzoq vaqt kurashib nafas rostlash payti yetib kelganda
mamlakat yana urushlar girdobiga tortildi.
1736 – 1737 yillarda Eron shohi Nodirshohning o’g’li Rizoqulixon otasining
buyrug’i bilan 12 ming qo’shin bilan Qarshiga qarab yo’l oldi. Qarshi hukmdori
Muhammad Hakimbiy o’z qo’shinini Samarqand hukmdori Odinaqulbiy qo’shini
bilan birlashtirdi va Xorazm xoni Elbarsxon yordamida Abulfayzxon boshchiligida
Rizoqulixon ustidan g’alaba qozondi. O’g’lining mag’lubiyatidan so’ng Nodirshoh
1740 yilda Amudaryodan o’tib Buxoro sohillariga yaqinlashdi. Qarshi hukmdori
Hakimbiy otaliq o’g’li Rahimbiy bilan uni kutib olish maqsadida Karkiga yetib
keladi. Nodirshoh Rahimbiyni o’z xizmatiga qabul qiladi.
Nodirshohni
Buxoroga
qarab
kelayotganini
eshitgan
Abulfayzxon
Muhammad Hakimbiyni chaqirib olib unga ko’pgina qimmatbaho sovg’a va
hadyalar berib, Nodirshoh huzuriga yuboradi. Hakimbiy Nodirshoh huzuriga elchi
sifatida borib katta huquqlar beruvchi yorliqqa ega bo’ladi hamda Buxoroga muxtor
vakil sifatida qaytadi. Hakimbiy qaytgach Mir Arab madrasasiga joylashib oladi va
Abulfayzxonga bo’ysunmay deyarli Buxoroning hukmdoriga aylanadi.1743 yilda
Ilmiybaza.uz
Muhammad Hakimbiy vafot etadi va uning ta’ziyasiga Nodirshoh ruxsati bilan
o’g’li Rahimbiy keladi. Marosimlar tugagach yana Eronga qaytadi. Biroq, 1745
yilda Buxoro xonligida Abulfayzxonga qarshi qo’zg’olonlar avjiga chiqqach,
Nodirshoh ularni bostirish maqsadida Muhammad Rahimbiyni yuboradi. U
qo’zg’olonlarni bostirgach, Abulfayzxon tomonidan «amir ul-umaro» lavozimiga
ko’tariladi. Rahimbiyning xonlikdagi nufuzi oshib Abulfayzxon ham u bilan hisob
– kitob qilishiga to’g’ri kelar edi.
1747 yil yozida Nodirshoh Mashhad yaqinida jiyani Aliqulixon tomonidan
o’ldirildi. Uning o’limidan so’ng, Muhammad Rahimbiy o’z
yo’lidan
Abulfayzxonni olib tashlashga kirishib, uni qo’lga oladi hamda qatl ettiradi. Shu
bilan Ashtarxoniylarning amaldagi so’nggi vakili hamda sulolasi hukmronligiga
nuqta qo’yildi. Lekin, an’anaviy qoidalarga asosan Rahimbiy chingiziylardan
bo’lmagani uchun xonlik lavozimini qabul qila olmas edi. Taxtga dastlab
Abdulmo’min (Abulfayzxoning o’g’li), u o’ldirilgach ukasi hali beshikda yotgan
Ubaydullo Sulton xonlik taxtiga ko’tariladi. Ko’p o’tmay u ham yo’qotilgach, 1756
yildan boshlab Buxoroda yangi sulola – mang’itlar sulolasining vakili Muhammad
Rahimxon hukmronligi boshlanadi.
Mazkur sulolaning qarorgohi ham arkda joylashgan bo’lib, Dargohi oliy (oliy
saroy) ham shu yerda edi.
1758 yilda Muhammad Rahimxon vafot etgach, Rahimxonning o’g’li
yo’qligidan taxt vorisi sifatida uning amakisi Doniyolbiy butun hokimiyatni qo’lga
olib, hukmdorlikni rasman qabul qilmay, Abulfayzxonning nevarasi Abdulg’ozini
taxtga o’tkazadi. U garchi otaliq lavozimida faoliyat ko’rsatgan bo’lsada, bu –
amalda Buxoroning hukmdori edi. Doniyolbiyning 27 yillik hukmronligi davrida
mamlakat og’ir vaziyatni boshidan kechirdi. Ushbu parokandalik uning vafotidan
so’ng (1785) yanada avj oldi. Abdulg’ozixon mamlakatda tartib o’rnatishda juda ojiz
bo’lib qolgan edi. Buxoro amaldorlari Doniyolbiyning katta o’g’li Shohmurodni
chaqirib 1785 yilda saroyda otaliq lavozimiga ko’tardilar. Shohmurod (1785 – 1800)
Abdulg’ozixonni taxtdan tushirgach, o’zini «amir» deb atalishini ma’qul ko’rdi.
Ilmiybaza.uz
Amir Shohmurod davrida Buxoro amirligida markazlashishga moyillik
kuchaydi. Markazlashgan hukmronlikning mustahkamlanishi va feodal tarqoqlikka
barham berilishi amirlikda iqtisodiy ahvolning barqarorlashishiga olib keldi.
Zarafshon vohasi va boshqa tumanlarda ekin yerlarni qayta tiklash bo’yicha tegishli
chora-tadbirlar ko’rildi. Ko’plab ko’chmanchi qabilalar o’troq turmush tarzini
tanlab, dehqonchilik bilan shug’ullana boshladilar. Hunarmandchilik mahsulotlarini
ishlab chiqarishda ham siljishlar kuzatilib, ichki va tashqi savdo yaxshilana
boshlandi. Eron va Afg’oniston bilan chegaralarni mustahkamlash maqsadida
Shohmurod qator omadli yurishlarni ham amalga oshirdi. Shu bilan birgalikda, amir
Shohmurod davrida qozilik tizimida ham qator o’zgarishlar amalga oshirildi.
Chunonchi, oliy mahkama ta’sis etilib, uning ishida 40 nafar fiqh ilmi
namoyandalari faoliyat ko’rsatgan.
Shohmurodning bu boradagi islohotlarining ahamiyati shundaki, sud
jarayonida ayblanuvchi ham, jabrlanuvchi ham albatta ishtirok etishi kerak bo’lgan.
Biron – bir tomon egallab turgan yuqori lavozimi orqasida javobgarlik va
guvohlikdan bosh tortolmagan. Shuningdek, mazkur tizimda muftiy (rivoyat va
fatvo bilan ta’minlovchi), rais (diniy boshliq), sadr (vaqf mulklari hisob – kitobi va
nazorati bilan shug’ullanuvchi) kabi vazifalar ham bo’lgan. Shu bilan birgalikda
amir Shoxmurod birinchi bo’lib qo’shinda qozi askar lavozimini joriy etgan.
1800 yilda amir Shohmurod vafot etdi va taxtga uning o’g’li Haydar (1800 –
1826) o’tirdi. Mang’itlar sulolasining hokimiyat tepasiga kelishidan boshlab (XVIII
asrning ikkinchi yarmi) XIX asr birinchi yarmiga qadar (amir Haydar) amirlik
ijtimoiy-siyosiy hayotida katta o’zgarishlar ro’y berdi. Masalan: amirlik hududida
yashovchi ko’chmanchi amaldorlardan tashkil topgan o’zlarining ajralib chiqish
to’g’risidagi g’oyalari bilan sug’orilgan ba’zi mustaqil qabilalar va hukmdorlar
qarshiligi sindirildi. Bu jarayonda ko’ngillilardan iborat qo’shin o’rnini biroz
tartibga keltirilgan majburiy harbiy xizmat qo’shini egalladi.
1826 yilda amir Haydar vafot etgach uning katta o’g’li Amir Husayn
hukmronligi davri boshlandi. Lekin uning hukmronligi juda qisqa davom etdi. Amir
Husayn vafot etgach, taxtni Amir Haydarning ikkinchi o’g’li Umar egallaydi.
Ilmiybaza.uz
Ungacha Umar Karmana hokimi vazifasini bajarib uning hukmronlik davri to’rt
oydan kamroq davom etdi. Amir Nasrullo hokimiyatni qo’lga olgandan keyin (1827)
Shahrisabz, Kitob hokimliklari o’zlarini mustaqil deb e’lon qilgan edilar. Boshqa bir
qancha bekliklar ham amirga rasmangina bo’ysunishgan. Amir Nasrullo ularni
yagona davlatga birlashtirish, markaziy hokimiyatni kuchaytirish yo’lida qat’iyat
bilan kurash olib bordi. Bunda u o’zining amaldor xizmatkorlar tabaqasiga va harbiy
qo’shiniga tayanib ish ko’rdi. 1840 yilda amir Nasrullo Xo’jand va O’ratepani
Qo’qon xonidan tortib olib Shahrisabz, Kitob, Yakkabog’ bekliklarini ham o’ziga
bo’ysundirdi va 1842 yilda Qo’qon xonligini egallashga muvaffaq bo’ldi. U yerda
shoira Nodirabegimni ham vahshiylarcha qatl ettirdi.
Bu paytda Xiva xoni Ollohqulixonning Buxoro hududlariga bostirib
kirganligining xabarini eshitgan amir Nasrullo o’z qo’shinlarini Xiva xonligi
yerlariga olib kelib, Hazoraspni qamal qildi, ammo mag’lubiyatga uchradi. Shunday
og’ir sharoitda ham amir Nasrullo Buxoro amirligi viloyatlarini kuchli markaziy
hukumat ostida birlashtirish uchun kurashni davom ettirdi. Bu kurash 30 yil davom
etdi. Shahrisabz bekligini bo’ysundirish uchun Amir Nasrullo 32 marta yurish qilib
1856 yildagina o’z maqsadiga erishdi. Amir Nasrullo 1860 yilda vafot etadi va
taxtga uning o’g’li amir Muzaffar Karmanadan chaqirib taxtga o’tkazildi. Amir
Muzaffarxon dastlabki ikki yilida katta qo’shin to’plab Hisor, Darvoz, Ko’lob va
Baljuvon hududlariga yurishlar qilib mazkur yerlarni amirlikka qaytadan
bo’ysundirdi.
1864 yilda Rossiya imperiyasi bosqinchilarining Toshkentga hujumi
boshlanib, dastlabki harakatlar lashkarboshi Aliquli tomonidan muvaffaqiyatli
qaytarildi. Aliquli erishilgan yutuqlarni mustahkamlab ruslar egallagan hududlarni
ozod qilish uchun qo’shinni ko’paytirish harakatiga tushgan bir paytda 1864 yil
kuzida Buxoro amiri Muzaffarxonning Qo’qon xonligiga qarashli yerlarga bostirib
kirganligi haqida xabar olindi. Bu orqadan urilgan xanjardek xoinona ish edi. Aliquli
shunday hal qiluvchi bir vaqtda Buxoro amirining yordam berib, Vatanni himoya
qilish o’rniga, Qo’qonga qilgan hujumiga qarshi yurishga majbur bo’ldi. Amir
Muzaffarxon shiddat bilan O’zgangacha bo’lgan hududlarni qo’lga kiritdi. Biroq
Ilmiybaza.uz
1865 yil Toshkent qamali paytida amir toshkentliklarga hech qanday yordam
ko’rsata olmadi. 1866 yil yanvar oyida Buxoro amirligini bo’ysundirish uchun
Rossiya imperiyasi harbiy harakatlar boshladi. Rus istilochilari Buxoro amirligiga
qarshi urush harakatlarini ikki harbiy mavsumda – 1866 va 1868 yillarda o’tkazadi.
1866 yilda olib borilgan istilochilik bosqinlari oqibatida xonlikning O’ratepa,
Jizzax va Yangiqo’rg’on singari hududlari Rossiya tarkibiga kiritiladi. Ikkinchi
harbiy mavsumda – 1868 yil qirg’inbarotida esa Samarqandning olinishi, amir
qo’shinlarining Zirabuloqda uzil-kesil tor-mor etilishi sodir bo’ladi.
1868 yil 23 iyunda amir Muzaffarxon Turkiston general-gubernatorligi bilan
sulh tuzib, Rossiyaning vassaliga aylanadi. Bu sulhga ko’ra, Buxoro amirligi o’z
mustaqilligini yo’qotibgina qolmay, Samarqand, Kattaqo’rg’on, Zarafshon
daryosining yuqori qismidagi yerlardan ham ajraladi. Amir tovon sifatida 500 ming
so’m miqdorida oltin hisobidan tovon to’lashga, xorijiy mamlakatlar bilan mustaqil
aloqa o’rnatmaslik majburiyatini olishga va rus savdogarlariga amirlik hududida
erkin savdo qilishlariga, karvonsaroylar hamda do’konlar qurishlariga rozi
bo’ladi.Muzaffar hukmronligi oxirlarida o’g’li Abdulahadni valiahd etib
Peterburgga oq podsho huzuriga yuboradi. Imperator qabulida bo’lgan Abdulahad u
bilan bir necha bor maxfiy yig’ilishlarda qatnashdi. Shunday yig’ilishlarning birida
unga 21 punktdan iborat rasmiy hujjatga imzo chektirdilar. Unda amirlik hududidan
temir yo’llar, telegraf o’tkazish, cherkov qurish, rus savdogarlariga, fuqarolariga
binolar, yer maydonlari sotib olishga ruxsat berish masalalari ko’rsatilgan edi.
Buxoro amirligining ma’muriy-hududiy tuzilishi.
Buxoro amirligi ba’zi manbalarda viloyat deb nomlanuvchi bir nechta
bekliklarga bo’lingan edi. Har bir viloyat yoki beklik boshida hukmdor – hokim, mir
yoki bek deb ataluvchi amaldor turardi. Shuning uchun rus ilmiy adabiyotlarida bu
ma’muriy bo’linmalar ko’pincha bekliklar nomi bilan atalgan.
Buxoro amirligi ma’muriy jihatdan Chordjo’y, Karmana, Ziyovuddin, Nurota,
Xatirchi, Kitob, Shahrisabz, Chiroqchi, Yakkabog’, G’uzor, Boysun, Qorategin,
Dehnov, Hisor, Darvoz, Baljuvon, Shug’non-Rushon, Qabadiyon, Ko’lob,
Qo’rg’ontepa, Qarshi, Sherobod, Kalif, Karki, Burdaliq, Kabaliq, Sarijo’y kabi 28
Ilmiybaza.uz
ta beklik va Konimex, Karako’l, Vandanza, Pirmast, G’ijduvon, Varganza, Vobkent,
Shofirkon, Yortepa kabi 9 ta tumanlikka bo’lingan.Amirlikdagi bekliklar soni ham,
hududi ham doimo bir xil bo’lmagan va beklikning hajmi mahalliy sharoitga,
aholining soniga, shuningdek amirning ixtiyoriga bog’liq bo’lgan. U xohlasa
beklikning kattalashtirishi yoki kichikroq qilib qo’yishi mumkin edi.Ko’rib
o’tilayotgan davrda eng yirik bekliklar Shahrisabz, Hisor va Qarshi bekliklari
hisoblangan. Ularni amirning qarindoshi yoki to’la ishongan kishisi boshqarardi.
Kichikroq bekliklarga Denov, Sherobod, Chiroqchi, Kitob va boshqa bekliklar kirar
edi. Nihoyat ba’zilari, masalan, Kelif bekligi shaharcha va uning atrofidagi bir
nechta qishloqlardan tashkil topgan edi.
Qarshi bekligini boshqarish odatda valiahdga topshirilar edi.
P. Shubinskiy “XIX asrning 90-yillari boshida barcha bekliklar ichida 11 tasi
asosiylaridir, ulardan eng boyi bu Hisor bekligidir, u amir xazinasiga har yili yarim
million so’m daromad keltirardi, eng kambag’allari-Kelif va Uch-o’chiq
bekliklaridir, ular yiliga faqat 8000-10000 so’m to’lashardi xolos”, – deb yozgan
edi.Bekliklar soni biz ko’rib chiqayotgan davrda yigirmatadan ortiq edi. Ba’zi
manbalarda ularning soni 28 ta deb ko’rsatiladi. A. Gubarevich-Radobilskiy esa, XX
asr boshida Buxoro amirligida 24 beklik, 7 alohida amlokdorlik va 10 tuman bor deb
hisoblaydi. 1920 yili, Buxoro amirligining mavjud bo’lgan oxirgi yilida, Buxorodagi
RSFSRning muxtor vakilining bergan ma’lumotlariga qaraganda, deyarli rus
boshqaruvida bo’lgan Shug’non va Rushon kabi Pomiroldi tumanlarini
hisoblamaganda, amirlikda 28 ta beklik bo’lgan.
Amirlik shimolida, Nurota tog’larida – Nurota; Zarafshon havzasi quyi
oqimining o’ng sohilida-Xatirchi va Bog’ikalon, chap sohilida Ziyovuddin va
Karmana, qo’yi oqimida – Buxoro; Amudaryo vodiysida (Surxon quyiladigan
joydan qo’yiroqda) oqim bo’ylab – Kalif, Karki, Burdaliq, Chorjo’y, Usti;
Qashqadaryo havzasi yuqorisida – Kitob, Shahrisabz, Yakkabog’; G’uzardaryoda-
G’uzor; Qashqadaryo oqimi bo’ylab quyida – Chiroqchi va Qarshi; Sheroboddaryo
havzasida – Sherobod va Boysun; Surxon va Kofirnixon havzasida – Hisor;
Qabadiyon, Dehnov, Sarijo’y; Panj havzasida – Darvoz, Qorategin, Baljuvon,
Ilmiybaza.uz
Qo’rg’ontepa, Qo’lob bekliklar joylashgan.Ko’pgina manbalarda ta’kidlanishicha,
Hisor bekligi xonlikning ma’muriy boshqaruvida maxsus o’rinni egallagan bo’lib, u
amirning Sharqiy Buxorodagi valiahdi qarorgohi sifatida ham muhim o’rin tutgan.
Amirlikning hududi, ma’muriy tuzilishi va aholisi.
O’rta Osiyo xonliklari ichida Buxoro amirligi alohida mavqeiga ega bo’lgan,
katta hududlarni egallagan davlat edi. Manbalarga ko’ra, XVIII asrning o’rtalariga
kelib Buxoro amirligi hududlarida birmuncha o’zgarishlar sodir bo’ladi.Bu davrda
Buxoro hukmdorlari o’z tasarruflarida Buxoro shahri va uning atrofidagi Vobkent,
G’ijduvon, Qorako’l, Vag’oza tumanlari, Qashqadaryo va Miyonqol vohalarini
saqlab qololgan edilar. Xo’jand, Toshkent, Hisor vaqti-vaqti bilan esa G’uzor,
Shahrisabz, Nurota, shuningdek Amudaryoning o’ng sohilidagi Balx, Andxay,
Maymana, Badaxshon va Shibirg’onlar ham Buxoroga vassal bo’lishiga qaramay
unga itoat etmay qo’yganlar. Siyosiy parokandalikning asosiy sababi – so’nggi
ashtarxoniylar davridagi o’zaro kurashlar, markazdan qochuvchi kuchlar
mavqeining o’sishi edi.
XVIII asrning ikkinchi yarmidan boshlab, ya’ni mang’itlar sulolasi hukmronligi
o’rnatilgach, Buxoro amirligi yana asta-sekin mustahkamlana boshlaydi. Shu
asrning 70-80 yillariga kelib Buxoro amirligining markaziy hududini
Samarqand va Buxoro shaharlarini o’z ichiga olgan Zarafshon vohasi tashkil
qilar edi.
XIX asrning boshlariga kelib Buxoro amirligi hududiga Zarafshon hamda
Qashqadaryo vohalaridan tashqari Surhon vohasi, Hisor, Xo’jand, O’ratepa,
Panjikent kabi aholi zich joylashgan tumanlar, Janubiy Turkmanistonning katta
qismi, jumladan Chorjo’ydan to Murg’ob daryosigacha bo’lgan hududlar kirar
edi.
Bu davrda Buxoro amirligi hududlarining kengayishiga asosiy sabab –
mang’itlar sulolasining markazlashgan davlat barpo etishga intilishi edi. XIX
asr boshlarida Buxoro amirligi bir tomondan Eron va Afg’oniston,ikkichi
tomondan Xiva xonligi, uchinchi tomondan qozoq juzlari va to’rtinchi
tomondan Qo’qon xonligi hududlari bilan chegaradosh edi
Ilmiybaza.uz
Tadqiqotlar natijalariga ko’ra, mahalliy ma’muriyat namoyondalari mavzeni
qishloq va masjidlardan kattaroq hududiy bo’linma deb ta’riflanganlar. Misol
uchun, Karki viloyati mavzelarga bo’linsa ham ular o’z navbatida bekchalarga
bo’lingan, bekcha qishloqlardan iborat bo’lgan.
Pomir viloyatlaridagi Ro’shon va Shug’non ma’muriy tumanlari oqsoqollik
deyilgan. Aholi yashaydigan punktlar manbalarda uchta atama- qishloq,
mavze, daha nomlari orqali qayd etilgan.
Ma’lumotlarga ko’ra,Buxoro amirligi aholisi XVIII asrning ikkinchi yarmidan
boshlab tez ko’paya boshlaydi. XIX asrning boshlariga kelib amirlik aholisi
taxminan 2 mln.dan oshiq, 50-yillariga kelib taxminan 2,5mlndan ortiq kishini
tashkil etgan. Buxoro shahrida taxminan 60 mingdan ziyodroq, Samarqanda
shahrida esa taxminan 50 mingdan ortiq aholi istiqomat qilgan.
Amirlik aholisning katta qismini o’zbeklar tashkil qilgan bo’lib,juda ko’plab
o’zbek urug’lari vakillari amirlikning deyarli barcha hududlarida yashaganlar.
Aholi tarkibidagi tojiklar Samarqand,Buxoro,Nurota, Urgut, Kitob kabi
shaharlarda, tog’li tumanlarda, jumladan,Panjikent, Vaxsh, Hisor, Qorategin,
Ko’lob, Shahrisabz, Qobadiyon, Yakkabog’ bekliklarida, Zarafshonning yuqori
qismida istiqomat qilganlar
Turkmanlar ham Buxoro amirligi aholisining son jihatdan katta qismini tashkil
etganlar. Ular amirlikka qarashli bo’lgan Amudaryoning ikki qirg’og’ida
joylashgan yerlarda, ya’ni, amirlikning janubiy va g’arbiy hududlarida
istiqomat qilishgan. Buxoro amirligi hududida aholining kichik qismini arablar
tashil etgan bo’lib,ular asoan Qarshi va Sherobod bekliklarida yashaganlar..
Shuningdek amirlik hududida hindlar, eroniylar, yahudiylar, lo’lilar, afg’onlar,
qoraqalpoqlar, qozoqlar va qalmiqlar ham istiqomat qilganlar.
Buxoro amirligida istiqomat qilgan nomahalliy xalqlar,jumladan hindlar va
yahudiylar ijtimoiy qatlam sifatida to’la huquqga ega emas edilar va ular alohida
mavzelarda yashaganlar.
Amirlikda o’troq aholidan tashqari tog’ oldi va dasht hududlarda ko’chmanchi
va yarim ko’chmanchi aholi ham yashagan.
Ilmiybaza.uz
Buxoro amirligi aholisining etnik tarkibi:Turkiy xalqlar 85.0 %,ya’ni
1.830.254: Eroniy xalqlar 12.0%,ya’ni 258.389:Boshqa elatlar 3.0 %,ya’ni
64.597 Jami 100.0 %,ya’ni 2.153.240 nafarni tashkil etgan.
Amirlikning davlat boshqaruvi tizimi.
Mansablar, unvonlar va amallar
V.V. Krestovskiyning yozishicha, Buxoro amirligidagi beklar rus
gubernatorlariga teng bo’lishgan, faqat beklarning huquqlari ko’proq bo’lgan. Amir
bekka o’lim jazosi tayinlashdan boshqa barcha huquqlarni berardi. Bek amirga har
hafta o’z ishlari haqida yozma hisobot jo’natardi. U faqat fuqaroviy emas, balki
harbiy hokimiyatga ham ega bo’lib, soliqlar yig’ar, shuningdek urush paytida
qo’shinga odam to’plardi.O’z hududi va aholisi soniga, hamda o’zining ahamiyatiga
ko’ra barcha bekliklar bir xil emas edi. Yirik bekliklarda, odatda hukmdor amirga
qarindosh yoki yaqin kishi bo’lgani uchun, ba’zi bir dabdababozlik bor edi va
mahalliy hukmdor barcha narsada amirdan o’rnak olishga harakat qilardi.
Poytaxtdan uzoq bo’lgan va kambag’alroq hisoblangan bekliklarda ko’p narsalar
oddiy bo’lib, ortiqcha dabdaba bo’lmagan, bek a’yonlari kamroq va kichik
unvonlarda bo’lgan. Ammo shunga qaramasdan, deyarli barcha bekliklarda
boshqaruv tizimi aytarli bir xil edi.Viloyatdagi beklarni o’z qarorgohlari – qo’rg’on,
qal’a, hokimnishin degan joylari bo’lgan. Ko’p hollarda ular arofi mudofia devori
bilan o’ralgan joy edi.
Amirlikdagi bek mahkamasi ta’rifiga kelganda shuni ko’rsatmoq zarurki,
bekning huzurida doimo yasovulboshi bo’lardi. Bu kishi bekning eng yaqin,
ishonchli odami hisoblangan. Yasovulboshi bekning axborotchisi bo’lib, bu amal
o’z ichiga qisman mirshablik, qisman bek yordamchisi vazifalarini, bekka ariza
topshirish va bek buyruqlarini bajarishni o’z ichiga olgan. Har bir bekda ikkita
yasovulboshi bo’lgan. Yasovulboshi bekning shaxsiy qo’riqchilari boshlig’i ham
bo’lib, u ko’pincha bek qarorlarini amalga oshirishga bevosita rahbarlik qilgan.
Odatda yasovulboshiga qorovulbegi yoki miroxur kabi kichik amal va unvon ham
berilgan.
Ilmiybaza.uz
Bekliklardagi muhim amaldorlardan biri qozi hisoblanardi. Qozi amali
bekdan mustaqil bo’lgan. Qozi to’g’ridan-to’g’ri Buxorodan tayinlanar va o’sha
yerdan kelgan buyruq bilan almashtirilardi. Qozi odatda bekning harakatlarini
kuzatar va maxfiy ravishda Buxoroga xabar berib turar edi. Qozi beklikdagi fuqaro
ishlarini hal qilardi. Qoziga maosh tayinlanmas, odatda u tortishayotgan taraflardan
olgan yig’imlar va notarial tusdagi har xil bitimlar, pora va hadiyalar hisobiga kun
ko’rar edi.Buxoro amirligidagi har bir beklik kichik ma’muriy birliklarga-
amlokdorliklarga bo’lingan. Bu so’z bilan aslida amirga yoki davlatga qarashli, lekin
dehqonlar ixtiyorida bo’lgan alohida yerlar nazarda tutilardi. Amlokning o’zi
ma’muriy-soliq oladigan birlik edi. Amlok boshqaruvchisi bo’lgan ma’muriy
shaxsning, ya’ni amlokdorning eng muhim vazifasi amlok yerlaridagi dehqonlardan
soliq yig’ib olish edi. Amloklar xuddi bekliklar kabi, hududlari bilan bir-biridan
farqlangan bo’lib, ularning beklikdagi soni esa doimiy bo’lmagan va tez-tez o’zgarib
turgan.
Buxoro amirligidagi eng katta Hisor bekligi ma’lumotlarga ko’ra 23 ta
amloklikka bo’lingan bo’lgan. Ba’zi manbalarda ko’rsatilishicha esa u yerda 27
amlokdorlik bo’lgan. Rus zobiti kapitan Liliental Hisor bekligi 21 amlokdorlikka
bo’lingan deb qo’yidagilarni: Romit, Varzob, Fayzobod, Cho’rtan, Kofirnihon,
Dushanbe, Hisor, Shurion, Xonaqo, ikkinchi Xonaqo, Ali begi, Qoratog’, Regar,
Sarjo’y, Sariosiyo, ikkinchi Sariosiyo, Nurek, Yavon, Laqay, Sultan-Rovot va G’ozi
Maliklarni ko’rsatib o’tadi. Shu paytning o’zida, huddi shu tadqiqotchi so’zlariga
ko’ra, ancha kichik bo’lgan Qabodiyon bekligi atigi ikki amlokdorlik-Beshkent va
Bosh-Charvonga
bo’lingan.
Qo’rg’ontepa
bekligi
uchta
amlokdorlikdan
Qo’rg’ontepa, Jiliko’l va Saroydan iborat edi. Sherobod bekligi olti amlokdorlik-
Talashkon, Saliobod, Jar-Qo’rg’on, Gilam-Bog’, Talimoron, Saidobodga bo’lingan.
Boysun bekligi to’rtta amlokdorlik – Boysun, Yavmchi, Bosht-Hurd va
Darbantdan tashkil topgan. Qarshi bekligida XX asr boshlarida 15 ta amlokdorlik-
Qamashi, Jeynov, Kasbi, Maymanak, Koson, Po’lati, Parvoza, Fayzobod, Beshkent,
Potron, Fazli, Jumabozor, Xonobod, Chim, Qorabog’ bo’lgan.Ko’lob bekligining
ma’muriy bo’linishi o’ziga xos edi. Bu yerda 8 ta Mo’minobod, Ko’l, Sari-Chashma,
Ilmiybaza.uz
Quvray, Chubek, Sayot, Girdi-Qo’rg’oni Bolo va Girdi-Qo’rg’oni Poyon kabi
amlokdorliklar bo’lgan. Sanab o’tilgan amlokdorliklardan tashqari yana alohida
to’qqizta ma’muriy birlik Davlatobod, Tog’nov, Kishti, Poyondaryo, Bolodaryo,
Rog’i, Sari-Ko’l, Vari, Du-Oba bor edi. Ularni badaxshonliklar egallagan bo’lib ular
yuqorida ko’rsatib o’tganimizdek, Buxoro hukumati tomonidan berilgan imtiyozlar
va yengilliklardan foydalanar edilar. Bu ma’muriy birliklar boshida merosxo’r
hukmdorlar-sho (shoh)lar turardi. Bu so’z ilgari odatda Qorategin, Darvoz va Tog’li
Badaxshondagi mayda mustaqil hukmdorlarga nisbatan ishlatilgan.Bevosita
bekliklarga tobe amlokdorlardan tashqari amirga to’g’ridan-to’g’ri bo’ysinuvchi
amlokdorliklar ham bo’lgan. Lekin ushbu holat doimiy emas, balki vaqtincha
bo’lgan.
Amirlikdagi amlokdorliklar o’z navbatida bir necha kichik ma’muriy-hududiy
bo’g’inlarga bo’lingan. G’arbiy Buxoroda u kentlar deb atalgan. Sharqiy Buxoroda
esa u turlicha atalgan. Masalan Qorateginda miri - hazor, Hisor va Qabadiyonda
saod deyilgan.Kentlar bir necha qishloqlardan (arboblik) tashkil topgan bo’lib,
ularni
oqsoqollar
(arboblar)
boshqarishgan.Ba’zi
manbalarda
Buxoroga
bo’ysunuvchi 7 ta amlokdorlik, ba’zilarida esa 9 ta amlokdorlik nomlari keltiriladi.
Buni amlokdorlik markazining bir qishloqdan boshqasiga ko’chirilishi bilan ham
tushuntirish mumkin. Chunki amlokdorlikning nomi uning markazi bo’lgan qishloq
nomidan olingan. Shuningdek bir amlokdorlikning bir nechta nomga ega ekanligi
holati ham uchraydi. Masalan, eng yirik amlokdorlardan bo’lgan G’ijduvon,
shuningdek Xo’jai Jahon nomiga ham ega bo’lgan va bu nom maqbarasi
G’ijduvonda bo’lgan Xo’ja Abdulholiq G’ijduvoniy sharafiga qo’yilgan bo’lishi
mumkin. Biz bu masalaga oid barcha ma’lumotlarni o’rganib chiqib Buxoro
amlokdorliklari soni to’qqizta bo’lganini aniqlashga muvaffaq bo’ldik. Xususan,
Buxoro shimoli-sharqida Pirmast, Vobkent, G’ijduvon va Varganza shimol va
shimoli-g’arbda Shofirkon, Zandani va Romitan, g’arbda Xayrobod (Jondor) va
janubi-g’arbda Qorako’l amlokdorliklari joylashgan bo’lgan.
Buxoro amlokdorliklari yoki tumanlari xonlik poytaxtiga yaqin bo’lganliklari
sababli katta ahamiyatga ega edi. Bu yer amlokdorlari deyarli bekga teng bo’lgan va
Ilmiybaza.uz
amir tomonidan tayinlangan. G’ijduvon kabi yirik tumanda to’qsabodan tortib,
biygacha bo’lgan unvondagi amaldorlar ham bor edi. Agar G’ijduvon amloklari
amalga ko’tariladigan bo’lsa, ular odatda biror yerga bek sifatida jo’natilgan. Bu
amlokdorliklarda bekliklardagi kabi qozi, rais, mirshab kabi amaldorlar bo’lgan va
ular amlokdor bilan birgalikda chor hokim deyilgan. Bu amaldorlarning barchasini
bevosita amir tayinlagan. Har bir amlokdorlikda zakotchi ham bo’lgan va uni
qo’shbegi tayinlagan.Buxoroga yaqin qishloqlar «qishloqi atrofi shahar» deyilgan.
Ular yuqorida sanab o’tilgan bironta ham ma’muriy birlikka kirmagan. Bu qishloqlar
Buxoro bosh raisi yordamchilari-noiblari boshqaruvidagi bir nechta mayda
ma’muriy birlikni tashkil etganlar. Buxoro noibliklari qatoriga Buxorodagi bosh
ziyoratgoh-shayx Bahovuddin maqbarasi va unga tegishli yerlari bilan birga
kirgan.Ma’muriy zinapoyaning keyingi pog’onasi qishloq ma’muriyati hisoblangan.
Shu bilan birga qator tumanlarda yanada mayda ma’muriy birliklar ham bo’lgan.
Sharqiy Buxorodagi tog’lik bekliklarni tadqiqot qilgan mutaxassislar shuni
ko’rsatishadiki, ba’zi bekliklarda, masalan Qorateginda amlokdorliklar qator
hollarda, ammo har doim emas, yanada kichikroq miri hazor nomli ma’muriy
birliklargabo’lingan, ba’zilarida esa miri hazorliklar biron-bir amlokdorlikka
kirmay, to’g’ridan-to’g’ri bekka bo’ysungan. Bunday turli-tuman ma’muriy
bo’linish mahalliy urf-odatlar va o’ziga xosliklar natijasida tarixan shakllangan
bo’lib, u biz o’rganayotgan davrgacha yetib kelgan.Buxoro amirligi quyi ma’muriy
bo’linishida biz uchratgan mirixazor va saada terminlari eski ma’muriy bo’linish –
yuz (sada) va ming (hazorga) qoldiqlari edi. Mingboshi so’zining kelib chiqishini
ham shunday tushuntirish mumkin.Ko’rsatilgan quyi ma’muriy bo’linishlar shuni
ko’rsatadiki, Buxoro amirligining turli tumanlarida ular turlicha bo’lgan. Shu narsa
kishi e’tiborini o’ziga tortadiki, qator hollarda qishloq ma’muriyati qishloq
boshqaruvchisi (oqsoqoli) va bir guruh qishloqlarning boshqaruvchilariga bo’lingan.
Bu oxirgilar amlokdor va qishloq oqsoqoli orasidagi oraliq bog’lovchi hisoblangan.
Bu oraliq bog’lovchi har doim va har yerda ham bo’lavermagan. Ammo bu bo’linish
ham shartlidir. Yirik qishloqlar mazelarga bo’lingan bo’lsa, har bir alohida mavze
yoki masjid jamoasini ko’pincha oqsoqol boshqargan. Bu holda qishloqni
Ilmiybaza.uz
boshqaruvchi amaldor ixtiyorida bir nechta oqsoqollar bo’lardi. Aksincha,
qishloqlar kichik bo’lsa, bir oqsoqol ulardan bir nechtasini jamlagan holda
boshqarardi.Shunday qilib, Buxoro amlokdorliklari qishloqlarida oqsoqollar qo’yi
ma’muriyat vakillari edi, har bir qishloqda, katta qishloqlarda esa har mavzeda
(masjidda) bir oqsoqol bo’lardi.
Davlat hukm surarkan, albatta uni ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy masalalarini
hayotga tadbiq etuvchi amaldorlar va davlat lavozimlari bo’lib, ularda faoliyat
ko’rsatuvchi shaxslar bo’lishi muqarrar.Amallar va lavozimlar har bir davlatda
mavjud bo’lgan va bo’ladi. Shu bilan birga turli xil davlatlarda amallar va lavozimlar
turli xil vaqtlarda turlicha bo’lib turgan. Ushbu lavozim va amallar har bir davlat o’z
nomiga ega bo’lib, egallab turgan va bajargan ish darajasiga qarab turlicha
nomlangan. Amirlikda qimmatbaho narsalar va amir savdo qiluvchi mollar
saqlanadigan «Yuqori omborxona (amborxonayi bolo)» mavjud bo’lib, uni
«Yuqori qo’shbegi» boshqargan. Zakotdan tushgan narsalar saqlanadigan
omborxona «Qo’yi omborxona» (amborxonayi poyon) deb atalgan bo’lib, uni
«Qo’yi qo’shbegi» boshqargan.Buxoro shahridagi jamoat tartibini saqlash
mirshablarga
topshirilgan
bo’lib,
odatda
ular
shahar
mirshabboshiga
bo’ysinishgan. Shu narsani ta’kidlash kerakki, Buxoro shahri mirshabboshisiga bir
vaqtning o’zida amirlikdagi boshqa barcha shaharlar mirshablari ham bo’ysinishgan.
Uning idorasini «mirshabxona» deyishgan. Buxoroda mirshabxona Arkdan tashqari,
zindon yaqinida joylashgan edi.
Buxoro shahrida odamlar harakati xufton nomozidan so’ng, ya’ni qorong’u
tushgandan ozgina vaqt o’tgach to’xtagan. Aynan shu paytda Buxoro shahrining 11
(o’n bir) darvozasi va to’pchiboshi o’tirgan ark darvozasi qulflangan va barcha
darvozalar kaliti qo’shbegiga topshirilgan. Shaharning har bir darvozasiga ikki
qo’riqchi – darvozabon qo’yilgan. Shahar mirshabboshisi kechasi shaharni
aylanib yurib, o’z odamlaridan shaharning qaysi mavzesi va qaysi uyda bazm va
man’ etilgan o’yinlar o’ynalayotganligi to’g’risida ma’lumotlar olib, ushbu
ma’lumotlar asosida o’z xizmatchilari bilan borib gunohkorlarni ushlab, ularga
nisbatan jarima belgilab jazolashgan. Jarima to’lashga qurbi yetmaganlar vaqtincha
Ilmiybaza.uz
qamoqqa tashlangan. Shu narsani alohida ta’kidlash lozimki, Buxoroda hatto to’y va
ruxsat berilgan bazmlar ham belgilangan vaqtda tugashi shart bo’lgan va ayrim
sabablar bilan ushlanib qolgan to’y yoki bazm ishtirokchilari shu xonadonda
tonggacha qolishlari shart edi.
Buxoro amirligidagi markaziy davlat boshqaruvida amirlik poytaxti
hisoblanmish Buxoro shahri alohida o’rin tutgan. Jumladan Buxoro shahri hokimi
amirning birinchi vaziri va boshqa viloyat boshliqlari boshqaruvchisi hisoblangan.
Buxoro shahri mirshablari boshlig’i esa o’z navbatida barcha bekliklardagi
mirshablar ishini boshqargan. Poytaxt oliy qozisi, ya’ni qozikalon-amirlikning
barcha qozilari boshlig’i hisoblangan. Mana shu holat asosida Buxoro amirligida
juda katta markazlashuv vujudga kelgan.Yana shuni ta’kidlash lozimki, Buxoroda
o’sha davrda qo’shbegi, qozikalon, bosh rais va Buxoro shahri mirshabboshisini
birgalikda «chor hokim», ya’ni «to’rt hokim» deb yuritilgan.P. Shubinskiy
ma’lumotlariga qaraganda amir huzurida o’sha davrda din, fuqarolik va harbiy
sohalar vakillardan iborat kengash faoliyat ko’rsatgan. Ushbu kengashda qo’shbegi,
bosh zakotchi, to’pchiboshi va boshqa oliy amaldorlar ham ishtirok etishgan.
Ushbu kengash doimiy ravishda faoliyat ko’rsatmagan bo’lsa kerak, negaki biror bir
arxiv hujjatlari, yohud mahalliy tarixchilar asarlarida va boshqa manbalarda ushbu
kengash to’g’risida deyarli ma’lumotlar uchramaydi va fikr bildirilmaydi.
Bizningcha ushbu kengash biror bir muhim islohot o’tkazilayotgan paytda va o’ta
muhim masala yechimi qidirilgan paytda chaqirilgan bo’lishi ehtimoldan holi emas.
Buxoro amirligi ijtimoiy-siyosiy hayotida, davlat boshqaruvida harbiy ma’muriy va
din peshvolarining tutgan o’rni ham o’ziga xos bo’lgan. Buxoro amirligida din
vakillari juda ko’p bo’lgan va ular ta’sirli kuchga ega bo’lishgan. Din vakillari
aksariyat hollarda imtiyozli guruhlardan-sayyid va xo’jalardan tashkil topgan edi.
Amirlikdagi yuqori diniy amaldorlardan biri hisoblangan shayxulislom XVII –
XVIII asrlarda davlatda eng oliy toifali din vakili hisoblangan. Ammo biz ko’rib
chiqayotgan davrda uning vazifalari ancha torayib, asosan arzlar va payg’ambar,
hamda uning xalifalaridan kelib chiqishi muammolarga bag’ishlangan masalalarni
ko’rib chiqishdan iborat bo’lib qolgan. XIX asr ikkinchi yarmi – XX asr boshlarida
Ilmiybaza.uz
shayxulislom o’rnini qozikalon egallaydi. Amir huzuridagi Kengashda din
vakillaridan qozikalon, shayxulislom, naqib va rais (muhtasib) qatnashgan.
Buxoro amirligi tarixi, davlat tuzumi to’g’risida tadqiqot olib borishgan ko’p
olimlar diniy unvonlar to’g’risida to’xtalishganda ba’zan muftiy, qozi va
boshqalarni ham ko’rsatib o’tishgan. Aslida bu noto’g’ri. Boshqacha qilib aytganda
ular unvon bilan amalni chalkashtirib yuborishgan.
Aslida esa Buxoro amirligida rasman uchta diniy unvon: 1) o’roq, 2) sudur
va 3) sadr mavjud bo’lgan.
Tarixiy ma’lumotlar shundan guvohlik beradiki, madrasani tugatgan shaxs
mulla, qozi, rais amallarini egallashlari mumkin bo’lgan. Yuqoridagi amallarda bir
necha yil ishlagandan so’ng, fiqh sohasida qo’lga kiritgan yutuqlari asosida unday
shaxslarga dastlab o’roq, keyin sudur va so’ngra sadr unvonlari berilgan. Eng
oxirgi – yuqori diniy unvon sohibi bo’lgan shaxs qozikalon, muftiy a’lam, oxun
kabi diniy amallarni egallashi mumkin bo’lgan.Buxoro amirligida din vakillarining
kuchi va ta’siri ancha salmoqli bo’lgan. Din vakillari sudni, odamlar xulqini,
ta’limni nazorat qilib, uni boshqarishga mas’ul hisoblangan.Buxorodagi barcha
fuqaro sudi shariat bo’yicha boshqarilgan va bu boshqaruv «qozi» deb ataluvchi
shaxslar qo’lida bo’lgan.Bosh qozi, ya’ni qozikalon poytaxt bosh qozisi va ayni
paytda amirlikdagi boshqa barcha qozilar boshlig’i hisoblangan. Amirlikda harbiylar
tomonidan sodir etilgan jinoyatlar va ularning shikoyatlarini shu masala bo’yicha
shug’ullanuvchi maxsus amaldor, ya’ni qozi askar ko’rib chiqqan. Ushbu turdagi
jinoyatlarga fatvo tayyorlash muftiy askar zimmasida bo’lgan.Bundan ko’rinib
turibdiki, amirlikdagi harbiylar va fuqarolik ishlari alohida-alohida mahkamalar
tomonidan ko’rib chiqilgan.
Buxoro amirligi boshqaruv tizimida o’ziga xos o’rinni «rais» egallagan.
Ushbu amal yarim diniy, yarim tartibotchi usulida edi. Buxoro amirligida bosh rais
odatda eshon rais yoki rais-ush shariat deb atalgan. Bosh raisga barcha mahalliy
raislar bo’ysingan. Bosh rais ularni amir oldida tekshiruvdan o’tkazib turgan.Davlat
tizimidagi keyingi amaldor bu artilleriya boshlig’i to’pchiboshiyi askar hisoblangan.
Uning qo’l ostida shogird-pesha, mirza va merganlar bo’lgan.Keyingi amaldor
Ilmiybaza.uz
amirlikda bosh qozi-qozikalon hisoblangan. Qozikalon apparatiga devonbegi,
alamiyon, tergovchi, mahram boshi, miroxo’r boshi, tarakachi, muharrir,
mulozimlar, mirzalar, shotirlar, tilmoch va dahboshi (o’nboshi) kirgan.
Qozikalondan keyin turadigan amaldor raisi kalon hisoblangan. U eshon rais
deb ham yuritilgan. Uning apparatiga vaqtincha o’rinbosarlik qiluvchi xalifa, noib,
durra-dast, mulozimlar, mirzalar, miroxo’r boshi, devonbegi, tarakachi, tergovchi,
shahar mirobi kirgan.Shuningdek ijro hokimiyatini amalga oshiruvchi lavozimlar
qatoriga shahar xavfsizligiga javobgar bo’lgan mirshab va uning qo’l ostidagilar,
suv ta’minotiga javobgar shaxs bo’lgan mirob va uning qo’l ostida ishlaydiganlar
kirgan.
Mirshab qo’l ostida yasavul boshi, devonbegi, mahramboshi, mirzalar, dahboshi,
kechki qarovul hisoblangan shabgardlar, farroshboshi va miroxo’rboshi faoliyat
ko’rsatgan.Mirob taasarufida esa mahram, mirzalar, bakavullar, miroxo’rlar, suv
tarmoqlari nazoratchilari, arboblar, mahalla, mavze va qishloq oqsoqollari
bo’lishgan.mir Muzaffar huzurida yuqorida keltirilgan yuqori mansabdorlar bilan
birga qo’yidagi amaldorlar ham xizmat qilishgan. Amir farmonlarini yetkazuvchi
parvonachi, amirga doimo hamroh bo’lib yuruvchi hidoyachi, amir maslahatchisi va
xorijiy mehmonlarni kutib oluvchi shig’ovul, amir osoyishtaligi va tinchligini
muhofaza qiluvchi tongotar, amirga qaratilgan barcha salom va ta’zimlarni qabul
qiluvchi va javob beruvchi salom og’asi, amir dasturxoniga javobgar dasturxonchi,
amir safari chog’ida namozga chorlovchi-imomi jilov, amir safari chog’ida qonun
bilan shug’ullanuvchi-mufti jilov, amir maslahatchilari guruhi-jamog’a shular
jumlasidandir.Amirga bo’lgan sadoqati va xizmati uchun alohida diqqatga sazovor
bo’lganlar dodxoh, inoq, to’qsabo, otaliq, eshik-og’asi kabi unvonlarga ega
bo’lishgan.
Davlat boshqaruvi tizimi. Buxoro amirligida XVIII asrning ikkinchi
yarmidan boshlab mang’itlar sulolasining vakillari hukmronlik qiladilar. Sulola
hukmronligining asoschisi Rahimbiy ibn Hakimbiy biroz muddat (1747 yildan
keyin) Abdulfayzxonning o’g’illariga otaliq bo’lgan bo’lib, 1756 yilda sayidlar,
xo’jalar va ruhoniylar tomonidan Buxoro taxtiga o’tqaziladi. Rahimbiy xon
Ilmiybaza.uz
unvonini olmasdan o’zini “noib ulhukumat” (“hokim o’rinbosari”) deb bilgan.
Doniyolbiy otaliq ham xonlikka da’vo qilmay avval Fozilto’rani, keyin esa
Abdulg’oziyni(1758- 1784 yy.) xon deb e’lon qilib, o’zi ularga noib hisoblangan.
Shohmurod 1785 yilda Buxoroda “amir” unvoni bilan taxtga o’tiradi. Buxoro
amirligining siyosiy tizimi, idora etish tartib-qoidalari, davlat ramzlari, unvon va
mansablar haqida ko’pgina olimlar tadqiqot ishlari olib borganlar. Ushbu
tadqiqotlarning tahlillari shuni ko’rsatadiki, mang’itlar hukumronligi davrida davlat
tizmida jiddiy o’zgarishlar amalga oshirilmagan. Bu davrda oliy hukumdor garchi
amir unvoni bilan hokimiyatni boshqargan bo’lsa-da, Buxoro amirligi ham o’z
tizimi, qonun-qoidalari, boshqaruv tartiblari va butun mohiyati bilan, o’rta asrlar
Movarounnahrdagi musulmon davlatlari, xususan, shayboniylar va ashtarxoniylar
davlat tizmidan deyarli farq qilmagan. Buxoro amiri Sayyid Olimxon o’zining
“Buxoro xalqining hasrati tarixi” asarida Buxoro amirligining siyosiy va idoraviy
tashkilotlari hamda davlat boshqaruvi haqida ma’lumotlar berib, jumladan
quyidagilarni yozadi: “Buxoro amirlari hukm yuritishlarida – shariat usul va
odatlariga rioya qilar edilar. Buxoroning islom ulamolari amirni payg’ambar
xalifasi-o’rinbosari, usul va shariat himoyachisi deb bilar edi. Amirning tirikchiligi
butunlay shariatga mos bo’lardi, uni buzish mumkin emas edi. Buxoro xonlari
butunlay mang’itlarning o’zbek toifasidan bo’lgan.
Buxoro podshohlarini o’zbek odatlariga ko’ra, to’shakcha ustiga tabarrukona
o’tqazib, sayyidlar, xo’jalar va mullolar uni yerdan ko’taradilar. Buxoro mamlakati
28 ta viloyat (bog’ot)ga bo’linar edi. Eng katta viloyatlarga amirning o’zi hokimlarni
tayinlar edi. Bu viloyatlarga Nurota, Qorako’l, Boysun, Hisor, Dehnov, Qo’rg’on,
Boljuvon, Ko’lob, Qubodiyon, Darvoz, Ro’shon, Samarqand, Miyonqol, Farob,
Urmeton va Maschohlar kirar edi. Valiahdga qarashli mulk Qarshi hisoblanar edi.”
Buxoro amirligida davlat mutlaq qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatga ega
bo’lgan amir tomonidan boshqarilar edi. Davlat ahmiyatiga molik bo’lgan siyosiy,
ijtimoiy-iqtisodiy,diniy va boshqa masalalar Buxorodagi bosh qarorgoh – Arkda
ko’rib chiqilgan hamda hal etilgan. Bosh qarorgoh hisoblangan Arkda amir va uning
oilasidan tashqari qo’shbegi, shig’ovul, to’pchiboshi, mirzaboshi kabi saroy
Ilmiybaza.uz
amaldorlari o’z oilalari va xizmatkorlari bilan yashagan. Zaruratga qarab mamlakat
poytaxtida amir boshchiligida Davlat Kengashi chaqirilib turilgan.
An’anaga ko’ra, lavozimlariga qarab 5 tadan 20 tagacha amaldorlar a’zo
bo’lgan ushbu kengashda mamlakat hayotiga doir eng muhim masalalar ko’rib
chiqilgan. Ilgarigi davrlarda bo’lagani kabi mang’itlar davrida ham davlat
boshqaruvi tizimi ikki bo’g’in – markaziy va mahalliy boshqaruv tizimidan iborat
bo’lgan. Bu tizimlar musulmon davlatlariga xos bo’lgan murakkab boshqaruv
tarmoqlariga ega bo’lgan hamda asosan amir, saroy amladorlari, o’zbek urug’lari va
qabila boshliqlari, ulamolar, harbiy boshliqlardan tashkil topgan. Amirlikdagi
markaziy hokmiyat amir boshchiligidagi saroy a’yonlari qo’lida bo’lsa, mahalliy
boshqaruv viloyat noiblari qo’lida edi. Viloyat beklari amir tomonidan asosan
mang’it urug’i vakillaridan tayinlangan. Amirlikning poytaxti Buxoro va uning
atrofidagi tumanlar amir tomonidan boshqarilgan. Viloyat beklari nisbatan kichik
hududiy bo’linmalar amlok mulklar hisoblanib, ularning boshqaruvchilari amaldor
deb atalgan. Amirlikning ma’muriy tuzilishidagi eng quyi bo’g’in qishloq jamoalari
bo’lib, ularni oqsoqollar boshqargan. Xullas, Buxoro amirligi rus istilosiga qadar
hozirgi O’zbekiston, Tojikiston va Turkmaniston respublikalarining katta qismini
o’z ichiga olgan O’rta Osiyodagi yirik davlat edi.
Buxoro
amirligining
davlat
boshqaruvi
ikki
qismdan
iborat
bo’lgan.Birinchisi, amir saroyining xizmati bo’lsa, ikkinchisi bevosita davlat
boshqaruvi hisoblangan.Saroyda quyidagi aniq vazifalar mavjud bo’lgan:
Udaychi – ularning vazifasiga doim amirning yonida bo’lish, unga ish
yuzasidan ma’lumotlar berib turish, shuningdek, Peterburg va Turkiston general-
gubernatori qoshidagi elchixonalarda alohida topshiriqlarni bajarish kirgan;
Shig’ovul – shaxsiy adyutantlar;
Mirzo, munshiy – amirning shaxsiy kotiblari;
Mirzo- mushrif – amirning ikkinchi darajali kotiblari;
Mehmonxona amaldori (mehmonxudoy) – amir mehmonxonasi xodimi;
Devonbegi – daromad, xarajat va xo’jalikni boshqaruvchi mansabdor shaxs;
Miroxurboshi – otlar, anjom va harakatlanish qismlarini boshqaruvchi shaxs;
Ilmiybaza.uz
Mirshabboshi – politsiya qismini boshqaruvchi shaxs;
Jamoat – mehmon kutish va yig’ilishlarda ishtirok etuvchi shaxslar;
Yurtchi – amirning chiqishlarida oldinga chiqib yo’l ochib boruvchi shaxs;
Shogird-pesha – amirning maxsus farmonlari bitilgan pochtani yetkazib
berish bilan shug’ullanganlar va alohida topshiriqlarni bajarib turganlar;
Sarkarda – qabila boshliqlari, sobiq beklar ham tayinlanganlar, ular Buxoro
navkarini boshqarganlar;
Mahramlar – yaqin shaxsiy himoyachilar;
Farroshboshi, sharbatdor, oftobachi (yuvinish asboblarining mutasaddisi),
bakovul-oshpaz, shabgard (tungi qorovullar) va boshqalar;
Ma’muriy boshqaruvni maxsus tashkil etilgan quyidagi to’rtta markaziy organ
amalga oshirgan: davlat devonxonasi, moliya-soliq organi, diniy sud organi va
nazorat organi.
Davlat devonxonasi boshqaruv organi sifatida amaldorlar tarkibini to’ldirish,
ularni almashtirish, Rossiya siyosiy agenti va mahalliy (joylardagi) amaldorlar bilan
yozishmalar olib borish, chet el mahsulotlaridan soliq yig’ish ishlarini boshqarish
bilan shug’ullangan.
Devonxonani mamlakatning bosh vaziri Qo’shbegi boshqargan. Amir
mamlakatda bo’lmagan paytlarda davlat boshqaruvi uning qo’lida bo’lgan. Ikkinchi
boshqaruv moliya-soliq organi bo’lib, ma’muriy boshqaruv organi hisoblangan va
uni Devonbegi boshqargan. Devonbegi lavozimi Qo’shbegidan keyin ikkinchi
o’rinda turgan. Bu organ mamlakatda soliq yig’ish, xazinaning daromad va
xarajatlarini
hisoblash
bilan
shug’ullangan.
Uning
qoshida
mirzolar,
shogirdpeshalar, mehmonxona amaldorlari, zakotchilar, miroxurboshi, sharbatdor,
mahramlar, navkarlar (300 nafarga yaqin) va quyi izmatchilar bo’lgan. Barcha
amaldorlar Devonbegi tomonidan lavozimiga tayinlangan va amir tomonidan unvon
berilgan.
Uchinchi ma’muriy boshqaruv diniy sud organi hisoblanib, uni amirning bosh
din peshvosi Qozikalon boshqargan. Bu organ sud ishlari, notarial vazifalar, din
veshvolariga bog’liq masalalarni hal qilish va o’quv muassasalarining faoliyatiga
Ilmiybaza.uz
rahbarlik qilgan. Uning qoshida mirzolar (ish yurituvchilar), qozilar, mullai azimlar
(tergov ishlarida jalb etiladigan vakillar), devonbegi (xo’jalik yurituvchi shaxs),
miroxurboshi, mahramlar hamda quyi xizmatchilar faoliyat ko’rsatgan. Mazkur
mansabdorlarni Qozikalon tayinlagan va vazifasidan ozod qilgan.
To’rtinchi ma’muriy nazorat organi Rais qaramog’ida bo’lib, uning
vakolatiga qonunlarning bajarilishi, axloqiy soflik, diniy e’tiqodni himoya qilish
hamda bozorlarda tosh-tarozi va o’lchov birliklarining aniqligi ustidan nazorat qilish
kirgan. Uning qoshida mirzalar, raislar (topshiriqlarning bajarilishiga mutasaddi
amaldor), mahramlar, devonbegi(xo’jalik boshqaruvchisi), miroxurboshi va quyi
xizmat vakillari faoliyat ko’rsatgan. Barcha amaldorlarni Bosh Raisning o’zi
tayinlagan. Bosh Rais bevosita amir va Qozi kalon oldida javob bergan.
Mansablar, unvonlar va amallar. Avvalo, ta’kidlash lozimki, manbalar va
adabiyotlarda Buxoro amirligida mavjud bo’lgan unvon, mansab hamda amallarga
oid ma’lumotlar juda chalkash, ko’p hollarda bir-birini inkor etadi. So’nggi yillarda
Sh.Vohidov va R. Xoliqovalar o’z tadqiqotlarida ushbu masalalarga aniqlik
kiritishga harakat qilganlar. Quyida ularning tadqiqotlariga asoslanib amirlikdagi
mansablar va unvonlar haqida so’z yuritamiz. Buxoro amirligidagi eng yuqori unvon
va mansablar, avvalo mang’it urug’i vakillariga,sayyidlarga, xo’jalarga hamda
ulamolarga berilgan bo’lib, davlatdagi eng yuqori unvon amir ul-umaro, otaliq,
hokim(valiy, bek), qo’shbegi va devonbegilar bo’lgan. Davlat amir, amir ul-umaro
tomonidan boshqarilib, u amalda va rasman cheklanmagan huquqlarga ega bo’lgan.
Oltin O’rda davlatida joriy etilgan otaliq unvoni mang’itlar davriga kelib otaliqqa
olingan shaxsning maslahatchisi va ishonchli vakili, harbiy va ma’muriy ishlarda
asosiy vakiliga aylandi.
Amir Shohmurod davrida otaliqning vakolatlari cheklanib, unga Zarafshon
daryosi suvining tasimotini nazorat qilish, Buxoro kanali(rud-i shahr) va dorug’alik
vazifasi yuklanadi. Budavrda qo’shbegi yoki qo’shbegiyi bolo eng oliy saroy
mansabi hisoblanib uning mavqei juda baland bo’lgan. Amalda bosh vazir
vazifasini bajargan bu mansab egasi iqtisodiy,siyosiy va harbiy masalalar bo’yicha
amirning eng yaqin odami bo’lgan. Saroydagi oliy mansablardan yana biri
Ilmiybaza.uz
devonbegi bo’lib,bu mansabdor vazir vakolatlariga ega bo’lgan. Devonbegi moliya
ishlari, daromad va xarajatlar hamda soliq yig’ish ustidan to’la nazorat qilish
ishlariga javob bergan. Amirlikdagi markaziy davlat boshqaruvida Buxoro shahri
alohida o’rin egallagan. Jumladan, Buxoro shahri hokimi amirning birinchi vaziri va
boshqa viloyatlar boshqaruvchisi hisoblangan. Shahardagi jamoat tartibini saqlash
mirshablarga topshirilgan bo’lib, ular shahar mirshabboshisiga bo’ysunishgan.
Buxoro shahri mirshabboshisiga boshqa barcha shaharlar mirshabboshilari
bo’ysungan. Mang’itlar davrida Buxoroda qo’shbegi, qozikalon, bosh rais va
mirshabboshi birgalikda “chor hokim”, ya’ni, “to’rt hokim” deb yuritilgan.
Amirlikning boshqaruv tizimida bosh rais alohida ahamiyatga ega bo’lgan. Ushbu
amal yarim diniy, yarim targ’ibotchi usulida edi. Amirlikda bosh rais odatda eshon
rais yoki rais-ush shariat deb atalgan bo’lib unga barcha mahalliy raislar bo’ysungan.
Bosh rais ularni vaqti-vaqti bilan amir oldida tekshiruvdan o’tkazib turgan. Eshon
rais qozikalondan keyin turadigan amaldor bo’lib, uning mahkamasiga vaqtincha
o’rinbosarlik qiluvchi xalifa, noib, mulozimlar, mirzalar, miroxo’rboshi, tergovchi,
shahar mirobi kabilar kirgan. Amir saroyida ijro hokimiyatini amalga oshiruvchi
lavozimlar qatoriga shahar xavfsizligiga javobgar bo’lgan mirshab va uning qo’l
ostidagilar, suv ta’minotiga javobgar bo’lgan mirob va uning qo’l ostida
ishlaydiganlar kirgan. Mirshab qo’l ostida yasovulboshi, devonbegi, mahramboshi,
mirzalar, dahboshi,shabgard(kechki qorovul), farroshboshi kabilar bo’lgan. Mirob
tasarrufida esa mahram,mirzalar, bakovullar, miroxo’rlar, suv tarmoqlari
nazoratchilari,mahalla, mavze va qishloq oqsoqollari faoliyat yuritganlar. Amirning
ikkinchi vaziri qo’shbegi poyon, ba’zi manbalarda mir poyon deb atalgan bo’lib,
unga yasovulboshi, miroxo’rboshi, xazinachi, mirzalar,bakovulboshi, zakotchilar
bo’ysungan. Miri poyon ularni bevosita o’z nazoratiga olib turgan. Buxoro amiri
huzurida yuqori lavozimdagi mansabdorlar bilan birga quyi amaldagi mansabdorlar
ham mavjud bo’lgan. Amir farmonlarini yetkazuvchi parvonachi, amirga doimo
hamroh bo’lib yuruvchi hidoyachi, amir maslahatchisi va xorijiy mehmonlarni
ko’tib oluvchi shig’ovul, amir osoyishtaligi va tinchligini muhofaza qiluvchi
tongotar(tunqator), amirga qaratilgan salom va ta’zimlarni qabul qiluvchi javobgar
Ilmiybaza.uz
salom og’asi, amir dasturxoniga javobgar dasturxonchi, amir safari chog’ida
nomozga chorlovchi imomi jilov, amir safari chog’ida qonun bilan shug’ullanuvchi
mufti jilov, amir maslahatchilari guruhi jam’og’a kabilar shular jumlasidan. Amirga
bo’lgan sadoqati va xizmati uchun alohida shaxslar dodhoh,inoq, to’qsabo,otaliq,
eshikog’asi kabi unvonlarga ega bo’lganlar.
XVIII-XIX asrning birinchi yarmida amirlikda eng oliy diniy mansab
shayxulislom hisoblangan. Ammo,bu davrda uning vazifalari ancha toraygan edi.
XIX asr o’rtalaridan boshlab shayxulislom o’rnini qozikalon egallaydi. Yuqorida
eslatilgan amir huzuridagi kengashda din vakillaridan qozikalon, shayxulislom,
naqib va rais qatnashgan. Amir Muzaffar davridan boshlab amirlikdagi barcha
huquqiy normalar qozilar tomonidan hal qilingan. Barcha fuqarolik,xo’jalik va
jinoiy ishlar Qur’on asosida ko’rib chiqilgan hamda jazolar tayinlangan. Qozilar
amir irodasiga ko’ra qozikalon tomonidan tayinlangan.
Shariat bo’yicha boshqaruv qozilar qo’lida bo’lgan. Qozikalon amirlik
poytaxtining bosh qozisi bo’lishi bilan birga, davlatdagi boshqa qozilar boshlig’i
hisoblangan. Amirlikda rasman uchta diniy unvon – o’roq, sudur va sadr mavjud
bo’lgan. Manbalarga ko’ra, madrasani tugutgan shaxs mulla, qozi, rais amallarini
egallashi mumkin bo’lgan. Yuqoridagi amallarda bir necha yil ishlagnidan so’ng
shariat huquqlari sohasida to’plagan bilim va tajribalari asosida bunday shaxslarga
dastlab o’roq, keyin sudr va so’ngra sadr unvonlari berilgan. Eng oxirgi diniy unvoni
bo’lgan shaxslar qozikalon, muftiy, a’lam, oxun kabi diniy amallarni egallashi
mumkin bo’lgan. Amirlikda harbiylar tomonidan sodir etilgan jinoyatlar va ularning
shikoyatlarini shu masalalar bilan shug’ullanuvchi maxsus amaldor-qozi askar
ko’rib chiqqan. Harbiy jinoyatlar bo’yicha fatvo tayyorlash muftiy askar zimmasida
bo’lgan. Demak, amirlikdagi harbiylar va fuqarolik ishlari alohida-alohida
mahkamalar tomonidan ko’rib chiqilgan. Amir Nasrullo davrida amirlikda
muntazam qo’shin – sarbozlar qo’shini tashkil etilgan. Eng yuqori harbiy unvonlar
sarkarda, amiri lashkar, dodxoh(qo’shin boshlig’i) kabilar bo’lib, qo’ronbegi,
to’qsabo, mingboshi kabi oliy toifali harbiy amaldorlar ham faoliyat yuritgan.
Bekliklar hududidagi qo’shinga beklarning o’zlari rahbarlik qilganlar. Bekning eng
Ilmiybaza.uz
yaqin yordamchilari yasovulboshi boshchiligidagi yasovullar bo’lgan. Qo’shinda
ponsadboshi, yuzboshi, ellikboshi, o’nboshi, miroxo’r kabi bo’linma boshliqlari
ham bo’lgan. Ming boshi bayroq(tug’) ko’tarib yurish huquqiga yega.
Manbalar va adabiyotlar:
1)Istoriya Uzbekistana (XVI – pervaya polovinaXIX v.). – T.: Fan, 2012.
2)To’raev H. Buxoro xonligining XVI – XVII asrlar ijtimoiy-siyosiy va ma’naviy-
madaniy hayotida jo’ybor xojalarini tutgan o’rni. – T., 2007.
3) Xoliqova R. Rossiya – Buxoro: tarix chorrahasida (XIX asrning ikkinchi yarmi
– XX asr boshlari). – T.:O’qituvchi, 2005.
4) O’zbekistonda harbiy ish tarixi (eng qadimgi davrlardan hozirgacha) / Mas’ul
muharrir D.Ziyaeva. – T.: Sharq, 2012.
5).Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Eng qadimgi davrdan Rossiya
bosqiniga qadar. – T.: Sharq, 2000.
6)Sagdullaev A., Aminov B.B., Mavlonov O’.M., Norqulov N. O’zbekiston tarixi:
davlat va jamiyat taraqqiyoti. – T.: Akademiya, 2000.
7)..Sagdullaev A., Mavlonov O’. O’zbekistonda davlat boshqaruvi tarixi.–
Toshkent: Akademiya, 2006.
8).Eshov B.J. O’zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi.- T.; Yangi asr avlodi,
2012.
9)O’zbekistonning davlat muassasalari tarixi. I Qism. (Eng qadimgi davrlar – XIX
asrning o’rtalari). Darslik. Mas’ul muharrir Z.A. Saidboboev. – Toshkent:
MUMTOZ SO‘Z, 2017
10) Eshov B.J. O’zbekiston davlat va mahalliy boshqaruv tarixi:Birinchi kitob /.-
Toshkent: Yangi asr avlodi, 2019.
Ilmiybaza.uz