MANTIQ ELEMENTLARI (Real va abstrakt tushuncha, Tushunchani ta’riflash usullari)
Yuklangan vaqt
2024-04-11
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
85,5 KB
MANTIQ ELEMENTLARI
Reja:
1.Real va abstrakt tushuncha
2.Tusunchaning hajmi va mazmuni
3.Tushunchani ta’riflash usullari
4.Tushunchalar orasida munosabat.
Tayanch iboralar: Matеmatik tushuncha. Tushunchaning hajmi va
mazmuni. Tushunchani ta'riflash usullari va ularga misollar.
Ma’ruza matni
1. Real va abstrakt tushuncha. Atrofimizdagi olam turli obyektlardan
iborat. Ular o’ziga xos xossalar va o’zaro munosabatlarga ega. Bu obyektlarni
o’rganganimizda ularni o’xshashligi va umumiy xossalariga qarab sinflarga
ajratamiz. Bu obyektlar va sinflar ma’lum bir nom bilan nomlanadi. Masalan,
«daraxt», «chumchuq», «mushuk», «uy», «avtobus» yoki «o’simlik», «qush»,
«hayvon», «bino», «mashina» va hokazo. Obyektlar yoki obyektlar sinfining
nomlanishi inson ongida ular haqida tushuncha paydo bo’lganini bildiradi.
Chunki har bir nom atalishi bilan ongimizda u bilan bog’liq tasavvurlar paydo
bo’ladi. Biz bu obyekt yoki obyektlar sinfining eng muhim xossalarini
eslaymiz: rangi, shakli, o`lchami, hidi, tuzilishi va h. k.
Demak, tushuncha — bu narsalar va hodisalarni ba’zi bir muhim
alomatlariga ko’ra farqlash yoki umumiylashtirish natijasi ekan. Alomatlar
esa narsa yoki hodisalarning bir-biriga o’xshashligi yoki farqlanishini
bildiruvchi xossalardir.
Muhim xossa deb, faqat shu obyektga tegishli va bu xossasiz obyekt
mavjud bo’la olmaydigan xossalarga aytiladi. Obyektning mavjudligiga ta’sir
qilmaydigan xossalar muhim bo’lmagan xossalar deb sanaladi.
Agar biror obyektning barcha muhim xossalari top’langan bo’lsa, bu
obyekt haqida tushuncha bor deyiladi.
Fan rivojlanishi natijasida abstrakt tushunchalar yuzaga kela boradi.
Bunday tushunchalar insoniyat top’lagan katta tajribani umumlashtirish
natijasida yuzaga keladi va moddiy dunyoning tub mohiyatini aks ettiradi,
lekin real ob’yektlarning ko’pgina xossalaridan ko’z yumgan holda, ularni
ideallashtirish natijasida hosil bo’ladi.
Masalan, bir jismni geometrik shakl sifatida qarasak, bizni uning
shakli, o’lchamlari qiziqtiradi, lekin uning nimadan yasalgani, rangi, og’irligi
qandayligi biz uchun ahamiyat kasb etmaydi. Ko’pincha abstrakt, ideal
ob’yekt ega bo’lgan xossalar real obyektga tegishli bo’la olmaydi. Masalan,
geometriyada kesmani cheksiz bo’lish mumkin deb hisoblanadi, real hayotda
biror jismni cheksiz ko’p bo’lakka bo’lish mumkin emas, chunki u chekli
sondagi atomlardan iborat bo’ladi.
2. Tushunchaning hajmi va mazmuni. Har qanday tushuncha nom,
mazmun va hajmga ega bo’ladi.
Ob’yektning
barcha
muhim
xossalari
to’plami
tushunchaning
mazmunini tashkil qiladi. Masalan, «son» tushunchasi mazmuniga sonlarni
taqqoslash, yozuvda ifodalash, son o’qida tasvirlash, sonlar ustida turli
arifmetik amallar bajarish kabi xossalar kiradi.
Bir xil muhim xossalarga ega obyektlar to’plami tushuncha hajmini
tashkil etadi. Masalan, «son» tushunchasi hajmini natural, nomanfiy, butun,
kasr, ratsional, irratsional, haqiqiy, mavhum va kom’leks sonlar tashkil etadi.
Demak, tushuncha hajmi bitta tushuncha bilan nomlanishi mumkin
bo’lgan obyektlar to’plami ham ekan. Tushuncha mazmuni uning hajmini
aniqlaydi va aksincha.
Lekin tushuncha hajmi va mazmuni orasida teskari bogianish mavjud.
Tushunchaning hajmi qancha «katta» bo’lsa, mazmuni shuncha «kichik» va
aksincha bo’ladi. Masalan, «topg’ri toprtburchak» tushunchasi mazmuniga
«tomonlari teng bo’lgan» xossasi qo’shilsa, uning hajmi kamayadi va faqat
kvadratlardan iborat bo’ladi, lekin «burchaklari topg’ri bo’lishi» xossasi olib
tashlansa, hajm kengayib, barcha ‘arallelogrammlardan iborat bo’lib qoladi.
Agar biror tushuncha hajmi ikkinchi tushuncha hajmiga kirsa, ikkinchi
tushuncha birinchi tushunchaga nisbatan umumiy, birinchi tushuncha
ikkinchisiga nisbatan xususiy deyiladi.
Masalan, «uchburchak» tushunchasi «topg’ri burchakli uchburchak»
tushunchasi uchun umumiy, «topg’ri burchakli uchburchak» tushunchasi esa
«uchburchak» tushunchasining xususiy holidir.
3. Tushunchani ta’riflash usullari. Tushunchalarni o’rganishda ularni
umumiyroq bo’lgan tushuncha orqali tushuntirish yoki, boshqacha aytganda,
ta’riflashga harakat qilinadi. Shu umumiyroq tushuncha ham ilgariroq
tushuntirilgan yoki ta’riflangan bo’lishi kerak. Lekin har bir uchraydigan
tushunchani ilgari malum bo’lgan tushunchani topib ta’rif beraverish
murakkab va mumkin bo’lmagan jarayondir. Shuning uchun ba’zi
tushunchalar ta’riflanmaydi va boshlang’ich tushuncha deb qabul qilinadi.
Masalan, siz tanishgan «to’plam» tushunchasi butun matematika
kursining asosiy tushunchalaridan biridir.
Tushunchaga ta’rif berishning bir necha
usuli bor. Shulardan biri oshkor ta’rif bo’lib,
unda, ta’riflanayotgan tushunchaga nis- batan
umumiyroq tushunchani ko’rsatib, shu umumiy
tushuncha bilan nomlangan obyektlardan ta’riflanayotgan tushuncha qanday
xossalari bilan ajralib turishi ko’rsatiladi.
Masalan, «barcha tomonlari teng parallelogramm — romb deyiladi»,
ta’rifida
parallelogramm
umumiy
tushuncha
bo’lib,
romb
qolgan
‘arallelogrammlardan tomonlarining tengligi bilan ajralib turadi. Bunday
ta’rif odatda jins va tur orqali ta’riflash deyiladi. Ta’riflanayotgan tushuncha
hajmi unga nisbatan umu- miyroq bo’lgan tushuncha hajmining qism to’plami
bo’ladi va Eyler -Venn diagrammalarida I.17-rasmda ko’rsatilgani kabi
tasvirlanadi.
Oshkormas ta’rif bunga aksiomatik ta’riflash kiradi va bunday ta’rifda
ta’rif berilayotgan tushuncha obyekti aniq ko’rsatilmaydi.
Tushuncha ta’rifi quyidagi talablarni qanоatlantirishi kеrak:
1) ta’riflanayotgan tushunchani bir qiymatli aniqlashga imkоn
bеrishi;
2) avval ma’lum bo`lgan tushunchalarga asоslanishi;
3) tushunchaning o`zi yoki shu tushuncha bilan ta’riflangan tushuncha
bilan ta’riflashga yo`l qo`ymasligi;
4) оrtiqcha хоssalarni(qоlganlaridan kеltirib chiqarish mumkin
bo`lgan) ko`rsatmasligi kеrak.
Aksiomatik ta’riflar bilan siz «Nomanfiy butun sonlar to’plamining
aksiomatik qurilishi» bobida tanishasiz.
Matematikada qarama-qarshilik orqali ta’rif berish usuli ham bor: «X
to’plamda R munosabat refleksiv bo’lmasa, u antirefleksiv munosabat
deyiladi», «A va B to’plamlar umumiy elementga ega bo’lmasa, ular
kesishmaydi, deyiladi» va h. k.
Ko’pincha matnda biror obyektni nomlash, biror atama yoki belgini
tushuntirish uchun nominal ta’riflardan foydalaniladi. Masalan, «𝐶𝑛
𝑘— bu n
elementdan k tadan takrorlashsiz guruhlashlar soni»; «M — sinfdagi barcha
o’quvchilar to’plami», «5 — besh soni yozuvi» va h.k.
4. Tushunchalar orasida munosabat.
Tushunchalar va оb’yеktlar хоssalari оrasidagi munоsabatlarni qaraylik. Agar
birоr a tushuncha hajmiga kiruvchi barcha оb’yеktlar birоr хоssaga ega bo`lsa,
хоssa shu tushunchaning zaruriy bеlgisi, muhim хоssasi bo`ladi. Masalan;
kvadratning diagоnallarini tеng bo`lish хоssasi, uning zaruriy bеlgisi, muhim хоssasi
hisоblanadi. Bеrilgan tushunchaning muhim хоssalari ichida uning ajralib turuvchi
хaraktеristik хоssasi ham mavjud.
Bu хоssa оb’yеktlarning ma’lum sinfiga хоs bo`lib, bоshqa оb’yеktlarga хоs
emas. Masalan, diоganallar uzunliklarini tеnglik хоssasi parallеllоgramlar sinfidagi
to`rtburchaklar uchun хaraktеristik хоssa sanaladi.
To`rtburchaklar sinfida bu хоssa хaraktеristik хоssa emas, chunki diоganallari
tеng bo`lgan to`rtburchaklar to`g`ri to`rtburchaklar emas.
Masalan, diоganallari tеng bo`lgan to`rtburchak tеng yonli trapеtsiya ham
bo`lishi mumkin.
Agar bеrilgan sinf оb’yеktlarining ba’zilari хоssaga ega bo`lib, bu
sinfga kirmaydigan оb’yеktlarning hеch bittasi bu хоssaga ega bo`lmasa, u
hоlda - хоssa tushuncha uchun yеtarlik bеlgi hisоblanadi.
Masalan, to`rtburchak parallеllоgramm bo`lishi uchun uning diоganallari
uzunliklarining tеng bo`lishi yеtarlik bеlgi hisоblanadi.
Tushuncha va хоssalar оrasida turli хil bоg`lanishlar mavjud. Shuningdеk
хоssalarning o`zlarining o`rtasida ham turli хil bоg`lanishlar bоr. Aytaylik, ikkita
va хоssalar bеrilgan bo`lsin.
Quyidagi hоllar bo`lishi mumkin.
1) ob’еktlar ikkita va хоssalarga ega bo`lishi, оb’yеktlar faqat
хоssaga ega bo`lishi, оb’yеktlar faqat хоssaga ega bo`lishi, оb’yеktlar ikkala
va хоssalarga ega bo`lmasligi mumkin. Bu хоssalarga bоg`lanmagan хоssalar
dеyiladi.
Masalan, natural sоnlarni 3 ga bo`linishi хоssasi 5 ga bo`linishi хоssasiga
bоg`lanmagan, natural sоnlar bоr 3 ga ham 5 ga ham bo`linadi, 3 ga bo`linadi, ammо
5 ga bo`linmaydi, 5 ga bo`linadi, ammо 3 ga bo`linmaydi, 3 ga ham 5 ga ham
bo`linmaydi.
2) Iхtiyoriy оb’yеkt хоssaga ega bo`lsa, хоssaga ham ega bo`ladi. Bu
hоlda хоssa хоssaning natijasi dеyiladi. Masalan, natural sоnlarni 3 ga
bo`linishi 9 ga bo`linishi хоssasini natijasi dеsa bo`ladi. Shuningdеk хоssa
хоssani natijasi sifatida ham bo`lishi mumkin.
3) Iхtiyoriy хоssaga ega bo`lgan оb’yеkt хоssaga ham ega, хоssaga
ega bo`lgan оb’yеkt хоssaga ham ega bu hоlda va хоssalar tеng kuchli
dеyiladi. Masalan, kvadratning tоmоnlari tеng хоssasi, uning diоgannallari o`zarо
pеrpеndikulyar va tеng dеgan хоssasiga tеng kuchli.
4) хоssaga ega bo`lgan bitta оb’yеkt ham хоssaga ega emas, bu hоlda
va хоssalari birgalikda emas dеyiladi.
5) Iхtiyoriy оb’yеkt va хоssalardan faqat bittasiga ega. Bu hоlda va
хоssalar qarama-qarshi dеyiladi. Masalan, natural sоnlarni juftlik va tоqlik
хоssalari qarama-qarshi хоssalar. Haqiqatan ham istalgan natural sоn tоq yoki juft
bo`ladi.
Tushuncha ta’rifiga qo’yiladigan talablar. Tushuncha ta’rifiga
qo’yiladigan talablar quyidagilardan iborat.
Tushuncha ta’rifi:
ta’riflanayotgan tushunchani bir qiymatli aniqlashga imkon berishi;
avval ma’lum bo’lgan tushunchalarga asoslanishi;
yolg’on doiraga, ya’ni tushunchaning o’zi yoki shu tushuncha bilan
ta’riflangan tushuncha orqali ta’riflashga yo’1 qo’ymasligi;
ortiqcha
xossalarni
(qolganlaridan
keltirib
chiqarish
mumkin
bo’lganlarni) ko’rsatmasligi kerak.
Demak, ta’rifda qisqa va ixcham shaklda ta’riflanayotgan tushuncha
haqida aniq malumot berilishi kerak ekan.
Nazorat uchun savollar.
1. Kimyo, fizika, geografiya, tarix fanlariga oid tushunchalarni
ayting, bu fanlar uchun umumiy bo’lgan tushunchalarni toping.
2. Biror tushunchani tanlab, uning muhim va muhim bo’lmagan
xossalarini ayting.
3. Biror tushuncha misolida hajm va mazmun orasidagi teskari
bog’lanishni ko’rsating.
4. Biri ikkinchisi uchun umumiy bo’ladigan tushunchalar ketma-
ketligini tuzing.
5. Tushunchani ta’riflash usullariga oid misollar keltiring.
Foydalaniladigan asosiy adabiyotlar ro‘yxati
Asosiy adabiyotlar
1. Xamedova N.A, Ibragimova Z, Tasetov T. Matеmatika. Darslik. T.: Turon-
iqbol, 2007. 363b.(33-36 betlar)
Qo‘shimcha adabiyotlar
1. Abdullayeva B.S., Sadikova A.V., Muxitdinova M.N., Toshpo‘latova M.I.,
Raximova F. Matematika. TDPU. (Boshlang‘ich ta’lim va sport-tarbiyaviy
ish bakalavriyat ta’lim yo‘nalishi talabalari uchun darslik) Toshkent-2012,
284 bet (83-88 betlar)
Nazorat savollari
Matnini toldiring
1. Real va abstrakt tushuncha. Atrofimizdagi olam turli obyektlardan
iborat. Ular o’ziga xos xossalar va o’zaro munosabatlarga ega. Bu obyektlarni
o’rganganimizda ularni o’xshashligi va umumiy xossalariga qarab …….
ajratamiz. Bu obyektlar va sinflar ma’lum bir nom bilan nomlanadi. Masalan,
«daraxt», «chumchuq», «hayvon», «bino», «mashina» va hokazo. Obyektlar
yoki obyektlar sinfining nomlanishi inson ongida ular haqida ………… paydo
bo’lganini bildiradi. Biz bu obyekt yoki obyektlar sinfining eng muhim
xossalarini eslaymiz: rangi, shakli, o`lchami, hidi, tuzilishi va h. k.
Demak, ………… — bu narsalar va hodisalarni ba’zi bir muhim
alomatlariga ko’ra farqlash yoki umumiylashtirish natijasi ekan. Alomatlar
esa narsa yoki hodisalarning bir-biriga o’xshashligi yoki farqlanishini
bildiruvchi xossalardir.
Muhim xossa deb, faqat shu obyektga tegishli va bu xossasiz obyekt
mavjud bo’la olmaydigan xossalarga aytiladi. Obyektning mavjudligiga ta’sir
qilmaydigan xossalar ………………… deb sanaladi.
Agar biror obyektning barcha muhim xossalari top’langan bo’lsa, bu
obyekt haqida tushuncha bor deyiladi.
Fan rivojlanishi natijasida …………… yuzaga kela boradi. Bunday
tushunchalar insoniyat top’lagan katta tajribani umumlashtirish natijasida
yuzaga keladi va moddiy dunyoning tub mohiyatini aks ettiradi, lekin real
ob’yektlarning
ko’pgina
xossalaridan
ko’z
yumgan
holda,
ularni
ideallashtirish natijasida hosil bo’ladi.
2. Tushunchaning hajmi va mazmuni. Har qanday tushuncha nom,
mazmun va hajmga ega bo’ladi.
Ob’yektning barcha muhim xossalari to’plami ………………….. tashkil
qiladi. Masalan, «son» tushunchasi mazmuniga sonlarni ………., yozuvda
ifodalash, son o’qida ……….., sonlar ustida …………. bajarish kabi xossalar
kiradi.
Bir xil muhim xossalarga ega obyektlar to’plami tushuncha hajmini
tashkil etadi. Masalan, «son» tushunchasi hajmini natural, nomanfiy, butun,
kasr, ratsional, irratsional, haqiqiy, mavhum va kom’leks sonlar tashkil etadi.
Demak, tushuncha hajmi bitta tushuncha bilan nomlanishi mumkin
bo’lgan obyektlar to’plami ham ekan. Tushuncha mazmuni uning hajmini
aniqlaydi va aksincha.
Agar biror tushuncha hajmi ikkinchi tushuncha hajmiga kirsa, ikkinchi
tushuncha birinchi tushunchaga nisbatan …………….., birinchi tushuncha
ikkinchisiga nisbatan ………………… deyiladi.
Baliq skeletini to`ldiring.
Real
Abstrakt
Tushunch
a