MAQOM ASOSLARI.
Reja:
1.XVII-XIX asrlarda san’at turi maqomning paydo bo’lishi.
2. Shashmaqom.
3. XIX asr cholg’uchilik ijrochilik san’ati tarixi.
4. XIX asrlarda xon saroylaridagi musiqiy hayot.
5. O’zbekiston maqomlarining turkumlari. Farg’ona-Toshkent maqom
yo’llari.
6. Buxoro maqomlari.
7. Xorazm maqomlari.
1.XVII-XIX asrlarda xalq va professional san’at turi maqomning
paydo bo’lishi.. XVII-XIX asrlarda cholg’ular batafsil ta’riflangan yirik asarlar
yaratilmadi. Bu ko’proq feodal tarqoqlikning kuchayishi bilan bog’liq. Ulkan
davlat ayrim-ayrim xonliklarga bo’linib ketadi. (Buxoro, Xiva, Qo’qon
xonliklari). Bu esa musiqa san’ati taraqqiyotida aks etmay qolmadi. O’zbek
musiqa madaniyati mahalliy xususiyatlar kasb eta boshladi.O’ziga xos musiqa
cholg’ulari shakllandi. Musiqa turlaridan maqomlar bundan bo’yon har bir
xonlikda o’ziga xos yo’nalishda takomillashdi. Maqom ijrochilari zarurat
yuzasidan o’zgarishlar kiritishdi. Shunga qaramay, musiqaning umumiy
xususiyatlarini saqlab qolishdi. Har bir ijrochi maqom ijrosiga ijodiy yondashib,
musiqa ijrosiga o’ziga xos takrorlanmas jihatlarini kiritdi. Og’zaki tarzda
cholg’ularni saqlab qolish an’anasi maqomning asosiy xususiyatlaridan biri
bo’lib, busiz uning yashab qolish va so’nggi taraqqiyotini tasavvur etish qiyin.
Har bir xonlikda o’ziga xos bir yo’nalishda xalq musiqasining yangi turlari
yaratildi: Bayramona kuylar, xalq tomosha san’ati kuylari( dorbozlik,
qo’g’irchoqbozlik), yangi turdagi raqs kuylaridir. Bu kuylar o’zining
quvnoqligi, sho’xligi bilan bir-biridan farq qilib turgan va keng xalq ommasini
o’ziga jalb etgan.
XVIII asr oxiri va XIX asr boshlarida o’zbek musiqa madaniyatida xalq va
professional musiqa san’atining quyidagi ko’plab yangi turlari takomillasha
boshlaydi: katta ashula, katta o’yin, Shodiyona, Navro’z, Mavrig’iy,
Shashmaqom, Chormaqom( unga Dugoh, Husayniy, Chorgoh, Bayot, Gulyori—
Shahnoz kirgan). Joylarda mavjud musiqa cholg’ulari va ijrochilarga bog’liq
holda turlicha cholg’u ansambllari tuzilgan. Ko’p hollarda xalq cholg’ulari
ansambli tarkibiga g’ijjak, tanbur, dutor, chang, nay, qo’shnay, doira kabi
musiqa cholg’ulari kiritilgan.
2. Shashmaqom. Musiqachilikda olti turkum asarlardan iborat
Shashmaqom ayniqsa mashhur bo’lgan. U O’rta osiyo xalqlari syuita (turkum)
shaklidagi professional musiqasining uzoq taraqqiyoti natijasida vujudga
kelgan. I.Rajabov yozadi: “Shashmaqom olti turli lad sistemalaridan iborat,
ularning har biri o’z navbatida mushkulot (cholg’u) va nasr (ashula)
bo’limlaridan iborat bo’lgan quyidagi maqomlarga(qismlarga) bo’linadi;
“Rost”, “Buzruk”, “Navo”, “Dugoh”, “Segoh”, “Iroq”.
Har bir maqom 20 tadan 40 tagacha katta-kichik qismlarni o’z ichiga oladi.
Hammasi bo’lib turkumda 250 ga yaqin mushkulot va nasr qismlari bor. Bir
maqomning ijrosi bir necha soat davom etadi”.
Maqomlar asosan saroy a’yonlari huzurida muayyan vaqtda yoki muayyan
sharoitda ijro etilgan. Hatto mohir qo’shiqchilarning o’ziga xos musobaqasi
(ayniqsa avjlarni ijro etishda, shuningdek yangi qismlarni to’qishda) tashkil
etilgani ma’lum.
XIX asr oxiri va XX asr boshida mashhur xonanda va sozandalar Domla
Halim Ibodov, Usta Shodi Azizov, Levi Boboxonov, Hoji Abdulaziz Rasulov,
Sodirxon Bobosharipov, Boboqul Fayzullaev, Shonazar Sohibov, Fazliddin
Shahobovlar Shashmaqomga yangi hayot baxsh etishdi.
O’zbek xalq cholg’ularining ijrochilik imkoniyatlari ham kengaydi va
takomillashdi. Turli xil xalq cholg’u ansambllarining tashkil etilishi,
yakkanavoz cholg’uchilikning rivojlanishi, musiqa ustalaridan cholg’ularni
yanada mukammallashtirishni talab etdi. Biroz vaqtdan so’ng, xalq musiqasi
ansambllarida qashqar rubobi va chang singari cholg’ularning ovozi yangitdan
yangradi.
XIX asrda ijrochilik amaliyotida nay, qo’shnay, surnay, karnay, bo’lamon,
chang, qashqar, rubob, tanbur, dutor, do’mbra, g’ijjak, sato, doira, qayroq,
safoyil kabi cholg’ular mustahkam o’rin oldi.
3. XIX asr cholg’uchilik ijrochilik san’ati tarixi. Cholg’uchilik ijrochilik
san’ati tarixida ham XIX asr bir qator musiqa ustalarini etishtirib chiqargan davr
bo’ldi. Bular: To’ychi Hofiz, Shorahim Shoumarov, Shobarot tanburchi,
Abdusoat dutorchi, Usta Usmon Zufarov (Toshkent), Rustambek (Andijon),
Ro’zimatxon changchi (Namangan), Abduqodir naychi, Usta Masaid doirachi
va changchi Usta Olim Komilov, Yusufjon Qiziq (Marg’ilon) va boshqalardir.
Bu san’atkorlar o’zbek xalq musiqasi xazinasi boyliklarini saqlab qolishda, yosh
iste’dodlarni tarbiyalashda, qadimiy cholg’ularning tuzilishini takomillashtirish
va yangilarni yaratishda katta rol o’ynashdi. Yangi musiqa cholg’ulari asta-
sekin turmushga kirib kelib, o’tgan yuz yillik oxirida ansambllardan mustahkam
o’rin oldi. Musiqa cholg’uchilar tomonidan qo’shiq va raqslarga jo’r holda ham
keng foydalanildi, ohanglarning ta’sirchanligi metroritmik bezak qochirimlar
bilan to’ldirildi.
4. XIX asrlarda xon saroylaridagi musiqiy hayot. Sharqning ko’pgina
xalqlari kabi, o’zbeklar o’tmish avlodining musiqa san’atida professionalizm
eramizning birinchi asrlaridayoq vujudga keldi va asrlar davomida takomillasha
borib, ijrochilik madaniyatida ham vokal va cholg’u musiqa janrlarida ham
yuksak badiiy natijalarga erishdi. Ammo, professional musiqachilar bizning
asrimizgacha amalda nota yozuvini qo’llashmadi. O’zbek professional
musiqasining barcha murakkab namunalari og’zaki an’anada keng tarqalib
keldi. Shuning uchun ham, biz uni og’zaki an’anadagi professional musiqa deb
ataymiz.
O’zbek professional ijrochilik madaniyati rivojlanganligi sababli hofiz va
sozandalar oldiga qadim vaqtlardanoq alohida talablar qo’yilgan. Havaskor
sozanda va xonandalar mashhur ustozlardan uzoq yillar ta’lim olganlaridan
keyingina, professional ijrochi bo’lib etishganlar. Ta’lim jarayoni quyidagicha
bo’lardi: o’z qobiliyati bilan ustoz e’tiborini qozongan o’smir unga shogirdlikka
tushib, jud ko’p miqdordagi musiqa asarlarini ( imkoni boricha batafsil) yod
olgan holda, bir necha ( odatta etti-o’n) yil davomida ijrochilik san’atini
o’rganar edi. So’ngra u ustoz oldida imtihondan o’tgach, u bilan teng xuquqli
professional ijrochi deb hisoblanar edi. Bu professional ijrochilardan ayrimlari
( masalan surnaychi, karnaychi, na nog’orachilar, dorbozlar, qo’g’irchoqbozlar,
raqqosalar bilan birgalikda) maxsus uyushmalarga birlashar edilar.Bunday
uyushmalarga ko’proq tajribali ustozlar rahbarlik qilar edi. Har bir uyushmaning
maxsus qoidalari, risolalari bo’lib, unga uyushmaning a’zolari itoat qilar edi.
Eng mashhur musiqachilar hatto XIX asrlarda ham xon a’yonlariga xizmat
qilish uchun amir saroyiga (yoki boshqa yirik mansabdorlar dargohiga ) jalb
etilardi. Ular hukmron shaxslarning ijozatisiz xalq oldiga chiqib, o’z san’atlarini
namoyish qilishdan mahrum edilar. Bunday vaziyat ijro etiladigan ashula va
maqomlarning tematikasi talqiniga ta’sir etmay qolmas edi albatta. An’anaviy
matnlar hukmron shaxslarning didiga to’g’ri keladigan maqtov she’rlar bilan
tez-tez almashtirilib turilardi. Biroq saroy hofizlari va sozandalarining
ko’pchiligi og’zaki an’anadagi professional musiqa va umuman milliy meros
an’analari bilan o’z aloqasini uzolmasdi. Ilk tarbiyani yirik xalq-professional
ustozlardan olgan bu hofiz va sozandalar shahar musiqachilarining eng mohir
vakil bo’lganliklari tufayli saroyga jalb etilganliklaridan ham, tom ma’noda
milliy musiqaning etuk namoyandalari sifatida, og’zaki an’anadagi professional
musiqa va umuman merosimizning qudratli ta’siri ostida qolaverardilar.
Og’zaki an’anadagi o’zbek professional musiqasi o’z janr va shakllarining
rang-barangligi bilan xarakterlanadi. U yakka hamda jo’rovoz ijrochiga
mo’ljallangan, nisbatan murakkab tuzumli kuy va ashulalar, turkumli vokal
hamda cholg’u p’esalar va nihoyat qo’g’irchoqbozlik, dorbozlik va boshqa tur
tomosha san’atlari bilan bog’langan maxsus cholg’u p’esalarni qamrab oladi.
Og’zaki an’anadagi o’zbek professional musiqasida Sharqning boshqa xalqlari,
jumladan, ozarbayjon, eron va arablarda bo’lgani kabi vokal-cholg’u p’esalar
turkumi maqomlar katta o’rin egallaydi.
5. O’zbekiston maqomlarining turkumlari. Farg’ona Toshkent maqom
yo’llari. O’zbekistonda maqomlar o’z mahalliy belgilariga ko’ra ikki turkumga,
Buxoro va Xorazm maqomlariga bo’linadi. Bundan tashqari Buxoro
maqomlarining Farg’ona vodiysida tarqalgan ayrim qismlari o’zining mahalliy
belgilariga ega bo’lib, Farg’ona-Toshkent maqom yo’llarini tashkil etgan.
( Maqomlardan ayrim qismlarining mazkur Farg’ona-Toshkent variantlari 50-
yillargacha tadqiqotchilar tomonidan noto’g’ri ravishda, alohida uchinchi tsikl--
Chormaqomga ajratib kelingan edi). Maqomlarning mavzusi asosan keng
ma’nodagi lirika doirasi bilan chegaralanadi. Maqomlar vokal bo’limlarining
matnini odatda, Sharq she’riyatining mumtozlari—Hofiz, Bedil, Jomiy
keyinchalik esa, Navoiy, Ogahiy, Muqimiy va boshqalarining she’lari tashkil
qilgan. Shu bilan bir qatorda, ularda xalq she’riyati namunalaridan ham
foydalanilgan.
O’zbek va tojik xalqlarining teng darajadagi merosi hisoblangan Buxoro
maqomlari turkumi –Shashmaqom olti maqomdan : Buzruk, Rost, Navo,
Dugoh, Segoh, Iroqdan iborat. Ularning har biri keyingi vaqtlarda Mushkilot va
Nasr deb atalayotgan cholg’u hamda vokal bo’limlariga ega.
Har bir maqomning cholg’u bo’limi tugallangan qism yoki p’esalardan
iborat bo’lib, ular Tasnif, Tarje’, Gardun, Muxammas va Saqil deb nomlangan.
Ular lad-intonatsion, metr-ritmik va shakl-tuzilish xususiyatlari bilan bir-biridan
farq qiladi. Maqom cholg’u bo’limining har bir qismida xona va bozgo’y
muhim xususiyatga ega. Birinchi xona odatda butun kuy asosini tashkil etadi.
Navbatdagi xonalar uning rivojidan iboratdir. Bozgo’y--refren (naqorat) ma’lum
ohang tuzilmasining vaqt-vaqti bilan takrorlanishidir. Bozgo’y har bir xonadan
(ba’zan bir necha xonalardan) keyin keladi.
Cholg’u bo’liining har bir p’esasi o’zining xarakterli doira usuli (yoki
boshqa urma asboblarda ijro etiladigan ritmik tuzilmalari) hamda ma’lum metr-
ritmik asosga ega. Bu holat vokal bo’limi uchun ham xarakterlidir.
6. Buxoro maqomlari. Buxoro maqomlarining vokal bo’limlari ikki
guruhni tashkil etuvchi bir necha sho’’balardan( keng ko’lamli tugal p’esa
maqomlarning asosiy tarkibiy qismi) iborat. Birinchi guruhni tashkil etuvchi
sho’’balar—Saraxbor, Talqin va Nasr (so’nggisi har maqomda 2-3 tadan
mavjud)dir. Har bir sho’’ba quyidagicha tuzilishga ega: muqaddima bo’limi--
daromad ( shakl tuzumi jihatidan tugallangan) miyonxat--odatda daromadning
kvarta yoki kvintaga yuqori tomon transpozitsiya etilgan (ko’tarilgan) hamda