MARIYA MONTESSORI METODIKASI ASOSIDA TARBIYA
BERISHNING BOLA RIVOJLANISHIDAGI O'RNI
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB MARIYA MONTESSORI METODIKASINING ASOSLARI VA
ILMIY YUTUQLARI.
1.1 Mariya Montessori pedagogikaga qo’shgan hissasi va ilm fan tan olgan
metodikasi
1.2 M. Montessori pedagogik metodikasining g‘oyalari va tajribasi
II BOB. M.MONTESSORI METODIKASINING PEDAGOGIKADAGI
AHAMIYATI VA RIVOJLANISH BOSQICHLARI.
2.1 M.Montessori metodida shaxsning rivojlantiruvchi muhit
2.2 M.Montessori metodikasi va mahalliy hamda xorijiy maktablar tajribasida
qo’llaniladigan zamonaviy innovatsion texnologiyalar o’rtasidagi bog’liqlik
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI
1
I BOB MARIYA MONTESSORI METODIKASINING ASOSLARI VA
ILMIY YUTUQLARI.
1.1 Mariya Montessori pedagogikaga qo’shgan hissasi va ilm fan tan olgan
metodikasi.
MONTESSORI (Montessori) Mariya (1870 yil 31 avgust, Chiaravalle,
Ancona yaqinida, - 1952 yil 6 may, Noordvijk anan Zi, Gollandiya), italiyalik
o'qituvchi, shifokor. 1894 yilda Rim universitetini bitirgan. Italiyada birinchi ayol
tibbiyot fanlari doktori (1896). Ayollar uchun oliy maktab gigiena professori
(1896-1906). 1900-1907 yillarda. Rim universitetida pedagogik antropologiya
kursida o'qigan (1904-1908 yillarda professor).
Amaliy faoliyatini bolalar psixiatrik klinikasida (1895-1898) boshlagan, u
erda J. Itard va E. Seguin g'oyalari ta'siri ostida aqli zaif bolalarda hissiy organlarni
rivojlantirish usulini yaratgan. 1899-1901 yillarda. U jismoniy va aqliy nogiron
bolalar uchun maxsus maktab o'qituvchilarini o'qitadigan ortofreniya maktabida
ishladi. Usulning muvaffaqiyati (Montessori o'quvchilari, boshqa bolalar bilan teng
ravishda, boshlang'ich maktab kursi uchun imtihonlardan o'tishgan), uni
maktabgacha yoshdagi oddiy bolalarga qo'llashga imkon berdi. Uning tizimini
tatbiq etish uchun Montessori 3-6 yoshli bolalar uchun maktabgacha tarbiya
muassasalarini - "bolalar uylari" ni tashkil etdi (birinchisi 1907 yilda San-
Lorentsoning Rim ko'chalarida joylashgan.) Montessori "Ilmiy pedagogika
metodikasi ..." ("Il metodo della pedagogiascientifica applyato all'educazione
infantile nelle case dei bambini", 1909; rus tilidagi tarjimasi 1920) va keyingi
asarlarida bolalarni o'qitish tajribasini umumlashtirdi. Italiyada fashistik rejim
o'rnatilgandan keyin u hijrat qildi. Buyuk Britaniya, Frantsiya, AQSh, Ispaniya,
Hindiston va boshqa mamlakatlarda u o'z tizimini faol targ'ib qildi, maktablar
2
tashkil etdi, bolalarni tarbiyalash muammolari bo'yicha ma'ruzalar, xalqaro
kongresslar tashkil qildi. Ta'limni "tinchlik uchun kurashda qurol" deb bilgan holda
urushga bir necha bor qarshi chiqqan. Ikkinchi Jahon urushidan keyin u Italiyaga
qaytib keldi. Umrining so'nggi yillarida Gamburgdagi YuNESKO pedagogika
institutini boshqargan. Montessori tizimi bepul ota-onalar g'oyalariga asoslanadi.
Maktabdagi eskirgan o'quv uslublarini va Frebelian bolalar bog'chalarining
kamchiliklarini tanqid qilgan Montessori, bolaga nisbatan zo'ravonlikka yo'l qo'yib
bo'lmaydi, degan g'oyani qo'llab-quvvatladi, o'quvchilarning shaxsiy
xususiyatlariga hurmat ko'rsatishni talab qildi. Montessori bolalikning alohida
dunyosi borligini va bolaning rivojlanishi maxsus qonunlarga bo'ysunishini
ta'kidladi. "Bolaning o'z-o'zidan rivojlanishi" nazariyasiga asoslanib, Montessori
o'qituvchining faol tarbiyaviy rolidan voz kechishga keldi: kattalar, bolalarga
o'zlarining munosabatlarini yuklaydi, ularning tabiiy rivojlanishiga xalaqit beradi.
Bolaning ehtiyojlarini qondiradigan, uning ehtiyojlarini aniqlashga yordam
beradigan va o'z-o'zini tarbiyalashga hissa qo'shadigan sharoitlarni yaratishda
tarbiya vazifasini ko'rdi.
Ta'lim va ta'limni ilmiy asosga qo'yish uchun Montessori pedagogikada
eksperimental fanlarning asosiy printsiplaridan foydalangan. Montessori
maktabgacha (boshlang'ich maktab) bolalarning aqliy hayotini o'rganish uchun
laboratoriya deb hisoblagan, unda o'qituvchi kuzatuvchi-eksperimentar bo'lib, u
o'quv vaziyatini, didaktik materialni sinchkovlik bilan rejalashtiradi va erishilgan
natijalarni iloji boricha aniq baholaydi. Montessorining so'zlariga ko'ra,
o'qituvchining bilvosita rahbarligi autodidaktizm asosida amalga oshiriladi: bolalar
biron bir faoliyatni erkin tanlaydilar, ammo buni o'qituvchisi xohlagan tarzda
bajaradilar - standart didaktik materialni yaratishda ham taqdim etilgan doirada
(kublarni, turli shakl va uyalar bilan ramkalar joylashtiring. bu uyalarni to'ldirish
va boshqalar). Didaktik materialning qurilmasi bolaga o'z xatolarini mustaqil
3
ravishda aniqlashga imkon beradi. Xatolarni tuzatish konsentratsiyani, e'tiborni,
kuzatishni, sabr-toqatni talab qiladi, irodani mashq qiladi, bolaning intizomi va
mas'uliyatini tarbiyalashga hissa qo'shadi. Sinfdagi asosiy narsa - bu "faoliyat"
mashqlari, bilim olish vazifasi o'tgan narsa. Montessori maktabgacha va
boshlang'ich maktab yoshidagi ta'limning asosi bo'lib, u atrof-muhit va didaktik
materiallar yordamida darslarni tashkil etish orqali amalga oshirildi. Tuyg'ularni
o'rgatish uchun Montessori chalg'ituvchi ta'sirlarni bartaraf etishni, bitta a'zoni
mashq qilish paytida esa - qolgan qismini "o'chirishni" tavsiya qiladi (masalan,
bolalarda nozik teginish tuyg'usini rivojlantirish uchun, ularni ko'r-ko'rona yopish).
Montessori o'qitish samaradorligini bolalarning atrof-muhitning ba'zi bir ta'siriga
sezgirligini oshiradigan maxsus sezgir davrlarini ajratish bilan bog'liq (masalan,
nutqni o'rganish, shaxslararo munosabatlarni o'zlashtirish va boshqalar).
Montessori tizimiga ko'ra, ta'lim va tarbiyaning asosiy shakli - bu bolalar
uchun mustaqil individual mashg’ulotlar yoki maxsus ishlab chiqilgan Montessori
individual mashgu’lotlari bo'lib, ularning asoslari ixchamlik, soddaligi va
ob'ektivligi (ya'ni, bolaning o'qish mavzusiga maksimal darajada konsentratsiyasi).
Birgalikda musiqa va gimnastika mashg'ulotlari, shuningdek xizmat ko'rsatish
(idishlarni yuvish, tozalash va hokazo) mashg'ulotlari o'tkazildi.
Montessorining ahamiyati - bu bolalar uchun moslashtirilgan uskunadan
foydalangan holda, maktabgacha ta'lim muassasalariga amaliyotga tizimli
antropometrik o'lchovlarni kiritish. Montessori bolalar bog'chasining bino va
xonalarini jihozlash, ularni bolalar uchun maxsus mebel jihozlari bilan ta'minlash
sohasida islohotlarni amalga oshirdi. Montessori maktablarining arxitekturasi ham
pedagogik vazifalarga bo'ysunadi: individual (guruh) darslari xonalari ular uchun
umumiy ayvon atrofida joylashgan bo'lib, u erda bolalar tabiat bilan tanishadilar
(o'simliklar, kichik uy hayvonlari). Davlat maktabgacha ta'limini tashkil etish
muammolari bilan shug'ullanar ekan, Montessori xayriya o'zi hech qanday natija
4
bermasligini, maktabgacha bolalar muassasalarida bolalar bilan tizimli, tizimli ish
olib borish kerakligini ta'kidladi. Maktabgacha pedagogika masalalari (o'qitishning
umumiy pedagogik talablari, kundalik tartib, ovqatlanish, jismoniy tarbiya, qo'l
mehnati, sezgi, aqliy tarbiya, nutqni rivojlantirish, o'qish, yozish, hisoblash va
arifmetik operatsiyalarni o'qitish), Montessori boshlang'ich maktab yoshidagi
bolalar tomonidan individual o'rganish usulini ishlab chiqdi. ona tili, geometriya,
arifmetika, geografiya, musiqa, biologiya, tarix va boshqa fanlarning
grammatikasi. U, shuningdek, yosh bolalarni (3 yoshgacha) tarbiyalash masalalari
bilan ham shug'ullangan. Montessori tizimi ko'plab mamlakatlarda mashhurlikka
erishdi; uning didaktik materiali va o'qitish usullari bolalarni o'qitish va
tarbiyalashning yanada mukammal tizimini yaratishga asos bo'ldi.
Bugungi kunda jahon maktabgacha ta’lim tizimida italiyalik mashhur
pedagog Mariya Montessorining mualliflik metodikasi juda keng tarqalgan. Bu
pedagogik tizimning noan’anaviy 10 ta qoidasi bo‘lib, unga amal qilish orqali
maktabgacha ta’lim tizimida ulkan muvaffaqiyatlarga erishilgan. Jumladan,
mamlakatimizdagi ayrim MTMlarda ham pedagoglar ushbu metodikadan
foydalanadi. Keling, mazkur metodika mohiyatini yanada ko‘proq tarbiyachi-
pedagoglarimizga etkazish maqsadida, uning har bir qoidasini birma-bir ko‘rib
chiqsak.
1. Bola—asosiy e’tiborda Mariya Montessori bolaga uning xohish-istaklariga
qarab munosabatda bo‘lish eng to‘g‘ri va yagona yo‘l, degan qat’iy fikrni ilgari
surgan. Bola uchun nima muhimligi uning o‘zigagina ma’lum. U suvni idishlarga
quyib, xossalari va jozibasini o‘rganishga bir soat vaqt ketkazishi mumkin, bu
paytda bolani rasm chizish yoki boshqa mashg‘ulotga chalg‘itish montessori
pedagogikasiga zid.
2. Pedagog bolaning diqqatini bo‘lmasdan yo‘naltiradi Albatta, bola ta’lim
jarayonining asosiy harakatlantiruvchi kuchi hisoblanadi. Kattalar muntazam
5
ravishda kichkintoy bilan hamnafas, lekin ular bolaning tabiiy qiziqishlarini
so‘ndirmaslik, bilim olishga bo‘lgan ehtiyojlarini barbod qilmaslik uchun
ehtiyotkorona yondashishi kerak. Montessori kundaliklarida tarbiyachilarni
tayyorlash masalasiga jiddiy e’tibor berish zarurligini ta’kidlagan. Shogirdlarining
metodika bo‘yicha olgan yangi nazariy bilimlarini hayotda qo‘llay olmasligining
guvohi bo‘lgach, u pedagoglarning bolalar bilan ishlashda an’anaviy usullarni
yangisi bilan uyg‘unlashtirish masalasiga alohida e’tibor qaratdi.
3. Bolalar atrofidagi muhit ularning qiziqishlariga qarab o‘zgartiriladi.
Muhit — montessori pedagogikasining poydevoridir. Bolalar xonasidagi jihozlar
ularning ehtiyojlarini hisobga olgan holda joylashtiriladi va qiziqishlariga mos
ravishda o‘zgartirib turiladi. Tarbiyachilarning qo‘llari “guruh pulsi”da bo‘lib,
bolalarni kuzatib boradi va jihoz, ko‘rgazmalarni mashg‘ulotlar mazmuni,
dolzarbligiga qarab yangilaydi. Montessori ta’limoti bo‘yicha maktabgacha ta’lim
muassasalarida tarbiyalanuvchilar uchun sensor amaliy nutq o‘stirish va
rivojlantirish muhiti, matematik tasavvurlarni shakl¬lantirishga sha¬roit yaratish
lozim.
4. Ba’zi mashg‘ulotlarda yoshlari har xil bolalar ham birga shug‘ullanishi
mumkin Bolalar juda ko‘p narsalarni tengdoshlariga qarab o‘rganadi. Har xil
yoshdagi bolalar jamoasi bunday tajriba almashish uchun qulay muhit. Bola vaqt
o‘tib qanday rivojlanish darajasida bo‘lishi kerakligini kattalardan o‘rgansa,
o‘zidan kichiklar bilan hayotiy tajribasini bo‘lishishdan zavqlanadi. “Zamonaviy
oila”larda (kun davomida ishda bo‘ladigan ota-onalarning bolalari bilan muloqotga
vaqti qolmaydi) bolalarga taqqoslash, rivojlanish, o‘zini namoyon qilish uchun
sharoit etarli emas. Shu sababli aynan shunday mashg‘ulotlar bolada o‘ziga
ishonch hosil qilish, mustaqil fikrlashni rivojlantirish uchun qulaydir.
5. Bolalar mashg‘ulotlarda erkin bo‘lishi kerak Guruhdagi bolalar mashg‘ulot
uchun maxsus xonaga kirgach (montessori metodikasida mayda va yirik
6
motorikani rivojlantiruvchi, tabiat bilan tanishtiruvchi, nutq o‘stirish
mashg‘ulotlari va hokazolar uchun alohida xonalar jihozlanadi), uning xohish-
istaklari hisobga olinadi. Yangi bilimlar tarbiyachi tomonidan bayon qilingach,
bola o‘zi tanlagan o‘yinchoq yoki jihoz bilan o‘ynashi, ba’zan bu jarayonda ular
bitta o‘yinchoqni talashib qolishi mumkin. Bu holat montessori metodikasining
keyingi qoidasini keltirib chiqaradi.
6. Bola yakka o‘ynash yoki tengdoshlari bilan shug‘ullanishni o‘zi tanlaydi
Bolalar o‘zining mustaqil fikrini erkin bayon qilish, boshqalar fikrini hurmat qilish,
bir-birlari bilan hamkorlikda ishlash, o‘zaro til topishishni erkin muhitdan
o‘rganadi. Buni tarbiyachi nazorati ta’minlaydi. Guruhga yangi kelgan bola yil
oxirida birovlar¬ning xohish-istaklarini hurmat qilib, kelishib shug‘ullanishni
o‘rganadi (bu ko‘nikmalar ular katta bo‘lgach, mustaqil hayotda asqotadi).
7. Bolalar qancha xohlasa, shuncha vaqt shug‘ullanadi Montessori guruhida
bolalarga bosim o‘tkazilmaydi, uning qo‘lidagini “bu yoqqa ber!” deb tortib
olishga yo‘l qo‘yilmaydi. Masalan, tabiat bilan tanishtirish mashg‘ulotlarida bola
barglarni o‘rganib o‘tirgan bo‘lsa, ikki daqiqadan so‘ng sabzavotlar bilan
shug‘ullanishni xohlasa, “Qaragin, qanday chiroyli rangli barglar bor” deyilmaydi,
bu mazkur metodikaga ziddir.
8. Guruhda, hatto kattalar ham amal qiladigan qoidalar mavjud Masalan,
guruhdagi har bir jihoz, ko‘rgazma va o‘yinchoqlarning o‘z joyi bor. Bolalar
(kattalar ham) mashg‘ulotdan so‘ng hamma narsani o‘z joyiga qo‘yish kerakligini
yaxshi biladi. Vaqt o‘tib bu ko‘nikma malakaga aylanib, eslatmasiz bajariladi.
YAna Montessori guruhida bolalar tarbiyachi ko‘magida bir-biriga xalaqit
bermasdan, xotirjam ishlashni o‘rganadi, hatto pedagoglar ham baland ovozda
gapirishi mumkin emas.
9. Bolaning o‘z ishini o‘zi baholashiga imkon beriladi Montessori
metodikasida shunday jihozlar borki, bola mustaqil ravishda shug‘ullanib, yangi
7
bilim hosil qiladi. Masalan, har xil shakl¬dagi silindrlarni o‘z hajmiga mos
joylarga joylashtirish. Kuzatishlardan ma’lum bo‘ldiki, tarbiyachi ko‘rsatmasi
bilan topshiriqni bajargan bolalar ertasiga ushbu vazifani qaytadan ko‘rsatib
berishda xatolikka yo‘l qo‘ydi, mustaqil bajargan bolalar silindrlarni deyarli bexato
bajardi. Mustaqil o‘zlashtirish jarayonida ko‘proq vaqt talab qilinishi mumkin,
lekin ular olgan bilimlarini xotiralarida mustahkam saqlab qoladi.
10. Bola murojaatisiz yordam berish taklif qilinmaydi Bolaning mustaqilligi
qo‘llab-quvvatlanadi, hech kim uni shoshirib, kerak bo‘lmasa ham yordam
beravermaydi. Lekin har bir bola doim savol tug‘ilganda tarbiyachining yordam
berishini his qiladi. Mariya Montessorining o‘z davrida butun insoniyatga qilgan
quyidagi murojaati mavjud: “Bizda shunday muammo bor — kattalar
rivojlanishning diqqat-markazida turadi. Agar hokimiyat e’tiborini bolalarga, ular
qalbiga qaratsa, biz tinchlik hukm surgan dunyoni quramiz. Bilim — tinchlik
qurolidir”.
1.2 M.Montessori pedagogik metodikasining g‘oyalari va tajribasi.
Uzoq va boy tarixga ega bo'lgan Markaziy Osiyo xalqlari o'zining ta'lim-tarbiyaga
oid boy merosini yaratib, takomillashtirib, yoshlarni insonparvarlik, ilmparvarlik, mehr-
oqibat, mehnatsevarlik, insonlarga va tabiatga do'stlik, sahiylik kabi umuminsoniy
fazilatlar ruhida tarbiyalab kelishgan. Darhaqiqat, ajdodlarimiz tomonidan qoldirilgan
bebaho madaniy meros milliy ma'naviyatimizning o'zagini tashkil etadi. Shu sababli
undan bugun yoshlarimizning ta'lim va tarbiyasiga keng foydalanish maqsadga
muvofiqdir. Chunki, "Ajdodlarimizdan qolgan meros millatimizning nafaqat
o'tmishi, shuningdek, istiqboli uchun ham kuch va fidoiylik manbai hisoblanadi" .
Har bir xalqning ta'lim-tarbiyaga oid an'analari borki, ular pedagogik tafikkur
taraqqiyotining asosi bo'lib xizmat qiladi va bola tarbiyasi haqidagi tasavvurlar va
8
qarashlarni ifodalaydi. Yuqorida aytganimizdek, har bir ota-ona o'z farzandlarini
barkamol inson bo'lishini istaydi, o'zlari yeta olmagan orzu-umidlariga bolalarining
yetishligini o'ylaydi. Bolalarning har bir yutug'idan quvonishadi, mag'lubiyatidan
tashvishga tushishadi. Farzandlarini baxtli ko'rish ular uchun eng baxtiyor damlar
hisoblanadi. Buning uchun ularga bor kuch-quvvatini sarflashadi. O'tmishda
buyuk allomalarimiz, yuksak darajadagi ma'naviyat, axloq-odob
saboqlarini berganliklari, Vatan, xalq istiqboli, farovon turmush, halol
mehnat, fan taraqqiyoti, inson mehnati, atrof-muhitga oqilona munosabat
haqidagi o'z qarashlarini bayon qilib berganliklariga guvoh bo'lamiz.
Farzandga adab, hunar o'rgatmakni meros deb bilg'il. Agar sen xoh unga
adab o'rgatg'il, xoh o'rgatmag'il turmush mashaqqatlarining o'zi unga
o'rgatur. Undoqkim debdurlar, ota-ona tarbiyalamasa, kecha va kunduz
uni tarbiyalaydur. Kaykovus 44 bobdan iborat bo'lgan "Qobusnoma"
asarida ota-onalarning farzand tarbiyasidagi vazifa va burchlari,
farzandning ota-onaga munosabati, ularni qadrlash, insonlar orasidagi
muomila odobi, ularning o'zaro axloqiy munosabatlari, haqorat, qo'pollik
kabi yomon odatlardan saqlanish zaruriyati bilan bir qatorda bola
tarbiyasiga jiddiy e'tibor qaratish, uning kelajagi uchun ota-onaning
mas'uliyati katta ekanligi kabi axloqiy masalalarga urg'u beriladi. Sharq
mutafakkirlarining ijodiy faoliyatidagi ta'lim va tarbiyaga oid
yondashuvlar, g'oyalar, qarashlarni yosh avlodning ongiga singdirishda
tarbiya usullari va vositalarini bilish, hayotda ulardan to'g'ri foydalanish
- ta'lim jarayonida o'qituvchilarning pedagogik mahoratidagi muhim
xususiyatlardan biri hisoblanadi. Keyingi yillarda odob-axloq , ta’lim
mavzuiga bo'lgan qiziqish anchagina ortdi. Chunki milliy mustaqillikka
erishganimizdan so'ng, tarixiy va madaniy merosimizni o'rganishga
bo'lgan ehtiyojning kuchayishi, milliy va diniy hamda ma'naviy
9
qadriyatlarimizning mazmunidagi axloqiy g'oyalarni bilishga bo'lgan
xalqimiz qiziqishlarining ortib borayotganligidir. Ta'lim-tarbiya tizimini
insonparvarlik yo'nalishini tubdan o'zgartirish va yangi zamon talablari darajasiga
ko'tarishning birinchi sharti - unga bir butun tizim sifatida yondoshish va shunga
muvofiq, ish olib borishdan iboratdir Yosh avlodda yuksak ma'naviy fazilatlarni
kamol toptirish, milliy mafkurani shakllantirish, boy madaniy merosimiz, tarixiy
an'analarimizga, umuminsoniy qadriyatlarga hurmat, Vatanga muhabbat, istiqlol
g'oyalariga sadoqat ruhida tarbiyalash mamlakatimizda amalga oshirilayotgan
barcha islohotlarning hal qiluvchi omilidir. Insonlar o'zligini chuqur anglashi,
mustaqillikning qadrini tobora teran tushunishi, milliy tafakkurning kengayishi va
takomillashuvi, tarixiy hurlik, mustaqillik ruhining uyg'onishini ta'minlash
ma'naviyat sohasidagi siyosatimizning asosiy maqsadiga aylandi.
Yuqoridagilardan kelib chiqib shuni ta’kidlash joizki, Mariya Montessori tizimi
ham uzoq yillar davomida bolalarga ta’lim-tarbiya berish uchun foydalanib
kelinmoqda. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev yoshlar tarbiyasiga alohida
to'xtalib: "Bolalarimizni birovlarning qo'liga berib qo'ymasdan, ularni o'zimiz
tarbiyalashimiz lozim. Buning uchun yoshlarimiz bilan ko'proq gaplashish,
ularning qalbiga quloq solish, dardini bilish, muammolarini echish uchun amaliy
ko'mak berishimiz kerak” deb ta’kidlab o’tdilar yalarni bir-biridan farqlaydigan
asosiy xususiyatlaridan biri uning bola shaxsiga yo’naltirilganlik darajasidir.
Shaxsga yo’naltirilgan ta’limning markazida o’sayotgan inson, uning o’z
imkoniyatlarini to’la namoyon etishga intilishi, yangi tajribani qabul qilishi, turli
hayotiy vaziyatlarda ongli ravishda va ma’suliyatli qaror qabul qilishga qodirligi
turadi. “Rivolanish”, “erkinlik”, “mustaqillik”, ”ijod”, “o’ziga xoslik” shaxsga
yo’naltirilgan ta’limning tayanch iboralari hisoblanadi.
Shaxsga yo’naltirilgan ta’limga nisbatan qo’llaniladigan belgilar:
- bolada shaxsiy, intelektual, rivojlanish maqsadlari ustuvorligi;
10
- uning yutuq va muvaffaqiyatlari motivatsiyasi, individual rivojlanishini
qo’llab quvvatlashga yo’naltirilganligiga urg’u berish;
- o’zligini shakllantirish, o’z-o’zini boshqarishga urg’u berish;
- ta’lim jarayonini ishtirokchilarining o’zaro sheriklik harakatlari;
- bolalarga tanlash erkinligi va ta’lim jarayononi barcha ishtirokchilariga
qabul qilingan qaror uchun shaxsiy ma’suliyat yuklash;
- ta’limiy vaziyatlar va voqealarni o’zidan o’tkazish hamda hissiy
munosabatlar mavjudligi.
Bola shaxsiga yo’naltirilgan ta’limning o’ziga xosligi shundaki, bola
kimningdir istagi, buyurtmasiga ko’ra emas, o’z imkoniyatlari, salohiyati,tabiati,
qobiliyatlariga mos ravishda shakllanadi. Bola shaxsiga yo’naltirilgan ta’limning
bir yo’nalishi – Montessori metodikasini qo’llashdir. Ta’lim mazmuni va metodlari
bola shaxsining shakllanishi, uni mustaqil shaxs sifatida tan olinishi jarayonlari
kechadigan muhitda tashkil etiladi. Bu jarayon shaxsga yo’naltirilgan hamda unga
umuminsoniylik xos bo’lsa, ushbu pedagogik faoliyat insoniy shaxslik darajasiga
o’tadi. Insoniylikka yonaltirilgan ta’lim g’oyalari quyidagilarda aks etadi:
zamonaviy ta’lim umuminsoniy qadriyatlardan kelib chiqqan hamda
muayyan jamiyat ma’naviyatiga asoslanadi;
ta’lim maqsadi o’zligiga ega,umuminsoniy qadriyatlarga ega shaxsni
shakllantirish
ta’lim shaxs faoliyati turi sifatida ichki asosga ega, tarbiyachi va
tarbiyalanuvchining teng munosabatlari, hamkorlikda qaror qabul qilishga
tayanadi. Bolaning dastlabki olti yoshi uning unihg keyingi rivojlanishi uchun
muhim davrdir. Montessori metodikasi tug’ilgandan boshlab 12 yoshgacha
bo’lgan uzluksiz ta’limning muqobil tizimi hisoblanib, uning xususiyatlari
quyidagilardan iborat:
11
Shaxsiy falsafiy asoslarga egaligi.
Falsafiy-psixologik tamoyillarga rioya qiluvchi metodikaning mavjugligi.
Sinf-dars sistemasining mavjud emaslilgi.
Montessori ta’limi quyidagi falsafiy , psixologik va pedagogik tamoyillarga
asoslangan.
Falsafiy tamoyil – bola hamma jihatlar bo’yicha kattalardan alralib
turadi: aqliy faoliyat shakli alohida rivojlangan “singuvchan tafakkuga” ega.
Montessori xulosasiga ko’ra, bolaning fikrlash ongi kattalarning fikrlash ongidan
tubdan ajralib turadi. Ushbu shaklni “singuvchan tafakkurga” deb nomlaydi. Bola
tevarak-atrof tasvirlarini his etuvchi organlari orqali beixtiyor qabul qiladi.
Bolalarning tafakkuri yangiliklarni suvdek singdirib oladi: foydali –foydasizni,
yaxshi-yomonni va hokazolarni anglaydi. Shu tarzda alohida e’tibor predmetli va
ijtimoiy muhitni yaratishga qabul qilingan. Kattalar bolalar uchun shunday muhit
yaratishi kerakki, bola rivojlanishi uchun hamma narsa kerakli va foydali jihatlarni
topish imkoniyatlariga ega bo’lsin. Bola beixtyor singdish qobiliyatidan ongli
singdirish jarayoniga o’tadi. Aynan shu maqsadda maktabgacha ta’lim
tashkilotlarida rivijlantiruvchi muhit yaratiladi.
Psixologik tamoyil - har bir insonga alohida, yakkama- yakka
yondoshishdir. Mariya Montessori bolaning rivajlanishida senzetiv davrlar –
bolalarning rivojlanishida alohida his etuvchi davrlarni aniqlagan. Bu rivolanish
davriga kattalar tashqaridan xech qanday ta’sir ko’rsata olmaydilar. Bolaga kerakli
bilim, malakalarni qabul qilishdagi imkomiyatlar ayni senzitiv davrda berladi. Bola
senzitiv davrdan keyin ham bu bilimlarni olishi mumkin , lekin unga mashaqqatli
mehnat bilan erishadi. Senzitiv davrda esa bu yengil va sezilmas bo’ladi. Senzitiv
davrlar universal hisoblanadi, chunki, millati, ijtimoiy kelib chiqishi va
madaniyatidan qa’tiy nazar, hamma bolalarning rivojlanish davri mavjud.
12
Asosiy senzitiv davrlarga qo’yidagilar kiradi:
nutq rivojlanish senzitiv davri – 0-6 yosh;
tartibni qabul qilish senzitiv davri – 0-3 yosh;
sensor rivojlanishning senzitiv davri - 0-5,5yosh;
mayda predmetlarni qabul qilish senzitiv davri – 1,5-2,5 yosh;
harakat rivolanishi senzitiv davri – 1-4 yosh;
ijtimoiy bilim va malakalarning rivojlanish sezitiv davri – 2,5-6 yosh.
Pedagogik tamoyil – bolaning predmetli-rivojlantiruvchi muhitda didaktik
material bilan mustaqil maqsadga yo’naltirilgan faoliyat. Montessori metodikasida
pedagog oldin ko’rgazmali montessori-material bilan ishlash yo’lini ko’rsatib
beradi, keyinchalik bolaga yordamchi va shogird do’iadi. Montessori metodi bolani
har tomonlama rivojlantirishga yordam beradi. Mariya Montessorining bolalarga
yondoshuvi o’ziga xosdir. Bu tizim uchta asosiy qismdan iborat: bola, atrof-muhit
va pedagog.
Ta’lim jarayoni diqqat markazida bola turishi kerak. Montessori o’z
metodikasida bolani tarbiya sharoitlarida kuzatuvlariga asoslanadi. So’ngra doktor
Montessori bolaning mustaqil rivojlanishi uchun tabiiy maxsus sharoitlar yaratgan.
U ta’limda pedagogni o’rnini o’zgacha talqin etib, uning failiyati ta’lim berish
emas, yo’naltirishdan iborat bo’lishi lozim. Shuning uchun “o’qituvchi” so’zi
o’rniga “rahbar” iborasini qo’llagan. U bilimni faoliyat orqali mustaqil olishni
o’rgatadi. Montessori metodikasiga ko’ra, bola o’ziga yoqqan, o’ziga qiziqarli
bo’lgan mashg’ulotni tanlash erkinligiga ega bo’ladi. Bola o’z bilim va
malakalarini takomillashtira borib, unga mustaqillik va o’ziga ishonch ham
rivojlanadi. Montessori metodi bolaga ta’lim jarayoniga tabiiy intilishni yuzaga
keltiradi. Ta’limning keyingi bosqichida dadil, ishonch bilan o’tishga zamin
13
tayyorlanadi. Bolaga uni o’rab turgan muhit yordam beradi. Montessori
mashg’ulotlarida bolalar o’zaro musobaqalashmaydi. Montssori metodi boshqa
metodlarga o’xshamaydi. Unga ko’ra, bola shaxs sifatida shakllanishiga zarur
barcha zarur sharoitlar hisobga olinadi.
II BOB. M.MONTESSORI METODIKASINING PEDAGOGIKADAGI
AHAMIYATI VA RIVOJLANISH BOSQICHLARI.
2.1 M.Montessori metodida shaxsning rivojlantiruvchi muhit.
Bugungi kunda maktabgacha ta'lim tizimini yanada takomillashtirish
maqsadida bir qancha usullar amaliyotda qo'llanilib kelinmoqda. Shulardan biri
Montessori ta`lim tizimidir. O`zining Montessori didaktik materiallari bilan
mashhur bo`lgan italyan pedagogi Mariya Montessori ta`lim tarbiya jarayonidagi
bola erkinligi va mustaqilligini ta`minlash uchun yuksak hissa qo`shgan. XX
asrning chet el ta'limida sezilarli hodisa, Italiya o'qituvchisi, shifokor va jamoat
arbobi Mariya Montessori ta'lim tizimiga aylandi. Butun dunyoda uning
g'oyalariga bo'lgan qiziqish kuchayib bordi. XX asr boshida Italiya va Fransiyadagi
maktablarda ham u tomonidan ishlab chiqilgan ta`lim tizimidan foydalanilgan.
Montessori metodining bosh g`oyasi: “Buni mustaqil bajarishga yordam ber”
ya`ni bolani mustaqil rivojlanishiga turtki berishdan iborat. Montessori metodikasi
har bir bolaga cheksiz tanlov erkinligini beradi. Unga asosan, har bir bola bugun
nima bilan shug`ullanishini hal qilishni mustaqil ravishda tanlay oladi. Montessori
sistemasi bola shaxsi shakllanishi uchun zarur bo`lgan barcha sharoitlarni yaratish
imkonini beradi. Montessori sistemasida ta'lim olgan bolalarda o'qishga nisbatan
intilish, mas'uliyatlilik, intizomlilik hislatlari oson shakllantiriladi. Bu bolalar
mehnatsevarligi, intiluvchanligi, xulq–atvori ijobiyligi bilan ajralib turadilar.
Mariya Montessorining bolalarga yondashuvi o'ziga xos bo`lib, uning metodi
14
bolani har tomonlama rivojlantirishga yordam beradi. Montessori maktabida bola
maxsus yaratilgan muhit yordamida mustaqil ta'lim oladi. Montessori
materiallarida bolaning o'z-o'zini nazorat qilish, xatolarini o'zi topib, mustaqil
tuzatishga sharoit yaratilgan. Kattalar bolani faqat yo'naltirib, zarur hollarda
rag`batlantirib turishadi. Ularning vazifasi bolalarga ta'lim berish emas, balki
ularning mustaqil faoliyatiga rahbarlik qilib turishdan iborat.
Uning asosi - bolaga bo'lgan ishonch. Biz har bir insonga xos bo'lgan ichki
impulslarga ishonamiz. Agar siz Montessori usulining asosiy tamoyillarini
nomlashga harakat qilsangiz, siz quyidagi kabi narsalarni olasiz: bolaning faoliyati
va uning qiziqishlariga rioya qilish; imkon qadar bolaning mustaqilligi va
mustaqilligi; xulq-atvor qoidalari va normalari doirasida tanlash erkinligi; o'zingiz,
atrofingiz va atrofingiz uchun javobgarlik, turli yoshdagi guruhlarda mashg'ulotlar;
ta'limning hayotiyligi (biz bolaga o'rgatgan narsa hayotda qo'llanilishi kerak),
kuzatish - o'qituvchining barcha qarorlari bolani kuzatish va uning xatti-
harakatlarini tahlil qilishga asoslangan.
Bolalar ma'lum bir vaqtda maktabga kelishadi, sinfga kiradilar, o'qituvchi
bilan salomlashadilar, materiallar bilan javonlarga boradilar va stolga boradilar. Bir
qarashda, bu usul sizni chalkashtirib yuborishga imkon beradigandek tuyulishi
mumkin. Albatta unday emas. Birinchidan, tanlov taklif qiladigan materiallar bilan
cheklangan. Bola faqat sinfda bo'lgan narsani tanlashi mumkin va u erda faqat
o'qituvchi tomonidan tanlangan maxsus tayyorlangan vazifalar, ularning bajarilishi
bola uchun foydali bo'ladi. Ikkinchidan, tanlov har kuni talab qilinadigan kamida
beshta fanni bajarish vazifasi bilan cheklangan: matematika, rus tili, adabiyot,
atrofimizdagi dunyo va ingliz tili. Reja bajarilgandan so'ng, siz xohlagan narsani
qilishingiz mumkin, lekin yana o'quv mashg'ulotlari doirasida.
Bu erda erkinlik, birinchidan, ta'lim fanlarini tartibga solish tartibida (bir kuni
bola matematikadan, ikkinchi kuni ingliz tilidan, uchinchi kuni esa boshqa
15
narsadan boshlashi mumkin). Ikkinchidan, fan bo'yicha topshiriqlarni tanlashda.
Uchinchidan, bola har bir darsga sarflashi mumkin bo'lgan vaqt. To'rtinchidan,
ishlash uchun joy tanlashda. Aytgancha, bolaga dars davomida turish imkoniyati
beriladi. Va nihoyat, beshinchidan, ish uchun sherik tanlashda erkinlik. Amaliyot
shuni ko'rsatadiki, bu unchalik oddiy emas, shuning uchun dastlab ko'p bolalar
qat'iy tartibga solishni xohlashadi, ba'zilari esa butun ish vaqti uchun o'zlari uchun
joy tanlashadi yoki vazifalarni bajarishning doimiy tartibini o'rnatadilar.
Bolaning o'rganishiga yordam beradigan har qanday narsa qo'llaniladi. Sinf
xonasida til o'rganish yoki atrofdagi dunyo haqida taqdimotlar qilish uchun
naushnikli kompyuterlar bo'lishi mumkin. Asosiysi, sinf uchun u yoki bu uskunani
sotib olayotganda biz qanday maqsadlarni ko'zlayotganimizni tushunishdir. Endi,
masalan, o'qish yoki hisoblashni o'rgatadigan, shuningdek, yaxshi xulq-atvorni
o'rgatadigan elektron resurslarning katta tanlovi mavjud. Ular sizning asosiy
o'qishingizga ajoyib qo'shimcha bo'ladi.
“G‘oya shundan iboratki, agar siz farzandingizning qiziqishi va qobiliyatiga
amal qilsangiz, unda motivatsiya muammosi qolmaydi va o‘qituvchi bilan ishlash
ancha osonlashadi. Ma'lumki, bolaga tegishli bo'lgan material ancha yaxshi
o'zlashtiriladi. Bundan tashqari, materiallar shunchalik yaxshi o'ylanganki, ular
bilan ishlash stresssiz amalga oshiriladi va kerakli g'oyalar va tushunchalarni
shakllantiradi. O'qituvchi har bir bolani kuzatishi va uning rivojlanish jarayonini
tahlil qilishi, agar kerak bo'lsa, qo'shimcha diagnostika o'tkazishi ham muhimdir -
bu bolada yuzaga kelishi mumkin bo'lgan muammolarni o'tkazib yubormaslik
imkonini beradi. Muvaffaqiyat tajribasi mavjud bo'lganda, bu keyingi ish uchun
eng yaxshi motivatsiyadir.
Montessori maktabidagi o'qituvchini hatto yo'lboshchi, yo'lboshchi deb
atashadi - o'z yo'lini topishga yordam beradi. U doskada turmaydi, lekin sinf
16
markazida bolalarni kuzatadi va har bir bola bilan alohida yoki kichik guruh
bolalari bilan ishlaydi.
Afzalliklari shundaki, o'rganishga bo'lgan qiziqish butun jarayon davomida
saqlanib qoladi: siz qiziqarli va eng oson berilgan sohani o'rganishingiz mumkin,
bola mustaqil ishlashni o'rganadi, u tanlov qiladi, o'z imkoniyatlarini baholaydi,
muammolarni hal qiladi. paydo bo'ladi, o'rganish jarayonida boshqalar bilan
hamkorlik qiladi, o'zini va istaklarini yaxshiroq tushunadi, muvaffaqiyat tajribasiga
ega bo'ladi. Kamchiliklari, ehtimol, akademik bilimlarning etarli emasligi, yoddan
yodlangan dastur matnlari yo'qligi.
Ushbu pedagogik tizimning asosiy g'oyasi:har bir bolaning tabiiy
imkoniyatlarini maksimal darajada oshirish, uning individualligi va o'ziga xosligini
qo'llab-quvvatlash, mustaqillik va mustaqillikni rivojlantirish, turli yoshdagi
bolalar bilan ijtimoiy muloqot qilish ko'nikmalarini egallash va shu bilan birga
bolaning o'zining tabiiy ritmiga muvofiq har tomonlama barkamol rivojlanish .
Bunday pedagogik yondashuv o'quv jarayonida bolaning jismoniy va psixologik
salomatligini saqlashga va unga maksimal bilim berishga imkon beradi.
Montessori pedagogikasi - bu bolaning o'zini o'zi rivojlantirish tizimi. Bolaga
mustaqil harakat qilish, mustaqil rivojlanish imkoniyati beriladi; bu o'z-o'zidan
sodir bo'ladi, lekin ba'zi hollarda u kattalarning yordamiga muhtoj bo'lsa, u buni
oladi. Kattalar faqat bola uchun muhitni tashkil qilish bilan shug'ullanadilar, u
allaqachon harakat qiladi. Yosh bolalarning o'z-o'zini tarbiyalash va o'z-o'zini
rivojlantirishning noyob tizimidae’tiborni qaratadimustaqillikni tarbiyalash, sezgi
(ko'rish, eshitish, hidlash, ta'm va boshqalar) va nozik vosita mahoratini
rivojlantirish. Ushbu tizimda yagona talablar va o'quv dasturlari mavjud emas. Har
bir bola o'z tezligida ishlaydi va faqat o'zi uchun qiziqarli bo'lgan narsani qiladi.
Montessorining falsafiy qarashlari bolaning tabiati va uning rivojlanish
qonuniyatlarini tushunishni aks ettiruvchi "Kosmik nazariya" ga asoslanadi.
17
"Barcha ... oziqlantirish yoki oziq-ovqat izlash jarayonida tirik mavjudotlar"
tabiatni uyg'un poklik holatida saqlashga hissa qo'shadigan "kosmik" vazifani
bajaradi. Montessori tizimining asosiy printsipi"Menga buni o'zim qilishimga
yordam bering!"Bu shuni anglatadiki, kattalar hozirgi paytda chaqaloqni nima
qiziqtirayotganini tushunishi, unga mashq qilish uchun maqbul sharoit yaratishi va
unga bu muhitdan qanday foydalanishni bemalol o'rgatishi kerak. Shunday qilib,
kattalar har bir bolaga individual rivojlanish yo'lini topishga va ularning tabiiy
qobiliyatlarini ochishga yordam beradi. Montessori tizimidagi hamma narsa va har
bir kishi bolani o'z-o'zini tarbiyalashga, o'z-o'zini o'rganishga, unga xos bo'lgan
potentsialni o'z-o'zini rivojlantirishga undaydi.
Bolaning individual rivojlanish yo'lini amalga oshirishga imkon beruvchi
Montessori tizimining asosiy tarkibiy qismlari:kattalar, rivojlanish muhiti, didaktik
material. Voyaga etgan odamning asosiy vazifasito'g'ridan-to'g'ri dars jarayonida
bolaga nisbatan - uning atrofidagi dunyoni o'zlashtirishga xalaqit bermaslik, uning
bilimlarini uzatish uchun emas, balki o'zinikini to'plash, tahlil qilish va
tizimlashtirishga yordam berish. M.Montessori bo'yicha ta'limning mohiyati-
bolaning psixofizik rivojlanishiga yordam berish ("Tug'ilishdan boshlab hayot
uchun yordam"). Montessori uchun insonning ma'naviy rivojlanishi uning
psixofizik rivojlanishi bilan chambarchas bog'liq edi, u doimo idrok va
sezuvchanlik organlarining (sezuvchanlik), aql, fikrlash qobiliyatlari va umumiy
rivojlanishi uchun vosita sohasining rivojlanishining eng muhim rolini ta'kidladi.
umumiy rivojlanish.
Maqsad - jahon hamjihatligiga erishish, umuminsoniy jamiyat qurish. Voyaga
yetgan odamning asosiy vazifasi - bolaning erkin va har tomonlama rivojlanishi
uchun, shuningdek, tanlash va mustaqil faoliyat imkoniyati uchun qulay muhit
yaratish. Mariya Montessori, bolaning shaxsiyatining rivojlanish jarayoni bo'linadi
to'rt bosqichda:
18
-bolalikning birinchi bosqichi (0-6 yosh);
-bolalikning ikkinchi bosqichi (6-12 yosh);
-o'smirlik (12-18 yosh); o'sayotgan (18-24 yosh).
Ushbu bosqichlarning har biri rivojlanishning alohida mustaqil segmentini
ifodalaydi. 0 yoshdan 6 yoshgacha bolaning bilish faoliyati sezgilarning instinktiv
rivojlanishi orqali tevarak-atrofdagi dunyoning hissiy qiyofasini shakllantirishga
qaratilgan: hidlash, teginish, ko'rish, eshitish.
Ta'lim maqsadi 0 yoshdan 6 yoshgacha - tabiiy rivojlanish jarayonini
optimallashtirish, "normalizatsiya" ga erishish. Hal qilingan vazifalar Rivojlanishni
rag'batlantirish: diqqatni jamlash, ixtiyoriy harakatlar, hissiy soha, nutq, yozish va
o'qish qobiliyatlari, elementar matematik tushunchalar, atrofdagi dunyo haqidagi
g'oyalar, tanlov qilish, qaror qabul qilish, mustaqil o'rganish qobiliyati.
6 dan 12 gacha yillar davomida bola atrofidagi dunyoga nisbatan tadqiqotchi
pozitsiyasini egallaydi.Ta'lim maqsadiumuminsoniy ong va insoniyat oldidagi
mas’uliyat hissini shakllantirishdir. Ushbu bosqichda, vazifalar:
1) tizimli tafakkur va ekologik fikrlashni rivojlantirishga ko'maklashish;
2) Yer va insonning koinotdagi o‘rnini ko‘rsatish;
3) bir butunning bo‘laklari sifatida turli fanlarning “urug‘ini ekish”. 12
yoshdan 18 yoshgacha yillar davomida o'smir jamiyatda o'z o'rnini faol ravishda
izlaydi.
Ta'lim maqsadi - jamiyat bilan samarali aloqa qilish qobiliyatini rivojlantirish.
Vazifalar:
1) o'smirlarning shaxsiy rivojlanishiga ko'maklashish;
2) to'liq huquqli ta'lim olish imkoniyatini ta'minlash.
Montessorining pedagogik tamoyillari:
1) Tabiiy rivojlanishga ko'maklashish (tabiatga muvofiqlik);
2) "tayyorlangan muhit" bilan o'zaro aloqalar;
19
3) “tayyorlangan muhitda” tanlash erkinligi;
4) Ta'limdagi individual faollik (motivatsion, vosita, o'z-o'zini nazorat qilish,
nutq va kognitiv faoliyat, ijtimoiy sohadagi faollik);
5) Ta’limdagi xolislik. Montessori tamoyillariga ko'ra, bolalarga o'qituvchi
nazorati ostida imkon qadar ko'proq erkinlik beriladi, bu esa undan katta ruhiy
stressni talab qiladi.
Asosiy Montessori usuli- bu o'qituvchining bevosita ta'sirini cheklab,
"tayyorlangan muhitda" bolalarning "erkin ishi". Rivojlanishning turli davrlarida
tarbiyalash usullari: 0 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolalarni tarbiyalash
usullaridan foydalaning: kuzatuv; Yordam berish; ko'rsatish; proksimal rivojlanish
zonasiga yo'naltirilgan material taklifi; tartib va ish muhitini saqlash; butun guruh
bilan alohida mashqlar.
6 yoshdan 12 yoshgacha bo'lgan bolalar tarbiyalash usullaridan
foydalanadilar: kuzatuv; materialni mustaqil o'rganishga yordam berish;
umumiydan xususiyga, butundan detallarga: umumiy sxemalar taqdimoti;
uyg'onish va tasavvur kuchidan faol foydalanish; guruh darslari. 12 yoshdan 18
yoshgacha bo'lgan bolalar ta'lim usullaridan foydalanadilar:o'z-o'zini o'rganishda
yordam berish; kasb-hunar asoslarini o'zlashtirishga yordam berish; o'quv
faoliyatini amaliy ishlar bilan almashish; amaliy faoliyat va fanlarning turli
turlariga qiziqish uyg'otish; o'quv materialida talabalarning yo'nalishi.
Montessori bolalarni rivojlantirish tizimi quyidagi qoidalarga asoslanadi: Bola
faol. To'g'ridan-to'g'ri ta'lim faoliyatida kattalarning roli ikkinchi darajali. U
maslahatchi emas, yordamchi. Bola o'zining o'qituvchisi. U tanlash va harakat
qilishda to'liq erkinlikka ega. Bolalar bolalarni o'rgatishadi. Turli yoshdagi bolalar
guruhlarga bo'linganligi sababli, katta yoshdagi bolalar o'qituvchi bo'lishadi, ular
boshqalarga g'amxo'rlik qilishni o'rganadilar, kichiklari esa kattalarga etib
boradilar. Bolalar o'zlari qaror qabul qilishadi. Mashg'ulotlar maxsus tayyorlangan
20
sharoitda o'tkaziladi. Bola qiziqishi kerak va u o'zini rivojlantiradi. To'liq o'z-o'zini
rivojlantirish - bu harakatlar, fikrlash, his-tuyg'ular erkinligining natijasidir. Biz
tabiatning ko'rsatmalariga amal qilsak va ularga qarshi chiqmasak, bola o'ziga
aylanadi. Bolalarga hurmat - taqiqlar, tanqidlar va ko'rsatmalarning yo'qligi. Bola
xato qilish va o'z-o'zidan hamma narsaga erishish huquqiga ega. Montessori tizimi
bo'yicha bolalarning rivojlanishi, bolaning birinchi navbatda ob'ektlar bilan o'ynash
orqali o'rganishini nazarda tutadi.Har qanday narsa o'yin mavzusiga aylanishi
mumkin:bir piyola, elak, stakan, qoshiq, peçete, shimgichni, don, suv, va hokazo
Lekin maxsus klassik Montessori materiallari ham bor - mashhur Pushti minorasi,
jigarrang zinapoya, insert qoliplari va boshqalar.
Montessori o'quv materiali bilan har qanday mashq mavjud ikkita gol:
bevosita va bilvosita.
Birinchisi, bolaning haqiqiy harakatiga hissa qo'shadi (tugmalarni ochish va
mahkamlash, bir xil tovushli silindrlarni topish),
ikkinchisi esa kelajakka qaratilgan (mustaqillikni rivojlantirish, harakatlarni
muvofiqlashtirish, eshitish qobiliyatini yaxshilash).
Montessori guruhidagi mashg'ulotlar bepul ish bilan boshlanadi. Guruhdagi
har bir didaktik material o'z ish algoritmiga ega va agar bola birinchi marta u yoki
bu materialni olgan bo'lsa, o'qituvchi materialning taqdimotini o'tkazadi. Sinfga
“Doira” ham kiradi. Bu bolalar uchun yig'ilish joyi bo'lib, u erda hozirgi vaziyat
muhokama qilinadi. Bola o'zini mustaqil ravishda ifoda etish huquqiga ega,
"Doira" tugaydi va bolalar "Doira" mavzusiga mos keladigan ijodiy vazifani
boshlaydilar. Guruhning ishonchi borqoidalar, vaqt o'tishi bilan katta yoshdagi
bolalar yangi kelgan bolalarga ta'lim berishadi.
Shuningdek, guruhning asosiy xususiyatlaridan biri talabalarning yoshi
hisoblanadi. Kichkina bolalar kattalarga qiziqishadi va ular o'z navbatida
kichiklarni himoya qiladi va ularga yordam beradi, bu ularga bag'rikenglikka
21
o'rgatadi. Montessori bolalar bog'chasi 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan turli
yoshdagi 18 kishidan iborat.
Montessori guruhidagi dars quyidagilarni o'z ichiga oladi:
- Montessori muhitida ishlash;
- atrofdagi dunyo bilan tanishish doirasi;
- ijodiy ustaxona; ertakga tashrif buyurish;
- chaqaloqlar uchun aerobika.
Montessori bilan bepul ishlash - materiallarbolaning har tomonlama
rivojlanishiga qaratilgan, maxsus tayyorlangan rivojlanayotgan Montessori
muhitida individual ishdir. Doira Montessori usulida ishning maxsus shakli
hisoblanadi.
Ertakga tashrif buyurish- sinfda o'qituvchi bolalarga nutqni rivojlantirish,
sabab-oqibat munosabatlari va naqshlarini tushunish va aniqlashga qaratilgan
ertakni ko'rsatadi. Chaqaloqlar uchun aerobika -bu bolalar uchun jismoniy tarbiya
va sog'lomlashtirish tadbirlarini tashkil etish: yurish, yugurish, ochiq o'yinlar,
aerobika va gimnastika elementlari, tayoq va fit-to'p bilan mashqlar, raqs
harakatlari - bularning barchasi bolalarning sog'lig'iga, go'zalligiga, uyg'unligiga
yordam beradi. 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolaning o'zini o'zi rivojlantirishiga
yordam berish uchun "tayyorlangan muhit" ning zonalarga bo'lingan ta'lim
bo'limlaridan foydalaning: Kundalik hayotda mashq qilish maydoni- bolaning
yordami bilan o'ziga va uning narsalariga g'amxo'rlik qilishni o'rganadigan
materiallar, ya'ni. kundalik hayotda sizga kerak bo'lgan narsa. Sensor ta'lim
zonasisezgi a'zolarini idrok etishni rivojlantirish va takomillashtirish, o'lchamlar,
o'lchamlar, shakllar va boshqalarni o'rganish uchun mo'ljallangan. Matematik
zona- tartib sanash, sonlar, sonlar tarkibi, qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish, bo‘lish
kabilarni tushunish. Ona tili zonasiso'z boyligini kengaytirish, harflar, fonetika
bilan tanishish, so'zlarning tarkibi va imlosini tushunish uchun mo'ljallangan.
22
Kosmik zona tevarak-atrofdagi dunyo va undagi inson rolining ahamiyati bilan
tanishtirish, botanika, zoologiya, anatomiya, geografiya, fizika, astronomiya
asoslarini o'zlashtirish uchun mo'ljallangan. Bo'limlarning har birida materiallar
qiyinchilik darajasiga ko'ra saralanadi.
M. Montessori tomonidan sezgi organlarini rivojlantirish uchun ishlab
chiqilgan materiallar bugungi kunda ham ishlab chiqarilmoqda. Montessori bolalar
bog'chalarida keng qo'llaniladigan "sehrli sumka" (matodan tikilgan) ni o'ylab
topdi, ular ichiga bolalar teginish orqali taniydigan turli xil mayda narsalarni
qo'yishadi. Metodikaning katta afzalligi - maktabgacha va maktab yoshi o'rtasidagi
ta'limning uzluksizligi, bolalar uyi va Montessori boshlang'ich maktabidagi
bolalarga qo'yiladigan talablarning birligi. M. Montessori tizimining kamchiliklari
Har qanday tizimda bo'lgani kabi, uning ham kamchiliklari bor:
1. Tizim faqat aql va amaliy ko'nikmalarni rivojlantirishga qaratilgan.
Mashqlar va didaktik materiallar analitik fikrlashni, mantiqiy va vosita faoliyatini
rivojlantirishga qaratilgan.
2. Tizimda rolli va ochiq havoda o'yinlar mavjud emas.
3. Bolalarning aqliy rivojlanishiga to'siq sifatida ijodkorlikni inkor etish
(psixologlarning tadqiqotlari buning aksini ko'rsatmoqda). Shuni ta'kidlash
kerakki, oxirgi ikkita kamchilik oddiy o'yin xonalari Montessori bog'larida
majburiy ravishda yaratilganligi va bola butun vaqtini bolalar bog'chasida
o'tkazmasligi bilan qoplanadi.
4. Demokratik Montessori tizimidan so'ng bolalar oddiy bog'cha va
maktablarda tartib-intizomga o'rganib qolishlari qiyin.
Mariya Montessorining amrlari: Hech qachon bola sizga qo'ng'iroq
qilmaguncha unga tegmang (bir shaklda) Hech qachon bolani u bilan ham, bolasiz
ham yomon gapirmang. Bolada yaxshilikni rivojlantirishga e'tibor qarating, shunda
oxir-oqibat yomonlik uchun kamroq joy qoladi. Atrofingizni tayyorlashda faol
23
bo'ling. Unga doimo ehtiyotkorlik bilan g'amxo'rlik qiling. Farzandingizga u bilan
mazmunli muloqot o'rnatishga yordam bering. Har bir rivojlantiruvchi
materialning o'rnini va u bilan ishlashning to'g'ri usullarini ko'rsating. Sizga muhtoj
bo'lgan bolaning chaqirig'iga javob berishga tayyor bo'ling, sizga murojaat qilgan
bolani doimo tinglang va javob bering. Xato qilgan bolani hurmat qiling va uni
hozir yoki biroz keyinroq tuzatishga qodir bo'ling, lekin materialdan noto'g'ri
foydalanishni va bolaning yoki boshqa bolalarning xavfsizligiga, ularning
rivojlanishiga tahdid soladigan har qanday harakatni darhol to'xtating. Bolaning
dam olayotganini yoki boshqalarning ishini kuzatayotganini yoki u nima
qilayotgani yoki qilmoqchi ekanligi haqida o'ylayotganini hurmat qiling. Hech
qachon unga qo'ng'iroq qilmang yoki uni boshqa faol harakatlar qilishga
majburlamang. Ish izlayotgan va uni tanlay olmayotganlarga yordam bering.
Charchamang, bolaga u ilgari rad etgan taqdimotlarni takrorlang, bolaga ilgari
o'zlashtirilmagan narsalarni o'zlashtirishga, kamchiliklarni bartaraf etishga yordam
bering. Buni atrofingizdagi dunyoni g'amxo'rlik, vazminlik va sukunat, rahm-
shafqat va sevgi bilan to'ldiring. O'zingizning yordam berishga tayyorligingizni
izlayotgan bolaga ayon va hamma narsani topib olgan bolaga ko'rinmas holga
keltiring. Farzandingiz bilan muomala qilishda har doim eng yaxshi xulq-atvorni
qo'llang va unga o'zingizdagi eng yaxshi narsalarni va sizning ixtiyoringizda
bo'lgan eng yaxshi narsalarni taklif qiling. Barcha ota-onalar bolaning
rivojlanishini ta'minlashga intiladi: muayyan vazifalarni bajarish, yangi
ma'lumotlarni o'rganish, zarur ko'nikmalarni egallash. Bugungi kunga qadar
buning uchun ko'plab mualliflik texnikasi ishlab chiqilgan. Ko'pgina bolalar
bog'chalari va maktablarda bolalar bilan ishlashda katta muvaffaqiyatlarga
erishgan italiyalik o'qituvchi Mariya Montessori tizimi mashhur.
24