MARJINALI FOYDA TAHLILI
Reja:
1. “ Marjinal” haqida tushuncha
2. Marjinal foyda haqida tushuncha
3. Marjinal foyda va uni hisoblash
4. Marjinal foydaning iqtisodiy ma'nosi
5. Korxonaning foyda va boshqa daromad turlarining o'zaro bog'liqligi
6. Ajratish nuqtasi va marjinal foyda
“Marjinal” haqida
Prefiksli "marjinal" indikator hisoblash uchun foydalaniladigan va
dastlab marjaning mohiyatiga asoslanadigan ajratish printsipi asosida
olindi.
Marj - bu ma'lum bir mahsulotni (ish, xizmat) sotish narxi va uning
narxi o'rtasidagi farq. Bu ikki xil bo'ladi:
Mutlaq - mahsulot birligiga moliyaviy natija sifatida pul
ko'rinishida;
Nisbiy - daromadlilik koeffitsienti sifatida sotish narxining foizi
sifatida.
Masalan, bank sektorida marja depozitlar va ssudalar bo'yicha foiz
stavkalari o'rtasidagi farqni, marketing faoliyatida esa marjani anglatadi.
Har bir tadbirkor marginal foydani sotishdan tushadigan daromadlar
va barqaror bo'lmagan xarajatlar o'rtasidagi farq deb bilishi kerak.
Buzilishning oldini olish uchun bunday foyda muntazam xarajatlarni
qoplashi kerak. Shu bilan birga o'lchov ishlab chiqarish birligiga va butun
yo'nalishda yoki bo'linish bo'yicha olinadi. Marginal foyda muayyan
tovarni sotishdan moddiy resurslarning ortishi hisoblanadi. Bunday
turdagi foyda muntazam xarajatlarga teng.
Har bir tadbirkor marginal foydani sotishdan tushadigan daromadlar
va barqaror bo'lmagan xarajatlar o'rtasidagi farq deb bilishi kerak.
Buzilishning oldini olish uchun bunday foyda muntazam xarajatlarni
qoplashi kerak. Shu bilan birga o'lchov ishlab chiqarish birligiga va butun
yo'nalishda yoki bo'linish bo'yicha olinadi. Marginal foyda muayyan
tovarni sotishdan moddiy resurslarning ortishi hisoblanadi. Bunday
turdagi foyda muntazam xarajatlarga teng.
Marjinal foyda haqida tushuncha
Ko'pincha boshlang'ich tadbirkorlar daromaddan marginal foyda
tushunchasi qanday farq qilishiga qiziqishmoqda. Asosiy farqlar orasida:
Ko'pincha boshlang'ich tadbirkorlar daromaddan marginal foyda
tushunchasi qanday farq qilishiga qiziqishmoqda. Asosiy farqlar orasida:
Foyda - korxona daromadi, o'z faoliyatining mahsulotlarini
sotishdan tushadigan foyda va sotish nuqtasiga qadar bo'lgan xarajatlar
orasidagi farq.Margin va daromadlar mutanosibdir. Kompaniyaning
marjasi qanchalik yuqori bo'lsa, daromad ham ortishi mumkin. Shuning
uchun marginal foyda va foyda o'rtasidagi asosiy farq, bu
kontseptsiyaning qo'llanilishidir
Hatto boshlang'ich tadbirkor marginal va yalpi foyda o'rtasidagi
farqni tushunishi kerak:
Hatto boshlang'ich tadbirkor marginal va yalpi foyda o'rtasidagi
farqni tushunishi kerak:
Yalpi foydani hisoblash uchun to'g'ridan-to'g'ri xarajatlar miqdori
daromaddan hisoblab chiqiladi va o'zgaruvchining summasi marginal
daromad uchun hisoblanadi. Yalpi foyda har doim marjinalga teng emas,
chunki harajatlar har doim o'zgaruvchan emas. Yalpi foyda
kompaniyaning muvaffaqiyatining umumiy ko'rsatkichini aks ettiradi va
marginal daromad biznesni iqtisodiy jihatdan samarali usulini tanlash va
ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini va hajmini aniqlash imkonini
beradi
Daromad
(daromad)
-
bu
korxona
o'zgargan
harajatlari
qoplangandan keyin qolgan sof daromadning bir qismi. Kelajakda
marjinal foyda belgilangan xarajatlar va foydani moliyalashtirish uchun
ishlatiladi.
Daromad
(daromad)
-
bu
korxona
o'zgargan
harajatlari
qoplangandan keyin qolgan sof daromadning bir qismi. Kelajakda
marjinal foyda belgilangan xarajatlar va foydani moliyalashtirish uchun
ishlatiladi.
Ushbu indikatorni hisoblash xarajatlarni ikki guruhga ajratishni
nazarda tutadi:
Ushbu indikatorni hisoblash xarajatlarni ikki guruhga ajratishni
nazarda tutadi:
O'zgaruvchilar - bu faoliyat ko'lamiga chiziqli bog'liq bo'lgan
xarajatlar (qancha mahsulot ishlab chiqarish kerak bo'lsa, shuncha ko'p
bo'ladi);
Ruxsat etilgan - bu xarajatlar, ularning o'zgarishi mahsulot
hajmiga bevosita bog'liq emas. Kompaniya hech narsa ishlab
chiqarolmasa yoki sotmasa ham, ular sodir bo'ladi.
Marjinal foyda - bu sotilgan tovarlarni ishlab chiqarish uchun
qilingan barcha o'zgaruvchan xarajatlar chiqarib tashlangan daromad.
Marjinal foyda - bu sotilgan tovarlarni ishlab chiqarish uchun
qilingan barcha o'zgaruvchan xarajatlar chiqarib tashlangan daromad.
Marjinal foyda = Sof daromad - o'zgaruvchan xarajatlar
Yalpi moliyaviy natijani aniqlash uchun ishlab chiqarish va noishlab
chiqarish xarajatlarini ajratish kerak. Bu ishlab chiqarishning umumiy
qiymatini hisoblashni anglatadi. Marjinal foyda uchun siz xarajatlarni
o'zgaruvchiga va sobitga bo'lishingiz kerak. Bunday holda, o'zgaruvchilar
ma'lum turdagi mahsulotlarning narxini tashkil qiladi. Faoliyat hajmiga
bog'liq bo'lmagan, ammo o'z vaqtida turg'unliklarni davr xarajatlari
sifatida hisoblash kerak (xarajatlarga qo'shilmagan).
Yalpi moliyaviy natijani aniqlash uchun ishlab chiqarish va noishlab
chiqarish xarajatlarini ajratish kerak. Bu ishlab chiqarishning umumiy
qiymatini hisoblashni anglatadi. Marjinal foyda uchun siz xarajatlarni
o'zgaruvchiga va sobitga bo'lishingiz kerak. Bunday holda, o'zgaruvchilar
ma'lum turdagi mahsulotlarning narxini tashkil qiladi. Faoliyat hajmiga
bog'liq bo'lmagan, ammo o'z vaqtida turg'unliklarni davr xarajatlari
sifatida hisoblash kerak (xarajatlarga qo'shilmagan).
Marjinal foydani to'g'ri topish uchun korxonaning barcha
xarajatlarini ular paydo bo'lgan bosqichidan qat'i nazar o'zgaruvchan va
doimiy qismlarga bo'lish muhimdir. Marjinal foyda dinamikasini baholab,
barcha foyda qancha ko'payishi yoki kamayishini aytishimiz mumkin.
Marjinal foydaning iqtisodiy ma’nosi
Har bir koeffitsient yoki indikatorda, avvalo, uning asosiy iqtisodiy
ma'nosini ko'rish kerak. Shunday qilib, marjinal foyda korxonalar
maksimal foyda keltirishi mumkinligini ko'rsatadi. Daromad qancha katta
bo'lsa, korxonaning belgilangan xarajatlar / xarajatlarni qoplash qobiliyati
shunchalik yuqori bo'ladi. Daromadni ba'zan qoplashga hissa deb
nomlashadi va ular tushunadilar: bu kompaniyaning sof foydasini
shakllantirishga
va
belgilangan
xarajatlarni
qoplashga
(moliyalashtirishga) qanday ta'sir qiladi. Daromadning yuqori ko'rsatkichi
ishlab chiqarish xarajatlarining foydani qoplash hajmini, ham
tovarlarning har bir turi (nomenklaturasi) uchun hisoblash uchun
ishlatiladi.
Korxonaning foyda va boshqa daromad turlarining o'zaro bog'liqligi
Korxonaning foyda tizimida marjinal foydaning o'rnini bilish uchun
quyidagi rasmni ko'rib chiqing. Marjinal foyda QQSni hisobga olmagan
holda mahsulotni sotishdan (sotishdan tushgan daromaddan) keyin
ikkinchi o'rinda turadi va uning hajmi operatsion, foyda va sof foyda
hajmini bevosita aniqlaydi.
Korxonaning foyda va boshqa daromad turlarining o'zaro bog'liqligi
Daromadning foydani tahlili o'zgaruvchan xarajatlarni qoplash
uchun mahsulot ishlab chiqarish va sotishning muhim hajmini aniqlash
uchun amalga oshiriladi. Marjinal foydaning tahlili korxonaning
sindirilgan nuqtasini tahlil qilish bilan o'xshashdir va shunga o'xshash
cheklovlarga asoslanadi:
Daromadning foydani tahlili o'zgaruvchan xarajatlarni qoplash
uchun mahsulot ishlab chiqarish va sotishning muhim hajmini aniqlash
uchun amalga oshiriladi. Marjinal foydaning tahlili korxonaning
sindirilgan nuqtasini tahlil qilish bilan o'xshashdir va shunga o'xshash
cheklovlarga asoslanadi:
1. Korxonaning daromadi va xarajatlari chiziqli bog'liqdir.
2. Sotilgan mahsulotlarning narxi o'zgarmaydi.
3. Korxona mahsuldorligi o'zgarmaydi.
4. Tayyor mahsulotlar zaxiralari oz, natijada ular kelajakdagi savdo
hajmiga ta'sir qilmaydi.
5. Tashqi va ichki muhitning barqarorligi
Ajratish nuqtasi va marjinal foyda
Buzilish nuqtasi - korxonaning muhim moliyaviy ko'rsatkichi bo'lib,
ishlab chiqarishning kritik darajasini nolga teng foyda darajasida
tavsiflaydi, keling uning foyda bilan bog'liqligini tahlil qilaylik. Quyidagi
rasmda ushbu havola ko'rsatilgan. Buzilish nuqtasida zararlar va foyda
hajmi teng, marjinali foyda (marj) esa ishlab chiqarish tannarxining
(belgilangan xarajatlar) qiymatiga teng, sof foyda esa nolga teng.
Daromadning grafik tahlili quyidagi yo'nalishlarni o'z ichiga oladi:
Daromadning grafik tahlili quyidagi yo'nalishlarni o'z ichiga oladi:
mahsulot ishlab chiqarish / sotish hajmining bemalol
baholanishi;
korxonaning rentabelligi / zararlanish zonasini aniqlash;
turli savdo hajmlari bo'yicha foyda marjalarini prognoz qilish;
daromadning
tanlangan
hajmi
uchun
belgilangan
xarajatlarning tanqidiy darajasini hisoblash;
mahsulotning ma'lum bir hajmi, o'zgaruvchan va belgilangan
xarajatlar uchun minimal ruxsat etilgan narxlar.
Ushbu modeldan foydalanishdagi muammolar shundaki, kelajakda
ishlab chiqarish hajmiga ko'plab omillar ta'sir qiladi, bu ishlab chiqarish
va sotish o'rtasidagi chiziqli munosabatlarni buzadi
Ushbu modeldan foydalanishdagi muammolar shundaki, kelajakda
ishlab chiqarish hajmiga ko'plab omillar ta'sir qiladi, bu ishlab chiqarish
va sotish o'rtasidagi chiziqli munosabatlarni buzadi
E’tiboringiz uchun rahmat