MARJINALI FOYDA TAHLILI

Yuklangan vaqt

2024-02-25

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

47,5 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MARJINALI FOYDA TAHLILI 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reja: 
1. “ Marjinal” haqida tushuncha 
2. Marjinal foyda haqida tushuncha 
3. Marjinal foyda va uni hisoblash 
4. Marjinal foydaning iqtisodiy ma'nosi 
5. Korxonaning foyda va boshqa daromad turlarining o'zaro bog'liqligi 
6. Ajratish nuqtasi va marjinal foyda 
 
 
MARJINALI FOYDA TAHLILI Reja: 1. “ Marjinal” haqida tushuncha 2. Marjinal foyda haqida tushuncha 3. Marjinal foyda va uni hisoblash 4. Marjinal foydaning iqtisodiy ma'nosi 5. Korxonaning foyda va boshqa daromad turlarining o'zaro bog'liqligi 6. Ajratish nuqtasi va marjinal foyda
“Marjinal” haqida 
Prefiksli "marjinal" indikator hisoblash uchun foydalaniladigan va 
dastlab marjaning mohiyatiga asoslanadigan ajratish printsipi asosida 
olindi. 
Marj - bu ma'lum bir mahsulotni (ish, xizmat) sotish narxi va uning 
narxi o'rtasidagi farq. Bu ikki xil bo'ladi: 
Mutlaq - mahsulot birligiga moliyaviy natija sifatida pul 
ko'rinishida; 
Nisbiy - daromadlilik koeffitsienti sifatida sotish narxining foizi 
sifatida. 
Masalan, bank sektorida marja depozitlar va ssudalar bo'yicha foiz 
stavkalari o'rtasidagi farqni, marketing faoliyatida esa marjani anglatadi. 
Har bir tadbirkor marginal foydani sotishdan tushadigan daromadlar 
va barqaror bo'lmagan xarajatlar o'rtasidagi farq deb bilishi kerak. 
Buzilishning oldini olish uchun bunday foyda muntazam xarajatlarni 
qoplashi kerak. Shu bilan birga o'lchov ishlab chiqarish birligiga va butun 
yo'nalishda yoki bo'linish bo'yicha olinadi. Marginal foyda muayyan 
tovarni sotishdan moddiy resurslarning ortishi hisoblanadi. Bunday 
turdagi foyda muntazam xarajatlarga teng. 
Har bir tadbirkor marginal foydani sotishdan tushadigan daromadlar 
va barqaror bo'lmagan xarajatlar o'rtasidagi farq deb bilishi kerak. 
Buzilishning oldini olish uchun bunday foyda muntazam xarajatlarni 
qoplashi kerak. Shu bilan birga o'lchov ishlab chiqarish birligiga va butun 
yo'nalishda yoki bo'linish bo'yicha olinadi. Marginal foyda muayyan 
tovarni sotishdan moddiy resurslarning ortishi hisoblanadi. Bunday 
turdagi foyda muntazam xarajatlarga teng. 
“Marjinal” haqida Prefiksli "marjinal" indikator hisoblash uchun foydalaniladigan va dastlab marjaning mohiyatiga asoslanadigan ajratish printsipi asosida olindi. Marj - bu ma'lum bir mahsulotni (ish, xizmat) sotish narxi va uning narxi o'rtasidagi farq. Bu ikki xil bo'ladi: Mutlaq - mahsulot birligiga moliyaviy natija sifatida pul ko'rinishida; Nisbiy - daromadlilik koeffitsienti sifatida sotish narxining foizi sifatida. Masalan, bank sektorida marja depozitlar va ssudalar bo'yicha foiz stavkalari o'rtasidagi farqni, marketing faoliyatida esa marjani anglatadi. Har bir tadbirkor marginal foydani sotishdan tushadigan daromadlar va barqaror bo'lmagan xarajatlar o'rtasidagi farq deb bilishi kerak. Buzilishning oldini olish uchun bunday foyda muntazam xarajatlarni qoplashi kerak. Shu bilan birga o'lchov ishlab chiqarish birligiga va butun yo'nalishda yoki bo'linish bo'yicha olinadi. Marginal foyda muayyan tovarni sotishdan moddiy resurslarning ortishi hisoblanadi. Bunday turdagi foyda muntazam xarajatlarga teng. Har bir tadbirkor marginal foydani sotishdan tushadigan daromadlar va barqaror bo'lmagan xarajatlar o'rtasidagi farq deb bilishi kerak. Buzilishning oldini olish uchun bunday foyda muntazam xarajatlarni qoplashi kerak. Shu bilan birga o'lchov ishlab chiqarish birligiga va butun yo'nalishda yoki bo'linish bo'yicha olinadi. Marginal foyda muayyan tovarni sotishdan moddiy resurslarning ortishi hisoblanadi. Bunday turdagi foyda muntazam xarajatlarga teng.
 
Marjinal foyda haqida tushuncha  
Ko'pincha boshlang'ich tadbirkorlar daromaddan marginal foyda 
tushunchasi qanday farq qilishiga qiziqishmoqda. Asosiy farqlar orasida: 
Ko'pincha boshlang'ich tadbirkorlar daromaddan marginal foyda 
tushunchasi qanday farq qilishiga qiziqishmoqda. Asosiy farqlar orasida: 
Foyda - korxona daromadi, o'z faoliyatining mahsulotlarini 
sotishdan tushadigan foyda va sotish nuqtasiga qadar bo'lgan xarajatlar 
orasidagi farq.Margin va daromadlar mutanosibdir. Kompaniyaning 
marjasi qanchalik yuqori bo'lsa, daromad ham ortishi mumkin. Shuning 
uchun marginal foyda va foyda o'rtasidagi asosiy farq, bu 
kontseptsiyaning qo'llanilishidir 
Hatto boshlang'ich tadbirkor marginal va yalpi foyda o'rtasidagi 
farqni tushunishi kerak: 
Hatto boshlang'ich tadbirkor marginal va yalpi foyda o'rtasidagi 
farqni tushunishi kerak: 
Yalpi foydani hisoblash uchun to'g'ridan-to'g'ri xarajatlar miqdori 
daromaddan hisoblab chiqiladi va o'zgaruvchining summasi marginal 
daromad uchun hisoblanadi. Yalpi foyda har doim marjinalga teng emas, 
chunki harajatlar har doim o'zgaruvchan emas. Yalpi foyda 
kompaniyaning muvaffaqiyatining umumiy ko'rsatkichini aks ettiradi va 
marginal daromad biznesni iqtisodiy jihatdan samarali usulini tanlash va 
ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini va hajmini aniqlash imkonini 
beradi 
Daromad 
(daromad) 
- 
bu 
korxona 
o'zgargan 
harajatlari 
qoplangandan keyin qolgan sof daromadning bir qismi. Kelajakda 
Marjinal foyda haqida tushuncha Ko'pincha boshlang'ich tadbirkorlar daromaddan marginal foyda tushunchasi qanday farq qilishiga qiziqishmoqda. Asosiy farqlar orasida: Ko'pincha boshlang'ich tadbirkorlar daromaddan marginal foyda tushunchasi qanday farq qilishiga qiziqishmoqda. Asosiy farqlar orasida: Foyda - korxona daromadi, o'z faoliyatining mahsulotlarini sotishdan tushadigan foyda va sotish nuqtasiga qadar bo'lgan xarajatlar orasidagi farq.Margin va daromadlar mutanosibdir. Kompaniyaning marjasi qanchalik yuqori bo'lsa, daromad ham ortishi mumkin. Shuning uchun marginal foyda va foyda o'rtasidagi asosiy farq, bu kontseptsiyaning qo'llanilishidir Hatto boshlang'ich tadbirkor marginal va yalpi foyda o'rtasidagi farqni tushunishi kerak: Hatto boshlang'ich tadbirkor marginal va yalpi foyda o'rtasidagi farqni tushunishi kerak: Yalpi foydani hisoblash uchun to'g'ridan-to'g'ri xarajatlar miqdori daromaddan hisoblab chiqiladi va o'zgaruvchining summasi marginal daromad uchun hisoblanadi. Yalpi foyda har doim marjinalga teng emas, chunki harajatlar har doim o'zgaruvchan emas. Yalpi foyda kompaniyaning muvaffaqiyatining umumiy ko'rsatkichini aks ettiradi va marginal daromad biznesni iqtisodiy jihatdan samarali usulini tanlash va ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini va hajmini aniqlash imkonini beradi Daromad (daromad) - bu korxona o'zgargan harajatlari qoplangandan keyin qolgan sof daromadning bir qismi. Kelajakda
marjinal foyda belgilangan xarajatlar va foydani moliyalashtirish uchun 
ishlatiladi. 
Daromad 
(daromad) 
- 
bu 
korxona 
o'zgargan 
harajatlari 
qoplangandan keyin qolgan sof daromadning bir qismi. Kelajakda 
marjinal foyda belgilangan xarajatlar va foydani moliyalashtirish uchun 
ishlatiladi. 
Ushbu indikatorni hisoblash xarajatlarni ikki guruhga ajratishni 
nazarda tutadi: 
Ushbu indikatorni hisoblash xarajatlarni ikki guruhga ajratishni 
nazarda tutadi: 
 
O'zgaruvchilar - bu faoliyat ko'lamiga chiziqli bog'liq bo'lgan 
xarajatlar (qancha mahsulot ishlab chiqarish kerak bo'lsa, shuncha ko'p 
bo'ladi); 
 
Ruxsat etilgan - bu xarajatlar, ularning o'zgarishi mahsulot 
hajmiga bevosita bog'liq emas. Kompaniya hech narsa ishlab 
chiqarolmasa yoki sotmasa ham, ular sodir bo'ladi. 
Marjinal foyda - bu sotilgan tovarlarni ishlab chiqarish uchun 
qilingan barcha o'zgaruvchan xarajatlar chiqarib tashlangan daromad. 
Marjinal foyda - bu sotilgan tovarlarni ishlab chiqarish uchun 
qilingan barcha o'zgaruvchan xarajatlar chiqarib tashlangan daromad. 
Marjinal foyda = Sof daromad - o'zgaruvchan xarajatlar 
Yalpi moliyaviy natijani aniqlash uchun ishlab chiqarish va noishlab 
chiqarish xarajatlarini ajratish kerak. Bu ishlab chiqarishning umumiy 
qiymatini hisoblashni anglatadi. Marjinal foyda uchun siz xarajatlarni 
o'zgaruvchiga va sobitga bo'lishingiz kerak. Bunday holda, o'zgaruvchilar 
ma'lum turdagi mahsulotlarning narxini tashkil qiladi. Faoliyat hajmiga 
marjinal foyda belgilangan xarajatlar va foydani moliyalashtirish uchun ishlatiladi. Daromad (daromad) - bu korxona o'zgargan harajatlari qoplangandan keyin qolgan sof daromadning bir qismi. Kelajakda marjinal foyda belgilangan xarajatlar va foydani moliyalashtirish uchun ishlatiladi. Ushbu indikatorni hisoblash xarajatlarni ikki guruhga ajratishni nazarda tutadi: Ushbu indikatorni hisoblash xarajatlarni ikki guruhga ajratishni nazarda tutadi:  O'zgaruvchilar - bu faoliyat ko'lamiga chiziqli bog'liq bo'lgan xarajatlar (qancha mahsulot ishlab chiqarish kerak bo'lsa, shuncha ko'p bo'ladi);  Ruxsat etilgan - bu xarajatlar, ularning o'zgarishi mahsulot hajmiga bevosita bog'liq emas. Kompaniya hech narsa ishlab chiqarolmasa yoki sotmasa ham, ular sodir bo'ladi. Marjinal foyda - bu sotilgan tovarlarni ishlab chiqarish uchun qilingan barcha o'zgaruvchan xarajatlar chiqarib tashlangan daromad. Marjinal foyda - bu sotilgan tovarlarni ishlab chiqarish uchun qilingan barcha o'zgaruvchan xarajatlar chiqarib tashlangan daromad. Marjinal foyda = Sof daromad - o'zgaruvchan xarajatlar Yalpi moliyaviy natijani aniqlash uchun ishlab chiqarish va noishlab chiqarish xarajatlarini ajratish kerak. Bu ishlab chiqarishning umumiy qiymatini hisoblashni anglatadi. Marjinal foyda uchun siz xarajatlarni o'zgaruvchiga va sobitga bo'lishingiz kerak. Bunday holda, o'zgaruvchilar ma'lum turdagi mahsulotlarning narxini tashkil qiladi. Faoliyat hajmiga