MARJINALIZM. IQTISODIY TA'LIMOTLARDA NEOKLASSIK YO'NALISHNING SHAKLLANISHI

Yuklangan vaqt

2024-06-10

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

62,7 KB


 
 
 
 
 
MARJINALIZM. IQTISODIY TA'LIMOTLARDA NEOKLASSIK 
YO'NALISHNING SHAKLLANISHI 
 
1. Marjinalizmning umumiy ta'rifiva rivojlanish bosqichlari 
 
X1X asrning ikkinchi yarmi- XX asrning boshlarida iqtisodiy ta'limotlarning 
rivojlanishi (evolyusiyasi) kapitalizm iqtisodiyotida uning siyosiy ustqurmasida yuz 
berayotgan tub siljishlarni aks ettirar edi. X1X asrning so'nggi chorasida erkin 
raqobatning monopoliyaga aylanishi iqtisodiyotdagi eng muhim hodisa bo'ldi. Bu 
jarayon kapitalizm ziddiyatlarning, ayniqsa mehnat bilan kapital o'rtasidagi 
ziddiyatlarning chuqurlashuvi va keskinlashuvi bilan ayni bir vaqtda ro'y berdi. X1X 
asrning 70-yillaridan boshlab qiymat nazariyasi va uni ilmiy tahlil qilishda ham 
chinakam inqilobiy o'zgarish yuz berib aynan shu davrda Evropaning bir nechta 
mamlakatlarida turlicha nazariy maktablar shakllandi. Ushbu maktablar yaratgan 
iqtisodiy ta'limot fanda «marjinalizm» ta'limoti deb nomlanib XX asrning 30-
yillarigacha o'z mavqeini saqlab turdi.  
Marjinalizm 
fransuzcha 
marginal 
so'zidan 
olingan 
bo'lib 
«eng 
yuqori»,(chegaraviy)degan ma'nonibildiradi.  
Bu boradagi o'zining ilk fikrlarining U.Stenli Jevons 1862yilda Britaniya fanlarini 
rivojlantirish Assosiasiyasida qilgan «Siyosiy iqtisodning umumiy nazariyasi haqida 
qisqacha bildirish»nomli ma'ruzasida bayon etgan edi. 1871yilda esa U.Jevons yangi 
nazariyasini ilmiy asoslashga bag'ishlangan fundamental asar bo'lgan «Siyosiy 
iqtisod nazariyasi»nomli kitobini Angliyada nashr qildirdi. Aynan mana shu yili 
1871yilda Avstriyada Karl Mengerning «Siyosiy iqtisod asoslari»nomli kitobi ham 
e'lon qilindi.Bu kitobda ham xuddi mana shu «eng yuqori foydalilik»nazariyasi tahlil 
qilinib matematik formula va teoremalarsiz ilmiy jihatdan asoslab berildi.  
MARJINALIZM. IQTISODIY TA'LIMOTLARDA NEOKLASSIK YO'NALISHNING SHAKLLANISHI 1. Marjinalizmning umumiy ta'rifiva rivojlanish bosqichlari X1X asrning ikkinchi yarmi- XX asrning boshlarida iqtisodiy ta'limotlarning rivojlanishi (evolyusiyasi) kapitalizm iqtisodiyotida uning siyosiy ustqurmasida yuz berayotgan tub siljishlarni aks ettirar edi. X1X asrning so'nggi chorasida erkin raqobatning monopoliyaga aylanishi iqtisodiyotdagi eng muhim hodisa bo'ldi. Bu jarayon kapitalizm ziddiyatlarning, ayniqsa mehnat bilan kapital o'rtasidagi ziddiyatlarning chuqurlashuvi va keskinlashuvi bilan ayni bir vaqtda ro'y berdi. X1X asrning 70-yillaridan boshlab qiymat nazariyasi va uni ilmiy tahlil qilishda ham chinakam inqilobiy o'zgarish yuz berib aynan shu davrda Evropaning bir nechta mamlakatlarida turlicha nazariy maktablar shakllandi. Ushbu maktablar yaratgan iqtisodiy ta'limot fanda «marjinalizm» ta'limoti deb nomlanib XX asrning 30- yillarigacha o'z mavqeini saqlab turdi. Marjinalizm fransuzcha marginal so'zidan olingan bo'lib «eng yuqori»,(chegaraviy)degan ma'nonibildiradi. Bu boradagi o'zining ilk fikrlarining U.Stenli Jevons 1862yilda Britaniya fanlarini rivojlantirish Assosiasiyasida qilgan «Siyosiy iqtisodning umumiy nazariyasi haqida qisqacha bildirish»nomli ma'ruzasida bayon etgan edi. 1871yilda esa U.Jevons yangi nazariyasini ilmiy asoslashga bag'ishlangan fundamental asar bo'lgan «Siyosiy iqtisod nazariyasi»nomli kitobini Angliyada nashr qildirdi. Aynan mana shu yili 1871yilda Avstriyada Karl Mengerning «Siyosiy iqtisod asoslari»nomli kitobi ham e'lon qilindi.Bu kitobda ham xuddi mana shu «eng yuqori foydalilik»nazariyasi tahlil qilinib matematik formula va teoremalarsiz ilmiy jihatdan asoslab berildi.
 
 
1874 yilda Shveysariyada Leon Valrasning «Sof iqtisodiyot fani elementlari»nomli 
kitobi nashrdan chiqdi. Bu kitobdagi iqtisodiy nazariya to'liq ravishda matematik 
jihatdan rivojlantirildi. Shunday qilib yangi yo'nalish bir vaqtda uchta olim 
tomonidan turli mamlakatlarda ingliz, nemis va fransuz tillarida ilmiy jihatdan 
asoslab berildi.  
Marjinalizm va uning rivojlanish davrini ikki bosqichga bo'lib o'rganish 
maqsadga muofiqdir.  
Birinchi bosqich XIX asrning 70-80-yillarini o'z ichiga olib iqtisodiy 
tahlilning dastlabki marjinalistik g'oyalarini mujassam qilgan dastlabki ilmiy asarlar 
yaratildi.(K.Menger, U.Jevons va L.Valras asarlari). Bu davrda asosiy kechib uni bu 
ko'rinishi inson psixalogik xususiyati, ya'ni uning hissiyoti va qabul qilishi asosida 
o'rganiladi. Shuning uchun marjinalizmning bu bosqichini iqtisodiy ta'limotlardagi 
«sub'ektiv yo'nalish» deb ataldi. 
 Ikkinchi bosqich XIX asrning 90-yillariga to'g'ri kelib, bu 
davrdan boshlab marjinalizm ko'pgina mamlakatlardamahur 
va asosiy ta'limotga aylandi. Marjinalistlarning bu davrda 
erishgan asosiy yutug'lari sub'ektiv-psixologik yo'nalishdan 
vos kechib iqtisodiyotning asosiy maqsadi bu iqtisodiy 
hayotning doimiy borishini mavjud shart-sharoitlar asosida 
tushuntira bilish demakdir, dedilar. Natijada yangicha iqtisodiy g'oyalar 
namoyondalari klassik iqtisodiy maktabning davomchilari sifatida baholanib,  
 K. Menger  ularga neoklassiklar deb nom berildi.  
Marjinal rivojlanishning ikkinchi bosqichini ya'ni neoklassik iqtisodiy 
ta'limotni rivojlanishiga yirik iqtisodchi olimlar A.Marshall, Dj. B.Klark va V.Pareto 
katta hissa qo'shdilar. Marjinal iqtisodiy g'oyalarni yuqorida qayd etilgan ikkala 
bosqichini o'ziga xos xususiyatlarini quyidagicha ta'riflanimiz mumkin. 
Birinchi. Dastlabki marjinalistlar o'zlarining sub'ektiv oqimlarida asosiy e'tiborni 
iqtisodiy tahlil jarayonida istemol (talab)ning tutgan o'rnini o'rganishga qaratib 
klassiklardan farqli ravishda ishlab chiqarish (taklif)ni ikkinchi darajali qilib 
1874 yilda Shveysariyada Leon Valrasning «Sof iqtisodiyot fani elementlari»nomli kitobi nashrdan chiqdi. Bu kitobdagi iqtisodiy nazariya to'liq ravishda matematik jihatdan rivojlantirildi. Shunday qilib yangi yo'nalish bir vaqtda uchta olim tomonidan turli mamlakatlarda ingliz, nemis va fransuz tillarida ilmiy jihatdan asoslab berildi. Marjinalizm va uning rivojlanish davrini ikki bosqichga bo'lib o'rganish maqsadga muofiqdir. Birinchi bosqich XIX asrning 70-80-yillarini o'z ichiga olib iqtisodiy tahlilning dastlabki marjinalistik g'oyalarini mujassam qilgan dastlabki ilmiy asarlar yaratildi.(K.Menger, U.Jevons va L.Valras asarlari). Bu davrda asosiy kechib uni bu ko'rinishi inson psixalogik xususiyati, ya'ni uning hissiyoti va qabul qilishi asosida o'rganiladi. Shuning uchun marjinalizmning bu bosqichini iqtisodiy ta'limotlardagi «sub'ektiv yo'nalish» deb ataldi. Ikkinchi bosqich XIX asrning 90-yillariga to'g'ri kelib, bu davrdan boshlab marjinalizm ko'pgina mamlakatlardamahur va asosiy ta'limotga aylandi. Marjinalistlarning bu davrda erishgan asosiy yutug'lari sub'ektiv-psixologik yo'nalishdan vos kechib iqtisodiyotning asosiy maqsadi bu iqtisodiy hayotning doimiy borishini mavjud shart-sharoitlar asosida tushuntira bilish demakdir, dedilar. Natijada yangicha iqtisodiy g'oyalar namoyondalari klassik iqtisodiy maktabning davomchilari sifatida baholanib, K. Menger ularga neoklassiklar deb nom berildi. Marjinal rivojlanishning ikkinchi bosqichini ya'ni neoklassik iqtisodiy ta'limotni rivojlanishiga yirik iqtisodchi olimlar A.Marshall, Dj. B.Klark va V.Pareto katta hissa qo'shdilar. Marjinal iqtisodiy g'oyalarni yuqorida qayd etilgan ikkala bosqichini o'ziga xos xususiyatlarini quyidagicha ta'riflanimiz mumkin. Birinchi. Dastlabki marjinalistlar o'zlarining sub'ektiv oqimlarida asosiy e'tiborni iqtisodiy tahlil jarayonida istemol (talab)ning tutgan o'rnini o'rganishga qaratib klassiklardan farqli ravishda ishlab chiqarish (taklif)ni ikkinchi darajali qilib
 
 
qo'ydilar. Keyinchalik neoklassiklar har ikkala jarayonni birgalikda o'rganib ancha 
mukammal ta'limot yaratdilar.  
Ikkinchi. Birinchi bosqich marjinalistlari sub'ektiv yo'nalish 
vakillari klassiklar singari sabab oqibatga asoslangan ilmiy 
tahlilni 
qo'llab 
ularning 
g'oyalarini 
ma'lum 
darajada 
takrorladilar. Lekin birgina katta farq sub'ektiv maktab 
qo'llagan iste'mol va tovarlarning foydaliligi usuli ularni 
klassik 
maktab 
usulidan 
farqladi. 
O'z 
navbatida 
marjinalistlarning neoklassik yo'nalishi funksional ilmiy 
tadqiqotni maydonga tashlash bilan birga ishlab chiqarish va 
iste'molni yaxlit holda o'rganib meyoriy iqtisodiy o'lchamlarni taqsimot va 
ayirboshlash jarayonlariga ham tadbiq etdilar. 
 
Ye. Byom - Bavyerk  Uchinchi. Marjinal inqilobning birinchi bosqichidan farq 
qilib, ikkinchi bosqichda funksional ilmiy uslub bilan birga iqtisodiy tahlilga 
iqtisodiy jarayonlarni matematik modellashtirish usuli ham olib kirildi. Shu 
jumladan, har ikkala bosqich nazariyotchilari «erkin» raqobat yordamidagi iqtisodiy 
o'sishni haligacha avtomatik avishda qo'llab kelinmoqda degan fikrga keldilar.  
To'rtinchi. Neoklassiklar iqtisodiy ta'limotlar tarixida alohida o'rin egallagan 
klassiklardan iqtisodiy liberalizm tamoyillariga sodiq qolishni meros qilish bilan 
birga tadqiqot mavzuini yanada kengaytirib, unda funksional tadqiqot usulidan va 
iqtisodiy ko'rsatkichlarni taqqoslash usuli va nihoyat sistemali matematik usuldan 
keng foydalanishni amalga oshirdilar.  
 
2. Avstriya maktabi. Sub'ektiv - psixologik yo'nalish 
 
XIX asrning 70-yillarida iqtisodiy ta'limotlarning nufuzli maktablaridan biri 
bo'lgan Avstriya maktabi vujudga keldi. Avstriya maktabini sub'ektiv yoki 
sub'ektiv-psixologik maktab deb ham ataydilar. Uning mafkurachilari qo'llagan usul 
munosabati bilan unga mana shunday nom berilgan. 70-yillarda Avstriya 
qo'ydilar. Keyinchalik neoklassiklar har ikkala jarayonni birgalikda o'rganib ancha mukammal ta'limot yaratdilar. Ikkinchi. Birinchi bosqich marjinalistlari sub'ektiv yo'nalish vakillari klassiklar singari sabab oqibatga asoslangan ilmiy tahlilni qo'llab ularning g'oyalarini ma'lum darajada takrorladilar. Lekin birgina katta farq sub'ektiv maktab qo'llagan iste'mol va tovarlarning foydaliligi usuli ularni klassik maktab usulidan farqladi. O'z navbatida marjinalistlarning neoklassik yo'nalishi funksional ilmiy tadqiqotni maydonga tashlash bilan birga ishlab chiqarish va iste'molni yaxlit holda o'rganib meyoriy iqtisodiy o'lchamlarni taqsimot va ayirboshlash jarayonlariga ham tadbiq etdilar. Ye. Byom - Bavyerk Uchinchi. Marjinal inqilobning birinchi bosqichidan farq qilib, ikkinchi bosqichda funksional ilmiy uslub bilan birga iqtisodiy tahlilga iqtisodiy jarayonlarni matematik modellashtirish usuli ham olib kirildi. Shu jumladan, har ikkala bosqich nazariyotchilari «erkin» raqobat yordamidagi iqtisodiy o'sishni haligacha avtomatik avishda qo'llab kelinmoqda degan fikrga keldilar. To'rtinchi. Neoklassiklar iqtisodiy ta'limotlar tarixida alohida o'rin egallagan klassiklardan iqtisodiy liberalizm tamoyillariga sodiq qolishni meros qilish bilan birga tadqiqot mavzuini yanada kengaytirib, unda funksional tadqiqot usulidan va iqtisodiy ko'rsatkichlarni taqqoslash usuli va nihoyat sistemali matematik usuldan keng foydalanishni amalga oshirdilar. 2. Avstriya maktabi. Sub'ektiv - psixologik yo'nalish XIX asrning 70-yillarida iqtisodiy ta'limotlarning nufuzli maktablaridan biri bo'lgan Avstriya maktabi vujudga keldi. Avstriya maktabini sub'ektiv yoki sub'ektiv-psixologik maktab deb ham ataydilar. Uning mafkurachilari qo'llagan usul munosabati bilan unga mana shunday nom berilgan. 70-yillarda Avstriya
 
 
maktabining asoschisi K.Menger (1840-1921) bu g'oyani rivojlantirib, uni 
sub'ektiv-psixologik maktabning asosiy nazariyasiga aylantirdi. Evgeniy Byom-
Baverk (1851-1914), Fridrix Vizer (1851-1926) va boshqalar ham shu nazariyani 
ishlab chiqdilar. Avstriya maktabining konsepsiyalari K.Mengerning «Siyosiy 
iqtisod asoslari» (1871), F.Vizerning «Xo'jalik boyligining kelib chiqishi va 
asosiy qonunlari to'g'risida» (1884), E.Byom-Baverkning «Kapital va foyda» 
(1884-89), «Xo'jalik ne'matlari boyligi nazariyasining asoslari» (1886), 
«K.Marks nazariyasi va uning tanqidi» (1896) va boshqa asarlarida bayon etilgan, 
Avstriya maktabining ta'limoti Angliya, Germaniya, AQSh va Rossiyada hamda 
boshqa mamlakatlarda yoyildi. Bu ta'limot iqtisodiyot fanining shundan keyingi 
rivojiga katta ta'sir o'tkazdi.  
Avstriya maktabi iqtisodchilarining asarlarida avvalo siyosiy iqtisod 
predmeti, uning uslubiy negizlari va tadqiqot usuli to'g'risidagi ta'limot yanada 
kengaytirildi. Menger va uning tarafdorlari ishlab chiqarish munosabatlarini, ishlab 
chiqarishning rivojini tartibga soluvchi iqtisodiy qonunlarni siyosiy iqtisod 
predmetiga kiritmas edilar.  
Ularning konsepsiyasiga ko'ra siyosiy iqtisod xo'jalik sub'ekti tajribasining 
butun xilma-xilligi bilan uni idrok etishni o'rganishi lozim edi. Byom-Baverkning 
da'vo qilishicha, siyosiy iqtisod sub'ekt hislarida iqtisodiy hodisalarni izohlaydigan 
ildizlarni izlashi kerak. Alohida xo'jalik tadqiqot ob'ekti qilib olinar va shu xo'jalik 
jamiyatning eng oddiy tipik elementi deb talqin qilinar edi. Jamiyatdan mutlaqo 
ajralgan shaxs - Robinzon xo'jaligi mana shunday xo'jalikning oliy maqsadi deb 
atalardi (D.Defoning asarini eslang). Avstriya maktabi kapitalistik xo'jalikni mana 
shunday eng oddiy elementlarning mexanik yig'indisi deb talqin etardi. Umuman 
iqtisodiyot qonunlarini o'rganish uchun alohida olingan bir xo'jalik (firma, korxona) 
misolida shu qonunlarni ko'rib chiqish etarli deb hisoblanardi (mikroiqtisodiyot).  
Tadqiqotning bu usuli Robinzonada usuli degan nom oldi. Shu usul yordamida 
siyosiy iqtisoddan ijtimoiy ishlab chiqarish munosabatlari chiqarib tashlandi, 
iqtisodiy kategoriyalarning ijtimoiy-sinfiy mazmuni kuchaytirildi, ijtimoiy ishlab 
chiqarishning roli soddalashtirildi. Robinzonada usuli asosida siyosiy iqtisod tarixiy 
maktabining asoschisi K.Menger (1840-1921) bu g'oyani rivojlantirib, uni sub'ektiv-psixologik maktabning asosiy nazariyasiga aylantirdi. Evgeniy Byom- Baverk (1851-1914), Fridrix Vizer (1851-1926) va boshqalar ham shu nazariyani ishlab chiqdilar. Avstriya maktabining konsepsiyalari K.Mengerning «Siyosiy iqtisod asoslari» (1871), F.Vizerning «Xo'jalik boyligining kelib chiqishi va asosiy qonunlari to'g'risida» (1884), E.Byom-Baverkning «Kapital va foyda» (1884-89), «Xo'jalik ne'matlari boyligi nazariyasining asoslari» (1886), «K.Marks nazariyasi va uning tanqidi» (1896) va boshqa asarlarida bayon etilgan, Avstriya maktabining ta'limoti Angliya, Germaniya, AQSh va Rossiyada hamda boshqa mamlakatlarda yoyildi. Bu ta'limot iqtisodiyot fanining shundan keyingi rivojiga katta ta'sir o'tkazdi. Avstriya maktabi iqtisodchilarining asarlarida avvalo siyosiy iqtisod predmeti, uning uslubiy negizlari va tadqiqot usuli to'g'risidagi ta'limot yanada kengaytirildi. Menger va uning tarafdorlari ishlab chiqarish munosabatlarini, ishlab chiqarishning rivojini tartibga soluvchi iqtisodiy qonunlarni siyosiy iqtisod predmetiga kiritmas edilar. Ularning konsepsiyasiga ko'ra siyosiy iqtisod xo'jalik sub'ekti tajribasining butun xilma-xilligi bilan uni idrok etishni o'rganishi lozim edi. Byom-Baverkning da'vo qilishicha, siyosiy iqtisod sub'ekt hislarida iqtisodiy hodisalarni izohlaydigan ildizlarni izlashi kerak. Alohida xo'jalik tadqiqot ob'ekti qilib olinar va shu xo'jalik jamiyatning eng oddiy tipik elementi deb talqin qilinar edi. Jamiyatdan mutlaqo ajralgan shaxs - Robinzon xo'jaligi mana shunday xo'jalikning oliy maqsadi deb atalardi (D.Defoning asarini eslang). Avstriya maktabi kapitalistik xo'jalikni mana shunday eng oddiy elementlarning mexanik yig'indisi deb talqin etardi. Umuman iqtisodiyot qonunlarini o'rganish uchun alohida olingan bir xo'jalik (firma, korxona) misolida shu qonunlarni ko'rib chiqish etarli deb hisoblanardi (mikroiqtisodiyot). Tadqiqotning bu usuli Robinzonada usuli degan nom oldi. Shu usul yordamida siyosiy iqtisoddan ijtimoiy ishlab chiqarish munosabatlari chiqarib tashlandi, iqtisodiy kategoriyalarning ijtimoiy-sinfiy mazmuni kuchaytirildi, ijtimoiy ishlab chiqarishning roli soddalashtirildi. Robinzonada usuli asosida siyosiy iqtisod tarixiy
 
 
va sinfiy muayyanlikdan mahrum bo'lar, unda individuallik keng targ'ib qilinardi. 
Ayirboshlash konsepsiyasining tarafdorlari bo'lgan Avstriya maktablarining 
iqtisodchilari iqtisodiy masalalarni faqat bozor munosabatlaridan, ya'ni ayirboshlash 
munosabatlaridan iborat qilib qo'ydilar. Robinzonada usuli madhiyabozlik tusida 
edi. U ochiqdan-ochiq sub'ektiv psixologik bo'lishiga qaramay, iqtisodiyot fanining 
bisotiga kirdi va keng yoyildi.  
Avstriya maktabining nazariyotchilari kapitalizmni faqat bozor munosabatlari 
bilangina bog'langan yakkaxo'jaliklarning mexanik yig'indisi deb tasvirlab, 
mehnatning rolini inkor etdilar va kapitalistik ekspluatasiyani niqobladilar. Ular 
iqtisodiy jarayonni va uning omillarini sub'ektiv idealistik tarzda izohladilar. 
Xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning psixologiyasi bu jarayonning asosi deb 
hisobladilar. Avstriya maktabining namoyandalari ijtimoiy ishlab chiqarish 
taraqqiyotining ob'ektiv xarakterini va unga xos qonunlarni inkor etib, xo'jalik 
turmushida iqtisodiyotni rivojlantirishda xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning 
faoliyatini belgilaydigan psixologik sabablar hal qiluvchi rol o'ynaydi, deb da'vo 
qildilar. Iqtisodiy jarayonlarni mana shunday sub'ektiv-psixologik talqin etish 
Avstriya maktabi metodologiyasining asosini tashkil qildi. Avstriya maktabining 
nazariyotchilari siyosiy iqtisodni ishlab chiqarishni o'rganishdan «xalos» etib, 
iste'molni birinchi o'ringa qo'ydilar. Ular individlarning moddiy ne'matlarni iste'mol 
qilishi xo'jalik faoliyatini tashkil etuvchi asosiy omil deb da'vo qilishdi. 
Sub'ektivizm va individualizm mehnatning va ijtimoiy ishlab chiqarishning 
ishlab chiqarish munosabatlarining rolini hamda ijtimoiy ziddiyatlar va sinfiy 
kurashni inkor etishga hamda soxtalashtirishga asoslangan. Bu qoidalarning tigi 
marksizmning ilmiy metodologiyasiga iqtisodiy ta'limotiga qarshi qaratilgan edi. 
Avstriya maktabining namoyandalari va avvalo Byom-Baverk qiymatning mehnat 
nazariyasini K.Marks ta'limotining ilk negizi deb bilib, shu nazariyadagi qo'shimcha 
qiymat ta'limotiga xuruj qilib, «Kapital»ning birinchi va uchinchi tomlari o'rtasida 
ziddiyat borligini isbotlashga urindilar (bu haqda oldingi mavzuda aytib o'tilgan edi).  
Qadriyat (qimmat) nazariyasi Avstriya maktabining konsepsiyalarida markaziy 
o'rinni oldi. Bu nazariya «eng yuqori foydalilik» nomini oldi. Siyosiy iqtisodda 
va sinfiy muayyanlikdan mahrum bo'lar, unda individuallik keng targ'ib qilinardi. Ayirboshlash konsepsiyasining tarafdorlari bo'lgan Avstriya maktablarining iqtisodchilari iqtisodiy masalalarni faqat bozor munosabatlaridan, ya'ni ayirboshlash munosabatlaridan iborat qilib qo'ydilar. Robinzonada usuli madhiyabozlik tusida edi. U ochiqdan-ochiq sub'ektiv psixologik bo'lishiga qaramay, iqtisodiyot fanining bisotiga kirdi va keng yoyildi. Avstriya maktabining nazariyotchilari kapitalizmni faqat bozor munosabatlari bilangina bog'langan yakkaxo'jaliklarning mexanik yig'indisi deb tasvirlab, mehnatning rolini inkor etdilar va kapitalistik ekspluatasiyani niqobladilar. Ular iqtisodiy jarayonni va uning omillarini sub'ektiv idealistik tarzda izohladilar. Xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning psixologiyasi bu jarayonning asosi deb hisobladilar. Avstriya maktabining namoyandalari ijtimoiy ishlab chiqarish taraqqiyotining ob'ektiv xarakterini va unga xos qonunlarni inkor etib, xo'jalik turmushida iqtisodiyotni rivojlantirishda xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning faoliyatini belgilaydigan psixologik sabablar hal qiluvchi rol o'ynaydi, deb da'vo qildilar. Iqtisodiy jarayonlarni mana shunday sub'ektiv-psixologik talqin etish Avstriya maktabi metodologiyasining asosini tashkil qildi. Avstriya maktabining nazariyotchilari siyosiy iqtisodni ishlab chiqarishni o'rganishdan «xalos» etib, iste'molni birinchi o'ringa qo'ydilar. Ular individlarning moddiy ne'matlarni iste'mol qilishi xo'jalik faoliyatini tashkil etuvchi asosiy omil deb da'vo qilishdi. Sub'ektivizm va individualizm mehnatning va ijtimoiy ishlab chiqarishning ishlab chiqarish munosabatlarining rolini hamda ijtimoiy ziddiyatlar va sinfiy kurashni inkor etishga hamda soxtalashtirishga asoslangan. Bu qoidalarning tigi marksizmning ilmiy metodologiyasiga iqtisodiy ta'limotiga qarshi qaratilgan edi. Avstriya maktabining namoyandalari va avvalo Byom-Baverk qiymatning mehnat nazariyasini K.Marks ta'limotining ilk negizi deb bilib, shu nazariyadagi qo'shimcha qiymat ta'limotiga xuruj qilib, «Kapital»ning birinchi va uchinchi tomlari o'rtasida ziddiyat borligini isbotlashga urindilar (bu haqda oldingi mavzuda aytib o'tilgan edi). Qadriyat (qimmat) nazariyasi Avstriya maktabining konsepsiyalarida markaziy o'rinni oldi. Bu nazariya «eng yuqori foydalilik» nomini oldi. Siyosiy iqtisodda
 
 
qabul qilingan «tovar» va «qiymat» kategoriyalari ijtimoiy mazmundan mahrum 
bo'lgan ne'mat va qadriyat tushunchalari bilan almashtirildi. K.Menger, E.Byom-
Baverk va boshqalar qiymat - ijtimoiy zarur mehnatning ifodasi, mehnat esa uning 
birdan-bir manbai ekanligi to'g'risidagi qoidani noto'g'ri deb e'lon qildilar. Ular 
qiymat kategoriyasini sub'ektiv mazmun bilan to'ldirdilar. Uning ustun omili sifatida 
iste'mol qiymati yoki moddiy ne'matlarning foydaliligi qabul etildi. Byom-
Baverkning fikricha, Avstriya maktabi iste'mol qiymatiga murojaat etish orqali 
qadriyatni «lozim bo'lgan daraxtdan ildizning o'zidan» tahlil eta boshladi.  
Haqiqatda ham Avstriya maktabi qiymatning yangicha ta'rifini ishlab chiqish 
yo'lidan bordi. Qiymat iste'mol qiymati bilan belgilanishi mumkin emasligi 
to'g'risidagi fikrni siyosiy iqtisodning klassiklariyoq o'rtaga tashlagan edilar. Lekin 
qariyib 200 yil davomida iqtisodiyot fanida bu g'oya etakchi bo'lishi va shunga 
qaramay, Avstriya maktabi foydalilikda zo'r berib qadriyatning sub'ektiv 
nazariyasini yaratdi. Foydalilik deganda Byom-Baverk moddiy ne'matlarning 
umumiy xususiyatini tushunar edi. Bu xususiyat moddiy ne'matlarning shaxslar 
farovonligiga ehtiyojlarning qondirilishiga munosabati bilan belgilanadi, deb 
hisoblar edi. Qiymat qimmat va qadriyat tushunchasi bilan almashtiriladi. 
Qadriyatning vujudga kelishi mehnatdan va ishlab chiqarishdan ajratib talqin 
etilar edi. Ne'matning foydaliligi uning asosi deb hisoblanardi. Byom-Baverk 
foydalilikning ikki turini: oddiy (mavhum) va malakali (aniq) turini bir-biridan farq 
qilardi. Mavhum foydalilik mo'l-ko'l bo'lgan moddiy ne'matlarga xos bo'lgan 
umuman foydalilik deb ta'riflanar edi. Bu holatda ne'mat birligining foydaliligi 0 dan 
iborat deb hisoblanardi (daryo enida suv, havo va boshqalar). Zahiralari cheklangan 
ne'mat malakali foydalilik deb ta'riflanar, bu ne'matlarning hatto birlik hajmida 
kamayishi ham shaxsning farovonligiga ta'sir qiladi, deb uqtirilardi. Foydalilikning 
bunday bo'linishi moddiy ne'matlar qadriyatining vujudga kelishi bilan bog'liq qilib 
qo'yilar edi. Hamma ne'matlar emas, balki miqdori cheklangan ne'matlarnigina 
Avstriya maktabining iqtisodchilari qadriyatga ega bo'ladi, deb hisoblashardi. 
Ularning nazarida mana shu qadriyatlargina ayirboshlanishi mumkin edi. Byom-
Baverkning fikricha, qadriyatning vujudga kelishi uchun noyob foydalilik bilan 
qabul qilingan «tovar» va «qiymat» kategoriyalari ijtimoiy mazmundan mahrum bo'lgan ne'mat va qadriyat tushunchalari bilan almashtirildi. K.Menger, E.Byom- Baverk va boshqalar qiymat - ijtimoiy zarur mehnatning ifodasi, mehnat esa uning birdan-bir manbai ekanligi to'g'risidagi qoidani noto'g'ri deb e'lon qildilar. Ular qiymat kategoriyasini sub'ektiv mazmun bilan to'ldirdilar. Uning ustun omili sifatida iste'mol qiymati yoki moddiy ne'matlarning foydaliligi qabul etildi. Byom- Baverkning fikricha, Avstriya maktabi iste'mol qiymatiga murojaat etish orqali qadriyatni «lozim bo'lgan daraxtdan ildizning o'zidan» tahlil eta boshladi. Haqiqatda ham Avstriya maktabi qiymatning yangicha ta'rifini ishlab chiqish yo'lidan bordi. Qiymat iste'mol qiymati bilan belgilanishi mumkin emasligi to'g'risidagi fikrni siyosiy iqtisodning klassiklariyoq o'rtaga tashlagan edilar. Lekin qariyib 200 yil davomida iqtisodiyot fanida bu g'oya etakchi bo'lishi va shunga qaramay, Avstriya maktabi foydalilikda zo'r berib qadriyatning sub'ektiv nazariyasini yaratdi. Foydalilik deganda Byom-Baverk moddiy ne'matlarning umumiy xususiyatini tushunar edi. Bu xususiyat moddiy ne'matlarning shaxslar farovonligiga ehtiyojlarning qondirilishiga munosabati bilan belgilanadi, deb hisoblar edi. Qiymat qimmat va qadriyat tushunchasi bilan almashtiriladi. Qadriyatning vujudga kelishi mehnatdan va ishlab chiqarishdan ajratib talqin etilar edi. Ne'matning foydaliligi uning asosi deb hisoblanardi. Byom-Baverk foydalilikning ikki turini: oddiy (mavhum) va malakali (aniq) turini bir-biridan farq qilardi. Mavhum foydalilik mo'l-ko'l bo'lgan moddiy ne'matlarga xos bo'lgan umuman foydalilik deb ta'riflanar edi. Bu holatda ne'mat birligining foydaliligi 0 dan iborat deb hisoblanardi (daryo enida suv, havo va boshqalar). Zahiralari cheklangan ne'mat malakali foydalilik deb ta'riflanar, bu ne'matlarning hatto birlik hajmida kamayishi ham shaxsning farovonligiga ta'sir qiladi, deb uqtirilardi. Foydalilikning bunday bo'linishi moddiy ne'matlar qadriyatining vujudga kelishi bilan bog'liq qilib qo'yilar edi. Hamma ne'matlar emas, balki miqdori cheklangan ne'matlarnigina Avstriya maktabining iqtisodchilari qadriyatga ega bo'ladi, deb hisoblashardi. Ularning nazarida mana shu qadriyatlargina ayirboshlanishi mumkin edi. Byom- Baverkning fikricha, qadriyatning vujudga kelishi uchun noyob foydalilik bilan
 
 
birga qo'shilishi zarur, ammo mutlaq noyoblik emas, balki mazkur turdagi 
buyumlarga bo'lgan mavjud ehtiyojning miqyosiga qiyosan «nisbiy» noyoblik 
nazarda tutilardi.  
Qadriyatning hosil bo'lishida Byom-Baverk ikki bosqichni alohida ko'rsatdi, 
birinchi bosqichni u sub'ektiv qadriyatning hosil bo'lishi bilan bog'ladi, bunda u 
ne'matning shaxs ehtiyojlarini qondirishda qanday rol o'ynashiga qarab, shu sub'ekt 
ne'matga beradigan shaxsiy baho nazarda tutilar edi. Agar foydalilik mavhum bo'lsa, 
u holda ne'mat baho olmaydi va uning sub'ektiv qadriyati 0 ga teng bo'ladi. Sersuv 
buloq yonida turgan kishi uchun bir stakan suv bunga misol qilib ko'rsatildi. Ammo, 
sahroga borib qolgan kishi uchun o'sha bir stakan suvning o'zi aniq foydalilik kasb 
etadi. Shaxsning farovonligigina emas, uning hayoti ham shu suv bilan bog'liq 
bo'lishi mumkin. Bu holatda bir stakan suv sub'ektiv qadriyatga ega bo'ladi. Byom-
Baverkning fikricha, moddiy ne'matlar tufayli insonga keltirilgan foydaning miqdori 
ham shu ne'matlar qadr-qimmatining o'lchovidir. Qiymatni iste'mol qiymati bilan 
aynan bir narsa deb talqin etish (aslida almashuv qiymati ham bor) foydalilik 
qiymatini aniqlash avstriya maktabidan avval ham siyosiy iqtisodda ma'lum edi. 
Avstriya maktabining nazariyotchilari bu prinsipni matematikadan olingan me'yor 
tushunchasi bilan to'ldirdilar. Qadriyat negizi sifatida endi shunchaki foydalilik 
emas, balki shaxsning eng kam ehtiyojini qondiradigan eng yuqori (oxirgi qatordagi) 
foydalilik tushunchasi ishlatila boshlandi. Byom-Baverkning ta'biricha, buyumning 
qadriyati uning eng yuqori me'yoriy foyda miqdori bilan o'lchanadi, bunda xo'jalik 
ne'matlari muayyan turidan olinadigan eng oz naf nazarda tutiladi. Buni Robinzon 
etishtirgan besh qop don misolida ko'rish mumkin, bir qopi oziqqa, ikki qopi 
urug'likka, uch qopi em uchun va hokazo. Byom-Baverk bu «qonun»ning amal 
qilishini besh qop don hosili olgan shaxsning xo'jaligi misolida ko'rsatadi. Hamma 
qoplardagi donning sifati va vazni teppa-teng. Biroq, Byom-Baverknig nazariyasiga 
ko'ra, bir qop donning sub'ektiv qadriyati kamayib boruvchi foydalilik prinsipi 
asosida belgilanishi kerak. Birinchi qop don shaxsning eng zarur hayotiy ehtiyojini 
qondiradi va shu sababli eng ko'p foydalilikka ega bo'ladi. Keyingi qoplarning 
foydaliligi kamayib boradi. To'tiqo'shni boqishga mo'ljallangan so'nggi qop ham 
birga qo'shilishi zarur, ammo mutlaq noyoblik emas, balki mazkur turdagi buyumlarga bo'lgan mavjud ehtiyojning miqyosiga qiyosan «nisbiy» noyoblik nazarda tutilardi. Qadriyatning hosil bo'lishida Byom-Baverk ikki bosqichni alohida ko'rsatdi, birinchi bosqichni u sub'ektiv qadriyatning hosil bo'lishi bilan bog'ladi, bunda u ne'matning shaxs ehtiyojlarini qondirishda qanday rol o'ynashiga qarab, shu sub'ekt ne'matga beradigan shaxsiy baho nazarda tutilar edi. Agar foydalilik mavhum bo'lsa, u holda ne'mat baho olmaydi va uning sub'ektiv qadriyati 0 ga teng bo'ladi. Sersuv buloq yonida turgan kishi uchun bir stakan suv bunga misol qilib ko'rsatildi. Ammo, sahroga borib qolgan kishi uchun o'sha bir stakan suvning o'zi aniq foydalilik kasb etadi. Shaxsning farovonligigina emas, uning hayoti ham shu suv bilan bog'liq bo'lishi mumkin. Bu holatda bir stakan suv sub'ektiv qadriyatga ega bo'ladi. Byom- Baverkning fikricha, moddiy ne'matlar tufayli insonga keltirilgan foydaning miqdori ham shu ne'matlar qadr-qimmatining o'lchovidir. Qiymatni iste'mol qiymati bilan aynan bir narsa deb talqin etish (aslida almashuv qiymati ham bor) foydalilik qiymatini aniqlash avstriya maktabidan avval ham siyosiy iqtisodda ma'lum edi. Avstriya maktabining nazariyotchilari bu prinsipni matematikadan olingan me'yor tushunchasi bilan to'ldirdilar. Qadriyat negizi sifatida endi shunchaki foydalilik emas, balki shaxsning eng kam ehtiyojini qondiradigan eng yuqori (oxirgi qatordagi) foydalilik tushunchasi ishlatila boshlandi. Byom-Baverkning ta'biricha, buyumning qadriyati uning eng yuqori me'yoriy foyda miqdori bilan o'lchanadi, bunda xo'jalik ne'matlari muayyan turidan olinadigan eng oz naf nazarda tutiladi. Buni Robinzon etishtirgan besh qop don misolida ko'rish mumkin, bir qopi oziqqa, ikki qopi urug'likka, uch qopi em uchun va hokazo. Byom-Baverk bu «qonun»ning amal qilishini besh qop don hosili olgan shaxsning xo'jaligi misolida ko'rsatadi. Hamma qoplardagi donning sifati va vazni teppa-teng. Biroq, Byom-Baverknig nazariyasiga ko'ra, bir qop donning sub'ektiv qadriyati kamayib boruvchi foydalilik prinsipi asosida belgilanishi kerak. Birinchi qop don shaxsning eng zarur hayotiy ehtiyojini qondiradi va shu sababli eng ko'p foydalilikka ega bo'ladi. Keyingi qoplarning foydaliligi kamayib boradi. To'tiqo'shni boqishga mo'ljallangan so'nggi qop ham
 
 
foydalilikka ega bo'ladi. Ana shu so'nggi qop don mazkur moddiy ne'mat birligining 
sub'ektiv qadriyatini belgilaydi. Barcha mavjud don zapasi besh qop bo'lgan taqdirda 
bir qop donning qadriyati to'tiqush boqish qiymatiga teng bo'ladi, deb da'vo qiladi 
Byom-Baverk. Bu misollar turkumini eyilayotgan beshta olma misolida va 
boshqalarda ham ko'rish mumkin.  
Byom-Baverk qadriyat hosil bo'lishidagi ikkinchi bosqichni «ob'ektiv 
qadriyat» bilan bog'ladi. U mazkur bosqichni talab va taklif xususidagi mavjud eski 
nazariya asosida izohladi. Ob'ektiv qadriyatning hosil bo'lishini talab va taklifning 
stixiyali nisbati davomida bozordagi sub'ektiv baholarni baravarlashtirishdan iborat 
qilib qo'yildi, shuning natijasida yangi, o'rtacha qadriyat paydo bo'lib, mana shu 
ob'ektiv miqdor deb ko'rsatildi.  
Shunday qilib, Avstriya maktabining iqtisodchilari ilmiy nazariyaning qiymat 
tovarlarning ob'ektiv xususiyati bo'lib, mana shu xususiyat bu tovarlarning ichki 
mazmunini belgilaydi, degan tub qoidasini rad etish orqali qiymat hosil bo'lishi 
jarayonini yangicha talqin etadilar. Ular buni baho beruvchilik mulohazalariga va 
individlarning psixologiyasiga bog'liq bo'lgan sub'ektiv kategoriyaga aylantirib 
qo'ydilar. Bu esa navbatdagi yangi nazariya edi, bu nazariyani yaratuvchilar 
qiymatni u hosil bo'ladigan sharoit va manbadan - ishlab chiqarish va mehnat 
sohasidan butunlay ajratib qo'ydilar. Byom-Baverkning hamma mulohazalari 
haqiqiy jarayonni oydinlashtiradigan, ushbu kategoriyada ifodalanadigan ishlab 
chiqarish munosabatlarini kengaytiradigan fikrlar asosiga qurilgan edi.  
«Eng yuqori foydalilik» nazariyasi Avstriya maktabi va boshqa iqtisodiyot 
konsepsiyalari uchun asos bo'ldi, bu konsepsiyalar esa kapitalizm sharoitida 
iqtisodiyotning ijtimoiy mazmunini kuchsizlantiruvchi, uning sinfiy xarakterini 
inkor etuvchi bir narsadir. Byom-Baverkning ta'biricha, qadriyat to'g'risidagi 
ta'limot daromadni taqsimlash, shu jumladan er rentasi, ish haqi, kapitaldan 
olinadigan foyda to'g'risidagi butun o'z doktrinasining markaziy bandidir.  
Avstriya 
maktabining 
taqsimlash 
nazariyasi 
bir 
qancha 
mavjud 
konsepsiyalarni: 
J.B.Seyning 
ishlab 
chiqarishning 
uch 
omili, 
taqsimot 
konsepsiyasini, «eng yuqori foydalilik» nazariyasini o'z ichiga oladi. Bu o'rinda 
foydalilikka ega bo'ladi. Ana shu so'nggi qop don mazkur moddiy ne'mat birligining sub'ektiv qadriyatini belgilaydi. Barcha mavjud don zapasi besh qop bo'lgan taqdirda bir qop donning qadriyati to'tiqush boqish qiymatiga teng bo'ladi, deb da'vo qiladi Byom-Baverk. Bu misollar turkumini eyilayotgan beshta olma misolida va boshqalarda ham ko'rish mumkin. Byom-Baverk qadriyat hosil bo'lishidagi ikkinchi bosqichni «ob'ektiv qadriyat» bilan bog'ladi. U mazkur bosqichni talab va taklif xususidagi mavjud eski nazariya asosida izohladi. Ob'ektiv qadriyatning hosil bo'lishini talab va taklifning stixiyali nisbati davomida bozordagi sub'ektiv baholarni baravarlashtirishdan iborat qilib qo'yildi, shuning natijasida yangi, o'rtacha qadriyat paydo bo'lib, mana shu ob'ektiv miqdor deb ko'rsatildi. Shunday qilib, Avstriya maktabining iqtisodchilari ilmiy nazariyaning qiymat tovarlarning ob'ektiv xususiyati bo'lib, mana shu xususiyat bu tovarlarning ichki mazmunini belgilaydi, degan tub qoidasini rad etish orqali qiymat hosil bo'lishi jarayonini yangicha talqin etadilar. Ular buni baho beruvchilik mulohazalariga va individlarning psixologiyasiga bog'liq bo'lgan sub'ektiv kategoriyaga aylantirib qo'ydilar. Bu esa navbatdagi yangi nazariya edi, bu nazariyani yaratuvchilar qiymatni u hosil bo'ladigan sharoit va manbadan - ishlab chiqarish va mehnat sohasidan butunlay ajratib qo'ydilar. Byom-Baverkning hamma mulohazalari haqiqiy jarayonni oydinlashtiradigan, ushbu kategoriyada ifodalanadigan ishlab chiqarish munosabatlarini kengaytiradigan fikrlar asosiga qurilgan edi. «Eng yuqori foydalilik» nazariyasi Avstriya maktabi va boshqa iqtisodiyot konsepsiyalari uchun asos bo'ldi, bu konsepsiyalar esa kapitalizm sharoitida iqtisodiyotning ijtimoiy mazmunini kuchsizlantiruvchi, uning sinfiy xarakterini inkor etuvchi bir narsadir. Byom-Baverkning ta'biricha, qadriyat to'g'risidagi ta'limot daromadni taqsimlash, shu jumladan er rentasi, ish haqi, kapitaldan olinadigan foyda to'g'risidagi butun o'z doktrinasining markaziy bandidir. Avstriya maktabining taqsimlash nazariyasi bir qancha mavjud konsepsiyalarni: J.B.Seyning ishlab chiqarishning uch omili, taqsimot konsepsiyasini, «eng yuqori foydalilik» nazariyasini o'z ichiga oladi. Bu o'rinda
 
 
ishlab chiqarish omillari unumli ne'matlar deb atalgan. Ularning har biriga (er, 
kapital va mehnatga) olingan iste'mol ne'matlarining muayyan qismi muvofiq keladi. 
Taqsimotning mana shu o'ziga xos konsepsiyasi kapitalistik ekspluatasiyani o'zgalar 
mehnatining kapitalistlar tomonidan o'zlashtirib olinishini inkor etadi. U kelajakdagi 
ne'matlar va kapitalistning iste'moldan «tiyilishi»ga nisbatan haqiqiy ne'matlarni har 
xil baholash asosida foydani oqlaydi. Bu o'rinda foyda kapitalistning haqiqiy 
ne'matlarni iste'mol qilishdan «tiyilishi» uchun va o'z kapitali bilan bo'lajak 
ne'matlarni hozirgi ne'matlarga aylantirishni ta'minlaganligi uchun «mukofot» deb 
ko'rsatiladi. Shunday qilib, taqsimot nazariyasida ham muayyan sinfiy maqsadlarni 
ko'zlaydigan yangicha qisqacha xulosalarlar bor.  
Avstriya maktabining uslubiyati ham, iqtisodiy nazariyalari ham tarixdan 
tashqari yondashuv asosida yaratilgandir. Bu metodologiya va nazariyalar 
kapitalistik tovar xo'jaligi sharoitlarida jamiyatning sinfiy strukturasini e'tibordan 
chetda qoldirib, ishlab chiqarishdan iste'molni ustun qo'yadi. Marjinalizm 
asoschilari qo'llagan sabab-oqibat asosidagi iqtisodiy tahlil (analiz) oddiy mantiqiy 
qisqacha xulosalarlarning yuzaga kelishiga sabab bo'ldi, bu esa ularni real 
kapitalizmdan uzoqlashishga olib keldi. Biroq, yuqorida qayd etilgan xususiyatlarni 
aytish bilan birga biz bu maktab namoyandalarining shu uslublari natijasiz va 
ularning konsepsiyalari to'g'ri ilmiy qisqacha xulosalarlar bermadi, demoqchi 
emasmiz. Aksincha, kapitalistik bozor muammolarini anglashda va ayniqsa 
iqtisodiy fanga e'tiborni iste'mol va talabni to'laroq qondirishga qaratishda bu 
maktabning xizmatlari kattadir.  
Bu maktabning konsepsiyalari kapitalistik xo'jalik sistemasining eng 
muqaddas narsasi - xususiy sohibkorlik, erkin bozor, raqobat va shu kabilar 
posbonligida turgan siyosiy iqtisodning bundan keyingi rivojlanishiga katta ta'sir 
o'tkazdi. Avstriya maktabining uslubiyati ayniqsa matematik maktab va umuman 
hozirgi zamon iqtisodiy maktablarining shakllanishida katta rol o'ynagan. Bu 
yo'nalish yangi klassik oqimning keng rivojlanishida alohida o'rinni egalladi. 
Lekin shuni ham ta'kidlash zarurki, «eng yuqori foydalilik» nazariyasi yangi 
tashkil bo'layotgan nazariy maktablar uchun ilk manba rolini o'ynadi. «Eng yuqori 
ishlab chiqarish omillari unumli ne'matlar deb atalgan. Ularning har biriga (er, kapital va mehnatga) olingan iste'mol ne'matlarining muayyan qismi muvofiq keladi. Taqsimotning mana shu o'ziga xos konsepsiyasi kapitalistik ekspluatasiyani o'zgalar mehnatining kapitalistlar tomonidan o'zlashtirib olinishini inkor etadi. U kelajakdagi ne'matlar va kapitalistning iste'moldan «tiyilishi»ga nisbatan haqiqiy ne'matlarni har xil baholash asosida foydani oqlaydi. Bu o'rinda foyda kapitalistning haqiqiy ne'matlarni iste'mol qilishdan «tiyilishi» uchun va o'z kapitali bilan bo'lajak ne'matlarni hozirgi ne'matlarga aylantirishni ta'minlaganligi uchun «mukofot» deb ko'rsatiladi. Shunday qilib, taqsimot nazariyasida ham muayyan sinfiy maqsadlarni ko'zlaydigan yangicha qisqacha xulosalarlar bor. Avstriya maktabining uslubiyati ham, iqtisodiy nazariyalari ham tarixdan tashqari yondashuv asosida yaratilgandir. Bu metodologiya va nazariyalar kapitalistik tovar xo'jaligi sharoitlarida jamiyatning sinfiy strukturasini e'tibordan chetda qoldirib, ishlab chiqarishdan iste'molni ustun qo'yadi. Marjinalizm asoschilari qo'llagan sabab-oqibat asosidagi iqtisodiy tahlil (analiz) oddiy mantiqiy qisqacha xulosalarlarning yuzaga kelishiga sabab bo'ldi, bu esa ularni real kapitalizmdan uzoqlashishga olib keldi. Biroq, yuqorida qayd etilgan xususiyatlarni aytish bilan birga biz bu maktab namoyandalarining shu uslublari natijasiz va ularning konsepsiyalari to'g'ri ilmiy qisqacha xulosalarlar bermadi, demoqchi emasmiz. Aksincha, kapitalistik bozor muammolarini anglashda va ayniqsa iqtisodiy fanga e'tiborni iste'mol va talabni to'laroq qondirishga qaratishda bu maktabning xizmatlari kattadir. Bu maktabning konsepsiyalari kapitalistik xo'jalik sistemasining eng muqaddas narsasi - xususiy sohibkorlik, erkin bozor, raqobat va shu kabilar posbonligida turgan siyosiy iqtisodning bundan keyingi rivojlanishiga katta ta'sir o'tkazdi. Avstriya maktabining uslubiyati ayniqsa matematik maktab va umuman hozirgi zamon iqtisodiy maktablarining shakllanishida katta rol o'ynagan. Bu yo'nalish yangi klassik oqimning keng rivojlanishida alohida o'rinni egalladi. Lekin shuni ham ta'kidlash zarurki, «eng yuqori foydalilik» nazariyasi yangi tashkil bo'layotgan nazariy maktablar uchun ilk manba rolini o'ynadi. «Eng yuqori
 
 
(chegaraviy) foydalilik» nazariyasining neoklassik (yangi klassik) varianti ingliz 
iqtisodchisi A.Marshall boshchiligida «eng yuqori foydalilik» nazariyasini «ishlab 
chiqarish chiqimlari» nazariyasi bilan qo'shib, yangi ilmiy nazariya vujudga 
keltirilganligida o'z aksini topdi.  
 
3. U.Jevons va L.Valrasning marjinalistik g'oyalari 
 
Uilyam Stenli Jevons (1835-1882) London universitetida matematika va 
ximiya fanlaridan tahsil olish bilan birga siyosiy iqtisodni ham qiziqib o'rgangan. 
1863 yilda Manchester shahridagi kollejga siyosiy iqtisod o'qituvchisi bo'lib ishga 
kirdi. Oradan ko'p vaqt o'tmasdan iqtisodiy mavzudagi uning asosiy asarlari e'lon 
qilindi.  
Ular quyidagilar: «Siyosiy iqtisod nazariyasi» (1871) va 
«Fan tamoyillari» (1874) va boshqalar.  
X1X asrning oxirigacha U.Jevons va uning asarlari o'zining 
kuchli matematik ifodasi tufayli o'quvchilar tomonidan 
to'liq e'tibor bilan qabul qilinmadi. Lekin uning 
 
g'oyalaridagi sub'ektivizm asosiy ilmiy asarlarida aniq o'z 
o'rnini topgan edi. Masalan, iste'mol, talab, foydalilik haqida 
o'z holicha tushunchalar berish bilan birga U.Jevons tovarlar 
narxi uning me'yoriy foydaliligi bilan funksional bog'liqdir deb ko'rsatadi. 
Shuningdek olim klassiklarning raqobat haqidagi fikrlarini qo'llab, sotuvchi va 
oluvchi o'zaro muloqatda bo'lib  
U. Jevons kerakli ma'lumotni bir-biridan olishi mumkin deb ko'rsatadi. Natijada u 
quyidagi qisqacha xulosalar keltirib chiqaradi: bozordagi sotuvchilar (sub'ektlar) 
insonlar ehtiyoji uchun zarur bo'lgan tovarlarni muhayo qilib, ularning iste'mollarini 
to'laroq qondiradilar. Shu fikri bilan U Jevons dastlabkilardan bo'lib me'yoriy 
taxlilni maydonga tashlayda va marjinalizm asoschilaridan biriga aylandi. 
 Leon Valras (1834-1910) marjinalizmning Lozanna (Shveysariya) deb ataluvchi 
maktabi asoschisi hisoblanadi. Unga keyinchalik Pareto, Italiyadan Borone, 
(chegaraviy) foydalilik» nazariyasining neoklassik (yangi klassik) varianti ingliz iqtisodchisi A.Marshall boshchiligida «eng yuqori foydalilik» nazariyasini «ishlab chiqarish chiqimlari» nazariyasi bilan qo'shib, yangi ilmiy nazariya vujudga keltirilganligida o'z aksini topdi. 3. U.Jevons va L.Valrasning marjinalistik g'oyalari Uilyam Stenli Jevons (1835-1882) London universitetida matematika va ximiya fanlaridan tahsil olish bilan birga siyosiy iqtisodni ham qiziqib o'rgangan. 1863 yilda Manchester shahridagi kollejga siyosiy iqtisod o'qituvchisi bo'lib ishga kirdi. Oradan ko'p vaqt o'tmasdan iqtisodiy mavzudagi uning asosiy asarlari e'lon qilindi. Ular quyidagilar: «Siyosiy iqtisod nazariyasi» (1871) va «Fan tamoyillari» (1874) va boshqalar. X1X asrning oxirigacha U.Jevons va uning asarlari o'zining kuchli matematik ifodasi tufayli o'quvchilar tomonidan to'liq e'tibor bilan qabul qilinmadi. Lekin uning g'oyalaridagi sub'ektivizm asosiy ilmiy asarlarida aniq o'z o'rnini topgan edi. Masalan, iste'mol, talab, foydalilik haqida o'z holicha tushunchalar berish bilan birga U.Jevons tovarlar narxi uning me'yoriy foydaliligi bilan funksional bog'liqdir deb ko'rsatadi. Shuningdek olim klassiklarning raqobat haqidagi fikrlarini qo'llab, sotuvchi va oluvchi o'zaro muloqatda bo'lib U. Jevons kerakli ma'lumotni bir-biridan olishi mumkin deb ko'rsatadi. Natijada u quyidagi qisqacha xulosalar keltirib chiqaradi: bozordagi sotuvchilar (sub'ektlar) insonlar ehtiyoji uchun zarur bo'lgan tovarlarni muhayo qilib, ularning iste'mollarini to'laroq qondiradilar. Shu fikri bilan U Jevons dastlabkilardan bo'lib me'yoriy taxlilni maydonga tashlayda va marjinalizm asoschilaridan biriga aylandi. Leon Valras (1834-1910) marjinalizmning Lozanna (Shveysariya) deb ataluvchi maktabi asoschisi hisoblanadi. Unga keyinchalik Pareto, Italiyadan Borone,
 
 
shvesiyalik Kassel, amerikalik Leontev va boshqalar qo'shildi. L.Valrasning «Sof 
iqtisodiy 
fan 
elementlari» 
(1874) 
asari 
iqtisodiyot 
bilimlari 
olamida 
matematikaning shaxdam qadamlariga asos soldi.  
Shu sababli u matematik maktabning davomchisi hamdir. Har 
qanday iqtisodiy tahlilni matematik izohlashga intilish bu 
maktab va uning izdoshlarining xarakterli xususiyati 
hisoblanadi. Valrasning fikricha, har qanday iqtisodiy 
nazariyani faqat matematika asosida qisqa, aniq va ochiq 
isbotlash mumkin. Uning o'zi matematika ni yaxshi bilgan va 
Kurnoni o'zining ustozi deb hisoblagan holda undan 
ilhomlangan. Keyinchalik «eng yuqori foydalilik» (naf) deb atalgan tushunchani 
L.Valras «noyoblik» (rarete)  
L. Valras deb izohlaydi. Buni u miqdor iste'molning kamayuvchi funksiyasidir deb 
ifodalaydi (ya'ni biror noz-ne'matning iste'mol soni oshishi bilan uning noyoblik 
miqdorining ko'rsatkichi tobora pasayadi). L.Valras shuni aniqladiki, eng yuqori 
foydalilik - bu iste'molchi tomonidan (mazkur daromad doirasida) sarflanayotgan 
mablag'larning so'nggi porsiyalari (ulushi) uning uchun iste'mol qilinayotgan barcha 
noz-ne'matlardan bir xil qoniqish hosil qilishidir. Shu bilan birga iste'molchi A 
ne'mat B ne'matdan qimmatliroq ekanligini o'zi belgilaydi. Masalan, unga paypoq 
galstukdan, go'sht paypoqdan qimmatliroqdir va hokazo. Boshqacha qilib aytganda, 
iste'molchi o'zining belgilangan daromadini galstukka nisbatan paypoqqa tezroq, 
paypoqqa nisbatan go'shtga tezroq sarflaydi. Mana shunday turli-tuman ehtiyoj 
bo'lganligi tufayli, iste'molchi har bir ne'matdan shunday miqdorda xarid qiladiki, 
so'nggi juft paypoq, oxirgi galstuk va so'nggi nimta go'shtdan bir xil qoniqish hosil 
bo'ladi. Faqat shundagina barcha sotib olingan narsalar unga maksimal umumiy 
qoniqishni paydo qiladi. L.Valras hamma iste'molchilar o'z ehtiyojlarini 
koniqtirishda maksimumga ega bo'lsalar (yuqorida aytilganlarning hammasini, 
shuningdek har birining cheklangan daromadini hisobga olgan holda) iqtisodiy 
muvozanat yuzaga keladi. deb hisoblaydi. U bundan umumiy bozor muvozanati 
nima ekanligi to'g'risidagi masalani hal etishga muhim qadam qo'yadi. Gap 
shvesiyalik Kassel, amerikalik Leontev va boshqalar qo'shildi. L.Valrasning «Sof iqtisodiy fan elementlari» (1874) asari iqtisodiyot bilimlari olamida matematikaning shaxdam qadamlariga asos soldi. Shu sababli u matematik maktabning davomchisi hamdir. Har qanday iqtisodiy tahlilni matematik izohlashga intilish bu maktab va uning izdoshlarining xarakterli xususiyati hisoblanadi. Valrasning fikricha, har qanday iqtisodiy nazariyani faqat matematika asosida qisqa, aniq va ochiq isbotlash mumkin. Uning o'zi matematika ni yaxshi bilgan va Kurnoni o'zining ustozi deb hisoblagan holda undan ilhomlangan. Keyinchalik «eng yuqori foydalilik» (naf) deb atalgan tushunchani L.Valras «noyoblik» (rarete) L. Valras deb izohlaydi. Buni u miqdor iste'molning kamayuvchi funksiyasidir deb ifodalaydi (ya'ni biror noz-ne'matning iste'mol soni oshishi bilan uning noyoblik miqdorining ko'rsatkichi tobora pasayadi). L.Valras shuni aniqladiki, eng yuqori foydalilik - bu iste'molchi tomonidan (mazkur daromad doirasida) sarflanayotgan mablag'larning so'nggi porsiyalari (ulushi) uning uchun iste'mol qilinayotgan barcha noz-ne'matlardan bir xil qoniqish hosil qilishidir. Shu bilan birga iste'molchi A ne'mat B ne'matdan qimmatliroq ekanligini o'zi belgilaydi. Masalan, unga paypoq galstukdan, go'sht paypoqdan qimmatliroqdir va hokazo. Boshqacha qilib aytganda, iste'molchi o'zining belgilangan daromadini galstukka nisbatan paypoqqa tezroq, paypoqqa nisbatan go'shtga tezroq sarflaydi. Mana shunday turli-tuman ehtiyoj bo'lganligi tufayli, iste'molchi har bir ne'matdan shunday miqdorda xarid qiladiki, so'nggi juft paypoq, oxirgi galstuk va so'nggi nimta go'shtdan bir xil qoniqish hosil bo'ladi. Faqat shundagina barcha sotib olingan narsalar unga maksimal umumiy qoniqishni paydo qiladi. L.Valras hamma iste'molchilar o'z ehtiyojlarini koniqtirishda maksimumga ega bo'lsalar (yuqorida aytilganlarning hammasini, shuningdek har birining cheklangan daromadini hisobga olgan holda) iqtisodiy muvozanat yuzaga keladi. deb hisoblaydi. U bundan umumiy bozor muvozanati nima ekanligi to'g'risidagi masalani hal etishga muhim qadam qo'yadi. Gap
 
 
shundaki, har bir iste'molchi va har bir ishlab chiqaruvchi (har bir xaridor va 
sotuvchi) o'z sheriklaridan va iqtisodiyotda ro'y berayotgan barcha jarayonlardan 
to'la ajralgan holda harakat qila olmaydi. Boshqacha qilib aytganda, iqtisodiyotda 
hamma narsalar, barcha jarayonlar o'zaro bog'liq. Har bir baholash boshqa baholarga 
bog'liq, ammo u ham boshqalarga ta'sir etadi. Bunga hayotda misollar bisyor. 
Masalan, mamlakatning biror hududida qishloq xo'jaligining ortda qolishi shu 
mamlakat paytaxtida zargarlik buyumlariga talabning oshuviga olib kelishi mumkin.  
Iqtisodchilar ikki xil o'zaro bog'liqlikni ajratadilar: o'zaro almashinuv va o'zaro 
to'ldirish. Ularning har biri talab sohasida hamda ishlab chiqarish sohasida qayd 
etilishi mumkin. O'zaro almashinuvga oid misollar iste'mol tovarlarida ko'p 
uchraydi: plashch va zont, pivo va koka-kola, qo'y go'shti va tovuq go'shti, qand va 
shakar... Ishlab chiqarish sohasida: g'isht va beton, paxta tolasi va sintetik tola, 
ko'mir va gaz... O'zaro almashinuv har doim ham to'la-to'kis bo'lavermaydi, shuning 
uchun odatda tovarlarning biri ikkinchisiga nisbatan afzalroq bo'ladi (hammasi 
xaridorning beradigan bahosiga bog'liq). Bir-birini o'zaro to'ldiruvchi noz-
ne'matlarni odatda odamlar birgalikda iste'mol etishni istaydilar yoki shunga majbur 
bo'ladilar. Masalan, qo'ylak va galstuk, videomagnitofon va videokassetalar, nina va 
ip, avtomobil va benzin va shu kabilar. Ishlab chiqarish sohasida ham bunday 
misollar ko'p: stanok va elektrenergiya, istalgan materiallar va unga kerakli asbob-
uskunalar va hokazolar.  
Mehnat va mashinalar ayrim holatda o'zaro almashinuvchi resurslar sifatida, 
boshqa holatlarda o'zaro to'ldiruvchi bo'lib kelishi mumkin. Xuddi shu fikrni 
mehnat, kapital va erga qo'llash mumkin. Klassik maktab vakillari uch resurs, ya'ni 
mehnat, er va kapitalni faqat o'zaro to'ldiruvchilar deb hisoblashgan. Neoklassiklar 
(Tyunendan boshlab) esa ularni ma'lum darajada o'zaro almashuvchi deb qaray 
boshlashgan. Iqtisodchilar ana shu ikki tipdagi bog'liqlikni aniqlashning aniq 
yo'llarini ishlab chiqdilar. Iste'molchining daromadi o'zgarmas deb hisoblanganda 
tovarlarga u yoki bu tipdagi bog'liqlik boshqa tovarning narxi o'zgarganda bu 
tovarga bo'lgan talabning o'zgarishiga mosligi bilan aniqlanadi. Agar bir tovarning 
narxi pasaysa va ikkinchi tovarga talab kamaysa, demak ularning ikkalasi o'zaro 
shundaki, har bir iste'molchi va har bir ishlab chiqaruvchi (har bir xaridor va sotuvchi) o'z sheriklaridan va iqtisodiyotda ro'y berayotgan barcha jarayonlardan to'la ajralgan holda harakat qila olmaydi. Boshqacha qilib aytganda, iqtisodiyotda hamma narsalar, barcha jarayonlar o'zaro bog'liq. Har bir baholash boshqa baholarga bog'liq, ammo u ham boshqalarga ta'sir etadi. Bunga hayotda misollar bisyor. Masalan, mamlakatning biror hududida qishloq xo'jaligining ortda qolishi shu mamlakat paytaxtida zargarlik buyumlariga talabning oshuviga olib kelishi mumkin. Iqtisodchilar ikki xil o'zaro bog'liqlikni ajratadilar: o'zaro almashinuv va o'zaro to'ldirish. Ularning har biri talab sohasida hamda ishlab chiqarish sohasida qayd etilishi mumkin. O'zaro almashinuvga oid misollar iste'mol tovarlarida ko'p uchraydi: plashch va zont, pivo va koka-kola, qo'y go'shti va tovuq go'shti, qand va shakar... Ishlab chiqarish sohasida: g'isht va beton, paxta tolasi va sintetik tola, ko'mir va gaz... O'zaro almashinuv har doim ham to'la-to'kis bo'lavermaydi, shuning uchun odatda tovarlarning biri ikkinchisiga nisbatan afzalroq bo'ladi (hammasi xaridorning beradigan bahosiga bog'liq). Bir-birini o'zaro to'ldiruvchi noz- ne'matlarni odatda odamlar birgalikda iste'mol etishni istaydilar yoki shunga majbur bo'ladilar. Masalan, qo'ylak va galstuk, videomagnitofon va videokassetalar, nina va ip, avtomobil va benzin va shu kabilar. Ishlab chiqarish sohasida ham bunday misollar ko'p: stanok va elektrenergiya, istalgan materiallar va unga kerakli asbob- uskunalar va hokazolar. Mehnat va mashinalar ayrim holatda o'zaro almashinuvchi resurslar sifatida, boshqa holatlarda o'zaro to'ldiruvchi bo'lib kelishi mumkin. Xuddi shu fikrni mehnat, kapital va erga qo'llash mumkin. Klassik maktab vakillari uch resurs, ya'ni mehnat, er va kapitalni faqat o'zaro to'ldiruvchilar deb hisoblashgan. Neoklassiklar (Tyunendan boshlab) esa ularni ma'lum darajada o'zaro almashuvchi deb qaray boshlashgan. Iqtisodchilar ana shu ikki tipdagi bog'liqlikni aniqlashning aniq yo'llarini ishlab chiqdilar. Iste'molchining daromadi o'zgarmas deb hisoblanganda tovarlarga u yoki bu tipdagi bog'liqlik boshqa tovarning narxi o'zgarganda bu tovarga bo'lgan talabning o'zgarishiga mosligi bilan aniqlanadi. Agar bir tovarning narxi pasaysa va ikkinchi tovarga talab kamaysa, demak ularning ikkalasi o'zaro