MARKAZIY OSIYO DAVLATLARIDA MASOFAVIY TA’LIM. MALAYZIYADA BOSHLANG‘ICH TA’LIM
Yuklangan vaqt
2024-05-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
61,0 KB
Ilmiybaza.uz
MARKAZIY OSIYO DAVLATLARIDA MASOFAVIY TA’LIM.
MALAYZIYADA BOSHLANG‘ICH TA’LIM
Mashg'ulotdan
maqsad:
Masofaviy
ta’lim
haqidagi
bilimlarini
kengaytirish, uni amalga oshirishda zamonaviy ta’lim texnologiyalariga asoslangan
usullar haqida tasavvur va tushunchalar hosil qilish. Markaziy Osiyo davlatlarida
masofaviy ta’lim haqida bilimlarni boyitish.
Kerakli jihozlar: Masofaviy ta’limga oid uslubiy qo'llanmalar, tarqatma va
didaktik materiallar.
Bilishi kerak bo’lgan manbalar:
Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’lim to'g'risida;
Masofaviy ta’limga oid adabiyotlarni o'rganish.
Bajarishi kerak bo’lgan topshiriqlar:
Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’limga oid adabiyotlarni
o'rganish.
Ishni bajarish tartibi:
Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’limga oid adabiyotlardan
ma'lumotlar yig'ish;
Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’lim haqida bilimlar berish;
masofaviy ta’limning o'quv jarayonidagi ahamiyati haqida suhbat;
Ilmiybaza.uz
egallagan bilimlarni nazorat qilish va baholash.
Umumiy ma'lumot: Masofaviy o‘qitish yangi va ancha progressiv bo‘lgan
o‘qitish shaklidir. Bu usulni turli ta’lim muassasalariga, xususan ijtimoiy,
iqtisodiy, huquqiy sohalarga tatbiqi o‘quvchi-talaba va o‘qituvchi larning
dunyoning ilg‘or ilmiy maktablarining yuqori sifatli o‘quv uslubiy ishlanmalari,
zamonaviy va so‘nggi axborotlaridan, qayerda bo‘lishidan qat’iy nazar, to‘g‘ridan-
to‘g‘ri foydalanish imkoniyatini beradi.
Masofaviy o‘qitish geografik jihatdan uzoqda joylashgan maktablar va
akademik ta’lim uchun mo‘ljallangan edi. Lekin, zamonaviy axborotlar va
telekommunikatsiya texnologiyalarining rivojlanishi ta’lim-tarbiya jarayonini uzoq
masofadan turib amalga oshirishga yo‘l ochib berdi. Natijada masofaviy o‘qitish
uslubi asosida o‘qitish tez vaqt ichida Oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida
o‘qitishda yangi uslublarni qo‘llashga yana bir turtki bo‘ldi. Masofaviy o‘qitish
bo‘yicha,bugungi kunda jahon miqyosida 10 milliondan ortiq talabalar shu uslub
asosida ta’lim olishmoqda. AQShda shu uslub asosida o‘qitish maqsadida yangi
o‘quv markazlari barpo etilmoqda hamda ular milliy kadrlarni zamon talablari
asosida tayyorlash va qayta tayyorlash afzalliklariga egadir.Masofaviy o‘qitishning
quyidagi afzalliklari mavjud:
1.O‘qitishning ijodiy muhiti. Mavjud ko‘pgina uslublar asosida o‘qituvchi
ilm beradi, o‘quvchi- talabalar esa faqat berilgan materialni o‘qiydilar. Taklif
qilinayotgan masofaviy o‘qitish asosida esa o‘quvchi-talabalarning o‘zlari
kompyuter axborotlar bankidan kerak bo‘lgan ma’lumotlarni qidirib topadi va
o‘zlarining tajribalarini boshqalar bilan yaxshi muloqotda bo‘lishini ta’minlaydi
hamda o‘z o‘rnida mehnat ta’limi olishini rag‘batlantiradi.
2. Mustaqil ta’lim olishning imkoniyati borligi. Masofaviy o‘qitish asosida
ta’lim berish boshlang‘ich, o‘rta, oliy va malaka oshirish bosqichlarini o‘z ichiga
qamrab oladi. Tayyorgarligi turli darajada bo‘lgan inspektorlar o‘zlarining shaxsiy
Ilmiybaza.uz
dars jadvallari asosida ishlashlari va o‘zining darajasidagi talabalar bilan
muloqotda bo‘lishi mumkin.
3.Ish joyidagi katta o‘zgarishlar. Masofaviy o‘qitish asosida ta’lim berish
turi millionlab insonlarga, hammadan ham ishlab chiqarishdan ajralmagan holda
ta’lim olayotgan yoshlar uchun qulay shart-sharoitlarni yaratib beradi.
4.O‘qituvchiga talabni kuchaytirish. Ta’lim jarayonining standart holda
jamlanishi, tushunarli holda o‘qituvchi larning bilim darajasini oshirish
majburiyatini yuklaydi. Bu uslublar ularning ish natijasi va bilim darajasini
ko‘tarilishiga
yordam
beradi.Oydinlashtirilgan
ta’lim
berish
jarayonining
ta’minlanishi, uzluksiz monitoring imkoniyati, o‘quv jarayonlarining to‘g‘ri
nazorat qilinishi va boshqarilishini, Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi va o‘quv
yurtlari tomonidan o‘qituvchi va talabalarning bilim saviyasini tekshirilishini
ta’minlanishiga olib keladi.
Endi e`tiborimizni mustaqillikka endigina erishgan Markaziy Osiyo
davlatlarida ta`lim tizmining holatiga qarataylik. So`z yuritilayotgan vaqtda
mintaqa davlatlari ta`lim tizimi Sobiq Ittifoqning tegishli muassasalari tamonidan
ishlab chiqilgan tizim asosida olib borilar edi. Bolaga ta`lim berish dastlab
bog`chadan boshlanib, bu muassasada maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiya
olishgan. Keyingi bosqich maktab bo`lib, bu bosqichda bolalar 11 yil yoki 8 yillik
ta`lim olishgan. Nima uchun aynan bolalarga 11 yoki 8 yil ta`lim berilgan degan
savol tug`ilishi tabiiy holat. Ayrim bolalar 8 yil ta`lim olgandan keyin kasb-
hunarga yo`naltirilgan, qolgan bolalar bo`lsa maktabda ta`lim olishni davom
ettirgan. Lekin har doim ham oquvchilar 8 yillik ta`limdan keyin o`z xohishlariga
ko`ra kasb-hunarga yo`naltirilavermagan. Maktabdan keyingi ta`lim inistitutlarda
olib borilgan. Bunda talabalarga 5 yillik ta`lim berilgan. Bu vaqt davomida talaba
o`z mutaxassisligi bo`yicha kerakli bilimlarni olib, keyingi faoliyatni xalq
xo`jaligining turli tarmoqlarida olib borishi mumkin bo`lgan. Talabalarning ma`lim
bir qisimi ta`lim olishni davom ettirib oliygohlarda o`z mehnat faoliyatini ham olib
Ilmiybaza.uz
borish imkoniyatiga ham ega bo`lgan. Ta`lim tizimida ham zamondan ortda qolish
holatlari XX asr 70-yillari oxirlariga kelganda yaqqol namoyon bo`la boshlagan.
Ta`lim muassasalarining moddiy texnik bazalari ham talab darajasida bo`lmagan.
Bundan tashqari yana ko`plab kamchiliklarini sanab o`tishimiz mumkin.Sobiq
Ittifoq parchalangandn keyin mintaqa respublikalari oldida ikkita yo`l bor edi. Bu
yo`llardan biri ta`lim SSSR tizimini saqlab qolish, yo bo`lmasa zamon ruhiga mos
yangi tizimni qabul qilish edi. Siyosiy vaziyatni to`g`ri tushungan mintaqaning bir
qancha davlatlari ta`lim tizimida islohot qilishni asta-sekin amalga oshirishni
maqul ko`rgan bo`lsa, Tojikistondagi siyosiy beqarorlik bu tizimni isloh qilishni
ortga surishga sabab bo`ldi. XX asrning 80-yillaridan boshlab Markaziy Osiyo
davlatlari ta`lim tizimi bo`yicha rivojlangan davlatlar ta`lim tizimidan ortda qola
boshlandi. Bu davrda rivojlangan davlatlarda ta`lim tizimi zamon ruhiga mos
ravishda o`zgarishlar amalga oshirilmoqda edi. Misol sifatida Yevropa va AQSH
ta`lim muassasalarida zamonaviy ilg`or texnologiyalarni joriy qilinayotgan bir
vaqtda Markaziy Osiyo davlatlari ta`limida bu texnologiyalar faqat nazariy
jihatdan o`rgatilar edi. Bu holat nafaqat Mrakaziy Osiyo davlatlarida, Ittifoqning
boshqa davlatlarida ham shu ko`rinishda edi. Mustaqillikka erishgandan keyin ham
bu respublikalar zamonaviy texnologiyalarni ta`limga birdaniga joriy qila olmas
edi. Sababi davlatlarning iqtisodiy holati havas qilar darajada bo`lmagan.
Markaziy
Osiyoning
mustaqillikka
erishgan
ilk
yillaridagi
ta`lim
muassasalarining holatiga e`tiborimizni qaratamiz. Dastlab mintaqaning shimoliy
qismida joylashgan Qozog`istondagi ta`lim muassasalarining holati bilan tanishib
chiqamiz. 1991-yilda Qozog`iston mustaqilikka erishgan davrida mamlakatda
ta`lim muassalarining umumiy soni 17 783 tani tashkil qilgan. Bu sondan ko`rinib
turibdiki ta`lim muassasalari respublika aholisi soniga nisbatan bo`lganda yaxshi
ko`rsatkichni tashkil qilgan. 17 783 tadan 8 881 tasi maktabgacha ta`lim
muassasasi, 8 841 tasi maktab va 61 tasi bo`lsa oliy ta`lim muassasasi
bo`lgan.Qozog`istonda 1991-yilda mavjud 8 881 ta maktabgacha ta`lim
Ilmiybaza.uz
muassasasida 1 067 814 nafar bolalar tarbiyalangan. Bu davrda davlatda bog`cha
yoshidagi bolalarning umumiy soni 2 300 000 nafardan ko`p bo`lgan.
Tojikistonda ta`lim muassasalarining holati 1991-yilda mintaqaning boshqa
respubliklaridagidan deyarli katta farq qilmagan. Mamlakatdagi mavjud 4401 ta
ta`lim muassasasidan 944 tasi maktabgacha ta`lim muassasasi, 3443 tasi maktab va
14 tasi oliy ta`lim muasasasi bo`lgan. Mamlakatdagi mavjud 944 ta bog`chada jami
141 500 nafar bola tarbiyalangan. Bu o`sha vaqtdagi davlatdagi jami bog`cha
yoshidagi bolalarning 30 % ni tashkil qilgan. Bu raqamlardan ko`rinib turibdiki,
Tojikistonda Sobiq Ittifoq davrida ham maktab yoshigacha bo`lgan bolalarning
katta qismi uy sharoitioda tarbiyalangan.
Turkmanistonda 1991-yilda mavjud bo`lgan 6 ta oliy ta`lim muassasasining
holati ham mintaqaning boshqa davlatlaridagi inistitutlardan farqlanmagan. Bu oliy
ta`lim muasasalarida o`qitladigan fanlar, ularning moddiy bazasi talab darajasidan
past bo`lgan.Markaziy Osiyoning o`rtasida joylashgan O`zbekistonda ham 1991-
yilda ta`lim muassalarining umumiy holati qolgan to`rt respublikanikidan keskin
farq qilmagan. O`zbekistondagi ta`lim muassasalarining ham moddiy-texnik bazasi
Ittifoqning markaziy hududlari bilan taqqoslaganimizda katta farqni ko`rishimiz
mumkin.Barcha respublikalarda ta’lim muassasalarining kattagina qismining
moddiy-texnik holati talab darajasida bo`lmagan. Shu bilan birgalikda ta`lim
muassasalarida ishlayotgan pedagog xodimlarning ham ko`pchiligining bilim
saviyasi yetarli darajada emasdi. Mintaqa davlatlari maktablarida o`qitiladigan
darsliklarida ham keskin farq bo`lgan. Mahalliy tildagi darsliklarga qaraganda rus
tilida yozligan darsliklar anchagina sifatli bo`lgan. Oliy ta`lim muassasalarida
o`qitiladigan fanlar bo`yicha adabiyotlarning kattagina qismi rus tilida bo`lgan. Bu
esa rus tilini bilmagan ko`plab yoshlarga bir qator muammolarni keltirib chiqargan.
Chunki Markaziy Osiyo davlatlarida aholining barcha qatlami ham rus tilini yaxshi
bilmagan. Rus tilini asosan shahar va uning atrofida yashovchi aholi yaxshi bilgan.
Qishloqlardan shaharga kelayotgan yoshlarning kattagina qismi rus tilini unchalik
ham yaxshi bilmagan.
Ilmiybaza.uz
1991-yilda mustaqilikka erishgan mintaqaning besh respublikasi oldida yuqorida
sanab o`tgan muammolar turar edi. Hukumat tepasiga kelgan rahbarlar ta`lim
tizimini isloh qilmay turib katta maqsadlarga erishib bo`lmasligini yaxshi
tushungan. Shuning uchun ham ular mustaqillikning ilk kunlaridan bu sohada
islohot qilish uchun harakatlarni boshlab yubordi.
Malayziya maktab tizimi ixtiyoriy bolalar bog'chasi, majburiy boshlang'ich
maktab, so'ngra o'rta, o'rta va universitetdan keyingi ta'lim atrofida tuzilgan.
Ixtiyoriy bolalar bog'chasi 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolalar uchun
mo'ljallangan. Malayziyada davlat tomonidan boshqariladigan ba'zi bolalar
bog'chalari mavjud va ularning ko'pchiligi xususiy ravishda boshqariladi.
Malayziyada ta'lim tizimining xususiyatlari Malayziya o'zining yaxshi
tashkil etilgan ta'lim tizimi bilan mashhur. Boshlang'ich, o'rta va oliy ta'lim yaxshi
tuzilgan va bu erda mamlakat ichidan, shuningdek, xalqaro joylardan kelgan
talabalar hujjat topshirishadi va o'qishadi.
Boshlang`ich ta`lim
Malayziyada boshlang'ich ta'lim taxminan 6 yil davom etadi. Bu
mamlakatda bolalar boshlang‘ich ta’limni 7 yoshdan boshlaydilar. Boshlang'ich
ta'lim bu xalqda maktabgacha ta'limning davomidir. Bolalar o‘qish, yozish va
arifmetika bilan birga fan, jismoniy tarbiya, islomiy va axloqiy tarbiya kabi boshqa
fanlarni ham o‘rganishlari mumkin. 6-sinfdagi o'qishlar tugagach, bu o'quvchilar
Boshlang'ich maktab muvaffaqiyati testi/UPSRda qatnashadilar.
Malayziya maktab tizimi ixtiyoriy bolalar bog'chasi, majburiy boshlang'ich
maktab, so'ngra o'rta, o'rta va universitetdan keyingi ta'lim atrofida tuzilgan.
Ixtiyoriy bolalar bog'chasi 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolalar uchun
mo'ljallangan.
Malayziyada davlat tomonidan boshqariladigan ba'zi bolalar bog'chalari
mavjud va ularning ko'pchiligi xususiy ravishda boshqariladi. Majburiy
Ilmiybaza.uz
boshlang'ich maktab 7 yoshdan 12 yoshgacha bo'lgan o'quvchilar uchun
mo'ljallangan va u uch yillik 2 bosqichga bo'lingan bo'lib, oxirida Boshlang'ich
maktab muvaffaqiyati testi topshiriladi.
O’rta ta’lim
Bu 13 yoshdan 17 yoshgacha bo'lgan o'quvchilar uchun mo'ljallangan va u
to'liq o'rta va to'liq o'rta ta'limga bo'linadi. Birinchisi 3 yilga mo'ljallangan bo'lsa,
ikkinchisi 2 yilga mo'ljallangan va ikkalasi ham standartlashtirilgan testlar bilan
yakunlanadi.
O`rta maktabdan keyingi ta`lim
Bu 17 yoshdan 18 yoshgacha bo'lgan talabalar uchun mo'ljallangan va bu
universitetga borishni istagan talabalarni tayyorlaydi. Malayziyadagi oʻrta
maktablar milliy oʻrta maktabdan tortib turar joy maktablari, sanʼat va sport oʻrta
maktablari, texnik/kasb-hunar maktablari, milliy diniy oʻrta maktablar va milliy
diniy yordam oʻrta maktablarigacha. Surunkali sog'lig'i bo'lgan bolalar uyda
o'qishni tanlashlari mumkin.
Malayziyadagi maktablar.
Malayziyada o'rta ta'lim uchun klaster maktabi muhim ahamiyatga ega. U maktab
boshqaruvi va o'quvchilarning muvaffaqiyati kabi xususiyatlardan tashqari klaster
ichida a'lo darajada ekanligi aniqlangan. Klaster maktablari Malayziya ta’lim
tizimining mukammalligini ta’minlaydi.
Nazorat savollari:
1. Masofaviy ta’limda zamonaviy axborot texnologiyalarining o’rnini qanday
izohlaysiz?
2. O’quv jarayonida masofaviy ta’limni tatbiq etishning ilmiy asoslari nimada?
Ilmiybaza.uz
3. Masofaviy ta’limning samaradorligini oshirishga oid ta’lim tamoyillari
haqida tushuncha bering?
4. Markaziy Osiyo davlatlarida ta’lim mustaqillikkacha bo’lgan davrlarda qay
darajada bo’lgan?
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. R.A. Mavlonova., N.H. Rahmonqulova “Boshlang‘ich ta’limning
integrasiyalashgan pedagogikasi”. O’quv qo’llanma. - Toshkent. “Ilm Ziyo”-
2009.-192 b.
2. Nuriddinova M.I. Tabiatshunoslikni o’qitish metodikasi. O’quv
qo’llanma.T., 2005.
3. Omonov H.T. Olamning umumiy ilmiy manzarasini yaratishda fanlar
integratsiyasi va differentsiatsiyasining roli // Ta’lim tizimida ijtimoiy-gumanitar
fanlar. -2007. - № 3. B.437.
4. Norbo‘tayev X.B., Shoyqulova N. Fanlararo ekologik tarbiya. Uslubiy
qo‘llanma. - Toshkent: “DIZAYN-PRESS”, 2012. B.106.
5. Otamurodova Sh.O Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi, innovatsiya va
integratsiyasi. O’quv qo’llanma. Qarshi: “Nasaf”, 2023
Topshiriq
1. Masofaviy ta’lim haqida ma’lumot to’plang.
2. Markaziy Osiyo davlatarida ta’lim tizimi bo’yicha ma’lumot to’plang va
bayon qiling:
Qozog’iston;
Qirg’iziston;
Tojikiston;
Turkmaniston;
O’zbekiston.
3. Ma’lumotlaringizni “Klaster” metodi asosida yoritib bering.