MARKAZIY OSIYO DAVLATLARIDA MASOFAVIY TA’LIM. MALAYZIYADA BOSHLANG‘ICH TA’LIM

Yuklangan vaqt

2024-05-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

61,0 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
MARKAZIY OSIYO DAVLATLARIDA MASOFAVIY TA’LIM. 
MALAYZIYADA BOSHLANG‘ICH TA’LIM 
 
 
 Mashg'ulotdan 
maqsad: 
Masofaviy 
ta’lim 
haqidagi 
bilimlarini 
kengaytirish, uni amalga oshirishda zamonaviy ta’lim texnologiyalariga asoslangan 
usullar haqida tasavvur va tushunchalar hosil qilish. Markaziy Osiyo davlatlarida 
masofaviy ta’lim haqida bilimlarni boyitish. 
Kerakli jihozlar: Masofaviy ta’limga oid uslubiy qo'llanmalar, tarqatma va 
didaktik materiallar. 
 Bilishi kerak bo’lgan manbalar: 
Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’lim to'g'risida; 
Masofaviy ta’limga oid adabiyotlarni o'rganish. 
Bajarishi kerak bo’lgan topshiriqlar: 
 Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’limga oid adabiyotlarni 
o'rganish. 
Ishni bajarish tartibi: 
 Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’limga oid adabiyotlardan 
ma'lumotlar yig'ish; 
 Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’lim haqida bilimlar berish; 
 masofaviy ta’limning o'quv jarayonidagi ahamiyati haqida suhbat; 
Ilmiybaza.uz MARKAZIY OSIYO DAVLATLARIDA MASOFAVIY TA’LIM. MALAYZIYADA BOSHLANG‘ICH TA’LIM Mashg'ulotdan maqsad: Masofaviy ta’lim haqidagi bilimlarini kengaytirish, uni amalga oshirishda zamonaviy ta’lim texnologiyalariga asoslangan usullar haqida tasavvur va tushunchalar hosil qilish. Markaziy Osiyo davlatlarida masofaviy ta’lim haqida bilimlarni boyitish. Kerakli jihozlar: Masofaviy ta’limga oid uslubiy qo'llanmalar, tarqatma va didaktik materiallar. Bilishi kerak bo’lgan manbalar: Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’lim to'g'risida; Masofaviy ta’limga oid adabiyotlarni o'rganish. Bajarishi kerak bo’lgan topshiriqlar: Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’limga oid adabiyotlarni o'rganish. Ishni bajarish tartibi: Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’limga oid adabiyotlardan ma'lumotlar yig'ish; Markaziy Osiyo davlatlari va ularda masofaviy ta’lim haqida bilimlar berish; masofaviy ta’limning o'quv jarayonidagi ahamiyati haqida suhbat; Ilmiybaza.uz 
 
 egallagan bilimlarni nazorat qilish va baholash. 
   Umumiy ma'lumot: Masofaviy o‘qitish yangi va ancha progressiv bo‘lgan 
o‘qitish shaklidir. Bu usulni turli ta’lim muassasalariga, xususan ijtimoiy, 
iqtisodiy, huquqiy sohalarga tatbiqi o‘quvchi-talaba va o‘qituvchi larning 
dunyoning ilg‘or ilmiy maktablarining yuqori sifatli o‘quv uslubiy ishlanmalari, 
zamonaviy va so‘nggi axborotlaridan, qayerda bo‘lishidan qat’iy nazar, to‘g‘ridan-
to‘g‘ri foydalanish imkoniyatini beradi.  
Masofaviy o‘qitish geografik jihatdan uzoqda joylashgan maktablar va 
akademik ta’lim uchun mo‘ljallangan edi. Lekin, zamonaviy axborotlar va 
telekommunikatsiya texnologiyalarining rivojlanishi ta’lim-tarbiya jarayonini uzoq 
masofadan turib amalga oshirishga yo‘l ochib berdi. Natijada masofaviy o‘qitish 
uslubi asosida o‘qitish tez vaqt ichida Oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida 
o‘qitishda yangi uslublarni qo‘llashga yana bir turtki bo‘ldi. Masofaviy o‘qitish 
bo‘yicha,bugungi kunda jahon miqyosida 10 milliondan ortiq talabalar shu uslub 
asosida ta’lim olishmoqda. AQShda shu uslub asosida o‘qitish maqsadida yangi 
o‘quv markazlari barpo etilmoqda hamda ular milliy kadrlarni zamon talablari 
asosida tayyorlash va qayta tayyorlash afzalliklariga egadir.Masofaviy o‘qitishning 
quyidagi afzalliklari mavjud: 
1.O‘qitishning ijodiy muhiti. Mavjud ko‘pgina uslublar asosida o‘qituvchi 
ilm beradi, o‘quvchi- talabalar esa faqat berilgan materialni o‘qiydilar. Taklif 
qilinayotgan masofaviy o‘qitish asosida esa o‘quvchi-talabalarning o‘zlari 
kompyuter axborotlar bankidan kerak bo‘lgan ma’lumotlarni qidirib topadi va 
o‘zlarining tajribalarini boshqalar bilan yaxshi muloqotda bo‘lishini ta’minlaydi 
hamda o‘z o‘rnida mehnat ta’limi olishini rag‘batlantiradi. 
2. Mustaqil ta’lim olishning imkoniyati borligi. Masofaviy o‘qitish asosida 
ta’lim berish boshlang‘ich, o‘rta, oliy va malaka oshirish bosqichlarini o‘z ichiga 
qamrab oladi. Tayyorgarligi turli darajada bo‘lgan inspektorlar o‘zlarining shaxsiy 
Ilmiybaza.uz egallagan bilimlarni nazorat qilish va baholash. Umumiy ma'lumot: Masofaviy o‘qitish yangi va ancha progressiv bo‘lgan o‘qitish shaklidir. Bu usulni turli ta’lim muassasalariga, xususan ijtimoiy, iqtisodiy, huquqiy sohalarga tatbiqi o‘quvchi-talaba va o‘qituvchi larning dunyoning ilg‘or ilmiy maktablarining yuqori sifatli o‘quv uslubiy ishlanmalari, zamonaviy va so‘nggi axborotlaridan, qayerda bo‘lishidan qat’iy nazar, to‘g‘ridan- to‘g‘ri foydalanish imkoniyatini beradi. Masofaviy o‘qitish geografik jihatdan uzoqda joylashgan maktablar va akademik ta’lim uchun mo‘ljallangan edi. Lekin, zamonaviy axborotlar va telekommunikatsiya texnologiyalarining rivojlanishi ta’lim-tarbiya jarayonini uzoq masofadan turib amalga oshirishga yo‘l ochib berdi. Natijada masofaviy o‘qitish uslubi asosida o‘qitish tez vaqt ichida Oliy va o‘rta maxsus o‘quv yurtlarida o‘qitishda yangi uslublarni qo‘llashga yana bir turtki bo‘ldi. Masofaviy o‘qitish bo‘yicha,bugungi kunda jahon miqyosida 10 milliondan ortiq talabalar shu uslub asosida ta’lim olishmoqda. AQShda shu uslub asosida o‘qitish maqsadida yangi o‘quv markazlari barpo etilmoqda hamda ular milliy kadrlarni zamon talablari asosida tayyorlash va qayta tayyorlash afzalliklariga egadir.Masofaviy o‘qitishning quyidagi afzalliklari mavjud: 1.O‘qitishning ijodiy muhiti. Mavjud ko‘pgina uslublar asosida o‘qituvchi ilm beradi, o‘quvchi- talabalar esa faqat berilgan materialni o‘qiydilar. Taklif qilinayotgan masofaviy o‘qitish asosida esa o‘quvchi-talabalarning o‘zlari kompyuter axborotlar bankidan kerak bo‘lgan ma’lumotlarni qidirib topadi va o‘zlarining tajribalarini boshqalar bilan yaxshi muloqotda bo‘lishini ta’minlaydi hamda o‘z o‘rnida mehnat ta’limi olishini rag‘batlantiradi. 2. Mustaqil ta’lim olishning imkoniyati borligi. Masofaviy o‘qitish asosida ta’lim berish boshlang‘ich, o‘rta, oliy va malaka oshirish bosqichlarini o‘z ichiga qamrab oladi. Tayyorgarligi turli darajada bo‘lgan inspektorlar o‘zlarining shaxsiy Ilmiybaza.uz 
 
dars jadvallari asosida ishlashlari va o‘zining darajasidagi talabalar bilan 
muloqotda bo‘lishi mumkin. 
3.Ish joyidagi katta o‘zgarishlar. Masofaviy o‘qitish asosida ta’lim berish 
turi millionlab insonlarga, hammadan ham ishlab chiqarishdan ajralmagan holda 
ta’lim olayotgan yoshlar uchun qulay shart-sharoitlarni yaratib beradi. 
4.O‘qituvchiga talabni kuchaytirish. Ta’lim jarayonining standart holda 
jamlanishi, tushunarli holda o‘qituvchi larning bilim darajasini oshirish 
majburiyatini yuklaydi. Bu uslublar ularning ish natijasi va bilim darajasini 
ko‘tarilishiga 
yordam 
beradi.Oydinlashtirilgan 
ta’lim 
berish 
jarayonining 
ta’minlanishi, uzluksiz monitoring imkoniyati, o‘quv jarayonlarining to‘g‘ri 
nazorat qilinishi va boshqarilishini, Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi va o‘quv 
yurtlari tomonidan o‘qituvchi va talabalarning bilim saviyasini tekshirilishini 
ta’minlanishiga olib keladi. 
Endi e`tiborimizni mustaqillikka endigina erishgan Markaziy Osiyo 
davlatlarida ta`lim tizmining holatiga qarataylik. So`z yuritilayotgan vaqtda 
mintaqa davlatlari ta`lim tizimi Sobiq Ittifoqning tegishli muassasalari tamonidan 
ishlab chiqilgan tizim asosida olib borilar edi. Bolaga ta`lim berish dastlab 
bog`chadan boshlanib, bu muassasada maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiya 
olishgan. Keyingi bosqich maktab bo`lib, bu bosqichda bolalar 11 yil yoki 8 yillik 
ta`lim olishgan. Nima uchun aynan bolalarga 11 yoki 8 yil ta`lim berilgan degan 
savol tug`ilishi tabiiy holat. Ayrim bolalar 8 yil ta`lim olgandan keyin kasb-
hunarga yo`naltirilgan, qolgan bolalar bo`lsa maktabda ta`lim olishni davom 
ettirgan. Lekin har doim ham oquvchilar 8 yillik ta`limdan keyin o`z xohishlariga 
ko`ra kasb-hunarga yo`naltirilavermagan. Maktabdan keyingi ta`lim inistitutlarda 
olib borilgan. Bunda talabalarga 5 yillik ta`lim berilgan. Bu vaqt davomida talaba 
o`z mutaxassisligi bo`yicha kerakli bilimlarni olib, keyingi faoliyatni xalq 
xo`jaligining turli tarmoqlarida olib borishi mumkin bo`lgan. Talabalarning ma`lim 
bir qisimi ta`lim olishni davom ettirib oliygohlarda o`z mehnat faoliyatini ham olib 
Ilmiybaza.uz dars jadvallari asosida ishlashlari va o‘zining darajasidagi talabalar bilan muloqotda bo‘lishi mumkin. 3.Ish joyidagi katta o‘zgarishlar. Masofaviy o‘qitish asosida ta’lim berish turi millionlab insonlarga, hammadan ham ishlab chiqarishdan ajralmagan holda ta’lim olayotgan yoshlar uchun qulay shart-sharoitlarni yaratib beradi. 4.O‘qituvchiga talabni kuchaytirish. Ta’lim jarayonining standart holda jamlanishi, tushunarli holda o‘qituvchi larning bilim darajasini oshirish majburiyatini yuklaydi. Bu uslublar ularning ish natijasi va bilim darajasini ko‘tarilishiga yordam beradi.Oydinlashtirilgan ta’lim berish jarayonining ta’minlanishi, uzluksiz monitoring imkoniyati, o‘quv jarayonlarining to‘g‘ri nazorat qilinishi va boshqarilishini, Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi va o‘quv yurtlari tomonidan o‘qituvchi va talabalarning bilim saviyasini tekshirilishini ta’minlanishiga olib keladi. Endi e`tiborimizni mustaqillikka endigina erishgan Markaziy Osiyo davlatlarida ta`lim tizmining holatiga qarataylik. So`z yuritilayotgan vaqtda mintaqa davlatlari ta`lim tizimi Sobiq Ittifoqning tegishli muassasalari tamonidan ishlab chiqilgan tizim asosida olib borilar edi. Bolaga ta`lim berish dastlab bog`chadan boshlanib, bu muassasada maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiya olishgan. Keyingi bosqich maktab bo`lib, bu bosqichda bolalar 11 yil yoki 8 yillik ta`lim olishgan. Nima uchun aynan bolalarga 11 yoki 8 yil ta`lim berilgan degan savol tug`ilishi tabiiy holat. Ayrim bolalar 8 yil ta`lim olgandan keyin kasb- hunarga yo`naltirilgan, qolgan bolalar bo`lsa maktabda ta`lim olishni davom ettirgan. Lekin har doim ham oquvchilar 8 yillik ta`limdan keyin o`z xohishlariga ko`ra kasb-hunarga yo`naltirilavermagan. Maktabdan keyingi ta`lim inistitutlarda olib borilgan. Bunda talabalarga 5 yillik ta`lim berilgan. Bu vaqt davomida talaba o`z mutaxassisligi bo`yicha kerakli bilimlarni olib, keyingi faoliyatni xalq xo`jaligining turli tarmoqlarida olib borishi mumkin bo`lgan. Talabalarning ma`lim bir qisimi ta`lim olishni davom ettirib oliygohlarda o`z mehnat faoliyatini ham olib Ilmiybaza.uz 
 
borish imkoniyatiga ham ega bo`lgan. Ta`lim tizimida ham zamondan ortda qolish 
holatlari XX asr 70-yillari oxirlariga kelganda yaqqol namoyon bo`la boshlagan. 
Ta`lim muassasalarining moddiy texnik bazalari ham talab darajasida bo`lmagan. 
Bundan tashqari yana ko`plab kamchiliklarini sanab o`tishimiz mumkin.Sobiq 
Ittifoq parchalangandn keyin mintaqa respublikalari oldida ikkita yo`l bor edi. Bu 
yo`llardan biri ta`lim SSSR tizimini saqlab qolish, yo bo`lmasa zamon ruhiga mos 
yangi tizimni qabul qilish edi. Siyosiy vaziyatni to`g`ri tushungan mintaqaning bir 
qancha davlatlari ta`lim tizimida islohot qilishni asta-sekin amalga oshirishni 
maqul ko`rgan bo`lsa, Tojikistondagi siyosiy beqarorlik bu tizimni isloh qilishni 
ortga surishga sabab bo`ldi. XX asrning 80-yillaridan boshlab Markaziy Osiyo 
davlatlari ta`lim tizimi bo`yicha rivojlangan davlatlar ta`lim tizimidan ortda qola 
boshlandi. Bu davrda rivojlangan davlatlarda ta`lim tizimi zamon ruhiga mos 
ravishda o`zgarishlar amalga oshirilmoqda edi. Misol sifatida Yevropa va AQSH 
ta`lim muassasalarida zamonaviy ilg`or texnologiyalarni joriy qilinayotgan bir 
vaqtda Markaziy Osiyo davlatlari ta`limida bu texnologiyalar faqat nazariy 
jihatdan o`rgatilar edi. Bu holat nafaqat Mrakaziy Osiyo davlatlarida, Ittifoqning 
boshqa davlatlarida ham shu ko`rinishda edi. Mustaqillikka erishgandan keyin ham 
bu respublikalar zamonaviy texnologiyalarni ta`limga birdaniga joriy qila olmas 
edi. Sababi davlatlarning iqtisodiy holati havas qilar darajada bo`lmagan. 
Markaziy 
Osiyoning 
mustaqillikka 
erishgan 
ilk 
yillaridagi 
ta`lim 
muassasalarining holatiga e`tiborimizni qaratamiz. Dastlab mintaqaning shimoliy 
qismida joylashgan Qozog`istondagi ta`lim muassasalarining holati bilan tanishib 
chiqamiz. 1991-yilda Qozog`iston mustaqilikka erishgan davrida mamlakatda 
ta`lim muassalarining umumiy soni 17 783 tani tashkil qilgan. Bu sondan ko`rinib 
turibdiki ta`lim muassasalari respublika aholisi soniga nisbatan bo`lganda yaxshi 
ko`rsatkichni tashkil qilgan. 17 783 tadan 8 881 tasi maktabgacha ta`lim 
muassasasi, 8 841 tasi maktab va 61 tasi bo`lsa oliy ta`lim muassasasi 
bo`lgan.Qozog`istonda 1991-yilda mavjud 8 881 ta maktabgacha ta`lim 
Ilmiybaza.uz borish imkoniyatiga ham ega bo`lgan. Ta`lim tizimida ham zamondan ortda qolish holatlari XX asr 70-yillari oxirlariga kelganda yaqqol namoyon bo`la boshlagan. Ta`lim muassasalarining moddiy texnik bazalari ham talab darajasida bo`lmagan. Bundan tashqari yana ko`plab kamchiliklarini sanab o`tishimiz mumkin.Sobiq Ittifoq parchalangandn keyin mintaqa respublikalari oldida ikkita yo`l bor edi. Bu yo`llardan biri ta`lim SSSR tizimini saqlab qolish, yo bo`lmasa zamon ruhiga mos yangi tizimni qabul qilish edi. Siyosiy vaziyatni to`g`ri tushungan mintaqaning bir qancha davlatlari ta`lim tizimida islohot qilishni asta-sekin amalga oshirishni maqul ko`rgan bo`lsa, Tojikistondagi siyosiy beqarorlik bu tizimni isloh qilishni ortga surishga sabab bo`ldi. XX asrning 80-yillaridan boshlab Markaziy Osiyo davlatlari ta`lim tizimi bo`yicha rivojlangan davlatlar ta`lim tizimidan ortda qola boshlandi. Bu davrda rivojlangan davlatlarda ta`lim tizimi zamon ruhiga mos ravishda o`zgarishlar amalga oshirilmoqda edi. Misol sifatida Yevropa va AQSH ta`lim muassasalarida zamonaviy ilg`or texnologiyalarni joriy qilinayotgan bir vaqtda Markaziy Osiyo davlatlari ta`limida bu texnologiyalar faqat nazariy jihatdan o`rgatilar edi. Bu holat nafaqat Mrakaziy Osiyo davlatlarida, Ittifoqning boshqa davlatlarida ham shu ko`rinishda edi. Mustaqillikka erishgandan keyin ham bu respublikalar zamonaviy texnologiyalarni ta`limga birdaniga joriy qila olmas edi. Sababi davlatlarning iqtisodiy holati havas qilar darajada bo`lmagan. Markaziy Osiyoning mustaqillikka erishgan ilk yillaridagi ta`lim muassasalarining holatiga e`tiborimizni qaratamiz. Dastlab mintaqaning shimoliy qismida joylashgan Qozog`istondagi ta`lim muassasalarining holati bilan tanishib chiqamiz. 1991-yilda Qozog`iston mustaqilikka erishgan davrida mamlakatda ta`lim muassalarining umumiy soni 17 783 tani tashkil qilgan. Bu sondan ko`rinib turibdiki ta`lim muassasalari respublika aholisi soniga nisbatan bo`lganda yaxshi ko`rsatkichni tashkil qilgan. 17 783 tadan 8 881 tasi maktabgacha ta`lim muassasasi, 8 841 tasi maktab va 61 tasi bo`lsa oliy ta`lim muassasasi bo`lgan.Qozog`istonda 1991-yilda mavjud 8 881 ta maktabgacha ta`lim Ilmiybaza.uz 
 
muassasasida 1 067 814 nafar bolalar tarbiyalangan. Bu davrda davlatda bog`cha 
yoshidagi bolalarning umumiy soni 2 300 000 nafardan ko`p bo`lgan.  
Tojikistonda ta`lim muassasalarining holati 1991-yilda mintaqaning boshqa 
respubliklaridagidan deyarli katta farq qilmagan. Mamlakatdagi mavjud 4401 ta 
ta`lim muassasasidan 944 tasi maktabgacha ta`lim muassasasi, 3443 tasi maktab va 
14 tasi oliy ta`lim muasasasi bo`lgan. Mamlakatdagi mavjud 944 ta bog`chada jami 
141 500 nafar bola tarbiyalangan. Bu o`sha vaqtdagi davlatdagi jami bog`cha 
yoshidagi bolalarning 30 % ni tashkil qilgan. Bu raqamlardan ko`rinib turibdiki, 
Tojikistonda Sobiq Ittifoq davrida ham maktab yoshigacha bo`lgan bolalarning 
katta qismi uy sharoitioda tarbiyalangan. 
 
Turkmanistonda 1991-yilda mavjud bo`lgan 6 ta oliy ta`lim muassasasining 
holati ham mintaqaning boshqa davlatlaridagi inistitutlardan farqlanmagan. Bu oliy 
ta`lim muasasalarida o`qitladigan fanlar, ularning moddiy bazasi talab darajasidan 
past bo`lgan.Markaziy Osiyoning o`rtasida joylashgan O`zbekistonda ham 1991-
yilda ta`lim muassalarining umumiy holati qolgan to`rt respublikanikidan keskin 
farq qilmagan. O`zbekistondagi ta`lim muassasalarining ham moddiy-texnik bazasi 
Ittifoqning markaziy hududlari bilan taqqoslaganimizda katta farqni ko`rishimiz 
mumkin.Barcha respublikalarda ta’lim muassasalarining kattagina qismining 
moddiy-texnik holati talab darajasida bo`lmagan. Shu bilan birgalikda ta`lim 
muassasalarida ishlayotgan pedagog xodimlarning ham ko`pchiligining bilim 
saviyasi yetarli darajada emasdi. Mintaqa davlatlari maktablarida o`qitiladigan 
darsliklarida ham keskin farq bo`lgan. Mahalliy tildagi darsliklarga qaraganda rus 
tilida yozligan darsliklar anchagina sifatli bo`lgan. Oliy ta`lim muassasalarida 
o`qitiladigan fanlar bo`yicha adabiyotlarning kattagina qismi rus tilida bo`lgan. Bu 
esa rus tilini bilmagan ko`plab yoshlarga bir qator muammolarni keltirib chiqargan. 
Chunki Markaziy Osiyo davlatlarida aholining barcha qatlami ham rus tilini yaxshi 
bilmagan. Rus tilini asosan shahar va uning atrofida yashovchi aholi yaxshi bilgan. 
Qishloqlardan shaharga kelayotgan yoshlarning kattagina qismi rus tilini unchalik 
ham yaxshi bilmagan. 
Ilmiybaza.uz muassasasida 1 067 814 nafar bolalar tarbiyalangan. Bu davrda davlatda bog`cha yoshidagi bolalarning umumiy soni 2 300 000 nafardan ko`p bo`lgan. Tojikistonda ta`lim muassasalarining holati 1991-yilda mintaqaning boshqa respubliklaridagidan deyarli katta farq qilmagan. Mamlakatdagi mavjud 4401 ta ta`lim muassasasidan 944 tasi maktabgacha ta`lim muassasasi, 3443 tasi maktab va 14 tasi oliy ta`lim muasasasi bo`lgan. Mamlakatdagi mavjud 944 ta bog`chada jami 141 500 nafar bola tarbiyalangan. Bu o`sha vaqtdagi davlatdagi jami bog`cha yoshidagi bolalarning 30 % ni tashkil qilgan. Bu raqamlardan ko`rinib turibdiki, Tojikistonda Sobiq Ittifoq davrida ham maktab yoshigacha bo`lgan bolalarning katta qismi uy sharoitioda tarbiyalangan. Turkmanistonda 1991-yilda mavjud bo`lgan 6 ta oliy ta`lim muassasasining holati ham mintaqaning boshqa davlatlaridagi inistitutlardan farqlanmagan. Bu oliy ta`lim muasasalarida o`qitladigan fanlar, ularning moddiy bazasi talab darajasidan past bo`lgan.Markaziy Osiyoning o`rtasida joylashgan O`zbekistonda ham 1991- yilda ta`lim muassalarining umumiy holati qolgan to`rt respublikanikidan keskin farq qilmagan. O`zbekistondagi ta`lim muassasalarining ham moddiy-texnik bazasi Ittifoqning markaziy hududlari bilan taqqoslaganimizda katta farqni ko`rishimiz mumkin.Barcha respublikalarda ta’lim muassasalarining kattagina qismining moddiy-texnik holati talab darajasida bo`lmagan. Shu bilan birgalikda ta`lim muassasalarida ishlayotgan pedagog xodimlarning ham ko`pchiligining bilim saviyasi yetarli darajada emasdi. Mintaqa davlatlari maktablarida o`qitiladigan darsliklarida ham keskin farq bo`lgan. Mahalliy tildagi darsliklarga qaraganda rus tilida yozligan darsliklar anchagina sifatli bo`lgan. Oliy ta`lim muassasalarida o`qitiladigan fanlar bo`yicha adabiyotlarning kattagina qismi rus tilida bo`lgan. Bu esa rus tilini bilmagan ko`plab yoshlarga bir qator muammolarni keltirib chiqargan. Chunki Markaziy Osiyo davlatlarida aholining barcha qatlami ham rus tilini yaxshi bilmagan. Rus tilini asosan shahar va uning atrofida yashovchi aholi yaxshi bilgan. Qishloqlardan shaharga kelayotgan yoshlarning kattagina qismi rus tilini unchalik ham yaxshi bilmagan. Ilmiybaza.uz 
 
1991-yilda mustaqilikka erishgan mintaqaning besh respublikasi oldida yuqorida 
sanab o`tgan muammolar turar edi. Hukumat tepasiga kelgan rahbarlar ta`lim 
tizimini isloh qilmay turib katta maqsadlarga erishib bo`lmasligini yaxshi 
tushungan. Shuning uchun ham ular mustaqillikning ilk kunlaridan bu sohada 
islohot qilish uchun harakatlarni boshlab yubordi. 
Malayziya maktab tizimi ixtiyoriy bolalar bog'chasi, majburiy boshlang'ich 
maktab, so'ngra o'rta, o'rta va universitetdan keyingi ta'lim atrofida tuzilgan. 
Ixtiyoriy bolalar bog'chasi 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolalar uchun 
mo'ljallangan. Malayziyada davlat tomonidan boshqariladigan ba'zi bolalar 
bog'chalari mavjud va ularning ko'pchiligi xususiy ravishda boshqariladi. 
Malayziyada ta'lim tizimining xususiyatlari Malayziya o'zining yaxshi 
tashkil etilgan ta'lim tizimi bilan mashhur. Boshlang'ich, o'rta va oliy ta'lim yaxshi 
tuzilgan va bu erda mamlakat ichidan, shuningdek, xalqaro joylardan kelgan 
talabalar hujjat topshirishadi va o'qishadi. 
Boshlang`ich ta`lim 
Malayziyada boshlang'ich ta'lim taxminan 6 yil davom etadi. Bu 
mamlakatda bolalar boshlang‘ich ta’limni 7 yoshdan boshlaydilar. Boshlang'ich 
ta'lim bu xalqda maktabgacha ta'limning davomidir. Bolalar o‘qish, yozish va 
arifmetika bilan birga fan, jismoniy tarbiya, islomiy va axloqiy tarbiya kabi boshqa 
fanlarni ham o‘rganishlari mumkin. 6-sinfdagi o'qishlar tugagach, bu o'quvchilar 
Boshlang'ich maktab muvaffaqiyati testi/UPSRda qatnashadilar. 
Malayziya maktab tizimi ixtiyoriy bolalar bog'chasi, majburiy boshlang'ich 
maktab, so'ngra o'rta, o'rta va universitetdan keyingi ta'lim atrofida tuzilgan. 
Ixtiyoriy bolalar bog'chasi 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolalar uchun 
mo'ljallangan. 
Malayziyada davlat tomonidan boshqariladigan ba'zi bolalar bog'chalari 
mavjud va ularning ko'pchiligi xususiy ravishda boshqariladi. Majburiy 
Ilmiybaza.uz 1991-yilda mustaqilikka erishgan mintaqaning besh respublikasi oldida yuqorida sanab o`tgan muammolar turar edi. Hukumat tepasiga kelgan rahbarlar ta`lim tizimini isloh qilmay turib katta maqsadlarga erishib bo`lmasligini yaxshi tushungan. Shuning uchun ham ular mustaqillikning ilk kunlaridan bu sohada islohot qilish uchun harakatlarni boshlab yubordi. Malayziya maktab tizimi ixtiyoriy bolalar bog'chasi, majburiy boshlang'ich maktab, so'ngra o'rta, o'rta va universitetdan keyingi ta'lim atrofida tuzilgan. Ixtiyoriy bolalar bog'chasi 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolalar uchun mo'ljallangan. Malayziyada davlat tomonidan boshqariladigan ba'zi bolalar bog'chalari mavjud va ularning ko'pchiligi xususiy ravishda boshqariladi. Malayziyada ta'lim tizimining xususiyatlari Malayziya o'zining yaxshi tashkil etilgan ta'lim tizimi bilan mashhur. Boshlang'ich, o'rta va oliy ta'lim yaxshi tuzilgan va bu erda mamlakat ichidan, shuningdek, xalqaro joylardan kelgan talabalar hujjat topshirishadi va o'qishadi. Boshlang`ich ta`lim Malayziyada boshlang'ich ta'lim taxminan 6 yil davom etadi. Bu mamlakatda bolalar boshlang‘ich ta’limni 7 yoshdan boshlaydilar. Boshlang'ich ta'lim bu xalqda maktabgacha ta'limning davomidir. Bolalar o‘qish, yozish va arifmetika bilan birga fan, jismoniy tarbiya, islomiy va axloqiy tarbiya kabi boshqa fanlarni ham o‘rganishlari mumkin. 6-sinfdagi o'qishlar tugagach, bu o'quvchilar Boshlang'ich maktab muvaffaqiyati testi/UPSRda qatnashadilar. Malayziya maktab tizimi ixtiyoriy bolalar bog'chasi, majburiy boshlang'ich maktab, so'ngra o'rta, o'rta va universitetdan keyingi ta'lim atrofida tuzilgan. Ixtiyoriy bolalar bog'chasi 3 yoshdan 6 yoshgacha bo'lgan bolalar uchun mo'ljallangan. Malayziyada davlat tomonidan boshqariladigan ba'zi bolalar bog'chalari mavjud va ularning ko'pchiligi xususiy ravishda boshqariladi. Majburiy Ilmiybaza.uz 
 
boshlang'ich maktab 7 yoshdan 12 yoshgacha bo'lgan o'quvchilar uchun 
mo'ljallangan va u uch yillik 2 bosqichga bo'lingan bo'lib, oxirida Boshlang'ich 
maktab muvaffaqiyati testi topshiriladi. 
O’rta ta’lim 
Bu 13 yoshdan 17 yoshgacha bo'lgan o'quvchilar uchun mo'ljallangan va u 
to'liq o'rta va to'liq o'rta ta'limga bo'linadi. Birinchisi 3 yilga mo'ljallangan bo'lsa, 
ikkinchisi 2 yilga mo'ljallangan va ikkalasi ham standartlashtirilgan testlar bilan 
yakunlanadi. 
O`rta maktabdan keyingi ta`lim 
Bu 17 yoshdan 18 yoshgacha bo'lgan talabalar uchun mo'ljallangan va bu 
universitetga borishni istagan talabalarni tayyorlaydi. Malayziyadagi oʻrta 
maktablar milliy oʻrta maktabdan tortib turar joy maktablari, sanʼat va sport oʻrta 
maktablari, texnik/kasb-hunar maktablari, milliy diniy oʻrta maktablar va milliy 
diniy yordam oʻrta maktablarigacha. Surunkali sog'lig'i bo'lgan bolalar uyda 
o'qishni tanlashlari mumkin. 
Malayziyadagi maktablar. 
Malayziyada o'rta ta'lim uchun klaster maktabi muhim ahamiyatga ega. U maktab 
boshqaruvi va o'quvchilarning muvaffaqiyati kabi xususiyatlardan tashqari klaster 
ichida a'lo darajada ekanligi aniqlangan. Klaster maktablari Malayziya ta’lim 
tizimining mukammalligini ta’minlaydi. 
 
                       Nazorat savollari: 
1. Masofaviy ta’limda zamonaviy axborot texnologiyalarining o’rnini qanday 
izohlaysiz? 
2. O’quv jarayonida masofaviy ta’limni tatbiq etishning ilmiy asoslari nimada? 
Ilmiybaza.uz boshlang'ich maktab 7 yoshdan 12 yoshgacha bo'lgan o'quvchilar uchun mo'ljallangan va u uch yillik 2 bosqichga bo'lingan bo'lib, oxirida Boshlang'ich maktab muvaffaqiyati testi topshiriladi. O’rta ta’lim Bu 13 yoshdan 17 yoshgacha bo'lgan o'quvchilar uchun mo'ljallangan va u to'liq o'rta va to'liq o'rta ta'limga bo'linadi. Birinchisi 3 yilga mo'ljallangan bo'lsa, ikkinchisi 2 yilga mo'ljallangan va ikkalasi ham standartlashtirilgan testlar bilan yakunlanadi. O`rta maktabdan keyingi ta`lim Bu 17 yoshdan 18 yoshgacha bo'lgan talabalar uchun mo'ljallangan va bu universitetga borishni istagan talabalarni tayyorlaydi. Malayziyadagi oʻrta maktablar milliy oʻrta maktabdan tortib turar joy maktablari, sanʼat va sport oʻrta maktablari, texnik/kasb-hunar maktablari, milliy diniy oʻrta maktablar va milliy diniy yordam oʻrta maktablarigacha. Surunkali sog'lig'i bo'lgan bolalar uyda o'qishni tanlashlari mumkin. Malayziyadagi maktablar. Malayziyada o'rta ta'lim uchun klaster maktabi muhim ahamiyatga ega. U maktab boshqaruvi va o'quvchilarning muvaffaqiyati kabi xususiyatlardan tashqari klaster ichida a'lo darajada ekanligi aniqlangan. Klaster maktablari Malayziya ta’lim tizimining mukammalligini ta’minlaydi. Nazorat savollari: 1. Masofaviy ta’limda zamonaviy axborot texnologiyalarining o’rnini qanday izohlaysiz? 2. O’quv jarayonida masofaviy ta’limni tatbiq etishning ilmiy asoslari nimada? Ilmiybaza.uz 
 
     3. Masofaviy ta’limning samaradorligini oshirishga oid ta’lim tamoyillari 
haqida tushuncha bering? 
      4. Markaziy Osiyo davlatlarida ta’lim mustaqillikkacha bo’lgan davrlarda qay 
darajada bo’lgan? 
 
Foydalanilgan adabiyotlar: 
 1. R.A. Mavlonova., N.H. Rahmonqulova “Boshlang‘ich ta’limning 
integrasiyalashgan pedagogikasi”. O’quv qo’llanma. - Toshkent. “Ilm Ziyo”- 
2009.-192 b.  
 2. Nuriddinova M.I. Tabiatshunoslikni o’qitish metodikasi. O’quv 
qo’llanma.T., 2005.  
  3. Omonov H.T. Olamning umumiy ilmiy manzarasini yaratishda fanlar 
integratsiyasi va differentsiatsiyasining roli // Ta’lim tizimida ijtimoiy-gumanitar 
fanlar. -2007. - № 3. B.437. 
 
4. Norbo‘tayev X.B., Shoyqulova N. Fanlararo ekologik tarbiya. Uslubiy 
qo‘llanma. - Toshkent: “DIZAYN-PRESS”, 2012. B.106. 
 5. Otamurodova Sh.O Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi, innovatsiya va 
integratsiyasi. O’quv qo’llanma. Qarshi: “Nasaf”, 2023 
Topshiriq 
1. Masofaviy ta’lim haqida ma’lumot to’plang. 
2. Markaziy Osiyo davlatarida ta’lim tizimi bo’yicha ma’lumot to’plang va 
bayon qiling: 
Qozog’iston; 
Qirg’iziston; 
Tojikiston; 
Turkmaniston; 
O’zbekiston. 
3. Ma’lumotlaringizni “Klaster” metodi asosida yoritib bering. 
Ilmiybaza.uz 3. Masofaviy ta’limning samaradorligini oshirishga oid ta’lim tamoyillari haqida tushuncha bering? 4. Markaziy Osiyo davlatlarida ta’lim mustaqillikkacha bo’lgan davrlarda qay darajada bo’lgan? Foydalanilgan adabiyotlar: 1. R.A. Mavlonova., N.H. Rahmonqulova “Boshlang‘ich ta’limning integrasiyalashgan pedagogikasi”. O’quv qo’llanma. - Toshkent. “Ilm Ziyo”- 2009.-192 b. 2. Nuriddinova M.I. Tabiatshunoslikni o’qitish metodikasi. O’quv qo’llanma.T., 2005. 3. Omonov H.T. Olamning umumiy ilmiy manzarasini yaratishda fanlar integratsiyasi va differentsiatsiyasining roli // Ta’lim tizimida ijtimoiy-gumanitar fanlar. -2007. - № 3. B.437. 4. Norbo‘tayev X.B., Shoyqulova N. Fanlararo ekologik tarbiya. Uslubiy qo‘llanma. - Toshkent: “DIZAYN-PRESS”, 2012. B.106. 5. Otamurodova Sh.O Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi, innovatsiya va integratsiyasi. O’quv qo’llanma. Qarshi: “Nasaf”, 2023 Topshiriq 1. Masofaviy ta’lim haqida ma’lumot to’plang. 2. Markaziy Osiyo davlatarida ta’lim tizimi bo’yicha ma’lumot to’plang va bayon qiling: Qozog’iston; Qirg’iziston; Tojikiston; Turkmaniston; O’zbekiston. 3. Ma’lumotlaringizni “Klaster” metodi asosida yoritib bering.