MARKAZIY OSIYO – JAHON SIVILIZATSIYASINING AJRALMAS QISMI (“Avesto” – Oʻzbekiston tarixi boʻyicha eng qadimgi manba sifatida, Q'angʻ, Dovon, Xorazm)
Yuklangan vaqt
2024-05-22
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
30
Faytl hajmi
77,7 KB
Ilmiybaza.uz
MARKAZIY OSIYO – JAHON SIVILIZATSIYASINING AJRALMAS QISMI
Reja:
1.“Sivilizatsiya” tushunchasi va uning rivojlanish bosqichlari. Oʻzbekiston
hududi ibtidoiy jamoa tuzumi davrida.
2.“Avesto” – Oʻzbekiston tarixi boʻyicha eng qadimgi manba sifatida.
3.Oʻzbekiston hududidagi eng qadimgi davlatlar (Qadimgi Baqiriya podsholigi,
Katta Xorazm)
4 . Oʻrta Osiyo Ahamoniylar saltanati tarkibida. Oʻrta Osiyo Ahamoniylar
saltanati tarkibida.
5.Oʻrta Osiyoda mahalliy davlatlarning rivojlanishi (Q`angʻ, Dovon, Xorazm)
6. Oʻzbekiston hududi Kushon davlati tarkibida. Buyuk Ipak yoʻlining oʻrni.
Ilmiybaza.uz
Asosiy tushuncha va iboralar: sivilizatsiya;moddiy manbalar; ibtidoiy jamoa
tuzumi; ma`lumot; yozma manbalar; “Avesto”,davlat; davlat tuzilmalari; podsholik;
harbiy demokratiya; ellinizm; konfederasiya; teokratik davlat.
“Sivilizatsiya” tushunchasi va uning rivojlanish bosqichlari
Odamzodda ong paydo boʻlibdiki, oʻz davriga xos turmush tarziga, moddiy
va ma’naviy madaniyatiga, ya’ni ma’lum darajadagi sivilizatsiyasiga ega boʻla
boshlagan. Markaziy Osiyo, xususan Oʻzbekiston xalqlari ham qadim zamonlardan
beri hayot tarzini takomillashtirar ekan, turli qulayliklar yaratgan, odatlar, rusumlar
esa an'anaga aylangan.
“Sivilizatsiya” qanday ma’noni bildiradi? Bu soʻz lotinchadan olingan boʻlib,
u hozirgi zamonda odamning komillikka, yetuklikka intilish mazmunida talqin
etiladi, shuningdek, u inson hayoti uchun qulayliklar yaratish jarayonini ifodalovchi
tushuncha ham. Adabiyotda bu soʻz “tamaddun” deb ham ataladi, va madaniy
hayotga, taraqqiyotga erishuv jarayoni ma’nosida ishlatiladi. Qomusiy kitoblarda
sivilizatsiya-jamiyat taraqqiyoti jarayonida yaratilgan moddiy va ma’naviy
boyliklar,shuningdek, ularni yanada koʻpaytirib va takomillashib borish usullarining
majmui deyiladi.
Ibtidoiy jamiyat va uning davrlari insoniyat qadim-qadimdan oʻz davriga xos
turmush tarziga, moddiy va ma’naviy madaniyatga ya’ni ma’lum darajadagi
sivilizatsiyaga ega boʻlgan. Davrlar oʻtishi natijasida insoniyat sivilizatsiyasi
darajasi oʻsib, rivojlanib, takomillashib borgan. Bu jarayon odamlarning mehnat
qilish usuli, qanchalik darajada moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratish va
koʻpaytirib borishi bilan bogʻliq kechgan.
U yoki bu sivilizatsiya haqida soʻz borganda insoniyatning yashash uchun
kurashi, tinimsiz mehnati, ma’naviyat va ma’rifatga intilishi tufayli oʻzi uchun
yaratgan jismoniy va madaniy qulayliklar, ov va mehnat qurollari, kiyim bosh, uy-
joy va oilaviy munosabatlari, ishlab chiqarish usullari, maishiy xizmat vositalari,
Ilmiybaza.uz
ijtimoiy ong va ma’naviy dunyosi, ijtimoiy-siyosiy hayoti, axloqiy-huquqiy
munosabatlari darajasi asosida tavsiflanadigan ma’lum bir tarixiy davr tushuniladi.
Masalan, qadimgi Sharq sivilizatsiyasi, Antik Yevropa sivilizatsiyasi, Islom
sivilizatsiyasi,
Xristian
sivilizatsiyasi
hozirgi
zamon
sivilizatsiyasi
kabi
tushunchalarda insoniyatning iqtisodiy-ijtimoiy, siyosiy hayoti, turmush tarzi,
ahloqi, bilim saviyasi, mehnat qurollari va hokazo jihatlari mujassamlashgan
boʻladi.
Har bir mintaqada sivilizatsiya davriy nuqtai nazaridan ertaroq yoki kechroq,
oʻziga xos shaklda shakllanib, rivojlanib borgan. Tarixiy, ilmiy tadqiqotlar bizning
Oʻzbekistonimiz-Oʻzbekiston insoniyat sivilizatsiyasining qadimgi oʻchoqlaridan
biri ekanligidan dalolat bermoqda.
Oʻzbekiston hududi ibtidoiy jamoa tuzumi davrida
Ibtidoiy jamiyat odamlarning yashash tarzi, jismoniy va aqliy tuzilishi, ular
tomonidan yasalgan mehnat qurollarining turi va materialiga koʻra bir qancha
davrlarga boʻlinadi. Kishilik tarixining ilk bosqichi hisoblangan bu uzoq oʻtmish bir
necha million yillar davom etgan. Bu davrda ming yilliklar osha ibtidoiy odam
nihoyatda sekinlik bilan kamol topib, hozirgi zamon odami qiyofasiga kirgan. Uning
mehnat qurollari, asosan, toshdan yasalgani bois odamzod oʻtmishining bu ilk
bosqichi fanda "tosh davri" yoki "ibtidoiy toʻda" davri deb yuritildi.
Paleolit. Bu bosqich oʻz navbatida 3 pogʻonaga boʻlinadi. Ilk paleolit, oʻrta
paleolit, quyi paleolit.
Ilk paleolit (Ibtidoiy toʻda davrining boshlanishi). Bu davr mil. avv. 1- million
yildan to 100- mingyilliklarni oʻz ichiga oladi. Hozirgi Oʻzbekiston yerlarining
tabiati kishilik tarixini ilk bosqichlaridayoq bu yerlarda ibtidoiy odamzod
toʻdalarining yashashi uchun qulay boʻlgan O‘rta Osiyo hududlarida bundan qariyib
1million yil muqaddam ibtidoiy odamlar yashagan.
Kishilikning ibtidoiy toʻda bosqichida odamlar tabiiy sharoit taqozosi bilan
yirtqich hayvonlar xavfi tufayli toʻda-toʻda boʻlib yashashga majbur edi. Ov vaqtida
Ilmiybaza.uz
yolgʻiz hayvonga koʻpchilik boʻlib ov qilganlar. Ibtidoiy toʻda davrida odamlar
oʻrtasida oilaviy aloqalar hali aniq tartibga tushmagan. Markaziy Osiyoda yashagan
ibtidoiy odamlar fanda sinantron nomi bilan ataladi. Ilk paleolit odamlari ov qilish,
terib-termachlab ozuqa topish uchun toshdan, sulkdan, daraxt shoxlaridan turli
mehnat qurollari yasaganlar. Shu tufayli ular “Homohobilis” – “bilagʻon odam”
deyiladi.
Oʻzbekiston hududida ilk paleolit davri odamlari yashagan manzilgohlar
Fargʻona vodiysining Soʻx tumanidagi Selungʻur gʻoridan va Toshkent viloyatining
Angren shahri yaqinidagi Koʻlbuloq makonidan topilgan va oʻrganilgan. Bu davr
ibtidoiy odamlarining suyak qoldiqlari (bosh suyagining bir boʻlagi, yelka suyagi
va oʻndan ortiq tishlari) arxeolog Oʻ. Aslonov tomonidan Selungʻur gʻoridan
topilgan. Fanda unga “Fergantron” (“Fargʻona odami”) shartli nom berilgan.
Selungʻurdagi topilmalar va ularni oʻrganish yer yuzida odamzodning paydo boʻlish
muammosi yechimiga qoʻshilgan ulkan hissa boʻldi. Endilikda Markaziy Osiyo
ibtidoiy odamzod ilk paydo boʻlgan joylar qatoriga kiritildi.
Arxeolog M. Qosimov rahbarligida Koʻlbuloq makoni tadqiq etilib, uning
ashel davriga oid 22 ta, mustye davriga oid 24 ta qatlam oʻrganildi. Koʻlbuloq
topilmalari (tosh qurollar, hayvon va parranda suyaklari, oʻsimlik qoldiqlari va x.k.)
ibtidoiy odam toʻdalarining mashaqqatli hayoti, tosh qurollar yasash texnikasi bu
yerlarning tabiati hamda ibtidoiy ovchi va termogilarning turmushda sodir boʻlgan
tadrijiy siljishlarni aniqlash imkonini berdi.
Shunday qilib, qadimgi odamlarning mashgʻulotlari terib ozuqa topish,
hayvonlarni ovlash, tosh qurollar yasash va ularni mukammallashtirishdan iborat
boʻlgan. Mana shundan mehnat jarayonida odamlarning oʻzlari ham oʻzgarib,
takomillashib borgan.
Oʻrta paleolit (m.av. 100- mingyillik – 40- mingyilliklar) Ibtidoiy toʻda
davrining soʻngi bosqichi arxeologiya fani davriy tizimida Mustye madaniyati deb
yuritiladi. Bu davrda yashagan ajdodlar esa ibtidoiy odam shajarasida neandertal
nomi bilan fanga kiritilgan. Hozirgi vaqtda Oʻrta Osiyoda neandertal zamondoshlari
Ilmiybaza.uz
yashagan makonlar 90 dan ortiq joyda uchratilgan. Toshkent viloyatida Obirahmat
gʻori, Xoʻjakent, Poltov, Koʻlbuloq makoni, Samarqand viloyatida Omonqoʻton
gʻori, Qoʻtirbuloq, Zirabuloq, Novoiy viloyatida Uchtutda topilgan va tadqiq
qilingan.
Teshiktosh gʻoridan topilgan neandertal odamning suyak qoldiqlari fan
olamida jiddiy kashfiyot boʻldi. Odam suyaklari atrofiga terib chiqilgan arxar va
Buxoro bugʻusi shoxlarining topilishi odamni dafn qilish marosimining ibtidoiy
koʻrinishlari bilan bogʻliq.
Xullas, Oʻrta paleolit davrida odamlar olov chiqarishni, gulxanlar yoqib,
sovuqdan va xavf-xatardan saqlanishni, goʻshtni oʻtda pishirib iste'mol qilishni bilib
olganlar. Dastlabki diniy e'tiqod paydo boʻlgan.
Soʻnggi paleolit. Mil.avv. 40- mingyildan to 12- mingyilliklargacha davom
etgan. Bu davrda hozirgi zamon odami (kromanyon) shakllandi. Oʻsha davr
odamlari fanda “Homo-sapines” – idrokli odam deb nomlangan.Mehnat qurollari
takomillashdi, tosh bilan birga suyak va yogʻochdan ham foydalanildi. Odamlar bu
davrda faqat gʻorlarda emas, balki tekisliklarda ham makon qura boshlaganlar.
Ona tomonidan urugʻdoshlik mustahkamlanib matrearxat paydo boʻldi.
Tasviriy va amaliy san'atning ibtidosi ham oʻsha davrdan boshlandi. Hozirgi kunda
Oʻrta Osiyoda bu davrga mansub 30 dan ortiq yodgorliklar topib oʻrganilgan. Ular
orasida ayniqsa Samarqand makoni, Toshkent viloyatida Oqtosh makoni va
Koʻlbuloq topilmalari muhim.
Soʻnggi paleolit bosqichida muzlik davri tugab, iqlim issiqlash boshladi.
Oʻsimlik va hayvonot dunyosi ham asta-sekin hozirgi qiyofaga kirdi.
Mezolit – oʻrta tosh davr (mil.av. 12-7- mingyilliklar) ham deyiladi.
Mezolitda oʻq-yoy kashf etilgan va bu oʻsha davr odamlari hayotida buyuk burilish
boʻldi, chunki ovdan keladigan oziq-ovqat hajmi ortdi. Tosh qurollar va ularni
yasash takomillashdi, hayvonlarni qoʻlga oʻrgatish boshlandi. Mezolit davrida
Ilmiybaza.uz
g`orlar devoriga oʻyib chizilgan yoki rangli boʻyoqlar bilan tasvirlangan ibtidoiy
san'at paydo boʻldi.
Oʻzbekistonda shu davr manzilgohlari ichida Obishir gʻori xilma-xil mayda
tosh qurollari bilan ajralib turadi. Bu davrga oid bir qancha yodgorliklar Toshkent
atrofida Qoʻshilish (Boʻzsuv yoqasida), Surxandaryoda Machay gʻorida oʻrganildi.
Neolit – yangi tosh davri (mil.avv.6-4- mingyillik)dir. Neolit odamlari tosh
qurollarni yasashda yangi usullar – silliqlash, parmalash, arralash usullarini ixtiro
etadilar. Bu davrda mikrolit qurollar yasash takomillashdi. Ovchi jamoalar endilikda
yertoʻla, chayla yoki kapalar qurib ba’zan guvalalardan kulbalar bino qilib, oʻtroq
hayot kechirishga oʻtadilar. Bu joylarda neolit davrining ilk qishloqlari qad
koʻtargan. Oʻtroq turmush tarzining qaror topishi bilan dehqonchilik va chorvachilik
vujudga keldi. Kulolchilik kashf qilindi. Jundan ip yigirish, mato toʻqish va
tikuvchilik ixtiro qilindi.
Mil. av. 4-3- mingyillikda hozirgi Oʻzbekiston hududida (Xorazm va Buxoro
vohasi) Kaltaminor madaniyatiga mansub ovchi va baliqchilar yashagan. Bu
madaniyatning eng nodir va muhim yodgorligi Jonbosqal’a IV makoni va Tolstov
manzilgohlaridir.
Eneolit – mil.avv. 4-3 mingyilliklarda tosh davri tugab, eneolit (mis tosh)
davri boshlandi. Bu davrda tosh bilan birga, metaldan, ya’ni dastavval misdan qurol
yasashga oʻtildi.Biroq mis tarkiban yumshoq va moʻrt metall boʻlgani sababli
mehnat va ov qurollarining aksariyati hamon toshdan ishlanar edi. Bu davr
arxeologik yodgorliklari Zarafshon quyi oqimida “Kaptarning qumi", shuningdek,
Nomozgohtepa (Turkmaniston) kabilarda oʻrganilgan.
Bronza davri. Bu davr Oʻzbekiston yerlarida mil.av. 3- mingyillik oxiri – 2-
mingyillikka toʻgʻri keladi. Mis, qalay va qoʻrgʻoshin qorishmasidan bronza (jez)
kashf etildi. Natijada mehnat qurollarining turi koʻpaydi, Bronzadan keskin tigʻli
qurol yarogʻlar, roʻzgʻor va kosmetika (pardoz) buyumlari, ma’budalar, naqshdor
muhrlar yasala boshlandi. Ot, eshak, tuya va xoʻkizdan transport vositasi sifatida
Ilmiybaza.uz
foydalanildi, hayvonlarga qoʻshiladigan aravalar vujudga keldi va gʻildirak kashf
etildi. Birinchi mehnat taqsimoti dehqonchilikdan chorvachilik ajralib chiqdi.
Bronza davri manzilgohlari Sopolitepa, Sarazm, Zomonbobo kabilardir.
Temir davri. Temir davri yodgorliklari Oʻzbekiston yerlarida mil.avv. IX-VI
asrlar va undan keyingi davrlarga oid. Ular Xorazm, Baqtriya, Sugʻd, Choch
yerlarida va Fargʻona vodiysida oʻrganilgan. Temirdan xoʻjalik hamda qurol
yarogʻlar yasashda keng koʻlamda foydalanila boshlandi. Dehqonchilik maydonlari
kengaydi va sugʻorish inshootlari qurish rivojlandi. Chorvachilik ham oʻsdi. Bu
davrga kelib hunarmandchilik dehqonchilikdan ajralib chiqdi. Mehnat unumdorligi
oʻsishi bilan qoʻshimcha mahsulot ishlab chiqarila boshlandi. Bu esa ibtidoiy jamoa
tuzumining yemirilishiga olib keldi. Temir va poʻlatdan yasalgan buyumlardan keng
miqyosda foydalanish qishloqlar taraqqiyotiga ham samarali ta’sir koʻrsatdi.
Qishloqlar
murakkab
mudofaa
inshootli
qal'alarga
aylantirib
mustahkamlandi. Bandixontepa, Kuchuktepa, Qiziltepa, Talashqontepa va boshqa
yodgorliklar shular jumlasidandir. Mutaxassislarning ta’kidlashicha, Oʻzbekiston
qadimgi shahar sivilizatsiyasi ilk bor shakllangan hududga kiradi. Bunga Sopollitepa
va Jarqoʻton topilmalari misol boʻla oladi.
Dastlabki sivilizatsiya ma’lum darajada til va yozuvlar bilan bogʻliq. Yozuv
madaniyatining eng qadimgi oʻchoqlari Misr, Mesopotamiya, Old Osiyodir.
Markaziy Osiyoda ham yozuv mil.avv. I-mingyilliklarda paydo boʻlgan. Yozuv
yaratish harakatlarining dastlabki qadamlarini xalqamizdagi qoyatoshlarga
ishlangan ajoyib suratlarda koʻramiz. Bundan 2,5 mingyil avval yurtimiz xalqlari ilk
bor chizma belgilarda nutq tovushini ifodalovchi (fonetik) yozuv tajribasini yarata
boshlagan. Bu harakat axmoniylar davrida ma’lum bir yozuvga aylangan.
Mutaxassis olimlar mil. av. V-III asrlarda oramiy yozuvlari tajribasi asosida Soʻgʻd,
Xorazm, Baxtar, Parfiya kabi oʻlkalarda mahalliy tillarni ifodalashga moʻljallangan
yangi yozuvlar yaratildi, deb ta’kidlaydilar. Bular fonetik ifoda jihatdan oromiydan
farq qiluvchi mustaqil yozuv tizimlari boʻlgan. Mil. avv. IV-III asrlarda, shuningdek,
Ilmiybaza.uz
Yunon imlosi ham ishlatilgan. Ajdodlarimiz turkiy-run (Urxun-Enasoy), uygʻur,
soʻgʻd yozuvlarini qoʻllaganlar.
“Avesto”– Oʻzbekiston tarixi boʻyicha eng qadimgi manba sifatida
Qadimda oʻlkamizda yashagan aholining ma’naviy va madaniy qiyofasi
mashhur “Avesto” mazmunida oʻz ifodasini topgan. Ma’lumki, bu muqaddas kitob
Markaziy Osiyo xalqlari toʻgʻrisidagi dastlabki noyob manbadir."Avesto" avval xalq
ogʻzaki ijodi shaklida tarqalgan va bir necha asrlar davomida ogʻizdan-ogʻizga oʻtib,
qadimgi Turon, Xuroson, Eron, Ozarbayjon elatlarining ijtimoiy-iqtisodiy hayotini,
olam haqidagi tasavvurlarini va diniy qarashlarini oʻzida aks ettirgan. Bu asar koʻp
yillar davomida zardushtiylik-otashparastlik dinining ulamo qoxinlari tomonidan
toʻldirilib, takomillashtirilgan. Abu Rayxon Beruniyning "Oʻtmish xalqlardan
qolgan yodgorliklar"kitobida ta’kidlanishicha, “Avesto” ilk bor mil. av. VI asr
boshlarida toʻliq holda 12 ming qoramol (hoʻkiz) terisiga zarxal harflar bilan
bitilgan.
Iskandar Zulqarnayn (Aleksandr Makedonskiy) Sharqni zabt etganda
“Avesto”ning nodir nushasidan oʻziga ma’qul boʻlgan joylarini tarjima qildirib olib
qolgan, boshqa qismini esa yoqtirib yuborgan. Shu sabab, bu qomusiy asarning 5
dan 3 qismi yoqib yuborilgan. Keyinchalik milodiy I-IV asrlarda “Avesto”ning
qolgan qismlarij amlanib , ayrim joylari qayta tiklanib,yangidan kitob holiga
keltirilgan. Bizga qadar “Avesto”ning ayrim qismlarigina yetib kelgan.Bular:
“Yasna” – ibodat paytida ijro etiladigan matnlar;
“Yasht”– otashparastlarning tangrini ta’riflash madhiyalari;
“Vendidot” – zardushtiylikda zulm timsoli boʻlgan devlarga qarshi qonunlar
va afsonalar;
“Visparat” – ibodat yoʻsinlari va mazmuni haqida ma’lumotlardir.
“Avesto” katta hajmda boʻlganligi sabab, dindorlarning kundalik faoliyatida
foydalanishi uchun kichik “Avesto” ham yaratilgan. Unga katta "Avesto"dan tanlab
Ilmiybaza.uz
olingan duolar kiritilgan. Demak, “Avesto”da zardushtiylik dinining qonun-
qoidalari, ibodat vaqtida ijro etiladigan qoʻshiqlari bitilgan.
“Avesto” ta’limotining asoschisi tarixda paygʻambar nomi bilan tanilgan
Zardushtra (Zardust) ismli shaxs boʻlgan. Zardushtra-oltin tuyali yoki oltin tuya
yetaklovchisi degan ma’noda ishlatilgan. Zardushtra otashparastlik gʻoyalarini oʻz
hamfikrlari bilan birgalikda Katta Xorazm, Baqtriya, Soʻgʻdiyona, Eron,
Ozarbayjon qisman Hindiston aholisi oʻrtasida targʻib etgan. Beruniy keltirgan
rivoyatga koʻra, Baqtriya podshosi Vishtasp va malika Xutaosa birinchilardan boʻlib
zardushtiylik e'tiqodini qabul etganlar, soʻng bu din keng yoyilgan.
“Avesto”da dunyo ezgulik va yovuzlikning doimiy kurashidan iborat, ezgulik
xudosi Axuramazda (Xurmuzd) yovuzlik tangrisi Axriman ustidan gʻalaba
qozonishi bayon etilgan. Zardushtiylik dinida olov muqaddaslashtirilib, u insonning
baxtu-saodati ramzi sifatida ulugʻlangan.Zardushtiylik jamiyatda odamlar
tanasining rangidan, tili, urf-odatlari va yashagan joylaridan qat'i nazar, osoyishtalik
bilan yorqin hayot kechirishga haqlidir, deb hisoblaydi. Bu din odamlarni jur'atli,
dovyurak, yetuk insonlar boʻlishga da’vat etadi.Otashparastlikda zamin (yer),
suv,quyosh vaxavo ilohiyat darajasigakoʻtariladi va ularni ifloslash ogʻir gunoh
hisoblanadi.
Kitobda aytilishicha, Zardusht odamlarga murojaat qilib, yerga, tuproqqa
sifatli urugʻlar sepinglar, pirovard natijada oʻzlaringiz har xil illatlardan va
balolardan holi boʻlasizlar. Bilib qoʻyinglar, ishlov berilmagan tashlandiq yerlarda
turli kasalliklar, iflos narsalar va balo-qazolar paydo boʻladi. Demak, sizlar yerga
ishlov berib, unga yaxshi urugʻ sepib, tuproqni e'zozlasangiz har xil balolardan
qutulasiz, hayotga, insonga ishonchingiz kuchayadi, yashagan joyingizga,
Oʻzbekistoningizga mehringiz oshadi, deydi. Koʻrib turibmizki, zardushtiylikda
tabiatga ehtirom asosiy yoʻnalish boʻlgan.Zardushtiylik diniga oid turli buyumlar,
rasmlar, urf-odat asoratlari qadimgi Xorazm, Soʻgʻd va boshqa oʻlkalarda koʻplab
topilgan.
Ilmiybaza.uz
Koʻpchilik tadqiqotchilarning fikricha, “Avesto” yaratilgan hudud Amudaryo
sohili, aniqrogʻi qadimgi Xorazmdir. Bu asarda olingan 16 ta yirik hududiy-
geografik nomlarning koʻpchiligi Oʻrta Osiyoga taalluqlidir.Bular Xorazm, Soʻgʻd,
Baqtriya yurtlari,Hisor, Pomir, Tiyanshan togʻlari,Kaspiy, Orol, Issiqkoʻl suv
xavzalari, Amudaryo va Sirdaryolardir.
“Avesto” jahon olimlari tan olgan nodir madaniy yodgorlik va noyob tarixiy
manbadir. U dunyoning koʻplab tillariga tarjima qilingan. Kitob fransuz, ingliz, rus,
nemis, fors va boshqa tillarda chop etilgan. Asarning jahon madaniyati va dinlar
tarixida tutgan oʻrni beqiyosdir. Shuning uchun ham 1999- yil noyabrda YUNESKO
bosh konferensiyasi “Avesto” yaratilganligining 2700- yilligini dunyo miqyosida
keng nishonlashga qaror qildi, 2001- yil oktabrida Xorazm zaminida “Avesto” va
uning insoniyat taraqqiyotidagi oʻrni mavzusida xalqaro ilmiy konferensiya
oʻtkazildi.
Ma’lumki, qadimgi zamon moddiy va ma’naviy taraqqiyoti fanda antik, ya’ni,
qadimgi sivilizatsiya deb ataladi Jahonning turli mintaqalarida vujudga kelgan
bunyodkorlik va taraqqiyot bora-bora umuminsoniy qadriyatlarga, madaniyatga,
sivilizatsiyaga aylandi. Oʻzbekiston esa insoniyat sivilizatsiyasining qadimgi
oʻchoqlaridan biri boʻlgan. Demak, oʻlkamizda yashab oʻtgan qadimgi odamlar
jahon ravnaqiga, uning bugungi rivojiga oʻzining munosib hissalarini qoʻshganlar.
Shu bois bugungi mustaqil Oʻzbekiston xalqlarida milliy gʻurur bilan birga
taraqqiyotga, sivilizatsiyaga intilish hissi kattadir.
Oʻzbekiston hududidagi eng qadimgi davlatlar (Qadimgi Baqiriya
podsholigi, Katta Xorazm)
Ilmiybaza.uz
“Avesto” hamda yunon mualliflarining guvohlik berishicha, miloddan avvalgi
VII-VI asrlarda Oʻzbekiston hududida Soʻgʻdiylar, baqtriyaliklar, xorazmliklar, sak
va massaget elatlari yashaganlar. Zarafshon va Qashqadaryo vodiysida dehqonchilik
bilan shugʻullanuvchi koʻplab aholi istiqomat qilgan. Yozma manbalarda bu hudud
Soʻgʻda (“Avesto”da), Suquda (Behistun yozuvlarida), Arrian, Strabon, Kursiy Ruf
asarlarida esa Soʻgʻdiyona deb nomlangan.
Amudaryoning quyi oqimida yashaydigan oʻtroq dehqon elatlari xorazmliklar
boʻlgan.
Ularning
yurti
Xvarizam
(“Avesto”da),
Xvarazmish
(Bexistun
yozuvlarida), Xorasmiya (Arrian, Strabon asarlarida) deyilgan.
Soʻgʻdiylarning eng yaqin qoʻshnilari baqtriyaliklar boʻlib, ularning yurti
Surxon vodiysi, Afgʻonistonning shimoli, Tojikistonning janubiy hududlarida
joylashgan. Yozma manbalarda u Baxdi ("Avesto" da), Baqtrish (Bexistun
yozuvlarida) deb nomlangan. Yunon-rim mualliflari uni Baqtriana yoki Baqtriya deb
ataganlar.
Amudaryo boʻylarida koʻchmanchi massaget qabilalari yashaganlar.
Markaziy Osiyoning togʻlik, choʻl va sahro yerlarida asosiy mashgʻuloti
chorvachilik boʻlgan saklar istiqomat qilishgan. Miloddan avvalgi VI asrda ular oʻz
yerlarini turli qabilalar hujumidan ximoya qilish uchun harbiy-ittifoq tuzadilar.
Qadimgi rim va yunon tarixchilarining yozishlaricha, saklar uch ijtimoiy
guruhga boʻlingan. Ularning koʻpchilik qismi saka-tigra-xauda, ya’ni oʻtkir uchli
kigiz qalpoq kiyib yuruvchi saklar deb atalgan. Ular hozirgi Toshkent viloyati va
Janubiy Qozogʻiston yerlarida yashaganlar. Ikkinchi guruh saka-tiay-darayya, ya’ni
daryoning narigi tomonida yashovchi saklar deb atalgan. Ular Orol dengizi
boʻylarida, Sirdaryoning quyi oqimidayashaganlar. Pomirning toqli tumanlarida va
Fargʻonada saka-xaumovarka deb ataluvchi saklar yashaganlar.
Miloddan avvalgi VII-VI asrlarda yuqorida koʻrsatilgan oʻlkalarda yashovchi
aholi ilk davlat uyushmalarini tashkil etganlar. Bu davlat uyushmalari oʻzining
ma’lum hududi, chegaralariga ega boʻlib, iqtisodiy-geografik makon-katta bir
Ilmiybaza.uz
viloyat sifatida shakllanib borgan. Bu davrlarda Xorazm, Baqtriya, Margʻiyona,
Soʻgʻdiyona, Fargʻona kabi viloyatlar mavjud edi. Ahamoniylar bosqiniga qadar
oʻlkaning asosiy qismini birlashtirib turuvchi siyosiy markaz shimolda Xorazm,
janubda Baqtriya hisoblangan.
“Katta Xorazm” davlat uyushmasi ittifoqi hududi hozirgi Xorazm yerlari bilan
chegaralanib qolmay, balki uning atroflari – hozirgi Qoraqalpogʻiston, Marv hamda
Amudaryoning quyi oqimigacha boʻlgan yerlarni oʻz ichiga olgan. Yunon tarixchisi
Gerodot ma’lumotiga koʻra, qadimda Oks (Amudaryo) boʻylab 360 dan ziyod sun’iy
kanallar, suv inshootlari mavjud boʻlgan. Dehqonchilikda dukkakli ekinlar, meva-
sabzavot yetishtirishga e'tibor koʻp boʻlgan. Paxtachilik rivoj topa boshlagan.
Qal’aliqir, Koʻzaliqir, Janbosqal’a kabi shaharlar barpo etilgan. Qurilishda paxsa,
xom qisht ishlatilgan.
Davlatni mustahkamlash maqsadida poytaxt va boshqa shaharlar qalin va
mustahkammudofaa devorlari bilan oʻrab olingan edi. Ichki va tashqi savdo-sotiq
yuksak darajada rivojlandi. Hunarmandchilik sohalari, togʻ-kon ishlari rivoj topadi.
Chorvachilikda ot, tuya, qoʻy-echkilar boqishga e'tibor kuchayadi. Tabiiyki, bu
jarayonda dastlabki davlat tizimining uyushtiruvchilik oʻrni oʻsib borgan.
“Avesto”da ta’kidlanishicha, Xorazmning dastlabki sulolasi Siyovushiylar boʻlgan.
Xorazm davlatimiloddan avvalgi VI asrgacha oʻz mustaqilligini saqlab qola
olgan.
Xorazmning
mustaqil
davlat
sifatidasaqlanibqolishiga
uning
mukammalharbiybazasi sabab boʻlgan. Harbiy qism mustahkamotliq va piyoda
askarlardan iborat boʻlib, yaxshiqurollangan va qattiq itizomga rioya qilgan edilar.
Markaziy Osiyodagi yana bir qadimgi davlat uyushmasiBaqtriya boʻlgan. Bu
davlatning hozirgi Surxondaryo, qisman Qashqadaryo viloyatlari, janubiy
Tojikiston va shimoliy Afgʻoniston hududlarida joylashganligi ma’lum. Uning
poytaxti Baqtro (hozirgi Balx) shahri, podshohlaridan biri Oqslart ismli shaxs
boʻlgan. Gerodot Baqtriyani Misr va Bobil kabi yirik davlatlar qatorida tilga oladi.
Qadimgi Baqtriya tabiiy boyliklari tufayli Xitoy, Hindiston, Misr, Bobilga qadar
mashxur boʻlgan. Masalan, Badaxshon lojuvardi (lazuriti) boshqa yurtlarda
Ilmiybaza.uz
hamqadrlangan. “Avesto”da Baqtriya eng goʻzal oʻlkalardan biri sifatida
ta’riflanadi. Unga qarashli Vaxsh vodiysi unumdor boʻlib, dehqonchilik madaniyati
taraqqiy topgan. Hunarmandchilik ayniqsa zargarlik keng rivojlangan edi.
Eronda saroy tabibi boʻlib ishlagan yunon tarixchisi Ktesiyning yozishicha,
Baqtriya miloddan avvalgi VIII-VII asrlarda qudratli davlat boʻlgan. Bu davlat bir
qancha mahalliy hokimliklarni birlashtirgan harbiy demokratiya tipidagi davlat edi.
Baqtriya hukmdorlari oltin va kumush tangalar zarb etganlar. “Baqtriya” nomi
Esxilning eramizgacha boʻlgan 472- yili sahnaga qoʻyilgan “Forslar” tragediyasida
ham uchraydi. Koʻplab mualliflar baqtriyaliklarga “koʻp sonli”, “jangavor” va
“botir” xalq sifatida tavsif beradilar. Mamlakatda mustahkamligi sababli “zabt etib
boʻlmaydigan” koʻplab joylar, shu jumladan, poytaxt Baqtra (Balx) bor edi, deb
hisoblaganlar.
Oʻrta Osiyo Ahamoniylar saltanati tarkibida.
Mil. av. VI asr boshlarida vujudga kelib kuchayib borgan ahmoniylar davlati
atrofidagi bir qancha hududlarni bosib oladi va bu sulola Eronda yirik saltanat barpo
etadi. Soʻng ular 545- yildan boshlab Oʻrta Osiyoga bir necha bor harbiy yurishlar
qiladi, lekin massagetlarning qarshiligiga duch keladi. Ahmoniylar podshosi Kir II
ning qoʻshinlari Markaziy Osiyoga qilgan ikkinchi yurishida hammahalliy aholining
qattiq qarshiligiga uchraydilar. Mil. avv. 530- yilda Kir II massagetlar ustiga yangi
yurish qilganda bosqinchilarga qarshi kurashga malika Toʻmaris boshchilik qiladi.
Bu janglarda ahmoniylar katta talofot koʻradi, Kir II esa oʻldiriladi.
Miloddan avvalgi 522- yilda Eronda hokimiyat tepasiga kelgan Doro I ga
qarshi Margʻiyonada keng xalq ommasi Frada boshchiligida qoʻzgʻolon koʻtaradi.
Ammo u shafqatsizlik bilan bostiriladi. Bunday harakatlar keyingi davrlarda
hamdavom etib, mil.av 519-518- yillarda Doro I Markaziy Osiyodagi sak qabilalari
ustiga yurish qiladi. Bu janglarda mahalliy aholining koʻpchiligi oʻldirilib, bir qismi
asir olinadi. Saklarning bosqinchilarga qarshi kurashida otboqar Shiroq kabi
mardonavor Oʻzbekistonparvarlar jonbozlik qiladilar.
Ilmiybaza.uz
Xulosa qilib aytganda, uzoq yillar davomidagi ahmoniylarning OʻrtaOsiyo
hududiga harbiy yurishlari natijasida bu oʻlka katta Eron imperiyasi tarkibiga
qoʻshib olindi. Ahmoniylar yurtimizda deyarli 200 yil mobaynida hukmronlik
qildilar. Oʻsha paytlarda Oʻrta Osiyo toʻrt satraplikka (viloyatga) boʻlindi-Eron
amaldorlari boshliq etib tayinlandi. Mahalliy aholi ahmoniylarga katta miqdorda
kumush hisobidan soliq toʻlar edi. Shuningdek, soliq sifatida qimmatbaho toshlar,
chorvachilik va dehqonchilik mahsulotlari ham Eronpodsholariga"sovgʻa" etilar edi.
Mil.avv. IV asrda qadimgi dunyo tarixida bir qancha siyosiy oʻzgarishlar
boʻlib oʻtdi. Bu davrdamakedoniyaliklar ahmoniylarga qaqshatgich zarba beradi.
Mil.av. 336- yilda Makedoniya taxtiga Filippning oʻgʻli 20 yoshli Iskandar oʻtirdi
va dunyoni zabt etishni davom ettirdi. Natijada mil.av. 329- yilning bahorida uning
qoʻshinlari Amudaryo boʻylariga yetib keldi va Oʻrta Osiyoni istilo etishga kirishdi.
Amudaryodan suzib oʻtgan yunon-makedon qoʻshinlari dastlab Navtaka viloyatiga,
soʻng Soʻgʻdiyonaning poytaxti Maroqanda shahriga yoʻl oladilar. Lekin bu yerda
bosqinchilarnnng harbiy yurishlari ogʻir kechdi. Soʻgʻdlar oʻz yerlarining ozodligi
va mustaqilligini mardonavor ximoya qildilar. Bu yunon-makedon qoʻshinlariga
qarshi kurashning birinchi bosqichi edi.
Baqtriya va Soʻgʻdiyonaning barcha joylarida Iskandarga qarshi xalq
qoʻzgʻolonlari koʻtariladi. Miloddan avvalgi 329- yilning koʻzida boshlangan bu
qoʻzgʻolonlarga mahalliy sarkardalardan boʻlgan Spitamen boshchilik qildi.
Samarqandda Iskandar qoldirib ketgan harbiy garnizonni qirib tashlab, shaharni
egalladi.
Natijada Iskandar Zarafshon aholisidan qattiq oʻch olish niyatida oʻz
qoʻshinlari zarbasini tinch aholiga qaratdi. Soʻgdiyona, Baqtriya oʻlkasida
koʻtarilgan qoʻzgʻolonlar yunon-makedon zulmidan ozod boʻlishga qaratilgan
boʻlib Iskandarning “varvarlarni” osonlikcha bosib olmoqchi boʻlganini chippakka
chiqardi. Lekin harbiy kuch-qudrat jihatidan Iskandar qoʻshini ustun edi. Uzoq vaqt
shafqatsiz davom etgan janglarda yunonlar gʻalaba qozondi. Spitamenning halokati
Ilmiybaza.uz
bilan yunon-makedon bosqinchilariga qarshi ozodlik harakati toʻxtab qolmadi.
Harakatning
ikkinchi
bosqichi
yakunlandi,
xolos.
Bosqinchilar
uchun
Soʻgʻdiyonadagi ahvol xavfli boʻlib qolaverdi.
Ularga qarshi harakatning uchinchi bosqichida qoʻzgʻolonchilar mahalliy
zodagonlar boshchiligida toq qal'alarida kurashni davom ettirdilar. Yunon askarlari
anchagina toliqqan, charchagan edi. Bundanepchillik bilan foydalangan “Qadimiy
Xorazm” podshoh Farasman vaziyatga qarab murosa qiluvni afzal koʻrdi. Iskandar
Zulqarnayn Baqtriya Soʻgʻdiyonani zabt etganda Farasman oʻz qoʻshiniga bosh
boʻlib sovgʻa-salomlar bilan Iskandar huzurigaborib, unga Xorazmni zabt etmaslikni
iltimos qiladi va oqibatda diplomatik usullarniishlatganligi tufayli Xorazm oʻz
mustaqilligini saqlab qoladi.
Nihoyat, Iskandar Soʻgʻdiyona va Baqtriya aholisining qarshiligini kuch bilan
yenga ololmasligiga ishongandan soʻng mil. av. 328- yildan boshlab turli yoʻllar
bilan ularga yaqinlashishga, munosabatlariga iliqlik kiritishga harakat qiladi.
Natijada, u zardushtiylik dinini qabul qildi, mahalliy zodagonlar Oqslart, Sisimitr,
Xorien qabilarning mulklarini hamqaytarib berdi, ular bilan qarindoshchilik
aloqalarini oʻrnatdi. Mahalliy zodagonlarning deyarli barchasi asta-sekin Iskandar
hokimiyatini tan olib, uning xizmatiga oʻtdilar. Mil.av. 327- yilning oxirlarida
qoʻzgʻolonlar bostirilib, Oʻrta Osiyo Iskandar hukmronligi ostida qoldi. Shunday
qilib, Soʻgʻdiylarning yunon-makedon bosqinchilariga qarshi uch- yil davomida olib
borgan kurashi tugadi. Iskandar qoʻshinlariga qarshi kurash olib borar ekan, mintaqa
xalqlari mislsiz jasorat koʻrsatdi. Ular oʻz davrining yuksak harbiy san'ati va
madaniyatiga ega ekanliklarini namoyish etdilar. Yunon qoʻshinlari bunday qattiq
qarshilikka hechqaerda uchramagan edilar.
Ulkan saltanatga asos solgan Aleksandr Makedonskiy miloddan avvalgi 323-
yilda vafot etadi. Uning vafotidan keyin bepoyon davlat uch qismga: Makedoniya,
Misr va Suriyaga boʻlinib ketadi. Bu davlatlar Aleksandrning eng yaqin safdoshlari
tomonidan boshqariladi. Uzoq davom etgan oʻzaro urushlardan keyin, miloddan
avvalgi 312- yilda lashkarboshilardan biri Salavk Bobil davlati hukmdori boʻladi.
Ilmiybaza.uz
Salavkiylar davlati tarkibiga Mesopotamiya, Eron, Parfiya, Natriya, Soʻgʻdiyona
davlatlari kirgan edi.
Salavkiylar davlatidaboshqarish tizimi uch boʻhindan: satraplar, eparxlar va
giparxlardan -iborat boʻlgan. Shu bois Salavk Markaziy Osiyo yerlarini
satrapliklarga boʻlib boshqarar edi. Ularga oʻziga yaqin kishilardan satraplar
tayinlardi.
Salavk I mil.av. 293- yildaoʻgʻliAntioxni sharqiy viloyatlar:Parfiya, Baqtriya,
Soʻgʻdiyona hukmdori qilib tayinlaydi. Bu hududlar harbiy-strategik va iqtisodiy
ahamiyatga ega boʻlgani sabab, savdo yoʻllari boʻylab shahar va boshqa
manzilgohlar qurdirgan edi.
Antiox I davrida Baqtriya hayotida dastlabki tangalar-kumush, mis draxm
vatetradraxmlar (pul birligi) zarb qilingan. Urushlar tufayli izdan chiqqan turmush
Soʻgʻdiyona,
Baqtriyada
tiklana
boshladi
va
savdo-sotiq,
dehqonchilik,
hunarmandchilikrivojlana boshladi. Bu davrda Baqtriya madaniyatida yunon
madaniyatining ta’siri birmuncha kuchaydi.
Hududga yunon yozuvi, yunon ogʻirlik oʻlchov birliklari, pul munosabatlari,
hunarmandchilik va ellin san'ati kirib keladi.Moddiyva badiiymadaniyat, savdo va
shahar
sozlik
yangicha
yoʻnalishda
rivojlana
boshlaydi.
Oʻznavbatida,
yunonlarmahalliy madaniyat va an'analarni qoʻllay boshlaganlar. Natijada, aralash
madaniyatning-yunon va mahalliysharq madaniyatininig tashkil topishjarayoni
yuzaga keldi.
Antiox I ning gʻarbga qilgan harbiy yurishlari natijasida sharqiy viloyatlar
ma’lum darajada uning e'tiboridan chetda qoldi. Bundan foydalangan sharqiy
viloyatlar mustaqil siyosat yurita boshlaydilar. Natijada mil.av. 250- yillargakelib,
Oʻrta Osiyoda salavkiylar davlatidan ikkita – Parfiya, keyin esa Yunon-Baqtriya
davlatlari ajralib chiqadi. Yunon-Baqtriya davlati salavkiylar sulolasidan boʻlgan
Diodot davrida tashkil topadi. Bu davlat Baqtriya hududida boʻlib poytaxti shimoliy
Afgʻonistondagi
Baqtro
(Balx)
shahri
boʻlgan,
yunonlar
boshqargan.
Ilmiybaza.uz
Hukmdorlardan Yevtidem, Demetriy, Evkratid davrlarida Hindistonning shimoli-
harbiy qismi, Amudaryo va Sirdaryo oʻrtasidagi katta yerlar bosib olinadi.
Yunon-Baqtriya davlatida hokimiyat podshoh tomonidan boshqarilgan edi.
Davlat bir necha viloyatlarga boʻlingan. Viloyat hokimlari esa podshohga
boʻysungan. Yunon-Baqtriya podshohligi davrida Oʻrta Osiyoda dehqonchilik,
hunarmandchilik va shaharsozlik rivojlanganini, madaniy hayot oʻsganligini
arxeologik topilmalardan bilish mumkin. Yunon-Baqtriya davlatida tangalar
hukmdor tasviri bilan zarb qilingan. Termiz, Taxti-Sangin, Denov, Hampirtepa
Afrosiyobdan topilgan yodgorliklar bu davlatning ijtimoiy madaniy hayotda ellinlar
madaniyatining sezilarli ta’siri boʻlganligidandarak beradi.
Osiyoning tubjoy aholisi oʻzlarining qadimiy madaniyatlari, an'analariga
sodiq qoldilar. Shu bilanular ellinmadaniyatining afzal tomonlarini qabul
qiladi.Yunon-Baqtriya podshohligi davridadeyarli barcha viloyatlarda iqtisod va
madaniyatyuksaladi.
Mil av. II asrning oʻrtalariga kelib Yunon-Baqtriya davlati oʻz qudratini
yoʻqota boshlaydi. II asrning uchinchi choragiga kelib bu davlat Sharqiy Turkiston
orqali kirib kelgan Yue-chje qabilalari hujumi natijasida inqirozga uchraydi.
Oʻrta Osiyoda mahalliy davlatlarning rivojlanishi (Q`angʻ, Dovon,
Xorazm podsholigi)
Mil. av. III asr oxiri – mil.av. II asrda Fargʻona Dovonda, Soʻgʻdda alohida
shahar-davlatlar shakllanadi. Ayni shu davrda Qangʻ davlati qaror topishi yuz
bergan. Bu davlatlarning har biri oʻz tangalarini zarb etgan.
Tadqiqotchi olimlarning fikriga koʻra, Fargʻona vodiysida davlatchilik V-IV
asrlarda paydo boʻlgan. Mil. av. II-I asrlarga oid Xitoy manbalrida qadimgi Fargʻona
keng, boy va koʻp aholili, 70 dan ortiq katta va kichik shaharlari bor deb tilga olinadi.
"Polona" bu Fargʻonaning xitoycha talaffuz etilishidir. Vohadashaharlar koʻp boʻlib,
poytaxti Ershi shahri (hozirgi Marhamat) boʻlgan. Dovon qishloq xoʻjaligi yuksak
darajada rivojlangan mamlakat edi. Dehqonchilik bilan shugʻullanuvchi oʻtroq aholi
Ilmiybaza.uz
bilan
bir
qatorda,
Fargʻonaning
choʻl
va
dasht
hududlarida
koʻchmanchichorvadoraholi ham yashagan. Manbalarda bu koʻchmanchilarning ot
ustida turib hamon otishga mohir ekanliklari haqida qayd etiladi.
Oʻsha davrda Dovon davlati oʻzining “afsonaviy”va“samoviy” otlari bilan
shuhratqozongan. Dovon argʻumoqlari mamlakatdan tashqarida ham xususan,
Xitoyda qadrlangan. Dovonliklar usta savdogar hisoblanganlar va foyda ustida
raqobatlashganlar. Mil.av. II asrning oxirlarida Xitoy imperatorlariDovonnibosib
olishga bir necha bor harakat qiladilar. Ammo Xitoy qoʻshinlari istexkomga
aylantirilgan Dovon qal'alarini sindirishga ojizlik qiladilar. Shuningdek, qoʻshni
davlatlar tomonidan qoʻllab-quvvatlangan dovonliklar xitoyliklar ta’siriga
tushmasdan oʻz mustaqilliklarini saqlab qola oladilar.
Qadimgi Fargʻona davlati ancha adolatli va demokratik jamiyat hisoblangan.
Podshoh davlat ishlarini Oqsoqollar kengashiga suyangan holda yuritgan.
Oqsoqollar kengashi doimiy boʻlib, unda davlatning eng muhim masalalari
muxohama qilingan. U oʻziga xos qonun chiqaruvchi organ vazifasini bajargan.
Mamlakat hududlari shaharlar va vohalarga boʻlingan holda boshqarilgan. Har bir
shahar, vohaning oʻzhukmdori boʻlgan.
Ichki tartibni saqlash,mamlakatnitashqi dushmanlardan himoya qilish uchun
Dovonda asosan piyoda askarlar va suvoriylardan iborat boʻlgan 60 ming kishilik
qoʻshin mavjud boʻlgan. Jangchilar zarur oziq-ovqat mahsulotlari bilan oʻzlarini
oʻzlari ta’minlaganlar. Dovon oʻzining butun tarixi davomida yirik imperiyalar va
kuchli davlatlar ta’siri ostiga tushmasdan oʻz siyosiy erkinligini saqlab kelgan.
Qangʻ davlati mil.av. III asrning boshlarida Yunon-makedon hukmronligiga
qarshi kurashlar va ichki nizolari keskinlashuvi natijasidapaydo boʻlgan. Bu davlat
hududi
dastlabSirdaryoning
oʻrta
oqimidagi
yerlar
(Toshkentvohasi
hamdaungatutashtogʻ va choʻl zonalari)dan iborat edi. Mil.av. II asrning boshlariga
kelib Qangʻ davlatining yerlari birmuncha kengayib, sharqda Fargʻona vodiysi
shimoliy-sharqda Yue-chje qabilalari bilan, shimoli – gʻarbda Sarisuv daryosi,
gʻarbda Sirdaryogacha borgan. Bu katta hudud Toshkent vohasini, Talas vodiysini
Ilmiybaza.uz
va qisman Chu daryosining quyi oqimidagi hudud Qangʻ davlatining asosiy yerlari
hisoblangan. Bu davlat iqtisodiy va madaniy jihatdan ancha rivojlangan edi.
Davlatning taqshi siyosati qoʻshni mamlakatlar bilan savdo-sotiq aloqalarini
oʻrnatish, keskinlashgan vaziyatning oldini olish vaoʻz hududida osoyishtalik
oʻrnatishga qaratilgan edi. Shu bilan birga payti kelganda kuchsizlanib qolgan
qabilalarga, viloyatlarga hujum qilib ularni qaram qilishga harakat qilgan.
Qangʻ davlatining asosiy aholisi oʻtroq va yarim oʻtroq boʻlib uning hududida
koʻchmanchi chorvadorlar hamyashar edi. Oʻtroq aholi asosan vodiyda yashab,
dehqonchilik, bogʻdorchilik va hunarmandchilik bilan shugʻullanib kelgan. Sun'iy
sugʻorish ishlari yaxshi yoʻlga qoʻyilgan.
Chorva mollarining koʻpchiligi qisman koʻchmanchi va yarim oʻtroq xolda
yashovchi aholi ixtiyorida boʻlgan. Qangʻ podshohlari, ya’ni xoqonlari va ularning
xonadoniga yaqin kishilar boy chorvadorlardan boʻlgan. Qangʻ hukmdorlarining
markaziy shaharlari ikkita boʻlib, yozni ’trorda, qishlovni Qangʻdizda (uning
harobalari Toshkent viloyati Oqqoʻrgʻon tumanida) oʻtkazaredilar.
Qangʻliklarda koʻplab qal'a va koʻrganlar boʻlib, ular dushman qamal iga
bardosh beradigan qilib qurilgan. Ularda hunarmandchilikning turli sohalari yaxshi
rivojlangan. Qangʻ harobasidan, Choshtepa va Toshkent vohasi boshqa
tepaqoʻrgʻonlardantopilgan
arxeologik
ashyolar
Qangʻ
davlati
madaniyatiningnamunasihisoblanadi.
Miloddan avvalgi IV-II asrlarda qadimgi Xorazm mustaqil davlat boʻlib,
Iskandar, Salavkiylar va Yunon-Baqtriya davlatlari tarkibiga kirmagan. Bu hol
Xorazmda oʻziga xos mahalliy davlatchilik tizimi rivojiga muhim omil boʻldi.
Davlat tipi – podshohlik boʻlib boshqarish shakli mutloq monarxiya, ya’ni
yakkahokimlik edi. Milodiy I asrdan boshlab Xorazmda Afrigidlar sulolasi hokimlik
tepasiga kelgan va 700-800 yil davomida hukmronlik qilgan. Bu davrlarda
podshohlikda markazlashtirilgan tartibda tanga zarb qilingan va hokimiyat sulolaviy
tarzda meros boʻlib qolgan. Zarbqilingan tangapullardaArtov, Artamux, Vazamir
kabi Xorazmshohlarismlari uchraydi.
Ilmiybaza.uz
Arxeologik tadqiqotlar natijasida Xorazm hududlaridan koʻplab yodgorliklar
topilgan. Jonbosqal’a, Qoʻyqirilganqal'a, Tuproqqal'a shular jumlasidandir. Bu
shaharlaratrofi mudofaa devorlari bilan oʻrab olingan. Devorlarda shinaklar
vaminoralar mavjud boʻlgan. Koʻxna shaharlarning asosiy inshooti ulkan qal'a
boʻlib, Xorazm hukmdorlarining qarorgohi boʻlgan. Tuproqqal'ada ikki qavatli
binolar boʻlib, ulardan turli maqsadlarda foydalanilgan. Tashqari xonadonlarda
maxsus qabulxonalar, ya’ni “shohlar koshonasi” ham boʻlgan. Qabulxonaning
devorlari va supalari turli tasvirlar bilan bezalgan. Shuningdek, bu qal'ada yozuv
namunalari ham topilgan. Xorazmda dehqonchilik va hunarmandchilik yuqori
darajada rivojlangan. Shaharlar muhim savdo yoʻllarida joylashgan.
Oʻzbekiston hududi Kushon davlati tarkibida
Kushon podshohligi. Spitamen qoʻzgʻoloni magʻlubiyatga uchragandan soʻng
mil.av. IV asr oxirlarida asli Oʻrta Osiyoda yashagan massaget-tohar qabilalarining
katta bir qismi Sharqiy Turkistondan to Mugʻiliston chegaralarigacha boʻlgan
hududlarga koʻchib oʻtganlar. Ana shu qabilalar tarixi bilan bogʻliqmil.av. IV asr
oxirlari va milodning V asriga oid ma’lumotlar Xitoy manbalaridan olinganligi
sababli qabila, urugʻ, shaxslar, joy va shaharnomlari xitoycha nomlar bilan berilgan.
Oʻrta Osiyodan Sharqqa tomon koʻchib oʻtgan massaget-toharlar Xitoy
manbalaridayue-chjelar nomi bilan atalganlar. Xitoyning shimolidagi katta
hududlarda xunn qabilalari yashagan. Taqdir taqozosiga koʻra,xunnlar bilan yue-
chjelar oʻrtasida ziddiyatlar kuchayadi. Natijada, xunnlar mil.av. 176- yili yue-
chjelarni gʻarbga siqqib chiqaradi.
Fargʻona (Dovon) podshohligi hududlariga chekingan yue-chje qabilalari bu
yerda shaharva qishloqlar barpo qiladilar. Hozirgi Namangan viloyati Kushon
qishlogʻi va Kosonsoy tumani shular jumlasidandir. Ular mil.av. 140-130- yillarda
Yunon-Baqtriyani ham oʻzlariga tobe qiladilar va“Katta Yue-chje” davlat
uyushmasiga asos soladilar. Bu davlat uyushmasiga beshta hokimlik: Guyshuan,
Xyumi, Shaunmi, Xise va Dumilar boʻysunar edi.
Bulardan biri Guyshuan (Kushon) hokimligi ancha kuchayib, boshqa
Ilmiybaza.uz
hokimliklarni birlashtiradi va Guyshuan hokimi Kujula Kadfiz oʻzini yagona hokim
deb e'lon qiladi. Natijada, yangi davlat – Kushon davlati paydo boʻladi va hozirgi
Surxondaryo viloyatining Shurchi tumanidagi Dalvarzintepada joylashgan
manzilgoh bu davlatning poytaxti boʻlib qoladi. Kujula Kadfiz davlat
chegaralarinikengaytirib,qudratini oshiradi. Parfiya, hozirgi Afgʻoniston hududi va
Kashmirni egallaydi. Kujula vafotidan keyin uning oʻgʻli Vima taxtga chiqadi va
Hindistonning markaziy viloyatlarini oʻz davlati tarkibigaqoʻshib oladi.
Vima Kadfiz 30yil hukmronlik qilgan. Undan soʻng Kanishka mamlakatni
boshqaradi va u Hindistonning janubiy hududlarini zabt etadi. Natijada, Kushon
davlati katta saltanatga aylanib, XitoydagiXandavlati hamda Rim imperayasi bilan
raqobatlashish darajasiga koʻtariladi. Kushonda davlat tipi konfederativ podshohlik
boʻlib, boshqaruv shakli monarxiya edi. Viloyatlar va shaharlar davlattepasida
turuvchi oliyhukmdor noiblaritomonidanboshqarilgan. Ular oliyhukmdorga soʻzsiz
itoat etib, doimiy ravishda davlat xazinasiga oʻlponlartoʻlabturganlar.
Kushonlar davlatida zarb etilgan kumush, oltin tangalarning bir tomonida
Budda xudolari, zardushtiylar xudolari Anaxita, Mitra rasmlari uchrasa, ikkinchi
tomonida esa “shoh”, “shohlar shohi” atamasini koʻramiz. Buyuk ipak yoʻli
tarmoqlarida joylashgan Kushon podshohligi gullab yashnadi. Koʻpdan-koʻp yangi
shaharlar bunyod etildi. Bu davrda koʻplab sugʻorish inshootlari qurilib, yangi yerlar
oʻzlashtirildi. Shaharlar qurilishida aniq binokorlik qoidalari amalga oshirilgan.
Shaharlar toʻgʻri burchakliboʻlib, qalin devorlar bilan oʻralgan. Shahartuzilishiga
koʻra, u bir necha qismlarga boʻlingan: hokim saroyi (qal'a), hunarmandchilik
ustaxonalari, guzarlar, alohida ibodatxonalar joylashgan qismi, savdo maydoni
vaboshqalar tartibli ravishda joylashgan edi.
Kushon podshohligi iqtisodiyotining asosini sugʻorma dehqonchilik, savdo va
hunarmandchilik tashkil qilgan. Ular yuqori darajada rivojlangan. Hindiston, Xitoy
va Rim saltanati bilan savdo va elchilik munosabatlari oʻrnatilgan edi. Savdo
munosabatlarining rivojlanishida Buyuk ipak yoʻlining ahamiyati katta boʻlgan.
Termizdan Rim tangalari xazinasi, oʻrtayer dengizi atrofi hududlarida esa kushon
Ilmiybaza.uz
tangalari topilgan.
Kanishka davrida Hindistondan tarqalgan Budda dini davlat diniga aylandi.
Oromiy va yunon yozuvlari bilan birga kushon yozuvi hammavjud boʻlgan. Kushon
saltanati davrida me'morchilik va tasviriy san'at yuksak darajada rivojlangan edi.
Buni oʻlkamiz ning Ayritom, Koʻxna Termiz,Qoratepa budda ibodatxonalari
Fayoztepa, Xolchayon, Dalvarzintepa va boshqa joylardan qazib olingan arxeologik
topilmalardan koʻrishimiz mumkin.
Kushon saltanati inqirozi Xuvishka podshohligi davridan boshlanadi. Bu
jarayon Erondagi Sosoniylar davlatining tarix sahnasiga chiquviga asosiy omil
boʻldi. Xususan, sosoniy hukmdorlardan Shopur I ning (milodiy 242-243- yillar) va
Shopur II ning (milodiy 309-379- yillar) Kushonlarga bergan zarbalari hal qiluvchi
oʻrin tutdi. IV asrga kelib Kushon podshohligi asosiy hududlaridan mahrum boʻldi.
Kushonlarning ayrim mulklari faqat Shimoliy Hindistonda ma’lum vaqtgacha
saqlanib qoldi.
Buyuk Ipak yoʻlining oʻrni
Buyukipak yoʻlimiloddan avvalgi I ming- yillikning ikkinchi yarmidan to
milodiy XV asrgachaXitoy,Hindiston, Oʻrta Osiyo, Eron, Yaqin Sharq hamda Oʻrta
dengiz mamlakatlarini gʻarb bilan tutashtiruvchi savdo-sotiq iqtisodiy va madaniy
aloqalarining
rivojlanishida
asosiy
vosita
boʻlgan.
Nemis
sharqshunos
olimiFerdinand fon Rixtgofen 1877- yilda Xitoy nomli asarida bu karvon
yoʻllartarmogʻini avvallariular orqaliasosan ipakvashoyi tashilgani uchun "ipak
yoʻli"deb atadi. Keyinchalik “Buyuk ipak yoʻli” atamasini koʻpchnlik tadqiqotchi
va olimlar ishlatadigan boʻldilar. Lekin miloddan burungi bir necha asrlar
qimmatbaho
toshlar
tashiladigan
“Lojuvard
yoʻl”
Badaxshonni
Eron,
Mesopatamiya, Suriya Misr kabidavlatlar bilan bogʻlangan. “Nefrit yoʻli” esa
Turkistonni Sharqiy Xitoy bilan bogʻlangan.
Miloddan avvalgi II asr oxiridan boshlab Oʻrta Osiyo bilan Xitoy oʻrtasida
muntazam diplomatik va savdo munosabatlari amalga oshirila boshlangan. Xitoy
Ilmiybaza.uz
hukmdorlari oʻz elchilarini katta sovgʻa-salomlar bilan nafaqat Oʻrta Osiyoga, balki
Buyuk ipak yoʻli orqali Eron Mesopotamiya va Kichik Osiyo davlatlariga
hamyuborganlar. Buyukipak yoʻlida yangi-yangishaharlar, karvonsaroylar va savdo
nuqtalaribunyod etildi. Oʻrta Osiyo hududlari oʻzining geografik joylashgan
mavqeiga koʻra Buyuk ipak yoʻli taraqqiyotida munosib oʻrin egallagan. Chunki,
savdogarlar Sharqiy Turkiston, Xorazm, Buxoro, Naxshab, Termiz, Samarqand kabi
shaharlarda
oʻz
mollarini
sotibbu
hududlardan
oʻzlariga
kerakliboʻlganbuyumlarniharid qilibqaytaredilar.
Buyuk ipak yoʻli 12 ming km uzunlikda boʻlgan. U Sariq dengiz sohilidan
boshlanib, Sharqiy Turkiston, Markaziy Osiyo, Eron, Mesopotamiya orqali Oʻrta er
dengizi sohillarigacha borgan. Ikkinchi yoʻnalish Markaziy Osiyoorqali
Hindistongaolib borgan. Bu yoʻlda qator qadimiy shaharlar joylashgan: Sian,
Dunxuan, Yorkent, Samarqand, Buxoro, Termiz, Marv va boshqalar. Markaziy
Osiyo kumushiga ehtiyoj sezgan mamlakatlarga boradigan "Kumush yoʻli" ham
boʻlgan. Bu yoʻl Xazar xoqonligi va Bulgʻor davlati orqali Kiev, Rusi va Yevropa
mamlakatlariga borgan. U Buyuk ipak yoʻlning shimoliy tarmogʻihisoblanib,VI
asrdanboshlab ishga tushgan.
Fargʻona vodiysida ipak yoʻli ikki tarmoqqa boʻlingan. Birinchisi Oʻzgandan
Axsi, qamchiq davoni orqali (yozda) Iloq vohasi va Toshkentga kelgan. Ikkinchisi
janubiy tarmoq boʻlib, oʻzgandan Oʻsh, Quva, Margʻilon, Qoʻqon orqali Xoʻjand,
Samarqand, Buxoroga oʻtgan. Asosiy karvon yoʻllaridan tashqari ichki savdo
yoʻllari ham boʻlgan. Biri Axsidan Koson orqali Chust vohasiga oʻtgan. Yana biri
Pop, Zarkent orqali konchilar qarorgohlari va yaylovlariga borgan. Qurama va Oloy
togʻlari qazilma boyliklari va Zarafshon daryosi boyliklari tufayli buyoʻl tarmogʻi
“Oltin yoʻl” debatalgan.
BuyoʻlXV-XVI asrlarga kelib oʻzining dastlabki mavqeini yoʻqota bordi. Chunki
bu
davrlarda dengiz yoʻli kashf etildi, savdo kemalari orqali turlidavlatlar bilan bordi-
Ilmiybaza.uz
keldi qilinadigan boʻldi. Keyingi asrlarda oʻzaro iqtisodiy va oʻzga munosabatlar
birmuncha osonlashdi, yangidan-yangi transport vositalari kashf etildi.
Sinov savollari.
1.Vatanimiz hududida ibtidoiy odamlar manzilgohlarini topib o’rgangan
olimlardan kimlarni bilasiz?
2.Ibtidoiy jamiyat qanday davrlarga bo’linadi va nima uchun?
3.Paleolit davrida odamlar nimalarni kashf etishgan?
4.Mezolit davriga oid odamlar manzilgohlari qaerlarda, kimlar tomonidan
opib o’rganilgan?
5. Neolit davrida odamlar nimalarni kashf etishgan?
6. Bronza davrida odamlar hayotida qanday yangiliklar sodir bo’ldi?
Ilmiybaza.uz
7. O’rta Osiyo sharoitida ilk davlat tuzilmalarining yuzaga k
qanday tarixiy sharoitlarda kechdi?
8. Qadimgi Xorazmning ilk davlatchilik maqomi to’g’risida
olasiz?
9. Qadimgi Baqtriya davlati, uning o’ziga xos hayoti xususida
10. «Avesto»da qanday g’oyalar ilgari surilgan?
11. Ahamoniylarning yurtimizga bosqini qachon va qanaq
ko’zlab amalga oshirilgan?
12. Makedoniyalik Iskandarning O’rta Osiyoga istilochili
uyushtirishdan ko’zlagan maqsadlari nima edi?
13. Ellinizm madaniyati nima va siz uni qanday talqin etasiz?
14. Yunon-Baqtriya davlati qachon vujudga kelgan?
15. Qang’ davlati qachon va qaysi hududlarda vujudga kelgan?
16. Davan (Farg’ona) davlati haqida tushuncha bering.
17. Kushonlar davlatining vujudga kelishiga oid qanday ma’lumotlarni
bilasiz?
18. Kushonlar davrida O’rta Osiyo ijtimoiy-iqtisodiy hayotida qanday muhim
o’zgarishlar yuz bergan?
19. Buyuk ipak yo’li Vatanimiz xalqlari hayotida qanday o’rin tutgan?
20. Amir Temur va Temuriylar davrida Buyuk ipak yo’li shuhrati nima
sababdan ortib ketgan?
Ilmiybaza.uz
Testlar:
1.
Ma’lumki jahonda taraqqiyot jihatdan orqada qolgan xalqlar mavjud.
Mazkur xalqlarning urf - odatlari, o‘ziga xos xususiyatlarini qaysi fan
o‘rganadi?
A.
Etnografiya
B.
Arxeologiya
C.
Lingvistika.
D.
Antropologiya.
2. O‘zbekiston tarixi bo‘yicha eng qadimgi yozma manba...
A.
«Avesto»
B.
Geradotning«Tarix » asari
C.
«Bexustun yozuvlari»
D.
Strabonning«Geografiya» asari
3. “Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q” asarining muallifi.
A.
I.A. Karimov
B.
Ulug‘bek
C.
A.Temur
D.
A.Navoiy
4. O‘rta Osiyoda Ahmoniylar xukmronlik qilgan davr.
A.
Mil.avv. VI – IV asrlar
B.
Mil.avv.VII-V asrlar
C.
Mil.avv. V- IV asrlar
Ilmiybaza.uz
D.
Mil.avv. IV- III asrlar
5. Aleksandr Makedonskiy O‘rta Osiyoni qachon zabt etdi?
A.
Mil. avv. IV a.
B.
Mil.avv. III a.
C.
Mil.avv. VI a.
D.
Mil.avv. I a.
6. Buyuk ipak yo‘liga qachon asos solingan?
A.
Mil. avv. II asr
B.
Mil. avv. V asr
C.
Mil. avv. IV asr
D.
Mil. avv. VII asr
7. Demetriy, Yevtidem, Yevkratid nomli podsholar qaysi davlatda hukmronlik
qilishgan?
A.
Yunon-Baqtriya davlatida
B.
Qang‘ davlatida
C.
Parfiya davlatida
D.
Salavkiylar davlatida
8. Quyida keltirilgan davlatlardan qaysi birida budda dini davlat dini darajasiga
ko‘tarilgan?
A.
Kushon davlati
B.
Ahmoniylar saltanati
C.
Yunon-Baqtriya
Ilmiybaza.uz
D.
Qang‘
9. Salavkiylar davlatiga qachon asos solingan?
A.
Mil.avv. 312 yil
B.
Mil.avv. 23 yil
C.
Mil.avv. 193 yil
D.
Mil.avv. 580 yil
10. Mil.avv. II-I a.O‘rta Osiyoda kaysi davlatlar tashkil topgan?
A.
Dovon, Qang‘
B.
Kang‘, Kushon podsholigi
C.
Qadimgi Baqtriya podsholigi
D.
Yuechji podsholigi, Kushon podsholigi
11. Dovon davlatining poytaxti qaysi shaxar edi?
A.
Ershi
B.
Toshkent
C.
Afrosiyob
D.
Sho‘rton
12.Quyida keltirilgan shaxslardan qaysi biri Kushon davlati podshosi bo‘lgan?
A.
Vima Kadfiz
B.
Antiox
C.
Demetriy
D.
Kserks
Ilmiybaza.uz
13.Qang‘ davlatining poytaxti qanday atalgan?
A.
Kang‘dez
B.
Axsikat
C.
Yershi
D.
Qashg‘ar
14.Antiox I qaysi davlatning hukmdori edi?
A.
Salavkiylar davlati
B.
Yunon-Baqtriya
C.
Kushon podsholigi
D. Dovon
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz
bilan birga quraylik. T.,O‘zbekiston, 2017.
2. Mirziyoyev Sh.M. Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat’iyat bilan davom
ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz. T. 1. – T. O‘zbekiston.: 2017.
3. Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston
davlatini birgalikda barpo etamiz. – T.: O‘zbekiston. 2017.
4. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q. – T.: Sharq, 1998.
5. Karimov I.A. O‘zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida. – T.:
O‘zbekiston, 2011.
6. Oblomurodov N.H. O’zbekistonning eng yangi tarixi. Darslik. T.:
Iqtisod-moliya. 2022.
7. Oblomurodov N.H. O’zbekiston tarixi. Darslik. – T.: Yangi asr
avlodi, 2022.
Ilmiybaza.uz
8. Usmonov Q. O’zbekiston tarixi. Darslik. - T.: Iqtisod-moliya. 2016.