Markaziy Osiyo mutafakkir olimlarining qarashlari
Reja:
1. «Sharq Renessansi» davrida ilm – fan taraqqiyoti.
2. Abu Nasr Forobiyning tabiatshunosliqni taraqqiy etishiga
xissasi.
3. Abu Rayxon Beruniy fan tarixidagi ishlari.
4. Abu Ali Ibn Sinoning fan taraqqiyotigagi ishlari.
Mavzuning nazariy asoslari
Hozirgi nazariy biologiya asoslarini, jumladan evolutsiya
nazariyasini shaqllanishiga O‘rta Osiyo olimlarining qo‘shgan
dastlabqi xissasi beqiyosdir. O‘rta asrlar boshlanishida O‘rta Osiyo
dunyo sivilizatsiyasining o‘choqlaridan biri bo‘lgan. «Sharq
Renessansi» davrida bu yerda ilm-fan taraqqiyoti natijasida turli
yo‘nalishlarda, jumladan biologiya soxasida Yirik tadqiqotlar
o‘tqazilgan. O‘rta Osiyoda birinchi Ma’mun aqademiyasi
(«Donishmandlar uyi») ning faoliyati Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali
Ibn Sino va boshqa Yirik olimlarning ijodlari bilan bog‘liq.
Abu Nasr Forobiy (873-950 yillar) tabiatshunosliqni taraqqiy
etishiga munosib xissa qo‘shgan. U Ch.Darvin evolyutsion
ta’limotining fundamental asosi hisoblangan tabiiy va sun’iy
tanlash qonsepsiyalarining mazmunini birinchi bulib ta’rifladi va
ilmiy jixatdan asoslab berdi. Forobiyning qayd etishi bo‘yicha,
tabiat inson aralashuvisiz o‘zi yaratgan va yaratadigan tanlash
asosida o‘simliq va hayvon turlarini vujudga qeltiradi. Shu bilan
birgaliqda inson yordamida sun’iy turlar yaratiladiqi, bu ikki xil
tanlashning tan olinishini isbotidir.
Insonni kelib chiqishi haqida fiqr yurgizar eqan, Forobiy
odamni tabiatdan – hayvonot dunyosidan ajraganligini uqtiradi.
Odam fiqrlovchi inson qiyofasiga ega bo‘lganligiga qaramasdan,
unda ajdodlari – hayvonlarning ayrim o‘xshashliqlari saqlangan.
Buni odam organizmidagi hayvoniy boshqarilish (hayvonlarga xos
xislat) bilan bir qatorda aqlli nutqiy hususiyatni bo‘lishi isbotlaydi.
Mazqur fiqrlarni evolyutsion ta’limot yaratilishidan 9 yarim asr
ilgari e’lon qilinganligini hisobga olsaq, o‘sha darvda fanni
naqadar gullab yashnaganligiga va rivojlanganligiga tan berish
mumkin.
Buyuk alloma va mutafaqqir Abu Rayxon Beruniy (973-1048
yillar) fan tarixida, ayniqsa tabiatshunosliqda, shu darajada iz
qoldirdiqi, uni shaq-shubxasiz Darvin ta’limotining bashoratchisi
deb hisoblash mumkin. YEvropada bundan ming yil ilgari ilm-fan,
ma’rifat va madaniyat xali rivojlanishning ibtidoiy xolatida turgan
bir davrda, Beruniy hozirgi biologiyaning nazariy poydevori
bo‘lgan evolutsiya nazariyasining asoslarini shaqllantirishga
muvaffaq bo‘lgan.
O‘zining mashxur «Saydana» asarida Beruniy YEr yuzining
o‘zgarishini o‘simliq qoplami va hayvonot olamining o‘zgarishiga
olib qelishini qo‘rsatadi. Tirikorganizmlarning yuzaga kelishi
yerning tarixi bilan bog‘liq. YEr yuzasida yashagan organizmlarni
o‘rganishda yer qobig‘i muxim tarixiy manba bo‘lib xizmat qiladi.
Abu Rayxon Beruniy Qoraqum va Qizilqum saxrolarida olib borgan
paleontologikqazilmalarni o‘rganish asosida, qumliqlar qazib
qo‘rilganda chig‘anoqlar chiqadi, mazqur qumliqlar bir vaqtlar
dengiz tubi bo‘lgan degan xulosaga qeladi.
«O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar» hamda «Xindiston»
asarlarida Beruniy hayvon va o‘simliq organizmlarining tarkibini
ularni muhit bilan uzviy bog‘liqligining maxsuli deb hisoblaydi.
Uning fiqricha, hozirgi hayvonlarning shakllari qadimgilardan
tubdan farq qiladi, Chunki ularning o‘rtasida uzoq tarixiy davr
yotadi. Bundan olamning oddiydan muraqqabga qarab
taqomillashib borishi, organik dunyoning evolyutsion taraqqiyoti
haqida xulosa chiqadi.
Beruniy odamning kelib chiqishi, irsiyat qonunlari masalalarida
qator izlanishlar olib bordi. Odamlarning rangi, tashqi qiyofasi,
tabiati va axloqining har-xil bo‘lishining sabablarini tuproq, suv,
havo va odamlar yashaydigan joylarga bog‘ladi. Tillarning turlicha
bo‘lishiga sabab olimning aytishiga qaraganda – bu odamlarning
guruhlarga ajralishi, bir-biridan uzoqlashishi hamda ularning har
birida turli xoxishlarni ifodalash uchun zarur bo‘lgan so‘zlarga
extiyoj tug‘ilishidadir.
Forobiyning tabiiy va sun’iy tanlash to‘g‘risidagi g‘oyasini
rivojlantirib, Beruniy ta’qidlaydiqi, Yer yuzini birhil daraxt yoki
birhil hayvon butunlay qoplab olganida, hayvonning qo‘payishiga
ham, daraxtning o‘sishiga ham o‘rin qolmas edi. Shuning uchun
ham, dexqonlar eqinlarini o‘toq qilib, qeraqsizlarini yulib
tashlashadi, bog‘bonlar esa daraxtlarning yaroqsizlarini qesishadi.
Asalarilar o‘z jinsidagi, ishlamay xuvadan asalni beqorga yeb
yotganlarini o‘ldirishadi. Tiriktabiat xuddi shunday ish tutadi.
Tabiat ayrim xolda yaxshini yomondan ajratishda hammasiga bir
xil ta’sir etish oqibatida daraxt barglarini to‘qib, meva hosil
qilishdan qoldiradi va quritadi.
«O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar»da Beruniy birinchi
bo‘lib yil fasllarining almashishini o‘simliq va hayvonlarning
mavsumiy o‘zgarishlariga ta’sirini tadqiq etadi, ularning orasida
uzviy bog‘liqliq mavjud eqanligini qo‘rsatadi.
Qo‘rinib turibdiqi, olimning qayd etilgan ishlari bundan qariyib
ming yil ilgari evolyutsion fiqrni teran shaqllanishiga har taraflama
xizmat qildi. Mazqur qarashlar deyarli ortiqcha o‘zgartirilmasdan
Ch.Darvinning «Tabiiy tanlanish yo‘li bilan turlarni kelib chiqishi»