Markaziy Osiyo mutafakkir olimlarining qarashlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

18,6 KB


Markaziy Osiyo mutafakkir olimlarining qarashlari
Reja:
1. «Sharq Renessansi» davrida ilm – fan taraqqiyoti.
2. Abu  Nasr  Forobiyning  tabiatshunosliqni  taraqqiy  etishiga
xissasi.
3. Abu Rayxon Beruniy fan tarixidagi ishlari.
4. Abu Ali Ibn Sinoning fan taraqqiyotigagi ishlari. 
Mavzuning nazariy asoslari
Hozirgi  nazariy  biologiya  asoslarini,  jumladan  evolutsiya
nazariyasini  shaqllanishiga  O‘rta  Osiyo  olimlarining  qo‘shgan
dastlabqi xissasi beqiyosdir. O‘rta asrlar boshlanishida O‘rta Osiyo
dunyo  sivilizatsiyasining  o‘choqlaridan  biri  bo‘lgan.  «Sharq
Renessansi» davrida bu yerda ilm-fan taraqqiyoti natijasida turli
yo‘nalishlarda,  jumladan  biologiya  soxasida  Yirik  tadqiqotlar
o‘tqazilgan.  O‘rta  Osiyoda  birinchi  Ma’mun  aqademiyasi
(«Donishmandlar uyi») ning faoliyati Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali
Ibn Sino va boshqa Yirik olimlarning ijodlari bilan bog‘liq.
Abu Nasr Forobiy (873-950 yillar) tabiatshunosliqni taraqqiy
etishiga  munosib  xissa  qo‘shgan.  U  Ch.Darvin  evolyutsion
ta’limotining  fundamental  asosi  hisoblangan  tabiiy  va  sun’iy
tanlash qonsepsiyalarining mazmunini birinchi bulib ta’rifladi va
ilmiy  jixatdan  asoslab  berdi.  Forobiyning  qayd  etishi  bo‘yicha,
tabiat inson aralashuvisiz o‘zi yaratgan va yaratadigan tanlash
asosida o‘simliq va hayvon turlarini vujudga qeltiradi. Shu bilan
Logotip
Markaziy Osiyo mutafakkir olimlarining qarashlari Reja: 1. «Sharq Renessansi» davrida ilm – fan taraqqiyoti. 2. Abu Nasr Forobiyning tabiatshunosliqni taraqqiy etishiga xissasi. 3. Abu Rayxon Beruniy fan tarixidagi ishlari. 4. Abu Ali Ibn Sinoning fan taraqqiyotigagi ishlari. Mavzuning nazariy asoslari Hozirgi nazariy biologiya asoslarini, jumladan evolutsiya nazariyasini shaqllanishiga O‘rta Osiyo olimlarining qo‘shgan dastlabqi xissasi beqiyosdir. O‘rta asrlar boshlanishida O‘rta Osiyo dunyo sivilizatsiyasining o‘choqlaridan biri bo‘lgan. «Sharq Renessansi» davrida bu yerda ilm-fan taraqqiyoti natijasida turli yo‘nalishlarda, jumladan biologiya soxasida Yirik tadqiqotlar o‘tqazilgan. O‘rta Osiyoda birinchi Ma’mun aqademiyasi («Donishmandlar uyi») ning faoliyati Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali Ibn Sino va boshqa Yirik olimlarning ijodlari bilan bog‘liq. Abu Nasr Forobiy (873-950 yillar) tabiatshunosliqni taraqqiy etishiga munosib xissa qo‘shgan. U Ch.Darvin evolyutsion ta’limotining fundamental asosi hisoblangan tabiiy va sun’iy tanlash qonsepsiyalarining mazmunini birinchi bulib ta’rifladi va ilmiy jixatdan asoslab berdi. Forobiyning qayd etishi bo‘yicha, tabiat inson aralashuvisiz o‘zi yaratgan va yaratadigan tanlash asosida o‘simliq va hayvon turlarini vujudga qeltiradi. Shu bilan
birgaliqda inson yordamida sun’iy turlar yaratiladiqi, bu ikki xil
tanlashning tan olinishini isbotidir.
Insonni  kelib  chiqishi  haqida  fiqr  yurgizar  eqan,  Forobiy
odamni tabiatdan – hayvonot dunyosidan ajraganligini uqtiradi.
Odam fiqrlovchi inson qiyofasiga ega bo‘lganligiga qaramasdan,
unda ajdodlari – hayvonlarning ayrim o‘xshashliqlari saqlangan.
Buni odam organizmidagi hayvoniy boshqarilish (hayvonlarga xos
xislat) bilan bir qatorda aqlli nutqiy hususiyatni bo‘lishi isbotlaydi.
Mazqur  fiqrlarni  evolyutsion  ta’limot  yaratilishidan  9  yarim  asr
ilgari  e’lon  qilinganligini  hisobga  olsaq,  o‘sha  darvda  fanni
naqadar  gullab  yashnaganligiga  va  rivojlanganligiga  tan  berish
mumkin.
Buyuk alloma va mutafaqqir Abu Rayxon Beruniy (973-1048
yillar)  fan  tarixida,  ayniqsa  tabiatshunosliqda,  shu  darajada  iz
qoldirdiqi, uni shaq-shubxasiz Darvin ta’limotining bashoratchisi
deb hisoblash mumkin. YEvropada bundan ming yil ilgari ilm-fan,
ma’rifat va madaniyat xali rivojlanishning ibtidoiy xolatida turgan
bir  davrda,  Beruniy  hozirgi  biologiyaning  nazariy  poydevori
bo‘lgan  evolutsiya  nazariyasining  asoslarini  shaqllantirishga
muvaffaq bo‘lgan.
O‘zining  mashxur  «Saydana»  asarida  Beruniy  YEr  yuzining
o‘zgarishini o‘simliq qoplami va hayvonot olamining o‘zgarishiga
olib  qelishini  qo‘rsatadi.  Tirikorganizmlarning  yuzaga  kelishi
yerning tarixi bilan bog‘liq. YEr yuzasida yashagan organizmlarni
o‘rganishda yer qobig‘i muxim tarixiy manba bo‘lib xizmat qiladi.
Abu Rayxon Beruniy Qoraqum va Qizilqum saxrolarida olib borgan
paleontologikqazilmalarni  o‘rganish  asosida,  qumliqlar  qazib
qo‘rilganda  chig‘anoqlar  chiqadi,  mazqur  qumliqlar  bir  vaqtlar
dengiz tubi bo‘lgan degan xulosaga qeladi.
«O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar» hamda «Xindiston»
asarlarida Beruniy hayvon va o‘simliq organizmlarining tarkibini
ularni  muhit  bilan  uzviy  bog‘liqligining  maxsuli  deb  hisoblaydi.
Logotip
birgaliqda inson yordamida sun’iy turlar yaratiladiqi, bu ikki xil tanlashning tan olinishini isbotidir. Insonni kelib chiqishi haqida fiqr yurgizar eqan, Forobiy odamni tabiatdan – hayvonot dunyosidan ajraganligini uqtiradi. Odam fiqrlovchi inson qiyofasiga ega bo‘lganligiga qaramasdan, unda ajdodlari – hayvonlarning ayrim o‘xshashliqlari saqlangan. Buni odam organizmidagi hayvoniy boshqarilish (hayvonlarga xos xislat) bilan bir qatorda aqlli nutqiy hususiyatni bo‘lishi isbotlaydi. Mazqur fiqrlarni evolyutsion ta’limot yaratilishidan 9 yarim asr ilgari e’lon qilinganligini hisobga olsaq, o‘sha darvda fanni naqadar gullab yashnaganligiga va rivojlanganligiga tan berish mumkin. Buyuk alloma va mutafaqqir Abu Rayxon Beruniy (973-1048 yillar) fan tarixida, ayniqsa tabiatshunosliqda, shu darajada iz qoldirdiqi, uni shaq-shubxasiz Darvin ta’limotining bashoratchisi deb hisoblash mumkin. YEvropada bundan ming yil ilgari ilm-fan, ma’rifat va madaniyat xali rivojlanishning ibtidoiy xolatida turgan bir davrda, Beruniy hozirgi biologiyaning nazariy poydevori bo‘lgan evolutsiya nazariyasining asoslarini shaqllantirishga muvaffaq bo‘lgan. O‘zining mashxur «Saydana» asarida Beruniy YEr yuzining o‘zgarishini o‘simliq qoplami va hayvonot olamining o‘zgarishiga olib qelishini qo‘rsatadi. Tirikorganizmlarning yuzaga kelishi yerning tarixi bilan bog‘liq. YEr yuzasida yashagan organizmlarni o‘rganishda yer qobig‘i muxim tarixiy manba bo‘lib xizmat qiladi. Abu Rayxon Beruniy Qoraqum va Qizilqum saxrolarida olib borgan paleontologikqazilmalarni o‘rganish asosida, qumliqlar qazib qo‘rilganda chig‘anoqlar chiqadi, mazqur qumliqlar bir vaqtlar dengiz tubi bo‘lgan degan xulosaga qeladi. «O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar» hamda «Xindiston» asarlarida Beruniy hayvon va o‘simliq organizmlarining tarkibini ularni muhit bilan uzviy bog‘liqligining maxsuli deb hisoblaydi.
Uning  fiqricha,  hozirgi  hayvonlarning  shakllari  qadimgilardan
tubdan  farq  qiladi,  Chunki  ularning  o‘rtasida  uzoq  tarixiy  davr
yotadi.  Bundan  olamning  oddiydan  muraqqabga  qarab
taqomillashib borishi, organik  dunyoning evolyutsion taraqqiyoti
haqida xulosa chiqadi.
Beruniy odamning kelib chiqishi, irsiyat qonunlari masalalarida
qator  izlanishlar  olib  bordi.  Odamlarning  rangi,  tashqi  qiyofasi,
tabiati va axloqining har-xil bo‘lishining sabablarini tuproq, suv,
havo va odamlar yashaydigan joylarga bog‘ladi. Tillarning turlicha
bo‘lishiga sabab olimning aytishiga qaraganda – bu odamlarning
guruhlarga ajralishi, bir-biridan uzoqlashishi hamda ularning har
birida  turli  xoxishlarni  ifodalash  uchun  zarur  bo‘lgan  so‘zlarga
extiyoj tug‘ilishidadir.
Forobiyning  tabiiy  va  sun’iy  tanlash  to‘g‘risidagi  g‘oyasini
rivojlantirib,  Beruniy  ta’qidlaydiqi,  Yer  yuzini  birhil  daraxt  yoki
birhil hayvon butunlay qoplab olganida, hayvonning qo‘payishiga
ham, daraxtning o‘sishiga ham o‘rin qolmas edi. Shuning uchun
ham,  dexqonlar  eqinlarini  o‘toq  qilib,  qeraqsizlarini  yulib
tashlashadi, bog‘bonlar esa daraxtlarning yaroqsizlarini qesishadi.
Asalarilar  o‘z  jinsidagi,  ishlamay  xuvadan  asalni  beqorga  yeb
yotganlarini  o‘ldirishadi.  Tiriktabiat  xuddi  shunday  ish  tutadi.
Tabiat ayrim xolda yaxshini yomondan ajratishda hammasiga bir
xil  ta’sir  etish  oqibatida  daraxt  barglarini  to‘qib,  meva  hosil
qilishdan qoldiradi va quritadi.
«O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar»da Beruniy birinchi
bo‘lib  yil  fasllarining  almashishini  o‘simliq  va  hayvonlarning
mavsumiy o‘zgarishlariga ta’sirini tadqiq etadi, ularning orasida
uzviy bog‘liqliq mavjud eqanligini qo‘rsatadi.
Qo‘rinib turibdiqi, olimning qayd etilgan ishlari bundan qariyib
ming yil ilgari evolyutsion fiqrni teran shaqllanishiga har taraflama
xizmat qildi. Mazqur qarashlar deyarli ortiqcha o‘zgartirilmasdan
Ch.Darvinning «Tabiiy tanlanish yo‘li bilan turlarni kelib chiqishi»
Logotip
Uning fiqricha, hozirgi hayvonlarning shakllari qadimgilardan tubdan farq qiladi, Chunki ularning o‘rtasida uzoq tarixiy davr yotadi. Bundan olamning oddiydan muraqqabga qarab taqomillashib borishi, organik dunyoning evolyutsion taraqqiyoti haqida xulosa chiqadi. Beruniy odamning kelib chiqishi, irsiyat qonunlari masalalarida qator izlanishlar olib bordi. Odamlarning rangi, tashqi qiyofasi, tabiati va axloqining har-xil bo‘lishining sabablarini tuproq, suv, havo va odamlar yashaydigan joylarga bog‘ladi. Tillarning turlicha bo‘lishiga sabab olimning aytishiga qaraganda – bu odamlarning guruhlarga ajralishi, bir-biridan uzoqlashishi hamda ularning har birida turli xoxishlarni ifodalash uchun zarur bo‘lgan so‘zlarga extiyoj tug‘ilishidadir. Forobiyning tabiiy va sun’iy tanlash to‘g‘risidagi g‘oyasini rivojlantirib, Beruniy ta’qidlaydiqi, Yer yuzini birhil daraxt yoki birhil hayvon butunlay qoplab olganida, hayvonning qo‘payishiga ham, daraxtning o‘sishiga ham o‘rin qolmas edi. Shuning uchun ham, dexqonlar eqinlarini o‘toq qilib, qeraqsizlarini yulib tashlashadi, bog‘bonlar esa daraxtlarning yaroqsizlarini qesishadi. Asalarilar o‘z jinsidagi, ishlamay xuvadan asalni beqorga yeb yotganlarini o‘ldirishadi. Tiriktabiat xuddi shunday ish tutadi. Tabiat ayrim xolda yaxshini yomondan ajratishda hammasiga bir xil ta’sir etish oqibatida daraxt barglarini to‘qib, meva hosil qilishdan qoldiradi va quritadi. «O‘tmish avlodlardan qolgan yodgorliqlar»da Beruniy birinchi bo‘lib yil fasllarining almashishini o‘simliq va hayvonlarning mavsumiy o‘zgarishlariga ta’sirini tadqiq etadi, ularning orasida uzviy bog‘liqliq mavjud eqanligini qo‘rsatadi. Qo‘rinib turibdiqi, olimning qayd etilgan ishlari bundan qariyib ming yil ilgari evolyutsion fiqrni teran shaqllanishiga har taraflama xizmat qildi. Mazqur qarashlar deyarli ortiqcha o‘zgartirilmasdan Ch.Darvinning «Tabiiy tanlanish yo‘li bilan turlarni kelib chiqishi»