Markaziy Osiyo va O‘zbekistonga hozirgi zamon sportining kirib kelishi (XIX asr oxiri – XX asrning boshlari)

Yuklangan vaqt

2024-06-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

56,8 KB


 
 
 
 
Markaziy Osiyo va O‘zbekistonga hozirgi zamon sportining kirib kelishi (XIX 
asr oxiri – XX asrning boshlari) 
 
Reja: 
 
1. 
XIX asrning oxiri-XX asrning boshlarida Markaziy Osiyoda 
zamonaviy sportning rivojlanishi.  
2. 
Maktab va gimnaziyalarda jismoniy tarbiya.  
3. 
Ma’rifatparvar jadidchilik harakati namoyandalarining jismoniy tarbiya 
to‘g‘risidagi fikrlari.  
4. 
A.Avloniyning “Turkiy guliston yoxud axloq” asarida jismoniy tarbiya 
to‘g‘risidagi qarashlari.  
5. 
Turkistonda ilk sport to‘garaklari va sport jamiyatlarining tuzilishi. 
 
O‘zbekiston mustaqilligi sharoitida sobiq Ittifoq davrida nashr etilgan o‘quv 
qo‘llanmalar va turli manbalarni o‘rganishda xolisona va tanqidiy yondashishni 
taqozo etmoqda. Milliy xususiyatlarimizni kamsitish, aholining jismoniy tarbiya va 
sport bilan shug‘ullanishini ta’minlashda bir tomonlama yondashganlik hodisalari 
tanqidiy ravishda ifoda etilmagan. Sobiq ittifoq davrida Turkiston o‘lkasidagi tarixiy 
voqeliklar ataylab buzib ko‘rsatildi. Chunki chor Rossiyasining bu o‘lkaga turli 
bahonalar bilan kirib kelishining asosiy sababi bosqinchilik edi. Rossiyaning 
bosqinchilik yurishi XIX asrning ikkinchi yarmiga to‘g‘ri keladi.  
Tarixiy manbalardan ma’lumki, XVI asrdan – XIX asrning birinchi 
yarmigacha O‘rta Osiyo hududi uchta xonlikka bo‘lingan edi: Buhoro amirligi, Xiva 
va Qo‘qon xonliklari. O‘zbek xonliklaridagi ijtimoiy va davlat tuzumi feodal 
tuzumidan iborat edi. Bu davlatlarning boshqaruv shakli feodal monarxiyalardan 
iborat bo‘lgan. 
Markaziy Osiyo va O‘zbekistonga hozirgi zamon sportining kirib kelishi (XIX asr oxiri – XX asrning boshlari) Reja: 1. XIX asrning oxiri-XX asrning boshlarida Markaziy Osiyoda zamonaviy sportning rivojlanishi. 2. Maktab va gimnaziyalarda jismoniy tarbiya. 3. Ma’rifatparvar jadidchilik harakati namoyandalarining jismoniy tarbiya to‘g‘risidagi fikrlari. 4. A.Avloniyning “Turkiy guliston yoxud axloq” asarida jismoniy tarbiya to‘g‘risidagi qarashlari. 5. Turkistonda ilk sport to‘garaklari va sport jamiyatlarining tuzilishi. O‘zbekiston mustaqilligi sharoitida sobiq Ittifoq davrida nashr etilgan o‘quv qo‘llanmalar va turli manbalarni o‘rganishda xolisona va tanqidiy yondashishni taqozo etmoqda. Milliy xususiyatlarimizni kamsitish, aholining jismoniy tarbiya va sport bilan shug‘ullanishini ta’minlashda bir tomonlama yondashganlik hodisalari tanqidiy ravishda ifoda etilmagan. Sobiq ittifoq davrida Turkiston o‘lkasidagi tarixiy voqeliklar ataylab buzib ko‘rsatildi. Chunki chor Rossiyasining bu o‘lkaga turli bahonalar bilan kirib kelishining asosiy sababi bosqinchilik edi. Rossiyaning bosqinchilik yurishi XIX asrning ikkinchi yarmiga to‘g‘ri keladi. Tarixiy manbalardan ma’lumki, XVI asrdan – XIX asrning birinchi yarmigacha O‘rta Osiyo hududi uchta xonlikka bo‘lingan edi: Buhoro amirligi, Xiva va Qo‘qon xonliklari. O‘zbek xonliklaridagi ijtimoiy va davlat tuzumi feodal tuzumidan iborat edi. Bu davlatlarning boshqaruv shakli feodal monarxiyalardan iborat bo‘lgan.
 
 
XVIII-XIX asrlarda xonliklarda qo‘shinlar muntazam armiya tariqasida 
bo‘lmasdan, balki asosan otliq navkarlardan iborat edi. Navkarlar xon 
xizmatkorlarining alohida toifasi bo‘lib, soliqlardan ozod qilib qo‘yilar va urush 
boshlanib qolgan taqdirda butun qurol-yaroqlari va o‘zlarining jangovar otlari bilan 
kelib, viloyat hokimi yoki bekning qo‘l ostida to‘planishga majbur edilar. 
Buxoro amirligida davlat boshqaruvi va qo‘shin. Xonlikda hokimiyat 
huquqi chegaralanmagan amirlar ixtiyorida bo‘lgan. Jamiyat hayoti shariat 
qonunlariga asoslangan holda shakllantirilgan edi. Xonlikda shayxulislom katta 
mavqega ega bo‘lgan. U eng yirik ruhoniy va sud ishlarining sardori hisoblanib, 
jamiyatning ma’naviy hayotini boshqargan. Undan keyingi o‘rinda qozikalon (oliy 
sud) turgan. Shuningdek, qo‘shin uchun alohida qozi tayinlangan.  
Xonlikdagi qo‘shin tuzilishiga doir ayrim ma’lumotlarga ko‘ra, u asosan 
otliqlardan tashkil topib, markaz, o‘ng va chap qanotlarga bo‘lingan. Markaz harbiy 
qismining oldingi safida bayroqdor jangchilar turgan. Rus manbalarining 
ko‘rsatishicha, xonlik qo‘shinida misdan 13 ta kichkina to‘p, yetarli darajada porox 
bo‘lgan. XVIII asrning oxirgi choragiga doir ma’lumotlarga qaraganda, xon 10 ming 
kishi atrofida qo‘shin to‘plash imkoniga ega edi. XIX asrning boshlarida cho‘yandan 
yasalgan to‘plardan foydalanilgan.    
XIX asrning boshlarida yollanma askarlarning soni 19 ming kishiga borib, 
turli shahar va harbiy istehkomlarda harbiy xizmatni o‘taganlar. XIX asrning 
o‘rtalarida esa, harbiy qismlarning soni ancha oshib, to‘plardan va miltiqlardan 
foydalanish nisbatan kuchayib bordi. Qo‘shinda askarlarning soniga qarab yuzboshi 
va mingboshi singari harbiy lavozimlar mavjud edi. Umumiy qo‘mondonlikni 
lashkarboshi ado etgan. Harbiy sarkardalarga qilgan xizmatlari uchun tanho yer 
tomorqalari tortiq qilingan, oddiy navkarlarga esa xizmatlari evaziga har yili 
bug‘doy, kiyim-kechak va bir oz pul berilgan. Navkarlarning oti o‘lib qolsa hazina 
hisobidan unga boshqa ot berilgan. Navkarlarning bir oz qismidagina pilta miltiqlar 
bo‘lib, ko‘pchiligi nayza va qilichlar bilan qurollangan edi. Hatto, XIX asrning 
boshlarida ham kamon o‘qlar keng tarqalgan edi. Ba’zi navkarlarning temir yoki 
charm qalqonlari bo‘lib, ular sovut kiyib olishardi. 
XVIII-XIX asrlarda xonliklarda qo‘shinlar muntazam armiya tariqasida bo‘lmasdan, balki asosan otliq navkarlardan iborat edi. Navkarlar xon xizmatkorlarining alohida toifasi bo‘lib, soliqlardan ozod qilib qo‘yilar va urush boshlanib qolgan taqdirda butun qurol-yaroqlari va o‘zlarining jangovar otlari bilan kelib, viloyat hokimi yoki bekning qo‘l ostida to‘planishga majbur edilar. Buxoro amirligida davlat boshqaruvi va qo‘shin. Xonlikda hokimiyat huquqi chegaralanmagan amirlar ixtiyorida bo‘lgan. Jamiyat hayoti shariat qonunlariga asoslangan holda shakllantirilgan edi. Xonlikda shayxulislom katta mavqega ega bo‘lgan. U eng yirik ruhoniy va sud ishlarining sardori hisoblanib, jamiyatning ma’naviy hayotini boshqargan. Undan keyingi o‘rinda qozikalon (oliy sud) turgan. Shuningdek, qo‘shin uchun alohida qozi tayinlangan. Xonlikdagi qo‘shin tuzilishiga doir ayrim ma’lumotlarga ko‘ra, u asosan otliqlardan tashkil topib, markaz, o‘ng va chap qanotlarga bo‘lingan. Markaz harbiy qismining oldingi safida bayroqdor jangchilar turgan. Rus manbalarining ko‘rsatishicha, xonlik qo‘shinida misdan 13 ta kichkina to‘p, yetarli darajada porox bo‘lgan. XVIII asrning oxirgi choragiga doir ma’lumotlarga qaraganda, xon 10 ming kishi atrofida qo‘shin to‘plash imkoniga ega edi. XIX asrning boshlarida cho‘yandan yasalgan to‘plardan foydalanilgan. XIX asrning boshlarida yollanma askarlarning soni 19 ming kishiga borib, turli shahar va harbiy istehkomlarda harbiy xizmatni o‘taganlar. XIX asrning o‘rtalarida esa, harbiy qismlarning soni ancha oshib, to‘plardan va miltiqlardan foydalanish nisbatan kuchayib bordi. Qo‘shinda askarlarning soniga qarab yuzboshi va mingboshi singari harbiy lavozimlar mavjud edi. Umumiy qo‘mondonlikni lashkarboshi ado etgan. Harbiy sarkardalarga qilgan xizmatlari uchun tanho yer tomorqalari tortiq qilingan, oddiy navkarlarga esa xizmatlari evaziga har yili bug‘doy, kiyim-kechak va bir oz pul berilgan. Navkarlarning oti o‘lib qolsa hazina hisobidan unga boshqa ot berilgan. Navkarlarning bir oz qismidagina pilta miltiqlar bo‘lib, ko‘pchiligi nayza va qilichlar bilan qurollangan edi. Hatto, XIX asrning boshlarida ham kamon o‘qlar keng tarqalgan edi. Ba’zi navkarlarning temir yoki charm qalqonlari bo‘lib, ular sovut kiyib olishardi.
 
 
XIX asrning boshlarida Buxoro amirligida 3600 ga yaqin navkar bo‘lgan. Bu 
navkarlarning bir qismi professional jangchilar bo‘lib, otish va nayza uloqtirishda 
mohir mergan bo‘lganlar. Ular Buxoroning o‘zida  turar edilar. 
Buxoroda muntazam qo‘shinlar faqat  XIX asrning 30-yillarida paydo bo‘ldi 
va ular sarbozlar deb atalardi. 2 ming nafar sarbozlar o‘ziga xos kalta, qizil forma 
mundir kiyib yurar, nayzali miltiq va to‘pponchalar bilan qurollangan edilar. 
Sarbozlar oddiy xalq orasidan tanlab olinar edi. Har yili ularga harbiy yurish va 
qurolni ishlatish usullari o‘rgatilardi. Sarbozlar qo‘shini XIX asrning o‘rtalarida 80 
ga yaqin to‘p bilan qurollangan va amirning asosiy kuchi hisoblangan. Sarbozlar 
shahar tashqarisida, qishloqda oilalari bilan birga yashar va xizmatdan bo‘sh 
vaqtlarida o‘z xo‘jaliklari bilan shug‘ullanardilar. Urush vaqtida qamal va boshqa 
ishlarni bajarish uchun dehqonlardan yordamchi lashkarlar – qoracherik olinar edi. 
Bu majburiyat  dehqonlar uchun juda og‘ir edi. 
Madaniy hayotda ham ancha ishlar qilingan. Xon saroyida nodir asarlarni 
o‘z ichiga olgan kutubxonaning bo‘lishi diqqatga sazovordir. Misol tariqsida 
Abdulazizxon va Abdullaxonning kutubxonalarini ko‘rsatish mumkin. Bu ilm-
ma’rifat dargohida mohir xattotlar va musavvirlar ishlab nodir asarlarni tayyorlash 
va bezashga alohida ahamiyat berilgan. Adabiyot, tarix va boshqa fanlar sohasida 
qimmatli asarlar yaratilganligi ma’lum. 
Xiva xonligida davlat boshqaruvi va qo‘shin. Xonlik taxtida eng ko‘p 
o‘tirgan xonlardan biri Sayid Muhammad Rahim II (1865-1910) bo‘ldi. Xonlikda 
davlat tuzilishi Buxoronikidan deyarli farq qilmagan. Xon huquqi chegaralanmagan 
holda davlatni boshqargan. Undan keyingi eng nufuzli lavozim vazir yoki qushbegi 
hisoblanib, soliqlarni to‘plash va umuman xonning barcha topshiriqlarini bajarish 
bilan shug‘ullangan. Shaharlarni hokimlar va ularning yordamchilari bo‘lmish 
yuzboshilar va oqsoqollar idora qilganlar. Xonlik hayotida shayxulislom (oxun) va 
mufti salmoqli o‘rin egallagan.  
Xonlikning qo‘shini asosan otliqlardan iborat bo‘lib, unga lashkarboshi 
qo‘mondonlik qilgan. Xiva xonligida otliq qo‘shin bilan bir qatorda piyoda qo‘shini 
ham bor edi, lekin otliq qo‘shinlar piyoda qo‘shinlarga qaraganda 8-9 baravar ko‘p 
XIX asrning boshlarida Buxoro amirligida 3600 ga yaqin navkar bo‘lgan. Bu navkarlarning bir qismi professional jangchilar bo‘lib, otish va nayza uloqtirishda mohir mergan bo‘lganlar. Ular Buxoroning o‘zida turar edilar. Buxoroda muntazam qo‘shinlar faqat XIX asrning 30-yillarida paydo bo‘ldi va ular sarbozlar deb atalardi. 2 ming nafar sarbozlar o‘ziga xos kalta, qizil forma mundir kiyib yurar, nayzali miltiq va to‘pponchalar bilan qurollangan edilar. Sarbozlar oddiy xalq orasidan tanlab olinar edi. Har yili ularga harbiy yurish va qurolni ishlatish usullari o‘rgatilardi. Sarbozlar qo‘shini XIX asrning o‘rtalarida 80 ga yaqin to‘p bilan qurollangan va amirning asosiy kuchi hisoblangan. Sarbozlar shahar tashqarisida, qishloqda oilalari bilan birga yashar va xizmatdan bo‘sh vaqtlarida o‘z xo‘jaliklari bilan shug‘ullanardilar. Urush vaqtida qamal va boshqa ishlarni bajarish uchun dehqonlardan yordamchi lashkarlar – qoracherik olinar edi. Bu majburiyat dehqonlar uchun juda og‘ir edi. Madaniy hayotda ham ancha ishlar qilingan. Xon saroyida nodir asarlarni o‘z ichiga olgan kutubxonaning bo‘lishi diqqatga sazovordir. Misol tariqsida Abdulazizxon va Abdullaxonning kutubxonalarini ko‘rsatish mumkin. Bu ilm- ma’rifat dargohida mohir xattotlar va musavvirlar ishlab nodir asarlarni tayyorlash va bezashga alohida ahamiyat berilgan. Adabiyot, tarix va boshqa fanlar sohasida qimmatli asarlar yaratilganligi ma’lum. Xiva xonligida davlat boshqaruvi va qo‘shin. Xonlik taxtida eng ko‘p o‘tirgan xonlardan biri Sayid Muhammad Rahim II (1865-1910) bo‘ldi. Xonlikda davlat tuzilishi Buxoronikidan deyarli farq qilmagan. Xon huquqi chegaralanmagan holda davlatni boshqargan. Undan keyingi eng nufuzli lavozim vazir yoki qushbegi hisoblanib, soliqlarni to‘plash va umuman xonning barcha topshiriqlarini bajarish bilan shug‘ullangan. Shaharlarni hokimlar va ularning yordamchilari bo‘lmish yuzboshilar va oqsoqollar idora qilganlar. Xonlik hayotida shayxulislom (oxun) va mufti salmoqli o‘rin egallagan. Xonlikning qo‘shini asosan otliqlardan iborat bo‘lib, unga lashkarboshi qo‘mondonlik qilgan. Xiva xonligida otliq qo‘shin bilan bir qatorda piyoda qo‘shini ham bor edi, lekin otliq qo‘shinlar piyoda qo‘shinlarga qaraganda 8-9 baravar ko‘p
 
 
edi. Xiva xonligida 13 mingdan ko‘proq otliq navkarlari bor edi. Navkarlarga qilgan 
xizmatlari evaziga suvli yerlar berilib, ular soliqlardan ozod qilinar edilar. 
Askarlar tinchlik paytlarida dehqonchilik va boshqa kasblar bilan 
shug‘ullanganlar. Bunday askarlikka yozilgan kishilar soni XIX asrning 30-yillarida 
40 ming kishiga borgan. Askarlik xizmatidagilar soliqlardan va jamoa ishlaridan 
ozod etilib, har bir kishi yurishda qatnashganligi uchun 5 oltin tanga olgan. Xonning 
xohishiga ko‘ra o‘zini ko‘rsatgan harbiy lavozimdagilar 10, 20, 50,100 va undan 
ko‘proq miqdorda oltin tanga olishgan. Biylarga 50 tangadan 100 tangagacha, 
yuzboshilarga 10 tangadan 20 tangagacha maosh tayinlangan.  
Xon saroyida yaxshi qurollangan 1000 kishi xizmat qilgan. Qo‘shinning 
asosiy qismi qilich, o‘q-yoy va nayza bilan qurollangan. Oz miqdorda pilta miltiq va 
to‘plar bor edi. Unda o‘zbeklar bilan bir qatorda turkmanlar, qozoqlar va 
qoraqalpoqlar xizmat qilganlar. Xiva xonligining qo‘shini harbiy texnika jihatdan 
ancha orqada edi. 
Xonlikda madrasalar qurishga katta e’tibor qaratilgan. 14 madrasa bunyod 
etilgan. Mingdan ortiq masjidlar din va xalq xizmatida edi. Maktablarda ham hayot 
qaynagan. Madrasalarning ko‘pligi savodxonlikning ancha yuqori darajada 
bo‘lganligidan darak beradi. Xonlikda san’at sohasida ham olg‘a siljishlar yuz 
berganligi haqida ma’lumotlar bor. Bu davrda Xiva xonligi uzoq va mashaqqatli 
yo‘lni bosib, siyosiy tomondan ko‘proq o‘zaro chiqishmovchiliklar va qonli urushlar 
girdobida hayot kechirdi. XVIII asr va XIX asrning birinchi yarmida xonlikda 
birmuncha qulay sharoit yuzaga kelgan bo‘lsada, lekin fan va madaniyatning 
izchillik bilan rivojlanishiga o‘zaro yo‘l urushlar yo‘l bermadi.  
Qo‘qon xonligida davlat boshqaruvi va qo‘shin. Qo‘qon xonligidagi 
hokimiyatni boshqaruv tartiblari Buxoro va Xiva xonliklaridan deyarli farq 
qilmagan. Bu yerda ham xon cheklanmagan huquqga ega bo‘lib, o‘zining xohish-
irodasiga ko‘ra ish yuritgan. Qo‘shinda mingboshi, beshyuzboshi, yuzboshi va 
o‘nboshi lavozimlari bo‘lgan. Uning muayyan qismi muntazam xizmatni o‘tab, 
ko‘pchiligi tinchlik paytida dehqonchilik, hunarmandchilik va boshqa ishlar bilan 
shug‘ullangan. Harbiy xizmatni o‘tovchilarga bir ot va egar-jabduq berilgan. 
edi. Xiva xonligida 13 mingdan ko‘proq otliq navkarlari bor edi. Navkarlarga qilgan xizmatlari evaziga suvli yerlar berilib, ular soliqlardan ozod qilinar edilar. Askarlar tinchlik paytlarida dehqonchilik va boshqa kasblar bilan shug‘ullanganlar. Bunday askarlikka yozilgan kishilar soni XIX asrning 30-yillarida 40 ming kishiga borgan. Askarlik xizmatidagilar soliqlardan va jamoa ishlaridan ozod etilib, har bir kishi yurishda qatnashganligi uchun 5 oltin tanga olgan. Xonning xohishiga ko‘ra o‘zini ko‘rsatgan harbiy lavozimdagilar 10, 20, 50,100 va undan ko‘proq miqdorda oltin tanga olishgan. Biylarga 50 tangadan 100 tangagacha, yuzboshilarga 10 tangadan 20 tangagacha maosh tayinlangan. Xon saroyida yaxshi qurollangan 1000 kishi xizmat qilgan. Qo‘shinning asosiy qismi qilich, o‘q-yoy va nayza bilan qurollangan. Oz miqdorda pilta miltiq va to‘plar bor edi. Unda o‘zbeklar bilan bir qatorda turkmanlar, qozoqlar va qoraqalpoqlar xizmat qilganlar. Xiva xonligining qo‘shini harbiy texnika jihatdan ancha orqada edi. Xonlikda madrasalar qurishga katta e’tibor qaratilgan. 14 madrasa bunyod etilgan. Mingdan ortiq masjidlar din va xalq xizmatida edi. Maktablarda ham hayot qaynagan. Madrasalarning ko‘pligi savodxonlikning ancha yuqori darajada bo‘lganligidan darak beradi. Xonlikda san’at sohasida ham olg‘a siljishlar yuz berganligi haqida ma’lumotlar bor. Bu davrda Xiva xonligi uzoq va mashaqqatli yo‘lni bosib, siyosiy tomondan ko‘proq o‘zaro chiqishmovchiliklar va qonli urushlar girdobida hayot kechirdi. XVIII asr va XIX asrning birinchi yarmida xonlikda birmuncha qulay sharoit yuzaga kelgan bo‘lsada, lekin fan va madaniyatning izchillik bilan rivojlanishiga o‘zaro yo‘l urushlar yo‘l bermadi. Qo‘qon xonligida davlat boshqaruvi va qo‘shin. Qo‘qon xonligidagi hokimiyatni boshqaruv tartiblari Buxoro va Xiva xonliklaridan deyarli farq qilmagan. Bu yerda ham xon cheklanmagan huquqga ega bo‘lib, o‘zining xohish- irodasiga ko‘ra ish yuritgan. Qo‘shinda mingboshi, beshyuzboshi, yuzboshi va o‘nboshi lavozimlari bo‘lgan. Uning muayyan qismi muntazam xizmatni o‘tab, ko‘pchiligi tinchlik paytida dehqonchilik, hunarmandchilik va boshqa ishlar bilan shug‘ullangan. Harbiy xizmatni o‘tovchilarga bir ot va egar-jabduq berilgan.
 
 
Yuzboshi bir yilga – 147 so‘m, ellikboshiga – 98 so‘m, o‘nboshiga – 65 so‘m, oddiy 
sarbozga – 48 so‘m haq to‘langan. Viloyatlardagi qo‘shin hokim tomonidan 
ta’minlangan, poytaxtdagisi hukumat zimmasida bo‘lgan. Qo‘shin qilich, nayza, 
piltali miltiq va to‘plar bilan qurollangan bo‘lib, harbiy mahorat ancha pastlashib 
ketgan edi. Ichki o‘zaro to‘qnashuvlar, ayniqsa, Buxoro xonligi bilan urushlar 
qo‘shinning tinkasini quritgandi. 
XIX asr davomida qimmatli tarixiy asarlar yaratildi. 1822-yili Mirza 
Qalandar Isfaragiy tomonidan «Shohnoma» asari nihoyasiga yetkazildi. Bu 
manbada xonlikning tarixiga doir qiziqarli  ma’lumotlar keltirilgan.  
Xonlikda maktab-madrasalarda savod chiqarish bilan birga diniy va qisman 
dunyoviy fanlar bo‘yicha mashg‘ulotlar o‘tkazilgan. Ularda ta’lim va tarbiya olgan 
kishilar orasidan mashhur shoirlar, olimlar yetishib chiqqan.  
Ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot va uchta xonlikda yuzaga kelgan salbiy 
o‘zgarishlar ular o‘rtasidagi aloqalarning uzilishi, o‘zaro nizolar, tashqi kuchlarning 
ta’siri va ichki ziddiyatlar bilan bog‘lik bo‘lgan. XIX asr boshida yuz bergan ma’lum 
iqtisodiy jonlanish Afg‘oniston, Eron, Xitoy, Misr va Rossiya bilan o‘rnatilgan 
iqtisodiy aloqalarga borib taqaladi. Xonliklarda tashqi mamlakatlar bilan iqtisodiy 
va diplomatik aloqalarni rivojlantirish bilan birga adabiyot, san’at, tarih va boshqa 
muhim ijtimoiy fanlar, me’morchilik va hunarmandchilik sohalari  ravnaqiga katta 
e’tibor berilgan. 
Xonliklarning ijtimoiy-siyosiy va madaniy hayotiga asketizm (yunoncha 
askesis - his-tuyg‘ular ta’siri va dunyoviy hayot tarzidan voz kechish da’vatiga 
tayangan diniy tamoyil)  diniy aqidalariga asoslangan musulmon dini katta ta’sir 
ko‘rsatib kelgan. Xonliklarda ta’lim tizimi faqat diniy o‘quv muassasalaridan iborat 
bo‘lgan. Ta’lim muassasalarining asosiy turlariga boshlang‘ich ma’lumot beradigan 
maktab hamda o‘rta va oliy diniy ta’lim beradigan madrasalar kirgan edi. 
Madrasalarda talabalar diniy falsafa, arab tilining grammatikasi, musulmon 
huquqlari, mantiq ilmlarini o‘rganishgan. Maktab va madrasalarda jismoniy tarbiya 
darslari bo‘lmagan. Jismoniy mashq bajarish, hatto serharakat o‘yinlar o‘ynash ham 
ruhsat etilmagan. 
Yuzboshi bir yilga – 147 so‘m, ellikboshiga – 98 so‘m, o‘nboshiga – 65 so‘m, oddiy sarbozga – 48 so‘m haq to‘langan. Viloyatlardagi qo‘shin hokim tomonidan ta’minlangan, poytaxtdagisi hukumat zimmasida bo‘lgan. Qo‘shin qilich, nayza, piltali miltiq va to‘plar bilan qurollangan bo‘lib, harbiy mahorat ancha pastlashib ketgan edi. Ichki o‘zaro to‘qnashuvlar, ayniqsa, Buxoro xonligi bilan urushlar qo‘shinning tinkasini quritgandi. XIX asr davomida qimmatli tarixiy asarlar yaratildi. 1822-yili Mirza Qalandar Isfaragiy tomonidan «Shohnoma» asari nihoyasiga yetkazildi. Bu manbada xonlikning tarixiga doir qiziqarli ma’lumotlar keltirilgan. Xonlikda maktab-madrasalarda savod chiqarish bilan birga diniy va qisman dunyoviy fanlar bo‘yicha mashg‘ulotlar o‘tkazilgan. Ularda ta’lim va tarbiya olgan kishilar orasidan mashhur shoirlar, olimlar yetishib chiqqan. Ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot va uchta xonlikda yuzaga kelgan salbiy o‘zgarishlar ular o‘rtasidagi aloqalarning uzilishi, o‘zaro nizolar, tashqi kuchlarning ta’siri va ichki ziddiyatlar bilan bog‘lik bo‘lgan. XIX asr boshida yuz bergan ma’lum iqtisodiy jonlanish Afg‘oniston, Eron, Xitoy, Misr va Rossiya bilan o‘rnatilgan iqtisodiy aloqalarga borib taqaladi. Xonliklarda tashqi mamlakatlar bilan iqtisodiy va diplomatik aloqalarni rivojlantirish bilan birga adabiyot, san’at, tarih va boshqa muhim ijtimoiy fanlar, me’morchilik va hunarmandchilik sohalari ravnaqiga katta e’tibor berilgan. Xonliklarning ijtimoiy-siyosiy va madaniy hayotiga asketizm (yunoncha askesis - his-tuyg‘ular ta’siri va dunyoviy hayot tarzidan voz kechish da’vatiga tayangan diniy tamoyil) diniy aqidalariga asoslangan musulmon dini katta ta’sir ko‘rsatib kelgan. Xonliklarda ta’lim tizimi faqat diniy o‘quv muassasalaridan iborat bo‘lgan. Ta’lim muassasalarining asosiy turlariga boshlang‘ich ma’lumot beradigan maktab hamda o‘rta va oliy diniy ta’lim beradigan madrasalar kirgan edi. Madrasalarda talabalar diniy falsafa, arab tilining grammatikasi, musulmon huquqlari, mantiq ilmlarini o‘rganishgan. Maktab va madrasalarda jismoniy tarbiya darslari bo‘lmagan. Jismoniy mashq bajarish, hatto serharakat o‘yinlar o‘ynash ham ruhsat etilmagan.
 
 
Shunga qaramasdan, xalq o‘zlarining milliy o‘yinlarini tashkil qilishni 
davom ettirdi. Kurash, poyga, uloq, darbozlik, akrobatika, harakatli o‘yinlar keng 
tarqaldi. Navro‘z, hosil bayrami va boshqa udumlarga bag‘ishlangan xalq sayllari 
hamda katta to‘ylarda polvonlarning bellashuvi, mohir chavandozlarning 
chaqqonligi, darboz o‘yinlari, arqon tortishish, tosh ko‘tarish kabi o‘yin va 
namoyishlari hammani hayratga solar va juda qiziqarli bo‘lgan.  
Markaziy Osiyo hududida yashagan ajdodlarimizdan meros qolgan juda 
ko‘p boy manbalar mavjud. Bunday tugamas boyliklar orasida jismoniy madaniyat 
alohida ahamiyat kasb etadi. Jismoniy madaniyat insonlarni bolalikdan sog‘lom 
qilib o‘stirish, ularning jismoniy va madaniy kamolotini ravnaq toptirishi, sog‘lom 
turmush 
kechirish, 
mehnat 
qobiliyatini 
oshirish, 
uzoq 
umr 
ko‘rishga 
ko‘maklashuvchi muayyan faoliyatdir. Bunda ajdodlarimizning ov qurollarini 
yasash, tog‘, daryo, cho‘llarda vahshiy hayvonlarni tutish uchun kuch-quvvat, 
epchillik, merganlikni o‘rganganlar. Bunda otda turib kamondan o‘q otish, nayza 
sanchish, kurashish, piyoda yugurish, to‘siqlardan o‘tish, an’anaviy urf-odatlar, 
ommaviy sayllarda harakatli o‘yinlarni tashkil qilish kabi murakkab mashqlarni 
bajaiganlar. Turli janglarda bu qurollardan mohirona foydalanganlar. 
Xalq o‘z udumlari va an’analarida kurash, ot o‘yinlari, qilichbozlik, darboz, 
poyga va turli harakatli o‘yinlardan foydalanganlar. Bu tadbirlar yoshlarni kuchli 
bo‘lishi, Vatanni sevish, kasbni egallash va uddaburonlikka chorlagan. 
Markaziy Osiyoda jismoniy tarbiya doimo an’anaviy hususiyatlarga ega 
bo‘lgan. Jismoniy mashqlar empirik tarzda (yunoncha empeiria - tajriba yo‘li bilan) 
vujudga kelgan va ilmga asoslanmagan bo‘lsa ham, hamisha chuqur halq 
an’analarini o‘zida saqlab kelgan. Jumladan, milliy jismoniy madaniyat asosini 
ifodalovchi jismoniy tarbiyaning milliy shakllari, vositalari va uslublari 
shakllantirilib borilgan.  
Markaziy Osiyoda asosan kurash turlari va chavandozlik sport sifatida 
shakllangan bo‘lib, musobaqalar halq bayramlari, milliy sayillar va turli tantanalarda 
tashkil qilingan. Askarlar harbiy-jismoniy tayyorgarligi milliy jismoniy tarbiya 
Shunga qaramasdan, xalq o‘zlarining milliy o‘yinlarini tashkil qilishni davom ettirdi. Kurash, poyga, uloq, darbozlik, akrobatika, harakatli o‘yinlar keng tarqaldi. Navro‘z, hosil bayrami va boshqa udumlarga bag‘ishlangan xalq sayllari hamda katta to‘ylarda polvonlarning bellashuvi, mohir chavandozlarning chaqqonligi, darboz o‘yinlari, arqon tortishish, tosh ko‘tarish kabi o‘yin va namoyishlari hammani hayratga solar va juda qiziqarli bo‘lgan. Markaziy Osiyo hududida yashagan ajdodlarimizdan meros qolgan juda ko‘p boy manbalar mavjud. Bunday tugamas boyliklar orasida jismoniy madaniyat alohida ahamiyat kasb etadi. Jismoniy madaniyat insonlarni bolalikdan sog‘lom qilib o‘stirish, ularning jismoniy va madaniy kamolotini ravnaq toptirishi, sog‘lom turmush kechirish, mehnat qobiliyatini oshirish, uzoq umr ko‘rishga ko‘maklashuvchi muayyan faoliyatdir. Bunda ajdodlarimizning ov qurollarini yasash, tog‘, daryo, cho‘llarda vahshiy hayvonlarni tutish uchun kuch-quvvat, epchillik, merganlikni o‘rganganlar. Bunda otda turib kamondan o‘q otish, nayza sanchish, kurashish, piyoda yugurish, to‘siqlardan o‘tish, an’anaviy urf-odatlar, ommaviy sayllarda harakatli o‘yinlarni tashkil qilish kabi murakkab mashqlarni bajaiganlar. Turli janglarda bu qurollardan mohirona foydalanganlar. Xalq o‘z udumlari va an’analarida kurash, ot o‘yinlari, qilichbozlik, darboz, poyga va turli harakatli o‘yinlardan foydalanganlar. Bu tadbirlar yoshlarni kuchli bo‘lishi, Vatanni sevish, kasbni egallash va uddaburonlikka chorlagan. Markaziy Osiyoda jismoniy tarbiya doimo an’anaviy hususiyatlarga ega bo‘lgan. Jismoniy mashqlar empirik tarzda (yunoncha empeiria - tajriba yo‘li bilan) vujudga kelgan va ilmga asoslanmagan bo‘lsa ham, hamisha chuqur halq an’analarini o‘zida saqlab kelgan. Jumladan, milliy jismoniy madaniyat asosini ifodalovchi jismoniy tarbiyaning milliy shakllari, vositalari va uslublari shakllantirilib borilgan. Markaziy Osiyoda asosan kurash turlari va chavandozlik sport sifatida shakllangan bo‘lib, musobaqalar halq bayramlari, milliy sayillar va turli tantanalarda tashkil qilingan. Askarlar harbiy-jismoniy tayyorgarligi milliy jismoniy tarbiya
 
 
shakllari yordamida amalga oshirilgan va mamlakatni jasurona himoya qilish yo‘lida 
ko‘p asrlar davomida to‘plangan tajribalar umumlashtirilgan.  
XIX asrning ikkinchi yarmida Toshkent, Samarqand va Farg‘onada hukm 
surgan Turkiston general-gubernatorlik hududida jismoniy madaniyat rus 
madaniyatining tarkibiy qismi bo‘lib kelgan va dastavval mahalliy milliy madaniyat 
bilan uzviy bog‘liq bo‘lmagan. Shu yillar davomida Turkistonda zamonaviy sport 
turlari joriy etilmay kelgan va mahalliy millatga mansub aholi tarkibidan etakchi 
sportchilar etishib chiqmagan. Turkiston general-gubernatori mahalliy millat 
vakillarining sport jamiyatini tuzishga qat’iy qarshilik qilgan. 
XIX asr oxiri – XX asrning dastlabki yillari O‘zbekistonda zamonaviy sport  
turlari kirib kelgan va keng tarqalgan. Bunda rus madaniyati bilan o‘rnatilgan 
aloqalar jismoniy madaniyat va sport tizimida ham kuzatiladi.    
Turkiston o‘lkasi - O‘zbekistonda jismoniy madaniyat va zamonaviy sport 
tizimining shakllanishi va rivoshlanish tarixini shartli ravishda quyidagi davrlarga 
ajratish mumkin:  
 
1860–1890 yillar – ruslarning dastlab ilmiy ekspeditsiyalar tarkibida, 
keyin esa  rus armiyasi bosqini oqibatida Turkistonga kelishi.  
 
1890–1920 yillar – rus aholisini Turkistonga ommaviy ko‘chib kelishi 
va ular tarkibida mavjud bo‘lgan ko‘plab ziyolilar va pedagoglarning mahalliy aholi 
o‘rtasida rus madaniyatini shakllantirishlari.   
 
1920–1950 yillar – O‘zbekistonda sobiq ittifoq jismoniy tarbiyasi 
tizimiga asoslangan jismoniy madaniyat va sportni shakllanishi hamda rivojlanishi.  
XIX asr oxiri – XX asrning dastlabki yillarida O‘rta Osiyo hududlarida sport 
turlarining rivojlanishiga real imkoniyatlar paydo bo‘lgan. Rus xalqini Turkiston 
o‘lkasiga ommaviy ko‘chib o‘tishi, birinchidan zamonaviy sport turlarini 
rivojlantirishga imkon yaratgan bo‘lsa, ikkinchidan mahalliy aholini jismoniy 
tarbiya va sport bilan shug‘ullanishiga turtki bergan.  
Turkistonda ishlagan ko‘plab pedagog ziyolilar, ayniqsa ularning o‘lkada 
muqim qolib faoliyat ko‘rsatgan qismi avvalo Turkistonning yirik shaharlarida 
yashagan evropalik aholi, keyin mahalliy aholi jismoniy madaniyatini shakllanishiga 
shakllari yordamida amalga oshirilgan va mamlakatni jasurona himoya qilish yo‘lida ko‘p asrlar davomida to‘plangan tajribalar umumlashtirilgan. XIX asrning ikkinchi yarmida Toshkent, Samarqand va Farg‘onada hukm surgan Turkiston general-gubernatorlik hududida jismoniy madaniyat rus madaniyatining tarkibiy qismi bo‘lib kelgan va dastavval mahalliy milliy madaniyat bilan uzviy bog‘liq bo‘lmagan. Shu yillar davomida Turkistonda zamonaviy sport turlari joriy etilmay kelgan va mahalliy millatga mansub aholi tarkibidan etakchi sportchilar etishib chiqmagan. Turkiston general-gubernatori mahalliy millat vakillarining sport jamiyatini tuzishga qat’iy qarshilik qilgan. XIX asr oxiri – XX asrning dastlabki yillari O‘zbekistonda zamonaviy sport turlari kirib kelgan va keng tarqalgan. Bunda rus madaniyati bilan o‘rnatilgan aloqalar jismoniy madaniyat va sport tizimida ham kuzatiladi. Turkiston o‘lkasi - O‘zbekistonda jismoniy madaniyat va zamonaviy sport tizimining shakllanishi va rivoshlanish tarixini shartli ravishda quyidagi davrlarga ajratish mumkin:  1860–1890 yillar – ruslarning dastlab ilmiy ekspeditsiyalar tarkibida, keyin esa rus armiyasi bosqini oqibatida Turkistonga kelishi.  1890–1920 yillar – rus aholisini Turkistonga ommaviy ko‘chib kelishi va ular tarkibida mavjud bo‘lgan ko‘plab ziyolilar va pedagoglarning mahalliy aholi o‘rtasida rus madaniyatini shakllantirishlari.  1920–1950 yillar – O‘zbekistonda sobiq ittifoq jismoniy tarbiyasi tizimiga asoslangan jismoniy madaniyat va sportni shakllanishi hamda rivojlanishi. XIX asr oxiri – XX asrning dastlabki yillarida O‘rta Osiyo hududlarida sport turlarining rivojlanishiga real imkoniyatlar paydo bo‘lgan. Rus xalqini Turkiston o‘lkasiga ommaviy ko‘chib o‘tishi, birinchidan zamonaviy sport turlarini rivojlantirishga imkon yaratgan bo‘lsa, ikkinchidan mahalliy aholini jismoniy tarbiya va sport bilan shug‘ullanishiga turtki bergan. Turkistonda ishlagan ko‘plab pedagog ziyolilar, ayniqsa ularning o‘lkada muqim qolib faoliyat ko‘rsatgan qismi avvalo Turkistonning yirik shaharlarida yashagan evropalik aholi, keyin mahalliy aholi jismoniy madaniyatini shakllanishiga
 
 
hissa qo‘shganlar. Bu davrda Turkiston o‘lkasi ijtimoiy–iqtisodiy taraqqiyotida ham 
sezilarli o‘zgarishlar sodir bo‘lgan: birinchidan, O‘rta Osiyoga kapitalizmning kirib 
kelishi, turli banklar tarmoqlarini tashkil etilishi, zavod va fabrikalar, temir yo‘llarni 
qurilishi, ikkinchidan - mahalliy ziyolilarning etishib chiqishi va milliy progressiv 
harakatning faollashishi o‘lka aholisi bilimi va madaniyatini yanada o‘sishiga sabab 
bo‘ldi. Aynan shu davrda o‘zbek halqi hayoti va turmushida madaniyat sohasiga doir 
yangiliklar tashviqiy-targ‘ibiy nashr vositalari, jurnallar va kitoblar orqali aholi 
ongiga singdirila boshladi. O‘lkada ko‘plab sanoat va qishloq ho‘jalik 
ko‘rgazmalarining o‘tkazilishi nafaqat iqtisodiy aloqalarning o‘rnatilishiga, balki 
barcha halqlar madaniyatini o‘zaro yaqinlashishiga asos bo‘lgan. 
XIX asrning ikkinchi yarmida Turkiston o‘lkasida rus o‘quv yurtlari tizimi 
yaratildi. 1875 yilda Toshkent, Farg‘ona, Samarqand va boshqa shaharlarda 
gimnaziyalar tashkil etildi, lekin ularda mahalliy millat vakillarining foizi juda kam 
edi. Bu o‘quv yurtlarining dasturida jismoniy tarbiya darslari umuman nazardan 
chetda kolgan edi.  Hukumat halq ma’rifati to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilmas edi. 
Masalan, 1914 - 1915 yillarda Turkiston  halq ta’limiga o‘lka byudjetining 2,3%, 
harbiy politsiya apparatini ta’minlash uchun esa 86,7%  ajratilgan. 1914 yilda 
Turkiston o‘lkasida 160 ta maktab bo‘lib, ularda 17 ming bola ta’lim olgan. 
Turkiston o‘lkasidagi maktablarda jismoniy tarbiya muvaqqat bo‘lib, hech qanday 
tizimga asos solinmagan, chunki jismoniy tarbiya va sport bo‘yicha ishlab chiqilgan 
maxsus dasturlar bo‘lmagan. 
1890 y. Turkiston o‘lkasining harbiy maktab va bilim yurtlarida gimnastika, 
qilichbozlik, otish va turli o‘yin mashg‘ulotlari o‘tkazila boshlangan. Bu davrda 
Turkiston o‘lkasidagi ayrim o‘quv yurtlarida jismoniy tarbiya joriy qilishga birinchi 
marta urinib ko‘rilgan. Biroq jismoniy tarbiya mashg‘ulotlari muntazam o‘tkazilmas 
edi, chunki o‘qituvchilar, binolar va jihozlar etishmas edi.  
XIX asr oxiri – XX asrning boshlarida Turkistonda milliy ziyolilarning 
ma’rifatparvar jadidchilik harakati (arabcha jadid – yangi) vujudga kelib, ular 
tomonidan yangi maqomga hos  maktablar tashkil qilingan. Jadidchilar dasturi ta’lim 
tizimini islohot qilishga qaratilgan bo‘lib, quyidagi vazifalarni o‘z oldiga qo‘ygan 
hissa qo‘shganlar. Bu davrda Turkiston o‘lkasi ijtimoiy–iqtisodiy taraqqiyotida ham sezilarli o‘zgarishlar sodir bo‘lgan: birinchidan, O‘rta Osiyoga kapitalizmning kirib kelishi, turli banklar tarmoqlarini tashkil etilishi, zavod va fabrikalar, temir yo‘llarni qurilishi, ikkinchidan - mahalliy ziyolilarning etishib chiqishi va milliy progressiv harakatning faollashishi o‘lka aholisi bilimi va madaniyatini yanada o‘sishiga sabab bo‘ldi. Aynan shu davrda o‘zbek halqi hayoti va turmushida madaniyat sohasiga doir yangiliklar tashviqiy-targ‘ibiy nashr vositalari, jurnallar va kitoblar orqali aholi ongiga singdirila boshladi. O‘lkada ko‘plab sanoat va qishloq ho‘jalik ko‘rgazmalarining o‘tkazilishi nafaqat iqtisodiy aloqalarning o‘rnatilishiga, balki barcha halqlar madaniyatini o‘zaro yaqinlashishiga asos bo‘lgan. XIX asrning ikkinchi yarmida Turkiston o‘lkasida rus o‘quv yurtlari tizimi yaratildi. 1875 yilda Toshkent, Farg‘ona, Samarqand va boshqa shaharlarda gimnaziyalar tashkil etildi, lekin ularda mahalliy millat vakillarining foizi juda kam edi. Bu o‘quv yurtlarining dasturida jismoniy tarbiya darslari umuman nazardan chetda kolgan edi. Hukumat halq ma’rifati to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qilmas edi. Masalan, 1914 - 1915 yillarda Turkiston halq ta’limiga o‘lka byudjetining 2,3%, harbiy politsiya apparatini ta’minlash uchun esa 86,7% ajratilgan. 1914 yilda Turkiston o‘lkasida 160 ta maktab bo‘lib, ularda 17 ming bola ta’lim olgan. Turkiston o‘lkasidagi maktablarda jismoniy tarbiya muvaqqat bo‘lib, hech qanday tizimga asos solinmagan, chunki jismoniy tarbiya va sport bo‘yicha ishlab chiqilgan maxsus dasturlar bo‘lmagan. 1890 y. Turkiston o‘lkasining harbiy maktab va bilim yurtlarida gimnastika, qilichbozlik, otish va turli o‘yin mashg‘ulotlari o‘tkazila boshlangan. Bu davrda Turkiston o‘lkasidagi ayrim o‘quv yurtlarida jismoniy tarbiya joriy qilishga birinchi marta urinib ko‘rilgan. Biroq jismoniy tarbiya mashg‘ulotlari muntazam o‘tkazilmas edi, chunki o‘qituvchilar, binolar va jihozlar etishmas edi. XIX asr oxiri – XX asrning boshlarida Turkistonda milliy ziyolilarning ma’rifatparvar jadidchilik harakati (arabcha jadid – yangi) vujudga kelib, ular tomonidan yangi maqomga hos maktablar tashkil qilingan. Jadidchilar dasturi ta’lim tizimini islohot qilishga qaratilgan bo‘lib, quyidagi vazifalarni o‘z oldiga qo‘ygan
 
 
edi: yoshlarga amaliy ahamiyatga ega bo‘lgan bilimlarni berish; ta’lim sohasida, 
musulmon maktablaridan farqli o‘laroq, o‘qitishning yangi zamonaviy shakllarini 
qo‘llash. Yangi usul maktablarida o‘rta asr individual o‘qitishdan sinflardagi dars 
tizimiga o‘tilgan. Sinflarda geografik haritalar, globuslar va boshqa ko‘gazmali 
qurollar paydo bo‘lgan, darslar orasida tanaffuslar kiritilgan, o‘quvchilarni urib 
jazolash bekor qilingan.  
Shunga o‘hshash barcha o‘zgarishlar katta ahamiyatga ega bo‘lgan. Biroq  
bu maktablarda ham jismoniy tarbiya darslari muntazam o‘tkazilmagan, faqatgina 
tanaffuslarda o‘qituvchilar rahbarligida harakatli o‘yinlar tashkil qilingan.   
Abdulla Avloniy (1878-1934). Taniqli o‘zbek pedagogi va olimi Abdulla 
Avloniy Toshkent shahrida, mayda hunarmand-to‘quvchi oilasida dunyoga kelgan. 
XX asr boshlarida O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy hayotida va pedagogik 
fikrlarning rivojida Abdulla Avloniy alohida o‘rin egalladi, butun faoliyati davrida 
u o‘z xalqiga xizmat qiladigan komil insonni yetishtirish, uning ma’naviyatini 
shakllantirishga alohida e’tibor bergan. 
A. Avloniy «Usuli jadid» maktablari uchun 4 qismdan iborat «Adabiyot 
yohud milliy she’rlar» hamda «Birinchi muallim», «Turkiy guliston yohud axloq», 
«Ikkinchi muallim», «Maktab gulistoni» kabi darslik va o‘qish  kitoblari yaratdi. 
«Turkiy guliston yohud axloq» asari axloqiy va ta’limiy tarbiyaviy asardir. Asarda 
insonlarni yaxshilikka chaqiruvchi, yomonliklardan qaytaruvchi ilm-axloq haqida 
fikr yuritiladi. 
Abdulla Avloniy bola tarbiyasini nisbiy ravishda quyidagi 4 bo‘limga 
ajratdi: 1. «Tarbiyaning zamoni». 2. «Badan tarbiyasi». 3. «Fikr tarbiyasi». 4. 
«Axloq tarbiyasi». «Tarbiyaning zamoni» bo‘limida tarbiyani yoshlikdan berish 
zarurligini, bu ishga hammani: ota-ona, muallim, hukumat va boshqalarning 
kirishishi kerakligini ta’kidlaydi. «Al-hosil tarbiya bizlar uchun yo hayot – yo 
mamot, yo najot – yo halokat, yo saodat – yo falokat masalasidur» deb uqtiradi. 
Tarbiya xususiy ish emas, milliy, ijtimoiy ishdir. Har bir xalqning taraqqiy qilishi, 
davlatlarning qudratli bo‘lishi avlodlar tarbiyasiga ko‘p jihatdan bog‘liq, deb 
hisoblaydi Avloniy.  
edi: yoshlarga amaliy ahamiyatga ega bo‘lgan bilimlarni berish; ta’lim sohasida, musulmon maktablaridan farqli o‘laroq, o‘qitishning yangi zamonaviy shakllarini qo‘llash. Yangi usul maktablarida o‘rta asr individual o‘qitishdan sinflardagi dars tizimiga o‘tilgan. Sinflarda geografik haritalar, globuslar va boshqa ko‘gazmali qurollar paydo bo‘lgan, darslar orasida tanaffuslar kiritilgan, o‘quvchilarni urib jazolash bekor qilingan. Shunga o‘hshash barcha o‘zgarishlar katta ahamiyatga ega bo‘lgan. Biroq bu maktablarda ham jismoniy tarbiya darslari muntazam o‘tkazilmagan, faqatgina tanaffuslarda o‘qituvchilar rahbarligida harakatli o‘yinlar tashkil qilingan. Abdulla Avloniy (1878-1934). Taniqli o‘zbek pedagogi va olimi Abdulla Avloniy Toshkent shahrida, mayda hunarmand-to‘quvchi oilasida dunyoga kelgan. XX asr boshlarida O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy hayotida va pedagogik fikrlarning rivojida Abdulla Avloniy alohida o‘rin egalladi, butun faoliyati davrida u o‘z xalqiga xizmat qiladigan komil insonni yetishtirish, uning ma’naviyatini shakllantirishga alohida e’tibor bergan. A. Avloniy «Usuli jadid» maktablari uchun 4 qismdan iborat «Adabiyot yohud milliy she’rlar» hamda «Birinchi muallim», «Turkiy guliston yohud axloq», «Ikkinchi muallim», «Maktab gulistoni» kabi darslik va o‘qish kitoblari yaratdi. «Turkiy guliston yohud axloq» asari axloqiy va ta’limiy tarbiyaviy asardir. Asarda insonlarni yaxshilikka chaqiruvchi, yomonliklardan qaytaruvchi ilm-axloq haqida fikr yuritiladi. Abdulla Avloniy bola tarbiyasini nisbiy ravishda quyidagi 4 bo‘limga ajratdi: 1. «Tarbiyaning zamoni». 2. «Badan tarbiyasi». 3. «Fikr tarbiyasi». 4. «Axloq tarbiyasi». «Tarbiyaning zamoni» bo‘limida tarbiyani yoshlikdan berish zarurligini, bu ishga hammani: ota-ona, muallim, hukumat va boshqalarning kirishishi kerakligini ta’kidlaydi. «Al-hosil tarbiya bizlar uchun yo hayot – yo mamot, yo najot – yo halokat, yo saodat – yo falokat masalasidur» deb uqtiradi. Tarbiya xususiy ish emas, milliy, ijtimoiy ishdir. Har bir xalqning taraqqiy qilishi, davlatlarning qudratli bo‘lishi avlodlar tarbiyasiga ko‘p jihatdan bog‘liq, deb hisoblaydi Avloniy.
 
 
Tarbiya zurriyot dunyoga kelgandan boshlanib, umrning oxiriga qadar 
davom etadi. U bir qancha bosqichdan – uy, bog‘cha, maktab va jamoatchilik  
tarbiyasidan tashkil topgan. Avloniy tarbiyaning doirasini keng ma’noda 
tushuntiradi. Uni birgina axloq bilan chegaralab qo‘ymaydi. U birinchi navbatda 
bolaning sog‘ligi haqida g‘amxo‘rlik qilish lozimligini uqtiradi. Avloniyning 
fikricha, sog‘lom fikr, yaxshi axloq, ilm-ma’rifatga ega bo‘lish uchun badanni 
tarbiya qilish zarur. «Badanning salomat va quvvatli bo‘lmog‘i insonga eng kerakli 
narsadur. Chunki o‘qumoq, o‘qutmoq, o‘rganmoq va o‘rgatmoq uchun insonga 
kuchli, kasalsiz jasad lozimdir».  
A. Avloniy badan tarbiyasi masalasida bolani sog‘lom qilib o‘stirishda ota-
onalarga murojaat qilsa, bolani fikr tomondan tarbiyalashda o‘qituvchilarning 
faoliyatlariga alohida e’tibor beradi.  
Abdurauf Fitrat (1886-1934). Abdurauf Abdurahim o‘g‘li Fitrat Buxoro 
shahrida tug‘ilgan. «Fitrat» Abduraufning adabiy taxallusi bo‘lib, bu so‘z tug‘ma 
tabiat, tug‘ma iste’dod degan ma’noni anglatadi.  
XX asr boshida butun Sharqda bo‘lgani kabi Buxoroda ham ijtimoiy fikr 
taraqqiyotida jiddiy uyg‘onish boshlanib, jadidchilik harakati keng yoyiladi. Amir 
istedodining og‘irligi  Buxoro jadidlarini maxfiy jamiyat tuzishga majbur qildi. 
Buxoroda jadidlar «Yosh buxoroliklar» nomi bilan ish olib bordi. A. Fitrat mana shu 
harakatning rahbarlaridan biri edi. Yosh buxoroliklar o‘z faoliyatlarining boshlarida 
yangi usuldagi maktablar ochib ularda boy hamda kambag‘allarning bolalarini 
o‘qitdilar.   
Abdurauf Fitrat 1909-yili «Jamiyati hayriya»ning ko‘magida Turkiyaga 
o‘qishga ketadi. 1913-yil 4 yillik o‘qishdan so‘ng Fitrat Turkiyadan Buxoroga qaytib 
keladi. U  Turkiyadan ilg‘or qarashlar bilan qaytgan edi.  
Fitrat 1916-yili «Oila» nomli falsafiy asarini yozadi. Fitrat 1922-23-yillarda 
Buxoro Xalq Respublikasidan Germaniyaga, Turkiyaga talabalar yuborish, u 
yerdagi ilg‘or Yevropa ta’lim-tarbiyasi, ilm-fan, texnika sirlarini o‘rganish, yangi 
Buxoro Xalq Respublikasi va Turkistonda maorif va madaniyatni rivojlantiruvchi 
mahalliy kadrlar tayyorlash tashabbuskori va tanlovchilaridan biri bo‘ldi. Leningrad 
Tarbiya zurriyot dunyoga kelgandan boshlanib, umrning oxiriga qadar davom etadi. U bir qancha bosqichdan – uy, bog‘cha, maktab va jamoatchilik tarbiyasidan tashkil topgan. Avloniy tarbiyaning doirasini keng ma’noda tushuntiradi. Uni birgina axloq bilan chegaralab qo‘ymaydi. U birinchi navbatda bolaning sog‘ligi haqida g‘amxo‘rlik qilish lozimligini uqtiradi. Avloniyning fikricha, sog‘lom fikr, yaxshi axloq, ilm-ma’rifatga ega bo‘lish uchun badanni tarbiya qilish zarur. «Badanning salomat va quvvatli bo‘lmog‘i insonga eng kerakli narsadur. Chunki o‘qumoq, o‘qutmoq, o‘rganmoq va o‘rgatmoq uchun insonga kuchli, kasalsiz jasad lozimdir». A. Avloniy badan tarbiyasi masalasida bolani sog‘lom qilib o‘stirishda ota- onalarga murojaat qilsa, bolani fikr tomondan tarbiyalashda o‘qituvchilarning faoliyatlariga alohida e’tibor beradi. Abdurauf Fitrat (1886-1934). Abdurauf Abdurahim o‘g‘li Fitrat Buxoro shahrida tug‘ilgan. «Fitrat» Abduraufning adabiy taxallusi bo‘lib, bu so‘z tug‘ma tabiat, tug‘ma iste’dod degan ma’noni anglatadi. XX asr boshida butun Sharqda bo‘lgani kabi Buxoroda ham ijtimoiy fikr taraqqiyotida jiddiy uyg‘onish boshlanib, jadidchilik harakati keng yoyiladi. Amir istedodining og‘irligi Buxoro jadidlarini maxfiy jamiyat tuzishga majbur qildi. Buxoroda jadidlar «Yosh buxoroliklar» nomi bilan ish olib bordi. A. Fitrat mana shu harakatning rahbarlaridan biri edi. Yosh buxoroliklar o‘z faoliyatlarining boshlarida yangi usuldagi maktablar ochib ularda boy hamda kambag‘allarning bolalarini o‘qitdilar. Abdurauf Fitrat 1909-yili «Jamiyati hayriya»ning ko‘magida Turkiyaga o‘qishga ketadi. 1913-yil 4 yillik o‘qishdan so‘ng Fitrat Turkiyadan Buxoroga qaytib keladi. U Turkiyadan ilg‘or qarashlar bilan qaytgan edi. Fitrat 1916-yili «Oila» nomli falsafiy asarini yozadi. Fitrat 1922-23-yillarda Buxoro Xalq Respublikasidan Germaniyaga, Turkiyaga talabalar yuborish, u yerdagi ilg‘or Yevropa ta’lim-tarbiyasi, ilm-fan, texnika sirlarini o‘rganish, yangi Buxoro Xalq Respublikasi va Turkistonda maorif va madaniyatni rivojlantiruvchi mahalliy kadrlar tayyorlash tashabbuskori va tanlovchilaridan biri bo‘ldi. Leningrad
 
 
Davlat Dorilfununi 1924-yili Fitratga o‘zbek va tojik mumtoz adabiyotlari  
namoyondalari to‘g‘risidagi tadqiqotlari uchun professorlik unvonini beradi.  
A. Fitratning «Rahbari najot» asari ham to‘la ravishda ta’lim-tarbiya 
masalalariga bag‘ishlanadi. Ayniqsa, asarning uchinchi bobi oila, bola tarbiyasi, 
axloq-odob mavzulariga bag‘ishlangan bo‘lib, bu masalalar hozirgi davrda ham 
katta ma’rifiy ahamiyatga egadir.  
Fitrat ota-onaning vazifasi o‘z bolalarini yetuk kishilar qilib tarbiyalashlari 
zarurligini, bunda ayniqsa, 3 tarbiyaga: 1. Jismoniy tarbiya – salomatlik, 2. Aqliy 
tarbiya – sog‘lom fikrlilik, 3. Axloqiy tarbiya – axloqiy sano, ya’ni axloqiy poklikka 
e’tibor berish kerakligi ta’kidlangan.  
Abdurauf Fitrat jismoniy tarbiyaga, kishining salomat va baquvvat bo‘lib 
tarbiyalanishiga alohida ahamiyat bergan. U bolani tug‘ilmasdan burun, ona 
qornidaligidanoq tarbiyani boshlash kerak, chunki shu 9 oy muddatda farzand ona 
qoni bilan tarbiyalanadi, deb uqtirgan. Keyinroq bola tug‘ilgandan keyin Fitrat 
bolalarning toza havoda bo‘lishlari, atrof, tabiat go‘zalliklaridan estetik zavq ola 
bilishlariga ham ahamiyat beradi.  
Fitrat bolalarning jismoniy tarbiyasida turli harakatli o‘yinlar katta o‘rin 
tutishini ham aytib o‘tadi. Ota-onalarga o‘z bolalarining shunday o‘yinlar bilan 
mashg‘ul bo‘lishlarini ta’minlashlarini maslahat beradi. U bu o‘yinlar orqali bolaga 
hayotni o‘rgatish, aqliy va axloqiy tarbiya ham berish mumkin, asosiysi bolani 
jismonan chiniqtirish, deb biladi. Fitrat yana bolalarning sog‘lom, jismonan yetuk 
bo‘lishlari uchun tozalikning ahamiyati juda kattaligini tushuntirib, bolalarga 
shaxsiy gigiyena qoidalariga amal qilishni o‘rgatishni alohida ta’kidlab o‘tadi.  
Abdurauf Fitrat bunday ta’lim va tarbiyani, bolalarga yaxshi sharoitlar 
yaratib, ularning salomatliklari va yashashlari uchun g‘amxo‘rlikni faqat jadid 
maktablari berayotganini, lekin hukmron doiralar bu maktablarga qarshi chiqish 
bilan birga ular olib borayotgan ilg‘or ta’lim-tarbiya usullariga ham qarshi 
chiqayotganini, bu maktablarni kofir maktabi deb, ularni faoliyat ko‘rsatishga 
qo‘ymayotgannini ko‘rsatib o‘tadi. Shu bilan birga, eski maktablarda buning aksi 
Davlat Dorilfununi 1924-yili Fitratga o‘zbek va tojik mumtoz adabiyotlari namoyondalari to‘g‘risidagi tadqiqotlari uchun professorlik unvonini beradi. A. Fitratning «Rahbari najot» asari ham to‘la ravishda ta’lim-tarbiya masalalariga bag‘ishlanadi. Ayniqsa, asarning uchinchi bobi oila, bola tarbiyasi, axloq-odob mavzulariga bag‘ishlangan bo‘lib, bu masalalar hozirgi davrda ham katta ma’rifiy ahamiyatga egadir. Fitrat ota-onaning vazifasi o‘z bolalarini yetuk kishilar qilib tarbiyalashlari zarurligini, bunda ayniqsa, 3 tarbiyaga: 1. Jismoniy tarbiya – salomatlik, 2. Aqliy tarbiya – sog‘lom fikrlilik, 3. Axloqiy tarbiya – axloqiy sano, ya’ni axloqiy poklikka e’tibor berish kerakligi ta’kidlangan. Abdurauf Fitrat jismoniy tarbiyaga, kishining salomat va baquvvat bo‘lib tarbiyalanishiga alohida ahamiyat bergan. U bolani tug‘ilmasdan burun, ona qornidaligidanoq tarbiyani boshlash kerak, chunki shu 9 oy muddatda farzand ona qoni bilan tarbiyalanadi, deb uqtirgan. Keyinroq bola tug‘ilgandan keyin Fitrat bolalarning toza havoda bo‘lishlari, atrof, tabiat go‘zalliklaridan estetik zavq ola bilishlariga ham ahamiyat beradi. Fitrat bolalarning jismoniy tarbiyasida turli harakatli o‘yinlar katta o‘rin tutishini ham aytib o‘tadi. Ota-onalarga o‘z bolalarining shunday o‘yinlar bilan mashg‘ul bo‘lishlarini ta’minlashlarini maslahat beradi. U bu o‘yinlar orqali bolaga hayotni o‘rgatish, aqliy va axloqiy tarbiya ham berish mumkin, asosiysi bolani jismonan chiniqtirish, deb biladi. Fitrat yana bolalarning sog‘lom, jismonan yetuk bo‘lishlari uchun tozalikning ahamiyati juda kattaligini tushuntirib, bolalarga shaxsiy gigiyena qoidalariga amal qilishni o‘rgatishni alohida ta’kidlab o‘tadi. Abdurauf Fitrat bunday ta’lim va tarbiyani, bolalarga yaxshi sharoitlar yaratib, ularning salomatliklari va yashashlari uchun g‘amxo‘rlikni faqat jadid maktablari berayotganini, lekin hukmron doiralar bu maktablarga qarshi chiqish bilan birga ular olib borayotgan ilg‘or ta’lim-tarbiya usullariga ham qarshi chiqayotganini, bu maktablarni kofir maktabi deb, ularni faoliyat ko‘rsatishga qo‘ymayotgannini ko‘rsatib o‘tadi. Shu bilan birga, eski maktablarda buning aksi
 
 
bo‘lib, bolalarning salomatliklari, ularning jismonan chiniqishlari uchun hech 
qanday sharoitlar yaratilmaganligini gapirib o‘tadi.  
Mustaqillik, demokratiya, ozodlik goyalari Fitratning butun faoliyati va 
barcha asarlari va maqolalarida bosh maqsad bo‘lib qolganligi bilan hozirgi 
yoshlarimizga, ularning mustaqil O‘zbekistonning rivojlantirishlarida ibrat-
namunadir.   
Jismoniy madaniyat va sport tarihi sohasidagi ilmiy tadqiqotlar shuni 
ko‘rsatadiki, XIX asr oxiri – XX asrning boshlarida hududda zamonaviy sportning 
kirib kelishi va  rivojlanishi uchun imkoniyatlar paydo bo‘lgan.  
Turkiston o‘lkasi shaharlarida ziyolilar tashabbusi bilan sport klublari va 
jamiyatlari tashkil qilingan. Sport seksiyalarida shug‘ullanuvchilarning asosiy 
tarkibi harbiy ofitserlar, hizmatchi hodimlar va ziyolilardan iborat edi. Turkiston 
ziyolilari chet elda dunyoviy ta’lim olgan davrning eng ilg‘or ma’rifatli kishilari edi. 
Ular horijiy davlatlar tajribasi bilan tanishuv hamda ma’rifiy faoliyat natijasida  
barkamol rivojlanishda inson uchun jismoniy tarbiyaning muhim o‘rin egallashini 
anglab etganlar. 
Bu davrda  mahalliy aholi uchun yangi bo‘lgan evropa madaniyatining  asta-
sekin kirib kelishi va madaniyatlarning o‘zaro ta’siri Turkiston o‘lkasining turli 
hududlarida sportni  etarli darajada jadal rivojlanishiga turtki bo‘lgan.  Jumladan, 
velosportga qiziqish 1894 y. “Toshkent havaskor velosipedchilar jamiyati”ning 
(THVJ) tuzilishiga olib kelgan. Jamiyat o‘zining nizomini va badallarni to‘lash 
tartibini ishlab chiqqan.  
1894 yil 18 sentyabrda shahar hiyobonidagi vaqtinchalik velotrekda 
velosport bo‘yicha birinchi musobaqa o‘tkazilgan. 1895 yil Samarqandda 
velosipedchilar to‘garagi va musobaqalar tashkil etilgan.  Ularning birinchi 
musobaqasi 1895 yil 4 iyulda harbiy bo‘lim maydonida o‘tkazilgan. 
Tomoshabinlarning pullik joylaridan yig‘ilgan mablag‘ Samarqand bolalar uyiga 
o‘tkazilgan. 
1896 yil 16 aprelda THVJ majlisida Toshkentda velotrek qurish to‘g‘risidagi 
qaror qabul qilingan. Velotrek iyul oyida qurib bitirilgan va shu yilning 4 avgustida 
bo‘lib, bolalarning salomatliklari, ularning jismonan chiniqishlari uchun hech qanday sharoitlar yaratilmaganligini gapirib o‘tadi. Mustaqillik, demokratiya, ozodlik goyalari Fitratning butun faoliyati va barcha asarlari va maqolalarida bosh maqsad bo‘lib qolganligi bilan hozirgi yoshlarimizga, ularning mustaqil O‘zbekistonning rivojlantirishlarida ibrat- namunadir. Jismoniy madaniyat va sport tarihi sohasidagi ilmiy tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, XIX asr oxiri – XX asrning boshlarida hududda zamonaviy sportning kirib kelishi va rivojlanishi uchun imkoniyatlar paydo bo‘lgan. Turkiston o‘lkasi shaharlarida ziyolilar tashabbusi bilan sport klublari va jamiyatlari tashkil qilingan. Sport seksiyalarida shug‘ullanuvchilarning asosiy tarkibi harbiy ofitserlar, hizmatchi hodimlar va ziyolilardan iborat edi. Turkiston ziyolilari chet elda dunyoviy ta’lim olgan davrning eng ilg‘or ma’rifatli kishilari edi. Ular horijiy davlatlar tajribasi bilan tanishuv hamda ma’rifiy faoliyat natijasida barkamol rivojlanishda inson uchun jismoniy tarbiyaning muhim o‘rin egallashini anglab etganlar. Bu davrda mahalliy aholi uchun yangi bo‘lgan evropa madaniyatining asta- sekin kirib kelishi va madaniyatlarning o‘zaro ta’siri Turkiston o‘lkasining turli hududlarida sportni etarli darajada jadal rivojlanishiga turtki bo‘lgan. Jumladan, velosportga qiziqish 1894 y. “Toshkent havaskor velosipedchilar jamiyati”ning (THVJ) tuzilishiga olib kelgan. Jamiyat o‘zining nizomini va badallarni to‘lash tartibini ishlab chiqqan. 1894 yil 18 sentyabrda shahar hiyobonidagi vaqtinchalik velotrekda velosport bo‘yicha birinchi musobaqa o‘tkazilgan. 1895 yil Samarqandda velosipedchilar to‘garagi va musobaqalar tashkil etilgan. Ularning birinchi musobaqasi 1895 yil 4 iyulda harbiy bo‘lim maydonida o‘tkazilgan. Tomoshabinlarning pullik joylaridan yig‘ilgan mablag‘ Samarqand bolalar uyiga o‘tkazilgan. 1896 yil 16 aprelda THVJ majlisida Toshkentda velotrek qurish to‘g‘risidagi qaror qabul qilingan. Velotrek iyul oyida qurib bitirilgan va shu yilning 4 avgustida