MARKETING BOSHQARISH
Reja:
1. Marketing tushunchasi, turlari va strategiyasi.
2. Marketing imkoniyatlarini urganish.
3. Korxona bozorlari.
4. Korxonada marketing xizmati.
11.1. Marketing tushunchasi, turlari va strategiyasi.
Marketing - insonning ayirboshlash vositasida talab va extiyojni kondrishga
karatilgan faoliyatidir. Marketing tarkibiga bozorni o‘rganish, iste’molchi
buyurtmasiga ko‘ra maxsulotlar assortimentini rejalashtirish, bozorni egallash,
reklama, tovarlar va xizmatlarni ishlab chikaruvchidan iste’molchiga yetkazib berish
bilan bog‘liq tadbirkorlik faoliyati kiradi.
Korxonani marketing vositasida boshqarish ancha mushkul bo‘lib, katta
hajmda reja-xisob kitoblarini, kadrlarni kayta tayyorlashni, boshqaruv vazifa va
usullarini tubdan o‘zgartirishni talabkiladi. Fakat korxona, butun iktisodiyot xujalik
mexanizmini tubdan kayta kurishi asosidagina marketing tendensiyasini kullash
mumkin. Aks xolda korxona tez o‘zgaruvchan talabga moslasha olmay rakobat
kurashiga bardosh bera olmaydi. Bu korxona foyda kurmasligi va undan kelib
chikuvchi boshka okibatlarga olib keladi. Chunki fakat iste’molchilar extiyojini
xisobga olib, fan-texnika tarakkiyoti yutuklaridan foydalana olgan korxonagina o‘z
maxsulotini sotishdan foydaolishi mumkin.
Bu ma’noda amerikalik avtomobil magnati G.Fordning fikrini ta’kidlab utish
zarur. Undan kanday kilib millioner bo‘lganligini suraganlarida kuyidagicha javob
bergan: «Juda oson. Men o‘z avtomobillarimni bozorda boshkalarga nisbatan
arzonrok sotib, o‘z ishchilarimga boshkalarga nisbatan ko‘p xak tulaganman».
Bunday xolda u sinishi kerak edi, lekin u rakobatchilarini bozordan sikib chikarib
bozorni egallagani uchun millioner buldi.
Tovar pul munosabatlari jamiyatni o‘z-o‘zini boshkarish mexanizmi bilan
kurollantirgani uchun bebaxo xususiyatga ega. Tartibga solinuvchi bozor xujalik
faoliyatini iste’molchiga karatish, tashkiliy tizimlar, boshqaruv tamoyili va
usullarini kayta kurish, korxona maksad va vazifalarini o‘zgartirishni talab kiladi.
Amerikalik iktisodchi Filipp Kotler o‘zining mashxur «Markting buyicha
boshqaruv» kullanmasida marketing turlarining klassifikatsiyasini bergan.
Marketing turlari.
Talab xolati
Marketing vazifasi
Marketing turi
Salbiy talab
Talab yaratish
Konversion marketing
Talab yuk
Talabni ragbatlantirish
Ragbatlantiruvchi marketing
Mumkin bo‘lgan
marketing
Talabni oshirish
Remarketing
O‘zgaruvchan talab
Talabni muvozanatlash
Sinxromarketing
Tulik talab
Talabni kullash
Kullovchi marketing
Ortikcha talab
Talabni kamaytirish
Demarketing
Maqbul bulmagan
talab
Talabni tugatish
Karshilik kiluvchi marketing
Marketing strategiyasi jamiyat va korxona jamoasining o‘zviy manfaatlari
ishlab chiqarish samaradorligi masalalarini xal qilishga xizmat qilish kerak.
Marketing bosqichlari
1-bosqich - talab konyukturasini urganish. Korxona bozordagi iktisodiy
vaziyatni xar tomonlama urganadi, talab konyukturasini, shuningdek. Xaridor
imkoniyatlarini urganadi.
2-bosqich - bozor sigimini urganadi. Korxona ko‘zda tutilgan savdo sigimini
aniklaydi. Bu ushbu soxaga kapital sarflash uchun turtki bulib xizmat kiladi.
3-bosqich - mavjud bozor sharoitida korxona maksad va imkoniyatlarini
aniklash. Bozor extiyojlarini bilish ularni korxona imkoniyatlari bilan takkoslashga
imkon beradi.
4-bosqich - marketing reja va strategiyasini ishlash. Ґam maksadga
erishishning umumiy strategiyasi, xam korxona yunalishi va bulinmalari uchun
batafsil reja sifatida ishlanadi.
5-bosqich - limiy-texnik va tajriba konstruktorlik ishlari. 4 ta bosqichda
rivojlanish yullari belgilangandan sung bevosita sotish uchun maxsulot ishlab
chiqarishga ilmiy-tadkikot , tajriba va konstruktorlik ishlari, texnologiya, ishlab
chiqarish rejasi, tajriba ishlab chiqarish va x.k.ga utiladi. Nixoyat, maxsulot
yaratildi.
6-bosqich - maxsulotni bozorga kiritish. Buning eng muxim sharti bozorga
chikishning eng maqbul yulini tanlash bilan birga, narx siyosatini xam belgilashdir.
7-bosqich - reklama bozorda uylab samarali ish yuritmay muvaffakiyatga
erishib bulmaydi. Tovar xakida xaridorlarga axborot berish va uni sotib olishga
undash - murakkab va ma’suliyatli vazifa bulib, u bilan bir vaktda savdoni
ragbatlantirish xakida xam gamxurlik qilish kerak.
8-bosqich - maxsulot assortimentini boshkarish. Talab xaridorning
assortiment o‘zgarishiga talabi o‘zgarishini urganish. Assortimentni o‘zgartirish,
bozorga taklif etilgan dastlabki variantga to‘zatish kiritish.
9-bosqich - savdo faoliyatini boshkarish. Savdo, ikni tashish, yuklarni
kadoklashga aloxida e’tibor beriladi.
10-bosqich - savdodan keyingi xizmat kursatish, iste’molchiga servis xizmati
kursatish, tovardan foydalanishda kumaklashish.
11-bosqich - marketing faoliyatini nazorat qilish. Butun faoliyat dasturini
nazorat qilish. Oxirgi bosqichning tugashi, birinchi bosqichning boshlanishini
bildiradi.
Marketing strategiyasini bilish «marketingni boshkarish» tushunchasiga ta’rif
berishga imkon yaratadi. Marketingni boshkarish - bu ishlab chiqarish va bozorni
foyda olish, savdo xajmini oshirish, bozordagi xissasini oshirish maksadida
xaridorlar bilan foydali ayirboshlashni ta’minlash, mustaxkamlash maksadida
urganish va taxlil etishdir.
11.2. Bozor imkoniyatlarini urganish.
Bozor o‘zgarmas emas va doimo uni o‘rganishi, savdo imkoniyatlari masalasi
bo‘yicha ma’lumotlarni taxlil etishni talab qiladi. Bozorni urganish maksadni
belgilash va izlanish rejasini to‘zishdan belgilanadi. Undan keyin bir necha yil
davomida maxsulot sotish natijalari taxlil kilinib, xato va noanikliklar aniklanadi,
marketing buyicha mutaxassislar fikri o‘rganiladi. Axborot turli manbaalar:
matbuot, reklama, telefon orkali, surov anketalari tarkatish va yigish vositasida
yigiladi. Anketa surovi intervyu olish yoki telefon orkali surov utkazish bilan
tuldirilishi mumkin. Bozorda mavjud vaziyatni bilgan xolda korxonada ishlab
chiqarish va ta’minlov - savdo faoliyatini rivojlantirish buyicha tavisiyalar ishlab
chikish mumkin.
Korxonalar davriy ravishda (yiliga bir necha marta) bozordagi o‘z xolatini
anklash lozim. Bozor potensial sigimi deganda ma’lum vakt davomida amalga
oshirish mumkin bo‘lgan savdo xajmi tushuniladi. O‘zok istikbol uchun rejalar 15-
2g yilni, urta mudatli 5 yil, kiska muddatli 1-2 yilga muljallangan buladi.
Umumiy xolda bozorni egallash strategiyasi quyidagicha bo‘ladi:
1. Kator tadbirlarni amalga oshirish xisobiga dastlabki jamgarish (maksadni
aniklash, tashkiliy tarkibni takomillashtirish, kadrlarni tayyorlash va malakasini
oshirish, ishlab chiqarish intizomini kuchaytirish, mexnat va moddiy xarajatlarni
kiskartirish va x.k.).
2. Yangi texnologiyalarni, imkoni bulsa kushma korxona to‘zish yuli bilan
sotib olish.
3. Iktidorli menejer va konstruktorlarni jalb etish yuli bilan yangi, yukori
sifatli maxsulot ishlab chiqarish.
4. Xalkaro talabga javob beruvchi maxsulot ishlab chiqarish va uni jaxon
xamda ichki bozorga olib chikish.
5. Korxonani ulgurji savdo bilan shugullana oluvchi yukori samarali xujalikka
aylantirish.
Bozorni segmentlarga ajratish - bu iste’molchilarni extiyojlar, xususiyatlari,
xulkidagi farklariga asosan guruxlarga bulishdir. Narxiga karamay eng yaxshi
velosipedlarni stib oluvchi xaridorlar bir vegmentni tashkil etadi. Birinchi xolda
narxga e’tibor beruvchilar boshka segmentni tashkil etadi. Bozorning xar bir
segmentini, ularga xos xususiyatlarini urganish asosida tasvirlash ularning xar birini
marketing imkoniyatlari nuktai nazaridan korxona uchun kizikarli ekanligini
baxolash zarur. Korxona bir bozorning bir yoki bir necha segmentiga chikishga
qaror qilishi mumkin. Xaridorlar negabir tovarni xarid qilishini yaxshirok
tushunishi uchun tovarlarning asosiy xususiyatlarini solishtirishi kerak. Shunday
kilib bozor strategiyasini ishlab chikish tovar ishlab chiqarish uchun muximdir.
Iktisodiy amaliyotda marketing nazaryasidan ijodiy foydalanish korxona
xujalik muxanizmini am xarajat tizimlar tomoniga ogishtirish, ishlab chiqarishn
boshkarishni iste’molchilar va jamiyat xayotiy manfaatlariga bog‘lashni ta’minlab
berish lozim.
11.3. Korxona bozori.
Korxona - bu yirik xom ashyo, butlovchi kismlar, uskunalar, yordamchi
uchkuna, ta’minot predmetlari va xizmatlar bozoridir. Bir necha un minglab xizmat
kursatish, kishlok xujaligi, chakana savdo, ishlab chiqarish va davlat tashkilotlariga
karashli korxonalar tovar va xizmatlar sotib olish bilan kugullanadilar.
Korxona bozorlarning uch turi mavjud: sanoat uchun zarur tovarlar bozori,
oralik tovarlar bozori va davlat muassasalari bozori.
Sanoat uchun mo‘ljallangan tovarlar bozori - boshqa tovar ishlab chiqarish
va xizmat kursatish soxasida boshkarish va boshka iste’molchilarga sotilgan tovar
va xizmatlar sotib oluvchi shaxlar va tashkilotlar yigindisidir. Tovarlar
komenklaturasi va pul oboroti xajmi jixatidan sanoat uchun muljallangan tovarlar
bozori kng iste’mol tovarlari bozoridan ustun buladi.
Oralik tovarlar bozori boshka iste’molchilarga kayta sotish yoki ijaraga brish
yuli bilan foyda kurish maksadida, yoki o‘z xususiy korxonasi betuxtov ishlashi
uchun zarur tovar va xizmatlar sotib olinadigan bozordir. Oralik tovarlar bozori
sotuvchilari kayta sotish uchun muljallangan kayta sotish uchun muljallangan juda
katta xajmda turli-tuman tovarlar bilan ish kuradilar. Bundan tashkari, oralik tovar
sotuvchisi kaysi sotuvchidan, kanday narxda va shartlar buyicha sotib olish va
kimga, kanday narxda kachon sotish masalasini xal etish kerak.
Oralik tovarlar bozoriga tovar birjalari, ulgurji savdo va chakana savdo
firmalari kiradi.
Davlat muassalari bozori o‘z vazifalarini bajarishi uchun tovarlar sotib
oluvchi yoki ijaraga oluvchi respublika xukumati muassasalari, avtonom respublika
va maxalliy xokimiyat tashkilotlari kiradi. Xukumat mamlakat mikyosida eng yirik
xaridordir. Davlat muassasalari nomidan respublika oldida turgan vazifalarni xal
etish uchun zarur turli tuman tovarlar (samolyot, teplovoz, mebel, avtomobil va x.k.)
sotib olinadi.
11.4. Korxonada marketing xizmati.
Korxona butun marketing faoliyati va rejalashtirishni amalga oshiruvchi
marketing tizimini yaratishi kerak. Agar bu kichik korxona bo‘lsa, marketing
xizmatini bir kishi bajarishi kerak. U xam marketing tadkikotlarini olib boradi, xam
savdo va reklamani tashkil etadi, xam mijozlarga xizmat ko‘rsatishni amalga
oshiradi. Agar korxona katta bo‘lsa, marketing xizmati bilan marketing bo‘limi
shug‘ullanadi. Marketing xizmatini tashkil etishning eng keng tarkalgan turi -
funksional tur bulib, unda marketing buyicha mutaxassislar marketing faoliyatining
turli vazifalarini bajarishga raxbarlik kiladilar. Ular faoliyatini tartibga soluvchi
marketing buyicha vitse-prezident (direktor urinbosari)ga buysunadilar. (sxemaga
karang).
Marketing xizmati
O‘z-o‘zini nazorat qilish uchun savollar:
1. Marketing turlarini sanang.
2. Marketing strategiyasi nimaga xizmat kiladi?
3. Marketing strategiyasini bosqichma-bosqich sanang.
4. Bozorni potensialhxajmi deganda nimani tushunasiz?
5. Bozorga yorib kirish strategiyasi deganda nimani tushunasiz?
6. Bozorni bo‘g‘inlarga (segmentlarga) ajratish deganda nimani tushunasiz?
7. Xaridor bozori sotuvchilar bozoridan nima bilan fark kiladi?
8. Sanoatga muljallangan tovarlar bozori bilan oralik sotuvchmlar bozori urtasida
nima fark bor?
9. Sanoatga muljallangan tovarlar bozori va keng iste’mol tovarlari bozorining
farki nimada?
10. Korxonada marketing xizmati to‘zilmasini aytib bering.
Маркетинг буйича вице-президент
Маркетинг
хизмати
бошқарувчи-
си
Реклама ва
савдони
рағбатланти-
риш хизмати
бошқарувчиси
Савдо хизмати
бошқарувчиси
Маркетинг
тадқиқотлари
хизмати
бошқарувчиси
Янги
маҳсулот
бўйича бошка
рувчи