MARKETING DASTURI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

26,2 KB


MARKETING DASTURI
Reja:
1. Marketing dasturi haqida tushuncha.
2. Maqsadli dastur yondoshishi – marketing dasturining uslubiy asosidir.
3. Marketing dasturini ishlab chiqish ketma-ketligi va asosiy bo’limlari.
Logotip
MARKETING DASTURI Reja: 1. Marketing dasturi haqida tushuncha. 2. Maqsadli dastur yondoshishi – marketing dasturining uslubiy asosidir. 3. Marketing dasturini ishlab chiqish ketma-ketligi va asosiy bo’limlari.
5.1. Marketing dasturi haqida tushuncha
Tor  ma’noda  marketing  dasturi  (biznes  reja)  hujjat  bo’lib,  korxonaning
bozorda aniq faoliyat ko’rsatish tamoyilini ifodalaydi. Marketing dasturi kengroq
ma’noda  esa  korxona  imkoniyatlarini  bozor  talablariga  moslashtirishga
yo’naltirilgan  tahlil,  rejalashtirish  va  nazorat  qilish  jarayoni  deb  qaraladi.
Marketing dasturlari qisqa muddatli(bir yilgacha), o’rta muddatli (5 yilgacha) va
uzoq muddatli (10 yilgacha va undan ko’proq) bo’ladi. Ular umumiy shaklda yoki
korxonaning maxsus faoliyatlariga mo’ljallangan bo’lishi mumkin.
Marketing dasturi bu korxonani umumxo’jalik faoliyatini direktiv rejasini
tuzish uchun strategik tavsiyanomadir va yuqori boshqarish bo’g’ini uchun qaror
qabul qilishni asosidir. Marketing dasturini asosiy mazmuni - bu korxonani o’tgan
davrdagi faoliyat natijalari bo’lib, unda maqsadli bozorni rivojlanishini qisqa tahlili
va  bashorati,  firmani  rivojlanishini  asosiy  maqsadi,  bozordagi  xulq-atvorini
strategik  yo’li,  tovar,  narx,  sotish  va  rag’batlantirish  siyosatlarining  chora-
tadbirlarini,  marketing  tadqiqotlarini  mazmuni,  xarajatlar  smetasi,  marketing
harakatlari samaradorligini oldindan baholash, marketing dasturini amalga oshirish
bo’yicha nazorat chora-tadbirlari va harakatlari beriladi.
Marketing  dasturi  marketing  kompleksi  tadqiqotlari  va  firmani  o’z
imkoniyatlarini baholash asosida tuziladi. Dastur tavsiyali xarakterga ega bo’lsada,
kompaniyani strategik rejalashtirishda zarur bosqich sifatida ko’riladi. Firmalar
faoliyatining  zamonaviy  sharoitda  marketing  dasturi  kompaniyani  yuqori
boshqaruv  bo’g’ini  (joriy  rejalashtirish,  direktiv  rejalar,  strategik  dasturlar,
strategiyani tanlash) darajasida asoslanib boshqaruv qarorlarini qabul qilish uchun
zarurdir.
Marketing dasturini strategik yo’nalishi bozordagi mavqesidan va korxonani
o’z holatini bog’ligiga qarab o’z ichiga turli variantlarni oladi.
Strategiyalar  diversifikatsiyasi,  tadbirkorlik  faoliyatini  segmentatsiyalash,
hujum va ximoya strategiyalari bo’lishi mumkin.
Muddatiga qarab marketing dasturlari qisqa, o’rta va uzoq muddatli turlarga
bo’linadi. Ayrim firmalar esa ikki yoqlama dastur tuzadilar, ya’ni uzoq muddatli va
qisqa muddatli dasturlar.
Logotip
5.1. Marketing dasturi haqida tushuncha Tor ma’noda marketing dasturi (biznes reja) hujjat bo’lib, korxonaning bozorda aniq faoliyat ko’rsatish tamoyilini ifodalaydi. Marketing dasturi kengroq ma’noda esa korxona imkoniyatlarini bozor talablariga moslashtirishga yo’naltirilgan tahlil, rejalashtirish va nazorat qilish jarayoni deb qaraladi. Marketing dasturlari qisqa muddatli(bir yilgacha), o’rta muddatli (5 yilgacha) va uzoq muddatli (10 yilgacha va undan ko’proq) bo’ladi. Ular umumiy shaklda yoki korxonaning maxsus faoliyatlariga mo’ljallangan bo’lishi mumkin. Marketing dasturi bu korxonani umumxo’jalik faoliyatini direktiv rejasini tuzish uchun strategik tavsiyanomadir va yuqori boshqarish bo’g’ini uchun qaror qabul qilishni asosidir. Marketing dasturini asosiy mazmuni - bu korxonani o’tgan davrdagi faoliyat natijalari bo’lib, unda maqsadli bozorni rivojlanishini qisqa tahlili va bashorati, firmani rivojlanishini asosiy maqsadi, bozordagi xulq-atvorini strategik yo’li, tovar, narx, sotish va rag’batlantirish siyosatlarining chora- tadbirlarini, marketing tadqiqotlarini mazmuni, xarajatlar smetasi, marketing harakatlari samaradorligini oldindan baholash, marketing dasturini amalga oshirish bo’yicha nazorat chora-tadbirlari va harakatlari beriladi. Marketing dasturi marketing kompleksi tadqiqotlari va firmani o’z imkoniyatlarini baholash asosida tuziladi. Dastur tavsiyali xarakterga ega bo’lsada, kompaniyani strategik rejalashtirishda zarur bosqich sifatida ko’riladi. Firmalar faoliyatining zamonaviy sharoitda marketing dasturi kompaniyani yuqori boshqaruv bo’g’ini (joriy rejalashtirish, direktiv rejalar, strategik dasturlar, strategiyani tanlash) darajasida asoslanib boshqaruv qarorlarini qabul qilish uchun zarurdir. Marketing dasturini strategik yo’nalishi bozordagi mavqesidan va korxonani o’z holatini bog’ligiga qarab o’z ichiga turli variantlarni oladi. Strategiyalar diversifikatsiyasi, tadbirkorlik faoliyatini segmentatsiyalash, hujum va ximoya strategiyalari bo’lishi mumkin. Muddatiga qarab marketing dasturlari qisqa, o’rta va uzoq muddatli turlarga bo’linadi. Ayrim firmalar esa ikki yoqlama dastur tuzadilar, ya’ni uzoq muddatli va qisqa muddatli dasturlar.
Qamrab olayoigan vazifasiga qarab oddiy yoki maqsadli dasturlarga bo’linadi.
Oddiy marketing dasturlari firmani ishlab chiqarish, sotish faoliyati bilan
barcha funktsiyalarni savollarini yechishga yo’naltiriladi. Maqsadli dasturda esa
yangi  mahsulot  ishlab  chiqarish  yoki  segmentni  o’zlashtirish,  firma  siyosatini
rag’batlantirish samaradorligini oshirish kabi muhim vazifalarni amalga oshirishga
qaratiladi.
Ob’ektiga  bog’ligiga  qarab  marketing  dasturlari  mahsulotlar  bo’yicha  va
ishlab chiqarish bo’limi bo’yicha bo’lishi mumkin.
Ishlab chiqarish bo’limi bo’yicha marketing dasturi quyidagi maqsadga ega:
 tovarlar siyosatini hisobga olgan holda chiqarilayotgan mahsulotni zaruriy
nomenklaturasini aniqlash;
 innovatsiya bo’yicha qarorni asoslash;
 chiqarilayotgan mahsulot sifati va texnik darajasini oshirish bo’yicha qaror
qabul qilish;
 tovar ishlab chiqarish tuzilishida har bir mahsulot ulushini o’rnatish;
 ishlab chiqarishni ustivor yo’nalishlari bo’yicha xarajatlarni umumiy hajmi
va ularni tuzilishini hisoblash;
 moliyalashtirish manbalarini topish;
 ishlab chiqarishni moddiy va mehnat resurslari bilan ta’minlash;
 ishlab chiqarish va muomala xarajatlarini hisoblash;
 ishlab chiqarish samaradorligini aniqlash va foydani bashorat qilish.
Ishlab chiqarish bo’limi bo’yicha marketing dasturi firmaning to’liq ichki
rejalashtirish  va  ishlab  chiqarish  rejasini  hisobga  oluvchi  optimallashtirilgan
ko’rsatkichlarni o’z ichiga olishi lozim. SHunday qilib, ishlab chiqarish bo’yicha
marketing  dasturi  ishlab  chiqarish  bo’limining  xo’jalik  faoliyatini  jami
ko’rsatkichlari to’plamini tahlili asosida ishlab chiqilgan asosiy hujjat hisoblanadi.
Mahsulot bo’yicha marketing quyidagi maqsadlarga ega:
 mahsulotni optimal texnik-iqtisodiy ko’rsatkichlarini ishlab chiqish;
 mahsulotni ishlab chiqish va sotish samaradorligini ko’p variantli hisob-
kitobini o’tkazish;
 yangi (takomillashgan) tovar ishlab chiqarish rentabelligini va zarurligini
asoslash;
Logotip
Qamrab olayoigan vazifasiga qarab oddiy yoki maqsadli dasturlarga bo’linadi. Oddiy marketing dasturlari firmani ishlab chiqarish, sotish faoliyati bilan barcha funktsiyalarni savollarini yechishga yo’naltiriladi. Maqsadli dasturda esa yangi mahsulot ishlab chiqarish yoki segmentni o’zlashtirish, firma siyosatini rag’batlantirish samaradorligini oshirish kabi muhim vazifalarni amalga oshirishga qaratiladi. Ob’ektiga bog’ligiga qarab marketing dasturlari mahsulotlar bo’yicha va ishlab chiqarish bo’limi bo’yicha bo’lishi mumkin. Ishlab chiqarish bo’limi bo’yicha marketing dasturi quyidagi maqsadga ega:  tovarlar siyosatini hisobga olgan holda chiqarilayotgan mahsulotni zaruriy nomenklaturasini aniqlash;  innovatsiya bo’yicha qarorni asoslash;  chiqarilayotgan mahsulot sifati va texnik darajasini oshirish bo’yicha qaror qabul qilish;  tovar ishlab chiqarish tuzilishida har bir mahsulot ulushini o’rnatish;  ishlab chiqarishni ustivor yo’nalishlari bo’yicha xarajatlarni umumiy hajmi va ularni tuzilishini hisoblash;  moliyalashtirish manbalarini topish;  ishlab chiqarishni moddiy va mehnat resurslari bilan ta’minlash;  ishlab chiqarish va muomala xarajatlarini hisoblash;  ishlab chiqarish samaradorligini aniqlash va foydani bashorat qilish. Ishlab chiqarish bo’limi bo’yicha marketing dasturi firmaning to’liq ichki rejalashtirish va ishlab chiqarish rejasini hisobga oluvchi optimallashtirilgan ko’rsatkichlarni o’z ichiga olishi lozim. SHunday qilib, ishlab chiqarish bo’yicha marketing dasturi ishlab chiqarish bo’limining xo’jalik faoliyatini jami ko’rsatkichlari to’plamini tahlili asosida ishlab chiqilgan asosiy hujjat hisoblanadi. Mahsulot bo’yicha marketing quyidagi maqsadlarga ega:  mahsulotni optimal texnik-iqtisodiy ko’rsatkichlarini ishlab chiqish;  mahsulotni ishlab chiqish va sotish samaradorligini ko’p variantli hisob- kitobini o’tkazish;  yangi (takomillashgan) tovar ishlab chiqarish rentabelligini va zarurligini asoslash;
 chiqarilayotgan mahsulot hajmini natural va qiymat birligida belgilash;
 iste’molchilarni maqsadli bozorda ko’zlagan maqsadlarini hisobga olgan
holda har bir tovar bo’yicha sifat ko’rsatkichlarini o’rnatish;
 har  bir  mahsulotni  integral  baholash  (xarajatlari,  narx  va  foydani
solishtirish);
 maqsadli bozorda raqiblarning mavjud o’xshash tovarlarini hisobga olgan
holda har bir tovar bo’yicha raqobatbardoshlik darajasini hisoblash.
5.2.
Maqsadli dastur yondoshishi – marketing dasturining
uslubiy asosidir
Marketing dasturlarini ishlab chiqishda maqsadli yondashish uslubiga asosan
korxonaning mo’ljallangan maqsadiga erishish va uni bajarilishini nazorat qilish
resurslari va tadbirlari tizimi shakllantiriladi.
Korxona (firma)ning marketing dasturi (biznes rejasi) tarkibi quyidagichadir:
1. 
Korxonaning imkoniyatlari tahlili(holatli tahlil)
Faoliyati, shart-sharoitlari resurslari, samarali natijaga erishish yo’nalishlari.
Korxonaning ichki va tashqi muhitlarini solishtirish.
2. 
Rivojlanish maqsadlarini aniqlash.(Marketing sintezi).
Ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishning ustuvor maqsadlari va bozorda
foydaga erishish yo’llarini aniqlash.
3. 
Strategiyani ishlab chiqish.
Korxonaning moddiy, mehnat va moliya resurslaridan samarali foydalanishni
ko’zlagan  uzoq  muddatli  maqsadni  aniqlash  (bozor  segmentlarini,  marketing
vositasini, bozorga kirish vaqtini va boshqalarni tanlash).
4. 
Rejani ishlab chiqish.
Ishlab chiqarish, moliya, baho, kadrlar, reklama, sotish va boshqalarni amalga
oshirish xarajatlari va natijalarini rejalashtirish tizimi.
Logotip
 chiqarilayotgan mahsulot hajmini natural va qiymat birligida belgilash;  iste’molchilarni maqsadli bozorda ko’zlagan maqsadlarini hisobga olgan holda har bir tovar bo’yicha sifat ko’rsatkichlarini o’rnatish;  har bir mahsulotni integral baholash (xarajatlari, narx va foydani solishtirish);  maqsadli bozorda raqiblarning mavjud o’xshash tovarlarini hisobga olgan holda har bir tovar bo’yicha raqobatbardoshlik darajasini hisoblash. 5.2. Maqsadli dastur yondoshishi – marketing dasturining uslubiy asosidir Marketing dasturlarini ishlab chiqishda maqsadli yondashish uslubiga asosan korxonaning mo’ljallangan maqsadiga erishish va uni bajarilishini nazorat qilish resurslari va tadbirlari tizimi shakllantiriladi. Korxona (firma)ning marketing dasturi (biznes rejasi) tarkibi quyidagichadir: 1. Korxonaning imkoniyatlari tahlili(holatli tahlil) Faoliyati, shart-sharoitlari resurslari, samarali natijaga erishish yo’nalishlari. Korxonaning ichki va tashqi muhitlarini solishtirish. 2. Rivojlanish maqsadlarini aniqlash.(Marketing sintezi). Ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishning ustuvor maqsadlari va bozorda foydaga erishish yo’llarini aniqlash. 3. Strategiyani ishlab chiqish. Korxonaning moddiy, mehnat va moliya resurslaridan samarali foydalanishni ko’zlagan uzoq muddatli maqsadni aniqlash (bozor segmentlarini, marketing vositasini, bozorga kirish vaqtini va boshqalarni tanlash). 4. Rejani ishlab chiqish. Ishlab chiqarish, moliya, baho, kadrlar, reklama, sotish va boshqalarni amalga oshirish xarajatlari va natijalarini rejalashtirish tizimi.
5. 
Nazorat qilish.
Strategik nazorat (tanlangan tamoyilni aniq bozor holatiga to’g’ri kelish).
Yillik nazorat (rejadagi tadbirlar va xarajatlarning bajarilishi), foyda olish darajasi
nazorati.
Korxonaning  rivojlanish  maqsadlarini  aniqlashda  eng  avvalo  uning  ichki
imkoniyatlarini hisobga olib, qaysi sohada sotishning o’sishi orqalimi yoki bozorda
o’z ulushini ko’paytirish, obrusini ko’tarish yo’li bilan erishiladimi kabi savollarga
javob izlanadi. Korxonaning rivojlanish maqsadlari marketing tajribasiga ko’ra bir
necha yo’nalishlar orqali amalga oshirilishi mumkin:
Birinchidan,  yekstensiv  rivojlanish,  ya’ni  egallangan  bozorda  (bozor
segmentida)  ishlab  chiqarilayotgan  tovarni  sotish  hajmini  ko’paytirish  orqali
daromadni  oshirish;  ikkinchidan, intensiv rivojlanish, bu yo’l bilan yekstensiv
imkoniyatlar tugagach, yangi bozorlarga chiqish yoki segmentlarni kengaytirish
yoki  bozorga  yangi  modifikatsiyali  tovar  taklif  etiladi.  Uchinchidan,
integratsiyalashgan  rivojlanish  orqali  sotish  korxonalar  bilan  hamkorlikda  ular
resurslaridan  foydalanib,  daromadni  ko’paytirish,  to’rtinchidan,  diversifikatsiya
yo’li  bilan, ya’ni korxona o’z marketing faoliyati doirasida qo’shimcha  xom-
ashyoni,  tovarni,  texnologiyani,  iste’molchilarni  o’zlashtirish  orqali
raqobatbardoshligini oshirishga va foydani ko’proq olishga erishadi.
Marketing  strategiyasi  -  maqsadga  erishish  uchun  qanday  harakat  qilish
kerak? - degan savolga javob izlaydi. Strategik rejalashtirish korxonaning mahsulot
ishlab chiqarish, iste’molchilar, baho, reklama, sotish va boshqa faoliyatiga asosiy
yo’nalish  aniqlaydi,  har  bir  bo’limi  maqsadini  belgilaydi  va  ular  ishini
muvofiqlashtiradi.
5.3.
Marketing dasturini ishlab chiqish ketma-ketligi
va asosiy bo’limlari
Logotip
5. Nazorat qilish. Strategik nazorat (tanlangan tamoyilni aniq bozor holatiga to’g’ri kelish). Yillik nazorat (rejadagi tadbirlar va xarajatlarning bajarilishi), foyda olish darajasi nazorati. Korxonaning rivojlanish maqsadlarini aniqlashda eng avvalo uning ichki imkoniyatlarini hisobga olib, qaysi sohada sotishning o’sishi orqalimi yoki bozorda o’z ulushini ko’paytirish, obrusini ko’tarish yo’li bilan erishiladimi kabi savollarga javob izlanadi. Korxonaning rivojlanish maqsadlari marketing tajribasiga ko’ra bir necha yo’nalishlar orqali amalga oshirilishi mumkin: Birinchidan, yekstensiv rivojlanish, ya’ni egallangan bozorda (bozor segmentida) ishlab chiqarilayotgan tovarni sotish hajmini ko’paytirish orqali daromadni oshirish; ikkinchidan, intensiv rivojlanish, bu yo’l bilan yekstensiv imkoniyatlar tugagach, yangi bozorlarga chiqish yoki segmentlarni kengaytirish yoki bozorga yangi modifikatsiyali tovar taklif etiladi. Uchinchidan, integratsiyalashgan rivojlanish orqali sotish korxonalar bilan hamkorlikda ular resurslaridan foydalanib, daromadni ko’paytirish, to’rtinchidan, diversifikatsiya yo’li bilan, ya’ni korxona o’z marketing faoliyati doirasida qo’shimcha xom- ashyoni, tovarni, texnologiyani, iste’molchilarni o’zlashtirish orqali raqobatbardoshligini oshirishga va foydani ko’proq olishga erishadi. Marketing strategiyasi - maqsadga erishish uchun qanday harakat qilish kerak? - degan savolga javob izlaydi. Strategik rejalashtirish korxonaning mahsulot ishlab chiqarish, iste’molchilar, baho, reklama, sotish va boshqa faoliyatiga asosiy yo’nalish aniqlaydi, har bir bo’limi maqsadini belgilaydi va ular ishini muvofiqlashtiradi. 5.3. Marketing dasturini ishlab chiqish ketma-ketligi va asosiy bo’limlari