MARKETING FAOLIYATINI AXBOROT BILAN TA’MINLASH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

20,7 KB


MARKETING FAOLIYATINI AXBOROT BILAN TA’MINLASH
Reja:
1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi.
2. Axborot turlari va ularni turkumlash.
3. Axborotni to’plash uslublari.
4. To’plangan axborotlarni tahlil qilish va qayta ishlash.
Logotip
MARKETING FAOLIYATINI AXBOROT BILAN TA’MINLASH Reja: 1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi. 2. Axborot turlari va ularni turkumlash. 3. Axborotni to’plash uslublari. 4. To’plangan axborotlarni tahlil qilish va qayta ishlash.
3.1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi.
Marketing faoliyatiga xos bo’lgan barcha axborotlar, ma’lumotlar tadqiqotlar 
uchun muhim qurol sifatida shakllanadi. Ularni tashkil etish, muayyan tartibga 
solish va uzluksizligini ta’minlash zarur bo’ladi. Marketing axboroti yaxlit tizim 
sifatida namoyon bo’ladi va rivojlanib boradi.
Marketing  axborot  tizimi  -  insonlar,  texnik  vositalar  va  amalga  oshirish
uslublaridan tashkil topib, muhim va to’g’ri axborotni to’plash, tartibga solish,
tahlil qilish, kuzatish natijasida marketing sohasida qaror qabul qiluvchiga samarali
yordam ko’rsatish vazifasini bajaradi. Marketing axboroti tizimi o’zaro mushtarak
bog’langan elementlar va munosabatlar majmuini tashkil etadi.
Marketingni  axborot  manbalari  quyidagilardan  iborat:  yillik  statistik
ma’lumotlar;  korxona  (firma)  hisobotlari;  tadbirkorlar  uyushmasi  axborotlari;
tarmoqlar axborotlari; birja axborotlari; bank axborotlari; ma’lumotlar to’plamlari;
sud qarorlari; korxonangizning ish korrespondentsiyalari; partiyalar tashviqotlari;
ye’lonlar,  prospektlar,  kataloglar;  tanlov  natijalari;  aktsiya  kurslari  jadvallari;
korxona rahbariyati majlislari bayonnomalari; axborot-analitik byulletenlari; radio
hamda televidenie yangiliklari; voqealar sharhlari; iqtisodiyot yangiliklari; maxsus
kitob va jurnallar; lug’atlar, yentsiklopediyalar; kundalik gazetalar va hokazolar.
Axborotni to’plash va undan foydalanish jihatlariga ko’ra axborot tizimini
to’rtta quyi tizimga ajratish mumkin. Bular jumlasiga 1)tashkilot ichki hisobot
tizimi, 2) marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi, 3) qaror qabul qilishni
quvvatlovchi tizim, 4) marketing tadqiqoti tizimi kiradi. Ushbu quyi tizimlarning
shakllanishida axborotga bo’lgan ehtiyoj, zaruriy shakldagi va talabdagi axborotni
taqdim etish tartibi va muddati muhim ahamiyat kasb etadi.
1.  Tashkilot  ichki  hisoboti  tizimi muayyan  firma  faoliyatining  joriy
xarajatlari,  sotuv  hajmi,  ombordagi  mahsulot  qoldigi,  mavjud  va  kelishi
kutilayotgan xaridorlar, ta’minlovchilar ko’lami va boshqa marketing faoliyatiga
bog’liq bo’lgan axborotning o’z vaqtida jamlanishini, qayta ishlashini va undan
foydalanishni  nazarda  to’tadi.  Masalan,  firma  miqyosida  ichki  hisoboti  tizimi
quyidagi talablar asosida shakllanadi. Joriy yakunlanayotgan kun so’ngida firma
do’konidagi savdo zalida har bir tovar guruhi miqyosida qanday zahiralar qoldi, bir
Logotip
3.1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi. Marketing faoliyatiga xos bo’lgan barcha axborotlar, ma’lumotlar tadqiqotlar uchun muhim qurol sifatida shakllanadi. Ularni tashkil etish, muayyan tartibga solish va uzluksizligini ta’minlash zarur bo’ladi. Marketing axboroti yaxlit tizim sifatida namoyon bo’ladi va rivojlanib boradi. Marketing axborot tizimi - insonlar, texnik vositalar va amalga oshirish uslublaridan tashkil topib, muhim va to’g’ri axborotni to’plash, tartibga solish, tahlil qilish, kuzatish natijasida marketing sohasida qaror qabul qiluvchiga samarali yordam ko’rsatish vazifasini bajaradi. Marketing axboroti tizimi o’zaro mushtarak bog’langan elementlar va munosabatlar majmuini tashkil etadi. Marketingni axborot manbalari quyidagilardan iborat: yillik statistik ma’lumotlar; korxona (firma) hisobotlari; tadbirkorlar uyushmasi axborotlari; tarmoqlar axborotlari; birja axborotlari; bank axborotlari; ma’lumotlar to’plamlari; sud qarorlari; korxonangizning ish korrespondentsiyalari; partiyalar tashviqotlari; ye’lonlar, prospektlar, kataloglar; tanlov natijalari; aktsiya kurslari jadvallari; korxona rahbariyati majlislari bayonnomalari; axborot-analitik byulletenlari; radio hamda televidenie yangiliklari; voqealar sharhlari; iqtisodiyot yangiliklari; maxsus kitob va jurnallar; lug’atlar, yentsiklopediyalar; kundalik gazetalar va hokazolar. Axborotni to’plash va undan foydalanish jihatlariga ko’ra axborot tizimini to’rtta quyi tizimga ajratish mumkin. Bular jumlasiga 1)tashkilot ichki hisobot tizimi, 2) marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi, 3) qaror qabul qilishni quvvatlovchi tizim, 4) marketing tadqiqoti tizimi kiradi. Ushbu quyi tizimlarning shakllanishida axborotga bo’lgan ehtiyoj, zaruriy shakldagi va talabdagi axborotni taqdim etish tartibi va muddati muhim ahamiyat kasb etadi. 1. Tashkilot ichki hisoboti tizimi muayyan firma faoliyatining joriy xarajatlari, sotuv hajmi, ombordagi mahsulot qoldigi, mavjud va kelishi kutilayotgan xaridorlar, ta’minlovchilar ko’lami va boshqa marketing faoliyatiga bog’liq bo’lgan axborotning o’z vaqtida jamlanishini, qayta ishlashini va undan foydalanishni nazarda to’tadi. Masalan, firma miqyosida ichki hisoboti tizimi quyidagi talablar asosida shakllanadi. Joriy yakunlanayotgan kun so’ngida firma do’konidagi savdo zalida har bir tovar guruhi miqyosida qanday zahiralar qoldi, bir
kunda sotuv hajmi va qaysi turdagi (assortiment) tovarlar uchun ta’minlovchilarga
buyurtma berish kerak va shunga o’xshash operativ axborot olish zaruriyati paydo
bo’ladi. Bu yerda muhim o’rinni ushbu axborot qay tarzda, qancha vaqt mobaynida
yig’ilishi, umumlashtirilishi egallaydi. Axborot olish tezligi, sifati esa qaror qabul
qilishda samarali ahamiyat kasb etadi. Demak, axborotga bo’lgan ehtiyojni o’z
o’rnida va aniq belgilash hamda firma faoliyatida undan foydalanish jihatlarini
avvalroq belgilab olish lozim. 
2.  Marketing  tashqi  xabarnoma -  axborot  tizimi  marketing  va  tijorat
faoliyatiga  xos  bo’lgan  barcha  olinadigan  xabarlar,  uslubiy  ishlanmalar
natijalaridan tashkil topadi. 
Kundalik  matbuot  (ro’znoma  va  maxsus  jurnallar),  ta’minotchi  va
iste’molchilar bilan bo’lgan muloqot natijalari, reklama ye’lonlari va boshqalar
bevosita xabarnomani olish manbai bo’lishi mumkin. Ushbu sohaga oid xabarlar va
tahliliy ma’lumotlarga bo’lgan talab ortib borishi natijasida ayrim firmalar hatto
shu sohaga ixtisoslashdilar. Masalan, AQSHda «Market riserch korporeyshn of
Amerika» kompaniyasi haftalik jurnalida tovarlar bo’yicha bozordagi ulushining
o’zgarishi, tovarlarning narxi va qadoqlashdagi o’zgarishlar, shartnomalar xususida
axborot beradi. «A.K.Nilson kompani» nafaqat AQSHda, balki Germaniyada ham
o’z bo’limiga ega bo’lib, antiqa tovarlar bo’yicha bozor ulushining holati, chakana
narxlar,  savdo  qilayotgan  yirik  tashkilotlar  xususida  xabarlar  yetkazadi.
Germaniyadagi  «CFH»  tadqiqot  markazi  («CFH»  kompaniyasining  sho’’ba
korxonasi) 5 000 uy xo’jaliklari iste’molidagi o’zgarishlar bo’yicha axborot beradi.
Demak, marketing tashqi xabarnoma - axborot quyi tizimi - tashkilotning
marketing muhitdagi o’zgarishlar va holatlar xususida to’plangan axborot manbai
bo’lib, marketing boshqaruvchilari uchun qay yo’sinda ushbu muhitga ta’sir etish
imkonini beradi.
Marketing  tadqiqoti  quyi  tizimi -  tartibga  solingan  va  to’plangan
ko’rsatkichlarni  amaliyotda  tadbiq  etish  va  tayinli  marketing  holati  xususida
tashkilot uchun zaruriy axborotlar, ishlanmalar yig’indisi tashkil etadi. Ushbu quyi
tizim marketing xabarnoma - axboroti quyi tizimdan muayyan tashkilot uchun
maxsus ishlangan, zaruriy ko’rsatkichlari va natijalari bilan farqlanadi. Ko’pgina
yirik chet yel firmalarida marketing tadqiqoti uchun savdo aylanishining 0,1-2 foizi
Logotip
kunda sotuv hajmi va qaysi turdagi (assortiment) tovarlar uchun ta’minlovchilarga buyurtma berish kerak va shunga o’xshash operativ axborot olish zaruriyati paydo bo’ladi. Bu yerda muhim o’rinni ushbu axborot qay tarzda, qancha vaqt mobaynida yig’ilishi, umumlashtirilishi egallaydi. Axborot olish tezligi, sifati esa qaror qabul qilishda samarali ahamiyat kasb etadi. Demak, axborotga bo’lgan ehtiyojni o’z o’rnida va aniq belgilash hamda firma faoliyatida undan foydalanish jihatlarini avvalroq belgilab olish lozim. 2. Marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi marketing va tijorat faoliyatiga xos bo’lgan barcha olinadigan xabarlar, uslubiy ishlanmalar natijalaridan tashkil topadi. Kundalik matbuot (ro’znoma va maxsus jurnallar), ta’minotchi va iste’molchilar bilan bo’lgan muloqot natijalari, reklama ye’lonlari va boshqalar bevosita xabarnomani olish manbai bo’lishi mumkin. Ushbu sohaga oid xabarlar va tahliliy ma’lumotlarga bo’lgan talab ortib borishi natijasida ayrim firmalar hatto shu sohaga ixtisoslashdilar. Masalan, AQSHda «Market riserch korporeyshn of Amerika» kompaniyasi haftalik jurnalida tovarlar bo’yicha bozordagi ulushining o’zgarishi, tovarlarning narxi va qadoqlashdagi o’zgarishlar, shartnomalar xususida axborot beradi. «A.K.Nilson kompani» nafaqat AQSHda, balki Germaniyada ham o’z bo’limiga ega bo’lib, antiqa tovarlar bo’yicha bozor ulushining holati, chakana narxlar, savdo qilayotgan yirik tashkilotlar xususida xabarlar yetkazadi. Germaniyadagi «CFH» tadqiqot markazi («CFH» kompaniyasining sho’’ba korxonasi) 5 000 uy xo’jaliklari iste’molidagi o’zgarishlar bo’yicha axborot beradi. Demak, marketing tashqi xabarnoma - axborot quyi tizimi - tashkilotning marketing muhitdagi o’zgarishlar va holatlar xususida to’plangan axborot manbai bo’lib, marketing boshqaruvchilari uchun qay yo’sinda ushbu muhitga ta’sir etish imkonini beradi. Marketing tadqiqoti quyi tizimi - tartibga solingan va to’plangan ko’rsatkichlarni amaliyotda tadbiq etish va tayinli marketing holati xususida tashkilot uchun zaruriy axborotlar, ishlanmalar yig’indisi tashkil etadi. Ushbu quyi tizim marketing xabarnoma - axboroti quyi tizimdan muayyan tashkilot uchun maxsus ishlangan, zaruriy ko’rsatkichlari va natijalari bilan farqlanadi. Ko’pgina yirik chet yel firmalarida marketing tadqiqoti uchun savdo aylanishining 0,1-2 foizi
miqdorida mablag’ sarflanadi. 
1.2.
Axborot turlari va ularni turkumlash
Marketing tadqiqoti uchun zarur bo’lgan ma’lumotlar va axborotlar ko’lami
juda  keng  bo’lib,  ularni  tayinli  tartibga  solish  va  zarur  paytlarda  ulardan
foydalanish talab etadi. Dastlabki tasavvurga ko’ra bozor, xaridor, raqobatchi va
mahsulot xususidagi barcha axborotni kerakli shaklga jamlash va amaliy faoliyatda
ularga tayanib ish ko’rish samarali hisoblanadi.
Marketing  xususidagi  to’plash  manbalarini  shartli  ravishda  birlamchi  va
ikkilamchi  turlarga  bo’lish  mumkin.  Birlamchi  ma’lumotlarga  tayinli  maqsad
uchun ilk bor yangidan tashkil etilgan ma’lumotlar, axborotlar kiradi. Ikkilamchi
ma’lumotlarga esa dastlabki boshqa maqsadlar uchun yig’ilgan, qayta ishlangan,
turli manbalarda (jurnal, hisobot, axborot byulletenlari va h.k.) mavjud bo’lgan
axborotlar  kiradi.  Ikkilamchi  ma’lumotlarni  to’plash  manbalari  tegishli
tashkilotlarga taalukli bo’lish yoki bo’lmasligiga ko’ra, o’z navbatida ichki va
tashqi turlarga bo’linadi.
Ichki  ikkilamchi  ma’lumot  manbalariga  tashkilotda  yuritilayotgan  joriy
buxgalteriya, moliya va statistik hisobotlarda aks ettiriladigan ko’rsatkichlar kiradi.
Jumladan, foyda va zararlar, sotib olish va sotish, tovarlarzahiralari, iste’molchilar
ko’lami va joylashuvi, narxlar hisob-kitoblar va h.k.lar.
3.3. Axborotni to’plash uslublari
Bozorda vujudga kelayotgan o’zgarishlarni o’z vaqtida seza bilish, muayyan
davr  mobaynida  xaridorlar  atvorini,  mijozlar  hatti-harakatini,  raqobatchilar
taktikasini o’rganish korxona va tashkilotlarning marketing faoliyatini samarali
tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu xususda axborotni to’liq olish,
qayta  ishlash  va  undan  qaror  qabul  qilish  bosqichida  unumli  foydalanish
imkoniyatlari bir muncha cheklangan bo’ladi. CHunki, bozorda ruy berayotgan
o’zgarishlarning jadalligi, o’zaro bog’liqligi va ta’sirchanligi yuqoridir.
Marketing axborotlarini to’plash uslublari quyidagilar:
1. Kabinet tadqiqotlari:
- xujjatlarni klassik tahlili;
Logotip
miqdorida mablag’ sarflanadi. 1.2. Axborot turlari va ularni turkumlash Marketing tadqiqoti uchun zarur bo’lgan ma’lumotlar va axborotlar ko’lami juda keng bo’lib, ularni tayinli tartibga solish va zarur paytlarda ulardan foydalanish talab etadi. Dastlabki tasavvurga ko’ra bozor, xaridor, raqobatchi va mahsulot xususidagi barcha axborotni kerakli shaklga jamlash va amaliy faoliyatda ularga tayanib ish ko’rish samarali hisoblanadi. Marketing xususidagi to’plash manbalarini shartli ravishda birlamchi va ikkilamchi turlarga bo’lish mumkin. Birlamchi ma’lumotlarga tayinli maqsad uchun ilk bor yangidan tashkil etilgan ma’lumotlar, axborotlar kiradi. Ikkilamchi ma’lumotlarga esa dastlabki boshqa maqsadlar uchun yig’ilgan, qayta ishlangan, turli manbalarda (jurnal, hisobot, axborot byulletenlari va h.k.) mavjud bo’lgan axborotlar kiradi. Ikkilamchi ma’lumotlarni to’plash manbalari tegishli tashkilotlarga taalukli bo’lish yoki bo’lmasligiga ko’ra, o’z navbatida ichki va tashqi turlarga bo’linadi. Ichki ikkilamchi ma’lumot manbalariga tashkilotda yuritilayotgan joriy buxgalteriya, moliya va statistik hisobotlarda aks ettiriladigan ko’rsatkichlar kiradi. Jumladan, foyda va zararlar, sotib olish va sotish, tovarlarzahiralari, iste’molchilar ko’lami va joylashuvi, narxlar hisob-kitoblar va h.k.lar. 3.3. Axborotni to’plash uslublari Bozorda vujudga kelayotgan o’zgarishlarni o’z vaqtida seza bilish, muayyan davr mobaynida xaridorlar atvorini, mijozlar hatti-harakatini, raqobatchilar taktikasini o’rganish korxona va tashkilotlarning marketing faoliyatini samarali tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu xususda axborotni to’liq olish, qayta ishlash va undan qaror qabul qilish bosqichida unumli foydalanish imkoniyatlari bir muncha cheklangan bo’ladi. CHunki, bozorda ruy berayotgan o’zgarishlarning jadalligi, o’zaro bog’liqligi va ta’sirchanligi yuqoridir. Marketing axborotlarini to’plash uslublari quyidagilar: 1. Kabinet tadqiqotlari: - xujjatlarni klassik tahlili;