MARKETING FAOLIYATINI AXBOROT BILAN TA’MINLASH
Reja:
1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi.
2. Axborot turlari va ularni turkumlash.
3. Axborotni to’plash uslublari.
4. To’plangan axborotlarni tahlil qilish va qayta ishlash.
3.1. Marketingda axborotni o’rni. Axborot tizimi.
Marketing faoliyatiga xos bo’lgan barcha axborotlar, ma’lumotlar tadqiqotlar
uchun muhim qurol sifatida shakllanadi. Ularni tashkil etish, muayyan tartibga
solish va uzluksizligini ta’minlash zarur bo’ladi. Marketing axboroti yaxlit tizim
sifatida namoyon bo’ladi va rivojlanib boradi.
Marketing axborot tizimi - insonlar, texnik vositalar va amalga oshirish
uslublaridan tashkil topib, muhim va to’g’ri axborotni to’plash, tartibga solish,
tahlil qilish, kuzatish natijasida marketing sohasida qaror qabul qiluvchiga samarali
yordam ko’rsatish vazifasini bajaradi. Marketing axboroti tizimi o’zaro mushtarak
bog’langan elementlar va munosabatlar majmuini tashkil etadi.
Marketingni axborot manbalari quyidagilardan iborat: yillik statistik
ma’lumotlar; korxona (firma) hisobotlari; tadbirkorlar uyushmasi axborotlari;
tarmoqlar axborotlari; birja axborotlari; bank axborotlari; ma’lumotlar to’plamlari;
sud qarorlari; korxonangizning ish korrespondentsiyalari; partiyalar tashviqotlari;
ye’lonlar, prospektlar, kataloglar; tanlov natijalari; aktsiya kurslari jadvallari;
korxona rahbariyati majlislari bayonnomalari; axborot-analitik byulletenlari; radio
hamda televidenie yangiliklari; voqealar sharhlari; iqtisodiyot yangiliklari; maxsus
kitob va jurnallar; lug’atlar, yentsiklopediyalar; kundalik gazetalar va hokazolar.
Axborotni to’plash va undan foydalanish jihatlariga ko’ra axborot tizimini
to’rtta quyi tizimga ajratish mumkin. Bular jumlasiga 1)tashkilot ichki hisobot
tizimi, 2) marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi, 3) qaror qabul qilishni
quvvatlovchi tizim, 4) marketing tadqiqoti tizimi kiradi. Ushbu quyi tizimlarning
shakllanishida axborotga bo’lgan ehtiyoj, zaruriy shakldagi va talabdagi axborotni
taqdim etish tartibi va muddati muhim ahamiyat kasb etadi.
1. Tashkilot ichki hisoboti tizimi muayyan firma faoliyatining joriy
xarajatlari, sotuv hajmi, ombordagi mahsulot qoldigi, mavjud va kelishi
kutilayotgan xaridorlar, ta’minlovchilar ko’lami va boshqa marketing faoliyatiga
bog’liq bo’lgan axborotning o’z vaqtida jamlanishini, qayta ishlashini va undan
foydalanishni nazarda to’tadi. Masalan, firma miqyosida ichki hisoboti tizimi
quyidagi talablar asosida shakllanadi. Joriy yakunlanayotgan kun so’ngida firma
do’konidagi savdo zalida har bir tovar guruhi miqyosida qanday zahiralar qoldi, bir
kunda sotuv hajmi va qaysi turdagi (assortiment) tovarlar uchun ta’minlovchilarga
buyurtma berish kerak va shunga o’xshash operativ axborot olish zaruriyati paydo
bo’ladi. Bu yerda muhim o’rinni ushbu axborot qay tarzda, qancha vaqt mobaynida
yig’ilishi, umumlashtirilishi egallaydi. Axborot olish tezligi, sifati esa qaror qabul
qilishda samarali ahamiyat kasb etadi. Demak, axborotga bo’lgan ehtiyojni o’z
o’rnida va aniq belgilash hamda firma faoliyatida undan foydalanish jihatlarini
avvalroq belgilab olish lozim.
2. Marketing tashqi xabarnoma - axborot tizimi marketing va tijorat
faoliyatiga xos bo’lgan barcha olinadigan xabarlar, uslubiy ishlanmalar
natijalaridan tashkil topadi.
Kundalik matbuot (ro’znoma va maxsus jurnallar), ta’minotchi va
iste’molchilar bilan bo’lgan muloqot natijalari, reklama ye’lonlari va boshqalar
bevosita xabarnomani olish manbai bo’lishi mumkin. Ushbu sohaga oid xabarlar va
tahliliy ma’lumotlarga bo’lgan talab ortib borishi natijasida ayrim firmalar hatto
shu sohaga ixtisoslashdilar. Masalan, AQSHda «Market riserch korporeyshn of
Amerika» kompaniyasi haftalik jurnalida tovarlar bo’yicha bozordagi ulushining
o’zgarishi, tovarlarning narxi va qadoqlashdagi o’zgarishlar, shartnomalar xususida
axborot beradi. «A.K.Nilson kompani» nafaqat AQSHda, balki Germaniyada ham
o’z bo’limiga ega bo’lib, antiqa tovarlar bo’yicha bozor ulushining holati, chakana
narxlar, savdo qilayotgan yirik tashkilotlar xususida xabarlar yetkazadi.
Germaniyadagi «CFH» tadqiqot markazi («CFH» kompaniyasining sho’’ba
korxonasi) 5 000 uy xo’jaliklari iste’molidagi o’zgarishlar bo’yicha axborot beradi.
Demak, marketing tashqi xabarnoma - axborot quyi tizimi - tashkilotning
marketing muhitdagi o’zgarishlar va holatlar xususida to’plangan axborot manbai
bo’lib, marketing boshqaruvchilari uchun qay yo’sinda ushbu muhitga ta’sir etish
imkonini beradi.
Marketing tadqiqoti quyi tizimi - tartibga solingan va to’plangan
ko’rsatkichlarni amaliyotda tadbiq etish va tayinli marketing holati xususida
tashkilot uchun zaruriy axborotlar, ishlanmalar yig’indisi tashkil etadi. Ushbu quyi
tizim marketing xabarnoma - axboroti quyi tizimdan muayyan tashkilot uchun
maxsus ishlangan, zaruriy ko’rsatkichlari va natijalari bilan farqlanadi. Ko’pgina
yirik chet yel firmalarida marketing tadqiqoti uchun savdo aylanishining 0,1-2 foizi
miqdorida mablag’ sarflanadi.
1.2.
Axborot turlari va ularni turkumlash
Marketing tadqiqoti uchun zarur bo’lgan ma’lumotlar va axborotlar ko’lami
juda keng bo’lib, ularni tayinli tartibga solish va zarur paytlarda ulardan
foydalanish talab etadi. Dastlabki tasavvurga ko’ra bozor, xaridor, raqobatchi va
mahsulot xususidagi barcha axborotni kerakli shaklga jamlash va amaliy faoliyatda
ularga tayanib ish ko’rish samarali hisoblanadi.
Marketing xususidagi to’plash manbalarini shartli ravishda birlamchi va
ikkilamchi turlarga bo’lish mumkin. Birlamchi ma’lumotlarga tayinli maqsad
uchun ilk bor yangidan tashkil etilgan ma’lumotlar, axborotlar kiradi. Ikkilamchi
ma’lumotlarga esa dastlabki boshqa maqsadlar uchun yig’ilgan, qayta ishlangan,
turli manbalarda (jurnal, hisobot, axborot byulletenlari va h.k.) mavjud bo’lgan
axborotlar kiradi. Ikkilamchi ma’lumotlarni to’plash manbalari tegishli
tashkilotlarga taalukli bo’lish yoki bo’lmasligiga ko’ra, o’z navbatida ichki va
tashqi turlarga bo’linadi.
Ichki ikkilamchi ma’lumot manbalariga tashkilotda yuritilayotgan joriy
buxgalteriya, moliya va statistik hisobotlarda aks ettiriladigan ko’rsatkichlar kiradi.
Jumladan, foyda va zararlar, sotib olish va sotish, tovarlarzahiralari, iste’molchilar
ko’lami va joylashuvi, narxlar hisob-kitoblar va h.k.lar.
3.3. Axborotni to’plash uslublari
Bozorda vujudga kelayotgan o’zgarishlarni o’z vaqtida seza bilish, muayyan
davr mobaynida xaridorlar atvorini, mijozlar hatti-harakatini, raqobatchilar
taktikasini o’rganish korxona va tashkilotlarning marketing faoliyatini samarali
tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etadi. Bu xususda axborotni to’liq olish,
qayta ishlash va undan qaror qabul qilish bosqichida unumli foydalanish
imkoniyatlari bir muncha cheklangan bo’ladi. CHunki, bozorda ruy berayotgan
o’zgarishlarning jadalligi, o’zaro bog’liqligi va ta’sirchanligi yuqoridir.
Marketing axborotlarini to’plash uslublari quyidagilar:
1. Kabinet tadqiqotlari:
- xujjatlarni klassik tahlili;