MARKETING TAMOYILLARI, VAZIFALARI, FUNKTSIYaLARI VA TURLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

22,3 KB


MARKETING TAMOYILLARI, VAZIFALARI, FUNKTSIYaLARI VA
TURLARI
Reja:
1. Marketingning asosiy tamoyillari
2. Marketing funktsiyalari va uning faoliyati mazmuni
3. Marketingning vazifalari
4. Talabning holati va rivojlanishiga ko’ra marketing turlari.
Logotip
MARKETING TAMOYILLARI, VAZIFALARI, FUNKTSIYaLARI VA TURLARI Reja: 1. Marketingning asosiy tamoyillari 2. Marketing funktsiyalari va uning faoliyati mazmuni 3. Marketingning vazifalari 4. Talabning holati va rivojlanishiga ko’ra marketing turlari.
2.1.
Marketingning asosiy tamoyillari
Marketingning asosiy tamoyillari:
1. Iste’molchiga yo’naltirilganlik.
2. Kelgusiga yo’naltirilganlik. Ishlab chiqaruvchi marketing faoliyatini qisqa
muddatli  natijalariga  emas,  balki  uzoq  muddatli  natijalariga  mo’ljalni  olgan
bo’lishi kerak.
3. Oxirgi amaliy natijalarga erishishga yo’naltirilganlik.
Marketing faoliyati natijasi  o’lchamli bo’lishi  kerak (bozor ulushi, sotish
hajmi, foydaning o’sishi).
Marketing tamoyillari marketing asosini va uning mohiyatini ochib beruvchi
holat, talabdir. Marketingni mohiyati – tovar ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish
albatta iste’molchiga, talab ishlab chiqarish imkoniyatlarini doimo bozor talabiga
mo’ljallashdan iborat.  Marketing mohiyatidan quyidagi asosiy tamoyillar kelib
chiqadi:
  iste’molchilarga nima kerak bo’lsa o’shani ishlab chiqarish kerak;
  bozorga tovarlar va xizmatlar taklifi bilan emas, balki iste’molchilarn
muammolarini yechish vositalari bilan ishlash;
  tovar ishlab chiqarishni ehtiyoj va talabni tadqiq qilgandan so’ng tashkil
etish kerak;
  firmani  ishlab  chiqarish-eksport  faoliyatining  oxirgi  natijalariga
kontsentrlashganini kuchaytirish;
  marketing kontseptsiyasi vositalarini qo’llash asosida marketing dasturini
shakllantirishga olib keluvchi  qo’yilgan maqsadlarga  erishish  uchun kompleks
yondoshish va maqsadli dastur uslubini ishlatish;
  tovarni  iste’molchiga  siljitishni  barcha  bo’g’inlarini  marketing  bilan
qamrab olish maqsadida bir vaqtni o’zida maqsadli yo’naltirilgan ta’sir asosida
bozor  talabiga  mos  keluvchi  tovar  ishlab  chiqarish  strategiya  va  taktikasini
qo’llash;
  korxona faoliyatini va marketing xizmatini bozorda tovar xulq-atvorini
bashorat  qilishi  va  strategik  rejalashtirishni  amalga  oshirish  asosida  samarali
kommunikatsiyani uzoq muddatli istiqboliga mo’ljal olish;
Logotip
2.1. Marketingning asosiy tamoyillari Marketingning asosiy tamoyillari: 1. Iste’molchiga yo’naltirilganlik. 2. Kelgusiga yo’naltirilganlik. Ishlab chiqaruvchi marketing faoliyatini qisqa muddatli natijalariga emas, balki uzoq muddatli natijalariga mo’ljalni olgan bo’lishi kerak. 3. Oxirgi amaliy natijalarga erishishga yo’naltirilganlik. Marketing faoliyati natijasi o’lchamli bo’lishi kerak (bozor ulushi, sotish hajmi, foydaning o’sishi). Marketing tamoyillari marketing asosini va uning mohiyatini ochib beruvchi holat, talabdir. Marketingni mohiyati – tovar ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish albatta iste’molchiga, talab ishlab chiqarish imkoniyatlarini doimo bozor talabiga mo’ljallashdan iborat. Marketing mohiyatidan quyidagi asosiy tamoyillar kelib chiqadi:  iste’molchilarga nima kerak bo’lsa o’shani ishlab chiqarish kerak;  bozorga tovarlar va xizmatlar taklifi bilan emas, balki iste’molchilarn muammolarini yechish vositalari bilan ishlash;  tovar ishlab chiqarishni ehtiyoj va talabni tadqiq qilgandan so’ng tashkil etish kerak;  firmani ishlab chiqarish-eksport faoliyatining oxirgi natijalariga kontsentrlashganini kuchaytirish;  marketing kontseptsiyasi vositalarini qo’llash asosida marketing dasturini shakllantirishga olib keluvchi qo’yilgan maqsadlarga erishish uchun kompleks yondoshish va maqsadli dastur uslubini ishlatish;  tovarni iste’molchiga siljitishni barcha bo’g’inlarini marketing bilan qamrab olish maqsadida bir vaqtni o’zida maqsadli yo’naltirilgan ta’sir asosida bozor talabiga mos keluvchi tovar ishlab chiqarish strategiya va taktikasini qo’llash;  korxona faoliyatini va marketing xizmatini bozorda tovar xulq-atvorini bashorat qilishi va strategik rejalashtirishni amalga oshirish asosida samarali kommunikatsiyani uzoq muddatli istiqboliga mo’ljal olish;
  tovarni yashash davrini barcha bosqichlarini ishlab chiqarish va tovar
taqsimlashni ijtimoiy va iqtisodiy omillarini hisobga olish;
  tashkilot  va  tarmoqlar  rejasiga  nisbatan  bozorni  birlamchi  ekanligini
eslash;
  talab  va  taklifni  balanslashtirish  maqsadida  rejalarni  tarmoqlararo
koorrdinatsiyalash va o’zaro ta’sirini ushlab turish;
  tovar bozori yoki firma imiji (obro’yi) va raqobatli afzallikni qidirish va
shakllantirish  jarayonida  aniq  holatda  agressivlikka,  hujumkorlikka,  faollikka
intilish, umumiy holda marketingning asosiy tamoyillari – bu bozorni bilish, unga
moslashish va bozorga ta’sir o’tkazishdan iborat.
Xulosa qilib aytganda, marketingning mohiyati va maqsadlaridan quyidagicha
asosiy tamoyillari kelib chiqadi:
iste’molchilarga yo’naltirilgan tamoyil, ya’ni iste’molchi sxohdir;
istiqbolga  yo’naltirilgan  tamoyil,  ya’ni  sub’ekt  faoliyati  istiqbolga
yo’naltirilgan bo’lishi zarur;
pirovard  ko’rsatkichga  erishishga  yo’naltirilgan  tamoyil,  ya’ni  bozor
hissasini, foydani oshishi va hokazolar.
2.2. Marketing funktsiyalari va uning faoliyati mazmuni.
Marketing  kontseptsiyasini  olib  borish  uchun  marketing  funktsiyalarini
amalga oshirish orqali hal etiladi. Marketing funktsiyalari quyidagi guruhlarga
bo’linadi:
 marketing tadqiqotlari;
 mahsulot assortimenti ishlab chiqarish sohasini rivojlantirish;
 sotish va taqsimot funktsiyasi;
 tovarni siljitish;
 narxni tashkil etish funktsiyasi;
 marketing-menejment funktsiyasi.
1. Marketing tadqiqotlari funktsiyasida: 
xalqaro bozorni tahlil etish; 
sotish bozorini tadqiq etish; 
Logotip
 tovarni yashash davrini barcha bosqichlarini ishlab chiqarish va tovar taqsimlashni ijtimoiy va iqtisodiy omillarini hisobga olish;  tashkilot va tarmoqlar rejasiga nisbatan bozorni birlamchi ekanligini eslash;  talab va taklifni balanslashtirish maqsadida rejalarni tarmoqlararo koorrdinatsiyalash va o’zaro ta’sirini ushlab turish;  tovar bozori yoki firma imiji (obro’yi) va raqobatli afzallikni qidirish va shakllantirish jarayonida aniq holatda agressivlikka, hujumkorlikka, faollikka intilish, umumiy holda marketingning asosiy tamoyillari – bu bozorni bilish, unga moslashish va bozorga ta’sir o’tkazishdan iborat. Xulosa qilib aytganda, marketingning mohiyati va maqsadlaridan quyidagicha asosiy tamoyillari kelib chiqadi: iste’molchilarga yo’naltirilgan tamoyil, ya’ni iste’molchi sxohdir; istiqbolga yo’naltirilgan tamoyil, ya’ni sub’ekt faoliyati istiqbolga yo’naltirilgan bo’lishi zarur; pirovard ko’rsatkichga erishishga yo’naltirilgan tamoyil, ya’ni bozor hissasini, foydani oshishi va hokazolar. 2.2. Marketing funktsiyalari va uning faoliyati mazmuni. Marketing kontseptsiyasini olib borish uchun marketing funktsiyalarini amalga oshirish orqali hal etiladi. Marketing funktsiyalari quyidagi guruhlarga bo’linadi:  marketing tadqiqotlari;  mahsulot assortimenti ishlab chiqarish sohasini rivojlantirish;  sotish va taqsimot funktsiyasi;  tovarni siljitish;  narxni tashkil etish funktsiyasi;  marketing-menejment funktsiyasi. 1. Marketing tadqiqotlari funktsiyasida: xalqaro bozorni tahlil etish; sotish bozorini tadqiq etish;
iste’molchi ehtiyojlarini tadqiq etish; 
marketing operatsiyalarini o’rganish; 
axborot to’plash va qayta ishlash; 
marketing-miks kompleksini tadqiq qilish; 
raqobatlarni o’rganish; 
benchmarketing; 
talabni va sotishni bashorat qilish va boshqalar o’rganiladi.
Tahliliy funktsiyada tashqi muhit omillari, bozor, uning elementlari va holati,
iste’molchilar, bozorni tuzilishi, tovar va tovarni tuzilishi, shuningdek firmaning
ichki muhiti tahlil qilinadi. Bunda firma rahbariyati tomonidan nazorat qilinadigan
omillar- texnologik jarayon, moliyaviy ahvoli, tashkiliy tuzilish, bozorni tanlash va
boshqalar hisobga olinadi.
Tashqi  muhit  omillariga  iste’molchilar,  raqobat  hukumat,  iqtisodiyot,
texnologiya,  mustaqil  ommaviy  axborot  vositalari  kabi  nazorat  qilinmaydigan
omillar kiradi.
2.  Mahsulot  yaratish  funktsiyasi orqali  marketing  faoliyatida  yangi
mahsulotlarni yaratish, yangi mahsulotlar ishlab chiqarishni tashkil etish, ishlab
chiqarish sohasiga tovar raqobatdoshligi va sifatni boshqarish, shuningdek tovar
siyosatini ishlab chiqish masalalari hal etiladi.
3. Sotish funktsiyasi orqali tovarni taqsimlash va sotish siyosatini ishlab
chiqish, savdo-taqsimot tarmog’i orqali sotuvni tashkil etish, yuk tashishni va
omborga joylashtirishni tashkil etish, tovar aylanmasini aniqlash, taqsimot tizimini
fizik oqimlarini nazorat qilish va sotishni tahlil etish o’rganiladi.
4. Tovarni siljitish funktsiyasi natijasida sotishni rag’batlantirish va reklama
siyosatini  ishlab  chiqish;  sotishni  rag’batlantirishni  samarali  instrumentlarini
asoslash; tovarni siljitish to’g’risida multimedia texnologiyalarini asoslash; ichki
firma reklamasini tashkil etish; sotuv ishlarini rag’batlantirish; pablik rileyshnzni
tashkil qilish va boshqalar to’liq o’rganiladi.
5. Narxni tashkil etish funktsiyasi orqali narxni shakllanish strategiyasi va
taktikasini ishlab chiqish; sotuvni har bir bozori uchun har bir mahsulot uchun
yashash davrini turli bosqichlarida narx matritsasini tuzish; joriy narxlar o’zgarishi
mexanizmini tuzish; raqobatchi narxini tahlil qilish; yangi mahsulot uchun narx
Logotip
iste’molchi ehtiyojlarini tadqiq etish; marketing operatsiyalarini o’rganish; axborot to’plash va qayta ishlash; marketing-miks kompleksini tadqiq qilish; raqobatlarni o’rganish; benchmarketing; talabni va sotishni bashorat qilish va boshqalar o’rganiladi. Tahliliy funktsiyada tashqi muhit omillari, bozor, uning elementlari va holati, iste’molchilar, bozorni tuzilishi, tovar va tovarni tuzilishi, shuningdek firmaning ichki muhiti tahlil qilinadi. Bunda firma rahbariyati tomonidan nazorat qilinadigan omillar- texnologik jarayon, moliyaviy ahvoli, tashkiliy tuzilish, bozorni tanlash va boshqalar hisobga olinadi. Tashqi muhit omillariga iste’molchilar, raqobat hukumat, iqtisodiyot, texnologiya, mustaqil ommaviy axborot vositalari kabi nazorat qilinmaydigan omillar kiradi. 2. Mahsulot yaratish funktsiyasi orqali marketing faoliyatida yangi mahsulotlarni yaratish, yangi mahsulotlar ishlab chiqarishni tashkil etish, ishlab chiqarish sohasiga tovar raqobatdoshligi va sifatni boshqarish, shuningdek tovar siyosatini ishlab chiqish masalalari hal etiladi. 3. Sotish funktsiyasi orqali tovarni taqsimlash va sotish siyosatini ishlab chiqish, savdo-taqsimot tarmog’i orqali sotuvni tashkil etish, yuk tashishni va omborga joylashtirishni tashkil etish, tovar aylanmasini aniqlash, taqsimot tizimini fizik oqimlarini nazorat qilish va sotishni tahlil etish o’rganiladi. 4. Tovarni siljitish funktsiyasi natijasida sotishni rag’batlantirish va reklama siyosatini ishlab chiqish; sotishni rag’batlantirishni samarali instrumentlarini asoslash; tovarni siljitish to’g’risida multimedia texnologiyalarini asoslash; ichki firma reklamasini tashkil etish; sotuv ishlarini rag’batlantirish; pablik rileyshnzni tashkil qilish va boshqalar to’liq o’rganiladi. 5. Narxni tashkil etish funktsiyasi orqali narxni shakllanish strategiyasi va taktikasini ishlab chiqish; sotuvni har bir bozori uchun har bir mahsulot uchun yashash davrini turli bosqichlarida narx matritsasini tuzish; joriy narxlar o’zgarishi mexanizmini tuzish; raqobatchi narxini tahlil qilish; yangi mahsulot uchun narx
belgilash kabilar hal etiladi.
6. Marketing-menejment funktsiyasi esa marketingni boshqarishni tashkil
etish;  nazorat  qilish,  marketing  xizmatini  tashkiliy  tuzilishini  ishlab  chiqish,
marketing  faoliyati  tizimida  boshqaruv  qarorlarini  optimallashtirish,  audit,
marketing xizmati faoliyati samaradorligini baholash kabilarni o’rganadi. 
Marketing funktsiyalari firmani boshqa funktsiyalari, ya’ni ishlab chiqarish,
kadrlar, moddiy texnika ta’minoti, moliyaviy, buxgalteriya hisobi funktsiyalari
bilan birga amalga oshiriladi.
Marketingning  funktsiyalari  xo’jalik  yurituvchi  sub’ektlarning  boshqa
funktsiyalaridan farqi shundan iboratki, marketing funktsiyalari xo’jalik yurituvchi
sub’ektlar, uning iste’molchilari, mijozlari o’rtasida ayirboshlash jarayonini amalga
oshirish  va  tashkil  etishga  qaratilgandir.  SHuning  uchun  ham  marketing
funktsiyalari  doimo  o’zgarib  boradigan  ehtiyoj  hamda  talabni  shakllanishi,
yaratilishi va rivojlanishiga ta’sir etadi.
2.3. Marketingning vazifalari.
Marketing  -  bozorda  vujudga  keladigan  iqtisodiy  munosabatlarni
faollashtirish uslublarini, tovarlarni ishlab chiqarish hamda sotish muammolarini
yaxlit, tizimli yechish uslublarini, bozorda vujudga keladigan o’zgarishlarga tezda
moslashish, iste’molchilarga tabaqali yondashish, raqobatbardosh yangi tovarlarni
vujudga  keltirish  va  ularni  ishlab  chiqarishni  tashkil  etish,  kon’yunkturani
o’rganish va bashorat qilish hamda ta’sirchan reklamani rivojlantirish masalalarini
o’rganishni o’z oldiga maqsad qilib qo’ygandir.
Bunga erishish uchun marketing quyidagi muhim vazifalarni hal etishi lozim:
 xaridorlar ehtiyojini o’rganish va aniqlash;
 narxning faoliyatini xaridorlar ehtiyojiga moslashtirish;
 avvalo  talab  va  taklif  to’g’risida  olingan  ma’lumotlar  asosida  bozorni
o’rganish;
Logotip
belgilash kabilar hal etiladi. 6. Marketing-menejment funktsiyasi esa marketingni boshqarishni tashkil etish; nazorat qilish, marketing xizmatini tashkiliy tuzilishini ishlab chiqish, marketing faoliyati tizimida boshqaruv qarorlarini optimallashtirish, audit, marketing xizmati faoliyati samaradorligini baholash kabilarni o’rganadi. Marketing funktsiyalari firmani boshqa funktsiyalari, ya’ni ishlab chiqarish, kadrlar, moddiy texnika ta’minoti, moliyaviy, buxgalteriya hisobi funktsiyalari bilan birga amalga oshiriladi. Marketingning funktsiyalari xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning boshqa funktsiyalaridan farqi shundan iboratki, marketing funktsiyalari xo’jalik yurituvchi sub’ektlar, uning iste’molchilari, mijozlari o’rtasida ayirboshlash jarayonini amalga oshirish va tashkil etishga qaratilgandir. SHuning uchun ham marketing funktsiyalari doimo o’zgarib boradigan ehtiyoj hamda talabni shakllanishi, yaratilishi va rivojlanishiga ta’sir etadi. 2.3. Marketingning vazifalari. Marketing - bozorda vujudga keladigan iqtisodiy munosabatlarni faollashtirish uslublarini, tovarlarni ishlab chiqarish hamda sotish muammolarini yaxlit, tizimli yechish uslublarini, bozorda vujudga keladigan o’zgarishlarga tezda moslashish, iste’molchilarga tabaqali yondashish, raqobatbardosh yangi tovarlarni vujudga keltirish va ularni ishlab chiqarishni tashkil etish, kon’yunkturani o’rganish va bashorat qilish hamda ta’sirchan reklamani rivojlantirish masalalarini o’rganishni o’z oldiga maqsad qilib qo’ygandir. Bunga erishish uchun marketing quyidagi muhim vazifalarni hal etishi lozim:  xaridorlar ehtiyojini o’rganish va aniqlash;  narxning faoliyatini xaridorlar ehtiyojiga moslashtirish;  avvalo talab va taklif to’g’risida olingan ma’lumotlar asosida bozorni o’rganish;