MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI TASHKIL ETISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

25,2 KB


MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI
TASHKIL ETISH
Reja:
1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari.
2. Makromarketing va mikromarketing.
3. Marketingni boshqarish jarayoni.
4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi. 
Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish.
Logotip
MARKETINGNI TARKIBIY TUZILISHI VA UNI BOSHQARISHNI TASHKIL ETISH Reja: 1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari. 2. Makromarketing va mikromarketing. 3. Marketingni boshqarish jarayoni. 4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi. Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish.
4.1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari.
Marketing tizimi - bu qo’yilgan maqsadlarga erishish va maqsadli bozor
talabini qondirish uchun marketing qismlarining aniq birikuvidir. Tarkib o’zida
to’rtta asosiy qism – mahsulot yoki xizmat, narx, taqsimot va siljitishlarni
birlashtiradi.
Tovar va xizmatlarni olganda bozorga nima tavsiya yetilishi sifat darajasi,
sotish  hajmi,  kompaniyaning  innovatsion  darajasi,  ulchovning  holati,  alohida
shartlar tadqiqotlarning hajmi va muddatlari mavjud mahsulotni sotishni to’xtatish
paytini aniqlab olish kerak.
Marketing  tizimi  ijtimoiy-iqtisodiy  elementlar,  sub’ektlar  yig’indisidan
iboratdir. Marketing tizimi o’z tarkibiga turli elementlarni qamrab oladi:
 ta’minotchilar;
 raqobatchilar;
 vositachilar;
 iste’molchilar (bozor);
 firma (kompaniya).
Marketing tizimini shakllantirish va amal qilishi aniq urab to’rgan muhit
ta’sirida olib boriladi. Bu muhitga ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy, demografik
va ekologik omillar kiradi.
Ta’minotchilar – alohida olingan tashkilot, uyushma, shaxslar yig’indisidan
tarkib topib, firmani moddiy, moliyaviy va mahsulot resurslari bilan ta’minlaydi.
Raqobatchilar – istak bo’yicha, safdosh tovar bo’yicha, tovar turi bo’yicha,
tovar markasi bo’yicha turkumlanadi.
Marketing bo’yicha vositachilar – tashkilot uchun uning tovarlarini mijozlarga
yetkazish, sotish, aloqa o’rnatish bo’yicha yordam ko’rsatuvchilardir.
Vositachilar  –  savdo,  logistik,  marketing  va  moliyaviy  vositachilarga
bo’linadi.
Savdo vositachilari - ulgurji va chakana savdogarlardir.
Logistika vositachilari – ombor tizimi xizmatlarida tovar va oqim holatlarini
transportirovka qilish bilan shug’ullanish.
Logotip
4.1. Marketing tizimi haqida tushuncha va tarmoq marketinglari. Marketing tizimi - bu qo’yilgan maqsadlarga erishish va maqsadli bozor talabini qondirish uchun marketing qismlarining aniq birikuvidir. Tarkib o’zida to’rtta asosiy qism – mahsulot yoki xizmat, narx, taqsimot va siljitishlarni birlashtiradi. Tovar va xizmatlarni olganda bozorga nima tavsiya yetilishi sifat darajasi, sotish hajmi, kompaniyaning innovatsion darajasi, ulchovning holati, alohida shartlar tadqiqotlarning hajmi va muddatlari mavjud mahsulotni sotishni to’xtatish paytini aniqlab olish kerak. Marketing tizimi ijtimoiy-iqtisodiy elementlar, sub’ektlar yig’indisidan iboratdir. Marketing tizimi o’z tarkibiga turli elementlarni qamrab oladi:  ta’minotchilar;  raqobatchilar;  vositachilar;  iste’molchilar (bozor);  firma (kompaniya). Marketing tizimini shakllantirish va amal qilishi aniq urab to’rgan muhit ta’sirida olib boriladi. Bu muhitga ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy, demografik va ekologik omillar kiradi. Ta’minotchilar – alohida olingan tashkilot, uyushma, shaxslar yig’indisidan tarkib topib, firmani moddiy, moliyaviy va mahsulot resurslari bilan ta’minlaydi. Raqobatchilar – istak bo’yicha, safdosh tovar bo’yicha, tovar turi bo’yicha, tovar markasi bo’yicha turkumlanadi. Marketing bo’yicha vositachilar – tashkilot uchun uning tovarlarini mijozlarga yetkazish, sotish, aloqa o’rnatish bo’yicha yordam ko’rsatuvchilardir. Vositachilar – savdo, logistik, marketing va moliyaviy vositachilarga bo’linadi. Savdo vositachilari - ulgurji va chakana savdogarlardir. Logistika vositachilari – ombor tizimi xizmatlarida tovar va oqim holatlarini transportirovka qilish bilan shug’ullanish.
Moliyaviy  vositachilar  –  bank,  kredit,  sug’urta  va  boshqa  moliyaviy
xizmatlarni amalga oshiradi.
Iste’molchilar – firmalar, alohida fizik shaxslar yoki ularni potentsial guruhi
bo’lib, ular bozorda mavjud bo’lgan tovar va xizmatlarni olishga tayyor.
Iste’molchi  –  bozor  kiroli,  marketing  vazifasi  doimo  iste’molchini  xulq-
atvorini  o’rganish,  uni  ehtiyojini  firma  mahsulotiga  bo’lgan  munosabatini
o’rganish, tahlil qilishdan iborat.
Firma, marketing va bozor munosabatlari bir-biriga o’zaro ta’sir o’tkazib,
dialektik bog’liqlikda harakatlanib boradi. Firma yangi texnologik jarayonlarni
egallashga, yangi mahsulotlar ishlab chiqarishga faqat bozordagi munosabatlar
sabab bo’ladi.
Marketing tarkibini ishlab chiqishda bosh masala uning bir butunligi,
maqsadga erishishda muvaffaqiyatni ta’minlovchi barcha omillarning o’zaro
aloqasidir.
Marketing iqtisodiy kategoriya sifatida g’oyasi serqirradir. Uning tarkibi yoki
faoliyat sohalarida quyidagicha:
- ishlab chiqarish vositalari marketingi;
- iste’mol tovarlari marketingi,
- xizmat ko’rsatish marketingi,
singari turlarini ko’rsatish mumkin. 
Buning har birining faoliyatida umumiy tamoyillar va vazifalar saqlanib
qoladi, ammo bu yo’nalishlarning har biri o’ziga xos tomonlari bilan ajralib turadi.
Ishlab  chiqarish  vositalari  marketingi  birinchi  navbatda  ishlab  chiqarish
talablarini  hisobga  olishga  asoslanadi.  SHu  sababli  maqsadga  muvofiqlik
maqbullik kat’iy uyg’unlik eng birinchi o’rinda turadi.
Iste’mol  tovarlari  marketingi  xilma  xil  talab  va  didga  ega  bo’lgan
iste’molchilarning keng doiralari bilan bog’liq.
Bu sohada iste’molchi fe’l atvorining tub mohiyatini o’rganishga katta e’tibor
beriladi.  Xususan  iste’molchilarni  guruhlash,  reklama,  mahsulot  sotishni
uyushtirish, bularning barchasi iste’mol tovarlari bozorida marketing faoliyatining
asosiy masalalari hisoblanadi. Masalan, do’konlarda o’z-o’ziga xizmat ko’rsatish
tamoyillari iste’mol tovarlari marketingi samarasi.
Logotip
Moliyaviy vositachilar – bank, kredit, sug’urta va boshqa moliyaviy xizmatlarni amalga oshiradi. Iste’molchilar – firmalar, alohida fizik shaxslar yoki ularni potentsial guruhi bo’lib, ular bozorda mavjud bo’lgan tovar va xizmatlarni olishga tayyor. Iste’molchi – bozor kiroli, marketing vazifasi doimo iste’molchini xulq- atvorini o’rganish, uni ehtiyojini firma mahsulotiga bo’lgan munosabatini o’rganish, tahlil qilishdan iborat. Firma, marketing va bozor munosabatlari bir-biriga o’zaro ta’sir o’tkazib, dialektik bog’liqlikda harakatlanib boradi. Firma yangi texnologik jarayonlarni egallashga, yangi mahsulotlar ishlab chiqarishga faqat bozordagi munosabatlar sabab bo’ladi. Marketing tarkibini ishlab chiqishda bosh masala uning bir butunligi, maqsadga erishishda muvaffaqiyatni ta’minlovchi barcha omillarning o’zaro aloqasidir. Marketing iqtisodiy kategoriya sifatida g’oyasi serqirradir. Uning tarkibi yoki faoliyat sohalarida quyidagicha: - ishlab chiqarish vositalari marketingi; - iste’mol tovarlari marketingi, - xizmat ko’rsatish marketingi, singari turlarini ko’rsatish mumkin. Buning har birining faoliyatida umumiy tamoyillar va vazifalar saqlanib qoladi, ammo bu yo’nalishlarning har biri o’ziga xos tomonlari bilan ajralib turadi. Ishlab chiqarish vositalari marketingi birinchi navbatda ishlab chiqarish talablarini hisobga olishga asoslanadi. SHu sababli maqsadga muvofiqlik maqbullik kat’iy uyg’unlik eng birinchi o’rinda turadi. Iste’mol tovarlari marketingi xilma xil talab va didga ega bo’lgan iste’molchilarning keng doiralari bilan bog’liq. Bu sohada iste’molchi fe’l atvorining tub mohiyatini o’rganishga katta e’tibor beriladi. Xususan iste’molchilarni guruhlash, reklama, mahsulot sotishni uyushtirish, bularning barchasi iste’mol tovarlari bozorida marketing faoliyatining asosiy masalalari hisoblanadi. Masalan, do’konlarda o’z-o’ziga xizmat ko’rsatish tamoyillari iste’mol tovarlari marketingi samarasi.
Iste’mol  tovarlari  xizmati  marketingi  ishlab  chiqaruvchi  bilan  iste’mol
o’rtasida  bevosita  aloqaning  mavjudligi  bilan  ajralib  turadi.  Xizmatlarning
ko’pchilik qismi kompleks xarakterga ega. Masalan, mehmonxonalar, jamoat ovqat
joylari, yekskursion xizmat, yedgorlik mollari sotish va xaqozolar paydo bo’lishi
yalpi  turistik  mahsulot  tushunchasi  bilan  bevosita  bog’liqdir.  SHu  sababli
ko’rsatish sohasida marketing juda katta yo’nalishga ega.
4.2. Makromarketing va mikromarketing
Marketingning  tarkibiy  tuzilishi  haqida  fikr  yuritilganda  uning  tarkibida
mikromarketing, mikromarketing turlari mavjudligini alohida ta’kidlash zarur.
Bu tushunchalarni fanga birinchi marta F.Kotler 1972 yilda kiritdi va ularni
xo’jalik faoliyati bilan shug’ullanadigan tashkilotlar bilan bir qatorda foyda olish
bilan  bog’liq  bo’lmagan  madaniyat,  ijtimoiy,  siyosiy  va  shunga  o’xshash
tashkilotlarga nisbatan ham qo’lladi.
Mikromarketing - korxonaning ishlab chiqarishni shakllantirish, tovarlar va
xizmatlarning tayyorlovchidan iste’molchi yoki foydalanuvchiga borish oqimini
boshqarish  bilan  bog’liq  bo’lgan  faoliyatdir.  Uning  asosiy  vazifasi  talabni
qondirish  va  ayni  paytda  korxona  oldiga  qo’ygan  maqsadlarga  erishishdir.
Boshqacha  aytganda  bu  ijtimoiy  iqtisodiy  jarayon  bo’lib,  mahsulot  yoki
xizmatlarga  bo’lajak  talab  tarkibini  o’rganish,  shuningdek  bu  talabni,  taklifni
shakllantirish  iste’molchiga  axborot  berish  yo’llari  bilan  qondirish  maqsadini
ko’zlaydi.
SHunday  qilib,  mikromarketing  korxona  darajasidagi  bozor  faoliyatidan
iboratdir.
Makromarketing  faoliyati  korxona  darajasidan  chetga  chiqadi  va  turli
birlashmalar, kontseptsiyalar, uyushmalar va umuman tarmoq darajasida amalga
oshiriladi.
Yanada kengroq ma’noda makromarketing tushunchasi mamlakatning jami
xo’jaligi mikesida mahsulotlarni yaratish va uning pirovard iste’molchisi tomon
ko’chish  harakati  hayotiy  jarayonda  qatnashadigan  faoliyati  va  muassasalarni
birlashtiradigan tizimdir. Bu tizim barcha ishlab chiqarish savdo, transport, reklama
axborot  va  boshqa  marketing  vazifalarini  bajaradigan  korxona  va  xizmatlarni
Logotip
Iste’mol tovarlari xizmati marketingi ishlab chiqaruvchi bilan iste’mol o’rtasida bevosita aloqaning mavjudligi bilan ajralib turadi. Xizmatlarning ko’pchilik qismi kompleks xarakterga ega. Masalan, mehmonxonalar, jamoat ovqat joylari, yekskursion xizmat, yedgorlik mollari sotish va xaqozolar paydo bo’lishi yalpi turistik mahsulot tushunchasi bilan bevosita bog’liqdir. SHu sababli ko’rsatish sohasida marketing juda katta yo’nalishga ega. 4.2. Makromarketing va mikromarketing Marketingning tarkibiy tuzilishi haqida fikr yuritilganda uning tarkibida mikromarketing, mikromarketing turlari mavjudligini alohida ta’kidlash zarur. Bu tushunchalarni fanga birinchi marta F.Kotler 1972 yilda kiritdi va ularni xo’jalik faoliyati bilan shug’ullanadigan tashkilotlar bilan bir qatorda foyda olish bilan bog’liq bo’lmagan madaniyat, ijtimoiy, siyosiy va shunga o’xshash tashkilotlarga nisbatan ham qo’lladi. Mikromarketing - korxonaning ishlab chiqarishni shakllantirish, tovarlar va xizmatlarning tayyorlovchidan iste’molchi yoki foydalanuvchiga borish oqimini boshqarish bilan bog’liq bo’lgan faoliyatdir. Uning asosiy vazifasi talabni qondirish va ayni paytda korxona oldiga qo’ygan maqsadlarga erishishdir. Boshqacha aytganda bu ijtimoiy iqtisodiy jarayon bo’lib, mahsulot yoki xizmatlarga bo’lajak talab tarkibini o’rganish, shuningdek bu talabni, taklifni shakllantirish iste’molchiga axborot berish yo’llari bilan qondirish maqsadini ko’zlaydi. SHunday qilib, mikromarketing korxona darajasidagi bozor faoliyatidan iboratdir. Makromarketing faoliyati korxona darajasidan chetga chiqadi va turli birlashmalar, kontseptsiyalar, uyushmalar va umuman tarmoq darajasida amalga oshiriladi. Yanada kengroq ma’noda makromarketing tushunchasi mamlakatning jami xo’jaligi mikesida mahsulotlarni yaratish va uning pirovard iste’molchisi tomon ko’chish harakati hayotiy jarayonda qatnashadigan faoliyati va muassasalarni birlashtiradigan tizimdir. Bu tizim barcha ishlab chiqarish savdo, transport, reklama axborot va boshqa marketing vazifalarini bajaradigan korxona va xizmatlarni
qamrab oladi.
Makromarketingning vazifasi-butun mamlakat bo’yicha moddiy boyliklar va
xizmatlar oqimini boshqarishni tartibga solishdan iborat.
4.3. Marketingni boshqarish jarayoni
Marketingni boshqarish – marketing faoliyatini amalga oshirish uchun zarur
bo’lgan  barcha  moddiy,  moliyaviy,  me’yoriy  va  boshqa  resurslarning  majmui
bo’lib, uni amalga oshirish jarayonida barcha xodimlar faoliyatini bir maqsadga
yo’naltirish,  uyushtirish  va  muvofiqlashtirishdan  iboratdir.  Bunda  iqtisodiy,
texnikaviy  va  boshqa  qonunlardan  ongli  ravishda  foydalaniladi.  Bu  faoliyat
marketologlardan nihoyatda katta bilim, shijoat va tuganmas mehnat talab qiluvchi
murakkab tizimdir.
Marketingni  boshqarish  tizimining  tarkibiy  qismlari:  maqsad  tamoyillari,
vazifalari, tashkiliy tuzilishi, usullari, boshqarishning texnika va texnologiyasi,
kadrlar va boshqalardan iborat. Marketingni boshqarishning maqsadi tizimning
to’g’ri  va murakkabligi  darajasiga  qarab  o’zgaradi. Uning tashkiliy tuzilishini
mezoni  va  maqsadideganda  marketingning  tarkibiy  tuzilishining  dinamik
barqarorligi,  evolyutsiya  o’zgarishlari  va  tashqi  muhit  bilan  o’zaro  ta’siri
tushuniladi. Bu maqsad marketing faoliyat ko’rsatayotgan sohalarda belgilangan
darajadagi foyda olishga yo’naltirilgan barcha faoliyatni boshqarishdir.
Marketingni boshqarish jarayoni quyidigilardan tashkil topilgan:
 bozor imkoniyalarini tahlili;
 maqsadli bozorni tanlash;
 marketing kompleksini ishlab chiqish;
 marketing chora-tadbirlarini hayotga tadbiq etish.
Bozor  imkoniyatlari  tahlilida  marketing  tadqiqotlari  marketing  axboroti,
marketing muhiti, bozor tuzilishi, ulgurji va chakana savdo tahlili olib boriladi. 
Maqsadli bozor tanlashda esa:
- talab hajmini ulchovi,
- bozorni segmentlash,
jarayonlari ko’rib utiladi.
Logotip
qamrab oladi. Makromarketingning vazifasi-butun mamlakat bo’yicha moddiy boyliklar va xizmatlar oqimini boshqarishni tartibga solishdan iborat. 4.3. Marketingni boshqarish jarayoni Marketingni boshqarish – marketing faoliyatini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan barcha moddiy, moliyaviy, me’yoriy va boshqa resurslarning majmui bo’lib, uni amalga oshirish jarayonida barcha xodimlar faoliyatini bir maqsadga yo’naltirish, uyushtirish va muvofiqlashtirishdan iboratdir. Bunda iqtisodiy, texnikaviy va boshqa qonunlardan ongli ravishda foydalaniladi. Bu faoliyat marketologlardan nihoyatda katta bilim, shijoat va tuganmas mehnat talab qiluvchi murakkab tizimdir. Marketingni boshqarish tizimining tarkibiy qismlari: maqsad tamoyillari, vazifalari, tashkiliy tuzilishi, usullari, boshqarishning texnika va texnologiyasi, kadrlar va boshqalardan iborat. Marketingni boshqarishning maqsadi tizimning to’g’ri va murakkabligi darajasiga qarab o’zgaradi. Uning tashkiliy tuzilishini mezoni va maqsadideganda marketingning tarkibiy tuzilishining dinamik barqarorligi, evolyutsiya o’zgarishlari va tashqi muhit bilan o’zaro ta’siri tushuniladi. Bu maqsad marketing faoliyat ko’rsatayotgan sohalarda belgilangan darajadagi foyda olishga yo’naltirilgan barcha faoliyatni boshqarishdir. Marketingni boshqarish jarayoni quyidigilardan tashkil topilgan:  bozor imkoniyalarini tahlili;  maqsadli bozorni tanlash;  marketing kompleksini ishlab chiqish;  marketing chora-tadbirlarini hayotga tadbiq etish. Bozor imkoniyatlari tahlilida marketing tadqiqotlari marketing axboroti, marketing muhiti, bozor tuzilishi, ulgurji va chakana savdo tahlili olib boriladi. Maqsadli bozor tanlashda esa: - talab hajmini ulchovi, - bozorni segmentlash, jarayonlari ko’rib utiladi.
Marketing kompleksini ishlab chiqarishda esa tovar ishlab chiqarish, tovarga
narx  o’rnatish,  tovarlarni  tarqatish  usullari  va  sotishni  rag’batlantirish,  ishlab
chiqarishning kommunikativ siyosati ustida ishlar olib boriladi.
Keyingi
 bosqichda
 esa
 rejalashtirish  tizimi,  shuningdek,  strategik
rejalashtirish va marketing faoliyatini nazorat turlari, korxonaning tashkiliy tizimi
kabilar to’liq yeritib beriladi.
4.4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi.
Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish.
Marketing  muhiti  deganda  firma  korxona  yoki  uning  yuqori  ashqilotlar
faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi ijtimoiy iqtisodiy siesiy va huquqiy omillar majmui
tushuniladi, Marketing ichki va tashqi muhitlar farqlanadi.
Ichki muhitni shakllantiruvchi omillar, firma rahbariyati tomonidan nazorat
qilinadigan - texnologik jarayon, moliya ahvoli, tashkiliy tuzilishi, bozorni tanlash
va boshqalar bilan bog’liqdir. Nazorat qilinadigan omillarni tashkilot va uning
marketing xizmati boshqaradi. Ana shu omillardan marketing xizmati tomonidan
nazorat  qilinmaydigan  ayrimlarini  oliy  rahbariyat  boshqaradi.  Uncha  katta
bo’lmagan  yoki  o’rtacha  tashkilotlarda  umumiy  siyosat  masalalarini  ham
marketing qarorlarini ham, bir shaxs odatda mulk egasi yoki oliy rahbar qabul
qiladi, lekin bunday hollarda dastavval umumiy maqsadlarni belgilash, so’ngra
ularga marketing rejalarini moslashtirish kerak.
Nazorat  qilinmaydigan  omillar  tashkilot  va  uning  marketing  xizmatlari
tomonidan  boshqarila  olmaydigan  faoliyatiga  ta’sir  ko’rsatuvchi  tarkibiy
qismlardir. Nazorat qilinmaydigan omillarning salbiy ta’siri natijasida qanchalik
jozibali bo’lmasin har qanday reja barbod bo’lishi mumkin. SHuning uchun tashqi
muhitni muntazam kuzatish, uning ta’sirini hisobga olish lozim bo’ladi, kutilmagan
vaziyatlar sodir bo’lganda qilinadigan ishlar rejada ko’zda tutilishi kerak. Quyidagi
nazorat qilinmaydigan omillarni hamisha hisobga olish va oldindan ko’ra bilish
talab etiladi: iste’molchilar, raqobat, hukumat, iqtisodiyot, texnologiya, mustaqil
ommaviy axborot vositalari. 
Demak,  yuqoridagilardan  xulosa  qilsak,  firma  yoki  korxonaning  butun
faoliyati to’la-to’kis bozor munosabatlarini mujassamlashtiradi. Firma va bozor
tushunchalari,  bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  bir-biridan  ajratib  bo’lmaydigan
Logotip
Marketing kompleksini ishlab chiqarishda esa tovar ishlab chiqarish, tovarga narx o’rnatish, tovarlarni tarqatish usullari va sotishni rag’batlantirish, ishlab chiqarishning kommunikativ siyosati ustida ishlar olib boriladi. Keyingi bosqichda esa rejalashtirish tizimi, shuningdek, strategik rejalashtirish va marketing faoliyatini nazorat turlari, korxonaning tashkiliy tizimi kabilar to’liq yeritib beriladi. 4.4. Marketingni tashqi va ichki sohasi, ularni o’zaro bog’liqligi. Korxonalarda marketing xizmatini tashkil etish. Marketing muhiti deganda firma korxona yoki uning yuqori ashqilotlar faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi ijtimoiy iqtisodiy siesiy va huquqiy omillar majmui tushuniladi, Marketing ichki va tashqi muhitlar farqlanadi. Ichki muhitni shakllantiruvchi omillar, firma rahbariyati tomonidan nazorat qilinadigan - texnologik jarayon, moliya ahvoli, tashkiliy tuzilishi, bozorni tanlash va boshqalar bilan bog’liqdir. Nazorat qilinadigan omillarni tashkilot va uning marketing xizmati boshqaradi. Ana shu omillardan marketing xizmati tomonidan nazorat qilinmaydigan ayrimlarini oliy rahbariyat boshqaradi. Uncha katta bo’lmagan yoki o’rtacha tashkilotlarda umumiy siyosat masalalarini ham marketing qarorlarini ham, bir shaxs odatda mulk egasi yoki oliy rahbar qabul qiladi, lekin bunday hollarda dastavval umumiy maqsadlarni belgilash, so’ngra ularga marketing rejalarini moslashtirish kerak. Nazorat qilinmaydigan omillar tashkilot va uning marketing xizmatlari tomonidan boshqarila olmaydigan faoliyatiga ta’sir ko’rsatuvchi tarkibiy qismlardir. Nazorat qilinmaydigan omillarning salbiy ta’siri natijasida qanchalik jozibali bo’lmasin har qanday reja barbod bo’lishi mumkin. SHuning uchun tashqi muhitni muntazam kuzatish, uning ta’sirini hisobga olish lozim bo’ladi, kutilmagan vaziyatlar sodir bo’lganda qilinadigan ishlar rejada ko’zda tutilishi kerak. Quyidagi nazorat qilinmaydigan omillarni hamisha hisobga olish va oldindan ko’ra bilish talab etiladi: iste’molchilar, raqobat, hukumat, iqtisodiyot, texnologiya, mustaqil ommaviy axborot vositalari. Demak, yuqoridagilardan xulosa qilsak, firma yoki korxonaning butun faoliyati to’la-to’kis bozor munosabatlarini mujassamlashtiradi. Firma va bozor tushunchalari, bozor iqtisodiyoti sharoitida bir-biridan ajratib bo’lmaydigan