Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati. (O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

103,4 KB


Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati.
Reja. 
1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va ahamiyati.
2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari.
3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi.
Tayanch iboralar
Mashinasozlik  sanoati, 
metallga  ishlov  berish,
 qishloq  xo‘jalik
mashinasozligi,  traktorsozlik, avtomobilsozlik sanoati,  samolyotsozlik, kimyo va
neft mashinasozligi, yo‘l qurilishi mashinasozligi
1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va
ahamiyati
Mashinasozlik  sanoati  –  xo‘jalik  tarmoqlari  uchun  mehnat  qurollari,
shuningdek, iste’mol buyumlari va mudofaa ahamiyatiga ega bo‘lgan mahsulotlar
ishlab  chiqaruvchi  og‘ir  sanoat  sohalari  majmuidir.  Bu  tarmoq  butun  xalq
xo‘jaligini texnika bilan ta’minlashda moddiy asos hisoblanadi, ijtimoiy mehnat
unumdorligi, texnika taraqqiyoti, xalqning moddiy farovonligi va mamlakatning
mudofaa  quvvati  mashinasozlik  sanoatining  taraqqiyot  darajasiga  bog‘liq.
Mashinasozlik sanoatining asosiy vazifasi xalq xo‘jaligining hamma sohalarini
yuqori unumli ishlaydigan mashina va asbob-uskunalar bilan ta’minlashdir. Bu
soha o‘z navbatida,  mashinasozlik va metallga ishlov berish, metall buyumlar,
metall  konstruksiyalar  ishlab  chiqarish  hamda  mashina  va  asbob-uskunalarni
tuzatish tarmoqlarining tarkibiy qismini tashkil etadi. Mashinasozlik sanoat sifatida
XVIII asrda vujudga keldi, XIX asrda Buyuk Britaniyada, G‘arbiy Yevropaning
ba’zi mamlakatlarida, keyinchalik AQSHda tez rivojlana boshladi. Rossiyada 1-
mashinasozlik zavodi XVIII asrda qurilgan. 
1
Logotip
Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati. Reja. 1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va ahamiyati. 2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari. 3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi. Tayanch iboralar Mashinasozlik sanoati, metallga ishlov berish, qishloq xo‘jalik mashinasozligi, traktorsozlik, avtomobilsozlik sanoati, samolyotsozlik, kimyo va neft mashinasozligi, yo‘l qurilishi mashinasozligi 1. Mashinasozlik sanoatining milliy iqtisodiyotda tutgan o‘rni va ahamiyati Mashinasozlik sanoati – xo‘jalik tarmoqlari uchun mehnat qurollari, shuningdek, iste’mol buyumlari va mudofaa ahamiyatiga ega bo‘lgan mahsulotlar ishlab chiqaruvchi og‘ir sanoat sohalari majmuidir. Bu tarmoq butun xalq xo‘jaligini texnika bilan ta’minlashda moddiy asos hisoblanadi, ijtimoiy mehnat unumdorligi, texnika taraqqiyoti, xalqning moddiy farovonligi va mamlakatning mudofaa quvvati mashinasozlik sanoatining taraqqiyot darajasiga bog‘liq. Mashinasozlik sanoatining asosiy vazifasi xalq xo‘jaligining hamma sohalarini yuqori unumli ishlaydigan mashina va asbob-uskunalar bilan ta’minlashdir. Bu soha o‘z navbatida, mashinasozlik va metallga ishlov berish, metall buyumlar, metall konstruksiyalar ishlab chiqarish hamda mashina va asbob-uskunalarni tuzatish tarmoqlarining tarkibiy qismini tashkil etadi. Mashinasozlik sanoat sifatida XVIII asrda vujudga keldi, XIX asrda Buyuk Britaniyada, G‘arbiy Yevropaning ba’zi mamlakatlarida, keyinchalik AQSHda tez rivojlana boshladi. Rossiyada 1- mashinasozlik zavodi XVIII asrda qurilgan. 1
Mashinasozlikning tarkibi boyligi tufayli unga ta’sir qiluvchi omillar turi
ham  har  xil.  Chunonchi,  metallni  ko‘p  talab  qiluvchi  og‘ir  mashinasozlik
(vagonsozlik,  tog‘-kon  va  shaxtalar  uchun  asbob-uskunalar  va  h.k.)  qora
metallurgiya  rayonlarida  kam,  ammo  malakali  ishchi  kuchi  kerak  bo‘lgan
priborsozlik, elektrotexnika, hisoblash texnikalari kabi nozik va aniq mashinasozlik
fan-texnika  taraqqiyoti  markazlarida  joylashtiriladi.
 Qishloq  xo‘jaligi
mashinasozligi  ko‘p  hollarda  iste’mol  rayonlarida  rivojlanadi.  Masalan,
O‘zbekistonda paxta teruvchi, Ukrainada g‘alla va qand lavlagi, Belorussiyada-
kartoshka va zig‘ir, Moldaviyada uzumchilik, +irg‘izistonda pichan o‘ruvchi va
preslovchi mashinalar ishlab chiqariladi. Demak, mamlakat yoki rayon nimaga
ixtisoslashsa, o‘sha sohaga xizmat qiluvchi mashinasozlik tarmog‘i tashkil etiladi.
Bu qonuniyat boshqa tarmoqlarga ham tegishli. Chunonchi, Kareliyada o‘rmon,
Uralda-qora  metallurgiya,  Donbassda  –shaxta,  O‘zbekistonda-to‘qimachilik,
Irkutskda-oltin saralash mashinasozligi rivojlangan va h.k. 
Shunday qilib, mashinasozlik mahsulotiga qarab uni joylashtirishga xom
ashyo (metall), ishchi kuchi, iste’mol, ilmu-fan, geografik o‘rin omillari ta’sir
ko‘rsatadi.  Tabiiyki,  dengiz  kemasozligi  quruqlik  ichkarisida  emas,  port
shaharlarda joylashtiriladi. Xuddi shunga o‘xshash stanoksozlik, elektrotexnika,
traktorsozlik kabi juda ko‘p mashinasozlik tarmoqlari o‘ziga xos hududiy tashkil
qilish xususiyatlariga ega. Albatta, bu sanoat tarmog‘i uchun kooperatsiya shakli
muhimligi  tufayli,  uning  markazlari  qulay  transport  geografik  o‘ringa  ega
bo‘lishlari ham lozim.
2.  O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari.
O‘zbekistonda dastlabki korxonalari  XX asr 20-yillarida  vujudga kelgan.
O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 14ta kichik ta’mirlash
ustaxonasidan  tashkil  topgan  edi.  Ularda  asosan  temir  yo‘l  transporti,  paxta
tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini ta’mirlash ishlari
amalga  oshirilgan.  1927  yili Toshkentda  “Boshpaxtasanoat”  tashkilotining
mexanika zavodi ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat
paxta tozalash zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq
xo‘jalik  texnikalarini  ta’mirlaydigan  “Qishloqmash”-hozirgi  qishloq  xo‘jalik
2
Logotip
Mashinasozlikning tarkibi boyligi tufayli unga ta’sir qiluvchi omillar turi ham har xil. Chunonchi, metallni ko‘p talab qiluvchi og‘ir mashinasozlik (vagonsozlik, tog‘-kon va shaxtalar uchun asbob-uskunalar va h.k.) qora metallurgiya rayonlarida kam, ammo malakali ishchi kuchi kerak bo‘lgan priborsozlik, elektrotexnika, hisoblash texnikalari kabi nozik va aniq mashinasozlik fan-texnika taraqqiyoti markazlarida joylashtiriladi. Qishloq xo‘jaligi mashinasozligi ko‘p hollarda iste’mol rayonlarida rivojlanadi. Masalan, O‘zbekistonda paxta teruvchi, Ukrainada g‘alla va qand lavlagi, Belorussiyada- kartoshka va zig‘ir, Moldaviyada uzumchilik, +irg‘izistonda pichan o‘ruvchi va preslovchi mashinalar ishlab chiqariladi. Demak, mamlakat yoki rayon nimaga ixtisoslashsa, o‘sha sohaga xizmat qiluvchi mashinasozlik tarmog‘i tashkil etiladi. Bu qonuniyat boshqa tarmoqlarga ham tegishli. Chunonchi, Kareliyada o‘rmon, Uralda-qora metallurgiya, Donbassda –shaxta, O‘zbekistonda-to‘qimachilik, Irkutskda-oltin saralash mashinasozligi rivojlangan va h.k. Shunday qilib, mashinasozlik mahsulotiga qarab uni joylashtirishga xom ashyo (metall), ishchi kuchi, iste’mol, ilmu-fan, geografik o‘rin omillari ta’sir ko‘rsatadi. Tabiiyki, dengiz kemasozligi quruqlik ichkarisida emas, port shaharlarda joylashtiriladi. Xuddi shunga o‘xshash stanoksozlik, elektrotexnika, traktorsozlik kabi juda ko‘p mashinasozlik tarmoqlari o‘ziga xos hududiy tashkil qilish xususiyatlariga ega. Albatta, bu sanoat tarmog‘i uchun kooperatsiya shakli muhimligi tufayli, uning markazlari qulay transport geografik o‘ringa ega bo‘lishlari ham lozim. 2. O‘zbekistonda mashinasozlikning rivojlanish istiqbollari. O‘zbekistonda dastlabki korxonalari XX asr 20-yillarida vujudga kelgan. O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 14ta kichik ta’mirlash ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l transporti, paxta tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini ta’mirlash ishlari amalga oshirilgan. 1927 yili Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika zavodi ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta tozalash zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”-hozirgi qishloq xo‘jalik 2
mashinasozligi zavodi qurildi. Dastlab bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, borona va
kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda ekskavator
ta’mirlash zavodi “Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish birlashmasi), 1920
yillarning oxirida Andijonda “Kommunar”, Samarqandda “Kolxozchi”, Qo‘qonda
“Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 1936 yilda Toshkent
shahridagi  mexanika  ustaxonalari  negizida  ehtiyot  qismlar  va  detallar  ishlab
chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda esa Andijonda
“Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi.
Ikkinchi jahon urushi O‘zbekistonda mashinasozlik majmui rivojlanishiga
ikki  tomonlama  ta’sir  ko‘rsatdi.  Birinchidan,  ularning  soni,  ayniqsa,  front
zonasidan ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan
korxonalar orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Pod’emnik” va abraziv
zavodlari, “Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik)  zavodi,
“Rosselmash”  va  boshqa  zavodlar  bor  edi. Ikkinchidan,  mamlakat  ichkarisida
mavjud bo‘lgan va g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front
harbiy texnikasi uchun ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish
yo‘nalishida  rivojlantirildi.  Urushdan  keyin  respublika  xalq  xo‘jaligida  qayta
ishlash,  paxtachilikni  rivojlantirish keng  quloch  yozdi.  Paxtachilik,  irrigatsiya
qurilishi,  to‘qimachilik  va  kimyo  sanoati uchun  turli  xil  mashinalar  ishlab
chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning uchun ham  paxta tayyorlash va paxta qator
oralarida  ishlatiladigan  mashinalar, shuningdek,  ekskavatorlar,  ko‘prikli  elektr
kranlar,  yigirish  mashinalari ishlab  chiqarish  yo‘lga  qo‘yildi.  Shunday  qilib,
O‘zbekiston mashinasozligi  sanoatning ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni
ta’kidlash  joizki,  endilikda  butun  Markaziy  Osiyo  davlatlari  mashinasozligi
mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda ishlab chiqarilmoqda.
Iqtisodiyot  tarmoqlari  o‘z-o‘zidan,  tasodifiy  hududiy  tarqalmaydi,  balki
ma’lum  shart-sharoitlar  va  omillarni  hisobga  olgan  holda  joylashtiriladi yoki
hududiy tashkil etiladi. Bu omillarni yaxshi bilish ishlab chiqarishning hududiy
tarkibi  va  tizimining  rivojlanish  qonuniyatlarini  o‘rganishga  asos  bo‘ladi.
Mamlakat  mashinasozlik  majmui  ko‘p  tarmoqli  bo‘lishi  bilan  birga  uning
iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib
3
Logotip
mashinasozligi zavodi qurildi. Dastlab bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, borona va kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda ekskavator ta’mirlash zavodi “Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish birlashmasi), 1920 yillarning oxirida Andijonda “Kommunar”, Samarqandda “Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 1936 yilda Toshkent shahridagi mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va detallar ishlab chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda esa Andijonda “Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. Ikkinchi jahon urushi O‘zbekistonda mashinasozlik majmui rivojlanishiga ikki tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Pod’emnik” va abraziv zavodlari, “Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash” va boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida rivojlantirildi. Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash, paxtachilikni rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigatsiya qurilishi, to‘qimachilik va kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan mashinalar, shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi sanoatning ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun Markaziy Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda ishlab chiqarilmoqda. Iqtisodiyot tarmoqlari o‘z-o‘zidan, tasodifiy hududiy tarqalmaydi, balki ma’lum shart-sharoitlar va omillarni hisobga olgan holda joylashtiriladi yoki hududiy tashkil etiladi. Bu omillarni yaxshi bilish ishlab chiqarishning hududiy tarkibi va tizimining rivojlanish qonuniyatlarini o‘rganishga asos bo‘ladi. Mamlakat mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib 3
bormoqda.  Ayniqsa,  uning  MOD  uchun  yangi  tarmog‘i-avtomobilsozlikning
vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Agar 1940 yilda mamlakat mashinasozlik
sanoatida ishlab chiqarilgan mahsulot miqdorini bir deb qabul qilsak, u 1965 yilda-
220, 1975 yilda-587, 1980 yilda-936, 1985 yilda-1272, 1990 yilda esa, 1539 marta
o‘sganini  ko‘ramiz.  1991  yili  mashinasozlik  sanoati  korxonalari  boshqaruvini
shakllantirishda tarmoqlar bo‘yicha konsernlar tashkil etildi. 1994 yilda davlat
konsernlari  ishlab  chiqaruvchilar  uyushmalari,  aksiyadorlik  jamiyatlari,
korporatsiyalariga aylantirildi. O‘zbekiston avtomobilsozlik korxonalari uyushmasi
(«O‘zavtosanoat»)  avtomobilsozlik  sanoati  va  unga  texnika  xizmati  ko‘rsatish
sohalariga,  O‘zbekiston  radioelektronika,  elektrotexnika  sanoati  korxonalari
uyushmasi  («O‘zeltexsanoat»)  elektrotexnika,  radiotexnika  sanoati  sohalariga,
«O‘zqishloq xo‘jalikmashxolding» kompaniyasi qishloq xo‘jalik mashinasozligi
korxonalariga rahbarlik kiladi.
O‘zbekiston  mashinasozlik sanoati 20ga  yaqin tarmoqqa  mansub 100 dan
ortiq yirik korxonalardan iborat. Ularning orasida avtomobilsozlik, traktorsozlik va
qishloq  xo‘jalik
 mashinasozligi,  paxta  tozalash  sanoati  mashinasozligi,
samolyotsozlik, elektrotexnika sanoatining  salmog‘i katta. 1960 yili respublika
mashinasozligida  22  nomdagi  asosiy  mashina,  mexanizm  va  asboblar  ishlab
chiqarilgan, bu ko‘rsatkich 1970 yili 29, 1980 yili 39 ni tashkil etdi. 2005 yilga
kelib 180 dan ortiq qishloq xo‘jalik texnikasi turi yaratildi. Ayni paytda respublika
iqtisodiyoti uchun yangi bo‘lgan avtomobilsozlik, motorsozlik, radioelektronika,
elektrontexnika kabi sanoat tarmoqlari barpo etildi.  O‘zbekiston mashinasozligi
og‘ir sanoatning eng yirik va yetakchi tarmog‘idir. Uning ahamiyati fan-texnika
yutuqlarini  xalq  xo‘jaligining  barcha  tarmoqlarida  joriy  qilish,  mehnat
unumdorligini  oshirish,  ishlab  chiqarish  jarayonlarini  mexanizasiyalash  va
avtomatlashtirish,  mahsulot  sifatini  yaxshilash  hamda  ishlab  chiqarish
samaradorligini oshirishda namoyon bo‘ladi.
O‘zbekistonda dastlabki mashinasozlik sanoati korxonalari XX asrning 20-
yillarida vujudga keldi. O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati
14 ta kichik ta’mirlash ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l
transporti, paxta tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini
4
Logotip
bormoqda. Ayniqsa, uning MOD uchun yangi tarmog‘i-avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Agar 1940 yilda mamlakat mashinasozlik sanoatida ishlab chiqarilgan mahsulot miqdorini bir deb qabul qilsak, u 1965 yilda- 220, 1975 yilda-587, 1980 yilda-936, 1985 yilda-1272, 1990 yilda esa, 1539 marta o‘sganini ko‘ramiz. 1991 yili mashinasozlik sanoati korxonalari boshqaruvini shakllantirishda tarmoqlar bo‘yicha konsernlar tashkil etildi. 1994 yilda davlat konsernlari ishlab chiqaruvchilar uyushmalari, aksiyadorlik jamiyatlari, korporatsiyalariga aylantirildi. O‘zbekiston avtomobilsozlik korxonalari uyushmasi («O‘zavtosanoat») avtomobilsozlik sanoati va unga texnika xizmati ko‘rsatish sohalariga, O‘zbekiston radioelektronika, elektrotexnika sanoati korxonalari uyushmasi («O‘zeltexsanoat») elektrotexnika, radiotexnika sanoati sohalariga, «O‘zqishloq xo‘jalikmashxolding» kompaniyasi qishloq xo‘jalik mashinasozligi korxonalariga rahbarlik kiladi. O‘zbekiston mashinasozlik sanoati 20ga yaqin tarmoqqa mansub 100 dan ortiq yirik korxonalardan iborat. Ularning orasida avtomobilsozlik, traktorsozlik va qishloq xo‘jalik mashinasozligi, paxta tozalash sanoati mashinasozligi, samolyotsozlik, elektrotexnika sanoatining salmog‘i katta. 1960 yili respublika mashinasozligida 22 nomdagi asosiy mashina, mexanizm va asboblar ishlab chiqarilgan, bu ko‘rsatkich 1970 yili 29, 1980 yili 39 ni tashkil etdi. 2005 yilga kelib 180 dan ortiq qishloq xo‘jalik texnikasi turi yaratildi. Ayni paytda respublika iqtisodiyoti uchun yangi bo‘lgan avtomobilsozlik, motorsozlik, radioelektronika, elektrontexnika kabi sanoat tarmoqlari barpo etildi. O‘zbekiston mashinasozligi og‘ir sanoatning eng yirik va yetakchi tarmog‘idir. Uning ahamiyati fan-texnika yutuqlarini xalq xo‘jaligining barcha tarmoqlarida joriy qilish, mehnat unumdorligini oshirish, ishlab chiqarish jarayonlarini mexanizasiyalash va avtomatlashtirish, mahsulot sifatini yaxshilash hamda ishlab chiqarish samaradorligini oshirishda namoyon bo‘ladi. O‘zbekistonda dastlabki mashinasozlik sanoati korxonalari XX asrning 20- yillarida vujudga keldi. O‘sha yillari O‘zbekistonda metallga ishlov berish sanoati 14 ta kichik ta’mirlash ustaxonasidan tashkil topgan edi. Ularda asosan temir yo‘l transporti, paxta tozalash va yog‘ zavodlarining mashina, asbob va uskunalarini 4
boshqa tarmoqlar
 mashinasozlik majmui
ta’mirlash  ishlari  amalga  oshirilgan.  Keyinchalik  xalq  xo‘jaligi  tarmoqlari
rivojlanib  borishi  bilan  mamlakat  mashinasozlik  sanoatini  barpo  qilish  va
rivojlantirishga  ehtiyoj  ortgan.  1927  yilda  Toshkentda  “Boshpaxtasanoat”
tashkilotining mexanika zavodi  ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod
negizida  mamlakat  paxta  tozalash  zavodlari  uchun  asbob-uskunalar  ishlab
chiqarish  hamda  qishloq  xo‘jalik  texnikalarini  ta’mirlaydigan  “Qishloqmash”-
hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi zavodi qurildi.
10.1-rasm. O‘zbekiston yalpi sanoat mahsulotida mashinasozlikning ulushi
“Qishloqmash”  keyinchalik  mamlakatning  eng  yirik  qishloq  xo‘jalik
mashinasozligi zavodiga aylandi. Dastlabki yilda bu zavodda g‘o‘za seyalkalari,
borona va kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda
ekskavator  ta’mirlash  zavodi  “Irmash”  (hozirgi  “Tosheks”  ishlab  chiqarish
birlashmasi),  1920  yillarning  oxirida  Andijonda  “Kommunar”,  Samarqandda
“Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek,
1936 yilda Toshkent shahridagi mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va
detallar ishlab chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda
esa Andijonda MSlar negizida “Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. 1920
yilda Toshkentda cho‘yan zavodi va mexanika ustaxonalari bazasida 1-Turkiston
zavodi tashkil etildi va bu zavod 1959 yilda mashinasozlik bo‘yicha davlat loyiha-
konstruktorlik  texnologiya  byurosiga  aylantirildi.  Hozirgi  vaqtda  ushbu  byuro
“Texnolog” ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasiga aylantirilgan.
5
19,8%
80,2%
Boshqa sanoat tarmoqlari
Mashinasozlik va metallni qayta ishlash 
sanoati
Logotip
boshqa tarmoqlar mashinasozlik majmui ta’mirlash ishlari amalga oshirilgan. Keyinchalik xalq xo‘jaligi tarmoqlari rivojlanib borishi bilan mamlakat mashinasozlik sanoatini barpo qilish va rivojlantirishga ehtiyoj ortgan. 1927 yilda Toshkentda “Boshpaxtasanoat” tashkilotining mexanika zavodi ishga tushirildi. 1931 yilda esa mazkur zavod negizida mamlakat paxta tozalash zavodlari uchun asbob-uskunalar ishlab chiqarish hamda qishloq xo‘jalik texnikalarini ta’mirlaydigan “Qishloqmash”- hozirgi qishloq xo‘jalik mashinasozligi zavodi qurildi. 10.1-rasm. O‘zbekiston yalpi sanoat mahsulotida mashinasozlikning ulushi “Qishloqmash” keyinchalik mamlakatning eng yirik qishloq xo‘jalik mashinasozligi zavodiga aylandi. Dastlabki yilda bu zavodda g‘o‘za seyalkalari, borona va kultivatorlar ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan. 1932 yilda Toshkentda ekskavator ta’mirlash zavodi “Irmash” (hozirgi “Tosheks” ishlab chiqarish birlashmasi), 1920 yillarning oxirida Andijonda “Kommunar”, Samarqandda “Kolxozchi”, Qo‘qonda “Bolshevik” va boshqa zavodlar ishga tushdi. Shuningdek, 1936 yilda Toshkent shahridagi mexanika ustaxonalari negizida ehtiyot qismlar va detallar ishlab chiqaradigan hozirgi “Toshkimyoqishloqmash” zavodi, 1941 yilda esa Andijonda MSlar negizida “Avtotraktordetal” zavodi ishga tushirildi. 1920 yilda Toshkentda cho‘yan zavodi va mexanika ustaxonalari bazasida 1-Turkiston zavodi tashkil etildi va bu zavod 1959 yilda mashinasozlik bo‘yicha davlat loyiha- konstruktorlik texnologiya byurosiga aylantirildi. Hozirgi vaqtda ushbu byuro “Texnolog” ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasiga aylantirilgan. 5 19,8% 80,2% Boshqa sanoat tarmoqlari Mashinasozlik va metallni qayta ishlash sanoati
Тоshkent viloyati – 12,1%
Qoraqalpog’iston va boshqa viloyatlar – 
22%
Тоshkent shahri– 54%
Аndijon viloyati – 6.4%
Samarqand va Farg’ona viloyatlari – 5,5%
Ikkinchi jahon urushi O‘zbekiston mashinasozlik majmui rivojlanishiga ikki
tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan
ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar
orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Podemnik” va abraziv zavodlari,
“Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash”
va boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va
g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi
uchun ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida
rivojlantirildi.
Urushdan  keyin  respublika  xalq  xo‘jaligida  qayta  ishlash,  paxtachilikni
rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigasiya qurilishi, to‘qimachilik va
kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning
uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan mashinalar,
shuningdek,  ekskavatorlar,  ko‘prikli  elektr  kranlar,  yigirish  mashinalari  ishlab
chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi sanoatning
ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun Markaziy
Osiyo  davlatlari  mashinasozligi  mahsulotining  2/3 qismi  O‘zbekistonda  ishlab
chiqarilmoqda.
Mamlakat mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning
iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib
bormoqda.  Ayniqsa,  uning  MOD  uchun  tamoman  yangi  tarmog‘i  —
avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Mamlakat yalpi sanoat
mahsuloti  umumiy  hajmida  mashinasozlik  sanoatining  hissasi  barqarorlashib
kelmoqda. Asaka shahrida barpo qilingan birgina yengil avtomobil zavodining
ishga  tushirilishi  ushbu  barqarorlashuvga  ijobiy  tus  berdi  va  mamlakat
mashinasozlik  majmuining  iqtisodiyotdagi  ulushini  oshirdi.  Mashinasozlik
majmuasining hududiy joylashuvida juda keskin tafovutlar mavjud bo‘lib, bunda
Toshkent shahri nihoyat katta salmoqqa (54,0 foiz) ega, shuningdek, Toshkent
(12,1 foiz), Andijon (6,4 foiz), Samarqand, Farg‘ona (5,5 foiz) viloyatlarining ham
salmog‘i anchagina. Lekin bu sohada hanuzgacha Navoiy, Jizzax, Qashqadaryo,
6
Logotip
Тоshkent viloyati – 12,1% Qoraqalpog’iston va boshqa viloyatlar – 22% Тоshkent shahri– 54% Аndijon viloyati – 6.4% Samarqand va Farg’ona viloyatlari – 5,5% Ikkinchi jahon urushi O‘zbekiston mashinasozlik majmui rivojlanishiga ikki tomonlama ta’sir ko‘rsatdi. Birinchidan, ularning soni, ayniqsa, front zonasidan ko‘chirib keltirilgan zavodlar hisobiga ko‘paydi. Ko‘chirib keltirilgan korxonalar orasida aviatsiya zavodi, karborund zavodi, “Podemnik” va abraziv zavodlari, “Qizil Oqsoy” (O‘zbekiston qishloq xo‘jalik mashinasozlik) zavodi, “Rosselmash” va boshqa zavodlar bor edi. Ikkinchidan, mamlakat ichkarisida mavjud bo‘lgan va g‘arbiy rayonlardan keltirilgan zavodlarning katta qismi front harbiy texnikasi uchun ehtiyot qismlar, qurol-yarog‘ va o‘q-dorilar ishlab chiqarish yo‘nalishida rivojlantirildi. Urushdan keyin respublika xalq xo‘jaligida qayta ishlash, paxtachilikni rivojlantirish keng quloch yozdi. Paxtachilik, irrigasiya qurilishi, to‘qimachilik va kimyo sanoati uchun turli xil mashinalar ishlab chiqarishga ehtiyoj ortdi. Shuning uchun ham paxta tayyorlash va paxta qator oralarida ishlatiladigan mashinalar, shuningdek, ekskavatorlar, ko‘prikli elektr kranlar, yigirish mashinalari ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. Shunday qilib, O‘zbekiston mashinasozligi sanoatning ko‘p tarmoqli turiga aylantirildi. Shuni ta’kidlash joizki, endilikda butun Markaziy Osiyo davlatlari mashinasozligi mahsulotining 2/3 qismi O‘zbekistonda ishlab chiqarilmoqda. Mamlakat mashinasozlik majmui ko‘p tarmoqli bo‘lishi bilan birga uning iqtisodiyotda va ayniqsa, mamlakat milliy valyuta tushumida ham ulushi ortib bormoqda. Ayniqsa, uning MOD uchun tamoman yangi tarmog‘i — avtomobilsozlikning vujudga kelishi tarixiy voqea bo‘ldi. Mamlakat yalpi sanoat mahsuloti umumiy hajmida mashinasozlik sanoatining hissasi barqarorlashib kelmoqda. Asaka shahrida barpo qilingan birgina yengil avtomobil zavodining ishga tushirilishi ushbu barqarorlashuvga ijobiy tus berdi va mamlakat mashinasozlik majmuining iqtisodiyotdagi ulushini oshirdi. Mashinasozlik majmuasining hududiy joylashuvida juda keskin tafovutlar mavjud bo‘lib, bunda Toshkent shahri nihoyat katta salmoqqa (54,0 foiz) ega, shuningdek, Toshkent (12,1 foiz), Andijon (6,4 foiz), Samarqand, Farg‘ona (5,5 foiz) viloyatlarining ham salmog‘i anchagina. Lekin bu sohada hanuzgacha Navoiy, Jizzax, Qashqadaryo, 6
Xorazm,  Surxondaryo,  Sirdaryo  viloyatlarining  salmog‘i  nihoyatda  pastligicha
qolmoqda.
22,0
%
12,1
%
54,0
%
5,5
%
6,4
%
 10.2-rasm. Mashinasozlik majmuasining hududiy joylashuvi
3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi.
Avtomobilsozlik. Sanoatning bu tarmog‘i respublikada yangi. Uni tashkil
qilish va rivojlantirish mamlakatimizning ichki ehtiyoji uchun o‘ta muhim masala
bo‘lishiga qaramasdan sobiq Markaz “O‘zbekistonda avtomobil ishlab chiqarishga
yo‘l bo‘lsin” qabilida ish tutgan edi. Faqat mustaqillik mamlakatimizning iqtisodiy
rivojlanish qirralarini keng ochdi va, jumladan, O‘zbekiston avtomobilsozligini
vujudga keltirishga obektiv sharoit yaratib berdi.
Mamlakatdagi bir qator avtomobil tuzatish (ta’mirlash) zavodlari (1939),
yengil  mashinalarga  texnika  xizmatini  ko‘rsatadigan  “O‘zavtotexxizmat”,
“O‘zavtovazxizmat”  ishlab  chiqarish  birlashmalari  va  boshqa  korxona  va
tashkilotlar respublika vtomobil sanoatini vujudga keltirishda asos edi. Endilikda
respublika avtomobil sanoati tarkib topgan va rivojlanishning dastlabki bosqichiga
qadam qo‘ygan. U yengil va yuk avtomobillari, avtobuslar, avtomobil dvigatellari,
7
Toshkent viloyati– 12,1%
Qolgan hududlar – 22%
Toshkent shahri – 54%
Andijon viloyati– 6.4%
Samarqand va Farg‘ona viloyatlari – 5,5%
Logotip
Xorazm, Surxondaryo, Sirdaryo viloyatlarining salmog‘i nihoyatda pastligicha qolmoqda. 22,0 % 12,1 % 54,0 % 5,5 % 6,4 % 10.2-rasm. Mashinasozlik majmuasining hududiy joylashuvi 3. Mashinasozlikning tarmoqlar tarkibi, ixtisoslashuvi va joylashishi. Avtomobilsozlik. Sanoatning bu tarmog‘i respublikada yangi. Uni tashkil qilish va rivojlantirish mamlakatimizning ichki ehtiyoji uchun o‘ta muhim masala bo‘lishiga qaramasdan sobiq Markaz “O‘zbekistonda avtomobil ishlab chiqarishga yo‘l bo‘lsin” qabilida ish tutgan edi. Faqat mustaqillik mamlakatimizning iqtisodiy rivojlanish qirralarini keng ochdi va, jumladan, O‘zbekiston avtomobilsozligini vujudga keltirishga obektiv sharoit yaratib berdi. Mamlakatdagi bir qator avtomobil tuzatish (ta’mirlash) zavodlari (1939), yengil mashinalarga texnika xizmatini ko‘rsatadigan “O‘zavtotexxizmat”, “O‘zavtovazxizmat” ishlab chiqarish birlashmalari va boshqa korxona va tashkilotlar respublika vtomobil sanoatini vujudga keltirishda asos edi. Endilikda respublika avtomobil sanoati tarkib topgan va rivojlanishning dastlabki bosqichiga qadam qo‘ygan. U yengil va yuk avtomobillari, avtobuslar, avtomobil dvigatellari, 7 Toshkent viloyati– 12,1% Qolgan hududlar – 22% Toshkent shahri – 54% Andijon viloyati– 6.4% Samarqand va Farg‘ona viloyatlari – 5,5%
avtomobillarga ehtiyot qismlar, asbob-uskuna va jihozlar ishlab chiqarishga tobora
chuqur ixtisoslashib bormoqda.O‘zbekiston avtomobilsozligi mustaqillik sharofati
bilan vujudga kelgan bo‘lsa ham uning o‘z rivojlanish tarixi bor. Respublikada
birinchi marta 1994 yilning martida “O‘zavtomash” uyushmasi tashkil etildi. Uning
tarkibida 20ga yaqin sanoat korxonalari va tashkilotlar bor.
Avtomobilsozlik  sohasida  ishlab  turgan  va  yangi  qurilayotgan  zavodlar
negizida  avtomobil  industriyasini  barpo  etish,  yyengil  va  yuk  avtomobillari,
avtobuslar,  trolleybuslar  ishlab  chiqarish  hamda  ularga  ehtiyot  qismlar  ishlab
chiqarish vazifalari hal etilmoqda. Shuningdek, mamlakatda avtomobil sanoatiga
servis  xizmatini  tashkil  qilish,  respublika  xalq  xo‘jaligining  avtotransport
texnikasiga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirish, avtomobil sanoatining raqobatbardosh
mahsulotlari  bilan  jahon  bozoriga  chiqish  vazifalari  ham  hal  etilmoqda.
O‘zbekiston  avtomobilsozlikni  rivojlantirishda  chet  el  ilg‘or  tajribasiga  va
texnologiyasiga tayanmoqda va qator konsern va korporasiyalar bilan hamkorlik
qilmoqda.  Jumladan,  1992  yilda  O‘zbekiston  Respulikasi  Janubiy  Koreyaning
DEU  korporasiyasi  bilan  Asaka  paxta  tashiydigan  tirkamalar  zavodi  negizida
yengil avtomobillar ishlab chiqaradigan “O‘zDEUavto” qo‘shma korxonasiga asos
soldi.
Asaka  avtomobil  zavodi  mamlakatimiz  avtomobil  sanoatining  faxri.  U
Markaziy  Osiyoda  yagona.  Janubiy  Koreyaning  DEU  korporasiyasi  bilan
hamkorlikda qurilgan ushbu zavodning birinchi navbati 1996 yil martida ishga
tushirildi.  Mikroavtobuslarni  syeriyali  ishlab  chiqarish  yo‘lga  qo‘yildi.  1996
yilning 19 iyulida esa zavodning rasmiy ochilishi va xalqaro taqdimoti o‘tkazildi.
Asaka avtozavodida “Neksia”, “Damas” “Matiz”, “Lasetti”, “Cobalt”, “Malibu”,
“Ravon”va  boshqa  rusumli  tejamli  avtomobillari  respublikamiz  aholisining
ehtiyojini  qondirish  uchun  xizmat  qilmoqda  va  o‘nlab  xorijiy  mamlakatlarga
eksport qilinmoqda. Ushbu zavodni qayta rekonstruksiya qilish ishlari boshlanib,
yaqin muddatda yangi model va markadagi avtomashinalar ishlab chiqarish rejasi
amalga oshirilmoqda. 1999 yili Samarqand shahrida Turkiya Respublikasi firmalari
bilan hamkorlikda yana bir avtomobil zavodi ishga tushirildi. Bu “Samkochavto”
8
Logotip
avtomobillarga ehtiyot qismlar, asbob-uskuna va jihozlar ishlab chiqarishga tobora chuqur ixtisoslashib bormoqda.O‘zbekiston avtomobilsozligi mustaqillik sharofati bilan vujudga kelgan bo‘lsa ham uning o‘z rivojlanish tarixi bor. Respublikada birinchi marta 1994 yilning martida “O‘zavtomash” uyushmasi tashkil etildi. Uning tarkibida 20ga yaqin sanoat korxonalari va tashkilotlar bor. Avtomobilsozlik sohasida ishlab turgan va yangi qurilayotgan zavodlar negizida avtomobil industriyasini barpo etish, yyengil va yuk avtomobillari, avtobuslar, trolleybuslar ishlab chiqarish hamda ularga ehtiyot qismlar ishlab chiqarish vazifalari hal etilmoqda. Shuningdek, mamlakatda avtomobil sanoatiga servis xizmatini tashkil qilish, respublika xalq xo‘jaligining avtotransport texnikasiga bo‘lgan ehtiyojlarini qondirish, avtomobil sanoatining raqobatbardosh mahsulotlari bilan jahon bozoriga chiqish vazifalari ham hal etilmoqda. O‘zbekiston avtomobilsozlikni rivojlantirishda chet el ilg‘or tajribasiga va texnologiyasiga tayanmoqda va qator konsern va korporasiyalar bilan hamkorlik qilmoqda. Jumladan, 1992 yilda O‘zbekiston Respulikasi Janubiy Koreyaning DEU korporasiyasi bilan Asaka paxta tashiydigan tirkamalar zavodi negizida yengil avtomobillar ishlab chiqaradigan “O‘zDEUavto” qo‘shma korxonasiga asos soldi. Asaka avtomobil zavodi mamlakatimiz avtomobil sanoatining faxri. U Markaziy Osiyoda yagona. Janubiy Koreyaning DEU korporasiyasi bilan hamkorlikda qurilgan ushbu zavodning birinchi navbati 1996 yil martida ishga tushirildi. Mikroavtobuslarni syeriyali ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yildi. 1996 yilning 19 iyulida esa zavodning rasmiy ochilishi va xalqaro taqdimoti o‘tkazildi. Asaka avtozavodida “Neksia”, “Damas” “Matiz”, “Lasetti”, “Cobalt”, “Malibu”, “Ravon”va boshqa rusumli tejamli avtomobillari respublikamiz aholisining ehtiyojini qondirish uchun xizmat qilmoqda va o‘nlab xorijiy mamlakatlarga eksport qilinmoqda. Ushbu zavodni qayta rekonstruksiya qilish ishlari boshlanib, yaqin muddatda yangi model va markadagi avtomashinalar ishlab chiqarish rejasi amalga oshirilmoqda. 1999 yili Samarqand shahrida Turkiya Respublikasi firmalari bilan hamkorlikda yana bir avtomobil zavodi ishga tushirildi. Bu “Samkochavto” 8
O‘zbekiston 
mashinasozlik 
majmui
Qishloq xo’jalik 
mashinasozligi
To’qimachilik 
mashinasozligi
Avtomobilsozlik
samolyotsozlik
Asbobsozlik
Radio elektronika va 
elektrotexnika mashinasozligi
Qurilish va yo’l 
qurilishi 
mashinasozligi
Kimyo va neft 
mashinasozligi
Kommunal xo’jalik 
mashinasozligi
Madaniy-maishiy-ro’zg’or 
texnikasi mashinasozligi
zavodidir. U ham Markaziy Osiyoda yagona bo‘lib, yaqin vaqt ishida yiliga uch
ming avtobus, 1 ming yuk mashinalari ishlab chiqarish quvvatiga ega bo‘ladi.
10.3-rasm. O‘zbekiston mashinasozlik majmui tarmoqlari
Yangi  avtomobil  zavodlarida  ishlab  chiqarish  jarayonini  doimo
takomillashtirib borish, turli agregatlar, avtomobil dvigatellari, podshipniklar va
boshqa  ko‘p  turdagi  qismlarni  respublikamiz  hududidagi  korxonalarda  ishlab
chiqarish  yo‘lga  qo‘yilmoqda,  jumladan,  1993  yildayoq  mamlakat  avtomobil
sanoatini  butlovshi  va  ehtiyot  qismlar  bilan  taminlash  maqsadida
“Avtoehtiyotqism”  ilmiy-ishlab  chiqarish  birlashmasi  tashkil  etilgan  edi.
Respublikaning Toshkent, Shovot, Marhamat shaharlarida joylashgan podshipnik
zavodlarida  avtomobil  sanoati  va  qishloq  xo‘jalik  mashinasozligi  uchun
podshipniklar ishlab chiqarila boshlandi. Samarqanddagi “Krasniy dvigatel” (1942
yil)  ishlab  chiqarish  birlashmasi  avtomobil  dvigatellariga  ehtiyot  qismlar,
alyuminiy mahsulotlari ishlab chiqarmoqda. Avtomobil sanoatiga xizmat qiluvchi
yangi katta va kichik qo‘shma korxonalar Farg‘ona vodiysi, Samarqand, Toshkent
viloyati shaharlarida ko‘plab qurilmoqda. 2002 yil Respublikamizda 35,1 ming
avtomobil ishlab chiqarilgan bo‘lsa, 2016 yili bu ko‘rsatkich 85,7 mingtani, 2017
yili esa 135,5 mingni tashkil qildi.
9
Logotip
O‘zbekiston mashinasozlik majmui Qishloq xo’jalik mashinasozligi To’qimachilik mashinasozligi Avtomobilsozlik samolyotsozlik Asbobsozlik Radio elektronika va elektrotexnika mashinasozligi Qurilish va yo’l qurilishi mashinasozligi Kimyo va neft mashinasozligi Kommunal xo’jalik mashinasozligi Madaniy-maishiy-ro’zg’or texnikasi mashinasozligi zavodidir. U ham Markaziy Osiyoda yagona bo‘lib, yaqin vaqt ishida yiliga uch ming avtobus, 1 ming yuk mashinalari ishlab chiqarish quvvatiga ega bo‘ladi. 10.3-rasm. O‘zbekiston mashinasozlik majmui tarmoqlari Yangi avtomobil zavodlarida ishlab chiqarish jarayonini doimo takomillashtirib borish, turli agregatlar, avtomobil dvigatellari, podshipniklar va boshqa ko‘p turdagi qismlarni respublikamiz hududidagi korxonalarda ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilmoqda, jumladan, 1993 yildayoq mamlakat avtomobil sanoatini butlovshi va ehtiyot qismlar bilan taminlash maqsadida “Avtoehtiyotqism” ilmiy-ishlab chiqarish birlashmasi tashkil etilgan edi. Respublikaning Toshkent, Shovot, Marhamat shaharlarida joylashgan podshipnik zavodlarida avtomobil sanoati va qishloq xo‘jalik mashinasozligi uchun podshipniklar ishlab chiqarila boshlandi. Samarqanddagi “Krasniy dvigatel” (1942 yil) ishlab chiqarish birlashmasi avtomobil dvigatellariga ehtiyot qismlar, alyuminiy mahsulotlari ishlab chiqarmoqda. Avtomobil sanoatiga xizmat qiluvchi yangi katta va kichik qo‘shma korxonalar Farg‘ona vodiysi, Samarqand, Toshkent viloyati shaharlarida ko‘plab qurilmoqda. 2002 yil Respublikamizda 35,1 ming avtomobil ishlab chiqarilgan bo‘lsa, 2016 yili bu ko‘rsatkich 85,7 mingtani, 2017 yili esa 135,5 mingni tashkil qildi. 9