MASSA O`LCHOV BIRLIKLARINI O`RGANISH METODIKASI

Yuklangan vaqt

2024-03-11

Yuklab olishlar soni

6

Sahifalar soni

22

Faytl hajmi

53,0 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
“MATEMATIKA O`QITISH METODIKASI ” 
FANIDAN 
 
 
 
MASSA O`LCHOV BIRLIKLARINI O`RGANISH METODIKASI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
“MATEMATIKA O`QITISH METODIKASI ” FANIDAN MASSA O`LCHOV BIRLIKLARINI O`RGANISH METODIKASI
 
 
                                       Mundarija: 
 
   I.Kirish:................................................................................ 
II. Asosiy qism. .....................................................................  
1. Bob. Boshlang’ich sinf o’quvchilarini  miqdoriy o’lchovlar bilan   
Tanishtirish………………………………………………………………… 
1.1. Uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish………………….. 
1.2.   Massa  haqida bilim va  ko’nikmalarni  xosil qilish, o’lchov birliklari    
       bilan  tanishtirish……………………………………………………… 
III. Xulosa…..................................  
IV. Foydalanilgan adabiyotlar……………………...  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mavzu: Massa o`lchov birliklarini o`rganish metodikasi  
Mundarija: I.Kirish:................................................................................ II. Asosiy qism. ..................................................................... 1. Bob. Boshlang’ich sinf o’quvchilarini miqdoriy o’lchovlar bilan Tanishtirish………………………………………………………………… 1.1. Uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish………………….. 1.2. Massa haqida bilim va ko’nikmalarni xosil qilish, o’lchov birliklari bilan tanishtirish……………………………………………………… III. Xulosa….................................. IV. Foydalanilgan adabiyotlar……………………... Mavzu: Massa o`lchov birliklarini o`rganish metodikasi
 
 
 
Reja: 
I. 
KIRISH. 
II. 
Asosiy qism . 
1.Bob. Boshlang’ich sinf o’quvchilarini  miqdoriy o’lchovlar bilan   
      tanishtirish 
1.3. Uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish 
1.4.   Massa  haqida bilim va  ko’nikmalarni  xosil qilish, o’lchov birliklari    
       bilan  tanishtirish 
 
III.Xulosa  
IV.Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kirish 
Reja: I. KIRISH. II. Asosiy qism . 1.Bob. Boshlang’ich sinf o’quvchilarini miqdoriy o’lchovlar bilan tanishtirish 1.3. Uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish 1.4. Massa haqida bilim va ko’nikmalarni xosil qilish, o’lchov birliklari bilan tanishtirish III.Xulosa IV.Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
 
 
O‘zbekiston Respublikasida yosh avlodlarning o’qish faoliyati mazmuni, 
maqsad va vazifasi, vositalari, metodlari  tashkil etish shakllarini va ilmiy pedagogik 
asoslarga tayangan holda takomillashtirishni taqoza etmoqda. Xalqimizning 
ma’naviy boyliklarini, jahon sivilizatsiyasi eng yaxshi yutuqlarini o‘zida 
mujassamlashtirgan yangi avlodni shakllantirish bugunning eng muhim vazifasidir” 
degan dasturiy fikrdan ham bilib olish mumkin. Ushbu vazifaning samaradorligi 
masallar ularning bilim egallashdagi faolligini, mustaqil bilish faoliyatini 
shakllantirishga taqaladi. Bunda o‘quvchilarning  matematik tayyorgarligi jarayonini 
shakllantirishni  1-sinf o‘quvchilarida  dolzarbligi yaqqol namoyon bo‘ladi. 
 Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasini takomillashtirishga 
bag‘ishlangan   ilmiy adabiyotlar tahlili   psixologik-pedagogik tadqiqotlarda   
boshlang‘ich sinflarda  matematika o‘qitish samaradorligini oshirishning ilmiy taxlili 
birinchidan,  axborotlarni boyitib borish orqali ta’lim mazmunini o‘zgartirish, 
didaktik elementlarni  qatnashtirib o‘zlashtirish, (B.P.Erdniyev, P.M.Erdniyev), har 
bir fanning asosiy g‘oyasini ajratish (I.D.Zverev, V.N.Maksimova,  R.A. Mavlonova, 
A.Abduqodirov,  A.M.Markushevich) nazariy bilimlarning rolini oshirish (V.V. 
Davidov, A.K. Markova, J. Ikromov,  A.M. Pishkalo, L.SH.Levenberg, 
N.U.Bikbayeva, E.Yangibayeva, M.Axmedov) yo‘nalishlarida amalga oshirilgan.    
Boshlang‘ich sinf uchun darslik va o‘quv qo‘llanmalari  (K.Qosimova, R.A. 
Mavlonova, L.SH. Levenberg), o‘qituvchilar uchun qo‘llanmalar (M.I. Mopo, A.M. 
Pishkalo, L.SH.Levenberg,  N.U.Bikbayeva) va o‘quvchilar uchun, tajriba-sinov 
qo‘llanmalari (M.Ahmedov, N.Abduraxmonova, R.Ibragimov, Y.M. Kolyagin,  P.M. 
Erdniyev) mualliflari mashqlar to‘plami (o‘quv materiallari) orqali boshlang‘ich 
maktab o‘quvchilarining bilish faoliyatini shakllantirish mumkinligiga  to‘xtalib 
o‘tishgan. Didaktika va ta’lim metodikasiga bag‘ishlangan ishlarda (P.M.Erdniyev,  
N.U.Bikbayeva, L.SH. Levenberg, R.A. Mavlonova, K.Qosimova va boshqalar) bu 
muammo umumiy holatda ko‘zda tutiladi, biroq maxsus tadqiqot predmeti sifatida 
ajratib olinmagan.  
O‘zbekiston Respublikasida yosh avlodlarning o’qish faoliyati mazmuni, maqsad va vazifasi, vositalari, metodlari tashkil etish shakllarini va ilmiy pedagogik asoslarga tayangan holda takomillashtirishni taqoza etmoqda. Xalqimizning ma’naviy boyliklarini, jahon sivilizatsiyasi eng yaxshi yutuqlarini o‘zida mujassamlashtirgan yangi avlodni shakllantirish bugunning eng muhim vazifasidir” degan dasturiy fikrdan ham bilib olish mumkin. Ushbu vazifaning samaradorligi masallar ularning bilim egallashdagi faolligini, mustaqil bilish faoliyatini shakllantirishga taqaladi. Bunda o‘quvchilarning matematik tayyorgarligi jarayonini shakllantirishni 1-sinf o‘quvchilarida dolzarbligi yaqqol namoyon bo‘ladi. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasini takomillashtirishga bag‘ishlangan ilmiy adabiyotlar tahlili psixologik-pedagogik tadqiqotlarda boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish samaradorligini oshirishning ilmiy taxlili birinchidan, axborotlarni boyitib borish orqali ta’lim mazmunini o‘zgartirish, didaktik elementlarni qatnashtirib o‘zlashtirish, (B.P.Erdniyev, P.M.Erdniyev), har bir fanning asosiy g‘oyasini ajratish (I.D.Zverev, V.N.Maksimova, R.A. Mavlonova, A.Abduqodirov, A.M.Markushevich) nazariy bilimlarning rolini oshirish (V.V. Davidov, A.K. Markova, J. Ikromov, A.M. Pishkalo, L.SH.Levenberg, N.U.Bikbayeva, E.Yangibayeva, M.Axmedov) yo‘nalishlarida amalga oshirilgan. Boshlang‘ich sinf uchun darslik va o‘quv qo‘llanmalari (K.Qosimova, R.A. Mavlonova, L.SH. Levenberg), o‘qituvchilar uchun qo‘llanmalar (M.I. Mopo, A.M. Pishkalo, L.SH.Levenberg, N.U.Bikbayeva) va o‘quvchilar uchun, tajriba-sinov qo‘llanmalari (M.Ahmedov, N.Abduraxmonova, R.Ibragimov, Y.M. Kolyagin, P.M. Erdniyev) mualliflari mashqlar to‘plami (o‘quv materiallari) orqali boshlang‘ich maktab o‘quvchilarining bilish faoliyatini shakllantirish mumkinligiga to‘xtalib o‘tishgan. Didaktika va ta’lim metodikasiga bag‘ishlangan ishlarda (P.M.Erdniyev, N.U.Bikbayeva, L.SH. Levenberg, R.A. Mavlonova, K.Qosimova va boshqalar) bu muammo umumiy holatda ko‘zda tutiladi, biroq maxsus tadqiqot predmeti sifatida ajratib olinmagan.
 
 
 Shuningdek,   Boshlang‘ich sinflarda masallar yechishni tashkil etish  vositasi 
sifatida   ta’lim texnologiyasi, mustaqil ishlash, o‘yin elementlaridan foydalanish    
yetarli darajada o‘rganilmagan. Boshlang‘ich ta’lim nazariyasida kichik yoshdagi 
o‘quvchilarning mustaqil bilish faoliyatining mohiyati va  uni tashkil etish uslubiyati  
masallar yechish texnologiyasining ilmiy asoslangani bilan birga “Boshlang‘ich 
sinflarda matematika o‘qitish metodikasi”ni  ma’lum darajada takomillashtirib borish, 
malakaviy bitiruv ishimizning mavzusini “ IV sinflarda miqdorlarni o’qitish 
metodikasi ” deb nomladik. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. 
BOB. BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHILARINI QUYI 
SINFLARDA  MIQDORIY O’LCHOVLAR BILAN 
TANISHTIRISH. 
Shuningdek, Boshlang‘ich sinflarda masallar yechishni tashkil etish vositasi sifatida ta’lim texnologiyasi, mustaqil ishlash, o‘yin elementlaridan foydalanish yetarli darajada o‘rganilmagan. Boshlang‘ich ta’lim nazariyasida kichik yoshdagi o‘quvchilarning mustaqil bilish faoliyatining mohiyati va uni tashkil etish uslubiyati masallar yechish texnologiyasining ilmiy asoslangani bilan birga “Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi”ni ma’lum darajada takomillashtirib borish, malakaviy bitiruv ishimizning mavzusini “ IV sinflarda miqdorlarni o’qitish metodikasi ” deb nomladik. I. BOB. BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHILARINI QUYI SINFLARDA MIQDORIY O’LCHOVLAR BILAN TANISHTIRISH.
 
 
§ 1.1. Uzunlik o’lchov birliklari  bilan tanishtirish. 
 Dastlab 1-2  sinflarda  uzunlik  o’lchov birliklari bilan  tanishtirish o’rganiladi.  
Masalan: qadam, qarich,  yasash va hakozo.  Bular bilan  uzunlik, buyum o’lchamlari  
masofalar  o’lchangan.  Bu  birliklardan  hozirgi davrda  ham  foydalanib kelinmoqda. 
Zamonaviy  matematika bu  birliklardan  foydalanib eski  va  hozirgi  miqdor  
o’lchov  birliklari o’rtasidagi  farq  dars  mobaynida tushuntirib borilsa maqsadga  
muofiq  bo’lardi. Chunki  bu bilan  ishlatilmay  yo’qolib  kelayotgan  birliklarni saqlab 
qolishimiz lozim. 
Uzunlik o’lchov  birliklari 1-sinf o’quvchilariga  2-chorak oxiriga  disemetr  
haqidagi  ma‘lumot  bilan boshlanadi. Desimetr  moduli  yordamida  ba‘zi  mashqlarni  
bajarish mumkin. Bu  mashqlarning  hammasi  bolalarni sonlarni yaxshi 
o’zlashtirishda  yordam beradi.  Oldin ulardan gugurt  qutisini cho’plarini, qalamning  
uzunligini o’rganiladi.  Buning uchun oldin aniq santimetrdan foydalanish  aytib 
o’tiladi. 
Santimetr  uchun  bir qancha modellarni tayyorlashlari mumkin buning uchun  
katakli qog’oz varag’idan  eng bir katakka teng  bo’lgan uzun palaska  va so’ngra  
undan 1 sm-li polaska  qirqishlari kerak. 
Polaskalarni  ustma-ust  qilib  bolalar o’zaro teng ekanligiga  ishora hosil 
qiladilar. Bunday  paloskaning har biri  satimetrning moduli  ekanligini  o’qituvchi  
aytadi. 
Santimetrning  modeli  yordamida: 
1) Berilgan kesmani o’lchash 
2) Berilgan uzunlikdagi  kesmani  yasash. 
 CHizish masalalarni  o’rganib oladilar. Santimetrda  oid IV-sinf  matematikasida   
turli  masalalar  berilgan. 
 
§ 1.1. Uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish. Dastlab 1-2 sinflarda uzunlik o’lchov birliklari bilan tanishtirish o’rganiladi. Masalan: qadam, qarich, yasash va hakozo. Bular bilan uzunlik, buyum o’lchamlari masofalar o’lchangan. Bu birliklardan hozirgi davrda ham foydalanib kelinmoqda. Zamonaviy matematika bu birliklardan foydalanib eski va hozirgi miqdor o’lchov birliklari o’rtasidagi farq dars mobaynida tushuntirib borilsa maqsadga muofiq bo’lardi. Chunki bu bilan ishlatilmay yo’qolib kelayotgan birliklarni saqlab qolishimiz lozim. Uzunlik o’lchov birliklari 1-sinf o’quvchilariga 2-chorak oxiriga disemetr haqidagi ma‘lumot bilan boshlanadi. Desimetr moduli yordamida ba‘zi mashqlarni bajarish mumkin. Bu mashqlarning hammasi bolalarni sonlarni yaxshi o’zlashtirishda yordam beradi. Oldin ulardan gugurt qutisini cho’plarini, qalamning uzunligini o’rganiladi. Buning uchun oldin aniq santimetrdan foydalanish aytib o’tiladi. Santimetr uchun bir qancha modellarni tayyorlashlari mumkin buning uchun katakli qog’oz varag’idan eng bir katakka teng bo’lgan uzun palaska va so’ngra undan 1 sm-li polaska qirqishlari kerak. Polaskalarni ustma-ust qilib bolalar o’zaro teng ekanligiga ishora hosil qiladilar. Bunday paloskaning har biri satimetrning moduli ekanligini o’qituvchi aytadi. Santimetrning modeli yordamida: 1) Berilgan kesmani o’lchash 2) Berilgan uzunlikdagi kesmani yasash. CHizish masalalarni o’rganib oladilar. Santimetrda oid IV-sinf matematikasida turli masalalar berilgan.
 
 
 Masalan IV-sinf  darsligi : 221-masala.  Bir tomoni 6 sm, ikkinchi  tomoni 2 
marta  kichik  to’g’ri  to’rtburchak  chizing va uning  perimetrini  toping.  Bolalarda  
to’g’ri to’rtburchak haqida ma‘lumot beriladi, chizib ko’rsatiladi. 
 
 
Р=? 
                                         3 
 
 
 2 marta kichik 
Rasmda qarab perimetr  qoidasi  eslatiladi.  
Noma‘lum  tomoni  topiladi.  
6:2=3  (6.2)+ (3.2)=12+6=18 cm 
Javob qisqa yozib oladi 18 sm  qilib  yoziladi.  3 sinflarda  millimetr  o’lchov  
birligi  haqida  tushuntiriladi.  Millimetr  bilan tanishtirish  eng  qiyin  usulidir. 
Masshtabli  chizg’ichdagi  bo’linmalarni  qarab  chizg’ichning  bitta  mayda  
bo’linishi  chizg’ichning  ikkita  chizg’ichchasi  orasidagi  kesma  millimetr  deb  
atalishini  aytamiz. Bolalar  esa 10 mm bor ekanligini  bilib  oladilar. 
Millimetr  qisqa  yozuvda “mm” deb  yoziladi.  Eng  muhimi  shuki  o’quvchilar  
sanash  vaqtida  chizg’ichda  ko’rmog’i to’g’i  joylashtirish  malakalarini  o’zlashtirib  
olishlari  zarur. 
 
10 ichida  nomerlash o’rganilayotganda, 3-chorak  boshida yangi chiziqli birlik  
metr- o’rganiladi. Bu  mavzuni  o’qishdan oldin o’qituvchi  oldindan  tayyorlab  
Masalan IV-sinf darsligi : 221-masala. Bir tomoni 6 sm, ikkinchi tomoni 2 marta kichik to’g’ri to’rtburchak chizing va uning perimetrini toping. Bolalarda to’g’ri to’rtburchak haqida ma‘lumot beriladi, chizib ko’rsatiladi. Р=? 3 2 marta kichik Rasmda qarab perimetr qoidasi eslatiladi. Noma‘lum tomoni topiladi. 6:2=3 (6.2)+ (3.2)=12+6=18 cm Javob qisqa yozib oladi 18 sm qilib yoziladi. 3 sinflarda millimetr o’lchov birligi haqida tushuntiriladi. Millimetr bilan tanishtirish eng qiyin usulidir. Masshtabli chizg’ichdagi bo’linmalarni qarab chizg’ichning bitta mayda bo’linishi chizg’ichning ikkita chizg’ichchasi orasidagi kesma millimetr deb atalishini aytamiz. Bolalar esa 10 mm bor ekanligini bilib oladilar. Millimetr qisqa yozuvda “mm” deb yoziladi. Eng muhimi shuki o’quvchilar sanash vaqtida chizg’ichda ko’rmog’i to’g’i joylashtirish malakalarini o’zlashtirib olishlari zarur. 10 ichida nomerlash o’rganilayotganda, 3-chorak boshida yangi chiziqli birlik metr- o’rganiladi. Bu mavzuni o’qishdan oldin o’qituvchi oldindan tayyorlab
 
 
quyilgan  birnecha  predmetni  oladi.  Bolalar bilan  birga  o’lchab birliklarini  ular 
orasidagi  munosabatlarini  esga oladi. 
Amaliy  masalani  yechayotib: Masalan:  sinfxonani  bo’yini  santimetr  va  
detsimetr bilan  o’lchash mumkinmi?  Deb  savol  quyadi “Yo’q” mumkin  emas  
degan  javobni  beradilar.  Shundan  so’ng  metr o’lchovi haqida  tushuntiriladi.  Metr  
haqida  gapirganda  yog’och  chizg’ichni  ko’rsatib , u  bilan  uzun  narsalarni,  
gazlamalarni,  daraxtlarni  bo’yini  o’lchash mumkinligini  aytiladi va unga  doir  
masalalar mumkinligi ko’rsatiladi va  bajariladi. 
192-masala. 12 ta gazlamadan 6 ta  bir xil  bolalar kurtkasi  tikildi 10 metr  
gazlamadan  nechta  shunday  kurtka  tikish  mumkin. 7 ta  kurtka uchun  necha metr 
gazlama  kerak bo’ladi? 
 
1) 12:6=2m                                       3) 7.2=14 m 
2) 10:2=5 ta                                      javob: 5 ta, 14 metr 
 
Metr so’zi  qisqa  yozuvda  “M” deb  yoziladi. 
212-masala.  Kesmaning uzunligi 24 sm.  Bu kesmaning  uchdan  bir  qismining  
uzunligini  toping?  
Yechilishi: 24:3=8 javob 8 sm. 
220-masala. Hozir tayoqchaning  uzunligini 35 sm va  chizg’ich  bilan o’lchadi.  
Chizg’ich  tayoqchaning  bo’yida 2 marta  joylashdi,  tayyoqchaning  bundan  ortib 
qolgan qismini  15 sm  da teng  bo’ladi.  Tayyoqchaning  uzunligi  qancha? 
Yechilishi: 35.2=70            70+15=85 
   Javob 85 sm. 
 
quyilgan birnecha predmetni oladi. Bolalar bilan birga o’lchab birliklarini ular orasidagi munosabatlarini esga oladi. Amaliy masalani yechayotib: Masalan: sinfxonani bo’yini santimetr va detsimetr bilan o’lchash mumkinmi? Deb savol quyadi “Yo’q” mumkin emas degan javobni beradilar. Shundan so’ng metr o’lchovi haqida tushuntiriladi. Metr haqida gapirganda yog’och chizg’ichni ko’rsatib , u bilan uzun narsalarni, gazlamalarni, daraxtlarni bo’yini o’lchash mumkinligini aytiladi va unga doir masalalar mumkinligi ko’rsatiladi va bajariladi. 192-masala. 12 ta gazlamadan 6 ta bir xil bolalar kurtkasi tikildi 10 metr gazlamadan nechta shunday kurtka tikish mumkin. 7 ta kurtka uchun necha metr gazlama kerak bo’ladi? 1) 12:6=2m 3) 7.2=14 m 2) 10:2=5 ta javob: 5 ta, 14 metr Metr so’zi qisqa yozuvda “M” deb yoziladi. 212-masala. Kesmaning uzunligi 24 sm. Bu kesmaning uchdan bir qismining uzunligini toping? Yechilishi: 24:3=8 javob 8 sm. 220-masala. Hozir tayoqchaning uzunligini 35 sm va chizg’ich bilan o’lchadi. Chizg’ich tayoqchaning bo’yida 2 marta joylashdi, tayyoqchaning bundan ortib qolgan qismini 15 sm da teng bo’ladi. Tayyoqchaning uzunligi qancha? Yechilishi: 35.2=70 70+15=85 Javob 85 sm.
 
 
266-masala.  Xaridorga 9 m dan  gazlama sotilgandan so’ng to’pda  48 m  
gazlama  qoldi. Dastlab  to’pda  necha  metr gazlama  bo’lgan? 
Yechilishi: 9.3=27                    48+27=75 
Javob 75 m 
Metr  asosida  lenta sanoq simlar sinfxona  pollari  o’lchanadi. 
303-masala. 6 ta  bir xil ko’ylakka 12 m  gazlama  ketadi. 18 m  matodan necha  
shunday  kuylak tikish mumkin? 
Yechilishi:  12:6=2 m              18:2=9 
Javob 9 ta 
Bu masalalar  bilan  birga  bolalar masofani ko’zda chamalash bilan birga  metrni  
ham  ishlatishni  o’rganib  oladilar. 
Uzunlik o’lchovining  so’ngi yangi  birligi  bu kilometr. Bu  birlik  haqida  
tasovvurga  ega  bo’lish uchun  xech ustida  amaliy  mashg’ulot  o’tkaziladi. 1 km  
masofani  o’qituvchi  bolalar  bilan  pioda bosib o’tadi.  Xar bir  qadam  metr bilan  
o’lchanadi;  natijada  1 km-1000 m ekanligiga  ishonch hosil qilinadi. 1 km  masofani  
bosib o’tishda  qancha  vaqt  ketganini  ham  hisobga olishadi. 3 sinfda o’lchov  
birliklari orasidagi  masofaga oid  masofalar yechiladi. 
326-masala. Vilosipedchi  qishloqqacha 20 km,  qishloqdan  keyin  4 marta  kam  
yo’l  yurdi. Vilosipedchi hammasibo’lib necha kilometr  yo’l  yurgan? 
Yechilishi 1)  20:4=5 
                 2) 20+5=25             javob 25 km 
368-masala. Ikki  shaxar  orasidagi masofa 150 km.  Bu shaxarlardan  bir-biriga 
qarab  ikki  mashina  yo’lga  chiqdi. Birinchi  mashina 60 km,  ikkinchisi 70 km  yo’l 
yurganidan  keyin ular orasida qancha  masofa qoladi. 
Yechilishi:  60+70=130 
                2) 150-130=20          javob 20 km 
266-masala. Xaridorga 9 m dan gazlama sotilgandan so’ng to’pda 48 m gazlama qoldi. Dastlab to’pda necha metr gazlama bo’lgan? Yechilishi: 9.3=27 48+27=75 Javob 75 m Metr asosida lenta sanoq simlar sinfxona pollari o’lchanadi. 303-masala. 6 ta bir xil ko’ylakka 12 m gazlama ketadi. 18 m matodan necha shunday kuylak tikish mumkin? Yechilishi: 12:6=2 m 18:2=9 Javob 9 ta Bu masalalar bilan birga bolalar masofani ko’zda chamalash bilan birga metrni ham ishlatishni o’rganib oladilar. Uzunlik o’lchovining so’ngi yangi birligi bu kilometr. Bu birlik haqida tasovvurga ega bo’lish uchun xech ustida amaliy mashg’ulot o’tkaziladi. 1 km masofani o’qituvchi bolalar bilan pioda bosib o’tadi. Xar bir qadam metr bilan o’lchanadi; natijada 1 km-1000 m ekanligiga ishonch hosil qilinadi. 1 km masofani bosib o’tishda qancha vaqt ketganini ham hisobga olishadi. 3 sinfda o’lchov birliklari orasidagi masofaga oid masofalar yechiladi. 326-masala. Vilosipedchi qishloqqacha 20 km, qishloqdan keyin 4 marta kam yo’l yurdi. Vilosipedchi hammasibo’lib necha kilometr yo’l yurgan? Yechilishi 1) 20:4=5 2) 20+5=25 javob 25 km 368-masala. Ikki shaxar orasidagi masofa 150 km. Bu shaxarlardan bir-biriga qarab ikki mashina yo’lga chiqdi. Birinchi mashina 60 km, ikkinchisi 70 km yo’l yurganidan keyin ular orasida qancha masofa qoladi. Yechilishi: 60+70=130 2) 150-130=20 javob 20 km
 
 
Xar  bir masofa  matni mazmunini tushunish, ongli  o’qish,  masala  ustida  birk  
yuritish  bu o’quvchini og’zaki nutqini  o’stirishda katta  yordam  beradi.  Masaladagi  
notanish so’zlar ustida  ishlash doskada yoki lug’at daftarga  yozib  olishlari mumkin. 
Masalada doir og’zaki  savol-javob o’tkazib  undagi  noma‘lum  songa  diqqat  
e‘tibor  qaratiladi. 
376-masala. 25 m  uzunlikdagi  simga 3 ta li sim  ulandi.  Simning  uzunligi  
qancha  bo’ladi? 
Yechilishi: 1) 3.5=15 
                  2) 25+15=40          javob 40m 
O’quvchilarga  o’lchov birliklari o’rgatilgandan so’ng  uzunlik o’lchovi jadvali 
keltiriladi. 
1m=100sm 
1dm=10sm 
1sm=10mm 
1 m=10dm 
1 km=1000m 
Bu jadvalni  bolalar  eslab  qolishlari kerak. Bu jadval orqali har xil mashqlar 
bajariladi. 
1) 1mg’1sm dan nesa marta katta 
2) 1mmg’santimetrdan  qanday  qismini  tashkil etadi. 
3) Sonlarni  metr va  kilometrda  ifodalang. 
36 647 m    3896m va hakozo masalani  tenglamalar usulida ham  topish mumkin. 
271-masala. 
a) Bir-biridan 175 km  masofda bo’lgan A va B shaharlar 
b) Qarama-qarshi  tomonda  qarab yo’lga chiqqan 1) poezd tezlik 50 km/s  
Xar bir masofa matni mazmunini tushunish, ongli o’qish, masala ustida birk yuritish bu o’quvchini og’zaki nutqini o’stirishda katta yordam beradi. Masaladagi notanish so’zlar ustida ishlash doskada yoki lug’at daftarga yozib olishlari mumkin. Masalada doir og’zaki savol-javob o’tkazib undagi noma‘lum songa diqqat e‘tibor qaratiladi. 376-masala. 25 m uzunlikdagi simga 3 ta li sim ulandi. Simning uzunligi qancha bo’ladi? Yechilishi: 1) 3.5=15 2) 25+15=40 javob 40m O’quvchilarga o’lchov birliklari o’rgatilgandan so’ng uzunlik o’lchovi jadvali keltiriladi. 1m=100sm 1dm=10sm 1sm=10mm 1 m=10dm 1 km=1000m Bu jadvalni bolalar eslab qolishlari kerak. Bu jadval orqali har xil mashqlar bajariladi. 1) 1mg’1sm dan nesa marta katta 2) 1mmg’santimetrdan qanday qismini tashkil etadi. 3) Sonlarni metr va kilometrda ifodalang. 36 647 m 3896m va hakozo masalani tenglamalar usulida ham topish mumkin. 271-masala. a) Bir-biridan 175 km masofda bo’lgan A va B shaharlar b) Qarama-qarshi tomonda qarab yo’lga chiqqan 1) poezd tezlik 50 km/s
 
 
2) poezd tezlik  60 km/s 
v)  Poezdlar  6 soat  yurgan 
g) 6 soatdan  so’ng  ular orasidagi masofa? 
Tenglama  tuzamiz. 
x=175+(50+60)x6 
x=175+110x6 
x=175+660 
x=835 javob  masofa 835 km. 
Avvalari o’zbek  halqimizda  juda  ko’p  uzunlik  o’lchovlari  ishlatilgan . undan  
halqimiz  to’liq  foydalangan . 
Hozirgi kunda kelib ular o’z kuchini yo’qotib bormoqda. Ularning o’rniga 
yuqorida ko’rib o’tilgan uzunlik o’lchovlari qo’llanilmoqda.  
Biroq ularning hammasini ham o’z kuchini yo’qotgan deb bo’lmaydi. Gaz, enli, 
qarich, quloch, tosh, qadam, chaqirim, manzil, yog’och, farsang, odim, mayin va 
boshqa so’zlardir. 
 Mana shu so’zlar  usha vaqtda ma‘lum bir o’lchov birligi xisoblangan. Ular 
guruxlarga ajratilgan.  
1) narsa uzunligiga nisbatan 
2) masofa uzunligiga nisbatan 
qarich so’zi asrlar davomida halq o’rtasida barcha muamilada ishlatib kelingan. 
Hozir ham bu o’lchovdan foydalanamiz. 
                                    1 qarich =20 sm. 
Quloch so’zi narsa buyumning uzunligini o’lchaganida ishlatilgan. Bu ikki qo’l 
orasidagi miqdorni bildiradi.  
2) poezd tezlik 60 km/s v) Poezdlar 6 soat yurgan g) 6 soatdan so’ng ular orasidagi masofa? Tenglama tuzamiz. x=175+(50+60)x6 x=175+110x6 x=175+660 x=835 javob masofa 835 km. Avvalari o’zbek halqimizda juda ko’p uzunlik o’lchovlari ishlatilgan . undan halqimiz to’liq foydalangan . Hozirgi kunda kelib ular o’z kuchini yo’qotib bormoqda. Ularning o’rniga yuqorida ko’rib o’tilgan uzunlik o’lchovlari qo’llanilmoqda. Biroq ularning hammasini ham o’z kuchini yo’qotgan deb bo’lmaydi. Gaz, enli, qarich, quloch, tosh, qadam, chaqirim, manzil, yog’och, farsang, odim, mayin va boshqa so’zlardir. Mana shu so’zlar usha vaqtda ma‘lum bir o’lchov birligi xisoblangan. Ular guruxlarga ajratilgan. 1) narsa uzunligiga nisbatan 2) masofa uzunligiga nisbatan qarich so’zi asrlar davomida halq o’rtasida barcha muamilada ishlatib kelingan. Hozir ham bu o’lchovdan foydalanamiz. 1 qarich =20 sm. Quloch so’zi narsa buyumning uzunligini o’lchaganida ishlatilgan. Bu ikki qo’l orasidagi miqdorni bildiradi.
 
 
Masalan: ikki quloch arqon, besh quloch. Qulochlar har xil bo’lavermaydi.  
Manzil so’zi ham  noaniq o’lchovda ifodalangan ikki joy orasidagi masofa 
ifodalangan. Masalan: yarim manzil yurganimizdan so’ng dengiz buyiga yetdik. 
Tosh so’zi uzoq yillardan biron yo’l o’lchovida foydalaniladi. Masalan bir tosh 
emas ikki tosh bo’lsa ham ishni bitirib kelaman.  
Yog’och so’zi ham  qadim zamonlardan beri ishlatilib kelinadi.  
Mag’ribdan mashriqqa dunyoning yuzi.  
Aytmang bizga noma‘lum dunyo 
Obodi, xabari, dunyosi, dunyo tuzi, 
Yuz ming qirq olti yog’och yo’ldir bu dunyo 
1 yog’och -8km dan ortiq (taxminan) 
Farsang so’zi ham qadimdan ishlatilgan so’zlardan biridir. Bu so’zlar  hozirda 
muamilada ishlatilmaydi. Ularning o’rniga km so’zi qo’llaniladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.2. Massa haqida bilim va ko’nikmalarni hosil qilish, o’lchov birliklari 
bilan tanishtirish. 
Masalan: ikki quloch arqon, besh quloch. Qulochlar har xil bo’lavermaydi. Manzil so’zi ham noaniq o’lchovda ifodalangan ikki joy orasidagi masofa ifodalangan. Masalan: yarim manzil yurganimizdan so’ng dengiz buyiga yetdik. Tosh so’zi uzoq yillardan biron yo’l o’lchovida foydalaniladi. Masalan bir tosh emas ikki tosh bo’lsa ham ishni bitirib kelaman. Yog’och so’zi ham qadim zamonlardan beri ishlatilib kelinadi. Mag’ribdan mashriqqa dunyoning yuzi. Aytmang bizga noma‘lum dunyo Obodi, xabari, dunyosi, dunyo tuzi, Yuz ming qirq olti yog’och yo’ldir bu dunyo 1 yog’och -8km dan ortiq (taxminan) Farsang so’zi ham qadimdan ishlatilgan so’zlardan biridir. Bu so’zlar hozirda muamilada ishlatilmaydi. Ularning o’rniga km so’zi qo’llaniladi. 1.2. Massa haqida bilim va ko’nikmalarni hosil qilish, o’lchov birliklari bilan tanishtirish.
 
 
Maktabgacha  bo’lgan yoshdayoq bolalarning  xis tuyg’ulari asosida jismlarning 
og’irliklari haqida dastlabki tasavvurlarni olgan. 
Ular shu sharoitda biror narsani ko’rsatib ko’rib  og’ir, yengil, biroz og’irroq, 
biroz yengilroq kabi so’zlarni gapirganlar. 
 Jismning massasi og’irlik kuchi bilan chambarchas bog’liq.  Bu kuch bilan jism 
yerga tortiladi. Shuning uchun jism massasi jismning o’ziga bog’liq emas. Jism 
og’irligini taqqoslaganda bu xossa  massa deb ataladi. 
Matematik nuqtai nazardan massa quyidagi xossalarga ega bo’lgan musbat 
kattalik.  
1. tarozida bir-birini  muvozanatlashtiriuvchi jismlarning massasi bir xil. 
2. Bir necha jismning massalari ularning yig’indisiga teng. Jismning massasi 
qancha katta bo’lsa uning og’irlik kuchi ham shuncha katta bo’ladi.  Boshlang’ich 
sinflarda bolalar kilogramm bilan tanishadilar. 
1 kg og’irlik haqida tasavvur qilishlari uchun amaliyot bajarishlari kerak.  
Masalan 1 pochka shakar, tuz va boshqa narsalarni qo’llariga ko’tarib ko’rishlari 
lozim 
Bolalar bu narsa 1 kg ekan deb aniq ishonch hosil qiladilar. O’qituvchi darsda 
og’irlik o’lchovlari  moslama  tarozini ko’rsatadi.  Tarozi pallasi undagi yuklar pallasi 
baravarlashtirish kerakligini aytadi. Dars mobaynida tarozini  tarbiyaviy axamiyatlari 
ham tushuntiriladi. 
 
Maktabgacha bo’lgan yoshdayoq bolalarning xis tuyg’ulari asosida jismlarning og’irliklari haqida dastlabki tasavvurlarni olgan. Ular shu sharoitda biror narsani ko’rsatib ko’rib og’ir, yengil, biroz og’irroq, biroz yengilroq kabi so’zlarni gapirganlar. Jismning massasi og’irlik kuchi bilan chambarchas bog’liq. Bu kuch bilan jism yerga tortiladi. Shuning uchun jism massasi jismning o’ziga bog’liq emas. Jism og’irligini taqqoslaganda bu xossa massa deb ataladi. Matematik nuqtai nazardan massa quyidagi xossalarga ega bo’lgan musbat kattalik. 1. tarozida bir-birini muvozanatlashtiriuvchi jismlarning massasi bir xil. 2. Bir necha jismning massalari ularning yig’indisiga teng. Jismning massasi qancha katta bo’lsa uning og’irlik kuchi ham shuncha katta bo’ladi. Boshlang’ich sinflarda bolalar kilogramm bilan tanishadilar. 1 kg og’irlik haqida tasavvur qilishlari uchun amaliyot bajarishlari kerak. Masalan 1 pochka shakar, tuz va boshqa narsalarni qo’llariga ko’tarib ko’rishlari lozim Bolalar bu narsa 1 kg ekan deb aniq ishonch hosil qiladilar. O’qituvchi darsda og’irlik o’lchovlari moslama tarozini ko’rsatadi. Tarozi pallasi undagi yuklar pallasi baravarlashtirish kerakligini aytadi. Dars mobaynida tarozini tarbiyaviy axamiyatlari ham tushuntiriladi.
 
 
 
 
 
Tarozini tortish paytidagi har xil holatlari kuzatiladi. Masalan tarozining  bir 
pallasida  biror buyumni kitoblar yoki  sumkani  quyib tarozini, ikkinchi pallasiga 
toshlar quyiladi. Lekin  toshlar  bu buyumlardan og’ir yoki ortiqcha  buni qanday  
bilishimiz mumkin tarozini qaysi pallasi og’ir bo’lsa usha palla pastga turadi. 
Yengil pallaga kerakli toshlarni quyamiz va tarozi tenglashadi. Bundan biz tarozi 
pallasini tenglashganini ko’ramiz. 
Shundan keyin o’quvchilar o’qituvchi yordamida 1 kg, 2 kg, 3kg, 5kgli  toshlar 
bilan  tuz, shakar, guruch kabi narsalarni navbat bilan o’lchab ko’rishlari mumkin. 
Toshtish davomida natijalarni  doskaga yozib ketaveradilar. Daftarga  son orqasiga 
kg so’zi “kg” deb yozib quyiladi. Keyin esa o’quvchilar bilan qiziqarli masalalar tuzib 
yechiladi. 
 
 
 
 
Tarozini tortish paytidagi har xil holatlari kuzatiladi. Masalan tarozining bir pallasida biror buyumni kitoblar yoki sumkani quyib tarozini, ikkinchi pallasiga toshlar quyiladi. Lekin toshlar bu buyumlardan og’ir yoki ortiqcha buni qanday bilishimiz mumkin tarozini qaysi pallasi og’ir bo’lsa usha palla pastga turadi. Yengil pallaga kerakli toshlarni quyamiz va tarozi tenglashadi. Bundan biz tarozi pallasini tenglashganini ko’ramiz. Shundan keyin o’quvchilar o’qituvchi yordamida 1 kg, 2 kg, 3kg, 5kgli toshlar bilan tuz, shakar, guruch kabi narsalarni navbat bilan o’lchab ko’rishlari mumkin. Toshtish davomida natijalarni doskaga yozib ketaveradilar. Daftarga son orqasiga kg so’zi “kg” deb yozib quyiladi. Keyin esa o’quvchilar bilan qiziqarli masalalar tuzib yechiladi.
 
 
380-masala.  
Olxo’ri solingan 1 ta yashik 12 kg, uzum solingan 3 ta yashik 27 kg keldi. Olxo’ri 
solingan 1 ta yashshik uzum solingan 1 ta yashshikdan necha kg og’ir? 
Yechilishi : 1) 27:3=9 
                  2)  12-9=3 
                   Javob 3 kg 
393-masala. Ikkita  bir xil yashshikda 16 kg uzum bor. Shunday 4 ta yashshikda 
necha kg uzum bor. 
Yechilishi: 
16:2=8 
8.4=32                      javob 32 
 
 417-masala. Ikkita  bir xil  chelakda 14 kg sabzi bor. 42 kg li qopda necha chelak 
sabzi? 
     Yechilishi: 
1) 14:2=7 
            2)  42:7=6                  javob 6 kg 
 Dars davomida  bolalarga  mantiqiy  qiziqarli masalalar berib boriladi 
Masalan. 
1. Xo’roz  bir oyoqda tursa og’ir bo’ladimi, yoki  ikkala  oyoqda  turgandami? 
Bu jumboqli masalalar  o’quvchilarni  uylantiradi. 
Bir kg  tosh og’irmi?  Yoki  bir kg  paxtami? 
O’quvchilar  o’z  fikrlarini  aytadilar. O’qituvchidan  yordam olishlari mumkin. 
380-masala. Olxo’ri solingan 1 ta yashik 12 kg, uzum solingan 3 ta yashik 27 kg keldi. Olxo’ri solingan 1 ta yashshik uzum solingan 1 ta yashshikdan necha kg og’ir? Yechilishi : 1) 27:3=9 2) 12-9=3 Javob 3 kg 393-masala. Ikkita bir xil yashshikda 16 kg uzum bor. Shunday 4 ta yashshikda necha kg uzum bor. Yechilishi: 16:2=8 8.4=32 javob 32 417-masala. Ikkita bir xil chelakda 14 kg sabzi bor. 42 kg li qopda necha chelak sabzi? Yechilishi: 1) 14:2=7 2) 42:7=6 javob 6 kg Dars davomida bolalarga mantiqiy qiziqarli masalalar berib boriladi Masalan. 1. Xo’roz bir oyoqda tursa og’ir bo’ladimi, yoki ikkala oyoqda turgandami? Bu jumboqli masalalar o’quvchilarni uylantiradi. Bir kg tosh og’irmi? Yoki bir kg paxtami? O’quvchilar o’z fikrlarini aytadilar. O’qituvchidan yordam olishlari mumkin.