Matеmatik raqamlarni yozish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

35,3 KB


Matеmatik raqamlarni yozish
  MAQSAD:  Talabalarni  matеmatik  raqamlar  bilan  tanishtirish.  Ularning
matеmatik raqamlar va amallarni grafik jihatdan to`g`ri yozish malakalarini
rivojlantirish.
  Dars mеtodi: gеnеtik mеtod.
  Dars jihozi: matеmatik raqamlar va amallar tasvirlangan ko`rgazma, xattaxta.
        Mashg`ulot rеjasi:
Talabalarni  matеmatik  raqamlarning  guruhi  bilan  tanishtirish  va  husnixat
daftarida yozishni mashq qilish.
  Arifmеtik amallar(qo`shish, ayirish, bo`lish, ko`paytirish) ini qoidaga muvofiq
yozishni mashq.
Matеmatik raqamlarni xattaxtada yozishni mashq qildirish.
        Mashg`ulot mazmuni:
Talabalarni  matеmatik  raqamlar  guruqi  bilan  tanishtirish.  Ularning
yozilish qoidasi bilan tanishtirish.
Matеmatik raqamlarni o`xshash qismlari orqali guruhlash ustida ishlash:
1-guruh:1, 4, 7
2-guruh: 2, 5
3-guruh: 6, 8,9
Talabalarga matеmatik raqamlarni qismlarga ajratish topshirig`i bеriladi.
Xattaxtada  matеmatik  raqamlarni  yozish  tartibi  ko`rsatiladi.  Shundan  so`ng
arifmеtik amallarni husnixat bilan yozish mashqi o`tkaziladi.
1 + 4 = 5  7 - 2 = 9 6 + 8 = 14
Logotip
Matеmatik raqamlarni yozish MAQSAD: Talabalarni matеmatik raqamlar bilan tanishtirish. Ularning matеmatik raqamlar va amallarni grafik jihatdan to`g`ri yozish malakalarini rivojlantirish. Dars mеtodi: gеnеtik mеtod. Dars jihozi: matеmatik raqamlar va amallar tasvirlangan ko`rgazma, xattaxta. Mashg`ulot rеjasi: Talabalarni matеmatik raqamlarning guruhi bilan tanishtirish va husnixat daftarida yozishni mashq qilish. Arifmеtik amallar(qo`shish, ayirish, bo`lish, ko`paytirish) ini qoidaga muvofiq yozishni mashq. Matеmatik raqamlarni xattaxtada yozishni mashq qildirish. Mashg`ulot mazmuni: Talabalarni matеmatik raqamlar guruqi bilan tanishtirish. Ularning yozilish qoidasi bilan tanishtirish. Matеmatik raqamlarni o`xshash qismlari orqali guruhlash ustida ishlash: 1-guruh:1, 4, 7 2-guruh: 2, 5 3-guruh: 6, 8,9 Talabalarga matеmatik raqamlarni qismlarga ajratish topshirig`i bеriladi. Xattaxtada matеmatik raqamlarni yozish tartibi ko`rsatiladi. Shundan so`ng arifmеtik amallarni husnixat bilan yozish mashqi o`tkaziladi. 1 + 4 = 5 7 - 2 = 9 6 + 8 = 14
7 – 1 = 6  5 – 2 = 3 9 – 4 = 5
Talabalar husnixat mashqini tugatishgach, ularning ishlari baholanadi.
Matematika  darslarida beriladigan topshiriq va masalalarda raqamlarni
to’g’ri va chiroyli yozishga o’rgatish maqsadga muvofiqdir.
Matematika  daftarida  yozuv  mashqlari  bajarishda  o’qtuvchi  bolalarda
charchash alomatlari sezilishi bilan, barmoq muskullarini o’stiruvchi jismoniy
mashqlarni bajartirish lozim.
Kichik  yoshdagi  o’quvchilarning  barmoq  va  qo’l  muskullari  yaxshi
rivojlanmaganligini hisobga olib, oddiy katak daftarga (5*5mm) yozdirish talab
etiladi.  Bunday  kataklar  ichida  raqamlarni  yozishga  o’rgatish  va  boshqa
matematik yozuvlarni bajarish ancha oson.
O’quvchilarni  raqamlarni  yozishga  o’rgatish  jarayonida  ko’zlangan
maqsadga  erishish  uchun  yozuv  mashqlarini  to’g’ri  tashkil  etish  va  uning
uslublaridan to’g’ri foydalanish lozim. Bolalarni raqamlarni to’g’ri yozishga
o’rgatishda  mustaqil  va  amaliy  ishlarga  ham  alohida  e’tibor  berish  lozim.
Chunki o’quvchilar harflarni bo’yash , kataklarga joylashtirish orqali ham yozuv
malakasini egallashga o’rganadilar.
Yozuv  mashqlariga  o’xshash  matematik  raqamlarni  yozish  uchun  ham
qator tayyorgarlik mashqlarini o’tkazish lozim. Bunda o’qituvchi har bir raqam
katak  ichida  qanday  joylashishini,  qanday  elementlardan  iborta  ekanligini,
yozilish harakatini doskada ko’rsatib berishi har bir raqam katak ichida qanday
holatda turishini amaliy ko’rsatib berishi lozim. 
Har bir katak tik va ko’ndalang chiziqlarning kesishishidan hosil bo’ladi.
Bolalarga  ham  tik  va  ko’ndalang  chiziqlar  mavjudligini  aytib,  ayrim
elementlarini yozishda “tik” va ko’ndalang chiziqlarga e’tibor berishlari eslatib
o’tiladi.
Matematika  daftariga  raqamlarni  yozishdan  oldin quyidagi  tayyorgarlik
mashqlarini o’tkazish maqsadga muvofiqdir. 
Bu mashqlar bolalarning qo’l va barmoq muskullarini o’stirish bilan birga
ularni kataklar orasini chamalab yozishga o’rgatadi.
Logotip
7 – 1 = 6 5 – 2 = 3 9 – 4 = 5 Talabalar husnixat mashqini tugatishgach, ularning ishlari baholanadi. Matematika darslarida beriladigan topshiriq va masalalarda raqamlarni to’g’ri va chiroyli yozishga o’rgatish maqsadga muvofiqdir. Matematika daftarida yozuv mashqlari bajarishda o’qtuvchi bolalarda charchash alomatlari sezilishi bilan, barmoq muskullarini o’stiruvchi jismoniy mashqlarni bajartirish lozim. Kichik yoshdagi o’quvchilarning barmoq va qo’l muskullari yaxshi rivojlanmaganligini hisobga olib, oddiy katak daftarga (5*5mm) yozdirish talab etiladi. Bunday kataklar ichida raqamlarni yozishga o’rgatish va boshqa matematik yozuvlarni bajarish ancha oson. O’quvchilarni raqamlarni yozishga o’rgatish jarayonida ko’zlangan maqsadga erishish uchun yozuv mashqlarini to’g’ri tashkil etish va uning uslublaridan to’g’ri foydalanish lozim. Bolalarni raqamlarni to’g’ri yozishga o’rgatishda mustaqil va amaliy ishlarga ham alohida e’tibor berish lozim. Chunki o’quvchilar harflarni bo’yash , kataklarga joylashtirish orqali ham yozuv malakasini egallashga o’rganadilar. Yozuv mashqlariga o’xshash matematik raqamlarni yozish uchun ham qator tayyorgarlik mashqlarini o’tkazish lozim. Bunda o’qituvchi har bir raqam katak ichida qanday joylashishini, qanday elementlardan iborta ekanligini, yozilish harakatini doskada ko’rsatib berishi har bir raqam katak ichida qanday holatda turishini amaliy ko’rsatib berishi lozim. Har bir katak tik va ko’ndalang chiziqlarning kesishishidan hosil bo’ladi. Bolalarga ham tik va ko’ndalang chiziqlar mavjudligini aytib, ayrim elementlarini yozishda “tik” va ko’ndalang chiziqlarga e’tibor berishlari eslatib o’tiladi. Matematika daftariga raqamlarni yozishdan oldin quyidagi tayyorgarlik mashqlarini o’tkazish maqsadga muvofiqdir. Bu mashqlar bolalarning qo’l va barmoq muskullarini o’stirish bilan birga ularni kataklar orasini chamalab yozishga o’rgatadi.
Bolalar  bilan  tayyorgarlik  mashqlarini  o’tkazish  vaqtida  kataklarning
“o’ng”  va  “chap”  tomonlari  “pastki”  “ustki”  “ko’ndalang”  chiziqlar  “tik”
chiziqlar haqida ham tushunchalar beriladi. 
Bolalar  bilan kataklarni  teng bo’laklarga  bo’lish,  kataklarning  o’rtasini
topish uchun quyidagicha mashqlarni o’tkazish lozim.
Bu mashqlar bolalarga ayirish, qo’shish tenglik belgilarini to’g’ri yozishga
yordam beradi.
Tayyorgarlik  mashqlari  tugagandan  so’ng  o’quvchilarni  raqamlarni
yozishga orgatiladi.
Raqamlarni to’g’ri yozish uchun quyidagi talablarga amal qilish kerak:
1. Hamma  raqamlar  kataklar  ichida  to’ldirib  bir  tomonga  qiya  qilib
yoziladi.
2. Raqamlarning eni balandligining 2/3 qismida yoziladi.
3. Har  bir  raqamni  yozdirishdan  oldin  u  qanday  elemantlardan
tuzilganligini va yozilish harakatlarini doskada amaliy ko’rsatiladi.
4. Namuna  tarzida  yozib  ko’rsatilayotgan  raqam  doskada  katta  hajmda
bo’lib, har bir o’quvchiga ko’rinib turishi lozim.
5. O’quvchining  o’qituvchining  ko’rsatmasi  asosida  havoda  mashq
qilganlaridan so’ng yozishga ruxsat etiladi.
6. O’quvchilarning  yozgan  raqamlarini  o’qituvchi  muntazam  kuzatib,
tegishli yordam berib borishi zarur.
Ayrim o’qituvchilar raqamlarni yozish qoidalarini o’zlari ham bilmasliklari
mumkin,  shuning  uchun  biz  quyida  raqamlarni  qanday  yozilish  qoidalarini
ko’rsatib o’tamiz.
1-Raqami ikki tayoqchadan iborat bo’lib, uzun tayoqcha daftar katagining
yuqori  burchagidan  pastki  ko’ndalang  chiziqning  o’rtasigacha  qiya  qilib
tushiriladi. Kichik tayoqcha bilan uzun tayoqcha , qo’l harakatini uzmasdan bir
butun shaklda yoziladi. 
2-Raqami yozuvdagi so’roq belgisiga o’xshash bo’lib, bir butun shaklda
yoziladi, pastki to’lqinsimon chizig’i daftar pastki chizig’ining ustida joylashadi.
Uni tuguncha yoki to’g’ri shaklida yozish mumkin emas. 
Logotip
Bolalar bilan tayyorgarlik mashqlarini o’tkazish vaqtida kataklarning “o’ng” va “chap” tomonlari “pastki” “ustki” “ko’ndalang” chiziqlar “tik” chiziqlar haqida ham tushunchalar beriladi. Bolalar bilan kataklarni teng bo’laklarga bo’lish, kataklarning o’rtasini topish uchun quyidagicha mashqlarni o’tkazish lozim. Bu mashqlar bolalarga ayirish, qo’shish tenglik belgilarini to’g’ri yozishga yordam beradi. Tayyorgarlik mashqlari tugagandan so’ng o’quvchilarni raqamlarni yozishga orgatiladi. Raqamlarni to’g’ri yozish uchun quyidagi talablarga amal qilish kerak: 1. Hamma raqamlar kataklar ichida to’ldirib bir tomonga qiya qilib yoziladi. 2. Raqamlarning eni balandligining 2/3 qismida yoziladi. 3. Har bir raqamni yozdirishdan oldin u qanday elemantlardan tuzilganligini va yozilish harakatlarini doskada amaliy ko’rsatiladi. 4. Namuna tarzida yozib ko’rsatilayotgan raqam doskada katta hajmda bo’lib, har bir o’quvchiga ko’rinib turishi lozim. 5. O’quvchining o’qituvchining ko’rsatmasi asosida havoda mashq qilganlaridan so’ng yozishga ruxsat etiladi. 6. O’quvchilarning yozgan raqamlarini o’qituvchi muntazam kuzatib, tegishli yordam berib borishi zarur. Ayrim o’qituvchilar raqamlarni yozish qoidalarini o’zlari ham bilmasliklari mumkin, shuning uchun biz quyida raqamlarni qanday yozilish qoidalarini ko’rsatib o’tamiz. 1-Raqami ikki tayoqchadan iborat bo’lib, uzun tayoqcha daftar katagining yuqori burchagidan pastki ko’ndalang chiziqning o’rtasigacha qiya qilib tushiriladi. Kichik tayoqcha bilan uzun tayoqcha , qo’l harakatini uzmasdan bir butun shaklda yoziladi. 2-Raqami yozuvdagi so’roq belgisiga o’xshash bo’lib, bir butun shaklda yoziladi, pastki to’lqinsimon chizig’i daftar pastki chizig’ining ustida joylashadi. Uni tuguncha yoki to’g’ri shaklida yozish mumkin emas.