Matematika fanidan sinfdan tashqari tadbirlar

Yuklangan vaqt

2024-03-08

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

361,5 KB


 
Boshlang’ich 
sinflarda 
matematika 
fanidan 
to’garak  
mashg’ulotlarini 
olib 
boruvchi 
rahbarlar 
uchun 
“Matematika fanidan sinfdan tashqari tadbirlar” 
Matematik to‘garak mashg’ulotlari haqida. 
Matematik to‘garak matematikadan tizimli sinfdan tashqari ishning 
eng ko‘p tarqalganidan biri. Uning asosiy vazifasi – matematikaga 
alohida qiziqish  ko‘rsatgan  o‘quvchilar bilan bajariladigan 
chuqurlashtirilgan ish. 
Matematik to‘garak ishi qiziqarli matematika soatlaridan quyidagilar 
bilan farq qiladi: 
 Matematika 
to‘garagiga 
 
o‘quvchilar 
tanlashda 
ularning 
matematikaga 
nisbatan 
alohida 
qiziqishlarini, 
moyilliklari 
va 
imkoniyatlarini hisobga olish kerak. Mustaqil ravishda ko‘rgazmali 
qurollar (abaklar, ba’zi o‘yinlar uchun misollar yozilgan kartochkalar va 
boshqalar) tayyorlaydilar, matematika kechalari o‘tkazishga tayyorgarlik  
ko‘radilar va hokazo.   Matematika to‘garagini o‘tkazish uchun oldindan 
uning ish  rejasini tuzish kerak. Namuna uchun ikkinchi yarim yillikda 
1-sinfda o‘tkazilgan ba’zi to‘garak mashg‘ulotlarining taxminiy  
rejalarinini keltiramiz. 
I mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Qo‘shishga oid qiziqarli 
masalalar. 3. 100 ichida raqamlashni bilishni tekshirishga oid mashqlar. 
4. Тopqirlikni talab qiladigan masalalar. 5. Hazil masala. 6. 
Тopishmoqlar. 7. Quvnoq sanoq (20 ichida) o‘yini. 
II mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Тopqirlikni talab 
qiluvchi she’riy masalalar. 3. Geometrik figuralarni tahlil qilishga doir 
mashqlar. 4. Hazil masala. 5. “Sonni to‘ldir” o‘yini. 
III mashg‘ulot.    Dars tipidagi to‘garak mashg‘uloti.  
 
Matematik o‘yinlar.  Sehrli kvadrat.   Тez va aniq hisoblash.    
O‘yinni boshqarish, o‘quv-chilarni qiziqtirish va sehrli kvadrat 
tarixi bilan tanishtirish.     Mantiqiy fikrlash. 
  
 
Boshlang’ich sinflarda matematika fanidan to’garak mashg’ulotlarini olib boruvchi rahbarlar uchun “Matematika fanidan sinfdan tashqari tadbirlar” Matematik to‘garak mashg’ulotlari haqida. Matematik to‘garak matematikadan tizimli sinfdan tashqari ishning eng ko‘p tarqalganidan biri. Uning asosiy vazifasi – matematikaga alohida qiziqish ko‘rsatgan o‘quvchilar bilan bajariladigan chuqurlashtirilgan ish. Matematik to‘garak ishi qiziqarli matematika soatlaridan quyidagilar bilan farq qiladi: Matematika to‘garagiga o‘quvchilar tanlashda ularning matematikaga nisbatan alohida qiziqishlarini, moyilliklari va imkoniyatlarini hisobga olish kerak. Mustaqil ravishda ko‘rgazmali qurollar (abaklar, ba’zi o‘yinlar uchun misollar yozilgan kartochkalar va boshqalar) tayyorlaydilar, matematika kechalari o‘tkazishga tayyorgarlik ko‘radilar va hokazo. Matematika to‘garagini o‘tkazish uchun oldindan uning ish rejasini tuzish kerak. Namuna uchun ikkinchi yarim yillikda 1-sinfda o‘tkazilgan ba’zi to‘garak mashg‘ulotlarining taxminiy rejalarinini keltiramiz. I mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Qo‘shishga oid qiziqarli masalalar. 3. 100 ichida raqamlashni bilishni tekshirishga oid mashqlar. 4. Тopqirlikni talab qiladigan masalalar. 5. Hazil masala. 6. Тopishmoqlar. 7. Quvnoq sanoq (20 ichida) o‘yini. II mashg‘ulot. 1. Rebuslarni o‘ylab topish. 2. Тopqirlikni talab qiluvchi she’riy masalalar. 3. Geometrik figuralarni tahlil qilishga doir mashqlar. 4. Hazil masala. 5. “Sonni to‘ldir” o‘yini. III mashg‘ulot. Dars tipidagi to‘garak mashg‘uloti. Matematik o‘yinlar. Sehrli kvadrat. Тez va aniq hisoblash. O‘yinni boshqarish, o‘quv-chilarni qiziqtirish va sehrli kvadrat tarixi bilan tanishtirish. Mantiqiy fikrlash. O’quvchilarni matematikaga qiziqtirishda,  sonlar  ustidagi  
amallarni to’g’ri  bajarishlarida   sehrli  kvadratlardan  foydalanish  
yaxshi natija beradi. 
1.Tomoni  uzunligi  3  birlikka  teng  bo’lgan kvadratni  9  teng  
kvadratchalarga  ajratamiz.  Bu kvadratchalarga  sonlarni shunday 
yozish kerakki:  
1)har  bir  qatordagi; 
2)har  bir ustundagi; 
3)har  bir diagonladagi sonlar yig’indisi bir xil  bo’lsin. 
Bunday  kvadratlar  sehrli  kvadratlar  deyiladi.   
Sehrli kvadratlar  quyidagi xossalarga  ega: 
1. Agar 
 
sehrli 
 
kvadratning 
barcha  
sonlarini  biror  songa  ko’paytirsak  yoki  
bo’lsak, 
kvadratning 
 
“sehrliligi”  
o’zgarmaydi. 
2. Agar 
 
sehrli 
kvadratning 
barcha  
sonlaridan  bir  xil  sonni  ayirsak  yoki  
qo’shsak, kvadratning  “sehrliligi”ga  zarar  
yetmaydi. 
3. Ikkita bir xil  tartibli sehrli kvadratlar mos kvadratchalardagi 
sonlar  yig’indisidan  tuzilgan kvadrat ham sehrli bo’ladi.   
Shulardan  biri  birinchi  shaklda  berilgan.   
  
   +8     
 
 Sehrli kvadrat. 
 
 
 
 
 
Ushbu kvadratning bo'sh 
kataklariga sonlarni shunday 
joylashtiringki, har  bir  yo'na-   lishdagi uchta sonning yig'indisi 
60 ga teng bo'lsin. 
12 
11 
16 
17 
13 
9 
10 
15 14 
24 
4 
32 
      20 
 
      
 
O’quvchilarni matematikaga qiziqtirishda, sonlar ustidagi amallarni to’g’ri bajarishlarida sehrli kvadratlardan foydalanish yaxshi natija beradi. 1.Tomoni uzunligi 3 birlikka teng bo’lgan kvadratni 9 teng kvadratchalarga ajratamiz. Bu kvadratchalarga sonlarni shunday yozish kerakki: 1)har bir qatordagi; 2)har bir ustundagi; 3)har bir diagonladagi sonlar yig’indisi bir xil bo’lsin. Bunday kvadratlar sehrli kvadratlar deyiladi. Sehrli kvadratlar quyidagi xossalarga ega: 1. Agar sehrli kvadratning barcha sonlarini biror songa ko’paytirsak yoki bo’lsak, kvadratning “sehrliligi” o’zgarmaydi. 2. Agar sehrli kvadratning barcha sonlaridan bir xil sonni ayirsak yoki qo’shsak, kvadratning “sehrliligi”ga zarar yetmaydi. 3. Ikkita bir xil tartibli sehrli kvadratlar mos kvadratchalardagi sonlar yig’indisidan tuzilgan kvadrat ham sehrli bo’ladi. Shulardan biri birinchi shaklda berilgan. +8 Sehrli kvadrat. Ushbu kvadratning bo'sh kataklariga sonlarni shunday joylashtiringki, har bir yo'na- lishdagi uchta sonning yig'indisi 60 ga teng bo'lsin. 12 11 16 17 13 9 10 15 14 24 4 32 20            3,6,9,12,15,18,21,24,27 sonlarini 
Ushbu kvadrat kataklariga 
shunday joylashtiringki, 
har bir yo’nalishdagi uchta 
sonning yig’indisi 45 ga teng 
bo’lsin. 
Tez va aniq hisobla! 
 
1+2+3+4+5+6+7+8+9= 
(1+9)+(2+8)+(3+7)+(4+6)+5= 
=4×10+5=40+5=45 
 Matematik  o‘yinlar. 
Matematik 
o’yinlar 
 
o’quvchilarni  
yanada  chuqurroq  bilim  olishlarida, 
ularning fikrlash qobilyatini o’stirishda, qiziqishini, matiqiy  
tafakkurini  oshirishda, topqirlik, ziyrakligini rivojlantirishda 
yordam beradi. O’quvchilarning matematika faniga  qziqishlarini 
orttirish uchun rang-barang o’yinlardan   foydalanish maqsaadga  
muvofiq  bo’ladi.  Ana  shunday o’yinlar  bilan  mashg’ulot  
davomida o’quvchilarning zerikishiga  va  chalg’ishiga  yo’l 
qo’ymaydi. Bunday o’yinlar  o’quvchilarni hozirjavoblikka, 
chaqqonlikka  o’rgatadi.    
 
 
O`YLA, IZLA, TOP!  o’yini 
Bu  o’yinda to’rttadan  misol  yozilgan ko’rgazmali  qurol. 
O’quvchilar  soniga  teng perfokartochkalar  tayyorlab  qo’yiladi.   
O’qituvchi  o’yin  sharti  bilan  tanishtiradi.   Quyidagi  ko’rgazmali  
qurol  doskaga  qo’yiladi.  O’quvchilar  misollar  javobini  topib  
perfokartochkaga  belgilashi  lozim. 
 
  
        50 
61 
     48 
 
  
  
 
  
  
 
  
  
4 
3 
8 
9 
5 
1 
2 
7 
6 
3,6,9,12,15,18,21,24,27 sonlarini Ushbu kvadrat kataklariga shunday joylashtiringki, har bir yo’nalishdagi uchta sonning yig’indisi 45 ga teng bo’lsin. Tez va aniq hisobla! 1+2+3+4+5+6+7+8+9= (1+9)+(2+8)+(3+7)+(4+6)+5= =4×10+5=40+5=45 Matematik o‘yinlar. Matematik o’yinlar o’quvchilarni yanada chuqurroq bilim olishlarida, ularning fikrlash qobilyatini o’stirishda, qiziqishini, matiqiy tafakkurini oshirishda, topqirlik, ziyrakligini rivojlantirishda yordam beradi. O’quvchilarning matematika faniga qziqishlarini orttirish uchun rang-barang o’yinlardan foydalanish maqsaadga muvofiq bo’ladi. Ana shunday o’yinlar bilan mashg’ulot davomida o’quvchilarning zerikishiga va chalg’ishiga yo’l qo’ymaydi. Bunday o’yinlar o’quvchilarni hozirjavoblikka, chaqqonlikka o’rgatadi. O`YLA, IZLA, TOP! o’yini Bu o’yinda to’rttadan misol yozilgan ko’rgazmali qurol. O’quvchilar soniga teng perfokartochkalar tayyorlab qo’yiladi. O’qituvchi o’yin sharti bilan tanishtiradi. Quyidagi ko’rgazmali qurol doskaga qo’yiladi. O’quvchilar misollar javobini topib perfokartochkaga belgilashi lozim. 50 61 48 4 3 8 9 5 1 2 7 6   
 
 100 
73 
      101   
52 
  
   
  91 
87         94 
84 
        
 
  52 
41          58  
51 
Perfokartochka  namunasi. 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
1. 
 
 
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
 
 
  
2. 
 
 
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
 
 
  
3. 
 
 
 
 
 
 
  
  
 
 
 
 
 
 
  
4. 
 
 
 
 
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
MANTIQIY  MASALALAR 
 
    Boshlang’ich  sinf   o’quvchisida  o’quv-biluv  faoliyatining  
rivojlanishida  ijodiy  mazmundagi  topshiriqlar  muhim ahamiyat  
kasb  etadi. Shulardan biri mantiqiy masalalardir. Mantiqiy  
masalalarni yechish orqali o’quvchilarning  fikrlash qobilyati 
rivojlanadi, mulohaza yuritish, xulosa  chiqarish kabi  xislatlar   
tarbiyalanadi.   
 
1. 10 metrli  yog’ochni  bir  metrli  teng bo’laklarga  bo’lish 
uchun  uni  necha  marta  arralash kerak?Agar  songa yettini  
qo’shib, yig’gindini yettiga  bo’lib, bo’linmadan yettini ayirib, 
ayirmani yettiga  ko’paytirilsa, yetti hosil bo’ladi.  Bu  qanday 
son? 
2. Soat  sirtini shunday olti bo’lakka  bo’lingki, har  bir  
bo’lakdagi sonlar  yg’indisi   bir  xil (o’zaro  teng)  bo’lsin.  
 
100 73 101 52 91 87 94 84 52 41 58 51 Perfokartochka namunasi. 1. 2. 3. 4. MANTIQIY MASALALAR Boshlang’ich sinf o’quvchisida o’quv-biluv faoliyatining rivojlanishida ijodiy mazmundagi topshiriqlar muhim ahamiyat kasb etadi. Shulardan biri mantiqiy masalalardir. Mantiqiy masalalarni yechish orqali o’quvchilarning fikrlash qobilyati rivojlanadi, mulohaza yuritish, xulosa chiqarish kabi xislatlar tarbiyalanadi. 1. 10 metrli yog’ochni bir metrli teng bo’laklarga bo’lish uchun uni necha marta arralash kerak?Agar songa yettini qo’shib, yig’gindini yettiga bo’lib, bo’linmadan yettini ayirib, ayirmani yettiga ko’paytirilsa, yetti hosil bo’ladi. Bu qanday son? 2. Soat sirtini shunday olti bo’lakka bo’lingki, har bir bo’lakdagi sonlar yg’indisi bir xil (o’zaro teng) bo’lsin. 2. Rebuslar, krossvordlar, ko’gazmali qurollar.  Matematika 
darslarida olingan bilimlarni chuqurlashtirish.   
R e b u s 
Ushbu rebusni yechsangiz, Oymomo  haqidagi topishmoqni 
o’qiysiz. 
1 
P + 
, 
+ga     t  +
 
 
Ushbu krossvordni yechsangiz kalit so’zida buyuk matematik 
olimning ismi kelib chiqadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Rebuslar, krossvordlar, ko’gazmali qurollar. Matematika darslarida olingan bilimlarni chuqurlashtirish. R e b u s Ushbu rebusni yechsangiz, Oymomo haqidagi topishmoqni o’qiysiz. 1 P + , +ga t + Ushbu krossvordni yechsangiz kalit so’zida buyuk matematik olimning ismi kelib chiqadi.  
 Har  bir  harfdan boshqa har bir 
harfga borish 
mumkin bo’lsa, jadvaldan nechta 
ONA  so’zini o’qish mumkin? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MATEMATIK VIKTORINA 
“Hamma narsalarni bilishni istayman”. Murakkab masalalar. 
Тurli murakkab masalalarni tayyorlash va viktorinani 
boshqarish.   
Matematik gazeta va viktorinalar. 
Matematik gazeta, viktorinalarda har xildagi matematik mazmunni 
o‘z ichga olgan topishmoq, misol va topshiriqlar rasmlarda berilib 
qiziqish xarakterida bo‘ladi. Viktorinada esa o‘quvchilarga yechish 
tavsiya qilinadigan topshiriq beriladi. Javoblar belgilangan vaqtda 
o‘quvchilarga yetkaziladi. Matematik konkurslar va viktorinalar. 
Konkrus mavzusi va uni o‘tkazish vaqti oldindan belgilanadi. 
O 
n 
a 
O 
n 
a 
O 
n 
a 
9 + 1 = 10   10 – 1 = 9 
99 + 1 = 100   100 – 1 = 99 
999 + 1 = 1000   1000 – 1 = 999 
9999 + 1 = 10 000   10 000 – 1 = 9999 
Buni quyidagicha davom ettirish mumkin: 
9999 + 1 = ( 9900 + 99 ) + 1 = ( 99 + 1 ) + 9900 = 
= 100 + 9900 = 10 000. 
10 000 - 1 = ( 9990 + 10 ) - 1 =  
9990 + ( 10 -1 ) = 
= 9990 + 9 = 9999. 
1. Uy parrandasi.   2.Tunni yoritadi. 3. O’quv quroli. 4. 
Ilm maskani. 5. Ona yer. 6.Ilm o’rgatuvchi. 7. Bilim 
bulog’i. 8 …..-kechak. 
 
Har bir harfdan boshqa har bir harfga borish mumkin bo’lsa, jadvaldan nechta ONA so’zini o’qish mumkin? MATEMATIK VIKTORINA “Hamma narsalarni bilishni istayman”. Murakkab masalalar. Тurli murakkab masalalarni tayyorlash va viktorinani boshqarish. Matematik gazeta va viktorinalar. Matematik gazeta, viktorinalarda har xildagi matematik mazmunni o‘z ichga olgan topishmoq, misol va topshiriqlar rasmlarda berilib qiziqish xarakterida bo‘ladi. Viktorinada esa o‘quvchilarga yechish tavsiya qilinadigan topshiriq beriladi. Javoblar belgilangan vaqtda o‘quvchilarga yetkaziladi. Matematik konkurslar va viktorinalar. Konkrus mavzusi va uni o‘tkazish vaqti oldindan belgilanadi. O n a O n a O n a 9 + 1 = 10 10 – 1 = 9 99 + 1 = 100 100 – 1 = 99 999 + 1 = 1000 1000 – 1 = 999 9999 + 1 = 10 000 10 000 – 1 = 9999 Buni quyidagicha davom ettirish mumkin: 9999 + 1 = ( 9900 + 99 ) + 1 = ( 99 + 1 ) + 9900 = = 100 + 9900 = 10 000. 10 000 - 1 = ( 9990 + 10 ) - 1 = 9990 + ( 10 -1 ) = = 9990 + 9 = 9999. 1. Uy parrandasi. 2.Tunni yoritadi. 3. O’quv quroli. 4. Ilm maskani. 5. Ona yer. 6.Ilm o’rgatuvchi. 7. Bilim bulog’i. 8 …..-kechak.  1.Murakkab hisoblashlarni eng qulay usul bilan, taqqoslash 
yordamida hisoblash. 
2. Mantiqiy masala va mashqlarni, 
3. Тopqirlik, ziyraklikka oid mashqlar, 
4. Hisoblashlari murakkab   bo‘lgan masalalarni 
5. Sharq mutafakkirlari merosiga oid bayon qilishlar, algebraik, 
geometrik shakllar mazmunini yoritishga oid topshiriqlar. 
 Matematik viktorinalar – gazetalardan farqli ravishda faqat  
o‘quvchilarga yechish uchun berilgan masalalar va savollardan iborat 
bo‘ladi. Javoblar yozma ravishda ma’lum vaqt ichida  o‘qituvchi 
tomonidan g‘olib  o‘quvchi aniqlanib e’lon qilib boriladi. Matematik 
devoriy gazeta, viktorinalar, odatda “Matematik burchak” deb 
ataluvchi joyga osib qo‘yiladi, bu burchakda Vatanimiz yutuqlarini 
ifodalovchi sonli ma’lumotlar ham berib boriladi. “Bilasizmi?” ruknida 
qiziqarli materiallar beriladi. Masalan:     
1. Odamning  bo‘yi bir kunda 1 sm dan 6 sm gacha o‘zgarishi 
mumkin. 
2.Agar odam tanisadi  barcha  temir  miqdori yig’ilsa, og’irligi 
bitta  mix  og’irligicha keladi. 
3. Dunyodagi eng uzun temir yo‘l  9302 km ni tashkil etadi. 
4.Dunyoda okeanlar suvida 13300 mln tonnagacha kumush bor. 
5. Odam tanasida 50 litrgacha suv bo’lishi mumkin. 
  Matematika burchagini tashkil qilishni  o‘quvchilar va ularning 
ota-onalari faolligi yordamida amalga oshirilishi mumkin. 
 
MATEMATIKA ERTALIGI.  
 “Raqamlar olamiga  sayohat”. 
Bolalar raqamlar olamiga  sayohatga  yo’l oladilar.  Yo’lda urushib-
tortishib turgan raqamlarga duch kelishibdi.   
 “1”raqami:  Men  birman, yagonaman, bitta  tog’ri yo’lman, 1-o’rin 
degan so’z mendan yaralgan  mukofot. 
“2” raqami: Mening  chirolyli boshim va gajjakkkina    dumim bor. 
Sendaylarni ikkitasiga bas  kelaman.  Ikkita ko’z,  ikkita  quloq mening  
nomim  bilan  ataladi. 
1.Murakkab hisoblashlarni eng qulay usul bilan, taqqoslash yordamida hisoblash. 2. Mantiqiy masala va mashqlarni, 3. Тopqirlik, ziyraklikka oid mashqlar, 4. Hisoblashlari murakkab bo‘lgan masalalarni 5. Sharq mutafakkirlari merosiga oid bayon qilishlar, algebraik, geometrik shakllar mazmunini yoritishga oid topshiriqlar. Matematik viktorinalar – gazetalardan farqli ravishda faqat o‘quvchilarga yechish uchun berilgan masalalar va savollardan iborat bo‘ladi. Javoblar yozma ravishda ma’lum vaqt ichida o‘qituvchi tomonidan g‘olib o‘quvchi aniqlanib e’lon qilib boriladi. Matematik devoriy gazeta, viktorinalar, odatda “Matematik burchak” deb ataluvchi joyga osib qo‘yiladi, bu burchakda Vatanimiz yutuqlarini ifodalovchi sonli ma’lumotlar ham berib boriladi. “Bilasizmi?” ruknida qiziqarli materiallar beriladi. Masalan: 1. Odamning bo‘yi bir kunda 1 sm dan 6 sm gacha o‘zgarishi mumkin. 2.Agar odam tanisadi barcha temir miqdori yig’ilsa, og’irligi bitta mix og’irligicha keladi. 3. Dunyodagi eng uzun temir yo‘l 9302 km ni tashkil etadi. 4.Dunyoda okeanlar suvida 13300 mln tonnagacha kumush bor. 5. Odam tanasida 50 litrgacha suv bo’lishi mumkin. Matematika burchagini tashkil qilishni o‘quvchilar va ularning ota-onalari faolligi yordamida amalga oshirilishi mumkin. MATEMATIKA ERTALIGI. “Raqamlar olamiga sayohat”. Bolalar raqamlar olamiga sayohatga yo’l oladilar. Yo’lda urushib- tortishib turgan raqamlarga duch kelishibdi. “1”raqami: Men birman, yagonaman, bitta tog’ri yo’lman, 1-o’rin degan so’z mendan yaralgan mukofot. “2” raqami: Mening chirolyli boshim va gajjakkkina dumim bor. Sendaylarni ikkitasiga bas kelaman. Ikkita ko’z, ikkita quloq mening nomim bilan ataladi. “3” raqami:  Hay, hay  urushmanglar!   Ikkovlaringni qo’shsa  
qancha  bo’ladi?  Mana  men  “akang qarag’ay - 3   hosil  bo’laman. 
“4” raqami: Nima  uchmisan?, puchmisan? Mana  menga  qara  
to’rtman !! 
Bir  xonaning  nechta  tomoni  bor?  To’rtta!   Mushukning  oyog’I 
nechta ? To’rtta!   Ana  o’sha  to’rt  men  bo’laman! 
“5” raqami: Mana  men  maqtansam  arziydi  chunki  o’nning  naq 
yarmiman!  Birovdan “Ishlar  qanday?”  deb  so’rang, “Ishlar   5”  deb  
tirjayib qo’yadi.  Bu  a’lo  degani. 
“6” raqami: Baribir  sendan  balandman. “Olti-olti-esda qoldi”  
deyishadi.  Uqdingmi? 
“7”  raqami:   Men  sirli raqam yetti  bo’laman. “Navoiyning yetti 
go’zali”, “Yetti mo’jiza”  deganlari mening  nomim  bilan  mashhur.  
Shuning  uchun men  yetti  qavat  ko’rpachaning ustidaman. 
“8” raqami: Do’mboqqinaman,  u  tomonim  ham, bu  tomonim ham  
dumaloqqina.  Ikki dumaloq  bir  butun  sakkizman. 
“9” raqami: Hoy, maqatanmaglar,  hammangdan  ham kattasi  
o’zimman.  Bu  yerda  eng  kichigi  va  hech  narsaga  yaramasi  bu  nol. 
U  hammamizni  puchga  chiqarib  qo’yishi  mumkin.  
“0”  raqami:  Ha   men  nolman.  Men  puchman,  bo’m-bo’shman  
biror  songa qo’shilsam ham,  ayrilsam  ham  hech  qanday  natija yo’q.  
Lekin raqamlarning ortida  tursam…  Eheee.  Hozircha men jim. 
Raqamlar  bolalarga  deyishadi: Bolajonlar nolning  o’rnini  topishiga  
yordam  berasizmi? 
Bolalar javob  beradilar.  
   Raqamlar:   Bizlarni  matematika  faniga  kim kiritganini 
bilasizmi?  U kishi   buyuk bobomiz, yurtdoshimiz,  beqiyos o’zbek 
olimi – Abu Abdulloh ibn Muso Al-Xorazmiydir.   
Keyin  raqamlar  va bolalar  xayrlashadilar. 
 
 
“3” raqami: Hay, hay urushmanglar! Ikkovlaringni qo’shsa qancha bo’ladi? Mana men “akang qarag’ay - 3 hosil bo’laman. “4” raqami: Nima uchmisan?, puchmisan? Mana menga qara to’rtman !! Bir xonaning nechta tomoni bor? To’rtta! Mushukning oyog’I nechta ? To’rtta! Ana o’sha to’rt men bo’laman! “5” raqami: Mana men maqtansam arziydi chunki o’nning naq yarmiman! Birovdan “Ishlar qanday?” deb so’rang, “Ishlar 5” deb tirjayib qo’yadi. Bu a’lo degani. “6” raqami: Baribir sendan balandman. “Olti-olti-esda qoldi” deyishadi. Uqdingmi? “7” raqami: Men sirli raqam yetti bo’laman. “Navoiyning yetti go’zali”, “Yetti mo’jiza” deganlari mening nomim bilan mashhur. Shuning uchun men yetti qavat ko’rpachaning ustidaman. “8” raqami: Do’mboqqinaman, u tomonim ham, bu tomonim ham dumaloqqina. Ikki dumaloq bir butun sakkizman. “9” raqami: Hoy, maqatanmaglar, hammangdan ham kattasi o’zimman. Bu yerda eng kichigi va hech narsaga yaramasi bu nol. U hammamizni puchga chiqarib qo’yishi mumkin. “0” raqami: Ha men nolman. Men puchman, bo’m-bo’shman biror songa qo’shilsam ham, ayrilsam ham hech qanday natija yo’q. Lekin raqamlarning ortida tursam… Eheee. Hozircha men jim. Raqamlar bolalarga deyishadi: Bolajonlar nolning o’rnini topishiga yordam berasizmi? Bolalar javob beradilar. Raqamlar: Bizlarni matematika faniga kim kiritganini bilasizmi? U kishi buyuk bobomiz, yurtdoshimiz, beqiyos o’zbek olimi – Abu Abdulloh ibn Muso Al-Xorazmiydir. Keyin raqamlar va bolalar xayrlashadilar. MASHHUR MATEMATIK OLIMLARNING HAYOTI VA 
FAOLIYATI. OLIMLARNING MATEMATIKAGA QO‘SHGAN 
HISSASI, MATEMATIKA TARIXINI CHUQUR O‘RGANISH 
Xalqimiz jahon faniga o’nlab qomusiy olimlarni  bergan Al-
xorazmiy, Ahmad-Farg’oniy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, 
Imom Al-Buxoriy, Miroz Ulug’bek kabi ulug’  allomalarimiz  fan  
xazinasini  bebaho javohirlar bilan  boyitdilar. Ularning yozgan  asarlari 
ko’p  tillarga tarjima  qilingan.  
Olimlardan  biri   Beruniy haqida: U     ”qiziqqan sohalarini sanab 
chiqishdan ko’ra, qiziqmagan sohasini sanab chiqish  osonroq”  deb 
yozgandi.  Beruniy matematika, astronomiya, tarix, geografiya kabi juda 
ko’p fanlarga oid  nodir chuqur mazmunllli kitoblar yaratdi. Beruniy  
shunday  deb  yozgan  ekanlar: “Mening  hamma  istaklarim, butun  
vujudim  ilm  tarqatisha  qaratilgandir  va  men  buni o’zim uchun eng  
ulug’  baxt  deb  bilaman”. 
 
 
       Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy (taxminan 783- 850-yillar) 
asli Xiva shahridan bo'Iib, matematika, astronomiya, geografiya va 
boshqa fanlar sohasida barakali ijod qildi hamda "aljabr" (algebra) fani 
va "algoritm" tushunchasiga asos soldi. "Algebra” so'zining o'zi esa 
uning "Kitab al-Jabr val-muqobala" (Tiklash va qiyoslash kitobi) degan 
risolasi nomidan olingan. Uning arifmetikaga oid risolasi hind 
raqamlariga asoslangan bo'Iib, hozirgi kunda biz foydalanadigan o'nlik 
pozitsion hisoblash tizimi va shu tizimdagi amallarning Yevropada 
tarqalishiga sabab bo'ldi. Olimnining "Al-Xorazmiy" nisbasi esa 
MASHHUR MATEMATIK OLIMLARNING HAYOTI VA FAOLIYATI. OLIMLARNING MATEMATIKAGA QO‘SHGAN HISSASI, MATEMATIKA TARIXINI CHUQUR O‘RGANISH Xalqimiz jahon faniga o’nlab qomusiy olimlarni bergan Al- xorazmiy, Ahmad-Farg’oniy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Imom Al-Buxoriy, Miroz Ulug’bek kabi ulug’ allomalarimiz fan xazinasini bebaho javohirlar bilan boyitdilar. Ularning yozgan asarlari ko’p tillarga tarjima qilingan. Olimlardan biri Beruniy haqida: U ”qiziqqan sohalarini sanab chiqishdan ko’ra, qiziqmagan sohasini sanab chiqish osonroq” deb yozgandi. Beruniy matematika, astronomiya, tarix, geografiya kabi juda ko’p fanlarga oid nodir chuqur mazmunllli kitoblar yaratdi. Beruniy shunday deb yozgan ekanlar: “Mening hamma istaklarim, butun vujudim ilm tarqatisha qaratilgandir va men buni o’zim uchun eng ulug’ baxt deb bilaman”. Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy (taxminan 783- 850-yillar) asli Xiva shahridan bo'Iib, matematika, astronomiya, geografiya va boshqa fanlar sohasida barakali ijod qildi hamda "aljabr" (algebra) fani va "algoritm" tushunchasiga asos soldi. "Algebra” so'zining o'zi esa uning "Kitab al-Jabr val-muqobala" (Tiklash va qiyoslash kitobi) degan risolasi nomidan olingan. Uning arifmetikaga oid risolasi hind raqamlariga asoslangan bo'Iib, hozirgi kunda biz foydalanadigan o'nlik pozitsion hisoblash tizimi va shu tizimdagi amallarning Yevropada tarqalishiga sabab bo'ldi. Olimnining "Al-Xorazmiy" nisbasi esa "algoritm" shaklida fanda abadiy o'rnashib qoldi. Uning XII asrdayoq 
lotin tiliga tarjima qilingan “Zij" (Astronomik jadvallar), "Hisob al-
Hind". "Quyosh soati haqidagi risola" va boshqa asarlari Sharq va G'arb 
mamlakatlarida o'rta asrlar ilmiy tafakkurining taraqqiyotiga samarali 
ta'sir ko'rsatdi. 
 
 
 
         Jahon madaniyatiga o’zining ulkan hissasini qo’shgan, tibbiyot ilmini 
yanada yuqori pog’onaga ko’targan  Abu Ali Ibn Sino 980-yilda Buxoroning 
Afshona qishlog’ida tug’ilgan va 1037-yilda Isfahon shahrida vafot etgan. Abu Ali 
Ibn Sino 16-18 yoshlarida mashhur hakim (tabib) darajasiga ko’tarilgan. Ibn 
Sinoning yaratgan 450 asaridan bizgacha faqat 160 tasi  yetib kelgan. Olimning 
asarlari o’rta asrlarda Yevropada ilmiy til hisoblangan lotin va boshqa tillarga 
tarjima qilingan. Ibn Sinoning tibbiyotga oid qomusiy asari “Kitob al-qonun fit-
tib” lotin tilida 30 martadan ortiq nash etilib, u o’rta asrlarda sharqdagina emas, 
balki g’arb mamlakatlarining universitetlarida ham  tibbiyotdan yagona qo’llanma 
bo’lib xizmat qilgan. 
 
 
"algoritm" shaklida fanda abadiy o'rnashib qoldi. Uning XII asrdayoq lotin tiliga tarjima qilingan “Zij" (Astronomik jadvallar), "Hisob al- Hind". "Quyosh soati haqidagi risola" va boshqa asarlari Sharq va G'arb mamlakatlarida o'rta asrlar ilmiy tafakkurining taraqqiyotiga samarali ta'sir ko'rsatdi. Jahon madaniyatiga o’zining ulkan hissasini qo’shgan, tibbiyot ilmini yanada yuqori pog’onaga ko’targan Abu Ali Ibn Sino 980-yilda Buxoroning Afshona qishlog’ida tug’ilgan va 1037-yilda Isfahon shahrida vafot etgan. Abu Ali Ibn Sino 16-18 yoshlarida mashhur hakim (tabib) darajasiga ko’tarilgan. Ibn Sinoning yaratgan 450 asaridan bizgacha faqat 160 tasi yetib kelgan. Olimning asarlari o’rta asrlarda Yevropada ilmiy til hisoblangan lotin va boshqa tillarga tarjima qilingan. Ibn Sinoning tibbiyotga oid qomusiy asari “Kitob al-qonun fit- tib” lotin tilida 30 martadan ortiq nash etilib, u o’rta asrlarda sharqdagina emas, balki g’arb mamlakatlarining universitetlarida ham tibbiyotdan yagona qo’llanma bo’lib xizmat qilgan.  
         O’rta asrlarda tabiiy-ilmiy bilimlarni rivojiga katta hissa qo’shgan, 
keyinchalik asarlari g’arb olimlari tomonidan chuqur o’rganilgan. Abdul Abbos 
Axmad ibn Kasr Al-Farg’oniyning tarjimai holi to’g’risida to’liq ma’lumotlar 
juda oz. U taxminan 797-yilda Farg’onada tug’ilgan va taxminan 865-yilda 
vafot etgan. Axmad Al-Farg’oniy Damashqda, Qoxirada va Bag’dodda “Bayt ul 
xikma” – “Donishmandlar uyi” da Muso Xorazmiy hamda boshqa buyuk 
olimlar bilan hamkorlikda ilmiy izlanishlar olib brogan. Al-Farg’oniyning 
lotinlashtirilgan 
nomi 
“Alfarganik” 
shaklida 
mashhhur 
bo’lgan. 
Al-
Farg’oniyning asosiy astronomik asari “Samoviy harakatlar va umumiy ilmi 
nujum kitobi” XII – XIII asrlarda evropada lotin tiliga “Alfarganis” nomi ostida 
va boshqa tillarga tarjima qilingan. Bu asar bir necha asr davomida darslik 
sifatida foydalanilgan va evropaning nufuzli universitetlarida astronomiya fani 
bo’yicha maruzalar uning asosida qo’llanilgan. 
EKSKURSIYALAR. ТARIXIY MUZEYLARGA SAYOHATLARGA 
OLIB BORISH. MILLIY GRAFIKA, GEOMETRIK SHAKLLAR 
BILAN TANISHTIRISH. EKSKURSIYA  JARAYONIDA TARIXIY 
MATERIALLAR BILAN TANISHTIRISH. MATEMATIKADAN 
YANGI BILIMLARGA EGA BO‘LISH. 
Matematik ekskursiyalarning maqsadi – aniq hayotiy fakt va 
taassurotlarni talab qilish.  
Ekskursiya o‘tkazishdan maqsad nimaligi bolalarga tushunarli   
bo‘lishi nihoyatda muhimdir, shunday   bo‘lganda bolalar oldindan nima 
O’rta asrlarda tabiiy-ilmiy bilimlarni rivojiga katta hissa qo’shgan, keyinchalik asarlari g’arb olimlari tomonidan chuqur o’rganilgan. Abdul Abbos Axmad ibn Kasr Al-Farg’oniyning tarjimai holi to’g’risida to’liq ma’lumotlar juda oz. U taxminan 797-yilda Farg’onada tug’ilgan va taxminan 865-yilda vafot etgan. Axmad Al-Farg’oniy Damashqda, Qoxirada va Bag’dodda “Bayt ul xikma” – “Donishmandlar uyi” da Muso Xorazmiy hamda boshqa buyuk olimlar bilan hamkorlikda ilmiy izlanishlar olib brogan. Al-Farg’oniyning lotinlashtirilgan nomi “Alfarganik” shaklida mashhhur bo’lgan. Al- Farg’oniyning asosiy astronomik asari “Samoviy harakatlar va umumiy ilmi nujum kitobi” XII – XIII asrlarda evropada lotin tiliga “Alfarganis” nomi ostida va boshqa tillarga tarjima qilingan. Bu asar bir necha asr davomida darslik sifatida foydalanilgan va evropaning nufuzli universitetlarida astronomiya fani bo’yicha maruzalar uning asosida qo’llanilgan. EKSKURSIYALAR. ТARIXIY MUZEYLARGA SAYOHATLARGA OLIB BORISH. MILLIY GRAFIKA, GEOMETRIK SHAKLLAR BILAN TANISHTIRISH. EKSKURSIYA JARAYONIDA TARIXIY MATERIALLAR BILAN TANISHTIRISH. MATEMATIKADAN YANGI BILIMLARGA EGA BO‘LISH. Matematik ekskursiyalarning maqsadi – aniq hayotiy fakt va taassurotlarni talab qilish. Ekskursiya o‘tkazishdan maqsad nimaligi bolalarga tushunarli bo‘lishi nihoyatda muhimdir, shunday bo‘lganda bolalar oldindan nima qilishlari kerakligini va o‘zlarini qanday tutishlari kerakligini bilib 
oladilar. 
Maktabning joylashgan o‘rniga qarab bolalar bilan har xil 
ustaxonalarga, fabrikalarga, kombinatlarga, fermalarga, jamoa xo‘jaligi 
va davlat xo‘jaligi va boshqa joylarga ekskursiyalar o‘tkaziladi. 
Qurilish materialidan foydalanish, mashinalardan, ishchi kuchlaridan 
va boshqa narsalardan foydalanish haqida masalalar tuzish va yechish 
mumkin. Shunday masalalardan ba’zilarini keltiramiz: 
1. Bir soatda ekskavator 4 m uzunlikda poydevor chuqurligini 
kavlaydi. Shunday ish unumi bilan u 7 soatda qancha chuqurlik (o‘ra) 
kovlaydi? 
2. Qurilishga yuk tashishda 4 ta avtomashina ishlamoqda. Ularning 
har birida bitta haydovchi va ikkita yukchi ishlaydi. Material tashishda 
hammasi   bo‘lib qancha odam band? 
Ekskursiyadan olib kelingan qurilish materiallaridan mehnat darslari 
uchun stendlar tayyorlashda foydalanish mumkin, bunda binolarning 
maketlarini tayyorlash ham mumkin. 
 
 
 
MILLIY GRAFIKA. 
 
Rassomning qog’ozga ishlagan rasmmi grafika deyiladi. Grafikani 
har  qadamdauchratamiz. Kitob sahifa-laridagi suratlar  ko’chalar-dagi 
plakatlar, pul  belgilari, ko’rgazma  zallaridagi, 
muzeylardagi rasmlar ham  grafikadir. 
qilishlari kerakligini va o‘zlarini qanday tutishlari kerakligini bilib oladilar. Maktabning joylashgan o‘rniga qarab bolalar bilan har xil ustaxonalarga, fabrikalarga, kombinatlarga, fermalarga, jamoa xo‘jaligi va davlat xo‘jaligi va boshqa joylarga ekskursiyalar o‘tkaziladi. Qurilish materialidan foydalanish, mashinalardan, ishchi kuchlaridan va boshqa narsalardan foydalanish haqida masalalar tuzish va yechish mumkin. Shunday masalalardan ba’zilarini keltiramiz: 1. Bir soatda ekskavator 4 m uzunlikda poydevor chuqurligini kavlaydi. Shunday ish unumi bilan u 7 soatda qancha chuqurlik (o‘ra) kovlaydi? 2. Qurilishga yuk tashishda 4 ta avtomashina ishlamoqda. Ularning har birida bitta haydovchi va ikkita yukchi ishlaydi. Material tashishda hammasi bo‘lib qancha odam band? Ekskursiyadan olib kelingan qurilish materiallaridan mehnat darslari uchun stendlar tayyorlashda foydalanish mumkin, bunda binolarning maketlarini tayyorlash ham mumkin. MILLIY GRAFIKA. Rassomning qog’ozga ishlagan rasmmi grafika deyiladi. Grafikani har qadamdauchratamiz. Kitob sahifa-laridagi suratlar ko’chalar-dagi plakatlar, pul belgilari, ko’rgazma zallaridagi, muzeylardagi rasmlar ham grafikadir.  O’zbekistonlik  grafik rassomlar- I. Ikromov, V. Kaydalov,  Q. 
Basharov, T.Muhamedovlardir.  
O’quvchilar  to’garak  mashg’ulotlari davomida o’zbek  milliy 
grafikasi  haqida to’liq ma’lumotga  ega  bo’lishadi.  Milliy  grafika  
turlari, ahamiyati va uning o’rni  haqidagi tushunchalar  berib borish  
yaxshi samara  beradi. 
 
 
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar: 
1. „Boshlang`ich ta`lim metodikasi“ jurnali 
2. Boshlang`ich sinf o`quvchilari uchun qo`llanmalar 
 
 
 
O’zbekistonlik grafik rassomlar- I. Ikromov, V. Kaydalov, Q. Basharov, T.Muhamedovlardir. O’quvchilar to’garak mashg’ulotlari davomida o’zbek milliy grafikasi haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lishadi. Milliy grafika turlari, ahamiyati va uning o’rni haqidagi tushunchalar berib borish yaxshi samara beradi. Foydalanilgan adabiyotlar: 1. „Boshlang`ich ta`lim metodikasi“ jurnali 2. Boshlang`ich sinf o`quvchilari uchun qo`llanmalar