Matematikadan integrativ o‘qitish samaradorligini oshirish omili sifatida

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

29

File size

Fayl hajmi

2,4 MB


Matematikadan integrativ o‘qitish samaradorligini oshirish omili sifatida
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH
I  BOB.  BOSHLANGʻICH  SINF  MATEMATIKA  DARSLARIDA
INTEGRATIV  USULLARDAN  FOYDALANISH  METODIKASINING
NAZARIY ASOSLARI
1.1.  Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarida  integrativ  yondashuv  asosida  darslarni
tashkil etishning ahvoli
1.2. Boshlangʻich sinf matematika darslarida integrativ metodlardan foydalanish
II  BOB.  BOSHLANGʻICH  TAʼLIMDA  INTEGRATIV  TAʼLIM
METODLARINING AMALIY ASOSLARI
2.1. Boshlangʻich sinf darslarini integratsiyalashgan holda tashkil etish
2.2.  Boshlang‘ich  sinflarda  matematika  darslari  samaradorligini  oshirishda
interfaol metodlardan foydalanish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Logotip
Matematikadan integrativ o‘qitish samaradorligini oshirish omili sifatida KURS ISHI MUNDARIJA KIRISH I BOB. BOSHLANGʻICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA INTEGRATIV USULLARDAN FOYDALANISH METODIKASINING NAZARIY ASOSLARI 1.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida integrativ yondashuv asosida darslarni tashkil etishning ahvoli 1.2. Boshlangʻich sinf matematika darslarida integrativ metodlardan foydalanish II BOB. BOSHLANGʻICH TAʼLIMDA INTEGRATIV TAʼLIM METODLARINING AMALIY ASOSLARI 2.1. Boshlangʻich sinf darslarini integratsiyalashgan holda tashkil etish 2.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika darslari samaradorligini oshirishda interfaol metodlardan foydalanish XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH
Mavzuning  dolzarbligi:  Ta’limning  interaktiv  kursi  ko‘rgazmali  ta’lim
tizimi  bo‘lib,  integrativ  bilimlarni  chuqurlashtirish  va  kengaytirish  asosida
ko‘rgazmali mahoratni vujudga keltirish sirlarini o‘rganadi. Ko‘rgazmali ta’lim
tizirni turli xildagi turlar, shakliar, usullar, obyektlar asosida qurilgan. Integratsion
kursning maqsad va vazifalari maktab tabiiy-ilmiy ta’lim tizimida tavsiflanadi. 1
Bilimning integratsiyalashgan (ko‘rgazmali) tarrnog‘ida integratsiyalashning
usul va vositalari: ta’lim rejasidagi o‘qitish joyida vaqtning hajmiga qarab, shu
kursni  to‘la  o‘zlashtrish  vaqti  o‘quvchilarning  o‘zlashtirish  darajasi  -  ko‘p
maqsadli va rang-barangliligi hamda ko‘p funksiyaga egaligi bilan tavsiflanadi.
Integratsiyalovchi ta’lim kursining yo‘nalishlari: 
• ko‘p predmetlilik - bunda (ikki yoki undan ortiq) fundamental fanlarni
qiyoslash; 
• chegara fanlar asosida - yangi fanlarni vujudga keltirish, buning asosida
yangi tabiiy hamda ilrniy fanlar vujudga keladi;
• asosiy (o‘zak) fanlar - zamonaviy bilirnlarning hamma tarmoqlariga singib
ketuvchi fanlar va umumiy ilmiy tushunchalar, qoidalar va nazariyalardir; 
• kompleks obyektlarni o‘rganish, bu - «koinot», «odam», «muhit» degan
tushunchalarni birlashtirish; 
• mahalliy (tabiiy-ilmiy bilimlar) va global (muhim) muammolar - ilmiy,
ekologik, polietnik, sanoat va marnlakatning madaniy rivojlanishi bilan millatning
bugungi kundagi tutgan o‘rni chambarchas bog‘liq; 
• faoliyat asosida - o‘quv-tarbiya faoliyatining har xii ko‘rinishlari, ya’ni
kitoblar, kuzatishlar, tajribalar, bilim, mahorat va ko‘nikrnalar; 
• tabiat va jamiyatning rivojlanish qonunlariga bo‘lgan shaxsiy munosabatni
shakllantirish: ko‘rgazmalar asosida integratsiya, didaktik tizimda (o‘qituvchi va
o‘quvchining faoliyati); 
1 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I 
Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
Logotip
KIRISH Mavzuning dolzarbligi: Ta’limning interaktiv kursi ko‘rgazmali ta’lim tizimi bo‘lib, integrativ bilimlarni chuqurlashtirish va kengaytirish asosida ko‘rgazmali mahoratni vujudga keltirish sirlarini o‘rganadi. Ko‘rgazmali ta’lim tizirni turli xildagi turlar, shakliar, usullar, obyektlar asosida qurilgan. Integratsion kursning maqsad va vazifalari maktab tabiiy-ilmiy ta’lim tizimida tavsiflanadi. 1 Bilimning integratsiyalashgan (ko‘rgazmali) tarrnog‘ida integratsiyalashning usul va vositalari: ta’lim rejasidagi o‘qitish joyida vaqtning hajmiga qarab, shu kursni to‘la o‘zlashtrish vaqti o‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasi - ko‘p maqsadli va rang-barangliligi hamda ko‘p funksiyaga egaligi bilan tavsiflanadi. Integratsiyalovchi ta’lim kursining yo‘nalishlari: • ko‘p predmetlilik - bunda (ikki yoki undan ortiq) fundamental fanlarni qiyoslash; • chegara fanlar asosida - yangi fanlarni vujudga keltirish, buning asosida yangi tabiiy hamda ilrniy fanlar vujudga keladi; • asosiy (o‘zak) fanlar - zamonaviy bilirnlarning hamma tarmoqlariga singib ketuvchi fanlar va umumiy ilmiy tushunchalar, qoidalar va nazariyalardir; • kompleks obyektlarni o‘rganish, bu - «koinot», «odam», «muhit» degan tushunchalarni birlashtirish; • mahalliy (tabiiy-ilmiy bilimlar) va global (muhim) muammolar - ilmiy, ekologik, polietnik, sanoat va marnlakatning madaniy rivojlanishi bilan millatning bugungi kundagi tutgan o‘rni chambarchas bog‘liq; • faoliyat asosida - o‘quv-tarbiya faoliyatining har xii ko‘rinishlari, ya’ni kitoblar, kuzatishlar, tajribalar, bilim, mahorat va ko‘nikrnalar; • tabiat va jamiyatning rivojlanish qonunlariga bo‘lgan shaxsiy munosabatni shakllantirish: ko‘rgazmalar asosida integratsiya, didaktik tizimda (o‘qituvchi va o‘quvchining faoliyati); 1 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
• ko‘rgazmali  yondashishga  olib  keluvchi  metodlar  va  usullar  -  evristik
suhbatlar (savol-javob uslubi), rejali boyitadigan suhbatlar, ekskursiyalar, ijodiy
ishlar, mustaqil  ishlar,  antomimika,  sahna  ko‘rinishlari,  namunali  qiroat  bilan
o‘qish, insho yozish, diktant, bayon yozish, matematik masalalarni yechish; 
• tabiat va inson yagona tizimi va o‘zaro aloqada faoliyat ko‘rsat ish hamda
insonning yer kurasida yasab qolishi uchun ilmiy asoslangan foydalanishni tashkil
qilishi zarurligi; 
• ilmiy o‘rganishni insonparvariashtirish jarayoni ijtimoiy gumanitar, tabiiy-
amaliy va texnik fanlar metodlarining o‘zaro ta’siri, ilmiy faoliyatning gumanitar-
shaxsiy metodlari sohalarida ifodalandi; 2
Kurs ishining maqsadi: Boshlang‘ich sinf matematika darslarida integrativ
darslarni  tashkil  etish  metodikasini  tadqiq  qilish,  umumlashtirish  hamda
tizimlashtirishdan iborat.
Kurs ishining ob’ekti:  Boshlang‘ich sinf matematika darslarida integrativ
darslarni tashkil etish metodikasi bilan tanishtirish jarayoni.
Kurs ishining predmeti: Boshlang‘ich sinf matematika darslarida integrativ
darslarni tashkil etish metodikasi bilan tanishtirishning mazmuni, usullari va bu
jarayonga ta’sir etuvchi omillar.
Kurs ishining vazifalari: 
– boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida integrativ yondashuv asosida darslarni
tashkil etishning ahvolini o‘rganish. 
– boshlangʻich sinf matematika darslarida integrativ metodlardan foydalanish.
– boshlangʻich sinf darslarini integratsiyalashgan holda tashkil etish. 
–  boshlang‘ich  sinflarda  matematika  darslari  samaradorligini  oshirishda
interfaol metodlardan foydalanish.
Kurs ishining tuzilishi: Kirish, asosiy qism, xulosa, foydalangan adabiyotlar
ro‘yxati.
 
2 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy 
mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
Logotip
• ko‘rgazmali yondashishga olib keluvchi metodlar va usullar - evristik suhbatlar (savol-javob uslubi), rejali boyitadigan suhbatlar, ekskursiyalar, ijodiy ishlar, mustaqil ishlar, antomimika, sahna ko‘rinishlari, namunali qiroat bilan o‘qish, insho yozish, diktant, bayon yozish, matematik masalalarni yechish; • tabiat va inson yagona tizimi va o‘zaro aloqada faoliyat ko‘rsat ish hamda insonning yer kurasida yasab qolishi uchun ilmiy asoslangan foydalanishni tashkil qilishi zarurligi; • ilmiy o‘rganishni insonparvariashtirish jarayoni ijtimoiy gumanitar, tabiiy- amaliy va texnik fanlar metodlarining o‘zaro ta’siri, ilmiy faoliyatning gumanitar- shaxsiy metodlari sohalarida ifodalandi; 2 Kurs ishining maqsadi: Boshlang‘ich sinf matematika darslarida integrativ darslarni tashkil etish metodikasini tadqiq qilish, umumlashtirish hamda tizimlashtirishdan iborat. Kurs ishining ob’ekti: Boshlang‘ich sinf matematika darslarida integrativ darslarni tashkil etish metodikasi bilan tanishtirish jarayoni. Kurs ishining predmeti: Boshlang‘ich sinf matematika darslarida integrativ darslarni tashkil etish metodikasi bilan tanishtirishning mazmuni, usullari va bu jarayonga ta’sir etuvchi omillar. Kurs ishining vazifalari: – boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida integrativ yondashuv asosida darslarni tashkil etishning ahvolini o‘rganish. – boshlangʻich sinf matematika darslarida integrativ metodlardan foydalanish. – boshlangʻich sinf darslarini integratsiyalashgan holda tashkil etish. – boshlang‘ich sinflarda matematika darslari samaradorligini oshirishda interfaol metodlardan foydalanish. Kurs ishining tuzilishi: Kirish, asosiy qism, xulosa, foydalangan adabiyotlar ro‘yxati. 2 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
I BOB. BOSHLANGʻICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA
INTEGRATIV USULLARDAN FOYDALANISH METODIKASINING
NAZARIY ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida integrativ yondashuv asosida darslarni
tashkil etishning ahvoli
Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar, jumladan, prezidentimiz
Sh.M.Mirziyoyevning “2022-2026-yillarga mo‘ljallangan yangi O‘zbekistonning
taraqqiyot  strategiyasi  to‘g‘risida”gi  PF-60-sonli  farmonlarida  “hayotga  kirib
kelayotgan yosh avlodni  barkamol  insonlar  qilib tarbiyalash,  ularning ta’lim–
tarbiyasini barpo etayotgan yangi O‘zbekiston talablariga mos holda sifat jihatdan
yuqori pag‘onaga ko‘tarish”, ayniqsa yosh avlodimizning integrativ yondashuv
asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini shakllantirish,
mustaqil fikrlaydigan, zamonaviy bilim va kasb-hunarlarni puxta egallab, xalqaro
maydonda raqobatga kirisha oladigan barkamol shaxslar etib tarbiyalash ularning
bandligini ta’minlash, hayotga o‘z o‘rnini topishi, jamiyatning munosib a’zolariga
aylanishi, mehnat va turmush sharoitlarini yaxshilash vazifasi dolzarb ekanligi
ta’kidlangan. Mazkur muammoni hal etishda uzluksiz ta’lim turlari ayniqsa, o‘rta
ta’lim  maktablari  (boshlang‘ich  sinflari)  da  darslarni  fanlararo  tashkil  etish
salmoqlidir.3
Zero, o‘rta ta’lim o‘quv dasturlariga hayot va kelajak faoliyat uchun zaruriy
bilimlar  bilan  qurollantiradi,  amaliy  ko‘nikma  va  malakalarga  ega  bo‘ladi,
o‘zlashtirilgan  ma’lumotlar  asosida  aqliy  qobiliyatlarini  o‘stiradilar,  ilmiy
salohiyatlarini  yuksaltiradilar,  jismoniy  kuchlarini  rivojlantiradi,  ilmiy
dunyoqarashlari tarkib toptib, zamonaviy bilimlarni puxta egallashlariga xizmat
qiladi. Shunday ekan, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini
shakllantirish  jarayonlarini  takomillashtirib,  uning  talimiy-tarbiyaviy
yo‘nalishlarini  modernizatsiya  qilish  dolzarb  pedagogik  muammo  hisoblanadi.
Yuqoridagilarni  e’tiborga  olib,  O‘zbekiston  Respublikasi  oliy  ta’lim
muassasalarida ta’lim olayotgan bo‘lajak o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligini
3 Jumayev M. E., Tadjieva Z. G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi T.: 2005 yil 79-bet
Logotip
I BOB. BOSHLANGʻICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA INTEGRATIV USULLARDAN FOYDALANISH METODIKASINING NAZARIY ASOSLARI 1.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida integrativ yondashuv asosida darslarni tashkil etishning ahvoli Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar, jumladan, prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning “2022-2026-yillarga mo‘ljallangan yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-sonli farmonlarida “hayotga kirib kelayotgan yosh avlodni barkamol insonlar qilib tarbiyalash, ularning ta’lim– tarbiyasini barpo etayotgan yangi O‘zbekiston talablariga mos holda sifat jihatdan yuqori pag‘onaga ko‘tarish”, ayniqsa yosh avlodimizning integrativ yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini shakllantirish, mustaqil fikrlaydigan, zamonaviy bilim va kasb-hunarlarni puxta egallab, xalqaro maydonda raqobatga kirisha oladigan barkamol shaxslar etib tarbiyalash ularning bandligini ta’minlash, hayotga o‘z o‘rnini topishi, jamiyatning munosib a’zolariga aylanishi, mehnat va turmush sharoitlarini yaxshilash vazifasi dolzarb ekanligi ta’kidlangan. Mazkur muammoni hal etishda uzluksiz ta’lim turlari ayniqsa, o‘rta ta’lim maktablari (boshlang‘ich sinflari) da darslarni fanlararo tashkil etish salmoqlidir.3 Zero, o‘rta ta’lim o‘quv dasturlariga hayot va kelajak faoliyat uchun zaruriy bilimlar bilan qurollantiradi, amaliy ko‘nikma va malakalarga ega bo‘ladi, o‘zlashtirilgan ma’lumotlar asosida aqliy qobiliyatlarini o‘stiradilar, ilmiy salohiyatlarini yuksaltiradilar, jismoniy kuchlarini rivojlantiradi, ilmiy dunyoqarashlari tarkib toptib, zamonaviy bilimlarni puxta egallashlariga xizmat qiladi. Shunday ekan, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini shakllantirish jarayonlarini takomillashtirib, uning talimiy-tarbiyaviy yo‘nalishlarini modernizatsiya qilish dolzarb pedagogik muammo hisoblanadi. Yuqoridagilarni e’tiborga olib, O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim muassasalarida ta’lim olayotgan bo‘lajak o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligini 3 Jumayev M. E., Tadjieva Z. G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi T.: 2005 yil 79-bet
shakllantirishga katta e’tibor bermoqlikni davrning o‘zi ko‘rsatmoqda. Integrativ
yondashuvlar asosida darslarni tashkil etish muammolari yuzasidan R.Safarova,
A.Musurmonov, P.Musayev, A.Ch.Choriyev, A.A.Salomov, B.Abdullayeva kabi
o‘zbek olimlari ham ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borganlar. Bu va boshqa tadqiqot
ishlarida fanlararo aloqadorlikning turli yo‘nalishlari va tamoyillari, ularning o‘quv
jarayonida  muayyan  fanlarni  o‘zlashtirishda  qo‘llanilishi,  o‘quv  fanlariaro
aloqadorlik  asosida  tanlangan  ta’lim  mazmuniga  qo‘yiladigan  talablar  ilmiy-
amaliy jihatdan hal etilgan. 
Jumladan, V.N.Fedorova o‘z tadqiqotlarida fanlararo aloqadorlikning o‘quv
jarayoni  samaradorligini  oshirishning  didaktik imkoniyatlarini  ko‘rsatib, o‘quv
fanlariaro  aloqadorlik  tabiiy  fanlar  bilan  atrof-muhit  hodisalarini  o‘zaro
aloqadorlikda va izchillikda ifodalashning didaktik sharti sifatida namoyon bo‘lishi
asoslarini  tarkib  toptirishning  pedagogik,  psixologik,  metodik  jihatlari  tadqiq
qilingan. O‘quvchilarda matematik bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirish
asosida  uning  boshqa  fanlar  bilan  aloqadorligini  tadqiqotchi  olimlar  turli
yo‘nalishlarda tahlil qilganlar. Chunonchi, I.Ya.Lerner, M.N.Skatkinlar matematik
bilimlar asosida o‘quv jarayonini faollashtirish, M.K.Ashirova matematikaning
boshqa  fanlar  bilan  fanlararo  aloqadorligi  xususiyatlari  A.M.Matyushkin,
V.T.Kudryavtseva, L.S.Vigotskiy, B.G.Ananev, G.F.Fedores matematik ko‘nikma
va  malakalarni  fanlararo  aloqadorlikda  shakllantirishning  psixologik  shart-
sharoitlari,  o‘quvchilarda  bilishni  takomillashtirishning  qonuniyatlarini  o‘z
tadqiqotlarida ochib berganlar. Integrativ yondashuv asosida bo‘shlang‘ich sinf
o‘quvchilarda matematik tassavurlarni shakllantirishda quyidagi ahamiyatga molik
vazifalar turibdi:4
1. Integrativ yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik
tasavvurlarini shakllantirish metodikasi mavzining dolzarbligini aniqlash o‘rganish
zaruriyatini asoslash; 
2. Integrativ yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik
tasavvurlarini  shakllantirish  metodikasi  mavzida  chop  etilgan  darsliklar,
4 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy 
mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
Logotip
shakllantirishga katta e’tibor bermoqlikni davrning o‘zi ko‘rsatmoqda. Integrativ yondashuvlar asosida darslarni tashkil etish muammolari yuzasidan R.Safarova, A.Musurmonov, P.Musayev, A.Ch.Choriyev, A.A.Salomov, B.Abdullayeva kabi o‘zbek olimlari ham ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borganlar. Bu va boshqa tadqiqot ishlarida fanlararo aloqadorlikning turli yo‘nalishlari va tamoyillari, ularning o‘quv jarayonida muayyan fanlarni o‘zlashtirishda qo‘llanilishi, o‘quv fanlariaro aloqadorlik asosida tanlangan ta’lim mazmuniga qo‘yiladigan talablar ilmiy- amaliy jihatdan hal etilgan. Jumladan, V.N.Fedorova o‘z tadqiqotlarida fanlararo aloqadorlikning o‘quv jarayoni samaradorligini oshirishning didaktik imkoniyatlarini ko‘rsatib, o‘quv fanlariaro aloqadorlik tabiiy fanlar bilan atrof-muhit hodisalarini o‘zaro aloqadorlikda va izchillikda ifodalashning didaktik sharti sifatida namoyon bo‘lishi asoslarini tarkib toptirishning pedagogik, psixologik, metodik jihatlari tadqiq qilingan. O‘quvchilarda matematik bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirish asosida uning boshqa fanlar bilan aloqadorligini tadqiqotchi olimlar turli yo‘nalishlarda tahlil qilganlar. Chunonchi, I.Ya.Lerner, M.N.Skatkinlar matematik bilimlar asosida o‘quv jarayonini faollashtirish, M.K.Ashirova matematikaning boshqa fanlar bilan fanlararo aloqadorligi xususiyatlari A.M.Matyushkin, V.T.Kudryavtseva, L.S.Vigotskiy, B.G.Ananev, G.F.Fedores matematik ko‘nikma va malakalarni fanlararo aloqadorlikda shakllantirishning psixologik shart- sharoitlari, o‘quvchilarda bilishni takomillashtirishning qonuniyatlarini o‘z tadqiqotlarida ochib berganlar. Integrativ yondashuv asosida bo‘shlang‘ich sinf o‘quvchilarda matematik tassavurlarni shakllantirishda quyidagi ahamiyatga molik vazifalar turibdi:4 1. Integrativ yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini shakllantirish metodikasi mavzining dolzarbligini aniqlash o‘rganish zaruriyatini asoslash; 2. Integrativ yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini shakllantirish metodikasi mavzida chop etilgan darsliklar, 4 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
qo‘llanmalar,  monografiyalar,  turli  ilmiy  darajalarni  olish  uchun  yozilgan
dissertasiyalarni o‘rganish va qiyosiy tahlil qilish; 
3. Integrativ yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik
tasavvurlarini shakllantirish borasida faoliyat olib borgan olimlar, fan doktorlari va
nomzodlari faoliyatini o‘rganish va o‘rganilmagan jihatlarini aniqlash; 
Shunday  ekan  bu  vazifalarni  og‘ishmasdan  bajarishimiz  va  o‘quvchilar
savodxonligini  matematik  bilimlarini  yanada  rivojlantirishimiz  lozim.
Boshlang‘ich  sinflarda  har  bir  o‘qituvchining  dars  berishi,  alohida  olingan
integratsiyaning  bir  usuli  deb  qarasak,  fanlararo  aloqadorlikni  ilmiy  jihatdan
asoslash maqsadida uning metodologik-didaktik infratuzilmasini vujudga keltirish,
ta’lim jarayonida qo‘llanilayotgan ilg‘or pedagogik texnologiyalardan foydalangan
holda o‘quv fanlarining o‘zaro aloqadorligini ta’minlash lozim. Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining yosh xususiyatlariga javob beradigan va dars talablariga mos
keladigan,  maqsadni  aniqlash  bunday  yangilanishning  asosiy  masalasidir.
Boshlang‘ich  maktabda  integratsiyani  amalga  oshiruvchi  bo‘g‘in  vazifasini
o‘qituvchining  o‘zi  amalga  oshiradi.  U  bolalarga  matematika,  o‘qish,  tabiat
haqidagi  boshlang‘ich  tushunchalarni  va  yana  ko‘pgina  narsalarni  o‘rgatadi.
O‘qituvchi o‘zining kuch va imkoniyatlari darajasida bu ishni amalga oshiradi. 5
Didaktik  tizimda  predmetlararo  asosda  integratsiyalash  o‘qituvchi  (ta’lim
berish) va o‘quvchi (ta’lim olish) harakatlarining mos kelishini ko‘zda tutadi.
Ikkala  faoliyat  ham  umumiy  tuzilishga  ega:  maqsadlar,  sabablar,  mazmun,
vositalar, natijalar, nazorat. Dars jarayonida fanlararo aloqadorlikni ta’minlash
asosida  o‘rganilayotgan  hodisalarning  mohiyati,  sabab-oqibatli  bog‘liqliklarini
tushuntirishga qaratilgan bo‘lishi, masalan, o‘qish darslarida qish fasliga doir she’r
yoki matnni o‘qishdan oldin o‘qituvchi mavzuni tabiatshunoslik bilan bog‘liqligi
haqida “tabiatshunoslik darsida biz qish faslida bo‘ladigan tabiat  hodisalarini,
undagi o‘zgarishlarni o‘rganadilar. Ushbu she’r (matn) da ham xuddi shu holat
tasvirlangan”  degan  fikr  bilangina  cheklansa,  unda  o‘quv  fanlari  o‘rtasidagi
5 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet
Logotip
qo‘llanmalar, monografiyalar, turli ilmiy darajalarni olish uchun yozilgan dissertasiyalarni o‘rganish va qiyosiy tahlil qilish; 3. Integrativ yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini shakllantirish borasida faoliyat olib borgan olimlar, fan doktorlari va nomzodlari faoliyatini o‘rganish va o‘rganilmagan jihatlarini aniqlash; Shunday ekan bu vazifalarni og‘ishmasdan bajarishimiz va o‘quvchilar savodxonligini matematik bilimlarini yanada rivojlantirishimiz lozim. Boshlang‘ich sinflarda har bir o‘qituvchining dars berishi, alohida olingan integratsiyaning bir usuli deb qarasak, fanlararo aloqadorlikni ilmiy jihatdan asoslash maqsadida uning metodologik-didaktik infratuzilmasini vujudga keltirish, ta’lim jarayonida qo‘llanilayotgan ilg‘or pedagogik texnologiyalardan foydalangan holda o‘quv fanlarining o‘zaro aloqadorligini ta’minlash lozim. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining yosh xususiyatlariga javob beradigan va dars talablariga mos keladigan, maqsadni aniqlash bunday yangilanishning asosiy masalasidir. Boshlang‘ich maktabda integratsiyani amalga oshiruvchi bo‘g‘in vazifasini o‘qituvchining o‘zi amalga oshiradi. U bolalarga matematika, o‘qish, tabiat haqidagi boshlang‘ich tushunchalarni va yana ko‘pgina narsalarni o‘rgatadi. O‘qituvchi o‘zining kuch va imkoniyatlari darajasida bu ishni amalga oshiradi. 5 Didaktik tizimda predmetlararo asosda integratsiyalash o‘qituvchi (ta’lim berish) va o‘quvchi (ta’lim olish) harakatlarining mos kelishini ko‘zda tutadi. Ikkala faoliyat ham umumiy tuzilishga ega: maqsadlar, sabablar, mazmun, vositalar, natijalar, nazorat. Dars jarayonida fanlararo aloqadorlikni ta’minlash asosida o‘rganilayotgan hodisalarning mohiyati, sabab-oqibatli bog‘liqliklarini tushuntirishga qaratilgan bo‘lishi, masalan, o‘qish darslarida qish fasliga doir she’r yoki matnni o‘qishdan oldin o‘qituvchi mavzuni tabiatshunoslik bilan bog‘liqligi haqida “tabiatshunoslik darsida biz qish faslida bo‘ladigan tabiat hodisalarini, undagi o‘zgarishlarni o‘rganadilar. Ushbu she’r (matn) da ham xuddi shu holat tasvirlangan” degan fikr bilangina cheklansa, unda o‘quv fanlari o‘rtasidagi 5 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet
bunday aloqadorlik faqat tashqi xususiyatga ega bo‘ladi, tasavvurlar va reproduktiv
harakatlar darajasida qoladi. 6
Boshlang‘ich ta’limdagi o‘qish darslarini ona tili, odobnoma, shuningdek,
rasm, tabiatshunoslik, mehnat fanlari bilan bog‘lab o‘quvchilarning tassavurlarini
boyitish  joiz.  Chunki  bunday  darslar  o‘quvchilarni  ijod  qilishga,  mustaqil
fikrlashga o‘rgatadi. Xulosa qilib aytganda, o‘quv fanlariaro aloqadorlik hodisasi
murakkab va serqirra didaktik jarayondir. Fanlararo aloqadorlikning falsafiy asosi,
fanlar va ilmiy tushunchalarning o‘zaro bog‘langan holda rivojlanishi har zamonda
ta’limning asosini tashkil etadi va ta’limning taraqqiy etishiga xizmat qiladi.
Mazkur muammoni hal etishda uzluksiz ta’lim turlari ayniqsa, o‘rta ta’lim
maktablari (boshlang‘ich sinflari) da darslarni fanlararo tashkil etish salmoqlidir.
Zero, o‘rta ta’lim  o‘quv dasturlariga hayot  va kelajak faoliyat  uchun zaruriy
bilimlar  bilan  qurollanadilar,  amaliy  ko‘nikma  va  malakalarga  ega  bo‘ladilar,
o‘zlashtirilgan  ma’lumotlar  asosida  aqliy  qobiliyatlarini  o‘stiradilar,  ilmiy
salohiyatlarini  yuksaltiradilar,  jismoniy  kuchlarini  rivojlantiradilar,  ilmiy
dunyo‘qarashlarini tarkib toptirib faol bilimlarni puxta egallashlariga xizmat qiladi.
Shunga  asosan,  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarida  matematik  tasavvurlarini
shakllantirish,  yanada  takomillashtirib,  uning  talimiy-tarbiyaviy  yo‘nalishi
yoshlarni  barkamol  insonlar  qilib  voyaga  etkazishga  qatilgan  bo‘lib,  ularga
matemetik tasavvurlarni shakllantirish boshlang‘ich sinflarda zarurat hisoblanadi. 
Integrativ yondashuvlar asosida darslarni tashkil etish muammolari yuzasidan
R.Safarova,  A.Musurmonov,  P.Musayev,  A.Ch.Choriyev,  A.A.Salomov,
B.Abdullayeva kabi o‘zbek olimlari ham ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borganlar.
Bu va boshqa tadqiqot ishlarida fanlararo aloqadorlikning turli yo‘nalishlari va
tamoyillari,  ularning  o‘quv  jarayonida  muayyan  fanlarni  o‘zlashtirishda
qo‘llanilishi, o‘quv fanlariaro aloqadorlik asosida tanlangan ta’lim mazmuniga
qo‘yiladigan talablar ilmiy-amaliy jihatdan hal etilgan. 
1.2. Boshlangʻich sinf matematika darslarida integrativ metodlardan
foydalanish
6 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I 
Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
Logotip
bunday aloqadorlik faqat tashqi xususiyatga ega bo‘ladi, tasavvurlar va reproduktiv harakatlar darajasida qoladi. 6 Boshlang‘ich ta’limdagi o‘qish darslarini ona tili, odobnoma, shuningdek, rasm, tabiatshunoslik, mehnat fanlari bilan bog‘lab o‘quvchilarning tassavurlarini boyitish joiz. Chunki bunday darslar o‘quvchilarni ijod qilishga, mustaqil fikrlashga o‘rgatadi. Xulosa qilib aytganda, o‘quv fanlariaro aloqadorlik hodisasi murakkab va serqirra didaktik jarayondir. Fanlararo aloqadorlikning falsafiy asosi, fanlar va ilmiy tushunchalarning o‘zaro bog‘langan holda rivojlanishi har zamonda ta’limning asosini tashkil etadi va ta’limning taraqqiy etishiga xizmat qiladi. Mazkur muammoni hal etishda uzluksiz ta’lim turlari ayniqsa, o‘rta ta’lim maktablari (boshlang‘ich sinflari) da darslarni fanlararo tashkil etish salmoqlidir. Zero, o‘rta ta’lim o‘quv dasturlariga hayot va kelajak faoliyat uchun zaruriy bilimlar bilan qurollanadilar, amaliy ko‘nikma va malakalarga ega bo‘ladilar, o‘zlashtirilgan ma’lumotlar asosida aqliy qobiliyatlarini o‘stiradilar, ilmiy salohiyatlarini yuksaltiradilar, jismoniy kuchlarini rivojlantiradilar, ilmiy dunyo‘qarashlarini tarkib toptirib faol bilimlarni puxta egallashlariga xizmat qiladi. Shunga asosan, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tasavvurlarini shakllantirish, yanada takomillashtirib, uning talimiy-tarbiyaviy yo‘nalishi yoshlarni barkamol insonlar qilib voyaga etkazishga qatilgan bo‘lib, ularga matemetik tasavvurlarni shakllantirish boshlang‘ich sinflarda zarurat hisoblanadi. Integrativ yondashuvlar asosida darslarni tashkil etish muammolari yuzasidan R.Safarova, A.Musurmonov, P.Musayev, A.Ch.Choriyev, A.A.Salomov, B.Abdullayeva kabi o‘zbek olimlari ham ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borganlar. Bu va boshqa tadqiqot ishlarida fanlararo aloqadorlikning turli yo‘nalishlari va tamoyillari, ularning o‘quv jarayonida muayyan fanlarni o‘zlashtirishda qo‘llanilishi, o‘quv fanlariaro aloqadorlik asosida tanlangan ta’lim mazmuniga qo‘yiladigan talablar ilmiy-amaliy jihatdan hal etilgan. 1.2. Boshlangʻich sinf matematika darslarida integrativ metodlardan foydalanish 6 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
Pedagogik  jarayonni  tashkil  etish  va  uning  muvaffaqiyatli  kechishini
ta’minlovchi muhim shartlaridan biridir.
1. Pedagogik faoliyat mazmunini tahlil qilish;
2. Natijalarni oldindan ko‘ra bilish;
3. Rejalashtirilgan faoliyatni amalga oshirish loyihasini yaratish kabi vazifalar
bajariladi.
Bu  bosqichda  o‘qituvchining  mustaqil,  shu  bilan  birga  o‘quvchi  bilan
hamkorlikda  o‘quv  jarayonining  mazmuni,  vositalarini  belgilash  asosida
loyihalashtirilgan  faoliyati  yetakchi  o‘rin  tutadi.  Loyihalar  predmet  va  uning
yo‘nalishiga ko‘ra bir-biridan farqlanadi. 7
Loyihalarda pedagog tomonidan quyidagi faoliyatlar namoyon bo‘ladi:
-  ketma-ket  amalga  oshiriluvchi  va  tashhisning  qo‘yilishi  yakunlanuvchi
tahliliy faoliyat;
- oldindan ko‘ra bilish va loyihalash.
Tashhis, oldindan ko‘ra bilish va loyihalash har qanday pedagogik vazifani
hal etishning ajralmas uchligi hisoblanadi. Loyihaning maqsadi oldindan qog‘ozda
taqvim-reja,  qisqacha  yozma  bayon  sifatida  aks  ettriladi.  Strategik,  taktik  va
operativ vazifalarning samarali hal etilishi loyihalash texnologiyasining sifatiga
bog‘liq.
O‘quv dasturi yoki o‘quvchi shaxsi ta’lim mazmunini loyihalashning asosi
bo‘lib,  bu  vaziyatda  o‘qituvchi  pedagogik  faoliyat,  maqsadi  va  sharoitlarga
muvofiq holda o‘quvchilarga nimani taqdim etish xususida mustaqil qaror qabul
qiladi.
Qaror  qabul  qilish  jarayonida  quyidagilarni  hisobga  olish  maqsadga
muvofiqdir:
1. O‘quvchilar tavsiya etilayotgan ma’lumotdan nimani va qanday hajmda
o‘zlashtirishlari zarurligi;
2.  O‘quvchilarning  dastlabki  tayyorgarlik  darajasi,  ularning  o‘quv
ma’lumotlarini qabul qilish imkoniyatlari;
7 Jumayev M. E., Tadjieva Z. G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi T.: 2005 yil 79-bet
Logotip
Pedagogik jarayonni tashkil etish va uning muvaffaqiyatli kechishini ta’minlovchi muhim shartlaridan biridir. 1. Pedagogik faoliyat mazmunini tahlil qilish; 2. Natijalarni oldindan ko‘ra bilish; 3. Rejalashtirilgan faoliyatni amalga oshirish loyihasini yaratish kabi vazifalar bajariladi. Bu bosqichda o‘qituvchining mustaqil, shu bilan birga o‘quvchi bilan hamkorlikda o‘quv jarayonining mazmuni, vositalarini belgilash asosida loyihalashtirilgan faoliyati yetakchi o‘rin tutadi. Loyihalar predmet va uning yo‘nalishiga ko‘ra bir-biridan farqlanadi. 7 Loyihalarda pedagog tomonidan quyidagi faoliyatlar namoyon bo‘ladi: - ketma-ket amalga oshiriluvchi va tashhisning qo‘yilishi yakunlanuvchi tahliliy faoliyat; - oldindan ko‘ra bilish va loyihalash. Tashhis, oldindan ko‘ra bilish va loyihalash har qanday pedagogik vazifani hal etishning ajralmas uchligi hisoblanadi. Loyihaning maqsadi oldindan qog‘ozda taqvim-reja, qisqacha yozma bayon sifatida aks ettriladi. Strategik, taktik va operativ vazifalarning samarali hal etilishi loyihalash texnologiyasining sifatiga bog‘liq. O‘quv dasturi yoki o‘quvchi shaxsi ta’lim mazmunini loyihalashning asosi bo‘lib, bu vaziyatda o‘qituvchi pedagogik faoliyat, maqsadi va sharoitlarga muvofiq holda o‘quvchilarga nimani taqdim etish xususida mustaqil qaror qabul qiladi. Qaror qabul qilish jarayonida quyidagilarni hisobga olish maqsadga muvofiqdir: 1. O‘quvchilar tavsiya etilayotgan ma’lumotdan nimani va qanday hajmda o‘zlashtirishlari zarurligi; 2. O‘quvchilarning dastlabki tayyorgarlik darajasi, ularning o‘quv ma’lumotlarini qabul qilish imkoniyatlari; 7 Jumayev M. E., Tadjieva Z. G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi T.: 2005 yil 79-bet
3. O‘qituvchining kasbiy mahorati, shuningdek, ta’lim muassasasi moddiy-
texnik bazasi.
Bu o‘rinda o‘quv ma’lumotlarini loyihalash texnologiyasi muhim o‘rin tutadi.
Unda:
– o‘quvchilarga taqdim etiladigan materiallar;
– o‘quvchilarga mustaqil bajarish uchun beriladigan vazifalar;
– o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilgan ma’lumot (bilim) turlari o‘z aksini
topadi.
Agar pedagog faoliyati o‘quvchilarning talablarini qondirish, ya’ni yakuniy
maqsadlarga qaratilsa, u holda pedagog yaxlit pedagogik jarayonni yoki alohida
dars  va  tarbiyaviy  tadbirlarni  loyihalashda  ham  qiyinchilikka  duch  kelmaydi.
Muayyan  o‘quv  mashg‘uloti  jarayonining  loyihasini  ishlab  chiqish  quyidagi
bosqichlardan iborat bo‘ladi:
1. Ta’lim jarayonini loyihalashning dastlabki bosqichi o‘quv predmetining
mundarijasidan  joy  olgan  mavzu  yoki  faoliyat  mazmuniga  doir  manbalarni
o‘rganish, chunonchi, materiallarni yig‘ish va ularning g‘oyasi bilan ularda ilgari
surilgan g‘oyalarni umumlashtirish, turkumlashtirish hamda yaxlitlashdan iborat.
O‘quv predmetining mavzusi yoki faoliyat mazmuniga doir manbalar mohiyatini
o‘rganib chiqish o‘qituvchi uchun o‘quvchilar e’tiboriga taqdim etilayotgan mavzu
xususida ularga batafsil, mukammal ma’lumotlarni bera olish, ta’limning umumiy
jarayonini tasavvur etish imkonini beradi.8
2.  Bu  bosqich  o‘quv  predmetining  mavzusi  yuzasidan  yagona,  umumiy
maqsadni aniq belgilash, umumiy maqsad doirasida kichik bo‘limlar bo‘yicha hal
etiluvchi xususiy maqsadlarni ham belgilash, ta’lim maqsadiga erishish yo‘lda
ijobiy hal etib borilishi lozim bo‘lgasn vazifalarni ishlab chiqishga yo‘naltiriladi.
Ta’lim  maqsadi  va  vazifalarining  aniq,  puxta  belgilab  olinishi  o‘qituvchi,
shuningdek, o‘quvchilar faoliyatini muayan yo‘nalishga solish, ta’lim maqsadiga
erishishda vaqtdan unumli foydalanish, ta’lim jarayonida yuzaga kelishi mumkin
bo‘lgan  didaktik  va  tarbiyaviy  muammolarning  oldini  olish,  mavjud  sart-
8 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I 
Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
Logotip
3. O‘qituvchining kasbiy mahorati, shuningdek, ta’lim muassasasi moddiy- texnik bazasi. Bu o‘rinda o‘quv ma’lumotlarini loyihalash texnologiyasi muhim o‘rin tutadi. Unda: – o‘quvchilarga taqdim etiladigan materiallar; – o‘quvchilarga mustaqil bajarish uchun beriladigan vazifalar; – o‘quvchilar tomonidan o‘zlashtirilgan ma’lumot (bilim) turlari o‘z aksini topadi. Agar pedagog faoliyati o‘quvchilarning talablarini qondirish, ya’ni yakuniy maqsadlarga qaratilsa, u holda pedagog yaxlit pedagogik jarayonni yoki alohida dars va tarbiyaviy tadbirlarni loyihalashda ham qiyinchilikka duch kelmaydi. Muayyan o‘quv mashg‘uloti jarayonining loyihasini ishlab chiqish quyidagi bosqichlardan iborat bo‘ladi: 1. Ta’lim jarayonini loyihalashning dastlabki bosqichi o‘quv predmetining mundarijasidan joy olgan mavzu yoki faoliyat mazmuniga doir manbalarni o‘rganish, chunonchi, materiallarni yig‘ish va ularning g‘oyasi bilan ularda ilgari surilgan g‘oyalarni umumlashtirish, turkumlashtirish hamda yaxlitlashdan iborat. O‘quv predmetining mavzusi yoki faoliyat mazmuniga doir manbalar mohiyatini o‘rganib chiqish o‘qituvchi uchun o‘quvchilar e’tiboriga taqdim etilayotgan mavzu xususida ularga batafsil, mukammal ma’lumotlarni bera olish, ta’limning umumiy jarayonini tasavvur etish imkonini beradi.8 2. Bu bosqich o‘quv predmetining mavzusi yuzasidan yagona, umumiy maqsadni aniq belgilash, umumiy maqsad doirasida kichik bo‘limlar bo‘yicha hal etiluvchi xususiy maqsadlarni ham belgilash, ta’lim maqsadiga erishish yo‘lda ijobiy hal etib borilishi lozim bo‘lgasn vazifalarni ishlab chiqishga yo‘naltiriladi. Ta’lim maqsadi va vazifalarining aniq, puxta belgilab olinishi o‘qituvchi, shuningdek, o‘quvchilar faoliyatini muayan yo‘nalishga solish, ta’lim maqsadiga erishishda vaqtdan unumli foydalanish, ta’lim jarayonida yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan didaktik va tarbiyaviy muammolarning oldini olish, mavjud sart- 8 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
sharoitlardan  oqilona  foydalanishga  zamin  hozirlaydi.  Bosqich  natijasi  o‘quv
predmetining  mavzusi  bo‘yicha  yagona,  umumiy  hamda  xususiy  maqsadlar,
shuningdek, vazifalarni qayd etish bilan tavsiflanadi.
“Fikriy hujum” metodi
Mazkur  metod  o‘quvchilarning  mashg‘ulotlar  jarayonidagi  faolliklarini
ta’minlash,  ularni  erkin  fikr  yuritishga  rag‘batlantirish  hamda  bir  xil  fikrlash
inertsiyasidan  ozod  etish,  muayyan  mazvu  yuzasidan  rang-barang  g‘oyalarni
to‘plash, shuningdek, ijodiy vazifalarni hal etish jarayonining dastlabki bosqichida
paydo bo‘lgan fikrlarni yengishga o‘rganish uchun xizmat qiladi. “Fikriy hujum”
metodi A.F.Osborn tomonidan tavsiya etilgan bo‘lib, uning asosiy tamoyili va
sharti mashg‘ulotning har bir ishtirokchisi tomonidan o‘rtaga tashlanayotgan fikrga
nisbatan tanqidni mutlaqo ta’qiqlash, har qanday luqma va hazil-mutoyibalarni
rag‘batlantirishdan  iboratdir.  Bundan  ko‘zlangan  maqsad  o‘quvchilarning
mashg‘ulot jarayonidagi erkin ishtirokini ta’minlashdir. Ta’lim jarayonida ushbu
metoddan foydalanish o‘qituvchining pedagogik mahorati va tafakkur ko‘larnining
kengligiga bog‘liq bo‘ladi.9
“Fikriy  hujum”  metodidan  foydalanish  chog‘ida  o‘quvchilarning  soni  15
nafardan oshmasligi maqsadga muvofiqdir. Ushbu metodga asoslangan mashg‘ulot
bir  saotga  qadar  tashkil  etilishi  mumkin.  “Yalpiy  fikriy  hujum”  metodi
Ushbu metod J.Donald Filips tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, uni bir necha o‘n
(20-60) nafar o‘quvchilardan iborat sinflarda qo‘llash mumkin. Metod o‘quvchilar
tomonidan yangi g‘oyalarning o‘rtaga tashlanishi uchun sharoit yaratib berishga
xizmat qiladi. Har bir 5 yoki 6 nafar o‘quvchilarni o‘z ichiga olgan guruhlarga 15
daqiqa  ichida  ijobiy  hal  etilishi  lozim  bo‘lgan  turli  xil  topshiriq  yoki  ijodiy
vazifalar belgilangan vaqt ichida ijobiy hal etilgach, bu haqida guruh a’zolaridan
biri axdorot beradi.
 “Fikrlarning shiddatli hujumi” metodi
9 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet
Logotip
sharoitlardan oqilona foydalanishga zamin hozirlaydi. Bosqich natijasi o‘quv predmetining mavzusi bo‘yicha yagona, umumiy hamda xususiy maqsadlar, shuningdek, vazifalarni qayd etish bilan tavsiflanadi. “Fikriy hujum” metodi Mazkur metod o‘quvchilarning mashg‘ulotlar jarayonidagi faolliklarini ta’minlash, ularni erkin fikr yuritishga rag‘batlantirish hamda bir xil fikrlash inertsiyasidan ozod etish, muayyan mazvu yuzasidan rang-barang g‘oyalarni to‘plash, shuningdek, ijodiy vazifalarni hal etish jarayonining dastlabki bosqichida paydo bo‘lgan fikrlarni yengishga o‘rganish uchun xizmat qiladi. “Fikriy hujum” metodi A.F.Osborn tomonidan tavsiya etilgan bo‘lib, uning asosiy tamoyili va sharti mashg‘ulotning har bir ishtirokchisi tomonidan o‘rtaga tashlanayotgan fikrga nisbatan tanqidni mutlaqo ta’qiqlash, har qanday luqma va hazil-mutoyibalarni rag‘batlantirishdan iboratdir. Bundan ko‘zlangan maqsad o‘quvchilarning mashg‘ulot jarayonidagi erkin ishtirokini ta’minlashdir. Ta’lim jarayonida ushbu metoddan foydalanish o‘qituvchining pedagogik mahorati va tafakkur ko‘larnining kengligiga bog‘liq bo‘ladi.9 “Fikriy hujum” metodidan foydalanish chog‘ida o‘quvchilarning soni 15 nafardan oshmasligi maqsadga muvofiqdir. Ushbu metodga asoslangan mashg‘ulot bir saotga qadar tashkil etilishi mumkin. “Yalpiy fikriy hujum” metodi Ushbu metod J.Donald Filips tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, uni bir necha o‘n (20-60) nafar o‘quvchilardan iborat sinflarda qo‘llash mumkin. Metod o‘quvchilar tomonidan yangi g‘oyalarning o‘rtaga tashlanishi uchun sharoit yaratib berishga xizmat qiladi. Har bir 5 yoki 6 nafar o‘quvchilarni o‘z ichiga olgan guruhlarga 15 daqiqa ichida ijobiy hal etilishi lozim bo‘lgan turli xil topshiriq yoki ijodiy vazifalar belgilangan vaqt ichida ijobiy hal etilgach, bu haqida guruh a’zolaridan biri axdorot beradi. “Fikrlarning shiddatli hujumi” metodi 9 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet
“Fikrlarning  shiddatli  hujumi”  metodi  Ye.A.Aleksandrov  tomonidan
asoslangan hamda G.Ya.Bush tomonidan qayta ishlangan. Metodning mohiyati
quyidagidan iborat:
– jamoa orasida muayyan topshiriqlarni bajarayotgan har bir o‘quvchining
shaxsiy imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishga ko‘maklashish;
– o‘quvchilarda ma’lum jamoa tomonidan bildirilgan fikrga qarshi g‘oyani
ilgari surish layoqatini yuzaga keltirishdan iborat.
“Fikrlarning  shiddatli  hujumi”  metodidan  foydalanishga  asoslangan
mashg‘ulot quyidagi bosqichlarda tashkil etiladi:
1-bosqich:  Ruhiy  jihatdan  bir-biriga  yaqin  bo‘lgan  o‘quvchilarni  o‘zida
biriktirilgan hamda son jihatdan teng bo‘lgan kichik guruhlarni shakllantirish;
2-bosqich: Guruhlarga hal etish uchun topshirilgan vazifa yoki topshiriqlar
mohiyatidan kelib chiqadigan maqsadlarni aniqlash;
3-bosqich:  Guruhlar  tomonidan  muayyan  g‘oyalarning  ishlab  chiqilishi
(topshiriqlar hal etilishi);
4-bosqich: Topshiriqlarning yechimlarini muhokama etish, ularni to‘g‘ri hal
etilganligiga ko‘ra turkumlarga ajratish;
5-bosqich:  Topshiriqlarning  yechimlarini  qayta  turkumlashtirish,  ya’ni
ularning to‘g‘riligi, yechimni topish uchun sarflangan vaqt, yechimlarning aniq va
ravshan bayoni etilishi kabi mezonlar asosida baholash;
6-bosqich:  Dastlabki  bosqichlarda  topshiriqlarning  yechimlari  yuzasidan
bildirilgan muayyan tanqidiy mulohazalarni muhokama etish hamda ular borasida
yagona xulosaga kelish.10
II BOB. BOSHLANGʻICH TAʼLIMDA INTEGRATIV TAʼLIM
METODLARINING AMALIY ASOSLARI
10 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet
Logotip
“Fikrlarning shiddatli hujumi” metodi Ye.A.Aleksandrov tomonidan asoslangan hamda G.Ya.Bush tomonidan qayta ishlangan. Metodning mohiyati quyidagidan iborat: – jamoa orasida muayyan topshiriqlarni bajarayotgan har bir o‘quvchining shaxsiy imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishga ko‘maklashish; – o‘quvchilarda ma’lum jamoa tomonidan bildirilgan fikrga qarshi g‘oyani ilgari surish layoqatini yuzaga keltirishdan iborat. “Fikrlarning shiddatli hujumi” metodidan foydalanishga asoslangan mashg‘ulot quyidagi bosqichlarda tashkil etiladi: 1-bosqich: Ruhiy jihatdan bir-biriga yaqin bo‘lgan o‘quvchilarni o‘zida biriktirilgan hamda son jihatdan teng bo‘lgan kichik guruhlarni shakllantirish; 2-bosqich: Guruhlarga hal etish uchun topshirilgan vazifa yoki topshiriqlar mohiyatidan kelib chiqadigan maqsadlarni aniqlash; 3-bosqich: Guruhlar tomonidan muayyan g‘oyalarning ishlab chiqilishi (topshiriqlar hal etilishi); 4-bosqich: Topshiriqlarning yechimlarini muhokama etish, ularni to‘g‘ri hal etilganligiga ko‘ra turkumlarga ajratish; 5-bosqich: Topshiriqlarning yechimlarini qayta turkumlashtirish, ya’ni ularning to‘g‘riligi, yechimni topish uchun sarflangan vaqt, yechimlarning aniq va ravshan bayoni etilishi kabi mezonlar asosida baholash; 6-bosqich: Dastlabki bosqichlarda topshiriqlarning yechimlari yuzasidan bildirilgan muayyan tanqidiy mulohazalarni muhokama etish hamda ular borasida yagona xulosaga kelish.10 II BOB. BOSHLANGʻICH TAʼLIMDA INTEGRATIV TAʼLIM METODLARINING AMALIY ASOSLARI 10 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet
2.1. Boshlangʻich sinf darslarini integratsiyalashgan holda tashkil etish
Respublikamizda mustaqillik yillarida kadrlar tayyorlash va ta’limni tashkil
etishning jahon standartlariga javob beradigan samarali tizimi yaratildi va bugungi
kunda  ham  oliy  ta’limni  modernizatsiyalashga  davlat  siyosatining  ustuvor
yo‘nalishi  sifatida  e’tibor  qaratilmoqda.  Xususan,  O‘zbekiston  Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 20- apreldagi “Oliy ta’lim tizimida yanada rivojlanish
chora-tadbirlari  to‘g‘risida“gi  PQ-2909-son  qarori,  2017  yil  27-iyuldagi  “Oliy
ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash sifatini yanada kengaytirish choratadbirlarlari
to‘g‘risida”gi  PQ-3151-son  qarori,  2017  yil  9  avgustdagi  “Oliy  ta’lim
muassasalarida  ta’lim  sifatini  oshirish  va  ularning  mamlakatda  amalga
oshirilayotgan  keng  qamrovli  islohotlarda  faol  ishtirokini  ta’minlash  bo‘yicha
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida“gi PQ-3775-son qarori qabul qilindi.
Davlatimiz rahbari bolalar tarbiyasi jarayonida o‘z ishini puxta biladigan,
malakali va har bir bolaga individual yondasha oladigan pedagog-kadrlarni jalb
qilgan holda, ularni go‘daklardan fikr va tafakkurni to‘g‘ri shakllantirib bormasak,
kelajakda yuksak saviya, bilim va ma’naviyatga ega bo‘lgan barkamol avlodni
tarbiyalash, yosh avlodni tarbiyalashning asosiy bo‘g‘ini bo‘lgan boshlang‘ich
ta’lim tizimini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratiliщi lozimligini ta’kidlaganlar.
Zamonaviy  boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchilari  ushbu  vazifalarni  hal  etish  uchun
tashkiliy jihatdan ham, mazmuniy jihatdan ham boshlang‘ich ta’limning integrativ
xarakterini, o‘zining bo‘lajak kasbiy faoliyatining integrativ yo‘nalganligini aniq
his  qila  olishi  zarur.  Bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchilarining  kasbiy
tayyorgarligida integratsiyalash zarurati unda kasbiy kompetentlikni shakllantirish
samaradorligini belgilab beruvchi asosiy shartlardan biri hisoblanadi. Boshqacha
aytganda, integrativ yondashuv nuqtai nazaridan ko‘rib chiqilgandagina bo‘lajak
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining metodik tayyorgarligi samarali bo‘ladi.
I.G.Pestalossi  katta  didaktik  material  asosida  o‘quv  fanlarining  turli
yo‘nalishdagi o‘zaro bog‘liqliklarini yoritib berdi. Bunda u quyidagi tamoyillarga
amal qildi: shaxsning o‘z qadrqimmatini anglashi; bolani tabiat ato etgan qobiliyat
va imkoniyat asosida tarbiyalash; bolani har tomonlama tarbiya etishga qaratilgan
Logotip
2.1. Boshlangʻich sinf darslarini integratsiyalashgan holda tashkil etish Respublikamizda mustaqillik yillarida kadrlar tayyorlash va ta’limni tashkil etishning jahon standartlariga javob beradigan samarali tizimi yaratildi va bugungi kunda ham oliy ta’limni modernizatsiyalashga davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishi sifatida e’tibor qaratilmoqda. Xususan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 20- apreldagi “Oliy ta’lim tizimida yanada rivojlanish chora-tadbirlari to‘g‘risida“gi PQ-2909-son qarori, 2017 yil 27-iyuldagi “Oliy ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash sifatini yanada kengaytirish choratadbirlarlari to‘g‘risida”gi PQ-3151-son qarori, 2017 yil 9 avgustdagi “Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim sifatini oshirish va ularning mamlakatda amalga oshirilayotgan keng qamrovli islohotlarda faol ishtirokini ta’minlash bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida“gi PQ-3775-son qarori qabul qilindi. Davlatimiz rahbari bolalar tarbiyasi jarayonida o‘z ishini puxta biladigan, malakali va har bir bolaga individual yondasha oladigan pedagog-kadrlarni jalb qilgan holda, ularni go‘daklardan fikr va tafakkurni to‘g‘ri shakllantirib bormasak, kelajakda yuksak saviya, bilim va ma’naviyatga ega bo‘lgan barkamol avlodni tarbiyalash, yosh avlodni tarbiyalashning asosiy bo‘g‘ini bo‘lgan boshlang‘ich ta’lim tizimini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratiliщi lozimligini ta’kidlaganlar. Zamonaviy boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari ushbu vazifalarni hal etish uchun tashkiliy jihatdan ham, mazmuniy jihatdan ham boshlang‘ich ta’limning integrativ xarakterini, o‘zining bo‘lajak kasbiy faoliyatining integrativ yo‘nalganligini aniq his qila olishi zarur. Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy tayyorgarligida integratsiyalash zarurati unda kasbiy kompetentlikni shakllantirish samaradorligini belgilab beruvchi asosiy shartlardan biri hisoblanadi. Boshqacha aytganda, integrativ yondashuv nuqtai nazaridan ko‘rib chiqilgandagina bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining metodik tayyorgarligi samarali bo‘ladi. I.G.Pestalossi katta didaktik material asosida o‘quv fanlarining turli yo‘nalishdagi o‘zaro bog‘liqliklarini yoritib berdi. Bunda u quyidagi tamoyillarga amal qildi: shaxsning o‘z qadrqimmatini anglashi; bolani tabiat ato etgan qobiliyat va imkoniyat asosida tarbiyalash; bolani har tomonlama tarbiya etishga qaratilgan
ko‘rgazmalilik. U bir fanning ikkinchi fandan ajratib olinishidagi alohida noo‘rin
jihatlarini ham asoslab berdi. 
O‘z  davrida  Y.A.Komenskiy,  K.D.Ushinskiy  kabi  mashhur  G‘arb  ilg‘or
pedagoglari ma’lum muddat ta’lim tizimida ustuvor o‘ringa ega bo‘lgan suhbatga
asoslangan metodlarni keskin qoraladilar va bu metodlarning mutlaqligini inkor
etdilar.  Ular  o‘z  qarashlari  hamda  tajribalari  bilan  bu  metodlarni  amaliy  va
ko‘rgazmali metodlar bilan to‘ldirish shartligini isbotlashga harakat qildilar.11
Bugungi  kunga  kelib,  an’anaviy  o‘qitish  o‘rnini  shaxsga  yo‘naltirilgan
yondashuvlar egallamoqda. Shu nuqtai nazardan qayd etish lozimki, XX asrning
yakuni texnokratik taraqqiyotga nuqta qo‘yib, gumanitar madaniyatning ibtidosiga
yo‘l  ochdi.  Kuch  va  qo‘rquv  mantig‘ining  ong  va  muhabbat  falsafasiga
almashingani XXI asrning o‘ziga xos strategiyasidir. Demak, ta’lim-tarbiyada ham
amalga oshiriluvchi islohotlar mana shu mantiqqa mos tarzda, jamiyatga xizmat
ko‘rsatishi  lozim.  Bu  o‘rinda  noan’anaviy  o‘qitish  shakli  –  integratsiyaning
ahamiyati yanada oshib boradi. Negaki, integratsiyaning darajasiga qarab, uning
qo‘llanilish  texnikasiga  ko‘ra,  amalga  oshirilgan  texnologiyaning  istiqbolini
belgilash mumkin bo‘ladi. 
Zero,  integratsiya  yetarlicha  namoyon  bo‘la  olgan,  turli  xarakterli
mazmunning singdirilishi natijasida yangi sifatiy holatga o‘tishda asosiy  omil
bo‘lib yuzaga chiqa oluvchi faktor hisoblanadi. Integratsiya chuqur, noan’anaviy
ta’lim bilan tavsiflana oluvchi, turfa xarakterdagi katta hajmli o‘quv materialining
uyg‘unlashuvini  o‘zida  namoyon etadi.7  Integrativ  ta’limni  yo‘lga  qo‘yishdan
oldin, uning tasnifi – integrativ ta’limning sinflarga bo‘linishi (klassifikatsiya)
borasida ma’lum tushuncha hosil qilish lozim bo‘ladi. Pedagogika fanlari doktori,
professor R.A.Mavlonovada bu tasnif quyidagicha ifoda etiladi: 
– chegaradosh fanlar asosida tuzilgan kurslar;
– asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar; 
– umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar; 
11 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I 
Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
Logotip
ko‘rgazmalilik. U bir fanning ikkinchi fandan ajratib olinishidagi alohida noo‘rin jihatlarini ham asoslab berdi. O‘z davrida Y.A.Komenskiy, K.D.Ushinskiy kabi mashhur G‘arb ilg‘or pedagoglari ma’lum muddat ta’lim tizimida ustuvor o‘ringa ega bo‘lgan suhbatga asoslangan metodlarni keskin qoraladilar va bu metodlarning mutlaqligini inkor etdilar. Ular o‘z qarashlari hamda tajribalari bilan bu metodlarni amaliy va ko‘rgazmali metodlar bilan to‘ldirish shartligini isbotlashga harakat qildilar.11 Bugungi kunga kelib, an’anaviy o‘qitish o‘rnini shaxsga yo‘naltirilgan yondashuvlar egallamoqda. Shu nuqtai nazardan qayd etish lozimki, XX asrning yakuni texnokratik taraqqiyotga nuqta qo‘yib, gumanitar madaniyatning ibtidosiga yo‘l ochdi. Kuch va qo‘rquv mantig‘ining ong va muhabbat falsafasiga almashingani XXI asrning o‘ziga xos strategiyasidir. Demak, ta’lim-tarbiyada ham amalga oshiriluvchi islohotlar mana shu mantiqqa mos tarzda, jamiyatga xizmat ko‘rsatishi lozim. Bu o‘rinda noan’anaviy o‘qitish shakli – integratsiyaning ahamiyati yanada oshib boradi. Negaki, integratsiyaning darajasiga qarab, uning qo‘llanilish texnikasiga ko‘ra, amalga oshirilgan texnologiyaning istiqbolini belgilash mumkin bo‘ladi. Zero, integratsiya yetarlicha namoyon bo‘la olgan, turli xarakterli mazmunning singdirilishi natijasida yangi sifatiy holatga o‘tishda asosiy omil bo‘lib yuzaga chiqa oluvchi faktor hisoblanadi. Integratsiya chuqur, noan’anaviy ta’lim bilan tavsiflana oluvchi, turfa xarakterdagi katta hajmli o‘quv materialining uyg‘unlashuvini o‘zida namoyon etadi.7 Integrativ ta’limni yo‘lga qo‘yishdan oldin, uning tasnifi – integrativ ta’limning sinflarga bo‘linishi (klassifikatsiya) borasida ma’lum tushuncha hosil qilish lozim bo‘ladi. Pedagogika fanlari doktori, professor R.A.Mavlonovada bu tasnif quyidagicha ifoda etiladi: – chegaradosh fanlar asosida tuzilgan kurslar; – asosiy fanlar asosida tuzilgan kurslar; – umumiy ilmiy tushunchalar, qonuniyatlar, nazariyalar asosidagi kurslar; 11 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
– fan evolyusiyasi bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtai nazardan
o‘rganish uslublari, olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar; 
– kompleks ob’ektlar asosida; 
– turli muammolar asosida; 
– faoliyat asosida. 
Binobarin,  mazkur  tadqiqotda  urg‘u  berib  qaralayotgan  boshlang‘ich
ta’limdagi  integratsiya o‘z atrofida:  o‘qish, matematika, tabiatshunoslik, rasm,
mehnat  singari  o‘quv  fanlari  hamda  ingliz  tilini  jamlaydi.  O‘z  darsini
integratsiyalashgan  usulda  tashkil  etayotgan  o‘qituvchi  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchisining yoshi, aqliy rivojlanish darajasi va albatta qiziqishlari doirasiga
mos tarzda vosita va usullar tanlaydi. Integratsion dars loyihasining tematikasi
o‘quv dasturining qaysidir masalasiga tegishli bo‘lishi mumkin, bunda alohida
qaralgan iqtidorli o‘quvchilar va umuman, sinf o‘quvchilaridagi mazkur mavzu
yuzasidan o‘zlashtirish darajasini belgilovchi bilimni chuqurlashtirish, o‘rganish
jarayonini differensiallashtirish maqsad qilib olinadi. 12
Integratsiya  tushunchasi  quyidagi  ikki  xil  jarayon  sifatida  talqin  etiladi:
birinchidan, tizim, organizmning alohida tabaqalashtirilgan qism va vazifalarning
bog‘liqlik holatini bildiruvchi tushuncha va shu holatga olib boruvchi jarayon;
ikkinchidan, tabaqalashtirish jarayonlari bilan birga amalga oshirilayotgan fanlarni
yaqinlashtirish  jarayoni.  Genetik  jihatdan  integratsiya-uzviylik,  predmetlararo
aloqadorlik,  o‘zaro  aloqadorlik  va  nihoyat  o‘zaro  bir-birini  to‘ldiruvchi,
kengaytiruvchi  hamda  chuqurlashtiruvchi,  o‘quv  predmetlari  mazmunini  eng
kamida ta’lim  standartlari  darajasida  sintezlab,  mantiqan tugallangan mazmun
shakli va oliy darajasidir. Chunki predmetlararo aloqadorlikning har qaysi quyi
darajasi, o‘rganilayotgan o‘quv predmetlari doirasida ma’lum didaktik birliklar
orasida o‘rnatilib, ularni o‘rganish mazmunini va muddatlarini muvofiqlashtirishni
ko‘zda tutadi, bundan farqli o‘laroq integrativ aloqadorlik asosida tashkil etilgan
o‘quv  predmeti  yoki  integratsiyalab  o‘rganilayotgan  predmet,  hodisa  yoki
jarayonlarni yaxlit tizim shaklida har tomonlama aloqadorlik va munosabatlar
12 Jumayev M. E., Tadjieva Z. G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi T.: 2005 yil 79-bet
Logotip
– fan evolyusiyasi bilan bog‘liq muammolarni, tabiatni ilmiy nuqtai nazardan o‘rganish uslublari, olamning ilmiy ko‘rinishini o‘rganish asosidagi kurslar; – kompleks ob’ektlar asosida; – turli muammolar asosida; – faoliyat asosida. Binobarin, mazkur tadqiqotda urg‘u berib qaralayotgan boshlang‘ich ta’limdagi integratsiya o‘z atrofida: o‘qish, matematika, tabiatshunoslik, rasm, mehnat singari o‘quv fanlari hamda ingliz tilini jamlaydi. O‘z darsini integratsiyalashgan usulda tashkil etayotgan o‘qituvchi boshlang‘ich sinf o‘quvchisining yoshi, aqliy rivojlanish darajasi va albatta qiziqishlari doirasiga mos tarzda vosita va usullar tanlaydi. Integratsion dars loyihasining tematikasi o‘quv dasturining qaysidir masalasiga tegishli bo‘lishi mumkin, bunda alohida qaralgan iqtidorli o‘quvchilar va umuman, sinf o‘quvchilaridagi mazkur mavzu yuzasidan o‘zlashtirish darajasini belgilovchi bilimni chuqurlashtirish, o‘rganish jarayonini differensiallashtirish maqsad qilib olinadi. 12 Integratsiya tushunchasi quyidagi ikki xil jarayon sifatida talqin etiladi: birinchidan, tizim, organizmning alohida tabaqalashtirilgan qism va vazifalarning bog‘liqlik holatini bildiruvchi tushuncha va shu holatga olib boruvchi jarayon; ikkinchidan, tabaqalashtirish jarayonlari bilan birga amalga oshirilayotgan fanlarni yaqinlashtirish jarayoni. Genetik jihatdan integratsiya-uzviylik, predmetlararo aloqadorlik, o‘zaro aloqadorlik va nihoyat o‘zaro bir-birini to‘ldiruvchi, kengaytiruvchi hamda chuqurlashtiruvchi, o‘quv predmetlari mazmunini eng kamida ta’lim standartlari darajasida sintezlab, mantiqan tugallangan mazmun shakli va oliy darajasidir. Chunki predmetlararo aloqadorlikning har qaysi quyi darajasi, o‘rganilayotgan o‘quv predmetlari doirasida ma’lum didaktik birliklar orasida o‘rnatilib, ularni o‘rganish mazmunini va muddatlarini muvofiqlashtirishni ko‘zda tutadi, bundan farqli o‘laroq integrativ aloqadorlik asosida tashkil etilgan o‘quv predmeti yoki integratsiyalab o‘rganilayotgan predmet, hodisa yoki jarayonlarni yaxlit tizim shaklida har tomonlama aloqadorlik va munosabatlar 12 Jumayev M. E., Tadjieva Z. G‘. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi T.: 2005 yil 79-bet
nuqtai nazaridan talqin etishni talab etadi. Bu o‘z navbatida hozirgi va istiqbol
talablariga  javob  beradigan,  mustaqil  fikr  yurituvchi  va  ijodiy  faoliyat
ko‘rsatuvchi, etuk shaxsni shakllantirishga imkon beradi. 13
Zero  u  tahsil  oluvchilardan  faqatgina  tahlil  qilish  va  sintezlash
operatsiyalarini talab qilish bilan chegaralanib qolmasdan, balki mavhumlashtirish,
algoritmlashtirish, turkumlash, shartli belgilar yordamida ifodalash, sabab oqibatli
aloqadorlikni aniqlash, tahlil etish, sintezlash, tizimlashtirish, modellashtirish kabi
yuksak  darajali  tafakkurlash  operatsiyalarini  talab  etadi.  Bu  operatsiyalar
o‘rganilayotgan  ob’ektni  barcha  muhim  jihat  va  xususiyatlarini  ajratib  olib
(tabaqalashtirib), mohiyati va mazmunini anglab etish va ularni umumlashtirish
orqali amalga oshiriladi. Demak, integratsiya har doim ham uning ikkinchi tomoni
bo‘lgan tabaqalashtirish (differensiatsiya)ga tayangan holda rivojlanib boradi yoki
aksincha. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida fikrlash qobiliyatining har xil turlarini
shakllantirish integratsiyaning negizi hisoblanadi. Asosiy fanlarni o‘zlashtirish va
olamdagi  bor  narsalar  qonuniyatlarini  tushunishda  predmetlar  ichidag  va
predmetlararo  aloqalarini  o‘rnatish  ta’limni  integratsiyalashga  yondashuvning
metodik asosidir. 
Shunday qilib, tarkibiga shu o‘quv predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar
guruhi  kiritilgan  har  qanday  dars  integratsiyaga  asos  qilib  olinishi  mumkin.
Demak, darslarni integratsion shaklda tashkil etish nafaqat darsning maroqli va
sermazmun  o‘tishini,  balki  o‘quvchilar  dunyoqarashining  har  tomonlama
rivojlanishini  kafolatlaydi.  Fanlararo  bog‘liqlik,  fanlararo  falsafiy  masalalarni
shaxsan his etmay turib, o‘quvchiga integratsion mashg‘ulotni taqdim etmaslik
to‘g‘ri bo‘ladi, zero, anglanmagan integratsiya o‘quvchi ongidagi bilish jarayonini
mavhum holatga, u orqali chalkash xulosalarga taqab qo‘yadi.
13 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy 
mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
Logotip
nuqtai nazaridan talqin etishni talab etadi. Bu o‘z navbatida hozirgi va istiqbol talablariga javob beradigan, mustaqil fikr yurituvchi va ijodiy faoliyat ko‘rsatuvchi, etuk shaxsni shakllantirishga imkon beradi. 13 Zero u tahsil oluvchilardan faqatgina tahlil qilish va sintezlash operatsiyalarini talab qilish bilan chegaralanib qolmasdan, balki mavhumlashtirish, algoritmlashtirish, turkumlash, shartli belgilar yordamida ifodalash, sabab oqibatli aloqadorlikni aniqlash, tahlil etish, sintezlash, tizimlashtirish, modellashtirish kabi yuksak darajali tafakkurlash operatsiyalarini talab etadi. Bu operatsiyalar o‘rganilayotgan ob’ektni barcha muhim jihat va xususiyatlarini ajratib olib (tabaqalashtirib), mohiyati va mazmunini anglab etish va ularni umumlashtirish orqali amalga oshiriladi. Demak, integratsiya har doim ham uning ikkinchi tomoni bo‘lgan tabaqalashtirish (differensiatsiya)ga tayangan holda rivojlanib boradi yoki aksincha. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida fikrlash qobiliyatining har xil turlarini shakllantirish integratsiyaning negizi hisoblanadi. Asosiy fanlarni o‘zlashtirish va olamdagi bor narsalar qonuniyatlarini tushunishda predmetlar ichidag va predmetlararo aloqalarini o‘rnatish ta’limni integratsiyalashga yondashuvning metodik asosidir. Shunday qilib, tarkibiga shu o‘quv predmetiga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday dars integratsiyaga asos qilib olinishi mumkin. Demak, darslarni integratsion shaklda tashkil etish nafaqat darsning maroqli va sermazmun o‘tishini, balki o‘quvchilar dunyoqarashining har tomonlama rivojlanishini kafolatlaydi. Fanlararo bog‘liqlik, fanlararo falsafiy masalalarni shaxsan his etmay turib, o‘quvchiga integratsion mashg‘ulotni taqdim etmaslik to‘g‘ri bo‘ladi, zero, anglanmagan integratsiya o‘quvchi ongidagi bilish jarayonini mavhum holatga, u orqali chalkash xulosalarga taqab qo‘yadi. 13 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
Yechish:
Sovg`a   qutisi  va  kub
Kalava  va  shar
Yo`l belgisi  va  konus
Finjon  va  silindir
G`ish  va  paralippiped
Yechish:
Ushbu  minorani  yasash  uchun  qanday  shakllar  kerak  bo`lgan?
Javob:  konus  va   kub.
Minorada  nechta  kub  bor? Qanday  kub  ko`proq?
Javob: 9 ta kub, 3 ta  yashil, 3ta  qizil,  3 ta  sariq.
Eng  balandda  qanday  shakl turibdi?
14 Bikbayеva.N.U. Yangiboyеva E.Ya. 1- sinf matеmatika darsligi. Toshkеnt. “O‘qituvchi” , 2010 yil.
Logotip
Yechish: Sovg`a qutisi va kub Kalava va shar Yo`l belgisi va konus Finjon va silindir G`ish va paralippiped Yechish: Ushbu minorani yasash uchun qanday shakllar kerak bo`lgan? Javob: konus va kub. Minorada nechta kub bor? Qanday kub ko`proq? Javob: 9 ta kub, 3 ta yashil, 3ta qizil, 3 ta sariq. Eng balandda qanday shakl turibdi? 14 Bikbayеva.N.U. Yangiboyеva E.Ya. 1- sinf matеmatika darsligi. Toshkеnt. “O‘qituvchi” , 2010 yil.
Javob: konus
Eng  pastki  qatorda  nechta  kub  bor?
Javob: 4 ta kub
Yechish:
Bu  rasmda  9  ta  kub  bor  o`quvchilar  9 ta  katakni  bo`yashadi.
15
Yechish:
o`quvchilar  bu  topshiriqda oyoqlar sonini sanash orqali aktyorlar sonini toppish 
mumkinligini  o`rganishadi.  Aktyorlar 5 ta
15 Bikbayеva.N.U. Yangiboyеva E.Ya. 1- sinf matеmatika darsligi. Toshkеnt. “O‘qituvchi” , 2010 yil.
Logotip
Javob: konus Eng pastki qatorda nechta kub bor? Javob: 4 ta kub Yechish: Bu rasmda 9 ta kub bor o`quvchilar 9 ta katakni bo`yashadi. 15 Yechish: o`quvchilar bu topshiriqda oyoqlar sonini sanash orqali aktyorlar sonini toppish mumkinligini o`rganishadi. Aktyorlar 5 ta 15 Bikbayеva.N.U. Yangiboyеva E.Ya. 1- sinf matеmatika darsligi. Toshkеnt. “O‘qituvchi” , 2010 yil.
 
2.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika darslari samaradorligini oshirishda
interfaol metodlardan foydalanish
Interfaol metodlar deganda - ta’lim oluvchini faollashtiruvchi va mustaqil
fikrlashga  undovchi,  ta’lim  jarayonining  markazida  ta’lim  oluvchi  bo‘lgan
metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo‘llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini
faol ishtirok etishga chorlaydi. Interfaol metod biror faoliyat yoki muammoni
o‘zaro muloqotda, o‘zaro bahs-munozarada fikrlash asnosida, hamjihatlik bilan hal
etishdir. Bu usulning afzalligi shundaki, butun faoliyat o‘quvchilarni mustaqil
fikrlashga  o‘rgatib,  mustaqil  hayotga  tayyorlaydi.  Interfaol  metodlar  orqali
o‘quvchilarning  tashabbuskorligi  hamda  jamoaviy  izlanuvchanligini  oshiriladi.
Interfaol metodlardan foydalanib darslarni tashkil etilsa, o‘quvchi darsga bo‘lgan
qiziqishi yanada oshadi va ta’lim sifati yaxshilanadi.
Interfaol usullar orqali o‘tilgan darslar o‘quvchini ijobiy fikrlashga, olingan
axborotlarni faollikda hal etishga, fikrini erkin bayon qilishga,  hamkorlikda ish
yuritishga,  fikrni  yozma  bayon  etishga  chorlaydi.  Interfaol  metodlar  orqali
o‘tiladigan  darslarda  an’anaviy  usullardan  voz  kechish  degani  emas,  balki
mazmunni  o‘zaro  faollikda  hal  eta  olishdir.  Interfaollik  bu  faollikdir,  ya’ni
o‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasidagi o‘zaro muloqoti asosida kechadi. Albatta, har
bir ishning maqsadi bo‘lgani kabi interfaol usullarni qo‘llashdan maqsad bo‘ladi. 
Matematika darslarida interfaol metodlar orqali tashkillashtirilsa, dars ham
qiziqarli, ham mazmunli o‘tishi mumkin. Chunki, biz bilarnizki, boshlang‘ich sinf
o‘quvchilar juda o‘yinqaro bo‘lishadi. Shuning uchun ham darslarni rangbarang
metodlarni tashkil qilish maqsadga muvofiq. Misol uchun “Ko‘paytirish jadvali”ni
tushunishida  o‘quvchi  qiynaladi.  Agar  bu  mavzularni  tushuntirishda  interfaol
metodlar orqali tushuntirilsa, o‘quvchining xotirasiga ham qolishi osonroq bo‘ladi.
Hozirgi yuksalish va yangilanish davrida yashar ekanmiz biz o‘qituvchilar interfaol
Logotip
2.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika darslari samaradorligini oshirishda interfaol metodlardan foydalanish Interfaol metodlar deganda - ta’lim oluvchini faollashtiruvchi va mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo‘llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Interfaol metod biror faoliyat yoki muammoni o‘zaro muloqotda, o‘zaro bahs-munozarada fikrlash asnosida, hamjihatlik bilan hal etishdir. Bu usulning afzalligi shundaki, butun faoliyat o‘quvchilarni mustaqil fikrlashga o‘rgatib, mustaqil hayotga tayyorlaydi. Interfaol metodlar orqali o‘quvchilarning tashabbuskorligi hamda jamoaviy izlanuvchanligini oshiriladi. Interfaol metodlardan foydalanib darslarni tashkil etilsa, o‘quvchi darsga bo‘lgan qiziqishi yanada oshadi va ta’lim sifati yaxshilanadi. Interfaol usullar orqali o‘tilgan darslar o‘quvchini ijobiy fikrlashga, olingan axborotlarni faollikda hal etishga, fikrini erkin bayon qilishga, hamkorlikda ish yuritishga, fikrni yozma bayon etishga chorlaydi. Interfaol metodlar orqali o‘tiladigan darslarda an’anaviy usullardan voz kechish degani emas, balki mazmunni o‘zaro faollikda hal eta olishdir. Interfaollik bu faollikdir, ya’ni o‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasidagi o‘zaro muloqoti asosida kechadi. Albatta, har bir ishning maqsadi bo‘lgani kabi interfaol usullarni qo‘llashdan maqsad bo‘ladi. Matematika darslarida interfaol metodlar orqali tashkillashtirilsa, dars ham qiziqarli, ham mazmunli o‘tishi mumkin. Chunki, biz bilarnizki, boshlang‘ich sinf o‘quvchilar juda o‘yinqaro bo‘lishadi. Shuning uchun ham darslarni rangbarang metodlarni tashkil qilish maqsadga muvofiq. Misol uchun “Ko‘paytirish jadvali”ni tushunishida o‘quvchi qiynaladi. Agar bu mavzularni tushuntirishda interfaol metodlar orqali tushuntirilsa, o‘quvchining xotirasiga ham qolishi osonroq bo‘ladi. Hozirgi yuksalish va yangilanish davrida yashar ekanmiz biz o‘qituvchilar interfaol
metodlar asosida dars jarayonalarini tashkil qilarniz. Oddiygina o‘qitish metodini
olsak, bu tushuncha didaktika va metodikaning asosiy tushunchalaridan biridir. 16
Didaktika va metodikaga oid hozirgi zamon ishlarining ko‘pchiligida o‘qitish
metodlari o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari usullari, bo‘lib, bu
faoliyat  yordamida  yangi  bilimlar,  malaka  va  ko‘nikmalarga  erishiladi,
o‘quvchilarning  dunyoqarashlari  shakllanadi,  ularning  qobilyatlari  rivojlanadi.
Darsda o‘quvchilar faolligini oshiruvchi vositalardan biri-interfaol metodlardir. Bu
uslublar maktab pedogikasi uchun yangilik emas. Ulardan ilgari ham foydalanib
kelingan. Qachonki, bu metodlar samarali natija bera oladi:
- Dars va mavzuning maqsadlari to‘g‘ri aniq tanlanganda;
- Mavzuga mos metodlarni tanlay olinsa;
- Bir metod butun dars davomida qamrab olmasdan, balki kichik daqiqalarni
qamrab olsa;
-  Tanlagan  metod  o‘quvchilarga  yangi  bir  axborotlarni  yetkazib  bersa,
o‘quvchi mavzuni nima haqidaligini tezgina tushuna oladi.
Matematika o‘qitish metodikasi eng avvalo kichik yoshdagi o‘quvchilarni
umumiy tizimda o‘qitish va tarbiyalash vazifasini qo‘yadi. 
Umumiy  metodika  boshlang‘ich  sinf  matematikasining  mazmunini  va
tizimliligini  aks  ettiradi,  har  bir  bo‘limni  o‘qitishning  o‘ziga  xos  xususiy
metodlarini o‘rgatadi. 
Xususiy metodika matematika o‘qitishning asoslangan metodlarini va o‘qitish
formalarini,  shuningdek  o‘quv  faoliyatini  tashkil  qilish  yo‘llarini  ko‘rsatadi.
Ma’lumki o‘qitish tarbiyalash bilan o‘zaro mustahkam bog‘liqdir. Ushbu metodika
o‘qitishni tarbiyalash bilan qo‘shib olib borish yo‘llarini o‘rgatadi.
Boshlang‘ich  matematika  o‘qitish  metodikasi  bir  necha  fanlar  bilan
chambarchas bog‘liqdir.17
1) O‘qitish asosi bo‘lgan matematika bilan;
16 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I 
Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet
17 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy 
mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
Logotip
metodlar asosida dars jarayonalarini tashkil qilarniz. Oddiygina o‘qitish metodini olsak, bu tushuncha didaktika va metodikaning asosiy tushunchalaridan biridir. 16 Didaktika va metodikaga oid hozirgi zamon ishlarining ko‘pchiligida o‘qitish metodlari o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatlari usullari, bo‘lib, bu faoliyat yordamida yangi bilimlar, malaka va ko‘nikmalarga erishiladi, o‘quvchilarning dunyoqarashlari shakllanadi, ularning qobilyatlari rivojlanadi. Darsda o‘quvchilar faolligini oshiruvchi vositalardan biri-interfaol metodlardir. Bu uslublar maktab pedogikasi uchun yangilik emas. Ulardan ilgari ham foydalanib kelingan. Qachonki, bu metodlar samarali natija bera oladi: - Dars va mavzuning maqsadlari to‘g‘ri aniq tanlanganda; - Mavzuga mos metodlarni tanlay olinsa; - Bir metod butun dars davomida qamrab olmasdan, balki kichik daqiqalarni qamrab olsa; - Tanlagan metod o‘quvchilarga yangi bir axborotlarni yetkazib bersa, o‘quvchi mavzuni nima haqidaligini tezgina tushuna oladi. Matematika o‘qitish metodikasi eng avvalo kichik yoshdagi o‘quvchilarni umumiy tizimda o‘qitish va tarbiyalash vazifasini qo‘yadi. Umumiy metodika boshlang‘ich sinf matematikasining mazmunini va tizimliligini aks ettiradi, har bir bo‘limni o‘qitishning o‘ziga xos xususiy metodlarini o‘rgatadi. Xususiy metodika matematika o‘qitishning asoslangan metodlarini va o‘qitish formalarini, shuningdek o‘quv faoliyatini tashkil qilish yo‘llarini ko‘rsatadi. Ma’lumki o‘qitish tarbiyalash bilan o‘zaro mustahkam bog‘liqdir. Ushbu metodika o‘qitishni tarbiyalash bilan qo‘shib olib borish yo‘llarini o‘rgatadi. Boshlang‘ich matematika o‘qitish metodikasi bir necha fanlar bilan chambarchas bog‘liqdir.17 1) O‘qitish asosi bo‘lgan matematika bilan; 16 Nurmanov M., Ikromov M., Boynazarov F Yangi pedagogik texnologiya asoslari T.: 2007 yil 21. Perelman Y.I Qiziqarli matematika T. Sharq.2014yil.86-bet 17 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy mashg‘ulotlar Jizzax, 2006 yil 98-bet
2) Psixologiya;
4) Boshqa o‘qitish metodikalari bilan (ona tili, mehnat ...).
Boshlang‘ich matematika o‘qitish kursi o‘quv predmetiga aylangan.
Boshlang‘ich matematika o‘qitish metodikasining o‘qitish vazifalari:
1) ta’lim-tarbiyaviy va amaliy vazifalarni amalga oshirishi,
2) nazariy bilimlar tizimini o‘rganish jarayonini yoritib berishi kerak;
3) o‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish yo‘llarini o‘rgatishi kerak;
4) ta’limni insonparvarlashtirish;
5) matematika o‘qitish jarayonida insonni mehnatni sevishga, o‘zining qadr-
qimmati, bir-biriga hurmati kabi fazilatlarini tarbiyalashni ko‘rsatib beradi;
6) o‘qitish metodikasi I-IV sinflar matematikasining davomi bo‘lgan V-VI
sinf matematikasi mazmuni bilan bog‘lab o‘qitishni ko‘rsatadi.
Boshlang‘ich  matematika  kursining  vazifasi  maktab  oldiga  qo‘yilgan
"o‘quvchilarga  fan  asoslaridan  puxta  bilim  berishda  yangi  texnologiyadan
foydalanish, ularga hozirgi zamon ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni berish, turmushga,
kasb-hunarga yo‘naltirish, kasblarni ongli tanlashga o‘rgatish" kabi vazifalarni hal
qilishda yordam berishdan iborat.
Shunday  qilib,  boshqa  har  qanday  o‘quv  predmeti  kabi  matematika
boshlang‘ich  kursi  matematika  o‘qitishning  maqsadi  quyidagi  uch  omil  bilan
belgilanadi:
1. Matematika o‘qitishning umumta’limiy maqsadi.
2. Matematika o‘qitishning tarbiyaviy maqsadi.
3. Matematika o‘qitishning amaliy maqsadi.
Matematika  o‘qitishning  umumta’limiy  maqsadi  o‘z  oldiga  quyidagi
vazifalarni qo‘yadi:
a) o‘quvchilarga ma’lum bir dastur asosida matematik bilimlar berish. Bu
bilimlar  matematika  fani  to‘g‘risida  o‘quvchilarga  yetarli  darajada  ma’lumot
berishi, ularni matematika fanining yuqori bo‘limlarini o‘rganishga tayyorlashi
kerak18.  Bundan
 
    tashqari
 
 ,  dastur asosida o‘quvchilar o‘qish jarayonida olgan
18 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet
Logotip
2) Psixologiya; 4) Boshqa o‘qitish metodikalari bilan (ona tili, mehnat ...). Boshlang‘ich matematika o‘qitish kursi o‘quv predmetiga aylangan. Boshlang‘ich matematika o‘qitish metodikasining o‘qitish vazifalari: 1) ta’lim-tarbiyaviy va amaliy vazifalarni amalga oshirishi, 2) nazariy bilimlar tizimini o‘rganish jarayonini yoritib berishi kerak; 3) o‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish yo‘llarini o‘rgatishi kerak; 4) ta’limni insonparvarlashtirish; 5) matematika o‘qitish jarayonida insonni mehnatni sevishga, o‘zining qadr- qimmati, bir-biriga hurmati kabi fazilatlarini tarbiyalashni ko‘rsatib beradi; 6) o‘qitish metodikasi I-IV sinflar matematikasining davomi bo‘lgan V-VI sinf matematikasi mazmuni bilan bog‘lab o‘qitishni ko‘rsatadi. Boshlang‘ich matematika kursining vazifasi maktab oldiga qo‘yilgan "o‘quvchilarga fan asoslaridan puxta bilim berishda yangi texnologiyadan foydalanish, ularga hozirgi zamon ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni berish, turmushga, kasb-hunarga yo‘naltirish, kasblarni ongli tanlashga o‘rgatish" kabi vazifalarni hal qilishda yordam berishdan iborat. Shunday qilib, boshqa har qanday o‘quv predmeti kabi matematika boshlang‘ich kursi matematika o‘qitishning maqsadi quyidagi uch omil bilan belgilanadi: 1. Matematika o‘qitishning umumta’limiy maqsadi. 2. Matematika o‘qitishning tarbiyaviy maqsadi. 3. Matematika o‘qitishning amaliy maqsadi. Matematika o‘qitishning umumta’limiy maqsadi o‘z oldiga quyidagi vazifalarni qo‘yadi: a) o‘quvchilarga ma’lum bir dastur asosida matematik bilimlar berish. Bu bilimlar matematika fani to‘g‘risida o‘quvchilarga yetarli darajada ma’lumot berishi, ularni matematika fanining yuqori bo‘limlarini o‘rganishga tayyorlashi kerak18. Bundan tashqari , dastur asosida o‘quvchilar o‘qish jarayonida olgan 18 Jo‘rayev R. Zunnunov A. Ta’lim jarayonida o‘quv fanlarini integratsiyalash T.: Sharq, 2005 yil 187-bet