MATN TILSHUNOSLIGI TARIXI VA TARAQQIYOTI (Matn tushunchasi va uning tilshunoslikdagi talqini, Matn nazariyasi)
Yuklangan vaqt
2024-05-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
22,7 KB
MATN TILSHUNOSLIGI TARIXI VA TARAQQIYOTI
Reja:
1. Matn tushunchasi va uning tilshunoslikdagi talqini
2. Matn nazariyasi
3. O‘rganilish tarixi.
Tayanch tushunchalar: matnshunoslik, og’zaki nutq, yozma nutq, nutq
birligi, kommunikativ birlik, pragmatika, so’zlovchi, axborot, tinglovchi.
Matn tushunchasining izohini bir qator adabiyotlarda bir-biriga yaqin
ma’noda uchratish mumkin. Masalan, “O‘zbek tilining izohli lug‘ati”da matn
tushunchasiga quyidagicha ta’rif beriladi. “Matn arabcha so‘zdan olingan bo‘lib,
yelka; nutqning yozuvdagi ifodasi, tekst degan ma’nolarni anglatadi va yozuvda
bosma holda shakllantirilgan mualliflik asari yoki hujjat deya izohlanadi”. Izohli
lug‘atdagi matn (tekst) terminida ham og‘zaki, ham yozma shakldagi nutq parchasi
matn bo‘la olishini kuzatish mumkin. Shuningdek, ensiklopedik lug‘atda matn
atamasiga teng keluvchi tekst tushunchasiga quyidgicha izohlanadi: “Tekst
(lotincha) muayyan tilning qonun-qoidalari, muayyan belgilar sistemasiga muvofiq
tuzilib, axborot beruvchi gaplar, so‘zlar (semiotikada belgilar) izchilligi.
Muallifning ilova va tushuntirishlardan holi asari.” Ensiklopedik lug‘atda matnning
shakily tuzilishi bilan birgalikda uning axborot tashsh funksiyasi ham ta’kidlab
o‘tilgan. Boshqa bir olim A.Hojiyevga ko‘ra, matn – yonma-yon harflar, yozuv
orqali aks ettirilgan nutq, umuman nutq parchasi; tekst. Ushbu ta’rifda olim ham
matn tushunchasi og‘zaki ham, yozma ham bo‘la olishini e’tirof etadi, hamda matn
atamasini tekst atamasiga tenglashtiradi. Bunda matnning ko‘proq shakliy jihatlariga
e’tibor berilgan bo‘lsa, baz’i manbalarda uning funksiyaviy tomonlari haqida so‘z
boradi. Yuqorida keltirilgan har uchchala ta’rif bilan hamohang tarzda tilshunos
olim Z.T.Tohirov ham o‘z qarashlarini bayon etgan. Uning fikricha, matn –
muallifning yozuvda aks etgan o‘z so‘zi. Yana bir tilshunos E.Qilichev o‘zinng
“Matnning lingvistik tahlili“ deb nomlanga asarida “Matn – hamma elementlari
o‘zaro zich aloqada bo‘lgan va avtor nuqtai nazaridan ma’lum bir maqsadga
yo‘naltirilgan nominativ estetik axborotni ifodalovchi murakkab tuzilma” ekanligini
ta’kidlaydi. E.Qilichevning qarashlarida yuqorida keltirilgan ensiklopedik
lug‘atdagi kabi matnning axborot tashish funksiyasi alohida e’tirof etiladi.
E.Qilichev, Z.Tohirovlarning qarashlarida shuningdek, Ensiklopedik lug‘atda
kop’roq matnning funksiyaviy tomonlariga etibor qaratilgan bo‘lsa, A.Hojiyev
hamda O‘zbek tilining izohli lug‘atida uning shakily tomoniga ko‘ra ta’riflaydi.
Matn jahon tilshunosligida ham yetarlicha o‘rganilgan.
Matn tuzilishi, funksiyasi masalasida aksar olimlarning fikri bir -birga yaqin
bo‘lsa-da, matn borasidagi ma’lum masalalarda tilshunoslarning fikri kesishgan
muammolar yo‘q emas. Ulardan eng katta tortishuvlarga sabab bo‘lgani va
hanuzgacha ma’lum bir to‘xtamga kelinmagan muammo shuki, ba’zi bir olimlar
matnni faqat yozuvdagi nutq parchasi desa, ulardan ba’zilari matn ham og‘zaki nutq
birligi, ham yozma nutq birligi degan g‘oyani ilgari suradilar.
Necha ming yillardir, odam bolasi o‘rganadi, o‘rgatadi, tajribalarini to‘playdi,
saqlaydi va boshqalarga yyetkazadi. Albatta, bu faoliyatlarning, hech bir istisnosiz,
barchasi – o‘rganish va o‘rgatish ham, tajriba-axborotlarni to‘plash va saqlash ham,
ularni boshqalardan olish va boshqalarga berish ham til vositasidagi muloqot
(og‘zaki va yozma) orqali amalga oshadi. Zotan, tilning mohiyatiga daxldor bo‘lgan
bosh vazifasining kommunikativ vazifa ekanligi bugun faqat mutaxassisgagina
emas, balki barchaga besh qo‘lday ma’lum bir haqiqat. Ammo mazkur
kommunikativ aloqaning, nutqiy muloqotning lisoniy-mantiqiy, ijtimoiy-ruhiy,
tarixiy-estetik mexanizmlari, ular bilan bog‘liq qoida-qonuniyatlar, o‘ziga xosliklar
tegishli fanlar (tilshunoslik, adabiyotshunoslik, mantiq, sotsiologiya, estetika kabi)
tomonidan to‘laligicha o‘rganib bo‘lingan emas. Bu boradagi juda ko‘plab
muammolar hamma zamonlarda olimlarning e’tiborida bo‘lib kelganligiga qaramay,
hamon bahs-u munozaralarga sabab bo‘ladi, ilgari surilgan turli fikrlar goh birovlar
tomonidan e’tirof etilsa, goh jiddiy e’tirozlarni tug‘dirib keladi. Tabiiyki, har qanday
nutqiy kommunikatsiyaning yuzaga kelishi, voqelanishida uch asosiy unsurning
ishtiroki majburiydir, ya’ni so‘zlovchi (yozuvchi) – axborot (matn) – tinglovchi
(o‘quvchi). To‘g‘ri, nutqiy kommunikatsiyada nutqiy sharoit, axborot kanali (ovoz,
yozuv, magnit yozuvi, telefon kabi), muloqot a’zolarining maqomi, yoshi va boshqa
belgilari, shuningdek, boshqa turli g‘ayrilisoniy vositalarning ham o‘rni benihoya
muhim va hal qiluvchi ahamiyatga ega. Lekin mazkur uch unsur nutqiy
kommunikatsiyaning asosiy ustunlaridir, ularning birortasisiz muloqot jarayoni
voqe bo‘lolmaydi
Rus tilshunosligida matn (“tekst”) tushunchasining rivoji o‘tgan asrning 40-
yillariga to‘g‘ri keladi. 1947- yilda A.I.Belich o‘zining tilshunoslik fanlarining
tasnifiga bag‘ishlangan maqolasida til faktlarining grammatik tavsifida ma’no
umumiyligi asosida bog‘langan va muayyan sintaktik-semantik yaxlitlik tarzida
namoyon bo‘ladigan gaplarning butun zanjiriga alohida o‘rin berilishi lozimligiga
va bu “matn” tushunchasining yuzaga kelishi uchun hal qiluvchi ahamiyatga molik
ekanligiga e’tiborni qaratgan, ana shunday gaplar zanjiridagi o‘zaro munosabat va
aloqalarni
tilshunoslikning
sintaksis
bo‘limida
o‘rganishning
maqsadga
muvofiqligini ta’kidlagan.
Gapdan katta birliklar, ya’ni “gaplarning hamkorligi” masalasi nemis tilshunosligida
ham
1949-
yilda
ko‘tarilgan.
Gaplar
o‘rtasidagi
aloqalarni
struktural
shakllantiruvchi leksik takror, artikl, olmoshlar, ellipsis, fe’l zamonlari, takror
bog‘lovchilar, so‘roq so‘zlar kabi eng muhim vositalarni tadqiq etgan ishida K.Boost
shunday yozadi: “Bir gapdan boshqasiga tortilgan iplar shu qadar ko‘p va shunady
pishiq to‘rni hosil qiladiki, gaplarning chatishishi, ularning yagona to‘r sifatida o‘rib
to‘qilganligi haqida gapirish mumkin, chunki har bir alohida gap boshqalari bilan
chambarchas bog‘langan”. O‘tgan asr 60-yillarining ikkinchi yarmidan boshlab
“matn lingvistikasi” degan yo‘nalish katta sur’at bilan rivojlanish pallasiga kirdi.
Yaxlit nutqiy butunlik sifatidagi matn va uni tashkil etuvchi unsurlar, omillar,
xususiyatlari turli nuqtayi nazarlardan tadqiq etila boshlandi. Bu soha atrofida o‘ziga
xos, aytish mumkin bo‘lsa, juda katta “shov-shuv” paydo bo‘ldi. Hatto ayrim
mutaxassislar matn lingvistikasini tilshunoslikning alohida sohasi emas, balki
umuman, tilshunoslikning poydevori, bazasi deb hisobladilar. G‘arbiy Yevropa
mamlakatlarida matn lingvistikasi bo‘yicha davriy nashrlar va ilmiy to‘plamlar
nashr etildi, maxsus ilmiy jamoalar tuzildi, Matn nazariyasi, matn lingvistikasining
umumiy shakllanishi va rivojida chex (Praga lingvistik to‘garagi vakillari), nemis,
fransuz, ingliz, Amerika, golland, polyak va boshqa tilshunoslik maktablari
vakillarining xizmatlari dunyo tilshunosligida e’tirof etilgan va doimiy ravishda
ilmiy tadqiqotlarda tilga olinadi. Rus tilshunosligida ham matn nazariyasi va
lingvistikasi
muammolari
V.V.Odinsov,
I.R.Galperin,
O.I.Moskalskaya,
L.M.Loseva,
Y.M.Lotman,
Z.Y.Turaeva,
N.D.Zarubina,
E.V.Sidorov,
O.L.Kamenskaya, A.I.Gorshkov, N.S.Valgina kabi ko‘plab tilshunoslar tomonidan
o‘rganib kelinadi.
Tilshunoslikdagi bu yo‘nalishdagi tadqiqotlarni atroflicha tahlil qilgan
O.I.Moskalskaya o‘tgan asrning 60-70-yillariga kelib matnni lingvistik o‘rganishga
bo‘lgan qiziqish benihoya ortganligini, dunyo tilshunosligida matn lingvistikasi
bo‘yicha misli ko‘rilmagan miqdorda tadqiqotlar yuzaga kelganligini va matn
lingvistikasi mustaqil tilshunoslik fani sifatida to‘la e’tirof etilganligini ta’kidlar
ekan, tadqiqotlardagi bu e’tirofga tamal bo‘lgan asosiy qoidalarni quyidagicha
guruhlarga bo‘lib umumlashtiradi: 1. Nutqning tugallangan fikr bildiradigan asosiy
birligi gap emas, balki matndir; gap-fikr esa faqat xususiy holat, matnning alohida
turidir. Matn sintaktik sathning oliy birligi hisoblanadi. 2. Konkret nutqiy asarlar –
matnlarning asosida matn tuzishning umumiy tamoyillari yotadi; bu tamoyillar nutq
sohasiga emas, balki til sistemasiga yoki til vakolatiga daxldordir. Bu jihatlar
hisobga olinsa, shulardan kelib chiqilsa, matnni faqat nutq birligi emas, balki til
birligi deb ham hisoblash kerak. 3. Boshqa til birliklari kabi matn lisoniy belgilar
sistemasining qismidir. 4. Matnni alohida sathning nutqiy va lisoniy birligi sifatida
har tomonlama o‘rganish tilshunoslik doirasidagi maxsus fan – matn lingvistikasini
yaratishni taqozo etadi. O.M.Moskalskaya mazkur qoidalar, ayniqsa, birinchi
banddagi qoidalar turli shakllarda o‘sha davrdagi tadqiqotlarda takrorlanib, “yangi
lingvistik yo‘nalishning jangovar shiori sifatida jaranglagani”ga e’tiborni qaratadi
va g‘arb olimlarining ana shunday fikrlaridan namunalar keltiradi: “Biz odatda
alohida so‘zlar bilan emas, gaplar va matnlar bilan gapiramiz” (X.Vaynrix). “Agar
biz gapirsak, faqat matnlar bilan gapiramiz” (P.Xartman). “Til faqat matnlar
shaklida va matn tuzish vazifasida kishilar o‘rtasidagi aloqa vositasidir”
(P.Xartman). “Biz tildan foydalanganimizda asosiy birlik so‘z yoki gap emas, balki
matndir” (M.A.K.Xellidey). “Bizning kunlarimizda tilning oliy va eng mustaqil
birligi gap emas, balki matn ekanligi umum e’tirofiga sazovor bo‘lib bormoqda”
(V.Dressler). Matn lingvistikasi shu tarzda shakllanib, rivojlanib bormoqda. Ammo
rus tilshunosligida matn lingvistikasi o‘zining o‘rganish doirasiga keragidan ortiq
ko‘p
masalalarni qamraganligi, boshqa
fan
sohalarining muammolariga
aralashayotganligi, gap tushunchasini go‘yoki inkor etayotganligi kabi da’volar
bilan aytilgan tanqidiy fikrlar ham yo‘q emas. Masalan, taniqli rus filologi
R.A.Budagov dunyoning bir qator mutaxassislari tomonidan matn lingvistikasi
bo‘yicha yaratilgan tadqiqotlar jamlangan to‘plamning nashr etilishi munosabati
bilan yozgan “Matn lingvistikasi” qay darajada lingvistikadir?” deb nomlangan
maqolasida matn lingvistikasi insonning matnni yaratish, tuzish, tushunish,
tarkiblash, kompozitsion yaxlitligini idrok etish kabi qobiliyatlarni o‘rganmoqchi
bo‘ladi, holbuki, bu boshqa fanlarning vazifalarini o‘z zimmasiga olish bo‘ladi
qabilida e’tiroz bildiradi. Matnning hajmini chegaralash masalasida ham bu
yo‘nalishning yo‘li to‘g‘ri emasligini aytadi. U shunday yozadi: “Matn lingvistikasi”
yaratuvchilarining ilk niyatlari juda ham ezgu edi. Ilmiy-texnik taraqqiyotga,
axborot asri talablariga javob berish. O‘zbek tilshunosligida matn lingvistikasi
bo‘yicha umumlashtiruvchi, ta’limiy xaraktyerdagi ilk ishlardan biri A.Mamajonov
tomonidan yaratilgan. Uning filolog-talabalar uchun mo‘ljallangan “Tekst
lingvistikasi” nomliana shunday ta’limiy xaraktyerdagi ishlardan bo‘lib, unda
tegishli o‘quv rejasiga muvofiq matn haqida umumiy ma’lumot, mikro va
makromatn tushunchalari, matn uzvlari orasidagi turli munosabatlar kabi mavzular
bo‘yicha ilmiy ma’lumotlar berilgan. Matn muammolari bilan jiddiy shug‘ullangan
o‘zbek tilshunoslaridan yana biri M.Hakimovdir. U asosiy maqsadi “ilmiy matn va
uning birliklari orasidagi mazmuniy munosabatni ifoda etuvchi bog‘lovchilar,
ularning o‘ziga xos xususiyatlari va vazifalarini aniqlashga yo‘naltirilgan ishlarga
hissa qo‘shish.
Turkiyshunoslikda matn masalasi birinchi o‘laroq o‘tgan asr 70-yillarining
boshida taniqli tatar tilshunosi M.Zakiyev tomonidan qo‘yilgan. Dastlab u bog‘li
nutqni mustaqil gaplar o‘rtasidagi aloqani o‘rganmasdan tadqiq etib bo‘lmasligini,
chunki bog‘li nutq hamisha turli usullar bilan o‘zaro bog‘langan gaplar zanjiridan
iborat bo‘lishini, shunga ko‘ra bog‘li nutqda gapdan yirik va murakkab bo‘lgan
“murakkab sintaktik butunlik” deb ataladigan birliklar ajratilishini (ular abzasning
qismi, abzas, yaxlit bob, ba’zan hatto yaxlit asar va sh.k.ga teng bo‘lishini)
ta’kidlaydi va yozadi: “Bog‘li nutqda murakkab sintaktik butunlikni ajratish sof
metodik maqsadni nazarda tutadi; u nutqning asosiy birligi bo‘la olmaydi va boz
ustiga gapga qarama-qarshi qo‘yilishi mumkin emas”.21 1974-yilda nashr etilgan
darsligida esa murakkab sintaktik butunliklarni “sintaktik butunliklar” (“sintaksik
bөtennәr”) deb nomlaydi va quyidagilarni yozadi: “Sintaktik butunliklar, ya’ni
mustaqil jumlalarning bog‘lanishini o‘rganish turkiy tillarda hali to‘la yo‘lga
qo‘yilgani yo‘q. Holbuki, bu masala til ilmi uchungina emas, balki adabiyot ilmi
uchun ham juda ahamiyatlidir. Chunki mustaqil jumlalarning bog‘lanishini
bilmasdan turib, matnni, asarni, uning ayrim bo‘laklarini, abzaslarini tugal uyushgan
bir butun qilib tuzish juda qiyin”. 1984-yilda bosilgan o‘quv qo‘llanmasida olim
matn lingvistikasi muammolarini atroflicha yoritgan va matnning yaxlit birlik
ekanligini e’tirof etgan. Kitobga “Matn sintaksisi” nomi bilan maxsus bo‘lim
kiritgan va unda matn turlari, matnning mazmuniy, kommunikativ, struktur,
grammatik butunligi, matn kompozitsiyasi, matn sintaksisi va lingvistik
kategoriyalar kabi masalalar bo‘yicha fikrlar bayon qilingan. Ozarbayjon
tilshunosligida matn sintaksisi va uning o‘ziga xosliklari masalasi K.M.Abdullayev
tomonidan atroflicha monografik planda tadqiq etilgan. Ozarbayjon tilidagi matn,
uning kommunikativ, struktur-semantik xususiyatlari, matn birliklari mavjud
qarashlar va original kuzatishlar asosida tahlil etilgan.
O‘zbek tilshunosligida ham matn va uning tadqiqi borasida ancha-muncha
ishlar qilingan. O‘zbek til ilmida birinchilardan bo‘lib akademik G‘.Abdurahmonov
1980-yilning
10-12-sentyabrida
Toshkentda
bo‘lib
o‘tgan
sobiq
Ittifoq
turkiyshunoslarining III konferensiyasida matn nazariyasiga bag‘ishlangan ma’ruza
qilib, muammoning mohiyati va yechimlari haqida o‘z fikrlarini bildirgan, bir qator
matn turlarini ajratib ko‘rsatgan edi. Ulkan tilshunos A.G‘ulomov matnning
mohiyati bo‘yicha o‘zining qimmatli fikrlarini bayon qilgan. U dunyo
tilshunosligida kechayotgan jarayonlardan muttasil boxabar keng qamrovli olim
sifatida “Hozirgi o‘zbek adabiy tili. Sintaksis” darsligi (M.Asqarova bilan
hamkorlikda) ni qayta ishlab, to‘ldirib, uchinchi nashrini tayyorlar ekan, matn
masalasini chetlab o‘tolmaydi, ixcham bir tarzda bo‘lsa-da, matn haqidagi
qarashlarini kitobga kiritadi. A.G‘ulomov gapdagi fikr tugalligining nisbiy
ekanligini, asarda mazmun to‘liqligi butun matndan anglashilishini ta’kidlab, uch
abzasdan tashkil topgan yaxlit matnni misol qilib keltiradi va undan kelib chiqib,
quyidagilarni yozadi: “. Fikr bayon qilish gap (sodda gap va qo‘shma gap) doirasi
bilangina chegaralanmaydi.
Matn lingvistikasining yana bir muhim tarmog‘i – badiiy matnni tadqiq qilish
yo‘nalishi ham, aytish mumkinki, o‘zbek tilshunosligida yuqori darajada taraqqiy
qilgan. 2009-yilda M.Yo‘ldoshev badiiy matnni lingvopoetik tahlil qilishga
bag‘ishlangan doktorlik dissertatsiyasini himoya qildi. Mazkur doktorlik ishida
badiiy matnda tilning estetik vazifasining namoyon bo‘lish tarzi o‘zbek
adabiyotining eng sara asarlari misolida tahlil qilingan, badiiy matnning mazmuniy
turlari hamda intertekstuallik muammosi faktik materiallar asosida tasnif va tavsif
qilingan, badiiy matnning lingvopoetik tahlil tamoyillari ishlab chiqilgan,
shuningdek, badiiy matnning shakllanish tarzi va unda ishtirok etuvchi lisoniy
omillar o‘rganilib, badiiy matnda fonografik, leksik, morfologik va sintaktik
vositalarning poetik aktuallashish mexanizmlari aniqlangan.
2010- yilda himoya qilingan S.Boymirzayevaning doktorlik ishi matn
hodisasi mazmuniy tuzilishining kognitiv mohiyatini monografik tadqiq qilishga
bag‘ishlangan. Ishda matn hodisasining kommunikativ-pragmatik xususiyatlari
tadqiq etilgan, uning mazmunini shakllantirishga xizmat qiluvchi modallik va
temporallik kategoriyalarining matn mohiyati bilan uzviy aloqadorligi ko‘rsatib
berilgan hamda matn mazmuni shakllanishining ijtimoiy hodisa ekanligi, uning
muallif va retsipient ishtirokida kechadigan lisoniy kognitiv faoliyat mahsuli
ekanligi ochib berilgan.
Keyingi yillarda, xususan, XXI asr boshlaridan matnni lingvokulturologik,
pragmatik, sotsiolingvistik, kognitiv va psixolingvistik tamoyillar asosida tadqiq
etish tendensiyasi kuchaydi. Matnga faqat semantik-sintaktik jihatdan bog‘langan
gaplar yig‘indisi sifatida emas, balki ijtimoiy qimmatga ega bo‘lgan muloqot shakli,
o‘zida muayyan til egalarining bilimlarini, lisoniy tafakkurini, milliy psixologiyasi
va mentalitetini aks ettiruvchi mental qurilma sifatida qarala boshlandi.
D.Xudoyberganovaning doktorlik dissertatsiyasi mazkur masalaga - matnning
antropotsentrik tadqiqiga bag‘ishlangan. Tadqiqotda matn yaratilishi va mazmuniy
idrokining kognitiv-semantik, psixolingvistik, lingvokulturologik jihatlarini tadqiq
etish orqali o‘zbek tilida muloqot qiluvchi til egalarining lisoniy ongi, milliy-
assotsiativ fikrlash tarzi, kognitiv va psixologik faoliyatiga doir muhim xulosalar
ishlab chiqilgan. Ko‘rinadiki, matn lingvistikasi yuzasidan turli yo‘nalish va
aspektlarda tadqiqotlar olib borilgan va olib borilmoqda.
Nazorat uchun savol va topshiriqlar
1. Qaysi vaqtdan boshlab matn lingvistikasi alohida fan sifatida
o‘rganila boshlandi?
2. Rus tilshunosligida matn tadqiqi yuzasidan qanday tadqiqotlar
yaratildi?
3. Turkologiyada matn tadqiqi bo‘yicha qanday asarlar yuzaga
kelgan?
4. O‘zbek tilshunosligida matn lingvistikasiga oid qanday asarlar
yaratilgan?
5. O‘zbek tilshunosligida ilmiy matnni o‘rgangan olim kim va u
qanday g‘oyalarni ilgari surgan?
6. O‘zbek tilshunosligida badiiy matnni o‘rgangan olim kim va u
qanday g‘oyalarni ilgari surgan?
7. O‘zbek tilshunosligida matnning kommuniktiv-pragmatik
xususiyatlarini o‘rgangan olima kim va u qanday g‘oyalarni
ilgari surgan?
8. Matnlarni psixolingvistik jihatdan o‘rgangan olima kim va u
qanday g‘oyalarni ilgari surgan?
9. O‘zbek tilida parsellyatsiya hodisasi kim tomonidan
o‘rganilgan?
10. Matnlarni antroposentrik jihatdan kim o‘rgangan va unda
qanday xulosalar bayon qilingan?