MATN TIPLARI VA TASNIFI

Yuklangan vaqt

2024-03-11

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

24,9 KB


MATN TIPLARI VA TASNIFI 
 
 
Reja: 
1.Matn va uning tipologik tasnifi. 
2.Matn turlarining o‘ziga xos xususiyatlari. 
3.Hajm belgisiga ko‘ra matn turlari. 
  
Tayanch tushunchalar: og'zaki matn, yozma matn, minimal matn, maksimal matn, 
mikromatn, makromatn turg 'un strukturali matnlar (ma’lumotnoma, dalolatnoma, 
annotatsiya, patent) va erkin strukturali matn hikoya, tasviriy, muhokama matn, ilmiy 
matn (tezis, maqola, taqrizlar), badiiy matn (nasriy va nazmiy asarlar), rasmiy matn 
(ma’lumotnoma, qaror,buyruq, tavsifnoma, tavsiyanomalar).  
Matnlar tipologiyasida axborotni uzatish kanali alohida o’rin tutadi. Ana 
shunga ko’ra matnlarning og’zaki matn va yozma matn tiplarini farqlash lozim. 
Kommunikatsiya jarayonida berilayotgan axborotning hajmi ham matnlar 
tipologiyasi uchun yana bir asos bo’ladi. 
Har qanday matnni unda ifodalangan axborotning hajm belgisiga ko’ra 
quyidagi tiplariga ajratish mumkin: 
Badiiy uslubda yozilgan matnda minimal matn deb biror mavzuni 
yoritishga bag'ishlangan qatralar, xalq donishmandligini ifodalaydigan maqol, 
matal va aforizmlar, miniatyuralar, hajviy asarlar, nomalar, she'r va she'riy 
parchalar, umuman, kichik mavzuni qamrab oluvchi bir necha gaplardan iborat 
butunlik tushuniladi. Matnning ichki tomonini mazmun yaxlitligi, tashqi 
tomonini esa turli shakldagi bog'lamalar, sintaktik vositalar birlashtirib turadi. 
Masalan: Talantsiz уozuvchi tovuqqa o’xshaydi. Yong'oqdek tuxum tug'adi-da, 
qaqog'lab olamni buzadil (O’. Hoshimov). Yoki: Sevgi nima? Insoniyat paydo bo 
’ptiki, shu savol ustida bosh qotiradi, Ammo javob topolmaydi. Agar inson sevgining 
barcha sir-asrorlarini bilganida edi, uning modeli - qolipini yaratgan bo’lardi. Sevgi 
hech qanday qolipga sig'magani uchun ham sirli va abadiydir (O’.Hoshimov). 
MATN TIPLARI VA TASNIFI Reja: 1.Matn va uning tipologik tasnifi. 2.Matn turlarining o‘ziga xos xususiyatlari. 3.Hajm belgisiga ko‘ra matn turlari. Tayanch tushunchalar: og'zaki matn, yozma matn, minimal matn, maksimal matn, mikromatn, makromatn turg 'un strukturali matnlar (ma’lumotnoma, dalolatnoma, annotatsiya, patent) va erkin strukturali matn hikoya, tasviriy, muhokama matn, ilmiy matn (tezis, maqola, taqrizlar), badiiy matn (nasriy va nazmiy asarlar), rasmiy matn (ma’lumotnoma, qaror,buyruq, tavsifnoma, tavsiyanomalar). Matnlar tipologiyasida axborotni uzatish kanali alohida o’rin tutadi. Ana shunga ko’ra matnlarning og’zaki matn va yozma matn tiplarini farqlash lozim. Kommunikatsiya jarayonida berilayotgan axborotning hajmi ham matnlar tipologiyasi uchun yana bir asos bo’ladi. Har qanday matnni unda ifodalangan axborotning hajm belgisiga ko’ra quyidagi tiplariga ajratish mumkin: Badiiy uslubda yozilgan matnda minimal matn deb biror mavzuni yoritishga bag'ishlangan qatralar, xalq donishmandligini ifodalaydigan maqol, matal va aforizmlar, miniatyuralar, hajviy asarlar, nomalar, she'r va she'riy parchalar, umuman, kichik mavzuni qamrab oluvchi bir necha gaplardan iborat butunlik tushuniladi. Matnning ichki tomonini mazmun yaxlitligi, tashqi tomonini esa turli shakldagi bog'lamalar, sintaktik vositalar birlashtirib turadi. Masalan: Talantsiz уozuvchi tovuqqa o’xshaydi. Yong'oqdek tuxum tug'adi-da, qaqog'lab olamni buzadil (O’. Hoshimov). Yoki: Sevgi nima? Insoniyat paydo bo ’ptiki, shu savol ustida bosh qotiradi, Ammo javob topolmaydi. Agar inson sevgining barcha sir-asrorlarini bilganida edi, uning modeli - qolipini yaratgan bo’lardi. Sevgi hech qanday qolipga sig'magani uchun ham sirli va abadiydir (O’.Hoshimov).  Minimal matn deb atash mumkin bo’lgan ikkita parchani keltirdik. Tarkiblanish 
jihatidan birinchisi ikkita gapdan tuzilgan. Mazmunni birlashtirishga xizmat 
qiladigan sarlavha berilmagan. Bu vazifa tovuq va u bilan bog'liq so’zlarga 
yuklatilgan (tovuq- tuxum-qaqog'lamoq). Iste'dodsiz yozuvchi birinchi gapda 
tovuqqa o’xshatilmoqda. Ikkinchi gap esa bu o’xshatishni to’laroq izohlash yoki 
sababini ko’rsatish uchun keltiriigan. Ya'ni, iste'dodsiz yozuvchi tovuqqa 
o’xshatildi, ammo tovuqning qaysi sifat va xususiyatiga? Muallif munosabati 
ikkinchi gapda tugal ifodasini topgan. Matn butunligini ta'minlashda tovuq- 
tuxum-qaqog'lamoq so’zlari mazmuniy o'q vazifasini bajarmoqda. Keyingi kichik 
hajmli matnni oladigan bo’lsak, ushbu matnning ichki mazmuni savol shaklidagi 
sarlavha orqali oshkor qilingan. Matn 4 ta gapdan tashkil topgan. Butunlikni 
ta'minlayotgan vositalar sirasiga izchil va tugal ohang, ammo bog'lovchisi, agar 
boglovchisi va matnning mazmuniy o’qini tashkil qiluvchi sevgi so’zi kiradi. 
Demak, masala savol shaklida qo’yilyapti va unga matn orqali javob berilyapti. 
Ya'ni, Sevgi nima? Sevgi - sirli va abadiy tushuncha. 
Ayrim mutaxassislar bittagina gap ham minimal matn tushunchasiga teng kelishi 
mumkin degan fikrni ilgari surishgan. Tilshunos N.Turniyozov «matn bir so’z 
bilan, bir necha so’z bilan, bir necha gap bilan, bir necha abzas bilan va bir necha 
bob bilan ifodalanishi ham mumkin» ligini aytadi. Lekin olim shuni ham 
ta'kidlaydiki, ’’matn lingvistikasi muammolarini bir so’zli, birikma yoki biror 
sodda gap bilan ifodalangan matnlar asosida o’rganish maqsadga muvofiq emas. 
Chunki bunday matnlarga tayanib til sistemasi unsurlarining nutqqa 
ko’chirilishiga oid masalalar tavsifini mukammal holatda berib bo’lmaydi. 
Tilshunos M.Hakimov ham bitta gap matn tushunchasiga teng kelishi 
mumkinligini ta'kidlaydi: «Masalan: Bahor... Bu jumlani kichik matn hisoblash 
mumkinmi? Bizningcha, to’la ma'noda kichik matn deb hisoblash mumkin. 
Chunki tugal bir ohang bilan aytilgan Bahor jumlasida "tabiatning jonlanishi», 
"hammayoqning ko’m-ko’k tusga kirishi”, “atrof-muhitning go’zal tusga burkanish 
kabi yashirin mazmun mavjuddir. Shuning uchun kichik matnda bir tugal 
mazmuniy fikr o’z ifodasini topadi. Lekin bu tipdagi ko’rinishlarni tom ma'noda 
Minimal matn deb atash mumkin bo’lgan ikkita parchani keltirdik. Tarkiblanish jihatidan birinchisi ikkita gapdan tuzilgan. Mazmunni birlashtirishga xizmat qiladigan sarlavha berilmagan. Bu vazifa tovuq va u bilan bog'liq so’zlarga yuklatilgan (tovuq- tuxum-qaqog'lamoq). Iste'dodsiz yozuvchi birinchi gapda tovuqqa o’xshatilmoqda. Ikkinchi gap esa bu o’xshatishni to’laroq izohlash yoki sababini ko’rsatish uchun keltiriigan. Ya'ni, iste'dodsiz yozuvchi tovuqqa o’xshatildi, ammo tovuqning qaysi sifat va xususiyatiga? Muallif munosabati ikkinchi gapda tugal ifodasini topgan. Matn butunligini ta'minlashda tovuq- tuxum-qaqog'lamoq so’zlari mazmuniy o'q vazifasini bajarmoqda. Keyingi kichik hajmli matnni oladigan bo’lsak, ushbu matnning ichki mazmuni savol shaklidagi sarlavha orqali oshkor qilingan. Matn 4 ta gapdan tashkil topgan. Butunlikni ta'minlayotgan vositalar sirasiga izchil va tugal ohang, ammo bog'lovchisi, agar boglovchisi va matnning mazmuniy o’qini tashkil qiluvchi sevgi so’zi kiradi. Demak, masala savol shaklida qo’yilyapti va unga matn orqali javob berilyapti. Ya'ni, Sevgi nima? Sevgi - sirli va abadiy tushuncha. Ayrim mutaxassislar bittagina gap ham minimal matn tushunchasiga teng kelishi mumkin degan fikrni ilgari surishgan. Tilshunos N.Turniyozov «matn bir so’z bilan, bir necha so’z bilan, bir necha gap bilan, bir necha abzas bilan va bir necha bob bilan ifodalanishi ham mumkin» ligini aytadi. Lekin olim shuni ham ta'kidlaydiki, ’’matn lingvistikasi muammolarini bir so’zli, birikma yoki biror sodda gap bilan ifodalangan matnlar asosida o’rganish maqsadga muvofiq emas. Chunki bunday matnlarga tayanib til sistemasi unsurlarining nutqqa ko’chirilishiga oid masalalar tavsifini mukammal holatda berib bo’lmaydi. Tilshunos M.Hakimov ham bitta gap matn tushunchasiga teng kelishi mumkinligini ta'kidlaydi: «Masalan: Bahor... Bu jumlani kichik matn hisoblash mumkinmi? Bizningcha, to’la ma'noda kichik matn deb hisoblash mumkin. Chunki tugal bir ohang bilan aytilgan Bahor jumlasida "tabiatning jonlanishi», "hammayoqning ko’m-ko’k tusga kirishi”, “atrof-muhitning go’zal tusga burkanish kabi yashirin mazmun mavjuddir. Shuning uchun kichik matnda bir tugal mazmuniy fikr o’z ifodasini topadi. Lekin bu tipdagi ko’rinishlarni tom ma'noda matn deb atash mumkin emas. Chunki matn struktural jihatdan gapdan yirik 
sintaktik butunlik. Demak, gaplardan tashkil topadi. Yashirin mazmun sifatida 
havola qilinayotgan ma’nolar so’zning ma'no strukturasi bilan bog'liq. Mazkur 
gap o’zidan keyinkeladigan izohlovchi yoki kengaytiruvchi gaplar bilan bir 
butunlik hosil qilgandagina matn deyish to’g'ri bo’ladi. Agar yashirin mazmunga 
qarab xulosa chiqaradigan bo’lsak, istalgan so’zni matn deyishimiz mumkin 
bo’ladi. Masalan, ona degan so’zni oladigan bo’lsak, bu so’zning ham 
moddiylashmagan yashirin ma'nolari mavjud va ular mazkur so’zni talaffuz 
qilishimiz bilanoq, ko’z oldimizda u yoki bu tarzda namoyon bo’ladi. 
Maksimal matn deyilganda keng ko’lamdagi voqealarni yoritish ehtiyoji 
bilan yuzaga kelgan butunlik nazarda tutiladi. Badiiy uslubda hikoya, qissa, 
roman, epopeya kabi yirik hajmli asarlar maksimal matn hisoblanadi. Bunday 
matn tarkibida epigraf, so’zboshi (muqaddima), so’ngso’z (epilog) kabi 
yordamchi qismlar ham ishtirok etishi mumkin. Ular asar mazmuni va g'oyasiga, 
shuningdek, mavzuning tanlanishi va yoritilishiga oid ayrim masalalarga 
qo’shimcha izoh, sharh bo’lib keladi. Maksimal matn tashqi jihatdan turlicha 
shakllangan bo’ladi. Masalan, Pirimqul Qodirovning “Humoyun va Akbar” 
tarixiy romanini ko’zdan kechiradigan bo’lsak, mazkur asar ikki mustaqil qismga 
ajratiladi. Har ikki qism alohida nomlanadi (Humoyun. Akbar). Qismlar 9-10 
tadan bo’limlarga bo’linadi va har bir bo’lim voqea bo’lib o’tayotgan joy hamda 
gap kim yoki nima haqida ketayotganligiga qarab nomlab boriladi (Masalan; 1. 
Agra. Hamida bonu arosatda.,. 2. Ganga. Ko’rgilik. v.h.). Romanning umumiy 
hajmi 30 bosma taboq. Shuningdek, matn lingvistikasiga oid ishlarda ma'lum bir 
matn tarkibidagi murakkab sintaktik butunlikka nisbatan mikromatn, yaxlit 
matnga nisbatan esa makromatn atamasi qo’llanadi. Lekin mikromatn va 
makromatn tushunchalari matn tiplari bo’la olmaydi. Chunki ular butun- bo’lak 
munosabatini tashkil etadi. Masalan, A.Qahhorning "Bemor" hikoyasi butun 
holicha makromatn (garchi hajman kichik - minimal matn bo’lsa ham), undagi 
murakkab sintaktik butunliklar mikromatndir. 
matn deb atash mumkin emas. Chunki matn struktural jihatdan gapdan yirik sintaktik butunlik. Demak, gaplardan tashkil topadi. Yashirin mazmun sifatida havola qilinayotgan ma’nolar so’zning ma'no strukturasi bilan bog'liq. Mazkur gap o’zidan keyinkeladigan izohlovchi yoki kengaytiruvchi gaplar bilan bir butunlik hosil qilgandagina matn deyish to’g'ri bo’ladi. Agar yashirin mazmunga qarab xulosa chiqaradigan bo’lsak, istalgan so’zni matn deyishimiz mumkin bo’ladi. Masalan, ona degan so’zni oladigan bo’lsak, bu so’zning ham moddiylashmagan yashirin ma'nolari mavjud va ular mazkur so’zni talaffuz qilishimiz bilanoq, ko’z oldimizda u yoki bu tarzda namoyon bo’ladi. Maksimal matn deyilganda keng ko’lamdagi voqealarni yoritish ehtiyoji bilan yuzaga kelgan butunlik nazarda tutiladi. Badiiy uslubda hikoya, qissa, roman, epopeya kabi yirik hajmli asarlar maksimal matn hisoblanadi. Bunday matn tarkibida epigraf, so’zboshi (muqaddima), so’ngso’z (epilog) kabi yordamchi qismlar ham ishtirok etishi mumkin. Ular asar mazmuni va g'oyasiga, shuningdek, mavzuning tanlanishi va yoritilishiga oid ayrim masalalarga qo’shimcha izoh, sharh bo’lib keladi. Maksimal matn tashqi jihatdan turlicha shakllangan bo’ladi. Masalan, Pirimqul Qodirovning “Humoyun va Akbar” tarixiy romanini ko’zdan kechiradigan bo’lsak, mazkur asar ikki mustaqil qismga ajratiladi. Har ikki qism alohida nomlanadi (Humoyun. Akbar). Qismlar 9-10 tadan bo’limlarga bo’linadi va har bir bo’lim voqea bo’lib o’tayotgan joy hamda gap kim yoki nima haqida ketayotganligiga qarab nomlab boriladi (Masalan; 1. Agra. Hamida bonu arosatda.,. 2. Ganga. Ko’rgilik. v.h.). Romanning umumiy hajmi 30 bosma taboq. Shuningdek, matn lingvistikasiga oid ishlarda ma'lum bir matn tarkibidagi murakkab sintaktik butunlikka nisbatan mikromatn, yaxlit matnga nisbatan esa makromatn atamasi qo’llanadi. Lekin mikromatn va makromatn tushunchalari matn tiplari bo’la olmaydi. Chunki ular butun- bo’lak munosabatini tashkil etadi. Masalan, A.Qahhorning "Bemor" hikoyasi butun holicha makromatn (garchi hajman kichik - minimal matn bo’lsa ham), undagi murakkab sintaktik butunliklar mikromatndir. Matnlarni tiplashtirishda ularning lisoniy strukturasi ham nazarda tutilishi 
kerak. Shunga ko’ra, tipologik jihatdan turg'un strukturali matnlar 
(ma’lumotnoma, dalolatnoma, annotatsiya, patent kabilar) va erkin strukturali 
matnlar (maqola, hikoya, she'r, roman kabilar)ni farqlash mumkin. Bunda 
berilmoqchi bo’lgan axborotning xarakteri va uni ifodalashdan ko’zlangan 
maqsad asosiy o’lchov vazifasini bajaradi. Bu nuqtai nazardan matnlarni nutqiy 
muloqotning asosiy shakllariga uyg'un ravishda hikoya, tasviriy, muhokama 
matnlariga ajratish tilshunoslikda an’anaga kirgan. Matn tiplarini belgilashda 
yana bir omil - asos nutqning funksional uslublaridir. 
Matn funksional uslubiy mohiyatiga ko’ra ilmiy matn (tezis, maqola, 
ma'ruza, taqrizlar), badiiy matn (nasriy, nazmiy asarlar), rasmiy matn 
(ma'lumotnoma, qaror, buyruq, tavsifnoma, tavsiyanomalar), ommabop matn 
(maqola, suhbat, tabrik va xitob nutqi matnlari) kabi tarmoqiarga bo’linadi. 
Matn maqsad-mohiyatida tilning ikki muhim vazifasidan qaysi birining 
kommunikativ vazifaningmi yoki estetik vazifaningmi-yetakchilik qilishiga 
asoslangan holda matnlarning ikki oppozitiv tiplarini farqlash zarur, ya’ni badiiy 
matn va nobadiiy matn. Asosiy maqsad-mohiyatida kommunikativ vazifa 
yetakchilik qilgan matnni nobadiiy matn deb, asosiy maqsad mohiyatida estetik 
vazifa yetakchilik qilgan matnni esa badiiy matn deyish ma'qul. 
Muloqot paytida, gapirayotganda yoki yozayotganda har doim yangidan 
matn yaratmaymiz. Ehtiyojimizga ko’ra turli matn tiplaridan foydalanamiz. 
Ba'zan boshimizdan o’tgan yoki o’zimiz guvoh bo’lgan voqealarni kimgadir 
aytib beramiz. Tinglovchiga notanish bo’lgan biror kishi yoki joyni batafsil 
tasvirlab berishga harakat qilamiz. Ba'zan fikrimizni turli dalillar yordamida 
isbotlashga, izohlashga ehtiyoj sezamiz. Yoxud kimgadir pand-nasihat qilamiz. 
Uni turli hayotiy voqealar vositasida tarbiyalash yoki aytilganlardan xulosa 
chiqarishini istaymiz. Muloqot maqsadimiz ba'zan qandaydir xabarni 
tinglovchiga yetkazishga qaratilgan bo’ladi. Ba'zan nimanidir so’rashga ehtiyoj 
sezamiz. Shu bilan birga biror ishni qanday bajarish kerakligi haqida tavsiyalar 
Matnlarni tiplashtirishda ularning lisoniy strukturasi ham nazarda tutilishi kerak. Shunga ko’ra, tipologik jihatdan turg'un strukturali matnlar (ma’lumotnoma, dalolatnoma, annotatsiya, patent kabilar) va erkin strukturali matnlar (maqola, hikoya, she'r, roman kabilar)ni farqlash mumkin. Bunda berilmoqchi bo’lgan axborotning xarakteri va uni ifodalashdan ko’zlangan maqsad asosiy o’lchov vazifasini bajaradi. Bu nuqtai nazardan matnlarni nutqiy muloqotning asosiy shakllariga uyg'un ravishda hikoya, tasviriy, muhokama matnlariga ajratish tilshunoslikda an’anaga kirgan. Matn tiplarini belgilashda yana bir omil - asos nutqning funksional uslublaridir. Matn funksional uslubiy mohiyatiga ko’ra ilmiy matn (tezis, maqola, ma'ruza, taqrizlar), badiiy matn (nasriy, nazmiy asarlar), rasmiy matn (ma'lumotnoma, qaror, buyruq, tavsifnoma, tavsiyanomalar), ommabop matn (maqola, suhbat, tabrik va xitob nutqi matnlari) kabi tarmoqiarga bo’linadi. Matn maqsad-mohiyatida tilning ikki muhim vazifasidan qaysi birining kommunikativ vazifaningmi yoki estetik vazifaningmi-yetakchilik qilishiga asoslangan holda matnlarning ikki oppozitiv tiplarini farqlash zarur, ya’ni badiiy matn va nobadiiy matn. Asosiy maqsad-mohiyatida kommunikativ vazifa yetakchilik qilgan matnni nobadiiy matn deb, asosiy maqsad mohiyatida estetik vazifa yetakchilik qilgan matnni esa badiiy matn deyish ma'qul. Muloqot paytida, gapirayotganda yoki yozayotganda har doim yangidan matn yaratmaymiz. Ehtiyojimizga ko’ra turli matn tiplaridan foydalanamiz. Ba'zan boshimizdan o’tgan yoki o’zimiz guvoh bo’lgan voqealarni kimgadir aytib beramiz. Tinglovchiga notanish bo’lgan biror kishi yoki joyni batafsil tasvirlab berishga harakat qilamiz. Ba'zan fikrimizni turli dalillar yordamida isbotlashga, izohlashga ehtiyoj sezamiz. Yoxud kimgadir pand-nasihat qilamiz. Uni turli hayotiy voqealar vositasida tarbiyalash yoki aytilganlardan xulosa chiqarishini istaymiz. Muloqot maqsadimiz ba'zan qandaydir xabarni tinglovchiga yetkazishga qaratilgan bo’ladi. Ba'zan nimanidir so’rashga ehtiyoj sezamiz. Shu bilan birga biror ishni qanday bajarish kerakligi haqida tavsiyalar beramiz yoki biror ishni qilmaslik haqida buyruq beramiz. Maqsadimizga 
erishish uchun turli ko’rsatma, ta'qiq va xitob jumlalaridan foydalanamiz. 
Insonlar o’rtasidagi muloqot maqsadi va mazmuni shular bilangina chegaralanib 
qolmaydi. Inson hissiyotlarini, tuyg'ularini, hayajonlarini, azob va qayg'ularini 
ifodalash, shu orqali tinglovchi yoki kitobxonni ta'sirlantirishni istaydi. Ana 
shunday hollarda ba'zan mubolag'a ba'zan o’xshatish-qiyoslash kabi tasviriy 
vositalardan foydalanamiz. Shu asosda badiiy matn ifoda mazmuniga ko’ra 
ham tiplarga ajratiladi: 
1) hikoya mazmunli matn; 
2) tasviriy matn; 
3) izoh mazmunli matn; 
4) didaktik matn; 
5) xabar-darak mazmunli matn; 
6) so’roq mazmunli matn; 
7) buyruq-istak mazmunli matn; 
8) hissiy ifoda mazmunli matn. 
Biror bir badiiy matnda sanab o’tilgan matn tiplarining hammasi yoki 
ayrimlari ishtirok etgan bo’lishi mumkin. Yoxud butun boshli asar yuqorida zikr 
etilgan matn tiplaridan faqatgina bittasi asosida shakllangan bo’lishi mumkin 
 Matnlar tipologiyasida axborotni uzatish kanali alohida o'rin tutadi. Ana shunga 
ko'ra matnlarning og'zaki matn va yozma matn tiplarini farqlash lozim. 
Kommunikatsiya jarayonida berilayotgan axborotning hajmi ham matnlar 
tipologiyasi uchun yana bir asos bo'ladi. 
Har qanday matnni unda ifodalangan axborotning hajm belgisiga ko'ra minimal 
matn va maksimal matn tiplariga ajratish mumkin. Badiiy uslubda yozilgan 
matnda minimal matn deb biror mavzuni yoritishga bag'ishlangan qatralar, xalq 
donishmandligini ifodalaydigan maqol, matal, va aforizmlar, miniatyuralar, 
hajviy asarlar, nomalar, she'r va she'riy parchalar, umuman, kichik mavzuni 
qamrab oluvchi bir necha gaplardan iborat butunlik tushuniladi. Matnning ichki 
tomonini mazmun yaxlitligi, tashqi tomonini esa turli shakldagi bog'lamalar, 
beramiz yoki biror ishni qilmaslik haqida buyruq beramiz. Maqsadimizga erishish uchun turli ko’rsatma, ta'qiq va xitob jumlalaridan foydalanamiz. Insonlar o’rtasidagi muloqot maqsadi va mazmuni shular bilangina chegaralanib qolmaydi. Inson hissiyotlarini, tuyg'ularini, hayajonlarini, azob va qayg'ularini ifodalash, shu orqali tinglovchi yoki kitobxonni ta'sirlantirishni istaydi. Ana shunday hollarda ba'zan mubolag'a ba'zan o’xshatish-qiyoslash kabi tasviriy vositalardan foydalanamiz. Shu asosda badiiy matn ifoda mazmuniga ko’ra ham tiplarga ajratiladi: 1) hikoya mazmunli matn; 2) tasviriy matn; 3) izoh mazmunli matn; 4) didaktik matn; 5) xabar-darak mazmunli matn; 6) so’roq mazmunli matn; 7) buyruq-istak mazmunli matn; 8) hissiy ifoda mazmunli matn. Biror bir badiiy matnda sanab o’tilgan matn tiplarining hammasi yoki ayrimlari ishtirok etgan bo’lishi mumkin. Yoxud butun boshli asar yuqorida zikr etilgan matn tiplaridan faqatgina bittasi asosida shakllangan bo’lishi mumkin Matnlar tipologiyasida axborotni uzatish kanali alohida o'rin tutadi. Ana shunga ko'ra matnlarning og'zaki matn va yozma matn tiplarini farqlash lozim. Kommunikatsiya jarayonida berilayotgan axborotning hajmi ham matnlar tipologiyasi uchun yana bir asos bo'ladi. Har qanday matnni unda ifodalangan axborotning hajm belgisiga ko'ra minimal matn va maksimal matn tiplariga ajratish mumkin. Badiiy uslubda yozilgan matnda minimal matn deb biror mavzuni yoritishga bag'ishlangan qatralar, xalq donishmandligini ifodalaydigan maqol, matal, va aforizmlar, miniatyuralar, hajviy asarlar, nomalar, she'r va she'riy parchalar, umuman, kichik mavzuni qamrab oluvchi bir necha gaplardan iborat butunlik tushuniladi. Matnning ichki tomonini mazmun yaxlitligi, tashqi tomonini esa turli shakldagi bog'lamalar, sintaktik vositalar birlashtirib turadi. Masalan: Talantsiz yozuvchi tovuqqa 
o'xshaydi. 
Yong'oqdek 
tuxum 
tug'adi-da, 
qaqog'lab 
olamni 
buzadi! 
(O'.Hoshimov). Yoki: Sevgi nima? Insoniyat paydo bo'ptiki, shu savol ustida 
bosh qotiradi. Ammo javob topolmaydi. Agar inson sevgining barcha sir-
asrorlarini bilganida edi, uning modeli - qolipini yaratgan bo'lardi. Sevgi hech 
qanday qolipga sig'magani uchun ham sirli va abadiydir (O'.Hoshimov).  
Minimal matn deb atash mumkin bo'lgan ikkita parchani keltirdik. 
Tarkiblanish 
jihatidan 
birinchisi 
ikkita 
gapdan 
tuzilgan. 
Mazmunni 
birlashtirishga xizmat qiladigan sarlavha berilmagan. Bu vazifa tovuq va u bilan 
bog'liq so'zlarga yuklatilgan (tovuq-tuxum-qaqog'lamoq). Iste’dodsiz yozuvchi 
birinchi gapda tovuqqa o'xshatilmoqda. Ikkinchi gap esa bu o'xshatishni to'laroq 
izohlash yoki sababini ko'rsatish uchun keltirilgan. Ya’ni, iste’dodsiz yozuvchi 
tovuqqa o'xshatildi, ammo tovuqning qaysi sifat va xususiyatiga? Muallif 
munosabati ikkinchi gapda tugal ifodasini topgan. Matn butunligini ta’minlashda 
tovuq-tuxum- qaqog'lamoq so'zlari mazmuniy o'q vazifaisini bajarmoqda. 
Keyingi kichik hajmli matnni oladigan bo'lsak, ushbu matnning ichki mazmuni 
savol shaklidagi sarlavha orqali oshlcor qilingan. Matn 4 ta gapdan tashkil 
topgan. Butunlikni ta’minlayotgan vositalar sirasiga izchil va tugal ohang, ammo 
bog'lovchisi, agar bog'lovchisi va matnning mazmuniy o'qini tashkil qiluvchi 
sevgi so'zi kiradi. Demak, masala savol shaklida qo'yilyapti va unga matn orqali 
javob berilyapti. Ya’ni, Sevgi nima? Sevgi - sirli va abadiy tushuncha. 
Ayrim mutaxassislar bittagina gap ham minimal matn tushunchasiga teng 
kelishi mumkin degan fikmi ilgari surishgan. Tilshunos N.Turniyozov “matn bir 
so'z bilan, bir necha gap bilan, bir abzas va bir necha bob bilan ifodalanishi ham 
mumkin” ligini aytadi. Lekin olim shuni ham ta’kidlaydiki, “matn lingvistikasi 
muammolarini bir so'zli, birikma yoki biror sodda gap bilan ifodalangan matnlar 
asosida o'rganish maqsadga muvofiq emas. Chunki bunday matnlarga tayanib til 
sistemasi unsurlarining nutqqa ko'chirilishiga oid masalalar tavsifmi mukammal 
holatda berib bo'lmaydi”. Tilshunos M.Hakimov ham bitta gap matn 
tushunchasiga teng kelishi mumkinligini ta’kidlaydi: “masalan: Bahor... Bu 
sintaktik vositalar birlashtirib turadi. Masalan: Talantsiz yozuvchi tovuqqa o'xshaydi. Yong'oqdek tuxum tug'adi-da, qaqog'lab olamni buzadi! (O'.Hoshimov). Yoki: Sevgi nima? Insoniyat paydo bo'ptiki, shu savol ustida bosh qotiradi. Ammo javob topolmaydi. Agar inson sevgining barcha sir- asrorlarini bilganida edi, uning modeli - qolipini yaratgan bo'lardi. Sevgi hech qanday qolipga sig'magani uchun ham sirli va abadiydir (O'.Hoshimov). Minimal matn deb atash mumkin bo'lgan ikkita parchani keltirdik. Tarkiblanish jihatidan birinchisi ikkita gapdan tuzilgan. Mazmunni birlashtirishga xizmat qiladigan sarlavha berilmagan. Bu vazifa tovuq va u bilan bog'liq so'zlarga yuklatilgan (tovuq-tuxum-qaqog'lamoq). Iste’dodsiz yozuvchi birinchi gapda tovuqqa o'xshatilmoqda. Ikkinchi gap esa bu o'xshatishni to'laroq izohlash yoki sababini ko'rsatish uchun keltirilgan. Ya’ni, iste’dodsiz yozuvchi tovuqqa o'xshatildi, ammo tovuqning qaysi sifat va xususiyatiga? Muallif munosabati ikkinchi gapda tugal ifodasini topgan. Matn butunligini ta’minlashda tovuq-tuxum- qaqog'lamoq so'zlari mazmuniy o'q vazifaisini bajarmoqda. Keyingi kichik hajmli matnni oladigan bo'lsak, ushbu matnning ichki mazmuni savol shaklidagi sarlavha orqali oshlcor qilingan. Matn 4 ta gapdan tashkil topgan. Butunlikni ta’minlayotgan vositalar sirasiga izchil va tugal ohang, ammo bog'lovchisi, agar bog'lovchisi va matnning mazmuniy o'qini tashkil qiluvchi sevgi so'zi kiradi. Demak, masala savol shaklida qo'yilyapti va unga matn orqali javob berilyapti. Ya’ni, Sevgi nima? Sevgi - sirli va abadiy tushuncha. Ayrim mutaxassislar bittagina gap ham minimal matn tushunchasiga teng kelishi mumkin degan fikmi ilgari surishgan. Tilshunos N.Turniyozov “matn bir so'z bilan, bir necha gap bilan, bir abzas va bir necha bob bilan ifodalanishi ham mumkin” ligini aytadi. Lekin olim shuni ham ta’kidlaydiki, “matn lingvistikasi muammolarini bir so'zli, birikma yoki biror sodda gap bilan ifodalangan matnlar asosida o'rganish maqsadga muvofiq emas. Chunki bunday matnlarga tayanib til sistemasi unsurlarining nutqqa ko'chirilishiga oid masalalar tavsifmi mukammal holatda berib bo'lmaydi”. Tilshunos M.Hakimov ham bitta gap matn tushunchasiga teng kelishi mumkinligini ta’kidlaydi: “masalan: Bahor... Bu jumlani kichik matn deb hisoblash mumkin. Chunki tugal bir ohang bilan 
aytilgan Bahor jumlasida “tabiatning jonlanishi”, “hammayoqning ko'm-ko'k 
tusga kirishi”, “atrof-muhitning go'zal tusga burkanishi” kabi yashirin mazmun 
mavjuddir. Shuning uchun kichik matnda bir tugal mazmuniy fikr o'z ifodasini 
jumlani kichik matn deb hisoblash mumkin. Chunki tugal bir ohang bilan aytilgan Bahor jumlasida “tabiatning jonlanishi”, “hammayoqning ko'm-ko'k tusga kirishi”, “atrof-muhitning go'zal tusga burkanishi” kabi yashirin mazmun mavjuddir. Shuning uchun kichik matnda bir tugal mazmuniy fikr o'z ifodasini topadi. Lekin bu tipdagi ko'rinishlami tom ma’noda matn deb atash mumkin 
emas. Chunki matn structural jihatdan gapdan yirik sintaktik butunlik. Demak, 
gaplardan tashkil topadi. Yashirin mazmun sifatida havola qilinayotgan ma’nolar 
so'zning ma’no strukturasi bilan bog'liq. Mazkur gap o'zidan keyin keladigan 
izohlovchi yoki kengaytiruvchi gaplar bilan bir butunlik hosil qilgandagina matn 
deyish to'g'ri bo'ladi. Agar yashirin mazmunga qarab xulosa chiqaradigan 
bo'lsak, istalgan so'zni matn deyishimiz mumkin bo'ladi. Masalan, ona degan 
so'zni oladigan bo'lsak, bu so'zning ham moddiylashmagan yashirin ma’nolari 
mavjud va ular mazkur so'zni talaffuz qilishimiz bilanoq, ko'z oldimizda u yoki 
bu tarzda namoyon bo'ladi. 
Maksimal matn deyilganda keng ko'lamdagi voqealami yoritish ehtiyoji 
bilan yuzaga kelgan butunlik nazarda tutiladi. Badiiy uslubda hikoya, qissa, 
roman, epopeya, kabi yirik hajmli asarlar maksimal matn hisoblanadi. Bunday 
matn tarkibida epigraf, so'zboshi (muqaddima), so'ngso'z (epilog) kabi 
yordamchi qismlar ham ishtirok etishi mumkin. Ular asar mazmuni va g'oyasiga, 
shuningdek, mavzuning tanlanishi va yoritilishiga oid ayrim masalalarga 
qo'shimcha izoh, sharh bo'lib keladi. Maksimal matn tashqi jihatdan turlicha 
shakllangan bo'ladi. Masalan, Pirimqul Qodirovning “Humoyun va Akbar” 
tarixiy romanini ko'zdan kechiradigan bo'lsak, mazkur asar ikki mustaqil qismga 
ajratiladi. Har ikki qism alohida nomlanadi (Humoyun. Akbar). Qismlar 9-10 
tadan bo'limlarga bo'linadi va har bir bo'lim voqea bo'lib o'tayotgan joy hamda 
gap kim yoki nima haqida ketayotganligiga qarab nomlab boriladi (Masalan: 
l.Agra. Hamida bonu arosatda... 2.ganga. Ko'rgilik. v.h.) Romanning umumiy 
hajmi 30 bosma taboq. Shuningdek, matn lingvistikasiga oid ishlarda ma’lum bir 
matn tarkibidagi murakkab sintaktik butunlikka nisbatan mikromatn, yaxlit 
matnga nisbatan esa makromatn atamasi qo'llanadi. Lekin mikromatn va 
makromatn tushunchalari matn tiplari bo'la olmaydi. Chunki ular butun-bo'lak 
munosabatini tashkil etadi. Masalan, A.Qahhorning “Bemor” hikoyasi butun 
holicha makromatn (garchi hajman kichik - minimal matn bo'lsa ham), undagi 
murakkab sintaktik butunliklar mikromatndir. 
topadi. Lekin bu tipdagi ko'rinishlami tom ma’noda matn deb atash mumkin emas. Chunki matn structural jihatdan gapdan yirik sintaktik butunlik. Demak, gaplardan tashkil topadi. Yashirin mazmun sifatida havola qilinayotgan ma’nolar so'zning ma’no strukturasi bilan bog'liq. Mazkur gap o'zidan keyin keladigan izohlovchi yoki kengaytiruvchi gaplar bilan bir butunlik hosil qilgandagina matn deyish to'g'ri bo'ladi. Agar yashirin mazmunga qarab xulosa chiqaradigan bo'lsak, istalgan so'zni matn deyishimiz mumkin bo'ladi. Masalan, ona degan so'zni oladigan bo'lsak, bu so'zning ham moddiylashmagan yashirin ma’nolari mavjud va ular mazkur so'zni talaffuz qilishimiz bilanoq, ko'z oldimizda u yoki bu tarzda namoyon bo'ladi. Maksimal matn deyilganda keng ko'lamdagi voqealami yoritish ehtiyoji bilan yuzaga kelgan butunlik nazarda tutiladi. Badiiy uslubda hikoya, qissa, roman, epopeya, kabi yirik hajmli asarlar maksimal matn hisoblanadi. Bunday matn tarkibida epigraf, so'zboshi (muqaddima), so'ngso'z (epilog) kabi yordamchi qismlar ham ishtirok etishi mumkin. Ular asar mazmuni va g'oyasiga, shuningdek, mavzuning tanlanishi va yoritilishiga oid ayrim masalalarga qo'shimcha izoh, sharh bo'lib keladi. Maksimal matn tashqi jihatdan turlicha shakllangan bo'ladi. Masalan, Pirimqul Qodirovning “Humoyun va Akbar” tarixiy romanini ko'zdan kechiradigan bo'lsak, mazkur asar ikki mustaqil qismga ajratiladi. Har ikki qism alohida nomlanadi (Humoyun. Akbar). Qismlar 9-10 tadan bo'limlarga bo'linadi va har bir bo'lim voqea bo'lib o'tayotgan joy hamda gap kim yoki nima haqida ketayotganligiga qarab nomlab boriladi (Masalan: l.Agra. Hamida bonu arosatda... 2.ganga. Ko'rgilik. v.h.) Romanning umumiy hajmi 30 bosma taboq. Shuningdek, matn lingvistikasiga oid ishlarda ma’lum bir matn tarkibidagi murakkab sintaktik butunlikka nisbatan mikromatn, yaxlit matnga nisbatan esa makromatn atamasi qo'llanadi. Lekin mikromatn va makromatn tushunchalari matn tiplari bo'la olmaydi. Chunki ular butun-bo'lak munosabatini tashkil etadi. Masalan, A.Qahhorning “Bemor” hikoyasi butun holicha makromatn (garchi hajman kichik - minimal matn bo'lsa ham), undagi murakkab sintaktik butunliklar mikromatndir.  
Matnlarni tiplashtirishda ulaming lisoniy strukturasi ham nazarda tutilishi kerak. 
Shunga ko'ra tipologik jihatdan turg'un strukturali matnlar (ma’lumotnoma, 
dalolatnoma, annotatsiya, patent kabilar) va erkin stmkturali matnlar (maqola, 
she’r, hikoya, roman kabilar)ni farqlash mumkin. 
Matnlar mazmuni va ifoda maqsadiga ko'ra ham farqli tiplarga birlashadi. 
Bunda berilmoqchi bo'lgan axborotning xarakteri va uni ifodalashdan ko'zlangan 
maqsad asosiy o'lchov vazifasini bajaradi. Bu nuqtai nazardan matnlarni nutqiy 
muloqotning asosiy shakllariga uyg'un ravishda hikoya, tasviriy, muhokama 
matnlariga ajratish tilshunoslikda an’anaga lcirgan. 
Matn tiplarini belgilashda yana bir omil - asos nutqning funksional 
uslublaridir. Matn funksional uslubiy mohiyatiga ko'ra ilmiy matn (tezis, maqola, 
ma’ruza, taqrizlar), badiiy matn (nasriy va nazmiy asarlar), rasmiy matn 
(ma’lumotnoma, qaror, buyruq, tavsifnoma, tavsiyanomalar), ommabop matn 
(maqola, suhbat, tabrik va xitob nutqi matnlari) kabi tarmoqlarga bo'linadi. 
Matn maqsad-mohiyatida tilning ikki muhim vazifasidan qaysi birining - 
kommunikativ vazifaningmi yoki estetik vazifaningmi - yetakchilik qilishiga 
asoslangan holda matnlarning ikki oppozitiv tiplarini farqlash zarur, yani badiiy 
matn va nobadiiy matn. Asosiy maqsad-mohiyatida kommunikativ vazifa 
yetakchilik qilgan matnni nobadiiy matn deb, asosiy maqsad mohiyatida estetik 
vazifa yetakchilik qilgan matnni esa badiiy matn deyish ma’qul. 
Muloqot paytida, gapirayotganda yoki yozayotganda har doim yangidan 
matn yaratmaymiz. Ehtiyojimizga ko'ra turli matn tiplaridan foydalanamiz. 
Ba’zan boshimizdan o'tgan yoki o'zimiz guvoh bo'lgan voqealami kimgadir aytib 
beramiz. Tinglovchiga notanish bo'lgan biror kishi yoki joyni batafsil tasvirlab 
berishga harakat qilamiz. Ba’zan fikrimizni turli dalillar yordamida isbotlashga, 
izohlashga ehtiyoj sezamiz. Yoxud kimgadir pand-nasihat qilamiz. Uni turli 
hayotiy voqealar vositasida tarbiyalash yoki aytilganlardan xulosa chiqarishini 
istaymiz. Muloqot maqsadimiz ba’zan qandaydir xabarni tinglovchiga 
yetkazishga 
Matnlarni tiplashtirishda ulaming lisoniy strukturasi ham nazarda tutilishi kerak. Shunga ko'ra tipologik jihatdan turg'un strukturali matnlar (ma’lumotnoma, dalolatnoma, annotatsiya, patent kabilar) va erkin stmkturali matnlar (maqola, she’r, hikoya, roman kabilar)ni farqlash mumkin. Matnlar mazmuni va ifoda maqsadiga ko'ra ham farqli tiplarga birlashadi. Bunda berilmoqchi bo'lgan axborotning xarakteri va uni ifodalashdan ko'zlangan maqsad asosiy o'lchov vazifasini bajaradi. Bu nuqtai nazardan matnlarni nutqiy muloqotning asosiy shakllariga uyg'un ravishda hikoya, tasviriy, muhokama matnlariga ajratish tilshunoslikda an’anaga lcirgan. Matn tiplarini belgilashda yana bir omil - asos nutqning funksional uslublaridir. Matn funksional uslubiy mohiyatiga ko'ra ilmiy matn (tezis, maqola, ma’ruza, taqrizlar), badiiy matn (nasriy va nazmiy asarlar), rasmiy matn (ma’lumotnoma, qaror, buyruq, tavsifnoma, tavsiyanomalar), ommabop matn (maqola, suhbat, tabrik va xitob nutqi matnlari) kabi tarmoqlarga bo'linadi. Matn maqsad-mohiyatida tilning ikki muhim vazifasidan qaysi birining - kommunikativ vazifaningmi yoki estetik vazifaningmi - yetakchilik qilishiga asoslangan holda matnlarning ikki oppozitiv tiplarini farqlash zarur, yani badiiy matn va nobadiiy matn. Asosiy maqsad-mohiyatida kommunikativ vazifa yetakchilik qilgan matnni nobadiiy matn deb, asosiy maqsad mohiyatida estetik vazifa yetakchilik qilgan matnni esa badiiy matn deyish ma’qul. Muloqot paytida, gapirayotganda yoki yozayotganda har doim yangidan matn yaratmaymiz. Ehtiyojimizga ko'ra turli matn tiplaridan foydalanamiz. Ba’zan boshimizdan o'tgan yoki o'zimiz guvoh bo'lgan voqealami kimgadir aytib beramiz. Tinglovchiga notanish bo'lgan biror kishi yoki joyni batafsil tasvirlab berishga harakat qilamiz. Ba’zan fikrimizni turli dalillar yordamida isbotlashga, izohlashga ehtiyoj sezamiz. Yoxud kimgadir pand-nasihat qilamiz. Uni turli hayotiy voqealar vositasida tarbiyalash yoki aytilganlardan xulosa chiqarishini istaymiz. Muloqot maqsadimiz ba’zan qandaydir xabarni tinglovchiga yetkazishga qaratilgan bo'ladi. Ba’zan nimanidir so'rashga ehtiyoj sezamiz. Shu bilan birga 
biror ishni qanday bajarish kerakligi haqida tavsiyalar beramiz yoki biror ishni 
qilmaslik haqida buyruq beramiz. Maqsadimizga erishish uchun turli ko'rsatma, 
taqiq va xitob jumlalaridan foydalanamiz. Insonlar o'rtasidagi muloqot maqsadi 
va mazmuni shular bilangina chegaralanib qolmaydi. Inson hissiyotlarini, 
tuyg'ularini, hayajonlarini, azob va qayg'ularini ifodalash, shu orqali tinglovchi 
yoki kitobxonni ta’sirlantirishni istaydi. Ana shunday hollarda ba’zan mubolag'a 
ba’zan o'xshatish - qiyoslash kabi tasviriy vositalardan foydalanamiz. Shu 
asosda badiiy matn ifoda mazmuniga ko'ra ham tiplarga ajratiladi: hikoya 
mazmunli matn, tasviriy matn, izoh mazmunli matn, didaktik matn, xabar-darak 
mazmunli matn, so'roq mazmunli matn, buyruq-istak mazmunli matn, hissiy 
ifoda mazmunli matn. Unutmaslik kerakki, biror bir badiiy matnda sanab 
o'tilgan matn tiplarining hammasi yoki ayrimlari ishtirok etgan bo'lishi mumkin. 
Yoxud butun boshli asar yuqorida zilcr etilgan matn tiplaridan faqatgina bittasi 
asosida shakllangan bo'lishi ham mumkin. 
qaratilgan bo'ladi. Ba’zan nimanidir so'rashga ehtiyoj sezamiz. Shu bilan birga biror ishni qanday bajarish kerakligi haqida tavsiyalar beramiz yoki biror ishni qilmaslik haqida buyruq beramiz. Maqsadimizga erishish uchun turli ko'rsatma, taqiq va xitob jumlalaridan foydalanamiz. Insonlar o'rtasidagi muloqot maqsadi va mazmuni shular bilangina chegaralanib qolmaydi. Inson hissiyotlarini, tuyg'ularini, hayajonlarini, azob va qayg'ularini ifodalash, shu orqali tinglovchi yoki kitobxonni ta’sirlantirishni istaydi. Ana shunday hollarda ba’zan mubolag'a ba’zan o'xshatish - qiyoslash kabi tasviriy vositalardan foydalanamiz. Shu asosda badiiy matn ifoda mazmuniga ko'ra ham tiplarga ajratiladi: hikoya mazmunli matn, tasviriy matn, izoh mazmunli matn, didaktik matn, xabar-darak mazmunli matn, so'roq mazmunli matn, buyruq-istak mazmunli matn, hissiy ifoda mazmunli matn. Unutmaslik kerakki, biror bir badiiy matnda sanab o'tilgan matn tiplarining hammasi yoki ayrimlari ishtirok etgan bo'lishi mumkin. Yoxud butun boshli asar yuqorida zilcr etilgan matn tiplaridan faqatgina bittasi asosida shakllangan bo'lishi ham mumkin.  
Topshiriqlar : 
1.Quyidagi matn tarkibidagi stilistik figuralarni aniqlang. 
2.Matn tarkibidagi badiiy tasviriy vositalarni aniqlang 
 
Matn 
Otamizning o‘lganiga anchagina yilo‘tib ketdi. Bu yi - o‘n yettinchi yilning 
ko‘klamida onamizdan ham ajralib, shum yetim bo‘lib qoldik. Biz to‘rt yetim- 
dan xabar olib turishga katta onam -onamning onalari Roqiyabibi kelib turib- 
dilar. Bu kishini biz erkalab ‘’qora buvi’’ deymiz. 
Oqshomlari buvim boshliq hammamiz oldi ochiq ayvonda uvundito‘da 
ko‘rpa-yostiqlarga o‘ralib, bittagina O‘ratepaning kir ip sholchasi ustida 
uxlaymiz. 
(G‘. G‘ulom.) 
 
Topshiriqlar : 
1.Matn tarkibidagi uslubiy xoslangan birliklarni aniqlang. 
2.Matn tarkibidagi supersintaktik birliklarni aniqlang. 
 
Matn 
Cho‘pon echkilarini yaylovga qo‘yib yubordi. Bir payt qarasa echkilari yovvoyi 
echhkilar bilan o‘tlashib yuribdi. Xursand bo‘ldi-yu, kech kirgach hammasini 
o‘zining g‘origa qamadi. Ertasiga havo buzuqligi tufayli echkilarni odatdagidek 
yaylovga olib chiqa olmadi. G‘ordayoq boqishga to‘g‘ri keldi. (Ezop.) 
 
Nazorat savollari: 
1.Og‘zaki va yozma matn tiplari haqida ma’lumot bering. 
2.Turg‘un strukturali matnlarga qanday matn turlari kiradi? 
3. Matn tiplarini belgilovchi omillar haqida ma’lumot baring 
4. Badiiy matn ifoda mazmuniga ko‘ra qanday turlarga bo‘linadi? 
5. Ilmiy matn tirlari haqida ma’lumot bering. 
 
Topshiriqlar : 1.Quyidagi matn tarkibidagi stilistik figuralarni aniqlang. 2.Matn tarkibidagi badiiy tasviriy vositalarni aniqlang Matn Otamizning o‘lganiga anchagina yilo‘tib ketdi. Bu yi - o‘n yettinchi yilning ko‘klamida onamizdan ham ajralib, shum yetim bo‘lib qoldik. Biz to‘rt yetim- dan xabar olib turishga katta onam -onamning onalari Roqiyabibi kelib turib- dilar. Bu kishini biz erkalab ‘’qora buvi’’ deymiz. Oqshomlari buvim boshliq hammamiz oldi ochiq ayvonda uvundito‘da ko‘rpa-yostiqlarga o‘ralib, bittagina O‘ratepaning kir ip sholchasi ustida uxlaymiz. (G‘. G‘ulom.) Topshiriqlar : 1.Matn tarkibidagi uslubiy xoslangan birliklarni aniqlang. 2.Matn tarkibidagi supersintaktik birliklarni aniqlang. Matn Cho‘pon echkilarini yaylovga qo‘yib yubordi. Bir payt qarasa echkilari yovvoyi echhkilar bilan o‘tlashib yuribdi. Xursand bo‘ldi-yu, kech kirgach hammasini o‘zining g‘origa qamadi. Ertasiga havo buzuqligi tufayli echkilarni odatdagidek yaylovga olib chiqa olmadi. G‘ordayoq boqishga to‘g‘ri keldi. (Ezop.) Nazorat savollari: 1.Og‘zaki va yozma matn tiplari haqida ma’lumot bering. 2.Turg‘un strukturali matnlarga qanday matn turlari kiradi? 3. Matn tiplarini belgilovchi omillar haqida ma’lumot baring 4. Badiiy matn ifoda mazmuniga ko‘ra qanday turlarga bo‘linadi? 5. Ilmiy matn tirlari haqida ma’lumot bering. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatli: 
 
1.Yo‘ldoshev M. Badiiy matn va uning lingvopoetik tahlili. Toshkent -2007. 
2.Yo‘ldoshev M. Badiiy matn lingvopoetikasi. Toshkent ‘’Fan’’, 2008. 
3.Мамажонов А. Текст лингвистикаси.Тошкент., 1989. 
4.Internet ma’lumotlari. wwwziyouz.kutubxonasi. 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatli: 1.Yo‘ldoshev M. Badiiy matn va uning lingvopoetik tahlili. Toshkent -2007. 2.Yo‘ldoshev M. Badiiy matn lingvopoetikasi. Toshkent ‘’Fan’’, 2008. 3.Мамажонов А. Текст лингвистикаси.Тошкент., 1989. 4.Internet ma’lumotlari. wwwziyouz.kutubxonasi.