Matn va nutq madaniyati (Slayd)

Yuklangan vaqt

2024-03-11

Yuklab olishlar soni

6

Sahifalar soni

26

Faytl hajmi

354,8 KB


Matn va nutq madaniyati
Reja:
1. Matn va matn madaniyati haqida.
2. Nutq tushunchasi haqida.
3.Matn va nutq madaniyati borasidagi qarashlar.
4. Madaniy nutq va uni shakllantiruvchi sifatlar.
5.Nutq
texnikasi–madaniy
nutqni
shakllantiruvchi asosiy omil sifatida.
Matn va nutq madaniyati Reja: 1. Matn va matn madaniyati haqida. 2. Nutq tushunchasi haqida. 3.Matn va nutq madaniyati borasidagi qarashlar. 4. Madaniy nutq va uni shakllantiruvchi sifatlar. 5.Nutq texnikasi–madaniy nutqni shakllantiruvchi asosiy omil sifatida. Matn tushunchasi
Matn tuzuvchi muayyan voqea- hodisa yoki narsa , shaxs haqida hikoya
qilish,ularni tasvirlash yoki ular haqida muhokama yuritish kabi maqsadlarni
ko`zda tutadi.
O`zaro va tarkiban bog`langan gaplar ketma-ketligidan iborat yozma yoki
og`zaki shakldagi yaxlit birlik matn sanaladi.
Matn tushunchasi Matn tuzuvchi muayyan voqea- hodisa yoki narsa , shaxs haqida hikoya qilish,ularni tasvirlash yoki ular haqida muhokama yuritish kabi maqsadlarni ko`zda tutadi. O`zaro va tarkiban bog`langan gaplar ketma-ketligidan iborat yozma yoki og`zaki shakldagi yaxlit birlik matn sanaladi. Nutq tushunchasi

Nutq –tilning fikr ifodalash va almashish
jarayonlarida amal qilishi, tilning alohida
ijtimoiy faoliyat turi sifatidagi muayyan
yashash shakli. Nutq deganda uning og`zaki
va yozma ravishda namoyon bo`lishidagi
jarayonlar , ya`ni so`zlash jarayoni va uning
natijasi (xotirada saqlangan yoki yozuvda
qayd etilgan qayd etilgan nutqiy fikrlar ) 
tushuniladi. 
Nutq tushunchasi  Nutq –tilning fikr ifodalash va almashish jarayonlarida amal qilishi, tilning alohida ijtimoiy faoliyat turi sifatidagi muayyan yashash shakli. Nutq deganda uning og`zaki va yozma ravishda namoyon bo`lishidagi jarayonlar , ya`ni so`zlash jarayoni va uning natijasi (xotirada saqlangan yoki yozuvda qayd etilgan qayd etilgan nutqiy fikrlar ) tushuniladi. “Ayni vaqtda jamiyatimizda til
madaniyatini oshirish borasida hali
ko`p ish qilishimiz lozimligini
unutmasligimiz zarur. . Ayniqsa, 
ba`zan rasmiy muloqotlarda ham 
adabiy til qoidalariga rioya
qilmaslik, faqat ma`lum bir hudud
doirasida ishlatiladigan sheva
elementkarini qo`shib gapirish
holatlari uchrab turishi bu
masalalarning hali –hanuz dolzarb
bo`lib qolayotganini ko`rsatadi”. 
I. A. Karimov
“Yuksak ma`naviyat-yengilmas
kuch” 
“Ayni vaqtda jamiyatimizda til madaniyatini oshirish borasida hali ko`p ish qilishimiz lozimligini unutmasligimiz zarur. . Ayniqsa, ba`zan rasmiy muloqotlarda ham adabiy til qoidalariga rioya qilmaslik, faqat ma`lum bir hudud doirasida ishlatiladigan sheva elementkarini qo`shib gapirish holatlari uchrab turishi bu masalalarning hali –hanuz dolzarb bo`lib qolayotganini ko`rsatadi”. I. A. Karimov “Yuksak ma`naviyat-yengilmas kuch” Nutq madaniyati haqida 
qarashlar: 
Odob juda keng va
qamrovli
tushuncha
bo‘lib, u nutqni to‘g‘ri
va
o‘rnida
qo‘llash
odobini ham o‘z ichiga
oladi.
Buyuk
bobokalonimiz
Mahmud
Koshg‘ariyning
«Devonu lug‘otit turk»
kitobida
«Odobning boshi tildir»
degan
maqol
qayd
qilingan.
Nutq madaniyati haqida qarashlar: Odob juda keng va qamrovli tushuncha bo‘lib, u nutqni to‘g‘ri va o‘rnida qo‘llash odobini ham o‘z ichiga oladi. Buyuk bobokalonimiz Mahmud Koshg‘ariyning «Devonu lug‘otit turk» kitobida «Odobning boshi tildir» degan maqol qayd qilingan.  Ulug‘ alloma
Yusuf Xos Hojibning «Qutadg‘u
bilig» asarida «til ardami» (nutq
odobi) haqida bir qancha go‘zal
hikmatlar mavjud:
1. So‘zingga ehtiyot bo‘l, boshing
ketmasin,
Tilingga ehtiyot bo‘l, tishing
sinmasin.
2. Bilib so‘zlasa, so‘z donolik
sanaladi,
Nodonning so‘zi o‘z boshini yeydi.
3. Aql ko‘rki so‘zdir va til ko‘rki –
so‘z,
Kishi ko‘rki yuzdir, bu yuz ko‘rki –
ko‘z.
 Ulug‘ alloma Yusuf Xos Hojibning «Qutadg‘u bilig» asarida «til ardami» (nutq odobi) haqida bir qancha go‘zal hikmatlar mavjud: 1. So‘zingga ehtiyot bo‘l, boshing ketmasin, Tilingga ehtiyot bo‘l, tishing sinmasin. 2. Bilib so‘zlasa, so‘z donolik sanaladi, Nodonning so‘zi o‘z boshini yeydi. 3. Aql ko‘rki so‘zdir va til ko‘rki – so‘z, Kishi ko‘rki yuzdir, bu yuz ko‘rki – ko‘z. 
So‘z mulkining sultoni
Alisher Navoiy so‘zning
muloqotdagi o‘rnini
bilishni inson axloqining
asoslaridan hisoblagan, 
aniq va lo‘nda gapirishni
fazilat deb bilgan:
Bir deganni ikki demak
xush emas,
So‘z chu takror topti, 
dilkash emas.
 So‘z mulkining sultoni Alisher Navoiy so‘zning muloqotdagi o‘rnini bilishni inson axloqining asoslaridan hisoblagan, aniq va lo‘nda gapirishni fazilat deb bilgan: Bir deganni ikki demak xush emas, So‘z chu takror topti, dilkash emas. Abdulla Avloniy 

Har bir millatning dunyoda 
borlig‘in ko‘rsatadurgan oyinayi 
hayoti til
va adabiyotidur. Milliy tilni 
yo‘qotmak millatning ruhini 
yo‘qotmakdur...
Zig‘ir yog‘i solub, moshkichiri kabi 
qilub, aralash-quralash qilmak 
tilning
ruhini buzadur. Bobolarimizga 
yetushg‘on va yaragan muqaddas 
til va adabiyot bizga hech kamlik 
qilmas...
Abdulla Avloniy  Har bir millatning dunyoda borlig‘in ko‘rsatadurgan oyinayi hayoti til va adabiyotidur. Milliy tilni yo‘qotmak millatning ruhini yo‘qotmakdur... Zig‘ir yog‘i solub, moshkichiri kabi qilub, aralash-quralash qilmak tilning ruhini buzadur. Bobolarimizga yetushg‘on va yaragan muqaddas til va adabiyot bizga hech kamlik qilmas... Har qanday nutqning asosiy maqsadi 
muayyan axborot va hissiy
holatni tinglovchi (o‘quvchi)ga 
yetkazish, shu yo‘l bilan unga ta’sir
qilishdan iborat. Ammo nutq bunday 
ta’sir quvvatiga ega bo‘lishi
uchun, albatta, madaniylik talablariga 
javob berishi zarur. Buning
uchun nutqda bir qator zaruriy sifatlar 
mavjud bo‘lishi kerak
Har qanday nutqning asosiy maqsadi muayyan axborot va hissiy holatni tinglovchi (o‘quvchi)ga yetkazish, shu yo‘l bilan unga ta’sir qilishdan iborat. Ammo nutq bunday ta’sir quvvatiga ega bo‘lishi uchun, albatta, madaniylik talablariga javob berishi zarur. Buning uchun nutqda bir qator zaruriy sifatlar mavjud bo‘lishi kerak Nutqning
madaniyligini
ta`minlaydigan
kommunikativ
sifatlar:
•Aniqlik
•Mantiqiylik
•Ifodalilik
•To`g`rilik
•Boylik
•Soflik
•Jo`yalilik
Nutqning madaniyligini ta`minlaydigan kommunikativ sifatlar: •Aniqlik •Mantiqiylik •Ifodalilik •To`g`rilik •Boylik •Soflik •Jo`yalilik Nutqning to`g`riligi
 Nutqning to‘g‘riligi nutq madaniyati haqidagi
ta’limotning markaziy masalasidir. Madaniy nutqning
boshqa barcha kommunikativ sifatlari ayni shu to‘g‘rilik
mavjud
bo‘lgandagina yuzaga kela oladi.
Zotan, to‘g‘ri bo‘lmagan nutqning
aniqligi
yoki
mantiqiyligi, ifodaliligi yoki boyligi haqida
gapirish mumkin emas. Nutqning to‘g‘riligi boshqa
barcha kommunikativ sifatlarning poydevori vazifasini
bajaradi
Nutqning to`g`riligi  Nutqning to‘g‘riligi nutq madaniyati haqidagi ta’limotning markaziy masalasidir. Madaniy nutqning boshqa barcha kommunikativ sifatlari ayni shu to‘g‘rilik mavjud bo‘lgandagina yuzaga kela oladi. Zotan, to‘g‘ri bo‘lmagan nutqning aniqligi yoki mantiqiyligi, ifodaliligi yoki boyligi haqida gapirish mumkin emas. Nutqning to‘g‘riligi boshqa barcha kommunikativ sifatlarning poydevori vazifasini bajaradi Adabiy til me`yorlarining buzilishi nutq 
madaniyatining buzilishiga olib 
keladi.Me`yorlar: 
Leksik
Talaffuz
So`z
yasalishi
Morfologik
Uslubiyat
Adabiy til me`yorlarining buzilishi nutq madaniyatining buzilishiga olib keladi.Me`yorlar: Leksik Talaffuz So`z yasalishi Morfologik Uslubiyat Nutqning aniqligi
Nutqning aniqligi so‘zning tildagi ma’nosiga 
tamomila muvofiq tarzda qo‘llanishi, so‘zning 
voqelikdagi o‘zi ifodalayotgan narsa-hodisa bilan 
qat’iy mosligi asosida yuzaga keladigan 
kommunikativ  sifatdir.
Nutqning aniqligi Nutqning aniqligi so‘zning tildagi ma’nosiga tamomila muvofiq tarzda qo‘llanishi, so‘zning voqelikdagi o‘zi ifodalayotgan narsa-hodisa bilan qat’iy mosligi asosida yuzaga keladigan kommunikativ sifatdir. So‘z ma’nosi, uning nozikliklarini yaxshi 
o‘zlashtirmasdan turib,aniq nutq tuzib bo‘lmaydi. 
Masalan, Avlodlar merosini o‘rganamiz
jumlasida ifodalanmoqchi bo‘lgan mazmun avlod 
so‘zining leksik ma’nosiga to‘g‘ri kelmaydi. Avlod so‘zi 
asli arabcha bo‘lib (uning birlik shakli valad, ya’ni «bola» 
demakdir), o‘zbek tilida «bir ota-bobodan tarqalgan 
nasl», «bir davrda tug‘ilib o‘sgan kishilar»
kabi ma’nolarga ega. Gap meros haqida ketar ekan, ajdod 
so‘zi qo‘llanishi lozim edi, chunki u ham asli arabcha 
bo‘lib, uning ma’nosi «ilgari o‘tgan nasl-nasab, ota-
bobolar» demakdir. Shunga ko‘ra, mazkur jumla Ajdodlar 
merosini o‘rganamiz shaklida tuzilishi
kerak edi. Ko‘rinadiki, avlod so‘zi tildagi leksik ma’nosiga 
muvofiq tarzda qo‘llanmaganligi uchun nutqning 
aniqligiga putur yetgan.
So‘z ma’nosi, uning nozikliklarini yaxshi o‘zlashtirmasdan turib,aniq nutq tuzib bo‘lmaydi. Masalan, Avlodlar merosini o‘rganamiz jumlasida ifodalanmoqchi bo‘lgan mazmun avlod so‘zining leksik ma’nosiga to‘g‘ri kelmaydi. Avlod so‘zi asli arabcha bo‘lib (uning birlik shakli valad, ya’ni «bola» demakdir), o‘zbek tilida «bir ota-bobodan tarqalgan nasl», «bir davrda tug‘ilib o‘sgan kishilar» kabi ma’nolarga ega. Gap meros haqida ketar ekan, ajdod so‘zi qo‘llanishi lozim edi, chunki u ham asli arabcha bo‘lib, uning ma’nosi «ilgari o‘tgan nasl-nasab, ota- bobolar» demakdir. Shunga ko‘ra, mazkur jumla Ajdodlar merosini o‘rganamiz shaklida tuzilishi kerak edi. Ko‘rinadiki, avlod so‘zi tildagi leksik ma’nosiga muvofiq tarzda qo‘llanmaganligi uchun nutqning aniqligiga putur yetgan. Nutqning mantiqiyligi
 Fikr tarkibi va qurilishining to‘g‘ri ifodalanishi nutq
mantiqiyligining asosidir. Nutqda til vositalarining
mantiq va to‘g‘ri tafakkur qonuniyatlariga mos
tarzda mazmuniy birikishi nutq mantiqiyligini yuzaga
keltiradi. Ana shunga ko‘ra mantiqiylik sifati nutqda
so‘zlar, gaplar o‘rtasidagi mazmuniy va grammatik
aloqalarning fikr mohiyati hamda uning rivojlanib
borishiga qat’iy mosligi tarzida ta’riflanadi.
Nutqning mantiqiyligi  Fikr tarkibi va qurilishining to‘g‘ri ifodalanishi nutq mantiqiyligining asosidir. Nutqda til vositalarining mantiq va to‘g‘ri tafakkur qonuniyatlariga mos tarzda mazmuniy birikishi nutq mantiqiyligini yuzaga keltiradi. Ana shunga ko‘ra mantiqiylik sifati nutqda so‘zlar, gaplar o‘rtasidagi mazmuniy va grammatik aloqalarning fikr mohiyati hamda uning rivojlanib borishiga qat’iy mosligi tarzida ta’riflanadi. Nutqning sofligi
 Nutqning sofligi nutqning adabiy til
va jamiyatdagi ma’naviy-axloq qoidalariga yot bo‘lgan unsurlardan
xoliligi bilan belgilanadi.
Kishi nutqining sofligi uning ma’naviy-ma’rifiy, lisoniy-madaniy saviyasini
namoyon etadigan ko‘rsatkichlardan biridir.
Nutqning sofligi  Nutqning sofligi nutqning adabiy til va jamiyatdagi ma’naviy-axloq qoidalariga yot bo‘lgan unsurlardan xoliligi bilan belgilanadi. Kishi nutqining sofligi uning ma’naviy-ma’rifiy, lisoniy-madaniy saviyasini namoyon etadigan ko‘rsatkichlardan biridir. Adabiy nutqning sofligiga putur 
yetkazuvchi unsurlarning asosiylari 
quyidagilardan iborat:
1) shevaga xos so‘z, ibora, grammatik
shakllar, urg‘u va talaffuz;
2) o‘rinsiz qo‘llangan chet so‘z va so‘z
birikmalari (varvarizmlar);
3) dag‘al, haqorat so‘z va iboralar 
(vulgarizmlar); 
4) «ishlamaydigan yoki parazit so‘zlar; 
5) idoraviy so‘z va iboralar (kanselyarizmlar)
Adabiy nutqning sofligiga putur yetkazuvchi unsurlarning asosiylari quyidagilardan iborat: 1) shevaga xos so‘z, ibora, grammatik shakllar, urg‘u va talaffuz; 2) o‘rinsiz qo‘llangan chet so‘z va so‘z birikmalari (varvarizmlar); 3) dag‘al, haqorat so‘z va iboralar (vulgarizmlar); 4) «ishlamaydigan yoki parazit so‘zlar; 5) idoraviy so‘z va iboralar (kanselyarizmlar) Nutq texnikasi
Talab darajasida shakllangan nutq texnikasi kishi umumiy 
nutqiy
madaniyatining eng muhim qismi hisoblanadi. Nutq 
texnikasi deganda jonli, tovushli nutq va uning barcha 
unsurlarini to‘g‘ri voqelantirish ko‘nikma va malakalarining 
jami tushuniladi.
Nutq texnikasi Talab darajasida shakllangan nutq texnikasi kishi umumiy nutqiy madaniyatining eng muhim qismi hisoblanadi. Nutq texnikasi deganda jonli, tovushli nutq va uning barcha unsurlarini to‘g‘ri voqelantirish ko‘nikma va malakalarining jami tushuniladi. Bunda ovozning sifati, nutq jarayonida to‘g‘ri nafas 
olish, tovush va tovush qo‘shilmalarini aniq talaffuz 
qilish – aniq diksiya,
nutq oqimining mazmun ifodasiga uyg‘un tarzda tez 
yoki sekinligi
kabi bir qator hodisa lar nazarda tutiladi. Nutq 
texnikasini yetarli
darajada egallashda umumiy tarzda bo‘lsa-da, 
fonetik bilimlardan
boxabarlik zarur.
Bunda ovozning sifati, nutq jarayonida to‘g‘ri nafas olish, tovush va tovush qo‘shilmalarini aniq talaffuz qilish – aniq diksiya, nutq oqimining mazmun ifodasiga uyg‘un tarzda tez yoki sekinligi kabi bir qator hodisa lar nazarda tutiladi. Nutq texnikasini yetarli darajada egallashda umumiy tarzda bo‘lsa-da, fonetik bilimlardan boxabarlik zarur. Nutqning madaniyligini ta’minlashda undagi 
ohang ham alohida   o‘rin tutadi. Nutqda 
yaxlit ohangning shakllanishida urg‘u, 
to‘xtam  (pauza), mazmuniy-hissiy 
intonatsiya kabi unsurlar ishtirok etadi.
Og‘zaki madaniy nutq tuzayotgan kishi ana 
shu unsurlarning aniq  va to‘g‘ri namoyon 
qilishi zarur.
Nutqning madaniyligini ta’minlashda undagi ohang ham alohida o‘rin tutadi. Nutqda yaxlit ohangning shakllanishida urg‘u, to‘xtam (pauza), mazmuniy-hissiy intonatsiya kabi unsurlar ishtirok etadi. Og‘zaki madaniy nutq tuzayotgan kishi ana shu unsurlarning aniq va to‘g‘ri namoyon qilishi zarur. Nutqning buzilishini misollar orqali ko`rib 
chiqamiz:
 Ferma jonkuyarlari olti oylik davlatga 
sut sotish rejalarini muddatidan oldin 
bajardilar. 
 Uning yoqimli qiliqlari , ovozi eshitilib 
ketganday bo`ldi. 
 Ko`zim o`ngidan hadsiz odamlar o`tdi.
 Erkak paypoqlar narxi ham o`ttiz foizga 
arzonlashdi.
 Endi kuy va raqslar tinglab dam oling.
Nutqning buzilishini misollar orqali ko`rib chiqamiz:  Ferma jonkuyarlari olti oylik davlatga sut sotish rejalarini muddatidan oldin bajardilar.  Uning yoqimli qiliqlari , ovozi eshitilib ketganday bo`ldi.  Ko`zim o`ngidan hadsiz odamlar o`tdi.  Erkak paypoqlar narxi ham o`ttiz foizga arzonlashdi.  Endi kuy va raqslar tinglab dam oling. Mustahkamlash uchun 
savollar:
1.Matn va nutq tushunchalari o`rtasidagi 
bog`liqlik haqida gapiring.
2. Allomalarning nutq madaniyati xuxusidagi 
qarashlari haqida gapiring
3. Madaniy nutq deganda nimani 
tushunasiz?
4. Nutqning madaniyligini ta`minlovchi 
kommunikativ sifatlar haqida gapiring.
5. Nutq texnikasi deganda nimani 
tushunasiz?
Mustahkamlash uchun savollar: 1.Matn va nutq tushunchalari o`rtasidagi bog`liqlik haqida gapiring. 2. Allomalarning nutq madaniyati xuxusidagi qarashlari haqida gapiring 3. Madaniy nutq deganda nimani tushunasiz? 4. Nutqning madaniyligini ta`minlovchi kommunikativ sifatlar haqida gapiring. 5. Nutq texnikasi deganda nimani tushunasiz? Foydalanilgan adabiyotlar
1.
I. Karimov “Yuksak ma`naviyat- yengilmas  kuch”, Toshkent, 
“Ma`naviyat” nashriyoti, 2008  yil
2.
Begmatov E,  Qo`ng`irov R  , Tojiyev  Y. “Nutq madaniyati  va 
uslubiyati asoslari” , Toshkent .1992
3.
Rustamov A. “So`z xususida so`z” Toshkent.2010
4.
Imomxo`jayev S. “Notiqlik  san`ati asoslari” . Toshkent.1982
5.
Kurbonova M, Yo`ldoshev M. “Matn tilshunosligi”Toshkent.2014
6.
Yo`ldoshev B. Matnni o`rganishning lingvostatistik metodlari. 
Samarqand. 2008
7.
Yo`ldoshev B. Badiiy matn va uning lingvopoetik tahlili asoslari 
.Toshkent. 2007
Foydalanilgan adabiyotlar 1. I. Karimov “Yuksak ma`naviyat- yengilmas kuch”, Toshkent, “Ma`naviyat” nashriyoti, 2008 yil 2. Begmatov E, Qo`ng`irov R , Tojiyev Y. “Nutq madaniyati va uslubiyati asoslari” , Toshkent .1992 3. Rustamov A. “So`z xususida so`z” Toshkent.2010 4. Imomxo`jayev S. “Notiqlik san`ati asoslari” . Toshkent.1982 5. Kurbonova M, Yo`ldoshev M. “Matn tilshunosligi”Toshkent.2014 6. Yo`ldoshev B. Matnni o`rganishning lingvostatistik metodlari. Samarqand. 2008 7. Yo`ldoshev B. Badiiy matn va uning lingvopoetik tahlili asoslari .Toshkent. 2007 E’tiboringiz uchun 
rahmat!
E’tiboringiz uchun rahmat!