1
MATN VA UNING TURLARI. MIKRO MATN VA MAKRO MATN
REJA:
1.Ilmiy va ilmiy-ommabor matnlar.
2.Ixtisoslikka oid ilmiy matnlarda sohaviy terminlar.
Tayanch so‘zlar:nutq, so‘zlashuv, uslub,adabiy, badiiy, ilmiy, til, davlat, ta’lim,
dunyo, zamon, fan, ma’rifat, ma’naviyat, matn, Ijodiy-tavsifiy matn, proza, rivoya, tavsif.
2
Mavzuning qisqacha bayoni
Matn va uning ko‘rinishlari
Ma’lum bir shaxs tomonidan ayrim voqea-hodisa, narsa-buyumning izchil tasviri
va tavsifi uchun tuzilgan gaplar sirasi matn deyiladi.
Matn ko‘rinishlari 2 xil bo‘lib, ular mikromatn va makromatndir.
Bir necha gaplarning o‘zaro grammatik va mazmuniy bog‘lanishidan tashkil topgan,
mazmuniy yaxlitlikga ega bo‘lgan qo‘shma gaplarga nisbatan yirikroq yozma va og‘zaki
nutq parchasi mikromatn deyiladi.
Bir umumiy mavzu ostida birlashgan bir necha mikromatnlardan tashkil topuvchi
yaxlit asarga makromatn deyiladi.
Matnning turlari ham 2 xil: ma’lumotnoma matni va ijodiy-tavsifiy matn.
Ma’lumotnoma matnida bo‘lib o‘tgan voqea-hodisa yoki mavjud holat haqida oddiy
axborot beriladi.
Ijodiy-tavsifiy matn so‘zlovchi yoki yozuvchi tomonidan ijodiy ravishda bayon
etilgan voqea-hodisa, narsa yoki shaxsning tasviri yoki xabar, ma’lumotning ijodiy-
tavsifiy bayonidir. Ilmiy, publitistik va badiiy uslublar, shuningdek, insho ham ijodiy-
tavsifiy matnning ko‘rinishlaridir.
Dialogik matnning ma’no munosabatiga ko‘ra turlari.
Dialog ( yun. dialogos – gaplashish, suhbat) -
1) ikki yoki undan ortiq kishining nutqiy muloqoti, suhbat;
2) adabiy – badiiy matn komponenti, asardagi personajlarning nutqiy muloqoti
berilgan o‘rinlar. Hozirgi zamon prozasi rivoya, tavsif va dialogdan tarkib topadi;
zamonaviy epik asarlarda dialog salmog‘ining ortishi kuzatiladiki, bunga turlararo
sintezlashuv, badiiy adabiyotning boshqa san’atlar bilan o‘zaro aloqasi natijasi sifatida
qarash mumkin;
3) falsafiy – publisistik mazmun yo‘nalishidagi janr, unda qo‘yilgan masala bir
necha kishining suhbati shaklida muhokama etiladi. Dialog janriga antik davrning
Suqrot, Aflotun singari mutafakkirlari asos solganlar. Keyinchalik o‘rta asrlar,
Uyg‘onish davri va Yevropa ma’rifatchilik adabiyotida ham dialog janri ancha faol
3
bo‘lgan .O‘zbek adabiyotida dialog- ning ildizlari munozara janriga borib taqaladi.
XX asr boshlari o‘zbek adabiyotida dialog janri, unga xos unsurlardan ma’rifatchilik
g‘oyalarini ommalashtirishda samarali foydalanildi. Jumladan, Fitratning “Munozara”,
“Bedil” asarlarini dialog janri namunasi sanash mumkin.
Monologik matn. Monologik matnda mazmun izchilligi va ohang.
Monolog ( yunon. monos – yakka, logos – so‘z ) - yakka shaxsning ayni paytda
javob berilishini talab qilmaydigan, o‘zgalar replikalari bilan bo‘linmagan nutqi.
Monolog og‘zaki shaklda ( turli yig‘inlardagi nutq, ma’ruza, hisobotlar) ham, yozma
shaklda ( publisistika, memuarlar va h. ) ham keng qo‘llanadi. Badiiy adabiyotda
monologlardan turli maqsadlarda foydalaniladi. Ayniqsa, dramatik asarlarda
monologlarning badiiy – estetik vazifalar doirasi ancha keng. Jumladan,
Monolog – dramatik personajning ruhiy holati, uning ongiyu qalbida kechayotgan
jarayonlarni tasvirlashning asosiy shakli. Ayni chog‘da, shartli ravishda tasvirlanuvchi
bunday ruhiy jarayonlar voqealarga g‘oyaviy – hissiy munosabatni ifodalash, ayrim
muhim tafsilotlarni berish, syujet rivojini asoslash kabi qator muhim funksiyalarni
ham bajaradi. Monolog lirikaning ustuvor nutq shakli, lirik qahramon kechinmalari,
asosan, uning monologi orqali ifodalanadi. Bu narsa ijroviy lirika namunalarida,
ayniqsa, yaqqol ko‘zga tashlanadi, shuning uchun amaliyotda bunday she’rlar
monolog deb ham yuritiladi ( A. Oripov. “ Hamza”; X. Davron. “Abulhay so‘zi” ) .
Sifat jihatidan monologning turli ko‘rinishlari mavjud ( q. badiiy nutq, ichki monolog).
Ma’lutn bir shaxs tomonidan ayrim voqea-hodisa, narsa- buyumning izchil tasviri va tavsifi
uchun tuzilgan gaplar sirasi matn deyiiadi. Matnda ifodalangan axborotning hajm belgisiga ko‘ra 2
xil bo‘lib, ular: mikromatn va makromatndir.
Bir necha gapiarning o‘zaro grammatik va mazmuniy bog‘lanishidan tashkil topgan,
mazmuniy yaxlitlikka ega bo‘lgan qo‘shma gaplarga nisbatan yirikroq yozrna va og'zaki nutq
parchasi mikromatn deyiiadi.
Bir umumiy mavzu ostida birlashgan bir necha mikromatnlardan tashkil topuvchi yaxlit
asarga makromatn deyiiadi. Matn mazmun ji- hatidan 2 turga boTinadi: ma’lumotnoma matni va
ijodiy-tavsifiy matn.
Ma’lumotnoma matnida bo’lib o‘tgan voqea-hodisa yoki tnavjud holat haqida oddiy axborot
beriladi.
4
Ijodiy-tavsifiy matn so‘zlevchi yoki yozuvchi tomonidan ijodiy ravishda bayon etilgan voqea-
hodisa, narsa yoki shaxsning tasviri yoki xaoar, ma’lumotning ijodiy-tavsifiy bayonidir. Ilmiy,
publitsistik va ba- diiy uslublar, shuningdek, insho ham ijodiy-tavsifiy matnning ko‘rinishlaridir.4
5
Monologik main Monologik matnda mazmun izchilligi va ohang.Mono'ogik matn haqida
gapirilganda, monolog va monologik matnni farqlay bilish lozim. Monolog (yunon. monos - yakka,
logos — so‘z) — yakka shaxsning ayni paytda javob berilishini talab qilmaydigan, o‘zgalar
replikalari bilan boMinmagan nutqi. Monolog og‘zaki shaklda (turli yig‘inlardagi nutq, ma’ruza,
hisobotlar) ham, yozma shaklda (publisistika, mernuarlar va h.) ham keng qoMlanadi. Badiiy
adabiyotdamonologlaidan turliinaqsadlarda foydalaniladi. Ayniqsa, dramatik asarlarda
monologlaming badiiy - estetik vazifaiar doirasi ancha keng. Monolog - dramatik per- sonajning
ruhiy holati, uning ongi-yu qalbida kechayotgan jarayonlami tasvirlashning asosiy shakli. Ayni
chog‘da, shartli ravishda tasvirlan- uvchi bunday ruhiy jarayonlar voqealarga g‘oyaviy - hissiy
munosabatni ifodalash, ayrim muhim tafsilotlarni berish, syujet rivojini asoslash kabi qator muhim
funksiyalami ham bajaradi. Monolog lirikaning ustuvor nutq shakli, lirik qahramon kechinmalari,
asosan, uning monologi orqali ifodalanadi. Bu narsa ijroviy lirika namunalarida, ayniqsa, yaqqol
ko‘zga tashlanadi, shuning uchun amaliyotda bunday she’rlar monolog deb ham yuritiladi (
Matn turlari
Turlari
Tuzilishi
QoTlanilishi
Dialogli
Matn
Dialogli
matn
ikki
va
undan ortiq suhbatdoshning
turli mazmundagi fikr-axborot
almashinuvini
ifodalaydi.
Bunday
matnda
so‘roq
olmoshla- ri, yuklama, undov va
kirish so‘zlar; sodda, toMiqsiz
va so‘z-gaplar keng qo'llaniladi
Bunday matnlar so‘zlashuv va
badiiy uslubga xos bo‘lib, savol-
javob, taklif, xabar-ma’lumot, da
vat,
il-
timos
kabi
muloqot
mazmunini ifodalashga xizmat qiladi
Tavsifiy
onologli) matn
Tavsifiy matnda so'zlovchi yoki
yozuvchi
tomonidan
ifodalangan
voqea-hodisa,
narsa-shaxs tasviri, tavsifi yoki
xabar, malumot bayoni beriladi
Matnda
belgi-xusisiyat
ifodalovchi so'zlar, atama va
modal
so‘zlar,
fe’lning
xoslangan shakllari, uyushiq
hamda ajratilgan gapbolaklari
faol ishlatiladi
Tavsifiy matnlar ilmiy, pub-
litsistik, badiiy, rasmiy- idoraviy
uslubda qo‘llaniladi. Ma’lum voqea-
hodisa, narsa-shaxslarga oid fikr-
mulohaza bildirish, ulami dalillar
bilan tavsiflash, izohlash, asoslashga
xizmat qiladi
6
A.Oripov “ Hamza”, X.Davron “Abulhay so‘zi”). Sifat jihatidan monologning turli ko‘rinishlari
mavjud (badiiy nutq, ich- ki monolog).
Tavs’fiy (monologik ) matn so‘zlovchi yoki yozuvchi tomonidan bayon etilgan voqea - hodisa,
narsa yoki shaxs tasviri, tavsifi yohud xabar, ma’lumot bayonidir. Maqola, insho ham tavsifiy
matnning bir turi hisoblanadi. Ma’lum voqea - hodisalarga. narsa va shaxsga oid filer - mulohazaga
bildirish, ulami badiiy vositalar yoki dalillar bilan ta’riflash, izohlash, isbotlash tavsifiy matnga xos
xususiyatlaridandir. Shuning uchun bunday matnda belgi-xususiyatni ifodalovchi so‘z!ar, modal
so‘zlar, fe’lning funksional shakllari, ravishlar faol qo‘llaniladi. Tavsifiy matn yaratishda uyushiq
boTaklar, ajratilgan gap boTaklari, atov gaplar, qo‘shma gap ko‘rinishlaridan keng foydalaniladi.
Tavsifiy matn ilmiy, publitsistik, rasmiy-idoraviy, shuningdek, bad'iy uslubga xosdir.
Qo‘shma gaplar sinonimiyasidan badiiy tasvirda portret, tabiat manzarasini chizishda,
shuningdek, inson ruhiy holati va his-tuyg‘ularini ifodalashda ko‘proq foydalaniladi.
Matn tahlili va tahriri
Badiiy tahlil - matn tahlilining murakkab turlaridan bo‘lib, unda xilma-xil
vazifalar bajariladi. Chunki bu tahlildan kuzatiladigan maqsad asarning
xususiyatlarini o‘rganishdir.
Badiiy matnda kishilarning munosabatlar doirasida bir-biri bilan bog‘langan
kishilar hayotining ma’lum davridagi voqealari tasvirlanadi. Bu voqealarda
davrning siyosiy ijtimoiy, madaniy va ahloqiy hayoti o‘z aksini topadi.
Matnning adabiy tahlilida quyidagi maslalarga alohida e’tibor berilishi lozim:
1.Badiiy matn tahlilida tasvirlangan voqelik va shu voqelikka yozuvchining
munosabati aniqlanadi. Masalan: Alisher Navoiyning "Farhod va Shirin" dostonida
olijanob fazilatlarini ulug‘lash, adolat va xalqparvarlik, do‘stlik va qahramonlik,
muhabbat erkinligi va unga sadoqati asarni g‘oyaviy mazmunini tashkil qiladi.
Asarda Xisrav, Yosumon kabi yovuz kuchlar bilan Farhod, Shirin, Mehnbonular
o‘rtasidagi kurash ko‘rsatiladi. Shoir Farhod, Mehnbonu, Shirinlarning barcha
harakatlariga xayrixohlik bildiradi. Shohni adolatli bo‘lishiga undash g‘oyasini
ilgari suradi.
2. Tahlilda asarning mazmuniga ham shakliga ham e’tibor berish va
mazmunning yetakchi rolini ta’kidlab o‘tish zarur.
7
3. Asar tahlilida obrazlar asarning umumiy mazmuni bilan bog‘liq holda
o‘rganiladi.
4.Asar syujeti va kompozisiyasini o‘rganish ham adabiiy tahlilning asosiy
vazifasidir. Badiiy asardagi mavzu, obraz, til, kompozisiya, muayyan g‘oyani
ifodalaydi. Mavzu va g‘oyaning aktualligi va xalqchiligi, mazmun va shaklning
o‘zaro mosligi, obrazning tipikligi va xaqqoniyligi syujet va kompozisiyaning
pishiqligi, badiiy tilning tasviriyligi va ekspressivligi adabiy tahlil jarayonida
aniqlanadi.
Matn tahlilida tahlilning yuqoridagi u yoki bu turidan foydalaniladi. Matnni
sharhlash so‘z va so‘z shakllari badiiy tasvir vositlarining asar g‘oyaviy va estetik
mazmunini oshirishdagi roli izohlanadi. Matnni sharxlashda lingvistik aspekt
asosiy o‘rinni egallaydi. U traditsion adabiiy tahlilda ham yetakchi sanaladi, chunki
u matnning estetik strukturasi va badiiy tasvir vositlarini o‘rganishga
ko‘maklashadi.
Badiiy matn murakkab va ko‘p qatlamdir. Uni tahlil qilishdan maqsad-
ijodkor o‘ylagan ma’no va ichki kechinmalarni maksimum holda payqab olishdir.
Ijodkorni o‘ylagan narsasi faqat badiiy asar orqali namoyon bo‘ladi.
Matn mazmunining qisqacha bayoni (rezyume)
Rezyume fransuzcha “résumé” so'zidan kelib chiqqan va sodda qilib aytganda
qisqacha izoh ma’nosini bildiradi. Rezyume ishga topshirayotgan inson to'g'risida
ma’lumotni taqdim etadi, ya’ni uning ismi, ma’lumot darajasi, ish tajribasi,
qizishlari va hokazo.
Rezyume hozirgi kunda ish qidirishda eng muhim hujjat hisoblanadi.O'zbek
tilida bunday hujjat “tarjimai hol” va “shaxsiy ma’lumotnoma” deb ham atalishi
mumkin, lekin rezyumening shakli bu hujjatlardan biroz farqlidir. Rezyume asosan
ish izlovchilar tomonidan ishga topshirayotganda yuboriladigan hujjat hisoblanadi,
lekin u boshqa maqsadlarda ham ishlatilishi mumkin. Masalan, tashkilot direktori
yoki loyiha menejerining rezyumesi grant taklifi bilan birgalikda donor tashkilotga
topshiriladi.
Rezyumening asosiy qismlari quyidagilardan iborat:
8
1. Shaxsiy ma’lumot
a. Ism-sharif (talab qilinadi)
b. Murojaat manzillari: telefon, email, yashash joyi (talab qilinadi)
c. Jins (majburiy emas)
d. Millat (majburiy emas)
e. Tug'ilgan sana (majburiy emas)
2. Qisqacha mazmun va/yoki professional maqsad (ixtiyoriy)
a. Bir yoki ikki gap bilan qisqacha eng muhim jihatlarini sanab o'tish.
“Ўзбек тилининг изоҳли луғути”да “матн” атамаси қуйидагича
изоҳланади:
Матн атамаси (арабча) елка, нутқнинг ёзувдаги ифодаси – (текст);
Ёзувда ёки босма ҳолда шакллантирилган муаллифлик асари ёки
ҳужжат.
“Матн” сўзи (атамаси) тилшуносликда жуда кенг маънода қўлланади.
Шунинг учун “матн” тушунчаси аниқлашда унга хос ҳамма белги-
хусусиятларини ҳисобга олиш лозим бўлади:
1. Матн – бу, энг аввало, нутқ шакли. У оғзаки ёзма ҳолда ифода
этилиши мумкин.
2. Матн – нарса, воқеа, ҳодисалар ҳақидаги маълумот, хабарлар
йиғиндиси.
3. Матн – мазмуний ва шаклий тугалликка эга бўлган йирик синтактик
қурилма.
4. Матн – бирор муаллифнинг нутқи.
5. Матн - нутк муаллифининг воқеликка бўлган турли муносабати.
6. Матн - таҳлил килиш учун тавсия этилган қулёзма, нашр қилинган
асар ёки уларнинг фрагментлари.
7. Матн - мазмунан кетма-кетлик характерига эга бўлган бир неча
нисбий мустақил содда ёки қўшма гаплар йигиндиси
Кўринадики, матн тушунчаси жуда кенг маънони қамраб олади.
Тилшуносликда “матн” атамаси, асосан, бир- биридан фарқланувчи икки
9
синтактик бирликни ифодалаш учун хизмат килади: бир маънода “матн”
атамаси остида икки ёки бир неча нисбий мустақил гаплардан ташкил
топган, тугалланган фикр англатувчи нутқ кўриниши тушунилса, иккинчи
бир маънода бутун поэтик ёки прозаик асар, газета ёки журнал мақоласи,
илмий доклад, реферат ёки монография каби ёзма нутқкўринишлари, баъзан
бир бутун асарнинг боблари, бўлимлари, қисмлари ва уларни ташкил этувчи
абзацлар маъноси англашилади. Демак, матн - лингвистикасининг, кўпинча,
фарқланмаган ҳолда “матн” деб номланувчи икки объектини фарқлаш керак
бўлади:
1. “Матн” кенг маънода бир бутун асар-макроматн деган сўз.
2. Матн-тор маънода суперсинтактик бутунлик. (сверх- фразовое
единство)-микроматн демакдир.
Матннинг бу икки кўриниши баъзан ҳажм жиҳатидан тенг келиб
қолиши хам мумкин. Масалан, кичик ҳажмдаги қисқа ҳқкоя ёки шеър,
газета мақолалари (об-ҳаво маълумоти, эълон каби) битта микроматн -
суперсинтактик бутунликдан иборат бўлиши мумкин. Матн бўлиши учун
компонентлар орасида семантик ва грамматик боғланиш бўлиши шарт.
Матн таркибига кирувчи нисбий мустақил гаплар компонентлар
мазмунан умумий бир мавзуни ифодалаш учун хизмат килади. Шу мавзу
матн компонетлари ёрдамида ҳар томонлама ёритилади. Ана шу умумий
мавзу матннинг мазмуний ядроси ҳисобланади. Бир мазмуний ядронинг яна
бошка бир мазмуний ядро билан боғланиши - алоқага кириши билан
макроматнлар ҳосил қилинади. Натижада асарнинг бир қисми ёки тўда бир
асар яратилади. Бу асар - макроматн бир неча мазмуний ядролар, уларни
реаллаштирувчи йирик синтактик бутунликлар, абзацлардан ташкил топади.
Инсон алоҳида олинган сўзлар билан эмас, гаплар ва матн ёрдами- да
фикр алмашади. Шунинг учун ҳам коммуникатив вазифа бажариш даражаси
жиҳатдан
матн
биринчи
ўринда
туради.
Матн
тил
бирликлари
йигиндисининг ҳаракатдаги кўринишидир.
10
Матннинг энг кичик бирлиги гапдир. Матн назарияси гапнинг актуал
бўлиниши муаммоси билан чамбарчас боғлиқдир. Матнда хам гапга хос
актуал бўлиниш кўза тутилади. Матн темаси - нутқ предмети, матн ремаси эса
теманинг нимадан иборат эканлигидир. Матннинг актуал бўлинишида
гапирувчи ёки ёзувчининг стратегияси, мақсади муҳим роль ўйнайди.
Демак, матн семантик-синтактик-стилистик бутунлик бўлиб, ўзига хос
мураккаб структурага эга. Матн таркибига кирувчи компонентлар –
бирликлар қуйидагилар:
а) гan- содда ёки қўшма гаплар, уларнинг мураккаблашган
кўринишлари;
б) суперсинтактик бутунликлар;
с) период — “зийнатли нутқ” ( Аристотель) .
жараёни ижтимоий-маданий ўзгаришлар доирасида аҳоли турли
табақалари орасида мутолаа маданиятини таркиб топтиришнинг янги шакл
ва услубларини юзага чиқарди.