MAXSUS FANLARNI O‘QITISHDA TA’LIM OLUVCHILARNING BILIM, KO‘NIKMA VA MALAKALARINI BAHOLASH (Bilim, ko’nikma, malaka, Bilimlarni tekshirish va baholashning ta’limiy ahamiyati, Baholashning mohiyati)
Yuklangan vaqt
2024-05-19
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
33
Faytl hajmi
140,6 KB
Ilmiybaza.uz
MAXSUS FANLARNI O‘QITISHDA TA’LIM OLUVCHILARNING BILIM,
KO‘NIKMA VA MALAKALARINI BAHOLASH
Reja:
1. Bilim, ko’nikma, malaka.
2. Bilimlarni tekshirish va baholashning ta’limiy ahamiyati.
3. Baholashning mohiyati.
4. Baholash usullarini tanlash va ta’lim oluvchilarning bilim, ko’nikma va
malakalarini baholash.
Ilmiybaza.uz
Tayanch iboralar: bilim, ko’nikma, malaka, bilimni baholash, baholash
usullari, ko’rsatkichlar, fakt, qonuniyatlar, ta’lim oluvchilar.
Talabalar o’qish jarayonida bilim ko’nikma va malakalarni egallab oladilar.
Bilimlarda ob’yektiv dunyo umumlashtirilgan holda aks ettiriladi. Bilimlarni
o’zlashtirish faktlar, tushunchalar va qonuniyatlarni o’rganishni nazarda tutadi.
Bilimlar ta’sirchanligi, ularni bemalol egallab, ularning o’zgaruvchanligi,
ulardan turli sharoitlarda, jumladan, yangi bilimlarni egallash uchun foydalana bilish
bilimlarning to’laligi va chuqurligining muhim ko’rsatkichidir.
Ko’nikma – kishining ma’lum bir harakatlarni ongli ravishda bajarish
qobiliyatidir, bu qobiliyat bilimlar va eng oddiy tajriba asosida hosil qilinadi.
Bilimlar bajarilayotgan harakatning nazariy asosi hisoblanadi. Bilimlar tufayli
harakatlarning ayrim bosqichlari va ularning ketma-ketligi tushunarli bo’ladi.
Ko’nikmalar – bu amaldagi bilimlardir.
Malaka – mashq qilish yo’li bilan hosil bo’ladigan ish-harakatdir. Mashq
qilish natijasida yurish, o’qish, yozish, og’zaki hisoblash,xilma-xil mehnat
jarayonlarini bajarish malakalari hosil qilinadi. Talaba harakatni bajarishning
muayyan usullarini egallab oladi va bu ishni ongning nazoratisiz avtomatik ravishda
bajaradi. Lekin boshlang’ich bosqichda harakat doimo ongli suratda bajariladi.
Masalan, tikuv mashinasiga ip taqish ketma-ketligini tasavvur qilish, kerakli ip va
ignani tanlash lozim. Agar talaba ipni taqishni bir necha marta takrorlagandan so’ng,
harakat odatdagi bir harakatga aylansa, u ongning zohiriy ishtirokisiz bajariladi.
Yangi tikuv mashinasiga iplarni taqish, gazlamani tepki ostiga o’rnatish va
mashinasi ishga tushirish ishlarini ko’p marta takrorlash har doim bu harakatlarning
ketma-ketligini o’ylab ko’rishdan ozod qiladi.
Tikuv mashinasida bajariladigan texnologik jarayon o’zgarganda ya’ni
tikilayotgan kiyimga qo’yiladigan texnologik talabga qarab, iplar rangi, turi, ignalar,
tepkilar tanlanadi. Bunda tikuvchining ongi ishga kirishadi.
Ilmiybaza.uz
Ta’lim oluvchilar tomonidan o’quv materilalari o’zlashtirilganligini,
ko’nikma va malakalar hosil bo’lganligini tekshirish va baholash ta’lim jarayonining
zarur tarkibiy qismi hisoblanadi. Bu faqat o’qitish natijalarini nazorat qilish emas,
balki o’quv jarayonining turli bosqichlarida ta’lim oluvchilarning bilish faoliyatiga
rahbarlik qilish hamdir.
Baholash – ta’lim jarayonining ma’lum bosqichida o’quv maqsadlariga
erishilganlik darajasini oldindan belgilangan mezonlar asosida o’lchash, natijalarni
aniqlash va tahlil qilishdan iborat jarayondir.
Bilimlarni tekshirish va baholashning ta’limiy ahamiyati shundan iboratki,
bunda o’quv materialining o’zlashtirilganligi haqida ta’lim beruvchi ham, ta’lim
oluvchi ham muayyan ma’lumotga ega bo’ladi. Baholash natijasida, ta’lim beruvchi
uchun ta’lim oluvchilarning nimani bilishi va nimani tushunmasligi, qaysi material
yaxshi o’zlashtirilganu, qaysi biri hali, yetarli darajada o’zlashtirilmaganligi yoki
umuman o’zlashtirilmaganligi ma’lum bo’ladi. Bu ta’lim oluvchining bilish
faoliyatini tashkil etish va boshqarish uchun asos bo’lib hisoblanadi. Ta’lim
beruvchi o’z ishining afzalliklariga va kamchiliklariga tanqidiy baho beradi. O’z ish
metodlariga tuzatishlar kiritadi. Shuningdek, baholash natijalari ta’lim beruvchining
o’quv dasturiga materilalarni ta’lim oluvchilarning bilish imkoniyatlari nuqtai
nazaridan qayta ko’rib chiqishi va baholashi uchun ham juda muhimdir.
Baholash natijasida tushuncha va qonun-qoidalarning qaysi birlari qiyin,
qaysi birlari esa oson o’zlashtirilishi aniq-ravshan bo’ladi. Bu ta’lim oluvchining
ijodiy tarzda darsga tayyorgarlik ko’rishi va o’quv mashg’ulotini o’tkazish uchun
asos bo’lib xizmat qiladi. Xuddi shuningdek, ta’lim oluvchiga ham ta’lim jarayonida
qaysi o’quv materialini yaxshi, qaysinisini qoniqarli va nimani yomon o’zlashtirgani
ma’lum bo’ladi. Bilimlarni tekshirmasdan ta’lim oluvchi o’z bilimlarini chuqur, har
tomonlama va to’g’ri baholashga qodir emas. Ba’zan unga go’yo u o’quv materialini
yaxshi egallab olganday tuyuladi, tekshirish chog’ida esa materialni yaxshi
bilmasligi, yaxshi tushunmasligi ma’lum bo’lib qoladi. Baholash natijasida, ta’lim
oluvchilarning o’rganilayotgan materiallarni bilish, tushunish, esda saqlab qolish,
anglab olish, amalda qo’llay olish, tahlil qilish va o’z bilimlariga tanqidiy baho
Ilmiybaza.uz
berish darajalari aniqlanadi. Ta’lim oluvchi o’z bilimlarining ijobiy tavsifi, kasb-
hunar kollejida va uydagi ishining uslubini takomillashtirish, bilimlari, malaka va
ko’nikmalaridagi
ijobiy
tomonlarni
rivojlantirish,
kamchiliklarni
tuzatish
imkoniyatiga ega bo’ladi.
Bilimlarni, ko’nikma va malakalarni nazorat qilish va baholashning
tarbiyaviy ahamiyati shundaki, bunda ta’lim oluvchilarning o’qishga, o’z yutuqlari
va muvaffaqiyatsizliklariga nisbatan munosabati shakllanadi, qiyinchiliklarni
yengish istagi tug’iladi. Baholash hamisha ta’lim oluvchining shaxs sifatida o’ziga
nisbatan muayyan bir munosabatini hosil qiladi. Ta’lim beruvchi ta’lim oluvchining
o’ziga nisbatan munosabatini, tuyg’ularini, uning xarakteridagi irodalilik,
hamkorlik, o’zaro bir-biriga yordam berish kabi sifatlarini shakllantirishga qaratishi
lozim bo’ladi.
Ba’zan baholash jarayonida ta’lim oluvchi qo’shimcha bilim, ko’nikma va
malakalarga ham erishadi. Ta’lim jarayonida o’zlashtirmagan tushunchalarning
mohiyatiga tushunib yetadi. Shu bois, baholashni ta’lim olish jarayonining davomi
deb ham aytish mumkin.
Ta’lim oluvchi o’rtoqlarining, ota-onalarining unga, uning kollejdagi
yutuqlariga va muvaffaqiyatsizliklariga munosabatiga hech qachon befarq bo’lib
qolmaydi. Uning bilimlariga berilgan baholar ushbu munosabatni belgilaydi. Mana
shuning uchun ham maqtov, ma’qullash, tanbeh berish, yaxshi yoki yomon baho
qo’yish ta’lim oluvchi shaxsining fazilatlarini, uning tengdoshlari jamoasidagi va
katta yoshdagilar orasidagi mavqeini shakllantiradi. Bu ayniqsa, o’smirlar orasida
katta ahamiyatga egadir.
Bilimlarni nazorat qilish va baholash davlat ahamiyatiga egadir. Baholash
natijalarini umumlashtirib, ta’lim muassasasi jamoasining ta’lim-tarbiya sohasidagi
faoliyatiga, talabalarning umumiy o’zlashtirish darajasiga baho beriladi va tegishli
xulosalar chiqariladi. Davlat ta’lim standartlarida davlat tomonidan qo’yilgan
talablar nechog’lik bajaraliyotganligi aniqlanadi.
Natijalarni baholash orqali bir paytning o’zida butun ta’lim tizimi va uning
komponentlari tekshirilib ko’rilishi kerak. Bu bilan ta’lim tizimida kutilayotgan
Ilmiybaza.uz
natijaga erishilayotganlik darajasi tekshirilib o’lchanadi. Bilimlarni muntazam
baholab borish ta’lim rejasi, uning katta kichik bo’limlari asosida amalga oshiriladi.
Ta’lim tizimi natijalari muayyan standart me’yori orqali ifodalanadi.
Baholash natijasida nafaqat ta’lim oluvchining, balki ta’lim beruvchining
kuchli va kuchsiz tomonlari, shuningdek, o’quv jarayonidagi kamchiliklar ham
aniqlanadi. Ta’lim vositalari, rejalar, ta’lim jarayonini tashkil etish sifatiga ham baho
beriladi.
Ta’lim dasturini qism bo’laklari bo’yicha muntazam baholab borish oxir-
oqibat aniq va adolatli baholanish shakllanishga olib keladi. Kichik bo’limlar
bo’yicha baholash, jamlash va umumlashtirish yakuniy baholashning aniq bo’lishiga
yordam beradi. Ta’lim oluvchini muntazam ravishda o’z natijalari to’g’risida
xabardor qilib turish, uning maqsad sari intilishi va istaklarini ro’yobga chiqarishga
ijodiy ta’sir ko’rsatadi.
Ta’lim berish davomidagi nazorat natijalarini o’lchab borish bilim, ko’nikma
va malakalarni baholash talabaning o’zligini anglashi uchun bir imkoniyatdir.
Yuqorida keltirilgan fikrlardan kelib chiqib, baholashning mohiyati haqida
quyidagi xulosalarni aytish mumkin:
Nima uchun baholash kerak?
o’quv maqsadlariga erishilganlikni aniqlash uchun;
keyingi bosqichga o’tishdan oldin avvalgi o’zlashtirish darajasini
aniqlash uchun;
natijaga erishilganligini tasdiqlash uchun;
talabalarning qiziqishlarini aniqlash uchun;
yutuq va kamchiliklarni aniqlash uchun;
o’qituvchi o’z faoliyatiga tuzatishlar kiritishi uchun;
yalpi o’zlashtirish darajasini aniqlash uchun;
ta’lim jarayoni yutuqlarini aniqlash uchun;
talabalarni yutuqlariga qiziqtiirish uchun;
Tashqi qiziquvchilarga, ish beruvchilarga, yuqori tashkilotlarga va ota-
onalarga ma’lumot berish uchun.
Ilmiybaza.uz
Nimani baholash kerak?
- nazariy bilimlarni;
- amaliy ko’nikma va malakalarni;
- xulq-atvor va shaxsiy fazilatlarni
- qachon baholash kerak?
- ta’lim jarayoni boshida (boshlang’ich baholash);
- ta’lim jarayoni davomida (joriy baholash);
- ta’lim jarayoni yakunida (yakuniy baholash).
- baholashning asosiy xususiyatlari:
- ta’lim maqsadiga yo’nalganlik;
- muntazam o’tkazib borish;
- pedagogik, psixologik va xuquqiy tamoyillarga asoslanganlik;
- umumiy qabul qilingan natija standartlariga asoslanganlik.
Yuqorida ta’kidlanganidek, nazariy bilimlar baholanayotganida kognitiv
o’quv maqsadlariga erishganlik darajalari aniqlanadi. Amaliy ko’nikma va
malakalar baholanayotganida psixomotorik, xulq-atvor va shaxsiy fazilatlar
baholanayotganida esa – affektiv o’quv maqsadlariga erishganlik darajalari
aniqlanadi.
Bolon deklaratsiyasi amalda boʻlgan chet el mamlakatlari tajribasi asosida
zamonaviy axborot texnologiyalaridan foydalanib ta’lim tizimiga yangi usullar kirib
kelmoqda. Bu holat nafaqat oʻqitishning yangi usullari shakllanishi, balki bilimni
baholash jarayonlariga ham ta’sir etmoqda. Ma’lumki, talabalar bilimini nazorat
qilish va baholash ta’lim berish jarayonining muhim qismi hisoblanadi. Bunda
asosan har bir talabaning individual koʻrsatkichlari aniqlanadi. Ya’ni baholash
jarayoni turli talabalarning koʻrsatgan natijalarini taqqoslashni koʻzda tutmaydi.
Bilimni baholashning asosiy maqsadlaridan biri ta’lim oluvchining oʻzlashtirish
koʻrsatkichlariga asoslanib, oʻqituvchining ta’lim berish natijalarini tahlil qilgan
holda, unga keyingi oʻqitish jarayonini qanday tashkil qilish boʻyicha toʻgʻri qaror
qabul qilishga qaratilgan.
Ilmiybaza.uz
Hozirda
baholashni
shakllantiruvchi
turli
interaktiv
vositalardan
foydalanilmoqda. Shunday vositalardan biri:
Quizalize
Bu talabalar oʻrtasida test va viktorinalar oʻtkazishga moʻljallangan ajoyib
vosita. Uning yordamida oʻqituvchi dars jarayoni yoki uyga vazifani qiziqarli
topshiriqlar koʻrinishida tashkil etishi mumkin. oʻqituvchi baholash natijalarini
tezda koʻrishi va har bir talabaning kuchli va kuchsiz jihatlarini osongina aniqlashi
mumkin. Viktorinani yaratish jarayoni juda sodda. Bunda saytdan roʻyxatdan
oʻtgandan soʻng, “Mening viktorinalarim” boʻlimida “Yangi viktorina tuzish”
tugmasini bosish bilan amalga oshiriladi. Viktorina savol va javoblarini tegishli
maydonlarga toʻldirib boʻlgach, uni guruhga sinov tariqasida taqdim etiladi. Har bir
savoldan keyin talabaning belgilagan toʻgʻri javobi uchun ballar beriladi va u
talabaga koʻrsatiladi. Talabalar uni tahlil qilishi yoki yoʻl qoʻygan xatolarini
koʻrishlari mumkin.
Kahoot
Kahoot dasturi turli multimedia elementlari – matn, surat va videolardan
foydalanib, talabalar oʻrtasida onlayn test, debat va soʻrovnomalar oʻtkazish
imkoniyatiga
ega.
Bunda
talabalar
istalgan
koʻrinishdagi
qurilmalardan
foydalanishlari mumkin.
Ilmiybaza.uz
Har bir savolga rasm yoki videoni biriktirish hamda bajarish vaqtini belgilash
mumkin. Bu oʻyin koʻrinishidagi test jarayonini oʻtkazishda proyektordan
foydalaniladi. oʻqituvchi umumiy ekranga savol va javob variantlarini chiqaradi.
Talaba esa kompyuter, planshet yoki oʻz mobil telefoni ekranida faqat
variantlarni belgilaydi.
Ilmiybaza.uz
Savollarga qanchalik toʻgʻri va tez javob berilsa, shuncha koʻp ball beriladi.
Bu orqali qaysi talaba mustaqil va qaysi biri yonidagi kursdoshidan
koʻchirayotganini aniqlash oson. Test soʻngida umumiy natijalar ekranga
chiqariladi. Har bir talabaning u yoki bu savolga bergan javobi doimiy saqlanadi va
istalgan vaqtda har bir testing natijalarini Excel jadvali shaklida yuklab olish
mumkin. Kahoot’ning yana bir jihati shundaki, undagi tayyor test topshiriqlaridan
foydalanib, oʻz testlaringiz sonini koʻpaytirishingiz mumkin.
Flipquiz
Bu onlayn vosita “Mening oʻyinim” («Своя игра»)ga oʻxshash tartibdagi
interaktiv savollar oʻyinini tuzishga moʻljallangan.
Ilmiybaza.uz
Undan ham individual topshiriqlar, ham guruhli oʻyinlarni tashkil qilishda
foydalanish mumkin.
Socrative
Talabalar bilan qiziqarli oʻquv mashgʻulotlari va didaktik oʻyinlar tashkil
qilishga moʻljallangan. Bu dastur ham juda sodda va foydalanish qulay. Internet
yordamida istalgan qurilmadan kirish imkoniyati mavjud. Savollarni uch xil
koʻrinishda tuzish mumkin:
bir necha javob variantlarini tanlash;
toʻgʻri/notoʻgʻri variant va qisqa yozma javob kiritish;
oʻqituvchi savollar va javoblarni kiritadi.
Savollarga rasmni biriktirish mumkin. Umumiy natijalarni Excel jadvallari
koʻrinishida kompyuterga yuklash mumkin. Socrative’dan foydalanish sharti 2 xil:
erkin va pulli. Erkin foydalanishda talabalar soni 50 nafarga cheklangan.
TodaysMeet
Talabalar bilan chatlar tashkil etish uchun qulay vosita. Undan foydalanish
juda qulay. Uning yordamida u yoki bu mavzuda talabalar bilan muhokamalar
tashkil etish mumkin. Foydalanish uchun dastlab roʻyxatdan oʻtgach, virtual
auditoriya yaratiladi va vaqt chegarasi belgilanadi. Bu auditoriyaning URL
havolasini talabalarga uzatib, debatni boshlash mumkin boʻladi.
Plickers
Onlayn dastur oʻqituvchilarga real vaqt rejimida talabalardan javob olish
imkonini beradi. Ularga maxsus QR-kod tushirilgan qogʻozlar tarqatiladi. Bu
kodlarning har bir tomoniga javob variantlari harflari yozilgan.
Ilmiybaza.uz
Talabalar ekran yordamida savol bilan tanishtirilgach, ulardan tegishli javob
variantni yuqoriga tutib, QR-kodni koʻrsatish talab etiladi.
O’qituvchi Plickers tizimi bilan sinxron ishlaydigan telefon yordamida
kodlarni skaner qiladi va talabalardan qay biri toʻgʻri javob berishini oʻz ekranida
kuzatib turadi.
Hozirda bunday tizimlarning amalda qoʻllanilishi talabalarni dars
mashgʻulotlariga yanada chuqurroq tayyorlanishga undamoqda. Professor-
oʻqituvchilar ham oʻz navbatida, olingan nazorat tahlili natijasida har bir talabaga
oʻzlashtirishi sust boʻlgan mavzular boʻyicha tushuntirish va individual topshiriqlar
berishi yaxshi natijalar bermoqda.
Yuqorida sanab oʻtilgan interaktiv dasturlar qatorida yana bir nechta onlayn
tizimlar mavjud.
Ilmiybaza.uz
Bu tizimlarning qiyosiy jadvalini ko’rib chiqamiz
Uskuna
Turi
Maqsadi
Vazifasi
Platforma
Foydalanish
Afzalliklari
Kamchiliklari
Quizalize
Web sayt
Oʻzaro muloqot,
taqdimot
oʻtkazish,
texnologiyani
qoʻllash
Maqsadli
praktika,
baholash
Telefon,
planshet,
shaxsiy
komputer
Bepul,
qisman
pulli
Real vaqtdagi
natijalar,
baholashning
qogʻozsiz shakli
Internet
tarmogʻi,
cheklangan savol
turlari
Kahoot
Web sayt
Kritik qaror qabul
qilish,
Axborotni qayta
ishlash
Xotirani
mustahkamlash
Maqsadli
praktika,
Baholash,
Bahslar
oʻtkazish,
Soʻrovnomalar
Telefon,
planshet,
shaxsiy
komputer
Bepul
Real vaqtdagi
natijalar,
Grafika va
videodan
foydalanish,
Juda sodda
interfeys
Internet
tarmogʻi,
Ayni talabani
doimiy kuzatib
borish
imkoniyati
yoʻqligi,
Ilmiybaza.uz
Tayyor testlardan
foydalanish
Savol va
javoblar matni
chegarasi
Socrative
Web sayt
Guruhda ishlash,
mustaqil tahlil,
qaror qabul qilish
Baholash,
auditoriyani
boshqarish
Telefon,
planshet
Bepul
Turli savol
turlari,
qiziqarli
viktorinalar
yaratish
Talaba haqida
uzoq muddatli
tahlil olish
uchun oʻqituvchi
har bir testni
qoʻlda
umumlashtiradi
TodaysMeet
Web sayt
Hamkorlikda
ishlash,
Ijtimoiy
tarmoqda ishlash
Unumdorlik,
Auditoriyani
boshqarish
Telefon,
planshet,
shaxsiy
komputer
Bepul
Bahslarni
oʻtkazish,
Koʻpfunksiyali
Chatda ba’zi
belgilarni
ishlatish
taqiqlangan
Ilmiybaza.uz
Plickers
Web sayt
Mustaqil tahlil,
xotirani
charxlash,
qaror qabul qilish
Maqsadli
praktika,
baholash
Android,
iPhone,
iPad
Bepul
Mobil
texnologiyaga
bogʻlangan
kodlangan javob
varaqalari
talabalarni
qiziqishini
orttiradi
Savollar faqat
koʻpvariantli va
ha/yoʻq
koʻrinishda,
qogʻoz
kartochkalarni
chop etish,
javoblarni
skanerlashda
vaqt yoʻqotish
Formative
Web sayt
Mustaqil tahlil
Baholash,
auditoriyani
boshqarish
Telefon,
planshet,
shaxsiy
komputer
Bepul
Zamonaviy
dizayn,
sodda va
mukammal
savollar
Topshiriqlar
faqat individual
foydalanish
uchun
Ilmiybaza.uz
GoSoapBox
Web sayt
Zamonaviy
texnologiyalarni
qoʻllash,
toʻgʻri savol
tuzish
Taqdimot,
Baholash,
auditoriyani
boshqarish
Telefon,
planshet,
shaxsiy
komputer
Bepul,
qisman
pulli
Talabalar
bilimini tezkor
aniqlash va
ularga izoh
berish,
sodda va
tushunarli
Tizimdan
foydalanish
yoʻriqnomasini
yanada
mazmunliroq
tuzish lozim
Poll
Everywhere
Web sayt
Mustaqil tahlil,
qaror qabul qilish
Taqdimot,
baholash
Telefon,
planshet,
shaxsiy
komputer
Bepul,
qisman
pulli
Istalgan
platformada
ishlaydi,
soʻrovnomalar
yodamida bahslar
oʻtkazish
Hisobotlarni
koʻrish va baho
qoʻyish pulli
hisoblanadi
The Answer
Pad
Web sayt
Xulosa qilish,
kritik fikrlash
Baholash
Telefon,
planshet,
Bepul,
qisman
pulli
Joriy va yakuniy
baholash
Taqdimot va
topshiriqlarga
Ilmiybaza.uz
shaxsiy
komputer
fikr qoldirish
imkonsizligi
17
Oʻqituvchining bunday onlayn servislardan foydalanishi berilgan nazariy
bilimlarni talabalar tomonidan oʻzlashtirilishini va ularning materialni tushunish
darajasini qisqa vaqt ichida aniqlashga yordam beradi. Agarda shu kabi
texnologiyalarning baholash tizimini tahlil qilib, uni baholashning reyting tizimiga
kiritilsa, talabalarning oʻquv mashgʻulotlaridagi ishtirokini yanada faollashtiradi.
Bunday vositalar yordamida dars mashgʻulotlarini qiziqarli va quvnoq ravishda olib
borish hamda talabalarni baholashni interaktiv usulda tashkil qilish mumkin. Shu
oʻrinda mobil telefon va planshetlar dars jarayoniga toʻsqinlik qiluvchi emas, balki
yordamchi qurilmalar vazifasini bajaradi.
Oliy ta’lim muassalarida va kasb-hunar kollejlarida ta’lim jaryoniga yangi
pedagogik va axborot texnologiyalarni qo’llash, zamonaviy o’quv uslubiy
majmualarni ishlab chiqish muammolariga qaratilgan bir necha diqqatga sazovor
ishlar amalga oshirilmoqda. Shuningdek, ta’lim tizimi maqsadida xorijiy
mamlakatlarning kasbiy ta’lim tajribalaridan foydalanilmoqda. Ushbu ishlarni
amalga
oshirish
ta’lim
sohasida
xalqimizning
boy
merosi,
buyuk
mutafakkirlarimizning g’oyalari va davrimizning ilg’or yangiliklarini o’zida
mujassamlashtirgan metodik tizimning yaratilishiga asos bo’lmoqda.
O’qitish jarayonining vazifasi ta’lim, tarbiya va rivojlanish birligini
ta’minlashni nazarda tutadi. Biroq kasbiy ta’lim yo’nalishlari bo’yicha pedagog
kadrlar tayyorlashda ta’lim oluvchilarning qobiliyati, ong va ko’nikmalarini
o’stirish, ilmiy-amaliy bilimlarini chuqurlashtirish muammosi bundan ham
muhimroq. Bu xususiyatlar kelajakda ta’lim oluvchilar qobiliyatini rivojlantirishga,
ongli ravishda o’z kasblariga qiziqish va mas’uliyatni oshishiga yordam beradi.
Shuning uchun ta’lim oluvchilarning ilmiy-nazariy va amaliy bilimlarini oshirishda
ularning kasbga bo’lgan qiziqishi va qobiliyatini rivojlantirish muhim ahamiyat kasb
etadi.
Shu o’rinda shuni esdan chiqarmaslik kerakki, talabalarining ijodiy
qobiliyatlarini oshirish va ularning amaliy ko’nikma, malakalarini shakllantirish
uchun ta’lim jarayonini yuqori darajali malakaga ega bo’lgan pedagoglar, hamda
qobiliyatli va mohir mutaxassislarni jalb qilish, ularni ham ishlab chiqarishning
18
zamonaviy texnologiyani va ularning ishlash texnologiyalari bilan tanishtirish zarur.
Ta’lim jarayonida yangi pedagogik texnologiyalar va faol usullardan foydalanish,
yangi ishlab chiqarilayotgan texnik vositalarni tadbiq qilish, ko’proq talabalarni
mustaqil ishlashga undash, ilg’or tajribalardan saboq berishning turli yo’llaridan
keng foydalanish maqsadga muvofiqdir. Yana bir jihati muhimki, kasb-hunar
kollejlarida ta’lim olayotgan talabalarning kasb-hunarga moyilligi, layoqatlari, bilim
va ko’nikmalarini rivojlantirish, ularning tanlagan yo’nalishlari bo’yicha bir yoki bir
necha zamonaviy kasb egallashlari uchun maxsus fanlarni o’qitishni samarali tashkil
qilish, ushbu jarayonni yangi darsliklar, o’quv qo’llanmalari bilan ta’minlash lozim.
Bo’lajak
kasb-hunar
kolleji
o’qituvchisida
zamonaviy
kasbiy
pedagogikaning nazariy-metodologik asoslari to’g’risida bilim hamda maxsus
fanlarni o’qitish jarayonini samarali tashkil etish, o’tkazish va baholash bo’yicha,
ko’nikma va malakalarni shakllantirishdan iboratdir.
Hozirgi paytda kasb-hunar kollejlarida maxsus fanlarni o’qitishda yangi
ta’lim jarayoniga pedagogik va axborot texnologiyalarini qo’llash, o’quv-uslubiy
ta’minot muammolariga qaratilgan bir necha diqqatga sazovor ishlar amalga
oshirilmoqda. Jumladan, kasb-hunar kollejlari tizimini takomillashtirish, o’quv-
tarbiya jarayoniga zamonaviy pedagogik texnologiyalarni tadbiq etishga doir xorijiy
mamlakatlarning yetuk mutaxassislari va malakali pedagoglari ishtirokida
seminarlar, ilmiy-amaliy konferensiyalar o’tkazilmoqda.
Biz tomondan o’tkazilgan nazariy va amaliy izlanishlar shuni ko’rsatdiki,
kasb-hunar kollejlarida ta’lim olayotgan ta’lim oluvchilar o’zlarida muayyan kasb
ko’nikmalarini shakllantirish imkoniyatiga ega bo’lishlari va tanlagan ixtisoslikni
egallashlari uchun maxsus fanlarni chuqur o’rganishlari kerak bo’ladi.
Kasbiy ta’limda maxsus fanlar umumta’lim fanlariga nisbatan o’ziga xos
xususiyatlarga ega bo’lib, ixtisoslikni o’rgatishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Maxsus fanlarni o’qitish jarayonini tashkil etishda, ta’lim metodlarini tanlashda,
nazariy va amaliy mashg’ulotlarini o’tkazishda, o’quv uslubiy majmualarni
yaratishda, boshqacha yondashuv talab etiladi.
19
Tadqiqotlarda ta’lim oluvchilarda kasbiy-politexnik va kasbiy-texnikaviy
tushunchalarni shakllantirish uchun maxsus fanning mazmunini ishlab chiqish
hamda o’quv maqsadini belgilashda kasbiy politexnik tamoyillarga, ya’ni ma’lum
bir ishlab chiqarish sohasi bo’yicha jihozlar, mashinalarning ishlash tartiblari; ishlab
chiqarish texnologiyalarining bajarilish ketma-ketligi; kasbiy faoliyatni tashkil
etishning ilmiy asoslari; soha bo’yicha mehnat faoliyatining iqtisodiy tamoyillariga
rioya qilish lozim.
Maxsus fanlarga aniq bir ishlab chiqarish sohasi bo’yicha texnikalar yoki
texnologik jarayonlar bo’yicha ta’lim oluvchilarda kasbiy shakllanishi kerak
bo’lgan ko’nikma va malakalar asosini tashkil etuvchi bilimlar kiradi.
Baholash-ta’lim jarayonining ma’lum bosqichida o’quv maqsadlariga
erishilganlik darajasini oldindan belgilangan mezonlar asosida o’lchash, natijalarni
aniqlash va tahlil qilishdan iborat jarayondir.
Mutaxassislik fanlarni faol metodlardan foydalanib o’qitishda talabalar
bilimini va ko’nikmalarini baholash o’quv maqsadlariga yo’naltirgan holda
muntazam o’tqazib turilishi kerak
Bilim va ko’nikmalarni baholashda quyidagilarga e’tibor qaratish muhim
ahamiyatga ega:
-
o’quv maqsadlariga yo’naltirgan holda oraliq va joriy nazoratlar
muntazam o’tkazib turilishi kerak;
-
pedagogik va psixologik tamoyillarga, hamda baholash standartiga
asoslanishi lozim.
-
baholashdan oldin talabani unga qo’yiladigan talab va baholash mezonlari
bilan tanishtirish.
-
bilim va ko’nikmalarni baholash natijalari talabalarga iloji boricha tez
vaqt ichida bildirilishi kerak.
-
talabaning olgan past natijalar sabablari muhokama etilishi kerak.
-
past natijalar olgan talabalarga qo’shimcha ta’lim olish bo’yicha
imkoniyatlar yaritilish kerak.
20
Baholash natijasida nafaqat ta’lim oluvchining, balki ta’lim beruvchining
kuchli va kuchsiz tomonlari, shuningdek, o’quv jarayonidagi kamchiliklar ham
aniqlanadi. Ta’lim vositalari, rejalari, ta’lim jarayonini tashkil etish sifatida ham
baho beriladi.
Ta’lim dasturining qism bo’laklari bo’yicha muntazam baholab borish oxir-
oqibat aniq va adolatli baholanishning shakllanishiga olib keladi. Kichik bo’limlar
bo’yicha baholash, jamlash va umumlashtirish yakuniy baholashning aniq bo’lishiga
yordam beradi. Ta’lim oluvchini muntazam ravishda o’z natijalari to’g’risida
xabardor qilib turish, uning maqsad sari intilishi va istaklarini ro’yobga chiqarishga
ijobiy ta’sir ko’rsatadi. Ta’lim berish davomidagi nazorat natijalarini o’lchab borish
bilim, ko’nikma va malakalarni baholash talabaning o’zligini anglashi uchun bir
imkoniyatdir.
Yuqorida keltirilgan fikrlardan kelib chiqib, baholashning mohiyati
haqida quyidagi xulosalarni aytish mumkin:
Nima uchun baholash kerak?
o’quv maqsadlariga erishilganlikni aniqlash uchun;
keyingi bosqichga o’tishdan oldin, avvalgi o’zlashtirish darajasini
aniqlash uchun;
natijaga erishganligini tasdiqlash uchun;
talabalarning qiziqishlarini aniqlash uchun;
yutuq va kamchiliklarni aniqlash uchun;
o’qituvchi o’z faoliyatiga tuzatishlar kiritishi uchun;
yalpi o’zlashtirish darajasini aniqlash uchun;
ta’lim jarayoni yutuqlarini aniqlash uchun;
ta’lim oluvchilarni yutuqlarga qiziqtirish uchun;
tashqi qiziquvchilarga, ish beruvchilarga, yuqori tashkilotlarga va ota-
onalarga ma’lumot berish uchun.
Nimani baholash kerak?
nazariy bilimlarni;
21
amaliy ko’nikma va malakalarni;
xulq-atvor va shaxsiy fazilatlarni.
Qachon baholash kerak?
ta’lim jarayoni boshida (boshlang’ich baholash);
ta’lim jarayoni davomida (joriy va oraliq baholash);
ta’lim jarayoni yakunida (yakuniy baholash).
Baholashning asosiy xususiyatlari;
ta’lim maqsadiga yo’naltirilganlik;
muntazam o’tkazib borish;
pedagogik, psixologik va huquqiy tamoyillarga asoslanganlik;
umumiy qabul qilingan natija standartlariga asoslanganlik.
Yuqorida ta’kidlanganidek, nazariy bilimlar baholanayotganida kognitiv
o’quv maqsadlarga erishganlik darajalari aniqlanadi. Amaliy ko’nikma va malakalar
baholanayotganida
psixomotorik,
hulq-atvor
va
shaxsiy
fazilatlar
baholanayotganida esa-affektiv o’quv maqsadlariga erishganlik darajalari
aniqlanadi.
Baholash mezonlari. Har qanday baholash natijalari o’zaro taqqoslanishi,
ya’ni o’lchanishi lozim bo’ladi. Ularni taqqoslash baholashdan oldin yoki keyin
ishlab chiqilgan mezonlar asosida amalga oshirilishi mumkin. Baholash mezonlari
o’quv maqsadlariga qay darajada erishilganlikni anglatuvchi ko’rsatkichdir. Bu
ko’rsatkichlar sonlar («besh», «to’rt», «uch» va hokazo) so’zlar («a’lo», «yaxshi»,
«qoniqarli» va hokazo) yordamida tavsiflanishi mumkin. Boshqacha qilib aytadigan
bo’lsak, baholash mezonlari ta’lim oluvchining qaysi o’zlashtirish darajasini
namoyish qilishiga qarab mos qo’yiladigan baho ko’rsatkichining tavsifidan iborat.
Baholash tamoyillari. Bilimlarni tekshirish va baholash muayyan didaktik
talablarga javob berishi kerak. Tekshirish va nazorat qilish sistemali, doimiy tarzda
bo’lishi shart. Bu talabga rioya etilmasa, ta’lim oluvchilarning o’qishga nisbatan
munosabati yomonlashadi, bilimlarning sifatiga salbiy ta’sir qiladi.
22
Bilimlarni baholash individual harakterga egadir. Har bir ta’lim oluvchi uning
qaysi bilimlari, ko’nikma va malakalari baholanayotganini bilishi kerak. Ta’lim
beruvchining savollariga va vazifalariga javob berishga tayyorlik holati bilimlarni
tekshirish hamda baholash o’quv jarayonining muhim bir bo’lagiga, uning tarkibiy
qismiga aylangan taqdirdagina ro’y beradi.
Ta’lim oluvchining bilimlari, ko’nikma va malakalari davlat o’quv
rejalarining bajarilishi nuqtai nazaridan tekshiriladi hamda baholanadi. Ta’lim
oluvchilarning bilimlari, ko’nikma va malakalarini tekshirish shakllari turlichadir.
Ba’zan ta’lim beruvchi bilimlarni tekshirishning uzoq vaqt mobaynida bir xildagi
usullarini qo’llaydi. Unda so’rash, savol berish, izohlash kabi muayyan odat paydo
bo’ladi.
Ta’lim
oluvchilar
bugunday
tekshirishga
moslashib
ketadilar,
o’qituvchining qay tarzda so’rashi ularga oldindan ma’lum bo’ladi. Ular faqat ta’lim
beruvchi uchun, uni qanoatlantirish uchun javob bera boshlaydilar.
Quyidagi beshta asosiy tamoyillar baholash tizimi samaradorligining
poydevori hisoblanadi:
- o’quv maqsadlariga asoslanganlik;
- haqiqiylik;
- haqqoniylik;
- ishonchlilik;
- qulaylik.
Ta’lim oluvchilarni baholashning asosiy xususiyatlari.
1. O’quv maqsadlariga asoslanganlik. Samarali baholashning asosiy
tamoyili o’quv maqsadlariga asoslanganlik hisoblanadi. Baholashning sifati o’quv
maqsadlariga to’g’ridan-to’g’ri bog’liqdir. O’quv maqsadlari baholash mazmunini
aniqlab beradi. O’quv maqsadlarining qo’yilish darajasiga qarab, baholashning
shakli va usullari tanlanadi. Shuningdek, o’quv maqsadlariga erishish uchun
bajarilgan faoliyat natijasi, baholash mezonlarini aniqlashda muhim ahamiyatga ega.
Har qanday baholash tizimi loyihalashtirilayotganda, baholash topshiriqlari
berilgan
ta’lim
mazmuni
doirasida
bo’lishi
talab
etiladi.
Baholashni
loyihalashtirayotganda, har doim quyidagi ikki savolni e’tiborga olish lozim:
23
Baholash topshiriqlari ta’lim jarayonidan ko’zlangan o’quv maqsadlarini to’la
aks ettiradimi?
O’quv maqsadlari darajasiga baholash shakllari, usullari va mezonlari to’g’ri
tanlandimi?
Masalan, yo’l harakati qoidalari bo’yicha olgan bilimlarni baholashda yozma
test olish usuli mos kelishi mumkin. Lekin, undan mashinani boshqarish
malakalarini baholashda foydalanib bo’lmaydi. Bu malakalar og’zaki yoki yozma
emas, balki amaliy faoliyatga asoslangan baholash usuli yordamida baholanishi
maqsadga muvofiq bo’ladi.
2. Haqiqiylik. O’quv maqsadida ko’zda tutilgan natija-gina baholashga
qaratilgan topshiriq yoki test haqiqiy hisob-lanadi. U baholanishi lozim bo’lgan
bilim va ko’nikmalar sohasidagi natijalarga qaratilgan bo’lishi lozim.
Ta’lim oluvchi erishgan natijalar to’g’risida asoslangan hamda ishonchli
axborotlar berilishi kerak. Ta’lim oluvchi egal-lagan bilim, malaka va ko’nikmalar
hamda shaxsiy fazilatlarni o’lchash imkonini beradigan metodlardan foydalanish
zarur.
Haqqoniylik (ob’yektivlilik). Baholash tizimi o’quv maqsadlariga mos bo’lishi,
shuningdek baholash shart-sharoitlari va maqsadlari bilan talabalar oldindan
tanishgan bo’lishlari lozim. Ta’lim oluvchilarga bir xil murakkablikdagi hamda
hajmdagi topshiriqlar berilishi kerak.
3. Ishonchlilik. Natijalarni baholash mobaynida har xil usullardan
foydalanish mumkin. Lekin, bu usullarni tanlashga qo’yiladigan asosiy shart
ishonchlilik hisoblanadi. Usul ishonchli bo’lishi uchun baholash asosli va aniq
ma’lumotlarga asoslangan bo’lishi zarur. Bunda topshiriq yoki testning o’rganish
maqsadlarini nazorat qilishga yo’naltirilganligi qanchalik ishonchli ekanligi nazarda
tutiladi.
Baholash ishonchli bo’lishi uchun ta’lim oluvchilarda bir-biriga o’xshash,
ammo har xil sharoitlarda baholash o’tkazilganda, natijalari bir xil bo’lishi kerak.
Baholash metodining ishonchliligi turli metodlarning natijalari bilan taqqoslash
orqali aniqlanadi. Baholash tizimi ishonchli bo’lishi uchun turli ekspertlar
24
yordamida turli vaqtlarda baholash o’tkazilganda, uning natijalari bir-biriga
o’xshash bo’lishi kerak.
Baholash ishonchliligining ikki tomoni bor:
Baholash usulining ishonchliligi. Agar foydalanilayotgan baholash usulining
ishonchliligi yuqori bo’lsa, talabaning o’zlashtirish darajasi baholashning har xil
usullaridan foydalanganda ham o’zgarmay qoladi (olingan natijalar bir xil,
o’zgarmas bo’ladi).
Baholashning o’zlashtirish darajasini baholash usullarining ishonchliligi deb,
baholash boshqa joyda va boshqa imtihon oluvchi tomonidan o’tkazilganda ham,
uning bir xil bo’lishi, o’zgarmasligi tushuniladi.
Baholash usullarining ishonchlilik darajasi quyidagi holatlarda ko’proq
bo’ladi:
- hamma ta’lim oluvchilar qo’yilgan talabni aniq tushunsa;
-
baholash shartlari oldindan ma’lum qilinsa va unga rioya qilinsa;
- hamma natijalar baholashning oldindan kelishilgan mezonlari to’la
asoslangan bo’lsa;
-tasodifiy xatolarni kamaytirish maqsadida mos baholash turlari qo’llanilsa.
4. Qulaylik. Baholash tizimi o’quv maqsadlaridan kelib chiqqan holda, o’quv
ishlab chiqarish standartlariga mos bo’lishi, murakkab bo’lmasligi, nazorat
o’tkazuvchi va ta’lim oluvchi uchun qulay bo’lishi lozim. Baholashni o’tkazishda
imkon qadar kompyuterlardan keng foydalanish maqsadga muvofiq bo’ladi.
Topshiriq yoki test paytida ball beriladigan bo’lsa, ball berish o’rganish
maqsadlarini nazorat qilishga moslashtirilgan bo’lishi lozim. Bunda mavzuning
muhimroq bo’lgan qismlariga unchalik muhim bo’lmagan qismlariga nisbatan
ko’proq ball berish kerak bo’ladi.
Baholashning reyting tizimi. Reyting tizimidagi ta’lim jarayonida baholash
quyidagi nazorat turlari orqali aniqlanishi mumkin:
- nazorat qilish;
- xulqini baholash;
- nazariy va amaliy bilimlarni baholash.
25
1. Nazorat qilish orqali o’zlashtirganlikni aniqlash:
- ta’lim
oluvchining
bilim
ko’rsatkichlari
darajasini,
malakasini
shakllantirish;
- ta’lim oluvchini doimiy baholash va ular olgan baholarni taqqoslab borish;
- ta’lim oluvchining o’qishga intilishi va o’zaro bellashish imkoniyatini
shakllantirish;
- ta’lim oluvchilarning bilim saviyasi va malaka ko’nikmalarini haqqoniy
baholash;
- ta’lim beruvchilarning pedagogik faoliyatini to’g’ri baholash.
2. Xulqini baholash orqali:
- ta’lim oluvchilarning darslarga qatnashish intizomini yaxshilash va ularni
fanlar bo’yicha uzluksiz tayyorgarligini tashkil etish amalga oshiriladi.
3. Nazariy va amaliy bilimlarni baholash orqali o’zlashtirganlikni aniqlash:
- ta’lim beruvchi hamda ta’lim oluvchining o’z qobiliyatini oldindan
rejalashtirish;
- ta’lim jarayonining borishini tezkor tahlil qilish;
- o’z faoliyatida zaruriy o’zgarishlar kiritish imkoniyatlarini yaratish.
Reyting tizimi yuqorida sanab o’tilgan barcha nazorat turlarini o’zaro
taqqoslash orqali ta’lim jarayonidagi baholash tizimini yaratadi. Reyting tizimida
ta’lim oluvchilar bilimi doimiy ravishda nazorat qilinib va baholanib boriladi.
Reyting nazorat tizimi asosida o’quv rejasiga kiritilgan har bir fanning ta’lim oluvchi
o’zlashtirishining sifat ko’rsatkichlari ballar bilan baholash yotadi. Respublikamiz
ta’lim muassasalari o’quv jarayonida qo’llanilayotgan reyting tizimiga asoslangan
holda ikkita nazorat turidan foydalanishni maqsadga muvofiq deb bilamiz.
Talabalar kasbiy sifatlarga ega bo’lgan ishlarni bajarish jarayonida har xil
ijodiy vazifalarni hal qilishga duch keladilar. Masalan, talabalar biron bir
buyumning tayyor mahsulot bo’lgunga qadar jarayonning barcha asosiy
bosqichlarini bosib o’tishlari muhimdir.
Har bir o’qituvchi o’z fani bo’yicha reyting tizimini loyihalashtirishda
quyidagilarga asoslanishi kerak:
26
1. Har bir fan bo’yicha semestr davomida talaba to’plashi mumkin bo’lgan
maksimal ball 100 ballni tashkil etadi.
2. Har bir fan uchun ajratilgan maksimal ball nazorat turlari bo’yicha
taqsimlanadi:
Joriy nazorat. Joriy nazorat o’tkazishning asosiy maqsadi ta’lim oluvchi qay
darajada rivojlanayotganligini aniqlash, ta’lim jarayoni talablarini o’rganish va uni
yaxshilashdan iborat. Joriy nazoratda og’zaki so’rov, seminar, yozma ishlar,
laboratoriya ishlari, kurs ishlari, uy vazifasi va boshqa so’rov turlaridan
foydalaniladi. Barcha so’rov turlari qisqartirilgan kodlar bilan belgilanadi.
Amaldagi reyting tizimida joriy nazorat o’tkazishda har bir ta’lim oluvchini
baholash uchun so’rovlar soni chegaralangan. Har bir darsda tayyorlanib kelgan
ta’lim oluvchi javob berishi va ball olishi mumkin, lekin ta’lim beruvchi qolgan
ta’lim oluvchilarni ham e’tibordan chetda qoldirmasligi lozim.
Oraliq nazorat. Oraliq nazoratning asosiy maqsadi ta’lim oluvchilar
tomonidan ma’lum bir mavzu, bob yoki modul bo’yicha erishilgan natijalarni
(belgilangan standartlarga erishganligini) aniqlashdan iborat. Oraliq nazoratni
topshirish barcha ta’lim oluvchilar uchun majburiy hisoblanadi.
Yakuniy reyting ko’rsatkichi. Yakuniy reyting ko’rsatkichini aniqlash
uchun semestr yakunida yoki o’quv predmeti yakunida ta’lim oluvchining barcha
mavzular bo’yicha olgan ballari hisoblanib, o’rtachasi aniqlanadi. Semestrda fan
yuzasidan necha soat dars o’tilgan bo’lsa, har biriga maksimum 100 balldan ajratilib,
semestr yakunida o’rtacha ball hisoblanadi va reyting jurnaliga qo’yiladi.
O’quv rejasi va fan dasturiga asosan tuzilgan tizim – mavzu rejasi bo’yicha,
hamda ajratilgan soatlarni e’tiborga olgan holda, har bir talabani semestr davomida
necha marta nazorat qilish imkoniyatlaridan kelib chiqib, nazorat va so’rov turlari
aniqlab chiqiladi hamda ma’lum bir fan bo’yicha «Reyting ballarining taqsimoti»
tuziladi.
Ta’lim muassasalarida talabalar bilimini nazorat qilish va baholash.
Oliy ta’lim muassasalarida ta’lim jarayonida talabalar xulqi va bilimini
baholash muhim ahamiyatga ega. Xulqni baholash talabaning shaxsiy
27
xususiyatlarini aniqlash demakdir. Bu xususiyatlar kuzatilgan xulqdan kelib
chiqsada, lekin o’lchash mumkin bo’lgan natija qamroviga kirmaydi. Misol uchun,
talabaning ishlash tarzini baholash, uning berilgan topshiriqni muntazam yoxud
nomuntazam, samarali yoki samarasiz ravishda bajarayotganligi haqida tegishli
xulosalar chiqarish mumkin.
Bilimni baholash deganda, erishilgan natijani qamrab olish va o’lchash,
shuningdek, uni natija ko’lami bilan taqqoslash tushuniladi.
Xulq va bilimni baholash quyidagi xususiyatlarga ega:
- ta’lim maqsadlariga yo’naltirilganlik;
- muntazam o’tkazib turish;
- huquqiy, pedagogik va psixologik tamoyillarga asoslanganlik;
- hamma qabul qilgan baholash andozalariga asoslanganligi.
Natijalarni baholash orqali bir paytning o’zida butun ta’lim tizimi va uning
barcha tarkibiy qismlari tekshirib ko’rilishi mumkin.
Bu bilan
ta’lim
tizimi
kutilayotgan
natijani berayotganligi
yoki
bermayotganligi tekshirilib, o’lchab ko’riladi. Bilimlarni muntazam baholab borish
ta’lim rejasini, uning katta va kichik bo’limlarini qamrab oladi. Uzoqroq vaqt
davomida amalda bo’lgan ta’lim tizimi natija andozasi orqali ifodalanishi mumkin.
Kollej talabalarning, balki amaliyot o’qituvchilarining ham kuchli va kuchsiz
tomonlari, shuningdek, o’quv jarayonidagi kamchiliklar ko’rsatib boriladi. Ta’lim
vositalari, rejalari, tashkiliy ishlarning sifatiga ham baho berishi mumkin. Natija
qismlarini muntazam baholab borish aniq va adolatli xulosalarga olib keladi.
Baholashda mazkur xulosalarning umumlashtirilishi baholashning aniq bo’lishiga
yordam beradi. O’qituvchi muntazam ravishda o’z natijalari to’g’risida xabardor
qilib turish uning maqsad sari intilishi va istaklarining oshishiga ijobiy ta’sir
ko’rsatadi.
Xulqni baholashni hukm chiqarish quroli sifatida tushunmaslik kerak. Shu
sababli o’qituvchi baholash jarayoniga hamkor sifatida jalb etilishi lozim. Bu orqali
o’qituvchi o’z shaxsiy xususiyatlari xususida ba’zi ma’lumotlarni bilib olish
imkoniyatiga ega bo’ladi, masalan:
28
- uning topshiriqlarni bajarishga bo’lgan imkoniyatlari;
- asablarining bardoshliligi;
- uning irodasi va umid-ishonch ruhi.
O’qitish davomidagi nazorat, natijalarni o’lchab borish, xulqi va bilimlarini
baholash talabaning o’zligini anglashi uchun yana bir imkoniyatdir.
Xulq va bilimlarni baholash uchun ko’rsatmalar:
1. Xulqi va bilimlarini baholashdan oldin talaba talab va mezonlar haqida
xabardor qilinishi kerak.
2. Xulqi va bilimlarini baholab bo’lgandan so’ng talabaga uning natijalari
iloji boricha uzoq vaqt cho’zmasdan bildirilishi kerak.
3. Talaba olgan yomon baholar sabablari baholash suhbati orqali muhokama
etilishi kerak.
Bunda amaliyot o’qituvchisining hatti-harakatlari ham ushbu yomon
natijalarga sabab bo’lishi mumkinligini inobatga olish lozim.
4. Yomon natijalarni birgalikda yaxshilash borasida ko’riladigan chora-
tadbirlar haqida maslahatlashib olish kerak.
5. Talabaga xulqi va bilimlarini baholash natijalarini ko’rish va o’z
munosabatini bildirish huquqi berilishi kerak.
Topshiriqlar natijalarini o’lchash va baholash maqsadida ongli ravishda
qo’yilgan talablardir. Testlar bilim, qobiliyat ko’nikma, shuningdek, fe’l-atvor va
munosabatni tekshirish jarayoni va vositasidir.
Testlar quyidagi yo’nalishlarga tuzilishi mumkin:
- natija andozalarini aniqlash uchun natija testlari;
- intellekt va boshqa qobiliyatlarni aniqlash uchun qobiliyat testlari;
- talabaning ma’lum bir kasbga layoqatli ekanligini aniqlash testlari;
- talabaning motiv, ijtimoiy qadriyatlari va qarashlarini aniqlash testlari;
Bu bilan birga joriy, oraliq va yakuniy nazorat testlari ham farq qilinadi.
Ta’lim jarayonida ta’lim oluvchilarning nazariy bilimlari va aqliy layoqatini
baholashda og’zaki hamda yozma baholash topshiriq shakllaridan foydalaniladi.
Topshiriq shakllari
O ’
ki
Y
29
13-rasm. Talabalar bilim va ko’nikmalarini baholashda topshiriq shakllari
Og’zaki shakldan ko’proq og’zaki savol-javoblarni qisqa vaqt ichida
o’tkazish uchun foydalaniladi. Ushbu jihatiga ko’ra, bu baholash topshiriq shaklidan
oraliq nazoratni amalga oshirishda foydalanish maqsadga muvofiq.
Og’zaki topshiriq shaklining turlari:
-
ochiq;
-
yopiq.
Og’zaki shaklning ochiq turi deganda, ta’lim oluvchining so’ralgan material
yuzasidagi ma’lumotlar bilan bir qatorda erkin va ijodiy yondoshish asosida javob
berishi nazarda tutiladi.
Yopiq turda esa ta’lim oluvchi faqat berilgan material doirasida javob berish
bilan cheklanib qoladi.
Og’zaki topshiriqlarni bajarish jarayonida talabalarning bilimlari bilan birga
o’zini tutishi, reaksiyasi va muloqot qilish qobiliyati inobatga olinadi. Ularni
quyidagilarga ajratish mumkin:
30
-
kasbiy holatlarga simulyasiya( taqlid) qilish;
-
yechish yo’llarini topish bilan bog’liq muammoli holatlarni muhokama
qilish;
-
talabalarning muammoli holatlarga bo’lgan shaxsiy munosabati.
Psixik omil (tanglik, erkin emaslik, qo’rquv kabilar) katta rol o’ynashi tufayli
ko’pincha haqiqiy natijalar berish qobiliyati ko’rinmay, yuzaga chiqmay qolishi
mumkin.
O’qituvchi og’zaki topshiriq bo’yicha savollar tuzayotganda quyidagi
xususiyatlarni inobatga olishlari lozim:
-
gaplar mos so’roq so’zlardan tuzilgan bo’lishi kerak;
-
savol aniq va tushunarli tuzilgan bo’lishi lozim;
-
savol to’g’ridan-to’g’ri muammoga qaratilgan bo’lishi kerak;
-
«ha» yoki «yo’q» javobini talab etuvchi savollar bo’lmasligi kerak;
-
savol faqatgina bitta gapdan tuzilishi lozim;
-
savol faqat bir talabaga emas, balki barchaga taalluqli bo’lishi kerak;
-
javob berishga vaqt ajratilgan bo’lishi lozim.
Bugungi kunda test topshiriqlarining bir qator turlaridan ta’lim jarayonida
ta’lim
oluvchilarning
nazariy
bilimi
va
aqliy
layoqatini
baholashda
foydalanilmoqda.
Baholash metodlari va vositalarini ishlab chiqish
1. BIR TANLOVLI TESTLAR
Bir tanlovli test topshiriqlari yagona javobni tanlash imkoniyati berilgan
topshiriqlar hisoblanadi.
Bir tanlovli savollar «asos» deb yuritiladigan tugatilmagan jumla yoki
savollardan iborat bo’lib, unga ketma-ket to’rtta yoki beshta haqiqatga yaqin bo’lgan
javoblar tanlovi keltiriladi. Ta’lim oluvchi ular orasidan bitta to’g’ri javobni tanlashi
kerak. To’g’ri javob «kalit» deb, noto’g’ri javoblar «chalg’ituvchi» javoblar deb
ataladi.
Misol: Zararkunanda kapalaklar turlari keltirilgan qatorni toping.
A) ombor kuyasi, tegirmon qizil kapalagi;
31
B)malla unxo’r, un mitasi;
V)un kanasi, ombor kuyasi;
G) malla unxo’r, don chaxlagich
Javob: V
2. KO’P TANLOVLI TESTLAR
Ko’p tanlovli test topshiriqlarida javoblar varianti bir nechta to’g’ri
javoblardan iborat bo’ladi.
Misol. Diafanoskop kassetasi nechta xonadan iborat?
1) 50
2) 100
3) 75
4) 90
Javoblar:
A) 2 va 4
B) 1 va 3
V) 2 va 1
G) 3 va 1
Javob:
3. TO’LDIRUVCHI TESTLAR
Bu topshiriqni echish to’liq bo’lmagan matnlarga kiritiladigan tushunchalar,
gap bo’laklari, simvollar va sonlardan tashkil topadi hamda ta’lim oluvchidan
berilgan jumlani kerakli so’z bilan to’ldirishi so’raladi.
Misol. Ta’lim oluvchi va ta’lim beruvchining muayyan maqsadga qaratilgan,
birgalikdagi faoliyatini tashkil qilishning tartibga solingan yo’llar yig’indisi - deb
ataladi.
4. MUVOFIQLASHTIRUVCHI TESTLAR
Bunday test topshiriqlarida ta’lim oluvchilarga ikkita ro’yxat taqdim etilib,
ulardan birida savollar turkumi, ikkinchisida esa javoblar turkumi aks ettirilgan
Б
32
bo’ladi. Ta’lim oluvchilar savollar turkumiga muvofiq keluvchi javoblarni topishlari
va belgilashlari talab etiladi.
Misol:
A) ro’yxat: metodlar
14-rasm. Ta’lim metodlari va ularni tashkil qilish mazmuni
Yoki javob: A2, V3, S1.
Muvofiqlashtiruvchi testlar bir qiymatli yoki ko’p qiymatli bo’lishi mumkin.
Bir qiymatli testlarda ustunlardagi savollar va javoblar miqdori bir xil nisbatda, ya’ni
А) АQLIY HUJUM
В) DAVRA
SUHBATI
С) KICHIK
GURUHLARDA
ISHLASH
1. Ta’lim beruvchi tomonidan berilgan ma’lum bir
topshiriqni hamkorlikda bajarish uchun ta’lim
oluvchilarni kichik guruhlarga ajratib, berilgan
topshitiqning yechish yo’llarini ishlab chiqishni
taqozo etuvchi metod
2. Biror muammoni yechishda ta’lim oluvchilar
tomonidan bildirilgan erkin fikr va mulohazalarni
to’plab,
ular
orqali
ma’lum
bir
yechimga
kelinadigan metod
3. Ta’lim oluvchilar o’rtasida va kichik guruhlarda
aylana stol atrofida o’z fikr mulohazalarini bildirish
orqali olib boriladigan o’qitish metodidir.
33
bir savolga bir javob to’g’ri kelishi kerak bo’ladi. Ko’p qiymatli muvofiqlashtiruvchi
testda esa ustunlardagi savollar va javoblar miqdori har xil nisbatda, ya’ni bir necha
savolga bir javob to’g’ri kelishi mumkin, yoki aksincha bir savolga bir necha javob
to’g’ri kelishi mumkin.
Javobni belgilashda birinchi ustundagi savollarga ikkinchi ustundagi javoblarni
topib, uni ma’qullash belgisi orqali ifodalash mumkin. Yoki javoblarni savollar
belgisi va javoblar raqamini mos ravishda belgilash mumkin.
Talabalarning bilimi va ko’nikmalari testlarning ijobiy yechimini topishlariga
qarab aniqlandi. Mustaqil ishlari bo’yicha shakllangan ko’nikmalarini baholashda
berilgan topshiriq bo’yicha mustaqil ma’lumot yig’ish, rejalashtirish, qaror qabul
qilish, amalga oshirish, tekshirish va xulosa chiqarish kabi mezonlardan
foydalanildi.
Oliy ta’lim muassasalarida o’qitishni faollashtirishning birinchi bosqichida
talabalarning dastlabki bilim darajasi, mustaqil ishlash qobiliyati hamda egallangan
nazariy bilimlarni amaliyotda qo’llay olish ko’nikmasi tahlil qilish lozim.
Mutaxassislik fanlarni o’qitishda faol ta’lim metodlarini qo’llash orqali talabani
“ta’lim ob’yekti”dan “ta’lim sub’yekti” darajasiga o’tishga imkon yaratiladi,
mashg’ulotlarda ijodiy muhitni yuzaga keltiradi. Bu esa ta’lim jarayonida
talabalarning faolligini oshiradi. O’qituvchi esa bilimlarni yetkazuvchi emas, balki
bilimlarni talabalar tomonidan, mustaqil ravishda o’zlashtirilib olishga yordam
beruvchi, ta’lim jarayonining maslahatchisiga aylanadi. Demak, talabalarning
kasbiy bilim, ko’nikma va malakalarini shakllantirish va mustaqil faoliyatlarni
rivojlantirish uchun maxsus fanlarni faol metodlar asosida o’qitish jarayonini to’g’ri
tashkil etish muhim ahamiyatga ega.