Maxsus maktabgacha ta’limi muassasalarida lug‘at ishining nazariy asoslari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

22,7 KB


Maxsus maktabgacha ta’limi muassasalarida lug‘at ishining nazariy
asoslari
REJA:
1.
Tug’ma bilimlar nazariyasi (N.Xomskiy, D.Maknil, D.Slobin). 
2.
Tilni o’zlashtirishning kognitiv nazariyasi. 
3.
J.Piajening bolaning semiotik rivojlanish gipotezasi.
4.
 Tilni o’zlashtirish asoslarini ijtimoiy-prognostik yo’nalishda o’rganish
(Dj.Bruner, M. Xelllidey). 
5.
L.S. Vigotskiyning “nutq - til belgilari vositasida  rivojlanuvchi o’ziga 
xos faoliyat sifatida” konsepsiyasi. 
6.
Inson xulq-atvorini belgili regulasiyasi (A.R. Luriya).
Odamda atrofdagi muhit bilan aloqa bog‘lashning yangi shakllari paydo
bо‘ladi. “Rivojlanib borayotgan hayvonot dunyosida, - deb yozgan edi I.P.Pavlov, -
odam fazasiga kelib nerv faoliyati mexanizmlariga nihoyatda katta qо‘shimcha
qо‘shildi”1. Bu qо‘shimcha odamda nutq paydo bо‘lishi va yangi signal tizimi
vujudga kelishidan iborat bо‘ldi. Organik dunyo taraqqiyotining shu bosqichida
muhit bilan aloqa bog‘lashning yangi, faqat odamga xos bо‘lgan ikkinchi signal
tizimi qaror topdi.
“Bо‘lg‘usi odamda, - deb yozadi I.P.Pavlov, - ikkinchi darajali signallar,
birinchi signallarning signallari-talaffuz etiladigan, eshitiladigan va kо‘riladigan
sо‘zlar kо‘rinishida paydo bо‘lib, rivojlanib bordi va yuqori darajada kamolga
yetdi”2.
Logotip
Maxsus maktabgacha ta’limi muassasalarida lug‘at ishining nazariy asoslari REJA: 1. Tug’ma bilimlar nazariyasi (N.Xomskiy, D.Maknil, D.Slobin). 2. Tilni o’zlashtirishning kognitiv nazariyasi. 3. J.Piajening bolaning semiotik rivojlanish gipotezasi. 4. Tilni o’zlashtirish asoslarini ijtimoiy-prognostik yo’nalishda o’rganish (Dj.Bruner, M. Xelllidey). 5. L.S. Vigotskiyning “nutq - til belgilari vositasida rivojlanuvchi o’ziga xos faoliyat sifatida” konsepsiyasi. 6. Inson xulq-atvorini belgili regulasiyasi (A.R. Luriya). Odamda atrofdagi muhit bilan aloqa bog‘lashning yangi shakllari paydo bо‘ladi. “Rivojlanib borayotgan hayvonot dunyosida, - deb yozgan edi I.P.Pavlov, - odam fazasiga kelib nerv faoliyati mexanizmlariga nihoyatda katta qо‘shimcha qо‘shildi”1. Bu qо‘shimcha odamda nutq paydo bо‘lishi va yangi signal tizimi vujudga kelishidan iborat bо‘ldi. Organik dunyo taraqqiyotining shu bosqichida muhit bilan aloqa bog‘lashning yangi, faqat odamga xos bо‘lgan ikkinchi signal tizimi qaror topdi. “Bо‘lg‘usi odamda, - deb yozadi I.P.Pavlov, - ikkinchi darajali signallar, birinchi signallarning signallari-talaffuz etiladigan, eshitiladigan va kо‘riladigan sо‘zlar kо‘rinishida paydo bо‘lib, rivojlanib bordi va yuqori darajada kamolga yetdi”2.
Bolaning nutqi rivojlanayotgan ikkinchi signal tizimining birinchi signal
tizimi tomonidan doimo aniq impulslar bilan qо‘llab-quvvatlangandagina tо‘g‘ri
shakllanadi. Birinchi signal tizimi sezgi hosil qiluvchi signallarga ega.
Nutqning  tо‘g‘ri  rivojlanishi  uchun  bola  normal  eshitadigan  bо‘lishi
muximdir.
Eshitish organi bola tug‘ilgan kunidan boshlaboq ishga tushadi. Hayotining
ikkinchi xaftasiga kelib, bolaning ovozga quloq solayotganini kuzatish mumkinki,
bu eshituv analizatorining funksional jihatdan yetarlicha yetukligi hamda markaziy
nerv tizimida eshituv dominantasi paydo bо‘la olishini kо‘rsatadi. Hayotining 2-
oyiga kelib bola sifat jihatdan har xil tovushlarni ajrata boshlaydi. 3-oydan boshlab
ovoz kelgan tomonga qarash odati paydo bо‘ladi, bola 3-4 oylik bо‘lib qolganda
tovushlarning tonini ajrata boshlaydi.
Bolalarda nutqning eshitish bо‘sag‘asi yosh ulg‘aygan sari о‘zgarib boradi,
6,5-9,5  yashar  bolalarda  nutqni  eshitish  bо‘sag‘asi  katta  yoshli  bolalardagiga
qaraganda yuqori bо‘ladi.
Nutqning  rivojlanib  borishida  bolalarning  kattalar  bilan  aloqa  bog‘lab,
suhbatlashishi katta ahamiyatga ega. Bu esa bolaning eshitib eslab qolish qobiliyati
va lug‘at boyligini boyib borishiga yordam beradi.
Shunday  qilib,  bola  о‘zining  artikulyatsion  apparat  faoliyatini  eshituv
analizatoridan  kelayotgan  signallarga  bо‘ysundirish  malakasini  egallab  boradi.
Eshituv yordamida bola atrofdagilarning nutqini idrok etadi, unga taqlid qiladi va
о‘z talaffuzini nazorat qiladi.
L.V.Neyman  va  V.I.Beltyukovlarning  olib  borgan  tekshirishlarining
kо‘rsatishicha, eshituvning oz pasayishida ham (20-25 Dbdan kо‘p bо‘lmagan)
ayrim tovushlarni idrok qilishda qiyinchiliklar yuzaga keladi. Eshitishning bunday
pasayishi nutq rivojlangunga qadar yoki eng ilk rivojlanish davrida yuzaga kelsa,
odatda nutqning umumiy rivojlanmaganligiga olib keladi. Tovushlar talaffuzida
buzilishlar bо‘lar ekan, lug‘at boyligi va grammatik tuzim ham yetarli darajada
rivojlanmaydi.
Tug‘ma  kar  tug‘ilgan  bolalarda  atrofdagilar  nutqiga  taqlid  qilish
rivojlanmaydi. Gugulash ularda normal eshitishga ega bо‘lgan tengdoshlaridagidek
paydo bо‘ladi. Lekin u eshituv idroki tomonidan mustahkamlanmaganligi sababli
Logotip
Bolaning nutqi rivojlanayotgan ikkinchi signal tizimining birinchi signal tizimi tomonidan doimo aniq impulslar bilan qо‘llab-quvvatlangandagina tо‘g‘ri shakllanadi. Birinchi signal tizimi sezgi hosil qiluvchi signallarga ega. Nutqning tо‘g‘ri rivojlanishi uchun bola normal eshitadigan bо‘lishi muximdir. Eshitish organi bola tug‘ilgan kunidan boshlaboq ishga tushadi. Hayotining ikkinchi xaftasiga kelib, bolaning ovozga quloq solayotganini kuzatish mumkinki, bu eshituv analizatorining funksional jihatdan yetarlicha yetukligi hamda markaziy nerv tizimida eshituv dominantasi paydo bо‘la olishini kо‘rsatadi. Hayotining 2- oyiga kelib bola sifat jihatdan har xil tovushlarni ajrata boshlaydi. 3-oydan boshlab ovoz kelgan tomonga qarash odati paydo bо‘ladi, bola 3-4 oylik bо‘lib qolganda tovushlarning tonini ajrata boshlaydi. Bolalarda nutqning eshitish bо‘sag‘asi yosh ulg‘aygan sari о‘zgarib boradi, 6,5-9,5 yashar bolalarda nutqni eshitish bо‘sag‘asi katta yoshli bolalardagiga qaraganda yuqori bо‘ladi. Nutqning rivojlanib borishida bolalarning kattalar bilan aloqa bog‘lab, suhbatlashishi katta ahamiyatga ega. Bu esa bolaning eshitib eslab qolish qobiliyati va lug‘at boyligini boyib borishiga yordam beradi. Shunday qilib, bola о‘zining artikulyatsion apparat faoliyatini eshituv analizatoridan kelayotgan signallarga bо‘ysundirish malakasini egallab boradi. Eshituv yordamida bola atrofdagilarning nutqini idrok etadi, unga taqlid qiladi va о‘z talaffuzini nazorat qiladi. L.V.Neyman va V.I.Beltyukovlarning olib borgan tekshirishlarining kо‘rsatishicha, eshituvning oz pasayishida ham (20-25 Dbdan kо‘p bо‘lmagan) ayrim tovushlarni idrok qilishda qiyinchiliklar yuzaga keladi. Eshitishning bunday pasayishi nutq rivojlangunga qadar yoki eng ilk rivojlanish davrida yuzaga kelsa, odatda nutqning umumiy rivojlanmaganligiga olib keladi. Tovushlar talaffuzida buzilishlar bо‘lar ekan, lug‘at boyligi va grammatik tuzim ham yetarli darajada rivojlanmaydi. Tug‘ma kar tug‘ilgan bolalarda atrofdagilar nutqiga taqlid qilish rivojlanmaydi. Gugulash ularda normal eshitishga ega bо‘lgan tengdoshlaridagidek paydo bо‘ladi. Lekin u eshituv idroki tomonidan mustahkamlanmaganligi sababli
asta-sekin sо‘nib boradi. Bu holatlarda maxsus pedagogik ta’sirsiz bolalarda nutq
rivojlanmaydi.  Ilk  yoshlik  paytida  bola  tovush,  bо‘g‘in  va  atrofdagilarning
sо‘zlarini noaniq buzilgan holda idrok etadi. Shu sababli bolalar bir fonemani
ikkinchisi bilan aralashtirib yuboradilar, nutqni yomon tushunadilar. Juda kо‘p
hollarda bolalar о‘zlarining notо‘g‘ri talaffuzlarini sezmaydilar. Natijada u odat
tusiga kirib, turg‘un bо‘lib qoladi. Keyinchalik bu holat qiyinchilik bilan bartaraf
qilinadi.
Fonematik idrok asta-sekin, talaffuzning shakllanishi bilan parallel ravishda
rivojlanadi. Odatda bola 4 yoshga yetganda о‘z ona tilidagi barcha fonemalarni
eshitish orqali ajrata olish qobiliyatiga ega bо‘ladi.
Kо‘rish ham bola nutqining rivojlanishida muhim rol о‘ynaydi. Nutqning
paydo bо‘lishi va uning idrok qilinishida kо‘rish analizatorlarining muhim rol
о‘ynashi, tug‘ma kо‘r bolalarning kech gapira boshlaganligi bilan tasdiqlanadi.
Kо‘radigan  bola  gapirayotganlarning til  va lab harakatlarini  sinchkovlik  bilan
kuzatadi, ularni qaytarishga harakat qiladi. Odatdagi artikulyatsion harakatlarni
yaxshi taqlid qiladi.
Bolaning rivojlanishi jarayonida kо‘rish, eshitish va boshqa analizatorlar
о‘rtasida shartli aloqalar tizimi yuzaga keladi va u takrorlanib turuvchi aloqalar
bilan doimo rivojlanib, mustahkamlanib boradi.
Bolaning nutqi kattalar nutqi asosida rivojlanib boradi. Nutqining tо‘g‘ri
shakllanishi atrofdagilar nutqiga, nutqiy tajribaga, tо‘g‘ri nutq muhiti va ta’lim-
tarbiyaga bog‘liq. 
Nutq tug‘ma qobiliyat emas, balki hayot davomida bolaning jismoniy va
aqliy rivojlanishi bilan parallel ravishda shakllanib boradi.
Nutq  buzilishlarini  о‘rganish,  tushunish  uchun  bola  nutqining  normal
rivojlanish  yо‘lini,  bu  jarayonning  о‘ziga  xos  xususiyatlarini,  nutqning
muvaffaqiyatli shakllanishida katta rol о‘ynovchi sharoitni bilish lozim.
Bundan tashqari bola nutqining rivojlanish davrlarini aniq bilish zarur. Bu
esa nutqning rivojlanishi jarayonidagi u yoki bu kamchiliklarni о‘z vaqtida bilish
va aniqlash uchun kerak bо‘ladi. Masalan, 1 yosh-u 4 oylik bola gapirmayapti.
Pedagog bolaning normal rivojlanishida birinchi sо‘zlar qachon paydo bо‘lishini
Logotip
asta-sekin sо‘nib boradi. Bu holatlarda maxsus pedagogik ta’sirsiz bolalarda nutq rivojlanmaydi. Ilk yoshlik paytida bola tovush, bо‘g‘in va atrofdagilarning sо‘zlarini noaniq buzilgan holda idrok etadi. Shu sababli bolalar bir fonemani ikkinchisi bilan aralashtirib yuboradilar, nutqni yomon tushunadilar. Juda kо‘p hollarda bolalar о‘zlarining notо‘g‘ri talaffuzlarini sezmaydilar. Natijada u odat tusiga kirib, turg‘un bо‘lib qoladi. Keyinchalik bu holat qiyinchilik bilan bartaraf qilinadi. Fonematik idrok asta-sekin, talaffuzning shakllanishi bilan parallel ravishda rivojlanadi. Odatda bola 4 yoshga yetganda о‘z ona tilidagi barcha fonemalarni eshitish orqali ajrata olish qobiliyatiga ega bо‘ladi. Kо‘rish ham bola nutqining rivojlanishida muhim rol о‘ynaydi. Nutqning paydo bо‘lishi va uning idrok qilinishida kо‘rish analizatorlarining muhim rol о‘ynashi, tug‘ma kо‘r bolalarning kech gapira boshlaganligi bilan tasdiqlanadi. Kо‘radigan bola gapirayotganlarning til va lab harakatlarini sinchkovlik bilan kuzatadi, ularni qaytarishga harakat qiladi. Odatdagi artikulyatsion harakatlarni yaxshi taqlid qiladi. Bolaning rivojlanishi jarayonida kо‘rish, eshitish va boshqa analizatorlar о‘rtasida shartli aloqalar tizimi yuzaga keladi va u takrorlanib turuvchi aloqalar bilan doimo rivojlanib, mustahkamlanib boradi. Bolaning nutqi kattalar nutqi asosida rivojlanib boradi. Nutqining tо‘g‘ri shakllanishi atrofdagilar nutqiga, nutqiy tajribaga, tо‘g‘ri nutq muhiti va ta’lim- tarbiyaga bog‘liq. Nutq tug‘ma qobiliyat emas, balki hayot davomida bolaning jismoniy va aqliy rivojlanishi bilan parallel ravishda shakllanib boradi. Nutq buzilishlarini о‘rganish, tushunish uchun bola nutqining normal rivojlanish yо‘lini, bu jarayonning о‘ziga xos xususiyatlarini, nutqning muvaffaqiyatli shakllanishida katta rol о‘ynovchi sharoitni bilish lozim. Bundan tashqari bola nutqining rivojlanish davrlarini aniq bilish zarur. Bu esa nutqning rivojlanishi jarayonidagi u yoki bu kamchiliklarni о‘z vaqtida bilish va aniqlash uchun kerak bо‘ladi. Masalan, 1 yosh-u 4 oylik bola gapirmayapti. Pedagog bolaning normal rivojlanishida birinchi sо‘zlar qachon paydo bо‘lishini
bilsa, u holda u bu bolaning normal yoki nonormal rivojlanayotganini hal qila
oladi. 
Bola nutqining rivojlanish xususiyatlarini bilish, nutq buzilishlariga tо‘g‘ri
diagnoz  qо‘yish  uchun  ham  zarurdir.  Ba’zi  mutaxasislar  uch  yoshli  bolaning
tovush  talaffuzidagi  kamchiliklarni  bartaraf  etish  uchun  uni  logoped  qabuliga
yuboradilar. Bu tо‘g‘rimi? Yо‘q, albatta. Chunki nutqi normal rivojlanayotgan
bolaga hali bu yoshda ba’zi bir tovushlarni notо‘g‘ri talaffuz etish xos bо‘ladi. Bu
kо‘rinish fiziologik dislasiya deb atalib, bu shu yoshdagi bolalarda artikulyatsiya
apparatining  hali  yetarli  darajada  shakllanmaganligini  bildiradi.  Nutq
kamchiliklarini bartaraf etishda tug‘ri va aniq tarbiyaviy-tuzatish ish rejasini tuzish
uchun  bola  nutqining  rivojlanish  qonuniyatlarini  yana  bir  karra  bilish  zarur
hisoblanadi.
Mualliflar bola nutqining shakllanish davrlarini turlicha kо‘rsatadilar, ularni
har xil nomlaydilar va har birining yosh chegaralarini turlicha ifodalaydilar.
G.L. Rozengrad-Pupko bolada nutq rivojlanishini ikki davrga ajratadi:
1)
tayyorlov davri (2 yoshgacha)
2)
nutqning mustaqil shakllanish davri. A.N. Leontyev  bola nutqining
shakllanishini 4 davrga bо‘lib kо‘rsatadi; 
1)
tayyorgarlik davri-bir 1yoshgacha;
2)
bog‘chagacha bо‘lgan davr- 3 yoshgacha;
3)
maktabgacha bо‘lgan davr-7yoshgacha;
4)
maktab davri                     
Bu davrlarning tо‘liq tavsifi ustida tо‘xtalib о‘tamiz. Shunday qilib, birinchi
davr-tayyorgarlik davri (bola tug‘ilgandan bir yoshgacha). 
Bola tug‘ilgandan daqiqadan boshlab ovoz chiqaradi. Bu ovoz qichqiriq va
yig‘idan iborat bо‘ladi. Tо‘g‘ri, bu ovoz odam nutqidan uzoq. Lekin ana shu
qichqiriq va yig‘i nutq apparatining 3 bо‘limini (nafas olish, ovoz hosil bо‘lish,
artikulyatsion) rivojlanishida katta rol о‘ynaydi.
Ikki  hafta  о‘tgach,  bola  gapirayotgan  odamning  ovoziga  e’tibor  bera
boshlaydi. Unga gapirayotganda quloq soladi, yig‘lashdan tо‘xtaydi. Bir oyligining
oxiriga borib, uni mayin qо‘shiq (alla) ostida tinchlantirish mumkin bо‘lib qoladi.
Keyinchalik u boshini gapirayotgan odam tomonga buradi yoki uni kо‘zlari bilan
Logotip
bilsa, u holda u bu bolaning normal yoki nonormal rivojlanayotganini hal qila oladi. Bola nutqining rivojlanish xususiyatlarini bilish, nutq buzilishlariga tо‘g‘ri diagnoz qо‘yish uchun ham zarurdir. Ba’zi mutaxasislar uch yoshli bolaning tovush talaffuzidagi kamchiliklarni bartaraf etish uchun uni logoped qabuliga yuboradilar. Bu tо‘g‘rimi? Yо‘q, albatta. Chunki nutqi normal rivojlanayotgan bolaga hali bu yoshda ba’zi bir tovushlarni notо‘g‘ri talaffuz etish xos bо‘ladi. Bu kо‘rinish fiziologik dislasiya deb atalib, bu shu yoshdagi bolalarda artikulyatsiya apparatining hali yetarli darajada shakllanmaganligini bildiradi. Nutq kamchiliklarini bartaraf etishda tug‘ri va aniq tarbiyaviy-tuzatish ish rejasini tuzish uchun bola nutqining rivojlanish qonuniyatlarini yana bir karra bilish zarur hisoblanadi. Mualliflar bola nutqining shakllanish davrlarini turlicha kо‘rsatadilar, ularni har xil nomlaydilar va har birining yosh chegaralarini turlicha ifodalaydilar. G.L. Rozengrad-Pupko bolada nutq rivojlanishini ikki davrga ajratadi: 1) tayyorlov davri (2 yoshgacha) 2) nutqning mustaqil shakllanish davri. A.N. Leontyev bola nutqining shakllanishini 4 davrga bо‘lib kо‘rsatadi; 1) tayyorgarlik davri-bir 1yoshgacha; 2) bog‘chagacha bо‘lgan davr- 3 yoshgacha; 3) maktabgacha bо‘lgan davr-7yoshgacha; 4) maktab davri Bu davrlarning tо‘liq tavsifi ustida tо‘xtalib о‘tamiz. Shunday qilib, birinchi davr-tayyorgarlik davri (bola tug‘ilgandan bir yoshgacha). Bola tug‘ilgandan daqiqadan boshlab ovoz chiqaradi. Bu ovoz qichqiriq va yig‘idan iborat bо‘ladi. Tо‘g‘ri, bu ovoz odam nutqidan uzoq. Lekin ana shu qichqiriq va yig‘i nutq apparatining 3 bо‘limini (nafas olish, ovoz hosil bо‘lish, artikulyatsion) rivojlanishida katta rol о‘ynaydi. Ikki hafta о‘tgach, bola gapirayotgan odamning ovoziga e’tibor bera boshlaydi. Unga gapirayotganda quloq soladi, yig‘lashdan tо‘xtaydi. Bir oyligining oxiriga borib, uni mayin qо‘shiq (alla) ostida tinchlantirish mumkin bо‘lib qoladi. Keyinchalik u boshini gapirayotgan odam tomonga buradi yoki uni kо‘zlari bilan
kuzatadi. Tez kundv bola intonatsiyaga e’tibor bera boshlaydi: mayin gapirganda
tinchlanadi, keskin intonatsiyaga-yig‘laydi.
2 oylik atrofida gu-gulash, 3-oyning boshida bug‘inlarning talaffuzi paydo
bо‘ladi  (aga-aga,  ta-ta,  ba-ba  va  boshqalar).  Bunda  tovushlar  birikmasi  aniq
artikulyatsiya qilinmaydi.
Bolalarning  chug‘urlashi  haqida  biz  kо‘pgina  lug‘atlardan  va  bolalar
nutqining  rivojlanishi  bilan  bog‘liq  masalalar  yoritilgan  istalgan  adabiyotdan
umumiy ma’lumotlarni olishimiz mumkin. Aniq ma’lumotlarga kelsak bizning bu
masalada nochorligimiz seziladi. Chug‘urlash ietapining rivojlanishi haqidagi aniq
va  sistemali  kuzatilgan  ma’lumotlardan  tuzilgan  yagona  maqola  yaqini
vaqtlargacha G.Goyer (Deryagina) va A.E. Goyer (1927) tegishli edi. Bunda ham
faqat  bitta  bola  kuzatilgan  edi.  Shuning  uchun  namoyon  bо‘lgan  faktlarning
barchasi chug‘urlash etapining rivojlanishidagi umumiy qonuniyatlarga qanchalik
kо‘p yoki kamroq taalluqligini aniqlash mumkin emas va bu faktlarda shu bolaning
individual xususiyatlari ham mujassamlashganini unutmaslik kerak.
A.D.  Salaxovaning  tadqiqotlari  tufayli  biz  ayni  vaqtda  5  ta  bolada
chug‘urlash  etapining  rivojlanishini  sistemali  kuzatishlar  natijasida  olingan
materiallarga egamiz.
Chug‘urlash etapining  namoyon bо‘lish muddatiga kelsak, bu yerda turli
fikrlar mavjud: bir guruh mualliflar bu etap bola hayotining 2-oyi oxirlarida va 3-
oyning  boshlarida  namoyon  bо‘ladi  deb  hisoblaydilar.  Chug‘urlash  etapining
namoyon bо‘lishi muddatini aniqlashda bunday katta farq haqiqiy chegaralarni
topishda qiyinchilik tug‘diryapti. Bu esa о‘z navbatida ilgari keluvchi gu-gulash
davri  bilan  chug‘urlash  etapini  chegaralashni  mushkullashtiradi.  Garchi  bir
qarashda  A.A.  Leontyev  (1965)  tomonidan  gu-gulash  va  chug‘urlash  etaplari
orasidagi ma’lum farqlar tо‘g‘ri ifodalangan bо‘lsada, bu 2 nutqgacha bо‘lgan
davrlar  о‘tish  stadiyasida  shunday  qо‘shilib  ketadiki,  ular  orasidagi  chegara
sayqallanib  qoladi.  Darvoqe,  chegaralarning  bunday  noaniq  kо‘rinishini
chug‘urlashdan  haqiqiy  nutqga  о‘tishda  ham  kuzatish  mumkin:  bolada  hosil
bо‘lgan sо‘zlar bilan bir qatorda ma’lum vaqt mobaynida atrof olamdagi predmet
va  hodisalarga  aloqasi  bо‘lmagan  chug‘urlovchi  tovushlar  uyg‘unligi  ham
aniqlanadi. Bunday tashqari gu-gulash va chug‘urlash etaplari orasidagi chegara
Logotip
kuzatadi. Tez kundv bola intonatsiyaga e’tibor bera boshlaydi: mayin gapirganda tinchlanadi, keskin intonatsiyaga-yig‘laydi. 2 oylik atrofida gu-gulash, 3-oyning boshida bug‘inlarning talaffuzi paydo bо‘ladi (aga-aga, ta-ta, ba-ba va boshqalar). Bunda tovushlar birikmasi aniq artikulyatsiya qilinmaydi. Bolalarning chug‘urlashi haqida biz kо‘pgina lug‘atlardan va bolalar nutqining rivojlanishi bilan bog‘liq masalalar yoritilgan istalgan adabiyotdan umumiy ma’lumotlarni olishimiz mumkin. Aniq ma’lumotlarga kelsak bizning bu masalada nochorligimiz seziladi. Chug‘urlash ietapining rivojlanishi haqidagi aniq va sistemali kuzatilgan ma’lumotlardan tuzilgan yagona maqola yaqini vaqtlargacha G.Goyer (Deryagina) va A.E. Goyer (1927) tegishli edi. Bunda ham faqat bitta bola kuzatilgan edi. Shuning uchun namoyon bо‘lgan faktlarning barchasi chug‘urlash etapining rivojlanishidagi umumiy qonuniyatlarga qanchalik kо‘p yoki kamroq taalluqligini aniqlash mumkin emas va bu faktlarda shu bolaning individual xususiyatlari ham mujassamlashganini unutmaslik kerak. A.D. Salaxovaning tadqiqotlari tufayli biz ayni vaqtda 5 ta bolada chug‘urlash etapining rivojlanishini sistemali kuzatishlar natijasida olingan materiallarga egamiz. Chug‘urlash etapining namoyon bо‘lish muddatiga kelsak, bu yerda turli fikrlar mavjud: bir guruh mualliflar bu etap bola hayotining 2-oyi oxirlarida va 3- oyning boshlarida namoyon bо‘ladi deb hisoblaydilar. Chug‘urlash etapining namoyon bо‘lishi muddatini aniqlashda bunday katta farq haqiqiy chegaralarni topishda qiyinchilik tug‘diryapti. Bu esa о‘z navbatida ilgari keluvchi gu-gulash davri bilan chug‘urlash etapini chegaralashni mushkullashtiradi. Garchi bir qarashda A.A. Leontyev (1965) tomonidan gu-gulash va chug‘urlash etaplari orasidagi ma’lum farqlar tо‘g‘ri ifodalangan bо‘lsada, bu 2 nutqgacha bо‘lgan davrlar о‘tish stadiyasida shunday qо‘shilib ketadiki, ular orasidagi chegara sayqallanib qoladi. Darvoqe, chegaralarning bunday noaniq kо‘rinishini chug‘urlashdan haqiqiy nutqga о‘tishda ham kuzatish mumkin: bolada hosil bо‘lgan sо‘zlar bilan bir qatorda ma’lum vaqt mobaynida atrof olamdagi predmet va hodisalarga aloqasi bо‘lmagan chug‘urlovchi tovushlar uyg‘unligi ham aniqlanadi. Bunday tashqari gu-gulash va chug‘urlash etaplari orasidagi chegara
singari, chug‘urlash bilan nutq orasidagi chegara ham individualdir. Bir vaqtda har
bir bolada chegara о‘ziga qarab u yoki bu tomonda bо‘lishi mumkin.
A.D.  Salaxovaning  kuzatishlari  bо‘yicha  chug‘urlash  etapi  namoyon
bо‘lishining haqiqiy muddati taxminan 4 chi va 5 chi oylar о‘rtasiga tо‘g‘ri keladi.
Aynan  shunday  fikrni  A.A.  Leontyevning  yuqorida  keltirilgan  ishida  ham
kо‘rishimiz mumkin. Shundan kelib chiqib, bola hayotining 4 chi oyi chug‘urlash
davrining boshlanishi bо‘lib sanaladi. 
Bizda bir savol tug‘iladi: bola chug‘urlashi aniq nutqiy muhit bilan qanday
munosabatda bо‘ladi, ya’ni boshqacha aytganda, chug‘urlash bevosita nutqiy muhit
ta’siri ostida yoki unga bog‘liq bо‘lmagan holda rivojlanadimi? Bu savol behudaga
berilgan  emas.  Chunki  maxsus  adabiyotlarda  bu  masala  kо‘p  ma’noda
tushuntiriladi.  Bir  xil  mualliflar,  shu  jumladan,  V.A.  Bogoroditskiy  (1915)
chug‘urlashni  tovushlar  hosil  bо‘lishi  jarayonidagi  bolaning  «ermagi»  sifatida
izohlaydi. Bunda u chug‘urlashni nutq organlari bilan о‘ynaladigan oyoq-qо‘lini
bemaqsad  harakatlantirishiga  о‘xshash  deb  tushuntiradi.  Boshqa  mualliflar,
masalan,  M.A.  Sikorskiy  (1899)  va  A.  Aleksandrov  (1883)  chug‘urlashni
atrofdagilar nutqiga taqlid «meva»si sifatida baholaydi.
Berilgan  savolni  yechish  usullaridan  biri  bо‘lib,  chug‘urlash  etapining
tovush  tarkibini  aynan  о‘sha  nutqiy  tovushlar  (fonemalar)  sistemasi  bilan
solishtirish va taqqoslanishi hisoblanadi. 
Agar chug‘urlash etapining tovush tarkibi atrofdagilar nutqiga bog‘liqligini
taxmin qilsak, uning berilgan nutqiy tovushlar sistemasi bilan mosligi eng avvalo
unli  tovushlarda  namoyon  bо‘lishi  kerak.  Chunki  unli  tovushlar  akustik
munosabatda bir muncha «yorqinroq» va undoshlarga qaraganda bir-biriga bir
muncha zidroq. 
Tadqiqotlar shuni kо‘rsatadiki, chug‘urlash etapida о‘zining artikulyatsiyasi
jihatidan odamlar tilidagi tovushlarga aynan о‘xshaydigan faqat unli tovushlar
aniqlanvermaydi, balki muayyan tilga xos bо‘lmagan tovushlar ham aniqlandi.
Masalan:  unli  (ä),  artikulyatsiyasi  jihatidan  ingliz  tiliga  yaqin  ();  tovushlar
orasida  о‘rtacha  (i),  ingliz  tili  uchun  ham  xarakterli  (i);  burunlashgan  ya’ni
nazalizatsiyalangan  tovushlar  (ã),(õ)-fratsuz tiliga  xos.  Shuni  ta’kidlash  joizki,
Logotip
singari, chug‘urlash bilan nutq orasidagi chegara ham individualdir. Bir vaqtda har bir bolada chegara о‘ziga qarab u yoki bu tomonda bо‘lishi mumkin. A.D. Salaxovaning kuzatishlari bо‘yicha chug‘urlash etapi namoyon bо‘lishining haqiqiy muddati taxminan 4 chi va 5 chi oylar о‘rtasiga tо‘g‘ri keladi. Aynan shunday fikrni A.A. Leontyevning yuqorida keltirilgan ishida ham kо‘rishimiz mumkin. Shundan kelib chiqib, bola hayotining 4 chi oyi chug‘urlash davrining boshlanishi bо‘lib sanaladi. Bizda bir savol tug‘iladi: bola chug‘urlashi aniq nutqiy muhit bilan qanday munosabatda bо‘ladi, ya’ni boshqacha aytganda, chug‘urlash bevosita nutqiy muhit ta’siri ostida yoki unga bog‘liq bо‘lmagan holda rivojlanadimi? Bu savol behudaga berilgan emas. Chunki maxsus adabiyotlarda bu masala kо‘p ma’noda tushuntiriladi. Bir xil mualliflar, shu jumladan, V.A. Bogoroditskiy (1915) chug‘urlashni tovushlar hosil bо‘lishi jarayonidagi bolaning «ermagi» sifatida izohlaydi. Bunda u chug‘urlashni nutq organlari bilan о‘ynaladigan oyoq-qо‘lini bemaqsad harakatlantirishiga о‘xshash deb tushuntiradi. Boshqa mualliflar, masalan, M.A. Sikorskiy (1899) va A. Aleksandrov (1883) chug‘urlashni atrofdagilar nutqiga taqlid «meva»si sifatida baholaydi. Berilgan savolni yechish usullaridan biri bо‘lib, chug‘urlash etapining tovush tarkibini aynan о‘sha nutqiy tovushlar (fonemalar) sistemasi bilan solishtirish va taqqoslanishi hisoblanadi. Agar chug‘urlash etapining tovush tarkibi atrofdagilar nutqiga bog‘liqligini taxmin qilsak, uning berilgan nutqiy tovushlar sistemasi bilan mosligi eng avvalo unli tovushlarda namoyon bо‘lishi kerak. Chunki unli tovushlar akustik munosabatda bir muncha «yorqinroq» va undoshlarga qaraganda bir-biriga bir muncha zidroq. Tadqiqotlar shuni kо‘rsatadiki, chug‘urlash etapida о‘zining artikulyatsiyasi jihatidan odamlar tilidagi tovushlarga aynan о‘xshaydigan faqat unli tovushlar aniqlanvermaydi, balki muayyan tilga xos bо‘lmagan tovushlar ham aniqlandi. Masalan: unli (ä), artikulyatsiyasi jihatidan ingliz tiliga yaqin (); tovushlar orasida о‘rtacha (i), ingliz tili uchun ham xarakterli (i); burunlashgan ya’ni nazalizatsiyalangan tovushlar (ã),(õ)-fratsuz tiliga xos. Shuni ta’kidlash joizki,
atrofidagi  tilga  aynan  о‘xshamaydigan,  chug‘urlash  etapidagi  unli  tovushlar
miqdori, aynan о‘xshash tovushlarga nisbatan kо‘proq.
Eng avvalo shuni aytish kerakki, rus tilidagi tovushlarga aynan о‘xshash
unli  tovushlar  chug‘urlash  etapida  tо‘liq  tarkibda  namoyon  bо‘lgan  bо‘lsa,
undoshlar bu munosabatda butunlay boshqacha. Tekshirishlarning kо‘rsatishicha,
chug‘urlash etapida qayd qilingan tovushlar ichida shipillovchi  undoshlar va tish
oldi, tish aro undoshlar guruhi ham kо‘rsatilmagan. Bu hol taxminan shunday
tushuntiriladi: ayni davrda bolalarda tishlari hali chiqmagan bо‘ladi, ba’zi hollarda
chiqishi  ham  mumkin.  Til  oldi  tovushlari  xuddi  portlovchilar  va  shovqinlilar
singari  ingliz  tiliga  xos  ?????  chiqadi.  Chug‘urlash  etapining  oxirlariga  kelib
bolada tishlar paydo bо‘lgani bilan, til oldi tovushlar chug‘urlash etapida umuman
kо‘rinmaydi. Ayrim bolalarda bu vaqtga kelib lab-tish undoshlari paydo bо‘ladi.
Demak, chug‘urlash etapida portlovchi va shovqinlilar paydo bо‘lmaydi.
Chug‘urlash etapi rivojlanishining umumiy sxemasini taxminan shunday
tarzda berish mumkin.
Insonda nutqiy reaksiyalarning tarixiy taraqqiyoti natijasida bolaga ma’lum
miqdorda  artikulyatsion  rivojlanish  dasturi  о‘tadi.  Gu-gulash  davrida  va
chug‘urlash  etapining  dastlabki  bosqichlarida  bu  dastur  bolalarning  eshitishi
holatiga bog‘liq bо‘lmagan holda amalga oshadi: biz bu haqda yuqorida aytib
о‘tgan  edik,  ya’ni  gu-gulash  va  chug‘urlash  etapi  kar  bolalarda  ham  bо‘ladi.
Chug‘urlash etapi rivojlanishining keyingi bosqichlarida autoexolaliya mexanizmi
qо‘shiladi. Bu rivojlanishda autoexolaliya mexanizmi faqat umumiy stimullovchi
rol  о‘ynaydi.  Autoexolaliya,  chug‘urlash  etapini  tovushlar  zahirasi  bilan
boyitmaydi,  chunki  о‘z-о‘ziga  taqlid  jarayonida  bola  faqat  talaffuz  qilganini
о‘zinigina eshitadi. Chug‘urlash etapining keyingi rivojida, ayniqsa buetapning
tugashi bosqichida exolaliya mexanizmi qо‘yiladi. Bu mexanizm, chug‘urlash  
etapi rivojlanishini umumiy rag‘batlantirish bilan birga, ma’lum miqdorda bu
etapni tovushlar zahirasi bilan boyitadi.
Bolalarning  exolalik  reaksiyalari  3  xil  kо‘rinishda  bо‘lishi  mumkin.
Birinchi kо‘rinishda atrofdagilar bolaga chug‘urlashida bor bо‘lgan tovushlarni
talaffuz qiladilar. Bu holatda exolalik reaksiya bir muncha muvaffaqiyatli chiqadi.
Logotip
atrofidagi tilga aynan о‘xshamaydigan, chug‘urlash etapidagi unli tovushlar miqdori, aynan о‘xshash tovushlarga nisbatan kо‘proq. Eng avvalo shuni aytish kerakki, rus tilidagi tovushlarga aynan о‘xshash unli tovushlar chug‘urlash etapida tо‘liq tarkibda namoyon bо‘lgan bо‘lsa, undoshlar bu munosabatda butunlay boshqacha. Tekshirishlarning kо‘rsatishicha, chug‘urlash etapida qayd qilingan tovushlar ichida shipillovchi undoshlar va tish oldi, tish aro undoshlar guruhi ham kо‘rsatilmagan. Bu hol taxminan shunday tushuntiriladi: ayni davrda bolalarda tishlari hali chiqmagan bо‘ladi, ba’zi hollarda chiqishi ham mumkin. Til oldi tovushlari xuddi portlovchilar va shovqinlilar singari ingliz tiliga xos ????? chiqadi. Chug‘urlash etapining oxirlariga kelib bolada tishlar paydo bо‘lgani bilan, til oldi tovushlar chug‘urlash etapida umuman kо‘rinmaydi. Ayrim bolalarda bu vaqtga kelib lab-tish undoshlari paydo bо‘ladi. Demak, chug‘urlash etapida portlovchi va shovqinlilar paydo bо‘lmaydi. Chug‘urlash etapi rivojlanishining umumiy sxemasini taxminan shunday tarzda berish mumkin. Insonda nutqiy reaksiyalarning tarixiy taraqqiyoti natijasida bolaga ma’lum miqdorda artikulyatsion rivojlanish dasturi о‘tadi. Gu-gulash davrida va chug‘urlash etapining dastlabki bosqichlarida bu dastur bolalarning eshitishi holatiga bog‘liq bо‘lmagan holda amalga oshadi: biz bu haqda yuqorida aytib о‘tgan edik, ya’ni gu-gulash va chug‘urlash etapi kar bolalarda ham bо‘ladi. Chug‘urlash etapi rivojlanishining keyingi bosqichlarida autoexolaliya mexanizmi qо‘shiladi. Bu rivojlanishda autoexolaliya mexanizmi faqat umumiy stimullovchi rol о‘ynaydi. Autoexolaliya, chug‘urlash etapini tovushlar zahirasi bilan boyitmaydi, chunki о‘z-о‘ziga taqlid jarayonida bola faqat talaffuz qilganini о‘zinigina eshitadi. Chug‘urlash etapining keyingi rivojida, ayniqsa buetapning tugashi bosqichida exolaliya mexanizmi qо‘yiladi. Bu mexanizm, chug‘urlash etapi rivojlanishini umumiy rag‘batlantirish bilan birga, ma’lum miqdorda bu etapni tovushlar zahirasi bilan boyitadi. Bolalarning exolalik reaksiyalari 3 xil kо‘rinishda bо‘lishi mumkin. Birinchi kо‘rinishda atrofdagilar bolaga chug‘urlashida bor bо‘lgan tovushlarni talaffuz qiladilar. Bu holatda exolalik reaksiya bir muncha muvaffaqiyatli chiqadi.
Biroq bu reaksiyaning roli, autoexolaliyaning roli singari, chuqurlash etapining
rivojlanishi uchun faqat umumiy rag‘batlantiruvchi bо‘lib  ifodalanishi mumkin.
Exolalik  reaksiyaning  ikkinchi  kо‘rinishida  atrofdagilar  bolaning
chug‘urlash etapida ayni vaqtda yо‘q bо‘lgan tovushlarni talaffuz qiladilar yoki
gapiradilar. Bu tovushlar qо‘yilgan dastur bо‘yicha ancha kechroq paydo bо‘lishi
kerak. Exolalik reaksiya nol bо‘lib qoladi, ya’ni bola bu tovushlarga umuman
ta’sirlanmaydi, agar ta’sirlansa ham u holda baribir yana chug‘urlashi tarkibidagi
tovush artikulyatsiyalariga e’tibor qiladi. Exolalik reaksiyaning bu kо‘rinishi ish
ham birinchi kо‘rinishi singari asosan umumiy rag‘batlantiruvchi rol о‘ynaydi.
Exolalik  reaksiyaning  uchinchi  kо‘rinishi  qо‘yidagicha:  bolalarga
chug‘urlash etapida yо‘q tovushlar talaffuz etiladi. Biroq bunda о‘zining akustiko-
artikulyatsion belgilari bо‘yicha atrofdagilar talaffuziga yaqin tovushlar bо‘ladi. Bu
holda bola tovush obrazining ta’siri ostida oldinga bir qadam tashlaydi, chunki
uning  artikulyatsiyasi  berilgan  tovushga  tо‘g‘ri  kelishi  kerak.  Bunday  turdagi
rag‘batlantirishlar  kо‘rinishidan  chug‘urlash  tarkibini  boyitishda  birmuncha
samaralidir.
Exolalik reaksiyaning uchinchi kо‘rinishi ta’siri ostida bu etap rivojlanishi
uchun qо‘yilgan dastur, ayniqsa uning tugashi bosqichida muayyan korrektivlar
kiritilishi mumkin. A.D. Salaxova ham exolaliya hisobiga undoshlarni yumshoq va
qattiq belgisiga kо‘ra bir-biriga qarshi qо‘yib ma’lumot olgani extimoldan xoli
emas.
Kо‘rinib turibdiki, chug‘urlash etapining rivojlanishida bola eshituvining
roli asosan ovoz reaksiyalarini umumiy raqbatlantirishga va bolaga nasliy berilgan
artikulyatsion programmasini ma’lum miqdorda tuzatishga olib keladi.
Bolada nutqiy rivojlanish programmasini mavjudligi haqidagi taxminlar
tо‘g‘ri bо‘lsa, u holda bu programmani amalga oshirishda muayyan qonuniyat
mavjud bо‘lishi kerak, xususan chug‘urlash etapida u yoki bu tovushlarning tartib
bilan  paydo  bо‘lishi  singari.  Biroq  shu  paytgacha  bu  munosabatda  biron-bir
qonuniyatlarni  aniqlash  imkoni  bо‘lmadi.  Bolalar  nutqi  masalalari  bilan
shug‘ullanuvchi olimlar kо‘rinishidan yakdil fikrdalar: chug‘urlash etapida hech
qanday umumiy qonuniyatlar yо‘q va nutqgacha bо‘lgan davrda tovushlar tartibsiz
paydo bо‘ladi.
Logotip
Biroq bu reaksiyaning roli, autoexolaliyaning roli singari, chuqurlash etapining rivojlanishi uchun faqat umumiy rag‘batlantiruvchi bо‘lib ifodalanishi mumkin. Exolalik reaksiyaning ikkinchi kо‘rinishida atrofdagilar bolaning chug‘urlash etapida ayni vaqtda yо‘q bо‘lgan tovushlarni talaffuz qiladilar yoki gapiradilar. Bu tovushlar qо‘yilgan dastur bо‘yicha ancha kechroq paydo bо‘lishi kerak. Exolalik reaksiya nol bо‘lib qoladi, ya’ni bola bu tovushlarga umuman ta’sirlanmaydi, agar ta’sirlansa ham u holda baribir yana chug‘urlashi tarkibidagi tovush artikulyatsiyalariga e’tibor qiladi. Exolalik reaksiyaning bu kо‘rinishi ish ham birinchi kо‘rinishi singari asosan umumiy rag‘batlantiruvchi rol о‘ynaydi. Exolalik reaksiyaning uchinchi kо‘rinishi qо‘yidagicha: bolalarga chug‘urlash etapida yо‘q tovushlar talaffuz etiladi. Biroq bunda о‘zining akustiko- artikulyatsion belgilari bо‘yicha atrofdagilar talaffuziga yaqin tovushlar bо‘ladi. Bu holda bola tovush obrazining ta’siri ostida oldinga bir qadam tashlaydi, chunki uning artikulyatsiyasi berilgan tovushga tо‘g‘ri kelishi kerak. Bunday turdagi rag‘batlantirishlar kо‘rinishidan chug‘urlash tarkibini boyitishda birmuncha samaralidir. Exolalik reaksiyaning uchinchi kо‘rinishi ta’siri ostida bu etap rivojlanishi uchun qо‘yilgan dastur, ayniqsa uning tugashi bosqichida muayyan korrektivlar kiritilishi mumkin. A.D. Salaxova ham exolaliya hisobiga undoshlarni yumshoq va qattiq belgisiga kо‘ra bir-biriga qarshi qо‘yib ma’lumot olgani extimoldan xoli emas. Kо‘rinib turibdiki, chug‘urlash etapining rivojlanishida bola eshituvining roli asosan ovoz reaksiyalarini umumiy raqbatlantirishga va bolaga nasliy berilgan artikulyatsion programmasini ma’lum miqdorda tuzatishga olib keladi. Bolada nutqiy rivojlanish programmasini mavjudligi haqidagi taxminlar tо‘g‘ri bо‘lsa, u holda bu programmani amalga oshirishda muayyan qonuniyat mavjud bо‘lishi kerak, xususan chug‘urlash etapida u yoki bu tovushlarning tartib bilan paydo bо‘lishi singari. Biroq shu paytgacha bu munosabatda biron-bir qonuniyatlarni aniqlash imkoni bо‘lmadi. Bolalar nutqi masalalari bilan shug‘ullanuvchi olimlar kо‘rinishidan yakdil fikrdalar: chug‘urlash etapida hech qanday umumiy qonuniyatlar yо‘q va nutqgacha bо‘lgan davrda tovushlar tartibsiz paydo bо‘ladi.
R. Yakobson (1940-1942) bu borada shunday yozadi: nutq rivojlanishi
jarayonida  tovushlarni  tanlash  bevosita  tilning  tabiatiga  bog‘liq  va  muammo
haqiqiy lingvistik hisoblanadi.
Chug‘urlash  etapi  tovushlari  masalasida  shunisi  xarakterliki,  bu  yerda
ularni о‘zlashtirish bо‘yicha hech qanday ketma-ketlikni о‘rnatishning keragi yо‘q.
Chug‘urlash  etapidan  nutqga  о‘tish  etapi  asosida  tovush  zahirasida
yetishmaydigan  tovushlarni  о‘zlashtirish  sodir  bо‘ladi.  Chug‘urlashdan  nutqga
о‘tish stadiyasi haqida xuddi shu nuqtai nazarni A. Greguar (1947) ham aytib
о‘tadi. 
Bu  nuqtai  nazarni  dastlab  bizga  ham  tо‘g‘ri  bо‘lib  tuyulgan.  (V.I.
Beltyukov, 1969). Biroq ish aslida boshqacha. Kо‘pgina mualliflar ajoyib faktni
kо‘rsatadilar: bola chug‘urlash etapidan nutqga о‘tish vaqtida u yoki bu tovushlarni
qandaydir  «unutadi»  va  ularni  boshqatdan  о‘zlashtirishni  boshlaydi.  A.D.
Salaxovaning  (1972)  tadqiqotlari  shunga  guvohlik  beradiki,  bu  holatda  faqat
muayyan  tovushlarni  «unutish»  о‘rin  olmaydi:  tilning  butun  tovush  (fonema)
sistemasi shakllanishi jarayoni qaytadan sodir bо‘ladi.
Bunga  bog‘liq  ravishda  tabiiy  savol  tug‘iladi.  Nutqning  rivojlanishi
jarayonida  chug‘urlash  etapining  roli  qanday?  Eng  avvalo  chug‘urlash  etapi
bolaning artikulyatsion  apparatini  umumiy mashq  qildirishni  о‘z  ichiga  oladi.
Bundan  tashqari  bu  etapning  ahamiyati  shunga  olib  keladiki,  exolaliya  va
autoexolaliya asosida muayyan motor-akustik aloqalar ishlab chiqiladi. Tо‘g‘ri,
shuni unutmaslik kerakki, bolalar artikulyatsion apparatining rivojlanishi, xususan
chug‘urlash  etapining  rivojlanishi  jarayonida  motor-akustik  aloqalarning  hosil
bо‘lishi, harakatlar koordinatsiyasi va idrokning eng past darajalarida sodir bо‘ladi.
Endi,  chug‘urlash  etapining  rivojlanishida  qandaydir  bir  qonuniyatlar
mavjudmi, degan savolga qaytamiz.
Tovushlarning  alohida  hosil  bо‘lishi  tartibi  munosabati  bо‘yicha  bir
bolaning chug‘urlashini 2chi bolaning chug‘urlashishi bilan solishtirganda ayrim
mualliflarning haqiqatan ham haqligi haqida tasavvur paydo bо‘ladi. Bu mualliflar
ta’kidlaydilarki,  bu  yerda  qandaydir  qonuniyatlarni  о‘rnatish  mumkin  emas.
Tovushlar faqat u yoki bu differensial belgilariga qarab guruhlangandagina nutq
tovushlarining paydo bо‘lish tartibi aniqlanishi mumkin.
Logotip
R. Yakobson (1940-1942) bu borada shunday yozadi: nutq rivojlanishi jarayonida tovushlarni tanlash bevosita tilning tabiatiga bog‘liq va muammo haqiqiy lingvistik hisoblanadi. Chug‘urlash etapi tovushlari masalasida shunisi xarakterliki, bu yerda ularni о‘zlashtirish bо‘yicha hech qanday ketma-ketlikni о‘rnatishning keragi yо‘q. Chug‘urlash etapidan nutqga о‘tish etapi asosida tovush zahirasida yetishmaydigan tovushlarni о‘zlashtirish sodir bо‘ladi. Chug‘urlashdan nutqga о‘tish stadiyasi haqida xuddi shu nuqtai nazarni A. Greguar (1947) ham aytib о‘tadi. Bu nuqtai nazarni dastlab bizga ham tо‘g‘ri bо‘lib tuyulgan. (V.I. Beltyukov, 1969). Biroq ish aslida boshqacha. Kо‘pgina mualliflar ajoyib faktni kо‘rsatadilar: bola chug‘urlash etapidan nutqga о‘tish vaqtida u yoki bu tovushlarni qandaydir «unutadi» va ularni boshqatdan о‘zlashtirishni boshlaydi. A.D. Salaxovaning (1972) tadqiqotlari shunga guvohlik beradiki, bu holatda faqat muayyan tovushlarni «unutish» о‘rin olmaydi: tilning butun tovush (fonema) sistemasi shakllanishi jarayoni qaytadan sodir bо‘ladi. Bunga bog‘liq ravishda tabiiy savol tug‘iladi. Nutqning rivojlanishi jarayonida chug‘urlash etapining roli qanday? Eng avvalo chug‘urlash etapi bolaning artikulyatsion apparatini umumiy mashq qildirishni о‘z ichiga oladi. Bundan tashqari bu etapning ahamiyati shunga olib keladiki, exolaliya va autoexolaliya asosida muayyan motor-akustik aloqalar ishlab chiqiladi. Tо‘g‘ri, shuni unutmaslik kerakki, bolalar artikulyatsion apparatining rivojlanishi, xususan chug‘urlash etapining rivojlanishi jarayonida motor-akustik aloqalarning hosil bо‘lishi, harakatlar koordinatsiyasi va idrokning eng past darajalarida sodir bо‘ladi. Endi, chug‘urlash etapining rivojlanishida qandaydir bir qonuniyatlar mavjudmi, degan savolga qaytamiz. Tovushlarning alohida hosil bо‘lishi tartibi munosabati bо‘yicha bir bolaning chug‘urlashini 2chi bolaning chug‘urlashishi bilan solishtirganda ayrim mualliflarning haqiqatan ham haqligi haqida tasavvur paydo bо‘ladi. Bu mualliflar ta’kidlaydilarki, bu yerda qandaydir qonuniyatlarni о‘rnatish mumkin emas. Tovushlar faqat u yoki bu differensial belgilariga qarab guruhlangandagina nutq tovushlarining paydo bо‘lish tartibi aniqlanishi mumkin.