Maxsus maktabgacha ta’limi muassasalarida lug‘at ishining nazariy
asoslari
REJA:
1.
Tug’ma bilimlar nazariyasi (N.Xomskiy, D.Maknil, D.Slobin).
2.
Tilni o’zlashtirishning kognitiv nazariyasi.
3.
J.Piajening bolaning semiotik rivojlanish gipotezasi.
4.
Tilni o’zlashtirish asoslarini ijtimoiy-prognostik yo’nalishda o’rganish
(Dj.Bruner, M. Xelllidey).
5.
L.S. Vigotskiyning “nutq - til belgilari vositasida rivojlanuvchi o’ziga
xos faoliyat sifatida” konsepsiyasi.
6.
Inson xulq-atvorini belgili regulasiyasi (A.R. Luriya).
Odamda atrofdagi muhit bilan aloqa bog‘lashning yangi shakllari paydo
bо‘ladi. “Rivojlanib borayotgan hayvonot dunyosida, - deb yozgan edi I.P.Pavlov, -
odam fazasiga kelib nerv faoliyati mexanizmlariga nihoyatda katta qо‘shimcha
qо‘shildi”1. Bu qо‘shimcha odamda nutq paydo bо‘lishi va yangi signal tizimi
vujudga kelishidan iborat bо‘ldi. Organik dunyo taraqqiyotining shu bosqichida
muhit bilan aloqa bog‘lashning yangi, faqat odamga xos bо‘lgan ikkinchi signal
tizimi qaror topdi.
“Bо‘lg‘usi odamda, - deb yozadi I.P.Pavlov, - ikkinchi darajali signallar,
birinchi signallarning signallari-talaffuz etiladigan, eshitiladigan va kо‘riladigan
sо‘zlar kо‘rinishida paydo bо‘lib, rivojlanib bordi va yuqori darajada kamolga
yetdi”2.
Bolaning nutqi rivojlanayotgan ikkinchi signal tizimining birinchi signal
tizimi tomonidan doimo aniq impulslar bilan qо‘llab-quvvatlangandagina tо‘g‘ri
shakllanadi. Birinchi signal tizimi sezgi hosil qiluvchi signallarga ega.
Nutqning tо‘g‘ri rivojlanishi uchun bola normal eshitadigan bо‘lishi
muximdir.
Eshitish organi bola tug‘ilgan kunidan boshlaboq ishga tushadi. Hayotining
ikkinchi xaftasiga kelib, bolaning ovozga quloq solayotganini kuzatish mumkinki,
bu eshituv analizatorining funksional jihatdan yetarlicha yetukligi hamda markaziy
nerv tizimida eshituv dominantasi paydo bо‘la olishini kо‘rsatadi. Hayotining 2-
oyiga kelib bola sifat jihatdan har xil tovushlarni ajrata boshlaydi. 3-oydan boshlab
ovoz kelgan tomonga qarash odati paydo bо‘ladi, bola 3-4 oylik bо‘lib qolganda
tovushlarning tonini ajrata boshlaydi.
Bolalarda nutqning eshitish bо‘sag‘asi yosh ulg‘aygan sari о‘zgarib boradi,
6,5-9,5 yashar bolalarda nutqni eshitish bо‘sag‘asi katta yoshli bolalardagiga
qaraganda yuqori bо‘ladi.
Nutqning rivojlanib borishida bolalarning kattalar bilan aloqa bog‘lab,
suhbatlashishi katta ahamiyatga ega. Bu esa bolaning eshitib eslab qolish qobiliyati
va lug‘at boyligini boyib borishiga yordam beradi.
Shunday qilib, bola о‘zining artikulyatsion apparat faoliyatini eshituv
analizatoridan kelayotgan signallarga bо‘ysundirish malakasini egallab boradi.
Eshituv yordamida bola atrofdagilarning nutqini idrok etadi, unga taqlid qiladi va
о‘z talaffuzini nazorat qiladi.
L.V.Neyman va V.I.Beltyukovlarning olib borgan tekshirishlarining
kо‘rsatishicha, eshituvning oz pasayishida ham (20-25 Dbdan kо‘p bо‘lmagan)
ayrim tovushlarni idrok qilishda qiyinchiliklar yuzaga keladi. Eshitishning bunday
pasayishi nutq rivojlangunga qadar yoki eng ilk rivojlanish davrida yuzaga kelsa,
odatda nutqning umumiy rivojlanmaganligiga olib keladi. Tovushlar talaffuzida
buzilishlar bо‘lar ekan, lug‘at boyligi va grammatik tuzim ham yetarli darajada
rivojlanmaydi.
Tug‘ma kar tug‘ilgan bolalarda atrofdagilar nutqiga taqlid qilish
rivojlanmaydi. Gugulash ularda normal eshitishga ega bо‘lgan tengdoshlaridagidek
paydo bо‘ladi. Lekin u eshituv idroki tomonidan mustahkamlanmaganligi sababli
asta-sekin sо‘nib boradi. Bu holatlarda maxsus pedagogik ta’sirsiz bolalarda nutq
rivojlanmaydi. Ilk yoshlik paytida bola tovush, bо‘g‘in va atrofdagilarning
sо‘zlarini noaniq buzilgan holda idrok etadi. Shu sababli bolalar bir fonemani
ikkinchisi bilan aralashtirib yuboradilar, nutqni yomon tushunadilar. Juda kо‘p
hollarda bolalar о‘zlarining notо‘g‘ri talaffuzlarini sezmaydilar. Natijada u odat
tusiga kirib, turg‘un bо‘lib qoladi. Keyinchalik bu holat qiyinchilik bilan bartaraf
qilinadi.
Fonematik idrok asta-sekin, talaffuzning shakllanishi bilan parallel ravishda
rivojlanadi. Odatda bola 4 yoshga yetganda о‘z ona tilidagi barcha fonemalarni
eshitish orqali ajrata olish qobiliyatiga ega bо‘ladi.
Kо‘rish ham bola nutqining rivojlanishida muhim rol о‘ynaydi. Nutqning
paydo bо‘lishi va uning idrok qilinishida kо‘rish analizatorlarining muhim rol
о‘ynashi, tug‘ma kо‘r bolalarning kech gapira boshlaganligi bilan tasdiqlanadi.
Kо‘radigan bola gapirayotganlarning til va lab harakatlarini sinchkovlik bilan
kuzatadi, ularni qaytarishga harakat qiladi. Odatdagi artikulyatsion harakatlarni
yaxshi taqlid qiladi.
Bolaning rivojlanishi jarayonida kо‘rish, eshitish va boshqa analizatorlar
о‘rtasida shartli aloqalar tizimi yuzaga keladi va u takrorlanib turuvchi aloqalar
bilan doimo rivojlanib, mustahkamlanib boradi.
Bolaning nutqi kattalar nutqi asosida rivojlanib boradi. Nutqining tо‘g‘ri
shakllanishi atrofdagilar nutqiga, nutqiy tajribaga, tо‘g‘ri nutq muhiti va ta’lim-
tarbiyaga bog‘liq.
Nutq tug‘ma qobiliyat emas, balki hayot davomida bolaning jismoniy va
aqliy rivojlanishi bilan parallel ravishda shakllanib boradi.
Nutq buzilishlarini о‘rganish, tushunish uchun bola nutqining normal
rivojlanish yо‘lini, bu jarayonning о‘ziga xos xususiyatlarini, nutqning
muvaffaqiyatli shakllanishida katta rol о‘ynovchi sharoitni bilish lozim.
Bundan tashqari bola nutqining rivojlanish davrlarini aniq bilish zarur. Bu
esa nutqning rivojlanishi jarayonidagi u yoki bu kamchiliklarni о‘z vaqtida bilish
va aniqlash uchun kerak bо‘ladi. Masalan, 1 yosh-u 4 oylik bola gapirmayapti.
Pedagog bolaning normal rivojlanishida birinchi sо‘zlar qachon paydo bо‘lishini
bilsa, u holda u bu bolaning normal yoki nonormal rivojlanayotganini hal qila
oladi.
Bola nutqining rivojlanish xususiyatlarini bilish, nutq buzilishlariga tо‘g‘ri
diagnoz qо‘yish uchun ham zarurdir. Ba’zi mutaxasislar uch yoshli bolaning
tovush talaffuzidagi kamchiliklarni bartaraf etish uchun uni logoped qabuliga
yuboradilar. Bu tо‘g‘rimi? Yо‘q, albatta. Chunki nutqi normal rivojlanayotgan
bolaga hali bu yoshda ba’zi bir tovushlarni notо‘g‘ri talaffuz etish xos bо‘ladi. Bu
kо‘rinish fiziologik dislasiya deb atalib, bu shu yoshdagi bolalarda artikulyatsiya
apparatining hali yetarli darajada shakllanmaganligini bildiradi. Nutq
kamchiliklarini bartaraf etishda tug‘ri va aniq tarbiyaviy-tuzatish ish rejasini tuzish
uchun bola nutqining rivojlanish qonuniyatlarini yana bir karra bilish zarur
hisoblanadi.
Mualliflar bola nutqining shakllanish davrlarini turlicha kо‘rsatadilar, ularni
har xil nomlaydilar va har birining yosh chegaralarini turlicha ifodalaydilar.
G.L. Rozengrad-Pupko bolada nutq rivojlanishini ikki davrga ajratadi:
1)
tayyorlov davri (2 yoshgacha)
2)
nutqning mustaqil shakllanish davri. A.N. Leontyev bola nutqining
shakllanishini 4 davrga bо‘lib kо‘rsatadi;
1)
tayyorgarlik davri-bir 1yoshgacha;
2)
bog‘chagacha bо‘lgan davr- 3 yoshgacha;
3)
maktabgacha bо‘lgan davr-7yoshgacha;
4)
maktab davri
Bu davrlarning tо‘liq tavsifi ustida tо‘xtalib о‘tamiz. Shunday qilib, birinchi
davr-tayyorgarlik davri (bola tug‘ilgandan bir yoshgacha).
Bola tug‘ilgandan daqiqadan boshlab ovoz chiqaradi. Bu ovoz qichqiriq va
yig‘idan iborat bо‘ladi. Tо‘g‘ri, bu ovoz odam nutqidan uzoq. Lekin ana shu
qichqiriq va yig‘i nutq apparatining 3 bо‘limini (nafas olish, ovoz hosil bо‘lish,
artikulyatsion) rivojlanishida katta rol о‘ynaydi.
Ikki hafta о‘tgach, bola gapirayotgan odamning ovoziga e’tibor bera
boshlaydi. Unga gapirayotganda quloq soladi, yig‘lashdan tо‘xtaydi. Bir oyligining
oxiriga borib, uni mayin qо‘shiq (alla) ostida tinchlantirish mumkin bо‘lib qoladi.
Keyinchalik u boshini gapirayotgan odam tomonga buradi yoki uni kо‘zlari bilan
kuzatadi. Tez kundv bola intonatsiyaga e’tibor bera boshlaydi: mayin gapirganda
tinchlanadi, keskin intonatsiyaga-yig‘laydi.
2 oylik atrofida gu-gulash, 3-oyning boshida bug‘inlarning talaffuzi paydo
bо‘ladi (aga-aga, ta-ta, ba-ba va boshqalar). Bunda tovushlar birikmasi aniq
artikulyatsiya qilinmaydi.
Bolalarning chug‘urlashi haqida biz kо‘pgina lug‘atlardan va bolalar
nutqining rivojlanishi bilan bog‘liq masalalar yoritilgan istalgan adabiyotdan
umumiy ma’lumotlarni olishimiz mumkin. Aniq ma’lumotlarga kelsak bizning bu
masalada nochorligimiz seziladi. Chug‘urlash ietapining rivojlanishi haqidagi aniq
va sistemali kuzatilgan ma’lumotlardan tuzilgan yagona maqola yaqini
vaqtlargacha G.Goyer (Deryagina) va A.E. Goyer (1927) tegishli edi. Bunda ham
faqat bitta bola kuzatilgan edi. Shuning uchun namoyon bо‘lgan faktlarning
barchasi chug‘urlash etapining rivojlanishidagi umumiy qonuniyatlarga qanchalik
kо‘p yoki kamroq taalluqligini aniqlash mumkin emas va bu faktlarda shu bolaning
individual xususiyatlari ham mujassamlashganini unutmaslik kerak.
A.D. Salaxovaning tadqiqotlari tufayli biz ayni vaqtda 5 ta bolada
chug‘urlash etapining rivojlanishini sistemali kuzatishlar natijasida olingan
materiallarga egamiz.
Chug‘urlash etapining namoyon bо‘lish muddatiga kelsak, bu yerda turli
fikrlar mavjud: bir guruh mualliflar bu etap bola hayotining 2-oyi oxirlarida va 3-
oyning boshlarida namoyon bо‘ladi deb hisoblaydilar. Chug‘urlash etapining
namoyon bо‘lishi muddatini aniqlashda bunday katta farq haqiqiy chegaralarni
topishda qiyinchilik tug‘diryapti. Bu esa о‘z navbatida ilgari keluvchi gu-gulash
davri bilan chug‘urlash etapini chegaralashni mushkullashtiradi. Garchi bir
qarashda A.A. Leontyev (1965) tomonidan gu-gulash va chug‘urlash etaplari
orasidagi ma’lum farqlar tо‘g‘ri ifodalangan bо‘lsada, bu 2 nutqgacha bо‘lgan
davrlar о‘tish stadiyasida shunday qо‘shilib ketadiki, ular orasidagi chegara
sayqallanib qoladi. Darvoqe, chegaralarning bunday noaniq kо‘rinishini
chug‘urlashdan haqiqiy nutqga о‘tishda ham kuzatish mumkin: bolada hosil
bо‘lgan sо‘zlar bilan bir qatorda ma’lum vaqt mobaynida atrof olamdagi predmet
va hodisalarga aloqasi bо‘lmagan chug‘urlovchi tovushlar uyg‘unligi ham
aniqlanadi. Bunday tashqari gu-gulash va chug‘urlash etaplari orasidagi chegara
singari, chug‘urlash bilan nutq orasidagi chegara ham individualdir. Bir vaqtda har
bir bolada chegara о‘ziga qarab u yoki bu tomonda bо‘lishi mumkin.
A.D. Salaxovaning kuzatishlari bо‘yicha chug‘urlash etapi namoyon
bо‘lishining haqiqiy muddati taxminan 4 chi va 5 chi oylar о‘rtasiga tо‘g‘ri keladi.
Aynan shunday fikrni A.A. Leontyevning yuqorida keltirilgan ishida ham
kо‘rishimiz mumkin. Shundan kelib chiqib, bola hayotining 4 chi oyi chug‘urlash
davrining boshlanishi bо‘lib sanaladi.
Bizda bir savol tug‘iladi: bola chug‘urlashi aniq nutqiy muhit bilan qanday
munosabatda bо‘ladi, ya’ni boshqacha aytganda, chug‘urlash bevosita nutqiy muhit
ta’siri ostida yoki unga bog‘liq bо‘lmagan holda rivojlanadimi? Bu savol behudaga
berilgan emas. Chunki maxsus adabiyotlarda bu masala kо‘p ma’noda
tushuntiriladi. Bir xil mualliflar, shu jumladan, V.A. Bogoroditskiy (1915)
chug‘urlashni tovushlar hosil bо‘lishi jarayonidagi bolaning «ermagi» sifatida
izohlaydi. Bunda u chug‘urlashni nutq organlari bilan о‘ynaladigan oyoq-qо‘lini
bemaqsad harakatlantirishiga о‘xshash deb tushuntiradi. Boshqa mualliflar,
masalan, M.A. Sikorskiy (1899) va A. Aleksandrov (1883) chug‘urlashni
atrofdagilar nutqiga taqlid «meva»si sifatida baholaydi.
Berilgan savolni yechish usullaridan biri bо‘lib, chug‘urlash etapining
tovush tarkibini aynan о‘sha nutqiy tovushlar (fonemalar) sistemasi bilan
solishtirish va taqqoslanishi hisoblanadi.
Agar chug‘urlash etapining tovush tarkibi atrofdagilar nutqiga bog‘liqligini
taxmin qilsak, uning berilgan nutqiy tovushlar sistemasi bilan mosligi eng avvalo
unli tovushlarda namoyon bо‘lishi kerak. Chunki unli tovushlar akustik
munosabatda bir muncha «yorqinroq» va undoshlarga qaraganda bir-biriga bir
muncha zidroq.
Tadqiqotlar shuni kо‘rsatadiki, chug‘urlash etapida о‘zining artikulyatsiyasi
jihatidan odamlar tilidagi tovushlarga aynan о‘xshaydigan faqat unli tovushlar
aniqlanvermaydi, balki muayyan tilga xos bо‘lmagan tovushlar ham aniqlandi.
Masalan: unli (ä), artikulyatsiyasi jihatidan ingliz tiliga yaqin (); tovushlar
orasida о‘rtacha (i), ingliz tili uchun ham xarakterli (i); burunlashgan ya’ni
nazalizatsiyalangan tovushlar (ã),(õ)-fratsuz tiliga xos. Shuni ta’kidlash joizki,
atrofidagi tilga aynan о‘xshamaydigan, chug‘urlash etapidagi unli tovushlar
miqdori, aynan о‘xshash tovushlarga nisbatan kо‘proq.
Eng avvalo shuni aytish kerakki, rus tilidagi tovushlarga aynan о‘xshash
unli tovushlar chug‘urlash etapida tо‘liq tarkibda namoyon bо‘lgan bо‘lsa,
undoshlar bu munosabatda butunlay boshqacha. Tekshirishlarning kо‘rsatishicha,
chug‘urlash etapida qayd qilingan tovushlar ichida shipillovchi undoshlar va tish
oldi, tish aro undoshlar guruhi ham kо‘rsatilmagan. Bu hol taxminan shunday
tushuntiriladi: ayni davrda bolalarda tishlari hali chiqmagan bо‘ladi, ba’zi hollarda
chiqishi ham mumkin. Til oldi tovushlari xuddi portlovchilar va shovqinlilar
singari ingliz tiliga xos ????? chiqadi. Chug‘urlash etapining oxirlariga kelib
bolada tishlar paydo bо‘lgani bilan, til oldi tovushlar chug‘urlash etapida umuman
kо‘rinmaydi. Ayrim bolalarda bu vaqtga kelib lab-tish undoshlari paydo bо‘ladi.
Demak, chug‘urlash etapida portlovchi va shovqinlilar paydo bо‘lmaydi.
Chug‘urlash etapi rivojlanishining umumiy sxemasini taxminan shunday
tarzda berish mumkin.
Insonda nutqiy reaksiyalarning tarixiy taraqqiyoti natijasida bolaga ma’lum
miqdorda artikulyatsion rivojlanish dasturi о‘tadi. Gu-gulash davrida va
chug‘urlash etapining dastlabki bosqichlarida bu dastur bolalarning eshitishi
holatiga bog‘liq bо‘lmagan holda amalga oshadi: biz bu haqda yuqorida aytib
о‘tgan edik, ya’ni gu-gulash va chug‘urlash etapi kar bolalarda ham bо‘ladi.
Chug‘urlash etapi rivojlanishining keyingi bosqichlarida autoexolaliya mexanizmi
qо‘shiladi. Bu rivojlanishda autoexolaliya mexanizmi faqat umumiy stimullovchi
rol о‘ynaydi. Autoexolaliya, chug‘urlash etapini tovushlar zahirasi bilan
boyitmaydi, chunki о‘z-о‘ziga taqlid jarayonida bola faqat talaffuz qilganini
о‘zinigina eshitadi. Chug‘urlash etapining keyingi rivojida, ayniqsa buetapning
tugashi bosqichida exolaliya mexanizmi qо‘yiladi. Bu mexanizm, chug‘urlash
etapi rivojlanishini umumiy rag‘batlantirish bilan birga, ma’lum miqdorda bu
etapni tovushlar zahirasi bilan boyitadi.
Bolalarning exolalik reaksiyalari 3 xil kо‘rinishda bо‘lishi mumkin.
Birinchi kо‘rinishda atrofdagilar bolaga chug‘urlashida bor bо‘lgan tovushlarni
talaffuz qiladilar. Bu holatda exolalik reaksiya bir muncha muvaffaqiyatli chiqadi.
Biroq bu reaksiyaning roli, autoexolaliyaning roli singari, chuqurlash etapining
rivojlanishi uchun faqat umumiy rag‘batlantiruvchi bо‘lib ifodalanishi mumkin.
Exolalik reaksiyaning ikkinchi kо‘rinishida atrofdagilar bolaning
chug‘urlash etapida ayni vaqtda yо‘q bо‘lgan tovushlarni talaffuz qiladilar yoki
gapiradilar. Bu tovushlar qо‘yilgan dastur bо‘yicha ancha kechroq paydo bо‘lishi
kerak. Exolalik reaksiya nol bо‘lib qoladi, ya’ni bola bu tovushlarga umuman
ta’sirlanmaydi, agar ta’sirlansa ham u holda baribir yana chug‘urlashi tarkibidagi
tovush artikulyatsiyalariga e’tibor qiladi. Exolalik reaksiyaning bu kо‘rinishi ish
ham birinchi kо‘rinishi singari asosan umumiy rag‘batlantiruvchi rol о‘ynaydi.
Exolalik reaksiyaning uchinchi kо‘rinishi qо‘yidagicha: bolalarga
chug‘urlash etapida yо‘q tovushlar talaffuz etiladi. Biroq bunda о‘zining akustiko-
artikulyatsion belgilari bо‘yicha atrofdagilar talaffuziga yaqin tovushlar bо‘ladi. Bu
holda bola tovush obrazining ta’siri ostida oldinga bir qadam tashlaydi, chunki
uning artikulyatsiyasi berilgan tovushga tо‘g‘ri kelishi kerak. Bunday turdagi
rag‘batlantirishlar kо‘rinishidan chug‘urlash tarkibini boyitishda birmuncha
samaralidir.
Exolalik reaksiyaning uchinchi kо‘rinishi ta’siri ostida bu etap rivojlanishi
uchun qо‘yilgan dastur, ayniqsa uning tugashi bosqichida muayyan korrektivlar
kiritilishi mumkin. A.D. Salaxova ham exolaliya hisobiga undoshlarni yumshoq va
qattiq belgisiga kо‘ra bir-biriga qarshi qо‘yib ma’lumot olgani extimoldan xoli
emas.
Kо‘rinib turibdiki, chug‘urlash etapining rivojlanishida bola eshituvining
roli asosan ovoz reaksiyalarini umumiy raqbatlantirishga va bolaga nasliy berilgan
artikulyatsion programmasini ma’lum miqdorda tuzatishga olib keladi.
Bolada nutqiy rivojlanish programmasini mavjudligi haqidagi taxminlar
tо‘g‘ri bо‘lsa, u holda bu programmani amalga oshirishda muayyan qonuniyat
mavjud bо‘lishi kerak, xususan chug‘urlash etapida u yoki bu tovushlarning tartib
bilan paydo bо‘lishi singari. Biroq shu paytgacha bu munosabatda biron-bir
qonuniyatlarni aniqlash imkoni bо‘lmadi. Bolalar nutqi masalalari bilan
shug‘ullanuvchi olimlar kо‘rinishidan yakdil fikrdalar: chug‘urlash etapida hech
qanday umumiy qonuniyatlar yо‘q va nutqgacha bо‘lgan davrda tovushlar tartibsiz
paydo bо‘ladi.
R. Yakobson (1940-1942) bu borada shunday yozadi: nutq rivojlanishi
jarayonida tovushlarni tanlash bevosita tilning tabiatiga bog‘liq va muammo
haqiqiy lingvistik hisoblanadi.
Chug‘urlash etapi tovushlari masalasida shunisi xarakterliki, bu yerda
ularni о‘zlashtirish bо‘yicha hech qanday ketma-ketlikni о‘rnatishning keragi yо‘q.
Chug‘urlash etapidan nutqga о‘tish etapi asosida tovush zahirasida
yetishmaydigan tovushlarni о‘zlashtirish sodir bо‘ladi. Chug‘urlashdan nutqga
о‘tish stadiyasi haqida xuddi shu nuqtai nazarni A. Greguar (1947) ham aytib
о‘tadi.
Bu nuqtai nazarni dastlab bizga ham tо‘g‘ri bо‘lib tuyulgan. (V.I.
Beltyukov, 1969). Biroq ish aslida boshqacha. Kо‘pgina mualliflar ajoyib faktni
kо‘rsatadilar: bola chug‘urlash etapidan nutqga о‘tish vaqtida u yoki bu tovushlarni
qandaydir «unutadi» va ularni boshqatdan о‘zlashtirishni boshlaydi. A.D.
Salaxovaning (1972) tadqiqotlari shunga guvohlik beradiki, bu holatda faqat
muayyan tovushlarni «unutish» о‘rin olmaydi: tilning butun tovush (fonema)
sistemasi shakllanishi jarayoni qaytadan sodir bо‘ladi.
Bunga bog‘liq ravishda tabiiy savol tug‘iladi. Nutqning rivojlanishi
jarayonida chug‘urlash etapining roli qanday? Eng avvalo chug‘urlash etapi
bolaning artikulyatsion apparatini umumiy mashq qildirishni о‘z ichiga oladi.
Bundan tashqari bu etapning ahamiyati shunga olib keladiki, exolaliya va
autoexolaliya asosida muayyan motor-akustik aloqalar ishlab chiqiladi. Tо‘g‘ri,
shuni unutmaslik kerakki, bolalar artikulyatsion apparatining rivojlanishi, xususan
chug‘urlash etapining rivojlanishi jarayonida motor-akustik aloqalarning hosil
bо‘lishi, harakatlar koordinatsiyasi va idrokning eng past darajalarida sodir bо‘ladi.
Endi, chug‘urlash etapining rivojlanishida qandaydir bir qonuniyatlar
mavjudmi, degan savolga qaytamiz.
Tovushlarning alohida hosil bо‘lishi tartibi munosabati bо‘yicha bir
bolaning chug‘urlashini 2chi bolaning chug‘urlashishi bilan solishtirganda ayrim
mualliflarning haqiqatan ham haqligi haqida tasavvur paydo bо‘ladi. Bu mualliflar
ta’kidlaydilarki, bu yerda qandaydir qonuniyatlarni о‘rnatish mumkin emas.
Tovushlar faqat u yoki bu differensial belgilariga qarab guruhlangandagina nutq
tovushlarining paydo bо‘lish tartibi aniqlanishi mumkin.