Maxsus pedagogika va psixologiya fanlarida tadqiqot metodikasi hamda foydalaniladigan tadqiqot metodlari tizimi

Yuklangan vaqt

2024-07-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

32,5 KB


 
 
 
 
 
 
Maxsus pedagogika va psixologiya fanlarida tadqiqot metodikasi hamda 
foydalaniladigan tadqiqot metodlari tizimi 
 
 
1. Tadqiqotning nazariy va emperik metodlari. Nazariy tadqiqot metodlari: tahlil va 
sintez, induksiya va deduksiya, mavxumlashtirish (abstraktlashtirish). 
2. Kuzatish metodi, ilg’or pedagogik tajribani o’rganish va umumlashtirish. 
3. Adabiyotlar, arxiv materiallari va boshqa manbalarni o’rganish. Kuzatish usuli – 
o’rganilayotgan pedagogik hodisalar, jarayonlarni idrok etish sifatida. 
4. Ish tajribasini o’rganish. Suhbat, intervyu, so’rovnoma, matematik usullar 
 
 
TADQIQOTChINING ShAXSIY IJODIY  FAOLIYaTI
 
BOSQIChLARI 
 Ma’lumki, tadqiqotchining shaxsiy ijodiy faoliyati muayyan bir ta’sirlar  
(tashqi va ichki, bevosita va bilvosita) yordamida rivojlanadi, takomillashadi va 
shular asosida uning intellektual salohiyati ham rivojlanib, takomillashib boradi. 
Tadqiqotchiga tashqi ta’sirlar asosan ilmiy nazariy, ilmiy - uslubiy va tadqiqotchilik 
(ijodkor o’qituvchilik) mahoratini yuksaltirishga yo’naltirilgan uslubiy tavsiyalar va 
tadbirlardan iborat. Ular rivojlangan mamlakatlardagi nufuzli oliy o’quv yurtlari, 
ilmiy markazlarda o’z ilmiy salohiyatini oshirish, ilmiy muammoli seminarlarda 
ilmiy  ma’ruzalar bilan qatnashish, muammoli seminarlar tashkil qilish, 
konferensiya, bahs - munozarali davra suhbatlari uyushtirish, innovasion ta’lim  
texnologiyalarni yaratish metodologiyasiga muntazam  ravishda e’tibor berib yurish, 
viloyat va respublika miqyosidagi  ilmiy - pedagogik seminarlar tashkil qilish va shu 
kabilardan iborat bo’ladi. Ichki ta’sir esa bevosita tadqiqotchi tomonidan amalga 
oshirilib, u boshqaruv faoliyatga tegishlidir. 
 Bu muammoning dolzarbligi shundan iboratki, ilmiy adabiyotlar va 
tadqiqotlarda oxirgi vaqtlargacha  tadqiqotchi o’z ijodiy faoliyatini oshirishda tashqi 
ta’sir vositalari, usullari va shakllaridan foydalanishga intiladi. 
Maxsus pedagogika va psixologiya fanlarida tadqiqot metodikasi hamda foydalaniladigan tadqiqot metodlari tizimi 1. Tadqiqotning nazariy va emperik metodlari. Nazariy tadqiqot metodlari: tahlil va sintez, induksiya va deduksiya, mavxumlashtirish (abstraktlashtirish). 2. Kuzatish metodi, ilg’or pedagogik tajribani o’rganish va umumlashtirish. 3. Adabiyotlar, arxiv materiallari va boshqa manbalarni o’rganish. Kuzatish usuli – o’rganilayotgan pedagogik hodisalar, jarayonlarni idrok etish sifatida. 4. Ish tajribasini o’rganish. Suhbat, intervyu, so’rovnoma, matematik usullar TADQIQOTChINING ShAXSIY IJODIY FAOLIYaTI BOSQIChLARI Ma’lumki, tadqiqotchining shaxsiy ijodiy faoliyati muayyan bir ta’sirlar (tashqi va ichki, bevosita va bilvosita) yordamida rivojlanadi, takomillashadi va shular asosida uning intellektual salohiyati ham rivojlanib, takomillashib boradi. Tadqiqotchiga tashqi ta’sirlar asosan ilmiy nazariy, ilmiy - uslubiy va tadqiqotchilik (ijodkor o’qituvchilik) mahoratini yuksaltirishga yo’naltirilgan uslubiy tavsiyalar va tadbirlardan iborat. Ular rivojlangan mamlakatlardagi nufuzli oliy o’quv yurtlari, ilmiy markazlarda o’z ilmiy salohiyatini oshirish, ilmiy muammoli seminarlarda ilmiy ma’ruzalar bilan qatnashish, muammoli seminarlar tashkil qilish, konferensiya, bahs - munozarali davra suhbatlari uyushtirish, innovasion ta’lim texnologiyalarni yaratish metodologiyasiga muntazam ravishda e’tibor berib yurish, viloyat va respublika miqyosidagi ilmiy - pedagogik seminarlar tashkil qilish va shu kabilardan iborat bo’ladi. Ichki ta’sir esa bevosita tadqiqotchi tomonidan amalga oshirilib, u boshqaruv faoliyatga tegishlidir. Bu muammoning dolzarbligi shundan iboratki, ilmiy adabiyotlar va tadqiqotlarda oxirgi vaqtlargacha tadqiqotchi o’z ijodiy faoliyatini oshirishda tashqi ta’sir vositalari, usullari va shakllaridan foydalanishga intiladi.
 
 
 Tadqiqotchining ijodiy faoliyati uning o’z ilmiy salohiyatini muntazam 
oshirib borishi muammolari bilan bog’liq bo’lgan ilmiy-tadqiqotdir. O’z kasbining 
ustasi- ijodkor pedagoglar (tadqiqotchi)larning amaliy faoliyatlarini o’rganish, tahlil 
qilish natijalari va bu borada hosil bo’lgan xulosalarga asoslanadigan bo’lsak, 
shaxsiy ijodiy faoliyatni quyidagi ketma-ketlikda ifodalash mumkin: 
 - ilmiy-nazariy, ilmiy-uslubiy adabiyotlar bilan tanishganlik darajasi, 
pedagogik mahorati, imkoniyatlari, yangi axborot texnologiyalar, yangi pedagogik 
texnologiyalar, innovasion ta’lim kabilar bilan tanishlik darajasi va o’z shaxsiy 
ijodiy xislatlarini tashxis qila bilish; 
 - o’z ijodiy faoliyatida qiyinchilik va muammolar  kelganda ularni yengib 
o’tish bilim, ko’nikma va malakalarga egaligi hamda o’z ijodiy faoliyatini 
rivojlantirishga yo’nalish va uslublarni topa bilish; 
 -  o’z intellektual salohiyatini o’stirishning zamonaviy usul va vositalarini 
egallaganligi, kishi intellektual salohiyati alifbolari bilan tanishligi; 
 - o’z shaxsiy ijodiy faoliyat rejasi va dasturini o’zi mustaqil tuza olishi hamda 
bular asosida o’z umumpedagogik mahoratini takomillashtira olishi; 
 - o’z ijodiy faoliyatini nazorat qila bilish va kerakli tuzatishlar kirita olish 
qobiliyati shakllanganligi; 
 - mustaqil ijodiy faoliyat natijalarini umumlashtirish, ularni ijodiy 
faoliyatning maqsad va vazifalari bilan taqqoslash, istiqbolli yo’nalishlarni belgilash 
hamda shu asosda ilmiy tadqiqot ishining istiqbolli rejasini tuzish. 
 Bu qayd etilgan ketma-ketlik tadqiqotchidan tadqiqotlarning dolzarb 
muammolarini, shu sohadagi yangiliklarni, islohiy tadbirlarni va bular asosida paydo 
bo’ladigan yangi vazifalarni ko’ndalang qo’yadi va undan muntazam ravishda 
izlanish, ijodkorlikni talab etadi. Bu esa tadqiqotchidan o’z-o’zini muntazam 
ravishda ijodiy faoliyatini nazorat qilib borishni va shu asosda umumpedagogik 
qobiliyatlar, ko’nikma va malakalar hamda ularning namoyonlik darajasini o’zida 
mavjudligini aniqlashni talab etadi. Umumpedagogik qobiliyatlarni mavjudligini 
tekshirishda quyidagi qobiliyat qirralariga ahamiyat berish lozim: didaktik qobiliyat; 
akademik qobiliyat; nutqiy malakalar; tashkilotchilik qobiliyatlari; boshqa 
tadqiqotchilar faoliyatini tahlil qila bilish qobiliyati; istiqbolni ko’ra bilish qobiliyati 
(pedagogik tasavvur, prognoz); diqqatni taqsimlay olish qobiliyati; o’z ijodi 
natijalarini pedagogik faoliyatda joriy qilishdagi pedagogik samaradorliklarni 
aniqlash mezonlaridan samarali foydalanish qobiliyati va shu kabilar. 
Tadqiqotchining ijodiy faoliyati uning o’z ilmiy salohiyatini muntazam oshirib borishi muammolari bilan bog’liq bo’lgan ilmiy-tadqiqotdir. O’z kasbining ustasi- ijodkor pedagoglar (tadqiqotchi)larning amaliy faoliyatlarini o’rganish, tahlil qilish natijalari va bu borada hosil bo’lgan xulosalarga asoslanadigan bo’lsak, shaxsiy ijodiy faoliyatni quyidagi ketma-ketlikda ifodalash mumkin: - ilmiy-nazariy, ilmiy-uslubiy adabiyotlar bilan tanishganlik darajasi, pedagogik mahorati, imkoniyatlari, yangi axborot texnologiyalar, yangi pedagogik texnologiyalar, innovasion ta’lim kabilar bilan tanishlik darajasi va o’z shaxsiy ijodiy xislatlarini tashxis qila bilish; - o’z ijodiy faoliyatida qiyinchilik va muammolar kelganda ularni yengib o’tish bilim, ko’nikma va malakalarga egaligi hamda o’z ijodiy faoliyatini rivojlantirishga yo’nalish va uslublarni topa bilish; - o’z intellektual salohiyatini o’stirishning zamonaviy usul va vositalarini egallaganligi, kishi intellektual salohiyati alifbolari bilan tanishligi; - o’z shaxsiy ijodiy faoliyat rejasi va dasturini o’zi mustaqil tuza olishi hamda bular asosida o’z umumpedagogik mahoratini takomillashtira olishi; - o’z ijodiy faoliyatini nazorat qila bilish va kerakli tuzatishlar kirita olish qobiliyati shakllanganligi; - mustaqil ijodiy faoliyat natijalarini umumlashtirish, ularni ijodiy faoliyatning maqsad va vazifalari bilan taqqoslash, istiqbolli yo’nalishlarni belgilash hamda shu asosda ilmiy tadqiqot ishining istiqbolli rejasini tuzish. Bu qayd etilgan ketma-ketlik tadqiqotchidan tadqiqotlarning dolzarb muammolarini, shu sohadagi yangiliklarni, islohiy tadbirlarni va bular asosida paydo bo’ladigan yangi vazifalarni ko’ndalang qo’yadi va undan muntazam ravishda izlanish, ijodkorlikni talab etadi. Bu esa tadqiqotchidan o’z-o’zini muntazam ravishda ijodiy faoliyatini nazorat qilib borishni va shu asosda umumpedagogik qobiliyatlar, ko’nikma va malakalar hamda ularning namoyonlik darajasini o’zida mavjudligini aniqlashni talab etadi. Umumpedagogik qobiliyatlarni mavjudligini tekshirishda quyidagi qobiliyat qirralariga ahamiyat berish lozim: didaktik qobiliyat; akademik qobiliyat; nutqiy malakalar; tashkilotchilik qobiliyatlari; boshqa tadqiqotchilar faoliyatini tahlil qila bilish qobiliyati; istiqbolni ko’ra bilish qobiliyati (pedagogik tasavvur, prognoz); diqqatni taqsimlay olish qobiliyati; o’z ijodi natijalarini pedagogik faoliyatda joriy qilishdagi pedagogik samaradorliklarni aniqlash mezonlaridan samarali foydalanish qobiliyati va shu kabilar.
 
 
 Tadqiqotchidagi umumpedagogik qobiliyatlar, ularning shaxsiy ijodiy 
faoliyatini rivojlantirishdagi asosiy poydevordir. Tadqiqotchi shaxsiy ijodiy 
faoliyati bevosita uning shaxsiy ijodiy rejasi bilan bog’liq bo’lib, u quyidagi 
manbalarga tayanadi: 
 -ilmiy-nazariy, ilmiy-uslubiy, pedagogik, psixologik, boshqa uslubiy manba 
va adabiyotlarga; 
 -ilg’or pedagogik tajribalar, ayniqsa innovasion ta’lim natijalariga; 
 - mavzuga taalluqli ilmiy- tadqiqot ishlari natijalari va ularning ta’limni 
rivojlantirish, takomillashtirishdagi pedagogik samaralariga; 
 -axborot va axborot texnologiyalari, shuningdek "Internet" xizmatidan 
foydalanib, ta’limni texnologiya-lashtirishga;  
 - mavzuga mos xalqaro va respublika miqyosidagi ilmiy - amaliy 
konferensiyalarda ko’tarilayotgan dolzarb muammolar yechimlariga; 
 - mavzuga mos davra suhbati, ilmiy - uslubiy seminarlar faoliyatlariga va shu 
kabilar. 
 Demak, bu qayd etilganlar bo’yicha xulosa chiqaradigan bo’lsak, har qanday 
o’qituvchi avvalo ijodkor bo’lish kerak, ayniqsa uning shaxsiy ijodiy faoliyati bu 
sohada olib boriladigan tadqiqotlar sifat darajasini yanada yuqori ko’tarishga muhim 
asos bo’ladi. 
 Ma’lumki, ijod yoki ijodkorlik murakkab ruhiy jarayon bo’lib, bu tadqiqotchi 
ijodiy qobiliyatlarining asosiy kategoriyalari bo’lib hisoblanadi, chunki bular 
tadqiqotchining fikrlashi, dunyoqarashi, mustaqil va erkin faoliyat ko’rsatishi, 
xotirasi, diqqat, ilmiy tafakkuri va irodasi bilan chambarchas bog’langandir. 
 Shaxsiy ijodiy faoliyat ham inson kamolotida, ayniqsa uning intellektual 
salohiyatini belgilashda asosiy ko’rsatkichlardan biri bo’ladi, chunki insonning 
yetukligi uning o’ziga, boshqa insonlarga va manbalarga bo’lgan oqilona  ijodiy 
munosabatlarida namoyon bo’ladi. 
 Tadqiqotchi intellektual salohiyati rivojlanishida, uning shaxsiy ijodiy 
faoliyat asosiy ko’rsatkichlardan biri ekanligiga haqidagi xulosani chiqarishga 
izlanishlarimiz natijalari asos bo’ldi. Ma’lumki, intellektual salohiyat ilm - fanning 
dastlabki ko’rsatkichlaridan boshlanib, to hozirgacha bo’lgan davrda  shakllanib, 
takomillashib va rivojlanib keladi. Shu ma’noda bugungi kundagi zamonaviy 
tadqiqotchilarimizga shartli ravishda tidqiqotchining shaxsiy ijodiy faoliyati bilan 
Tadqiqotchidagi umumpedagogik qobiliyatlar, ularning shaxsiy ijodiy faoliyatini rivojlantirishdagi asosiy poydevordir. Tadqiqotchi shaxsiy ijodiy faoliyati bevosita uning shaxsiy ijodiy rejasi bilan bog’liq bo’lib, u quyidagi manbalarga tayanadi: -ilmiy-nazariy, ilmiy-uslubiy, pedagogik, psixologik, boshqa uslubiy manba va adabiyotlarga; -ilg’or pedagogik tajribalar, ayniqsa innovasion ta’lim natijalariga; - mavzuga taalluqli ilmiy- tadqiqot ishlari natijalari va ularning ta’limni rivojlantirish, takomillashtirishdagi pedagogik samaralariga; -axborot va axborot texnologiyalari, shuningdek "Internet" xizmatidan foydalanib, ta’limni texnologiya-lashtirishga; - mavzuga mos xalqaro va respublika miqyosidagi ilmiy - amaliy konferensiyalarda ko’tarilayotgan dolzarb muammolar yechimlariga; - mavzuga mos davra suhbati, ilmiy - uslubiy seminarlar faoliyatlariga va shu kabilar. Demak, bu qayd etilganlar bo’yicha xulosa chiqaradigan bo’lsak, har qanday o’qituvchi avvalo ijodkor bo’lish kerak, ayniqsa uning shaxsiy ijodiy faoliyati bu sohada olib boriladigan tadqiqotlar sifat darajasini yanada yuqori ko’tarishga muhim asos bo’ladi. Ma’lumki, ijod yoki ijodkorlik murakkab ruhiy jarayon bo’lib, bu tadqiqotchi ijodiy qobiliyatlarining asosiy kategoriyalari bo’lib hisoblanadi, chunki bular tadqiqotchining fikrlashi, dunyoqarashi, mustaqil va erkin faoliyat ko’rsatishi, xotirasi, diqqat, ilmiy tafakkuri va irodasi bilan chambarchas bog’langandir. Shaxsiy ijodiy faoliyat ham inson kamolotida, ayniqsa uning intellektual salohiyatini belgilashda asosiy ko’rsatkichlardan biri bo’ladi, chunki insonning yetukligi uning o’ziga, boshqa insonlarga va manbalarga bo’lgan oqilona ijodiy munosabatlarida namoyon bo’ladi. Tadqiqotchi intellektual salohiyati rivojlanishida, uning shaxsiy ijodiy faoliyat asosiy ko’rsatkichlardan biri ekanligiga haqidagi xulosani chiqarishga izlanishlarimiz natijalari asos bo’ldi. Ma’lumki, intellektual salohiyat ilm - fanning dastlabki ko’rsatkichlaridan boshlanib, to hozirgacha bo’lgan davrda shakllanib, takomillashib va rivojlanib keladi. Shu ma’noda bugungi kundagi zamonaviy tadqiqotchilarimizga shartli ravishda tidqiqotchining shaxsiy ijodiy faoliyati bilan
 
 
uzviy bog’langan intellektual salohiyat bosqichlarini tavsiya etsak foydadan xoli 
bo’lmaydi. Endi quyida ular to’g’risidagi qisqacha ma’lumotlarni keltiramiz:                       
 Yozuv - muayyan bir tilda qabul etilgan va kishilar o’rtasidagi muloqotga 
xizmat qiladigan yozma belgilar yoki tasvirlar tizimi. 
 Yozuv - kishilik jamiyati madaniy taraqqiyotining tom ma’nodagi ibtidosi, 
bashariyatning uzoq va murakkab tadrijiy takomili jarayonidagi omillarning eng 
asosiylaridan biridir. 
 Kitob - axborotlarni, g’oya, obraz va bilimlarni saqlash hamda tarqatish, 
ijtimoiy- siyosiy, ilmiy estetik qarashlarni shakllantirish vositasi; bilimlarni 
targ’iboti va tarbiya quroli; badiiy va ilmiy asar hamda  ijtimoiy adabiyot.  
 Xalqaro statistikada YuNESKO tavsiyasiga ko’ra, hajmi 48 sahifadan kam 
bo’lmagan, taboqlab tikilgan nodavlat nashrni, shartli ravishda, kitob deyish qabul 
qilingan. 
 Bosma taboq - nashrning haqiqiy (amaldagi) hajmi o’lchov birligi. Bichimi 
(formati) 60x90 sm. bo’lgan qog’oz varag’ining bir tomonidagi nusxa. Standart  
o’lchamli va boshqa o’lchamlarga ega bo’lgan qog’ozdagi nusxa shu o’lchamlar 
uchun fizik bosma taboq deb  ataladi. 
 Nashr mahsulotlarini hisobga olishda har qanday o’lchamdagi kogoz uchun 
hisoblangan bosma taboq 60x90sm. bichimidagi qog’oz o’lchov birligi sifatida 
olinib, shartli taboqlarga qayta hisoblanadi. 
 Ta’lim - bu ilm-fan asoslarini, nazariy bilimlarni o’rganish orqali 
o’zlashtirishdir.  
 Tarbiya - bu o’qituvchining ta’lim oluvchilarda, kasb-  hunnarni (san’atni) 
egallash uchun, muayyan ma’naviy me’yorlarini va amaliy bilimlarini ishlab  
chiqishga qaratilgan faoliyatdir.   
 Maktabgacha ta’lim - milliy pedagogik kadrlar  tayyorlashning boshlang’ich 
shakli. Maktabgacha ta’limning vazifasi bolani sog’lom, har tomonlama kamol topib 
shakllanishini ta’minlash, ulardagi o’qishga intilish hissini uyg’otish va uni 
muntazam ta’lim olishga tayyorlashdan iboratdir. 
 Maktabgacha ta’lim bola 6-7 yoshga yetguncha davlat va nodavlat 
maktabgacha tarbiya bolalar muassasalarida hamda oilalarda amalga oshirmoqda. 
Uning maqsadi, vazifalarini ro’yobga chiqarishda mahallalar, jamoat va xayriya 
tashkilotlari, xalqaro fondlar ishtirok etmoqda. 
uzviy bog’langan intellektual salohiyat bosqichlarini tavsiya etsak foydadan xoli bo’lmaydi. Endi quyida ular to’g’risidagi qisqacha ma’lumotlarni keltiramiz: Yozuv - muayyan bir tilda qabul etilgan va kishilar o’rtasidagi muloqotga xizmat qiladigan yozma belgilar yoki tasvirlar tizimi. Yozuv - kishilik jamiyati madaniy taraqqiyotining tom ma’nodagi ibtidosi, bashariyatning uzoq va murakkab tadrijiy takomili jarayonidagi omillarning eng asosiylaridan biridir. Kitob - axborotlarni, g’oya, obraz va bilimlarni saqlash hamda tarqatish, ijtimoiy- siyosiy, ilmiy estetik qarashlarni shakllantirish vositasi; bilimlarni targ’iboti va tarbiya quroli; badiiy va ilmiy asar hamda ijtimoiy adabiyot. Xalqaro statistikada YuNESKO tavsiyasiga ko’ra, hajmi 48 sahifadan kam bo’lmagan, taboqlab tikilgan nodavlat nashrni, shartli ravishda, kitob deyish qabul qilingan. Bosma taboq - nashrning haqiqiy (amaldagi) hajmi o’lchov birligi. Bichimi (formati) 60x90 sm. bo’lgan qog’oz varag’ining bir tomonidagi nusxa. Standart o’lchamli va boshqa o’lchamlarga ega bo’lgan qog’ozdagi nusxa shu o’lchamlar uchun fizik bosma taboq deb ataladi. Nashr mahsulotlarini hisobga olishda har qanday o’lchamdagi kogoz uchun hisoblangan bosma taboq 60x90sm. bichimidagi qog’oz o’lchov birligi sifatida olinib, shartli taboqlarga qayta hisoblanadi. Ta’lim - bu ilm-fan asoslarini, nazariy bilimlarni o’rganish orqali o’zlashtirishdir. Tarbiya - bu o’qituvchining ta’lim oluvchilarda, kasb- hunnarni (san’atni) egallash uchun, muayyan ma’naviy me’yorlarini va amaliy bilimlarini ishlab chiqishga qaratilgan faoliyatdir. Maktabgacha ta’lim - milliy pedagogik kadrlar tayyorlashning boshlang’ich shakli. Maktabgacha ta’limning vazifasi bolani sog’lom, har tomonlama kamol topib shakllanishini ta’minlash, ulardagi o’qishga intilish hissini uyg’otish va uni muntazam ta’lim olishga tayyorlashdan iboratdir. Maktabgacha ta’lim bola 6-7 yoshga yetguncha davlat va nodavlat maktabgacha tarbiya bolalar muassasalarida hamda oilalarda amalga oshirmoqda. Uning maqsadi, vazifalarini ro’yobga chiqarishda mahallalar, jamoat va xayriya tashkilotlari, xalqaro fondlar ishtirok etmoqda.
 
 
 Boshlang’ich ta’lim - umumiy o’rta ta’limning dastlabki bosqichi. O’zRda 
boshlang’ich ta’lim 1-4 sinflarda  bolalarga ilk ta’lim berish, ularni ma’naviy kamol 
toptirishning boshlanish davri hisoblanadi. U 1-4 sinflarni o’z ichiga oladi va o’qish 
6-7  yoshdan boshlanadi. 
 Boshlang’ich ta’lim umumiy o’rta ta’lim olish uchun zarur bo’lgan 
savodxonlik, bilim va ko’nikma asoslarini shakllantirishga qaratilgan boshlang’ich 
ta’lim sinflari uchun o’quv rejasi va dasturlari mavjud.  
 Boshlang’ich ta’limda maktab dasturida belgilangan bilim, ko’nikma va 
malakalarni o’rgatish hamda hosil qilishga erishish uchun ta’limning turli usullari, 
shakllari hamda vositalaridan foydalanish asosida ish olib borish talab qilinadi. 
 O’rta umumiy ta’lim – umumiy o’rta ta’limning keyingi bosqichi. 
O’zbekiston Respublikasida o’rta umumiy ta’lim 5-9 –sinflarni tashkil etib, undan 
o’rta maxsus, kasb-hunar kollejlari va akadem liseylarga o’quvchilar tavsiyalar 
oladilar. 
 Attestat - lotincha "afttestoer" so’zidan olingan bo’lib, «guvohlik beraman"- 
degan ma’noni bildiradi va xodimning malakasini, o’qituvchilarning bilim  
darajasini belgilovchi hujjat. 
 Gimnaziya - O’zbekiston va ayrim xorijiy mamlakatlarda  umumiy o’rta 
ta’lim o’quv yurti. 
 Gimnaziyalar muayyan fan bo’yicha ixtisoslashtirilgan bo’lib, shu fandan 
chuqurlashtirilgan ta’lim beradi. 
 Akademik lisey - o’rta maxsus o’quv yurti. Unga O’zRda 1997 yil 29- 
avgustda qabul qilingan "Ta’lim to’g’risida"gi Qonun va "Kadrlar tayyorlash milliy 
dasturi"ga muvofiq umumiy o’rta ta’lim maktablari (9-sinf)ni tugatgan o’quvchilar 
qabul qilinadi. Ta’lim muddati 3 yil bo’lib, unda o’rta maxsus ma’lumot beradi. 
 O’quvchilarning intellektual qobiliyatini jadal o’stirishni, ularning chuqur, 
tabaqalashtirilgan va kasb - hunarga yo’naltirilgan bilim olishlarini ta’minlaydi. 
 Akademik liseylarda o’quvchilar o’zlari  tanlab olgan ta’lim yo’nalishi 
(gumanitar, texnika, agrar va boshqalar) bo’yicha  bilim saviyalarini oshirish hamda 
fanlarni chuqur  o’rganishga qaratilgan maxsus bilim olish imkoniyatiga ega 
bo’ladilar. 
 Akademik liseyni bitiruvchilarga davlat tomonidan  tasdiqlangan diplom 
beriladi va u ta’limning keyingi bosqichlarida o’qishni davom ettirish yoki egallagan 
ixtisoslik bo’yicha ishlash imkoniyatini beradi. 
Boshlang’ich ta’lim - umumiy o’rta ta’limning dastlabki bosqichi. O’zRda boshlang’ich ta’lim 1-4 sinflarda bolalarga ilk ta’lim berish, ularni ma’naviy kamol toptirishning boshlanish davri hisoblanadi. U 1-4 sinflarni o’z ichiga oladi va o’qish 6-7 yoshdan boshlanadi. Boshlang’ich ta’lim umumiy o’rta ta’lim olish uchun zarur bo’lgan savodxonlik, bilim va ko’nikma asoslarini shakllantirishga qaratilgan boshlang’ich ta’lim sinflari uchun o’quv rejasi va dasturlari mavjud. Boshlang’ich ta’limda maktab dasturida belgilangan bilim, ko’nikma va malakalarni o’rgatish hamda hosil qilishga erishish uchun ta’limning turli usullari, shakllari hamda vositalaridan foydalanish asosida ish olib borish talab qilinadi. O’rta umumiy ta’lim – umumiy o’rta ta’limning keyingi bosqichi. O’zbekiston Respublikasida o’rta umumiy ta’lim 5-9 –sinflarni tashkil etib, undan o’rta maxsus, kasb-hunar kollejlari va akadem liseylarga o’quvchilar tavsiyalar oladilar. Attestat - lotincha "afttestoer" so’zidan olingan bo’lib, «guvohlik beraman"- degan ma’noni bildiradi va xodimning malakasini, o’qituvchilarning bilim darajasini belgilovchi hujjat. Gimnaziya - O’zbekiston va ayrim xorijiy mamlakatlarda umumiy o’rta ta’lim o’quv yurti. Gimnaziyalar muayyan fan bo’yicha ixtisoslashtirilgan bo’lib, shu fandan chuqurlashtirilgan ta’lim beradi. Akademik lisey - o’rta maxsus o’quv yurti. Unga O’zRda 1997 yil 29- avgustda qabul qilingan "Ta’lim to’g’risida"gi Qonun va "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"ga muvofiq umumiy o’rta ta’lim maktablari (9-sinf)ni tugatgan o’quvchilar qabul qilinadi. Ta’lim muddati 3 yil bo’lib, unda o’rta maxsus ma’lumot beradi. O’quvchilarning intellektual qobiliyatini jadal o’stirishni, ularning chuqur, tabaqalashtirilgan va kasb - hunarga yo’naltirilgan bilim olishlarini ta’minlaydi. Akademik liseylarda o’quvchilar o’zlari tanlab olgan ta’lim yo’nalishi (gumanitar, texnika, agrar va boshqalar) bo’yicha bilim saviyalarini oshirish hamda fanlarni chuqur o’rganishga qaratilgan maxsus bilim olish imkoniyatiga ega bo’ladilar. Akademik liseyni bitiruvchilarga davlat tomonidan tasdiqlangan diplom beriladi va u ta’limning keyingi bosqichlarida o’qishni davom ettirish yoki egallagan ixtisoslik bo’yicha ishlash imkoniyatini beradi.
 
 
 Kasb - hunar kolleji - o’rta maxsus, kasb - hunar o’quv yurti. Unga O’zRda 
1997 yil 29 avgustda qabul qilingan KTMD va "Ta’lim to’g’risida"gi qonunga 
muvofiq, umumiy ta’lim maktablari  (9-sinf)ni tugatgan o’quvchilar qabul qilinadi. 
Bunday o’quv muassasalarida o’qish muddati 3 yil. 
 Kasb-hunar kollejida o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi beriladi va unga 
o’quvchilarning kasb-hunarga moyilligi, bilim hamda ko’nikmalarni chuqur 
rivojlantirish, tanlab olingan kasb-hunar bo’yicha bir mutaxassislik  va 2-3 ishchi-
kasb malaka ko’nikmalarini egallash imkonini yaratiladi. 
 Kasb-hunar kollejlarida o’quv dasturlari oldingi o’quv bosqichi-umumta’lim 
maktablari va keyingi pog’onada  turgan oliy o’quv yurtining o’quv dasturlari bilan 
o’zaro mutonosiblikda bo’lib, ta’limning uzluksizlik va izchillik  tamoyillariga amal 
qiladi. 
 Kasb-hunar kollejlari zamonaviy asbob-uskunalar, o’quv-uslubiy qurollar, 
ko’rgazmali vositalar, axborot texnologiyalari va kompyuterlar  bilan jihozlanadi. 
 Sertifikat - lotincha "certificatus"-tasdiqlangan. Sertifikat-biror dalilni 
tasdiqlovchi hujjat. Masalan, ma’lum kursni (siklni) bitirganligi (tinglaganligini 
tasdiqlovchi hujjat). Bu pedagogik xodimlarni qayta tayyorlash va malakasini 
oshirishini tasdiqlovchi hujjat sifatida ko’proq foydalaniladi. 
 Mustaqil ta’lim - olingan bilim, ko’nikma va malakalarni mustahkamlash, 
qo’shimcha ma’lumot yoki materialni mustaqil o’rganish maqsadida tashkil 
etiladigan o’quv shakli. 
 Innovasion ta’lim - bo’lajak mutaxassisni yangicha sharoitlarda ishlashga 
tayyorlovchi jarayon bo’lib, u oldingi olgan bilimlari asosida ta’limni 
takomillashtirishga samarali yangicha yondashuv qilishdan iboratdir. 
 Kompyuterli dastur - yunoncha "programma"-e’lon, ko’rsatma. Dastur, 
bajariladigan ish yoki biror faoliyat rejasi. Dastur, biror masalani yechishda 
kompyuter bajarishi lozim bo’lgan amallarning izchil tartibi. 
 Kompyuterda dasturlash - kompyuter uchun dastur tuzish jarayoni; 
kompyuter 
dasturlari, 
dasturlar 
tuzish 
usullari, 
ularni 
tekshirish 
va 
mukammallashtirish haqidagi fan.  
 Har bir EHM tuzilishi, komonda kodlari jihatidan bir - biridan farqlanib, faqat 
ma’lum elementar amallar (arifmetik va mantiqiy) to’plaminigina bajara oladi. 
Ammo bu amallar yordamida  istalgan murakkab operasiyalarni bajarish mumkin. 
Kasb - hunar kolleji - o’rta maxsus, kasb - hunar o’quv yurti. Unga O’zRda 1997 yil 29 avgustda qabul qilingan KTMD va "Ta’lim to’g’risida"gi qonunga muvofiq, umumiy ta’lim maktablari (9-sinf)ni tugatgan o’quvchilar qabul qilinadi. Bunday o’quv muassasalarida o’qish muddati 3 yil. Kasb-hunar kollejida o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi beriladi va unga o’quvchilarning kasb-hunarga moyilligi, bilim hamda ko’nikmalarni chuqur rivojlantirish, tanlab olingan kasb-hunar bo’yicha bir mutaxassislik va 2-3 ishchi- kasb malaka ko’nikmalarini egallash imkonini yaratiladi. Kasb-hunar kollejlarida o’quv dasturlari oldingi o’quv bosqichi-umumta’lim maktablari va keyingi pog’onada turgan oliy o’quv yurtining o’quv dasturlari bilan o’zaro mutonosiblikda bo’lib, ta’limning uzluksizlik va izchillik tamoyillariga amal qiladi. Kasb-hunar kollejlari zamonaviy asbob-uskunalar, o’quv-uslubiy qurollar, ko’rgazmali vositalar, axborot texnologiyalari va kompyuterlar bilan jihozlanadi. Sertifikat - lotincha "certificatus"-tasdiqlangan. Sertifikat-biror dalilni tasdiqlovchi hujjat. Masalan, ma’lum kursni (siklni) bitirganligi (tinglaganligini tasdiqlovchi hujjat). Bu pedagogik xodimlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirishini tasdiqlovchi hujjat sifatida ko’proq foydalaniladi. Mustaqil ta’lim - olingan bilim, ko’nikma va malakalarni mustahkamlash, qo’shimcha ma’lumot yoki materialni mustaqil o’rganish maqsadida tashkil etiladigan o’quv shakli. Innovasion ta’lim - bo’lajak mutaxassisni yangicha sharoitlarda ishlashga tayyorlovchi jarayon bo’lib, u oldingi olgan bilimlari asosida ta’limni takomillashtirishga samarali yangicha yondashuv qilishdan iboratdir. Kompyuterli dastur - yunoncha "programma"-e’lon, ko’rsatma. Dastur, bajariladigan ish yoki biror faoliyat rejasi. Dastur, biror masalani yechishda kompyuter bajarishi lozim bo’lgan amallarning izchil tartibi. Kompyuterda dasturlash - kompyuter uchun dastur tuzish jarayoni; kompyuter dasturlari, dasturlar tuzish usullari, ularni tekshirish va mukammallashtirish haqidagi fan. Har bir EHM tuzilishi, komonda kodlari jihatidan bir - biridan farqlanib, faqat ma’lum elementar amallar (arifmetik va mantiqiy) to’plaminigina bajara oladi. Ammo bu amallar yordamida istalgan murakkab operasiyalarni bajarish mumkin.
 
 
 Dasturlash  yechilishi lozim bo’lgan masala algoritmini kompyuter  tiliga 
ya’ni "Mashina tili"ga o’tkazishdir. EHM uchun dastur tuzish masalani yechish 
usulini mashina komondalarining shunday  majmui (dasturi)ga keltirishdan iborat 
bo’lib, bu komondalar EHM  xotirasi yacheykalarida joylashib, tartib bilan amalga 
oshadi va bir-birini ishga tushirib, tegishli hisoblashlarni bajaradi. 
 Dasturlashni soddalashtirib, o’rta maktabda arifmetik masalalarni yechishda 
savollar  tarzida reja tuzish bilan taqqoslash mumkin. 
 Dasturlashda, odatda, amallarning bir emas, bir necha ketma - ketligi beriladi 
va ulardan qaysi birining bajarilishi masalaning oraliq yechim natijalariga bog’liq 
holda tanlanadi; dasturda ba’zi bo’yruqlar bir necha karra  bajarilishi mumkin, necha 
marta takrorlash ham avtomatik ravishda aniqlanadi; dastur bajarilish vaqtida o’zini 
avvaldan ko’zda tutilganidek o’zgartirib borishi yoki qisman o’z shaklini 
o’zgartirishi mumkin.  
 Dasturlash jarayoni, odatda, quyidagi bosqichlarga bo’linadi: masalaning 
qo’yilishi; masalaning algoritmik tavsifini  tuzish; masalani yuqori darajadagi dastur 
tilida dasturlash; masalani taxminiy-mashina tilida dasturlash va masalani  mashina 
tilida dasturlash. 
 Dasturlashtirilgan ta’lim - o’quv  jarayonini muayyan tartib (dastur) asosida 
tashkli etish. 
 Dasturlashtirilgan ta’lim kibernetika, informatika, matematik logika va 
hisoblash texnikasining samarali tamoyillari va murakkab tizimlaridagi boshqarish 
vositalari pedagogikada joriy etilishi natijasida bo’lib u XX asrning 50 - yillarida 
paydo bo’ldi. Dasturlashtirilgan ta’lim o’quv materialini kichik - kichik qismlarga 
bo’lish, uni muayyan tartibda bayon etish, ushbu  qismlarning biridan ikkinchisiga 
o’tish  tartibi (qoidalari)ni belgilash, xususan, har bir qismni o’zlashtirish yuzasidan 
aniq ko’rsatmalar, topshiriqlar berish, o’z - o’zini nazorat qilishni ta’minlash kabi 
yo’llar bilan amalga oshiriladi. U  har bir ta’lim oluvchilarni bilimlarini 
o’zlashtirishini, ko’nikmalar, malakalar hosil  qilishini boshqarib borishni nazarda 
tutadi. Beriladigan topshiriqlarning mantiqiy  ravishda o’nlik sanoq sistemasida 
ifodalangan materiallar o’qituvchining o’quvchilarni mantiqiy fikrlashga va ularni 
aqliy mehnatning samarali ko’nikmalarini egallab  olishga o’rgatishga yordam 
beradi. 
 Dasturlashtirilgan ta’limning dasturi ya’ni o’rgatuvchi dastur  (o’rgatuvchi 
algoritm) maxsus o’rgatuvchi qurilmalar (mashinali dasturlashtirilgan ta’lim) yoki 
dasturlashtirilgan darsliklarga (elektron darslik, elektron o’quv qo’llanma va h.k) 
kirtiladi. 
Dasturlash yechilishi lozim bo’lgan masala algoritmini kompyuter tiliga ya’ni "Mashina tili"ga o’tkazishdir. EHM uchun dastur tuzish masalani yechish usulini mashina komondalarining shunday majmui (dasturi)ga keltirishdan iborat bo’lib, bu komondalar EHM xotirasi yacheykalarida joylashib, tartib bilan amalga oshadi va bir-birini ishga tushirib, tegishli hisoblashlarni bajaradi. Dasturlashni soddalashtirib, o’rta maktabda arifmetik masalalarni yechishda savollar tarzida reja tuzish bilan taqqoslash mumkin. Dasturlashda, odatda, amallarning bir emas, bir necha ketma - ketligi beriladi va ulardan qaysi birining bajarilishi masalaning oraliq yechim natijalariga bog’liq holda tanlanadi; dasturda ba’zi bo’yruqlar bir necha karra bajarilishi mumkin, necha marta takrorlash ham avtomatik ravishda aniqlanadi; dastur bajarilish vaqtida o’zini avvaldan ko’zda tutilganidek o’zgartirib borishi yoki qisman o’z shaklini o’zgartirishi mumkin. Dasturlash jarayoni, odatda, quyidagi bosqichlarga bo’linadi: masalaning qo’yilishi; masalaning algoritmik tavsifini tuzish; masalani yuqori darajadagi dastur tilida dasturlash; masalani taxminiy-mashina tilida dasturlash va masalani mashina tilida dasturlash. Dasturlashtirilgan ta’lim - o’quv jarayonini muayyan tartib (dastur) asosida tashkli etish. Dasturlashtirilgan ta’lim kibernetika, informatika, matematik logika va hisoblash texnikasining samarali tamoyillari va murakkab tizimlaridagi boshqarish vositalari pedagogikada joriy etilishi natijasida bo’lib u XX asrning 50 - yillarida paydo bo’ldi. Dasturlashtirilgan ta’lim o’quv materialini kichik - kichik qismlarga bo’lish, uni muayyan tartibda bayon etish, ushbu qismlarning biridan ikkinchisiga o’tish tartibi (qoidalari)ni belgilash, xususan, har bir qismni o’zlashtirish yuzasidan aniq ko’rsatmalar, topshiriqlar berish, o’z - o’zini nazorat qilishni ta’minlash kabi yo’llar bilan amalga oshiriladi. U har bir ta’lim oluvchilarni bilimlarini o’zlashtirishini, ko’nikmalar, malakalar hosil qilishini boshqarib borishni nazarda tutadi. Beriladigan topshiriqlarning mantiqiy ravishda o’nlik sanoq sistemasida ifodalangan materiallar o’qituvchining o’quvchilarni mantiqiy fikrlashga va ularni aqliy mehnatning samarali ko’nikmalarini egallab olishga o’rgatishga yordam beradi. Dasturlashtirilgan ta’limning dasturi ya’ni o’rgatuvchi dastur (o’rgatuvchi algoritm) maxsus o’rgatuvchi qurilmalar (mashinali dasturlashtirilgan ta’lim) yoki dasturlashtirilgan darsliklarga (elektron darslik, elektron o’quv qo’llanma va h.k) kirtiladi.
 
 
 Bugungi kunda ba’zi hollarda dasturlashtirilgan ta’limni goh o’rgatuvchi va 
o’rganuvchi mehnatini ilmiy asosda tashkil etish tizimi sifatida qaralsa, gohida 
an’anaviy ta’limning o’rnini egallaydigan pedagogik tizim, ba’zan qandaydir 
kibernetik didaktika, ta’limning yangi metodi yoki mustaqil ishlashning alohida  
turi deb qaralmoqda. Lekin, bundan qat’iy nazar, dasturlashtirilgan ta’limning 
maqsadi ravshan ya’ni u ta’lim oluvchining bilimlarini o’zlashtirish jarayonini 
boshqarishni optimallashtirishdir. 
 Malaka- xodimning kasbiy tayyorgarligi darajasi, undagi ma’lum ishni 
bajarish uchun zarur bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalarning mavjudligi. 
 U xodimning malakasini belgilovchi ko’rsatkich bo’lib, kategoriya yoki 
diplomning mavjudligi bilan belgilanadi. 
 Malaka talablari - uzluksiz ta’limning tegishli bosqichi bitiruvchisining 
umumiy bilim va kasb tayyorgarligi darajasiga qo’yilgan talablar. 
 Ko’nikma - insonning ilgarigi tajribalari asosida muayyan faoliyat yoki 
harakatni amalga oshirish qobiliyati.  
 Ko’nikmaning fiziologik asosi bosh miya katta yarim sharlari po’stlog’ida 
hosil bo’ladigan murakkab shartli reflekslardir. Ko’nikma malaka bilan uzviy 
bog’liq, ammo ko’nikma muayyan harakatlarni bajarishda maxsus mashqlarsiz ham 
vujudga kelishi mumkin. Bunday hollarda  ko’nikma mavjud bilim va malakalarga 
tayanadi. Masalan, velosiped va avtomobilni haydash ko’nikmasiga motosiklni 
boshqarish qonun - qoidalari haqidagi  bilimlar qo’shilganda, mashqlarsiz, ham 
motosiklni haydash ko’nikmasi paydo bo’ladi. 
 Kichik 
mutaxassis 
- 
bu 
ta’lim 
dasturini 
muvaffaqiyatli             
o’zlashtirgan o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalariga bitiruvchilariga 
beriladigan malaka darajasi. 
 Kichik mutaxassis: 
 -tegishli ijtimoiy ishlab chiqarish sohasida uning unumli faoliyat ko’rsata 
olishini ta’minlaydigan nazariy va amaliy bilimlar majmuasiga, kasbiy bilim, 
malaka va ko’nikmalarga ega; 
 -mazkur jamiyatda o’zining muvaffaqiyatli hayot darajasini ta’minlaydigan 
umumiy va kasbiy madaniyatga, ijtimoiy ahamiyatli xususiyatlarga va shaxsiy 
sifatlarga ega. 
 Kasb - maxsus tayyorgarlik va ish tajribasi natijasida ma’lum bir sohada 
kasbiy faoliyatni amalga oshirish uchun nazariy bilimlar majmuasini, amaliy 
Bugungi kunda ba’zi hollarda dasturlashtirilgan ta’limni goh o’rgatuvchi va o’rganuvchi mehnatini ilmiy asosda tashkil etish tizimi sifatida qaralsa, gohida an’anaviy ta’limning o’rnini egallaydigan pedagogik tizim, ba’zan qandaydir kibernetik didaktika, ta’limning yangi metodi yoki mustaqil ishlashning alohida turi deb qaralmoqda. Lekin, bundan qat’iy nazar, dasturlashtirilgan ta’limning maqsadi ravshan ya’ni u ta’lim oluvchining bilimlarini o’zlashtirish jarayonini boshqarishni optimallashtirishdir. Malaka- xodimning kasbiy tayyorgarligi darajasi, undagi ma’lum ishni bajarish uchun zarur bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalarning mavjudligi. U xodimning malakasini belgilovchi ko’rsatkich bo’lib, kategoriya yoki diplomning mavjudligi bilan belgilanadi. Malaka talablari - uzluksiz ta’limning tegishli bosqichi bitiruvchisining umumiy bilim va kasb tayyorgarligi darajasiga qo’yilgan talablar. Ko’nikma - insonning ilgarigi tajribalari asosida muayyan faoliyat yoki harakatni amalga oshirish qobiliyati. Ko’nikmaning fiziologik asosi bosh miya katta yarim sharlari po’stlog’ida hosil bo’ladigan murakkab shartli reflekslardir. Ko’nikma malaka bilan uzviy bog’liq, ammo ko’nikma muayyan harakatlarni bajarishda maxsus mashqlarsiz ham vujudga kelishi mumkin. Bunday hollarda ko’nikma mavjud bilim va malakalarga tayanadi. Masalan, velosiped va avtomobilni haydash ko’nikmasiga motosiklni boshqarish qonun - qoidalari haqidagi bilimlar qo’shilganda, mashqlarsiz, ham motosiklni haydash ko’nikmasi paydo bo’ladi. Kichik mutaxassis - bu ta’lim dasturini muvaffaqiyatli o’zlashtirgan o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalariga bitiruvchilariga beriladigan malaka darajasi. Kichik mutaxassis: -tegishli ijtimoiy ishlab chiqarish sohasida uning unumli faoliyat ko’rsata olishini ta’minlaydigan nazariy va amaliy bilimlar majmuasiga, kasbiy bilim, malaka va ko’nikmalarga ega; -mazkur jamiyatda o’zining muvaffaqiyatli hayot darajasini ta’minlaydigan umumiy va kasbiy madaniyatga, ijtimoiy ahamiyatli xususiyatlarga va shaxsiy sifatlarga ega. Kasb - maxsus tayyorgarlik va ish tajribasi natijasida ma’lum bir sohada kasbiy faoliyatni amalga oshirish uchun nazariy bilimlar majmuasini, amaliy
 
 
ko’nikma va malakalarni egallagan, unga jismoniy  imkoniyat, aqliy qabiliyat va 
yuridik huquqlarni ta’minlovchi insoniy mehnat faoliyatining ( mashg’ulotining) 
turidir. 
 Kasb - kishining mehnat faoliyati, doimiy mashg’ulot turi; muayyan ish turini 
malakali bajarishga imkon beradigan bilim, mahorat, tajribani talab etadi. Kasblar 
ichida mehnat faoliyatining eng tor sohasi bilan ajralib turadigan ixtisoslar bor. 
Masalan, vrachlik kasbida xururg, oftalmolog, nevrolog, dermatolog va boshqalar. 
Kasb  odatda, shaxsning asosiy tirikchilik manbai hisoblanadi. 
 Ixtisoslik - birorta kasb doirasida ma’lum bir faoliyat turi uchun maxsus 
tayyorgarlik va ish tajribalari bilan erishilgan zaruriy bilimlar, ko’nikma va 
malakalar majmuasi. 
 Oliy ta’lim - uzluksiz ta’limning yuqori malakali mutaxassislar tayyorlovchi 
mustaqil turi bo’lib, u oliy ta’lim muassasalarida amalga oshiriladi. 
 Talabalar (lotincha-qunt bilan ishlovchi, shug’ullanuvchi) –oliy o’quv 
yurtining o’quvchisi. 
 Qadimgi Rimda ilm bilan shug’ullanuvchi barcha shaxslar talaba deyilgan. 
 O’n ikkinchi asrda Universitetlar tashkil topishi bilan ulardagi o’quvchilar 
talaba deb atala boshladi. 
 Ilmiy–texnika taraqqiyotiga mos ravishda talabaning o’rni va tarkibi ham 
o’zgardi. Ma’lumotli kadrlarga zarurat talabalar sonining o’sishiga sabab bo’ldi. 
 1913 yilda Yevropada har 10000 aholiga 7-11 talaba to’g’ri kelgan bo’lsa, 
O’zbekistonda 175 talaba to’g’ri keladi. O’zbekistonda oliy o’quv yurtlarida talaba 
ishtiroki bilan 1600 dan ortiq mavzu ishlab chiqildi. 125 talaba fan va texnikaning 
turli sohalaridagi ilmiy ishlari uchun mukofotlandilar. 
 Oliy ta’lim bakalavriat va magistraturadan iborat bo’lib, u ikki bosqichga ega.  
 Bakalavr - oliy ta’limning tegishli bosqichiga muvofiq  dasturlarni 
muvaffaqiyatli o’zlashtirgan shaxslarga beriladigan akademik daraja.  
 Bakalavr - (lotincha baccalaria - vasalning yer mulki) - ko’p mamlakatlardagi 
dastlabki ilmiy daraja. O’rta asrda - /arbiy Yevropa universitetlarida ta’limning 
birinchi bosqichini tugallagan talabalarga berilgan. O’zbekistonda 1997 yildan 
boshlab "Ta’lim to’g’risida"gi Qonun va KTMDga muvofiq universitet va oliy 
o’quv yurtilari birinchi bosqichi - bakalavriatni tugatganlarga bakalavr akademik 
darajasi beriladi hamda davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi, kasb - hunar 
ko’nikma va malakalarni egallagan, unga jismoniy imkoniyat, aqliy qabiliyat va yuridik huquqlarni ta’minlovchi insoniy mehnat faoliyatining ( mashg’ulotining) turidir. Kasb - kishining mehnat faoliyati, doimiy mashg’ulot turi; muayyan ish turini malakali bajarishga imkon beradigan bilim, mahorat, tajribani talab etadi. Kasblar ichida mehnat faoliyatining eng tor sohasi bilan ajralib turadigan ixtisoslar bor. Masalan, vrachlik kasbida xururg, oftalmolog, nevrolog, dermatolog va boshqalar. Kasb odatda, shaxsning asosiy tirikchilik manbai hisoblanadi. Ixtisoslik - birorta kasb doirasida ma’lum bir faoliyat turi uchun maxsus tayyorgarlik va ish tajribalari bilan erishilgan zaruriy bilimlar, ko’nikma va malakalar majmuasi. Oliy ta’lim - uzluksiz ta’limning yuqori malakali mutaxassislar tayyorlovchi mustaqil turi bo’lib, u oliy ta’lim muassasalarida amalga oshiriladi. Talabalar (lotincha-qunt bilan ishlovchi, shug’ullanuvchi) –oliy o’quv yurtining o’quvchisi. Qadimgi Rimda ilm bilan shug’ullanuvchi barcha shaxslar talaba deyilgan. O’n ikkinchi asrda Universitetlar tashkil topishi bilan ulardagi o’quvchilar talaba deb atala boshladi. Ilmiy–texnika taraqqiyotiga mos ravishda talabaning o’rni va tarkibi ham o’zgardi. Ma’lumotli kadrlarga zarurat talabalar sonining o’sishiga sabab bo’ldi. 1913 yilda Yevropada har 10000 aholiga 7-11 talaba to’g’ri kelgan bo’lsa, O’zbekistonda 175 talaba to’g’ri keladi. O’zbekistonda oliy o’quv yurtlarida talaba ishtiroki bilan 1600 dan ortiq mavzu ishlab chiqildi. 125 talaba fan va texnikaning turli sohalaridagi ilmiy ishlari uchun mukofotlandilar. Oliy ta’lim bakalavriat va magistraturadan iborat bo’lib, u ikki bosqichga ega. Bakalavr - oliy ta’limning tegishli bosqichiga muvofiq dasturlarni muvaffaqiyatli o’zlashtirgan shaxslarga beriladigan akademik daraja. Bakalavr - (lotincha baccalaria - vasalning yer mulki) - ko’p mamlakatlardagi dastlabki ilmiy daraja. O’rta asrda - /arbiy Yevropa universitetlarida ta’limning birinchi bosqichini tugallagan talabalarga berilgan. O’zbekistonda 1997 yildan boshlab "Ta’lim to’g’risida"gi Qonun va KTMDga muvofiq universitet va oliy o’quv yurtilari birinchi bosqichi - bakalavriatni tugatganlarga bakalavr akademik darajasi beriladi hamda davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi, kasb - hunar
 
 
faoliyati bilan shug’ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi. Ba’zi 
mamlakatlarda (jumladan, Fransiyada) o’rta ma’lumotga ega bo’lib,  oliy o’quv 
yurtlariga kirish huquqiga ega bo’lgan shaxs ham bakalavr deb ataladi. 
 Bakalavriat - ko’p mamlakatlarda oliy ta’limning dastlabki bosqichi. 
O’zbekistonda bakalavriat mutaxassisliklar yo’nalishi bo’yicha fundamental va 
amaliy bilim beradigan tayanch oliy ta’limdir. Undagi o’qish muddati kamida 4 yil 
bo’lishi kerak. 
 Bakalavriat ta’lim dasturi tugallangandan keyin, bitiruvchilarga bakalavr 
akademik daraja berilib, davlat attestasiyasi yakunlariga ko’ra davlat tomonidan 
tasdiqlangan namunadagi oliy ma’lumot to’g’risidagi diplom topshiriladi. 
 Magistr - oliy ta’limning tegishli bosqichiga muvofiq dasturlarni 
muvaffaqiyatli o’zlashtirgan shaxslarga beriladigan akademik darajalar. 
 Magistr - lotinchala magister - boshliq. 
Magistr - ko’pgina rivojlangan mamlakatlar oliy o’quv yurtlarida beriladigan 
akademik daraja bo’lib, u oliy o’quv yurtlarini tugatib, barcha nazoratlarni 
muvaffaqiyatli topshirgan va magistrlik dissertasiyalarini himoya qilgan shaxslarga 
beriladi. 
  Magistratura - bakalavriat negizida o’qish muddati kamida ikki yil bo’lgan 
aniq mutaxassislik  bo’yicha oliy ta’lim. 
 Ta’lim dasturi - o’quv fanlarining bakalavriat yo’nalishlari yoki magistratura 
mutaxassisliklariga quyiladigan malaka talablariga muvofiq kadrlarning zaruriy va 
yetarli darajadagi tayyorgarligini ta’minlovchi, bloklarga jamlangan ro’yxati.   
Akademik daraja - ikki bosqichli oliy ta’limda beriladigan (bakalavr va 
magistr) darajadir. 
 Oliy ma’lumot darajasi - shaxs tomonidan oliy  ta’limning muayyan ta’lim 
dasturini mazkur ma’lumot haqida  tegishli davlat hujjati berilgan holda 
o’zlashtirishi darajasi. 
 Oliy ta’limning davlat ta’lim standarti - ta’limning bakalavriat  muayyan 
yo’nalishi yoki magistratura  mutaxas-sisligiga qo’yiladigan malaka talablari, ta’lim  
mazmuni, bakalavr yoki magistr  tayyorgarligining zaruriy va yetarli darajasini, 
kadrlar tayyorlash  sifatini baholash darajalarini belgilaydigan etolon darajasi. 
 Diplom (yunoncha diplo) – ikki buklayman. 
faoliyati bilan shug’ullanish huquqini beradigan diplom topshiriladi. Ba’zi mamlakatlarda (jumladan, Fransiyada) o’rta ma’lumotga ega bo’lib, oliy o’quv yurtlariga kirish huquqiga ega bo’lgan shaxs ham bakalavr deb ataladi. Bakalavriat - ko’p mamlakatlarda oliy ta’limning dastlabki bosqichi. O’zbekistonda bakalavriat mutaxassisliklar yo’nalishi bo’yicha fundamental va amaliy bilim beradigan tayanch oliy ta’limdir. Undagi o’qish muddati kamida 4 yil bo’lishi kerak. Bakalavriat ta’lim dasturi tugallangandan keyin, bitiruvchilarga bakalavr akademik daraja berilib, davlat attestasiyasi yakunlariga ko’ra davlat tomonidan tasdiqlangan namunadagi oliy ma’lumot to’g’risidagi diplom topshiriladi. Magistr - oliy ta’limning tegishli bosqichiga muvofiq dasturlarni muvaffaqiyatli o’zlashtirgan shaxslarga beriladigan akademik darajalar. Magistr - lotinchala magister - boshliq. Magistr - ko’pgina rivojlangan mamlakatlar oliy o’quv yurtlarida beriladigan akademik daraja bo’lib, u oliy o’quv yurtlarini tugatib, barcha nazoratlarni muvaffaqiyatli topshirgan va magistrlik dissertasiyalarini himoya qilgan shaxslarga beriladi. Magistratura - bakalavriat negizida o’qish muddati kamida ikki yil bo’lgan aniq mutaxassislik bo’yicha oliy ta’lim. Ta’lim dasturi - o’quv fanlarining bakalavriat yo’nalishlari yoki magistratura mutaxassisliklariga quyiladigan malaka talablariga muvofiq kadrlarning zaruriy va yetarli darajadagi tayyorgarligini ta’minlovchi, bloklarga jamlangan ro’yxati. Akademik daraja - ikki bosqichli oliy ta’limda beriladigan (bakalavr va magistr) darajadir. Oliy ma’lumot darajasi - shaxs tomonidan oliy ta’limning muayyan ta’lim dasturini mazkur ma’lumot haqida tegishli davlat hujjati berilgan holda o’zlashtirishi darajasi. Oliy ta’limning davlat ta’lim standarti - ta’limning bakalavriat muayyan yo’nalishi yoki magistratura mutaxas-sisligiga qo’yiladigan malaka talablari, ta’lim mazmuni, bakalavr yoki magistr tayyorgarligining zaruriy va yetarli darajasini, kadrlar tayyorlash sifatini baholash darajalarini belgilaydigan etolon darajasi. Diplom (yunoncha diplo) – ikki buklayman.
 
 
 Diplom – shaxsning oliy, o’rta maxsus, kasb-hunar o’quv yurtini tugatganligi 
yoxud ilmiy darajaga egalgini tasdiqlovchi hujjat. 
 Diplom – turli tanlov, musobaqa, ko’rgazma va boshqalarda yuqori 
ko’rsatkichlarga erishganlik uchun mukofatlanganligini tasdiqlovchi hujjat. 
 Oliy ma’lumot haqida davlat hujjati (diplom) - akkredsiyadan o’tgan oliy 
ta’lim muassasalari  bitiruvchilariga beriladigan va ularning oliy ta’limning ta’lim 
dasturlarini bajarganliklarini  tasdiqlovchi davlat namunasidagi hujjat. 
 Hujjat uzluksiz ta’limning keyingi bosqichlarida o’qishni davom ettirish yoki 
olingan akademik darajaga muvofiq ishlash huquqini beradi. 
 Aspirant - lotincha aspirans - biror narsaga intiluvchi - ilmiy-tadqiqot ishiga 
layoqati bo’lgan hamda ilmiy - tadqiqot instituti yoki oliy o’quv yurtlari 
aspiranturasida nomzodlik dissertasiyasi ustida ilmiy - tadqiqot ishlari olib 
borayotgan oliy ma’lumotli yoki magistr akademik darajasiga ega bo’lgan 
mutaxassis. 
 Aspirantura - uzluksiz ta’lim tizimining tarkibiy qismi, oliy malakali ilmiy 
va ilmiy- pedagogik kadrlar (fan nomzodlari) tayyorlash shakli. 
 O’zbekistonda 
aspirantura1930 
yillarda 
tashkil 
etildi. 
Aspirantura 
O’zbekiston Respublikasi Fan va texnologiyalar markazi hamda O’zbekiston 
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi oliy attestasiya komissiyasi bilan 
kelishgan holda O’zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi hay’ati, vazirliklar 
va idoralari hay’atlarining qarorlari bilan ilmiy - tadqiqot institutlari, oliy o’quv 
yurtlari va boshqa ilmiy muassasa hamda tashkilotlarda tegishli mutaxassisliklar 
bo’yicha ochiladi. Aspirantura ishlab chiqarishdan ajralgan va ajralmagan holda 
tashkil qilinadi hamda unda ilmiy-tadqiqotchi ishlab chiqarishdan ijralgan holda  3 
yil, ishlab chiqarishdan ajralmagan holda 4 yil tahsil oladi. Ishlab chiqarishdan 
ajralgan holdagi ilmiy xodimlar yoshi 30 yoshgacha, ishlab chiqarishdan ajralmagan 
holdagi ilmiy xodim yoshi esa 40 yoshgacha davrda aspiranturada tahsil olish 
mumkin. 
 Aspirantlarga, ularning ilmiy faoliyatlariga rahbarlik qilsh uchun fan doktori 
va professorlardan ilmiy rahbarlar tayinlanadi. Ba’zi hollarda, istisno tarzida shu 
sohada ma’lum ilmiy muvaffaqiyatga erishgan hamda doktorlik dissertasiyasi ustida 
ilmiy-tadqiqot olib borayotgan katta ilmiy xodim yoki dosent ilmiy unvoniga ega 
fan nomzodlari ham ilmiy rahbarlikka tayinlanishlari mumkin. 
 Aspirantlar dissertasiya mavzulari bo’yicha ilmiy izlanishlarni ilmiy-tadqiqot 
institutlari va oliy o’quv yurtlarining labaratoriya, kafedra va boshqa ilmiy 
Diplom – shaxsning oliy, o’rta maxsus, kasb-hunar o’quv yurtini tugatganligi yoxud ilmiy darajaga egalgini tasdiqlovchi hujjat. Diplom – turli tanlov, musobaqa, ko’rgazma va boshqalarda yuqori ko’rsatkichlarga erishganlik uchun mukofatlanganligini tasdiqlovchi hujjat. Oliy ma’lumot haqida davlat hujjati (diplom) - akkredsiyadan o’tgan oliy ta’lim muassasalari bitiruvchilariga beriladigan va ularning oliy ta’limning ta’lim dasturlarini bajarganliklarini tasdiqlovchi davlat namunasidagi hujjat. Hujjat uzluksiz ta’limning keyingi bosqichlarida o’qishni davom ettirish yoki olingan akademik darajaga muvofiq ishlash huquqini beradi. Aspirant - lotincha aspirans - biror narsaga intiluvchi - ilmiy-tadqiqot ishiga layoqati bo’lgan hamda ilmiy - tadqiqot instituti yoki oliy o’quv yurtlari aspiranturasida nomzodlik dissertasiyasi ustida ilmiy - tadqiqot ishlari olib borayotgan oliy ma’lumotli yoki magistr akademik darajasiga ega bo’lgan mutaxassis. Aspirantura - uzluksiz ta’lim tizimining tarkibiy qismi, oliy malakali ilmiy va ilmiy- pedagogik kadrlar (fan nomzodlari) tayyorlash shakli. O’zbekistonda aspirantura1930 yillarda tashkil etildi. Aspirantura O’zbekiston Respublikasi Fan va texnologiyalar markazi hamda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi oliy attestasiya komissiyasi bilan kelishgan holda O’zbekiston Respublikasi Fanlar Akademiyasi hay’ati, vazirliklar va idoralari hay’atlarining qarorlari bilan ilmiy - tadqiqot institutlari, oliy o’quv yurtlari va boshqa ilmiy muassasa hamda tashkilotlarda tegishli mutaxassisliklar bo’yicha ochiladi. Aspirantura ishlab chiqarishdan ajralgan va ajralmagan holda tashkil qilinadi hamda unda ilmiy-tadqiqotchi ishlab chiqarishdan ijralgan holda 3 yil, ishlab chiqarishdan ajralmagan holda 4 yil tahsil oladi. Ishlab chiqarishdan ajralgan holdagi ilmiy xodimlar yoshi 30 yoshgacha, ishlab chiqarishdan ajralmagan holdagi ilmiy xodim yoshi esa 40 yoshgacha davrda aspiranturada tahsil olish mumkin. Aspirantlarga, ularning ilmiy faoliyatlariga rahbarlik qilsh uchun fan doktori va professorlardan ilmiy rahbarlar tayinlanadi. Ba’zi hollarda, istisno tarzida shu sohada ma’lum ilmiy muvaffaqiyatga erishgan hamda doktorlik dissertasiyasi ustida ilmiy-tadqiqot olib borayotgan katta ilmiy xodim yoki dosent ilmiy unvoniga ega fan nomzodlari ham ilmiy rahbarlikka tayinlanishlari mumkin. Aspirantlar dissertasiya mavzulari bo’yicha ilmiy izlanishlarni ilmiy-tadqiqot institutlari va oliy o’quv yurtlarining labaratoriya, kafedra va boshqa ilmiy