Mazmun va shakl birligi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

22,4 KB


Mazmun va shakl birligi
Reja:
1. Oqilona hayot va san’atkor
2. Badiiy tema va uning asosiy xususiyatlari
3. Badiiy g’oya va uning tema bilan yaxlitligi
Badiiy  adabiyot  –  insonshunoslik  ekan,  demak,  inson  hayoti,  uning
kechinmalari, ehtiroslari, munosabatlari – hamma faoliyati badiiy asarning “tepib
turgan yuragi, uning qoni va joni, uning shu’lasi va quyoshi”(V.Belinskiy)dir.
“Butun olam, barcha ranglar, buyoqlar va ohanglar, tabiat va hayotning barcha
shakllari poeziya (adabiyot – h.U) hodisasi bo’lishi mumkin. Lekin u hodisalar
zamirida nima yashiringan, ularning mavjudlik sababi qayerda va ular bizni nimasi
bilan maftun etadi – masalaning mohiyati shunda”1 ekan, uni ijodkor qanday hal
qiladi?
“Masalan,  qiynoqni,  qatlni,  mastlikda  yuvindi  chuqurga  yiqilib  tushgan
odamning bebaxt o’limini juda natural tarzda tasvirlab berish mumkin, lekin bu
tasvirlarning hammasi dilni xira qiladigan darajada xunuk va mazmunsiz bo’ladi,
negaki,  ularda  hyech  qanday  oqilona  fikr,  hyech  qanday  oqilona  maqsad
bo’lmaydi.  Ammo  mo’yqalam  egasi  insonning  haqiqat  yo’lida  kaltaklanishini
tabiiy ko’rsatsa, uning qiyofasida bardoshning jismoniy iztirobi ustidan g’alabasini
ifodalaydigan bo’lsa, u holda manzaradagi tabiiylik kuchaygan sayin manzara
go’zalroq va badiiyroq bo’ladi, chunki oqilona maqsad va oqilona fikr yaqqolroq
ko’rinadi. Nimaiki voqye bo’lsa, oqilonadir va nimaiki oqilona bo’lsa, u voqyedir:
bu-ulug’ haqiqat; biroq voqyelikdagi hamma narsa ham oqilona emas. San’atkor
1 В.Белинский. Адабий орзулар. Т., Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1977, 104-105-
бетлар.
Logotip
Mazmun va shakl birligi Reja: 1. Oqilona hayot va san’atkor 2. Badiiy tema va uning asosiy xususiyatlari 3. Badiiy g’oya va uning tema bilan yaxlitligi Badiiy adabiyot – insonshunoslik ekan, demak, inson hayoti, uning kechinmalari, ehtiroslari, munosabatlari – hamma faoliyati badiiy asarning “tepib turgan yuragi, uning qoni va joni, uning shu’lasi va quyoshi”(V.Belinskiy)dir. “Butun olam, barcha ranglar, buyoqlar va ohanglar, tabiat va hayotning barcha shakllari poeziya (adabiyot – h.U) hodisasi bo’lishi mumkin. Lekin u hodisalar zamirida nima yashiringan, ularning mavjudlik sababi qayerda va ular bizni nimasi bilan maftun etadi – masalaning mohiyati shunda”1 ekan, uni ijodkor qanday hal qiladi? “Masalan, qiynoqni, qatlni, mastlikda yuvindi chuqurga yiqilib tushgan odamning bebaxt o’limini juda natural tarzda tasvirlab berish mumkin, lekin bu tasvirlarning hammasi dilni xira qiladigan darajada xunuk va mazmunsiz bo’ladi, negaki, ularda hyech qanday oqilona fikr, hyech qanday oqilona maqsad bo’lmaydi. Ammo mo’yqalam egasi insonning haqiqat yo’lida kaltaklanishini tabiiy ko’rsatsa, uning qiyofasida bardoshning jismoniy iztirobi ustidan g’alabasini ifodalaydigan bo’lsa, u holda manzaradagi tabiiylik kuchaygan sayin manzara go’zalroq va badiiyroq bo’ladi, chunki oqilona maqsad va oqilona fikr yaqqolroq ko’rinadi. Nimaiki voqye bo’lsa, oqilonadir va nimaiki oqilona bo’lsa, u voqyedir: bu-ulug’ haqiqat; biroq voqyelikdagi hamma narsa ham oqilona emas. San’atkor 1 В.Белинский. Адабий орзулар. Т., Ғафур Ғулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1977, 104-105- бетлар.
uchun  esa,  faqat  oqilona  voqyelik  darkor.  Lekin  san’atkor  uning  quli  emas,
bunyodkori. San’atkor uning izidan bormaydi, balki unga o’z idealini singdiradi va
shunga ko’ra qayta yaratadi2.
Tema (gr. thema-asosiga qo’yilgan narsa) yoki mavzu (arabcha, aynan tema
ma’nosini beradi; biz ikkalasidan ham foydalanamiz)-ijodkor tomonidan tanlab
olingan va hayotning muayyan muammolarini umumiylashtirgan voqealar tasviri,
ana shu akslangan hayot (voqea)ko’rinishlarining mag’zini chaqish(fikriy tadqiqot
va tahlil) va uni g’oyaviy-emosional tarzda baholashdir. Ya’ni, ijodkor bir vaqtning
o’zida uchta vazifani,  bir-biriga bog’langan va chatishgan tarzdagi yaxlit maqsadni
ko’zlab ish ko’radi:
1. Xalq va davrning milliy ko’rinishlari doimo aniq, tarixan konkretdir va har
bir asarda ana shu ko’rinishlar ichidan tanlab olingan voqealar doirasi
tasvirlanadi, bu-tematikadir. 
Jumladan, “O’tgan kunlar”da XIX asrning ikkinchi yarmidagi Turkistondagi
hayot aks etgan bo’lsa, “Uch ildiz” (P.Kodirov)da O’zbekistondagi XX asrning 60-
yillaridagi talabalar hayoti bilan bog’liq voqealar tasvirlangan.  
2.  Badiiy  asarda  aks  etgan  ijtimoiy  xarakterlarni  yozuvchi  tomonidan
(g’oyaviy-badiiy) anglash (mag’zini chaqish), bu - problematika (gr. problema-
oldinga  tashlangan  narsa,  hayotning  boshqa  tomonlaridan  ajratib  olingan)dir.
Jumladan, “Sudxo’rning o’limi”da Sadriddin Ayniy-sudxo’rlik va xasislikka ajratib
tasvirlasa, “Qutlug’ qon”da o’zbekning o’z-o’zini anglashi va erk, ozodlik uchun
kurashini Oybek bo’rttirib tasvirlaydi. Ajratib, bo’rttirib tasvirlangan qirralarda
asarning g’oyaviy muammosi mujassamlashadi.
3.  Tasvirlangan  ijtimoiy  xarakterga  yozuvchining  g’oyaviy-emosional
munosabati  (muayyan  xarakterni  sevishi,  ardoqlashi,  e’zozlashi  yoki  ma’lum
xarakterni qoralashi, rad etishi, undan g’azablanishi; aniq bir xarakterni bir vaqtni
o’zida ba’zida ma’qullashi, ba’zida ayblashi va h.)
Jumladan, “O’tgan kunlar”da Abdulla Qodiriy  Kumushni sevib tasvirlasa,
Jannat kampirni qoralab tasvirlaydi. Zaynabni dam oqlasa, dam yomonlaydi.
G’oyaviy mazmunning bu atributlari birlashadi va ayni paytda, asar qismlarini
butunlikka  olib  keladi.  Chunki  badiiy  asrning  g’oyasi-mazmuning  turli
tomonlarining yaxlitlashuvidan yuzaga keladi-bu yozuvchining obrazli, emosional,
22 Шу асар, 103-бет.
Logotip
uchun esa, faqat oqilona voqyelik darkor. Lekin san’atkor uning quli emas, bunyodkori. San’atkor uning izidan bormaydi, balki unga o’z idealini singdiradi va shunga ko’ra qayta yaratadi2. Tema (gr. thema-asosiga qo’yilgan narsa) yoki mavzu (arabcha, aynan tema ma’nosini beradi; biz ikkalasidan ham foydalanamiz)-ijodkor tomonidan tanlab olingan va hayotning muayyan muammolarini umumiylashtirgan voqealar tasviri, ana shu akslangan hayot (voqea)ko’rinishlarining mag’zini chaqish(fikriy tadqiqot va tahlil) va uni g’oyaviy-emosional tarzda baholashdir. Ya’ni, ijodkor bir vaqtning o’zida uchta vazifani, bir-biriga bog’langan va chatishgan tarzdagi yaxlit maqsadni ko’zlab ish ko’radi: 1. Xalq va davrning milliy ko’rinishlari doimo aniq, tarixan konkretdir va har bir asarda ana shu ko’rinishlar ichidan tanlab olingan voqealar doirasi tasvirlanadi, bu-tematikadir. Jumladan, “O’tgan kunlar”da XIX asrning ikkinchi yarmidagi Turkistondagi hayot aks etgan bo’lsa, “Uch ildiz” (P.Kodirov)da O’zbekistondagi XX asrning 60- yillaridagi talabalar hayoti bilan bog’liq voqealar tasvirlangan. 2. Badiiy asarda aks etgan ijtimoiy xarakterlarni yozuvchi tomonidan (g’oyaviy-badiiy) anglash (mag’zini chaqish), bu - problematika (gr. problema- oldinga tashlangan narsa, hayotning boshqa tomonlaridan ajratib olingan)dir. Jumladan, “Sudxo’rning o’limi”da Sadriddin Ayniy-sudxo’rlik va xasislikka ajratib tasvirlasa, “Qutlug’ qon”da o’zbekning o’z-o’zini anglashi va erk, ozodlik uchun kurashini Oybek bo’rttirib tasvirlaydi. Ajratib, bo’rttirib tasvirlangan qirralarda asarning g’oyaviy muammosi mujassamlashadi. 3. Tasvirlangan ijtimoiy xarakterga yozuvchining g’oyaviy-emosional munosabati (muayyan xarakterni sevishi, ardoqlashi, e’zozlashi yoki ma’lum xarakterni qoralashi, rad etishi, undan g’azablanishi; aniq bir xarakterni bir vaqtni o’zida ba’zida ma’qullashi, ba’zida ayblashi va h.) Jumladan, “O’tgan kunlar”da Abdulla Qodiriy Kumushni sevib tasvirlasa, Jannat kampirni qoralab tasvirlaydi. Zaynabni dam oqlasa, dam yomonlaydi. G’oyaviy mazmunning bu atributlari birlashadi va ayni paytda, asar qismlarini butunlikka olib keladi. Chunki badiiy asrning g’oyasi-mazmuning turli tomonlarining yaxlitlashuvidan yuzaga keladi-bu yozuvchining obrazli, emosional, 22 Шу асар, 103-бет.
umumlashtirilgan  fikridirki,  ko’rganingizdek,  u  xarakterlarni  tanlashdan,
anglashdan, baholashdan kelib chiqadi.
Rusning buyuk yozuvchisi Maksim Gorkiy temaning ana shu ahamiyatidan
kelib chiqib, uni   adabiyotning ikkinchi unsuri (elementi) deb ataydi va uni
shunday ta’riflaydi: “Tema avtor tajribasida bunyodga kelgan, hayotning o’zi
ko’rsatib  bergan,  ammo  hozircha  avtor  tasavvurida  hali  to’la-to’kis
shakllanmagan bir holda saqlanib, obrazlarda gavdalantirishni talab qilib,
avtorda ishlashga mayl uyg’otadigan g’oyadir”. Ushbu ta’rifdan ham ma’lum
bo’layaptiki, tema va g’oya – birbutun, yuqorida ko’rganimiz mazmun va shakl
kabi (tema g’oyaning ichida, g’oya mazmunning ichida yashaydi) yaxlit hodisadir.
Adabiyotshunoslikdagi fikrlarni umumlashtirsak, badiiy asar temalarini uchga
ajratish mumkin:
1. Adabiy mavzular. Insoniyatga xos bo’lgan barcha fazilatu qusurlar(sevgi-
muhabbat, mehr-oqibat, vafo-sadoqat, shodlik va quvonch, g’am va qayg’u, qasos,
rashk, o’lim,  saxiylik va baxillik, baxtu baxtiyorlik, matonat va shijoat, mehrli
tabassumu yolqin nigoh, ehtiros, sog’inch, chanqoqlik va jo’shqinlik va h.) adabiy
mavzulardir.  Shu  sababdan  Oskar  Uayld  “Dorion  Greyning  portreti”(“Jahon
adabiyot”, yanvar, 2000)asarida topib aytadi: “Fikr va so’z san’atkor uchun san’at
vositasidir. Illat va fazilat – uning ijodi uchun materialdir”. Bu xulosa hamma davr
adabiyotlari uchun tegishlidir.
2. Tarixiy mavzular. Tarixda, o’tmish (moziy)dan tasvir predmetiga material
tanlash  va  shu  asosda  zamondoshlarning  diqqatini  qiziqtirgan  eng  zarur
muammolarga  javob  izlash  –  bosh  xususiyat  kasb  etadi.  Jumladan,
“Navoiy”(Oybek),  “Yulduzli  tunlar.  Bobur”(P.Qodirov),  “Ulug’bek
xazinasi”(O.Yoqubov)  –  uzoq  tariximizni  yoritsa,  “O’tgan  kunlar”(A.Qodiriy),
“Kecha  va  kunduz”(Cho’lpon),  “Qutlug’  qon”(Oybek)  –  yaqin  o’tmishimizni
gavdalantiradi.
3. Zamonaviy mavzular. Bugungi zamondan, aniq bosqich – istiqlol davri
kishilarining hayotini tasvirlash va shu orqali hayotdan dars berish – zamonaviy
mavzularga xos bosh xususiyatdir. Bugun Istiqlol talabiga monand komil kishilarni
– fikrlovchi, tadbirkor, el-yurt uchun kuyub, yonib yashovchi, adolat va haq uchun
Logotip
umumlashtirilgan fikridirki, ko’rganingizdek, u xarakterlarni tanlashdan, anglashdan, baholashdan kelib chiqadi. Rusning buyuk yozuvchisi Maksim Gorkiy temaning ana shu ahamiyatidan kelib chiqib, uni adabiyotning ikkinchi unsuri (elementi) deb ataydi va uni shunday ta’riflaydi: “Tema avtor tajribasida bunyodga kelgan, hayotning o’zi ko’rsatib bergan, ammo hozircha avtor tasavvurida hali to’la-to’kis shakllanmagan bir holda saqlanib, obrazlarda gavdalantirishni talab qilib, avtorda ishlashga mayl uyg’otadigan g’oyadir”. Ushbu ta’rifdan ham ma’lum bo’layaptiki, tema va g’oya – birbutun, yuqorida ko’rganimiz mazmun va shakl kabi (tema g’oyaning ichida, g’oya mazmunning ichida yashaydi) yaxlit hodisadir. Adabiyotshunoslikdagi fikrlarni umumlashtirsak, badiiy asar temalarini uchga ajratish mumkin: 1. Adabiy mavzular. Insoniyatga xos bo’lgan barcha fazilatu qusurlar(sevgi- muhabbat, mehr-oqibat, vafo-sadoqat, shodlik va quvonch, g’am va qayg’u, qasos, rashk, o’lim, saxiylik va baxillik, baxtu baxtiyorlik, matonat va shijoat, mehrli tabassumu yolqin nigoh, ehtiros, sog’inch, chanqoqlik va jo’shqinlik va h.) adabiy mavzulardir. Shu sababdan Oskar Uayld “Dorion Greyning portreti”(“Jahon adabiyot”, yanvar, 2000)asarida topib aytadi: “Fikr va so’z san’atkor uchun san’at vositasidir. Illat va fazilat – uning ijodi uchun materialdir”. Bu xulosa hamma davr adabiyotlari uchun tegishlidir. 2. Tarixiy mavzular. Tarixda, o’tmish (moziy)dan tasvir predmetiga material tanlash va shu asosda zamondoshlarning diqqatini qiziqtirgan eng zarur muammolarga javob izlash – bosh xususiyat kasb etadi. Jumladan, “Navoiy”(Oybek), “Yulduzli tunlar. Bobur”(P.Qodirov), “Ulug’bek xazinasi”(O.Yoqubov) – uzoq tariximizni yoritsa, “O’tgan kunlar”(A.Qodiriy), “Kecha va kunduz”(Cho’lpon), “Qutlug’ qon”(Oybek) – yaqin o’tmishimizni gavdalantiradi. 3. Zamonaviy mavzular. Bugungi zamondan, aniq bosqich – istiqlol davri kishilarining hayotini tasvirlash va shu orqali hayotdan dars berish – zamonaviy mavzularga xos bosh xususiyatdir. Bugun Istiqlol talabiga monand komil kishilarni – fikrlovchi, tadbirkor, el-yurt uchun kuyub, yonib yashovchi, adolat va haq uchun
kurashuvchi qahramonlarni tasvirlash, ularning murakkab obrazlarini yaratish –
zamonaviy mavzularning kashfiyotlari bilan bog’liq.
Mavzular  qanday  atalishidan  qat’iy  nazar  hammasining  asosida
zamondoshlarning  ko’nglini  band  etgan  muhim  masalalarga  javob  izlash  va
javobda  insoniylashgan  umumbashariy  dolzarb  g’oyalar  targ’ib  qilinishi  talab
etiladi. 
Adabiy asar hayotni keng va chuqur, barcha tomonlari bilan tasvirlar ekan,
unda asosiy tema va yordamchi temalar bo’lishini taqoza etadi.
Jumladan, “O’tgan kunlar” romanining asosiy temasi XIX asrning ikkinchi
yarmidagi hayot ko’rinishlarini tasvirlash bo’lsa, aynan ana shu mavzuning turli
qirralarini ochuvchi yordamchi temalar ham ko’p: Otabek va homid o’rtasidagi
(yangilik va eskilikning)kurashi, Kumush va Zaynab orasidagi kundoshlik, ota-ona
va  o’g’il  orzulari  orasidagi  qarama-qarshilik,  qipchoqlar  va  qora-
chopon(o’zbek)lar o’rtasidagi qirg’in va h. Bularning hammasi bosh temaning
mohiyatini isbotlashga, bo’rttirishga, ta’sirchanligini  ta’minlashga, birgina so’z
bilan aytganda, bosh temani yoritishga bevosita va bilvosita xizmat qiladilar.
Badiiy asar muyyan bir mavzuni tasvirlar ekan, bevosita shu mavzuning
haqiqatini  kashf  qilish  bilan  ko’pning  diqqatini  e’tibordan  chetda  qolayotgan
muammoga qaratadi (Masalan, “O’tgan kunlar”da birinchi bor kundoshlikning
fojiasi  yaqqol  va  bo’rttirib  gavdalantirilgach,  kundoshlikni  qoralovchilar  va
“oladigan  xotiningiz  sizga  muvofiq  bo’lishi  barobarida  er  ham  xotung’a
muvofiquttab’ (tabga mos, munosib) bo’lsin” talabini yoqlovchilar keskin ko’payib
ketgan).  Demak,  yozuvchi  doimo  aniq  maqsadni  ko’zlab,  “odilona  hayotning
yoqlovchisi, sudyasi bo’lib ish ko’radi. Yozuvchining maqsadi, orzusi, haqiqati,
adolati... hammavaqt asar qahramonlariga taqsimlanadi, ular qalbiga joylashtiriladi.
Va  qahramonlarning  o’zaro  munosabatlaridan,  harakatlaridan,  qalb  tug’yonlari
tasviridan jonlanadi, jilolanadi, yaxlitlashadi va birbutun go’zalligi (mukammalligi)
bilan  kitobxonni  harakatga  soladi.  Bu  badiiy  asar  “hujayralari”dan  sizib
chiquvchi  qon,  qon  tufayli  faoliyat  ko’rsatayotgan  jon,   jon  tufayli  tirik
bo’lgan ruh - badiiy g’oyadir.
Logotip
kurashuvchi qahramonlarni tasvirlash, ularning murakkab obrazlarini yaratish – zamonaviy mavzularning kashfiyotlari bilan bog’liq. Mavzular qanday atalishidan qat’iy nazar hammasining asosida zamondoshlarning ko’nglini band etgan muhim masalalarga javob izlash va javobda insoniylashgan umumbashariy dolzarb g’oyalar targ’ib qilinishi talab etiladi. Adabiy asar hayotni keng va chuqur, barcha tomonlari bilan tasvirlar ekan, unda asosiy tema va yordamchi temalar bo’lishini taqoza etadi. Jumladan, “O’tgan kunlar” romanining asosiy temasi XIX asrning ikkinchi yarmidagi hayot ko’rinishlarini tasvirlash bo’lsa, aynan ana shu mavzuning turli qirralarini ochuvchi yordamchi temalar ham ko’p: Otabek va homid o’rtasidagi (yangilik va eskilikning)kurashi, Kumush va Zaynab orasidagi kundoshlik, ota-ona va o’g’il orzulari orasidagi qarama-qarshilik, qipchoqlar va qora- chopon(o’zbek)lar o’rtasidagi qirg’in va h. Bularning hammasi bosh temaning mohiyatini isbotlashga, bo’rttirishga, ta’sirchanligini ta’minlashga, birgina so’z bilan aytganda, bosh temani yoritishga bevosita va bilvosita xizmat qiladilar. Badiiy asar muyyan bir mavzuni tasvirlar ekan, bevosita shu mavzuning haqiqatini kashf qilish bilan ko’pning diqqatini e’tibordan chetda qolayotgan muammoga qaratadi (Masalan, “O’tgan kunlar”da birinchi bor kundoshlikning fojiasi yaqqol va bo’rttirib gavdalantirilgach, kundoshlikni qoralovchilar va “oladigan xotiningiz sizga muvofiq bo’lishi barobarida er ham xotung’a muvofiquttab’ (tabga mos, munosib) bo’lsin” talabini yoqlovchilar keskin ko’payib ketgan). Demak, yozuvchi doimo aniq maqsadni ko’zlab, “odilona hayotning yoqlovchisi, sudyasi bo’lib ish ko’radi. Yozuvchining maqsadi, orzusi, haqiqati, adolati... hammavaqt asar qahramonlariga taqsimlanadi, ular qalbiga joylashtiriladi. Va qahramonlarning o’zaro munosabatlaridan, harakatlaridan, qalb tug’yonlari tasviridan jonlanadi, jilolanadi, yaxlitlashadi va birbutun go’zalligi (mukammalligi) bilan kitobxonni harakatga soladi. Bu badiiy asar “hujayralari”dan sizib chiquvchi qon, qon tufayli faoliyat ko’rsatayotgan jon, jon tufayli tirik bo’lgan ruh - badiiy g’oyadir.