MEHNAT HAQI HISOBI VA TO’LASH JARAYONI AUDITI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

44,5 KB


MEHNAT HAQI HISOBI VA TO’LASH JARAYONI AUDITI
REJA:
1.Xodimlar bilan hisob-kitoblar auditining me’yoriy asoslari
2.Aktsiyadorlik  jamiyatlarida  mehnat  haqi  bo’yicha  hisob-kitoblar
auditining maqsadi, vazifalari va manbalari
3.Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditini rejalashtirish bosqichi
4.Xodimlar bilan mehnat haqi va boshqa muomalalar bo’yicha hisob-
kitoblarni tekshirish
Tayanch so’z va iboralar:  Mehnat haqi, mehnatga haq to’lash shakllari,
ishbay, vaqtbay, nafaqa, minimal ish haqi, hujjatli solishtirish, ijtimoiy to’lovlar,
ish haqidan soliqlar va majburiy to’lovlar, ijtimoiy to’lovlar, shartnoma to’lovlari,
ishchi va xizmatchilar, ishchi va xodimlar, ta’rif setkasi.
1. Xodimlar bilan hisob-kitoblar auditining me’yoriy asoslari.
Bozor  munosabatlarini  rivojlantirish  sharoitida  iqtisodiy  va  ijtimoiy
rivojlanish  yo’nalishiga  tegishli  muhim  o’zgarishlar  kiritilmoqda.  Buning
natijasida mehnatga haq to’lash, xodimlarni iqtisodiy qo’llab quvvatlash va
himoya qilish tartibi va yo’nalishlari bo’yicha olib borilayotgan siyosat ham
o’zgarmoqda.
Ushbu  siyosatni  joriy  qilish  natijasida  davlatning  ijtimoiy  qo’llab
quvvatlash va himoya qilish bo’yicha ko’pchilik tadbirlari xo’jalik yurituvchi
sub’ektlarning zimmasiga o’tdi. Chunonchi, sub’ektlar bu davrda mehnatga
haq  to’lash  shakli,  tizimi,  miqdori  va  moddiy  rag’batlantirish  tartiblarini
qonunchilik  asosida  mustaqil  ravishda  belgilamoqdalar.  Natijada  (ish  haqi
tushunchasi o’zgardi, chunki uning tarkibiga ish haqidan tashqari quyidagi
hisoblanadigan va olinadigan daromadlar qo’shildi:
-  moliyalashtirish  manbaidan  qat’iy  nazar  har  xil  mukofotlar,
qo’shimcha va ustama to’lovlar, ijtimoiy imtiyozlar; 
- qonun hujjatlariga muvofiq xodimlarning ishlamagan kunlari (ta’til,
bayram kunlari va sh.u.) uchun hisoblangan summalar va hokazolar. Bozor
Logotip
MEHNAT HAQI HISOBI VA TO’LASH JARAYONI AUDITI REJA: 1.Xodimlar bilan hisob-kitoblar auditining me’yoriy asoslari 2.Aktsiyadorlik jamiyatlarida mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditining maqsadi, vazifalari va manbalari 3.Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditini rejalashtirish bosqichi 4.Xodimlar bilan mehnat haqi va boshqa muomalalar bo’yicha hisob- kitoblarni tekshirish Tayanch so’z va iboralar: Mehnat haqi, mehnatga haq to’lash shakllari, ishbay, vaqtbay, nafaqa, minimal ish haqi, hujjatli solishtirish, ijtimoiy to’lovlar, ish haqidan soliqlar va majburiy to’lovlar, ijtimoiy to’lovlar, shartnoma to’lovlari, ishchi va xizmatchilar, ishchi va xodimlar, ta’rif setkasi. 1. Xodimlar bilan hisob-kitoblar auditining me’yoriy asoslari. Bozor munosabatlarini rivojlantirish sharoitida iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish yo’nalishiga tegishli muhim o’zgarishlar kiritilmoqda. Buning natijasida mehnatga haq to’lash, xodimlarni iqtisodiy qo’llab quvvatlash va himoya qilish tartibi va yo’nalishlari bo’yicha olib borilayotgan siyosat ham o’zgarmoqda. Ushbu siyosatni joriy qilish natijasida davlatning ijtimoiy qo’llab quvvatlash va himoya qilish bo’yicha ko’pchilik tadbirlari xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning zimmasiga o’tdi. Chunonchi, sub’ektlar bu davrda mehnatga haq to’lash shakli, tizimi, miqdori va moddiy rag’batlantirish tartiblarini qonunchilik asosida mustaqil ravishda belgilamoqdalar. Natijada (ish haqi tushunchasi o’zgardi, chunki uning tarkibiga ish haqidan tashqari quyidagi hisoblanadigan va olinadigan daromadlar qo’shildi: - moliyalashtirish manbaidan qat’iy nazar har xil mukofotlar, qo’shimcha va ustama to’lovlar, ijtimoiy imtiyozlar; - qonun hujjatlariga muvofiq xodimlarning ishlamagan kunlari (ta’til, bayram kunlari va sh.u.) uchun hisoblangan summalar va hokazolar. Bozor
munosabatlari rivojlangan sharoitda xodimlar daromadining tarkibiga xo’jalik
yurituvchi sub’ektning mulkiga qo’shilgan ulushlari va olgan aktsiyalari uchun
oladigan daromadlar (dividentlar, foizlar)i ham qo’shildi.
Natijada  har  bir  ishchi  xodimning  mehnat  daromadi  uning  sub’ekt
faoliyatiga qo’shgan ulushi va sub’ekt faoliyatining yakuniy natijasiga bog’liq
bo’ladi.  Ushbu daromadning  yuqori  darajasi  chegaralanmagan,  lekin  soliq
miqdorining darajasi bilan tartibga solib turiladi. Mehnat haqining minimal
darajasi tegishli qonun hujjatlariga asosan tartibga solib turiladi. 
Xo’jalik  yurituvchi  sub’ekt  va  xodimlar  o’rtasidagi  ustav
munosabatlarning yuridik asosi, shu jumladan mehnat haqiga taalluqli qismi
ular o’rtasida tuzilgan jamoa (jamiyat) yoki shaxsiy shartnoma bo’lib, unda
jamiyatning  huquqi  doirasidagi  mehnatga  haq  to’lash  shartlari  aniq  va
ravshan ko’rsatib o’tiladi.
Bu  davrda  xodimlarni  ijtimoiy  kafolatga  olishning  yangi  yo’nalishi
inflyatsiya natijasidagi aholining ko’rgan zararini va daromadini indeksatsiya
qilishdir. Ushbu kafolatni amalga oshirishda davlat tomonidan tashkil qilingan
byudjetdan tashqari jamg’armalar (ijtimoiy muhofaza, pensiya jamg’armalari,
bandlik  jamg’armalari  va  hokazolar)  muhim  o’rin  tutadi.  Ushbu
jamg’armalarni  tashkil  qilish  va  ulardan  foydalanishning  tartibi  tegishli
qonuniy hujjatlar bilan tartibga solinadi. Yuqorida  keltirilgan jamg’armalar
maxsus maqsadli ajratmalar va manbalar hisobidan tashkil qilinadi va davlat
byudjetidan ajralgan holda faoliyat ko’rsatadilar, o’zining mustaqilligiga ega
va muhim ijtimoiy dasturlarni va tadbirlarni o’tkazish uchun moliyalashtirish
manbai hisoblanadi. Shuning uchun ham hozirgi kunda mehnat va unga haq
to’lashni  hisobga  olish  sub’ektning  hisob  tizimida  va  auditida  asosiy
o’rinlardan  birini  egallaydi.  Chunki,  asosiy vazifalar  quyidagilardan  tashkil
topadi:
a) xodim bilan mehnat haqi bo’yicha hisoblashishni (mehnat haqi va
boshqa  to’lovlarni  hisoblash,  tegishli  summalarni  ushlash  va  qolgan
summalarni berish) o’z vaqtida amalga oshirish;
b) ishlab chiqarilgan mahsulotning tannarxiga hisoblangan mehnat haqi
va tegishli ajratmalarni o’z vaqtida va to’g’ri qo’shish;
s) tezkor boshqarishni amalga oshirish va tegishli hisob ma’lumotlarini
tayyorlash uchun mehnat va unga haq to’lash bilan bog’liq ko’rsatkichlarni
yig’ish va guruhlashtirish;
d)  ijtimoiy  sug’urta,  pensiya  va  badallik  jamg’armalari  bilan
hisoblashishni o’z vaqtida va to’g’ri amalga oshirish.
Logotip
munosabatlari rivojlangan sharoitda xodimlar daromadining tarkibiga xo’jalik yurituvchi sub’ektning mulkiga qo’shilgan ulushlari va olgan aktsiyalari uchun oladigan daromadlar (dividentlar, foizlar)i ham qo’shildi. Natijada har bir ishchi xodimning mehnat daromadi uning sub’ekt faoliyatiga qo’shgan ulushi va sub’ekt faoliyatining yakuniy natijasiga bog’liq bo’ladi. Ushbu daromadning yuqori darajasi chegaralanmagan, lekin soliq miqdorining darajasi bilan tartibga solib turiladi. Mehnat haqining minimal darajasi tegishli qonun hujjatlariga asosan tartibga solib turiladi. Xo’jalik yurituvchi sub’ekt va xodimlar o’rtasidagi ustav munosabatlarning yuridik asosi, shu jumladan mehnat haqiga taalluqli qismi ular o’rtasida tuzilgan jamoa (jamiyat) yoki shaxsiy shartnoma bo’lib, unda jamiyatning huquqi doirasidagi mehnatga haq to’lash shartlari aniq va ravshan ko’rsatib o’tiladi. Bu davrda xodimlarni ijtimoiy kafolatga olishning yangi yo’nalishi inflyatsiya natijasidagi aholining ko’rgan zararini va daromadini indeksatsiya qilishdir. Ushbu kafolatni amalga oshirishda davlat tomonidan tashkil qilingan byudjetdan tashqari jamg’armalar (ijtimoiy muhofaza, pensiya jamg’armalari, bandlik jamg’armalari va hokazolar) muhim o’rin tutadi. Ushbu jamg’armalarni tashkil qilish va ulardan foydalanishning tartibi tegishli qonuniy hujjatlar bilan tartibga solinadi. Yuqorida keltirilgan jamg’armalar maxsus maqsadli ajratmalar va manbalar hisobidan tashkil qilinadi va davlat byudjetidan ajralgan holda faoliyat ko’rsatadilar, o’zining mustaqilligiga ega va muhim ijtimoiy dasturlarni va tadbirlarni o’tkazish uchun moliyalashtirish manbai hisoblanadi. Shuning uchun ham hozirgi kunda mehnat va unga haq to’lashni hisobga olish sub’ektning hisob tizimida va auditida asosiy o’rinlardan birini egallaydi. Chunki, asosiy vazifalar quyidagilardan tashkil topadi: a) xodim bilan mehnat haqi bo’yicha hisoblashishni (mehnat haqi va boshqa to’lovlarni hisoblash, tegishli summalarni ushlash va qolgan summalarni berish) o’z vaqtida amalga oshirish; b) ishlab chiqarilgan mahsulotning tannarxiga hisoblangan mehnat haqi va tegishli ajratmalarni o’z vaqtida va to’g’ri qo’shish; s) tezkor boshqarishni amalga oshirish va tegishli hisob ma’lumotlarini tayyorlash uchun mehnat va unga haq to’lash bilan bog’liq ko’rsatkichlarni yig’ish va guruhlashtirish; d) ijtimoiy sug’urta, pensiya va badallik jamg’armalari bilan hisoblashishni o’z vaqtida va to’g’ri amalga oshirish.
Mehnat va unga haq to’lash hisobi sarflangan mehnatning miqdori va
sifati,  ushbu  yo’nalishdagi  mablag’lardan  foydalanish,  mehnat  haqi
jamg’armasini  shakllantirish  ijtimoiy  xususiyatiga  ega  bo’lgan  to’lovlarni
amalga oshirish ustidan tezkor nazorat o’rnatishni ta’minlashi lozim. Chunki,
yuqorida  keltirilgan  vazifalarni  o’z vaqtida amalga  oshirilishi  xodimlarning
turmush farovonligini yaxshilash va iqtisodiy silsilalardan himoya qilishning
asosiy omillaridan biridir.
Xodimlar bilan mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblarning auditi uchun
asosiy manbalar bo’lib quyidagi me’yoriy-huquqiy hujjatlar hisoblanadi:
-O’zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksi. 
-O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi. 
-O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi. 
-“Buxgalteriya hisobi to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni. 
-“Auditorlik faoliyati to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni. 
-“Xo’jalik  yurituvchi  sub’ektlarning  moliyaviy-xo’jalik  faoliyati
buxgalteriya  hisobi  hisobvaraqlar  rejasi  va  uni  qo’llash  to’g’risida
yo’riqnoma”  21-sonli  O’zbekiston  Respublikasi  Buxgalteriya  hisobi  milliy
standarti (BHMS).
-O’zbekiston Respublikasining boshqa BHMSlari.
-Mahsulot  (ishlar,  xizmatlarni)  ishlab  chiqarish  va  sotish  bo’yicha
xarajatlar tarkibi hamda moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi haqidagi
nizom. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan 1999 yil 5
fevralda 54-son bilan tasdiqlangan (o’zgartirishlar bilan).
2. Aktsiyadorlik jamiyatlarida mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar
auditining maqsadi, vazifalari va manbalari.
O’zbekiston istiqlolning dastlabki kunlaridan barcha jabhalarda ijtimoiy
yo’naltirilgan  bozor  iqtisodiyotiga  ega  demokratik  huquqiy  davlatni  barpo
ejtishga qaratilgan keng ko’lamli kompleks islohotlarni amalga oshirish va
rivojlantirish bo’yicha o’z yo’lini tanladi.. Shu sababli, mehnatga haq to’lash
bo’yicha  xodimlarni  ijtimoiy  qo’llab  quvvatlash  va  himoya  qilish  bo’yicha
o’tkazilayotgan  auditorlik  tekshiruvlarini  o’tkazishdan  maqsad  mehnat
munosabatlariga tegishli bo’lgan qonunchilikka rioya qilinishi, ish haqi va turli
xil qo’shimcha to’lovlar va mukofotlar, shuningdek, ish haqidan soliqlar va
ijtimoiy ehtiyojlar uchun to’lovlar to’g’ri hisoblanishi ustidan nazorat qilishdan
iborat. 
Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditida hal etiladigan vazifalar
Logotip
Mehnat va unga haq to’lash hisobi sarflangan mehnatning miqdori va sifati, ushbu yo’nalishdagi mablag’lardan foydalanish, mehnat haqi jamg’armasini shakllantirish ijtimoiy xususiyatiga ega bo’lgan to’lovlarni amalga oshirish ustidan tezkor nazorat o’rnatishni ta’minlashi lozim. Chunki, yuqorida keltirilgan vazifalarni o’z vaqtida amalga oshirilishi xodimlarning turmush farovonligini yaxshilash va iqtisodiy silsilalardan himoya qilishning asosiy omillaridan biridir. Xodimlar bilan mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblarning auditi uchun asosiy manbalar bo’lib quyidagi me’yoriy-huquqiy hujjatlar hisoblanadi: -O’zbekiston Respublikasi Mehnat kodeksi. -O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi. -O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi. -“Buxgalteriya hisobi to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni. -“Auditorlik faoliyati to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni. -“Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning moliyaviy-xo’jalik faoliyati buxgalteriya hisobi hisobvaraqlar rejasi va uni qo’llash to’g’risida yo’riqnoma” 21-sonli O’zbekiston Respublikasi Buxgalteriya hisobi milliy standarti (BHMS). -O’zbekiston Respublikasining boshqa BHMSlari. -Mahsulot (ishlar, xizmatlarni) ishlab chiqarish va sotish bo’yicha xarajatlar tarkibi hamda moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi haqidagi nizom. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan 1999 yil 5 fevralda 54-son bilan tasdiqlangan (o’zgartirishlar bilan). 2. Aktsiyadorlik jamiyatlarida mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditining maqsadi, vazifalari va manbalari. O’zbekiston istiqlolning dastlabki kunlaridan barcha jabhalarda ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotiga ega demokratik huquqiy davlatni barpo ejtishga qaratilgan keng ko’lamli kompleks islohotlarni amalga oshirish va rivojlantirish bo’yicha o’z yo’lini tanladi.. Shu sababli, mehnatga haq to’lash bo’yicha xodimlarni ijtimoiy qo’llab quvvatlash va himoya qilish bo’yicha o’tkazilayotgan auditorlik tekshiruvlarini o’tkazishdan maqsad mehnat munosabatlariga tegishli bo’lgan qonunchilikka rioya qilinishi, ish haqi va turli xil qo’shimcha to’lovlar va mukofotlar, shuningdek, ish haqidan soliqlar va ijtimoiy ehtiyojlar uchun to’lovlar to’g’ri hisoblanishi ustidan nazorat qilishdan iborat. Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditida hal etiladigan vazifalar
Vazifalar majmui
Auditda hal etiladigan vazifalar
1.Mehnat
qonunchiligiga
doir
 
huquqiy-
me’yoriy
hujjatlarga  rioya
qilinishi  va  ichki
nazorat
samaradorligining
holatini baholash
1.1.  Mehnat  haqi  to’lashni  belgilovchi  huquqiy-
me’yoriy hujjatlarning mavjudligi va tahlili;
1.2.  Jamoa  mehnat  shartnomalari,  xodimlarni
mukofotlash  va  rag’batlantirish  to’g’risida  nizom
mavjudligi;
1.3. Kadrlar, ish vaqti va ishlab chiqarilgan mahsulot
(ish,  xizmat)  hisobini  hujjatlashtirishning  tashkil
etilishi;
1.4.  Haq  to’lash  va  ish  haqidan  ushlanadigan
summalar  turlarining  klassifikatori  (turkumlagichi)
mavjudligi;
1.5.  Ish  haqi  fondi  ustidan  nazorat  tizimining
mavjudligi va holati;
1.6.  Hisobot  ko’rsatkichlarning  sintetik  va  analitik
htisob registrlari ma’lumotlariga mosligi.
2.Mehnat
 
haqi
bo’yicha
 
hisob-
kitoblarga
 
doir
hisob  va  hisobot
ma’lumotlarining
ishonchliligini
tekshirish.
2.1.Dastlabki
 
hisob
 
hujjatlarining
 
to’g’ri
rasmiylashtirilishi;
2.2. Haq turlari (ishbay, vaqtbay va h.k.) bo’yicha ish
haqi hisoblashning to’g’riligi.
2.3. Har xil maqsadlar (mehnat ta’tili va h.k.) uchun
o’rtacha ish haqini hisoblashni tekshirish;
2.4. Ish haqidan ushlanadigan summalar to’g’riligi;
2.5. Ish haqi xarajatlarini tannarx tarkibiga qo’shish;
2.6.  Ish  haqi  hisoblash  va  undan  ushlanadigan
summalarni hisob-registrlarida aks ettirish;
2.7.  Soliqqa  tortishda  imtiyozlarni  qo’llash  va  jami
daromadni hisoblashning to’g’riligi;
3.Byudjetdan
tashqari  fondlar,
yagona
 
ijtimoiy
to’lov
 
bo’yicha
hisob-kitoblarning
to’g’riligi 
3.1.  Yagona  ijtimoiy  to’lov  fondiga  ajratmalarni
hisoblash bazasi va hisob-kitoblar to’g’riligi;
3.2. Yagona ijtimoiy to’lov fondi bilan hisob-kitoblarni
hisob va hisobotda aks ettirishning to’g’riligi;
Auditor  tekshiruv  chog’ida  avvalo  hisobot  ko’rsatkichlarida  jiddiy
xatolar  yo’qligiga  etarli  darajada  ishonch  hosil  qilishi  lozim.  Bunda  dalil-
isbotlarni  to’plash  uchun  har  xil  manbalardan  shakllanadigan  axborot
Logotip
Vazifalar majmui Auditda hal etiladigan vazifalar 1.Mehnat qonunchiligiga doir huquqiy- me’yoriy hujjatlarga rioya qilinishi va ichki nazorat samaradorligining holatini baholash 1.1. Mehnat haqi to’lashni belgilovchi huquqiy- me’yoriy hujjatlarning mavjudligi va tahlili; 1.2. Jamoa mehnat shartnomalari, xodimlarni mukofotlash va rag’batlantirish to’g’risida nizom mavjudligi; 1.3. Kadrlar, ish vaqti va ishlab chiqarilgan mahsulot (ish, xizmat) hisobini hujjatlashtirishning tashkil etilishi; 1.4. Haq to’lash va ish haqidan ushlanadigan summalar turlarining klassifikatori (turkumlagichi) mavjudligi; 1.5. Ish haqi fondi ustidan nazorat tizimining mavjudligi va holati; 1.6. Hisobot ko’rsatkichlarning sintetik va analitik htisob registrlari ma’lumotlariga mosligi. 2.Mehnat haqi bo’yicha hisob- kitoblarga doir hisob va hisobot ma’lumotlarining ishonchliligini tekshirish. 2.1.Dastlabki hisob hujjatlarining to’g’ri rasmiylashtirilishi; 2.2. Haq turlari (ishbay, vaqtbay va h.k.) bo’yicha ish haqi hisoblashning to’g’riligi. 2.3. Har xil maqsadlar (mehnat ta’tili va h.k.) uchun o’rtacha ish haqini hisoblashni tekshirish; 2.4. Ish haqidan ushlanadigan summalar to’g’riligi; 2.5. Ish haqi xarajatlarini tannarx tarkibiga qo’shish; 2.6. Ish haqi hisoblash va undan ushlanadigan summalarni hisob-registrlarida aks ettirish; 2.7. Soliqqa tortishda imtiyozlarni qo’llash va jami daromadni hisoblashning to’g’riligi; 3.Byudjetdan tashqari fondlar, yagona ijtimoiy to’lov bo’yicha hisob-kitoblarning to’g’riligi 3.1. Yagona ijtimoiy to’lov fondiga ajratmalarni hisoblash bazasi va hisob-kitoblar to’g’riligi; 3.2. Yagona ijtimoiy to’lov fondi bilan hisob-kitoblarni hisob va hisobotda aks ettirishning to’g’riligi; Auditor tekshiruv chog’ida avvalo hisobot ko’rsatkichlarida jiddiy xatolar yo’qligiga etarli darajada ishonch hosil qilishi lozim. Bunda dalil- isbotlarni to’plash uchun har xil manbalardan shakllanadigan axborot
bazasidan foydalaniladi. Shuningdek, auditni boshlashdan oldin ichki hisob-
kitoblarni tekshirish uchun zarur bo’lgan me’yoriy hujjat paketi, sintetik va
analitik hisob registrlari va boshlang’ich hujjatlarni komplektlaydi.
Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitob muomilalarini buxgalteriya hisobida
aks  ettirish  va  soliqqa  tortish  bo’yicha  belgilangan  qoidalarni  tartibga
soluvchi me’yoriy-hujjatlar to’plamimijoz korxona faoliyatining xususiyatlarini
hisobga olgan holda shakllantirilishi lozim.
Ta’kidlash  joizki,  mehnatga  haq  to’lash  masalalari  etarli  darajada
murakkab.  Unda  mehnatning  tavsifi,  mehnat  harajatlarini  va  uning
natijalarini o’lchash hamda baholash, rastsenkalar, mukofotlar va hokazolarni
belgilash bilan bog’liq ko’plab nozik va o’ziga xos tafsilotlari mavjud. Shuning
uchun  auditordan  ushbu  masalalar  bo’yicha  me’yoriy  baza  va  hisob
yuritishning  ahvolini  aniqlash,  shtatlar  jadvali,  korxona  rahbariyatining
xodimlarni oylik maosh tayinlab ishga qabul qilish to’g’risidagi buyruqlarni
(tanlab  tekshiriladi),  tuzilgan  pudrat  shartnomalari  va  mehnat  bitimlari,
mehnatga haq to’lash, mukofotlash va moddiy yordam berish to’g’risidagi
nizomlarni o’rganish talab etiladi. So’ngra ish vaqtini hisobga olish tabellari,
ishbay ishlar uchun naryadlar va hisoblashuv-to’lov va to’lov vedomostlari,
mehnatga  haq  to’lash  hamda  uni  tartibga  solish  bilan  bog’liq  boshqa
hujjatlarning  rasmiylashtirilishi  tekshiriladi.  Auditor  ushbu  masalalar  bilan
tanishib  chiqib,  mehnatga  haq  to’lash  bo’yicha  hisob-kitoblarning  asosiy
bloklarini sinchiklab tekshirishi lozim. Xususan: 
1.Korxona xodimlarining shtat jadvalida belgilangan oylik maoshlariga
rioya  qilinishi;  shtat  jadvalining  boshqaruv  kengashi  yoki  aktsiyadorlar
majlisida  tasdiqlanganligi;  o’rindoshlik  asosida  mehnatga  haq  to’lashning
to’g’riligi; shtat intizomiga rioya qilinishi; mehnat bitimlari bo’yicha mehnatga
haq to’lashning asosligi.
2.Ishchilarga  ishbay  naryadlar  bo’yicha  haq  to’lashning  to’g’riligi,
xususan, bajarilmagan ishlar uchun qo’shib yozish hollari yo’qligi, mehnatga
haq to’lashning akkord tizimi qo’llanilganligi. Akkord naryadlarining tegishli
butun  ish  uchun  qilingan  kalkulyatsiya  bilan  asoslanishi,  akkord
topshiriqlarining  belgilangan  muddatda  bajarilganligi  va  yuqori  sifatliligi
aniqlanadi.
3.Mukofotlash tartibi va asosliligi, mukofotlash sabablarini aniqlash va
mehnat jamoasi tomonidan qabul qilinib, tasdiqlangan mukofotlash tizimini
tahlil qilish bilan birgalikda aniqlanadi.
Logotip
bazasidan foydalaniladi. Shuningdek, auditni boshlashdan oldin ichki hisob- kitoblarni tekshirish uchun zarur bo’lgan me’yoriy hujjat paketi, sintetik va analitik hisob registrlari va boshlang’ich hujjatlarni komplektlaydi. Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitob muomilalarini buxgalteriya hisobida aks ettirish va soliqqa tortish bo’yicha belgilangan qoidalarni tartibga soluvchi me’yoriy-hujjatlar to’plamimijoz korxona faoliyatining xususiyatlarini hisobga olgan holda shakllantirilishi lozim. Ta’kidlash joizki, mehnatga haq to’lash masalalari etarli darajada murakkab. Unda mehnatning tavsifi, mehnat harajatlarini va uning natijalarini o’lchash hamda baholash, rastsenkalar, mukofotlar va hokazolarni belgilash bilan bog’liq ko’plab nozik va o’ziga xos tafsilotlari mavjud. Shuning uchun auditordan ushbu masalalar bo’yicha me’yoriy baza va hisob yuritishning ahvolini aniqlash, shtatlar jadvali, korxona rahbariyatining xodimlarni oylik maosh tayinlab ishga qabul qilish to’g’risidagi buyruqlarni (tanlab tekshiriladi), tuzilgan pudrat shartnomalari va mehnat bitimlari, mehnatga haq to’lash, mukofotlash va moddiy yordam berish to’g’risidagi nizomlarni o’rganish talab etiladi. So’ngra ish vaqtini hisobga olish tabellari, ishbay ishlar uchun naryadlar va hisoblashuv-to’lov va to’lov vedomostlari, mehnatga haq to’lash hamda uni tartibga solish bilan bog’liq boshqa hujjatlarning rasmiylashtirilishi tekshiriladi. Auditor ushbu masalalar bilan tanishib chiqib, mehnatga haq to’lash bo’yicha hisob-kitoblarning asosiy bloklarini sinchiklab tekshirishi lozim. Xususan: 1.Korxona xodimlarining shtat jadvalida belgilangan oylik maoshlariga rioya qilinishi; shtat jadvalining boshqaruv kengashi yoki aktsiyadorlar majlisida tasdiqlanganligi; o’rindoshlik asosida mehnatga haq to’lashning to’g’riligi; shtat intizomiga rioya qilinishi; mehnat bitimlari bo’yicha mehnatga haq to’lashning asosligi. 2.Ishchilarga ishbay naryadlar bo’yicha haq to’lashning to’g’riligi, xususan, bajarilmagan ishlar uchun qo’shib yozish hollari yo’qligi, mehnatga haq to’lashning akkord tizimi qo’llanilganligi. Akkord naryadlarining tegishli butun ish uchun qilingan kalkulyatsiya bilan asoslanishi, akkord topshiriqlarining belgilangan muddatda bajarilganligi va yuqori sifatliligi aniqlanadi. 3.Mukofotlash tartibi va asosliligi, mukofotlash sabablarini aniqlash va mehnat jamoasi tomonidan qabul qilinib, tasdiqlangan mukofotlash tizimini tahlil qilish bilan birgalikda aniqlanadi.
3. Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditini rejalashtirish bosqichi
Har qanday faoliyat, xususan auditorlik faoliyati ham samarali bo’lishi
uchun  dastavval,  uning  puxta  va  aniq  rejasi  yoki  dasturini  tuzish  lozim.
Ularning mazmuni qo’yilgan maqsad va uni bajarish uchun belgilangan aniq
vazifalardan kelib chiqadi.
Tekshiruv o’tkazishni boshlashdan avval auditor korxonada mehnatga
haq  to’lashning  qanday  shakllari  va  tizimlari  qo’llanishi,  xodimlar  jadvali,
mehnatga  haq  to’lash  va  mukofotlash  to’g’risida  ichki  nizomlar,  jamoa
shartnomasi  mavjudligi,  mehnatga  haq  to’lash  hisobi  qanday  tashkil
etilganligi,  ushbu  hislob  bo’limi  kompyuterlashtirilganligi  va  boshqa
masalalarni aniqlashi lozim. Albatta, auditor test savollar ro’yxatini ishlab
chiqishi  lozim.  Quyida  mehnatga  haq  to’lash  bo’yicha  audit  dasturini
tuzishdan oldin tuzilgan test savollari jadvali keltiriladi. 
Xodimlar bilan mehnat haqi yuzasidan hisob-kitoblar bo’yicha
buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimi holatini tekshirish yuzasidan testlar
№
Savol mazmuni yoki
o’rganilayotgan ob’ekt
Javob mazmuni
(tekshiruv
natijasi)
Belgi
Auditorning
xulosalari va
qarorlari
1
2
3
4
5
A.Ichki nazorat
1
Xodimlar
 
jadvali
tasdiqlanganmi  va  unga
rioya etiladimi?
Xodimlar  jadvali
har
 
yili
 
bir
marotaba
qaytadan  ko’rib
chiqiladi
N2
Ichki
 
nazorat
susaytirilgan,
xatolar  bo’lishi
mumkin
2
Har  bir  xodimga  shaxsiy
varaqalar yuritilganmi
Ha, yuritilgan
N4
Nazorat  etarli
darajada
3
Ishga qabul qilish va ishdan
bo’shatish
 
to’g’risidagi
buyruqlar o’z vaqtida qabul
qilinadimi?
Buyruqlar
 
o’z
vaqtida  va to’g’ri
qabul qilinadi
N4
Nazorat  etarli
darajada
4
Xodimlar bo’limi  tomonidan
tasdiqlangan  ishbay  haqlar
va
 
ta’rif
 
stavkalari
qo’llaniladimi?
Xodimlar  bo’limi
tomonidan
 
bir
yilda  kamida  bir
marotaba  tanlab
olib
 
nazorat
amalga oshiriladi
N2
Ichki
 
nazorat
susaytirilgan,
xatolar  bo’lishi
mumkin
Logotip
3. Mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar auditini rejalashtirish bosqichi Har qanday faoliyat, xususan auditorlik faoliyati ham samarali bo’lishi uchun dastavval, uning puxta va aniq rejasi yoki dasturini tuzish lozim. Ularning mazmuni qo’yilgan maqsad va uni bajarish uchun belgilangan aniq vazifalardan kelib chiqadi. Tekshiruv o’tkazishni boshlashdan avval auditor korxonada mehnatga haq to’lashning qanday shakllari va tizimlari qo’llanishi, xodimlar jadvali, mehnatga haq to’lash va mukofotlash to’g’risida ichki nizomlar, jamoa shartnomasi mavjudligi, mehnatga haq to’lash hisobi qanday tashkil etilganligi, ushbu hislob bo’limi kompyuterlashtirilganligi va boshqa masalalarni aniqlashi lozim. Albatta, auditor test savollar ro’yxatini ishlab chiqishi lozim. Quyida mehnatga haq to’lash bo’yicha audit dasturini tuzishdan oldin tuzilgan test savollari jadvali keltiriladi. Xodimlar bilan mehnat haqi yuzasidan hisob-kitoblar bo’yicha buxgalteriya hisobi va ichki nazorat tizimi holatini tekshirish yuzasidan testlar № Savol mazmuni yoki o’rganilayotgan ob’ekt Javob mazmuni (tekshiruv natijasi) Belgi Auditorning xulosalari va qarorlari 1 2 3 4 5 A.Ichki nazorat 1 Xodimlar jadvali tasdiqlanganmi va unga rioya etiladimi? Xodimlar jadvali har yili bir marotaba qaytadan ko’rib chiqiladi N2 Ichki nazorat susaytirilgan, xatolar bo’lishi mumkin 2 Har bir xodimga shaxsiy varaqalar yuritilganmi Ha, yuritilgan N4 Nazorat etarli darajada 3 Ishga qabul qilish va ishdan bo’shatish to’g’risidagi buyruqlar o’z vaqtida qabul qilinadimi? Buyruqlar o’z vaqtida va to’g’ri qabul qilinadi N4 Nazorat etarli darajada 4 Xodimlar bo’limi tomonidan tasdiqlangan ishbay haqlar va ta’rif stavkalari qo’llaniladimi? Xodimlar bo’limi tomonidan bir yilda kamida bir marotaba tanlab olib nazorat amalga oshiriladi N2 Ichki nazorat susaytirilgan, xatolar bo’lishi mumkin
5
Ish haqidan ushlab qolishlar
tekshiriladimi?
Bir  yilda  kamida
bir
 
marotaba
tanlab
 
olib
nazorat  amalga
oshiriladi
N2
Ichki
 
nazorat
susaytirilgan,
xatolar  bo’lishi
mumkin
6
Soliqlar,  ijtimoiy  sug’urta
bo’yicha hisob-kitoblar soliq
idoralari
 
tomonidan
tekshirilganmi? 
Hisobot
 
yilida
tekshiruv
o’tkazilmagan
N2
Ichki
 
nazorat
susaytirilgan,
xatolar  bo’lishi
mumkin
7
Hisob-kitob
 
to’lov
qaydnomalari
 
to’g’ri
raqamlanganmi ?
Ketma-ket
raqamlash
qo’llaniladi
N4
Nazorat  etarli
darajada
8
Mukofotlar,  mehnat  ta’tili,
kasallik
 
varaqalari
 
va
boshqalarni
 
hisoblash
tartibiga rioya qilinadimi?
Rioya
 
qilinadi,
lekin  korxonada
to’lovlar
 
tartibi
to’g’risida  ichki
Nizom
 
ishlab
chiqilmagan  va
tasdiqlanmagan
N2
Ichki
 
nazorat
susaytirilgan,
xatolar  bo’lishi
mumkin
9
Ish haqi va boshqa to’lovlar
o’z  vaqtida  to’lanmagan
holatlar bo’lganmi?
Ha, bo’lgan
N2
Sabablarini
aniqlash lozim
10
Ish
 
haqini
 
tayyor
mahsulotlar  bilan  to’lash
holatlari bo’lganmi?
Ha, bo’lgan
N2
Soliqqa  tortish
to’g’ri
hisoblanganligin
i
 
tekshirish
lozim
11
Ish
 
haqi
 
bo’yicha
schyotlarning
 
o’zaro
bog’lanish  chizmasi  ishlab
chiqilganmi?
Yo’q,
 
ishlab
chiqilmagan.
N2
Schyotlar
korresponden-
tsiyalanishida
xatolar  bo’lishi
mumkin
12
Ish haqini hisoblash bo’yicha
dastlabki  hujjatlar,  tahliliy
va
 
sintetik
 
hisob
ma’lumotlari
solishtiriladimi?
Chorak
 
oxirida
tanlab
 
olib
tekshiriladi
N3
Tanlab
 
olib
tekshiruv
o’tkazish lozim
Logotip
5 Ish haqidan ushlab qolishlar tekshiriladimi? Bir yilda kamida bir marotaba tanlab olib nazorat amalga oshiriladi N2 Ichki nazorat susaytirilgan, xatolar bo’lishi mumkin 6 Soliqlar, ijtimoiy sug’urta bo’yicha hisob-kitoblar soliq idoralari tomonidan tekshirilganmi? Hisobot yilida tekshiruv o’tkazilmagan N2 Ichki nazorat susaytirilgan, xatolar bo’lishi mumkin 7 Hisob-kitob to’lov qaydnomalari to’g’ri raqamlanganmi ? Ketma-ket raqamlash qo’llaniladi N4 Nazorat etarli darajada 8 Mukofotlar, mehnat ta’tili, kasallik varaqalari va boshqalarni hisoblash tartibiga rioya qilinadimi? Rioya qilinadi, lekin korxonada to’lovlar tartibi to’g’risida ichki Nizom ishlab chiqilmagan va tasdiqlanmagan N2 Ichki nazorat susaytirilgan, xatolar bo’lishi mumkin 9 Ish haqi va boshqa to’lovlar o’z vaqtida to’lanmagan holatlar bo’lganmi? Ha, bo’lgan N2 Sabablarini aniqlash lozim 10 Ish haqini tayyor mahsulotlar bilan to’lash holatlari bo’lganmi? Ha, bo’lgan N2 Soliqqa tortish to’g’ri hisoblanganligin i tekshirish lozim 11 Ish haqi bo’yicha schyotlarning o’zaro bog’lanish chizmasi ishlab chiqilganmi? Yo’q, ishlab chiqilmagan. N2 Schyotlar korresponden- tsiyalanishida xatolar bo’lishi mumkin 12 Ish haqini hisoblash bo’yicha dastlabki hujjatlar, tahliliy va sintetik hisob ma’lumotlari solishtiriladimi? Chorak oxirida tanlab olib tekshiriladi N3 Tanlab olib tekshiruv o’tkazish lozim
Izoh: N1-past daraja; N2-o’rtachadan past; N3-o’rtacha, N4-yuqori.
Ustav  kapitalini  shakllanishi  va  harakati  va  ulardan  foydalanish
bo’yicha auditorlik tekshiruvining o’tkazish rejasini tuzishi va audit dasturini
tayyorlashi lozim.
Amalda, auditni rejalashtirish jarayoni auditorlik tashkiloti bilan xo’jalik
yurituvchi  sub’ekt  o’rtasida  shartnoma  tuzulgunga  qadar  boshlanadi.  Bu
xolat  ko’p  hollarda,  agar  mijoz  bilan  shartnoma  tuzulmasa,  auditni
rejalashtirish bilan bog’liq xarajatlar qaysi manbalar hisobidan mablag’ bilan
ta’minlanishi  to’g’risidagi  savolni  yuzaga  keltiradi.  Keyinchalik  shartnoma
tuzulgan  holda  auditni  dastlabki  rejalashtirishga  doir  ishlar  qiymati
o’tkaziladigan auditning umumiy qiymatiga qo’shiladi, aks xolda u auditorlik
tashkilotining  mablag’lari  hisobidan  amalga  oshirilishi  lozim.Rejalashtirish
auditning  boshlang’ich  bosqichi  bo’lib,auditorlar  reja  tuzulgunga  qadar
bevosita tekshiruv ishlarini boshlamasliklari lozim.
4. Xodimlar bilan mehnat haqi va boshqa muomalalar bo’yicha hisob-
kitoblarni tekshirish
Korxonalar  amaliyotida  mehnatga  haq  to’lash  bo’yicha  quyidagi
kamchiliklar ko’proq uchraydi: oylik maoshlari va stavkalar hajmining shtat
jadvali va lavozim maoshlari sxemasida belgilanganidan oshib ketishi; ish
haqiga har xil qo’shimcha va ustamalarning noqonuniy tayinlanishi; qo’shib
yozishlar; ishbay rastsenkalarning oshirib ko’rsatilishi; ishchilar va muhandis-
texnik  xodimlar  mehnatiga  haq  to’lash  uchun  belgilangan  ish  haqi  fondi
hisobidan  kotibalar,  shaxsiy  haydovchilar  va  har  xil  boshqaruv  xizmati
xodimlariga xaq to’lash kabilar.
Noqonuniy  qo’shimcha  haq  belgilash,  ayrim  hollarda  hisoblangan
mehnat haqini o’zlashtirish, o’zlashtirish maqsadida material qiymatliklarni
sotib olish yoki smetada ko’zda tutilmagan xarajatlarni yopish uchun soxta
xodimlarni ishga qabul qilish hollari ham uchraydi. Auditor dastlabki hujjatlar
va  hisobotlarni  bevosita  ish  joylarida  puxta  tahlil  qilish  yo’li  bilan
quyidagilarni aniqlaydi: ish haqi to’lash uchun pul olishda bankka taqdim
qilinadigan ma’lumotlar to’g’riligi va olingan pul mablag’larining belgilangan
maqsadda ishlatilishi, ish haqi fondidan oshiqcha haq to’lashga ruxsat berish
tartibiga rioya qilinishi, ish haqi fondi mablag’larining oshiqcha sarflanishiga
yo’l qo’yilish sabablari ya’ni butunlay noto’g’ri, qalbakilashtirilgan, ko’pchilik
hollarda  reja  topshiriqlarini  bajarganlik  va  oshirib  bajarganlik  uchun  deb
Logotip
Izoh: N1-past daraja; N2-o’rtachadan past; N3-o’rtacha, N4-yuqori. Ustav kapitalini shakllanishi va harakati va ulardan foydalanish bo’yicha auditorlik tekshiruvining o’tkazish rejasini tuzishi va audit dasturini tayyorlashi lozim. Amalda, auditni rejalashtirish jarayoni auditorlik tashkiloti bilan xo’jalik yurituvchi sub’ekt o’rtasida shartnoma tuzulgunga qadar boshlanadi. Bu xolat ko’p hollarda, agar mijoz bilan shartnoma tuzulmasa, auditni rejalashtirish bilan bog’liq xarajatlar qaysi manbalar hisobidan mablag’ bilan ta’minlanishi to’g’risidagi savolni yuzaga keltiradi. Keyinchalik shartnoma tuzulgan holda auditni dastlabki rejalashtirishga doir ishlar qiymati o’tkaziladigan auditning umumiy qiymatiga qo’shiladi, aks xolda u auditorlik tashkilotining mablag’lari hisobidan amalga oshirilishi lozim.Rejalashtirish auditning boshlang’ich bosqichi bo’lib,auditorlar reja tuzulgunga qadar bevosita tekshiruv ishlarini boshlamasliklari lozim. 4. Xodimlar bilan mehnat haqi va boshqa muomalalar bo’yicha hisob- kitoblarni tekshirish Korxonalar amaliyotida mehnatga haq to’lash bo’yicha quyidagi kamchiliklar ko’proq uchraydi: oylik maoshlari va stavkalar hajmining shtat jadvali va lavozim maoshlari sxemasida belgilanganidan oshib ketishi; ish haqiga har xil qo’shimcha va ustamalarning noqonuniy tayinlanishi; qo’shib yozishlar; ishbay rastsenkalarning oshirib ko’rsatilishi; ishchilar va muhandis- texnik xodimlar mehnatiga haq to’lash uchun belgilangan ish haqi fondi hisobidan kotibalar, shaxsiy haydovchilar va har xil boshqaruv xizmati xodimlariga xaq to’lash kabilar. Noqonuniy qo’shimcha haq belgilash, ayrim hollarda hisoblangan mehnat haqini o’zlashtirish, o’zlashtirish maqsadida material qiymatliklarni sotib olish yoki smetada ko’zda tutilmagan xarajatlarni yopish uchun soxta xodimlarni ishga qabul qilish hollari ham uchraydi. Auditor dastlabki hujjatlar va hisobotlarni bevosita ish joylarida puxta tahlil qilish yo’li bilan quyidagilarni aniqlaydi: ish haqi to’lash uchun pul olishda bankka taqdim qilinadigan ma’lumotlar to’g’riligi va olingan pul mablag’larining belgilangan maqsadda ishlatilishi, ish haqi fondidan oshiqcha haq to’lashga ruxsat berish tartibiga rioya qilinishi, ish haqi fondi mablag’larining oshiqcha sarflanishiga yo’l qo’yilish sabablari ya’ni butunlay noto’g’ri, qalbakilashtirilgan, ko’pchilik hollarda reja topshiriqlarini bajarganlik va oshirib bajarganlik uchun deb
noqonuniy  mukofot  olish  maqsadida  qilinadigan  hisobot  ma’lumotlarini
oshirib ko’rsatish kabilar. Qo’shib yozish oqibatida haqiqatda bajarilmagan
ishlarga  ish  haqi  to’lash,  xom  ashyo,  materiallar,  yoqilg’ilar  va  boshqa
resurslarni hisobdan chiqarish, natijada talon-taroj qilish hollari ko’p uchraydi.
Xodimlar soni va ularning toifalari bo’yicha ish haqi fondining hajmi
xo’jalikning biznes-rejasida belgilanadi. Ish haqi qishloq xo’jaligida mahsulot
(ish, xizmat)lar tannarxida salmoqli o’rin egallaganligi sababli auditor ish haqi
fondini tekshirishga alohida e’tibor qaratishi lozim. Tekshiruv boshlanishidan
oldin  auditor  xo’jalikda  tasdiqlangan  ish  haqi  fondining  hajmini  va  uning
biznes-rejaga to’g’ri kelishini aniqlashi zarur.
Ish haqi fondining haqiqiy sarfi “Xodimlarning toifalari va hisoblangan
ish  haqining  tarkibi  bo’yicha  ma’lumot”  (19-shakl  bo’yicha  hisob-kitoblar
bajariladigan jadval), “Xodimlar, yollangan va chetdan jalb qilingan shaxslar
ish  haqi  fondini  hisobga  olish  vedomosti”  (20-shakl),  hisob-kitob  to’lov
vedomostlari  va  ish  haqi  hisoblash  uchun  asos  bo’lgan  boshqa  dastlabki
xujjatlar ma’lumotlariga asosan tekshiriladi. Tekshirilayotgan davr (choraklik,
yil)  uchun  belgilangan  ish  haqi  fondinihaqiqatda  hisoblangan  ish  haqi
summalari  bilan  taqqoslash  zarur.  Buning  natijasida  ish  haqi  fondining
umumiy tejalgani yoki oshiqcha sarflangani aniqlanadi. Agar yil davomida
ishlab chiqarish xajmining o’zgarganligi sababli dastlabki ish haqi fondiga
o’zgartirishlar  kiritilgan  bo’lsa, u holda  ular umumiy tejash yoki  oshiqcha
sarflashni aniqlashda inobatga olinadi.
Tekshirish jarayonida hisoblashuv-to’lov vedomostlari ma’lumotlarining
har oyda bankka taqdim qilinadigan ma’lumotnoma  ko’rsatkichlariga  mos
kelishi ham aniqlanadi. Ma’lumotnomadagi hisoblangan ish haqining umumiy
summasi  shu  oydagi  21-shakl  “Xodimlar  bilan  hisob-kitoblar  bo’yicha
jamlama ma’lumot”ning summasiga mos kelishi kerak.
 Ish haqi berish uchun bankdagi 5110-“Hisob-kitobschyoti”dan olingan
summalar, shuningdek, undan ushlanib, o’tkazilgan summalar 21-shakldagi
hisob-kitoblar bajariladigan jadvalning tegishli ma’lumotlari bilan mos kelishi
kerak.
Ish haqi fondining oshiqcha sarflanishi ma’muriy boshqaruv, xo’jalik va
xizmat ko’rsatuvchi xodimlar sonining shtat jadvalidagidan oshib ketganligi;
lavozim  maoshlari,  stavkalar  va  rastsenkalarning  oshirib  yuborilganligi;
mashina va mexanizmlarda bajarilishi ko’zda tutilgan ishlar (g’allani o’rish,
donni yuklash va qo’shimcha ishlov berish, yaganalash, chekankalash va h.k)
qo’lda  bajarilganda  ish  hajmining  qo’shibyozilishi  va  hokazolar.  Ayrim
Logotip
noqonuniy mukofot olish maqsadida qilinadigan hisobot ma’lumotlarini oshirib ko’rsatish kabilar. Qo’shib yozish oqibatida haqiqatda bajarilmagan ishlarga ish haqi to’lash, xom ashyo, materiallar, yoqilg’ilar va boshqa resurslarni hisobdan chiqarish, natijada talon-taroj qilish hollari ko’p uchraydi. Xodimlar soni va ularning toifalari bo’yicha ish haqi fondining hajmi xo’jalikning biznes-rejasida belgilanadi. Ish haqi qishloq xo’jaligida mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxida salmoqli o’rin egallaganligi sababli auditor ish haqi fondini tekshirishga alohida e’tibor qaratishi lozim. Tekshiruv boshlanishidan oldin auditor xo’jalikda tasdiqlangan ish haqi fondining hajmini va uning biznes-rejaga to’g’ri kelishini aniqlashi zarur. Ish haqi fondining haqiqiy sarfi “Xodimlarning toifalari va hisoblangan ish haqining tarkibi bo’yicha ma’lumot” (19-shakl bo’yicha hisob-kitoblar bajariladigan jadval), “Xodimlar, yollangan va chetdan jalb qilingan shaxslar ish haqi fondini hisobga olish vedomosti” (20-shakl), hisob-kitob to’lov vedomostlari va ish haqi hisoblash uchun asos bo’lgan boshqa dastlabki xujjatlar ma’lumotlariga asosan tekshiriladi. Tekshirilayotgan davr (choraklik, yil) uchun belgilangan ish haqi fondinihaqiqatda hisoblangan ish haqi summalari bilan taqqoslash zarur. Buning natijasida ish haqi fondining umumiy tejalgani yoki oshiqcha sarflangani aniqlanadi. Agar yil davomida ishlab chiqarish xajmining o’zgarganligi sababli dastlabki ish haqi fondiga o’zgartirishlar kiritilgan bo’lsa, u holda ular umumiy tejash yoki oshiqcha sarflashni aniqlashda inobatga olinadi. Tekshirish jarayonida hisoblashuv-to’lov vedomostlari ma’lumotlarining har oyda bankka taqdim qilinadigan ma’lumotnoma ko’rsatkichlariga mos kelishi ham aniqlanadi. Ma’lumotnomadagi hisoblangan ish haqining umumiy summasi shu oydagi 21-shakl “Xodimlar bilan hisob-kitoblar bo’yicha jamlama ma’lumot”ning summasiga mos kelishi kerak. Ish haqi berish uchun bankdagi 5110-“Hisob-kitobschyoti”dan olingan summalar, shuningdek, undan ushlanib, o’tkazilgan summalar 21-shakldagi hisob-kitoblar bajariladigan jadvalning tegishli ma’lumotlari bilan mos kelishi kerak. Ish haqi fondining oshiqcha sarflanishi ma’muriy boshqaruv, xo’jalik va xizmat ko’rsatuvchi xodimlar sonining shtat jadvalidagidan oshib ketganligi; lavozim maoshlari, stavkalar va rastsenkalarning oshirib yuborilganligi; mashina va mexanizmlarda bajarilishi ko’zda tutilgan ishlar (g’allani o’rish, donni yuklash va qo’shimcha ishlov berish, yaganalash, chekankalash va h.k) qo’lda bajarilganda ish hajmining qo’shibyozilishi va hokazolar. Ayrim
hollarda oshiqcha sarflar ob’ektiv sabablar oqibatida sodir bo’ladi, masalan,
qor yoki yomg’ir ko’p yoqqan paytlarda yo’llarni tozalash, mollarga ozuqa
etkazib berish va boshqalar. Bularning barchasi puxta tekshirilishi zarur.
Auditor  xo’jalikka  chetdan  ishchilarni  qancha,  qachon  va  qaysi
muddatda  jalb  qilinganligi,  ulardan  qanday  foydalanilganligi  va  ularga
qanday tartibda mehnat haqi to’langanligini ham aniqlashi kerak.
Mehnatga  haq  to’lash  masalalari  etarli  darajada  murakkab.  Unda
mehnatning tavsifi, mehnat xarajatlarini va uning natijalarini o’lchash hamda
baholash,  rastsenkalar,  mukofotlar  va  hokazolarni  belgilash  bilan  bog’liq
ko’plabnozik  va  o’ziga  xos  tafsilotlari  mavjud.  Shuning  uchun  auditordan
ushbu  masalalar  bo’yicha  me’yoriy  baza  va  hisob  yuritishning  ahvolini
aniqlash,  shtatlar  jadvali,  korxona  rahbariyatining  xodimlarni  oylik  maosh
tayinlab  ishga  qabul  qilish  to’g’risidagi  buyruqlari  (tanlab  tekshiriladi),
tuzilgan pudrat shartnomalari va mehnat bitimlari; mehnatga haq to’lash,
mukofotlash va moddiy yordam berish to’g’risidagi nizomlarni o’rganish talab
etiladi.  So’ngra  ish vaqtini  hisobga  olish  tabellari  va  ishbay  ishlar  uchun
naryadlar, hisoblashuv-to’lov va to’lov vedomostlari, mehnatga haq to’lash
hamda uni tartibga solish bilan bog’liq boshqa xujjatlarning rasmiylashtirilishi
tekshiriladi.  Auditor  ushbu masalalar bilan tanishib chiqib, mehnatga haq
to’lash  bo’yicha  hisob-kitoblarning  asosiy  bloklarini  sinchiklab  tekshiradi.
Xususan:
1. Korxona xodimlarining shtat jadvalida belgilangan oylik maoshlariga
rioya  qilinishi:  shtat  jadvalining  boshqaruv  kengashi  yoki  aktsiyadorlar
majlisida  tasdiqlanganligi;  o’rindoshlik  asosida  mehnatga  xaq  to’lashning
to’g’riligi;  shtat  intizomiga  rioya  qilinishi;  mehnat  bitimlari  bo’yicha  haq
to’lashning asosliligi.
2.  Ishchilarga  ishbay  naryadlar  bo’yicha  haq  to’lashning  to’g’riligi,
xususan, bajarilmagan ishlar uchun qo’shib yozish hollari yo’qligi, mehnatga
haq to’lashning akkord tizimi qo’llanilganligi, akkord naryadlarining tegishli
butun  ish  uchun  qilingan  kalkulyatsiya  bilan  asoslanishi,  akkord
topshiriqlarining  belgilangan  muddatda  bajarilganligi  va  yuqori  sifatliligi
aniqlanadi.
3. Mukofotlash tartibi va asosliligi, mukofotlash sabablarini aniqlash va
mehnat jamoasi tomonidan qabul qilinib, tasdiqlangan mukofotlash tizimini
tahlil qilish bilan birgalikda aniqlanadi.
Ma’muriy boshqaruv xodimlari,  mutaxassislar, xizmatchilar va kichik
xizmatchi xodimlarga to’lanadigan haq ularning haqiqiy sonini shtat jadvali
Logotip
hollarda oshiqcha sarflar ob’ektiv sabablar oqibatida sodir bo’ladi, masalan, qor yoki yomg’ir ko’p yoqqan paytlarda yo’llarni tozalash, mollarga ozuqa etkazib berish va boshqalar. Bularning barchasi puxta tekshirilishi zarur. Auditor xo’jalikka chetdan ishchilarni qancha, qachon va qaysi muddatda jalb qilinganligi, ulardan qanday foydalanilganligi va ularga qanday tartibda mehnat haqi to’langanligini ham aniqlashi kerak. Mehnatga haq to’lash masalalari etarli darajada murakkab. Unda mehnatning tavsifi, mehnat xarajatlarini va uning natijalarini o’lchash hamda baholash, rastsenkalar, mukofotlar va hokazolarni belgilash bilan bog’liq ko’plabnozik va o’ziga xos tafsilotlari mavjud. Shuning uchun auditordan ushbu masalalar bo’yicha me’yoriy baza va hisob yuritishning ahvolini aniqlash, shtatlar jadvali, korxona rahbariyatining xodimlarni oylik maosh tayinlab ishga qabul qilish to’g’risidagi buyruqlari (tanlab tekshiriladi), tuzilgan pudrat shartnomalari va mehnat bitimlari; mehnatga haq to’lash, mukofotlash va moddiy yordam berish to’g’risidagi nizomlarni o’rganish talab etiladi. So’ngra ish vaqtini hisobga olish tabellari va ishbay ishlar uchun naryadlar, hisoblashuv-to’lov va to’lov vedomostlari, mehnatga haq to’lash hamda uni tartibga solish bilan bog’liq boshqa xujjatlarning rasmiylashtirilishi tekshiriladi. Auditor ushbu masalalar bilan tanishib chiqib, mehnatga haq to’lash bo’yicha hisob-kitoblarning asosiy bloklarini sinchiklab tekshiradi. Xususan: 1. Korxona xodimlarining shtat jadvalida belgilangan oylik maoshlariga rioya qilinishi: shtat jadvalining boshqaruv kengashi yoki aktsiyadorlar majlisida tasdiqlanganligi; o’rindoshlik asosida mehnatga xaq to’lashning to’g’riligi; shtat intizomiga rioya qilinishi; mehnat bitimlari bo’yicha haq to’lashning asosliligi. 2. Ishchilarga ishbay naryadlar bo’yicha haq to’lashning to’g’riligi, xususan, bajarilmagan ishlar uchun qo’shib yozish hollari yo’qligi, mehnatga haq to’lashning akkord tizimi qo’llanilganligi, akkord naryadlarining tegishli butun ish uchun qilingan kalkulyatsiya bilan asoslanishi, akkord topshiriqlarining belgilangan muddatda bajarilganligi va yuqori sifatliligi aniqlanadi. 3. Mukofotlash tartibi va asosliligi, mukofotlash sabablarini aniqlash va mehnat jamoasi tomonidan qabul qilinib, tasdiqlangan mukofotlash tizimini tahlil qilish bilan birgalikda aniqlanadi. Ma’muriy boshqaruv xodimlari, mutaxassislar, xizmatchilar va kichik xizmatchi xodimlarga to’lanadigan haq ularning haqiqiy sonini shtat jadvali
va belgilangan lavozim maoshlari bilan solishtirib tekshiriladi.
Shuningdek, hisoblashuv-to’lov vedomostlari va 19, 20, 21-shakldagi
hisob-kitob bajariladigan jadvallarni puxta tekshirish zarur. Bosh daftardagi
4210  “Mehnat  haqi  bo’yicha  berilgan  bo’naklar”  6710-“Xodimlar  bilan
mehnat  haqi  bo’yicha  hisob-kitoblar”  va  6720-“Deponentlangan  mehnat
haqi” schyotlarning qoldig’i 21-shakl hisob-kitob jadvalidagi qoldiq bilan teng
bo’lishi kerak. 4210-schyot bo’yicha debet qoldiqning mavjudligi va qancha
miqdordaligini aniqlash zarur. Xodimlar bilan mehnat haqi bo’yicha hisob-
kitoblarda debitor qarz mavjudligi bosh buxgalter tomonidan hisob-kitoblar
ahvoli ustidan tegishli nazorat o’rnatilmaganligidan dalolat beradi.
Mehnatga haq to’lash va boshqa muomalalar bo’yicha xodimlar bilan
hisob-kitoblarni  auditorlik  tekshiruvidan  o’tkazishda  4210-“Mehnat  haqi
bo’yicha berilgan bo’naklar”, 4220-“Xizmat safari uchun berilgan bo’naklar”.
4230-“Umumxo’jalik  xarajatlari  uchun  berilgan  bo’naklar”,  4710-“Kreditga
sotilgan  tovarlar  bo’yicha  xodimlarning  qarzlari”,  4720-“Berilgan  qarzlar
bo’yicha  xodimlarning  qarzlari”,  4730-“Moddiy  zararni  qoplash  bo’yicha
xodimlarning qarzlari”, 4790-“Xodimlarning boshqa qarzlari”, 6710-“Mehnat
haqi bo’yicha xodimlar bilan hisob-kitoblar”, 6720-“Deponentlangan mehnat
haqi”, 6970-“Hisobdor shaxslarga to’lanadigan qarzlar” schyotlari bo’yicha
yuritiladigan hisobning to’g’riligi va ishonchliligini  tekshirish salmoqli o’rin
egallaydi.
Ish  haqi  bo’yicha  hisob-kitoblar  hisoblashuv-to’lov  vedomostlari  (73-
shakl),  oila  (jamoa)  pudratlari  va  boshqa  ichki  xo’jalik  bo’linmalarining
shaxsiy hisob varaqlari, ish vaqtini hisobga olish tabeli (64-shakl) va boshqa
hujjatlar bo’yicha tekshiriladi.
Hisoblashuv-to’lov  vedomostlarida  jami  summani  ataylab  oshirib
ko’rsatish hollari ham uchraydi.
Ish haqidan ushlanadigan daromad soliqlari, nafaqa fondiga va kasaba
uyushmasiga  a’zolik  badallari  Soliq  kodeksi  va  boshqa  tegishli  me’yoriy
xujjatlarga  muvofiq  tekshiriladi.  Ish  haqidan  qonunchilikda  belgilanmagan
summalarni  ushlash  man  etiladi.  Masalan,  kommunal  xizmat  va  kvartira
haqlari,  maxsus  kiyim-bosh,  oziq-ovqat,  bolalar  bog’chalarda  va  boshqa
bolalar muassasalarida tarbiyalanganligi uchun va boshqalar.
Ish  haqining  belgilangan  vaqtda  berilmaslik  hollari  mavjudligi,  agar
shunday holatlar bo’lsa, uning sabablari (o’z vaqtida moliyalashtirilmaganlik,
hujjatlarni  bankka  o’z  vaqtida  taqdim  qilmaslik  va  boshqalar)ni  aniqlash
zarur.
Logotip
va belgilangan lavozim maoshlari bilan solishtirib tekshiriladi. Shuningdek, hisoblashuv-to’lov vedomostlari va 19, 20, 21-shakldagi hisob-kitob bajariladigan jadvallarni puxta tekshirish zarur. Bosh daftardagi 4210 “Mehnat haqi bo’yicha berilgan bo’naklar” 6710-“Xodimlar bilan mehnat haqi bo’yicha hisob-kitoblar” va 6720-“Deponentlangan mehnat haqi” schyotlarning qoldig’i 21-shakl hisob-kitob jadvalidagi qoldiq bilan teng bo’lishi kerak. 4210-schyot bo’yicha debet qoldiqning mavjudligi va qancha miqdordaligini aniqlash zarur. Xodimlar bilan mehnat haqi bo’yicha hisob- kitoblarda debitor qarz mavjudligi bosh buxgalter tomonidan hisob-kitoblar ahvoli ustidan tegishli nazorat o’rnatilmaganligidan dalolat beradi. Mehnatga haq to’lash va boshqa muomalalar bo’yicha xodimlar bilan hisob-kitoblarni auditorlik tekshiruvidan o’tkazishda 4210-“Mehnat haqi bo’yicha berilgan bo’naklar”, 4220-“Xizmat safari uchun berilgan bo’naklar”. 4230-“Umumxo’jalik xarajatlari uchun berilgan bo’naklar”, 4710-“Kreditga sotilgan tovarlar bo’yicha xodimlarning qarzlari”, 4720-“Berilgan qarzlar bo’yicha xodimlarning qarzlari”, 4730-“Moddiy zararni qoplash bo’yicha xodimlarning qarzlari”, 4790-“Xodimlarning boshqa qarzlari”, 6710-“Mehnat haqi bo’yicha xodimlar bilan hisob-kitoblar”, 6720-“Deponentlangan mehnat haqi”, 6970-“Hisobdor shaxslarga to’lanadigan qarzlar” schyotlari bo’yicha yuritiladigan hisobning to’g’riligi va ishonchliligini tekshirish salmoqli o’rin egallaydi. Ish haqi bo’yicha hisob-kitoblar hisoblashuv-to’lov vedomostlari (73- shakl), oila (jamoa) pudratlari va boshqa ichki xo’jalik bo’linmalarining shaxsiy hisob varaqlari, ish vaqtini hisobga olish tabeli (64-shakl) va boshqa hujjatlar bo’yicha tekshiriladi. Hisoblashuv-to’lov vedomostlarida jami summani ataylab oshirib ko’rsatish hollari ham uchraydi. Ish haqidan ushlanadigan daromad soliqlari, nafaqa fondiga va kasaba uyushmasiga a’zolik badallari Soliq kodeksi va boshqa tegishli me’yoriy xujjatlarga muvofiq tekshiriladi. Ish haqidan qonunchilikda belgilanmagan summalarni ushlash man etiladi. Masalan, kommunal xizmat va kvartira haqlari, maxsus kiyim-bosh, oziq-ovqat, bolalar bog’chalarda va boshqa bolalar muassasalarida tarbiyalanganligi uchun va boshqalar. Ish haqining belgilangan vaqtda berilmaslik hollari mavjudligi, agar shunday holatlar bo’lsa, uning sabablari (o’z vaqtida moliyalashtirilmaganlik, hujjatlarni bankka o’z vaqtida taqdim qilmaslik va boshqalar)ni aniqlash zarur.