MEHNAT QO‘SHIQLARI VA TERMALAR (Lirik tur haqida ma’lumot, Mehnat qo‘shiqlari, ularning turlari, Termalar va ularning o‘ziga xos xususiyati)
Yuklangan vaqt
2024-05-23
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
21,7 KB
Ilmiybaza.uz
MEHNAT QO‘SHIQLARI VA TERMALAR
Reja:
1. Lirik tur haqida ma’lumot.
2. Mehnat qo‘shiqlari, ularning turlari
3. Termalar va ularning o‘ziga xos xususiyati
Ilmiybaza.uz
1. Tayanch so`zlar: Lirika – lira deb atalgan qadimgi yunon musiqa
asbobining nomidan olinganligi, Dehqonchilik bilan bog‘liq qo‘shiqlar.
Chorvachilik bilan bog‘liq qo‘shiqlar. Hunarmandchilik bilan bog‘liq qo‘shiqlar,
1908-yilda Fozil Yo‘ldosh o‘g‘li «Chigirtka» nomli termasi.
1. Lirik tur haqida ma’lumot. Lirika – lira deb atalgan qadimgi yunon
musiqa asbobining nomidan olingan bo‘lib, -badiiy adabiyotda inson his-tuyg‘usini,
ichki kechinmalarini ifodalovchi asarlar nazarda tutiladi. Ma’lumki, hayotda turli
voqea-hodisalar ro‘y beradi. Lirik asarlarda ana shu turmush lahzalari ta’sirida shaxs
qalbida paydo bo‘lgan kechinmalar ifodalanadi. Ana shu xususiyati bilan lirika
eposdan farqlanadi.
Xalq og‘zaki ijodidagi har bir lirik qo‘shiq qachonlardir dil so‘zlarini aytish
bilan ruhiy olamidagi o‘zgarishlarni bildirmoqchi bo‘lgan yigit-qizlarning qalb
daftaridagi muhrlangan misralardan iborat. Hatto bolalar folkloriga mansub allalarni
olasizmi, “Boychechak”, “Oftob chiqdi olamga” qo‘shiqlarini olasizmi, lirik asarlar
talabiga javob berishi shart deb hisoblash kerak.
O‘zbek folklorshunosligida lirik tur janrlari ko‘pchilikni tashkil etadi va
ularning ibtidosi marosim lirikasiga bevosita va bilvosita bog‘lanadi.
2. Mehnat qo‘shiqlari, ularning turlari. O‘zbek xalqi tarixini shartli ravishda
mehnat qilish tarixidan iborat deyish mumkin. O‘zbeklar to‘y marosimlarini, gap-
gashtaklarni, sayillarni, turli bayramlarni o‘tkazishda o‘ta tashkilotchi va ijodkor
xalq sifatida shuhrat topgan. Dam olish, hordiq chiqarishni o‘rniga qo‘ygan xalq,
odatda, mehnat qilishni ham biladi.
Mehnat qo‘shiqlari o‘z tarkibida bir necha janrlardan iborat bo‘ladi. Har bir
janrni bevosita mehnatning qaysi turi bilan band bo‘lish belgilaydi. Xususan, o‘rmak
qo‘shig‘i gilam to‘qishda aytilar ekan, aynan shu namuna kashta tikuvchi, qo‘sh
haydovchi shaxs tomonidan ijro etilmaydi. Ya’ni har bir mehnat sohasi o‘zining
maxsus qo‘shig‘iga egaligi bilan ajraladi. Shuningdek, ko‘p qo‘shiqlarda ish
qurollariga murojaat qilish odati bor. Bug‘doy yanchayotgan dehqon ho‘kizi bilan
tillashadi, un chiqarayotgan ayol yorg‘ichoqqa murojaat qilishi mumkin. Binobarin,
Ilmiybaza.uz
mehnat qo‘shiqlarining ichki turlarini matnda esga olingan ish quroli vositasida ham
aniqlash imkoni bor. Yana bir xususiyatni eslab o‘tish joiz. Mehnat qo‘shiqlari uzoq
muddat davomidagi ishni bajarishda o‘ziga xos vosita bo‘lgani sababli ularda qayta-
qayta bir matnni takrorlash, ish qilayotgan odamning sergakligini oshirish
maqsadida turli xitoblarga murojaat qilish ham an'ana hisoblanadi.
Folklorshunos Bahodir Sarimsoqov mehnat qo‘shiqlarini o‘rganish tahlil
qilishning qulayroq yo‘lini belgilash maqsadida ularni quyidagi turlarga bo‘lishni
ma’qul topgan:
2. Dehqonchilik bilan bog‘liq qo‘shiqlar.
3. Chorvachilik bilan bog‘liq qo‘shiqlar.
4. Hunarmandchilik bilan bog‘liq qo‘shiqlar1.
Keltirib o‘tilgan tasnif mehnat turlariga ko‘ra amalga oshirilgan. O‘z navbatida
ularning har biri ma’lum ichki bo‘linmalardan tashkil topdi.
Xalqning dehqonchilik bilan qo‘shiqlarining yorqin misoli sifatida Qo‘sh
qo‘shig‘ni keltirish mumkin, Qo‘sh qo‘shiqlarida dehqonning mashaqqatli mehnati
va bu mehnatni oz bo‘lsada oson qilgan hukizidan minnatdorligi, ana shu ho‘kizini
olqishlab, maqtash davomida o‘z ishidan mamnuniyat sezish ham ifoda etilgan:
Enib kelding ekishdan,
To‘rt oyog‘ing kumishdan.
Yoki
Tarlon tayog‘im hayda,
Temir tuyog‘im hayda.
Ishni tamom qilmasang,
Jonimga arom qayda.
Qo‘sh ishlarini yakunlab yerga baraka urug‘lari qadalgach, bu orada bahor
ham ancha amalga kirib, gulu –lolalar ochilib Navro‘z bayrami, Lola sayli, gul
bayramilariga ulanib ketadi. Lola sayli va qizil gul bayramlarida aytiluvchi
qo‘shiqlarni ham, ko‘klam paytidagi sog‘in qo‘shiqlarini ham keng ma'noda
1 Саримсоқов Б. Қўшиқлар / Ўзбек халқ оғзаки поэтик ижоди. - Т.: Ўқитувчи, 1990. – Б.
144.
Ilmiybaza.uz
Navro‘z qo‘shiqlari turkumiga kiritish mumkin. Chunki bu qo‘shiqlarning barchasi
bahor qo‘shiqlari hisoblanadi. Xuddi shu kabi chorvachilik bilan bog‘liq qo‘shiqlar
va hunarmandchilik bilan bog‘liq qo‘shiqlarni ham ko‘rib chiqish mumkin.
3. Termalar va ularning o‘ziga xos xususiyati. Xalq og‘zaki ijodida qo‘shiq
va doston o‘rtasida vujudga kelgan bir janr bor. Unda qo‘shiqdagi lirik ifoda, ayni
paytda epik bayon qilish xususiyati uyg‘un namoyon bo‘ladi. Bunday asarlarga xalq
terma deb nom bergan. So‘zning lug‘aviy ma’nosi ko‘pdan terib olingan, ajratib
saralangan tushunchalarini beradi. O‘zbek folklorining yirik tadqiqotchisi filologiya
fanlari doktori, professor To‘ra Mirzayev termalar janriga shunday ta’rif beradi:
«Pand-nasihat, odob-axloq, soz va so‘z haqida yaratilgan, ijtimoiy hayotdagi turli
hodisalar, shaxs va jonivorlarning ta’rifi va tanqidiga bag‘ishlangan, baxshilar
tomonidan kuylanadigan 10-12 satrdan 150-200, ba’zan undan ham ortiq
misralargacha bo‘lgan lirik, liro-epik she’rlarga terma deyiladi»2.
Ta’rifda diqqatni jalb qiluvchi bir nechta fikriy nuqtalar bor. Avvalo, termalar
mavzu jihatdan, ko‘pincha, pedagogik ahamiyatni nazarda tutgan hayotiy lavhalar
bayonidan iborat bo‘ladi. Ikkinchidan, ularda yozma mumtoz adabiyotdagi qasida
vazifasi bajariladi. Ya’ni ayrim shaxslar, do‘mbira, ot yoki yana nimalargadir she’r
maqtovlar bag‘ishlanadi. Uchinchidan, termalar lirik parchalardan tashkil topishi
mumkin. Demak, bunday termalarda ijrochining bosh maqsadi his, tuyg‘u, ichki
kechinmalar ifodasiga qaratiladi. To‘rtinchidan, liro-epik she’rlardan iborat
bo‘lganda, voqealar bayoni his-tuyg‘u vositasida aks etadi. Va, nihoyat, hajmi 10-
12 va 150-200 misra atrofida, ya’ni ijrochi baxshining xohishi bilan belgilanadi.
Filologiya fanlari doktori, professor Abiyr Musaqulov esa xalq termalarining
estetik ahamiyatiga diqqat qilib shunday deydi: «Termalar o‘zbek folklori
estetikasini o‘rganish uchun g‘oyat muhim manbadir. Go‘zallik va xunuklik, baxt va
baxtsizlik haqidagi termalar fikrimizga dalil bo‘la oladi»3. Mazkur mulohaza
muallifi termalarning xalq ommasi orasidagi haqiqiy insoniy fazilatlarni targ‘ib
qilish quroli ekanini alohida ta'kidlamoqda. So‘z san'atining bosh vazifasi ham
2 Мирзаев Т. Ўзбек халқ оғзаки поэтик ижоди. - Т.: Ўқитувчи, 1990. – Б. 169.
3 Мусақулов А. Ўзбек фольклори очерклари. I том. - Т.: Фан, 1988. – Б. 269.
Ilmiybaza.uz
aynan insonga go‘zallik va xunuklik vositasida uning qalbiga yo‘l topish orqali ruhiy
ta'sir o‘tkazishdir. Termalarning janr xususiyatlari ana shu tushunchalar orqali
namoyon bo‘ladi.
Professor Hodi Zarifov bergan ma’lumotlarga qaraganda, Jumanbulbul o‘g‘li
Ergashni maktabdor O‘tamurodning qizi Ziynatoyga uylantirganlar. Ammo baxshi
yashaydigan hudud an’anasiga ko‘ra kelin to‘ydan keyinoq kuyovnikiga kelmas
ekan. Uning kuyovnikiga kelishi uchun yana bir to‘y o‘tkazish odati bor ekan.
Afsuski, birinchi to‘ydan keyin Jumanbulbul vafot etadi. Ergashning esa keyingi
to‘yga mablag‘i bo‘lmaydi. Otasidan qolgan arzimas bor-yo‘q narsalarni qarz
evaziga olib ketishadi:
Bo‘lib-bo‘lib olib ketdi haqini,
Biz bilmaymiz haqi bor yo yo‘g‘ini,
Zoti yo olismi, bizga yaqini,
Bariga haq berib turgan kunlarim.
Ergash hayotida juda murakkab tanqis holat ro‘y beradi:
Xotin qoldi otasining uyida,
Men bilmayman ne gaplar bor o‘yida,
Ko‘p va'dalar bo‘lgan edi to‘yida
Uyalib, borolmay yurgan kunlarim.
Shunday qilib, vaqtida jonkuyar insonlar harakati bilan yozib olingan termalar
yordamida baxshi hayotidagi o‘ta sirli va betakror hodisalar haqida ma’lumot
olamiz.
Mashhur baxshilar yurtda sodir bo‘layotgan adolatsizliklarga beparvo qarab
turolmaganlar. Ayrim termalar matnida O‘zbekiston hududidagi tarixiy voqealar
ham aks etgan. Xususan, Hodi Zarifov qayd qilishicha, 1898-1908-yillarda O‘rta
Osiyoni chigirtka bosgan ekan. O‘tgan asrda qariyalarning xotirasiga qaraganda,
ayrim hududlardagi chigirtkani kuraklarda qopga solib ulgurishmagan ekan. Ana
endi ofatni ekin maydonlarida tasavvur qiling. 1908-yilda Fozil Yo‘ldosh o‘g‘li
Ilmiybaza.uz
«Chigirtka» nomi bilan terma yaratadi:
Bozorchidan shayton qaytib,
Biriga uch baho aytib,
O‘ttiz olib, to‘qson sotib,
Davlatmandlar qabon bo‘ldi.
Kambag‘alning aqli shoshib,
O‘g‘il-qizman kengashib,
Kecha-kunduz zor yig‘lashib,
Do‘stlar qaddi kamon bo‘ldi.
Bu qo‘shiq-termada yurtimiz boshidan kechgan musibatli kunlar badiiy aksini
topgan.
Baxshilar tomonidan kuylab kelingan «Do‘mbiram», «Kunlarim», «Nima
aytay?», «Go‘ro‘g‘li», «Bormi jahonda?..» kabi termalarning hammasida ham
ma’lum darajada real tarixiy voqealar, xalqning kechinmalari ifodalangan. Ularni
yaratishda Fozil Yo‘ldosh o‘g‘li, Ergash Jumanbulbul o‘g‘li, Po‘lkan shoir, Islom
shoir, Umir Safarov, Bola baxshi (Qurbonnazar Abdullaev), Rahmatilla Yusuf
o‘g‘li, Qodir baxshi, Qahhor baxshi ijodi muhim ahamiyatga ega.
Shunday qilib, termalarni xalqimiz og‘zaki ijodidagi mustaqil janr sifatida
baholash mumkin. Ular xalq hayotining badiiy ifodasi sanaladi. Termalarning xalq
dostonlari va haqqoniy hayot o‘rtasidagi aloqa bog‘lovchi vositachilik ahamiyati
g‘oyatda muhimdir.
Nazorat savollari
1. Mehnat qo‘shiqlari, termalarning nashrlari va o‘rganilishi holati haqida gapiring?
2. Lirik qo‘shiqlarning tadqiq etilishi va chop qilish tajribalari haqida nimalarni
bilasiz?
3. Xalq lirikasi genezisi va tadrijiy bosqichlari yuzasidan qanday tajribalarni bilasiz?
Foydalanish uchun adabiyotlar:
Ilmiybaza.uz
1. Islom Karimov. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch.-Toshkent: Ma’naviyat, 2008.
2. Islom Karimov. Adabiyotga e’tibor – ma’naviyatga, kelajakka e’tibor. T.,
“O‘zbekiston”. 2009.
3. Alaviya M. Lirik qo‘shiqlar // O‘zbek folklori ocherklari.-Toshkent.: Fan, 1998, 1-
tom, 244-254-betlar;
4. Musaqulov A. O‘zbek xalq lirikasining tarixiy asoslari va badiiyati. DDA. T., 1995;
5. Yoqubbekova M. O‘zbek xalq qo‘shiqlarida o‘xshatish.-Toshkent.: Fan,
6. Sarimsoqov B. O‘zbek marosim folklori. - Toshkent.: Fan, 1886;
7. Navro‘z. Navro‘z bayrami bilan bog‘liq qo‘shiqlar, afsona va rivoyatlar. To‘plab,
nashrga tayyorlovchilar: T.Mirzayev, M.Jo‘rayev. – Toshkent.: Fan, 1992;
8. Navro‘z qo‘shiqlari (Tadqiqot majmua, Turdimov Sh, Eshonqulov J.),-T.:
“O‘zbekiston ” 2012.
9. Musaqulov A. O‘zbek xalq lirikasi. T.: Fan, 2010. 307 b.
10. Турдимов Ш. Поетические символы в узбекских народных лирических песнях.
Дисс., канд.филол., наук. Т.: 1987. – 184 с.
11. Eshonqulov J. O‘zbek xalq qo‘shiqlari badiiyati masalalari. Toshkent San'at va
madaniyat institutida 2015 yil 16 aprel kuni «Xalq ijodi milliy ma'naviyatimiz asosi»
mavzuida bo‘lib o‘tgan bo‘lib o‘tgan ilmiy anjuman materiallari. –Toshkent, 2015.
– B.44–48.