Mehnat ta’limi va tarbiyasining uzviyligi

Yuklangan vaqt

2024-06-09

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

20,9 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
Mehnat ta’limi va tarbiyasining uzviyligi 
 
 
Reja: 
 
1.Mehnatga munosabat.  
2.Texnologiya fani va tarbiyasining uzviyligi va ularning o’ziga xos jihatlari.  
3.Integratsiyalashgan 
tarbiyaviy tadbirlarning samaradorligini oshirish 
omillari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz Mehnat ta’limi va tarbiyasining uzviyligi Reja: 1.Mehnatga munosabat. 2.Texnologiya fani va tarbiyasining uzviyligi va ularning o’ziga xos jihatlari. 3.Integratsiyalashgan tarbiyaviy tadbirlarning samaradorligini oshirish omillari.
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
Mavzuga doir tayanch tushunchalar: texnologiya fani va tarbiyasi, 
texnologiya fanining o’ziga xos jihatlari, integratsiyalashgan tarbiyaviy tadbir 
turlari. 
 
Jamiyatimiz taraqqiyotining hozirgi bosqichi, texnologiya fanining xarakteri va 
mazmuniga, insonni hayotga tayyorlashga yuksak talablar qo‘yadi. Shunga ko‘ra har 
bir kishini hayotga tarbiyalashda aniq o‘zgarishlar qilishi lozim. Har bir o‘quvchida 
zamonaviy ishchi shaxsining sifatlarini shakllantirish uchun maktabning 
boshlang‘ich sinflarida va hatto ilgariroq maktabgacha muassasalarda, keyinroq 
maktabdan yuqori sinflardagi ta’lim va tarbiyani rivojlantirish, o‘z bilimlarini 
davom ettirishlari lozim. Butun kuch va qobiliyatlarini siyosiy bilim doiralarini 
kengaytirish, zamonaviy bilimlar bilan qurollantirish va mehnatni har tomonlama 
uyg‘unlashtira olishga o‘rgatishdan iboratdir. О’quvchilarni mehnatga tarbiyalash 
va kasbga tayyorlash vazifalari 
boshlang‘ich sinflarda butun ta’lim va tarbiya tizimida hamda barcha o'quv 
predmetlari yordamida hal etiladi. Bu o‘rinda mehnat darslari yetakchi rol o‘ynaydi. 
Boshlang'ich sinflarda mehnat ta’limining ilk tushunchalari, malaka va ko‘nikmalari 
mehnat darslarida shakllantiriladi. Boshlang’ ich maktabdagi mehnat ta’ limining 
asosiy vazifalari mehnatga axloqiy, ruhiy tayyorlash va amaliy tayyorlash, 
о‘quvchilarni boshlang’ich politexnik bilimlar bilan qurollantirishdan iboratdir. 
Mehnatga axloqiy tayyorlash - o‘zaro do‘stona yordamni berishni, ijodiy 
tashabbuskorlik, tashkilotchilik qobiliyatlarini namoyish qilishni, mehnat kishilari 
va mehnat natijalarini hurmat qilishni o‘rgatishdan iboratdir. Mehnat ta’limi va 
tarbiyasini tashkil etishda jamoa asosidagi mehnatni uyushtirish muhim 
masalalardan biridir. Zero, jamoa ishtirokida o‘tkazilayotgan mehnat jarayonida 
o‘quvchilarda do‘stlik, o‘rtoqlik, 
o‘zaro yordam va hamkorlik, jamoa mehnat samaralaridan quvonish kabi 
xislatlar tarbiyalanib boradi.Shuningdek, ularda tashabbuskorlik, tashkilotchilik, 
Ilmiybaza.uz Mavzuga doir tayanch tushunchalar: texnologiya fani va tarbiyasi, texnologiya fanining o’ziga xos jihatlari, integratsiyalashgan tarbiyaviy tadbir turlari. Jamiyatimiz taraqqiyotining hozirgi bosqichi, texnologiya fanining xarakteri va mazmuniga, insonni hayotga tayyorlashga yuksak talablar qo‘yadi. Shunga ko‘ra har bir kishini hayotga tarbiyalashda aniq o‘zgarishlar qilishi lozim. Har bir o‘quvchida zamonaviy ishchi shaxsining sifatlarini shakllantirish uchun maktabning boshlang‘ich sinflarida va hatto ilgariroq maktabgacha muassasalarda, keyinroq maktabdan yuqori sinflardagi ta’lim va tarbiyani rivojlantirish, o‘z bilimlarini davom ettirishlari lozim. Butun kuch va qobiliyatlarini siyosiy bilim doiralarini kengaytirish, zamonaviy bilimlar bilan qurollantirish va mehnatni har tomonlama uyg‘unlashtira olishga o‘rgatishdan iboratdir. О’quvchilarni mehnatga tarbiyalash va kasbga tayyorlash vazifalari boshlang‘ich sinflarda butun ta’lim va tarbiya tizimida hamda barcha o'quv predmetlari yordamida hal etiladi. Bu o‘rinda mehnat darslari yetakchi rol o‘ynaydi. Boshlang'ich sinflarda mehnat ta’limining ilk tushunchalari, malaka va ko‘nikmalari mehnat darslarida shakllantiriladi. Boshlang’ ich maktabdagi mehnat ta’ limining asosiy vazifalari mehnatga axloqiy, ruhiy tayyorlash va amaliy tayyorlash, о‘quvchilarni boshlang’ich politexnik bilimlar bilan qurollantirishdan iboratdir. Mehnatga axloqiy tayyorlash - o‘zaro do‘stona yordamni berishni, ijodiy tashabbuskorlik, tashkilotchilik qobiliyatlarini namoyish qilishni, mehnat kishilari va mehnat natijalarini hurmat qilishni o‘rgatishdan iboratdir. Mehnat ta’limi va tarbiyasini tashkil etishda jamoa asosidagi mehnatni uyushtirish muhim masalalardan biridir. Zero, jamoa ishtirokida o‘tkazilayotgan mehnat jarayonida o‘quvchilarda do‘stlik, o‘rtoqlik, o‘zaro yordam va hamkorlik, jamoa mehnat samaralaridan quvonish kabi xislatlar tarbiyalanib boradi.Shuningdek, ularda tashabbuskorlik, tashkilotchilik,
Ilmiybaza.uz 
 
mehnatga ijodiy yondashish, jamoa manfaatini shaxsiy manfaatdan ustun qo‘yish 
singari axloqiy sifatlaming shakllanishiga poydevor qo‘yiladi. Mehnat jarayonida 
o‘quvchilarda mehnat madaniyatining unsurlarini hosil qilib borish muhim 
talablardan biri sanaladi. Mehnat madaniyati - bajarilayotgan ishga ongli 
munosabatda bo‘lish, uni ilmiy jihatdan to‘g‘ri tashkil etilishi (puxta rejalashtirish, 
vaqtdan unumli foydalanish), ish o‘mini ozoda tutish, mehnat (ish) qurollariga 
ehtiyotkorona munosabatda bo‘lish, boshlangan ishni natijalash, uning samarali 
bo‘lishiga erishishga yo‘naltirilgan faoliyat ko‘rsatkichidir. Mehnat madaniyati 
tushunchasi o‘zida yana o‘quvchining mustaqil harakat olib borishini, mehnat qilishi 
va dam olishini to‘g‘ri tashkil eta olishni ham aks ettiradi. Mehnatga ongli 
munosabatni tarbiyalashning yana bir talabi o‘quvchilami ilm-fan, madaniyat, 
texnika va texnologiya borasidagi yangiliklardan boxabar etish, ularda mehnatga 
nisbatan qiziqishni hosil qilish, bu boradagi layoqat, qobiliyat va iqtidorlarini oshirib 
borishdan iborat. Mehnatga ruhiy tayyorlash - o'quvchilaming yoshiga mos 
keluvchi ongli va ijobiy xususiyatlami tarkib toptirish, o‘quvchilaming mehnat 
malaka va ko‘nikmalarini egallashga qiziqishini shakllantirishdan iboratdir. 
O'qituvchining vazifasi o‘quvchilarga yoshligidan boshlab mehnat malaka va 
ko‘nikmalarini shakllantirish bilan birga o‘quvchilaming mehnatga qobiliyatini 
shakllantirish, jamiyat rivojlanishi uchun ishlab chiqarishda qatnashish zarurligini 
tushuntirish 
juda muhimdir. Mehnatga ruhiy tayyorlash o‘quvchilardagi turli psixologik 
jarayonlarni rivojlantirishni va takomillashtirishni nazarda tutadi. Bular: sezib-
anglash, psixomotor, emotsional-idrok, diqqat, xotira, tafakkur- mehnatning 
psixologik komponentlaridir. O‘quvchilami mehnatga o'rgatishda uning ruhiy 
imkoniyatlarini nazarda tutib, hissiy bilish jarayonini takomillashtirish zarur. 
Bundan tashqari bolaning xotirasini o‘stirish ham alohida ahamiyatga ega. Chunki, 
mehnat faniga oid materiallarni eslab qolish va amaliy ishlarni bajarish boshqa 
predmetlarga nisbatan o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Barcha yangi asboblar, 
materiallarni, amaliy ishlaming nomini boshlang‘ich sinf o‘quvchilari predmetni 
ko‘rib idrok etish bilan fikran biriktirib, tinglab o‘rganadilar, tushunib oladilar. 
Ilmiybaza.uz mehnatga ijodiy yondashish, jamoa manfaatini shaxsiy manfaatdan ustun qo‘yish singari axloqiy sifatlaming shakllanishiga poydevor qo‘yiladi. Mehnat jarayonida o‘quvchilarda mehnat madaniyatining unsurlarini hosil qilib borish muhim talablardan biri sanaladi. Mehnat madaniyati - bajarilayotgan ishga ongli munosabatda bo‘lish, uni ilmiy jihatdan to‘g‘ri tashkil etilishi (puxta rejalashtirish, vaqtdan unumli foydalanish), ish o‘mini ozoda tutish, mehnat (ish) qurollariga ehtiyotkorona munosabatda bo‘lish, boshlangan ishni natijalash, uning samarali bo‘lishiga erishishga yo‘naltirilgan faoliyat ko‘rsatkichidir. Mehnat madaniyati tushunchasi o‘zida yana o‘quvchining mustaqil harakat olib borishini, mehnat qilishi va dam olishini to‘g‘ri tashkil eta olishni ham aks ettiradi. Mehnatga ongli munosabatni tarbiyalashning yana bir talabi o‘quvchilami ilm-fan, madaniyat, texnika va texnologiya borasidagi yangiliklardan boxabar etish, ularda mehnatga nisbatan qiziqishni hosil qilish, bu boradagi layoqat, qobiliyat va iqtidorlarini oshirib borishdan iborat. Mehnatga ruhiy tayyorlash - o'quvchilaming yoshiga mos keluvchi ongli va ijobiy xususiyatlami tarkib toptirish, o‘quvchilaming mehnat malaka va ko‘nikmalarini egallashga qiziqishini shakllantirishdan iboratdir. O'qituvchining vazifasi o‘quvchilarga yoshligidan boshlab mehnat malaka va ko‘nikmalarini shakllantirish bilan birga o‘quvchilaming mehnatga qobiliyatini shakllantirish, jamiyat rivojlanishi uchun ishlab chiqarishda qatnashish zarurligini tushuntirish juda muhimdir. Mehnatga ruhiy tayyorlash o‘quvchilardagi turli psixologik jarayonlarni rivojlantirishni va takomillashtirishni nazarda tutadi. Bular: sezib- anglash, psixomotor, emotsional-idrok, diqqat, xotira, tafakkur- mehnatning psixologik komponentlaridir. O‘quvchilami mehnatga o'rgatishda uning ruhiy imkoniyatlarini nazarda tutib, hissiy bilish jarayonini takomillashtirish zarur. Bundan tashqari bolaning xotirasini o‘stirish ham alohida ahamiyatga ega. Chunki, mehnat faniga oid materiallarni eslab qolish va amaliy ishlarni bajarish boshqa predmetlarga nisbatan o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Barcha yangi asboblar, materiallarni, amaliy ishlaming nomini boshlang‘ich sinf o‘quvchilari predmetni ko‘rib idrok etish bilan fikran biriktirib, tinglab o‘rganadilar, tushunib oladilar.
Ilmiybaza.uz 
 
O‘qituvchi mehnat darslarida amaliy ishlami tushuntiribgina qolmay, balki asosiy 
materiallar va buyumlar namunasini, asboblami materialga ishlov berish usullarini, 
ish bosqichlarining izchilligini ko‘rsatadi. Shu bois mehnat ta’limida eshitish, 
ko‘rish xotirasi va harakatlanuvchi xotira muhim ro‘l o‘ynaydi. O‘quvchilarda 
mehnat darsidan mehnat darsigacha yangidan-yangi bilim va ko‘nikmalar 
mujassamlashib boradi, ularni esa anglash va xotirada saqlab qolish kerak. Mehnat 
ta’limini to‘g‘ri tashkil etish о'quvchilarni qiyinchiliklarni yengishga, qo‘yilgan 
maqsadga erishish yo'lida qat’iyat bilan mehnat qilish, boshlangan ishni 
chalatashlabketmay, balki oxirigayetkazishga o‘rgatish lozim. Bu o‘rinda 
o‘quvchilarda ijobiy natijalar: mehnatdan quvonish, lazzatlanish va qoniqish 
hissiyotlarining namoyon bo’lishi juda muhimdir. О‘quvchilami mehnatga amaliy 
tayyorlash. Boshlang’ich sinf mehnat ta’limida keng ma’nodagi mehnatning ilmiy 
asoslari haqida emas, mehnat ta’limning elementlari to‘g‘risida gap boradi. Bu 
o‘quvchilarda mehnatning yutuqlariga nisbatan qiziqish uyg‘onishiga yordam 
beradi. Politexnik bilimga ega bo‘lish qo‘yilgan mehnat vazifalarini bajarishda 
yordam beradi. Shuningdek, bu bilim kerakli amaliy ish bosqichlarini qanday va 
qaysi izchillikda amalga oshirish, qanday asboblami qo’llash va uning sabablarini 
anglashga ko‘maklashadi. O’quvchilarni mehnatga amaliy tayyorlash mehnat 
ta’limining muhim omillaridan biridir. U o‘zaro bog‘langan bir nechta 
elementlardan: oddiy asbob va moslamalardan foydalana bilish, u yoki bu materialga 
ma’lum izchillikda ishlov bera olish, yo‘l qo‘yilgan xatoni o‘z vaqtida aniqlash va 
to‘g‘irlay olish kabilardan tarkib topadi. Mehnatga amaliy tayyorlashni faqat kerakli 
bilimlar bazasida amalga oshirish mumkin.U boshlang'ich sinflarda boshlang’ich 
politexnik bilimlarga asoslanadi. Mehnat ta’limining mazmuniga muvofiq 
o‘quvchilar mazkur yosh uchun qulay bo‘lgan materiallarga ishlov berish, 
qo’llaniladigan oddiy asbob va moslamalardan foydalanish malaka va 
ko‘nikmalarini egallaydilar. Oddiy asbob va moslamalar maxsus asbob va 
moslamalarning bosh asosi hisoblanadi. O’quvchilar ta’lim jarayonida va darsdan 
tashqari sharoitlarda mehnatning ijtimoiy jamiyatda tutgan o‘rni va rolini, inson 
kamolotini ta’minlash omili ekanligini, shaxsning qobiliyati va iqtidorini mehnat 
Ilmiybaza.uz O‘qituvchi mehnat darslarida amaliy ishlami tushuntiribgina qolmay, balki asosiy materiallar va buyumlar namunasini, asboblami materialga ishlov berish usullarini, ish bosqichlarining izchilligini ko‘rsatadi. Shu bois mehnat ta’limida eshitish, ko‘rish xotirasi va harakatlanuvchi xotira muhim ro‘l o‘ynaydi. O‘quvchilarda mehnat darsidan mehnat darsigacha yangidan-yangi bilim va ko‘nikmalar mujassamlashib boradi, ularni esa anglash va xotirada saqlab qolish kerak. Mehnat ta’limini to‘g‘ri tashkil etish о'quvchilarni qiyinchiliklarni yengishga, qo‘yilgan maqsadga erishish yo'lida qat’iyat bilan mehnat qilish, boshlangan ishni chalatashlabketmay, balki oxirigayetkazishga o‘rgatish lozim. Bu o‘rinda o‘quvchilarda ijobiy natijalar: mehnatdan quvonish, lazzatlanish va qoniqish hissiyotlarining namoyon bo’lishi juda muhimdir. О‘quvchilami mehnatga amaliy tayyorlash. Boshlang’ich sinf mehnat ta’limida keng ma’nodagi mehnatning ilmiy asoslari haqida emas, mehnat ta’limning elementlari to‘g‘risida gap boradi. Bu o‘quvchilarda mehnatning yutuqlariga nisbatan qiziqish uyg‘onishiga yordam beradi. Politexnik bilimga ega bo‘lish qo‘yilgan mehnat vazifalarini bajarishda yordam beradi. Shuningdek, bu bilim kerakli amaliy ish bosqichlarini qanday va qaysi izchillikda amalga oshirish, qanday asboblami qo’llash va uning sabablarini anglashga ko‘maklashadi. O’quvchilarni mehnatga amaliy tayyorlash mehnat ta’limining muhim omillaridan biridir. U o‘zaro bog‘langan bir nechta elementlardan: oddiy asbob va moslamalardan foydalana bilish, u yoki bu materialga ma’lum izchillikda ishlov bera olish, yo‘l qo‘yilgan xatoni o‘z vaqtida aniqlash va to‘g‘irlay olish kabilardan tarkib topadi. Mehnatga amaliy tayyorlashni faqat kerakli bilimlar bazasida amalga oshirish mumkin.U boshlang'ich sinflarda boshlang’ich politexnik bilimlarga asoslanadi. Mehnat ta’limining mazmuniga muvofiq o‘quvchilar mazkur yosh uchun qulay bo‘lgan materiallarga ishlov berish, qo’llaniladigan oddiy asbob va moslamalardan foydalanish malaka va ko‘nikmalarini egallaydilar. Oddiy asbob va moslamalar maxsus asbob va moslamalarning bosh asosi hisoblanadi. O’quvchilar ta’lim jarayonida va darsdan tashqari sharoitlarda mehnatning ijtimoiy jamiyatda tutgan o‘rni va rolini, inson kamolotini ta’minlash omili ekanligini, shaxsning qobiliyati va iqtidorini mehnat