MEHNAT TA’LIMI VA TARBIYASINING UZVIYLIGI. TEXNOLOGIYA DARSLARIDA O’QUVCHILARNI KASB-HUNARGA YO’NALTIRISH TEXNOLOGIYALARI
Yuklangan vaqt
2024-07-11
Yuklab olishlar soni
7
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
36,1 KB
MEHNAT TA’LIMI VA TARBIYASINING UZVIYLIGI.
TEXNOLOGIYA DARSLARIDA O’QUVCHILARNI KASB-HUNARGA
YO’NALTIRISH TEXNOLOGIYALARI
REJA:
1.
Texnologiya o‘qitish metodikasi fanining vazifalari
2.
Texnologiya darslarini tashkil etish metodikasi
2. Texnologiya darslarida kasb-hunarga yo‘naltirish.
3. Kasbga oid ma‘lumotlar.
3.
Kasbga yo‘naltirishda turli boshqotirmalardan foydalanish.
4.
Kasbga yo‘naltirishga doir o‘yin texnologiyalaridan foydalanish.
Tayanch so‘zlar: texnologiya, mehnat, tarbiyaviy maqsad, o’quvchi, mehnat
tarbiyasi
Ta’limiy maqsad – o‘quvchilarning barkamol shaxslar bo‘lib shakllanishlari
uchun ularga mehnat jarayonlari, qo‘l mehnatiga o‘rgatish, ularni kasblar haqida
ma’lumotlar berish bilan birga uyg‘unlashtirish orqali ularning kasbga
tayyorgarligiga zamin yaratishdan iborat.
Tarbiyaviy maqsad – o‘quvchilarning mehnat ko‘nikmalarini egallashlari
jarayonida mehnat va kasbga munosabatlarida yuqori axloqiy sifatlarini,
mehnatsevarlik, vatanparvarlik va tadbirkorlikni rivojlantirib borishdan iborat.
Rivojlantiruvchi maqsad – Texnologiya ta`limi mashg‘ulotlari jarayonida
o‘quvchilarga aqliy, jismoniy, axloqiy badiiy estetik tarbiya va ta’lim berish orqali
ularning barkamol shaxslar bo‘lib yetishishlariga yordam berishdan iborat.
Nazorat maqsad – o‘quvchilarning dasturda belgilangan bilim, ko‘nikmalarni
DTS ga binoan o‘zlashtirish holatini nazorat qilishdan iborat.
Ijodiy vazifa – Texnologiya ta`limi jarayonida bilim, ko‘nikma va malakalarini
zamonaviy talablar darajasida bo‘lishini ta’minlash uchun o‘quvchilarning mustaqil
ravishda ijodiy faoliyat yurita olishiga o‘rgatish.
Amaliy vazifa – buyum, narsa, namunalar asosida zaruriy vazifalarni amalda
bajara olish.
Texnologiya ta`limi bo‘yicha DTS da umumiy o‘rta ta’lim maktablarida
Texnologiya ta`limi va kasb tanlashga yo‘naltirishning tayanch mazmuni hamda
maktabni bitirgan o‘quvchilarning Texnologiya ta`limi fanidan tayyorgarlik
darajasini me’yorlari ifodalanadi.
Texnologiya ta`limi va tarbiyasining maqsadi o‘quv ishlarida mehnatga
nisbatan ongli munosabatni shakllantirishdan iboratdir.
Mazkur maqsadni amalga oshirishda bir qator vazifalarni hal etish talab
qilinadi. Mehnat tarbiyasini tashkil etishda hal etiluvchi vazifalar ko‘p qirrali bo‘lib,
u o‘quvchilarning mehnat faoliyatiga amaliy, ruhiy va axloqiy tayyorgarlikning
barcha tomonlarini qamrab oladi. Texnologiya ta`limi va tarbiyasini tashkil etishda
quyidagi vazifalar amalga oshiriladi:
1. Mehnatning mohiyatini anglatish orqali o‘quvchilarga mehnatning shaxs
kamoloti va jamiyat taraqqiyotidagi rolini yoritib berish;
2. Inson mehnati hamda mehnat mahsuli bo‘lgan moddiy va ma’naviy
ne’matlarni qadrlash, asrab-avaylashga o‘rgatish;
3. Mehnat qilishga nisbatan rag‘batni, shuningdek, muhabbatni uyg‘otish;
4. O‘quvchilarning mehnatga ijtimoiy burch sifatida yondashuvlarini yuzaga
keltirish;
5. Mehnat faoliyatini tashkil etishga ongli ravishda, vijdonan yondashishni
odatlantirish;
6. Mehnat faoliyatini jamoa asosida tashkil etish;
7. Mehnatga hayotiy zururat, inson faoliyatining asosi sifatida munosabatda
bo‘lish;
8. Mehnatni ilmiy asosda tashkil etish borasida mehnat ko‘nikmasi va
malakalarini shakllantirishni yuzaga keltirish;
9. O‘quvchilarda mehnatsevarlik xislatini tarbiyalash; o‘z mehnati samarasidan
g‘ururlanish tuyg‘usini shakllantirish;
10.
Muayyan kasb-hunar sirlarini o‘zlashtirishga erishish va hokazolar.
Yosh avlodning mehnat faoliyati quyidagi yo‘nalishlarda rivojlantiriladi va
tarkib toptiriladi: mehnat o‘yindan ajralgan holda mustaqil faoliyat sifatida
shakllantiriladi; mehnat faoliyati jarayonining mohiyatini o‘zlashtirilishiga
erishiladi; mehnat faoliyatining turli shakllari vujudga keltiriladi.
Ijtimoiy mehnatning yana bir muhim tarkibiy qismi mehnat tarbiyasi sanaladi.
Mehnat tarbiyasidan ko‘zlangan maqsad, avvalo, o‘quvchilarga mehnatning
mohiyati, mazmunini chuqur anglatishdan iboratdir.
Mehnat tarbiyasi shaxsga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish, ularda
mehnat va mehnat faoliyatiga ongli munosabatni, shuningdek, muayyan ijtimoiy-
foydali harakat yoki kasbiy ko‘nikma va malakalarni shakllantirishga yo‘naltirilgan
pedagogik jarayondir.
Mehnat tarbiyasining maqsadi shaxsda mehnat va mehnat faoliyatiga ijobiy
munosabatni shakllantirishdan iborat.
Mehnat tarbiyasini tashkil etishda quyidagi vazifalar hal qilinadi:
1.
Shaxsga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish;
2.
O‘quvchilarning bilishga bo‘lgan qiziqishlarini rivojlantirish;
3.
O‘quvchilarni turli mazmunga ega mehnat ko‘nikma va malakalari
bilan qurollantirish;
4.
O‘quvchilarda mehnat faoliyatiga ijobiy munosabatni shakllantirish;
5.
O‘quvchilarni nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llashga o‘rgatish;
6.
O‘quvchilarda mehnatga muhabbat uyg‘otish, ularni mehnatsevarlikka,
tejamkorlikka o‘rgatish.
Texnologiya
ta`limi o‘qituvchisi rahbarligida o‘quvchilar
tomonidan
bajariladigan aqliy va jismoniy harakatlar jarayonidan iborat bo‘lib, yakuniy natijada
ularning mehnat qurollari, vositalari va jarayonlari haqidagi bilimlarini hamda
ma’lum sohadagi ishlab chiqarish mehnatini bajarish uchun zarur amaliy ko‘nikma
va malakalarni egallashlariga ongli ravishda kasb tanlashga hamda jamiyat va shaxs
farovonligi yo‘lida mehnat faoliyatida ko‘nikishlariga imkon beruvchi shaxsiy
sifatlarni va tafakkurlarni rivojlantirishga qaratilgan o‘quv fanidir.
Umumiy o‘rta ta’lim maktabida mehnat fanini o‘qitishning maqsadi:
O‘quvchilarning aqliy va jismoniy mehnat turlari, jarayonlari bilan tanishtirish.
Kasblar to‘g‘risida ma’lumotlar bilan tanishtirish. Dastlabki mehnat ko‘nikmalari va
malakalarini shakllantirish. Mehnatga qiziqish va mehnatsevarlikni shakllantirish.
Mehnat va kasblarni qadrlash, ularning ahamiyatini tushunishga o‘rgatish.
Maktabda texnologiya ta`limidan o‘tkaziladigan mashg‘ulotlar quyidagi
vazifalarni amalga oshirishni nazarda tutadi:
– o‘quvchilarda dastlabki nazariy va amaliy mehnat tajribalarini hosil qilish,
zamonaviy texnika borasidagi bilimlari doirasini yanada kengaytirish, ularda kishilar
mehnati va mehnat jarayoniga nisbatan ijobiy munosabatda bo‘lishga tayyorlash;
– o‘ziga topshirilgan har qanday ishni uddalay bilish, mehnatning o‘ziga xos
madaniyati va uning nazariy asoslarini egallash, o‘z ishini va o‘rtoqlarining ishlarini
rejalashtirish hamda tashkil eta olishga o‘rgatish;
– o‘quvchilarni texnologiya ta`limi mashg‘ulotlari jarayonida aqlli, odobli,
yaxshi axloqiy sifatlar shakllangan, did-farosatli hamda jismonan sog‘lom qilib
tarbiyalashni amalga oshirish.
Texnologiya ta`limi fani boshqa o‘quv fanlaridan o‘zining bir qator
xususiyatlari bilan farq qiladi:
Ushbu fanni o‘qitishda amaliy mazmun ustuvorligi;
Ishlab chiqarish bilan uzviy va chambarchas bog‘liqligi;
Mujassam fan ekanligi (fanlar bilan aloqadorligi);
O‘qitishda o‘g‘il va qiz bolalar mehnatining o‘ziga xosligi.
1–4 sinflarda Texnologiya ta`limi mashg‘ulotlari mazmuni va usullari
o‘qituvchilar tomonidan insonlarning umumiy mehnat va kasb faoliyatlariga doir
dastlabki mehnat ko‘nikmalarini o‘zlashtirishga qaratilgan. O‘quvchilar har bir
mehnat harakatini ongli ravishda va shu harakatdan ko‘zlangan maqsadga muvofiq
shaklda bajarishga o‘rgatib boriladi.
1–4 sinflarda Texnologiya ta`limi darsi haftasiga 1 soatdan o‘qitiladi. 1 sinfda
33 soat, 2–4 sinflarda 34 soatdan jami 1–4 sinflarda 135 soat o‘qitiladi.
O‘quvchilar Texnologiya ta`limini amalga oshirish uchun quyidagi tashkiliy va
uslubiy vazifalarni hal qilish lozim.
Tashkiliy
vazifalar:
Texnologiya
ta`limi
bo‘yicha
nazariy
amaliy
mashg‘ulotlar uchun o‘quv xonalari hamda unda maxsus ish joyi tashkil qilish,
xavfsiz va qulay mehnat sharoitini yaratish zarur. Xomashyo materiallar, asboblar,
moslamalar bilan ta’minlash. Sanitariya-gigiena, mehnat xavfsizligi bo‘yicha
belgilangan talablarning to‘liq bajarilishini ta’minlash va muntazam nazorat qilib
borish. Mehnat korxonalari, tashkilotlar, kasb-hunar kollejlari bilan uzviy aloqa
o‘rnatish, o‘quv xonada ishlash qoidalari bilan tanishtirish, sinf jurnallarini, rasmiy
hujjatlarni, ish rejalarini yuritish.
Uslubiy vazifalar: Mashg‘ulotlarning yarim va bir yillik ish rejalarini tuzish,
bunda mahalliy sharoit va ehtiyojlar va imkoniyatlarni hisobga olib, o‘quvchilarni
yaqindan tanishtirish mumkin bo‘lgan kasb turlarini tanlash, o‘g‘il va qiz bolalarning
o‘zlariga xos mehnat mashg‘ulotlarini amalga oshira borish, mashg‘ulotlarda
zamonaviy ilg‘or pedagogik texnologiyalar, didaktik vositalardan keng foydalanish,
mehnat ta’lim va tarbiyasining birligini ta’minlash.
O‘quvchilarda mehnat malaka va ko‘nikmalarini, mehnatga qiziqish va
mehnatsevarlikni shakllantirish.
Texnologiya ta`limi jarayonida o‘quvchilarni aqliy va axloqiy jihatdan
rivojlantirib borishda ularning yosh xususiyatlari, shaxsiy ruhiy va fiziologik
sifatlarini hisobga olish, o‘quvchilarni kasbga yo‘naltirish ishlarini olib borish.
Boshlang‘ich maktablarda Texnologiya ta`limi va tarbiyasining asosiy
vazifalari
o‘quvchilarni
mehnatga
tayyorlash,
o‘qitish
va
umumta’lim
maktablarining boshlang‘ich sinflarida qo‘l mehnatiga o‘rgatish, kasblar to‘g‘risida
ma’lumotlar berish, davlat ta’lim standartlari talabi bo‘yicha tarbiyalash hamda
o‘quvchilarni kasb-hunar egasi bo‘lib yetkazishda nazariy va amaliy bilim
berishdan, mehnat madaniyatini shakllantirishdan tashkil topgan.
Mehnat madaniyatining tarkib topishi uchun darslarda doimo bolalarning
e’tiborini asbob va materiallarni saqlash qoidasi hamda joylashtirish tartibiga, ish
joyini to‘g‘ri jihozlashga, materiallardan tejamkorlik bilan foydalanish usullariga,
ish harakatlarining me’yori va sifatiga, ish ko‘rsatkichini ta’minlovchi tadbirlarga,
ishlov berishda olingan aniqlik va tozalikka rioya qilishga va nihoyat narsani chiroyli
qilib bezashga talab qilib borish kerak.
Kerakli material va asboblari bilan yetarli ta’minlanmaganlik ham mehnat
madaniyatining shakllanishiga salbiy ta’sir etadi. Ba’zan o‘quvchilarning
tayyorlanmaganliklari va uyushmaganliklari tufayli o‘qituvchining ko‘p vaqti
bekorga sarf bo‘ladi: biri qaychisini, ikkinchisi qog‘ozini olib kelmasdan,
mashg‘ulotlarga qatnashib ish qilayotgan o‘rtog‘ini narsa so‘rab chalg‘itadi. Shuning
uchun o‘qituvchi dars boshlashdan oldin guruh sardorlari yordamida o‘quvchilar
o‘rtasidagi o‘zaro do‘stona yordamga tayanib o‘z vaqtida choralar ko‘rishi lozim.
Biroq har qanday holatda ham o‘quvchini uyga jo‘natmaslik yoki jazo berish
tartibida o‘quvchini ishsiz qoldirmaslik kerak.
Texnologiya ta`limiga ijodiy tashabbussiz yondashish mehnatni aqliy
rivojlanish omiliga aylantirmaydi. Bilimlarni qo‘llashni talab qilmaydigan,
tafakkurni faollashtirmaydigan mehnat faoliyati aqliy qobiliyatlarni o‘stirmaydi.
Texnologiya ta`limi u yoki bu mehnat jarayonida belgilangan tartibda va
harakatlar izchilligiga rioya qilish kerakligini muntazam tushuntirib borish bilan
birga bo‘ladigan ko‘p marta mashq qilishlar natijasida tarkib topadi.
Mehnatni sharaflash mehnat ahlining qadr-qiymatini uning mashaqqati uchun
astoydil kurashish, o‘sib kamol topayotgan yosh avlodga ta’lim-tarbiya berish
jarayonida mehnatga munosabatlarini shakllantirish zarur bo‘lib, yosh avlod
jamiyatimiz taraqqiyotida o‘z bilimi: mehnat, kasb-hunarlari bilan hissa qo‘shishlari
pedagog tarbiyachilarning oldida turgan eng muhim vazifalardan biri hisoblanadi.
Texnologiya ta`limining mazmuni va uning tashkil etilishi. Texnologiya
ta`limi dasturida o‘quvchilar mehnat darslarida egallashi lozim bo‘lgan ilmiy-texnik
bilimlarining, mehnat malaka va ko‘nikmalari hajmi hamda mazmuni belgilab
boriladi.
Dasturda
jamiyatimiz
taraqqiyotining
hozirgi
bosqichida
yoshlarga
Texnologiya ta`limini berish, ularni tarbiyalash sohasida qo‘yilgan maqsad va
vazifalar o‘z ifodasini topgan. Texnologiya ta`limi dasturi o‘quv rejasi asosida ishlab
chiqiladi. Texnologiya ta`limi o‘qituvchisi o‘zining kundalik faoliyatida bu dasturga
amal qiladi va uning bajarilishi majburiy hisoblanadi. Shu bilan bir qatorda
o‘qituvchi o‘quv dasturiga mahalliy sharoitni hisobga olib ma’lum o‘zgarishlar
kiritishi mumkin. Bu borada bir qancha talablar hisobga olinishi lozim. Dasturning
mazmuni pedagogikaning didaktik printsiplarga to‘la-to‘kis javob berishi, ilmiy va
mafkuraviy jihatdan puxta bo‘lishi, murakkabligi ortib borishi hisobga olingan holda
va Texnologiya ta`limining tanlangan didaktik tizimiga muvofiq ravishda, muayyan
izchillikda bayon qilinishi, turmush tajribasi bilan bog‘langan bo‘lishi kerak.
Mehnat malaka va ko‘nikmalari bilan qurollantirish. O‘quvchilarni
tarbiyalash va ularni ishlab chiqarish faoliyatiga tayyorlashda mehnat malakalari va
ko‘nikmalari katta o‘ringa ega. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga Texnologiya
ta`limini berish vazifalaridan biri ularda bir qator mehnat malaka va ko‘nikmalarini
shakllantirishdir.
Texnologiya ta`limi dasturi talablarini bajarishda, mavzuga oid bilim berishda,
malaka va ko‘nikmalarni shakllantirishda o‘quvchilarga ma’lum hajmdagi
politexnik bilimlar beriladi. Boshlang‘ich politexnik bilim bilan qurollantirish
o‘quvchilarga predmetni yasash, ishlov berilayotgan materialning xususiyatlari,
texnologik o‘ziga xosliklari, materialga qo‘lda ishlov berilganda qo‘llaniladigan
asbob-moslamalarning xususiyatlari, ulardan foydalanish qoidalari haqida ma’lumot
berib boriladi.
O‘quvchilarga berilayotgan politexnik bilim, amaliy ko‘nikma va malakalarga
o‘rgatish ma’lum nazariy darajada amalga oshirishga imkon beruvchi zamindir.
Amaliy malaka va ko‘nikmalar bilan qurollantirish amaliy mashg‘ulot turlarini
o‘rgatish ham demakdir. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bajarishi kerak bo‘ladigan
amaliy ish turlari xilma-xildir, biroq mehnat malaka va ko‘nikmalarini
egallamasdanoq amaliy ish jarayonidagi materiallarni o‘lchab olish va belgilash,
ularni qirqib, ishlov berish, qismlarni еlimlash, tikish, o‘rash va bog‘lash kabi yo‘llar
bilan birlashtirish va mustahkamlash, detallarni yig‘ish va buyumni mantaj qilish va
buyumni bezash ishlarini bajarish bir qator qiyinchiliklar tug‘diradi.
O‘quvchilardagi mehnatga bo‘lgan qiziqishni o‘z vaqtida aniqlash va ularga
mehnat malakalarini sevgan mashg‘ulotlarida takomillashtirishlariga yordam berish
juda muhimdir.
Bunda o‘quvchilarning e’tiboriga eng oddiy buyum o‘yinchoqlarni, o‘yinlarni,
o‘quv qurollarini tayyorlash, naqshlar chizib va qirqib olish, applikatsiya ishlari
havola etiladi. Bundan tashqari o‘quvchilarda mehnatga qiziqishni uyg‘otish,
mehnat darslarida hosil qilingan bilimlarni kengaytirish va chuqurlashtirish,
ko‘nikma va malakalarini mustahkamlash uchun “Mohir qo‘llar” to‘garaklarida,
sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish maqsadga muvofiqdir.
Ko‘nikma – bu kishining bilim va tajriba asosida egallangan, ma’lum harakatni
ongli bajarishga bo‘lgan qobiliyatidir. Masalan: kartonni kesa bilish ko‘nikmasi,
qaychini to‘g‘ri ishlata olish, harakatni aniq muvofiqlashtirish, yo‘nalish, kuch va
bosimning tengligini saqlash.
Malaka – bu faoliyatdagi mashq qilishlar jarayonida еtilgan, mujassamlashgan
tajribadir. Bu tez va aniq bajarish, mashq qilish tufayli tarkib topgan ko‘nikma yoki
bu ma’lum miqdordagi mashq va usullar bajarilganda ko‘nikmadan sakrab o‘tish
degan ma’noni anglatadi. Shunung uchun mazkur ko‘nikma agarda malakani yuzaga
keltirishni nazarda tutgan mashq va usullar to‘g‘ri tuzilgan bo‘lsa u to‘g‘ri malakaga
aylanishi mumkin. Biroq malakaning takommillashuv darajasi o‘qitishning turli
bosqichlarida turlichadir. Uning strukturasi ham o‘zgaruvchandir. Mashqlar
jarayonida o‘quvchilar bajarilayotgan harakatlar murakkablashib borgan sari, asta-
sekin oddiy malakalarning murakkab malakalarga birlashuvi sodir bo‘ladi.
Mehnat malaka va ko‘nikmalarini shakllantirish quyidagicha asosiy
bosqichlardan tarkib topadi:
a) boshlang‘ich tushuncha berish;
b) mehnat harakatlarini sinov uchun bajarish;
d) ish harakatlari natijasi;
e) yakuniy xulosa chiqarish.
Mehnat malakalari va ko‘nikmalarini shakllantirishga mo‘ljallangan amaliy
ishlar faqat vaqtga ko‘ra taqsimlanganda hamda ma’lum tizim asosida
o‘tkazilgandagina ijobiy natija beradi.
Amaliy ishlar tizimi quyidagi asosiy talablarni o‘z ichiga oladi:
1.
Amaliy ishlarni bajariladigan topshiriqning murakkabligi oshib
borishini nazarda tutgan holda joylashtirish lozim.
2.
Bajarilayotgan amaliy ish mazmuni to‘liq tarzda oldingi amaliy ishga
asoslanishi lozim.
3.
Amaliy ish jarayonida mustaqil ishlash darajasi ortib borishi kerak.
Mehnat malakasining muvaffaqiyatli bo‘lishi bir qator shartlarga bog‘liq.
O‘quvchi o‘z faoliyatini mustaqil rejalashtirmas ekan, uning malakasi hech qachon
to‘liq bo‘lmaydi. Nazoratning yo‘qligi ko‘pincha xato va nuqsonlarning amaliy
ishlar jarayonida ortib borishiga olib keladi. Bu esa o‘z navbatida еtilmagan harakat
va usullarning shakllanishiga sabab bo‘ladi.
Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi Texnologiya ta`limi bo‘yicha ishlarni amalga
oshirayotganda o‘quvchilar u yoki bu ishni bajarish natijasida qanday ko‘nikma,
bilim va malakalarni egallashlarini aniq bilishi kerak. Ana shunday holda o‘qituvchi
sinf uchun shu vaqtda zarur bo‘lgan materiallarni tanlash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Bu o‘rinda muhimi o‘quvchilar mazkur materiallarni tayyorlash jarayonida dastur
nazarda tutgan bilim va malakalarni egallab olishlaridan iborat. Boshlang‘ich sinf
Texnologiya
ta`limi
darslaridagi
ta’lim-tarbiyaviy
vazifalar
umumta’lim
maktablaridagi Texnologiya ta`limining umumiy vazifalaridan kelib chiqib,
quyidagi mashg‘ulot turlari jarayonida amalga oshiriladi:
1. Qog‘oz va karton bilan ishlash.
2. Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash.
3. Turli va tabiiy materiallar bilan ishlash:
a) plastilin va loy ishi;
b) urug‘lar bilan ishlash;
d) applikatsiya va mozaika ishlari;
4. Loyihalash va modellashtirish:
a) badiiy qurish-yasash.
5. Qishloq xo‘jalik mehnati.
1-sinf
Qog‘oz va karton bilan ishlash (13 soat)
Qog‘oz va uning turlari, qog‘ozdan buklash usulida turli o‘yinchoqlar,
qog‘ozdan savatcha, kitob uchun xat cho‘p, “Qish” manzarasini applikatsiya usulida
ishlash, archaga osiladigan turli o‘yinchoqlarni yasash. Turli bayramlar uchun
niqoblar, maydalangan rangli qog‘ozlardan mozaika usulida mevalar shaklini
yasash. Karton sirtida uycha shaklini gugurt cho‘plaridan yasash. Rangli
qog‘ozlardan qirqilgan geometrik shakllar bilan ishlash. Navro‘z bayramiga
tabriknoma tayyorlash. Sabzavot va mevalarning urug‘idan applikatsiya usulida
yo‘lsimon naqsh tuzish.
Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash (5 soat)
Tikuvchilikda ishlatiladigan asboblar. Gazlama bilan ishlash, to‘g‘ri chok
tikishni o‘rganish. To‘g‘ri chok turlaridan foydalanib, quyosh tasvirini tikish.
Gazlama bilan ishlash. 2 teshikli tugmachani tikish.
Plastilin va loy ishi (3 soat)
Loy yoki plastilindan ishlash qoidalari haqida tushuncha. Plastilindan turli
haykalchalar, jo‘ja shaklini yasash. Pazandachilikda ishlatiladigan xomashyolar,
asbob-uskunalar haqida suhbat (Plastilindan tort, pishiriqlar shaklini yasash) .
Turli materiallar bilan ishlash (4 soat)
“Oltin kuz” mavzusida gerbariy tayyorlash. Bahorgi dala ishlari. Maktab еr
uchastkasidagi gullarni parvarishlash.
Badiiy qurish-yasash (8 soat)
Tabiiy va turli materiallardan o‘yinchoqlar, parranda yoki hayvonlar shakllarini
qurish-yasash. Hokandoz, rangli qog‘ozdan qirqilgan geometrik shakllarni bir-biriga
еlimlash, qog‘ozni buklash va еlimlash orqali o‘yinchoqlarni, turli maketlar va
uchuvchi planer qurish-yasash.
2-sinf
Qog‘oz va karton bilan ishlash (13 soat)
Qog‘ozlarni buklash usullari, rangli qog‘ozlardan turli gullar shaklini yasash.
Qog‘ozni qirqish va buklash orqali dekorativ gullar, kitobcha uchun muqova
tayyorlash. Rangli qog‘ozlardan archa bezaklarini yasash. Rangli qog‘ozlardan
o‘yinchoq pirpirak, ikkiga buklangan qog‘ozlardan qirqib, applikatsiya usulida
naqsh yasash. Qog‘oz va karton yordamida “Bahorgi guldasta” applikatsiya usulida
tayyorlash. Uchiriladigan qog‘oz qush yasash. Qog‘ozdan applikatsiya usulida
tabriknoma tayyorlash. Qog‘ozdan turli o‘yinchoqlar yasash.
Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash (3 soat)
Oddiy chok turlaridan foydalanib igna uchun yostiqcha, gul urug‘lar uchun
xaltacha tikish.
Texnik modellash (2 soat)
Geometrik shakllardan robot yasash-qurish. Harakatlanadigan o‘yinchoqlar
yasash.
Plastilin va loy ishi (5 soat)
Turli shakllarga ega bo‘lgan o‘yinchoqlar, xalq hunarmand ustalari ishlagan ish
namunalariga qarab plastilin yoki loydan o‘yinchoqlar, uy jihozlari namunalarini
yasash. Svetofor maketini qurish-yasash. Gullayotgan daraxt shoxchasini qurish-
yasash.
Turli materiallar bilan ishlash (9 soat)
Tabiiy urug‘lardan applikatsiya usulida naqsh tuzish. Tuxum po‘choqlaridan
hajmdor o‘yinchoqlar yasash. Mozaika usulida qo‘qongul, turli sabzavot va
mevalarning urug‘laridan yo‘lsimon va kvadart ichida naqshlar tuzish, tabiiy
materiallar bilan ishlash, quritilgan barglardan hayvonlar shaklini, tabiiy
materiallardan jonivorlar, chiqindi materiallardan o‘yinchoqlar yasash. Maktab еr
uchastkasida bahorgi dala ishlarini bajarish.
Badiiy qurish-yasash (2 soat)
Rangli qog‘ozlardan archa bezaklarini, Navro‘z bayramiga sinfni bezash uchun
turli materiallardan osma o‘yinchoqlar qurish-yasash.
3-sinf
Qog‘oz va karton bilan ishlash (13 soat)
Qog‘ozdan turli parrandalar, turli geometrik shakllar, rangli qog‘ozlardan gullar
yasash. Papye-mashe usulida o‘yinchoqlar, idishlar, hajmdor gul tayyorlash va
bezash. Qog‘ozdan gullar, o‘yinchoqlar, gerlyandlar, archa bezaklarini yasash. Rasm
uchun ramka tayyorlash. Applikatsiya usulida bayramlarga tabriknomalar yasash.
Gazlama bilan ishlash (7 soat)
Chok turlaridan foydalanib, kartondan guldon, chovgum ushlagich, yumshoq
o‘yinchoq tikish. To‘qish turlari haqida ma’lumot, to‘qishning oddiy usullari, turli
geometrik shaklarni to‘qish.
Texnik modellash (2 soat)
Turli harakatli o‘yinchoqlar yasash.
Plastilin va loy ishi (3 soat)
Plastilin yoki loydan turli idishlar, hayvonlar, o‘yinchoqlar yasash.
Turli materiallar bilan ishlash (2 soat)
Tabiiy materiallardan turli o‘yinchoq yasash. Chiqindi materiallardan turli
o‘yinchoqlar yasash.
Badiiy qurish-yasash (7 soat)
Tabiiy xomashyolardan applikatsiya usulida, urug‘lardan mozaika qurish-
yasash. “Qush bolasi bilan” kompozitsiyasini qurish-yasash. “Yil fasllari”
manzarasini qurish-yasash.
4-sinf
Qog‘oz va karton bilan ishlash (10 soat)
Texnologiya ta`limi darslarida ish qurollaridan xavfsizlik qoidalari asosida
unumli foydalanish. Turli bayramlarga applikatsiya usulida tabriknoma tayyorlash.
Duradgorlik asboblari. Qog‘ozdan turli buyumlar yasash va uni bezash. Qorbobo
ustaxonasida archa bezaklarini yasash. “Qish”, “Bahor” manzaralarini applikatsiya
usulida ishlash. To‘g‘ri to‘rtburchak ichida applikatsiyadan foydalanib, naqsh tuzish.
Gilamdagi naqshlar. Kulolchilik kasbi haqida ma’lumot. Papye-mashe usulida kosa
yasash. Hamir tayyorlashga o‘rgatish (qog‘ozdan chuchvara).
Gazlama va tolali materiallar bilan ishlash (7 soat)
Chok turlari, yumshoq o‘yinchoqlar tikish. To‘qish haqida umumiy ma’lumot,
to‘qishda ishlatiladigan asbob-uskunalar, ulardan foydalanish va xavfsizlik
qoidalari, to‘qish usullari. Gazlama gullaridan applekatsiya usulida guldasta
tayyorlash. Ipdan o‘yinchoq yasash.
Texnik modellash (2 soat)
Geometrik shakllardan uchuvchi modellar yasash.
Plastilin va loy ishi (5 soat)
Plastilin bilan ishlash. Ertak qahramonlarini yasash. Oshxona jihozlari bilan
tanishtirish. Plastilindan oshxona jihozlari yasash. Uy-ro‘zg‘or buyumlari bilan
tanishtirish. Plastilindan uy-ro‘zg‘or buyumlari yasash.
Turli materiallar bilan ishlash (5 soat)
Kuzgi gullarga qarab donlardan, urug‘lardan, tabiiy material, xomashyolardan
gullar yasash. Gullarni parvarish qilish. Maktab еr uchastkasida ishlash.
Badiiy qurish-yasash (5 soat)
Urug‘lardan mozaika usulida turli hayvonlarni qurish-yasash. Mustaqil
ravishda tabiiy xomashyolardan kvadrat ichida naqsh qurish-yasash. Duradgorlik
asboblari bilan tanishtirish. Turli idishlar yasash va uni bezash. Geometrik
shakllardan “Kuz” manzarasini qurish-yasash.
Har bir o‘quv yilida va barcha sinflarda ish turlari shu tartibda olib boriladi.
Birinchidan, o‘quvchilar ma’lum nazariy bilimlarga ega bo‘ladilar, ularning
fanlararo texnologik xususiyatlari, ularning hayotda qo‘llanilishi bilan tanishadilar.
Ikkinchidan materiallarga ishlov berishda eng oddiy usullardan boshlab murakkab
usullargacha amaliy o‘rganadilar.
O‘zbekiston Respublikasi o‘z mustaqilligiga erishganidan so‘ng ta’lim
sohasida amalga oshirilayotgan islohatlar jarayonida asosiy bo‘g‘in hisoblangan
umumiy o‘rta ta’lim maktablari faoliyatida o‘quvchilarni hayotga tayyorlash va kasb
tanlashga yo‘naltirish muhim vazifalardan biri hisoblanadi.
Umumiy o‘rta ta’lim maktabi, o‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirishning
mazmuni, omillari hamda tamoyillari ularni o‘quv-tarbiya tizimidagi barcha
yo‘nalishlar bilan uzviy bog‘lagan bo‘lishi lozim.
O‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirish mehnatning integral jarayonidan
iborat bo‘lib, bunda ularga fan asoslarini o‘rgatish jarayonida mehnatsevarlikni
tarbiyalash va politexnik ta’lim berish asosida texnologiya ta’limi va tarbiyasini,
tajriba orttirish bilan bog‘liq ijodiy va ijtimoiy foydali ishlab chiqarish mehnatini
amalga oshirish tushuniladi. Ushbu jarayonlarda kasb-hunarga yo‘naltirish bilan
mehnat tayyorgarligi orasida bog‘liqlik umumiy tarzda dialektik xarakterga ega
bo‘lib, ular orasidagi yangi iqtisodiy munosabatlarni ifodalaydi va tarkibiy qismlarga
xos huquqiy asoslarni aks ettiradi.
O‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirish o‘qituvchi rahbarligida o‘quvchilar
tomonidan bajariladigan aqliy va jismoniy harakat jarayonlaridan iborat bo‘lib,
buning natijasida ular mehnat predmetlari, vosita va jarayonlari haqidagi bilimlarni
hamda ma’lum sohadagi ishlab chiqarish mehnati va kasbga yo‘naltirish amaliy
ko‘nikma va malakalarini egallaydilar, ongli ravishda kasb tanlashga hamda jamiyat
va shaxs farovonligi yo‘lida mehnat faoliyatiga tezda qo‘shilishlariga imkon
beruvchi shaxsiy sifatlari hamda tafakkurlarini rivojlantiradilar. Yangi iqtisodiy
munosabatlar kasb-hunarga yo‘naltirishning yangicha munosabati sharoitida mehnat
ko‘nikmalari va malakalarini maqsadli shakllantirishdan iborat bo‘lib, ongli va har
tomonlama rivojlangan fuqaroni tarbiyalashning tarkibiy qismi hisoblanadi.
O‘quvchilarning kasb-hunarga yodlash ishlarining maqsadli texnologiya
ta’limining maqsad va vazifalari bilan uyg‘unlikda namoyon bo‘ladi.
Kasbga yo‘naltirishdan asosiy maqsad o‘sib kelayotgan yosh avlodni ongli va
mustaqil ravishda kasb tanlashga tayyorlashdan iborat bo‘lib, bu jarayon shaxsning
bo‘lg‘usi kasbiy faoliyat sub’ekti sifatida shakllanishini nazarda tutadi hamda uning
bozor iqtisodiyoti munosabatlariga moslashib borishiga ko‘maklashadi.
Shu munosabat bilan o‘quvchilarga ilm-fan asoslarining mustahkam bilimlarini
singdirish, ularda yuksak onglilikni tarbiyalash, umuminsoniy qadriyatni
shakllantirish, yosh avlodni turmushga va mehnatga, ijtimoiy zarur kasblarni ongli
ravishda tanlashga tayyorlash mehnat ta’lim va tarbiyasining vazifalaridir.
Hozirgi vaqtda ijtimoiy va ilmiy texnikaviy taraqqiyot sharoitida maktab
o‘quvchilarini kasb va hunarga yo‘naltirishning muhimligi ancha oshdi.
O‘quvchilarni to‘g‘ri va erkin kasb tanlashga yo‘naltirish bugungi kunning dolzarb
vazifalardan biridir. To‘g‘ri kasb tanlash insonning kelajagini hayot tarzini
belgilashda katta ahamiyat ega. Har bir shaxs kasbni o‘z qiziqishi, qobiliyati va
ijtimoiy muhit nuqtai nazaridan tanlaydi.
O‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirish ishlarini olib borishda “Kasb o‘zi
nima?” degan savol tug‘iladi. Kasb to‘g‘risida bir qancha ta’riflar berilgan.
• Kasb bu - insonga ma’lum bir talablar qo‘yuvchi faoliyat turidir.
• Kasb - insonni jamiyat tomonidan tan olinishidir.
• Kasb - tiriklik va tirikchilik manbai.
O‘quvchilarni kasb tanlashga yo‘naltirishning asosiy yosh bosqichlari
mazmunini quyidagilardan iborat:
1.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi - I-bosqich
2.
Boshlang‘ich kichik yoshdagi (1-4 sinflar) - II - bosqich
3.
O‘rta yoshdagi (5-7 sinflar) - III - bosqich
4.
Katta yoshdagi (8-9 sinflar) - IV - bosqich
O‘quvchilarni kasbiy tayyorgarligini aniqlash mezon, ko‘rsatkich va
o‘lchovlari.
Birinchi
bosqich-maktabgacha
ta’lim
yoshdagi
bolalarda
ularning
mashg‘ulotlarida qo‘llaridan keladigan faoliyat turlari bo‘yicha dastlabki mehnat
ko‘nikmalarini ijobiy, hissiy ta’sirchan shakllantirish:
Ikkinchi bosqich - kichik maktab yoshidagi o‘quvchilarni bilishga oid va o‘yin
ko‘rinishdagi ijtimoiy foydali mehnat faoliyatini amalga tadbiq qilish orqali,
mehnatga hurmat, mehnat kasb turlari, yo‘nalishlari bilan tanishtirib borishini hamda
ommaviy kasblarga bo‘lgan qiziqishini shakllantirish.
Uchinchi bosqich -o‘quvchilarni kasbga yo‘naltirish mazmuni ulardagi qiziqish
qobiliyat, layoqat va shaxs sifatida jamiyatdagi o‘z o‘rnini topishdagi hamda
ma’naviy-moddiy qadriyatning izlanuvchan-sinchkov ko‘rinishlarini shakllantirish:
To‘rtinchi bosqich - o‘quvchilarda kasbiy o‘zlikni anglashni shakllantirish
davri ya’ni o‘quvchilarni aniq bir kasbni tanlashning shaxsiy ma’noga egalligini
tushunib yetishi, jamiyat oldidagi burchi javobgarlik xislatlarini shakllantirish.
O‘quvchilarni kasbga yo‘naltirishni quyidagi mezonlar asosida amalga
oshirish maqsadga muvofiqdir.
1.
O‘quvchilarni kasb-hunar turlari bilan tanishtirish.
2.
Kasblar, mehnat yutuqlari talqin etilgan asarlarni o‘qishni tavsiya etish:
3.
Har bir kasb haqida maxsus darslar o‘tish:
4.
Ishlab chiqarish korxonalari, firma, fan, maorif, madaniyat san’at
muassasalariga sayohatlar tashkil etish.
5.
Mehnat ilg‘orlari bilan, ular erishgan yutuqlari haqida suhbatlar
o‘tkazish:
6.
Texnologiya ta’limi yo‘nalishi bo‘yicha - multimedialar ko‘rsatish:
7.
O‘quvchilarni turli xil to‘garaklarga jalb etish:
8.
Kasblar haqida o‘yinlar tashkil etish:
9.
Yangi kasb va mutaxassisliklar, fan texnika taraqqiyoti ishlab chiqarish
texnologiyalari bilan muntazam tanishtirib borish.
O‘quvchilarni kasb-hunarga yo‘naltirishda pedagoglarning oldida
turgan muhim vazifalar quyidagilar:
- o‘quvchilarni kasbga bo‘lgan qiziqishlarini yanada takomillashtirish;
- uni kasb tanlash darajasiga yetkazish;
-ko‘p qirrali qiziqishiga ega bo‘lgan o‘quvchilarda o‘ziga ko‘proq yoqqan
sohani, kasbni tanlashga amaliy yordam berish;
- o‘quvchilarda mehnat qiluvchi kishilarga nisbatan hurmat hislatlarini
tarbiyalab borish;
- o‘quvchilarning o‘ziga xos qiziqishlarini e’tiborga olgan holda ularni asta -
sekin jamiyat ijtimoiy mehnatiga jalb qilib borish;
- kasblar to‘g‘risida ma’lumotlarni yetarlicha berib borish;
- inson mehnati bilan yaratilgan moddiy boyliklarni har tomonlama tejash
hislatlarni tarbiyalash;
- o‘quvchilarning o‘zi qiziqadigan kasb yo‘nalishiga jalb qilish va egallangan
bilimlarni amalda qodlashlariga erishish;
- o‘quvchilarda mehnat va kasb tanlashga qiziqish uyg‘otish. Bu jarayoni to‘g‘ri
tashkil etilganda shaxsning bo‘lg‘usi kasbiy faoliyat sube’kti sifatida shakllanishini
ta’minlaydi.
Jamiyat taraqqiyoti ilgarilab borgan sari chuqur bilimlar, innovatsiyalar va
ularni amaliyotda qo‘llash usullarining ahamiyati ham ortib bormoqda, ya’ni bilim
iqtisodiy taraqqiyotda asosiy o‘rinlarni egallamoqda, ta’limning turmushda, turli
sohalarda tutgan o‘rnini tubdan o‘zgartirmoqda. Yangi bilimlarni, axborotlarni,
ko‘nikma va malakalarni egallash, ularni yangilash va rivojlantirishga qaratilgan
intilishlar zamonaviy mutaxassislarning asosiy tavsif ko‘rsatkichlari bo‘lib qoldi.
Bugungi
axborotlar
jamiyatidagi
iqtisodiy
taraqqiyotning
yangi
tipi
mutaxassislardan kasbiy bilimlarini doimiy ravishda takomillashtirib, malakalarini
oshirib borishni talab etadi. Funksional tayyorgarlik konsepsiyasidan shaxsni
rivojlantirish konsepsiyasiga o‘tishning mohiyati nafaqat buyurtma bo‘yicha
mutaxassislar tayyorlash tizimidan shaxsning ehtiyojlarini qondirishga o‘tishni,
balki har bir insonning imkoniyatlarini hisobga olgan holda, uning o‘zini namoyon
qilishiga va rivojlanishiga xizmat qiladigan, ta’limning individuallashtirilgan
xarakterini nazarda tutadi. Bu talabalarning va o‘qituvchilarning individual
imkoniyatlarini hisobga oladigan turli ta’lim dasturlarini ishlab chiqish uchun turtki
bo'lislii mumkin. Ta’limni rivojlantirishning ushbu yo‘nalishida talabalarda
zamonaviy va istiqbolli axborot texnologiyalaridan foydalangan holda o‘qish
ko‘nikmalari, mustaqil faoliyat ko‘nikmalarini shakllantirish muhim omil
hisoblanadi.
Shu munosabat bilan o‘quvchi yoshlarga ilm-fan asoslarining mustahkam
bilimlarini singdirish, ularda yuksak onglilikni tarbiyalash, umuminsoniy
axloqiylikni shakllantirish, yosh avlodni turmushga va mehnatga, ijtimoiy zarur
kasblarni ongli ravishda tanlashga tayyorlash hozirgi kun ta’lim tizimining
vazifasidir.
Ushbu vazifani amalga oshirish davomida kasbga yo‘naltirish ishlarida ta’lim
tizimini quyidagi bosqichlari aniqlandi :
- dasturiy materialda kasbga yo‘naltiruvchi materialni kiritish maqsadga
muvofiq bodgan mavzularni belgilash;
- u yoki bu mavzu mazmuniga tegishli ko‘rgazmali qurollar, elektron
versiyalarini tanlash;
- xalq xo‘jaligi tarmoqlari to‘g‘risidagi va mazkur fanga oid dasturiy material
bilan bog‘liq asosiy kasblar haqida adabiyotni o‘rganish. Bunda o‘z iqtisodiy tumani
hududidagi kasblarni alohida o‘rganishi, o‘quvchilarni tanishtirishi mumkin bo‘lgan
kasblar ro‘yxatini aniqlab olishi;
- o‘quvchilarni qiziqishlari va mayllarini o‘rganish, bularni o‘quvchilar va sinf
rahbarlari bilan muhokoma qilish, natijalarini qayd etish;
- o‘quvchilarni o‘rganilayotgan fanga bog‘liq kasblarga qiziqish va havaslarini
shakllantirish maqsadida ular bilan yakkama-yakka ishlarni muntazam ravishda olib
borish;
- ta’lim muassasalarida kasbga yo‘naltirish xonalarini mazkur fanni o‘rganishga
bog‘liq kasblarga oid materiallar bilan muntazam ravishda yangilab turish;
- kasbga yo‘naltirish, pedagogika va shaxs psixologiyasiga doir va uni o‘rganish
metodlariga oid o‘z bilimlarni chuqurlashtirish va mukammallashtirish ishlari.
Ushbu bosqichlarni muvaffaqiyatli tarzda amalga oshirish uchun har bir ta’lim
boshqaruvchilari albatta yosh avlodni ongli ravishda kasb tanlashga tayyorlash
yoshlarni har tomonlama va uyg‘un rivojlantirishning muhim sharti sifatida
qaralmoqda. Bu shaxsni g‘oyaviy-siyosiy, axloqiy, mehnatsevarlik, aqliy, estetik va
jismoniy jihatdan kamol toptirish bilan, ya’ni butun ta’lim-tarbiya jarayoni, uning
butun kompleksi bilan uzviy birlikda va hamjihatlikda amalga oshirilishi kerak.
Har bir dars mashg‘uloti xavfsizlik texnikasi qoidalariga rioya qilgan holda
tashkil etiladi. Jumladan, (1-4 sinf) o‘quvchilarni aqliy va jismoniy mehnat turlari,
kasblar bilan dastlabki tanishtirish, kasb tanlashga tayyorlash, mehnatni qadrlash,
mehnatga qiziqish hamda mehnatsevarlikni shakllantirish, hunarmandchilik turlari
bo‘yicha kengroq nazariy bilim berish bilan birga kuchaytirilgan holda texnologiya
ta’limi asosida amaliy mashg‘ulotlarni bajarish, o‘quvchilarda dastlabki nazariy va
amaliy mehnat tajribalarini hosil qilish, zamonaviy texnika borasidagi bilimlari
doirasini yanada kengaytirish, ularda kishilar mehnati va mehnat jarayoniga nisbatan
ijobiy munosabatda bo‘lishga tayyorlash, o‘ziga topshirilgan har qanday ishni
uddalay bilish, mehnatning o‘ziga xos madaniyati va uning nazariy asoslarini
egallash, o‘z ishini va o‘rtoqlarining ishlarini rejalashtirish hamda tashkil eta olishga
o‘rgatish, o‘quvchilarni texnologiya ta’limi mashg‘ulotlari jarayonida aqlli, odobli,
yaxshi axloqiy sifatlar shakllangan, did-farosatli hamda jismonan sogdom qilib
tarbiyalashni amalga oshirish, mehnat jarayonlari, kasb asoslarini (texnologiya
ta’limini (texnologiya) o‘rgatish va kasb tanlash bilan uyg‘unlashtirish orqali
kasbgacha tayyorgarligiga zamin yaratish bilan egallagan bilimlarini uzviy
rivojlantirish asosida mehnat qurollari, vositalari, jarayonlari, hududiy ishlab
chiqarishning asoslarini o‘rgatish, texnika va texnologiya ta’limi (texnologiya)
asosida egallanayotgan kasb-hunar sohasi xususiyatlari, shu sohaning ilg‘or vakillari
faoliyati bilan tanishtirish nazariy bilim berish bilan birga amaliy mashg‘ulotlarning
to‘liq majmuasini bajarish orqali kundalik hayotda qo‘llay olish layoqatini
rivojlantirib boradi. Shvetsariyalik faylasuf olim Xopkins Xarvis Singletom
Wattsning fikriga ko‘ra “yuksak darajadagi o‘qituvchining repertuaridan o‘qitish va
o‘rgatishning turli modellari strategiyalari va to‘g‘ri yo‘nalish berish usullari
joylashgan bo‘ladi. Asosiy maqsad ta’lim berishga qaratilgan bo‘ladi. O‘qituvchi
o‘quvchilar o‘rtasida to‘g‘ri munosabat o‘rnatadiyan yo‘nalishlar yaratadi va darsga
qiziqtiradi”.1 Albatta jamiyatimiz oldida vujudga kelayotgan muammolarni hal
etishga faol kirisha oladigan, sharoitni yaxshi tushunadigan, keng qamrovli
fikrlaydigan, hayotda uchraydigan kundalik va kasbiy muammolarni tushunadigan,
tahlil qila oladigan, taqqoslay oladigan, amaliy hal eta oladigan insonlarga bo‘lgan
talab qo‘yilmoqda.
Mehnat va kasbiy tayyorgarlik tizimi bevosita yoshlarning mehnat va kasb
tarbiyasini, ta’minlash kasbiy axborotlar, kasb tanlash, kasbga yo‘naltirish ishlarini
amalga oshiradigan ulkan ishlardan biri bo‘lib juda o‘tmish taraqqiyotiga egadir.
Xalqimizning millat, xalq, elat bo‘lib shakllanish mehnatsiz, hunarsiz tasavvur etib
bodmaydi.
Inson paydo bo‘lishidan boshlab mehnat bilan shug‘ullangan, turmush
buyumlari yasagan namunalar bajargan. XII-XV asrlarda Movoraunnahr va
Xurosonda hunar ilmi rivojlanishi eng yuqori pog‘onaga ko‘tarilgan. Har bir xalq
1. Joyce, B., Calhoun, E., Hopkins, D «Pedagogy, Teaching Practices» 2004. 44-47 betlar
ota-bobosidan meros bo‘lib, avloddan-avlodga o‘tib kelayotgan o‘zining tarixiy-
madaniy birligi bilan ajralib o‘ziga xos xususiyatlarini saqlab kelgan. Respublikamiz
hududida o‘tkazilgan arxeologik tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, hunarmandchilik bu
yerlarda ikki ming yillar oldin rivojlangan. Bu davrda sinfiy jamiyat paydo bo‘lib,
yirik mehnat taqsimoti negizida hunarmandchilik mustaqil soha bo‘lib ajralib
chiqqan. Hunarmandchilikning qadimiy davrlarida eng ko‘p tarqalgan turi
temirchilik, zargarlik, misgarlik va tunukasozlik bo‘lgan. Hozirgacha keng tarqalgan
qadimiy kasblardan biri yog‘och buyumlari yasash hunarmandchiligidir. XX asr
boshlarida tikuv mashinalari paydo bo‘lishi bilan yangi hunarmandchilik kasb
yuzaga keldi. Shu bilan birga, hunarmandlar teridan poyafzal, tikish, qassoblik,
oshpazlik kasblari yuzaga kelgan.O‘quvchilarni kasbga yo‘naltirishning asosiy
maqsadi va bir o‘quvchiga individual ravishda kasb yoki mehnat faoliyati sohasini
asosan va to‘g‘ri tanlashda yordamlashishdir. O‘quvchilarni kasbga yo‘naltirish
umumta’lim maktabi ishining tarkibiy qismidir. Ma’lumki, agar kasb to‘g‘ri
tanlangan bo‘lsa, inson uchun mehnat quvonch, ijodiy ilhom manbaiga aylanadi.
Kasb tanlashga yo‘llash butun pedagoglar jamoasi tomonidan hal etiladigan umum
maktab vazifasi hisoblanadi. Shu bilan birga, bu ishda texnologiya ta’limi alohida
o‘rinni egallaydi. O‘quvchilarni kasb tanlashdagi asosiy omillar ota-ona, muhit va
ta’lim-tarbiyadir. Kasb tanlashning asosiy vazifasi o‘quvchilarni fan asoslari
politexnik mehnat va malakalari bilan qurollantirishdan, ularni mehnat va ijtimoiy
faoliyatga, kasblarni ongli ravishda tanlashga, moddiy va ma’naviy boyliklarni
ishlab chiqarishda ishtirok etishga tayyorlashdan iboratdir. Maktabda kasb tanlash
ishlari quyidagi maqsadlardan iborat: O‘quvchilarni kichik sinflardan boshlab, xalq
xo‘jaligining turli tarmoqlari bilan tanishtirib borish.
1.
O‘quvchilarni xalq xo‘jaligining turli tarmoqlari bilan tanishtirib,
ommaviy kasblarning mazmuni, sinfdan tashqari o‘tkaziladigan tadbirlarni amalga
oshirish.
2.
Kasb tanlashga yo‘llash ishlarini olib borishda o‘quvchilarni asosan
maktab joylashgan hududning korxona, tashkilotning ehtiyoji uchun zarur bo‘lgan
kasb va mutaxassislarga yo‘llash.
Har bir o‘quvchining bo‘lajak kasbini tanlashi ob’ektiv va ongli harakatga ega
bo‘lishi lozim. O‘quvchilarni kasb tanlashga yo‘llash sohasida oldiga qo‘yilgan
maqsadlarini amalga oshirish uchun quyidagi eng muhim vazifalar hal etilishi lozim.
1.
Ularning
qiziqishlari,
mayli
va
qobiliyatlari,
psixofiziologik
imkoniyatlari. Jismoniy tayyorgarligi va salomatligini o‘rganilishi.
2.
Ularning kasblar haqidagi bilimlarini kengaytirishga doir tadbirlarning
o‘ylab ko‘rilishi.
3.
Tanlangan mehnat sohasidagi amaliy faoliyatning tashkil etilishi
o‘quvchilarning kasbga qiziqishlarini rivojlantirishga va mustahkamlashga yordam
beradi.
4.
Maktabni bitirib chiqayotgan yoshlarning kasbga qat’iy qiziqishlarini
tarkib toptirish va mustahkamlashda yordam ko‘rsatish, ishlab chiqish sharoitlariga
ko‘nikishiga doir tadbirlar belgilanishi kerak.
Kasb tanlash juda muhim masala bo‘lib ko‘pincha o‘quvchilar uni mustaqil hal
qila olmaydilar. O‘qituvchilarning ish tajribasi o‘quvchilarni kasb tanlashga
yo‘llashning farq va metodlarini belgilab beradi. Ulardan asosiylari quyidagilardan
iborat:
1. Darslarda kasb tanlashga yo‘llash. Masalan, o‘qituvchi o‘quvchilarni
texnologiya mashg‘ulotlarida bajaradigan ish bilan bog‘liq kasblar bilan tanishtiradi.
Masalan: Yog‘och kesuvchi, rom yasovchi, duradgorlik, tikuvchilik, oshpazlik va
boshqa kasblar haqida bilim oladilar. va tanishtirish.
2.
Ekskursiyalarda kasb tanlashga yo‘llash. Odatda, ekskursiyalarda
o‘quvchilarni o‘quv rejasi doirasidan chiquvchi material bilan tanishtirishga qulay
sharoit yuzaga keladi. Bu imkoniyatdan o‘quvchilarni kasb tanlashga yodlash uchun
foydalanish mumkin.
3.
To‘garak mashg‘ulotlarida kasb tanlashga yo‘llash. To‘garak
mashg‘ulotlarida o‘quvchilarni turli kasblar bilan tanishtirishga ko‘proq
imkoniyatlar vujudga keladi.
4.
Har-xil mavzuda uchrashuvlar o‘tkazish. Odatda, umumta’lim
maktablarni bitirgandan keyin ishlab chiqarish sanoati muassasalarida ishlayotgan
kishilar bilan suhbatlari o‘quvchilarda katta taassurot qoldiradi. Texnologiya ta’limi
jarayonida o‘quvchilar turli kasb egalari bilan tanishadilar.
5.
Har xil madaniy-ommaviy tadbirlar o‘tkazish. Kasb tanlashga
yo‘llash ishining muvaffaqiyatli olib borilishiga yordam beruvchi har xil madaniy-
ommaviy tadbirlar maktablarning ish tajribasidan ma’lum. Masalan “Kasblar
dunyosi”, “Kasb tanlashda shaxsiy va jamoat fikri” mavzusida munozaralar
uyushtirish, kinofilmlarni muhokama qilish shular jumlasidandir.
6.
Kasblar mazmunini chuqur o‘rganish. O‘qituvchi muayyan kasblar
to‘g‘risida tasavvur berish uchun bir yo‘la barcha o‘quvchilar bilan ish olib
borishdan tashqari yoki bu kasb bilan yaxshilab tanishish istagi bo‘lgan o‘quvchilar
bilan jiddiyroq ish olib boradi. O‘quvchilarni qiziqishlariga qarab guruh yoki
mikroguruhlarga birlashtiradi. Bunda ishning turli-tuman tashkiliy formalari
qo‘llaniladi. O‘quvchilar o‘z kuchi bilan referat yozadilar, ekskursiyalar
o‘tkazadilar.
7.
Fakultativ
mashg‘ulotlar.
Ayrim
maktablarda
fakultativ
mashg‘ulotlarga ajratilgan soatlarning ma’lum qismidan kasb tanlashga yo‘llash ishi
uchun foydalaniladi.
Kasb to‘g‘ri tanlanganda ular o‘z qobiliyatlarini va qiziqishlarini yaxshiroq
ro‘yobga chiqarishlari hamda jamiyatga ko‘proq foyda keltirishi mumkin.
Kasbga yo‘llash, qiziqtirish hamda malaka va ko‘nikmalarini shakllantirishda
o‘quv jarayonidagi ta’lim-tarbiya ishlari muhim ahamiyat kasb etadi. Binobarin
texnologiya ta’limi fanlari bo‘yicha tarbiyaviy ishlarning o‘ziga xos xususiyatlari,
maqsadi, vazifalarining beqiyos ahamiyati mavjud.
Kasbni to‘g‘ri tanlash - inson turmushida muhim qadamdir, yosh avlodning
butun hayotidagi muvofaqqiyati ko‘p jihatdan kasbning qanchalik to‘g‘ri tanlashiga
bog‘liq.
Kasb tanlashda o‘quvchilarga bir qator omillar ta’sir etadi.
Qiziqish - bu voqelikdagi predmetlar va va hodisalarning bilish yo‘nalishini
belgilaydigan, biror narsaga berilish, qoniqish tuyg‘usi orqali uyg‘onadigan faoliyati
tushuniladi.
Qobiliyat - Qaysi bir faoliyatni muvoffaqiyatli bajarishga ta’lluqli bo‘lgan va
bilimlar, malakalarni egallashning tezkorligini yengilligini izohlab beradigan
xususiyatdir.
Idrok - Mazkur muddatda sezgi organlarining yoki bir butun hodisalarning
inson ongidan aks etishidir.
Xarakter
-
Xatti-harakatlarning
sifat
jihatlarining
o‘ziga
xosligini,
mustahkamligini ko‘rsatib turadigan, maxsus munosabatlarni paydo bo'lisli
jarayonida o‘zining izini qoldiradigan xususiyatlari majmuasidir.
Tafakkur - Bilish, anglashning yuqori shakli bo‘lib o‘zida ob’ektiv dunyodagi
hodisalar bilan narsalar o‘rtasidagi munosabatlarni namoyon etishdir.
Bilish -Dunyo haqidagi yangi bilimlar hisoblanadigan sub’ekt va ob’ektning
o‘zaro ta’sirini, voqelikning ruhiyatida qayta ta’sir etilishi hamda aks ettirish
jarayonidir.
Erk - O‘z oldiga maqsadlarni qo‘yish va qabul qilish bilan birga, ularni hal etish,
amalga oshirish yodida ichki va tashqi to‘sqinliklarni yengib o‘tishdir.
Dunyodagi kasblar, hunarlar, ularning sir asrorlari bilan tanishtirish, qadim ota-
bobolarimiz shug‘ullangan turli xil hunarmandchilik naqqoshlik, ganchkorlik,
yog‘och o‘ymakorligi, kandakorlik, beshikchilik, pichoqchilik, miskorlik,
kashtachilik, etikdo‘zlik, do‘ppi tikish, zardo‘zlik, gilamchilik, kosibchilik,
to‘quvchilik, zargarlik, kulolchilik kabi kasb hunarlar bilan tanishtirish, hozirgi
kunda rivojlanayotgan kasblar geodezist, avtochilangar, kinolog, ixtiolog, agranom,
dasturchi, broker va boshqa kasblar haqida ma’lumotlar berish mehnat darslarida
amalga oshiriladi.
Savollar:
1.
Texnologiya ta`limi dasturi nima asosida ishlab chiqiladi?
2.
Dasturga qanday sharoitda o‘zgartirish kiritish mumkin?
3.
Texnologiya ta`limining mazmuni qanday talablarga javob berishi
kerak?
4.
O‘quvchilardagi mehnat malakasi va ko‘nikmasi qanday shakllanadi?
5.
O‘quvchilarni kasbga qiziqishlarini aniqlang.
6.
Kompetensiyalarga izoh bering.
7.
Hunarmandchiligi turlari nimadan tashkil topgan.
8.
Texnologik xaritalar tuzing.