KURS ISHI
MEHNAT XARAJATLARI HISOBI
MUNDARIJA
Kirish
Asosiy qism
1. Xarajatlar haqida tushuncha va uning turlari
2. Mehnat xarajatlari tavsifi
3. Mehnat xarajatlarining buxgalteriya hisobida aks ettirilishi
4. Mehnat haqi bo’yicha hisoblashishlar, ularni rasmiylashtirish va
foydalanishni nazorat qilish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
Kirish
Kurs ishining dolzarbligi. Respublikamizda amalga oshirilayotgan iqtisodiy
islohotlarning tub negizida aholini ijtimoiy himoya qilish, qilingan mehnatiga
yarasha taqdirlash hamda turmush farovonligini oshirish masalasi yotadi.
Ushbu masalalarni hal etish borasida buxgalteriya sohasida ham ijobiy ishlar
amalga oshirilmoqda, xususan inson mehnat qilar ekan uning hisobini to’g’ri
tashkil etish va yuritish, to’lovlarni hamda ajratmalarni o’z vaqtida olib borishni
taqozo etadi. Fuqarolarni mehnat qilishi uchun har qanday sharoitlar yaratilib
ularning mehnatga bo’lgan munosabatini, mulkiy xissiyotini uyg’otishga oid qator
tadbirlar qilinmoqda. Xususan Prezidentimiz o’zining bir qator qaror va
qonunlarida bu kabi yuqoridagi masalalarga ijobiy yondashmoqda. Ma’lumki,
mashhur besh tamoyillaridan biri bo’lmish ijtimoiy himoya qilish dasturi buning
yaqqol asosidir. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1997 yil 24
dekabrdagi 562-sonli qaroriga muvofiq 1998 yilda ham mehnat sharoitlari o’ta
zararli, o’ta og’ir bo’lgan ishchilarning daromadlaridan chegirmalar darajasi 25%
dan oshmasligi hamda noqulay iqlim sharoitida ishlayotganlar daromadiga eng
kam soliq stavkasi bo’yicha 15% miqdorida undirish tartibi ko’rsatib o’tilgan.
Ijtimoiy ishlab chiqarishning iqtisodiy jihatdan o’sishini ta’minlovchi eng muhim
omillaridan biri mehnat unumdorligini o’stirishdir.
Hozirgi paytda xalqimiz oldida turgan mamlakat iqtisodiy va ijtimoiy-
siyosiy turmushini barqarorlashtirish tadbirlari, yaqin vaqt ichida iste’mol
bozoridagi taqchillikni bartaraf qilish borasidagi vazifalarini bajarish uchun,
birinchi navbatda, mehnat unumdorligini o’stirish talab etiladi.
Keyingi paytda tarif tizimi va mehnatni muvofiqlashtirish, xo’jalik
yurituvchi sub’ekt jamoasiga beriladigan mukofotlari ularning mehnat hissalariga
qarab belgilash borasida muhim tadbirlar amalga oshirilmoqda. Xodimlarning
mehnatiga haq to’lash shakllari, tartibi va miqdori hamda daromadlarining boshqa
turlari xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan mustaqil ravishda belgilanadi. Bunda
xo’jalik yurituvchi sub’ektlar tomonidan bajarilayotgan ishlarning murakkabligi va
sharoitga qarab tabaqalash uchun davlat tarif stavkalari bo’yicha ish haqi,
maoshlaridan mojl uchun foydalanishlari mumkin. 1991 yildan boshlab xo’jalik
yurituvchi sub’ekt va tashkilotlarga ish haqi fondi va moddiy rag’batlantirish
fondining miqdorini belgilaydigan nomativlar yuqoridan tasdiqlanmaydigan bo’ldi.
Mehnat xarajatlarining me’yorlashtiriladigan miqdori xo’jalik yurituvchi
sub’ektning o’zi tomonidan faqat soliq solinmaydigan foydani hisoblab chiqish
uchun aniqlanadi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlarining shaxsiy daromadi, ya’ni mehnat
xarajati mablag’lari mahsulot tannarxiga kiritiladigan to’lovlar hamda xo’jalik
yurituvchi sub’ekt ixtiyorida qoldiriladigan foyda hisobidan beriladigan
to’lovlardan iborat.
Iste’molga yo’naltiradigan mablag’larni tartibga solish maqsadida soliq
belgalangan. Iste’mol uchun yo’naltiriladigan mablag’lar deb, xo’jalik yurituvchi
sub’ektdagi barcha xodimlarning mehnat haqi xarajatlari summasi, pul to’lovlari,
shu jumladan, bir yildagi yil yakunlari bo’yicha mukofotlar, moddiy yordam,
mehnat va ijtimoiy imtiyozlarni belgilashga atalgan summalar va yakka tartibdagi
xususiyatlarga ega bo’lgan boshqa to’lovlar hamda ixtirolar, ratsionalizatorlik
takliflar uchun to’lovlardan tashqari mehnat jamoasining a’zolari qo’shgan
mablag’lari bo’yicha to’lanadigan daromadlar (dividendlar, foizlar)ga aytiladi.
Hozirgi paytda ish haqini tashkil qilishni qayta qurishning muhim xususiyatlari
quyidagilardan iborat:
xodimlarning juda keng bo’lgan doirasiga tegishliligi;
birinchi marta ish haqini tashkil qilishning barcha qismlarini, ya’ni
ta’rif tartibi, haq to’lash shakllari va mukofotlash tartibi, mehnatni
muvofiqlashtirish, qo’shimcha haq to’lash mexanizmi, mehnatga haq to’lash
fondlarini hosil qilish va foydalanish kabi elementlar kompleksini o’z ichiga oladi;
mehnat jamoasining roli ayniqsa oshiriladi, mehnatning umumiy
natijasiga har bir xizmatchi hissasini baholash hamda unga haq to’lash va
mukofotlash miqdorlarini aniqlash bilan bog’liq bo’lgan masalalarni yechishdagi
ko’pchilik to’siqlar bartaraf qilinadi;
Mehnat va ish haqiga tegishli reja topshiriqlarini hisobga olish va nazorat
qilishda buxgalteriya hisobi muhim rol o’ynaydi. Chunki uning yordamida xo’jalik
yurituvchi sub’ektning barcha bo’limlarida mehnat ko’rsatkichlarining bajarilishi
va uning o’zgarishi haqida iqtisodiy asoslangan axborotlar yaratiladi.
Mehnatkashlarning mehnat unumdorligini oshirish va xo’jalik yurituvchi
sub’ekt ishini yaxshilashga bo’lgan moddiy qiziqishlarini yanada oshirish
maqsadida ularga to’lanadigan ish haqida xo’jalik yurituvchi sub’ekt ishining
umumiy yakunini yaxshilash uchun to’lanadigan qismini oshirishga keng yo’l
ochib berilmoqda. Shuning uchun sanoat xo’jalik yurituvchi sub’ektlaridagi
buxgalteriya hisobining eng muhim vazifalaridan biri mehnat o’lchovi va unga haq
to’lash ustidan nazorat qilib turishdir.
Kurs ishining maqsadi. Ushbu kurs ishini yozishdan asosiy maqsad mehnat
xarajatlari hisobini o’rganish va uni buxgalteriya hisobida aks ettirish, ishlab
chiqarish korxonalarida ishchi xodimlarga mehnat xaqini hisoblash yo’llarini
o’rganishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari. Yuqoridagi maqsadga erishish uchun ushbu kurs
ishiga qo’yilgan asosiy vazifalar quyidagilar:
xarajatlar haqida tushunchaga va uning turlari haqida ma’lumotga ega
bo’lish;
mehnat xarajatining tavsifini o’rganish;
mehnat xarajatlarining buxgalteriya hisobida aks ettirilishini ko’rib
chiqish;
mehnat haqi bo’yicha hisoblashishlar, ularni rasmiylashtirish va
foydalanishni nazorat qilish hisobini o’rganish.
Kurs ishining tarkibi. Ushbu kurs ishi kirish, asosiy qismda 4ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. Kurs ishining hajmi 42 betdan
iborat.
1.Xarajatlar haqida tushuncha va uning turlari
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish samaradorligini oshirishda
xarajatlar alohida o’rin tutadi.
Xarajat foyda yoki boshqa manbani olish uchun resurslarni qurbon qilish
deb ta'riflanishi mumkin. Masalan, mashina ishlab chiqarishda materiallar, elektr
energiyasi, mashinaning yaroqlilik muddati (amortizatsiya) qiymati, mehnatga haq
to'lash va boshqalar qurbon qilinadi. Biz bilamizki, ishlab chiqarish hech chiqarish
aktivlarini
sotib
olish
qiymati
mavjud
bo'la
olmaydi.
Xarajatlar mahsulotlarni ishlab chiqarish, tovarlar sotish, ishlar bajarish va
xizmatlar ko’rsatish bilan bog’liq bo’lgan sarflarning puldagi ifodasidir.
Iqtisodiy tahlil qilish , bugungi kunda ishlab chiqarish hajmi va xarajatlarni
baholash usuli nisbatan amalga oshiriladi. Asosan, ishlab chiqarish va muomala
xarajatlariga bo’linadi. Ishlab chiqarish xarajatlari: doimiy xarajatlar- ishlab
chiqariladigan mahsulot hajmiga bog’liq bo’lmagan chiqimlar (hududni qo’riqlash,
ma’muriyatni, bino imoratlarni saqlash chiqimlari); o’zgaruvchan xarajatlar- ishlab
chiqariladigan mahsulot yoki ko’rsatiladigan xizmat hajmiga bog’liq bo’lgan
chiqimlar (materiallar xomashyo sotib olish, ishbay ishchilar mehnatiga xaq to’lash
bilan bog’liq sarflar). To’liq (umumiy , yalpi) xarajatlar doimiy va o’zgaruvchan
xarajatlar yig’indisi.
Korxonalarda xarajatlar turlari va moddalarining yuzaga kelishi ularning
asosiy, moliyaviy va investitsiya faoliyatidan kelib chiqadi. Ishlab chiqarish
korxonalarining xarajatlari asosan xomashyo, materiallar, yoqilg’i va mehnatga
haq to’lash xarajatlari kabilardan iborat bo’ladi.
Respublikamizda xarajat moddalari O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining 1999 yil 5 fevraldagi 54-sonli qarori bilan tasdiqlangan (O’z.R.
VM.ning 2003 yil 25 dekabrdagi 567-sonli qarori bilan bilan o’zgartirishlar
kiritilgan) “Mahsulot (ishlar, xizmatlar)ni ishlab chiqarish va sotish xarajatlarining
tarkibi hamda moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi to’g’risida”gi Nizomga
asoslanadi.
Bu Nizomga asoslangan holda barcha xarajat moddalarini quyidagicha
ifodalash mumkin:
1.
Mahsulotlarni ishlab chiqarish tannarxiga kiritiladigan xarajatlar:
o
bevosita va bilvosita moddiy xarajatlar;
o
bevosita va bilvosita mehnat xarajatlari;
o
boshqa bevosita va bilvosita xarajatlar, shu jumladan ishlab chiqarish
yo’nalishidagi ustama xarajatlar.
2.
Davr xarajatlari:
o
sotish xarajatlari;
o
ma’muriy xarajatlar;
o
boshqa operatsion xarajatlar va zararlar.
3.
Moliyaviy faoliyat bo’yicha xarajatlar:
o
foizlar bo’yicha xarajatlar;
o
xorijiy valyuta operatsiyalarida yuzaga keladigan salbiy kurs farqlari;
o
qimmatli qog’ozlarga qo’yilgan mablag’larni qayta baholash;
o
moliyaviy faoliyat bo’yicha xarajatlar.
4. Favqulodda zararlar.
Mahsulotlarni ishlab chiqarish tannarxiga qo’shiladigan xarajatlar ishlab
chiqarish yoki mahsulot (ish, xizmat)larni qayta ishlashda foydalaniladigan tabiiy
va mehnat resurslari, xomashyo va materiallar, yoqilg’i va energiya, asosiy
vositalar hamda ishlab chiqarishga tegishli boshqa xarajatlarning bahosini
ifodalaydi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarda moliyaviy faoliyat bo’yicha xarajatlar
muomalalarini buxgalteriya hisobida aks ettirish uchun quyidagi schetlar
belgilangan:
9610-“Foizlar ko’rinishidagi xarajatlar”;
9620-“Kurs farqlaridan zararlar”;
9630-“Qimmatli qog’ozlarni chiqarish va tarqatish bo’yicha xarajatlar”;
9690-“Moliyaviy faoliyat bo’yicha boshqa xarajatlar”.
Mazkur schetlar tranzit schetlar hisoblanib, aktiv xarakterga. Ularning debet
oborotlari xo’jalik muomalalari natijasida sodir bo’lgan moliyaviy xarajatlarni,
kredit oborotlari esa ularning hisobdan chiqarilishini ifodalaydi.
Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlari qo’yilgan vazifalarga muvofiq
xarajat elementlari va kalkulyatsiya moddalariga bo’linadi.
Xarajatlarni elementlari bo’yicha guruhlash ishlab chiqarish xarajatlarini
iqtisodiy mazmuniga qarab aniqlash va tegishli smetalar tuzishga asos bo’ladi.
Ishlab chiqarish xarajatlarini kalkulyatsiya moddalari bo’yicha guruhlash esa
mahsulotlar tannarxini aniqlashlashga xizmat qiladi. Mazkur xarajatlar xomashyo
va materiallarni tayyorlash, qayta ishlash, brak mahsulotlarni tuzatish, yarim
tayyor mahsulotlarni ishlab chiqarish bilan bog’liq bo’ladi. Ishlab chiqarish
xarakteriga ega bo’lmagan xarajatlarga korxonaning madaniy-maishiy ob’ektlariga
sarflanadigan xarajatlar kiradi.
Shuningdek, korxonalarda xarajatlar mahsulot tannarxiga kiritilishiga ko’ra
bevosita va bilvosita xarajatlarga ajratiladi.
Bevosita xarajatlar korxonalarga mahsulotlarni ishlab chiqarish bilan
to’g’ridan-to’g’ri bog’liq bo’lgan xomashyo va materiallar, mehnatga haq to’lash
(ajratmalari bilan birga), ishlab chiqarishda foydalanilayotgan asosiy vositalar
amortizatsiyasi kabi xarajatlar kiradi.
Bevosita moddiy xarajatlar ishlab chiqariladigan mahsulot (ish va
xizmat)larning asosini tashkil etib, uning tarkibiga kiradigan yoki mahsulotlar
tayyorlash, ishlar bajarish va xizmatlar ko’rsatishda foydalaniladigan chetdan sotib
olinadigan xomashyo va materiallar xarajatlarini ifodalaydi.
Bevosita ishlab chiqarish xarajatlari aniq bir maxsulot ishlab chiqarish bilan
bog’liq va tannarxiga kiritiladigan chiqimlar.
Ekspulatatsiya xarajatlari mashina, uskuna, transport vositalari va
boshqalardan foydalanish bilan bog’liq chiqimlar.
Muomala xarajatlariga qo’shimcha muomala chiqimlari (ishlab chiqarish
jarayonlarini muomala sohasida davom etshi- qadoqlash, saqlash, sotiladigan joyga
eltish va boshqa bilan bog’liq) va sof muomala chiqimlari (bevosita oldi sotdi
operatsiyalari bilan bog’liq) xarajatlar kiradi. Muomala xarajatlari odatda
iste’molchilar uchun (transportekspeditorlik chiqimlari, bojxona boji to’lash, port
soliq va yi’gimlarini to’lash,bank xizmatlari uchun chiqimlar, vakillik xarajatlari),
ishlab chiqaruvchilar uchun (savdo sotiq bo’linmasini saqlash, marketing
tadqiqotlari, reklama, tarnsport ekspeditorlik chiqimlari, vositachilarga haq to’lash,
sotishdan oldingi servis va texnika xizmati uchun chiqimlar, bank operatsiyalari
bo’yicha xarajatlar, vakillik xarajatlari va boshqalar) va savdo uchun (tovarni xarid
qilish, tashish, saqlash va sotish bilan bog’liq chiqimlar) alohida hisob-kitob
qilinadi.
Resurslardan foydalanish samaradorligini tahlil qilishda “muqobil
xarajatlar” tushunchasi (agar hozirgi mavjud ishlab chiqarish o’rniga muqobil
ishlab chiqarish bo’lganida olinishi mumkin bo;lgan qiymat) qo’llanadi. Bu
xarajatlarga foizlar va mulkdorlarga to’lanadigan haq ham kiritiladi. Xarajatlarni
qisqartirish foydani ko’paytirishning muhim talabi hisoblanadi.
Yuqoridagilardan tashqari “Xarajatlar tarkibi to’g’risidagi” Nizomga muvofiq,
quyidagi xarajatlar ham bevosita moddiy xarajatlar tarkibiga kiradi:
normal texnologiya jarayonini ta’minlash va mahsulotlarni o’rash
uchun mahsulot (ishlar, xizmatlar) yoki boshqa ishlab chiqarish ehtiyojiga
sarflanadigan (asbob-uskunalar, binolar, inshootlar va boshqa asosiy vositalar
sinovini o’tkazish, nazorat qilish, saqlash, tuzatish va ulardan foydalanish) uchun
ishlab chiqarish jarayonida foydalaniladigan xarid qilinadigan materiallar,
shuningdek asbob-uskunalarni tuzatish uchun ehtiyot qismlar, inventarlar qiymati,
xo’jalik buyumlari va asosiy vositalarga kirmaydigan boshqa mehnat vositalari.
sotib olinadigan, kelgusida korxonada montaj qilinadigan yoki
qo’shimcha ishlov beriladigan butlovchi buyumlar va yarim tayyor mahsulotlar;
tashqi yuridik va jismoniy shaxslar, shuningdek korxonaning ichki
tarkibiy bo’linmalari tomonidan bajariladigan faoliyatning asosiy turiga tegishli
bo’lmagan ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan ishlar va xizmatlar.
Ishlab chiqarish xarakteriga ega bo’lgan ishlar va xizmatlarga mahsulot
ishlab chiqarish bo’yicha muomalalarni bajarish, xomashyo va materiallarga ishlov
berish, ularni sifatini aniqlash uchun sinovlar o’tkazish, belgilangan texnologik
jarayonlarga rioya etilishi ustidan nazorat qilish, asosiy ishlab chiqarish vositalarini
tuzatish va boshqalar tegishli bo’ladi.
Bevosita mehnat xarajatlari: bevosita ishlab chiqarish xodimlari, ishlab
chiqarish jarayonida ishlayotgan mashina operatorlari va bevosita ishlab
chiqarishda band bo’lgan boshqa xodimlar mehnat haqi xarajatlari.
Shuningdek, “Xarajatlar tarkibi to’g’risida”gi Nizomga ko’ra, bevosita
mehnat xarajatlariga quyidagilar kiritiladi:
o
xo’jalik yurituvchi sub’ektda qabul qilingan mehnatga haq to’lash
shakllari va tizimlariga muvofiq bajarilgan narxnomalar, tarif stavkalari va lavozim
maoshlaridan kelib chiqib hisoblangan amalda bajarilgan ish uchun ishlab
chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan hisoblangan ish haqi, shu jumladan, bajarilgan
ishni hisobga olish bo’yicha dastlabki hujjatlarda nazarda tutilgan
rag’batlantiruvchi tusdagi to’lovlar;
o
kasb mahorati va murabbiylik uchun tarif stavkalariga va okladlarga
ustamalar;
o
ish rejimi va mehnat sharoitlari bilan bog’liq bo’lgan kompensatsiya
tusidagi to’lovlar, shu jumladan:
texnologik jarayon jadvalida nazarda tutilgan tungi vaqtda, ishdan
tashqari vaqtda, dam olish va bayram (ishlanmaydigan) kunlarda ishlaganlik uchun
tarif stavkalari va okladlarga ustamalar va qo’shimcha haq;
ko’p smenali rejimda ishlaganlik, kasblarni birga qo’shib olib
borganlik va xizmat ko’rsatish zonalarini kengaytirganlik uchun ustamalar;
hukumat tomonidan tasdiqlangan kasblar va ishlar ro’yxati bo’yicha
og’ir, zararli, alohida zararli mehnat va tabiiy iqlim sharoitlarida ishlaganlik uchun
ustamalar, shu jumladan ushbu sharoitlardagi uzluksiz ish staji uchun ustamalar;
aloqa, temir yo’l, daryo, avtomobil transporti va katta yo’llar
xodimlarining va doimiy ishi yo’lda o’tadigan yoki qatnov tusiga ega bo’lgan
boshqa xodimlarning ish haqiga, xo’jalik yurituvchi sub’ekt joylashgan joydan
jo’nagan paytidan boshlab shu joyga qaytib kelgan paytgacha to’lanadigan yo’lda
o’tgan har bir sutka uchun to’lanadigan ustamalar;
qurilishda, rekonstruktsiya qilishda va mukammal ta’mirlashda
bevosita band bo’lgan, shuningdek, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda
vaxta usuli bilan ishlarni bajargan xodimlar uchun ishning ko’chma va qatnov
xususiyati uchun ustama;
doimiy ravishda yer osti ishlarida band bo’lgan xodimlarga ularning
shaxtada (konda) ish joyiga jo’nab ketishlaridan oldin va orqaga qaytishlarigacha
o’tadigan normativ vaqt uchun qo’shimcha haq;
mehnatga haq to’lashning rayonlar bo’yicha tartibga solinishiga, shu
jumladan rayon koeffitsientlari va amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq cho’l,
suvsiz va yuqori tog’ joylarida ishlaganlik uchun koeffitsientlar bilan belgilangan
to’lovlar;
xo’jalik yurituvchi sub’ekt joylashgan joydan (yig’ilish punktidan) ish
joyiga va orqaga qaytadigan yo’lda o’tadigan kunlar uchun vaxtada ishlash
jadvalida nazarda tutilgan, shuningdek xodimlarning meteorologiya sharoitlariga
ko’ra va transport tashkilotlarining aybi bilan yo’lda tutilib qolingan kunlar uchun
tarif stavkasi, oklad miqdorida to’lanadigan summalar (vaxta usulida ishni
bajarishda);
ish vaxta usulida tashkil etilganda, ish vaqti jamlanib hisoblanganda
va qonun hujjatlari bilan belgilangan boshqa hollarda xodimlarga ularga ish
vaqtining normal davom etishidan ortiq ishlaganligi munosabati bilan beriladigan
dam olish (ortiqcha ishlangan ish vaqti uchun dam olish) kunlari uchun haq
to’lash;
ishlanmagan vaqt uchun haq to’lash:
1.
amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq navbatdagi (har yilgi) va
qo’shimcha ta’tillar uchun kompensatsiyalar, o’smirlarning imtiyozli soatlari,
bolani ovqatlantirish uchun onalar ishidagi tanaffuslar, shuningdek tibbiy
ko’riklardan o’tish bilan bog’liq vaqt uchun haq to’lash;
2.
majburiy ta’tilda bo’lgan xodimlarga, asosiy ish haqini qisman saqlab
qolgan holda, haq to’lash;
3.
donor xodimlarga qonni tekshirish, topshirish kunlari uchun va qon
topshirilgan har bir kundan keyin beriladigan dam olish kunlari uchun haq to’lash;
4.
davlat vazifalarini bajarganlik uchun (harbiy yig’inlar, favqulodda
vaziyatlar bo’yicha yig’inlar va boshqalar) mehnat haqi to’lash.
xo’jalik yurituvchi sub’ekt shtatida turmaydigan xodimlar mehnatiga
ular tomonidan fuqarolik-huquqiy tusdagi tuzilgan shartnomalar bo’yicha ishlar
bajarilganligi uchun haq to’lash, agar bajarilgan ish uchun xodimlar bilan hisob-
kitob xo’jalik yurituvchi sub’ektning o’zi tomonidan amalga oshirilsa pudrat
shartnomasi ham shu jumlaga kiradi.
belgilangan tartibga muvofiq ishlab chiqarish jarayonida qatnashuvchi
xodimlar mehnatiga haq to’lash fondiga kiritiladigan to’lovlarning boshqa turlari.
Bilvosita xarajatlar esa mahsulotlar ishlab chiqarish bilan bog’liq bo’lmagan
xarajatlar hisoblanib, ularga ma’muriy-boshqaruv xarajatlari, boshqaruv asbob-
uskunalarini saqlash va foydalanish xarajatlari kiradi.
Rejalashtirilishiga qarab xarajatlarni qisqa va uzoq muddatli xarajatlarga
ajratish mumkin. Qisqa muddatli xarajatlar korxonaning taktik maqsadlarini
amalga oshirishga imkon beradi.
Uzoq muddatli xarajatlar esa korxonani strategic maqsadini amalga
oshirishda yuzaga keladi. Ularga ilmiy tekshirishlar, yangi texnologiyalarni olib
kirish va rivojlantirish, tayyor mahsulotlarning yangi turlarini ishlab chiqarishga
sarflangan xarajatlar kiritiladi.
Korxonalar faoliyatida yarim o’zgaruvchan xarajatlar ham yuzaga keladi.
Yarim o’zgaruvchan xarajatlar bir vaqtning o’zida ham o’zgaruvchan, ham doimiy
xarajat xususiyatiga ega bo’lgan xarajatlar hisoblanadi. Ularga telefon xizmati
xarajatlarini kiritish mumkin. Bunda bir oylik aniq to’lanishi lozim bo’lgan summa
– doimiy xarajatlar, shaharlararo va xalqaro so’zlashuv xarajatlari esa
o’zgaruvchan xarajatlar guruhiga kiritiladi.
Ishlab chiqarish yo’nalishidagi hamma xarajatlar mahsulot tannarxiga
kiritiladi. Bu esa ishlab chiqarishga sarflangan xarajatlarni to’liq va o’z vaqtida
hisobga olish, shuningdek, moddiy, mehnat va moliyaviy resurslarni tejash hamda
ulardan samarali foydalanish ustidan nazorat qilishga imkon beradi.
Xarajatlarni hisoblashning muhim vazifalari bir qator. Birinchi tadbirkor u
o’z mahsulotlari ulgurji narxlarda sotish maqsadida bir bazasini shakllantiradi.
Mahsulot uchun qancha pul sarflaganini bilish muhim axamiyat kasb etadi.
Bundan tashqari xarajatlarning hisob-kitob qilish ularni iloji boricha kamaytirib
mahsulot ishlab chiqarish va foyda hisobiga sotish rejasini tuzadi.
Texnologik ishlab chiqarish qiymati bu muayyan operatsiyalar bajarish
uchun zarur bo’lgan xarajatlar summasi. Do’konlarda ishlab chiqarish
korxonalarida aynan shu xarajat turi bor. Birinchi do’konga mahsulot talabini
o’rganadi va barcha xarajatlar hisoblab chiqariladi. Bular tarkibiga ijtimoiy
xavfsizlik hissasi, uning texnik operatsion xarajatlarini, ish haqi va do’kondagi
ishchilarni o’z ichiga oladi. Bu xarajat turi zavod ichidagi rejalashirish va hisob-
kitob narxlarini aniqlash uchun ishlatiladi.
2.Mehnat xarajatlari tavsifi
Mehnat ishlab chiqarish jarayonining muhim elementidir. Buxgalteriya
hisobi ma'lumotlari bo'yicha amalga oshiriladigan mehnat va iste'mol o'lchovi
ustidan nazorat katta ahamiyatga ega.
Mehnatga haq to’lashni tashkil etishning asosiy elementi bo’lib, mahsulot
birligini ishlab chiqarishga yoki ma’lum tashkiliy-texnik sharoitlarida berilgan ish
hajmini bajarishga sarflanadigan mehnat o’lchamini belgilovchi, mehnatni
normalashtirish hisoblanadi.
Mehnatni normalash, mehnatni ilmiy asosda tashkil qilishning asosiy
tarkibiy qismi sifatida, ishlab chiqarish normasini va vaqt normasini o’z ichiga
oladi. Normal ish sharoitida belgilangan vaqt (soat, smena, oy) birligida ishlab
chiqarsa bo’ladigan normalashtiriluvchi mahsulot birligi (dona, metr, tonna)ning
miqdori ishlab chiqarish normasi bilan belgilanadi. Vaqt normasi esa ma’lum
tashkiliy-texnikaviy sharoitlarda ish bajarish uchun zarur bo’ladigan vaqtni (min.,
soat)
nazarda
tutadi.
Ish haqi ijtimoiy mahsulotning sarflangan mehnat miqdori va sifatiga muvofiq
ishchilarning shaxsiy iste'mol fondiga yo'naltirilgan qismidir. Bundan tashqari,
ijtimoiy mahsulotning bir qismi ijtimoiy ta'minot va madaniy-maishiy xizmat
ko'rsatish fondlariga tushadi.
Mehnat xarajatlari ishlab chiqarish tannarxining eng muhim moddalari
hisoblanadi. Tannarxga kiritish usuliga ko'ra, mehnat xarajatlari to'g'ridan-to'g'ri
(asosiy ishlab chiqarish xodimlarining ish haqi) va bilvosita (boshqaruv, xizmat
ko'rsatuvchi xodimlar, ofis xodimlarining ish haqi) bo'lishi mumkin. Ish haqini
hisoblash qo'llaniladigan mehnatga haq to'lash tizimiga, texnologiya va ishlab
chiqarishni tashkil etishga bog'liq. Mehnatga haq to'lash vaqt bo'yicha, ish haqi, ish
haqi, agentlik mukofoti, ish haqi va boshqalar bo'lishi mumkin.
Mehnat xarajatlari ishlab chiqarish chiqimlarining bir qismi sifatida
mahsulot tannarxining shakllanishiga va pirovard natijada korxonaning foyda
olishiga ta’sir qiladi.
Mehnat xarajatlari hisobi quyidagi yo’nalishlar bo’yicha yuritilishi
mumkin1:
• Mehnat xarajatlari hisobiga, ayrim bajarilgan operatsiyalar qiymati va
ustama xarajatlar kiritilishi zarur;
• Ish haqini hisoblashga, bajarilgan ish uchun ishchilarga ish haqi hisoblash,
soliq organlariga, pensiya fondiga va boshqalarga to’lanishi lozim bo’lgan
summani ro’yxatga olish bilan bog’liq hisoblashishlar.
Jamiyatda moddiy ne’matlarni ishlab chiqarish jarayoni mehnat quroli va
mehnat buyumlaridan tashqari, bevosita jonli mehnat ham o’z ichiga oladi. Ishlab
chiqarish jarayonida ishlab chiqarish vositalaridan foydalanib kishining iste’molini
qondiradigan mahsulot vujudga keltiriladi.
Хo’jalik yuritishning bozor tizimiga o’tish sharoitida mehnatga haq to’lash,
ijtimoiy qo’llab-quvvatlash va xodimlarni himoya qilish sohasidagi davlatning
ko’plab vazifalari bevosita korxonalarga berilgan. Mehnatga haq to’lashning
shakllari, tizimlari va miqdorini, mehnat natijasiga qarab rag’batlantirishni
korxonalar mustaqil o’zlari belgilaydi. «Ish haqi» degan tushuncha hozir
qonunchilik asosida ishlamagan vaqtlari uchun ham pul va natura shaklida
hisoblangan ish haqining barcha turlarini o’z ichiga oladi. Bozor munosabatlariga
o’tish xodimlarga yana aksiya va obligatsiyalar bo’yicha dividend va foizlar
tarzida boshqa manbalardan daromad olish imkoniyatini berdi. Har bir xodimning
mehnat daromadlari, korxona faoliyatining pirovard natijasini hisobga olgan holda,
uning qo’shgan hissasi bilan aniqlanadi, soliq bilan tartibga solinadi va maksimal
miqdori cheklanmaydi. Lekin xodimlarning minimal ish haqi miqdori bor va u
qonunchilik bilan belgilanadi.
Mehnat munosabatlarini, shu jumladan xodimlar mehnatiga haq to’lashni
yuridik asosini mehnat to’g’risidagi qonuniy hujjatlar, korxonalarning jamoat
shartnomalari va boshqa muayyan me’yoriy hujjatlar tashkil etadi.
Daromadlarni indeksatsiya qilish va pulning qadrsizlanishi bilan bog’liq
bo’lgan aholi zararlarini qoplash ijtimoiy kafolatdagi yangilik bo’lib hisoblanadi.
Aholini ijtimoiy himoyalash va qo’llab - quvvatlashda ijtimoiy sug’urta, pensiya
fondi, bandlik fondi va boshqa davlat budjetidan tashqari fondlari alohida o’rin
egallaydi. Ularning tashkil etilishi tegishli qonuniy hujjatlar bilan tartibga solinadi.
Barcha budjetdan tashqari fondlar maxsus maqsadli ajratmalar va boshqa manbalar
hisobidan tashkil etilib, davlat budjetidan ajralgan holda faoliyat ko’rsatadi va
muhim ijtimoiy tadbirlar va rejalarni moliyalashtirishda foydalaniladi.
Mehnat xarajatlarini hisobga olish maqsadi – barcha ishchilar faoliyatining har bir
turiga sarflagan vaqtni buyurtmaning alohida kartochkasida yoki tabelda qayd etish
va shunga muvofiq soatbay stavkani qo’llashdir. Ishlab chiqarishga mehnat sarfini
hisobga olish uchun mazmuni, shakli, harakat muddati jihatidan har xil juda ko’p
boshlang’ich hisob hujjatlari mavjud. Bunga buyurtmaning hisob kartochkasi
misol bo’la oladi, bu kartochkada aniq bajarilgan ish sarflari yoziladi. Shunday
hujjatlardan yana biri ishga qatnashish vaqtini hisobga olish tabelidir, unda
ishchilarni bajargan ish vaqti aks ettiriladi.
Buyurtmaning hisob kartochkasi – bu aniq bir bajarilgan ishga sarflangan
vaqt yozuvidir. Odatda u ishchi kuchining qiymatini ko’rsatadi. Vaqtni qayd
etishning aniqligini ta’minlash uchun imkoni boricha xrona kartalardan
foydalanish tavsiya qilinadi.
Ishga qatnashish tabeli – bu ishchi ish vaqtini sarflagani to’g’risidagi
yozuvdir. Ishga qatnashish tabeli buyurtmaning alohida hisob kartochkasi kabi
aniq emas, buyurtma kartochkasi ma’lum operatsiya bilan bog’liq ishlar
tugallangandan so’ng darhol ofisga qaytarilishi kerak. Ishga qatnashish tabeli
qo’llanilgan hollarda band bo’lmagan ish vaqti to’la ochilmay qoladi.
Mehnat xarajatlarining to'liq ro'yxati soliq kodeksida keltirilgan. Unda
ko'rsatilgan to'lovlarni quyidagi toifalarga guruhlash mumkin:
ostida to'lovlar tarif stavkalari, rasmiy ish haqi, ish haqi stavkalari
(shtatda emas, balki tashkilotda bo'lgan xodimlarga va boshqalar);
rag‘batlantiruvchi va rag‘batlantiruvchi to‘lovlar va nafaqalar (ishlab
chiqarish natijalari uchun bonuslar, tarif stavkalari uchun ustamalar va boshqalar);
ish rejimi yoki mehnat sharoitlari bilan bog'liq kompensatsiya
to'lovlari (qo'shimcha ish vaqtidan tashqari ish uchun qo'shimcha to'lovlar,
kompensatsiyalar). foydalanilmagan ta'til va hokazo.);
uy-joy sotib olish uchun olingan kreditlar va qarzlar bo'yicha foizlarni
to'lash xarajatlarini qoplash;
xodimlarni saqlash bilan bog'liq xarajatlar (qonun hujjatlarida nazarda
tutilgan bepul uy-joy, oziq-ovqat, ish kiyimi va boshqalar);
uchun zaxiralarga ajratmalar yaqinlashib kelayotgan to'lov ta'tillar va
ish staji uchun yillik ish haqini to'lash uchun.
Bundan tashqari, mehnat xarajatlari xodimlarning hayotini ixtiyoriy sug'urta
qilish, ixtiyoriy pensiya sug'urtasi, nodavlat pensiya ta'minoti shartnomalari
bo'yicha xarajatlarni o'z ichiga olishi mumkin. tashkilotning mehnat
pensiyalarining moliyalashtiriladigan qismiga qo'shimcha badallari sifatida.
Ro'yxatga olingan barcha xarajatlar daromad solig'ini hisoblashda qo'shilishi
uchun ular bir vaqtning o'zida quyidagi shartlarga javob berishi kerak:
Qonunchilik normalarida (qonun hujjatlarining amaldagi normalari),
mehnat shartnomalari va (yoki) jamoaviy bitimlar;
Soliq kodeksida nazarda tutilgan mezonlarga javob berish (xarajatlar
iqtisodiy jihatdan asoslangan, hujjatlashtirilgan, daromad olishga qaratilgan).
Mehnat xarajatlari tarkibi:
mahsulotlar (ishlar, xizmatlar) tannarxiga kiritilgan va foydani soliqqa
tortishda hisobga olinadigan mehnat xarajatlarining tarkibi.
mehnat xarajatlari ishlab chiqarish va sotish xarajatlariga kiritilgan.
mehnat xarajatlariga xodimlarga naqd yoki natura ko'rinishidagi har
qanday hisob-kitoblar, rag'batlantirish to'lovlari va nafaqalar, ish rejimi yoki
mehnat sharoitlari bilan bog'liq kompensatsiyalar, mukofotlar va bir martalik
rag'batlantirish hisoblari, ushbu xodimlarni saqlash bilan bog'liq xarajatlar kiradi.
Ish haqiga quyidagilar kiradi:
shaklda berilgan amalda bajarilgan ish uchun haq (tashkilot tomonidan
qo'llaniladigan amaldagi shakllar va tizimlarga muvofiq uni hisoblash usulidan
qat'i nazar) Pul yoki moddiy boyliklar;
kompensatsiya yoki rag‘batlantirish to‘lovlari. Birinchisi ish joyida,
alohida tarkibiy bo'linmalarda yoki umuman tashkilotda yuqori ishlab chiqarish
natijalariga erishish uchun (mehnat shartnomasida nazarda tutilgan bonuslar,
kasbiy mahorat va boshqalar), ikkinchisi maxsus ish uchun kompensatsiya uchun
mo'ljallangan. alohida xodimlarning normal mehnat sharoitlaridan farq qiladigan
sharoitlar (tungi vaqtda, ko'p smenali rejimda, og'ir yoki zararli sharoitlarda);
sanoatning ayrim tarmoqlarida ishchilarga bepul yoki
arzonlashtirilgan narxlarda beriladigan xarajatlar Milliy iqtisodiyot kommunal
xizmatlar, uy-joy, kiyim-kechak va boshqalar, agar ular haqiqatda naturada taqdim
etilmagan bo'lsa, unda kompensatsiya naqd pul berish yo'li bilan amalga oshiriladi;
amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq yillik va qo'shimcha faol ta'tillar
(yoki foydalanilmagan taqdirda kompensatsiya), o'smirlar uchun imtiyozli soatlar,
emizikli onalarning ishidagi tanaffuslar, amalga oshirish uchun to'lash. davlat
vazifalari, kasbiy muvofiqlikni tasdiqlash uchun tibbiy ko'rikdan o'tish bilan
bog'liq vaqt;
oliy o‘quv yurtlari, kollejlar, texnikumlar, litseylar va maktablar
talabalari va talabalarining korxonalarda ishlab chiqarish amaliyotini o‘tash
davridagi ish haqi;
bir martalik to'lovlar xalq xo'jaligining ma'lum bir sohasidagi
mutaxassislik bo'yicha ish staji uchun ish haqiga ustama sifatida ish stajiga haq
to'lash shaklida;
amaldagi qonunchilikka muvofiq ishlamagan vaqt uchun turli to'lovlar
(o'qish ta'tillari, ishdan bo'shatish to'lovi ishdan bo'shatilganda);
ishchilarning ish haqini mintaqaviy tartibga solish zarurati tufayli
to'lovlar (ushbu tartibga solish mintaqaviy koeffitsientlar bo'yicha to'lovlarni
belgilash shaklida amalga oshiriladi);
kam haq to'lanadigan ish uchun haq to'lash (ish beruvchining aybi
bilan ish bo'lmagan taqdirda, u ishchini malakasi avvalgisidan past bo'lishi
mumkin bo'lgan boshqa ishga o'tkazishi kerak; bu holda, agar xodim o'z
majburiyatlarini bajarsa. yangi ish joyida ishlab chiqarish normasi, uning ilgari ega
bo'lgan o'rtacha daromadiga qo'shimcha to'lov amalga oshiriladi );
ish haqi xodimlarning malakasini oshirish va qayta tayyorlash tizimida
o‘qish davrida asosiy ish joyidan tanaffus bilan;
fuqarolik-huquqiy shartnomalarga muvofiq ishlarni bajarish uchun
chetdan jalb qilingan xodimlarning mehnatiga haq to'lash, ularni bajarish va to'lash
hujjatlarida smetalarda nazarda tutilgan miqdorlar doirasida;
sug'urta tashkilotlari bilan xodim foydasiga tuzilgan majburiy va
ixtiyoriy sug'urta shartnomalari bo'yicha ish beruvchilar tomonidan to'lanadigan
to'lovlar. Ish beruvchining xarajatlari majburiy sug'urta xodimlar mehnat
xarajatlari summasining 12 foizidan ko'p bo'lmagan miqdorda soliqqa tortish
uchun hisobga olinadi. Ixtiyoriy sug'urta shartnomalari bo'yicha badallar mehnat
xarajatlari summasining 6 foizidan ko'p bo'lmagan miqdorda xarajatlarga kiritiladi.
tomonidan moliyalashtiriladigan ish haqi xarajatlari bundan mustasno,
ish haqi fondini tashkil etuvchi boshqa to'lovlar sof foyda korxonalar va boshqa
maqsadli daromadlar.
Mehnat xarajatlari tarkibidan tashqari, ish haqi xarajatlarini qayta ishlash
uchun buxgalteriya hujjatlari shakllarini ham bilish kerak. Birlamchi hujjatlar
ulardan foydalanishning ishonchliligi va oqilonaligi talablariga javob berishi,
to'ldirish, guruhlash, qayta ishlash va nazorat qilishda sodda bo'lishi kerak.
Tashkilot turiga, texnologiyasiga va ishlab chiqarishni qurish printsipiga,
shuningdek mahsulotning tabiatiga mos keladigan hujjatlarni aniq tanlash
muhimdir.
Ish haqini to'lash xarajatlarining bir qismi sifatida xodimlarga pul va
moliyaviy ko'rinishdagi to'lovlarni kiritish mumkin.
To’g’ri va yordamchi mehnat. To’g’ri ish haqi ishlab chiqarish mehnat
xarajatining mahsulotni tayyorlash bilan oson bog’lash mumkin bo’lgan
xarajatlar qatoriga kiradi. Bevosita ishlab chiqarish mehnati xarajatlariga
ishchilarning ishlab chiqarish liniyasidagi, yig’uv konveyeridan aniq
buyurtmani bajarish bilan bog’liq mehnatini kiritish mumkin.
Mahsulot tayyorlash bilan bevosita bog’liq bo’lmagan mehnatni yordamchi
yoki bilvosita mehnat deyiladi. Bu xarajatlar ishlab chiqarishning ustama
xarajatlariga qo’shiladi va so’ngra joriy davr oxirida mahsulotga tegishli stavka
bo’yicha taqsimlanadi. Bilvosita mehnatga sex boshliqlari, brigadirlar, muhandis
xodimlar, qorovullar, sex farroshlari mehnati kiradi. Noishlab chiqarish
xodimlarining, ya’ni mahsulotni sotish bilan shug’ullanadigan xodimlarning ish
haqi va ma’muriy boshqaruv xodimlarining ish haqi hisobot davridagi sarflar
sifatida hisobga olinadi (davr xarajatlarida) va bunday xarajatlar vujudga kelishiga
qarab foyda va zararlar schetiga hisobdan chiqariladi.
Band bo’lmagan ish vaqti yoki bekor turgan vaqt – bu unumsiz, lekin haq
to’lanadigan vaqtdir.
Bartaraf etiladigan bekor turish rejalashtirish yaxshilanganda xoli bo’lish
mumkin bo’lgan vaziyat oqibatida vujudga keladi. Bunday bekor turish bo’yicha
sarflar mahsulot tannarxiga kiritilmasligi, balki foydalar va zararlar schetiga
hisobdan chiqarilishi kerak.
Bartaraf etsa bo’ladigan asosiy bekor turish hollari quyidagilardir2:
• Ishlab chiqarish jarayonining to’xtab qolishi (uskunalarning sinishi,
materiallarning etishmasligi, ishni yaxshi rejalay olmaslik);
• Boshqaruv qarorlari (buyumlarning texnik xususiyatini o’zgartirish,
omborda materiallarning yo’qligi, rejalarning o’zgarishi).
Muqarrar bekor turish korxonaning nazorat qilib bo’lmaydigan yoki
muqarrar xarajatidir. U odatdagi ish sharoitidan yoki tashqi omillardan, choy
ichishga tanaffusdan, to’satdan mahsulotga talabning kamayishi, ishlab chiqarish
uchun asosiy xom-ashyo yetkazib beruvchida boshlang’ich ish tashlashdan kelib
chiqadi.
Bunga mahsulot ishlab chiqarish tannarxiga qo’shiladigan (ularni umumiy
ishlab chiqarish sarflari schetida aks ettirish yo’li bilan) xarajatlarning bir qismi
sifatida qarash mumkin.
Ish vaqtidan ortiqcha vaqt– bu mehnat qonunida belgilangan ish vaqtidan
ortiqcha ma’lum davr bo’lib, unga odatda ustama sifatida haq to’lanadi.
Asosiy ishchilar uchun ortiqcha vaqt quyidagi sabablar bilan zarur bo’ladi:
1)ishlab chiqarish jarayonida to’la ishlanmagan vaqtni to’ldirish;
2)dastlab rejalashtirilgan mahsulot miqdorini ko’paytirish.
Bartaraf etish imkoni bo’lgan ortiqcha ish vaqti xarajatlarini odatda shu
davridagi foydalar va zararlar schetiga o’tkazib, hisobdan chiqariladi. Muqarrar
yoki zaruriyish vaqtidan ortiqcha ishlar qiymati uni umum ishlab chiqarish
xarajatlari schetiga o’tkazish yo’li bilan mahsulot tannarxiga qo’shiladi.
Mukofot haqi asosiy xodimlarga va yordamchi ishlab chiqarish xodimlariga
yuqori ishlab chiqarish ko’rsatkichlari uchun to’lanadi, unga oddiy ishlab chiqarish
xarajati deb qaraladi va mahsulot tannarxiga kiritiladi (umum ishlab chiqarish
xarajatlariga kirtish yo’li bilan). Noishlab chiqarish xodimlariga to’langan
rag’batlantirish mukofotlari shu davrdagi foyda va zararlar schetiga o’tkaziladi.
Ish haqiga quyidagilar kiradi:
qo'shimcha to'lovlar va nafaqalar;
rag'batlantirish to'lovlari.
Ilmiy daraja uchun qo'shimcha to'lovlar ish haqining ajralmas qismi
hisoblanadi, agar:
ular mehnat shartnomasida nazarda tutilgan;
ilmiy daraja xodimning kasbiy faoliyati bilan bog'liq bo'lgan
mutaxassislik bo'yicha beriladi.
Misol uchun, xodim huquq fanlari doktori darajasiga ega va uni taqdim
etadigan konsalting kompaniyasida yuridik xizmatlar bo’yicha ishlaydi. Bunda
ilmiy daraja uchun qo‘shimcha to‘lov, agar mehnat shartnomasida nazarda tutilgan
bo‘lsa, ish haqining ajralmas qismi bo‘ladi. Agar shunga o'xshash darajaga ega
bo'lgan xodim, masalan, savdo bo'limi boshlig'i sifatida ishlayotgan bo'lsa, bunday
qo'shimcha to'lovlar iqtisodiy jihatdan oqlanmaydi.
Davlat mukofotlari uchun qo‘shimcha to‘lovlarga kelsak, ular quyidagi
hollarda rag‘batlantirish to‘lovlari sifatida belgilanishi mumkin:
muayyan yutuqlari uchun davlat mukofoti kasbiy faoliyat yoki
xodimning ishlab chiqarish faoliyati bilan bevosita bog'liq bo'lgan ilmiy yutuqlar
uchun;
davlat mukofotlari uchun qo'shimcha to'lov mehnat yoki jamoa
shartnomasida nazarda tutiladi.
Misol uchun, xodim mikrobiologiya sohasidagi ilmiy yutuqlar uchun davlat
mukofotiga sazovor bo'ldi. U veterinariya ishlab chiqaruvchi korxonada
ishlaydi dorilar. Bunda davlat mukofoti uchun qo‘shimcha haq to‘lash
rag‘batlantiruvchi omil bo‘ladi. Agar ushbu korxonada ishlaydigan xodim
odamlarni qutqarishda ko'rsatgan jasorati uchun davlat mukofotiga sazovor bo'lgan
bo'lsa, bunday mukofot uchun qo'shimcha to'lovlar rag'batlantiruvchi to'lovlarga
taalluqli emas. Va ularni xarajatlarga kiritish mumkin emas.
Mehnatga haq to’lashni tashkil etishning asosiy elementi bo’lib, mahsulot
birligini ishlab chiqarishga yoki ma’lum tashkiliy-texnik sharoitlarida berilgan ish
hajmini bajarishga sarflanadigan mehnat o’lchamini belgilovchi, mehnatni
normalashtirish hisoblanadi.
Mehnatni normalash, mehnatni ilmiy asosda tashkil qilishning asosiy
tarkibiy qismi sifatida, ishlab chiqarish normasini va vaqt normasini o’z ichiga
oladi. Normal ish sharoitida belgilangan vaqt (soat, smena, oy) birligida ishlab
chiqarsa bo’ladigan normalashtiriluvchi mahsulot birligi (dona, metr, tonna)ning
miqdori ishlab chiqarish normasi bilan belgilanadi. Vaqt normasi esa ma’lum
tashkiliy-texnikaviy sharoitlarda ish bajarish uchun zarur bo’ladigan vaqtni (min.,
soat)
nazarda
tutadi.
Mehnatga haq to’lashda ishning sifatini, ishlab chiqarish normalarini bajarilishini
hisobga olish va ish haqi hisoblashning ma’lum tartibini belgilash zarur. Demak,
korxonada mehnatga haq to’lashni tashkil etish biri-biriga bog’liq bo’lgan uchta
elementlar bilan aniqlanadi: tarif tizimi, mehnatni normalashtirish va mehnatga haq
to’lash shakllari. Sifat jihatidan mehnat tarif tizimi bilan baholanadi, sarflangan
mehnat miqdori normalashtirish bilan hisobga olinadi, ish haqi hisoblash tartibi esa
mehnatga haq to’lash shakllari bilan aniqlanadi.
Ishchilar mehnatiga haq to’lashda tarif setkasi asos bo’lib hisoblanadi. Тarif
setkasi ishlovchilarning malakasi, mehnatga haq to’lash shakli va mazkur sohaning
xalq xo’jaligidagi ahamiyatini inobatga olgan holda tuziladi. Тarif tizimiga
quydagilar kiritiladi:
- bir soat yoki bir kunlik mehnatiga to’lanadigan haq miqdorini belgilovchi
tarif stavkasi;
- haq to’lashda ish va ishchilarning (malakasi) turli razradlari orasidagi
munosabatlarini ko’rsatuvchi tarif setkasi;
- tarif-malakaviy ma’lumotnoma. Uning yordamida tarif setkasiga binoan
ish va ishchining razradi aniqlanadi.
Oddiy ishlar 1-razradli ishchining tarif stavkasi bilan to’lanadi. Mehnat
malakasi darajasiga, ya’ni belgilangan tarif razryadi va tarif koeffitsiyentiga, qarab
qolgan razradlarning tarif stavkalari bu razraddan ortiq bo’ladi. Tarif razradi har
bir ishlab chiqarish operatsiyasiga, har bir ish turiga tayinlanadi, shuning uchun ish
bajarish normalarini hisobga olgan holda, ishbay ish haqini hisoblab topishda tarif
stavkasidan foydalaniladi.
Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 16 sentyabrdagi 775-son qaroriga
1-ILOVA
14
2,421
15
2,561
16
2,704
17
2,847
18
2,993
19
3,141
20
3,292
21
3,444
22
3,597
Izoh. Tarif stavkasi miqdorini (lavozim maoshini) belgilash uchun tarif
koeffitsienti mehnatga haq to’lashning qonun hujjatlarida belgilangan eng kam
miqdoriga ko’paytiriladi.
Ishchining ish haqi yoki oklad summasini aniqlash uchun birinchi
razryadning mehnatiga to’lanadigan summani mazkur ishchiga belgilangan
razradning koeffitsiyentiga ko’paytirish kerak. Yuqorida keltirilgan yagona tarif
setkasini budjetdan moliyalashtiriladigan muassasalar, tashkilot va korxonalar
qo’llashga majbur.
Shunday qilib, xarajatlarda qo'shimcha to'lovlarni hisobga olish mumkin.
Ammo ular mehnatga haq to'lash tizimida ta'minlangan bo'lsa va xodimning
yutuqlari uning kasbi va tashkilotdagi faoliyati bilan bevosita bog'liq bo'lsa.
Aks holda, qo'shimcha to'lovlar ish haqi bilan hech qanday bog'liq bo'lmagan
iqtisodiy asossiz xarajat sifatida to'liq tan olinishi mumkin.
3.Mehnat xarajatlarining buxgalteriya hisobida aks ettirilishi
Mehnat xarajatlari mahsulot tannarxining muhim elementi bo'lib, moddiy
ishlab chiqarishning ayrim tarmoqlarida barcha ishlab chiqarish xarajatlarining
uchdan bir qismiga etadi. Shuning uchun mehnat xarajatlari hisobini aniq tashkil
etish va ularni kalkulyatsiya ob'ektlari o'rtasida aniqroq taqsimlash mahsulot
tannarxini hisoblash ishonchliligining muhim sharti hisoblanadi.
Mehnat xarajatlarini hisobga olishda ushbu xarajatlarni xarajatlar sohalari va
ularning paydo bo'lish joylari (sex, brigada, uchastka, bo'linma va boshqalar)
bo'yicha oqilona aks ettirish kerak. Normativ hujjatlarda u yoki bu yo'nalishda
xarajatlarni hisobdan chiqarish tartibini belgilash kerak.
Barcha mehnat xarajatlari hujjatlashtirilgan bo'lishi kerak. Ratsional
ravishda tashkil qilish muhimdir asosiy hujjatlar, ayniqsa ishlab chiqarishni
hisobga olish uchun, chunki bu hujjatlar ma'lum turdagi mahsulotlarga mehnat
xarajatlarini kiritish uchun asos bo'lib xizmat qiladi.
Ishlab chiqarishga sarflangan mehnat xarajatlarini ma'lum turdagi
mahsulotlar tannarxiga kiritish uchun ish haqini asosiy va qo'shimchaga bo'lish
qo'llaniladi. Ko'pincha bilvosita xarajatlarni taqsimlash uchun asos bo'lib xizmat
qiladigan ishlab chiqarish ishchilarining asosiy ish haqi alohida ahamiyatga ega.
Ijtimoiy ehtiyojlar uchun ajratmalar ayrim turdagi mahsulotlar tannarxiga
“Ijtimoiy sug‘urta bo‘yicha ajratmalar” alohida bandida tegishli turdagi
mahsulotlar (ishlar, ishlar) tannarxiga kiritilgan ish haqiga foizlarda (amaldagi
qonun hujjatlarida belgilangan) xizmatlar kiritiladi.
Mehnat xarajatlari ishlab chiqarish tannarxining eng muhim moddalari
hisoblanadi. Tannarxga kiritish usuliga ko'ra, mehnat xarajatlari to'g'ridan-to'g'ri
(asosiy ishlab chiqarish xodimlarining ish haqi) va bilvosita (boshqaruv, xizmat
ko'rsatuvchi xodimlar, ofis xodimlarining ish haqi) bo'lishi mumkin.
Mehnat xarajatlari buxgalteriya hisobida tan olinadi va ular to'langan paytda
emas, balki tashkilotning majburiyatlari sifatida aks ettiriladi. Va bunday ehtiyoj
tashkilotdagi xodimning har bir soatida paydo bo'ladi. Shuning uchun ish haqi
bo'yicha majburiyatlar sintetik hisobda xarajatlarni tan olish sifatida aks ettiriladi.
Ish haqini hisoblash qo'llaniladigan mehnatga haq to'lash tizimiga,
texnologiya va ishlab chiqarishni tashkil etishga bog'liq. Mehnatga haq to'lash vaqt
bo'yicha, ish haqi, ish haqi, agentlik mukofoti, ish haqi va boshqalar bo'lishi
mumkin.
Mehnatga haq to'lash bo'yicha hisob-kitoblar mehnat xarajatlarini hisobga
olish uchun dastlabki hujjatlar va tashkilotda ishlab chiqilgan mehnatga haq to'lash
shakllari bo'yicha me'yoriy hujjatlarga asoslanadi.
Ish haqini hisoblash uchun quyidagi hujjatlar asos bo'ladi:
Kadrlar jadvali;
Xodimlarning mehnatiga haq to'lash to'g'risidagi nizom bilan
tasdiqlangan;
Vaqt jadvali; ish tartibi; ishlab chiqarishni hisobga olish varaqasi;
Bonus to'lash uchun buyurtma;
Mehnat shartnomasi va bajarilgan ish dalolatnomasi;
Mehnat munosabatlari va mehnatga haq to'lash bilan bog'liq boshqa
hujjatlar.
Xodimlar bilan hisob-kitoblarni hujjatlashtirish mehnatga haq to'lashni
hisobga olishning ajralmas qismi hisoblanadi, chunki ish haqi ish vaqtidan
foydalanishni hisobga olish hujjatlariga muvofiq hisoblanadi.
Vaqt bo'yicha ish haqi bilan bunday hujjat ichki, birlamchi, yig'ma va
vaucher buxgalteriya hujjati bo'lgan vaqt jadvali (standart shakl No T-13),
shuningdek ish vaqtini operativ qayd etish reestri hisoblanadi.
Har bir xodim tomonidan bajarilgan ish hajmini natura ko'rinishida o'lchash
va hisoblash va vaqt birligi uchun rejalashtirilgan, standartlashtirilgan vazifalarni
belgilash imkoniyati mavjud bo'lgan taqdirda, mehnatga haq to'lashning dona
to'lov shaklida ishlab chiqarishni hisobga olish tashkil etilishi mumkin. Shuning
uchun ishlab chiqarishni hisobga olish hujjatlari tashkilotga ishlab chiqarilgan
mahsulot miqdori va sifati va bajarilgan ishlar to'g'risidagi ma'lumotlarni taqdim
etishi kerak; bajarilgan ishlar hajmining bu holda iste'mol qilinadigan materiallar,
xom ashyo, yarim tayyor mahsulotlar miqdoriga muvofiqligi to'g'risida; ishlab
chiqarish standartlarini amalga oshirish darajasi va ish haqi miqdori bo'yicha.
Barcha ishchilar ishlab chiqarish hisobi ustalar, ustalar va boshqa ishchilar
tomonidan yuritiladi. Ishlab chiqarishning xususiyatiga, tashkil etish va mehnatga
haq to'lash tizimiga, sanoatda mahsulot sifatini nazorat qilish usuliga qarab,
birlamchi buxgalteriya hujjatlarining quyidagi shakllari qo'llaniladi: qismlarga
buyurtma, marshrut varaqasi (xarita), ishlarni ishlab chiqish va qabul qilish
to'g'risidagi hisobot. smenada, buxgalteriya hisobini ishlab chiqish kartalari
(bayonotlari), vaqt jadvali, bajarilgan ishlarni qabul qilish dalolatnomasi, buyurtma
va boshqalar.
Shakldan qat'i nazar, birlamchi hujjatlar quyidagi ma'lumotlarni o'z ichiga
olishi kerak: ish joyi (ustaxona, uchastka, bo'lim va boshqalar), hisob-kitob davri
(yil, oy, kun), xodimning familiyasi va bosh harflari, uning xodimlar soni va
unvoni. , xarajatlarni hisobga olish kodi (mahsulot, buyurtma, schyot-faktura,
xarajat moddasi), ishning nomi, rejalashtirilgan va haqiqiy hajm, bajarilgan ish
birligi narxi, haqiqiy daromad. Ushbu hujjatlar texnologik xaritalar, joriy me'yorlar
va narxlar asosida sex (uchastka) ishlab chiqarish dasturiga, ish jadvaliga muvofiq
to'ldiriladi. Ushbu hujjatlar ishni boshlashdan oldin tuziladi va ishchi yoki jamoaga
topshiriladi. Ish oxirida texnik nazorat bo'limi haqiqiy sarflangan vaqtni va ishlab
chiqarilgan, qabul qilingan yaxshi mahsulotlar miqdorini qo'yadi va rad etadi.
Ushbu hujjatlar ish boshlig'i, normalizator va usta (agar ish jamoa tomonidan
bajarilgan bo'lsa) tomonidan imzolanadi va tashkilot rahbari tomonidan
tasdiqlanadi.
Bir martalik ishlab chiqarishda, individual (takrorlanmaydigan) mahsulotlar ishlab
chiqariladi, buyum uchun asosiy hujjat kiyim hisoblanadi. Shakl bo'yicha
individual kiyimlar (bir kishi uchun) va brigada (jamoa) kiyimlari farqlanadi; amal
qilish muddati bo'yicha - bir martalik (bir xil buyurtma, ishlab chiqarish
tannarxining kodi bilan bog'liq bir smena yoki oy davomida bir turdagi ish uchun)
va jamlangan buyurtmalar. Ammo butun hisobot davri yoki uning yarmi uchun
jamlangan buyurtmalar yanada mukammal hisoblanadi. Bunday kiyimda
normallashtirilgan vazifalar va ularning bajarilishi ketma-ket qayd etiladi. Ular
oyning har yarmi uchun hisoblanadi. Oyning oxirida kiyim-kechak yopiladi va
buxgalteriya bo'limiga topshiriladi, u erda uni keyingi qayta ishlash amalga
oshiriladi: buxgalteriya ma'lumotlarini to'ldirishning to'g'riligi, daromad miqdori va
normallashtirilgan vaqt soatlari soni tekshiriladi. hisoblab chiqiladi, umumiy
daromad
miqdori
va
standart
soatlar
aniqlanadi.
Agar oy oxiri bilan bir qatorda ish tugallanmagan bo'lsa, unda bajarilgan qism
baholanadi va ishni bajarish uchun keyingi oy uchun buyurtma beriladi.
18 yoshgacha bo'lgan xodimlar bundan mustasno, tashkilotga kirganidan keyin 11
oy o'tgach, birinchi ta'tilni olish huquqi xodimlar uchun paydo bo'ladi; rezervga
o'tkazilgan va tashkillashtirilgan ishga qabul qilish tartibida ishga yuborilgan
harbiy xizmatchilar - uch oylik ishdan keyin; ayollar - tug'ruq ta'tilidan oldin yoki
darhol keyin; chernobil AESdagi halokat natijasida radiatsiya ta'siriga uchragan
fuqarolar; barcha xodimlarga bir vaqtning o'zida ta'til berish; xodimni boshqa
tashkilotdan o'tkazish (agar ish muddati 11 oy bo'lsa); yarim kunlik ishchilar,
asosiy ish joyidagi ta'til bilan bir vaqtda va boshqa ba'zi toifadagi ishchilar.
Ta'til har yili tashkilot tomonidan tasdiqlangan ta'til jadvalida nazarda tutilgan
muddatda beriladi. Ta'tilni o'tkazishga vaqtincha mehnatga layoqatsizlik, xodimni
armiyaga chaqirish, davlat yoki jamoat vazifalarini bajarish holatlarida yo'l
qo'yiladi. Ikki yildan ortiq muddatga ta'til bermaslikka yo'l qo'yilmaydi.
Ishni tugatgandan so'ng, xodim oxirgi va oldingi yillar uchun
foydalanilmagan ta'til kunlari uchun kompensatsiya olishi kerak. Kompensatsiya
faqat ishdan bo'shatilgan taqdirda to'lanadi, boshqa hollarda ta'til o'rniga pul
kompensatsiyasini to'lashga yo'l qo'yilmaydi.
To'lov turi bo'yicha hisoblangan. Jami summada bu to‘lovlar 67-“Xodimlar
bilan ish haqi uchun to‘lovlar” schyotining krediti bo‘yicha aylanma sifatida aks
ettiriladi;
To'lov va hisob-kitob turlari bo'yicha ushlab qolingan va kreditlangan -
xuddi shu hisobvaraqning debeti bo'yicha aylanma;
Oyning oxirida tashkilotga topshirish yoki tark etish uchun. Ushbu miqdor
hisoblangan va ushlab qolingan summalar o'rtasidagi farq sifatida hisoblanadi va
6700 hisobdagi qoldiqga tengdir.
6700 sonli "Xodimlar bilan ish haqi uchun to'lovlar" schyotining sintetik
hisobi.
2-jadval
Mazmuni
Miqdori,
so’m
Hisob
fakuraning
muvofiqligi
Birlamchi
hujjat
Ilovalar
Yordamchi ishlab
chiqarish
ishchilari uchun
hisoblangan ish
haqi
Shaxsiy daromad
solig’i
ushlab
turiladi
№ T-49
"Hisob-
kitob va
ish haqi"
Ish haqi tashkilot
№ T-49
kassasidan
to’langan
"Hisob-
kitob va
ish haqi"
Depozitga
qo’yilgan ish haqi
aks ettirildi
Depozitga
qo'yilgan
mablag'lar
reestri
Depozitga
qo’yilgan ish haqi
berildi
№ KO-2
"Xarajat
kassa
orderi"
Birlamchi hujjatlarning ma'lumotlari registrlar va hisobotlarning ma'lumotlariga
mos keladi. Korxonada ish haqi hisobi avtomatlashtirilgan. Buxgalteriya hisobi "1-
C: Buxgalteriya" dasturi yordamida amalga oshiriladi.
Kredit bo'yicha 6710-schyotlar bo'yicha barcha manbalar bo'yicha ushbu
oyda to'lanishi kerak bo'lgan ish haqini hisoblash bo'yicha operatsiyalar 2010
"Asosiy ishlab chiqarish" (asosiy ishlab chiqarish xodimlarining mehnatiga haq
to'lash summalarini aks ettirish uchun), 2310 ushbu manbalar hisobga olinadigan
schyotlar bilan korrespondensiyada aks ettiriladi. "Yordamchi ishlab chiqarish"
(yordamchi sanoat xodimlari uchun), 2510 "Umumiy ishlab chiqarish xarajatlari"
(sex xodimlarining mehnatiga haq to'lash).
Zaxira qilingan summalar quyidagi yozuvda aks ettirilgan:
D 2010 "Asosiy ishlab chiqarish" (mahsulot turi bo'yicha)
D 2310 "Yordamchi ishlab chiqarish" (mahsulot turi bo'yicha)
D 2510 " Umumiy joriy xarajatlar» (seminarlar kontekstida)»