Mehnatni boshqarish usullari

Yuklangan vaqt

2024-06-15

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

38,3 KB


 
 
 
 
Mehnatni boshqarish usullari 
 
Reja: 
1. Mehnatni boshqarishning xarakteri 
 
O‘zining xarakteri bo‘yicha mehnat hamma vaqt ham ijtimoiy jarayon 
bo‘lgan. Har qanday ijtimoiy mehnat esa belgilangan tashkil qilish va tartibni 
taqazo qiladi. Kimdir xodimlar oldiga maqsadni qo‘yishi, vazifalarni 
taqsimlashi, ularni bajarilishi ustidan nazorat qilishi, har holda odamlarni 
mehnatga undashi, ularning harakatlarini muvofiq- lashtirishi kerak. Mehnatni 
boshqarishning xarakteri, uning usullari va vositalari doimiy bo‘lib 
qololmaydilar. Pirovorida ular ishlab chiqarishning o‘zining rivojlanganligi 
darajasi va uning ijtimoiy shakli bilan belgilanadilar. G‘arbiy adabiyotlarda 
mehnatni boshqarishni rivojlanishi bosqichlarini XX asr menejmenti 
nazariyachilar F.Teylor, E. Meyo, R.Likert va boshqalarning ishlari bilan 
bog‘laydilar. Ba’zi bir tadqiqotchilar iqtisodiy o‘sishning sanoatlashganga 
qadar, sanoatlashgan va ilmiy-texnik variantlariga mos keluvchi mehnatni 
boshqarishning hunarmandchilik, texnokratik va innavatsion turlarini ajratishni 
taklif qiladilar. Bunday davrlarga ajratish jiddiy asoslarga egadir. 
Hunarmandchilik turi mehnatni boshqarishning oddiy shaklidan iborat 
bo‘lgan. Sexli tuzilma doirasini buzgan holda, manufaktura oldinlari mustaqil 
bo‘lgan kasblarni kombinatsiyalashtirgan, bevosita ishlab chiqarish jarayoniga 
mehnat taqsimotini kiritgan. Shuning bilan bir tomondan ishchilarning o‘zlarini 
ierarxik chegaralash, boshqa tomondan esa - oldin mustaqil bo‘lgan ishchini 
yagona jamoaga va intizomga bo‘ysindirish zaruriyati paydo bo‘lgan. O‘sha 
sharoitlarda mehnatni boshqrishning vazifalari vujudga kelgan mehnatni tashkil 
Mehnatni boshqarish usullari Reja: 1. Mehnatni boshqarishning xarakteri O‘zining xarakteri bo‘yicha mehnat hamma vaqt ham ijtimoiy jarayon bo‘lgan. Har qanday ijtimoiy mehnat esa belgilangan tashkil qilish va tartibni taqazo qiladi. Kimdir xodimlar oldiga maqsadni qo‘yishi, vazifalarni taqsimlashi, ularni bajarilishi ustidan nazorat qilishi, har holda odamlarni mehnatga undashi, ularning harakatlarini muvofiq- lashtirishi kerak. Mehnatni boshqarishning xarakteri, uning usullari va vositalari doimiy bo‘lib qololmaydilar. Pirovorida ular ishlab chiqarishning o‘zining rivojlanganligi darajasi va uning ijtimoiy shakli bilan belgilanadilar. G‘arbiy adabiyotlarda mehnatni boshqarishni rivojlanishi bosqichlarini XX asr menejmenti nazariyachilar F.Teylor, E. Meyo, R.Likert va boshqalarning ishlari bilan bog‘laydilar. Ba’zi bir tadqiqotchilar iqtisodiy o‘sishning sanoatlashganga qadar, sanoatlashgan va ilmiy-texnik variantlariga mos keluvchi mehnatni boshqarishning hunarmandchilik, texnokratik va innavatsion turlarini ajratishni taklif qiladilar. Bunday davrlarga ajratish jiddiy asoslarga egadir. Hunarmandchilik turi mehnatni boshqarishning oddiy shaklidan iborat bo‘lgan. Sexli tuzilma doirasini buzgan holda, manufaktura oldinlari mustaqil bo‘lgan kasblarni kombinatsiyalashtirgan, bevosita ishlab chiqarish jarayoniga mehnat taqsimotini kiritgan. Shuning bilan bir tomondan ishchilarning o‘zlarini ierarxik chegaralash, boshqa tomondan esa - oldin mustaqil bo‘lgan ishchini yagona jamoaga va intizomga bo‘ysindirish zaruriyati paydo bo‘lgan. O‘sha sharoitlarda mehnatni boshqrishning vazifalari vujudga kelgan mehnatni tashkil  
 
qilish, ish haqi tizimi va ish tartibini qo‘llab quvvatlash, ijrochilar ustidan 
kuzatish va nazoratni amalga oshirishdan iborat bo‘lgan. 
 
3.1- jadval.  
Iqtisodiy o‘sishning har xil bosqichlaridagi mehnatni    boshqarishning 
turlari. 
Iqtisodiy 
o‘sishning 
turi 
   Mehnatni boshqarish 
Moddiy asos 
Tizimni 
tashkil 
qiluvchi omil 
Mehnatni 
bosh- 
qarishning turi  
Sanoatlashganga 
qadar 
Manufaktura ishlab 
chiqarish 
Xususiy  
ishchilarning 
kooperatsiyasi 
Hunarmandchilik 
Sanoatlashgan 
Yirik 
mashinali 
ishlab chiqarish 
“Tirik qo‘shimcha” 
larga ega mashina- 
lar tizimi 
Texnokratik 
Ilmiy-texnik 
Yangilik 
kiri- 
tishlarga 
asoslan 
gan 
egiluvchan 
ishlab chiqarish  
Ilmiy-ishlab 
chi- 
qarish davrasida- gi 
o‘zaro hamkor- lik  
Innovatsion 
 
Mashinali ishlab chiqarishga o‘tish bilan mehnatni umumlashtirish 
shakllarida sifatiy o‘zgarishlar sodir bo‘lgan. Mehnatni texnokratik boshqarish 
shakllangan. U mehnatni ko‘proq taqsimlash va xodimlarni ixtisoslashtirish, 
ijrochilik mehnatini tashkiliydan boshqaruv mehnatini ajratish bilan ayirish, 
iqtisodiy majbur qilishning qat’iy shakllarini mo‘ljallash tamoyillariga 
asoslanadi. Evolyusiyani borishida ushbu tur texnik taraqqiyot, mehnat 
munosabatlari tizimidagi ilgari siljishlar, davlat siyosati, olimlar va ishlab 
qilish, ish haqi tizimi va ish tartibini qo‘llab quvvatlash, ijrochilar ustidan kuzatish va nazoratni amalga oshirishdan iborat bo‘lgan. 3.1- jadval. Iqtisodiy o‘sishning har xil bosqichlaridagi mehnatni boshqarishning turlari. Iqtisodiy o‘sishning turi Mehnatni boshqarish Moddiy asos Tizimni tashkil qiluvchi omil Mehnatni bosh- qarishning turi Sanoatlashganga qadar Manufaktura ishlab chiqarish Xususiy ishchilarning kooperatsiyasi Hunarmandchilik Sanoatlashgan Yirik mashinali ishlab chiqarish “Tirik qo‘shimcha” larga ega mashina- lar tizimi Texnokratik Ilmiy-texnik Yangilik kiri- tishlarga asoslan gan egiluvchan ishlab chiqarish Ilmiy-ishlab chi- qarish davrasida- gi o‘zaro hamkor- lik Innovatsion Mashinali ishlab chiqarishga o‘tish bilan mehnatni umumlashtirish shakllarida sifatiy o‘zgarishlar sodir bo‘lgan. Mehnatni texnokratik boshqarish shakllangan. U mehnatni ko‘proq taqsimlash va xodimlarni ixtisoslashtirish, ijrochilik mehnatini tashkiliydan boshqaruv mehnatini ajratish bilan ayirish, iqtisodiy majbur qilishning qat’iy shakllarini mo‘ljallash tamoyillariga asoslanadi. Evolyusiyani borishida ushbu tur texnik taraqqiyot, mehnat munosabatlari tizimidagi ilgari siljishlar, davlat siyosati, olimlar va ishlab  
 
chiqarish tashkilotchilarining izlanishlari ta’siri ostida katta o‘zgarishlarga 
duchor bo‘lgan. 
XIX asrning oxiri – XX asrning boshlarida vazifaviy xodimli boshqaruvni 
ajralishi va uni tashkiliy tuzilmalar doirasida ajratilishi sodir bo‘lgan. Dastavval 
xodimlar xizmatlari faqat ishga yollash masalalari bilan, 20-yillardan boshlab 
esa mehnatni tashkil qilish va hisobga olish, xodimlarni rag‘batlantirish va 
ularning malakasini oshirish masalalari bilan shug‘ullanganlar.  
Yetakchi firmalarning korxonalarida mehnatdan ratsional foydalanish, ish 
usullari va yo‘llarini ularning muvofiq birlashuvini belgilash bilan tahlil qilish, 
ish vaqti, mehnat sarflanishini nazorat qilish, ish haqi tizimini qo‘llash bo‘yicha 
tadbirlar borgan sari kengroq amalga oshirilgan. Bu yangiliklar tadbirkorlarga 
mehnatni ko‘proq jadallashtirishga imkon bergan. F.Teylor, G.Emerson, F. 
Gilbert va boshqalarning asarlari bu faoliyatning nazariy asosi bo‘lgan.  
F.Teylor shunday usullarni ishlab chiqqanki, ularga ko‘ra ishning har bir 
turi, har bir operatsiya uchun xronometraj va ishchining harakatlarini sinchiklab 
o‘rganish yordamida berilgan ishni bajarishning yagona, eng ratsional usuli 
belgilangan. Barcha xatolar, befoyda harakatlar bartaraf qilingan, eng 
mukammallari tanlab olingan. Mashhur fransuz fizigi Le Shatelening so‘zlariga 
ko‘ra, bu sanoatda mehnatni tashkil qilishga nisbatan qo‘llanilgan 
matematikadan iborat bo‘lgan. Yuqori unumdor mehnatga nisbatan iqtisodiy 
majbur qilishdan foydalanilgan: 
- ishbay ish haqining alohida tizimi (me’yorni bajargan va oshirib 
bajarganlar uchun oshirilgan tarif stavkalari va baholashlar; bajar- maganlar 
uchun – stavkalarni 20-30% ga pasaytirilishi, jarimalar); 
- vazifalarni bajarilishi va oshirib bajarilishiga ko‘proq darajada yordam 
beruvchi sharoitlarni yaratish: batavsil yo‘l-yo‘riq ko‘rsatish, mehnatni mayda-
chuyda tafsilotlarigacha rejalashtirish, maxsus qurollar bilan ta’minlash, hisob, 
nazorat. 
chiqarish tashkilotchilarining izlanishlari ta’siri ostida katta o‘zgarishlarga duchor bo‘lgan. XIX asrning oxiri – XX asrning boshlarida vazifaviy xodimli boshqaruvni ajralishi va uni tashkiliy tuzilmalar doirasida ajratilishi sodir bo‘lgan. Dastavval xodimlar xizmatlari faqat ishga yollash masalalari bilan, 20-yillardan boshlab esa mehnatni tashkil qilish va hisobga olish, xodimlarni rag‘batlantirish va ularning malakasini oshirish masalalari bilan shug‘ullanganlar. Yetakchi firmalarning korxonalarida mehnatdan ratsional foydalanish, ish usullari va yo‘llarini ularning muvofiq birlashuvini belgilash bilan tahlil qilish, ish vaqti, mehnat sarflanishini nazorat qilish, ish haqi tizimini qo‘llash bo‘yicha tadbirlar borgan sari kengroq amalga oshirilgan. Bu yangiliklar tadbirkorlarga mehnatni ko‘proq jadallashtirishga imkon bergan. F.Teylor, G.Emerson, F. Gilbert va boshqalarning asarlari bu faoliyatning nazariy asosi bo‘lgan. F.Teylor shunday usullarni ishlab chiqqanki, ularga ko‘ra ishning har bir turi, har bir operatsiya uchun xronometraj va ishchining harakatlarini sinchiklab o‘rganish yordamida berilgan ishni bajarishning yagona, eng ratsional usuli belgilangan. Barcha xatolar, befoyda harakatlar bartaraf qilingan, eng mukammallari tanlab olingan. Mashhur fransuz fizigi Le Shatelening so‘zlariga ko‘ra, bu sanoatda mehnatni tashkil qilishga nisbatan qo‘llanilgan matematikadan iborat bo‘lgan. Yuqori unumdor mehnatga nisbatan iqtisodiy majbur qilishdan foydalanilgan: - ishbay ish haqining alohida tizimi (me’yorni bajargan va oshirib bajarganlar uchun oshirilgan tarif stavkalari va baholashlar; bajar- maganlar uchun – stavkalarni 20-30% ga pasaytirilishi, jarimalar); - vazifalarni bajarilishi va oshirib bajarilishiga ko‘proq darajada yordam beruvchi sharoitlarni yaratish: batavsil yo‘l-yo‘riq ko‘rsatish, mehnatni mayda- chuyda tafsilotlarigacha rejalashtirish, maxsus qurollar bilan ta’minlash, hisob, nazorat.  
 
F.Teylor 
tizimidan 
foydalangan 
korxonalarda 
o‘rtacha 
mehnat 
unumdorligi uch yil ichida ikki marta o‘sgan. Birinchi o‘ttiz yil ichida bu tizim 
yetarlicha keng tarqalgan, deyarli barcha yuqori rivojlangan mamlakatlarning 
kompaniyalari undan foydalanganlar. F.Teylor o‘zining tizimini ishlab 
chiqarishning muvaffaqiyati birinchi navbatda xodimning o‘ziga, uning 
jismoniy kuchiga bog‘liq bo‘lgan sharoitlarda ishlab chiqqan. Hozirgi zamon 
iqtisodiyotida texnika birinchi o‘ringa chiqqan. Va shunga qaramasdan uning 
tizimi hali ham ishlab chiqarishni ratsional- lashtirishning asosida yotadi. Undan 
bugun ham takrorlanuvchi operatsiyalarga ega korxonalarda keng foydalaniladi. 
AQSh va boshqa mailakatlardagi F.Teylorning izdoshlari bu tizimni 
takomillashtirganlar va rivojlantiganlar, ba’zi bir joylariga tuzatishlar 
kiritganlar. Ular alohida ishlab chiqarish opersiyalarni o‘rganishdan butun 
ishlab chiqarish jarayonini va uni tartibga solish usullarini o‘rganishga 
o‘tganlar. F.Teylorning eng yaqin yordamchisi G.Gant o‘ziga xos jadvalni 
ishlab chiqadi, unda har bir ishchi har qanday vaqt uchun o‘zining ish haqi 
natijalarini ko‘rishi mumkin edi. Jadvalda yana ishlab chiqarish dasturlarining 
bo‘limlari va vazifani bajarilishini borishi o‘rtasidagi vaqtincha aloqalar aks 
ettilgan. Ko‘pchilikning fikriga ko‘ra, bu jadval o‘sha vaqtda mehnatni 
boshqarishda inqilobni keltirib chiqargan. U korxona doirasidagi ishlab 
chiqarish jarayonini operativ rejalashtirish, hamda keyinchalik ishdab chiqilgan 
tarmoqli jadvallarning asosiga yotgan. 
F.Teylorning zamondoshi F.Gilbret xronometrajning kashfiyotchisi 
hisoblanadi. Amerika kompaniyalari birining boshqaruvchisi R.Vulf mehnat 
unumdorligini oshirishning bir qator yangi moddiy rag‘batlarini kiritgan va 
ishchilarni boshqaruvning ba’zi bir masalalarini hal qilishga jalb qilgan. 
Sotsiolog M.Follet korxonadagi nizolar muammosi bilan, rahbarlik uslubi bilan 
shug‘ullangan. Garvard universiteti professori G.Myunsterberg mehnat 
unumdorligini psixologik omillarga bog‘liqligini ta’kidlagan. U birinchi 
testning va muxandislik psixologiyasining birinchi tizimli ocherkining muallifi 
F.Teylor tizimidan foydalangan korxonalarda o‘rtacha mehnat unumdorligi uch yil ichida ikki marta o‘sgan. Birinchi o‘ttiz yil ichida bu tizim yetarlicha keng tarqalgan, deyarli barcha yuqori rivojlangan mamlakatlarning kompaniyalari undan foydalanganlar. F.Teylor o‘zining tizimini ishlab chiqarishning muvaffaqiyati birinchi navbatda xodimning o‘ziga, uning jismoniy kuchiga bog‘liq bo‘lgan sharoitlarda ishlab chiqqan. Hozirgi zamon iqtisodiyotida texnika birinchi o‘ringa chiqqan. Va shunga qaramasdan uning tizimi hali ham ishlab chiqarishni ratsional- lashtirishning asosida yotadi. Undan bugun ham takrorlanuvchi operatsiyalarga ega korxonalarda keng foydalaniladi. AQSh va boshqa mailakatlardagi F.Teylorning izdoshlari bu tizimni takomillashtirganlar va rivojlantiganlar, ba’zi bir joylariga tuzatishlar kiritganlar. Ular alohida ishlab chiqarish opersiyalarni o‘rganishdan butun ishlab chiqarish jarayonini va uni tartibga solish usullarini o‘rganishga o‘tganlar. F.Teylorning eng yaqin yordamchisi G.Gant o‘ziga xos jadvalni ishlab chiqadi, unda har bir ishchi har qanday vaqt uchun o‘zining ish haqi natijalarini ko‘rishi mumkin edi. Jadvalda yana ishlab chiqarish dasturlarining bo‘limlari va vazifani bajarilishini borishi o‘rtasidagi vaqtincha aloqalar aks ettilgan. Ko‘pchilikning fikriga ko‘ra, bu jadval o‘sha vaqtda mehnatni boshqarishda inqilobni keltirib chiqargan. U korxona doirasidagi ishlab chiqarish jarayonini operativ rejalashtirish, hamda keyinchalik ishdab chiqilgan tarmoqli jadvallarning asosiga yotgan. F.Teylorning zamondoshi F.Gilbret xronometrajning kashfiyotchisi hisoblanadi. Amerika kompaniyalari birining boshqaruvchisi R.Vulf mehnat unumdorligini oshirishning bir qator yangi moddiy rag‘batlarini kiritgan va ishchilarni boshqaruvning ba’zi bir masalalarini hal qilishga jalb qilgan. Sotsiolog M.Follet korxonadagi nizolar muammosi bilan, rahbarlik uslubi bilan shug‘ullangan. Garvard universiteti professori G.Myunsterberg mehnat unumdorligini psixologik omillarga bog‘liqligini ta’kidlagan. U birinchi testning va muxandislik psixologiyasining birinchi tizimli ocherkining muallifi  
 
bo‘lgan, kasblarni tanlashga ilmiy yondoshishni boshlab bergan. Muxandislar 
va ishlab chiqarishning boshqa mutaxassislari bilan bir qatorda psixologlar 
halokatlar va jarohatlarni oldini olish muammosi, hamda atrofdagi jismoniy 
sharoitlar – yoritish, isitish, shamollatish va h.k.larning mehnat unumdorligiga 
ta’sirini tadqiqot qilish bilan shug‘ullanganlar. Ularning g‘oyalari zamonaviy 
fanda rivojlana boshlagan, uni Yevropada ergonomika, AQShda esa – sotsial 
injeneriya deb ataydilar. 
Ushbu olimlar asarlarida shakllangan “mehnatni ilmiy tashkil qilish” 
tamoyillari ko‘p yillar davomida mehnatni texnokratik boshqarishning asoschisi 
bo‘lganlar. Birinchi navbatda bu rahbarlikni yakka xodimga qaratish; mehnatni 
tashkil qilish va rag‘batlantirishga me’yoriy yondoshishni kiritish; mehnat 
jarayonini rejalashtirish va nazorat qilishni tashkil qilish; xodimlarni tanlab 
olish va tayyorlashni o‘tkazish; boshqaruv faoliyatiga mehnat taqsimotini 
kiritish va ixtisoslashtirilgan xodimlar bo‘linmalarini ajratish haqidagi 
qoidalardir. Texnokratik boshqaruv G. Ford zavodlarida yuqori darajada 
rivojlangan. Uzluksiz-konveyerli ishlab chiqarishni puxta tashkil qilish, 
rahbarlikni markazlashtirish va mehnatga ilmiy yondoshish tufayli G.Ford va 
boshqa kompaniyalardagi uning izdoshlari ishlab chiqarish xarajatlarini ancha 
pasayishi va ishlab chiqishni oshishiga erishganlar. Fordizm o‘sha vaqtda 
mehnatni texnokratik boshqarishning o‘zining namoyon bo‘lishi bo‘yicha eng 
obro‘li texnik-iqtisodiy va sotsial jihatlari bilan jipslashib ketgan. 
30-40 yilarda tadbirkorlarning e’tiborini E.Meyo, F.Rotlisberger kabi 
sanoat psixologlari va sotsiologlarining tavsiyalari o‘ziga jalb qilgan. Ularning 
yordamlarida 
korporatsiyalarning 
xizmatlari, 
xodimlarni 
unumdorlikni 
oshirishga faollashtirish, korxonalardagi sotsial muhitni yaxshilash va 
mehnatkashlar va ma’muriyat o‘rtasidagi nizolarni yumshatishga harakat 
qilganlar. O‘sha davrda sotsial-psixologik usullar mehnatni texnokratik 
boshqarishning asoslarini o‘zgartirmaganlar, faqat uning shakli turli tumanroq 
bo‘lgan. 
bo‘lgan, kasblarni tanlashga ilmiy yondoshishni boshlab bergan. Muxandislar va ishlab chiqarishning boshqa mutaxassislari bilan bir qatorda psixologlar halokatlar va jarohatlarni oldini olish muammosi, hamda atrofdagi jismoniy sharoitlar – yoritish, isitish, shamollatish va h.k.larning mehnat unumdorligiga ta’sirini tadqiqot qilish bilan shug‘ullanganlar. Ularning g‘oyalari zamonaviy fanda rivojlana boshlagan, uni Yevropada ergonomika, AQShda esa – sotsial injeneriya deb ataydilar. Ushbu olimlar asarlarida shakllangan “mehnatni ilmiy tashkil qilish” tamoyillari ko‘p yillar davomida mehnatni texnokratik boshqarishning asoschisi bo‘lganlar. Birinchi navbatda bu rahbarlikni yakka xodimga qaratish; mehnatni tashkil qilish va rag‘batlantirishga me’yoriy yondoshishni kiritish; mehnat jarayonini rejalashtirish va nazorat qilishni tashkil qilish; xodimlarni tanlab olish va tayyorlashni o‘tkazish; boshqaruv faoliyatiga mehnat taqsimotini kiritish va ixtisoslashtirilgan xodimlar bo‘linmalarini ajratish haqidagi qoidalardir. Texnokratik boshqaruv G. Ford zavodlarida yuqori darajada rivojlangan. Uzluksiz-konveyerli ishlab chiqarishni puxta tashkil qilish, rahbarlikni markazlashtirish va mehnatga ilmiy yondoshish tufayli G.Ford va boshqa kompaniyalardagi uning izdoshlari ishlab chiqarish xarajatlarini ancha pasayishi va ishlab chiqishni oshishiga erishganlar. Fordizm o‘sha vaqtda mehnatni texnokratik boshqarishning o‘zining namoyon bo‘lishi bo‘yicha eng obro‘li texnik-iqtisodiy va sotsial jihatlari bilan jipslashib ketgan. 30-40 yilarda tadbirkorlarning e’tiborini E.Meyo, F.Rotlisberger kabi sanoat psixologlari va sotsiologlarining tavsiyalari o‘ziga jalb qilgan. Ularning yordamlarida korporatsiyalarning xizmatlari, xodimlarni unumdorlikni oshirishga faollashtirish, korxonalardagi sotsial muhitni yaxshilash va mehnatkashlar va ma’muriyat o‘rtasidagi nizolarni yumshatishga harakat qilganlar. O‘sha davrda sotsial-psixologik usullar mehnatni texnokratik boshqarishning asoslarini o‘zgartirmaganlar, faqat uning shakli turli tumanroq bo‘lgan.  
 
Ushbu davrda g‘arbiy mamlakatlarda yollanma mehnatdan foydalanish 
sohasiga davlatning ta’siri kuchaygan. Asosiy yo‘nalishlardan biri – sanoatda 
bandlikning umumiy tamoyillari va mehnat munosabatlarini o‘rnatishdir. 
Davlat mehnat sohasidagi korxonalar faoliyatini qonuniy chegaralashlar 
yordamida tartibga solgan. Masalan, AQShda 30-yillarda sotsial ta’minotning 
me’yorlari, ish haqining eng kam darajasi, ish vaqtidan tashqari ishlash 
soatlariga haq to‘lash, ishlab chiqarishning bir qator sohalaridagi texnika 
xavfsizligi va mehnat muhofazasi shartlarini belgilovchi qonunlar qabul 
qilingan.    
  Asosini texnokraktik tamoyillar tashkil qiluvchi, iqtisodiy rivojlanishning 
sanoat turidagi talablariga javob beruvchi mehnatga rahbarlik qilishning yaxlit 
tizimi sanoati rivojlangan mamlakatlarda 50-yillarning boshlarida yirik 
kompaniyalar darajasida vujudga kelgan.  
50-60-yillarda ilmiy-texnik omillarning roli oshadi, ishlab chiqarishning 
texnik modernizatsiyalashishi sodir bo‘ladi. Ammo bu davrda mehnatni 
boshqarishni qayta qurishga yetarlicha e’tibor qaratilmagan. Menejmentning 
xodimlar siyosati sohasidagi asosiy harakati mehnatni tashkil qilish va unga haq 
to‘lashni tartibga soluvchi ko‘p sonli firma ichidagi standartlar va me’yoriy 
materiallar, korporatsiyalardagi mehnat munosabatlarini yuridik ta’minlash 
atrofida jamlangan. Xuddi shu vaqtda esa ITT jadallashishi sharoitlarida ishchi 
kuchiga texnokratik rahbarlik qilishni ishlab chiqarish ehtiyojlariga mos 
kelmasligi namoyon bo‘lgan. U xodimlarni begonalashishini kuchayishi, 
mehnatdan qanoatlashishni sezilarli darajada pasayishi, xodimlarning yuqori 
qo‘nimsizligida o‘z aksini topgan. Salbiy tendensiyalarni birinchi navbatda 
ITTni jadallashishini strategik mo‘ljallagan korporatsiyalar his qilganlar. Ular 
tomonidan ko‘rilgan qarshi choralar – bu ishlab chiqarishda mehnatni tashkil 
qilish va rag‘batlantirish sohasidagi alohida xodimga mo‘ljallangan “mehnatni 
boyitish”, “mehnat vazifalarini kengaytirish”, “ishlarni almashtirish” usullarini 
tadbiq etish bilan bog‘liq tajribalardir. Masalan, “mehnatni boyitish” dasturi 
Ushbu davrda g‘arbiy mamlakatlarda yollanma mehnatdan foydalanish sohasiga davlatning ta’siri kuchaygan. Asosiy yo‘nalishlardan biri – sanoatda bandlikning umumiy tamoyillari va mehnat munosabatlarini o‘rnatishdir. Davlat mehnat sohasidagi korxonalar faoliyatini qonuniy chegaralashlar yordamida tartibga solgan. Masalan, AQShda 30-yillarda sotsial ta’minotning me’yorlari, ish haqining eng kam darajasi, ish vaqtidan tashqari ishlash soatlariga haq to‘lash, ishlab chiqarishning bir qator sohalaridagi texnika xavfsizligi va mehnat muhofazasi shartlarini belgilovchi qonunlar qabul qilingan. Asosini texnokraktik tamoyillar tashkil qiluvchi, iqtisodiy rivojlanishning sanoat turidagi talablariga javob beruvchi mehnatga rahbarlik qilishning yaxlit tizimi sanoati rivojlangan mamlakatlarda 50-yillarning boshlarida yirik kompaniyalar darajasida vujudga kelgan. 50-60-yillarda ilmiy-texnik omillarning roli oshadi, ishlab chiqarishning texnik modernizatsiyalashishi sodir bo‘ladi. Ammo bu davrda mehnatni boshqarishni qayta qurishga yetarlicha e’tibor qaratilmagan. Menejmentning xodimlar siyosati sohasidagi asosiy harakati mehnatni tashkil qilish va unga haq to‘lashni tartibga soluvchi ko‘p sonli firma ichidagi standartlar va me’yoriy materiallar, korporatsiyalardagi mehnat munosabatlarini yuridik ta’minlash atrofida jamlangan. Xuddi shu vaqtda esa ITT jadallashishi sharoitlarida ishchi kuchiga texnokratik rahbarlik qilishni ishlab chiqarish ehtiyojlariga mos kelmasligi namoyon bo‘lgan. U xodimlarni begonalashishini kuchayishi, mehnatdan qanoatlashishni sezilarli darajada pasayishi, xodimlarning yuqori qo‘nimsizligida o‘z aksini topgan. Salbiy tendensiyalarni birinchi navbatda ITTni jadallashishini strategik mo‘ljallagan korporatsiyalar his qilganlar. Ular tomonidan ko‘rilgan qarshi choralar – bu ishlab chiqarishda mehnatni tashkil qilish va rag‘batlantirish sohasidagi alohida xodimga mo‘ljallangan “mehnatni boyitish”, “mehnat vazifalarini kengaytirish”, “ishlarni almashtirish” usullarini tadbiq etish bilan bog‘liq tajribalardir. Masalan, “mehnatni boyitish” dasturi  
 
bo‘yicha ishchilarga qarorlar qabul qilish, joriy faoliyat masalalari bo‘yicha 
qo‘shimcha vakolatlar beriladi; nazoratning qat’iy choralari bartaraf qilinadi va 
ishchilarni o‘z faoliyatini o‘zi nazorat qilishi kuchaytiriladi, bajarilayotgan ish 
uchun javobgarlik oshadi; ishga qiziqishni oshiruvchi turli tumanroq va 
murakkabroq vazifalar kiritiladi; har bir xodim uchun o‘z rahbariyati bilan 
yaxshi “teskari aloqa” ta’minlanadi; zaruriy tashkiliy o‘zgarishlar qo‘llaniladi.  
Ammo mehnatni boshqarishda kattaroq o‘zgarishlar talab qilingan. 
Korporatsiyalar, aslida, mehnatni boshqarishning prinsipial asoslarini qayta 
ko‘rib chiqish zaruriyatiga duch kelganlar. Birinchi navbatda, bu xodimga, 
mukofatlash tizimi, hamda uni korporatsiyani boshqarishdagi ishtirokiga 
tegishli bo‘lgan. 
E.Meyoning taniqli izdoshi D.Makgregor “Korxonaning kishilik tomoni” 
(1960) kitobida ishlab chiqarishdagi avtoritar tartib eskirib bo‘lganligini 
isbotlagan. Uning hisobicha, ikkita nazariya, inson, xodimga ikki xil qarash 
mavjud: “X nazariyasi”, unga ko‘ra inson o‘z tabiati bo‘yicha yalqovdir, uni 
qistovga olish, jazolar va mahrum qilishlar bilan qo‘rqitish kerak, va “Y 
nazariyasi” – odamlarga o‘ziga jalb qiluvchi ish yoqadi, ular mustaqillikni, 
qarorlar qabul qilishda ishtirok etishni istaydilar, tashabbusni namoyn qilish, 
kashfiyot qilishdan xursandlar, ularga huriat, xayrixohlik, ma’qullash shakllari 
zarur. Bundan shu narsa kelib chiqadiki, mayda-chuyda vasiylikdan voz 
kechmoq, ijodiy intilishlar va mustaqillikni namoyon qilish uchun sharoitlar 
yaratish, ishlab chiqarishga “kishilik munosabatlar”ni tadbiq etish zarur. 
D.Makgregorni tasdiqlashicha, “X nazariyasi” eskirgan, menejerlar “Y 
nazariyasi”ni o‘zlariga qurol qilib olishlari kerak - “kishilik munosabatlar” 
o‘zini oqlaydi. 
Ilg‘or korporatsiyalarda menejment, bu tavsiyalarni hisobga olgan va 
mehnatni qat’iy avtokratik boshqarishning salbiy oqibatlarini his qilgan holda, 
ish tartibini qayta qurmoqda va ijrochining o‘zining mehnat faoliyati vaqtli 
chegaralarini belgilashdagi katta mustaqilligini ko‘zda tutuvchi “qisqa ish 
bo‘yicha ishchilarga qarorlar qabul qilish, joriy faoliyat masalalari bo‘yicha qo‘shimcha vakolatlar beriladi; nazoratning qat’iy choralari bartaraf qilinadi va ishchilarni o‘z faoliyatini o‘zi nazorat qilishi kuchaytiriladi, bajarilayotgan ish uchun javobgarlik oshadi; ishga qiziqishni oshiruvchi turli tumanroq va murakkabroq vazifalar kiritiladi; har bir xodim uchun o‘z rahbariyati bilan yaxshi “teskari aloqa” ta’minlanadi; zaruriy tashkiliy o‘zgarishlar qo‘llaniladi. Ammo mehnatni boshqarishda kattaroq o‘zgarishlar talab qilingan. Korporatsiyalar, aslida, mehnatni boshqarishning prinsipial asoslarini qayta ko‘rib chiqish zaruriyatiga duch kelganlar. Birinchi navbatda, bu xodimga, mukofatlash tizimi, hamda uni korporatsiyani boshqarishdagi ishtirokiga tegishli bo‘lgan. E.Meyoning taniqli izdoshi D.Makgregor “Korxonaning kishilik tomoni” (1960) kitobida ishlab chiqarishdagi avtoritar tartib eskirib bo‘lganligini isbotlagan. Uning hisobicha, ikkita nazariya, inson, xodimga ikki xil qarash mavjud: “X nazariyasi”, unga ko‘ra inson o‘z tabiati bo‘yicha yalqovdir, uni qistovga olish, jazolar va mahrum qilishlar bilan qo‘rqitish kerak, va “Y nazariyasi” – odamlarga o‘ziga jalb qiluvchi ish yoqadi, ular mustaqillikni, qarorlar qabul qilishda ishtirok etishni istaydilar, tashabbusni namoyn qilish, kashfiyot qilishdan xursandlar, ularga huriat, xayrixohlik, ma’qullash shakllari zarur. Bundan shu narsa kelib chiqadiki, mayda-chuyda vasiylikdan voz kechmoq, ijodiy intilishlar va mustaqillikni namoyon qilish uchun sharoitlar yaratish, ishlab chiqarishga “kishilik munosabatlar”ni tadbiq etish zarur. D.Makgregorni tasdiqlashicha, “X nazariyasi” eskirgan, menejerlar “Y nazariyasi”ni o‘zlariga qurol qilib olishlari kerak - “kishilik munosabatlar” o‘zini oqlaydi. Ilg‘or korporatsiyalarda menejment, bu tavsiyalarni hisobga olgan va mehnatni qat’iy avtokratik boshqarishning salbiy oqibatlarini his qilgan holda, ish tartibini qayta qurmoqda va ijrochining o‘zining mehnat faoliyati vaqtli chegaralarini belgilashdagi katta mustaqilligini ko‘zda tutuvchi “qisqa ish  
 
haftasi”, “ilgari surilgan ish jadvali” va boshqa shakllari kabi yangiliklarni 
tadbiq etmoqda; menejerlar darajalangan tarif jadvallaridan uzoqlashmoqdalar 
va mukofotlashni ishning va umuman kompaniya faoliyatining yakuniy 
natijalariga 
bog‘liqligini 
kuchaytirmoqdalar, 
“foydada 
ishtirok 
etish” 
shakllarini tadbiq etmoqdalar.  
70-80 yillardagi iqtisodiy hayajonlar va undan keyin kelgan ishlab 
chiqarishning yangi texnologik usuliga o‘tish mehnatni boshqaruvi evolyusiyasi 
jarayoniga kuchli ta’sir ko‘rsatgan. Bu sharoitlarda ishlab chiqarishni 
rivojlanishi mantiqi kun tartibiga mehnatni boshqarishni innavatsion 
tamoyillarda chuqurroq qayta qurish haqidagi masalani qo‘ygan. Firmalar 
texnologik va tashkiliy egiluvchanlikni keskin kuchaytirmasdan yetakchi 
o‘rinlarni egallay olmaydilar. Ammo bandlikning an’anaviy tuzilmasi, 
mehnatni texnokratik tashkil qilish va rag‘batlantirish doirasida bunday 
moslashgan ishlab chiqarishni bo‘lishi mumkin emas. Menejmentning oldiga 
epchil, harakatchan, qarorlar qabul qilishga qodir, firmaning umumiy 
maqsadlariga erishishga jalb qilingan yuqori malakali ishchi kuchini jalb qilish 
kabi birinchi navbatdagi masala qo‘yiladi. 
Mehnatni innovatsion boshqarish iqtisodiy o‘sishning ilmiy-texnik turiga 
adekvatroq bo‘ladi. Bu boshqaruv ishning yuqori unumdorligi va sifatini 
ta’minlash, xodimlarning ijodiy va tashkiliy faolligini oshirish, “inson 
resurslari”dan epchillik bilan va moslashtirilgan holda foydalanish, firma 
mehnatkashlarining zaruriy sodiqligini ta’minlashga qaratilgan.  
Mehnatni innovatsion boshqarish malakali mehnat, yuqori sifatli ishchi 
kuchiga mo‘ljallangan. Menejment mehnat resurslarining tabaqalashtirilgan 
siysatini o‘tkazadi. Korporatsiyalarda doimiy yuqori malakali xodimlarning 
“o‘zagi” va “chetki qism” – shaxsiy shartnomalar bo‘yicha, vaqtinchalik, 
qisman bandlik tamoyillarida ishlovchilar ajratiladilar. Qoidaga ko‘ra, 
firmalarlarning o‘zlari xodimlarni tanlash malakasini oshirishni amalga 
oshiradilar, novatorlarni ajratadilar va ilgari suradilar. Menejerlar zamonaviy 
haftasi”, “ilgari surilgan ish jadvali” va boshqa shakllari kabi yangiliklarni tadbiq etmoqda; menejerlar darajalangan tarif jadvallaridan uzoqlashmoqdalar va mukofotlashni ishning va umuman kompaniya faoliyatining yakuniy natijalariga bog‘liqligini kuchaytirmoqdalar, “foydada ishtirok etish” shakllarini tadbiq etmoqdalar. 70-80 yillardagi iqtisodiy hayajonlar va undan keyin kelgan ishlab chiqarishning yangi texnologik usuliga o‘tish mehnatni boshqaruvi evolyusiyasi jarayoniga kuchli ta’sir ko‘rsatgan. Bu sharoitlarda ishlab chiqarishni rivojlanishi mantiqi kun tartibiga mehnatni boshqarishni innavatsion tamoyillarda chuqurroq qayta qurish haqidagi masalani qo‘ygan. Firmalar texnologik va tashkiliy egiluvchanlikni keskin kuchaytirmasdan yetakchi o‘rinlarni egallay olmaydilar. Ammo bandlikning an’anaviy tuzilmasi, mehnatni texnokratik tashkil qilish va rag‘batlantirish doirasida bunday moslashgan ishlab chiqarishni bo‘lishi mumkin emas. Menejmentning oldiga epchil, harakatchan, qarorlar qabul qilishga qodir, firmaning umumiy maqsadlariga erishishga jalb qilingan yuqori malakali ishchi kuchini jalb qilish kabi birinchi navbatdagi masala qo‘yiladi. Mehnatni innovatsion boshqarish iqtisodiy o‘sishning ilmiy-texnik turiga adekvatroq bo‘ladi. Bu boshqaruv ishning yuqori unumdorligi va sifatini ta’minlash, xodimlarning ijodiy va tashkiliy faolligini oshirish, “inson resurslari”dan epchillik bilan va moslashtirilgan holda foydalanish, firma mehnatkashlarining zaruriy sodiqligini ta’minlashga qaratilgan. Mehnatni innovatsion boshqarish malakali mehnat, yuqori sifatli ishchi kuchiga mo‘ljallangan. Menejment mehnat resurslarining tabaqalashtirilgan siysatini o‘tkazadi. Korporatsiyalarda doimiy yuqori malakali xodimlarning “o‘zagi” va “chetki qism” – shaxsiy shartnomalar bo‘yicha, vaqtinchalik, qisman bandlik tamoyillarida ishlovchilar ajratiladilar. Qoidaga ko‘ra, firmalarlarning o‘zlari xodimlarni tanlash malakasini oshirishni amalga oshiradilar, novatorlarni ajratadilar va ilgari suradilar. Menejerlar zamonaviy  
 
xodimlarning ijodiy mehnatga, ilgari surilgan g‘oyalarni amalga oshirishga, 
adekvat mukofatlanish va tan olinishga intilishlarini hisobga oladilar. 
Ijrochilarni xo‘jalik qarorlarini tayyorlash va qabul qilishdagi ishtiroklarini 
kegayishi, xodimlar va ishchi guruhlarini o‘zini o‘zi boshqarishi mehnatni 
tashkil qilish va boshqarishning muhim jihati bo‘ladi.  
    Zamonaviy korporatsiyalarda guruhli ishlashning turli tuman shakllaridan 
foydalaniladi. Bu – xususiy masalalarni birgalikda hal qilish (ishlab chiqarishga 
xizmat ko‘rsatish, sifatni nazorat qilish, ratsionalizatorlik, o‘qitish), umuman 
ishlab chiqarish jarayonini amalga oshirish (avtonom va yarim avtonom 
birgadalar), yangiliklar kiritish jarayonidagi “to‘ppa to‘g‘ri ishlar”ni bajarish 
(maqsadiy, loyihaviy guruhlar) va h.k. Bugun menejerlar tan oladilarki , yaxshi 
tashkil qilingan guruhlar katta hajmdagi bilimlarni jamlashga imkon beradilar, 
muammolarni yaxshiroq idrok etish va tushunish, qarorlarni tayyorlash va qabul 
qilish jarayoniga muqobil yondoshishlarni aniqlashni ta’minlaydilar. 
    Korporatsiyalardagi guruhli ishlashning turli tuman shakllaridan, ishlab 
chiqarishning samaradorligini oshirish nuqtiy nazaridan, birinchi navbatda 
“”sifat to‘garaklari” va korxonalardagi avtonom (yarim avtonom)ishchi 
guruhlari ajratiladilar. Sifat to‘garaklari o‘zida mehnatni guruhli tashkil qilish 
elementlarini unumdorlik va sifat resurslarini jamoaviy qidirishlar, hamda 
xodimlarni birgalikda o‘qitish bilan birlashtiradi. Ular jahonning 50dan ortiq 
mamlakatlari korxonalarida qo‘llanadilar. Yaponiya tajribasi eng mashhuri 
bo‘lib, u yerda 1 millionga yaqin to‘garaklar 10 milliondan ortiq xodimlarni 
birlashtiradilar.  
   “Sifat to‘garigi” odatda sexda yoki ishlab chiqarish uchastkasida tashkil 
qilinadilar va 25tagacha xodimlar – ishchilar, mutaxassislar va pastki bo‘g‘in 
rahbarlarini birlashtiradilar. Majlislarda birinchi darajali e’tibor ishlab chiqarish 
jarayonini ratsional tashkil qilish, brakni pasaytirish va resurslarni tejash, 
ratsionnalizatorlikka qaratiladi. Yana “to‘garaklar” xodimlarni birgalikda 
o‘qitish uchun baza bo‘ladilar. Ishlarning ishchilar, masterlar, texnik 
xodimlarning ijodiy mehnatga, ilgari surilgan g‘oyalarni amalga oshirishga, adekvat mukofatlanish va tan olinishga intilishlarini hisobga oladilar. Ijrochilarni xo‘jalik qarorlarini tayyorlash va qabul qilishdagi ishtiroklarini kegayishi, xodimlar va ishchi guruhlarini o‘zini o‘zi boshqarishi mehnatni tashkil qilish va boshqarishning muhim jihati bo‘ladi. Zamonaviy korporatsiyalarda guruhli ishlashning turli tuman shakllaridan foydalaniladi. Bu – xususiy masalalarni birgalikda hal qilish (ishlab chiqarishga xizmat ko‘rsatish, sifatni nazorat qilish, ratsionalizatorlik, o‘qitish), umuman ishlab chiqarish jarayonini amalga oshirish (avtonom va yarim avtonom birgadalar), yangiliklar kiritish jarayonidagi “to‘ppa to‘g‘ri ishlar”ni bajarish (maqsadiy, loyihaviy guruhlar) va h.k. Bugun menejerlar tan oladilarki , yaxshi tashkil qilingan guruhlar katta hajmdagi bilimlarni jamlashga imkon beradilar, muammolarni yaxshiroq idrok etish va tushunish, qarorlarni tayyorlash va qabul qilish jarayoniga muqobil yondoshishlarni aniqlashni ta’minlaydilar. Korporatsiyalardagi guruhli ishlashning turli tuman shakllaridan, ishlab chiqarishning samaradorligini oshirish nuqtiy nazaridan, birinchi navbatda “”sifat to‘garaklari” va korxonalardagi avtonom (yarim avtonom)ishchi guruhlari ajratiladilar. Sifat to‘garaklari o‘zida mehnatni guruhli tashkil qilish elementlarini unumdorlik va sifat resurslarini jamoaviy qidirishlar, hamda xodimlarni birgalikda o‘qitish bilan birlashtiradi. Ular jahonning 50dan ortiq mamlakatlari korxonalarida qo‘llanadilar. Yaponiya tajribasi eng mashhuri bo‘lib, u yerda 1 millionga yaqin to‘garaklar 10 milliondan ortiq xodimlarni birlashtiradilar. “Sifat to‘garigi” odatda sexda yoki ishlab chiqarish uchastkasida tashkil qilinadilar va 25tagacha xodimlar – ishchilar, mutaxassislar va pastki bo‘g‘in rahbarlarini birlashtiradilar. Majlislarda birinchi darajali e’tibor ishlab chiqarish jarayonini ratsional tashkil qilish, brakni pasaytirish va resurslarni tejash, ratsionnalizatorlikka qaratiladi. Yana “to‘garaklar” xodimlarni birgalikda o‘qitish uchun baza bo‘ladilar. Ishlarning ishchilar, masterlar, texnik  
 
mutaxassislar tomonidan guruhli tahlil qilish – ishlab chiqarishdagi tor joylar va 
qiyinchiliklarni aniqlashning muhim manbasidir. Bunday tahlil asosida eng 
muhim muammolar aniqlanadi va ularni hal qilishning batafsil rejalari ishlab 
chiqariladi. “Sifat to‘garaklari”dan keng foydalaniladigan joylarda brakni 
keskin qisqarishi sodir bo‘ladi, texnik nazorat xizmatlarini qisqartirishga imkon 
paydo bo‘ladi. 
   Mehnatni guruhli (brigadali) tashkil qilish, ehtimol, mehnatni innovatsion 
boshqarishning zamonaviy talablarini ko‘proq darajada o‘zida jamlaydi. Bu 
yerda mehnat vazifalarini zaruriy muvofiqligi, xodimlarning samarali 
hamkorligi, jamoaviy javobgarlikka erishiladi. Rivojlangan ko‘rinishda guruh 
texnik-texnologik va tashkiliy yaxlitlikka ega, ma’lum vazifa bilan birlashgan, 
uning bajarilishining yakuniy natijasi uchun javobgarlikka ega, tashkil qilish va 
rag‘batlantirish masalalarida mustaqildir. Guruhning avtonomligi darajasi 
masalalarning qanday doirasi bevosita uni ixtiyoriga berilganiga bog‘liq. 
Brigadalar uzliksiz, oqimli ishlab chiqarishda, ilmiy-tadqiqot bo‘linmalarida o‘z 
xususiyatlariga egalar. Mustaqil ishchi guruhlar 80-yillarda G‘arbiy Yevropa, 
AQSh, Yaponiya korporatsiyalarida keng tarqalganlar. Yetakchi kompaniyalar 
“Volvo”, “Ford”, “Toyota”, IBM, ATT, “Simens” va boshqalarning tajribasi 
ancha mashhurdir. 
    Bunday nisbatan mustaqil bo‘linmalar faoliyatini tashkil qila turib, yirik 
korporatsiyalar kichik tadbirkorlikning eng yaxshi tomonlarini qabul qiladilar, 
ishlarni olib borishning tadbirkorlik usullini tadbiq etadilar. Ichki tadbirkorlik, 
ya’ni intrasheriklik, yangi mahsulotlar, yangi bozorlarni yaratishga qaratilgan 
katta tashabbus bilan ajralib turadilar. Kompaniyalardagi yangiliklar kiritish 
jarayonning boshlang‘ich bosqichida, qoidaga ko‘ra, turli tuman kuchsiz 
turkumlangan va kamroq shakllangan guruhlardan foydalanadilar. Masalan, o‘z 
ichiga yuqori malakali mutaxassislar, muxandislarni oluvchi vaqtinchalik texnik 
guruhlar, tadqiqotchi-nazariyachilarning takliflarini tez qabul qiladilar va ularni 
kerakli yo‘nalishda rivojlantiradilar. Boshqa hollarda, yangilikni yaratishga 
mutaxassislar tomonidan guruhli tahlil qilish – ishlab chiqarishdagi tor joylar va qiyinchiliklarni aniqlashning muhim manbasidir. Bunday tahlil asosida eng muhim muammolar aniqlanadi va ularni hal qilishning batafsil rejalari ishlab chiqariladi. “Sifat to‘garaklari”dan keng foydalaniladigan joylarda brakni keskin qisqarishi sodir bo‘ladi, texnik nazorat xizmatlarini qisqartirishga imkon paydo bo‘ladi. Mehnatni guruhli (brigadali) tashkil qilish, ehtimol, mehnatni innovatsion boshqarishning zamonaviy talablarini ko‘proq darajada o‘zida jamlaydi. Bu yerda mehnat vazifalarini zaruriy muvofiqligi, xodimlarning samarali hamkorligi, jamoaviy javobgarlikka erishiladi. Rivojlangan ko‘rinishda guruh texnik-texnologik va tashkiliy yaxlitlikka ega, ma’lum vazifa bilan birlashgan, uning bajarilishining yakuniy natijasi uchun javobgarlikka ega, tashkil qilish va rag‘batlantirish masalalarida mustaqildir. Guruhning avtonomligi darajasi masalalarning qanday doirasi bevosita uni ixtiyoriga berilganiga bog‘liq. Brigadalar uzliksiz, oqimli ishlab chiqarishda, ilmiy-tadqiqot bo‘linmalarida o‘z xususiyatlariga egalar. Mustaqil ishchi guruhlar 80-yillarda G‘arbiy Yevropa, AQSh, Yaponiya korporatsiyalarida keng tarqalganlar. Yetakchi kompaniyalar “Volvo”, “Ford”, “Toyota”, IBM, ATT, “Simens” va boshqalarning tajribasi ancha mashhurdir. Bunday nisbatan mustaqil bo‘linmalar faoliyatini tashkil qila turib, yirik korporatsiyalar kichik tadbirkorlikning eng yaxshi tomonlarini qabul qiladilar, ishlarni olib borishning tadbirkorlik usullini tadbiq etadilar. Ichki tadbirkorlik, ya’ni intrasheriklik, yangi mahsulotlar, yangi bozorlarni yaratishga qaratilgan katta tashabbus bilan ajralib turadilar. Kompaniyalardagi yangiliklar kiritish jarayonning boshlang‘ich bosqichida, qoidaga ko‘ra, turli tuman kuchsiz turkumlangan va kamroq shakllangan guruhlardan foydalanadilar. Masalan, o‘z ichiga yuqori malakali mutaxassislar, muxandislarni oluvchi vaqtinchalik texnik guruhlar, tadqiqotchi-nazariyachilarning takliflarini tez qabul qiladilar va ularni kerakli yo‘nalishda rivojlantiradilar. Boshqa hollarda, yangilikni yaratishga  
 
qaratilgan shakllar novatorli mahsulotli guruhlar sifatida yetarlicha aniq 
tashkiliy mazmunni oladilar. Muvaffaqiyatli natijalar olingan holda guruhlar 
qo‘shimcha xodimlar va moddiy-moliyaviy resurslarni olishlari, venchurli 
tuzilmalar va biznesning yangi sohalarini rivojlantirish bo‘yicha mustaqil 
bo‘linmalar statusini qabul qilishlari mumkin. 
    Qoidaga ko‘ra, “ichki venchurlar”ning asosiy samaradorligi novatorlar, 
kashfiyotchi-intrappenerlarning faoliyatidan iboratdir. Bular, mohiyatiga ko‘ra, 
serg‘ayrat rahbar qobiliyatiga ega firma ichidagi tadbirkorlar, novatorlar bo‘lib, 
ular o‘z g‘oyalarini ilgari suradilar, o‘zgalarnikini esa qo‘llab quvvatlaydilar. 
Ular nostandart qarorlarni qidirish va topish, qiyinchiliklarni sabot bilan yengish 
va g‘oyani haqiqiy amalga oshirishga qodirlar. Qoidaga ko‘ra, bu boy fahm-
farosatga ega, o‘z g‘oyasiga mutaassiblik bilan sodiq bo‘lgan, tashabbuskor, 
tavakkalchilikdan qo‘rqmaydigan kishilardir. 
Bugun korporatsiyalar rahbariyati bunday iste’dodli, uddaburon kishilarni 
qo‘llab quvvatlashga harakat qiladilar. U ularning tashabbusi, uddaburonligini 
rivojlantirish uchun moddiy va tashkiliy sharoitlarni ta’minlaydi: 
- ilgari surilgan g‘oyalarni tez tarqalishi va qo‘llab quvvatlanishiga 
ko‘maklashish uchun kommunikatsiyalarning rasmiy mexanizmi qayta quriladi; 
- resurslarni qidirib topish uchun egiluvchan byudjet mexanizmlari ishlab 
chiqiladi, yaratiladi; 
- qulay ruhiy muhit yaratiladi; 
- ichki venchurli bo‘linma xodimlarining ijodiy intilishlari va birgalikdagi 
qidiruv ishlariga to‘siq bo‘luvchi omillar aniqlanadi va bartaraf qilinadi (yoki 
chegaralanadi); 
- novator-intraprenerning vakolatlari kengaytiriladi; 
- norasmiy aloqalar va kommunikatsiyalar rag‘batlantiriladi; 
- bo‘linmaning faoliyati yuqori rahbariyat tomonidan doimiy ravishda 
qo‘llab quvvatlanadi va h. k. 
qaratilgan shakllar novatorli mahsulotli guruhlar sifatida yetarlicha aniq tashkiliy mazmunni oladilar. Muvaffaqiyatli natijalar olingan holda guruhlar qo‘shimcha xodimlar va moddiy-moliyaviy resurslarni olishlari, venchurli tuzilmalar va biznesning yangi sohalarini rivojlantirish bo‘yicha mustaqil bo‘linmalar statusini qabul qilishlari mumkin. Qoidaga ko‘ra, “ichki venchurlar”ning asosiy samaradorligi novatorlar, kashfiyotchi-intrappenerlarning faoliyatidan iboratdir. Bular, mohiyatiga ko‘ra, serg‘ayrat rahbar qobiliyatiga ega firma ichidagi tadbirkorlar, novatorlar bo‘lib, ular o‘z g‘oyalarini ilgari suradilar, o‘zgalarnikini esa qo‘llab quvvatlaydilar. Ular nostandart qarorlarni qidirish va topish, qiyinchiliklarni sabot bilan yengish va g‘oyani haqiqiy amalga oshirishga qodirlar. Qoidaga ko‘ra, bu boy fahm- farosatga ega, o‘z g‘oyasiga mutaassiblik bilan sodiq bo‘lgan, tashabbuskor, tavakkalchilikdan qo‘rqmaydigan kishilardir. Bugun korporatsiyalar rahbariyati bunday iste’dodli, uddaburon kishilarni qo‘llab quvvatlashga harakat qiladilar. U ularning tashabbusi, uddaburonligini rivojlantirish uchun moddiy va tashkiliy sharoitlarni ta’minlaydi: - ilgari surilgan g‘oyalarni tez tarqalishi va qo‘llab quvvatlanishiga ko‘maklashish uchun kommunikatsiyalarning rasmiy mexanizmi qayta quriladi; - resurslarni qidirib topish uchun egiluvchan byudjet mexanizmlari ishlab chiqiladi, yaratiladi; - qulay ruhiy muhit yaratiladi; - ichki venchurli bo‘linma xodimlarining ijodiy intilishlari va birgalikdagi qidiruv ishlariga to‘siq bo‘luvchi omillar aniqlanadi va bartaraf qilinadi (yoki chegaralanadi); - novator-intraprenerning vakolatlari kengaytiriladi; - norasmiy aloqalar va kommunikatsiyalar rag‘batlantiriladi; - bo‘linmaning faoliyati yuqori rahbariyat tomonidan doimiy ravishda qo‘llab quvvatlanadi va h. k.  
 
 Novatorlar, ularning guruhlari a’zolari mehnatini rag‘bat- lantirishning 
har xil shakllarini ishlab chiqish korporatsiyalardagi ichki tadbirkorlikning 
muhim jihati bo‘ladi. Rag‘batlantirishning mamlakatli va korporativ har xil 
tizimlarida ular bir qator umumiy alomatlarga egalar: aniq g‘oyalar ularning 
ushbu 
firma 
uchun 
foydaliligiga 
muvofiq 
taqdirlanadilar; 
moddiy 
rag‘batlantirish 
qo‘llab 
quvvatlashning 
boshqa 
shakllari, 
ma’naviy 
rag‘batlantirish 
bilan 
yaqindan 
bog‘langan. 
Moddiy 
rag‘batlantirish 
maqsadlariga, qoidaga ko‘ra, birinchi yili iqtisodiy samaraning 10-25%dan va 
keyingi yilda 10% gachasidan foydalaniladi.Yangi mahsulotlar bo‘yicha 
foydadan maxsus mukofot jamg‘armalari tashkil qilinadi. Rag‘batlantirish 
uchun oldinlari faqat yuqori boshqaruvchilar uchun taalluqli bo‘lgan aksiyalar 
bilan mukofotlash, ularni imtiyozli narxlar bo‘yicha sotish, boshqa shakllardan 
foydalaniladi. Novatorlarni rag‘batlantirishning boshqa vositalari orasidan 
ijodiy intilishlar va qidirishlarni martaba bilan bog‘lash, qo‘shimcha tayyorlash 
va malakani oshirish imkoniyatlarini kengaytirish, faxriy unvondar berish, 
ilmiy-texnik tadbirlarda firma nomidan ishtirok etish huquqi, yuqori rahbariyat 
e’tiborining alohida belgilari kabilardan foydalaniladi. 
“Erkinlik darajasi”ni kengaytirish va vakolatlarni bevosita innovatsion 
faoliyat ishtirokchilariga topshirish yo‘lidan borib, menejment ilmiy-texnik 
yangiliklar 
oqimining 
yuqori 
jadalligini 
qo‘llab 
quvvatlashga 
faol 
ko‘maklashadi. Buyurtmalarni ko‘rib chiqishning tezligi va oshkoraligi 
ta’minlanadi; tadbirlar aniq va ravshan belgilanadi; ham shaxsiy va ham guruhli 
takliflarni topshirish rag‘batlantiriladi. Qudratli va vakolatli texnik bo‘limlar 
buyurtmalarni patentlashtirish va ilg‘or ilmiy-texnik axboratlarni yig‘ish uchun 
javob beradilar. Yetakchi olimlar, mutaxassislar va ma’muriyat vakillari 
tarkibidagi “kashfiyotlar bo‘yicha kengashlar” g‘oyalarning qiymatini 
baholaydilar. Ekspertlar komissiyalari tanlovlar, ko‘riklar va ko‘rgazmalarning 
natijalarini ko‘rib chiqadilar. Yapon korporatsiyalarida ko‘p sonli mayda 
g‘oyalar, “ikkilamchi innovatsiyalar” jamlanadilar. Bu mayda takliflar 
Novatorlar, ularning guruhlari a’zolari mehnatini rag‘bat- lantirishning har xil shakllarini ishlab chiqish korporatsiyalardagi ichki tadbirkorlikning muhim jihati bo‘ladi. Rag‘batlantirishning mamlakatli va korporativ har xil tizimlarida ular bir qator umumiy alomatlarga egalar: aniq g‘oyalar ularning ushbu firma uchun foydaliligiga muvofiq taqdirlanadilar; moddiy rag‘batlantirish qo‘llab quvvatlashning boshqa shakllari, ma’naviy rag‘batlantirish bilan yaqindan bog‘langan. Moddiy rag‘batlantirish maqsadlariga, qoidaga ko‘ra, birinchi yili iqtisodiy samaraning 10-25%dan va keyingi yilda 10% gachasidan foydalaniladi.Yangi mahsulotlar bo‘yicha foydadan maxsus mukofot jamg‘armalari tashkil qilinadi. Rag‘batlantirish uchun oldinlari faqat yuqori boshqaruvchilar uchun taalluqli bo‘lgan aksiyalar bilan mukofotlash, ularni imtiyozli narxlar bo‘yicha sotish, boshqa shakllardan foydalaniladi. Novatorlarni rag‘batlantirishning boshqa vositalari orasidan ijodiy intilishlar va qidirishlarni martaba bilan bog‘lash, qo‘shimcha tayyorlash va malakani oshirish imkoniyatlarini kengaytirish, faxriy unvondar berish, ilmiy-texnik tadbirlarda firma nomidan ishtirok etish huquqi, yuqori rahbariyat e’tiborining alohida belgilari kabilardan foydalaniladi. “Erkinlik darajasi”ni kengaytirish va vakolatlarni bevosita innovatsion faoliyat ishtirokchilariga topshirish yo‘lidan borib, menejment ilmiy-texnik yangiliklar oqimining yuqori jadalligini qo‘llab quvvatlashga faol ko‘maklashadi. Buyurtmalarni ko‘rib chiqishning tezligi va oshkoraligi ta’minlanadi; tadbirlar aniq va ravshan belgilanadi; ham shaxsiy va ham guruhli takliflarni topshirish rag‘batlantiriladi. Qudratli va vakolatli texnik bo‘limlar buyurtmalarni patentlashtirish va ilg‘or ilmiy-texnik axboratlarni yig‘ish uchun javob beradilar. Yetakchi olimlar, mutaxassislar va ma’muriyat vakillari tarkibidagi “kashfiyotlar bo‘yicha kengashlar” g‘oyalarning qiymatini baholaydilar. Ekspertlar komissiyalari tanlovlar, ko‘riklar va ko‘rgazmalarning natijalarini ko‘rib chiqadilar. Yapon korporatsiyalarida ko‘p sonli mayda g‘oyalar, “ikkilamchi innovatsiyalar” jamlanadilar. Bu mayda takliflar  
 
mahsulotni kichik modifikatsiyalash, tannarxni pasaytirish, mahsulotlar sifatini 
oshirish va h.k. vositasida tezroq yangilanishiga ko‘maklashadilar. 
Menejment 
novatorlik 
faoliyatin 
faollashtirishning 
dastaklari 
va 
rag‘batlarini doimiy ravishda qidirishni olib boradi. 
 
 
 
 
mahsulotni kichik modifikatsiyalash, tannarxni pasaytirish, mahsulotlar sifatini oshirish va h.k. vositasida tezroq yangilanishiga ko‘maklashadilar. Menejment novatorlik faoliyatin faollashtirishning dastaklari va rag‘batlarini doimiy ravishda qidirishni olib boradi.