Menejment funktsiyalari, usullari va tamoyillari
9.1. Iqtisodiy qonunlarni bilishning ahamiyati. Umumiy falsafiy va iqtisodiy
qonunlar
9.2. Boshqaruv maqsadi va unga qo’yiladigan asosiy talablar
9.3. Boshqaruv maqsadi turlari
9.4. Maqsadli boshqaruv usuli pog’onalari
9.5. Boshqaruv funktsiyalari mazmuni, mohiyati va turkumlanishi
9.6. Boshqarish tamoyillari
9.1. Iqtisodiy qonunlarni bilishning ahamiyati. Umumiy falsafiy va
iqtisodiy qonunlar
Menejment jamiyat qonunlari tizimiga asoslanadi. Nazariy ji- hatdan
tushunmay va asoslanmagan holda birorta yirik amaliy masala hal etilishi mumkin
emas. Nazariya yangilanishning muhim usulidir. Fan esa voqelik haqida obyektiv
bilimlarni o'rganish va tartibga solishga qaratilgandir. Bilimlarning tartibga solinishi
qonunlarda ifodalanadi.
Qonun-falsafiy
kategoriya
bo'lib,
borliq
voqealarining
barqaror,
takrorlanuvchan aloqasi va munosabatini, hodisalar yuz berishining aniq tartibda
bo'lishiga olib keluvchi tomonlarini aks ettiradi. Qonunlarni bilish rivojlanishning
obyektiv yo'nalishlarini aniqlash, amaliy vazifalarni hal etish imkonini beradi. Shu
sababli iqtisodiyotni boshqarish qonunlarni bilish, ularni amalda ustalik bilan qo'llay
olishga asoslanishi kerak.
Umumiy falsafiy qonunlar materiya, akat, makon, zamon, miq- dor, sifat,
sabab, oqibat, shakl, mazmun kabi kategoriyalar vositasida ifodalanadi. Iqtisodiy
nazariya qonunlari iqtisodiy kategoriyalar vositasida (mulk, ishlab chiqarish, talab,
taklif, taqsimot, ayirboshlash, qiymat, narx, foyda, tovar, pul, muvozanatlanish)
ifodalanadi.
Iqtisodiyotni boshqarishda qonunlardan qanchalik to'liq va izchil foydalanilsa,
mehnat sarfi shunchalik samarali bo'ladi. Aksincha, menejment jarayonida iqtisodiy
qonunlarni hisobga olmaslik jamiyat uchun kutilmagan, salbiy oqibatlarga olib
keladi. Shu sababli menejment qonunlarini o'rganishda faqat ularga amal qilishni
emas, balki menejment jarayonida ongli ravishda qo'llashni ham ko'zda tutish lozim.
Menejment qonunlaridan ongli ravishda foydalanish ko'p jihatdan ularni o'rganishga
bog'liq. Qonunlar qanchalik chu- qur o'rganilsa, ulardan amalda to'g'ri foydalanish
imkoniyatlari ortadi.
Lekin menejment qonunlarini bilish ularni aniq amaliyotda muvaffaqiyatli
qo'llash uchun kafolat bo'lolmaydi. Qonunlarni bilish- da nazariya amaliyotdan
ajralib qolishi foydasizdir. Demak, qonun- lardan foydalanish ularni bilish,
tushunish, amalda o'z vaqtida va to'g'ri qo'llay olishga bog'liq ekan. Bu menejment
samaradorligini oshirishda hal qiluvchi omildir.
Iqtisodiy qonunlar tizimidan foydalanishning asosiy unsurlari va bosqichlari
quyidagi chizmada aks ettirilgan:
Ko'rsatilgan chizmani tahlil etish jarayonida uchta o'zaro bog'liq va ketma-ket,
iqtisodiy qonunlar tizimidan foydalanilgan holda yechi- ladigan masalalarni ko'rib
o'tish zarur:
- mavjud qonunlarni, ularning u yoki bu bosqichda namoyon bo'lish
xususiyatlarini hisobga olgan holda chuqur va tomonla- ma bilish;
- iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish maqsadlarini belgilash va ularni hal etish
yo'llarini aniqlash;
- xo'jalik yuritishning bozor iqtisodiyoti soitida rivojlantirish va unga mos shakl
va uslublarni qo'llash.
Umumiy falsafiy va iqtisodiy qonunlar. Umumiy falsafiy va iqsodiy qonunlardan
to'g'ri foydalanilgan holdagina iqtisodiyotni muvaffaqiyatli boshqarish mumkin.
Umumiy falsafiy qonunlar ta'siri iqtisodiy amaliyotda iqtisodiy rivojlanish
qonuniyatlari va yo'nalishlarini aniqlash shaklida namoyon bo'ladi. Ishlab
chiqarishni boshqarishdagi turli-tuman ijtimoiy munosabatlar fani umumiy-falsafiy
hamda umumiy-iqtisodiy nazariya qonun- lariga bo'ysunadi.
Umumiy-falsafiy
qonunlar
bu,
avvalo,
quyidagi
materialistik
dialektika
qonunlaridir:
1. Miqdor o'zgarishlarining sifat o'zgarishlariga o'tish qonuni narsa va hodisalar
miqdor va sifat jihatlarini o'zaro bog'liqligi va ta'sirini tavsiflaydi.
2. Qarama-qarshiliklar birligi va kurashi qonuni akatlantiruvchi kuch, o'z-o'zidan
akat qilib amalga oshuvchi rivojlanish man- baini ko'rsatadi.
3. Inkorni inkor etish qonuni cheksiz rivojlanish va takomil- lashish yo'nalishini
belgilaydi. Eskirgan narsani inkor etmay, rivojlanishga erishib bo'lmaydi, chunki
inkor natijasida yangi narsa uchun joy yaratiladi. Shuning uchun inkor yangi bilan
eski bog'langan vaqtdir.
4. Bozor munosabatlari soitida menejment eski buyruqbozlik shakl va uslublarini
inkor etib, ular ilmiy asoslangan yangilari bilan almashtiriladi.
5. Ijtimoiy borliqning ijtimoiy ongdan birlamchi ekanligini belgilovchi qonun
mehnat jamoasi, alohida mehnatkash hayotining birlamchi ekanligini ko'rsatdi.
Menejmentni umumlashtirish, zarur bo'lgan ijtimoiy, jamoa, shaxsiy manfaatlarni
aniqlashni bu qonun amal qilishini hisobga olmay amalga oshirib bo'lmaydi.
6. Ishlab chiqarish kuchlarining ijtimoiy-iqtisodiy munosa- batlarga nisbatan
belgilovchi ekanligini ifodalovchi qonun menejment uchun katta ahamiyatga ega.
Aynan menejment vositasida ishlab chiqarishning ikki tomoni - ishlab chiqaruvchi
kuchlar va ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar aloqasi yuz beradi.
Jamiyat ehtiyojlarini mumkin qadar kam resurslar sarflab, iloji boricha to'liq
qondirish qonuni. Jamiyatdagi barcha iqtisodiy va ijimoiy jarayonlar, ularni
amalga oshirish qonunlari bu qonunga amal qiladi, chunki u quyidagilarni
ifodalaydi:
- ishlab chiqarishning obyektiv yo'nalishi, uning xalq farovon- ligini oshirish,
shaxsiy tomonlama rivojlantirishga qaratilganligini;
- insonlar xo'jalik faoliyatining asosiy sabablari, umumxalq iqtisodiy
manfaatlarining yetakchiligini;
- ishlab chiqarish samaradorliginining ijtimoiy-iqtisodiy mo- hiyatini.
Bozor munosabatlari soitida bu qonunning mazmuni tomonlama boyib boradi.
2. Qiymat qonuni yoki narx qonuni. Tovarlarning pulda ifodalangan qiymati
narx deb ataladi. Narx talab va taklifga bog'liq ravishda aniqlanadi. Narx bozor
barometridir: agar talab va narx yuqori bo'lsa, ishlab chiqarish kengayadi. Talab va
narx pasaygan- da ishlab chiqarish qisqaradi. Talab hajmi va tarkibi taklif hajmi va
tarkibiga teng bo'lgan holdagi narx muvozanat narxi deyiladi.
Ishlab chiqariladigan bir tovar turi, hajmi ularga bo'lgan ijtimoiy ehtiyojlarga teng
bo'lishi, ya'ni to'lov qobiliyatiga ega tal- abga teng bo'lishi kerak.
3. Talab qonuni. Uning mazmuni shundan iboratki narx qancha yuqori bo'lsa,
talab shunchalik kam bo'ladi. Talab haridorning to'lov qobiliyatini ifodalaydi. Bunda
talab elastikligi koeffisienti qanday aniqlanishini ko'rib chiqamiz:
4. Taklif qonuni. U narx ortishi bilan taklif ortushuni ifodalaydi. Taklif - bu
tovar va xizmatlarning narxdagi qiymatidir. Bun- da taklif elastikligi koeffisienti
quyidagiga teng:
Taklif hajmi o'sishi, % ttmt eiast. Narxlarning o'sishi, %
5. Raqobat qonunining mohiyati shundan iboratki, raqobat soitida zarar
keltirmay eng yaxshi natijaga erishib bo'lmaydi, chunki barcha tovar ishlab
chiqaruvchilar daromadining oshishi tartibini o'rnatib bo'lmaydi.
6. Iste'molchi nuqtai nazaridan eng so'nggi naflilik qonuni. Naflik - tovar va
xizmatlar iste'molidan qoniqishni bildiradi. Umumiy naflilik ma'lum tovar va xizmat
birligidan qoniqishni bildiradi; so'nggi naflik - shu tovar va xizmatning yana sotib
olishdan qoniqishni bildiradi.
Shunday qilib, bozor munosabatlari shakllanayotgan soitda iqtisodiy qonunlardan
foydalanish imkoniyatlari tomonlama kengayib boradi.
9.2. Boshqaruv maqsadi va unga qo’yiladigan asosiy talablar
Maqsad - bu muddao, murod, ya’ni u yoki bu niyatga erishmoq uchun ko’zda tutilgan
mushtarak orzu. Aynan shu maqsad kishi faoliyatini, o’z orzularini ushalishiga
yo’naltiradi. Biz dastlab o’zimizning oldimizda turgan maqsadimizni aniqlab olamiz,
co’ngpa esa shu maqsadimiz:
Bo’lajak akatlarimizni oldindan aniqlab beradi;
Faoliyatimizning ustuvor yo’nalishini belgilaydi;
Faoliyatimizni aniq sohaga, ishga yo’naltiradi;
U yoki bu faoliyatimizning zarurlik darajasini belgilab beradi;
Pirovard natijamizning baholash me’yorini belgilaydi va h.k.
Maqsadning ilmiy asoslanganligi va to’g’pi belgilanganligi boshqaruv uchun
juda muhimdir. CHunki aynan shu maqsadga binoan:
Boshqarish funktsiyalari;
Boshqarish usullari;
Boshqarishning tuzulmaviy tarkibi;
Lavozimlarni belgilash va kadrlarni tanlash kabi muhimmasalalar hal etiladi.
Boshqaruv maqsadi quyidagi talablarga javob berishi lozim (9.1-jadval).
9.1-jadval
Boshqaruv maqsadiga qo’yiladigan asosiy talablar
№
Talablar
Izoh
1.
Maqsadbir ma’noli
va aniq bo’lishi
kerak.
Agar qaerga borishni bilmasangiz, u holda biror yo’lni
tanlashga ham xojat qolmaydi.
2.
Maqsad real va
bajarilishi mumkin
bo’lishi kerak.
Qaysi tomonga suzishni aniq maqsad qilib olmagan yelkanli
qayiqqa hech qanday shamol ham hamroh bo’la olmaydi.
Maqsad – bu navbatdagi bosqichda “jang” bilan zabt
qilinadigan bamisoli cho’qqi. Buni zinhor unutmaslik
darkor. SHu “jang“da g’oli6 chiqish uchun bajarilishi
mumkin bo’lgan real maqsadni o’z oldimizga qo’yishimiz
kepak. Undan optiqcha ham, kam ham emas, vassalom.
3.
Maqsad miqdoran
o’lchovga ega
bo’lishi kerak.
Miqdoran o’lchovga, me’yorga ega bo’lmagan maqsad - bu
sarob.
Bu
talabga
rioya
qilmaslik
rejalashtirilgan
maqsadning oldindan bajarilmasligiga zamin tayyorlash
demakdir.
4.
Maqsad barcha
bajaruvchilarga
tushunarli
bo’lmog’i darkor.
Maqsad, uni boshqarish printsiplari, pirovard natijasi
bajaruvchilarga tushunarli bo’lishi va ularga yozma ravishda
sodda tilda yetkazilishi kerak.
5.
Maqsad bo’limlar
va mas’ullar
bo’yicha
detallashtirilgan
bo’lishi kerak.
Maqsad bir faoliyat turi, bir mas’ul shaxs bo’yicha mayda-
chuydasigacha batafsil taqsimlab chiqilgan bo’lishi lozim.
SHundagina bu maqsadning ijro qilinish darajasini aniq
nazorat qilish mumkin bo’ladi.
6.
Maqsad ko’p qirrali
bo’lishi kerak.
Bu - umumiy, bosh maqsadning xususiy va yakka
maqsadlarga bo’linishini, “Maqsadlar shajarasi” (derevo
tseley)ni tuzishni talab qiladi.
9.3.Boshqaruv maqsadi turlari
Boshqaruv maqsadlari juda ham xilma-xildir. Bu esa ularni muayyan tarzda
turkumlashni taqozo etadi (9.2-jadval).
Mazkur turkumlanishdan ko’pinib turibdiki, maqsadlar o’zaro bog’liq bo’lib,
muayyan ierarxiyaga, ya’ni yuqori va quyi maqsadlarga bo’linishi, bir maqsad boshqa
bir maqsadga bo’ysunishi mumkin.
Joriy va istiqboldagi maqsadlar bilan uzluksiz va fursatli
maqsadlar o’rtasidagi farq
Joriy maqsadlar deganda, bir yil ichida, yil choragi, bir oy va undan ham kamroq
muddat mobaynida amalga oshiriladigan maqsadlar tushuniladi.Masalan, korxona
bo’limlari oldiga bir yil mobaynida amalga oshirilishi mo’ljallangan quyidagi
funktsional joriy maqsadlar qo’yilgan bo’lishi mumkin (9.2-jadval).
9.2-jadval
Maqsad turlari
№
Maqsadni turkumlash
belgilari
Maqsadlar
1.
Umumjamiyat miqyosidagi
munosabatlarni aks
ettirishiga qarab
siyosiy maqsadlar
iqtisodiy maqsadlar
ijtimoiy maqsadlar
ma’rifiy-ma’naviy maqsadlar
xalqaro munosabatlar sohasidagi maqsadlar
2.
Boshqaruv
pog’onalari(darajalari)ga
qarab
Hududiy boshqarish maqsadlari:
mamlakat maqsadlari
viloyat maqsadlari
tuman maqsadlari
qishloq maqsadlari
ishlab chiqarish maqsadlari
xalq xo’jaligi maqsadlari
tarmoq (sektor) maqsadlari
korxona (firma) maqsadlari
yakka shaxs maqsadi
Z. Amalga oshirishmudda-
joriy maqsadlar
tiga qarab
istiqboldagi (perepektiv) maqsadlar
4.
Boshqaruvning amalga
oshirilishiga qarab
uzluksiz (kundalik) maqsadlar
fursatli maqsadlar
bir martalik maqsadlar
5.
Kutiladigan natija-
larga qarab
pirovard maqsadlar
oraliq maqsadlar
6.
Murakkablilik daraja-
siga qarab
oddiy, an’anaviy maqsadlar
muammoli maqsadlar
innovatsion maqsadlar
Istiqboldagi (perspektiv) maqsadlar deganda, besh yil yoki undan ortiq davr
mobaynida amalga oshiriladigan maqsadlar tushuniladi. Masalan, Respublikamizda
ishlab chiqilgan “Kadrlarnitayyorlash Milliy dasturi”ni ro’yobga chiqarishdek
ulyg’vor maqsad quyidagi uch bosqichdagi muddatni o’z ichiga oladi:
9.3-jadval
Joriy maqsaddar
№
Korxona bo’limlari
Joriy maqsadlar
1.
Ishlab chiqarish
bo’limlari
Korxonada “x” nomli yangi mahsulotni ishlab
chiqarishni yo’lga qo’yish
2.
Texnologiya bo’limi
“x” mahsulotini ishlab chiqarish bo’yicha yangi
texnologiyani joriy qilishni yakunlash
3.
Tadqiqotbo’limi
“x” kvt quvvatga ega bo’lgan mahsulot modelini ishlab
chiqish
4.
Mehnat bo’limi
“A” mahsulot turini bitta ishchiga to’g’ri keladigan qilib
ishlab chiqarilishini “x” donaga ko’paytirish
5.
Marketing, savdo
bo’limi
Mahsulot sotish hajmini “A” so’mga ko’paytirish
6.
Moliya bo’limi
Foydani “x” so’mga ko’paytirish
Qarzdorlikni “x” so’mgacha kamaytirish
Aktsiyadan
olinadigan
daromadni
“x”
so’mga
ko’paytirish
7.
Ijtimoiy bo’lim
Mahalliy hokimiyatga “n” so’mlik mablag’ ajratish
8.
Ekologiya bo’limi
Atmosferaga chiqarib tashlanadigan chiqindilarni “x”
m3ga kamaytirish
1997-2001 yillar- mavjud kadrlar tayyorlash tizimining ijobiy saloxiyatini
saqlab qolish asosida ushbu tizimni islohqilish va rivojlantirish uchun huqyqiy,
kadrlar jihatdan ilmiy-uslubiy, moliyaviy-moddiy st-soitlar yaratish.
2001-2005 yillar - milliy dasturni to’liq ro’yobga chiqarish, mehnat bozorining
rivojlanishi va real ijtimoiy-iqtisodiy soitlarni hisobga olgan holda unga
aniqliklar kiritish.
2005 va undan keyingi yillar - to’plangan tajribani taxlil qilish va
umumlashtirish
asosida
mamlakatni
ijtimoiy
iqtisodiy
rivojlantirish
istiqbollariga muvofiq kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va yanada
rivojlantirish.
Uzluksiz maqsadlar deganda, kuni qabul qilinadigan va amalga oshiriladigan
odatiy maqsadlar tyshyniladi. Masalan, mehnat unumdorligini o’stirish, intizomni
mustahkamlash, mahsulot tannarxini pasaytirish, mahsulot sifatini oshirish kabilar
muntazam, kunda talab qilinadigan maqsadlardir.
Fursatli maqsadlar deganda, biror-bir muammoni hal etish zaruriyati tyg’ilran
hollarda paydo bo’ladigan maqsadlar tyshyniladi. Masalan, korxonani qayta
uskunalash, jahozlarni yangilash, ishlab chiqarishning ixtisoslashuvini o’zgartirish
goho ishlab chiqarishning iqtisodiy zaruriyatiga qarab paydo buladi.
Boshqarish jarayonida bir martalik maqsadlarga ham zaruriyat tyg’ilishi
mumkin. Bunday maqsadlar, odatda korxona uchun kutilmagan, favqulodda vujudga
kelgan muammoni yechish uchun o’rtaga qo’yiladi. Bu maqsad masalan, tabiiy ofat
yuz bergan holda shu ofatni bartaraf qilish uchun zaruriy mablag’ni ajratish
ko’rinishida bo’lishi mumkin.
Muammoli va innovatsion maqsadlar
Boshqarishga maqsadli yondoshyv namoyandalari barcha maqsadlarni quyidagi
to’rtta guruhga bo’lishadi:
oddiy, qotib qolgan an’anaviy maqsadlar;
muammoli maqsadlar;
innovatsion maqsadlar;
xodiumlar malakasini, mahoratini oshirish bo’yicha maqsadlar.
Innovatsion maqsadlar - bu yangi mahsulotni ishlab chiqarish, yangi
texnologiyani joriy qilish bo’yicha qo’yiladigan uchinchi guruhdagi maqsadlardir.
Masalan, tadqiqot bo’limi xodimlarining maqsadi quyidagicha bo’lishi mumkin: 1
iyulgacha eksport uchun mo’ljallangan uch turdagi yangi mahsulotni sinovdan
o’tkazishni ta’minlash.
“Maqsadlar shajarasi” yoki maqsadlar ierarxiyasi
Maqsadning muayyan ierarxiyaga ega ekanligi, ya’ni bir maqsadning boshqa bir
maqcadga bo’ysunishi (tobe bo’lishi), yuqori maqsadning qyyi maqsadlarga bo’linishi
(yoyib bo’lishligi), maqsadlarning bir-biri bilan o’zaro munosabatda bo’lishi ularni
qandaydir bir tartibga solish zaruriyatini tug’diradi. Bunday vazifani bajarish uchun
menejment fanida “maqsadlar shajarasi” deb atalgan maxsus usul qo’llaniladi.
“Maqsadlar shajarasi” - bu maqsadlar bilan ularga erishish vositalari o’rtasidagi
aloqaning grafik tasviri.
“Maqsadlar shajarasi” ierarxiya ko’rinishidagi bir necha darajalardan:
bosh maqsad;
I darajali kichik (asosiy) maqsadlar;
II darajali kichik maqsadlar va hokazolardan tashkil topadi.
“Maqsadlar shajarasi”ning tashkiiliy ishlanmasini mamlakatimiz oldiga qo’yilgan
bosh maqsadning qator lokal maqsadlarga bog’liqligi misolida ko’rishimiz mumkin.
1991 yilning 31 avgustida O’zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligi e’lon
qilindi. SHunday bir soitda respublikada davlat va iqgisodiyotni qayta qurishning
bosh maqsadi Birinchi Prezidentimiz I. Karimov tomonidan quyidagicha aniqlab
berildi:
Pirovard maqsadimiz ijtimoiy yo’naltipilgan barkamol bozor iqtisodiyotiga,
ochiq tashqi siyosatga ega bo’lgan kychli demokratik huquqiy davlatni va
fyqarolik jamiyatini barpo etishdan iboratdip.
Bu maqsad nihoyatda murakkab va ko’p qirralidir. Uning amalga oshirilishi siyosiy,
iqtisodiy, ma’naviy, huquqiy sohalardagi asosiy maqsadlarga erishilishiga bog’liq.
SHu sababli bosh maqsad (BM)ga erishishning aniq yo’nalishlari belgilab olindi va
quyidagi to’rt guruhdagi birinchi darajali maqsadlarga ajratildi:
1. Ijtimoiy-siyosiy sohadagi maqsadlar;
2. Ijtimoiy-iqtisodiy sohadagi maqsadlar;
3. Ma’naviyat cahasidagi maqsadlar;
4. Xalqaro munosabatlar cohacidagi maqsadlar.
SHunday qilib, maqsadning tobe bo’lishlik, yoyib bo’lishlik va zanjirlash mumkinligi
kabi sifatlari umumiy maqsadni lokal, xususiy va yakka maqsadlarga ajratishga, ularni
ustuvorlik darajasiga qarab tartiblash imkoniyatini yaratishga yordamberadi.
Quyidagi chizmada yuqoridagibosh maqsadni (BM) “Maqsadlar shajarasi”
ko’pinishida tasvirlaymiz (9.1-chizma).
9.4. Maqsadli boshqaruv usuli pog’onalari.
Boshqarishda maqsadli yondoshuv usuli yoki maqsadli menejment – bu
boshqarishning muayyan tizimi bo’lib, unda ikkita unsur bir-biri bilan uzviy
bog’langan bo’ladi:
Maqcad (pirovard natija);
Nazorat.
Bu usulning mohiyati quyidagicha izohlanadi:
bir rahbar yuqori pog’onadan boshlab to quyi pog’onagacha o’zining aniq maqcadiga,
uni amalga oshirish rejasira ega bo’lishi st.
1-pog’ona maqsadlari korxonaning strategik rejalashtirishiga taalluqli. Ularni
korxonaning yuqori pog’onasidagi menejerlari ishlab chiqadi. Ular korxona
istiqbolini belgilash, uning ichki qadriyatlari va rivojlanish strategiyasini ishlab
chiqishga ma’sul bo’lishadi hamda o’rta bo’g’in menejerlari ishlarini boshqaradilar.
Ular Prezident, bosh ijrochi direktor yoki vitseprezident deb atalishlari mumkin.
9.1-chizma. Maqsadlar shajarasini daraxt shaklidagi ko’rinishi.
2-pog’onadagi maqcadlar oliy va o’rta daraja menejerlari tomonidan belgilanadi.
Ular nisbatan uzoq muddatli bo’lmagan, aniq davrga mo’ljallangan maqsadlardir.
Odatda, bu maqsadlar korxonaning aniq faoliyat sohalari miqyosida bo’ladi. Bular
turkumiga:
ishlab chiqarish;
moliyaviy;
mehnatni boshqarish;
marketing;
rentabelliuk kabu sahalar maqsadlaru kiritiladi.
Bu sohalar maqsadlari o’z aksini odatda miqdoriy ko’satkichlarda topadi. Masalan,
joriy yilda rentabellik darajasini o’tgan yilga nisbatan 10 foizga oshirish yoki mehnat
unumdorligini 18 foizga oshirish kabilar.
3–pog’ona maqsadlari maqsadli boshqaruvning o’zagi hisoblanadi. Unda maqsadni
amalga oshirish bo’yicha amaliy tadbirlar ishlab chiqiladi, rejalar tuziladi. Bu pog’ona
menejerlarining vazifasi - bir xodim oldidagi maqsadni aniqlash vaularni amalga
oshirish bo’yicha aniq usul va vositalarni ishlab chiqishdan iborat.
Bu pog’ona maqsadlarini aniqlash ancha murakkab jarayondir. CHunki bu bo’g’inda
tashkiliy harakterga ega bo’lgan qator muammolarni yechishga to’g’ri keladi.
Masalan, maqsadni kim belgilashi lozim:
ehtimol, maqcadni rahbar belgilagani o’rinlidir;
ehtimol, bir xodim o’z maqcadini o’zi belgilagani ma’quldir;
ehtimol, maqcadni boshliq bilan itoat etuvchi hamkorligida belgilash to’g’ridir;
ehtimol, maqcadni belgilashga chetdan mutaxassis taklif qilingani maqsadga
muvofiqdir?
9.5. Boshqaruv funktsiyalari mazmuni va mohiyati va ularni turkumlanishi
Dastlab “funktsiya” va “vazifa” iboralarining lyg’aviy ma’nosi to’g’pisida ikki
og’iz so’z.
“Funktsiya” - bu lotincha so’z bo’lib, biror kimsa yoki narsaning ish, faoliyat
doirasi, vazifasi degan ma’nolarni bildiradi.
“Vazifa” - bu amalga oshirilishi, hal qilinishi lozim bo’lgan masala, erishilishi
lozim bo’lgan, ko’zda tytilgan maqsad. Yoki biror-bir topshiriq, xizmat, yumysh,
xizmat lavozimi, mansab, amal demakdir.
“Funktsiya” tyshynchasi “vazifa” tyshynchasiga nisbatan torroq ma’noga ega.
Zero, funktsiya faqat o’z faoliyat doirasidagi vazifalarni o’z ichiga oladi. Masalan,
marketologning ishini bajarish korxona muhandisining funktsiyasiga kirmaydi,
chunki u bevosita marketolog faoliyati doirasidagi yumushdir. “Vazifa” esa o’z
faoliyat doirasidan tashqarida ham bo’lishi mumkin.
Boshqarish funktsiyasi deganda, u yoki bu ob’ektni boshqarishga oid aniq
vazifalarni hal etishga qapatilgan bir typdagi ishlar majmui tyshyniladi.
Demak,
boshqaruv
muayyan
funktsiyalar
orqali
amalga
oshiriladi.
Funktsiyalarni aniqlash, ularning mohiyatini ochish va o’rganish boshqaruv
jarayonini to’g’pi tashkil qilishning myhim stidir.
Boshqaruv fuiktsiyalarining mazmuni u yoki bu faoliyatni tashkil qilishdan kelib
chiqadi.
Funktsiyalar faoliyat turlarini, sub’ektningboshqarish ob’ektigaaniq ta’sir
qilishyo’nalishini aks ettiradi.
Boshqaruv funktsiyalarini turkumlanishi. Boshqarish funktsiyalari - ko’p
qirrali tyshyncha. SHu sababli ularni myhim belgilar bo’yicha turkumlarga ajratib
o’rganish zaruriyati tyg’iladi (9.2-chizma).
Boshqaruv funktsiyalarining mohiyati, tasnifi va mazmunini o’rganish
boshqaruvning butun jarayonini tartibga solib turish uchun zarurdir, chunki yuqorida
ta’kidlaganimizdek, boshqaruv mazmuni jarayon sifatida uning funktsiyalarida
namoyon bo’ladi.
Boshqarish funktsiyasini tasniflashning ikkinchi yondoshuvida boshqarish
ishini aniq ijrochilar bo’yicha taqsimlashga ustuvorlik beriladi. Bunda bir butun aniq
funktsiyalar tizimi ajratiladi. Bular quyidagilardir:
asosiy ishlab chiqarishni boshqarish;
qo’shimcha ishlab chiqarishni boshqarish;
ishlab chiqarishga xizmat qiluvchi ishlab chiqarishni boshqarish;
marketingni boshqarish;
moliyaviy boshqarish;
sifatni boshqarish;
mehnatni boshqarish;
xodimlarni boshqarish;
innovatsiyani boshqarish va hokazo.
Bunday holda ishlab chiqarishni boshqarish faoliyatining ayrim turlari va sohalari
alohida ajralib turadi.
9.2-chizma.Boshqaruv funktsiyalarining tasnifi.
Boshqaruvning asosiy funktsiyalari. Boshqarishning yuqorida sanab o’tilgan asosiy
funktsiyalari ishlab chiqarishni boshqarish jarayonida muhim o’rin tutishi zarur
bo’lganligi tufayli ularni mufassal ko’rib chiqamiz (9.3-jadval).
Boshqaruvning ijtimoiy, iqtisodiy, ma’naviy va tashkiliy funktsiyalari
Boshqarish faoliyatining turlariga ko’ra, funktsiyalar quyidagicha bo’ladi:
*Boshqarishning iqtisodiy funktsiyalari, ya’ni:
mablag’larning doiraviy aylanishini amalga oshirish;
mahsulot ishlab chiqarish va xuzmatlar ko’rsatish;
marketing xizmatini uyushtirish;
foyda olishni taьminlash va h.k.
9.3-jadval
Boshqarishning asosiy funktsiyalari
№
Asosiy
funktsiyalar
Funktsiyalarniig mazmuni va o’rni
1. Rejalashtirish
Boshqarishning asosiy va dastlabki funktsiyasidir. qanday
boshqarish reja tuzishdanboshlanadi.
Bu rejada:
boshqaruv maqsadlari va vazifalari, ularniamalga oshirish
muddatlari belgilanadi;
vazifalarni amalga oshirish usullari ishlab chiqiladi;
xalq xo’jaligi bo’g’inlarining o’zaro aloqalari o’rnatiladi.
Rejalashtirishning umumiylik xususiyati shyndaki, bunda har bir
boshqaruv xodimi o’ziningshaxsiy ishini rejalashtiradi, o’z ish
joyidagi faoliyati ko’rsatkichlarini ishlab chiqadi, rejalarni qanday
bajarayotganini nazorat qilishni uyushtiradi.
2.
Tashkil
qilish
Bu funktsiya boshqaruv ob’ekti doirasida barcha boshqariluvchi
va boshqaruvchi jarayonlarning uyushqoqligini ta’minlaydi.
SHu nyqtai nazardan, tashkil qilish ichki va tashqi st-soitlarning
o’zgarib turishiga qarab, amaldagi tizim tarkibini takomillashtirish
yoki yangisini tuzish demakdir.
Bu funktsiya joriy va strategik rejalarning ijrosini ta’minlash
bo’yicha birinchi qadamdir.
3.
Muvofiq-
lashtirish
va tartibga
solish
Rejalashtirish
boshqarishning
strategiyasi
hisoblansa,
muvofiqlashtirish boshqarishning taktik masalalarini hal qiladi.
Bu funktsiyaning asosiy vazifasi oqilona aloqalar o’rnatish yo’li
bilan boshqariladigan tizimning turli qismlari o’rtasida kelishib
ish olib 6orishni ta’minlashdir.
Muvofiqlashtirish mablag’larni tejash maqsadida boshqaruvdagi
parallelizm va bir-birini takrorlashni bartaraf qilish imkonini
beradi. Bundan tashqari, u turli tarmoqlar o’rtasida resurslarni
taqsimlash yo’li bilan nisbat va mutanosiblikni, ishlab chiqarish
bilan iste’mol o’rtasidagi munosabatni o’rnatadi.
Tartibga solish muvofiqlashtirishning davomi bo’lib, u sodir
bo’lib turadigan og’ishlarni bartaraf qilish yo’li bilan ishlab
chiqarish jarayonlarini amalga oshirishni maqsad qilib qo’yadi.
Uning yordami bilanvujudga kelishi ehtimol tutilgan og’ishlarning
oldi olinadi.
4.
Nazorat
Bu funktsiyaning maqsadi “tutib olish”, “aybini ochish”,
“ilintirish” emas, balki boshqaruv ob’ektida sodir bulayotgan
jarayonlarni hisobga olish, tekshirish, taxlil qilish va ma’lum
tartibda shu ob’ekt faoliyatini o’z vaqtida sozlab turishdir. Nazorat
o’rnatilgan me’yoriy hujjatlardan, rejalardan og’ishlarni, ularning
joyi, vaqti, sababi va xususiyatlarini aniqlash imkonini beradi.
Ta’sirchan nazoratni tashkil qilish bir rahbarning funktsional
ishidir. Muntazam nazorat yo’q joyda yuqori pirovard natijalarga
erishib bulmaydi.
*Boshqarishning sotsial funktsiyalari, ya’ni:
mehnat soitini yaxshilash;
xodimlarning uy-joyga bo’lgan ehtiyojini, sotsial madaniy-ma’naviy ehtiyojlarini
qondirish,
moddiy rag’6atlantirishni ta’minlash;
ijtimoiy himoyani ta’minlash va h.k.
*boshqarishninr ma’naviy-ma’rifiy funktsiyalari, ya’ni:
xodimlarni insoniylik, yaxshilik, mehr-shafqatli va o’zaro munosabatlarda sabr-
toqatli bo’lish ruhida tarbiyalash;
xodimlarni vatanga muhabbat, insonparvarlik ruhida tarbiyalash, adolat tuyg’usini,
bilim va ma’rifatga intilishni tarbiyalashga xizmat qilish va h.k.
*boshqarishning tashkiliy funktsiyalari, ya’ni:
ishlab chiqarishni tashkil qulish;
o’zaro aloqalarni o’rnatish va muvofiqlashtirish;
barcha bo’g’in va bo’limlar o’rtacuda vazifalar taqciumoti, vakolat va boshqarish
apparati xodimlari o’rtacida mas’uliyatlarni belgilash;
boshqarishning aniq uslu6ini tanlash va qaror qabul qilishda ish tartibi izchilligi,
axborotlar oqimini tashkil qiulish va h.k.
Qayd qilingan funktsiyalar bir-biri bilan bog’liq va ma’lum darajada tartibga solingan
ko’p unsurlardan, tarkibiy qicmlardan iborat bo’lib, ular yaxlitlikka ega. SHuning
uchun ham boshqarish jarayonida ularning birortasi ham e’tibordan chetda qolmasligi
kerak.
Boshqaruvning hududiy va tarmoq funktsiyalari
Boshqarishninr fnktsiyalaridan yana biri - bu tarmoqli boshqarish bilan hududiy
boshqarishning mutanosibligini ta’minlash. bir korxona qandaydir bir tarmoqqa
(sektor tarkibiga) kiradi. Ayni vaqtda, u bir tuman hududida joylashganligi jihatidan
mahalliy ishlab chiqarish hududiy majmuiga kiradi. Boshqarish jarayonida bu
funktsiya ham hududiy, ham tarmoq manfaatini ko’zda tytishi lozim. Tarmoqqa doir
bo’lgan boshqaruv funktsiyalari zarur. Buningsiz tarmoq “yo’qoladi”, yagona texnik
va texnologiya siyosatini amalga oshirish va butun tarmoqqa taalluqli boshqa
masalalarni hal etish qiyin bo’ladi.
Biroq ayni vaqtda, boshqarishning hududiy funktsiyalari ham zarur. Bu funktsiya
muayyan tuman, viloyat hududida joylashgan turli tarmoqlar (sektorlar)ga qarashli
korxonalar
faoliyatini
muvofiqlashtiradi,
ratsional
aloqalarni
o’rnatilishini
ta’minlaydi. Hududiy funktsiyalar idorachilik g’ovlarini yo’qotish, noratsional
tashuvlarni kamaytirish va pirovard oqibatda samaradorlik darajasini oshirish
imkoniyatini beradi.
Qayd qilingan funktsiyalardan tashqari boshqarishning o’ziga xos aniq
funktsiyalari ham bor.
Boshqaruvning o’ziga xos aniq funktsiyalari
Boshqarishning o’ziga xos aniq funktsiyalari deganda,, muayyan boshqaruv
organiga va uning boshqaruvchisiga aniq biriktirilgan ishlar, mas’uliyat, maqsad va
unga erishish vositalari majmui tushuniladi.
Tegishli funktsiyalarning to’la-to’kis va sifatli bajarilishiga ishlab chiqarishning
umumiy rahbarlari - direktor (rais), uning o’rinbosarlari, bo’g’in va bo’limlar
boshliqlari, brigadirlar, , shuningdek,, xizmat ko’rsatish bo’limlari rahbarlari - kadrlar
bo’limi boshlig’i, reja-iqtisod bo’limi boshlig’i va boshqalar mas’uldirlar. Quyida
(9.4-jadval) korxona (firma, jamoa xo’jaligi)ni boshqarishning o’ziga xos aniq
funktsiyalari va ularning asosiy mazmunini keltiramiz.
9.4-jadval
Boshqarishningo’ziga xosfunktsiyalari
№
Bo’limlar
Mas’ul
shaxs
Aniq funktsiyalar
1.
Korxona
Direktor,
rais
hukumat qarorlarini korxona faoliyatiga izchillik
bilan tatbiq qilinishini ta’minlash;
davlat
byudjeti,
buyurtmachilar,
yetkazib
beruvchilar oldidagi maj6uriyatlarning bajarilishiga
javob berishni ta’minlash;
korxona
faoliyatini
tashkil
qilish,
uni
muvofiqlashtirish va nazorat qilish va h.k.
2.
Reja-
iqtisod
bo’limi
Direktor
(rais)ning
iqtisodiy
masalalar
bo’yicha
o’rinbosari
joriy va istiqboldagi rejalar loyihasini tayyorlash;
biznes-rejani tuzish;
moddiy va mehnat ajatlarinormativlarini ishlab
chiqish;
texnik-iqtisodiy ko’rsatkichlarni taxlilqilish;
ishlab chiqarish bo’yicha hisobot tayyoplash va
h.k.
3.
Konstruktor-
lik bo’limi
Bosh
myhandis
yangi konstruktsiyadagi buyumlarni yaratish;
eski buyumlarni modernizatsiya qilish;
mahsulotninr
texnik
estetikasiga,
ishlab
chiqarishning
iqtisodiy
texnologiyasi
amalda
xavfsizlik texnikasi talablariga mos kelishini
ta’minlash;
yangi buyumlarni sinab ko’rishda qatnashish va
h.k.
4.
Standart-
lashtirish
bo’limi
Bosh
myhandis
standartlashtirish va normalashtirish ishlarini
rejalashtirish va bajarish;
hujjatlashtirish texnikasiniva yangi mahsulotni
nazorat qilish;
yangi va amaldagi standart vatexnik st-soitlarni
ishlab chiqarish va h.k.
5.
Mehnatni
tashkil
qilish va ish
haqi bo’limi
Direktor
(rais)ning
iqtisodiy
masalalar
bo’yicha
o’rinbosari
mehnat qonunlariga rioya qilishni iazorat qilish;
ish haqi fondi sarflanishinitaxlil qilish;
mehnatni normalash ishiniuyushtirish va uni
amalga oshirish;
tarif stavkasi va koeffitsientlarining to’g’ri
qo’llanilishini ta’minlash;
xodimlar mehnatini tashkiletishni takomillashtipib
borish va h.k.
6.
Mehnatni
muhofaza
qilish
bo’limi
Bosh
muhandis
mehnatni muhofaza qilish va xavfsizlik yuzasidan
xavfsiz vasog’lommehnatsoitlariniyaratish;
mehnatni muhofaza qilish sohasidagi tadbirlarning
bajarilishi, qonunlar, yo’riqnomalar, qoida va
normalarga rioya qilinishini nazorat qilish;
xavfsizlik texnikasi bo’yicha yo’riqlar berish va
h.k.
7.
Kadrlar
bo’limi
Bosh
myhandis
korxonani ma’lum kasb va ixtisosga ega bo’lgan
ishchi va xizmatchi kadrlar bilan ta’minlash;
ishlab chiqarish ta’limi va malaka oshirishni
uyushtirish;
kadrlar qo’nimsizligi sabablarini o’pganish;
mehnat intizomining holati vaichki tartib
qoidalariga rioya qilinishini nazorat qilish va h.k.
8.
Moddiy-
texnika
ta’minoti va
sotish
bo’limi
Direktor
(rais)ning
umumiy
masalalar
moddiy resurslarga bo’lgan talabni rejalashtirish;
korxonani materiallar, texnika, yoqilg’i va h.k.
bilan ta’minlashini uyushtirish;
stnomalarni tuzish;
ombor xo’jaligini uyushtirish vah.k.
bo’yichao’pin
bosari
9.
Buxgalteriyabo’
limi
Bosh
buxgalter
pulmablag’lariningto’g’pisarflanishininazoratqilis
h;
hisobga olish va hisobot tuzishni uyushtirish;
buxgalteriya balanslarini tuzish;
xodimlarga ish haqi to’lash bo’yicha hisob-kitob
qilish;
moliyaviy faoliyatni tashkil qilish;
byudjet,
bank,
yetkazib
beruvchilar
va
iste’molchilar bilan hisob-kitob olib borish va h.k.
10.
Ishlab
chiqarishni
tezkor boshqa-
rish bo’limi
Direktor
(rais)ning
ishlab
chiqarish
bo’yicha
o’rinbosari
korxona, tsex, uchastkalar uchun ishlab chiqarish
bo’yicha kalendar grafiklar tuzish;
ishlab chiqarishning borishini tezkor ravishda
tartibga solish;
korxonaning bir maromda ishlashini ta’minlash;
korxona va tsexlarga xizmat qiluvchi bo’limlar
ishini muvofiqlashtirish va h.k
11.
Mahsulot
sifatini
nazorat
qilish bo’limi
Direktor
(rais)
tayyor mahsulot sifatini nazorat qilish;
korxonaga
keltiriladigan
xom
ashyo
va
materiallarning sifatini nazorat qilish;
nazorat o’lchov asboblari holatini tekshirish;
mahsulotni attestatsiyadan o’tkazishga taqdim
etish va h.k.
12.
Ta’mirlash
vaenergiya
bilan ta’min-
lash bo’limi
Bosh mexa-
nik
va bosh
energetik
korxonani barcha energiya turlari bilan ta’minlash;
ishlab chiqarish binolariniisitish;
ventilyatsiya ishini yo’lga qo’yish;
binolar
va
inshootlarni
ta’mirlanishini,
saqlanishini ta’minlash;
jihozlarning to’g’ri ishlatilishi ustidan nazorat
o’pnatish vah.k.
13.
Transport
xo’jalik
bo’limi
Direktor
(rais)ning
umumiy ish -
lari bo’yicha
o’rinbosari
yuklarni tashish, ortish va tushirishni, bu sohadagi
ishlarnimexanizatsiyalashtirish
va
avtomatlashtirishni uyushtirish;
transport vositalari uchun qulay marshrutlar va
grafiklartuzib chiqish va h.k.
14.
Ma’muriy
xo’jalik
bo’limi
Direktor
(rais)ning
umumiy ish-
lari bo’yicha
o’rinbosari
korxonaga qarashli binolar va hududlarni yaxshi
holatda saqlash;
korxona
bo’limlarini
mebelь,inventarь,
kantselyariya tovarlari bilan ta’minlash;
hududni
obodonlashtirish
va
ko’kalamzorlashtirish va h.k.
15.
Axborot
hisoblash
markazi
Bosh muhan-
dis
avtomatlashtirilgan boshqaruv tizimini loyihalash
va uyushtirish;
axborot oqimini takomillashtirish;
zamonaviy
kompьyuterlardanfoydalanishni
ta’minlash
16. Kantselyariya
Boshliq
korxonaga keladigan va jo’natiladigan xat-
xabarlarni, hujjatlar tayyorlashni nazorat qilish;
arxiv ishlarini uyushtirish;
ish yuritish, xizmat hujjatlarini ko’chirish,
ko’paytirish
9.6..Boshqarishning asosiy tamoyillari.
Tamoyil – faoliyatning asosiy qoidasi, dasturilamal g’oya.
Boshqarish tamoyili dasturilamal qoida, xulq me’yorlari, uning standartlari bo’lib,
iqtisodiyotga rahbarlik unga asoslanadi.
Boshqarish tamoyillari bir-biri bilan o’zaro bog’liq va amaliyotda yaxlit holda
foydalanilishi lozim. Boshqarish tamoyillari rahbarlikning oltin qoidalarini o’zida
namoyon etadi. Bu qoidalar majmuasining amalda ro’yobga chiqarilishi boshqarish
tizimining sifatli ishlashini ta’minlaydi.
Boshqarish tamoyillarining mohiyati va ularning tahlili.
1. Zaruriy turli-tumanlik va tezkor akat tamoyili. Boshqaruv organi ishlab chiqarish
jarayonida ehtimoliy xilma-xillik va tashqi muhit taasurotlari tezligiga qaraganda
ko’p turli hamda tezkor harakatlar dasturiga ega bo’lishi lozim.
2. To’g’ridan-to’g’ri o’zaro tobelik tamoyili. bir xodim barcha ishlab chiqarish
masalalarida bitta rahbarga tobe bo’lishi lozim. Bu qoida bir xodim faqat bitta
rahbardan topshiriq olishi va unga hisobot berishiga imkon yaratadi. SHu bois xodim
bittadan ortiq rahbardan topshiriq olmasligi lozim.
3. Nazoratning ko’lami tamoyili. Biror rahbar boshqarish me’yori oshib ketgan
miqdordagi xodimlarni samarali boshqara olmaydi. Rahbariyat uchun qo’l
ostidagilarning yetarli deb hisoblanadigan miqdori turli darajadagi boshqaruv
tizimlarida turlichadir. Jumladan, doimiy rahbarlar uchun qo’l ostidagilarning yo’l
qo’yiladigan me’yoriy miqdori quyidagi chegaraga ega: brigadir -25; tsex boshlig’i-
18; direktor-12.
4. Huquq, majburiyat mas’uliyat muvofiqligi tamoyili. Rahbar yoki xodim
muvaffaqiyatli ishlash imkoniyatiga ega bo’lishi uchun uning huquq, majburiyat va
mas’uliyati bir-biriga muvofiq kelishi lozim. Majburiyatlar xodim o’z vazifasini hal
etishi uchun boshqarishi lozim bo’lgan ochiq bir xatti-akat sifatida shakllanadi.
Majburiyatlar tarifini, agar xodimning tezkor rejasiga o’zgartirishlar kiritish
majburiyatni to’liq bajarish paytida qayd etish zarur bo’lsa, qoniqarli deb hisoblash
mumkin. Huquq hokimiyat o’lchovidir. Huquq shunday mehnat st-soitini o’z ichiga
oladiki, ularsiz xodim o’z majburiyatlarini bajara olmaydi. Mas’uliyat xodim o’ziga
yuklatilgan majburiyatlarni bajara olmaydi. Mas’uliyat xodim o’ziga yuklatilgan
majburiyatlarni bajarmaganda unga qo’llaniladigan sanktsiyadir.
5. Vakolatni amalga oshirish tamoyili. Rahbar qo’l ostidagi xodim muvaffaqiyatli
bajarayotgan ishni o’zi bajarmasligi lozim. Rahbarning asosiy vazifasi o’zi bajarishi
lozim bo’lgan to’rt majburiyatni o’z ichiga oladi:
- kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo’yish;
- firma bo’linmalarni o’rtasidagi o’zaro aloqani tashkil qilish;
- tashqi aloqalar olib borish;
- boshqarish ob’ektini rivojlantirish istiqbollarini ta’minlash.
6. Personalni boshqarishni markazlashtirish darajasi va mehnat jamoalarining
o’z-o’zini boshqarish darajasi oqilona uyg’unlashtirish negizida amalga oshirilishi
lozim. Mohiyat jihatidan qaraganda, bu o’rinda gap boshqarishni markazlashtirish
va markazlashtirishdan chiqarishning optimal uyg’unligi haqida bormoqda. Bu
tamoyil pog’onali (ierarxik) tizimining bir o’zaro tobelik darajasida boshqaruv
qarorlarini qabul qilish bo’yicha vakolatlarni oqilona taqsimlashga imkon beradi.
Strategik qarorlar markazlashgan holda qabul qilinadigan variant eng maqbuli
hisoblanadi. Bu xo’jalik yuritishning barcha bosqichlarida muvofiqlashtirishning
yuqori darajasini talab etadi.
Boshqarishdagi barcha tamoyillarning bir-biri bilan o’zaro aloqadorligi.
Boshqarishning barcha tamoyillari bir-biri bilan o’zaro aloqadordir. Ishlab
chiqarish soitida bir tamoyilning buzilishi barcha tamoyillarning ham buzilishiga
olib keladi. Rahbar barcha tamoyillarni yoddan bilishi st. Faqat shundagina menejer
ishlab chiqarish muammosi paydo bo’lganda uni tezda hal qila oladi. Korxonadagi
ish to’xtab qolish sababini aniqlaydi va mazkur holatda qaysi tamoyil amal qilishini
belgilab beradi. SHuni unutmaslik kerakki, ko’rib chiqilgan barcha tamoyillarni
ro’yobga chiqarish firma boshqaruvi tizimi samarali ishlashiga imkon beradi.
SHuning uchun G’arbda ushbu tamoyillar boshqarishning “oltin” qoidalari deb
ataladi.
Tayanch iboralar
Maqsad, boshqarish maqsadlari, joriy maqsad,istiqboldagi maqsad, innovatsion
maqsad,
muammoli
maqsad,yakka
maqsad,maqsadlar
shajarasi,
boshqaruv
funktsiyalari, boshqaruv tamoyillari.
Nazorat uchun savollar
1. Boshqarish maqsadi nima? U qanday talablarga javob berishi kerak?
2. Boshqarish maqsadi qanday turlarga bo’linadi?
3. Joriy va istiqboldagi maqsadlar bilan uzluksiz va fursatli maqsadlar o’rtasida
qanday farq bor?
4. Muammoli va innovatsion maqsadlar to’g’risida nimalar deya olasiz?
5. Yakka maqsadlar deganda, nimani tushunasiz?
6. Maqsadga qanday sifatlar xos?
7. “Maqsadlar shajarasi” yoki maqsadlar ierarxiyasi deganda, nimani tushunasiz?
8. Boshqarishda maqsadli yondoshuv usulining mohiyati nimada?
9. Maqsadli boshqarish usulining qanday afzal tomonlari bor?
10.Funktsiya nima? Boshqarish funktsiyasi deganda, nimani tushunasiz?
11. Boshqarish funktsiyalari qanday turkumlanadi?
12.Boshqarishning umumiy va aniq funktsiyalari to’g’risida nimalar deya olasiz?
13.Boshqaruvning asosiy funktsiyalari va ularning zaruriyati nimada?
14.Boshqarishning iqtisodiy, sotsial, ma’naviy va tashkiliy funktsiyalari nimalardan
iborat?
15.Boshqarishning hududiy va tarmoq funktsiyalari to’g’risida nimalar deya olasiz?
16.Boshqarishning o’ziga xos funktsiyalari deganda, nimani tushuniladi?