Menejment madaniyati va uslublari
Reja
11.1. Madaniyat va uning funksiyalari.
11.2. Taqqoslama menejmentda madaniyat nazariyalari.
11.3. Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi
11.4. Boshqaruv usullari turlari
11.5. . Menejer va boshqaruv uslubi
11.6. .Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarning turlarga
ajratilishi
11.1. Madaniyat va uning funksiyalari.
Madaniyat” arabcha so’zdan olingan bo’lib, “shahar” degan ma’noni anglatadi.
Madaniyat asosida biror bir xalqning turmush tarzi va shu xalqqa xos bo’lgan
dunyoni anglash va qabul qilish tizimi tushuniladi.
Madaniyat inson faoliyati va shu faolliyatning ahamiyatini belgilovchi ramziy
qurilmalar va asarlar majmuidir.
Madaniyatning funksiyalari:
• Gnoseologik funksiya – bilish;
• Baholash funksiyasi – biror bir xalq, jamiyat, guruh, insonga baho berishga
imkon beradi;
• Translyatsion funksiya – ijtimoiy tajribani bir avloddan ikkinchi avlod
vakillariga yetkazish;
• Kommunikativ funksiya – jamiyatlar, guruhlar yoki insonlar o’rtasida
informatsion aloqa almashish vositasini bajaradi;
• Aksiologik funksiya – yangi ishlab chiqarilayotgan mahsulotlar, ma’naviy
qiymatliklarga javob beradi;
• Regulyativ (normativ) funksiya;
• Adaptatsion funksiya.
11.2. Taqqoslama menejmentda madaniyat nazariyalari.
Ish madaniyatining tasniflanishi:
• Vaziyat (kontekst) parametriga ko’ra: Yuqori kontekstual madaniyat,
Past kontekstual madaniyat
• Vaqt parametriga ko’ra: Monoxron madaniyat, Polixron madaniyat
Yuqori kontekstual madaniyat (Yaponiya)
• Yopiq, yaxshi ifodalanmagan manera. Ko’pma’noli va ko’psonli pauzalar;
• Noverbal muloqot shaklining kata rol o’ynashi, “ko’z orqali so’zlashish”ni
bilish;
• Axborotning haddan tashqari ko’pligi, ya’ni aloqa uchun yetarlicha dastlabki
bilimning mavjudligi;
• Muloqot qanday bo’lganligidan qat’iy nazar norozilik, qoniqmaganligini
ochiq bildirmaslik.
Past kontekstual madaniyat (AQSH, Germaniya, Shvetsariya va b.)
• Nutqda tog’ri va yaqqol ifodalangan manera;
• Noverbal muloqot shaklining katta ulushni egallamasligi;
• Muhokama etilayotgan mavzu va savollarning aniq va lo’nda baholanishi;
• Norozilik yoki qoniqmaslikning ochiq ifodalanishi.
Monoxron madaniyat (Germaniya, AQSH, Shimoliy Yevropa mamlakatlari)
• Aniq belgilangan vaqt davomida izchil ketma-ketlikda harakatlarni amalga
oshirish;
• Vaqt ular uchun qiymat ahamiyatiga ega;
• Ushbu madaniyatning insonlari biror bir faoliyat jarayonida ularni bo’lib
qo’yishganini yoqtirishmaydi.
Polixron madaniyat (Lotin Amerikasi davlatlari, Yaqin sharq, O’rta yer dengizi
davlatlari, Rossiya)
• Shaxslararo, insoniy munosabatlarning katta rol o’ynashi;
• Inson bilan muloqot harakat rejasi planini qabul qilishdanda muhimroq masala
hisoblanadi;
• Punktuallik va kunni tartiblash unchalik katta ahamiyatga ega emas.
112.3.Boshqaruv usullari mazmuni va tushunchasi
Boshqaruv usullari vositasida iqtisodiy jarayonlarga va ishlab chiqarish
qatnashchilariga moddiy, moliyaviy, energiya, mehnat resurslarini imkoni boricha
kam sarf qilib, yuqori natijalarga erishish maqsadida ta'sir etiladi. Ishlab chiqarish
samaradorligi ko‘p jihatdan boshqaruv usullari mukammalligi va shakllanganligi
bilan uzviy bog‘liqdir.
Boshqaruv usullari tashqi va ichki omillar ta'sirida o‘zgaradi.
Tashqi omillarga: tashqi va ichki sharoit o‘zgarishi, iqtisodiyot- ni
boshqarishda tub islohotlarni amalga oshirish, xalq xo‘jaligining texnikaviy
qurollanganlik darajasini boshqarish tizimidagi o‘zga- rishlar (iqtisodiy islohotlar,
iqtisodiyotni boshqarishning tarmoq tizimidan hududiy tizimiga o‘tish va h. k.)
kiradi.
Ichki omillarga: yirik ishlab chiqarish birlashmalarini tashkil etish asosida
ishlab chiqarish markazlashuvini amalga oshirish; korxona kattaligi o‘zgarishi
natijasida uning bir guruhdan ikkinchisiga o‘lkazilishi; ishlab chiqarishning
ixtisoslashish darajasi o‘zgarishi; mchnatning texnika bilan taininlanish darajasi
yaxshilanishi; ishlab chiqarishni rejalashtirish va jadal tartibga solishning mavjud
usullarini takomillashtirish va yangilarini joriy qilish (tarmoqli rejalashtirish va
boshqarish; ishlab chiqarishni uzluksiz tezkor re- |;ilashtirish, ishlab chiqarishni
boshqarishni avtomatlashtirilgan ti/imini qo‘llash va h. k.) kiritish mumkin.
Xalq xo‘jaligini boshqarishda quyidagi usullardan foydalani- ladi: iqtisodiy;
tashkiliy, ijtimoiy, ruhiy va huquqiy. Boshqaruvning bu usullari o‘zaro uzviy
bog‘liqdir, shu sababli ularning birortasiga ortiqcha ahamiyat berish butun ishlab
chiqarishning me'yoriy huj- jat borishining buzilishiga olib keladi. Hozirgi davrda
bozor iqtisodiyotini boshqarishning iqtisodiy usullari muhim ahamiyat kasb
etmoqda.
Iqtisodiy usullar iqtisodiy ta'sir vositalari (narx, kredit, biznes- reja, foyda,
soliqlar, ish haqi, iqtisodiy rag‘batlantirish va h. k.) yig‘indisidan, ya'ni xo‘jalik
faoliyatiga ta'sir etishning har bir ja- moaning mos xo‘jalik bo‘g‘ini bilan uzviy
aloqada amal qilishini ta'minlovchi tadbirlaridan iboratdir. Ushbu usullar kishilarga
iqtisodiy manfaatlar orqali ta'sir ko‘rsatib, boshqaruv usullari tizimida yetakchi
urinni egallaydi.
Iqtisodiy usuilarning mohiyati xodimlar va ishlab chiqarish jamoasiga ular
manfaati bo‘lishini ta'minlovchi iqtisodiy sharoit yaratishdan iboratdir.
Ma'lumki, bozor mexanizmining muhim vazifalaridan biri biznes reja va
bozorning uzviy bog‘liq bo‘lishiga imkon yaratuvchi pul va tovar resurslari to‘g‘ri
nisbatini ta'minlashdir. Bundan tashqari, bozor - bu tovar-pul munosabatlarining
doimo saqlanuvchi balan- sidir. Bozor munosabatlari sharoitida rejali iqtisodiyotga
nisbatan qat'iv boshqaruv tizimi o‘rnatiladi. Bozor tamoyillari xo‘jalik rah-
barlaridan tashabbuskorlik, korxona faoliyati masalalari bo‘yicha yuqori natijalarga
erishish maqsadida qayishqoqlik, tavakkalchilik- ni talab etadi.
Bozor iqtisodiyoti ma'muriy-buyruqbozlik tizimiga nisbatan qa- rama-qarshi
tizim boiib, bozorda narx, soliq, kredit vositasida tartibga solish eng avvalo ijtimoiy
maqsadda amalga oshiriladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida narx va ish haqi
o‘zgarishni qat'iy tartibga solmay, barqarorlikka erishib bo‘lmaydi.
Shunday qilib, bozor iqtisodiyoti sharoituda boshqaruvning iqtisodiy usullari
juda keng imkoniyatlarga ega boiib, ular mohirona va o‘z vaqtida tashkiliy-
farmoyish, ijtimoiy-ruhiy va huquqiy usullar bilan qo‘shib olib borilgan taqdirda
yaxshi natijalarga erishish mumkin.
Korxonalar, aksioner jamiyatlari, kichiq biznesda muhim boshqaruv
usullaridan biri - biznes-rejalardir. U iqtisodiy jarayonlarni umummilliy
manfaatlarni ko‘zlab, xo‘jalik amaliyotida ob'yektiv iqtisodiy qonunlardan
foydalanish asosida, ongli ravishda, bir maqsadga intilgan holda boshqarishning
o‘zaro uzviy bog‘liq tizimidan iboratdir.
Biznes-reja korxona, aksionerlar jamiyati, konsernlar, kichiq biznes
sub'yektlari faoliyatining barcha tomonlarini: mahsulot ishlab chiqarish va uni
sotish; moddiy-texnikaviy ta'minot va ishlab chiqarish fondlaridan foydalanish,
mehnat va ish haqi, jamoada ijtimoiy jarayonlar va h. k.larni qamrab oladi. Bozor
munosabatlari sharoitida ularga rejalashtirish borasida keng huquqlar beriladi.
11.4. Boshqaruv usullari turlari
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli. Xo‘jalik tashkilotlarining ishlab
chiqarishni boshqarish bo‘yicha faoliyati boshqaruvning turli ma'muriy yoki
tashkiliy-farmoyish usullarini qoilash bilan bog‘liqdir.
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari boshqaruvchi va boshqariluvchi
tizimlar samarali faoliyat yuritishini ta'minlovchi ta'sir etish tizimidan iboratdir.
Boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari iqtisodiy usullarni toidirib, bozor
iqtisodiyoti qonunlari, huquqiy hujjatlarni hisobga olish va bajarishga asoslanadi.
Davlat maxsus tuzilgan boshqaruv tashkilotlari vositasida boshqariladigan
tizimga ma'muriy va tashkiliy jihatdan ta'sir o‘tkazadi. Boshqaruvning tizimida
tashkiliy usullar umumiy maqsadga erishish uchun ishlab chiqaruvchilarning
hamkorlikdagi harakati tartibga solinadigan ma'muriy hujjatlar asosida amalga
oshadi. Tashkiliy- farmoyish usulini qo‘llash asosini boshqaruvning barcha tamo-
yilariga rioya qilish tashkil etadi.
Nima sababdan boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usullari ma'muriy shakllar
bilan qo‘shib olib boriladi? - Bu ko‘p hollarda tashkiliy ta'sir ma'muriy huquqni
qo‘llash, ya'ni qaror va farmo- yishlarni amalga oshirishga asoslanadi. Lekin,
"boshqaruvning tashkiliy-farmoyish usuli" tushunchasi "ma'muriy boshqaruv usu-
li" tushunchasidan bir muncha kengdir, chunki tashkiliy-farmoyish usullari
boshqaruvning turli darajalariga turli ko‘lamda va shaklda tashkiliy ta'sir etishni
o‘rganish masalalarini ham qamrab oladi. Tashkiliy-farmoyish usullari tashkiliy
aniqlikni ta'minlaydilar, tashkiliy tizim, boshqaruvning har bir bo‘g‘ini vazifalarini
belgi- lab beradi, boshqaruv apparati intizomi va faoliyati samaradorligini
ta'minlaydi, ishda tartib o‘rnatadi, qaror va farmoyishlarni bajara- di, kadrlarni
tanlaydi va joy-joyiga qo‘yadi va h. k. Boshqaruvning tashkiliy farmoyish usullari
ularning ishlab chiqaruvchilarga ta'sir etish manbaalari va yo‘nalishlari bo‘yicha
turlarga ajratiladi. Bunga bog‘liq holda ta'sir etishning tashkiliy-farmoyish usullari
uch guruhga bo‘linadi: tashkiliy-barqarorlashtiruvchi, farmoyish va in tizomiy
usullar.
Ta'sir
etishning
tashkiliv-barqarorlashtirish
usullari
asosiy
maqsadi
hamkorlikda ishlash uchun tashkiliy asos yaratishdir, ya'ni vazifa, majburiyat,
javobgarlik va vakolatlarni taqsimlash, tartib o‘rnatish va h. k. Ma 'muriy ta sirning
tashkiliy shakllarining 2 turi, ya'ni tashkiliy reglamentlash va tashkiliy me'yorlash
turlari mavjud.
Ta'sir etishning farmoyish usullari. cheklovchi hujjatlarda ko‘zda tutilmagan
mavjud vaziyatdan kelib chiqqan holda, kundalik jadal boshqarish maqsadida
qo‘llaniladi. Farmoyish ta'sirining asosiy maqsadi boshqaruv apparatining aniq
harakati, boshqaruvning barcha boiinma va xizmatlari barqaror ishlashini ta'minlab
berish- dan iborat. Ta'sir etishning farmoyish usullari buyruq, farmoyish, ko‘rsatma
va boshqa me'yoriy hujjatlar asosida amalga oshiriladi.
Buyruq - bu rahbarning qo‘l ostidagi xodimlardan ma'lum vazifani bajarishni
yozma yoki og‘zaki ravishda talab qilishidadir. Buyruq faqat chiziqli boshqaruv
tizimi rahbari tomonidan beriladi.
Farmoyish - bu xodimlardan ayrim ishlab chiqarish va xo‘jalik masalalarini
hal etishni talab qilishdir. Farmoyish boshliq o‘rin- bosarlari, xizmatlar boshliqlari,
ular ega bo‘lgan vakolatlari doira- sida beriladi.
Boshqaruv amaliyotida qo‘llaniladigan ta'sir qilish usullaridan biri - og‘zaki
ko‘rsatmadir. Ta'sir etishning bunday shaklini barcha darajadagi rahbarlar, lekin
ko‘pincha quyi darajadagi koman- dirlar, brigada boshliqlari, ustalar qo‘llaydilar.
Farmoyish vositasida ta'sir etish bajarish muddatlari bilan farq qiladi. Buyruq
va farmoyishlar uzoq yoki qisqa muddatda mo‘l- jallangan bo‘ladi.
Har bir buyruq yoki farmoyishda qanday vazifa bajarilishi, qa- chon bajarilishi
kerakligi belgilanadi. Ta'sir etishning farmoyish usuli tashkiliy ta'sirga nisbatan
uning bajarilishini nazorat qilishni ko‘proq talab etadi. Ijro etishning borishi nazorat
qilingandan so‘ng yana farmoyish bilan ta'sir etishga ehtiyoj tug‘iladi. Farmoyish
usulining qo‘llanish ko‘lami boshqaruv kadrlari malakasi, tashab- luiskorligi va
qobiliyatiga bogiiqdir.
Korxonani boshqarishda farmoyish bilan ta'sir etish faqat qo- nunga zid
bo‘lmagan holdagina bajarilishi qat'iy bo‘lgan huquqiy kuchga ega bo‘ladi. Shu
sababli barcha tizimdagi tashkiliy-farmoyish faoliyati mavjud qonunchilikka
buysungan holda amalga oshi- shi lozim.
Boshqaruvningning intizomiy ta'sir usullari tashkiliy barqarorlash- tiruvchi
va farmoyish vositasida ta'sir etish usullarini to‘ldirib, intizomiy talablar va
majburiyatlar tizimi vositasida tashkiliy aloqalar barqarorligini ta'minlashga
qaratilgan bo‘ladi.
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari. Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy
usullari - ishlab chiqaruvchi va ayrim shaxslarga ularning ijtimoiy ehtiyojlari va
ruhiy xususiyat- lariga ta'sir etish bilan boshqarish vositasidir. Boshqaruvning ijti-
moiy-ruhiy usullarini qoMlash korxonada yuz berayotgan ijtimoiy hodisalami
chuqur o‘rganish xodimlar asab tizimi kayfiyatiga ta'sir etuvchi ruhiy (asabiy)
omillarni bilishni talab etadi.
Ishlab
chiqarish
sharoitida
sotsiologiya
kishilar
ijtimoiy
aloqasi
shakllanishining asosi bo‘lgan mehnat omillarini o‘rganadi, ijtimoiy tizimlar, shu
jumladan, ishlab chiqarish tizimi rivojlanishi va amal qilish qonuniyatlari,
kishilarning jamiyatning turli qatlamlari- dagi xulq-atvori qonuniyatlarini tadqiq
qiladi. Ijtimoiy psixologiya guruh va omnia psixologiyasining xususiyatlari,
ularning shaxsning ongi va xulqiga ta'siri, kishilar faoliyatini rag‘batlantiruvchi
omil- lar, kayfiyat, ijtimoiy fikrni shakllantiruvchi omillarni o‘rganadi. Shaxs
psixologiyasi oliy asab faoliyati turlari va inson tempera- menti, xarakter i,
shaxsning irodasi, qobiliyati, hissiyoti, xotirasi, anglash va his etish qobiliyatini
o‘rganadi. mehnat psixologiyasi mehnat faoliyatlari, shu jumladan. rahbar va
mutaxassislar (kas- biy xususiyat va qobiliyatlari, kadrlarni o‘qitish usullari, dam
olish tartibi, kadrlarni tanlash va baholash usullari, mehnat jarayonining ruhiy
jihatlari) faoliyatini o‘rganadi.
Kishilarning fikrlash usulida o‘zgarish yuz berishi va ular ma- daniy hamda
bilim darajasi ortib borishi bilan ijtimoiy-ruhiy usullar ahamiyati ham ortib boradi.
Bunday sharoitda shaxsning ehtiyoj va manfaatlari ma'naviy soha tomon o‘zgarib
boradi. O‘z mehna- tidan qoniqishning muhim omili boiib ishlab chiqaruvchilarning
rahbar bilan o‘zaro yaxshi munosabati, ishlab chiqarishdagi qulay ijtimoiy-ruhiy
vaziyat xizmat qiladi.
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari ishlab chiqarishda mavjud ijtimoiy
mexanizmni (o‘zaro munosabat tizimi, ijtimoiy ehti- yojlarni) qo‘llashga asoslanadi.
Boshqaruvning ruhiy usullari jamoada maqbul ruhiy holat tashkil etish yo‘li
bilan kishilar o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga solishga qaratilgandir. Ruhiy
usullarga kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish, mehnatni insoniylashtirish,
malakali kadrlar tanlash va ularni o‘qitish va h. k.lar kiradi.
Kichiq guruh va jamoalarni tashkil etish usulini qo‘llash kichiq guruhdagi
ishchilar o‘rtasidagi maqbul miqdoriy-sifat nisbatini aniqlash imkonini beradi.
Mehnat faoliyatini insoniylashtirish deganda ranglar, musiqan- ing ruhiy
ta'siridan foydalanish, bir xil, o‘zgarmas mehnatni bartaraf etish, ijodiy yondashuvni
kengaytirish tushuniladi.
Kasbiy tanlashning mohiyati - kishilarning ruhiy xususiyatlari ularni
bajaruvchi ishlariga eng mos boiadigan qilib tanlashdan iborat. Shaxsning ruhiy
xususiyatlari jumlasiga uning qiziqish va mayl- lari, qobiliyati, temperament va
xarakteri kiradi. Shu sababli, rah- bar shaxsga rahbarlik qilganda o‘z oldiga inson
ruhiy xususiyatlari shakllanishi va rivojlanishini o‘rganishi, uning qiziqish va
qobiliyati, lemperamenti va fe'lini bilish vazifasini qo‘yishi kerak.
Shaxsning ruhiy xususiyatlarini inson faoliyatida ajratib tush- unib bo‘lmaydi,
chunki kishi qobiliyati va fe'li xususiyatlari uning faoliyati va xulqida namoyon
bo‘ladi. Insonning ommaviy faoliyati uning ruhiy holatini shakllantiradi. Insonning
qanday hayot kechiri- slii, nima bilan shug‘ulanishini bilmay vujudga kelganligi, u
yoki bu narsaga qobiliyat rivojlanganligi, fe'li shakllanganligini anglab bo‘lmaydi.
Inson, avvalo, o‘zini ijodiy shaxs sifatida baholaydi. Ishchi meh- natiga
bunday nuqtai nazardan qarash to‘g‘ri kelmaydi: moddiy ehti- yojlar birlamchi
boiib, ular qoniqqandan so‘ng nisbatan yuksak in- soniy ehtiyojlar ilgari suriladi.
Inson faoliyati ma'lum rag‘batlantiruvchi omillarga asoslangan bo‘lib, ma'lum
maqsadgaerishishgaqaratilgandir. Rag‘batlantiruvchi omil - maqsad munosabati
inson faoliyati o‘zagidir. Umumiy ma'noda rag‘batlantiruvchi omil - bu insonni
faoliyat yuritish uchun undovchi omil boiib, maqsad esa inson uni amalga oshirish
nati- jasida erishishni xohlagan narsadir.
Rag‘batlantiruvchi omil kishi xulqining ichki kuchidir. Psixolo- giyada uzoq
va qisqa rag‘batlantiruvchi omil ajratiladi. Agar inson faoliyatini rag‘batlantiruvchi
omil va o‘z oldiga qo‘ygan maqsad yaqin kelajakka mo‘ljallangan bo‘lsa, u qisqa
muddatli, agar ular uzoq istiqbolni qamrab olsa, uzoq muddatli deyiladi. Rag‘bat-
lantiruvchi omil darajasi bilan insonning mehnatga, yutuq va mu- vaffaqiyatsizlikka
nisbatan
bo‘lgan
munosabati
uzviy
bog‘liqdir.
Faqat
uzoq
muddatli
rag‘batlantiruvchi omil mehnatga ijodiy mu- nosabatda bo‘lish manbaidir.
Inson uchun faqat moddiy rag‘bat muhim, deb hisoblash no- to‘g‘ri. Unga juda
ko‘p narsa: umumiy ishda o‘z hissasi borligini his etishi, o‘zini mehnat orqali
namoyon etishi, o‘z malakasi bilan g‘ururlanishi, o‘rtoqlari hurmatiga sazovor
bo‘lish va h. k.lar ham muhimdir. Ko‘pchilik kishilar shaxsiy farovonlikka boshqa-
lar hisobiga erishilgan shaxsiy muvaffaqiyat orqali emas, mam- lakat iqtisodiyotiga
qo‘shgan mehnati hisobiga erishish lozimligini ta'kidlaydilar.
Izlanishlar mehnatga nisbatan munosabatga ta'sir etuvchi rag‘batlantiruvchi
omillar quyidagi tartibda taqsimlanishini ko‘rsatdi: mehnat mohiyati, ish haqi,
yuqori lavozimga ega bo‘lish imkoniyati, ishning qiziqarliligi, mehnatni tashkil etish
tarzi, ma'muriyatning ishchiga nisbatan munosabati.
11.5. Menejer va boshqaruv uslubi
Har bir menejer o’ziga xos boshqaruv uslubiga ega. Uslub – bu ishlash,
boshqarishdagi o’ziga xos yo’l, usul ma’nosini anglatadi. Shu nuqtai nazardan
quyidagi tushunchalarni ajrata bilish lozim:
1. boshqaruv uslubi;
2. ish uslubi;
3. rahbarning ish uslubi.
Boshqaruv uslubi – bu boshqaruv jarayonida yuzaga chiqadigan
muammolarni hal qilish usullari, yo’llari majmui.
Ish uslubi – bu boshqaruv funktsiyalarini samarali bajarish masqadida biror-
bir organning yoki rahbarning bo’ysunuvchilarga aniq va nisbatan barqaror ta’sir
ko’rsatish usuli va yo’llari majmui. Masalan:
1. Mamlakat boshqaruv organlarining ish uslubi;
2. Vazirlik, qo’mita, hokimlarning ish uslubi;
3. Sud, prokuraturaning ish uslubi;
4. Korxona, tsexlarning ish uslubi;
5. Ayrim rahbarlarning ish uslubi va hokazolar. Boshqaruvning turli pog’ona va
bosqichlarida turgan boshqaruv organlari va rahbarlarning ish uslublari xildir. Shu
nuqtai nazardan ish uslubi g’oyat ko’p qirrali tushunchadir.
Rahbarning ish uslubi – bu boshqaruv jarayonida u yoki bu masalani hal
qilishda uning o’ziga xos yondoshishi. Rahbar qaror qabul qilganda, uning
bajarilishini tashkil etganda va qo’l ostidagi kishilar ishini nazorat qilganda u o’z
vazifalariga muvofiq ish ko’radi.
Biroq bir rahbar bunda o’ziga xos ravishda, boshqaruv jarayonida o’zi uchun
mos bo’lgan, o’z rahbarlik uslubini belgilaydigan usullar bilan akat qiladi. Mutlaqo
bir xil ikki kishi bo’lmaganidek, rahbarlikda ham mutlaqo bir xil uslub yo’q.
Rahbarlik uslubi rahbarlarning o’z qo’l ostidagilari bilan aloqasida, ularning o’zaro
munosabatlarida tarkib topadi.
Uslub boshqaruv organiing intellektual salohiyati, sifatlari, uning individual
xususiyatlari bilan belgilanadi.
11.6. Rahbarlik uslubi. Rahbarlik uslubiga qarab
rahbarlarning turlarga ajratilishi
Rahbarlik uslubi boshqarish metodlari bilan muayyan o’zaro aloqada bo’ladi.
Boshqarish metodi ham boshqarish faoliyatini amalga oshirish usullari va
yo’llari majmuidan, boshqarish tizimiga samarali, maqsadga muvofiq ta’sir
ko’rsatishidan, ya’ni boshqarish funktsiyalarini amalga oshirish mexanizmidan
iboratdir.
Lekin shuni e’tiborga olish lozimki, metod – bu tamomila ob’ektiv, rahbarga
bog’liq bo’lmagan va mustaqil tushuncha. Uslub, garchi u ham taьsir o’tkazish
usullari majmuidan iborat bo’lsa-da, metoddan farq qiladi, u yoki bu rahbarning
sub’ektiv, individual xususiyatlari bilan belgilanadi.
Qiyoslash uchun shuni aytish mumkinki, musiqa notasi hamma uchun bir xil
bo’lsa-da, lekin musiqachilarning ijro etish uslub (manera)lari xildir.
Buni quyidagi misollarda ko’rishimiz mumkin. Barcha rahbarlar xodimlarni
rag’batlantirish maqsadida boshqarishning iqtisodiy metodidan foydalanishlari
kerak. Lekin ba’zi rahbarlar individual rag’batlantirishga, boshqa bir rahbarlar esa
jamoani rag’batlantirishga ko’proq mablag’ ajratishga akat qiladi. Ba’zi rahbarlar yil
choragi natijalariga, ikkinchi bir rahbarlar esa yillik ish natijalariga qarab
mukofotlashni afzal ko’radi.
Buyruq va farmoyishlar chiqarish kabi boshqarishning tashkiliy-ma’muriy
metodlaridan ham rahbarlar turlicha foydalanadi. Bular bo’lmasa ham buyruq
chiqarish va aksincha, boshqarish funktsiyalarini buyruqsiz ham muvaffaqiyatli
bajarish mumkin. Buyruq chiqarib, uni nazoratsiz qoldirish ham, uning bajarilishi
ustidan aniq va amaliy nazorat o’rnatish ham mumkin.
Shunday qilib, muayyan metodlarni amalga oshirishga xil rahbarlar o’z
individual uslubi bilan yondoshadi.
Shu bilan birga, rahbarlik uslubi butunlay individual asosga ega deb qarash
noto’g’ri bo’lar edi. Rahbarlik uslubiga boshqarish qonunlari va tamoyillari,
rahbarlarga bo’lgan yagona talablar, jamoadagi sotsial-ruhiy muhit, yuqori
rahbarlarning boshqarishda qo’llaniladigan usullari kabi ko’pgina ob’ektiv omillar
ta’sir ko’rsatadi. Demak, bir rahbarning faoliyatida rahbarlik uslubining sub’ektiv va
ob’ektiv unsurlari aralashib ketadi.
Sub’ektiv unsurlar rahbarning:
ishchanlik va shaxsiy sifatlari;
mijozi, qobiliyati va qiziqishi;
bilimi, ko’nikmasi va mahorati;
tadbirkorligi va tashabbuskorligi kabi fazilatlarida namoyon bo’ladi.
Rahbarlarning ishchanlik va ma’naviy-madaniy hislatlarini baholash
amaliyoti shuni ko’rsatadiki, bunda birinchi o’rinda e’tiqodlilik, topshirilgan ish
uchun shaxsan javobgarlikni his qilish, halollik, vijdonlilik, kishilarga nisbatan
mehribonlik va e’tibor bilan munosabatda bo’lish turadi. Asoslangan qarorlarni
mustaqil va tez qabul qilish qobiliyati, shaxsan intizomli bo’lish, mehnatsevarlik,
tashkilotchilik, jamoada intizomni yo’lga qo’yish va saqlay bilish qobiliyati juda
yuksak baholanadi.
Rahbarlik uslubi, belgisi va bo’ysunuvchilarga nisbatan munosabatiga qarab,
barcha rahbarlarni quyidagi uch turga ajratish mumkin (11.1-jadval).
11.1-jadval
Rahbarlik uslubiga qarab rahbarlarniyag turlarga ajratilishi
№ Rahbarlik
turlari
Izoh
1.
Avtokratik
rahbarlar
*Bunday turdagi rahbar:
buyruq chiqarish, qaror qabul qilish, xodimlarga jazo berish yoki
rag’batlantirishda jamoa fikrini hisobga olmaydi;
o’zini jamoadan uzoq tutadi, jamoa a’zolarini bevosita muloqotda
bo’lishini chegaralab qo’yadi;
o’zining noo’rin akatlarining tanqid qilinishiga chiday olmaydi;
o’ziga bo’ysunuvchilarning akatlarini keskin ravishda tanqid
qilishni yaxshi ko’radi;
muttasil buyruq berishga, hammani o’z istaklariga so’zsiz
bo’ysundirishga intiladi;
ko’p gapirishni yoqtirmaydi, lekin bo’ysunuvchilari bilan
muomalada bo’lganda uning rahbarlik g’ururi balandligi, o’zini
katta tutishi sezilib turadi;
o’ziga bo’ysunuvchilari oldida qovog’i solingan kayfiyatda
bo’ladi.
Xullas, avtokratik rahbar o’ziga bino qo’ygan, dimog’dor, o’z
bili
ti
i k
i
tl i
ti
h
i h
di
h k i i
2.
Liberal
rahbar
* Bunday turdagi rahbar:
irodasiz, tashabbussiz bo’ladi;
o’z zimmasiga mas’uliyat alishni yoqtirmaydi;
ishni o’z holiga tashlab qo’yadi;
idoraga nisbatan qat’i bo’lishdan hayiqadi;
o’zini haddan tashqari ehtiyot qiladi;
biror xodim bilan ham aloqani buzishni istamaydi;
talabchan zmas, sust nazorat qiladi;
suistemollarga bevosita yo’l qo’ymasa ham o’zini bilmaslikka
soladi.
Bunday rahbar tashqaridan ko’rsatiladigan ta’sirga moyilligi
bilan ko’zga tashlanib turadi.
3.
Demokrati
k rahbar
*Bunday turdagi rahbar:
boshqarish funktsiyalarini jamoa fikri bilan hisoblashib amalga
oshiradi;
ishlab chiqarishni boshqarishga xodimlarni jalb qiladi, ularning
bildirgan fikriga quloq soladi, ular bilan maslahatlashadi, ijobiy
tamonlarini inobatga oladi;
barcha bilan barobar va samimiy munosabatda bo’ladi, ustunligini
bildirmaydi;
buyruq berish yo’li bilan emas, balki ishontirish uslubida ish
tutadi;
bo’ysunuvchilarning shaxsiy tashabbusi, ijodiy faoliyatini
rivojlantiradi va jamoada o’rtoqlik va ishchan muhitni yaratadi.
Qayd etilgan rahbarlik uslublari sof holda uchramaydi. Hayotda bir rahbarning
ish uslubi xil bo’ladi, lekin yuqoridagi uch uslubdan biri yaqqolroq sezilib turadi.
Turli xil ishlab chiqarish vaziyatlarida xil xodimga nisbatan rahbarlikning ijobiy
tomonlaridan foydalanish kerak. Rahbar haqiqiy ahvolga qarab ish tutishi va
bo’ysunuvchilarning o’ziga xos shaxsiy hislatlarini hisobga olib muomala qilishi
kerak.
Bir boshqaruv uslubning samaradorligini baholash uchun amerikalik olim
L.Laykert quyidagi koeffitsientni hisoblashni taklif qilgan:
МКУ
ИУ
К
лак
bu yerda,
Клак
- avtokratik-liberallik koeffitsienti;
ИУ
- rahbarlik uslubdagi ishontirish unsurlari yig’indisi;
МКУ
- rahbarlik uslubidagi majbur qilish unsurlari yig’indisi.
R. Laykertning fikricha, bu nisbat 1,9 ni tashkil qilishi lozim. Boshqacha qilib
aytganda, rahbarlik uslubida rahbar ishontirish unsurlarini majbur qilish unsurlaridan
taxminan ikki baravar ko’proq qo’llangandagina uning rahbarlik uslubi optimal,
maqsadga muvofiq, samarali bo’lgan hisoblanadi.
Umuman olganda, uchala turdagi rahbarlikning boshqarish funktsiyalarini
bajarishdagi va ijtimoiy munosabatlardagi o’ziga xos xususiyatlarni quyidagi
jadvalda umumlashtirib ko’rsatish mumkin (11.2-jadval).
11.2-jadval
Rahbarlnk turlarining o’ziga xos xususiyatlari
№ Belgilar
Rahbarlik turlari
Avtokratik rahbar
Demokratik rahbar Liberal rahbar
1. Qaror qabul
qilishda
Yakkabosh, jamoa
fikri bilan
hisoblashmaydi
Jamoa fikri bilan
hisoblashadi
Ko’rsatmaga
binoan ish tutadi
2. Qaror yechimlarini
bo’ysunuvchilarga
yetkazishda
Yozma va og’zaki
buyruq, ko’rsatma
orqali
Taklif orqali
Iltimos qilish,
yalinish orqali
3. Mas’uliyatni
taqsimlash
To’la-to’kis rahbar
qo’lida
Vakolatiga binoan To’la-to’kis
ijrochilarning
fikriga binoan
4. Bo’ysunuvchilarni
ng
tashabbuskorligiga
Yo’l qo’yadi
Rag’batlantiradi va
foydalanadi
To’la-to’kis
tayanadi
5.
Kadrlarni
tanlashda
Kuchli
raqobatdoshlardan
qutulish tarafdori
Ishchan, bilimdon
xodimlarga mo’ljal
oladi va ularning
o’sishiga yordam
beradi
Beparvo
6.
Bilimga bo’lgan
munosabatda
Hamma narsani
o’zim bilaman deb
hisoblaydi
Muttasil o’qiydi va
qo’l ostidagi
bo’ysunuvchilardan
ham shuni talab
qiladi
E’tiborsiz, baribir,
beparvo
7. Muomalada
Salbiy, masofa
saqlaydi
Ijobiy, muloqotda
kirishimli va faol
Tashabbus
ko’rsatmaydi
8. Bo’ysunuvchilarga
nisbatan
Kayfiyatiga qarab
muomala qiladi,
asabli
xil, talabchan,
xayrixoh, andishali
Talabchan emas,
muloyim
9. Intizomga nisbatan Qattiq, rasmiy,
yuzaki
Maqsadga muvofiq
talab qiladi
Yumshoq, yuzaki
10.
Rag’batlantirishga
nisbatan
Onda-sonda
rag’batlantirib, tez-
tez jazolash
tarafdori
Onda-sonda
jazolab, tez-tez
rag’batlantirish
tarafdori
Aniq mo’ljali yo’q
Tayanch iboralar: usul, iqtisodiy usul, tashkiliy – ma’muriy usul, ruhiy-
psixologik usul, uslub, boshqaruv uslublari, avtokratik, demokratik, liberal.
Nazoarat uchun savollar
1. “Usul” terminologiyasini mazmuni to’g’risida nima deya olasiz?
3. Tadqiqot qilish nuqtai nazaridan uslub deganda nimaga aytiladi?
4. Tadqiqot qilish nuqtai nazaridan infratuzilma menejmentini o’rganish
jarayonida qanday usullar qo’llaniladi?
5. Ta’sir ko’rsatish nuqtai nazaridan uslub deganda nimaga aytiladi?
6. Ta’sir ko’rsatish nuqtai nazaridan menejment funktsiyalarini amalga oshirish
uchun qanday usullar qo’llaniladi?
7. Menejment usullari deganda nimani tushunasiz?
8. Funktsional tizimosti bo’limlarni boshqarish usuli o’z ichiga nimalarni oladi va
ularni qanday misollarda ko’rish mumkin?
9. Menejment funktsiyalarini bajarish uchun qo’llaniladigan usullar to’g’risida
aytib bering va misollar keltiring?
10. Menejmentning qanday usullari mavjud?
11.Menejmentning tashkiliy – ma’muriy usullari haqida nima bilasiz?
12. Menejmentda tashkiliy usullar qanday funktsiyalarni bajarilishini ta’minlaydi?
13. Boshqarishning ma’muriy usullari haqida nima bilasiz?
15. Ma’muriy – buyruqbozlik tizimidan bozor munosabatlariga asoslangan
tizimga o’tishda boshqarish qanday amalga oshiriladi?
16.Menejmentning tashkiliy – ma’muriy usullar shakllari to’g’risida nima bilasiz?
17. Tashkiliy ta’sir ko’rsatish usuli o’z ichiga nimalarni oladi?
18.Farmoyish berish yo’li bilan ta’sir ko’rsatish nimalardan iborat?
19. Menejmentning iqtisodiy usullari to’g’risida aytib bering?
20. Bozor iqtisodiyoti sharoitida umumjamiyat manfaatlarini ruyobga chiqarish
maqsadida quyidagi qanday iqtisodiy usullarga e’tibor beriladi?
21. Menejmentning iqtisodiy usullarining asosiy vazifasi nimalardan iborat?
31. Menejmentning tarbiyaviy (ijtimoiy-ruhiy) usullar deb nimaga aytiladi?
32. Menejmentning tarbiyaviy (ijtimoiy-ruhiy) usullar haqida nima bilasiz?
33. Menejmentning tarbiyaviy (ijtimoiy-ruhiy) usullar qanday muammolarni hal
qilishga qaratilgan?