MENEJMENT NAZARIYASI VA AMALIYOTINING RIVOJLANISHI

Yuklangan vaqt

2024-05-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

47,0 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
MENEJMENT NAZARIYASI VA AMALIYOTINING RIVOJLANISHI 
 
 
 
 REJA: 
1. Menejment fani predmeti va vazifalari 
2. Menejment nazariyalarining rivojlanish bosqichlari 
3. Ta’lim menejmenti fani predmeti va uning ta’lim muassasalarini boshqarishdagi 
o’rni 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MENEJMENT NAZARIYASI VA AMALIYOTINING RIVOJLANISHI REJA: 1. Menejment fani predmeti va vazifalari 2. Menejment nazariyalarining rivojlanish bosqichlari 3. Ta’lim menejmenti fani predmeti va uning ta’lim muassasalarini boshqarishdagi o’rni
 
 
1. MENEJMENT FANI PREDMETI VA VAZIFALARI 
        Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy isloxotlar jarayonida 
ishlab chikarishni rivojlantirish, tashkilot va korxonalarning iqtisodiy barkarorligini 
ta’minlash kup jixatdan zamon talablariga javob beradigan raxbar va mutaxassislarni 
tayyorlash sifatiga bog’liq. Bugungi kunda ijtimoiy yunaltirilgan bozor 
iqtisodiyotini barpo etish sharoitida raxbarlarni (boshqaruvchilarni) tayyorlash, 
ularning malakasini oshirish va kayta tayyorlashda menejment fani aloxida urin 
tutadi. Menejment fanining shakllanishi va rivojlanish bosqichlari uzok vakt davom 
etib kelayotgan tarixiy davrlar bilan izoxdanadi, menejment aloxida, mustakil fan 
sifatida XIX asrning oxiri va XX asr boshlarida shakllandi. 
Menejment - inglizcha suz bulib, o’zbek tilida boshqaruvni tashkil etish 
(boshqarish, boshqaruv xokimiyati, tashkil etish), raxbarlik kilish (rejalashtirish, 
tartibga solish-muvofik- lashtirish, nazorat kilish) ma’nolarini anglatadi. Menejment 
- bu ko‘zlangan maqsadlarga erishish uchun faoliyatni, ya’ni insonlar yoki ularning 
guruxlari faoliyatini muvofiklash- tirish xamda boshqarish usullari, shakllari va 
vositalari majmui. 
Sodda kilib aytganda, menejment umumiy holda u yoki bu faoliyat turini tashkil 
etishni va unga raxbarlik kilishni, ya’ni turli xil soxalarda faoliyat kursatayotgan 
insonlarning xatti-harakatlarini, munosabatlarini muvofikdashtirish, ularning 
imkoniyatlari va kobiliyatlaridan tugri foydalanishni tashkil etish, nazorat kilish va 
boshqarishni bildiradi. Menejment eng avvalo insonlarni boshqaradi, ularni uz 
faoliyatiga kiziktirish, tadbirkorlikka, mehnatga ijodiy yondashish, uziga ishonish 
tuygularini shakllantirish, soxalar buyicha bilim, kunikma va malakalarni 
egallashiga kumaklashish, yangilikka va ijodkorlikka chorlash, insonlarnpsh 
faoliyatini boshqarish demakdir. Boshka fanlar katori Menejment fani xam uz 
predmeta, nazariyasi va uslublariga ega bulib, uning predmeti xujalik yuritashning 
barcha buginlarida boshqarishni tashkil etish mantaki, shayudaari, uslublarini 
ifodalovchi nazariy va amaliy tamoyillar majmuidan iborat. Menejment fani 
ijtamoiy-iqtisodiy munosabatlarni tadkik etuvchi iqtisodiy nazariya bilan uzviy 
boglangan holda kun sayin insonlar extiyoji va ularning faolligi ortib borayotganligi 
1. MENEJMENT FANI PREDMETI VA VAZIFALARI Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy isloxotlar jarayonida ishlab chikarishni rivojlantirish, tashkilot va korxonalarning iqtisodiy barkarorligini ta’minlash kup jixatdan zamon talablariga javob beradigan raxbar va mutaxassislarni tayyorlash sifatiga bog’liq. Bugungi kunda ijtimoiy yunaltirilgan bozor iqtisodiyotini barpo etish sharoitida raxbarlarni (boshqaruvchilarni) tayyorlash, ularning malakasini oshirish va kayta tayyorlashda menejment fani aloxida urin tutadi. Menejment fanining shakllanishi va rivojlanish bosqichlari uzok vakt davom etib kelayotgan tarixiy davrlar bilan izoxdanadi, menejment aloxida, mustakil fan sifatida XIX asrning oxiri va XX asr boshlarida shakllandi. Menejment - inglizcha suz bulib, o’zbek tilida boshqaruvni tashkil etish (boshqarish, boshqaruv xokimiyati, tashkil etish), raxbarlik kilish (rejalashtirish, tartibga solish-muvofik- lashtirish, nazorat kilish) ma’nolarini anglatadi. Menejment - bu ko‘zlangan maqsadlarga erishish uchun faoliyatni, ya’ni insonlar yoki ularning guruxlari faoliyatini muvofiklash- tirish xamda boshqarish usullari, shakllari va vositalari majmui. Sodda kilib aytganda, menejment umumiy holda u yoki bu faoliyat turini tashkil etishni va unga raxbarlik kilishni, ya’ni turli xil soxalarda faoliyat kursatayotgan insonlarning xatti-harakatlarini, munosabatlarini muvofikdashtirish, ularning imkoniyatlari va kobiliyatlaridan tugri foydalanishni tashkil etish, nazorat kilish va boshqarishni bildiradi. Menejment eng avvalo insonlarni boshqaradi, ularni uz faoliyatiga kiziktirish, tadbirkorlikka, mehnatga ijodiy yondashish, uziga ishonish tuygularini shakllantirish, soxalar buyicha bilim, kunikma va malakalarni egallashiga kumaklashish, yangilikka va ijodkorlikka chorlash, insonlarnpsh faoliyatini boshqarish demakdir. Boshka fanlar katori Menejment fani xam uz predmeta, nazariyasi va uslublariga ega bulib, uning predmeti xujalik yuritashning barcha buginlarida boshqarishni tashkil etish mantaki, shayudaari, uslublarini ifodalovchi nazariy va amaliy tamoyillar majmuidan iborat. Menejment fani ijtamoiy-iqtisodiy munosabatlarni tadkik etuvchi iqtisodiy nazariya bilan uzviy boglangan holda kun sayin insonlar extiyoji va ularning faolligi ortib borayotganligi
 
 
sababli sotsiologiya, pedagogika va psihologiya fanlari, shuningdek, statistika, 
buxgalterlik hisobi, moliya va kredit, mehnat iqtisodiyoti, makro va mikro 
iqtisodiyot va boshka fanlar bilan xam uzviy bog’liq. Xukukiy fanlar menejmentning 
xuku kiy asoslarini yaratishi, mansabdor shaxslar urtasidagi xukukiy munosabatlar, 
raxbarlar va buysunuvchilar, shuningdek, tomonlar urtasidagi uzaro xukuk va 
tartibotni belgilashi uning ma’muriy, fukarolik va mehnat xukuklari bilan xam uzaro 
alokadorligini ifodalaydi. 
       Menejment fani xam ijtimoiy, xam tabiiy fanlar bilan bog’liq holda rivojlanib 
borib maqsad va vazifalariga, xizmat kilish soxdlariga kura bir necha turlarga 
bulinadi: amaliy menejment, innovatsion menejment, strategik menejment, 
marketing menejmenti, moliya menejmenti, texnologik menejment, ma’muriy 
menejment, ta’lim menejmenti va x.k., biz ularni menejment fanining shoxobchapari 
deb atashimiz mumkin. Mutaxassislarning fikriga kura, umumiy menejment barcha 
xujalik yuritish tizimi uchun taallukdi bulib, amaliy, innovatsion va strategik 
menejmentni uz ichiga oladi. Amaliy menejment xam barcha boshqaruv soxalariga 
taallukli bulib, innovatsion menejment (yangilik yaratishning boshqaruvi) va 
strategik menejment (strategik rejalashtirish) amaliy menejmentni takomillash- 
tirishga yunaltirilgan boshqaruv faoliyatidan iboratdir. Menejment fani - bu 
raxbarlarga boshqaruv faoliyatini tugri amalga oshirish, xodimlar faoliyatini 
samarali boshqarish va muvofiklashtirishda, shuningdek, korxona va muassasa 
oldiga qo‘yilgan maqsadlarga xamda kuzlangan natijalarga erishishda muxim 
axamiyat kasb etuvchi karorlarni kabul kilish va ularning bajarilishini nazorat va 
taxlil kilishni urgatuvchi fan bulib, uning asosiy maqsadi zamonaviy ijtimoiy-
ikgisodiy shart- sharoitlarda boshqaruvning barcha buginlarida samarali ishlay 
oladigan yukori malakali boshqaruvchilarni tayyorlashdan iborat. 
Menejment fan sifatida uz maqsadiga kura kuyidagilarni urganadi: boshqarish 
nazariyasi va amaliyoti; boshqarish ob’ekt va sub’ekti; boshqarish tamoyillari va 
usullari; raxbar madaniyati; raxbar va lider, ularning fazilatlari; raxbar reytingi; 
boshqarishda kirishuvchanlik va karor kabul kilish; boshqarish funksiyalari; 
sababli sotsiologiya, pedagogika va psihologiya fanlari, shuningdek, statistika, buxgalterlik hisobi, moliya va kredit, mehnat iqtisodiyoti, makro va mikro iqtisodiyot va boshka fanlar bilan xam uzviy bog’liq. Xukukiy fanlar menejmentning xuku kiy asoslarini yaratishi, mansabdor shaxslar urtasidagi xukukiy munosabatlar, raxbarlar va buysunuvchilar, shuningdek, tomonlar urtasidagi uzaro xukuk va tartibotni belgilashi uning ma’muriy, fukarolik va mehnat xukuklari bilan xam uzaro alokadorligini ifodalaydi. Menejment fani xam ijtimoiy, xam tabiiy fanlar bilan bog’liq holda rivojlanib borib maqsad va vazifalariga, xizmat kilish soxdlariga kura bir necha turlarga bulinadi: amaliy menejment, innovatsion menejment, strategik menejment, marketing menejmenti, moliya menejmenti, texnologik menejment, ma’muriy menejment, ta’lim menejmenti va x.k., biz ularni menejment fanining shoxobchapari deb atashimiz mumkin. Mutaxassislarning fikriga kura, umumiy menejment barcha xujalik yuritish tizimi uchun taallukdi bulib, amaliy, innovatsion va strategik menejmentni uz ichiga oladi. Amaliy menejment xam barcha boshqaruv soxalariga taallukli bulib, innovatsion menejment (yangilik yaratishning boshqaruvi) va strategik menejment (strategik rejalashtirish) amaliy menejmentni takomillash- tirishga yunaltirilgan boshqaruv faoliyatidan iboratdir. Menejment fani - bu raxbarlarga boshqaruv faoliyatini tugri amalga oshirish, xodimlar faoliyatini samarali boshqarish va muvofiklashtirishda, shuningdek, korxona va muassasa oldiga qo‘yilgan maqsadlarga xamda kuzlangan natijalarga erishishda muxim axamiyat kasb etuvchi karorlarni kabul kilish va ularning bajarilishini nazorat va taxlil kilishni urgatuvchi fan bulib, uning asosiy maqsadi zamonaviy ijtimoiy- ikgisodiy shart- sharoitlarda boshqaruvning barcha buginlarida samarali ishlay oladigan yukori malakali boshqaruvchilarni tayyorlashdan iborat. Menejment fan sifatida uz maqsadiga kura kuyidagilarni urganadi: boshqarish nazariyasi va amaliyoti; boshqarish ob’ekt va sub’ekti; boshqarish tamoyillari va usullari; raxbar madaniyati; raxbar va lider, ularning fazilatlari; raxbar reytingi; boshqarishda kirishuvchanlik va karor kabul kilish; boshqarish funksiyalari;
 
 
xodimlarni boshqarish; ishlab chikarishni boshqarish, samaradorlikni boshqarish; 
o‘z-o‘zini boshqarish; xududiy boshqarish va xk. 
Ma’muriy menejment - boshqarishning maxsus kismi bulib, boshqaruvchi 
tizim ichidagi munosabatlarni, uning rirojlanish konuniyatlari, tamoyillari, usul va 
uslublarini urganadi, ya’ni turli soxa tashkilotlari ma’muriyati faoliyatlarini tashkil 
etish, rejalashtirish, tartibga solish, muvofiklashtirish, motivatsiya kilish (undash) 
xamda raxbarlikni okilona uyushtirish usullarini urganadi. 
Ma’muriy menejmentning asosiy maqsadi - tashkilot ma’muriyati rivojlanishida 
uygunlikni ta’minlashdan, ya’ni tashkilotning barcha ichki va tashki elementlari 
faoliyatining samaradorligini va maqsadga muvofikpigini ta’minlashdan iboratdir. 
Ma’muriy menejmentning asosiy sub’ektlari - ma’muriy boshqarish apparatlari, 
ularning buginlari va turli pogonadagi raxbarlar va xodimlar bulib, ularning xar biri 
tegishli vazifalarga, vakolatlarga va mas’uliyatlarga ega buladi . 
Ta’lim menejmenti - bu ilmiy asosda tashkil etilgan, uziga xos pogonaviylikka 
asoslangan boshqaruv: raxbar, pedagogik jamoa, ta’lim oluvchilar jamoasi. Shunga 
kura boshqaruvni turli xil modellar asosida amalga oshirish mumkin: integral model, 
birinchi pogona - pedagogik jamoa faoliyatini boshqarish, ikkinchi pogona - 
ukuvchilar faoliyatini boshqarish. 
Ta’lim menejmentining asosiy maqsadi - ta’lim muassasalarida tashkil 
etiladigan ta’lim-tarbiya jarayonini ilmiy asosda tashkil etishda, muassasa oldiga 
kuyilgan maqsadlarga erishish va rakobatbardosh bitiruvchilar tayyorlashda ta’lim-
tarbiya jarayoni ishtirokchilari bulgan raxbarlar, mutaxassislar va ijrochilarning 
munosabatlari va faoliyatlarini muvofiklashtirish, nazorat kilish xamda samarali 
boshqarishni ta’minlashdan iborat. 
Ta’lim menejmenti fani ta’lim muassasalari raxbarlarining boshqaruv 
faoliyati, boshqaruv mas’uliyati va madaniyati, boshqaruv funksiyalari va metodlari, 
boshqarishning konun-koidalari va tamoyillari, raxbar va lider fazilatlari, ta’lim 
muassasasi raxbarlarining funksional vazifalari, ta’lim muassasalarini boshqarishda 
axborot va kommunikatsiya, raxbarlarning innovatsion faoliyatlari, boshqaruvda 
tarbiyaviy munosabatlar va raxbarlik uslublari, ta’lim muassasalarining tashkiliy 
xodimlarni boshqarish; ishlab chikarishni boshqarish, samaradorlikni boshqarish; o‘z-o‘zini boshqarish; xududiy boshqarish va xk. Ma’muriy menejment - boshqarishning maxsus kismi bulib, boshqaruvchi tizim ichidagi munosabatlarni, uning rirojlanish konuniyatlari, tamoyillari, usul va uslublarini urganadi, ya’ni turli soxa tashkilotlari ma’muriyati faoliyatlarini tashkil etish, rejalashtirish, tartibga solish, muvofiklashtirish, motivatsiya kilish (undash) xamda raxbarlikni okilona uyushtirish usullarini urganadi. Ma’muriy menejmentning asosiy maqsadi - tashkilot ma’muriyati rivojlanishida uygunlikni ta’minlashdan, ya’ni tashkilotning barcha ichki va tashki elementlari faoliyatining samaradorligini va maqsadga muvofikpigini ta’minlashdan iboratdir. Ma’muriy menejmentning asosiy sub’ektlari - ma’muriy boshqarish apparatlari, ularning buginlari va turli pogonadagi raxbarlar va xodimlar bulib, ularning xar biri tegishli vazifalarga, vakolatlarga va mas’uliyatlarga ega buladi . Ta’lim menejmenti - bu ilmiy asosda tashkil etilgan, uziga xos pogonaviylikka asoslangan boshqaruv: raxbar, pedagogik jamoa, ta’lim oluvchilar jamoasi. Shunga kura boshqaruvni turli xil modellar asosida amalga oshirish mumkin: integral model, birinchi pogona - pedagogik jamoa faoliyatini boshqarish, ikkinchi pogona - ukuvchilar faoliyatini boshqarish. Ta’lim menejmentining asosiy maqsadi - ta’lim muassasalarida tashkil etiladigan ta’lim-tarbiya jarayonini ilmiy asosda tashkil etishda, muassasa oldiga kuyilgan maqsadlarga erishish va rakobatbardosh bitiruvchilar tayyorlashda ta’lim- tarbiya jarayoni ishtirokchilari bulgan raxbarlar, mutaxassislar va ijrochilarning munosabatlari va faoliyatlarini muvofiklashtirish, nazorat kilish xamda samarali boshqarishni ta’minlashdan iborat. Ta’lim menejmenti fani ta’lim muassasalari raxbarlarining boshqaruv faoliyati, boshqaruv mas’uliyati va madaniyati, boshqaruv funksiyalari va metodlari, boshqarishning konun-koidalari va tamoyillari, raxbar va lider fazilatlari, ta’lim muassasasi raxbarlarining funksional vazifalari, ta’lim muassasalarini boshqarishda axborot va kommunikatsiya, raxbarlarning innovatsion faoliyatlari, boshqaruvda tarbiyaviy munosabatlar va raxbarlik uslublari, ta’lim muassasalarining tashkiliy
 
 
tuzilishi, strategik boshqaruv va rejalashtirish, raxbarning ish vakti va undan 
foydalanish, personalii boshqarish xamda ta’lim muassasalarini boshqarishda 
motivlashtirish va motivlashtirish nazariyalarini tadkik etadi. 
 
2.MENEJMENT NAZARIYALARINING RIVOJLANISH BOSQICHLARI 
Menejment fanining shakllanish davriga kadar, insoniyat paydo bulgan davrdan 
boshlab, insonlar u yoki bu shakl va mazmunda faoliyat kursatganlar. Ular xayotiy 
extiyojlarni kondirish maqsadida mehnat kilishgan va farzandlar tarbiyasi bilan 
shugullanishgan, shu davrlardayok boshqarishga muxtojlik vujudga kelgan, ularning 
mehnat faoliyatlari davomida uzaro munosabatlar shakllanib borgan, mazkur 
jarayonlarda uzaro ta’sir, munosabatlar, boshqarish usullari shakllanib, rivojlanib 
borgan bulib, bu davrlarni boshqarishning amaliyot davri deb aytish mumkin. 
Qadimda va ayniksa, urta asrlarda shakllangan davlatlar, imperiyalar faoliyagi 
murakkab tashkilotlarni boshqarish amaliyotidan darak beradi. Turkistonda Amir 
Temur xukmronligi vakdida barpo etilgan va bugungi kungacha saqlanib kelayotgan 
tarixiy obidaparning yaratilishi turli kasb egalarining uzaro munosabatlari rasmiy 
tarzda 
shakllanganligidan 
va 
ular 
ma’lum 
bir 
maqsad 
yunalishida 
boshkarilganligidan dalolat beradi. 
Boshqarish nazariyasining dastlabki kurtaklari qadim zamonlarga borib 
takalib, Yu. Sezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa urta asrlarda Amir Temur 
xukmronligi vaktidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy 
bulib, asosan xarbiy tavsifga ega edi . Kapitalizm tuzumining boshlangich davrida 
tadbirkor - mulk egasi ishlab chikarishni uzining shaxsiy tajribasiga tayanib boshka- 
rgan. XVIII asrning oxirlarida Angliyada bulgan sanoat inkilobi boshqaruvga bulgan 
kizikishni yanada kuchaytiradi. Boshqaruv xodimlarini tayyorlashga aloxida e’tibor 
berila boshlanadi. 
Ammo XIX asrning ikkinchi yarmida va XX asr chegarasida texnika va 
texnologiyaning takomillashuvi, ishlab chikarishning keskin usishi boshqarishni 
murakkablashtirib yuboradi va uni faoliyatning maxsus bilimlarni talab etuvchi 
maxsus soxasiga aylantiradi. Ushbu muammolarni xal etish uchun boshqaruv 
tuzilishi, strategik boshqaruv va rejalashtirish, raxbarning ish vakti va undan foydalanish, personalii boshqarish xamda ta’lim muassasalarini boshqarishda motivlashtirish va motivlashtirish nazariyalarini tadkik etadi. 2.MENEJMENT NAZARIYALARINING RIVOJLANISH BOSQICHLARI Menejment fanining shakllanish davriga kadar, insoniyat paydo bulgan davrdan boshlab, insonlar u yoki bu shakl va mazmunda faoliyat kursatganlar. Ular xayotiy extiyojlarni kondirish maqsadida mehnat kilishgan va farzandlar tarbiyasi bilan shugullanishgan, shu davrlardayok boshqarishga muxtojlik vujudga kelgan, ularning mehnat faoliyatlari davomida uzaro munosabatlar shakllanib borgan, mazkur jarayonlarda uzaro ta’sir, munosabatlar, boshqarish usullari shakllanib, rivojlanib borgan bulib, bu davrlarni boshqarishning amaliyot davri deb aytish mumkin. Qadimda va ayniksa, urta asrlarda shakllangan davlatlar, imperiyalar faoliyagi murakkab tashkilotlarni boshqarish amaliyotidan darak beradi. Turkistonda Amir Temur xukmronligi vakdida barpo etilgan va bugungi kungacha saqlanib kelayotgan tarixiy obidaparning yaratilishi turli kasb egalarining uzaro munosabatlari rasmiy tarzda shakllanganligidan va ular ma’lum bir maqsad yunalishida boshkarilganligidan dalolat beradi. Boshqarish nazariyasining dastlabki kurtaklari qadim zamonlarga borib takalib, Yu. Sezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa urta asrlarda Amir Temur xukmronligi vaktidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy bulib, asosan xarbiy tavsifga ega edi . Kapitalizm tuzumining boshlangich davrida tadbirkor - mulk egasi ishlab chikarishni uzining shaxsiy tajribasiga tayanib boshka- rgan. XVIII asrning oxirlarida Angliyada bulgan sanoat inkilobi boshqaruvga bulgan kizikishni yanada kuchaytiradi. Boshqaruv xodimlarini tayyorlashga aloxida e’tibor berila boshlanadi. Ammo XIX asrning ikkinchi yarmida va XX asr chegarasida texnika va texnologiyaning takomillashuvi, ishlab chikarishning keskin usishi boshqarishni murakkablashtirib yuboradi va uni faoliyatning maxsus bilimlarni talab etuvchi maxsus soxasiga aylantiradi. Ushbu muammolarni xal etish uchun boshqaruv
 
 
soxasidagi tajribani umumlashtirish, ishlab chikarish va xodimlarni boshqarishning 
samarali usularini izlashga olib keladi. Natijada boshqaruv tugrisidagi ilm, fan 
vujudga kelgan. 
Yukorida keltirilgan ma’lumotlarning isboti sifatida boshqarish nazariyasi va 
amaliyoti rivojlanishining bir necha tarixiy davrlarga bulinishini kurishimiz mumkin 
(1-jadval). 
 
Davrlar 
Rivojlanish bosqichlari 
1 Davr 
(Qadimiy davr) 
Birgalikda mehnatni tartibga solish va tashkil kilishning 
eng birinchi, oddiy, boshlangich shakli ibtidoiy jamoa tuzumi 
davrida vujudga kelgan. Bu lavrda boshqarish urug. jamoa, 
kabila ‘zolari bilan birgalikda maslaxatlashib amalga 
oshirilgan. Qadimiy Misrda davlat xujaligini boshqarish 
buyicha boy gajribalar tuplangan bulib. bu davrda 
(eramiddan avvalgi 3000-2500 yillar) yetarli darajada 
rivojlangan davlat boshqarish apparata va unga xizmat 
kiluvchi katlam (amaldor-mirzalar) shakllanadi. Boshqaruv 
faoliyatiga 
birinchilar 
katori 
tavsif 
bergan 
shaxe 
SUKROTdir (eramizdan avvalgi 480-397 yillar). U 
boshqarishning turli shakllarini taxlil kilish asosida 
boshqarishning universallik tamoyilini tadkik kildi. Platon 
(eramizdan avvalgi 428-394 yillar) davlat boshqarish shakli 
klassifikatsiyasini 
yaratdi. 
ALEKSANDR 
MAKEDONSKIY (eramizdan avvatgi 365-323 yillar) 
xarbiylarni 
boshqarish 
nazariyasi 
va 
amaliyotini 
rivojlangirdi. 
soxasidagi tajribani umumlashtirish, ishlab chikarish va xodimlarni boshqarishning samarali usularini izlashga olib keladi. Natijada boshqaruv tugrisidagi ilm, fan vujudga kelgan. Yukorida keltirilgan ma’lumotlarning isboti sifatida boshqarish nazariyasi va amaliyoti rivojlanishining bir necha tarixiy davrlarga bulinishini kurishimiz mumkin (1-jadval). Davrlar Rivojlanish bosqichlari 1 Davr (Qadimiy davr) Birgalikda mehnatni tartibga solish va tashkil kilishning eng birinchi, oddiy, boshlangich shakli ibtidoiy jamoa tuzumi davrida vujudga kelgan. Bu lavrda boshqarish urug. jamoa, kabila ‘zolari bilan birgalikda maslaxatlashib amalga oshirilgan. Qadimiy Misrda davlat xujaligini boshqarish buyicha boy gajribalar tuplangan bulib. bu davrda (eramiddan avvalgi 3000-2500 yillar) yetarli darajada rivojlangan davlat boshqarish apparata va unga xizmat kiluvchi katlam (amaldor-mirzalar) shakllanadi. Boshqaruv faoliyatiga birinchilar katori tavsif bergan shaxe SUKROTdir (eramizdan avvalgi 480-397 yillar). U boshqarishning turli shakllarini taxlil kilish asosida boshqarishning universallik tamoyilini tadkik kildi. Platon (eramizdan avvalgi 428-394 yillar) davlat boshqarish shakli klassifikatsiyasini yaratdi. ALEKSANDR MAKEDONSKIY (eramizdan avvatgi 365-323 yillar) xarbiylarni boshqarish nazariyasi va amaliyotini rivojlangirdi.
 
 
II Davr 
(Industrial davr) 
Bu davrda davlat boshqaruvi nazariyasi soxasida Adam 
Smitning xizmati katta bulib, u boshqarish soxasida 
mutaxassis sifatida tanildi, chunki u msxnat taksimotining 
turli shakllarini taxlil kilib, shox va davlat majburiyatlariga 
tavsif berdi. Robert Ouen- ning ta’limoti menejment 
maktablarining shakllani- shiga katta ta’sir kursatdi. Uning 
ishlab chikarish boshqarishini insonparvarlashtirish, xamda 
ukitish zaruriyatini tan olish, ishchilarning mehnat va 
maishiy sharoitlarini yaxshilash buyicha goyalari bugungi 
kunda xam dolzarb masaladir. Boshqarish nazariyasi va 
amaliyotida birinchi burilish hisoblash texnikasining 
yaratilishi va kullanilishi bilan bog’liqdir. 
III Davr 
(Tartibga solish 
davri) 
     Bugungi menejment XIX asrda sodir bulgan sanoat 
inkilobi natijasi bulib, ishlab chikarishning boshlangich tipi 
bulgan fabrikalarning paydo bulishi va katta guruxdagi 
kishilarni ish bilan ta’minlash zaruriyati, ularning individual 
egalarining barcha xodimlar faoliyatini nazorat kilish va 
boshqarishni murakkabligi natijasnda eng yaxshi xodimlarni 
tanlab olib ularni Ukitishlari birinchi menejsrlarning vujudga 
kelishiga sabab buldi, chunki ular joylarda korxona egalari 
manfaatlarini ifodalashi mumkin edi. 
II Davr (Industrial davr) Bu davrda davlat boshqaruvi nazariyasi soxasida Adam Smitning xizmati katta bulib, u boshqarish soxasida mutaxassis sifatida tanildi, chunki u msxnat taksimotining turli shakllarini taxlil kilib, shox va davlat majburiyatlariga tavsif berdi. Robert Ouen- ning ta’limoti menejment maktablarining shakllani- shiga katta ta’sir kursatdi. Uning ishlab chikarish boshqarishini insonparvarlashtirish, xamda ukitish zaruriyatini tan olish, ishchilarning mehnat va maishiy sharoitlarini yaxshilash buyicha goyalari bugungi kunda xam dolzarb masaladir. Boshqarish nazariyasi va amaliyotida birinchi burilish hisoblash texnikasining yaratilishi va kullanilishi bilan bog’liqdir. III Davr (Tartibga solish davri) Bugungi menejment XIX asrda sodir bulgan sanoat inkilobi natijasi bulib, ishlab chikarishning boshlangich tipi bulgan fabrikalarning paydo bulishi va katta guruxdagi kishilarni ish bilan ta’minlash zaruriyati, ularning individual egalarining barcha xodimlar faoliyatini nazorat kilish va boshqarishni murakkabligi natijasnda eng yaxshi xodimlarni tanlab olib ularni Ukitishlari birinchi menejsrlarning vujudga kelishiga sabab buldi, chunki ular joylarda korxona egalari manfaatlarini ifodalashi mumkin edi.
 
 
IV Davr 
(Axborot davri) 
     Sunggi boshqarish nazariyalari asosan boshqarishga oid 
"mikdoriy maktab" vakillari tomonidan ishlab chikilgan. Bu 
maktabning paydo bulishi boshqarishda matematika va 
kompyuterlarni 
kudlat 
bilan 
bog’liqdir. 
60-yillarda 
matematik taxlil va menejerning sub’ektiv karorlarining 
integratsiyasiga erishadigan matematik apparat yordamida 
foydalanishga asoslangan boshqarish konsepsiyasini ishlab 
chikish boshlandi. Bir kator boshqarish funksiyalarining 
formalashuvi. inson va EXM mehnatining birga kushilishi. 
tashkil kilish elementa tarkibini kayta kurib chikishni talab 
kila boshladi. Xozir matematik usullar amalda boshqarish 
fanining barcha yunalishlarida foydala- nilmokda. 
 
F.Teylor (1856-1915) menejmentni urganishga kirishgan birinchi mutaxassislardan, 
uni inson samaradorligi emas, tashkil kilish faoliyati samaradorligi kiziktirgan bulib, 
ilmiy boshqarish maktabining rivojlanishiga asos soldi va Ilmiy boshqarish” maktabi 
asoschisi sifatida mehnatni me’yorlash asoslarining metodologiyasini ishlab chiqdi, 
amaliyotga ishchilarni tanlab olish, joylashtirish va mehnatni ragbatlantirish ilmiy 
yondashuvini tatbik kildi. 
Boshqarish fanining rivojlanishi F. va L. Shilbertlar nomi bilan xam bog’liq, ular 
mehnat harakatlari soxasida tadkikotlar ugkazib, ish joyini tashkil kilishning ilmiy 
tamoyillarini ishlab chikdilar. 
Boshqaruv nazariyalari asoschilaridan biri A. Fayol boshka¬rish jarayonining 5ta 
asosiy funksiyalari: rejalashtirish, tashkil kilish, kadrlarni tanlash va joy-joyiga 
kuyish, raxbarlik (motivlash) va nazoratni ajratib kursatadi. A. Fayol tomonidan 
ishlab chikilgan tamoyillarning moxiyati kuyidagicha: mehnat taksimoti; avtoritet 
va hokimiyat mas’uliyati; intizom; rahbarlik birligi; farmoyish birligi; shaxsiy 
manfaatning umumiy 
manfaatga buysunishi; mehnatni ragbatlantirishniig 
markazlashgan va markazlashmagan boshqaruv muvozanati; bir turdagi menejer- 
IV Davr (Axborot davri) Sunggi boshqarish nazariyalari asosan boshqarishga oid "mikdoriy maktab" vakillari tomonidan ishlab chikilgan. Bu maktabning paydo bulishi boshqarishda matematika va kompyuterlarni kudlat bilan bog’liqdir. 60-yillarda matematik taxlil va menejerning sub’ektiv karorlarining integratsiyasiga erishadigan matematik apparat yordamida foydalanishga asoslangan boshqarish konsepsiyasini ishlab chikish boshlandi. Bir kator boshqarish funksiyalarining formalashuvi. inson va EXM mehnatining birga kushilishi. tashkil kilish elementa tarkibini kayta kurib chikishni talab kila boshladi. Xozir matematik usullar amalda boshqarish fanining barcha yunalishlarida foydala- nilmokda. F.Teylor (1856-1915) menejmentni urganishga kirishgan birinchi mutaxassislardan, uni inson samaradorligi emas, tashkil kilish faoliyati samaradorligi kiziktirgan bulib, ilmiy boshqarish maktabining rivojlanishiga asos soldi va Ilmiy boshqarish” maktabi asoschisi sifatida mehnatni me’yorlash asoslarining metodologiyasini ishlab chiqdi, amaliyotga ishchilarni tanlab olish, joylashtirish va mehnatni ragbatlantirish ilmiy yondashuvini tatbik kildi. Boshqarish fanining rivojlanishi F. va L. Shilbertlar nomi bilan xam bog’liq, ular mehnat harakatlari soxasida tadkikotlar ugkazib, ish joyini tashkil kilishning ilmiy tamoyillarini ishlab chikdilar. Boshqaruv nazariyalari asoschilaridan biri A. Fayol boshka¬rish jarayonining 5ta asosiy funksiyalari: rejalashtirish, tashkil kilish, kadrlarni tanlash va joy-joyiga kuyish, raxbarlik (motivlash) va nazoratni ajratib kursatadi. A. Fayol tomonidan ishlab chikilgan tamoyillarning moxiyati kuyidagicha: mehnat taksimoti; avtoritet va hokimiyat mas’uliyati; intizom; rahbarlik birligi; farmoyish birligi; shaxsiy manfaatning umumiy manfaatga buysunishi; mehnatni ragbatlantirishniig markazlashgan va markazlashmagan boshqaruv muvozanati; bir turdagi menejer-
 
 
larning ishini muvofikdashtirish; tartib; odillik; samimiylik; xodimlar kat’iyligi; 
tashabbus. 
     R.Ouen birinchi bulib kishilarga e’tiborni karatish zarur degan fikrni olga suradi, 
uning goyasi buyicha firmalar stanok va mashinalarga karashga kup vakt sarflab 
odamlar xakida oz gamxurlik knladi. Uning goyasining asosiy mazmuni insonlarga 
xam e’tibor karatish, ular uchun xam vakt vakt sarflash, ularga gamxurlik kilish, 
dam olishlari uchun kulay imkoniyatlar yaratishdan iborat. 
    E.Meyo “inson munosabatlari” maktabining asoschisi hisoblanadi. U ishchilar 
guruxi uz nazorat tizimiga eta bulgan ijtimoiy tizim ekanligini asoslagan holda, 
mazkur tizimga ma’lum tarzda ta’sir etib, mehnat natijalarini yaxshilash mumkin, 
deb hisoblagan edi. “Inson munosabatlari” harakatida asosiy e’tibor insonlarga 
karatilsa, ilmiy boshqarish harakatida esa ishlab chikarishga karatilishi sababli 
“inson munosabatlari” harakati butun ilmiy harakatga karama-karshi turib koldi. 
Asosiy goya shundan iboratki, kishilarga oddiy e’tiborni karatish mehnat 
unumdorligiga katta ta’sir kursatadi. Tashkilot samaradorligini oshirish, undagi 
inson resurslari samaradorligini oshirish orkali amalga oshiriladi. 
D.Mak-Gregor (1906-1964) ta’limoti “inson munosabatlari” maktabida aloxida urin 
tutadi. U “X” va “U” nazariyasi asosida xodimlarga kuyidagicha ta’rif beradi. “X” 
nazariyasi - bu toifaga mansub insonlarni mehnatga majburlash, jazolash va jarima 
solish bilan kurkitib turish zarur bulib, ular mexlatdan buyin tovlashga intiladi. 
Ularni nazorat kilib turish, kistash va muntazam ravishda mehnatga yunaltirib turish 
lozim. Bu toifadagi insonlar raxbar nazoratida faoliyat kursatishni afzal kuradi, 
mas’uliyatdan bosh tortishga intiladi, fakat uz xavfsizligi uchun tashvishlanadi. “U” 
nazariyasi - mazkur toifaga mansub kishilar tabiatan passiv bulib yaratilmagan. Ular 
faol, tashabbuskor, gayratli va uddaburon bulib, tashkilotdagi ishlar yaxshi tashkil 
etilmagani tufayli lokayd bulib kolgan bulishi mumkin. Bu toifadagi xodimlarda 
jismoniy va akliy mehnatga intilish, mas’uliyatni xis etish xislatlari shakllangan 
buladi. Bunday kishi nafakat uziga mas’uliyat oladi, balki unta intiladi, ularda uzini-
uzi nazorat kilishga moyillik bulgani uchun tashkaridan nazoratga va aloxida 
e’tiborga muxtoj emas. 
larning ishini muvofikdashtirish; tartib; odillik; samimiylik; xodimlar kat’iyligi; tashabbus. R.Ouen birinchi bulib kishilarga e’tiborni karatish zarur degan fikrni olga suradi, uning goyasi buyicha firmalar stanok va mashinalarga karashga kup vakt sarflab odamlar xakida oz gamxurlik knladi. Uning goyasining asosiy mazmuni insonlarga xam e’tibor karatish, ular uchun xam vakt vakt sarflash, ularga gamxurlik kilish, dam olishlari uchun kulay imkoniyatlar yaratishdan iborat. E.Meyo “inson munosabatlari” maktabining asoschisi hisoblanadi. U ishchilar guruxi uz nazorat tizimiga eta bulgan ijtimoiy tizim ekanligini asoslagan holda, mazkur tizimga ma’lum tarzda ta’sir etib, mehnat natijalarini yaxshilash mumkin, deb hisoblagan edi. “Inson munosabatlari” harakatida asosiy e’tibor insonlarga karatilsa, ilmiy boshqarish harakatida esa ishlab chikarishga karatilishi sababli “inson munosabatlari” harakati butun ilmiy harakatga karama-karshi turib koldi. Asosiy goya shundan iboratki, kishilarga oddiy e’tiborni karatish mehnat unumdorligiga katta ta’sir kursatadi. Tashkilot samaradorligini oshirish, undagi inson resurslari samaradorligini oshirish orkali amalga oshiriladi. D.Mak-Gregor (1906-1964) ta’limoti “inson munosabatlari” maktabida aloxida urin tutadi. U “X” va “U” nazariyasi asosida xodimlarga kuyidagicha ta’rif beradi. “X” nazariyasi - bu toifaga mansub insonlarni mehnatga majburlash, jazolash va jarima solish bilan kurkitib turish zarur bulib, ular mexlatdan buyin tovlashga intiladi. Ularni nazorat kilib turish, kistash va muntazam ravishda mehnatga yunaltirib turish lozim. Bu toifadagi insonlar raxbar nazoratida faoliyat kursatishni afzal kuradi, mas’uliyatdan bosh tortishga intiladi, fakat uz xavfsizligi uchun tashvishlanadi. “U” nazariyasi - mazkur toifaga mansub kishilar tabiatan passiv bulib yaratilmagan. Ular faol, tashabbuskor, gayratli va uddaburon bulib, tashkilotdagi ishlar yaxshi tashkil etilmagani tufayli lokayd bulib kolgan bulishi mumkin. Bu toifadagi xodimlarda jismoniy va akliy mehnatga intilish, mas’uliyatni xis etish xislatlari shakllangan buladi. Bunday kishi nafakat uziga mas’uliyat oladi, balki unta intiladi, ularda uzini- uzi nazorat kilishga moyillik bulgani uchun tashkaridan nazoratga va aloxida e’tiborga muxtoj emas.