MENEJMENT NAZARIYASINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

24,4 KB


MENEJMENT NAZARIYASINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHI
Reja:
2.1. Boshqarish ta’limotidagi yo’nalishlar
2.2."Ilmiy menejment" maktabi F. Teylor ta’limotining mazmuni va mohiyati
2.3. Mumtoz menejment namoyondasi A. Fayol olg’a surgan tamoyillar
2.4. Insoniy munosabatlar maktabi namoyondasi D. Mak Gregorning X va U 
nazariyasi
2.5. "Tizimli" yoki zamonaviy menejment mohiyati
2.6. O’rta Osiyoda menejmentning nazariy asoslari va tamoyillari
Logotip
MENEJMENT NAZARIYASINING SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHI Reja: 2.1. Boshqarish ta’limotidagi yo’nalishlar 2.2."Ilmiy menejment" maktabi F. Teylor ta’limotining mazmuni va mohiyati 2.3. Mumtoz menejment namoyondasi A. Fayol olg’a surgan tamoyillar 2.4. Insoniy munosabatlar maktabi namoyondasi D. Mak Gregorning X va U nazariyasi 2.5. "Tizimli" yoki zamonaviy menejment mohiyati 2.6. O’rta Osiyoda menejmentning nazariy asoslari va tamoyillari
Tayanch  iboralar:  Boshqaruv  ta’limotlari.  "Ilmiy  menejment"  maktabi.
Teylorizm.  emerson boshqaruv tamoyillari. "Insoniy  munosabatlar" maktabi.
Texnokratik  boshqaruv.  E.Meyo  nazariyasi.  X  va  Y  nazariyasi.  "Tizimli"
menejment.
2.1. Boshqarish ta’limotidagi yo’nalishlar
Boshqarish nazariyasining dastlabki kurtaklari qadim zamonlarga borib taqalib,
YU. TSezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa o’rta asr davrida Amir Temur
hukmronligi vaqtidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy
bo’lib, asosan harbiy tavsifga ega edi.
O’sha davr menejerlari harbiy intizomni o’rnatish maqsadida odamlarni jazo bilan
qo’rqitish, har qanday buyruq va farmonlarga so’zsiz itoat etish kabi usullarni
qo’llaganlar. Bunday boshqaruvga mehnat resurslaridan foydalanish, ulardan iloji
boricha ko’proq qo’shimcha qiymat undirishning g’oyatda samarali usuli, deb
qaralgan.  Amir  Temur  davrida  markazlashgan,  intizomli  davlatning  barpo
etilganligiga  ham  Sohibqironning  o’z  qo’l  ostidagilarni  "qo’rquv  bilan  umid
o’rtasida ushlash" bo’yicha boshqargani sabab bo’lgan.
Kapitalizm  tuzumining  boshlang’ich  davrida  tadbirkor-mulk  egasi  ishlab
chiqarishni  o’zining  shaxsiy  tajribasiga  tayanib  boshqargan.  XVIII  asrning
oxirlarida  Angliyada  bo’lgan  sanoat  inqilobi  boshqaruvga  bo’lgan  qiziqishni
yanada kuchaytiradi. Boshqaruv xodimlarini tayyorlashga alohida e’tibor berila
boshlandi.
Ammo  X1X  asrning  ikkinchi  yarmi  XX  asr  chegarasida  texnika  va
texnologiyaning takomillashuvi, ishlab chiqarishning keskin o’sishi boshqarishni
murakkablashtirib yuboradi va uni maxsus bilimlarini talab etuvchi, faoliyatning
maxsus  sohasiga  aylantirdi.  Ushbu  muammolarni  hal  etish  uchun  boshqaruv
sohasidagi tajribani umumlashtirish, ishlab chiqarish va xodimlarni boshqarishning
Logotip
Tayanch iboralar: Boshqaruv ta’limotlari. "Ilmiy menejment" maktabi. Teylorizm. emerson boshqaruv tamoyillari. "Insoniy munosabatlar" maktabi. Texnokratik boshqaruv. E.Meyo nazariyasi. X va Y nazariyasi. "Tizimli" menejment. 2.1. Boshqarish ta’limotidagi yo’nalishlar Boshqarish nazariyasining dastlabki kurtaklari qadim zamonlarga borib taqalib, YU. TSezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa o’rta asr davrida Amir Temur hukmronligi vaqtidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy bo’lib, asosan harbiy tavsifga ega edi. O’sha davr menejerlari harbiy intizomni o’rnatish maqsadida odamlarni jazo bilan qo’rqitish, har qanday buyruq va farmonlarga so’zsiz itoat etish kabi usullarni qo’llaganlar. Bunday boshqaruvga mehnat resurslaridan foydalanish, ulardan iloji boricha ko’proq qo’shimcha qiymat undirishning g’oyatda samarali usuli, deb qaralgan. Amir Temur davrida markazlashgan, intizomli davlatning barpo etilganligiga ham Sohibqironning o’z qo’l ostidagilarni "qo’rquv bilan umid o’rtasida ushlash" bo’yicha boshqargani sabab bo’lgan. Kapitalizm tuzumining boshlang’ich davrida tadbirkor-mulk egasi ishlab chiqarishni o’zining shaxsiy tajribasiga tayanib boshqargan. XVIII asrning oxirlarida Angliyada bo’lgan sanoat inqilobi boshqaruvga bo’lgan qiziqishni yanada kuchaytiradi. Boshqaruv xodimlarini tayyorlashga alohida e’tibor berila boshlandi. Ammo X1X asrning ikkinchi yarmi XX asr chegarasida texnika va texnologiyaning takomillashuvi, ishlab chiqarishning keskin o’sishi boshqarishni murakkablashtirib yuboradi va uni maxsus bilimlarini talab etuvchi, faoliyatning maxsus sohasiga aylantirdi. Ushbu muammolarni hal etish uchun boshqaruv sohasidagi tajribani umumlashtirish, ishlab chiqarish va xodimlarni boshqarishning
samarali usullarini izlashga olib keldi. Natijada boshqaruv to’g’risidagi ilm, fan
vujudga keldi.
O’sha davrdan boshlab to bugungi kunga qadar boshqaruv ta’limotida quyidagi
to’rtta  yo’nalish  (maktab)  evolyutsion  tarzda  rivojlangan  va  o’zining  tegishli
hissasini qo’shgan (3-jadval).
3-jadval. Boshqarish ta’limotidagi to’rt yo’nalish (maktab)
№
Maktab 
nomlari
Namoyondalari
Turli maktablarning boshqaruv ta’limotiga 
qo’shgan hissasi
Ilmiy 
menejment 
maktabi
1340-1400 
yillar
Amir Temur
- Mamlakatni idora qilish va saltanatni 
boshqarish uslubi, strategiyasi va taktikasini
joriy qildi.
-XIV-XV asrlar voqealari va ijtimoiy 
hayotni o’zida aks ettirgan qimmatli asar 
Temur tuzuklarini yaratdi. Mazkur asarda 
bayon etilgan boshqarish yo’l-yo’riqlari, 
qonun-qoidalari, pand-nasihatlari 
O’zbekiston mustaqilligini mustahkamlash 
yo’lida xizmat qilmoqda.
-Kuchli davlatni barpo etish, davlat 
hokimiyatining qaysi ijtimoiy toifalariga 
tayanishi, mansabdor shaxslarni ularning 
sifatlariga ko’ra tanlash va vazifalarga 
tayinlash borasida amaliy jihatdan 
mukammal bo’lgagn ta’limotni yaratdi.
-Buyuk davlat arMavzu:i, dunyoviy 
bilimlarning sohibi bo’lgan Sohibqiron 
markazlashgan davlatni barpo etishi orqali 
o’rta asrlarda buyuk shaxslar etishib 
Logotip
samarali usullarini izlashga olib keldi. Natijada boshqaruv to’g’risidagi ilm, fan vujudga keldi. O’sha davrdan boshlab to bugungi kunga qadar boshqaruv ta’limotida quyidagi to’rtta yo’nalish (maktab) evolyutsion tarzda rivojlangan va o’zining tegishli hissasini qo’shgan (3-jadval). 3-jadval. Boshqarish ta’limotidagi to’rt yo’nalish (maktab) № Maktab nomlari Namoyondalari Turli maktablarning boshqaruv ta’limotiga qo’shgan hissasi Ilmiy menejment maktabi 1340-1400 yillar Amir Temur - Mamlakatni idora qilish va saltanatni boshqarish uslubi, strategiyasi va taktikasini joriy qildi. -XIV-XV asrlar voqealari va ijtimoiy hayotni o’zida aks ettirgan qimmatli asar Temur tuzuklarini yaratdi. Mazkur asarda bayon etilgan boshqarish yo’l-yo’riqlari, qonun-qoidalari, pand-nasihatlari O’zbekiston mustaqilligini mustahkamlash yo’lida xizmat qilmoqda. -Kuchli davlatni barpo etish, davlat hokimiyatining qaysi ijtimoiy toifalariga tayanishi, mansabdor shaxslarni ularning sifatlariga ko’ra tanlash va vazifalarga tayinlash borasida amaliy jihatdan mukammal bo’lgagn ta’limotni yaratdi. -Buyuk davlat arMavzu:i, dunyoviy bilimlarning sohibi bo’lgan Sohibqiron markazlashgan davlatni barpo etishi orqali o’rta asrlarda buyuk shaxslar etishib
chiqishi uchun moddiy, g’oyaviy zaminni 
yaratdi.
(1885-1920) 
yillar
F. Teylor
G. Emerson va 
boshqalar
- Vazifani bajarishning maqbul usullarini 
topish maqsadida ilmiy tahlilni qo’llash.
- Vazifani bajaruvchi eng maqbul xodimni 
tanlash va uning o’qitilishini ta’minlash.
- Vazifani samarali bajarilishini 
ta’minlovchi xodimlarni zarur resurslar 
bilan ta’minlash.
- YUqori mehnat unumdorligini ta’minlash 
maqsadida xodimlarni muntazam 
rag’batlantirib turish.
Mumtoz yoki 
ma’muriy 
menejment 
(1920-1950)
A. Fayol, M. 
Veber va 
boshqalar
- Boshqaruv printsiplarini rivojlantirish.
- Boshqaruv funktsiyalarini bayon etish.
- Tashkilotni yalpi boshqarishda sistemali 
yondoshuvni asoslash.
"Inson 
munosabatlari"
maktabi (1950 
yildan 
hozirgacha)
E. Meyo, R. 
Laykert va 
boshqalar
- Mehnat unumdorligini oshirish maqsadida 
o’zaro munosabatlardan qoniqish hosil 
qiluvchi usullarni qo’llash.
- Kompaniyaning siyosati va istiqbolini 
xodimlarning xulq-atvoriga asoslangan 
holda tashkil etish.
Miqdoriy 
tizimli yoki 
zamonaviy 
menejment 
(1950 yildan 
hozirgacha)
G. Saymon, 
P. Druker,
E. Deyl va 
boshqalar
- Murakkab boshqaruv muammolarini 
chuqurroq tushunish maqsadida turli 
modellarni ishlab chiqish va qo’llash.
- Murakkab vaziyatlarning echimi bo’yicha 
boshqaruv xodimlariga yordam beruvchi 
miqdoriy usullarni ishlab chiqish.
Logotip
chiqishi uchun moddiy, g’oyaviy zaminni yaratdi. (1885-1920) yillar F. Teylor G. Emerson va boshqalar - Vazifani bajarishning maqbul usullarini topish maqsadida ilmiy tahlilni qo’llash. - Vazifani bajaruvchi eng maqbul xodimni tanlash va uning o’qitilishini ta’minlash. - Vazifani samarali bajarilishini ta’minlovchi xodimlarni zarur resurslar bilan ta’minlash. - YUqori mehnat unumdorligini ta’minlash maqsadida xodimlarni muntazam rag’batlantirib turish. Mumtoz yoki ma’muriy menejment (1920-1950) A. Fayol, M. Veber va boshqalar - Boshqaruv printsiplarini rivojlantirish. - Boshqaruv funktsiyalarini bayon etish. - Tashkilotni yalpi boshqarishda sistemali yondoshuvni asoslash. "Inson munosabatlari" maktabi (1950 yildan hozirgacha) E. Meyo, R. Laykert va boshqalar - Mehnat unumdorligini oshirish maqsadida o’zaro munosabatlardan qoniqish hosil qiluvchi usullarni qo’llash. - Kompaniyaning siyosati va istiqbolini xodimlarning xulq-atvoriga asoslangan holda tashkil etish. Miqdoriy tizimli yoki zamonaviy menejment (1950 yildan hozirgacha) G. Saymon, P. Druker, E. Deyl va boshqalar - Murakkab boshqaruv muammolarini chuqurroq tushunish maqsadida turli modellarni ishlab chiqish va qo’llash. - Murakkab vaziyatlarning echimi bo’yicha boshqaruv xodimlariga yordam beruvchi miqdoriy usullarni ishlab chiqish.
2.2. ” Ilmiy menejment ” maktabi, F. Teylor  ta’limotining mazmuni va
mohiyati
"Ilmiy menejment" maktabi XIX asrning oxiri XX asrning boshlarida Amerikada
shakllana  boshlagan.  Bu  maktab  boshqacha  nom  bilan,  ya’ni  "boshqaruvning
mumtoz maktabi" deb ham yuritilgan. Bu maktab ibtidosida amerikalik muhandis
va  ixtirochi  F.  Teylor  (1856-1915)  turgan  edi.  Uning  nazariyasi  keyinchalik
"Teylorizm" degan nom olgan. U yaratgan tizim esa ishchilarning "siqib suvini
olish"ning ilmiy tizimi deb atalgan.
F.  Teylor  ta’limotining  asosiy  mazmuni-yollanma  ishchilar  unumdorligini
oshirishda g’oyatda va maqbul usullarni izlashdir.
Uning printsiplariga binoan:
 mehnatning  har  bir  jarayoni,  uning  ko’lami  va  ketma-ketligi  aniq  puxta
ixtisoslashtirilishi shart;
 har bir mehnat turi qat’iy vaqt oralig’ida taqsimlanishi lozim;
 har bir mehnat jarayoni va hatto har bir harakat puxta ishlab chiqilgan qoidalarga
bo’ysundirilgan bo’lishi kerak;
 uqoridan  belgilab  berilgan  ish  usullari  va  qoidalarni  bajarish  uchun  doimiy
talabchan nazorat amalga oshirilishi lozim;
 ishchilar malakasi va saviyasiga qarab joy-joyiga qo’yilishi shart;
 boshqaruvchi bilan boshqariluvchi mas’uliyatini aniq belgilash va vazifalarini
to’g’ri taqsimlash shart.
F. Teylorning mehnatni tashkil etish va uni boshqarish borasidagi takliflari ishlab
chiqarishga tadbiq etilganda mehnat unumdorligi ikki baravar (100%)ga o’sishiga
olib kelgan. Ayniqsa, qo’llagan haronometraj usuli diqqatga sazovordir. F. Teylor
nazariyasiga ko’ra rahbar va mutaxassislarni kam malaka talab qiladigan ijrochilik
mehnatidan  va  ularga  xos  bo’lmagan  vazifalardan  ozod  qilish,  ishchidan  esa
boshliqlarning barcha buyruqlarini hech qanday mulohaza yuritmasdan, biror-bir
shaxsiy tashabbus ko’rsatmasdan aniq hamda tez bajarishni talab qilish kerak edi.
F.  Teylor  boshqarishni  "aniq  qonun  va  qoidalarga  tayanadigan  haqiqiy  ilm,
Logotip
2.2. ” Ilmiy menejment ” maktabi, F. Teylor ta’limotining mazmuni va mohiyati "Ilmiy menejment" maktabi XIX asrning oxiri XX asrning boshlarida Amerikada shakllana boshlagan. Bu maktab boshqacha nom bilan, ya’ni "boshqaruvning mumtoz maktabi" deb ham yuritilgan. Bu maktab ibtidosida amerikalik muhandis va ixtirochi F. Teylor (1856-1915) turgan edi. Uning nazariyasi keyinchalik "Teylorizm" degan nom olgan. U yaratgan tizim esa ishchilarning "siqib suvini olish"ning ilmiy tizimi deb atalgan. F. Teylor ta’limotining asosiy mazmuni-yollanma ishchilar unumdorligini oshirishda g’oyatda va maqbul usullarni izlashdir. Uning printsiplariga binoan: mehnatning har bir jarayoni, uning ko’lami va ketma-ketligi aniq puxta ixtisoslashtirilishi shart; har bir mehnat turi qat’iy vaqt oralig’ida taqsimlanishi lozim; har bir mehnat jarayoni va hatto har bir harakat puxta ishlab chiqilgan qoidalarga bo’ysundirilgan bo’lishi kerak; uqoridan belgilab berilgan ish usullari va qoidalarni bajarish uchun doimiy talabchan nazorat amalga oshirilishi lozim; ishchilar malakasi va saviyasiga qarab joy-joyiga qo’yilishi shart; boshqaruvchi bilan boshqariluvchi mas’uliyatini aniq belgilash va vazifalarini to’g’ri taqsimlash shart. F. Teylorning mehnatni tashkil etish va uni boshqarish borasidagi takliflari ishlab chiqarishga tadbiq etilganda mehnat unumdorligi ikki baravar (100%)ga o’sishiga olib kelgan. Ayniqsa, qo’llagan haronometraj usuli diqqatga sazovordir. F. Teylor nazariyasiga ko’ra rahbar va mutaxassislarni kam malaka talab qiladigan ijrochilik mehnatidan va ularga xos bo’lmagan vazifalardan ozod qilish, ishchidan esa boshliqlarning barcha buyruqlarini hech qanday mulohaza yuritmasdan, biror-bir shaxsiy tashabbus ko’rsatmasdan aniq hamda tez bajarishni talab qilish kerak edi. F. Teylor boshqarishni "aniq qonun va qoidalarga tayanadigan haqiqiy ilm,
shuningdek, nima qilish kerakligini aniq bilish va uni puxta hamda arzon usulda
bajarish san’ati" deb baholagan.
SHunday qilib, F. Teylor "boshqaruvning mumtoz maktabi"ni yaratishga asos
soldi. U yaratgan boshqaruv maktabi faqat Amerikada emas, balki yevropaning
boshqa mamlakatlarida ham turli nazariya va oqimlar ko’rinishida rivojlanib bordi.
F.  Teylorning  zamondoshi  va  ishining  davomchisi  amerikalik  iqtisodchi  G.
Emerson mehnatni ilmiy tashkil qilish bo’yicha yirik mutaxassislardan bo’lib, u
boshqarish  va  mehnatni  tashkil  qilishning  kompleks,  sistemali  tizimini  ishlab
chiqqan. Uning "Mehnat unumdorligining 12 printsipi" nomli asarida yoritilgan.
G. Emerson ilmiy boshqaruv printsipini mohiyatiga ko’ra quyidagi ketma-ketlikda
bayon qilgan.
1. Aniq qo’yilgan maqsad va g’oyalar.
2. Oqil, sog’lom fikr.
3. Jozibali, e’tiborli mahsulot.
4. Intizom.
5. Xodimga nisbatan adolatli bo’lish.
6. Tezkor, ishonchli, to’liq, aniq va muntazam hisob-kitob.
7. Dispetcherlash.
8. Me’yorlar va jadvallar.
9. SHaroit bilan ta’minlash.
10. Operatsiyalarni me’yorlash.
11. Standart yo’riqnomalarni tayyorlash.
12. Unumdorlikni rag’batlantirish.
Ko’rinib turibdiki, G. Emersonning diqqat-e’tiborida, eng avvalo ikki, ya’ni aniq
qo’yilgan maqsad va g’oya, shuningdek oqilona fikr turibdi. G. emerson ishchining
ish  vaqtida  bajaradigan  harakatlarini  o’rganib,  ishchiga  beriladigan  ish  xajmi
normalarini, ishni bajarishning ortiqcha, unumsiz harakatlarini bartaraf etuvchi eng
muvofiq usullarini ishlab chiqdi.
Bunda masalan, nisbiy ish haqining maxsus tizimi oqilona fikr asosida qo’llanilib,
unga  ko’ra  berilgan  normani  bajargan  ishchilarga  tarif  stavkalari  va
Logotip
shuningdek, nima qilish kerakligini aniq bilish va uni puxta hamda arzon usulda bajarish san’ati" deb baholagan. SHunday qilib, F. Teylor "boshqaruvning mumtoz maktabi"ni yaratishga asos soldi. U yaratgan boshqaruv maktabi faqat Amerikada emas, balki yevropaning boshqa mamlakatlarida ham turli nazariya va oqimlar ko’rinishida rivojlanib bordi. F. Teylorning zamondoshi va ishining davomchisi amerikalik iqtisodchi G. Emerson mehnatni ilmiy tashkil qilish bo’yicha yirik mutaxassislardan bo’lib, u boshqarish va mehnatni tashkil qilishning kompleks, sistemali tizimini ishlab chiqqan. Uning "Mehnat unumdorligining 12 printsipi" nomli asarida yoritilgan. G. Emerson ilmiy boshqaruv printsipini mohiyatiga ko’ra quyidagi ketma-ketlikda bayon qilgan. 1. Aniq qo’yilgan maqsad va g’oyalar. 2. Oqil, sog’lom fikr. 3. Jozibali, e’tiborli mahsulot. 4. Intizom. 5. Xodimga nisbatan adolatli bo’lish. 6. Tezkor, ishonchli, to’liq, aniq va muntazam hisob-kitob. 7. Dispetcherlash. 8. Me’yorlar va jadvallar. 9. SHaroit bilan ta’minlash. 10. Operatsiyalarni me’yorlash. 11. Standart yo’riqnomalarni tayyorlash. 12. Unumdorlikni rag’batlantirish. Ko’rinib turibdiki, G. Emersonning diqqat-e’tiborida, eng avvalo ikki, ya’ni aniq qo’yilgan maqsad va g’oya, shuningdek oqilona fikr turibdi. G. emerson ishchining ish vaqtida bajaradigan harakatlarini o’rganib, ishchiga beriladigan ish xajmi normalarini, ishni bajarishning ortiqcha, unumsiz harakatlarini bartaraf etuvchi eng muvofiq usullarini ishlab chiqdi. Bunda masalan, nisbiy ish haqining maxsus tizimi oqilona fikr asosida qo’llanilib, unga ko’ra berilgan normani bajargan ishchilarga tarif stavkalari va
koyeffitsiyentlari oshirilar (8-band), uni bajara olmagan ishchilarga esa stavkalari
20-30% pasaytirilib, jarima solingan. SHu bilan birga berilgan vazifani yuqori
darajada bajarilishi uchun sharoit ham yaratilgan.
2.3. Mumtoz menejment namoyondasi A. Fayol olg’a surgan tamoyillar
"Ilmiy menejment" namoyandalari o’z ilmiy ishlarini asosan korxona, tashkilot,
boshqaruvini  takomillashtirishga  bag’ishlashgan.  Ular  boshqaruvning  quyi
darajasidagi masalalar bilan, ya’ni faqat ishlab chiqarish darajasidagi boshqaruv
bilan shug’ullanishgan. Ma’muriy maktabning vujudga kelishi munosabati bilan
mutaxassislar  endi  umumtashkilot  darajasidagi  boshqaruv  muammolari  bilan
shug’ullana boshladilar.
Teylor va Gilbertlar  oddiy ishchidan muvaffaqiyatga erishib, shuhrat  qozonib
martabaga  minganlar.  Aynan  shu  tajriba  ularning  boshqaruv  to’g’risidagi
tushunchalariga keskin ta’sir etgan. Ulardan farqli o’laroq, mumtoz ma’muriy
maktabining asoschilari:
Yirik  biznes  sohasida  mashhur,  boshqaruvning  yuqori  bo’g’inida  esa  yuksak
tajribali amaliyotchi rahbarlar bo’lishgan.
Ularni  tashvishlantirgan  bosh  masala  -  bu  umumtashkilot  miqyosida
samaradorlikka  erishish  bo’lgan.  SHunday  maqsad  qo’yilgan  bo’lsa-da,  ular
boshqaruvning  sotsial  jihatlariga  unchalik  e’tibor  berishmagan,  ustiga-ustak
ularning ishlari shaxsiy tuzatuvlar doirasidan chiqmagan. SHu sababli ularning
yondoshuvlari ilmiy metodologik asosga ega bo’lmagan.
"Mumtoz"chilar tashkilotga keng qamrovli kelajak nuqtai nazaridan yondoshib,
undagi umumiy xususiyatlar va qonuniyatlarini yaratish orqali muvaffaqiyatga
erishish edi. Ular boshqarishning quyidagi ikki jihatiga e’tiborni qaratishgan:
 tashkilotning  oqilona  boshqaruv  tizimini  ishlab  chiqish.  Ular  tashkilotni
bo’linmalar yoki ishchi guruhlarga bo’lishni, moliya, ishlab chiqarish va marketing
boshqarishni takomillashtirishning muhim tomonlari deb hisoblashgan;
 tashkilotning oqilona tarkibi va ishlovchilarning oqilona boshqarilishiga erishish.
SHu  maqsadda  boshqarishda  yakkaboshlik  bo’lishini  va  ishchi  faqat  bitta
Logotip
koyeffitsiyentlari oshirilar (8-band), uni bajara olmagan ishchilarga esa stavkalari 20-30% pasaytirilib, jarima solingan. SHu bilan birga berilgan vazifani yuqori darajada bajarilishi uchun sharoit ham yaratilgan. 2.3. Mumtoz menejment namoyondasi A. Fayol olg’a surgan tamoyillar "Ilmiy menejment" namoyandalari o’z ilmiy ishlarini asosan korxona, tashkilot, boshqaruvini takomillashtirishga bag’ishlashgan. Ular boshqaruvning quyi darajasidagi masalalar bilan, ya’ni faqat ishlab chiqarish darajasidagi boshqaruv bilan shug’ullanishgan. Ma’muriy maktabning vujudga kelishi munosabati bilan mutaxassislar endi umumtashkilot darajasidagi boshqaruv muammolari bilan shug’ullana boshladilar. Teylor va Gilbertlar oddiy ishchidan muvaffaqiyatga erishib, shuhrat qozonib martabaga minganlar. Aynan shu tajriba ularning boshqaruv to’g’risidagi tushunchalariga keskin ta’sir etgan. Ulardan farqli o’laroq, mumtoz ma’muriy maktabining asoschilari: Yirik biznes sohasida mashhur, boshqaruvning yuqori bo’g’inida esa yuksak tajribali amaliyotchi rahbarlar bo’lishgan. Ularni tashvishlantirgan bosh masala - bu umumtashkilot miqyosida samaradorlikka erishish bo’lgan. SHunday maqsad qo’yilgan bo’lsa-da, ular boshqaruvning sotsial jihatlariga unchalik e’tibor berishmagan, ustiga-ustak ularning ishlari shaxsiy tuzatuvlar doirasidan chiqmagan. SHu sababli ularning yondoshuvlari ilmiy metodologik asosga ega bo’lmagan. "Mumtoz"chilar tashkilotga keng qamrovli kelajak nuqtai nazaridan yondoshib, undagi umumiy xususiyatlar va qonuniyatlarini yaratish orqali muvaffaqiyatga erishish edi. Ular boshqarishning quyidagi ikki jihatiga e’tiborni qaratishgan: tashkilotning oqilona boshqaruv tizimini ishlab chiqish. Ular tashkilotni bo’linmalar yoki ishchi guruhlarga bo’lishni, moliya, ishlab chiqarish va marketing boshqarishni takomillashtirishning muhim tomonlari deb hisoblashgan; tashkilotning oqilona tarkibi va ishlovchilarning oqilona boshqarilishiga erishish. SHu maqsadda boshqarishda yakkaboshlik bo’lishini va ishchi faqat bitta
boshliqdan  topshiriq  olishi  va  unga  bo’ysunishi  lozim  degan  g’oyani  ilgari
surishgan.
A.  Fayol  boshqaruv  fanining  rivojlanishiga  salmoqli  hissa  qo’shgan  frantsuz
olimlardandir.  U  Frantsiyadagi  ko’mir  qazib  oluvchi  yirik  kompaniyani
boshqargan.  A.  Fayol  o’zining  boy  amaliy  tajribasini  "Umumiy  va  sanoat
boshqaruvi" (1916 nomli kitobida umumlashtirgan. Uning ilgari surgan quyidagi
boshqaruv g’oyalari hozirgi kunda ham o’z ahamiyatini yo’qotmagan (4-jadval). 
4-jadval. Anri Fayolning boshqarish tamoyillari
№
Tamoyillar
Izoh
1
2
3
Mehnat taqsimoti -  Ixtisoslashuv  natijasida  ko’p  miqdorda  va  yuqori  sifatli
mahsulot  ishlab  chiqariladi.  Bunga  e’tibor  qaratilishi  lozim
bo’lgan maqsadlar sonini keskin qisqartirish evaziga erishiladi
Vakolat
 
va
mas’uliyat
- Vakolat-bu buyruq berish uchun berilgan huquq. Mas’uliyat
esa buning aksi. qaerda vakolat berilgan bo’lsa, o’sha erda
mas’uliyat vujudga keladi
Intizom
- Intizom rahbar bilan xodim o’rtasida o’zaro hurmatni, quloq
solishni  talab  qiladi.  SHartnomalarning  so’zsiz  bajarilishini
taqozo etadi.
YAkkaboshchili
k
- Xodim bevosita boshlig’idan buyruq olishi kerak.
Yo’nalishning
bir xilligi
- YAgona maqsad doirasida faoliyat ko’rsatayotgan har bir
guruh,  yagona  reja  asosida  ishlashi  va  bitta  rahbarga  ega
bo’lishi kerak.
SHaxsiy
manfaatlarni
umumiy
manfaatga
bo’ysundirish
-  Alohida  xodim  yoki  guruhning  manfaatlari  bir-biriga  zid
kelmasligi kerak.
Logotip
boshliqdan topshiriq olishi va unga bo’ysunishi lozim degan g’oyani ilgari surishgan. A. Fayol boshqaruv fanining rivojlanishiga salmoqli hissa qo’shgan frantsuz olimlardandir. U Frantsiyadagi ko’mir qazib oluvchi yirik kompaniyani boshqargan. A. Fayol o’zining boy amaliy tajribasini "Umumiy va sanoat boshqaruvi" (1916 nomli kitobida umumlashtirgan. Uning ilgari surgan quyidagi boshqaruv g’oyalari hozirgi kunda ham o’z ahamiyatini yo’qotmagan (4-jadval). 4-jadval. Anri Fayolning boshqarish tamoyillari № Tamoyillar Izoh 1 2 3 Mehnat taqsimoti - Ixtisoslashuv natijasida ko’p miqdorda va yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqariladi. Bunga e’tibor qaratilishi lozim bo’lgan maqsadlar sonini keskin qisqartirish evaziga erishiladi Vakolat va mas’uliyat - Vakolat-bu buyruq berish uchun berilgan huquq. Mas’uliyat esa buning aksi. qaerda vakolat berilgan bo’lsa, o’sha erda mas’uliyat vujudga keladi Intizom - Intizom rahbar bilan xodim o’rtasida o’zaro hurmatni, quloq solishni talab qiladi. SHartnomalarning so’zsiz bajarilishini taqozo etadi. YAkkaboshchili k - Xodim bevosita boshlig’idan buyruq olishi kerak. Yo’nalishning bir xilligi - YAgona maqsad doirasida faoliyat ko’rsatayotgan har bir guruh, yagona reja asosida ishlashi va bitta rahbarga ega bo’lishi kerak. SHaxsiy manfaatlarni umumiy manfaatga bo’ysundirish - Alohida xodim yoki guruhning manfaatlari bir-biriga zid kelmasligi kerak.
Xodimlarni
taqdirlash
- Xodimlarning ishonchini qozonish va ularning hamdardligini
oshirish uchun ularga adolat yuzasidan barcha mehnatiga haq
to’lash lozim.
Markazlashish
- Hamma o’z o’rnida bo’lishi va o’z burchini ado etishi lozim.
Boshqaruvdagi
iyerarxiya
-Bunda quyi  daraja yuqoridan nazorat  qilinadi va yuqoriga
bo’ysunadi.
Tartib
-hamma o’z o’rnida bo’lishi va o’z burchini ado etishi lozim.
Adolat
-Tashkilotda adolatning hukm surishi-bu qonunning ustuvorligi
bilan rahmdillikning uyg’unlashuvi.
Xodim uchun ish
joyining
doimiyligi
-  YUqori  darajadagi  qo’nimsimzlik  tashkilot  faoliyati
samaradorligini pasaytiradi. O’z ish joyini mustahkam egasi
bo’lish  harakatida  bo’lgan  oddiy  rahbar  bir  joyda  muqim
ishlashni  istamaydigan  iste’dodli  rahbardan  ming  chandon
yaxshi.
Tashabbus
-Tashabbus-bu tom ma’noda rejani ishlab chiqish va uning o’z
vaqtida bajarilishini ta’minlashdir.
Korporativ ruh
-Ittifoq-bu kuch. U esa xodimlar o’rtasidagi hamjihatlikning va
manfaatlarning hamohanglashuvi natijasi bo’lishi mumkin.
2.4. Insoniy munosabatlar maktabi namoyondasi D. Mak Gregorning X va U
nazariyasi
"Ilmiy menejment" va "mumtoz menejment" namoyandalari mehnatni ilmiy tashkil
qilish usullarini ishlab chiqishdi  va mehnatni texnokratik boshqarilishiga asos
solishdi. Bu usulga ko’ra:
rahbarning xodimga bo’lgan munosabatlari alohidalashtiriladi;
mehnatni rag’batlantirish qat’iy normalashtirildi;
mehnatni rejalashtirish va nazorat qilish qat’iylashtirildi;
mehnatni "jismonan majburlash" joriy qilindi;
yollanma ishchidan "fikrsiz robot" sifatida foydalanish usuli qat’iy o’rnatildi.
Logotip
Xodimlarni taqdirlash - Xodimlarning ishonchini qozonish va ularning hamdardligini oshirish uchun ularga adolat yuzasidan barcha mehnatiga haq to’lash lozim. Markazlashish - Hamma o’z o’rnida bo’lishi va o’z burchini ado etishi lozim. Boshqaruvdagi iyerarxiya -Bunda quyi daraja yuqoridan nazorat qilinadi va yuqoriga bo’ysunadi. Tartib -hamma o’z o’rnida bo’lishi va o’z burchini ado etishi lozim. Adolat -Tashkilotda adolatning hukm surishi-bu qonunning ustuvorligi bilan rahmdillikning uyg’unlashuvi. Xodim uchun ish joyining doimiyligi - YUqori darajadagi qo’nimsimzlik tashkilot faoliyati samaradorligini pasaytiradi. O’z ish joyini mustahkam egasi bo’lish harakatida bo’lgan oddiy rahbar bir joyda muqim ishlashni istamaydigan iste’dodli rahbardan ming chandon yaxshi. Tashabbus -Tashabbus-bu tom ma’noda rejani ishlab chiqish va uning o’z vaqtida bajarilishini ta’minlashdir. Korporativ ruh -Ittifoq-bu kuch. U esa xodimlar o’rtasidagi hamjihatlikning va manfaatlarning hamohanglashuvi natijasi bo’lishi mumkin. 2.4. Insoniy munosabatlar maktabi namoyondasi D. Mak Gregorning X va U nazariyasi "Ilmiy menejment" va "mumtoz menejment" namoyandalari mehnatni ilmiy tashkil qilish usullarini ishlab chiqishdi va mehnatni texnokratik boshqarilishiga asos solishdi. Bu usulga ko’ra: rahbarning xodimga bo’lgan munosabatlari alohidalashtiriladi; mehnatni rag’batlantirish qat’iy normalashtirildi; mehnatni rejalashtirish va nazorat qilish qat’iylashtirildi; mehnatni "jismonan majburlash" joriy qilindi; yollanma ishchidan "fikrsiz robot" sifatida foydalanish usuli qat’iy o’rnatildi.
Mehnatni  texnokratik  boshqarish  usuli  yollanma  ishchilarning  mehnat
unumdorligini oshirishda g’oyatda samarador va maqbul usul sifatida ko’p yillar
davomida xizmat qildi. Ayniqsa, bu usul G. Ford zavodlarida yuqori rivojlanishga
erishdi. Uning boshqa izdoshlari ishlab chiqarishni uzluksiz-konveyner usulida
tashkil etish orqali boshqarishni markazlashtirishga, mehnatni ilmiy tashkil etishga,
unumdorlikni keskin oshirishga erishdilar.
1850-1860 yillarda fan-texnika omilining kuchayishi mehnatni tashkil qilish va uni
boshqarishda qo’llanilayotgan texnokratik usulning takomillashtirilishini taqozo
etdi.  Fan  texnika  taraqqiyoti  yangi  texnologiyalarning  kirib  kelishini
jadallashtiradi. Endi ishchi kuchiga bo’lgan munosabat tubdan o’zgaradi.
SHunday  bir  sharoitlarda  1820-1830  yillari  AQSHda  ilmiy  va  mumtoz
menejmentlarga muqobil harakat sifatida "teylorizm"ga qandaydir darajada qarshi
yangi  nazariya  -"insoniy  munosabatlar"  maktabi  paydo  bo’ldi.  Bu  maktabga
amerikalik jamiyatshunos va ruhshunos  E. Meyo (1880-1949) asos soldi.
Bu maktab nuqtai nazaridan:
 ishchi - bu fikrsiz robot emas, balki obro’-e’tiborga, o’z-o’zini hurmat qilishga,
o’z qadr-qimmatini his etishga;
 boshqa kishilar tomonidan ma’qullanishga, shaxsiy maqsadlar va manfaatlarga
erishishga intilishda muayyan ijtimoiy ehtiyojlarga ega bo’lgan individdir.
Ayni  individlar  kompaniya  va  firmalarning  manbai  ekanligidan  kelib  chiqib,
insoniy munosabatlar maktabi boshqaruvining:
 tashabbuskorlikdan;
 ishchilar bilan hamkorlikdan;
 kompaniyadan "birdamlik ruhi" va "mushtaraklik tuyg’usi"ni shakllantirishdan
foydalanish hamda ularni rag’batlantirishga asoslangan tegishli usullarni ishlab
chiqdi.
Amerikalik olim D. Mak-Gregor (1906-1964) "inson munosabatlari" maktabining
atoqli  namoyandalaridan  hisoblanadi.  U  inson  xulq-atvorining  ikki  modeli,
xodimning o’z mehnatiga ikki xil munosabatda bo’lishi mumkinligini inobatga
olib X (iks) va U (igrik) nazariyasini yaratdi.
Logotip
Mehnatni texnokratik boshqarish usuli yollanma ishchilarning mehnat unumdorligini oshirishda g’oyatda samarador va maqbul usul sifatida ko’p yillar davomida xizmat qildi. Ayniqsa, bu usul G. Ford zavodlarida yuqori rivojlanishga erishdi. Uning boshqa izdoshlari ishlab chiqarishni uzluksiz-konveyner usulida tashkil etish orqali boshqarishni markazlashtirishga, mehnatni ilmiy tashkil etishga, unumdorlikni keskin oshirishga erishdilar. 1850-1860 yillarda fan-texnika omilining kuchayishi mehnatni tashkil qilish va uni boshqarishda qo’llanilayotgan texnokratik usulning takomillashtirilishini taqozo etdi. Fan texnika taraqqiyoti yangi texnologiyalarning kirib kelishini jadallashtiradi. Endi ishchi kuchiga bo’lgan munosabat tubdan o’zgaradi. SHunday bir sharoitlarda 1820-1830 yillari AQSHda ilmiy va mumtoz menejmentlarga muqobil harakat sifatida "teylorizm"ga qandaydir darajada qarshi yangi nazariya -"insoniy munosabatlar" maktabi paydo bo’ldi. Bu maktabga amerikalik jamiyatshunos va ruhshunos E. Meyo (1880-1949) asos soldi. Bu maktab nuqtai nazaridan: ishchi - bu fikrsiz robot emas, balki obro’-e’tiborga, o’z-o’zini hurmat qilishga, o’z qadr-qimmatini his etishga; boshqa kishilar tomonidan ma’qullanishga, shaxsiy maqsadlar va manfaatlarga erishishga intilishda muayyan ijtimoiy ehtiyojlarga ega bo’lgan individdir. Ayni individlar kompaniya va firmalarning manbai ekanligidan kelib chiqib, insoniy munosabatlar maktabi boshqaruvining: tashabbuskorlikdan; ishchilar bilan hamkorlikdan; kompaniyadan "birdamlik ruhi" va "mushtaraklik tuyg’usi"ni shakllantirishdan foydalanish hamda ularni rag’batlantirishga asoslangan tegishli usullarni ishlab chiqdi. Amerikalik olim D. Mak-Gregor (1906-1964) "inson munosabatlari" maktabining atoqli namoyandalaridan hisoblanadi. U inson xulq-atvorining ikki modeli, xodimning o’z mehnatiga ikki xil munosabatda bo’lishi mumkinligini inobatga olib X (iks) va U (igrik) nazariyasini yaratdi.