MENEJMENTDA MOTIVLASHTIRISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

62,2 KB


MENEJMENTDA MOTIVLASHTIRISH
Reja
10.1. Motivlashtirish tushunchasi mazmuni va mohiyati
10.2. Motivlashtirish modellari va strategiyasi
10.3. Motivlashtirish nazariyalari
Logotip
MENEJMENTDA MOTIVLASHTIRISH Reja 10.1. Motivlashtirish tushunchasi mazmuni va mohiyati 10.2. Motivlashtirish modellari va strategiyasi 10.3. Motivlashtirish nazariyalari
Tayanch iboralar
Motivlashtirish.  Ehtiyoj.  Motivlashtirishning  oqilona  modeli.  Insoniy
munosabatlarni  motivlashtirish.  Kompleks  motivlashtirish.  Rag’batlantirish  va
jazo strategiyasi. Ish orqali motivlashtirish. Menejerlar bilan doimiy aloqada
bo’lish. Motivatsiya bosqichlari.
10.1. Motivlashtirish tushunchasi mazmuni va mohiyati
Ruscha  -  o’zbekcha  lug’atda  motivatsiya  tushunchasi  biror  ish  yoki
harakatning  yuzaga  kelishiga  sababchi  bo’lgan  motivlar,  dalillar,  isbotlar,
bahonalar, vajlar yoki sabablar majmui ma’nosida talqin etiladi. Bu tushuncha
bevosita inson omili bilan chambarchas bog’liqdir. SHu nuqtai nazardan:
Motivlashtirish - bu ruhiy omil bo’lib, shaxs faolligining manbai, sababi,
dalili  va  har  xil  turli  ehtimollaridir.  U  xodimlarni  jonli  mehnat  faoliyatiga
rag’batlantiruvchi kuchli vositadir
Boshqacha qilib aytganda motivlashtirish - bu kishilar faoliyatini ruhiy yo’llar
bilan maqsadga muvofiq yo’naltirishdir. U muayyan ehtiyojni qondirish bilan
bog’liq. ehtiyoj esa sabablarda namoyon bo’ladi.
Inson tirik jon sifatida ovqat eyish, uxlash, dam olib o’z kuchini tiklash, o’zini
issiq - sovuqdan asrash ehtiyojlariga ega. Mazkur ehtiyojlar moddiy, ya’ni kiyim-
kechak, oziq-ovqat, turar joy va boshqalar shaklida ifoda etiladi.
Insonning  moddiy  ehtiyojlari  bilan  birga  ijtimoiy  ehtiyojlari  ham  borki,
bo’larga bilim olish, madaniy saviyani oshirish, malaka, mahoratga ega bo’lish va
sog’lom  hayot  kechirib,  uzoq  umr  ko’rish  kiradi,  aytilgan  ehtiyojlar  moddiy
shaklga ega bo’lmagan har xil xizmatlar ko’rsatish orqali qondiriladi.
Umuman:
Ehtiyoj odamlarni harakatga intiltiruvchi, qo’zg’atuvchi motivdir
Logotip
Tayanch iboralar Motivlashtirish. Ehtiyoj. Motivlashtirishning oqilona modeli. Insoniy munosabatlarni motivlashtirish. Kompleks motivlashtirish. Rag’batlantirish va jazo strategiyasi. Ish orqali motivlashtirish. Menejerlar bilan doimiy aloqada bo’lish. Motivatsiya bosqichlari. 10.1. Motivlashtirish tushunchasi mazmuni va mohiyati Ruscha - o’zbekcha lug’atda motivatsiya tushunchasi biror ish yoki harakatning yuzaga kelishiga sababchi bo’lgan motivlar, dalillar, isbotlar, bahonalar, vajlar yoki sabablar majmui ma’nosida talqin etiladi. Bu tushuncha bevosita inson omili bilan chambarchas bog’liqdir. SHu nuqtai nazardan: Motivlashtirish - bu ruhiy omil bo’lib, shaxs faolligining manbai, sababi, dalili va har xil turli ehtimollaridir. U xodimlarni jonli mehnat faoliyatiga rag’batlantiruvchi kuchli vositadir Boshqacha qilib aytganda motivlashtirish - bu kishilar faoliyatini ruhiy yo’llar bilan maqsadga muvofiq yo’naltirishdir. U muayyan ehtiyojni qondirish bilan bog’liq. ehtiyoj esa sabablarda namoyon bo’ladi. Inson tirik jon sifatida ovqat eyish, uxlash, dam olib o’z kuchini tiklash, o’zini issiq - sovuqdan asrash ehtiyojlariga ega. Mazkur ehtiyojlar moddiy, ya’ni kiyim- kechak, oziq-ovqat, turar joy va boshqalar shaklida ifoda etiladi. Insonning moddiy ehtiyojlari bilan birga ijtimoiy ehtiyojlari ham borki, bo’larga bilim olish, madaniy saviyani oshirish, malaka, mahoratga ega bo’lish va sog’lom hayot kechirib, uzoq umr ko’rish kiradi, aytilgan ehtiyojlar moddiy shaklga ega bo’lmagan har xil xizmatlar ko’rsatish orqali qondiriladi. Umuman: Ehtiyoj odamlarni harakatga intiltiruvchi, qo’zg’atuvchi motivdir
Ehtiyoj qat’iyan tabaqalashgan bo’ladi. YA’ni u kishilarning odati, didi va
ruhiyatiga,  yoshi  va  jinsiga,  oilaviy  ahvoli  va  millatiga,  mehnat  va  yashash
sharoitlariga ham bog’liq.
Eng muhimi xilma-xil ehtiyojni qondirish uchun xilma-xil faoliyat va uni
muvofiqlashtiruvchi  boshqaruv  talab  qilinadi.  ehtiyoj  orqali  kishilarni
motivlashtirish jarayonini quyidagi chizmada ifodalash mumkin (8-chizma):
8-chizma. Ehtiyoj va u orqali kishilarni motivlashtirishni ifodalovchi model
Ko’rinib turibdiki,  motivatsiya jarayoni qandaydir (bilib yoki bilmay orzu
qilinayotgan) ehtiyojga bo’lgan etishmovchilikdan yoki qoniqishning etarli, yoxud
umuman yo’qligidan boshlanadi. So’ngra shu qoniqishga erishish uchun maqsad
sari harakat qilinadi. ehtiyojning qondirilishi darajasi kishini kelajak sari intilishini
belgilab beradi. Agar u muayyan narsadan qoniqish hosil qilsa, u holda keyingi
motiv uni boshqa yuqoriroq ehtiyojga rag’batlantiradi.  Jahon  amaliyotida
motivatsiya vositasida unumli mehnatga chorlashning turli nazariyalari mavjud.
Bo’lar jumlasiga:
"X" (iks) va "U" (igrek) nazariyasi;
Maqsad
Ehtiyojlar
Harakat 
Motiv yoki istaklar
Ehtiyojni qondirish natijalari: 
1.Qoniqdi
2.Qisman qoniqdi
3.Umuman qoniqmadi
Logotip
Ehtiyoj qat’iyan tabaqalashgan bo’ladi. YA’ni u kishilarning odati, didi va ruhiyatiga, yoshi va jinsiga, oilaviy ahvoli va millatiga, mehnat va yashash sharoitlariga ham bog’liq. Eng muhimi xilma-xil ehtiyojni qondirish uchun xilma-xil faoliyat va uni muvofiqlashtiruvchi boshqaruv talab qilinadi. ehtiyoj orqali kishilarni motivlashtirish jarayonini quyidagi chizmada ifodalash mumkin (8-chizma): 8-chizma. Ehtiyoj va u orqali kishilarni motivlashtirishni ifodalovchi model Ko’rinib turibdiki, motivatsiya jarayoni qandaydir (bilib yoki bilmay orzu qilinayotgan) ehtiyojga bo’lgan etishmovchilikdan yoki qoniqishning etarli, yoxud umuman yo’qligidan boshlanadi. So’ngra shu qoniqishga erishish uchun maqsad sari harakat qilinadi. ehtiyojning qondirilishi darajasi kishini kelajak sari intilishini belgilab beradi. Agar u muayyan narsadan qoniqish hosil qilsa, u holda keyingi motiv uni boshqa yuqoriroq ehtiyojga rag’batlantiradi. Jahon amaliyotida motivatsiya vositasida unumli mehnatga chorlashning turli nazariyalari mavjud. Bo’lar jumlasiga: "X" (iks) va "U" (igrek) nazariyasi; Maqsad Ehtiyojlar Harakat Motiv yoki istaklar Ehtiyojni qondirish natijalari: 1.Qoniqdi 2.Qisman qoniqdi 3.Umuman qoniqmadi
kutish nazariyasi;
boisiy (gigiyenik) tozalanish nazariyasi;
adolatlilik (haqqoniylik) nazariyasi;
Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi.
Ehtiyojlar  ustunligi  nazariyasi  negizida kishilar  ehtiyojlari  va qiziqishlari
orqali  ularning  mehnatlarini  motivlashtirish  g’oyasi  yotadi.  Buni  quyidagi
chizmadan ko’rish mumkin (9-chizma):
Bu erda: 1 - rahbar bo’ysinuvchilarga ehtiyoj va qiziqishlarni chetlab ta’sir
ko’rsatadi (bu erda qarorlarning bajarilishi hech kimni qiziqtirmaydi);
2 - qo’l ostidagilarga faqat rahbarning ehtiyoji va qiziqishini inobatga olingan
holda ta’sir o’tkaziladi (bu erda qarorlarning bajarilishi faqat rahbarning manfaatini
ko’zlaydi);
Qarshi           1           2                   3                       4                        O’zaro
ta’sir
harakat                                                      
  (3)
(1, 2,  3)
9-chizma. Motivlashtirish vositasida boshqarish usuli
Rahbar
Bo`ysinuvchilar
Ehtiyoj va qiziqishlar
Ehtiyoj va qiziqishlar
Logotip
kutish nazariyasi; boisiy (gigiyenik) tozalanish nazariyasi; adolatlilik (haqqoniylik) nazariyasi; Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi. Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi negizida kishilar ehtiyojlari va qiziqishlari orqali ularning mehnatlarini motivlashtirish g’oyasi yotadi. Buni quyidagi chizmadan ko’rish mumkin (9-chizma): Bu erda: 1 - rahbar bo’ysinuvchilarga ehtiyoj va qiziqishlarni chetlab ta’sir ko’rsatadi (bu erda qarorlarning bajarilishi hech kimni qiziqtirmaydi); 2 - qo’l ostidagilarga faqat rahbarning ehtiyoji va qiziqishini inobatga olingan holda ta’sir o’tkaziladi (bu erda qarorlarning bajarilishi faqat rahbarning manfaatini ko’zlaydi); Qarshi 1 2 3 4 O’zaro ta’sir harakat (3) (1, 2, 3) 9-chizma. Motivlashtirish vositasida boshqarish usuli Rahbar Bo`ysinuvchilar Ehtiyoj va qiziqishlar Ehtiyoj va qiziqishlar
3 - boshqarish  o’zaro ta’sir  ostida  amalga oshiriladi. Bu erda qarorning
bajarilishiga har ikkila tomon manfaatdor;
4 - ta’sir qilish faqat bo’ysinuvchilarning ehtiyoji va qiziqishiga asoslanadi.
1, 2 va 4 yondoshuvlar bilan xodimlar o’rtasida qarshi harakatga olib keladi.
Natijada  rahbar  va  jamoa,  rahbar  va  ayrim  xodimlar  ehtiyojlari  o’rtasida
nomuvofiqlikning  paydo  bo’lishiga  sabab  bo’ladi.  SHku  sababli  rahbar
motishlashtirishni faqat ehtiyoj va qiziqishlar yordamida amalga oshirishi lozim.
Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi ham rahbarlardan boshqarishni faqat ehtiyoj va
qiziqishlar vositasida, ya’ni 3-yondoshuv orqali amalga oshirishni talab qiladi.
CHunki boshqa (1, 2 va 4) yondoshuvlar qarshi harakat bo’lib, xodimlar va jamoa
bilan rahbariyat o’rtasida ixtiloflarga olib kelishi mumkin.
10.2. Motivlashtirish modellari va strategiyasi
Motivlashtirish nazariyasiga asoslanib uning turli modellari ishlab chiqilgan
va amaliyotda qo’llanib kelinmoqda. Ularning asosiylari quyidagilardir:
oqilona (ratsional) model;
insoniy munosabatlarni motivlashtirish;
kompleks  motivlashtirish modeli.
Oqilona (ratsional) model quyidagi chizmaga ega (10-chizma):
10-chizma. Motivlashtirishning oqilona modeli
Bu erda kishilarni motivlashtirish uchun moliyaviy dastak mukofot va jazo
qo’llaniladi. Bu "shirin kulcha" va "qamchi" taktikasidir. Ba’zi hollarda bunday
yondoshish  to’g’ri  bo’lar,  ammo  uning  samarasi  juda  qisqa  bo’ladi.  Boshqa
Mukofot
Jazo
Baholash, ijroni yaxshilash
Logotip
3 - boshqarish o’zaro ta’sir ostida amalga oshiriladi. Bu erda qarorning bajarilishiga har ikkila tomon manfaatdor; 4 - ta’sir qilish faqat bo’ysinuvchilarning ehtiyoji va qiziqishiga asoslanadi. 1, 2 va 4 yondoshuvlar bilan xodimlar o’rtasida qarshi harakatga olib keladi. Natijada rahbar va jamoa, rahbar va ayrim xodimlar ehtiyojlari o’rtasida nomuvofiqlikning paydo bo’lishiga sabab bo’ladi. SHku sababli rahbar motishlashtirishni faqat ehtiyoj va qiziqishlar yordamida amalga oshirishi lozim. Ehtiyojlar ustunligi nazariyasi ham rahbarlardan boshqarishni faqat ehtiyoj va qiziqishlar vositasida, ya’ni 3-yondoshuv orqali amalga oshirishni talab qiladi. CHunki boshqa (1, 2 va 4) yondoshuvlar qarshi harakat bo’lib, xodimlar va jamoa bilan rahbariyat o’rtasida ixtiloflarga olib kelishi mumkin. 10.2. Motivlashtirish modellari va strategiyasi Motivlashtirish nazariyasiga asoslanib uning turli modellari ishlab chiqilgan va amaliyotda qo’llanib kelinmoqda. Ularning asosiylari quyidagilardir: oqilona (ratsional) model; insoniy munosabatlarni motivlashtirish; kompleks motivlashtirish modeli. Oqilona (ratsional) model quyidagi chizmaga ega (10-chizma): 10-chizma. Motivlashtirishning oqilona modeli Bu erda kishilarni motivlashtirish uchun moliyaviy dastak mukofot va jazo qo’llaniladi. Bu "shirin kulcha" va "qamchi" taktikasidir. Ba’zi hollarda bunday yondoshish to’g’ri bo’lar, ammo uning samarasi juda qisqa bo’ladi. Boshqa Mukofot Jazo Baholash, ijroni yaxshilash
hollarda esa u kishilar o’rtasidagi munosabtga putur etkazib uzoq muddatga zarar
etkazishi mumkin.
Insoniy  munosabatlarni  motivlashtirish  modeli  11-chizmada  berilgan.  Bu
modelning muallifi amerikalik ruhshunos emerson Meyo bo’lib, uning negizida
quyidagi g’oya yotadi.
Ichki  omillar:  shuhrat  topish,  ijroni  yaxshilash  va  ijtimoiy  ehtiyojlarni
qondirish ishdan qoniqishga olib keladi. Ishdan qoniqish esa mehnat unumdorligini
oshiradi. Bunday yondoshuv eng muhim tashqi omilni, ya’ni ish haqini inobatga
olmaydi.  Go’yoki  "mamnun  (Ehtiyoji  qondirilgan)  kishi  bu  unumli  (samarali
ishlaydigan)" kishi emish. Bunday o’ylash, albatta, noto’g’ri va soddalikdir.
11-chizma. Insoniy munosabatlarni motivlashtirish
O’zini-o’zi mukammallashtirishni motivlashtirish modeli quyidagi chizmaga
ega (12-chizma):
Shuhrat topish
Ijro
Ijtimoiy ehtiyojlarni 
qondirish
Ishdan qoniqish
Ijroni yaxshilash
Ichki omillar:
-O`z-o`zini mukammallashtirish;
- javobgarlik
- yutuqlar
- tan olinish
- ishga berilib ishlash
Tashqi omillar: 
Ishdan qoniqish
Ijro sifati
Logotip
hollarda esa u kishilar o’rtasidagi munosabtga putur etkazib uzoq muddatga zarar etkazishi mumkin. Insoniy munosabatlarni motivlashtirish modeli 11-chizmada berilgan. Bu modelning muallifi amerikalik ruhshunos emerson Meyo bo’lib, uning negizida quyidagi g’oya yotadi. Ichki omillar: shuhrat topish, ijroni yaxshilash va ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish ishdan qoniqishga olib keladi. Ishdan qoniqish esa mehnat unumdorligini oshiradi. Bunday yondoshuv eng muhim tashqi omilni, ya’ni ish haqini inobatga olmaydi. Go’yoki "mamnun (Ehtiyoji qondirilgan) kishi bu unumli (samarali ishlaydigan)" kishi emish. Bunday o’ylash, albatta, noto’g’ri va soddalikdir. 11-chizma. Insoniy munosabatlarni motivlashtirish O’zini-o’zi mukammallashtirishni motivlashtirish modeli quyidagi chizmaga ega (12-chizma): Shuhrat topish Ijro Ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish Ishdan qoniqish Ijroni yaxshilash Ichki omillar: -O`z-o`zini mukammallashtirish; - javobgarlik - yutuqlar - tan olinish - ishga berilib ishlash Tashqi omillar: Ishdan qoniqish Ijro sifati
12-chizma. O’z-o’zini mukammallashtirishni motivlashtirish modeli
Bu  model  Maslou  va  Xetsberg  yondoshuvlariga  asoslangan  bo’lib,  uzoq
muddatli  motivatsiyani  ta’minlovchi  omillar  sifatida  nafaqat  ichki  omillar,
shuningdek tashqi omillar ham muhim deb qaraladi.
Motivlashtirish strategiyasini tanlashda uchta yondoshuv mavjud:
1. Rag’batlantirish va jazo strategiyasi, ya’ni, kishilar mukofot olish uchun
ishlaydilar:
- kim ko’p va yaxshi ishlasa, unga yaxshi haq to’lanadi;
- kim undan ko’p ishlasa shunchalik ko’p haq to’lanadi;
- kim sifatsiz ishlasa, u jazolanadi.
2. Ish orqali motivlashtirish: xodimga uni qoniqtiradigan ishni bersangiz bas,
ijro etish sifati yuqori bo’ladi.
3. Menejerlar bilan doimiy aloqada bo’lish strategiyasi: bo’ysinuvchilar bilan
birga maqsadni aniqlab olish, unga ijobiy aks aloqaga imkon berish, hattoki u
to’g’ri yoki noto’g’ri, yohud yanglishgan hollarda ham. Bu motivlashtirish modeli
rahbar  bilan  xodim  o’rtasidagi  munosabatni  tahlil  qilish  va  unga  ustuvorlik
berishga asoslanadi.
;
-jazolash.
Logotip
12-chizma. O’z-o’zini mukammallashtirishni motivlashtirish modeli Bu model Maslou va Xetsberg yondoshuvlariga asoslangan bo’lib, uzoq muddatli motivatsiyani ta’minlovchi omillar sifatida nafaqat ichki omillar, shuningdek tashqi omillar ham muhim deb qaraladi. Motivlashtirish strategiyasini tanlashda uchta yondoshuv mavjud: 1. Rag’batlantirish va jazo strategiyasi, ya’ni, kishilar mukofot olish uchun ishlaydilar: - kim ko’p va yaxshi ishlasa, unga yaxshi haq to’lanadi; - kim undan ko’p ishlasa shunchalik ko’p haq to’lanadi; - kim sifatsiz ishlasa, u jazolanadi. 2. Ish orqali motivlashtirish: xodimga uni qoniqtiradigan ishni bersangiz bas, ijro etish sifati yuqori bo’ladi. 3. Menejerlar bilan doimiy aloqada bo’lish strategiyasi: bo’ysinuvchilar bilan birga maqsadni aniqlab olish, unga ijobiy aks aloqaga imkon berish, hattoki u to’g’ri yoki noto’g’ri, yohud yanglishgan hollarda ham. Bu motivlashtirish modeli rahbar bilan xodim o’rtasidagi munosabatni tahlil qilish va unga ustuvorlik berishga asoslanadi. ; -jazolash.
Motivlashtirishning quyidagi usullari qo’llaniladi:
- pulni rag’batlantirish va mukofotlash sifatida ishlatish;
- jazolash;
- raqobatni kuchaytirish;
- ish orqali motivlashtirish;
- yutuqni tan olish va taqdirlash;
- xodimlarni o’qitish va yuksaltirish;
- salbiy ta’sirni cheklash va me’yorlash;
- guruh mehnatini mukofotlash va rag’batlantirish;
- xodimlarni boshqarish ishlariga jalb etish va hk. 
10.3. Motivlashtirish nazariyalari
Amerikalik ruhshunos Abraxam Maslou XX asrning 40-yillarida o’zining
ehtiyojlari ustunligi nazariyasini yaratib, kishilar o’z motivlari jarayonida ehtiyoj
va qiziqishning 5 turiga tayanadilar dedi.  Uning ehtiyojlar iyerarxiyasi quyidagi
ko’rinishga ega (13-chizma):
                         
                           O’zligini
                          isbotlash
                        Hurmatga  ehtiyoj
                       E’tiqod va kishilar bilan 
                    aloqadorlikka ehtiyoj
Ikkila
mchi 
Ehtiyo
jlar
                  Xavfsizlikka bo’lgan ehtiyoj
Logotip
Motivlashtirishning quyidagi usullari qo’llaniladi: - pulni rag’batlantirish va mukofotlash sifatida ishlatish; - jazolash; - raqobatni kuchaytirish; - ish orqali motivlashtirish; - yutuqni tan olish va taqdirlash; - xodimlarni o’qitish va yuksaltirish; - salbiy ta’sirni cheklash va me’yorlash; - guruh mehnatini mukofotlash va rag’batlantirish; - xodimlarni boshqarish ishlariga jalb etish va hk. 10.3. Motivlashtirish nazariyalari Amerikalik ruhshunos Abraxam Maslou XX asrning 40-yillarida o’zining ehtiyojlari ustunligi nazariyasini yaratib, kishilar o’z motivlari jarayonida ehtiyoj va qiziqishning 5 turiga tayanadilar dedi. Uning ehtiyojlar iyerarxiyasi quyidagi ko’rinishga ega (13-chizma): O’zligini isbotlash Hurmatga ehtiyoj E’tiqod va kishilar bilan aloqadorlikka ehtiyoj Ikkila mchi Ehtiyo jlar Xavfsizlikka bo’lgan ehtiyoj