Menejmentda qaror qabul qilish
Reja
10.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar.
10.2. Boshqaruv qarorlari tasnifi.
10.3. Qabul qilingan qarorlarni amalga oshirish jarayonini tashkillashtirish.
10.4. Qabul qilingan qarorlarning ijro etishini nazorat qilish вa baholash.
10.1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar.
Qaror - bu bajarilishi lozim bo’lgan ishning aniq bir yo’lini tanlab olish.
Boshqacha qilib aytganda, qaror - bu u yoki bu yo’lni tanlab olishda bir to’xtamga
yoki muayyan bir fikrga kelish. Bunday qarorlarni har birimiz bir kunda o’nlab-
yuzlab, bir umr davomida esa ming-minglab qabul qilamiz. Masalan, kiyim
jovonidagi qaysi bir kiyimni tanlab kiyish, taomnomadan qaysi ovqatni, manzilga
yetib olishda transport turini, kasbni tanlash va h.k. Bunday misollarni ko’plab
keltirishimiz mumkin.
Qaror qabul qilish zaruriyati mavjud holatning bo’lishi lozim bo’lgan holat bilan
mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Masalan, davlat tomonidan qat’i belgilab
qo’yilgan narx bozor iqtisodiyoti sharoitida o’z funktsiyasini bajara olmaydi. SHu
sababli narxlarni erkinlashtirish to’g’risida qaror qabul qilinadi.
Qaror qabul qilish imkoniyatining muqobil yo’llari bo’lganda vujudga keladi va
rahbar ulardan birini, eng maqbulini tanlaydi. Qarorning eng samarali variantini
topish uchun rahbar “etti o’lchab bir kes” maqoliga rioya qilishi darkor. Puxta o’ylab
ish olib bormaslik qanchalik qimmatga tushishini quyidagi misoldan ko’rish
mumkin.
Masalan, Toshkent-Jizzax katta yo’lining ma’lum qismini qayta sozlash
to’g’risida bir necha marta noshudlarcha qabul qilingan qarorlar natijasida
davlatning qanchadan-qancha mablag’i behuda sarflangan. Dastlab yo’lni ikkiga
ajratib turadigan bardyurli polosa bo’lgan. Bir rahbarning qarori bilan ular olib
tashlanib, o’rniga asfalь’t yotqizilgan. Ma’lum vaqt o’tgach, boshqa rahbar qarori
asosida ular tiklanib, yo’l ikkiga ajratilgan. Bir yil o’tgach, ular olib tashlanib,
o’rniga balandligi bir metrlik beton to’siq qo’yib chiqilgan. SHunday qilib,
asoslanmagan bu qarorlar iqtisodiyotga millionlab zarar keltirgan.
Qabul qilingan qaror reja, topshiriq, buyruq, farmon va farmoyishlar orqali yuridik
kuchga kiritiladi va amalga oshiriladi. SHu nuqtai nazardan, qarorni boshqaruv
binosining poydevori deyishi mumkin.
Qaror qabul qilish menejerning fikri-zikrini doim band qilib turadigan tashvishdir.
Menejer juda xilma-xil masalalar yuzasidan - ishlab chiqarish va kadrlarga oid,
tashkiliy va xo’jalik masalalari yuzasidan qarorlar qabul qiladi. Menejer qarorni
yakka boshchilik asosida, yordamchilarni va jamoatchilikni jalb qilib qabul qilishi
mumkin. Boshqaruvga oid har qanday qaror samarali bo’lsagina, u maqsadga
muvofiq deb hisoblanadi.
SHunday qilib:
Qaror qabul qilish - bu tashkilot rahbarining tashkilot oldidagi maqsadga erishish
uchun o’z vakolati va omilkorligi doirasida qarzdorning mavjud variantlaridan eng
maqbulini tanlash jarayoni.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida rahbar qabul qiladigan qarorning ahamiyati ortib
boradi. Iqtisodchilarning fikricha sex (bo’lim)ning boshlig’i qabul qiladigan bitta
qaror shu sex (bo’lim)ning besh-olti oylik ishiga ta’sir qilar ekan. Qabul qilinadigan
qarorning oqilligi bir necha omillarga bog’liq. Ulardan asosiylari quyidagilardir:
qaror qabul qilish jarayonida axborotning to’laligi va sifati;
qaror qabul qiluvchi rahbarning shaxsiy sifati;
qaror qabul qilishda tashkiliy masalalarning oqilona yechilish darajasi
(masalan, qaror qabul qilishda mutaxassislarni jalb etish, qaror qabul qilish
tizimining takomillik darajasi, qarorni ijrochilarga yetkazish, nazorat qilish va
bajarilish darajasi va hokazo).
To’g’ri qarorni to’g’ri tanlashda muayyan tamoyillarga tayanish va qarorga
bo’lgan talablarni hisobga olish, qabul qilinadigan maqsadni xo’jalik maqsadiga
muvofiqlashtirish, mehnat jamoasi manfaatlarining jamiyat manfaatlariga muvofiqli
aniqlash, mehnat va moddiy resurslardan tejamli foydalanish, texnikaviy, iqgisodiy
va sotsial rivojlanish tendentsiyalarini hisobga olish zarur.
Qayd qilinganlarni umumlashtirib aytganda, boshqaruv qarorlari quyidagi
talablarga javob berishi kerak (10.1-jadval).
10.1-jadval
Boshqaruv qarorlariga qo’yiladigan talablar
T/r
Talablar
Izoh
1.
Ilmiy
asoslangan
bo’lishi lozim.
Boshqaruv qarorlari muayyan ishlab chiqarish holatini taxlil
qilishdan kelib chiqishi, iqtisodiy, texnikaviy va boshqa sotsial
qonunlarning amal qilishini hisobga olishi, hozirgi zamon fan-
texnika yutuqlari negizida qabul qilinishi lo’nda va aniq bo’lishi
lozim.
2.
Bir-biri bilan
aloqador va yakdil
bo’lishi kerak.
Muayyan vazifani hal etishda ko’pincha asosiy masalalardan
kelib chiqadigan qo’shimcha vazifalarni hal etishga to’g’ri keladi.
Bu
vazifalar
qaror
qabul
qilinayotgan
bosh
vazifaga
bo’ysundirilishi lozim. Barcha qaror, ko’rsatma, qoidalar bir-biri
bilan bog’lanadi. , shuningdek,, ular oldindan qabul qilingan va
amaldagi qarorlar bilan muvofiqlashtiriladi.
3.
Huquq va
javobgarlik
doirasida bo’lishi
lozim.
Rahbar qarorni o’ziga berilgan huquqlar doirasidagina qabul
qilishi mumkin. Bu yerda gap boshqarishning barcha bo’g’inlarida
huquq va javobgarlik ko’lami nisbati to’g’risida borayapti.
Huquqlar
katta,
mas’uliyati
esa
kam
bo’lsa,
ma’muriy
o’zboshimchalikka, o’ylamasdan qaror qabul qilishga yo’l
ochiladi. Huquqlar oz-u, mas’uliyat katta bo’lsa, bu ham hech
qanday naf keltirmaydi.
4.
Aniq va to’g’ri
yo’nalishga ega
bo’lishi kerak.
Har qanday qaror aniq va bajaruvchiga tushunarli bo’lishi lozim.
Qarordan bir necha ma’no kelib chiqishiga va uni turlicha talqin
qilish yoki tushunishga yo’l qo’ymaslik kerak.
5.
Vaqt bo’yicha
qisqa bo’lishi
kerak.
Axborotlar bilan ishlash vaqtini tejash maqsadida qisqa muddatli
qarorlar qabul qilinishi lozim.
6.
Vaqt bo’yicha
aniq bo’lishi
lozim.
Har qanday qarorning bajarilish muddati aniq ko’rsatilishi
kerak. Aks holda, uning bajarilishini ob’ektiv nazorat qilish
imkoniyatiga ega bo’lmaydi.
7.
Tezkor bo’lishi
kerak.
Har qanday qaror o’z vaqtida, ya’ni ishlab chiqarishdagi vaziyat
talab qilgan vaqtning o’zida qabul qilinishi zarur. Kechiqib yoki
shoshqaloqlik bilan qabul qilingan qarorning har ikkisi ham
zararlidir.
8.
Samarali
bo’lishi lozim.
Qabul qilingan qarorning samaraliligi deganda,, qo’yilgan
maqsadga eng kam harajat bilan erishish tushuniladi.
Ma’lumki, qaror qabul qilish zaruriyati mavjud amaldagi holatning muammoni
hal etish uchun talab etiladigan holatga mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi.
Ana shu yerning o’zida muammo kelib chiqadi. Bu muammoning yechimi quyidagi
savollarga javob berishni talab qiladi:
Nima qilish kerak (masalan, iste’molchilarning yana qanday yangi talablarini
qondirish kerak yoki mahsulotning qanday sifat ko’rsatkichlarini yaxshilash lozim)?
Qaysi vositalarni (qanday texnologiyani) qo’llash lozim?
Ishlab chiqarish harajatlari qay darajada, qanday miqdorda bo’lishi kerak?
Kim javobgar bo’lishi kerak?
Kimga va qaysi bahoda sotish lozim?
Bu ishlab chiqarish yoki xizmat investorga va jamiyatga nima beradi?
Qaysi muddatlarda bajarilishi kerak?
Qaror qabul qilishda rahbarning vakolati va javobgarligi muhim ahamiyatga ega.
Ma’lumki, xar bir rahbar qabul qiladigan qarorning doirasi har xil bo’ladi. Masalan,
usta (master) asosan tezkor tusdagi kundalik masalalarga doir, tsex boshlig’i xuddi
shu
tezkor
masalalar
yuzasidan
tsex
va
ish
uchastkalarining
ishini
muvofiqlashtirishga, o’zaro moslashtirishga doir qarorlar qabul qiladi. Direktor
(rais) asosan istiqboldagi masalalar bo’yicha qaror qabul qiladi.
Turli rahbarlar qaror qabul qilishga turlicha yondoshadilar. Masalan, ulardan
ba’zilari qarorni mustaqil qabul qiladi, uning natijasini talab etilgandagina yuqori
turgan rahbarlarga ma’lum qiladi, boshqalari yuqori turgan rahbar bilan kelishmay
turib hech qanday qaror qabul qilmaydi. Uchinchi turdagi rahbarlar mustaqil qaror
qabul qilishdan cho’chiydi, o’z rahbari ko’rsatmasini kutib o’tiraveradi.
Har qanday darajadagi rahbar o’z huquq va burchlarini, mas’uliyat va
javobgarligini, o’z vaqtida qabul qilinmagan yoki kechiqtirib qabul qilingan qaror
uchun javobgar bo’lishini aniq tasavvur qilishi kerak. Rahbar zimmasiga yuklangan
vazifalar yuzasidan bir marta va uzil-kesil qaror qabul qilishga erishmog’i lozim.
Har qanday mayda-chuyda narsalar yuzasidan yuqori turgan rahbarlarga murojaat
qilaverish, birinchidan, ularni ishdan chalg’itsa, ikkinchidan, bu rahbarning bilim
doirasi torligidan, o’z sohasini yaxshi bilmasligidan, o’z vazifasini uddalay
olmayotganligidan dalolat beradi. Har qanday rahbar ham, qolaversa oddiy xodim
ham o’z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni tezkorlik bilan hal qilishni o’zining
burchi ekanligini yaxshi bilishi kerak.
Ko’ndalang turgan masalalar yuzasidan bir marta va uzil-kesil qaror qabul
qilishga erishmoq kerak. Boshqaruvning har bir bo’g’ini o’z ishini bajarishi kerak,
yuqori organlarga hadeb murojaat qilinaversa, ular yirik muammolar bilan
shug’ullanishga yetarli vaqg topa olmay qolishlari mumkin. Quyi organlar o’z
huquqlari doirasidagi masalalarni tezkor hal qilishlari mumkin.
10.2. Boshqaruv qarorlari tasnifi va turli
Boshqaruv jarayonida turli masalalar yuzasidan turli darajada xilma-xil mohiyatga
va mazmunga ega bo’lgan minglab qarorlar qabul qilinadi. Ularni quyidagi belgilar
bo’yicha guruhlarga bo’lish mumkin (10.2-jadval).
10.2-jadval
Boshqaruv qarorlarining tasnifi.
T/r
Guruhlash belgilari
Boshqaruv qarorlari turlari
1.
Amal qilish davriga ko’ra
strategik qarorlar
taktik qarorlar
2.
Mazmuni va amal qilish
sotsial-iqtisodiy qarorlar
xususiyatiga ko’ra
texnikaviy qarorlar
stereotip qarorlar
tashabbusli qarorlar
3.
Takrorlanish yoki yangilik
dara-
an’anaviy qarorlar
darajasiga ko’ra
tavsiyali qarorlar
4.
Axborot bilan ta’minlanganlik
aniq qarorlar
darajasiga ko’ra
noaniq qarorlar
5.
Amal qilish xususiyatiga ko’ra
vaqtinchalik qarorlar
operativ (tezkor) qarorlar
muntazam qarorlar
vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan
qarorlar
6.
Qarorni qabul qilish shakliga
yakkaboshchilik
printsipi
asosida
qabul
ko’ra
qilingan qarorlar
kollegiallik (ko’pchilik fikri) asosi-
da
qabul qilingan qarorlar
yakdillik printsipi asosida qabul
qilingan qarorlar
konsensus printsipi asosida qabul
qilingan qarorlar
“Ringi” usuli asosida qabul qilin-
gan qarorlar
Strategik qaror maqsadga erishishda muhim ahamiyatga ega. U yuqori boshqaruv
organlari tomonidan tub va istiqbolli dasturlarni ishlab chiqish maqsadlarida qabul
qilinadi. Bunday dasturlarga:
-Xususiylashtirish jarayonlarini chuqurlashtirish.
-Raqobat muhitini shakllantirish.
-CHuqur tarkibiy o’zgarishlarga erishish.
-Kichiq va o’rta biznesni rivojlantirish kabi dasturlar misol bo’la oladi.
Taktik qarorlar maqsadga erishishning vosita va usullari xususidagi joriy, tezkor
qarorlardir. Masalan:
-Korxona, firmaning joriy rejalarini tuzish va joriy qilish.
-Kadrlar masalasini hal qilish va h.k.
Mazkur qarorlar yuqori va o’rta bo’g’in rahbarlari tomonidan uzog’i bilan ikki
yilgacha bo’lgan muddatga qabul qilinadi.
Umumiy qarorlar bir xil muammoga daxldor bo’lib, barcha bo’g’inlar uchun
birdek amal qiladi. Masalan, ish kunining boshlanishi va tugashi, tushlik vaqti, ish
haqini to’lash muddatlari va boshqa tanaffuslar.
Maxsus qarorlar tor doiradagi muammoga taalluqli bo’lib, korxonaning muayyan
bir bo’limi yoki bir guruh xodimlari yuzasidan qabul qilinadi.
Stereotip qarorlar odatda qat’i yo’riqnomalar, me’yoriy hujjatlar doirasida qabul
qilinadi. Bunday qarorlar ba’zan kundalik, ba’zan masalalar bo’yicha qabul qilinadi,
lekin o’zgarishlar asosan muddatlarga, ayrim sifat parametrlariga, ijrochilarga
taalluqli bo’ladi.
Rahbar stereotip qarorlarni odatda ortiqcha tayyorgarliksiz qabul qiladi.
Xodimlarni ishga olish va ishdan bo’shatish, korxonaning faoliyatini risoladagidek
boshqarish yuzasidan chiqarilgan buyruqlarni shunday qarorlar jumlasiga kiritish
mumkin.
Tashabbusli qarorlar o’z tavsifiga ko’ra novatorlik, mazmuniga ko’ra esa
istiqbolni nazarda tutadigan qarorlardir. Bunday qarorlar vaziyatni sinchkovlik bilan
batafsil o’rganishni, maxsus kuzatuv materiallariga asoslanishni, maxsus hisob-
kitoblarning amalga oshirilishini talab qiladi.
Tashabbusli qarorlar erkin harakatga asoslanib qabul qilinadi.
An’anaviy qarorlar - bu odatiy vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlar. Ularning
amal qilish doirasi oldindan ma’lumdir. Bunga korxona yoki firmaning ishlab
chiqarish dasturini qabul qilishga oid qarorlar misol bo’la oladi.
Tavsiyali qarorlar o’z mohiyatiga ko’ra tashabbusli qarorlarga yaqin bo’lib, ularda
korxona faoliyatini yaxshilash borasidagi tavsiyalar o’z aksini topadi.
Aniq qarorlar to’la-to’kis axborot mavjud bo’lgan holdagina qabul qilinadi. SHu
sababli bunday qarorlarning amalga oshish ehtimolligi birga yaqin bo’ladi.
Noaniq qarorlar - bu tavakkal bilan to’la bo’lmagan axborotga asoslanib qabul
qilinadigan qarorlar. Boshqacha qilib aytganda, bunday qarorlar kutiladigan natijaga
baho berish imkoniyati bo’lmagan hollarda tavakkal qilib qabul qilinadigan
qarorlardir.
Masalan, Mudofaa Vazirligining eng yangi, murakkab qurolni yaratish
to’g’risidagi loyihani tasdiqlash bo’yicha qabul qilingan qarori, odatda noaniq qaror
shaklida bo’ladi. CHunki ishlab chiqarilgan qurolning qanchalik samarali yoki
samarasizligi, uning, qanchalik puxta yaratilganligi, nechog’lik mo’ljalni oqlaganligi
bilan isbotlanadi. Ehtimol, tavakkal qilib ishlab chiqarilgan yangi qurolga ehtiyoj
umuman bo’lmasligi mumkin.
Ana shunday va shunga o’xshash hollarda qabul qilingan qarorlar, odatda noaniq
yoki tavakkal qilib qabul qilingan qarorlar hisoblanadi.
Amal qilish xarakteriga ko’ra boshqaruv qarorlarining turlari. Amal qilish
xarakteriga qarab boshqaruv qarorlari quyidagi turlarga bo’linadi:
-
vaqtinchalik qarorlar;
-
tezkor (operativ) qarorlar;
-
muntazam qarorlar;
-
vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan qarorlar.
Vaqtinchalik qarorning amal qilishi ma’lum muddat bilan cheklanadi yoki doimiy
qaror qabul qilinguncha amal qiladi. Masalan, biror-bir bayram munosabati bilan
korxonada navbatchilarning tayinlanishi bo’yicha chiqarilgan buyruq shunday
qarorlarga misol bo’la oladi.
Tezkor (operativ) qaror kechiqtirmay ijro etish uchun chiqariladi. Masalan, tabiiy
ofat sodir bo’lgan hollarda uni bartaraf qilish bo’yicha qabul qilingan qarorlar ana
shunday qarorlar turkumiga kiradi.
Muntazam qarorlar belgilangan muddatlarda chiqariladi. Masalan, xo’jalik
faoliyati yakuniga doir qabul qilinadigan (dekada, oy, yil choragi, yarim yillik,
to’qqiz oylik va yillik) qarorlar shunday qarorlarga misol bo’la oladi.
Vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan qarorlar har zamonda biror sababga ko’ra qabul
qilinadi. Masalan, shahar transporti xizmatining samaradorligini aniqlash maqsadida
biror-bir avtobus marshrutidagi harakatni kuzatish bo’yicha qabul qilinadigan qaror
shunday qarorlar turkumiga kiradi.
Yakkaboshchilik va yakdillik asosida qabul qilinadigan qarorlar. Qabul
qilinadigan qarorlar tarkibida yakkaboshchilik va yakdillik asosida qabul qilinadigan
qarorlar ham bo’ladi. Ammo yakkaboshchilik asosidagi qarorlar ko’p hollarda asosli
tanqidga uchrab turadi. Sababi, rahbar yakkaboshchilikka asoslangan qarorni
aksariyat hollarda o’zini ko’rsatish maqsadida qabul qiladi. Bunday rahbar
faoliyatining 80—90 foizi buyruqbozlikka asoslangan bo’ladi. Bu jamoada
keskinlikning yuzaga kelishiga sabab bo’ladi. Boshqaruv qarorlari jamoa fikriga
tayangan holda qabul qilinmas ekan, boshqaruvchi bilan bo’ysunuvchilar o’rtasidagi
munosabatlarning keskinlashuvi, o’zaro ishonchning yo’qolishi, nizolarning kelib
chiqishi muqarrardir.
Yakkaboshchilik tamoyilidan farqli o’laroq, yaqdillik tamoyili asosida ham
qarorlar qabul qilinadi. Bu tamoyil mohiyatiga ko’ra ilgari surilayotgan muqobil
fikrni so’zsiz qo’llab-quvvatlashdan iborat. Bunday bo’lishi juda kam uchraydigan
hodisadir, chunki qarorlarni qabul qilishda qatnashadigan kishilar demokratik
uslubda fikrlash tarafdorlari bo’lsada, odatda boshqalarnikidan farq qiladigan o’z
fikriga ega bo’ladi.
Yakdillik ko’pincha favqulodda ro’y beradigan vaziyatlarda qaror qabul qilishda,
, shuningdek, qarshilik ko’rsatuvchi guruhlarda “Koalitsiyalar” bo’lmagan hollarda
yuzaga keladi. Bizning sharoitda yakdillik “ma’qullaymiz” degan g’alati shaklni
egallaydiki, bu iqtisodiyotgagina emas, balki butun jamiyatga ham zarar yetkazishi
mumkin. SHunday bo’lsada, bizdagi ko’pgina boshqaruvchilar va Parlament
vakillari shu tamoyilga amal qilishga moyildir.
Qaror qabul qilishda Kollegial va Konsensus tamoyillari. ollegiallik (ko’pchilik)
tamoyili “koalitsiyalar”, ya’ni turli itgifoq yoki birlashmalar ro’yrost ma’lum bo’lib
turgan vaziyatlarda, har xil fikrlar raqobat qiladigan hollarda amal qiladi. SHu
sababli qaror qabul qilishda ovoz berish yo’liga o’tiladi. Bunday hollarda qabul
qilish uchun ko’pchilikning ovoziga tayaniladi. Ko’pchilik hollarda yarmidan ko’p
ovoz gohida printsipial masalalar yuzasidan me’yor 2/3 deb tasdiqlanadi.
Konsensus tamoyili hurfikrlilik, ya’ni fikrlar plyuralizmi kuchaygan hamda
axborot oqimi tobora kuchayib borgan hollarda qo’llaniladi. O’z mohiyati bilan:
Konsensus - bu qarorlarni ishlab chiqish jarayonida barcha baxsli masalalar va
turli-tuman fikrlar yuzasidan bir bitimga kelish yoki kelishish.
Konsensusga o’zaro fikr almashish va maslahat, , shuningdek, ilgari surilayotgan
muqobil masalalarni maqsadga muvofiqlashtirishning har xil usullarini qo’llash
yordamida erishiladi.
Qaror qabul qilishda “Ringi” usulining mohiyati. “Ringi” usuli yapon biznesida
keng qo’llaniladigan usuldir. Bu usulga ko’ra majlislarda emas, balki so’rab chiqish
yo’li bilan rozilik olish vositasida hal etiladi, bir necha bosqichda amalga oshiriladi
(10.3-jadval).
10.3-jadval
“Ringi” usulini qo’llash bosqichlari
T/r
Bosqichlar
Izoh
1.
Birinchi
bosqich
Bu bosqichda firma rahbariyati qanday muammo yuzasidan
qaror qabul qilinishi lozim bo’lsa, shu muammo (masalan,
yangi mahsulot turini ishlab chiqarishga) doir umumiy
mulohazalarni jalb etilgan mutaxassislar bilan birgalikda
o’rtaga tashlaydi.
2.
Ikkinchi
bosqich
Muammo “pastga”, ya’ni loyiha ustida ish tashkil etiladigan
pog’onaga uzatiladi.
3.
Uchinchi
bosqich
Bu bosqichda tayyorlanayottan loyihaning barcha jihatlari
bo’yicha ijrochilar bilan batafsil kelishib olinadi. Aslida bu
ixtiloflarni, qarama-qarshi nuqtai nazarlarni bartaraf etish
bosqichidir.
4.
To’rtinchi
bosqich
Muammoni hal qilish uchun maxsus kengash va
konferentsiyalar o’tkaziladi.
5.
Beshinchi
bosqich
Bu bosqichda hujjat ijrochilar tomonidan imzolanadi, har
kim o’z muhrini bosadi va hujjat firma rahbariyati tomonidan
tasdiqlanadi.
Yaponiyada “Ringi” usulini ehtiyotkorlik, avaylash, jamoat mas’uliyatini oldinga
suruvchi boshqaruv falsafasining ko’rinishlaridan biri deb hisoblash odat tusiga
kirgan. Garchi bu usulning hadd an tashqari sermashaqqat bo’lgani uchun yapon
matbuotida uning sha’niga aytilgan tanqidni uchratish mumkin bo’lsa-da, uni
qo’llashdan voz kechish to’g’risida hech narsa deyilmaydi.
Boshqaruvchining shaxsiy fazilatlari ta’sirida qabul qilinadigan qarorlar. Qaror
shaxs tomonidan qabul qilinar ekan, unda bu shaxs fazilatlari u yoki bu darajada aks
etmay qolmaydi. SHu nuqtai nazardan, quyidagi ko’rinishdagi qarorlarning
mavjudligi e’tirof etiladi:
mo’’tadil, muvozanatlashgan qarorlar;
turtki beruvchi (impulьsli) qarorlar;
tinch holatni saqlovchi (inertli) qarorlar;
tavakkalli qarorlar;
ehtiyotkorona qarorlar;
oqilona qarorlar.
Muvozanatlashgan qarorlarni, odatda mazkur muammoni obdon bilgan, har bir
harakatini “etti o’lchab bir kes” qabilida ish tutadigan, o’zining xatti-harakatlariga
tanqidiy nuqtai nazardan yondoshadigan menejerlar qabul qiladi. Bunday
boshqaruvchilar qarorni qabul qilishdan oldinroq u to’g’risida o’zining tayanch
fikriga ega bo’lgan bo’ladi.
Turtki beruvchi (impulьsli) qarorlarni qabul qiluvchi rahbar rang-barang fikr,
g’oyalarni osonlik bilan o’ylab topadigan, ammo ularni aniqlash, baholash,
tekshirishga imkoniyat topa olmaydigan rahbardir. SHu sababli bunday qarorlar
birdaniga qabul qilinib, yetarli darajada asoslanmagan va ishonchsizroq bo’ladi.
Tinch holatni saqlovchi (inertli) qarorlar chuqur izlanishlar natijasida qabul
qilinadi. Bunda qaror tezkor g’oyaning paydo bo’lishdan ko’ra ko’proq aniqlik
kiritish, nazorat qilish asosida qabul qilinadi. SHu sababli bunday qarorlarda
novatorlik, originallik va juda sozlik alomatlari o’z aksini topmaydi.
Tavakkalli (riskli) qarorlarning impulьsli qarorlardan farqi shundaki, uni qabul
qiluvchi boshqaruvchilar o’z taxminlarini asoslashga urinmaydilar. Ular o’zlariga
ishongan holda hech qanday xavfdan qo’rqmaydilar.
Ehtiyotkorona qarorlar o’z ishiga nihoyat puxta yondoshadigan, unga tanqidiy
nuqtai nazardan qaraydigan, turli variantlarni baholab ish tutadigan menejerlar
tomonidan qabul qilinadi. Bu qarorlarda originallik va yangilik alomatlari o’z aksini
topmaydi.
Qayd qilingan qarorlar, odatda tezkor boshqaruvni amalga oshirish maqsadida
qabul qilinadi, strategik va taktik boshqaruv maqsadida esa iqtisodiy taxlilga,
optimallashtirishga asoslangan oqilona qarorlar qabul qilinadi.
10.3. Qarorni ishlab chiqish va uni qabul qilish
Qaror qabul qilishdagi asosiy masala faqat muqobil variantni tanlash emas, balki
boshqaruv oldida qo’yilgan maqsadning oqilona yechimini topishdan iborat. SHu
sababli qarorni ishlab chiqish jarayoni, ayrim unsurlar mazmuni xilma-xil va ancha
murakkabdir. Qarorni ishlab chiqish jarayoni quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi.
Keltirilgan chizma taxminiy bo’lib, vaziyatga va hal qilinayotgan holatning
xususiyatlariga ko’ra o’zgarishi mumkin. Umuman qarorni ishlab chiqish jarayonida
quyidagi savollarga javob topish lozim bo’ladi:
Nima qilish kerak (ob’ekt miqdori va sifati)?
Qanday xarajat (resurslar) evaziga?
Qanday tarzda (texnologiyada) bajarish kerak?
Kim uchun bajarish kerak?
Qanday muddatda bajarish lozim?
Kim tomonidan bajarilishi kerak?
Qaysi joyda bajarish lozim?
Qanday (iqtisodiy, sotsial, texnikaviy, ekologik) samara beradi?
Agar shu savollarga miqtsor nuqtai nazardan to’g’ri javob topib, ularni makon va
zamonda, , shuningdek,, resurs va bajaruvchilar bilan bog’lay olmasangaz, bilingki
siz qarorni ishlab chiqish texnologiyasini to’liq uddalay olmagan bo’lasiz.
Qarorni ishlab chiqish jarayoni vaziyatni tahdil qilish va vazifani aniqlab olishdan
boshlanadi. Vaziyatni taxlil qilish quyidagilarni amalga oshirishni talab qiladi:
taxlil qilinayotgan ob’ekt holatini, uning sifat jihatlarini, resurslar bilan
ta’minlanganligani taxlil qilish;
mazkur ob’ekt samaradorligini eng yuqori samaraga ega bo’lgan o’xshash
ob’ekt bilan taqqoslash;
taqqoslanayotgan ob’ektlar ko’rsatkichlari o’rtasidagi tafovutlar sababini
aniqlash;
adabiyotlar manbaini, ilmiy-tadqiqot ishlari bo’yicha hisobotlarni, patent
fondi, iste’molchilar imkoniyatlari va shu kabilarni taxlil qilish;
ishlab chiqaruvchi va raqobatchilardagi ishlab chiqarishning tashkiliy-texnik
darajasini taxlil qilish;
mazkur ob’ektning taraqqiyot yo’nalishlarini shakllantirish va h.k.
Boshqarish jarayonida doimo biror bir masalani hal qilishga to’g’ri keladi.
CHunki turli sabablar tufayli belgilangan parametrlardan og’ish sodir bo’ladi, yangi
jarayonlarga zaruriyat tug’iladi, natijada ishlab chiqarish oldida paydo bo’lgan
muammoni bilish, uni taxlil qilish va hal etish zaruriyati yuzaga keladi.
Qaror qabul qilish zarurati va taxlil qilinayotgan ob’ektdagi aniq vaziyat
aniqlangach, turli yo’llar bilan erishiladigan qaror maqsadi shakllantiriladi va uning
yechimi bo’yicha vazifalar belgilanadi. Qarorning maqsadi yuqori organ tomonidan
ko’rsatib berilishi mumkin. Masalan, g’alla yetishtirishni keskin ko’paytirish va
g’alla mustaqilligiga erishish maqsad qilib qo’yildi. Bir qator mulohazalar asosida
donni yetishtirishga eng yaxshi moslashadigan tumanlar aniqlanadi. Vazirlik
ularning ixtisoslashuvini o’zgartirish to’g’risida qaror qabul qiladi va buning uchun
u tumanlarni don yetishtirishga ko’chirish rejasini ishlab chiqadi. Tuman rahbarlari
topshiriq olgach, qarorni ishlab chiqarishga tatbiq etish uchun har tomonlama
tayyorgarlik ko’radi.
Bu yerda asosiy maqsad va vazifa respublika uchun zarur bo’lgan don mahsulotini
yetishtirishdir. SHunday qilib, muammoni aniqlash vaziyatni va muammoning kelib
chiqish sabablarini aniqlashdan boshlanadi. Vaziyatni aniqlash deganda,
muammoning kelib chiqish sabablarini taxlil qilish tushuniladi (10.4-jadval.).
10.4-jadval.
Muammo quyidagicha tushuncha va tasnifga ega
Muammo - bu murakkab nazariy masala yoki amaliy vaziyat yechimini topish
zaruriyati.
Miqyosi
Tashkilot uchun oqibat
Muhimli
gi
So’rov qilinadigan shaxslar soni, yo’qotishlar ko’lami
Tezkorlig
i
O’z vaqtida hal qilishdagi zarurlik darajasi
Echish
imkoniyati
Umumanolgandaechimgaegaemasmazkursharoitdaechibbo’lmay
diechishmumkin
Tarkibiy
tuzilishi
Tarkiban aniq, bo’laklab-maydalab o’rganish imkoniyati bor.
Tarkiban o’rtacha aniqliqda, faqat asosiy qismlarini o’zaro
bog’lanishda o’rganish imkoniyati bor.
Tarkiban bo’sh va faqat sifat nuqtai nazaridan o’rganish mumkin.
Muammo tushunchasi va uning tasnifi.
Muammo asosan:
mavjud bo’lgan holatning bo’lishi lozim bo’lgan holatga mos tushmaslik;
noaniqlik;
sabab va oqibatning aniq bo’lmasligi;
bir necha muqobilning mavjudlik hollarida yuzaga keladi (10-jadval).
CHizmadan ko’rinib turibdiki, muammolar turli sabablar, ya’ni ko’zlanmagan
holatlar, oldimizga qo’yilgan maqsadning yechimi bo’yicha bo’ladigan harakatlar,
ayrim standartlarda mavjud mezonlarning noaniqliklari va nihoyat, yo’l qo’yilishi
mumkin bo’lgan tasodifiy xatolar tufayli vujudga kelishi mumkin. Bu
muammolarning yechimi qaror modelini ishlab chiqish bilan bog’liq.
Qaror modelini ishlab chiqish va maqbul variantni ajratib olish esa mezonlarni
tanlash bilan bevosita bog’liq. Mezonlarni tanlash vazifalarning har xil variantlarini
muhokama qilish, ularning kuchli va zaif tomonlarini aniqlashdan boshlanadi. Bu
masalani hal qilishda taklif qilingan variantalarni iqtisodiy taxlil qilish muhim
ahamiyatga ega. Berilgan variantlarni taxlil qilishda matematik, grafik, mantiqiy va
boshqa usullar qo’llaniladi. Tanlab olingan variantning maqsadga muvofiqligi va
afzalligi iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy, texnik va boshqa mezonlar bo’yicha umumiy
tarzda baholanadi.
Eng maqbul qarorni ishlab chiqish ko’p jihatdan omilkor kishilarning va ayniqsa,
kelgusida shu qarorni bajaruvchilarning fikri naqadar to’la hisobga olinganligiga
bog’liq.
Mezonlar tanlab bo’lingach, aniq omillar va sharoitlarni tanlashga o’tiladi. Zero,
ishlab chiqarish natijalari va maqsadning amalga oshuvi shularga bog’liq bo’ladi.
Bularga yana resurslar (moddiy, moliyaviy, mehnat), texnika va texnologiya,
topshiriqni bajarishga ketadigan vaqt, xom ashyo yetkazib beruvchilar, o’zaro
aloqalar va hokazo kiradi.
SHundan so’ng, qaror tayyorlashning navbatdagi bosqichiga o’tiladi. Bu
bosqichda qo’yilgan vazifani bajarish modeli ishlab chiqiladi.
Model — bu boshqaruv oldida turgan vazifani hal etish chizmasi.
Model oddiy yoki dasturlashni talab qiluvchi, murakkab bo’lishi ham mumkin.
Murakkab qarorlarni qabul qilishda matematik yoki statistik modellardan
foydalaniladi. Bu modellar muammolarni miqdor jihatdan tavsiflaydi va optimal
variantli boshqarish qarorini qabul qilish uchun asos xizmatini o’taydi.
Modellashtirish quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi:
taxlil qilinadigan muammolar tarkibiy qismlarga bo’linadi, omillar aniqlanadi;
tanlab olingan omillarning o’zaro aloqasi aniqlanadi va o’zaro ta’siri
baholanadi, vazifani hal etish modeli belgilanadi;
tadbirlar majmui ishlab chiqiladi;
qarorlar variantlarining samaradorligi, ularni oshirish yo’llari aniqlanadi.
Bularni quyidagicha ifodalash mumkin:
Qarorlarni tanlash, ularni uzil-kesil qabul qilish rahbar tomonidan amalga
oshiriladi. Bunda rahbar qarorni yakkaboshchilik asosida qabul qilishi mumkin.
Odatda, yakkaboshchilik ko’pchilik fikri bilan birgalikda qo’shib olib boriladi, ya’ni:
tanlangan qaror varianti tegishli tashkilotlar bilan kelishib olinadi;
qaror uzil-kesil qabul qilinadi va hujjat (buyruq, farmoyish berish, rejani
tasdiqlash va hokazolar) bilan rasmiylashtiriladi;
qaror ijro etuvchi shaxslarga yetkaziladi
Har qanday qarorni qabul qilishda rahbar quyidagi 10 ta tamoyilga amal qilsa,
foydadan holi bo’lmas edi.
Tafsilotlarni bilib olishdan oldin muammoni to’laligicha hal qil.
Ehtimol tutilgan hamma variantlarni ko’rib chiqmagunga qadar qaror qabul
qilma.
Hatto hamma tan olgan haqiqatlarga ham shubha bilan qara, ularni rad
etishdan qo’rqma.
Muvaffaqiyat juda oz bo’lib ko’ringanda ham oldingda turgan muammoga
turli xil nuqtai nazarlardan qarashga intil.
Hal qilingan muammoning mohiyatini yaxshiroq tushunib olishga yordam
beradigan model yoki o’xshashlikni izla.
Haqiqatga yaqinlashish uchun imkoni boricha ko’proq savollar ber.
Xayolinga kelgan birinchi qaror bilan qanoatlanib qolma.
Uzil-kesil qaror qabul qilishdan oldin o’z muammolaring haqida biror bir kishi
bilan gaplashib ko’r.
O’z sezgi va hissiyotinga e’tibor bilan qara.
Har bir kishi hayotga va har kuni paydo bo’lib turadigan muammolarga o’z
nuqtai nazaridan qarashini unutma.
Imkoni boricha kamroq farmoyish berish kerak. Tajriba shuni ko’rsatadiki,
farmoyish qanchalik ko’p bo’lsa, uni bajarish va ijrosini nazorat qilish shunchalik
qiyin bo’ladi. Bir vaqtda bir necha farmoyish berish tavsiya etilmaydi. Topshiriqlarni
har xil vaqtda, bajarilish izchilligiga qarab berish maqsadga muvofiqdir.
10.4. Qarorlarni ijrosini uyushtirish va ularning bajarilishini nazorat qilish
Qarorlarni bajarish - bu oqibat natijasida yuqori bo’g’inda qabul qilingan rejalarni,
, shuningdek, shu rejalar asosida quyi bo’g’inlar (tsex, uchastka, brigada, smena, har
bir xodim) uchun tuzilgan reja yoki topshiriqlarni bajarish demak. Qaror eng avvalo,
buyruq yoki farmoyish tarzida rasmiylashtiriladi, so’ngra u ma’muriy hujjat tusini
oladi. Unda aniq ijrochilar, bajarish muddatlari, nazorat qilish usullari va hokazolar
ko’rsatilgan bo’ladi.
Qarorlarning bajarilishiga rahbarlik qilish - bu firma, korxona, tsex, uchastka,
brigadaning boshqarish apparati tomonidan ishlab chiqarish yoki xizmat ko’rsatish
jarayonida rahbarlik qilish bo’yicha aniq masalalarni hal etish demaq.
Bunda har bir bo’linma o’zining funktsional vazifasini bajarish bilan band bo’ladi.
Binobarin, boshqarishning yagona tizimi amal qiladi. SHu tariqa barcha boshqaruv
bo’linmalari bir-biriga o’zaro ta’sir ko’rsatib, bosh rejalarning bajarilishini
ta’minlaydi.
Rahbarning asosiy vazifasi boshqaruv tizimini maqsadga muvofiq uyushtirishdan
va o’zi uchun ishlab chiqarishning tub masalalari bilan shug’ullanish imkoniyatini
yaratishdan iboratdir.
Qarorlarni bajarilishiga rahbarlik qilish jarayonida rahbarning vazifasi
xodimlarning shaxsiy manfaatlarini umummanfaatlari bilan muvofiqlashtirishga
erishishdan iboratdir. Jamoaga muvaffaqiyatli rahbarlik qilish farmoyish berish va
nazorat qilish usullari, shakllari va texnikasi bilangina emas, balki topshiriqlarni
bajarishga xodimlarni safarbar eta olish qobiliyatini ham talab qiladi.
Erishilgan yutuqlarni rahbar faqat o’zining xizmatlari etib ko’rsatmasligi lozim.
Qaror ijro etilmay qolganda, aybdorni jazolashdan oldin buning sabablarini diqqat
bilan o’rganish zarur.
Ko’pchilik rahbarlar yaxshi qaror qabul qilishni bilmasliklari tufayli emas, balki
ularni amalga oshirishni tashkil qila bilmasliklari sababli o’z lavozimlariga mos
kelmay qoladilar. Ba’zida bir masala yuzasidan ikki-uch martalab qaror qabul
qiladilar. Qarorlarning bajarilmay qolish sabablari ham mana shundadir.
Qarorni muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun ko’rgazmali chizma jadval tuzish
lozim. Unda ijrochilar, bajarish muddatlari, taqsimlangan ish hajmi, ob’ektlarga
bo’linish, sarflanadigan o’rtacha vaqt, moddiy va ma’naviy resurslarga bo’lgan
ehtiyoj qayd qilinadi.
Tashkiliy reja ijrochilarga yetkaziladi, tushuntiriladi, zarur bo’lgan taqdirda yo’l-
yo’riq, uslubiy ko’rsatmalar beriladi.
Qarorlarni bajarilishiga rahbarlik qilishda, rahbar muayyan me’yoriy hujjatga
tayanadi. Korxona, firma to’g’risidaga qonun yoki Nizom ana shunday me’yoriy
hujjatlardan hisoblanadi. Bu hujjatda mazkur korxona (bo’linma)ning asosiy
vazifalari, huquq va majburiyatlaridan tashqari uning shtat jadvali va ma’muriy
rahbar (boshliq, mudir) ko’rsatilgan bo’ladi. Nizomda ko’pincha ushbu
bo’linmaning boshqa xizmatlar bilan funktsional aloqalari tartibga solinadi.
Bunday Nizomning taxminiy tarxi quyidagicha bo’lishi mumkin:
SHunday qilib, har bir boshqaruv bo’limi yaxlit uyushtirilgan bo’lib, uni bitta
rahbar boshqaradi. Xodimlar o’rtasida majburiyatlar va javobgarlik ular uchun
mustaqillik va tashabbus ko’rsatishning eng ko’p imkoniyatlarini ta’minlaydigan
qilib taqsimlanadi.
Har bir bo’limda barcha xodimlarning vazifalari, javobgarligi va huquqi:
“Huquq vazifasiz, vazifa huquqsiz bo’lmaydi”
degan tamoyilga amal qilingan holda aniq belgilanadi. SHunga binoan, har bir
xodimga majburiyat, huquq va javobgarlik yozma tarzda aniqlashtiriladi. Bu esa
xodimlarni bir-birlarining ishiga aralashishdan holi qiladi.
Nizomga
binoan
odatdagi
sharoitlarda
rahbar
faqat
bevosita
bo’ysunuvchilargagina farmoyish beradi. Boshqa bo’ysunuvchilarga farmoyish
faqat ularning bevosita rahbarlari orqali beriladi. Masalan, tsex boshlig’i formal
jihatdan xizmat bo’yicha o’zidan past turgan barcha xodimlarga buyruq berish
huquqiga ega. Biroq u bevosita rahbarlarni chetlab buyruq berganda, bu hol:
tashkiliy parokandalikka olib keladi;
intizomga salbiy ta’sir ko’rsatadi;
ko’ngilsiz sotsial oqibatlarni keltirib chiqaradi.
Ba’zan rahbarlar o’rtasida bir-birining ishiga aralashish hollari ro’y beradi.
Bunday harakat ham rahbarlar orasida ma’lum norozilikni keltirib chiqaradi.
Boshqarish jarayonidagi oxirgi bosqich — bu qabul qilingan qarorlar ijrosini
nazorat qilish.
Nazorat - bu qayta (javob) aloqa shakli hisoblanib, yuqori boshqaruv organi
tomonidan chiqarilgan buyruq, farmoyish va belgilangan rejalarning joylarda
bajarilish darajasi to’g’risidagi ma’lumotni aniqlash usuli.
Haqiqiy holatni bilmasdan va dalillarni tekshirmasdan turib, to’g’ri va oqilona
rahbarlik qilib bo’lmaydi. Quyi bo’g’inlarni boshqarishda asosan hisobga olishning
tezkor va buxgalteriya hisobi turlaridan foydalaniladi.
Yaxshi yo’lga qo’yilgan hisobga olish samarali qarorlar ishlab chiqish, ularning
bajarilishini kuzatib borish imkonini beradi. Hisobga olishdagi chalkashlik, odatda
ishlab chiqarishni boshqarish ahvolning yomonligidan va katta kamchiliklar
mavjudligidan dalolat beradi.
Nazorat funksiyasi rahbarning eng muxim vazifasidir. Rahbar qabul qilinadigan
qarorlarning tashabbuskori bo’lganligi sababli, u shu qarorlarning bajarilishi ustidan
nazoratni tashkil qilishning ham tashabbuskori bo’lishi kerak. Qarorlarning ijro
etilishini nazorat qilmaydigan rahbar o’zi ishlayotgan ishlab chiqarishga emas, balki
boshqa korxonalarga ham zarar yetkazishi, ya’ni ularning ishida kechiqishlar,
uzilishlar paydo bo’lishiga sababchi bo’lishi mumkin.
O’z qarorining ijrosini tekshirmagan rahbar, intizomsiz, ijrochilarni noto’g’ri
tarbiyalagan rahbar hisoblanadi.
Yaxshi yo’lga qo’yilgan nazorat ishonchli qaytma (javob) aloqadir. Bunday aloqa
bo’lmasa, boshqarish tizimi normal ishlay olmaydi, boshqarish qarorlarining amalga
oshirilishiga zarur bo’lgan hollarda tuzatishlar kiritib bo’lmaydi.
Qarorning bajarilishini nazorat qilish xulosalar chiqarishni ham o’z ichiga oladi.
Bundan maqsad qarorning haqiqiy natijasi va samarasini aniqlash, , shuningdek,,
qaror qabul qilish vositalaridan foydalanish tajribasini umumlashtirishdir.
Nazorat uchun savollar
1. Qaror nima?
2. Boshqaruv qarorlari qanday talablarga javob berishi kerak?
3. Boshqaruv qarorlari qanday unsurlarni o’z ichiga oladi?
4. Boshqaruv qarorlari qanday tavsiflanadi?
5. Strategik va taktik qarorlar umumiy va maxsus qarorlardan nimasi bilan farq
qiladi?
6. Stereotip va tashabbusli qarorlar qanday hollarda qabul qilinadi?
7. An’anaviy va tavsiyali qarorlar aniq va noaniq qarorlardan nimasi bilan farq
qiladi?
8. Amal qilish xususiyatiga ko’ra boshqaruv qarorlari qanday turlarga bo’linadi?
9. Yakkaboshchilik va yakdillik asosida qaror qabul qilish mumkinmi?
10. Qaror qabul qilishning kollegial va konsensus tamoyillari to’g’risida nimalar
deya olasiz?
11. Qaror qabul qilishda “Ringi” usulining mohiyati nimada?
12. Boshqaruvchining shaxsiy fazilatlari ta’sirida qanday qarorlar qabul qilinishi
mumkin?
13. Qarorni ishlab chiqish qanday bosqichlarni o’z ichiga oladi?
14. Vaziyatni taxlil qilish va muammoni aniqlashda nimalarga e’tibor beriladi?
15. Mezonlarni tanlash, qaror modelini ishlab chiqish va maqbul variantni tanlash
qay tarzda amalga oshiriladi?
16. Qarorni ishlab chiqish va uni uzil-kesil qabul qilish kim tomonidan amalga
oshiriladi?
17. Qarorni bajarish va uning bajarilishini nazorat qilish deganda, nimani
tushunasiz?
18. Qarorning bajarilishini nazorat qilishda qanday me’yoriy hujjatlarga
tayaniladi?
19. Qarorning bajarilishi qanday nazorat qilinadi?