MENEJMENTNING ILMIY MAKTABLARI (Mamlakatimizda boshqaruvni rivojlanishi, Menejmentning xorijiy modellari)

Yuklangan vaqt

2024-05-13

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

543,4 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
MENEJMENTNING ILMIY MAKTABLARI 
 
 
Reja: 
1. Menejmentning ilmiy maktablari 
2. Mamlakatimizda boshqaruvni rivojlanishi 
3. Menejmentning xorijiy modellari 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz MENEJMENTNING ILMIY MAKTABLARI Reja: 1. Menejmentning ilmiy maktablari 2. Mamlakatimizda boshqaruvni rivojlanishi 3. Menejmentning xorijiy modellari Ilmiybaza.uz 
 
 
Tayanch iboralar: menejment, tarixiy sharoitlar, ilmiy maktablar, xorijiy 
modellar, Amerika modeli, Yaponiya modeli, O‘zbek modeli 
 
1. Menejmentning ilmiy maktablari 
 
 
  Boshqaruv fikri g‘oyatda nomuntazam holda rivojlangan. Bir necha 
yondashuvlar mavjud bo‘lib, ular ba’zida bir birlariga mos kelganlar, ba’zida esa bir 
birlaridan ancha farqlanganlar. Odamlar va texnika boshqaruv ob’ektlari bo‘lganlar, 
shuning uchun boshqaruvdagi muvaffaqiyatlar ko‘proq boshqa sohalardagi 
muvaffaqiyatlarga bog‘liq bo‘lganlar. Jamiyat, texnika rivojlangani sari boshqaruv 
bo‘yicha mutaxassislar tashkilot faoliyatiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar haqida bila 
boshlaganlar.  
Bundan tashqari, dunyo ilmiy-texnika taraqqiyot bilan asoslangan tez 
o‘zgarishlarning maydoniga aylangan va ko‘p mamlakatlarning hukumatlari 
biznesga nisbatan o‘z munosabatlarini borgan sari qat’iyroq belgilay boshlaganlar. 
Bu omillar boshqaruv sohasidagi tadqiqotchilar tashkilot faoliyatiga ta’sir 
ko‘rsatuvchi tashqi kuchlar mavjudligini his qila boshlashlariga ta’sir ko‘rsatganlar. 
Buning munosabati bilan yangi yondashuvlar ishlab chiqilgan. Hammadan avval, 
boshqaruvda har bir maktablarni ajratish nuqtai nazardan yondashuv. U, o‘z 
navbatida boshqaruvni har bir nuqtai nazardan ko‘rib chiquvchi quyidagi beshta 
maktabni oladi: ilmiy boshqaruv, ma’muriy boshqaruv, insoniy munosabatlar, hulq 
haqidagi fan, hamda boshqaruv fani, yoki miqdoriy usul. 
Ilmiy boshqaruv maktabi (1885-1920). Butun dunyoda “Maktabni ilmiy 
tashkil qilish” nomi bilan keng mashhur bo‘lgan bu maktabni vujudga kelishi va 
rivojlanishi XX asrning boshlariga to‘g‘ri keladi. Bu maktabning boshida amerikalik 
muxandis-tadqiqotchi F.Teylor (1850-1915) turgan, u o‘zining kundalik ishida 
unumdorlik va samaradorlikni oshirish maqsadida ishlab chiqarish va mehnatni 
faollashtirish muammolarini hal qilgan. Uning ta’limi menejment zamonaviy 
Ilmiybaza.uz Tayanch iboralar: menejment, tarixiy sharoitlar, ilmiy maktablar, xorijiy modellar, Amerika modeli, Yaponiya modeli, O‘zbek modeli 1. Menejmentning ilmiy maktablari Boshqaruv fikri g‘oyatda nomuntazam holda rivojlangan. Bir necha yondashuvlar mavjud bo‘lib, ular ba’zida bir birlariga mos kelganlar, ba’zida esa bir birlaridan ancha farqlanganlar. Odamlar va texnika boshqaruv ob’ektlari bo‘lganlar, shuning uchun boshqaruvdagi muvaffaqiyatlar ko‘proq boshqa sohalardagi muvaffaqiyatlarga bog‘liq bo‘lganlar. Jamiyat, texnika rivojlangani sari boshqaruv bo‘yicha mutaxassislar tashkilot faoliyatiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar haqida bila boshlaganlar. Bundan tashqari, dunyo ilmiy-texnika taraqqiyot bilan asoslangan tez o‘zgarishlarning maydoniga aylangan va ko‘p mamlakatlarning hukumatlari biznesga nisbatan o‘z munosabatlarini borgan sari qat’iyroq belgilay boshlaganlar. Bu omillar boshqaruv sohasidagi tadqiqotchilar tashkilot faoliyatiga ta’sir ko‘rsatuvchi tashqi kuchlar mavjudligini his qila boshlashlariga ta’sir ko‘rsatganlar. Buning munosabati bilan yangi yondashuvlar ishlab chiqilgan. Hammadan avval, boshqaruvda har bir maktablarni ajratish nuqtai nazardan yondashuv. U, o‘z navbatida boshqaruvni har bir nuqtai nazardan ko‘rib chiquvchi quyidagi beshta maktabni oladi: ilmiy boshqaruv, ma’muriy boshqaruv, insoniy munosabatlar, hulq haqidagi fan, hamda boshqaruv fani, yoki miqdoriy usul. Ilmiy boshqaruv maktabi (1885-1920). Butun dunyoda “Maktabni ilmiy tashkil qilish” nomi bilan keng mashhur bo‘lgan bu maktabni vujudga kelishi va rivojlanishi XX asrning boshlariga to‘g‘ri keladi. Bu maktabning boshida amerikalik muxandis-tadqiqotchi F.Teylor (1850-1915) turgan, u o‘zining kundalik ishida unumdorlik va samaradorlikni oshirish maqsadida ishlab chiqarish va mehnatni faollashtirish muammolarini hal qilgan. Uning ta’limi menejment zamonaviy Ilmiybaza.uz 
 
konsepsiyasining asosiy nazariy maktabi bo‘lgan. Bu maktabning ko‘zga ko‘ringan 
vakillari: L.Gilbert, F.Gilbert, G. Emerson, A.Gastev (Rossiya)lardir. 
F.Teylor o‘z nomini butun dunyoga mashhur qilgan quyidagi kitoblarni yozgan. 
“Kelishuv tizimi” (1895), “Sex menejmenti” (1903), va “Ilmiy menejment 
tamoyillari” (1911). F.Teylor o‘z asarlarida kapital va mehnat manfaatlarini birga 
qo‘shish, “kapitalistik korxonalarda hamkorlik falsafasi”ni amalga oshirishga 
harakat qilgan. U tomonidan ishlab chiqilgan mehnatni jadallashuvini ta’minlovchi 
usul turli mamlakatlar boshqaruvchilarida katta qiziqish uyg‘otgan.1 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1-chizma.Ishlab chiqarish unumdorligini oshirishda F.Teylor 
taklif etgan qadamlar2 
F.Teylor ilmiy boshqaruvni muxandislar turi bo‘yicha sanoat mehnati sohasiga 
aylantirishga jonbozlik qilgan. Uning tizimi mehnatni ijrochilar mehnati va 
farmoyish beruvchilar mehnatiga taqsimlash tamoyilini izchil o‘tkazishdan iborat 
bo‘lgan. Ishlab chiqarish tizimida yo‘lga qo‘yilgan mexanizm kabi ishlovchi har xil 
xodim o‘zining vazifalari uchun javobgar bo‘lishi kerak. Bunda xodimlar turlarini 
ishlar turlariga mos kelishiga erishishga harakat qilish kerak. 
F.Teylor ilmiy menejmentga tashkilotni ishlab chiqarish va iqtisodiy 
maqsadlariga erishish uchun barcha xodimlar manfaatlarini ularning farovonligini 
                                                 
1 Richard L.Daft. Management. Ninth edition.201. y. 37 p. 
2 Ricky W.Griffin. Fundamental of management. 8 th Edition. 2015.-13 р. 
 
Вазифаларни 
топширишда илмий 
ёндашув 
Ходимларни 
танлаш ва ўргатиш 
Режалаштириш 
назоратни амалга 
ошириш 
Бажарилган 
вазифаларни 
қабул қилиш, 
режалаштиришни 
давом эттириш 
Ilmiybaza.uz konsepsiyasining asosiy nazariy maktabi bo‘lgan. Bu maktabning ko‘zga ko‘ringan vakillari: L.Gilbert, F.Gilbert, G. Emerson, A.Gastev (Rossiya)lardir. F.Teylor o‘z nomini butun dunyoga mashhur qilgan quyidagi kitoblarni yozgan. “Kelishuv tizimi” (1895), “Sex menejmenti” (1903), va “Ilmiy menejment tamoyillari” (1911). F.Teylor o‘z asarlarida kapital va mehnat manfaatlarini birga qo‘shish, “kapitalistik korxonalarda hamkorlik falsafasi”ni amalga oshirishga harakat qilgan. U tomonidan ishlab chiqilgan mehnatni jadallashuvini ta’minlovchi usul turli mamlakatlar boshqaruvchilarida katta qiziqish uyg‘otgan.1 1-chizma.Ishlab chiqarish unumdorligini oshirishda F.Teylor taklif etgan qadamlar2 F.Teylor ilmiy boshqaruvni muxandislar turi bo‘yicha sanoat mehnati sohasiga aylantirishga jonbozlik qilgan. Uning tizimi mehnatni ijrochilar mehnati va farmoyish beruvchilar mehnatiga taqsimlash tamoyilini izchil o‘tkazishdan iborat bo‘lgan. Ishlab chiqarish tizimida yo‘lga qo‘yilgan mexanizm kabi ishlovchi har xil xodim o‘zining vazifalari uchun javobgar bo‘lishi kerak. Bunda xodimlar turlarini ishlar turlariga mos kelishiga erishishga harakat qilish kerak. F.Teylor ilmiy menejmentga tashkilotni ishlab chiqarish va iqtisodiy maqsadlariga erishish uchun barcha xodimlar manfaatlarini ularning farovonligini 1 Richard L.Daft. Management. Ninth edition.201. y. 37 p. 2 Ricky W.Griffin. Fundamental of management. 8 th Edition. 2015.-13 р. Вазифаларни топширишда илмий ёндашув Ходимларни танлаш ва ўргатиш Режалаштириш назоратни амалга ошириш Бажарилган вазифаларни қабул қилиш, режалаштиришни давом эттириш Ilmiybaza.uz 
 
o‘sishi va xo‘jayinlar va ma’muriyat bilan yaqindan hamkorlikni yo‘lga qo‘yilishi 
tufayli yaqinlashuvining haqiqiy vositasi sifatida qaragan. U, agar ilmiy menejment 
tizimi to‘liq hajmda qabul qilinsa, bu narsa tomonlar o‘rtasidagi barcha bahslar va 
ziddiyatlarni hal qiladi deb o‘ylagan. 
Boshqaruvning klassik yoki ma’muriy maktabi (1920-1950). 
 Uni rivojlantirishiga fransuz olimi A.Fayol va nemes sotsiologi M.Veber eng 
katta ulush qo‘shganlar. 
 
23
Бюрократик менежмент асослари?
Қаттиққўллик
Хизматга мувофиқ 
рағбатлаш
Расмий мансаб иерархияси
Ёзилган қоидалар ва 
стандартлашган тартиблар
Ишни аниқ тақсимоти
Max Weber 1864-1920
 
 
2-chizma. M.Veber tomonidan boshqaruvga berilgan oltita 
xarakteristika3 
 
Bu maktabning vakillari tashkilotlarning umumiy ta’riflari va qonuniyatlarini 
aniqlashga harakat qilganlar. Ularning maqsadi boshqaruvning ikkita jihatiga 
daxldor bo‘lgan universal tamoyillarni yaratishdan iborat bo‘lgan. Birinchisi-
tashkilotni boshqarishning ratsional tizimini ishlab chiqish. Bu nazariyachilar 
                                                 
3 Richard L.Daft. Management. Ninth edition.201. y. 38 p. 
Ilmiybaza.uz o‘sishi va xo‘jayinlar va ma’muriyat bilan yaqindan hamkorlikni yo‘lga qo‘yilishi tufayli yaqinlashuvining haqiqiy vositasi sifatida qaragan. U, agar ilmiy menejment tizimi to‘liq hajmda qabul qilinsa, bu narsa tomonlar o‘rtasidagi barcha bahslar va ziddiyatlarni hal qiladi deb o‘ylagan. Boshqaruvning klassik yoki ma’muriy maktabi (1920-1950). Uni rivojlantirishiga fransuz olimi A.Fayol va nemes sotsiologi M.Veber eng katta ulush qo‘shganlar. 23 Бюрократик менежмент асослари? Қаттиққўллик Хизматга мувофиқ рағбатлаш Расмий мансаб иерархияси Ёзилган қоидалар ва стандартлашган тартиблар Ишни аниқ тақсимоти Max Weber 1864-1920 2-chizma. M.Veber tomonidan boshqaruvga berilgan oltita xarakteristika3 Bu maktabning vakillari tashkilotlarning umumiy ta’riflari va qonuniyatlarini aniqlashga harakat qilganlar. Ularning maqsadi boshqaruvning ikkita jihatiga daxldor bo‘lgan universal tamoyillarni yaratishdan iborat bo‘lgan. Birinchisi- tashkilotni boshqarishning ratsional tizimini ishlab chiqish. Bu nazariyachilar 3 Richard L.Daft. Management. Ninth edition.201. y. 38 p. Ilmiybaza.uz 
 
biznesning asosiy xizmatlarini belgilab olib, tashkilotni bo‘linmalarga bo‘lishning 
eng yaxshi usulini belgilash mumkinligiga ishonganlar. Ular moliya, ishlab 
chiqarish va marketingni xuddi shunday xizmatlar deb hisoblanganlar. Ikkinchi jihat 
– tashkilot va xodimlar boshqaruvining tuzilishini qurish. Yakkaboshchilik tamoyili 
bunga misol bo‘lib xizmat qilgan, unga ko‘ra odam faqat bitta boshliqdan bo‘yruqlar 
olishi va fakat bitta unga bo‘ysunishi kerak. 
Boshqaruvdagi insoniy munosabatlar maktabi (1930-1950). M.Follett 
(Angliya), E.Meyo va A.Maslou (AQSh) uning eng yirik obro‘li vakillaridir. Bu 
maktab vakillari, agar rahbarlik o‘z xodimlari haqidagi g‘amxo‘rlikni oshirsa, unda 
xodimlarning qanoatlanganligi darajasi oshadi, bu esa muqarrar unumdorlikni 
ko‘payishiga olib keladi deb ishonganlar. Ular bevosita boshliqlarning samarali 
harakatlari, xodimlar bilan maslahatlashishlar va ularga ishda muloqot qilishga 
kengroq imkoniyatlarni berishni o‘z ichiga oluvchi insoniy munosabatlarni 
boshqarish usullaridan foydalanishga tavsiya berganlar. 
Ahloqiy fanlar yoki bixevioristik maktab (1950 yildan hozirgi vaqtgacha). 
Eng ko‘zga ko‘ringan vakillari – F.Gersberg, R.Laykert, D. Mak Gregor. Ushbu 
maktab insoniy munosabatlar maktabidan ancha uzoqlashib ketgan. Ushbu 
yondashuvga ko‘ra xodimga tashkilotlarni boshqarishga nisbatan ahloqiy fanlar 
konsepsiyalarini qo‘llash asosida o‘zining shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga 
ko‘proq darajada yordam ko‘rsatish kerak. Bu maktabning asosiy maqsadi tashkilot 
faoliyati samaradorligini uning insoniy resurslari samaradorligini oshirish yo‘li bilan 
oshirishdan iborat. Uning asosiy qoidasi: ahloq haqidagi fanni to‘g‘ri qo‘llash 
hamma vaqt, ham alohida xodimning, ham umuman tashkilotning samaradorligini 
oshishiga yordam berishi kerak. 
Boshqaruv fani maktabi yoki miqdoriy usul (1950 yildan hozirgi 
vaqtgacha). Eng ko‘zga ko‘ringan olimlari R.Akoff, N.Viner, V.Poreto hamda 
V.Glushkov va L.Kantoravich (SSSR). Maktab boshqaruvda aniq fanlar - 
matematika. statistika, muxandislik fanlari ma’lumotlaridan foydalanishga 
asoslanadi va operatsiyalar va vaziyatlar modellari tadqiqotlari natijalarini keng 
ko‘llashni ko‘zga tutadi. Ammo ikkinchi jahon urushiga qadar miqdoriy usullardan 
Ilmiybaza.uz biznesning asosiy xizmatlarini belgilab olib, tashkilotni bo‘linmalarga bo‘lishning eng yaxshi usulini belgilash mumkinligiga ishonganlar. Ular moliya, ishlab chiqarish va marketingni xuddi shunday xizmatlar deb hisoblanganlar. Ikkinchi jihat – tashkilot va xodimlar boshqaruvining tuzilishini qurish. Yakkaboshchilik tamoyili bunga misol bo‘lib xizmat qilgan, unga ko‘ra odam faqat bitta boshliqdan bo‘yruqlar olishi va fakat bitta unga bo‘ysunishi kerak. Boshqaruvdagi insoniy munosabatlar maktabi (1930-1950). M.Follett (Angliya), E.Meyo va A.Maslou (AQSh) uning eng yirik obro‘li vakillaridir. Bu maktab vakillari, agar rahbarlik o‘z xodimlari haqidagi g‘amxo‘rlikni oshirsa, unda xodimlarning qanoatlanganligi darajasi oshadi, bu esa muqarrar unumdorlikni ko‘payishiga olib keladi deb ishonganlar. Ular bevosita boshliqlarning samarali harakatlari, xodimlar bilan maslahatlashishlar va ularga ishda muloqot qilishga kengroq imkoniyatlarni berishni o‘z ichiga oluvchi insoniy munosabatlarni boshqarish usullaridan foydalanishga tavsiya berganlar. Ahloqiy fanlar yoki bixevioristik maktab (1950 yildan hozirgi vaqtgacha). Eng ko‘zga ko‘ringan vakillari – F.Gersberg, R.Laykert, D. Mak Gregor. Ushbu maktab insoniy munosabatlar maktabidan ancha uzoqlashib ketgan. Ushbu yondashuvga ko‘ra xodimga tashkilotlarni boshqarishga nisbatan ahloqiy fanlar konsepsiyalarini qo‘llash asosida o‘zining shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga ko‘proq darajada yordam ko‘rsatish kerak. Bu maktabning asosiy maqsadi tashkilot faoliyati samaradorligini uning insoniy resurslari samaradorligini oshirish yo‘li bilan oshirishdan iborat. Uning asosiy qoidasi: ahloq haqidagi fanni to‘g‘ri qo‘llash hamma vaqt, ham alohida xodimning, ham umuman tashkilotning samaradorligini oshishiga yordam berishi kerak. Boshqaruv fani maktabi yoki miqdoriy usul (1950 yildan hozirgi vaqtgacha). Eng ko‘zga ko‘ringan olimlari R.Akoff, N.Viner, V.Poreto hamda V.Glushkov va L.Kantoravich (SSSR). Maktab boshqaruvda aniq fanlar - matematika. statistika, muxandislik fanlari ma’lumotlaridan foydalanishga asoslanadi va operatsiyalar va vaziyatlar modellari tadqiqotlari natijalarini keng ko‘llashni ko‘zga tutadi. Ammo ikkinchi jahon urushiga qadar miqdoriy usullardan Ilmiybaza.uz 
 
boshqaruvda yetarlicha foydalanilmagan. Ehtimol, kompyuterlarni rivojlanishi 
boshqaruvda ushbu usullarni ko‘llashga kuchli turtki bo‘lgan bo‘lsa kerak. Ular 
o‘sib boruvchi murakkablikdagi matematik modellarni qurishga imkon berganlar, 
bu modellar haqiqatga ko‘proq darajada yaqinlashadilar, demak aniqroq bo‘ladilar. 
Vaziyatli yondashuv (1960 yildan hozirgi vaqtgacha). Bu yondashuvni 
ishlab chiqilishi boshqaruv nazariyasiga katta hissa qo‘shgan, chunki fanni aniq 
vaziyatlar va sharoitlarga to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llash imkoniyati paydo bo‘lgan. 
Vaziyatli yondashuvda asosiy tomon vaziyat, ya’ni aniq holatlardan iborat bo‘ladi, 
ular tashkilotlarga ushbu aniq vaqtda katta ta’sir ko‘rsatadilar. Ham tashkilotning 
o‘zida, ham atrof muhitda ko‘pgina bunday omillar mavjud bo‘lganligi sababli, 
tashkilot faoliyatini boshqarishning yagona “yaxshi” usuli yo‘q bo‘ladi. 
Boshqaruvning vujudga kelgan vaziyatda ko‘proq mos keluvchi usuli eng samarali 
bo‘ladi. 
Tizimli yondashuv (50 yillarning oxiridan hozirgi vaqtgacha). 
 50- yillarning oxirida boshqaruvda tizimlar nazariyasini qo‘llanishi 
menejmentga boshqaruv fani maktablari va xususan, amerikalik olimlar J.Pol Getti 
va Piter F. Drukerlarning muhim ulushi bo‘lgan. Bu yondashuv nisbatan yaqindan 
qo‘llana boshlaganligi tufayli, hozirgi vaqtda ushbu maktabning boshqaruv 
nazariyasi va amaliyotiga haqiqiy ta’sirini to‘liq darajada baholashning iloji yo‘q. 
Shunga qaramasdan bugun uning ta’siri juda katta va bundan keyin ham u o‘sib 
boradi. Tizimli asosda, ehtimol, kelajakda ishlab chiqiladigan yangi bilimlar va 
nazariyalarni sintez qilish mumkin bo‘lar. 
Jarayonli yondoshuv (1920 yildan hozirgi vaqtgacha). Bu yondashuv hozirgi 
vaqtda keng qo‘llaniladi. U birinchi marta ma’muriy boshqaruv maktabi vakillari 
tomonidan taklif qilingan bo‘lib, ular menejerning vazifasini ta’riflashga harakat 
qilganlar. Bu konsepsiyani dastlabki ishlab chiqilishi A.Fayolga tegishlidir. Ushbu 
yondashuvga ko‘ra, boshqaruv uzluksiz o‘zaro bog‘liq harakatlar (xizmatlar) 
jarayoni sifatida ko‘rib chiqiladi, ularning har biri ham, o‘z navbatida bir necha 
o‘zaro bog‘langan harakatlardan iborat bo‘ladi. Ular kommunikatsiyalar va qaror 
qabul qilishning bog‘lovchi jarayonlari bilan birlashganlar. Bunda rahbarlik 
Ilmiybaza.uz boshqaruvda yetarlicha foydalanilmagan. Ehtimol, kompyuterlarni rivojlanishi boshqaruvda ushbu usullarni ko‘llashga kuchli turtki bo‘lgan bo‘lsa kerak. Ular o‘sib boruvchi murakkablikdagi matematik modellarni qurishga imkon berganlar, bu modellar haqiqatga ko‘proq darajada yaqinlashadilar, demak aniqroq bo‘ladilar. Vaziyatli yondashuv (1960 yildan hozirgi vaqtgacha). Bu yondashuvni ishlab chiqilishi boshqaruv nazariyasiga katta hissa qo‘shgan, chunki fanni aniq vaziyatlar va sharoitlarga to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llash imkoniyati paydo bo‘lgan. Vaziyatli yondashuvda asosiy tomon vaziyat, ya’ni aniq holatlardan iborat bo‘ladi, ular tashkilotlarga ushbu aniq vaqtda katta ta’sir ko‘rsatadilar. Ham tashkilotning o‘zida, ham atrof muhitda ko‘pgina bunday omillar mavjud bo‘lganligi sababli, tashkilot faoliyatini boshqarishning yagona “yaxshi” usuli yo‘q bo‘ladi. Boshqaruvning vujudga kelgan vaziyatda ko‘proq mos keluvchi usuli eng samarali bo‘ladi. Tizimli yondashuv (50 yillarning oxiridan hozirgi vaqtgacha). 50- yillarning oxirida boshqaruvda tizimlar nazariyasini qo‘llanishi menejmentga boshqaruv fani maktablari va xususan, amerikalik olimlar J.Pol Getti va Piter F. Drukerlarning muhim ulushi bo‘lgan. Bu yondashuv nisbatan yaqindan qo‘llana boshlaganligi tufayli, hozirgi vaqtda ushbu maktabning boshqaruv nazariyasi va amaliyotiga haqiqiy ta’sirini to‘liq darajada baholashning iloji yo‘q. Shunga qaramasdan bugun uning ta’siri juda katta va bundan keyin ham u o‘sib boradi. Tizimli asosda, ehtimol, kelajakda ishlab chiqiladigan yangi bilimlar va nazariyalarni sintez qilish mumkin bo‘lar. Jarayonli yondoshuv (1920 yildan hozirgi vaqtgacha). Bu yondashuv hozirgi vaqtda keng qo‘llaniladi. U birinchi marta ma’muriy boshqaruv maktabi vakillari tomonidan taklif qilingan bo‘lib, ular menejerning vazifasini ta’riflashga harakat qilganlar. Bu konsepsiyani dastlabki ishlab chiqilishi A.Fayolga tegishlidir. Ushbu yondashuvga ko‘ra, boshqaruv uzluksiz o‘zaro bog‘liq harakatlar (xizmatlar) jarayoni sifatida ko‘rib chiqiladi, ularning har biri ham, o‘z navbatida bir necha o‘zaro bog‘langan harakatlardan iborat bo‘ladi. Ular kommunikatsiyalar va qaror qabul qilishning bog‘lovchi jarayonlari bilan birlashganlar. Bunda rahbarlik Ilmiybaza.uz 
 
(etakchilik) mustaqil faoliyat sifatida ko‘rib chiqiladi. U xodimlarga ta’sir 
ko‘rsatishning shunday imkoniyatini ko‘zda tutadiki, ular maqsadlarga erishish 
yo‘nalishida mehnat qilsinlar.  
 
2. Mamlakatimizda boshqaruvni rivojlanishi 
 
O‘zbekistonda iqtisodiy jarayonlarni boshqarish chuqur tarixiy tomirlarga ega. 
Yuqorida aylgandek, boshqaruv fan sifatida shakllangunga qadar davrlarda ham 
ushbu jarayonning tub mohiyati va mazmunini tushungan va amaliyotda qo‘llagan 
turli xildagi murakkab odamlar guruhiga muvaffaqiyatli ravishda rahbarlik qilgan, 
o‘z tajriba va nuqtai nazarlarini kelajak avlodga meros sifatida qoldirgan buyuk 
shaxslar bo‘lganki, ularni o‘rganish hozirgi zamon boshqaruv fanini rivojlanishiga 
samarali ta’sir ko‘rsatadi. Ana shunday shaxslardan Al- Xorazmiy, Abu Nasr 
Farobiy, Abu Ali ibn Sino (IX-Xasrlar), Yusuf Xos Xojib (XI-XIIasrlar), Amir 
Temur, Nizomulmulk (XIII-XIYasrlar), Zahriddin Muhammad Bobur, Alisher 
Navoiy (XYasrlar)ning boshqaruvga oid asarlari bugungi kunda ham qo‘llanma 
bo‘ladigan ko‘rsatmalar hisoblanadilar. Masalan, ”Qutadg‘i bilik”, “Temur 
tuziklari” va boshqalar. 
O‘zbekiston Respublikasi tashkil topgandan buyon o‘tgan 20 yil ichida bozor 
islohatlariga oid qabul qilingan qonunlar, Prezident farmonlari va qarorlari , Vazirlar 
Mahkamasiningqarorlari mamlakatimizda bozor mexanizmlarini iqtisodiyotiga 
joriy etishga karatilgan. O‘zbekiston iqtisodiyotini Prezident Islom Karimov asoslab 
bergan tamoyillar asosida bozor munosabatlariga o‘tkazish bozor mexanizmlarini 
shakllantirish dasturi bir qator mamlakatlarda “O‘zbek modeli” deb e’tirof etildi. 
Ushbu model jahon moliyaviy-iqtisodiy inqiroziga dosh berib, mamlakatimizni 
barqaror rivojlanishi uchun mustahkam poydevor yaratdi.  
        
3. Menejmentning xorijiy modellari 
 
Ilmiybaza.uz (etakchilik) mustaqil faoliyat sifatida ko‘rib chiqiladi. U xodimlarga ta’sir ko‘rsatishning shunday imkoniyatini ko‘zda tutadiki, ular maqsadlarga erishish yo‘nalishida mehnat qilsinlar. 2. Mamlakatimizda boshqaruvni rivojlanishi O‘zbekistonda iqtisodiy jarayonlarni boshqarish chuqur tarixiy tomirlarga ega. Yuqorida aylgandek, boshqaruv fan sifatida shakllangunga qadar davrlarda ham ushbu jarayonning tub mohiyati va mazmunini tushungan va amaliyotda qo‘llagan turli xildagi murakkab odamlar guruhiga muvaffaqiyatli ravishda rahbarlik qilgan, o‘z tajriba va nuqtai nazarlarini kelajak avlodga meros sifatida qoldirgan buyuk shaxslar bo‘lganki, ularni o‘rganish hozirgi zamon boshqaruv fanini rivojlanishiga samarali ta’sir ko‘rsatadi. Ana shunday shaxslardan Al- Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Ali ibn Sino (IX-Xasrlar), Yusuf Xos Xojib (XI-XIIasrlar), Amir Temur, Nizomulmulk (XIII-XIYasrlar), Zahriddin Muhammad Bobur, Alisher Navoiy (XYasrlar)ning boshqaruvga oid asarlari bugungi kunda ham qo‘llanma bo‘ladigan ko‘rsatmalar hisoblanadilar. Masalan, ”Qutadg‘i bilik”, “Temur tuziklari” va boshqalar. O‘zbekiston Respublikasi tashkil topgandan buyon o‘tgan 20 yil ichida bozor islohatlariga oid qabul qilingan qonunlar, Prezident farmonlari va qarorlari , Vazirlar Mahkamasiningqarorlari mamlakatimizda bozor mexanizmlarini iqtisodiyotiga joriy etishga karatilgan. O‘zbekiston iqtisodiyotini Prezident Islom Karimov asoslab bergan tamoyillar asosida bozor munosabatlariga o‘tkazish bozor mexanizmlarini shakllantirish dasturi bir qator mamlakatlarda “O‘zbek modeli” deb e’tirof etildi. Ushbu model jahon moliyaviy-iqtisodiy inqiroziga dosh berib, mamlakatimizni barqaror rivojlanishi uchun mustahkam poydevor yaratdi. 3. Menejmentning xorijiy modellari Ilmiybaza.uz 
 
Menejmentni mavjud bo‘lishi davrida ko‘pgina xorijiy mamlakatlar, 
o‘zlarining o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olish bilan, sanoat, qishloq xo‘jaligi, 
savdo va boshqa sohalarda boshqaruvning nazariyasi va amaliyoti sohasidagi 
ko‘pgina ma’lumotlarni to‘plaganlar. 
Menejmentning amerikacha modelini o‘rganish ma’lum sho‘baiqish 
uyg‘otadi. Amerikacha menejment AQShga g‘arbiy mamlakatlar orasida yetakchi 
o‘rinni egallashga imkon bergan. 
Amerikacha menejment hammadan avval boshlanishida F.Teylor turgan ilmiy 
boshqaruv maktabi ta’limlariga asoslanadi. 
Amerikacha mejentment yana o‘ziga asoschisi Anri Fayol bo‘lgan klassik 
maktab asoslarini ham sindirib olgan. U boshqaruvning amerikacha nazariya- sidagi 
barcha yo‘nalishlari shakllanishiga ham katta ta’sir ko‘rsatgan. 
20-30 yillarda xo‘jalik yuritishning ekstensiv usullaridan intensiv usullariga 
o‘tish boshqaruvning yangi shakllarini qidirib topishni taqozo qilgan. 
Asta-sekinlik bilan kapitalistik ishlab chiqarishni yashab qolishi uchun 
korxonadagi ishchilar holatiga munosabatni o‘zgartirish, motivatsiya va xodimlar va 
tadbirkorlar o‘rtasidagi hamkorlikning yangi usullarini ishlab chiqish zarurligini 
tushunish vujudga kelgan. “Insoniy munosabatlar maktablari” nomini olgan yangi 
konsepsiyani shakllanishi amerikalik sotsiolog va psixolog E.Meyo nomi bilan 
bog‘liqdir. 
“Insoniy resurslar menejmenti” atamasi 60–yillarda vujudga kelgan. 
Amerikalik sotsiolog R.E.Maylz o‘zining asarlaridan birida “Insoniy munosabatlar” 
modeliga “Insoniy resurslar” modlelini qarama-qarshi qo‘ygan. “Insoniy resurslar” 
modeli strategik, tashkilotning asosiy maqsadlarini hal qilishga ko‘maklashuvchi 
sifatida ko‘rib chiqilgan. “Insoniy resurslar” modeli shaxsning tashkilotdagi faol 
o‘rniga qaratilgan. Har bir kishi o‘z mehnatining natijalariga javob berishi, 
tashkilotning umumiy maqsadlarini bilishi va o‘z mehnati bilan ularga erishishga 
ko‘maklashishi kerak. O‘z navbatida tashkilot o‘z xodimlarining shaxsiy 
tashabbusini moddiy rag‘batlantirishi va xizmatda ko‘tarilish yordamida 
sho‘baiqtirishi kerak. 
Ilmiybaza.uz Menejmentni mavjud bo‘lishi davrida ko‘pgina xorijiy mamlakatlar, o‘zlarining o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olish bilan, sanoat, qishloq xo‘jaligi, savdo va boshqa sohalarda boshqaruvning nazariyasi va amaliyoti sohasidagi ko‘pgina ma’lumotlarni to‘plaganlar. Menejmentning amerikacha modelini o‘rganish ma’lum sho‘baiqish uyg‘otadi. Amerikacha menejment AQShga g‘arbiy mamlakatlar orasida yetakchi o‘rinni egallashga imkon bergan. Amerikacha menejment hammadan avval boshlanishida F.Teylor turgan ilmiy boshqaruv maktabi ta’limlariga asoslanadi. Amerikacha mejentment yana o‘ziga asoschisi Anri Fayol bo‘lgan klassik maktab asoslarini ham sindirib olgan. U boshqaruvning amerikacha nazariya- sidagi barcha yo‘nalishlari shakllanishiga ham katta ta’sir ko‘rsatgan. 20-30 yillarda xo‘jalik yuritishning ekstensiv usullaridan intensiv usullariga o‘tish boshqaruvning yangi shakllarini qidirib topishni taqozo qilgan. Asta-sekinlik bilan kapitalistik ishlab chiqarishni yashab qolishi uchun korxonadagi ishchilar holatiga munosabatni o‘zgartirish, motivatsiya va xodimlar va tadbirkorlar o‘rtasidagi hamkorlikning yangi usullarini ishlab chiqish zarurligini tushunish vujudga kelgan. “Insoniy munosabatlar maktablari” nomini olgan yangi konsepsiyani shakllanishi amerikalik sotsiolog va psixolog E.Meyo nomi bilan bog‘liqdir. “Insoniy resurslar menejmenti” atamasi 60–yillarda vujudga kelgan. Amerikalik sotsiolog R.E.Maylz o‘zining asarlaridan birida “Insoniy munosabatlar” modeliga “Insoniy resurslar” modlelini qarama-qarshi qo‘ygan. “Insoniy resurslar” modeli strategik, tashkilotning asosiy maqsadlarini hal qilishga ko‘maklashuvchi sifatida ko‘rib chiqilgan. “Insoniy resurslar” modeli shaxsning tashkilotdagi faol o‘rniga qaratilgan. Har bir kishi o‘z mehnatining natijalariga javob berishi, tashkilotning umumiy maqsadlarini bilishi va o‘z mehnati bilan ularga erishishga ko‘maklashishi kerak. O‘z navbatida tashkilot o‘z xodimlarining shaxsiy tashabbusini moddiy rag‘batlantirishi va xizmatda ko‘tarilish yordamida sho‘baiqtirishi kerak. Ilmiybaza.uz 
 
Zamonaviy amerikacha menejment quyidagi uchta tarixiy shart-sharoitlarga 
asoslanadi: 
- bozorning mavjudligi; 
- ishlab chiqarishni tashkil qilishning sanoat usuli; 
- tadbirkorlikning asosiy shakli sifatidagi korporatsiya.  
Korporatsiyalar yuridik shaxs mavqeiga, ularning aksiyadorlari esa foydaning 
o‘zlariga tegishli bo‘lgan aksiyalar miqdoriga mutonosib bo‘lgan qismiga egalik 
qilish huquqiga egalar. Korporatsiyalar barcha mulk sarmoya egasiga tegishli 
bo‘lgan va egalari ishchilar faoliyatini to‘liq nazorat qiluvchi kichik korxonalar 
o‘rniga kelganlar. 
Menejment nazariyachilarining fikriga ko‘ra, korporatsiyalarni tashkil qilishni 
o‘z orqasidan mulkni unga egalik qilishni nazorat qilishdan, ya’ni hukmronlikdan 
ajratilishiga olib kelgan. Korporatsiyalarni boshqarish bo‘yicha haqiqiy hukmronlik 
uni boshqaruvchi va menejerlar (ishlab chiqarishni tashkil qilish va boshqarish 
sohasidagi mutaxassislar)ga o‘tgan. Hozirgi vaqtda amerikacha menejment 
modellarida korporatsiyalar asosiy tarkibiy birlik bo‘ladilar. 
Amerika korporatsiyalari o‘zlarining faoliyatlarida strategik boshqaruvdan 
keng. SXM raqobatbardosh mahsulotni o‘z vaqtida ishlab chiqarish va uni sotish, 
navlar bo‘yicha mahsulotni ishlab chiqarishning ishlab chiqarish dasturini 
shakllantirishga javob beradi. 
Hozirgi vaqtda AQShda boshqaruvga ishchilarni jalb qilishning to‘rtta asosiy 
shakllari keng tarqalgan: 
1. 
Ishchilarni sex darajasiga mehnat va mahsulot sifatini boshqarishda 
ishtirok etishi. 
2. 
Ishchilar 
va 
boshqaruvchilarning 
ishchi 
kengashlari 
(qo‘shma 
qo‘mitalari)ni tashkil qilinishi. 
3. 
Foydada ishtirok etish tizimlarini ishlab chiqilishi. 
4. 
Ishchilar vakillarini korporatsiyalar direktorlar kengashlariga jalb 
qilinishi. 
Ilmiybaza.uz Zamonaviy amerikacha menejment quyidagi uchta tarixiy shart-sharoitlarga asoslanadi: - bozorning mavjudligi; - ishlab chiqarishni tashkil qilishning sanoat usuli; - tadbirkorlikning asosiy shakli sifatidagi korporatsiya. Korporatsiyalar yuridik shaxs mavqeiga, ularning aksiyadorlari esa foydaning o‘zlariga tegishli bo‘lgan aksiyalar miqdoriga mutonosib bo‘lgan qismiga egalik qilish huquqiga egalar. Korporatsiyalar barcha mulk sarmoya egasiga tegishli bo‘lgan va egalari ishchilar faoliyatini to‘liq nazorat qiluvchi kichik korxonalar o‘rniga kelganlar. Menejment nazariyachilarining fikriga ko‘ra, korporatsiyalarni tashkil qilishni o‘z orqasidan mulkni unga egalik qilishni nazorat qilishdan, ya’ni hukmronlikdan ajratilishiga olib kelgan. Korporatsiyalarni boshqarish bo‘yicha haqiqiy hukmronlik uni boshqaruvchi va menejerlar (ishlab chiqarishni tashkil qilish va boshqarish sohasidagi mutaxassislar)ga o‘tgan. Hozirgi vaqtda amerikacha menejment modellarida korporatsiyalar asosiy tarkibiy birlik bo‘ladilar. Amerika korporatsiyalari o‘zlarining faoliyatlarida strategik boshqaruvdan keng. SXM raqobatbardosh mahsulotni o‘z vaqtida ishlab chiqarish va uni sotish, navlar bo‘yicha mahsulotni ishlab chiqarishning ishlab chiqarish dasturini shakllantirishga javob beradi. Hozirgi vaqtda AQShda boshqaruvga ishchilarni jalb qilishning to‘rtta asosiy shakllari keng tarqalgan: 1. Ishchilarni sex darajasiga mehnat va mahsulot sifatini boshqarishda ishtirok etishi. 2. Ishchilar va boshqaruvchilarning ishchi kengashlari (qo‘shma qo‘mitalari)ni tashkil qilinishi. 3. Foydada ishtirok etish tizimlarini ishlab chiqilishi. 4. Ishchilar vakillarini korporatsiyalar direktorlar kengashlariga jalb qilinishi. Ilmiybaza.uz 
 
 Menejmentning yapon modeli ham katta sho‘baiqish uyg‘otadi. Yaponiya 
jahon bozorida yetakchi o‘rinlardan birini egallaydi. Buning asosiy sabablaridan biri 
u tomonidan qo‘llanayotgan menejmentning insoniy omilga qaratilgan modelidir. 
Yaponiyada milliy xarakterning o‘ziga xos alomatlariga mos keluvchi mehnat va 
hulq usullari vujudga kelgan.  
 Yaponlar insoniy resurslarni mamlakatning asosiy boyligi deb hisoblaydilar. 
Xo‘jalik yuritishning yapon tizimi tarixan vujudga kelgan guruhli jipslashganlik va 
yaponlarni yuqori sifatli mahsulotlarni yaratishga tug‘ma intilishi an’analariga 
suyanadi. 
 Iqtisod qilish va tejamkorlik yapon xarakterining ajralib turuvchi alomatlari 
bo‘ladi. Iqtisod va tejamkorlikni talab qilish bevosita yuqori sifatli mahsulot ishlab 
chiqarish bilan bog‘langan. 
 Yapon menejmentining mohiyati odamlarni boshqarishdan iboratdir. Bunda 
yaponlar amerikaliklarga o‘xshab bitta odam (shaxs)ga emas, balki odamlar 
guruhiga qaraydilar. Bundan tashqari, Yaponiyada tutgan o‘rni guruh tomonidan 
ma’qullanadigan yoshi bo‘yicha kattaroq kishiga bo‘ysunish an’anasi vujudga 
kelgan. 
 Yaponlar 
mehnatning 
oldida 
bosh 
egadilar. 
Ularni 
ko‘pincha 
“mehnatsevarlar” deb ataydilar. Yapon xalqi boyliklari iererxiyasida mehnat 
birinchi o‘rinda turadi. Yaponlar yaxshi bajarilgan ishdan qoniqishni his qiladilar. 
Shuning uchun ular qat’iy intizom, keskinlik va ish vaqtidan tashqari ishlashga 
chidashga rozilar. 
 Menejmentning yapon modeli “ijtimoiy insonga” mo‘ljallangan. “Ijtimoiy 
inson” rag‘batlar va motivatsiyaning o‘ziga xos tizimiga egadir. Rag‘batlarga ish 
haqi, mehnat sharoitlari, rahbarlik usuli, xodimlar o‘rtasidagi shaxslararo 
munosabatlar kiradi. Xodimning mehnatdagi muvaffaqiyatlari, uning xizmatlarini 
tan olinishi, xizmatdagi o‘sish, kasbiy mukammalashish, ijodiy yondashuv 
mehnatga motivatsiya bo‘ladilar. 
Keyingi yillarda amerikali tadbirkorlar ko‘pincha Yaponiyaning ilg‘or tajribasi, 
yaponlarni muvaffaqiyatga olib kelgan yangiliklarni o‘z korxonalariga ko‘chirish 
Ilmiybaza.uz Menejmentning yapon modeli ham katta sho‘baiqish uyg‘otadi. Yaponiya jahon bozorida yetakchi o‘rinlardan birini egallaydi. Buning asosiy sabablaridan biri u tomonidan qo‘llanayotgan menejmentning insoniy omilga qaratilgan modelidir. Yaponiyada milliy xarakterning o‘ziga xos alomatlariga mos keluvchi mehnat va hulq usullari vujudga kelgan. Yaponlar insoniy resurslarni mamlakatning asosiy boyligi deb hisoblaydilar. Xo‘jalik yuritishning yapon tizimi tarixan vujudga kelgan guruhli jipslashganlik va yaponlarni yuqori sifatli mahsulotlarni yaratishga tug‘ma intilishi an’analariga suyanadi. Iqtisod qilish va tejamkorlik yapon xarakterining ajralib turuvchi alomatlari bo‘ladi. Iqtisod va tejamkorlikni talab qilish bevosita yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarish bilan bog‘langan. Yapon menejmentining mohiyati odamlarni boshqarishdan iboratdir. Bunda yaponlar amerikaliklarga o‘xshab bitta odam (shaxs)ga emas, balki odamlar guruhiga qaraydilar. Bundan tashqari, Yaponiyada tutgan o‘rni guruh tomonidan ma’qullanadigan yoshi bo‘yicha kattaroq kishiga bo‘ysunish an’anasi vujudga kelgan. Yaponlar mehnatning oldida bosh egadilar. Ularni ko‘pincha “mehnatsevarlar” deb ataydilar. Yapon xalqi boyliklari iererxiyasida mehnat birinchi o‘rinda turadi. Yaponlar yaxshi bajarilgan ishdan qoniqishni his qiladilar. Shuning uchun ular qat’iy intizom, keskinlik va ish vaqtidan tashqari ishlashga chidashga rozilar. Menejmentning yapon modeli “ijtimoiy insonga” mo‘ljallangan. “Ijtimoiy inson” rag‘batlar va motivatsiyaning o‘ziga xos tizimiga egadir. Rag‘batlarga ish haqi, mehnat sharoitlari, rahbarlik usuli, xodimlar o‘rtasidagi shaxslararo munosabatlar kiradi. Xodimning mehnatdagi muvaffaqiyatlari, uning xizmatlarini tan olinishi, xizmatdagi o‘sish, kasbiy mukammalashish, ijodiy yondashuv mehnatga motivatsiya bo‘ladilar. Keyingi yillarda amerikali tadbirkorlar ko‘pincha Yaponiyaning ilg‘or tajribasi, yaponlarni muvaffaqiyatga olib kelgan yangiliklarni o‘z korxonalariga ko‘chirish Ilmiybaza.uz 
 
uchun harakatlar qilganlar. Bu “aniq vaqtda”, “sifat to‘garaklari”, xodimlarning 
uzoq muddatli yoki “umrbod yollash” va boshqalardir. Ammo ularni barchasi ham 
uzoq yashay olmagan. 
O‘tgan asrning o‘rtalarida holat teskari bo‘lgan. Yapon firmalari ishlab 
chiqarishni tashkil qilish, ishlab chiqarish texnologiyasi, tashkiliy tuzilmani tashkil 
qilish va boshqa amerikacha tamoyillarni qabul qilganlar. Mashhur “sifat 
to‘garaklari” va “aniq vaqtida” yetkazib berish tizimi Amerikada vujudga kelgan, 
ammo dastavval u yerda keng tarqalmagan. Ular birinchi marta yapon firmalarida 
qo‘llana boshlanganlar va yaxshi natijalar keltirganlar. Shuning bilan bir vaqtda 
amerikacha “insoniy resurslar”ni boshqarish usullari Yaponiyada qo‘llanish 
topmagan. 
Bu menejmentning bitta modelini boshqa davlat iqtisodiyotiga uning o‘ziga xos 
xususiyatlarini yetarlicha hisobga olmasdan ko‘chirish mumkin emasligidan darak 
beradi. 
 
Ilmiybaza.uz uchun harakatlar qilganlar. Bu “aniq vaqtda”, “sifat to‘garaklari”, xodimlarning uzoq muddatli yoki “umrbod yollash” va boshqalardir. Ammo ularni barchasi ham uzoq yashay olmagan. O‘tgan asrning o‘rtalarida holat teskari bo‘lgan. Yapon firmalari ishlab chiqarishni tashkil qilish, ishlab chiqarish texnologiyasi, tashkiliy tuzilmani tashkil qilish va boshqa amerikacha tamoyillarni qabul qilganlar. Mashhur “sifat to‘garaklari” va “aniq vaqtida” yetkazib berish tizimi Amerikada vujudga kelgan, ammo dastavval u yerda keng tarqalmagan. Ular birinchi marta yapon firmalarida qo‘llana boshlanganlar va yaxshi natijalar keltirganlar. Shuning bilan bir vaqtda amerikacha “insoniy resurslar”ni boshqarish usullari Yaponiyada qo‘llanish topmagan. Bu menejmentning bitta modelini boshqa davlat iqtisodiyotiga uning o‘ziga xos xususiyatlarini yetarlicha hisobga olmasdan ko‘chirish mumkin emasligidan darak beradi.