Menejmentning nazariy asoslari

Yuklangan vaqt

2024-06-15

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

75,5 KB


 
 
 
 
Menejmentning nazariy asoslari 
 
Reja: 
 1. Boshqaruv va menejment 
 2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 
 3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 
 4. Boshqaruv usullari 
  
Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – bu: 
- ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi 
amaliy faoliyat; 
- boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va 
shakllarining majmuasi; 
- mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik jamiyatining 
rahbarlik qiluvchi tarkibidir. 
“Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va 
o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish 
zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning yangi 
tizimlari amalda bo‘ladilar. 
Shuning munosabati bilan “menejment” atamasining ma’nosi ustida batafsilroq 
to‘xtash darkor. Ba’zi bir mualliflar o‘zbekcha “boshqaruv” so‘zi va inglizcha 
“menejment”ni sinonimlar deb hisoblaydilar. Haqiqatda esa ularning mazmuni bir 
muncha farqlanadi. “Menejment” atamasini qo‘llab turib biz xalqaro amaliyotda 
o‘rnashib qolgan tendensiyaga rioya qilamiz, unga ko‘ra uning ostida hodisalar va 
jarayonlarning butunlay ma’lum doirasi ko‘zda tutiladi. Aslida esa “ boshqaruv” atamasi 
“menejment” atamasining qanoatlantiruvchi o‘rinbosari bo‘lmaydi, chunki keyingi holda 
gap zamonaviy tashkilot vositasida va doirasida ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni boshqarish 
haqida ketadi. Bunda ishlab chiqarish yoki tijoratni sanoatlashtirilgan tashkil qilish 
asosida amalga oshirilgan xo‘jalik yuritishning bozor turi menejmentning adekvat 
iqtisodiy asosi bo‘ladi. 
Menejmentning nazariy asoslari Reja: 1. Boshqaruv va menejment 2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 4. Boshqaruv usullari Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – bu: - ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi amaliy faoliyat; - boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va shakllarining majmuasi; - mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik jamiyatining rahbarlik qiluvchi tarkibidir. “Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning yangi tizimlari amalda bo‘ladilar. Shuning munosabati bilan “menejment” atamasining ma’nosi ustida batafsilroq to‘xtash darkor. Ba’zi bir mualliflar o‘zbekcha “boshqaruv” so‘zi va inglizcha “menejment”ni sinonimlar deb hisoblaydilar. Haqiqatda esa ularning mazmuni bir muncha farqlanadi. “Menejment” atamasini qo‘llab turib biz xalqaro amaliyotda o‘rnashib qolgan tendensiyaga rioya qilamiz, unga ko‘ra uning ostida hodisalar va jarayonlarning butunlay ma’lum doirasi ko‘zda tutiladi. Aslida esa “ boshqaruv” atamasi “menejment” atamasining qanoatlantiruvchi o‘rinbosari bo‘lmaydi, chunki keyingi holda gap zamonaviy tashkilot vositasida va doirasida ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni boshqarish haqida ketadi. Bunda ishlab chiqarish yoki tijoratni sanoatlashtirilgan tashkil qilish asosida amalga oshirilgan xo‘jalik yuritishning bozor turi menejmentning adekvat iqtisodiy asosi bo‘ladi.  
 
Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga nisbatan 
qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar, masalan: 
government admiristration – davlat boshqaruvi va rublik admiristration – ijtimoiy 
boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil qilish”, “tartibga 
solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini qo‘llash kerak. Shunga 
qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar o‘z maqsadlariga kamroq 
xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga solishning yuqori 
samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir tamoyillari va usullaridan 
foydalanishlari zarur. 
Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv” atamasi 
shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham qo‘llaniladi. 
Menejment tushunchasini belgilash uchun unga kiruvchi ba’zi bir holatlarni, 
hammadan avval maqsadli mazmunni aniqlab olish darkor. 
Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat 
yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar, 
tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi.  
Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti sifatidagi 
maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa maqsadlariga 
ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va tashkilotning 
texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan iboratdir 
Menejmentning maqsadlari va vazifalari ishlab chiqarish va tijorat qo‘lamlarini 
o‘sishi va rivojlanganligi sari uzluksiz ravishda murakkablashadi. Bajarilagan vazifalar 
va mo‘ljallangan maqsadlarga erishilganligi bozorda baholanadi. 
Boshqaruv nazariyasining rivojlanishi va iktisodiy-matematik usullarni ishlab 
chiqilishi vazifalarning ko‘pgina sifat yechimlarini vazifalarning aniq miqdoriy baholari 
yoki qarorlari bilan to‘ldirish yoki almashtirishga imkon bergan, hisoblash texnikasi va 
kommunikatsiya vositalarining rivojlanishi esa boshqaruvning samaradorligi oshishiga 
ko‘maklashgan. Hisoblashlarning ko‘p mehnat talab qilishi tufayli vaqtning haqiqiy yoki 
yo‘l quyiladigan ko‘lamlarda hal qilinishi mumkin bo‘lmagan ko‘pgina masalalar 
kundalik haqiqat bo‘lib qolgan. 
Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi, ishonchliligi 
va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga moliyaviy 
Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga nisbatan qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar, masalan: government admiristration – davlat boshqaruvi va rublik admiristration – ijtimoiy boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil qilish”, “tartibga solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini qo‘llash kerak. Shunga qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar o‘z maqsadlariga kamroq xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga solishning yuqori samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir tamoyillari va usullaridan foydalanishlari zarur. Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv” atamasi shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham qo‘llaniladi. Menejment tushunchasini belgilash uchun unga kiruvchi ba’zi bir holatlarni, hammadan avval maqsadli mazmunni aniqlab olish darkor. Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar, tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi. Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti sifatidagi maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa maqsadlariga ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va tashkilotning texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan iboratdir Menejmentning maqsadlari va vazifalari ishlab chiqarish va tijorat qo‘lamlarini o‘sishi va rivojlanganligi sari uzluksiz ravishda murakkablashadi. Bajarilagan vazifalar va mo‘ljallangan maqsadlarga erishilganligi bozorda baholanadi. Boshqaruv nazariyasining rivojlanishi va iktisodiy-matematik usullarni ishlab chiqilishi vazifalarning ko‘pgina sifat yechimlarini vazifalarning aniq miqdoriy baholari yoki qarorlari bilan to‘ldirish yoki almashtirishga imkon bergan, hisoblash texnikasi va kommunikatsiya vositalarining rivojlanishi esa boshqaruvning samaradorligi oshishiga ko‘maklashgan. Hisoblashlarning ko‘p mehnat talab qilishi tufayli vaqtning haqiqiy yoki yo‘l quyiladigan ko‘lamlarda hal qilinishi mumkin bo‘lmagan ko‘pgina masalalar kundalik haqiqat bo‘lib qolgan. Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi, ishonchliligi va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga moliyaviy  
 
ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar, daromadlar va xarajatlar 
balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar 
rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va rejalashtirishni oladi. 
Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha 
turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy usuli. U 
o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini tanlash, 
innovatsiyalar, xodimlarni boshqarishning har xil jihatlarini muvofiqlashtirishni oladi. 
Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini 
boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish masalalari 
bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati har xil 
yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori 
samaradorligini ta’minlashga qaratilgan. 
Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda 
quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy, 
xalqaro menejment va boshqalar. 
Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul qilish 
zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy motivatsiya 
bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki, menejment oldiga 
qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini oshishida juda katta rol ilmiy-
texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga tegishlidir.  
Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini rivojlantirish 
markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan mamlakatlar guruhida 
Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda. Boshqaruvning zamonaviy 
talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14, Buyuk Britaniya -16 o‘rinda 
turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan 
mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan yetakchilik qilmoqdalar. 
 
2.2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 
Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro 
hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi esa 
boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar xosdir: 
ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar, daromadlar va xarajatlar balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va rejalashtirishni oladi. Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy usuli. U o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini tanlash, innovatsiyalar, xodimlarni boshqarishning har xil jihatlarini muvofiqlashtirishni oladi. Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish masalalari bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati har xil yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori samaradorligini ta’minlashga qaratilgan. Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy, xalqaro menejment va boshqalar. Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul qilish zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy motivatsiya bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki, menejment oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini oshishida juda katta rol ilmiy- texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga tegishlidir. Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini rivojlantirish markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan mamlakatlar guruhida Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda. Boshqaruvning zamonaviy talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14, Buyuk Britaniya -16 o‘rinda turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan yetakchilik qilmoqdalar. 2.2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi esa boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar xosdir:  
 
  boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari (boshqaruv 
buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi haqidagi 
axborotga ega bo‘ldilar; 
  boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq harakat 
qiladi 2.1. rasm. 
 
 
 
 
 
 
 
to‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir 
 
  
 
 
     teskari aloqa 
2.1.rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari 
Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki 
alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv ob’ekti 
sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi. Masalan, usta 
uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer yoki boshqaruv 
sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning tijorat direktori 
bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki boshqaruv sub’ekti, 
ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar. 
Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan tadqiqotchi 
P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani samarali 
maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi faoliyatning asosiy 
turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni boshqalarning qo‘li bilan bajarish” 
sifatida belgilaydi. 
Ta’qidlash kerakki, boshqaruvni ko‘pincha sub’ektning ob’ektga ta’siri sifatida 
belgilaydilar, ya’ni boshqaruv sub’ektining faoliyatiga tenglashtiradilar. Bunda 
boshqaruvga sub’ektning ob’ektga bir tomonlama ta’siri sifatida karaladi, bu 
boshqaruvning mohiyati haqidagi noto‘g‘ri xulosalarga olib keladi. Dialektik o‘zaro aloqa 
, ob’ekt va sub’ektnig birligini ularning subardinatsion joylashuvi bilan almashtirish 
natijasi- da boshqaruvning harakatlanuvchi boshlanishi – sub’ekt va ob’ekt o‘rtasidagi 
Бошқарув субъекти 
(бошқарувчи тизимча) 
Бошқарув субъекти 
(бошқарилувчи тизимча 
 boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari (boshqaruv buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi haqidagi axborotga ega bo‘ldilar;  boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq harakat qiladi 2.1. rasm. to‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir teskari aloqa 2.1.rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv ob’ekti sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi. Masalan, usta uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer yoki boshqaruv sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning tijorat direktori bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki boshqaruv sub’ekti, ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar. Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan tadqiqotchi P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani samarali maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi faoliyatning asosiy turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni boshqalarning qo‘li bilan bajarish” sifatida belgilaydi. Ta’qidlash kerakki, boshqaruvni ko‘pincha sub’ektning ob’ektga ta’siri sifatida belgilaydilar, ya’ni boshqaruv sub’ektining faoliyatiga tenglashtiradilar. Bunda boshqaruvga sub’ektning ob’ektga bir tomonlama ta’siri sifatida karaladi, bu boshqaruvning mohiyati haqidagi noto‘g‘ri xulosalarga olib keladi. Dialektik o‘zaro aloqa , ob’ekt va sub’ektnig birligini ularning subardinatsion joylashuvi bilan almashtirish natijasi- da boshqaruvning harakatlanuvchi boshlanishi – sub’ekt va ob’ekt o‘rtasidagi Бошқарув субъекти (бошқарувчи тизимча) Бошқарув субъекти (бошқарилувчи тизимча  
 
ziddiyat nazardan tashqarida qoladi. Shuning uchun boshqaruv ob’ektining boshqaruv 
buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi kanchalik to‘lik hisobga olinmasin, agar 
ular faqat samaraliroq boshqaruv ta’sirlarini qidirish uchun asos sifatida ko‘rib chiqilsa, 
boshqaruv imko- niyatlarini baholash boshqaruvni amalga oshirishning haqiqiy imko- 
niyatlariga adekvat bo‘lmaydi. Demak, boshqaruvni faqat boshqaruv sub’ekti holatida 
ko‘rib chiqish mumkin emas. 
Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida 
majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda boshqaruvning 
ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik qiladilar. Iqtisodiy 
munosabatlarga 
asoslangan 
boshqaruv 
munosabatlari 
keng 
tarqalgandirlar. 
Munosabatlarning 
quyidagi 
ikki 
turi 
boshqaruv 
uchun 
prinsipial 
bo‘ladi: 
assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida mehnatni 
taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va mulk egalari 
va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga kelgan yollash 
munosabatlari (to‘lov munosabatlari). 
Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat, boshqa 
tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga ehtiyoji va 
imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi. 
Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga ko‘ra 
ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv faoliyati 
jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga qaratilgan bo‘ladi. 
Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan 
tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli 
kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan, ikkinchidan, 
boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning yordamida 
buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni boshqaruv 
obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi bilan asoslanadi. 
Masalan, agar boshqaruv obekti ishlab chiqarish vositalarining mulk egasi bo‘lmasa, 
unda uning boshqaruv buyruqlarini bajarishga tayyorligi uning ehtiyoji buning natijasida 
qanchalik qanoatlanishiga bog‘liq bo‘ladi, buyruqni bajarish imkoniyati esa uning ishlab 
chiqarish imkoniyatlari bilan bog‘langan. Bu holda boshqaruv obekti va sub’ekti 
o‘rtasidagi ziddiyatni hal qilish uchun rag‘batlantirish mexanizmini ishlab chiqish 
ziddiyat nazardan tashqarida qoladi. Shuning uchun boshqaruv ob’ektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi kanchalik to‘lik hisobga olinmasin, agar ular faqat samaraliroq boshqaruv ta’sirlarini qidirish uchun asos sifatida ko‘rib chiqilsa, boshqaruv imko- niyatlarini baholash boshqaruvni amalga oshirishning haqiqiy imko- niyatlariga adekvat bo‘lmaydi. Demak, boshqaruvni faqat boshqaruv sub’ekti holatida ko‘rib chiqish mumkin emas. Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda boshqaruvning ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik qiladilar. Iqtisodiy munosabatlarga asoslangan boshqaruv munosabatlari keng tarqalgandirlar. Munosabatlarning quyidagi ikki turi boshqaruv uchun prinsipial bo‘ladi: assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida mehnatni taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va mulk egalari va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga kelgan yollash munosabatlari (to‘lov munosabatlari). Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat, boshqa tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga ehtiyoji va imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi. Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga ko‘ra ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv faoliyati jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga qaratilgan bo‘ladi. Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan, ikkinchidan, boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning yordamida buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni boshqaruv obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi bilan asoslanadi. Masalan, agar boshqaruv obekti ishlab chiqarish vositalarining mulk egasi bo‘lmasa, unda uning boshqaruv buyruqlarini bajarishga tayyorligi uning ehtiyoji buning natijasida qanchalik qanoatlanishiga bog‘liq bo‘ladi, buyruqni bajarish imkoniyati esa uning ishlab chiqarish imkoniyatlari bilan bog‘langan. Bu holda boshqaruv obekti va sub’ekti o‘rtasidagi ziddiyatni hal qilish uchun rag‘batlantirish mexanizmini ishlab chiqish  
 
zarurdir. Agar boshqaruv ob’ekti mulk egasi bo‘lsa, unda boshqarish imkoniyati 
boshqaruv ob’ektining ham mulk egasi, ham ijrochi sifatidagi bir vaqtdagi manfaatlarini 
biriktirish mexanizmi bilan beriladi, bunda mulk egasining manfaatlari ustunlik qiladi. 
Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi 
tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb ataladi. 
Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi kerak: 
 yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish; 
 ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning 
tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish; 
 korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga 
operativ javob qaytarish; 
 tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash; 
 tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;  
 fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash; 
 o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish. 
Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi. Aloqalar 
to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi mumkin. 
To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv 
buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu 
boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir. 
Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan tashqari 
rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi, bilimlar va 
ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining o‘zining oldiga qo‘ygan 
maqsadlariga 
erishish 
bo‘yicha 
bitta 
darajadagi 
sub’ektlarning 
harakatlari 
mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham mavjud. Dioganal aloqa, 
masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud 
bo‘ladi. 
Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va 
boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari 
aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin. 
O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani belgilaydilar. 
Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu o‘zlarining oldilariga 
zarurdir. Agar boshqaruv ob’ekti mulk egasi bo‘lsa, unda boshqarish imkoniyati boshqaruv ob’ektining ham mulk egasi, ham ijrochi sifatidagi bir vaqtdagi manfaatlarini biriktirish mexanizmi bilan beriladi, bunda mulk egasining manfaatlari ustunlik qiladi. Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb ataladi. Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi kerak:  yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish;  ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish;  korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga operativ javob qaytarish;  tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash;  tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;  fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash;  o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish. Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi. Aloqalar to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi mumkin. To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir. Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan tashqari rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi, bilimlar va ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining o‘zining oldiga qo‘ygan maqsadlariga erishish bo‘yicha bitta darajadagi sub’ektlarning harakatlari mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham mavjud. Dioganal aloqa, masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud bo‘ladi. Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin. O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani belgilaydilar. Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu o‘zlarining oldilariga  
 
qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari, bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi, 
ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani 
tashkilot, texnologiya va boshqaruv usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy-
vazifaviy deb ataladi va boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi. 
Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari bo‘ladilar: 
- boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish; 
- boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari; 
- boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar. 
          Tashqi   
muhit 
 
         
Kirish                 chiqishkch Chiqish     Chiqish 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Teskari 
   aloqa 
 
 
2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi 
Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab oladi, 
ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy manfaatlar, 
milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda ob’ektiv sodir 
bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan ushbu tizimchaning 
roli keskin o‘sadi. 
Менежмент- 
нинг илмий 
ёндашувлар  
тамойиллариус
уллар  
Вазифавий тизимча 
Бошқарувчи тизимча 
 
 
Таъминлочи  
тизимча 
 
 
Мақсадий 
тизимча 
qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari, bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi, ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani tashkilot, texnologiya va boshqaruv usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy- vazifaviy deb ataladi va boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi. Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari bo‘ladilar: - boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish; - boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari; - boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar. Tashqi muhit Kirish chiqishkch Chiqish Chiqish Teskari aloqa 2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab oladi, ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy manfaatlar, milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda ob’ektiv sodir bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan ushbu tizimchaning roli keskin o‘sadi. Менежмент- нинг илмий ёндашувлар тамойиллариус уллар Вазифавий тизимча Бошқарувчи тизимча Таъминлочи тизимча Мақсадий тизимча  
 
Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha bo‘ladi. 
Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga intilish, ilg‘or 
g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq etish kabi sifatlarni 
vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib o‘tilgan sifatlarni aks 
ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va amalga tadbiq etilishiga 
yordam beradi. 
Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv tizimini 
muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi uni 
rivojlanishini ta’minlaydi. 
R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif etadi 
(2.2. – rasm)             
Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining tarkibiy 
qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini oshirish, 
resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab chiqarishni tashkiliy-
texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof-muhitni muhofaza qilish. 
Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga 
oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy ta’minot. 
Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing, 
rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va tartibga 
solish. 
Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga 
quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish, 
menejmentning sotsiologiyasi va 
psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni qabul 
qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat. 
 
2.3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 
Menejmentning 
samaradorligi 
ko‘proq 
darajada 
ilmiy 
yondashuvlar 
va 
tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda menejmentga 
nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi., bu uni tushunishni 
“torligi” bilan izohlanadi. 
Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha bo‘ladi. Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga intilish, ilg‘or g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq etish kabi sifatlarni vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib o‘tilgan sifatlarni aks ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va amalga tadbiq etilishiga yordam beradi. Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv tizimini muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi uni rivojlanishini ta’minlaydi. R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif etadi (2.2. – rasm) Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining tarkibiy qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini oshirish, resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab chiqarishni tashkiliy- texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof-muhitni muhofaza qilish. Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy ta’minot. Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing, rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va tartibga solish. Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish, menejmentning sotsiologiyasi va psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni qabul qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat. 2.3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari Menejmentning samaradorligi ko‘proq darajada ilmiy yondashuvlar va tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda menejmentga nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi., bu uni tushunishni “torligi” bilan izohlanadi.  
 
Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov 
bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini belgilashga 
imkon beradi. (2.1- jadval). 
Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin. 
Boshqaruv 
jarayonlarini 
aniq 
ob’ektlarini 
boshqarish 
jarayonida 
boshqaruv 
sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari va 
qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin. 
 
 
 
 
2.1-jadval 
Menejmentga nisbatan yondoshuvlar 
 
Nomi  
Qisqacha mazmuni 
Ma’muriy  
 
 
Qayta ishlab  
chiqaruvchi 
 
Dinamik 
 
 
Integratsiyali 
 
Miqdoriy  
 
 
Majmuaviy  
 
Marketingli  
Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment tiziminin
vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga solinadi 
Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini kamroq xarajatl
bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab chiqarishni doimo qaytada
boshlashga mo‘ljallangan 
Dinamik yondoshuvda boshqaruv ob’ekti dialektik rivojlanishda, saba
natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda ko‘rib chiqiladi 
Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv tiziminin
elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi 
Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va muxandisl
hisoblashlar yordamida miqdoriy baholashdan foydalanishdan iboratdir 
Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy ijtimoiy v
boshqa jihatlari hisobga olinadi 
Marketing yondoshuvi boshqaruvchi tizimchalarni iste’molchi- g
qaratishni ko‘zda tutadi 
Me’yoriy yondoshuvda boshqaruvdagi me’yorlar va normativl
belgilanadi 
Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini belgilashga imkon beradi. (2.1- jadval). Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin. Boshqaruv jarayonlarini aniq ob’ektlarini boshqarish jarayonida boshqaruv sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari va qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin. 2.1-jadval Menejmentga nisbatan yondoshuvlar Nomi Qisqacha mazmuni Ma’muriy Qayta ishlab chiqaruvchi Dinamik Integratsiyali Miqdoriy Majmuaviy Marketingli Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment tiziminin vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga solinadi Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini kamroq xarajatl bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab chiqarishni doimo qaytada boshlashga mo‘ljallangan Dinamik yondoshuvda boshqaruv ob’ekti dialektik rivojlanishda, saba natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda ko‘rib chiqiladi Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv tiziminin elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va muxandisl hisoblashlar yordamida miqdoriy baholashdan foydalanishdan iboratdir Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy ijtimoiy v boshqa jihatlari hisobga olinadi Marketing yondoshuvi boshqaruvchi tizimchalarni iste’molchi- g qaratishni ko‘zda tutadi Me’yoriy yondoshuvda boshqaruvdagi me’yorlar va normativl belgilanadi  
 
 
Me’yoriy  
 
Ahloqiy  
 
Jarayonli  
 
Tizimli  
 
Vaziyatli  
 
Vazifaviy  
Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga yorda
berishdan iboratdir. 
Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning majmua
sifatida ko‘rib chiqiladi 
Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq elementlarnin
majmuasi sifatida qaraladi 
Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi aniq vaziy
bilan belgilanishi nazarda tutiladi 
Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish uchu
bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib chiqilishid
iborat bo‘ladi 
 
Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911 yilda 
“Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni bajarish asoslari 
va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy mehnatlarini 
boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan: 
 ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv; 
 ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv; 
 ishchilar bilan kooperatsiyalashish; 
 natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash. 
Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda “Umumiy va 
sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini shakllantirilgan holda 
ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini shakllantirgan, boshqaruv 
vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi 
(2.2. - jadval). 
                             2.2 - jadval 
Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha) 
Tamoyil  
Tamoyilning mazmuni 
Me’yoriy Ahloqiy Jarayonli Tizimli Vaziyatli Vazifaviy Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga yorda berishdan iboratdir. Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning majmua sifatida ko‘rib chiqiladi Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq elementlarnin majmuasi sifatida qaraladi Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi aniq vaziy bilan belgilanishi nazarda tutiladi Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish uchu bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib chiqilishid iborat bo‘ladi Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911 yilda “Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni bajarish asoslari va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy mehnatlarini boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan:  ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv;  ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv;  ishchilar bilan kooperatsiyalashish;  natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash. Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda “Umumiy va sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini shakllantirilgan holda ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini shakllantirgan, boshqaruv vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi (2.2. - jadval). 2.2 - jadval Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha) Tamoyil Tamoyilning mazmuni  
 
Mehnat taqsimoti  
 
 
Vakolatlar va 
javobgarlik  
Intizom  
 
 
Yakka hukmronlik 
 
Harakatlar birligi  
 
Shaxsiy manfaat-larni 
bo‘ysindiri-lishi  
Xodimlarni muko-
fatlash 
Markazlashtirish 
 
 
 
 
Qoyali zanjir 
 
 
Tartib  
 
Adolat  
 
Xodimlarning  
barqarorligi 
 
Tashabbus  
Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos-lashtiri
(ishlovchilarning harakatlari yo‘naltiriladigan maqsadlar soni
qisqartirish hisobiga) 
Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega bo‘li
uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak 
Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari kera
menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli jazolar
qo‘llashlari kerak 
Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq oldida hiso
beradi 
Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga bi
lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari kerak 
Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan ustunlik- ka egal
 
Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli mukofotni olinis
Boshqaruvchi 
markazga 
ega 
tashkilotdagi 
yagona 
tarti
Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘
nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar (hukmronli
javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak 
Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar uzatiladi v
ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi kommunikatsiyalar amalg
oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”) 
Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish joyida 
Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir bosqichid
hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak 
Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan sodiqligi
o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador- likni pasaytiradi
Ishlovchilarni ularga topshirilgan vakolatlar va bajarilayotgan ishla
doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab chiqishga rag‘batlantirish. 
Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar birligi
ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”) 
Mehnat taqsimoti Vakolatlar va javobgarlik Intizom Yakka hukmronlik Harakatlar birligi Shaxsiy manfaat-larni bo‘ysindiri-lishi Xodimlarni muko- fatlash Markazlashtirish Qoyali zanjir Tartib Adolat Xodimlarning barqarorligi Tashabbus Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos-lashtiri (ishlovchilarning harakatlari yo‘naltiriladigan maqsadlar soni qisqartirish hisobiga) Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega bo‘li uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari kera menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli jazolar qo‘llashlari kerak Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq oldida hiso beradi Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga bi lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari kerak Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan ustunlik- ka egal Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli mukofotni olinis Boshqaruvchi markazga ega tashkilotdagi yagona tarti Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘ nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar (hukmronli javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar uzatiladi v ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi kommunikatsiyalar amalg oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”) Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish joyida Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir bosqichid hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan sodiqligi o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador- likni pasaytiradi Ishlovchilarni ularga topshirilgan vakolatlar va bajarilayotgan ishla doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab chiqishga rag‘batlantirish. Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar birligi ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”)  
 
 
 
Korporativ ruh 
 
Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus tajribasini 
umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab chiqqan. Uning 
fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal qilishlari kerak. Boshqaruv 
tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan 
davom ettirilgan. 
Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan 
nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning barcha 
bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi.  
Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari, 
boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal qilish 
zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi baholashning 
mezonlariga aylanadilar. 
  Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib 
o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish zarur, 
ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar: 
 boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq 
biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish o‘rtasidagi 
muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak); 
 tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining 
ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi va 
qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak); 
 boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga erishish 
uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va boshqa 
xarajatlarni chegaralash zarur); 
 boshqaruvning samaradorligi; 
 boshqaruvning insonparvarligi; 
Korporativ ruh Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus tajribasini umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab chiqqan. Uning fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal qilishlari kerak. Boshqaruv tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan davom ettirilgan. Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning barcha bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi. Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari, boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal qilish zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi baholashning mezonlariga aylanadilar. Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish zarur, ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar:  boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish o‘rtasidagi muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak);  tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi va qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak);  boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga erishish uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va boshqa xarajatlarni chegaralash zarur);  boshqaruvning samaradorligi;  boshqaruvning insonparvarligi;  
 
 ta’sir ko‘rsatish usullari va vositalarining boshqaruv ob’ektiga xos bo‘lgan 
qonuniyatlarga mosligi (boshqaruvda boshqaruv ob’ektining holati va rivojlanishi 
qonunlarini hisobga olish zarur); 
 vakolatlarning qo‘yilgan vazifalarga mosligi (rahbariyat boshqaruv idoralari va 
xodimlariga o‘zlarining oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘lgan 
vakolatlarni berishi kerak); 
 istisno qilish (faqat standartlar va qoidalardan kattaroq chetga chiqishlarda nazorat 
tizimi ishga tushishi kerak); 
 boshqaruvda markazlashtirish va markazlashtirmaslikni biriktirish (boshqaruvning 
har 
bir 
aniq 
tizimida 
tegishli 
vazifalari 
bajarishni 
markazlashtirish 
(markazlashtirmaslik)ning muvofiq darajasi bo‘lishi kerak. 
Boshqaruvning keltirilgan asosiy va qo‘shimcha tamoyillari har qanday tizimcha 
uchun xosdir. Shuning bilan birga boshqaruv tizimining har bir tizimchasi yana o‘ziga 
xos tizimchalar asosida shakllanishlari va faoliyat yuritishlari kerak. Masalan, quyidagilar 
xodimlarni boshqarishning o‘ziga xos tamoyillari bo‘ladilar: mehnat taqsimoti, yakka 
xukmronlik, shaxsiy manfaatlarni umumiyga bo‘ysunishi va boshqalar.  
G‘arbda 
vujudga 
kelgan 
boshqaruvga 
qarashlarning 
zamonaviy 
tizimi 
boshqaruvning quyidagi tizimlariga suyanadi: 
 ishlovchilarga nisbatan xayrihohlik; 
 muvaffaqiyatli menejmentning sharti sifatidagi javobgarlik; 
 firmani gorizontal va vertikal bo‘yicha kesib o‘tuvchi kommunikatsiyalar; 
 firmadagi ishlovchilarning qobiliyatlarini rivojlanishiga ko‘maklashuvchi muhit; 
 har bir ishlovchining firma natijalaridagi ulushli ishtiroki; 
 atrof-muhitdagi o‘zgarishlarga o‘z vaqtida javob qaytarish; 
 odamlar bilan ishlashda ishdan qanoatlanganlikni ta’minlovchi usullardan 
foydalanish; 
 ishni muvofiqlashtirishning sharti sifatida menejerlarning ishdagi barcha 
bosqichlardagi ishtiroki; 
 menejer ishda to‘qnash keladigan kishilarni eshitishni bilish; 
 biznesning etikasi; 
 xodimlarni boshqarishga jalb qilish; 
 ta’sir ko‘rsatish usullari va vositalarining boshqaruv ob’ektiga xos bo‘lgan qonuniyatlarga mosligi (boshqaruvda boshqaruv ob’ektining holati va rivojlanishi qonunlarini hisobga olish zarur);  vakolatlarning qo‘yilgan vazifalarga mosligi (rahbariyat boshqaruv idoralari va xodimlariga o‘zlarining oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘lgan vakolatlarni berishi kerak);  istisno qilish (faqat standartlar va qoidalardan kattaroq chetga chiqishlarda nazorat tizimi ishga tushishi kerak);  boshqaruvda markazlashtirish va markazlashtirmaslikni biriktirish (boshqaruvning har bir aniq tizimida tegishli vazifalari bajarishni markazlashtirish (markazlashtirmaslik)ning muvofiq darajasi bo‘lishi kerak. Boshqaruvning keltirilgan asosiy va qo‘shimcha tamoyillari har qanday tizimcha uchun xosdir. Shuning bilan birga boshqaruv tizimining har bir tizimchasi yana o‘ziga xos tizimchalar asosida shakllanishlari va faoliyat yuritishlari kerak. Masalan, quyidagilar xodimlarni boshqarishning o‘ziga xos tamoyillari bo‘ladilar: mehnat taqsimoti, yakka xukmronlik, shaxsiy manfaatlarni umumiyga bo‘ysunishi va boshqalar. G‘arbda vujudga kelgan boshqaruvga qarashlarning zamonaviy tizimi boshqaruvning quyidagi tizimlariga suyanadi:  ishlovchilarga nisbatan xayrihohlik;  muvaffaqiyatli menejmentning sharti sifatidagi javobgarlik;  firmani gorizontal va vertikal bo‘yicha kesib o‘tuvchi kommunikatsiyalar;  firmadagi ishlovchilarning qobiliyatlarini rivojlanishiga ko‘maklashuvchi muhit;  har bir ishlovchining firma natijalaridagi ulushli ishtiroki;  atrof-muhitdagi o‘zgarishlarga o‘z vaqtida javob qaytarish;  odamlar bilan ishlashda ishdan qanoatlanganlikni ta’minlovchi usullardan foydalanish;  ishni muvofiqlashtirishning sharti sifatida menejerlarning ishdagi barcha bosqichlardagi ishtiroki;  menejer ishda to‘qnash keladigan kishilarni eshitishni bilish;  biznesning etikasi;  xodimlarni boshqarishga jalb qilish;  
 
 xalollik va odamlarga ishonch; 
 menejmentning fundamental asoslari: sifat, xarajatlar, servis, yangiliklar, 
resurslarni nazorat qilish, xodimlarga suyanish; 
 shaxsiy ishning sifati va uni doimiy ravishda takomillashtirish. 
Boshqaruv nazariyasi bo‘yicha asarlarda boshqaruvning 30 dan ortiq tamoyillari 
keltiriladi. Buning ustiga, ijtimoiy rivojlanishni borishida xo‘jalik yuritishning ma’muriy 
buyruqbozlik tizimini faoliyat yuritishi uchun xos bo‘lgan boshqaruvning ba’zi bir 
tamoyillari o‘zlarining dolzarbliklarini yo‘qotganlar, masalan o‘zgarishlarning keyingi 
o‘n yilliklarda mavjud bo‘lgan demokratik markazlashish tamoyili. Shuning bilan bir 
vaqtda boshqaruvning zamonaviy sharoitlariga adekvat bo‘lgan yangi tamoyillari ishlab 
chiqilmoqda, masalan tashqi muhit omillari ta’siriga barqarorlik tamoyili. 
 
2.4. Boshqaruv usullari 
 Boshqaruv usullari – bu qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun boshqaruvchi 
tizimcha – boshqaruv sub’ektini boshqariluvchi tizimcha – boshqaruv ob’ekti (xodim, 
jamoa, boshqaruvning ijtimoiy–iqtisodiy ob’ekti)ga ta’sir ko‘rsatish usullaridir. 
Boshqaruv usullari va boshqaruv jarayoni usullari ajratiladilar. Boshqaruv usullari 
boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning yakunlangan jarayonini ta’riflaydilar. 
Boshqaruv jarayoni usullari bilan faqat ayrim ishlar bajariladi. 
Yana to‘g‘ridan to‘g‘ri va vositali ta’sir ko‘rsatish, rasmiy va norasmiy usullari ham 
ajratiladilar. To‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatish usullardan foydalanishda ta’sirning 
bevosita natijasini olish ko‘zda tutiladi; vositali ta’sir ko‘rsatish usullari bilan yuqori 
natijalarga erishish uchun sharoitlar yaratiladi. Rasmiy va norasmiy ta’sir ko‘rsatish 
usullarining nisbati boshqaruv uslubining o‘ziga xos alomatlarini aks ettiradi. 
Boshqaruv usullari tizimida umumiy usullar ajratiladi. Ularga an’anaviy ravishda 
iqtisodiy, ma’muriy (ba’zida ularni tashkiliy deb ataydilar) va ijtimoiy-psixologik usullar 
kiradilar. 
Boshqaruvning iqtisodiy usullari boshqaruv ob’ektining iqtisodiy qonunlar 
talablaridan ongli ravishda foydalanishga asoslangan iqtisodiy manfaatlariga ta’sir 
ko‘rsatish usullarining majmuasidan iborat bo‘ladilar. Bu usullarni ikki guruhga bo‘lish 
mumkin: 
 respublika, viloyat, tuman idoralari tomonidan foydalaniladigan usullar; 
 xalollik va odamlarga ishonch;  menejmentning fundamental asoslari: sifat, xarajatlar, servis, yangiliklar, resurslarni nazorat qilish, xodimlarga suyanish;  shaxsiy ishning sifati va uni doimiy ravishda takomillashtirish. Boshqaruv nazariyasi bo‘yicha asarlarda boshqaruvning 30 dan ortiq tamoyillari keltiriladi. Buning ustiga, ijtimoiy rivojlanishni borishida xo‘jalik yuritishning ma’muriy buyruqbozlik tizimini faoliyat yuritishi uchun xos bo‘lgan boshqaruvning ba’zi bir tamoyillari o‘zlarining dolzarbliklarini yo‘qotganlar, masalan o‘zgarishlarning keyingi o‘n yilliklarda mavjud bo‘lgan demokratik markazlashish tamoyili. Shuning bilan bir vaqtda boshqaruvning zamonaviy sharoitlariga adekvat bo‘lgan yangi tamoyillari ishlab chiqilmoqda, masalan tashqi muhit omillari ta’siriga barqarorlik tamoyili. 2.4. Boshqaruv usullari Boshqaruv usullari – bu qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun boshqaruvchi tizimcha – boshqaruv sub’ektini boshqariluvchi tizimcha – boshqaruv ob’ekti (xodim, jamoa, boshqaruvning ijtimoiy–iqtisodiy ob’ekti)ga ta’sir ko‘rsatish usullaridir. Boshqaruv usullari va boshqaruv jarayoni usullari ajratiladilar. Boshqaruv usullari boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning yakunlangan jarayonini ta’riflaydilar. Boshqaruv jarayoni usullari bilan faqat ayrim ishlar bajariladi. Yana to‘g‘ridan to‘g‘ri va vositali ta’sir ko‘rsatish, rasmiy va norasmiy usullari ham ajratiladilar. To‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatish usullardan foydalanishda ta’sirning bevosita natijasini olish ko‘zda tutiladi; vositali ta’sir ko‘rsatish usullari bilan yuqori natijalarga erishish uchun sharoitlar yaratiladi. Rasmiy va norasmiy ta’sir ko‘rsatish usullarining nisbati boshqaruv uslubining o‘ziga xos alomatlarini aks ettiradi. Boshqaruv usullari tizimida umumiy usullar ajratiladi. Ularga an’anaviy ravishda iqtisodiy, ma’muriy (ba’zida ularni tashkiliy deb ataydilar) va ijtimoiy-psixologik usullar kiradilar. Boshqaruvning iqtisodiy usullari boshqaruv ob’ektining iqtisodiy qonunlar talablaridan ongli ravishda foydalanishga asoslangan iqtisodiy manfaatlariga ta’sir ko‘rsatish usullarining majmuasidan iborat bo‘ladilar. Bu usullarni ikki guruhga bo‘lish mumkin:  respublika, viloyat, tuman idoralari tomonidan foydalaniladigan usullar;  
 
 tashkilotlar (korxonalar) tomonidan foydalaniladigan usullar. 
Birinchi guruhga mamlakat va mintaqaning soliq tizimlari va kredit – moliya 
mexanizmlari, ya’ni korxona tashqi muhitning iqtisodiy omillari kiradilar.  
Ikkinchi guruhni quyidagilar tashkil qiladilar: 
 xodimlarni moddiy rag‘batlantirish tizimi; 
 ishning sifati va samaradorligi uchun javobgarlik tizimi; 
 tashkilot faoliyat yuritishining iqtisodiy me’yorlari (fond bilan qurollanganlik va 
mehnatning unumdorligi, mahsulotlarning turlari bo‘yicha rentabellik me’yorlari), ular 
marketing tadqiqotlari, mahsulot sifatining asosiy ko‘rsatkichlari, ishlab chiqarishning 
darajasi, shu jumladan biznes-rejani tahlil qilish asosida ishlab chiqiladilar. 
Har bir kishi ishining sifati va samaradorligini oshirishiga qaratilgan va shaxs va 
jamiyat munosabatlarini uyg‘unlashtirish uchun motivatsiya va muvofiqlashtirish 
qurollaridan foydalanish yo‘li bilan amalga oshiriladigan xodimlarni rag‘batlantirish 
boshqaruvning muhim iqtisodiy usuli bo‘ladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishning zamonaviy 
shakllariga quyidagilar kiradilar: 
 ish haqi tizimini mehnatning miqdori va sifatiga muvofiq shakllantirish; 
 qo‘shimcha mukofotlar ko‘rinishidagi bonuslar, mukofotlar, asosiy ish haqiga 
qo‘shimchalar; 
 xodimni tashkilot foydasini taqsimlashda ishtiroq etishi; 
 xodimga nafaqa jamg‘armasini shakllantirish ko‘rinishida imtiyozlar va 
yengilliklar berish, xodimning xavfsizligini ta’minlash, unga transport xizmatlari, turar -
joy ijarasi va bolalar muassasalari, o‘qish, malakasini oshirishga haq to‘lashda imtiyozlar 
berish, xodim va uning oila a’zolarini da’volash va dam olishlarini tashkil qilish, xodimga 
tashkilot tomonidan ishlab chiqarilayotgan mahsulotni xarid qilishda imtiyoz berish; 
 xodimga imtiyozli kreditlar berish; 
 xodim hayotini imtiyozli sug‘urtalash va boshqalar. 
Rag‘batlantirishning sanab o‘tilgan shakllari bilan bir qatorda jazolar va tanbehlar, 
imtiyozlarni pasaytirish yoki to‘liq olib tashlash tizimini qo‘llash mumkin. 
Boshqaruvning ma’muriy usullari quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 
 mamlakat va mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimi; 
 tashkilotning me’yoriy va uslubiy (qo‘llash uchun majburiy) hujjatlari tizimi; 
 tashkilotlar (korxonalar) tomonidan foydalaniladigan usullar. Birinchi guruhga mamlakat va mintaqaning soliq tizimlari va kredit – moliya mexanizmlari, ya’ni korxona tashqi muhitning iqtisodiy omillari kiradilar. Ikkinchi guruhni quyidagilar tashkil qiladilar:  xodimlarni moddiy rag‘batlantirish tizimi;  ishning sifati va samaradorligi uchun javobgarlik tizimi;  tashkilot faoliyat yuritishining iqtisodiy me’yorlari (fond bilan qurollanganlik va mehnatning unumdorligi, mahsulotlarning turlari bo‘yicha rentabellik me’yorlari), ular marketing tadqiqotlari, mahsulot sifatining asosiy ko‘rsatkichlari, ishlab chiqarishning darajasi, shu jumladan biznes-rejani tahlil qilish asosida ishlab chiqiladilar. Har bir kishi ishining sifati va samaradorligini oshirishiga qaratilgan va shaxs va jamiyat munosabatlarini uyg‘unlashtirish uchun motivatsiya va muvofiqlashtirish qurollaridan foydalanish yo‘li bilan amalga oshiriladigan xodimlarni rag‘batlantirish boshqaruvning muhim iqtisodiy usuli bo‘ladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishning zamonaviy shakllariga quyidagilar kiradilar:  ish haqi tizimini mehnatning miqdori va sifatiga muvofiq shakllantirish;  qo‘shimcha mukofotlar ko‘rinishidagi bonuslar, mukofotlar, asosiy ish haqiga qo‘shimchalar;  xodimni tashkilot foydasini taqsimlashda ishtiroq etishi;  xodimga nafaqa jamg‘armasini shakllantirish ko‘rinishida imtiyozlar va yengilliklar berish, xodimning xavfsizligini ta’minlash, unga transport xizmatlari, turar - joy ijarasi va bolalar muassasalari, o‘qish, malakasini oshirishga haq to‘lashda imtiyozlar berish, xodim va uning oila a’zolarini da’volash va dam olishlarini tashkil qilish, xodimga tashkilot tomonidan ishlab chiqarilayotgan mahsulotni xarid qilishda imtiyoz berish;  xodimga imtiyozli kreditlar berish;  xodim hayotini imtiyozli sug‘urtalash va boshqalar. Rag‘batlantirishning sanab o‘tilgan shakllari bilan bir qatorda jazolar va tanbehlar, imtiyozlarni pasaytirish yoki to‘liq olib tashlash tizimini qo‘llash mumkin. Boshqaruvning ma’muriy usullari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:  mamlakat va mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimi;  tashkilotning me’yoriy va uslubiy (qo‘llash uchun majburiy) hujjatlari tizimi;  
 
 operativ boshqaruv tizimi(hukmronlik tizimi). 
Mamlakat va ma’lum mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimiga respublika va 
mintaqaviy idoralar tomonidan tegishli xududlarda majburiy qo‘llash uchun tasdiqlangan 
qonunlar, farmonlar, qarorlar, standartlar, qoidalar va boshqa hujjatlar kiradi. Ularning 
tartibi, tuzilish va mazmuni belgilashda boshqaruvning ilmiy, nazariy va amaliy jihatlari 
hisobga olinishi kerak. 
Korxona me’yoriy va uslubiy hujjatlari tizimi o‘z ichiga standartlar, uslubiyotlar, 
qoidalar, yo‘riqnomalar va xuddi shunday uzoq vaqt foydalanadigan hujjatlar, hamda 
korxona rahbariyati tomonidan tasdiqlangan buyruqlar, farmoyishlar, ko‘rsatmalarni 
oladi. Ushbu hujjatlar aniq tashkilot menejmenti barcha tizimchalarining tarkibi, 
mazmuni va o‘zaro aloqalarini tartibga solishlari kerak. 
Operativ boshqaruv tizim ham muhim ahamiyatga ega. Rahbariyatning o‘z 
hokimiyatini amalga oshirishning to‘rtta usuli mavjud, ular undan to‘liq foydalanishdan 
to undan to‘liq voz kechishgacha bo‘lgan diapazonda bo‘ladi. Gap farmoyishlar, 
ommalashtirish, boshqaruvda ishtirok etish , vakolatlar va javobgarliklarni topshirish 
haqida ketmoqda. 
Boshqaruvning ijtimoiy-psixologik usullari boshqaruvga jamoadagi ijtimoiy-
psixologik jarayonlarni, xodimlar salomatligi va jamoadagi yaxshi ahloqiy-psixologik 
muhitni saqlab qolish, qonunlar va me’yoriy hujjatlar talablariga rioya qilish sifatida 
qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun qaratilgan.  
Quyidagilar ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish ob’ektlari bo‘ladilar: 
 xodimlarning shaxsiy ta’riflari, hamda ularning ruhiy va ruhiy-fiziologik 
xususiyatlari; 
 mehnatni va ish joylarini tashkil qilish usullari; 
 xodimlarni tanlash, joy joyiga qo‘yish, tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi; 
 axborot ta’minoti va undan foydalanish; 
 xodimlarni rag‘batlantirish tizimi; 
 jamoadagi ahloqiy-psixologik muhit; 
 xodimlarning ijtimoiy-maishiy sharoitlari. 
 Ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish o‘z ichiga quyidagilarni oladi: 
 ijtimoiy-psixologik jarayonlarning me’yorlari va normativlarini ishlab chiqish; 
 operativ boshqaruv tizimi(hukmronlik tizimi). Mamlakat va ma’lum mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimiga respublika va mintaqaviy idoralar tomonidan tegishli xududlarda majburiy qo‘llash uchun tasdiqlangan qonunlar, farmonlar, qarorlar, standartlar, qoidalar va boshqa hujjatlar kiradi. Ularning tartibi, tuzilish va mazmuni belgilashda boshqaruvning ilmiy, nazariy va amaliy jihatlari hisobga olinishi kerak. Korxona me’yoriy va uslubiy hujjatlari tizimi o‘z ichiga standartlar, uslubiyotlar, qoidalar, yo‘riqnomalar va xuddi shunday uzoq vaqt foydalanadigan hujjatlar, hamda korxona rahbariyati tomonidan tasdiqlangan buyruqlar, farmoyishlar, ko‘rsatmalarni oladi. Ushbu hujjatlar aniq tashkilot menejmenti barcha tizimchalarining tarkibi, mazmuni va o‘zaro aloqalarini tartibga solishlari kerak. Operativ boshqaruv tizim ham muhim ahamiyatga ega. Rahbariyatning o‘z hokimiyatini amalga oshirishning to‘rtta usuli mavjud, ular undan to‘liq foydalanishdan to undan to‘liq voz kechishgacha bo‘lgan diapazonda bo‘ladi. Gap farmoyishlar, ommalashtirish, boshqaruvda ishtirok etish , vakolatlar va javobgarliklarni topshirish haqida ketmoqda. Boshqaruvning ijtimoiy-psixologik usullari boshqaruvga jamoadagi ijtimoiy- psixologik jarayonlarni, xodimlar salomatligi va jamoadagi yaxshi ahloqiy-psixologik muhitni saqlab qolish, qonunlar va me’yoriy hujjatlar talablariga rioya qilish sifatida qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun qaratilgan. Quyidagilar ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish ob’ektlari bo‘ladilar:  xodimlarning shaxsiy ta’riflari, hamda ularning ruhiy va ruhiy-fiziologik xususiyatlari;  mehnatni va ish joylarini tashkil qilish usullari;  xodimlarni tanlash, joy joyiga qo‘yish, tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi;  axborot ta’minoti va undan foydalanish;  xodimlarni rag‘batlantirish tizimi;  jamoadagi ahloqiy-psixologik muhit;  xodimlarning ijtimoiy-maishiy sharoitlari. Ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish o‘z ichiga quyidagilarni oladi:  ijtimoiy-psixologik jarayonlarning me’yorlari va normativlarini ishlab chiqish;  
 
 bu me’yorlar va normativlarni bajarilishini tahlil qilish, hisobga olish va nazorat 
qilish; 
 ijtimoiy-psixologik jarayonlarni me’yorlashtirish va sog‘lomlashtirish bo‘yicha 
tadbirlarni ishlab chiqish, 
 bu tartiblarni tashkil qilish va ularni bajarilishini nazorat qilish, 
 ijtimoiy-psixologik jarayonlarni tartibga solish. 
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlanishi ijtimoiy-psixologik 
usullarning muhim vazifasi bo‘ladi. Quyidagilar uning muhim alomatlaridir; 
 rahbarlarning qo‘l ostidagilarga bosimini yo‘qligi; 
 jamoa a’zolarining o‘zlarining vazifalari va ishlari holati haqida yetarlicha 
xabardorligi; 
 jamoa a’zolari va jamoatchilikning o‘zaro talabchanligi; 
 jamoaning har bir a’zosi tomonidan tashkilot (bo‘linma)dagi ishlarni holati uchun 
javobgarlikni o‘ziga olinishi; 
 jamoaga tegishli ekanlikdan qanoatlanish; 
 do‘stona va ishga doir tanqid; 
 masalalarni muhokama qilishda fikrlarni erkin bildirilishi; 
 jamoada uzoqqa cho‘zilib ketgan, vazifaviy nizolarning yo‘qligi; 
 o‘zaro yordamning yuqori darajasi va boshqalar. 
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlash uchun rahbarlarning maxsus 
bilimlari va ko‘nikmalari talab qilinadi. Maxsus tadbirlar sifatida quyidagilardan 
foydalanish kerak: xodimlarni ilmiy asoslangan holda tanlash, menejerlarni o‘qitish va 
davriy ravishda attestatsiyadan o‘tkazish, mehnat jamoalarini xodimlarni psixologik birga 
bo‘la olishlarini hisobga olish bilan shakllantirish, jamoa a’zolarida o‘zaro tushunish va 
o‘zaro hamkorlik ko‘nikmalarini ishlab chiqishga yordam beruvchi ijtimoiy-psixologik 
usullar, rahbarlikning tegishli uslubi.  
Jamoani 
shakllantirish 
va 
shaxslararo 
munosabatlarni 
tadqiqot 
qilishda 
sotsiomatritsalar va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. U guruh a’zolarining bir 
birlariga munosabatlarini va jamoaning jipsligi darajasini belgilash, yetakchini aniqlash, 
hamda xodimlarning sotsiomatrik mavqi va jo‘shqin yengiltakligini aniqlashga imkon 
beradi. 
 bu me’yorlar va normativlarni bajarilishini tahlil qilish, hisobga olish va nazorat qilish;  ijtimoiy-psixologik jarayonlarni me’yorlashtirish va sog‘lomlashtirish bo‘yicha tadbirlarni ishlab chiqish,  bu tartiblarni tashkil qilish va ularni bajarilishini nazorat qilish,  ijtimoiy-psixologik jarayonlarni tartibga solish. Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlanishi ijtimoiy-psixologik usullarning muhim vazifasi bo‘ladi. Quyidagilar uning muhim alomatlaridir;  rahbarlarning qo‘l ostidagilarga bosimini yo‘qligi;  jamoa a’zolarining o‘zlarining vazifalari va ishlari holati haqida yetarlicha xabardorligi;  jamoa a’zolari va jamoatchilikning o‘zaro talabchanligi;  jamoaning har bir a’zosi tomonidan tashkilot (bo‘linma)dagi ishlarni holati uchun javobgarlikni o‘ziga olinishi;  jamoaga tegishli ekanlikdan qanoatlanish;  do‘stona va ishga doir tanqid;  masalalarni muhokama qilishda fikrlarni erkin bildirilishi;  jamoada uzoqqa cho‘zilib ketgan, vazifaviy nizolarning yo‘qligi;  o‘zaro yordamning yuqori darajasi va boshqalar. Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlash uchun rahbarlarning maxsus bilimlari va ko‘nikmalari talab qilinadi. Maxsus tadbirlar sifatida quyidagilardan foydalanish kerak: xodimlarni ilmiy asoslangan holda tanlash, menejerlarni o‘qitish va davriy ravishda attestatsiyadan o‘tkazish, mehnat jamoalarini xodimlarni psixologik birga bo‘la olishlarini hisobga olish bilan shakllantirish, jamoa a’zolarida o‘zaro tushunish va o‘zaro hamkorlik ko‘nikmalarini ishlab chiqishga yordam beruvchi ijtimoiy-psixologik usullar, rahbarlikning tegishli uslubi. Jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot qilishda sotsiomatritsalar va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. U guruh a’zolarining bir birlariga munosabatlarini va jamoaning jipsligi darajasini belgilash, yetakchini aniqlash, hamda xodimlarning sotsiomatrik mavqi va jo‘shqin yengiltakligini aniqlashga imkon beradi.  
 
Ta’kidlash kerakki, amaliyotda boshqaruv usullari tizimi doimo o‘zgarib turadi. 
Masalan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimidan bozor tizimiga o‘tishda boshqaruvning 
iqtisodiy usullari rivojlanganlar. Bundan tashqari, ijtimoiy hayot va iqtisodiyotni 
demokratlashishi natijasida insoniy omilning roli o‘sgan, shuning uchun ijtimoiy-
psixologik omillarga ko‘proq e’tibor qaratila boshlangan. 
Ammo, amaliyotda foydalaniladigan boshqaruv usullari, qoidaga ko‘ra, majmuaviy 
bo‘ladilar, ya’ni ular bir vaqtda iqtisodiy manfaat, ma’naviy va moddiy rag‘batlantirish, 
ijtimoiy-psixologik omillarni hisobga oladilar. Bunda ayrim usullar aniq vaziyatlarda bir 
birlarini to‘ldirgan-day bo‘lib, har xil omillarning boshqaruv ob’ektiga ta’sirni majmuaviy 
belgilashga imkon beradi. Bunday sharoitlarda har xil darajadagi menejerlar 
boshqaruvning majmuaviy usullarini egallagan bo‘lishlari, tanlovni to‘g‘ri bajarishlari va 
xuddi ushbu aniq sharoitlarda samaraliroq bo‘lgan usullarni qo‘llashlari kerak. 
 
 
Ta’kidlash kerakki, amaliyotda boshqaruv usullari tizimi doimo o‘zgarib turadi. Masalan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimidan bozor tizimiga o‘tishda boshqaruvning iqtisodiy usullari rivojlanganlar. Bundan tashqari, ijtimoiy hayot va iqtisodiyotni demokratlashishi natijasida insoniy omilning roli o‘sgan, shuning uchun ijtimoiy- psixologik omillarga ko‘proq e’tibor qaratila boshlangan. Ammo, amaliyotda foydalaniladigan boshqaruv usullari, qoidaga ko‘ra, majmuaviy bo‘ladilar, ya’ni ular bir vaqtda iqtisodiy manfaat, ma’naviy va moddiy rag‘batlantirish, ijtimoiy-psixologik omillarni hisobga oladilar. Bunda ayrim usullar aniq vaziyatlarda bir birlarini to‘ldirgan-day bo‘lib, har xil omillarning boshqaruv ob’ektiga ta’sirni majmuaviy belgilashga imkon beradi. Bunday sharoitlarda har xil darajadagi menejerlar boshqaruvning majmuaviy usullarini egallagan bo‘lishlari, tanlovni to‘g‘ri bajarishlari va xuddi ushbu aniq sharoitlarda samaraliroq bo‘lgan usullarni qo‘llashlari kerak.