Menejmentning nazariy asoslari
Reja:
1. Boshqaruv va menejment
2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi
3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari
4. Boshqaruv usullari
Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – bu:
- ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi
amaliy faoliyat;
- boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va
shakllarining majmuasi;
- mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik jamiyatining
rahbarlik qiluvchi tarkibidir.
“Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va
o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish
zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning yangi
tizimlari amalda bo‘ladilar.
Shuning munosabati bilan “menejment” atamasining ma’nosi ustida batafsilroq
to‘xtash darkor. Ba’zi bir mualliflar o‘zbekcha “boshqaruv” so‘zi va inglizcha
“menejment”ni sinonimlar deb hisoblaydilar. Haqiqatda esa ularning mazmuni bir
muncha farqlanadi. “Menejment” atamasini qo‘llab turib biz xalqaro amaliyotda
o‘rnashib qolgan tendensiyaga rioya qilamiz, unga ko‘ra uning ostida hodisalar va
jarayonlarning butunlay ma’lum doirasi ko‘zda tutiladi. Aslida esa “ boshqaruv” atamasi
“menejment” atamasining qanoatlantiruvchi o‘rinbosari bo‘lmaydi, chunki keyingi holda
gap zamonaviy tashkilot vositasida va doirasida ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni boshqarish
haqida ketadi. Bunda ishlab chiqarish yoki tijoratni sanoatlashtirilgan tashkil qilish
asosida amalga oshirilgan xo‘jalik yuritishning bozor turi menejmentning adekvat
iqtisodiy asosi bo‘ladi.
Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga nisbatan
qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar, masalan:
government admiristration – davlat boshqaruvi va rublik admiristration – ijtimoiy
boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil qilish”, “tartibga
solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini qo‘llash kerak. Shunga
qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar o‘z maqsadlariga kamroq
xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga solishning yuqori
samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir tamoyillari va usullaridan
foydalanishlari zarur.
Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv” atamasi
shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham qo‘llaniladi.
Menejment tushunchasini belgilash uchun unga kiruvchi ba’zi bir holatlarni,
hammadan avval maqsadli mazmunni aniqlab olish darkor.
Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat
yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar,
tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi.
Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti sifatidagi
maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa maqsadlariga
ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va tashkilotning
texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan iboratdir
Menejmentning maqsadlari va vazifalari ishlab chiqarish va tijorat qo‘lamlarini
o‘sishi va rivojlanganligi sari uzluksiz ravishda murakkablashadi. Bajarilagan vazifalar
va mo‘ljallangan maqsadlarga erishilganligi bozorda baholanadi.
Boshqaruv nazariyasining rivojlanishi va iktisodiy-matematik usullarni ishlab
chiqilishi vazifalarning ko‘pgina sifat yechimlarini vazifalarning aniq miqdoriy baholari
yoki qarorlari bilan to‘ldirish yoki almashtirishga imkon bergan, hisoblash texnikasi va
kommunikatsiya vositalarining rivojlanishi esa boshqaruvning samaradorligi oshishiga
ko‘maklashgan. Hisoblashlarning ko‘p mehnat talab qilishi tufayli vaqtning haqiqiy yoki
yo‘l quyiladigan ko‘lamlarda hal qilinishi mumkin bo‘lmagan ko‘pgina masalalar
kundalik haqiqat bo‘lib qolgan.
Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi, ishonchliligi
va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga moliyaviy
ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar, daromadlar va xarajatlar
balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar
rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va rejalashtirishni oladi.
Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha
turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy usuli. U
o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini tanlash,
innovatsiyalar, xodimlarni boshqarishning har xil jihatlarini muvofiqlashtirishni oladi.
Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini
boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish masalalari
bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati har xil
yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori
samaradorligini ta’minlashga qaratilgan.
Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda
quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy,
xalqaro menejment va boshqalar.
Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul qilish
zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy motivatsiya
bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki, menejment oldiga
qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini oshishida juda katta rol ilmiy-
texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga tegishlidir.
Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini rivojlantirish
markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan mamlakatlar guruhida
Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda. Boshqaruvning zamonaviy
talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14, Buyuk Britaniya -16 o‘rinda
turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan
mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan yetakchilik qilmoqdalar.
2.2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi
Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro
hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi esa
boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar xosdir:
boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari (boshqaruv
buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi haqidagi
axborotga ega bo‘ldilar;
boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq harakat
qiladi 2.1. rasm.
to‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir
teskari aloqa
2.1.rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari
Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki
alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv ob’ekti
sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi. Masalan, usta
uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer yoki boshqaruv
sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning tijorat direktori
bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki boshqaruv sub’ekti,
ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar.
Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan tadqiqotchi
P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani samarali
maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi faoliyatning asosiy
turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni boshqalarning qo‘li bilan bajarish”
sifatida belgilaydi.
Ta’qidlash kerakki, boshqaruvni ko‘pincha sub’ektning ob’ektga ta’siri sifatida
belgilaydilar, ya’ni boshqaruv sub’ektining faoliyatiga tenglashtiradilar. Bunda
boshqaruvga sub’ektning ob’ektga bir tomonlama ta’siri sifatida karaladi, bu
boshqaruvning mohiyati haqidagi noto‘g‘ri xulosalarga olib keladi. Dialektik o‘zaro aloqa
, ob’ekt va sub’ektnig birligini ularning subardinatsion joylashuvi bilan almashtirish
natijasi- da boshqaruvning harakatlanuvchi boshlanishi – sub’ekt va ob’ekt o‘rtasidagi
Бошқарув субъекти
(бошқарувчи тизимча)
Бошқарув субъекти
(бошқарилувчи тизимча
ziddiyat nazardan tashqarida qoladi. Shuning uchun boshqaruv ob’ektining boshqaruv
buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi kanchalik to‘lik hisobga olinmasin, agar
ular faqat samaraliroq boshqaruv ta’sirlarini qidirish uchun asos sifatida ko‘rib chiqilsa,
boshqaruv imko- niyatlarini baholash boshqaruvni amalga oshirishning haqiqiy imko-
niyatlariga adekvat bo‘lmaydi. Demak, boshqaruvni faqat boshqaruv sub’ekti holatida
ko‘rib chiqish mumkin emas.
Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida
majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda boshqaruvning
ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik qiladilar. Iqtisodiy
munosabatlarga
asoslangan
boshqaruv
munosabatlari
keng
tarqalgandirlar.
Munosabatlarning
quyidagi
ikki
turi
boshqaruv
uchun
prinsipial
bo‘ladi:
assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida mehnatni
taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va mulk egalari
va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga kelgan yollash
munosabatlari (to‘lov munosabatlari).
Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat, boshqa
tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga ehtiyoji va
imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi.
Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga ko‘ra
ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv faoliyati
jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga qaratilgan bo‘ladi.
Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan
tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli
kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan, ikkinchidan,
boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning yordamida
buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni boshqaruv
obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi bilan asoslanadi.
Masalan, agar boshqaruv obekti ishlab chiqarish vositalarining mulk egasi bo‘lmasa,
unda uning boshqaruv buyruqlarini bajarishga tayyorligi uning ehtiyoji buning natijasida
qanchalik qanoatlanishiga bog‘liq bo‘ladi, buyruqni bajarish imkoniyati esa uning ishlab
chiqarish imkoniyatlari bilan bog‘langan. Bu holda boshqaruv obekti va sub’ekti
o‘rtasidagi ziddiyatni hal qilish uchun rag‘batlantirish mexanizmini ishlab chiqish
zarurdir. Agar boshqaruv ob’ekti mulk egasi bo‘lsa, unda boshqarish imkoniyati
boshqaruv ob’ektining ham mulk egasi, ham ijrochi sifatidagi bir vaqtdagi manfaatlarini
biriktirish mexanizmi bilan beriladi, bunda mulk egasining manfaatlari ustunlik qiladi.
Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi
tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb ataladi.
Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi kerak:
yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish;
ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning
tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish;
korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga
operativ javob qaytarish;
tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash;
tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;
fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash;
o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish.
Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi. Aloqalar
to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi mumkin.
To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv
buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu
boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir.
Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan tashqari
rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi, bilimlar va
ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining o‘zining oldiga qo‘ygan
maqsadlariga
erishish
bo‘yicha
bitta
darajadagi
sub’ektlarning
harakatlari
mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham mavjud. Dioganal aloqa,
masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud
bo‘ladi.
Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va
boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari
aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin.
O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani belgilaydilar.
Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu o‘zlarining oldilariga
qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari, bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi,
ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani
tashkilot, texnologiya va boshqaruv usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy-
vazifaviy deb ataladi va boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi.
Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari bo‘ladilar:
- boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish;
- boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari;
- boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar.
Tashqi
muhit
Kirish chiqishkch Chiqish Chiqish
Teskari
aloqa
2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi
Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab oladi,
ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy manfaatlar,
milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda ob’ektiv sodir
bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan ushbu tizimchaning
roli keskin o‘sadi.
Менежмент-
нинг илмий
ёндашувлар
тамойиллариус
уллар
Вазифавий тизимча
Бошқарувчи тизимча
Таъминлочи
тизимча
Мақсадий
тизимча
Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha bo‘ladi.
Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga intilish, ilg‘or
g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq etish kabi sifatlarni
vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib o‘tilgan sifatlarni aks
ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va amalga tadbiq etilishiga
yordam beradi.
Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv tizimini
muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi uni
rivojlanishini ta’minlaydi.
R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif etadi
(2.2. – rasm)
Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining tarkibiy
qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini oshirish,
resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab chiqarishni tashkiliy-
texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof-muhitni muhofaza qilish.
Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga
oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy ta’minot.
Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing,
rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va tartibga
solish.
Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga
quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish,
menejmentning sotsiologiyasi va
psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni qabul
qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat.
2.3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari
Menejmentning
samaradorligi
ko‘proq
darajada
ilmiy
yondashuvlar
va
tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda menejmentga
nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi., bu uni tushunishni
“torligi” bilan izohlanadi.
Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov
bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini belgilashga
imkon beradi. (2.1- jadval).
Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin.
Boshqaruv
jarayonlarini
aniq
ob’ektlarini
boshqarish
jarayonida
boshqaruv
sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari va
qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin.
2.1-jadval
Menejmentga nisbatan yondoshuvlar
Nomi
Qisqacha mazmuni
Ma’muriy
Qayta ishlab
chiqaruvchi
Dinamik
Integratsiyali
Miqdoriy
Majmuaviy
Marketingli
Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment tiziminin
vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga solinadi
Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini kamroq xarajatl
bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab chiqarishni doimo qaytada
boshlashga mo‘ljallangan
Dinamik yondoshuvda boshqaruv ob’ekti dialektik rivojlanishda, saba
natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda ko‘rib chiqiladi
Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv tiziminin
elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi
Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va muxandisl
hisoblashlar yordamida miqdoriy baholashdan foydalanishdan iboratdir
Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy ijtimoiy v
boshqa jihatlari hisobga olinadi
Marketing yondoshuvi boshqaruvchi tizimchalarni iste’molchi- g
qaratishni ko‘zda tutadi
Me’yoriy yondoshuvda boshqaruvdagi me’yorlar va normativl
belgilanadi
Me’yoriy
Ahloqiy
Jarayonli
Tizimli
Vaziyatli
Vazifaviy
Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga yorda
berishdan iboratdir.
Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning majmua
sifatida ko‘rib chiqiladi
Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq elementlarnin
majmuasi sifatida qaraladi
Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi aniq vaziy
bilan belgilanishi nazarda tutiladi
Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish uchu
bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib chiqilishid
iborat bo‘ladi
Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911 yilda
“Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni bajarish asoslari
va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy mehnatlarini
boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan:
ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv;
ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv;
ishchilar bilan kooperatsiyalashish;
natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash.
Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda “Umumiy va
sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini shakllantirilgan holda
ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini shakllantirgan, boshqaruv
vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi
(2.2. - jadval).
2.2 - jadval
Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha)
Tamoyil
Tamoyilning mazmuni
Mehnat taqsimoti
Vakolatlar va
javobgarlik
Intizom
Yakka hukmronlik
Harakatlar birligi
Shaxsiy manfaat-larni
bo‘ysindiri-lishi
Xodimlarni muko-
fatlash
Markazlashtirish
Qoyali zanjir
Tartib
Adolat
Xodimlarning
barqarorligi
Tashabbus
Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos-lashtiri
(ishlovchilarning harakatlari yo‘naltiriladigan maqsadlar soni
qisqartirish hisobiga)
Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega bo‘li
uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak
Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari kera
menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli jazolar
qo‘llashlari kerak
Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq oldida hiso
beradi
Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga bi
lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari kerak
Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan ustunlik- ka egal
Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli mukofotni olinis
Boshqaruvchi
markazga
ega
tashkilotdagi
yagona
tarti
Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘
nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar (hukmronli
javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak
Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar uzatiladi v
ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi kommunikatsiyalar amalg
oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”)
Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish joyida
Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir bosqichid
hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak
Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan sodiqligi
o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador- likni pasaytiradi
Ishlovchilarni ularga topshirilgan vakolatlar va bajarilayotgan ishla
doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab chiqishga rag‘batlantirish.
Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar birligi
ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”)
Korporativ ruh
Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus tajribasini
umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab chiqqan. Uning
fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal qilishlari kerak. Boshqaruv
tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan
davom ettirilgan.
Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan
nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning barcha
bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi.
Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari,
boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal qilish
zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi baholashning
mezonlariga aylanadilar.
Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib
o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish zarur,
ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar:
boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq
biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish o‘rtasidagi
muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak);
tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining
ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi va
qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak);
boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga erishish
uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va boshqa
xarajatlarni chegaralash zarur);
boshqaruvning samaradorligi;
boshqaruvning insonparvarligi;
ta’sir ko‘rsatish usullari va vositalarining boshqaruv ob’ektiga xos bo‘lgan
qonuniyatlarga mosligi (boshqaruvda boshqaruv ob’ektining holati va rivojlanishi
qonunlarini hisobga olish zarur);
vakolatlarning qo‘yilgan vazifalarga mosligi (rahbariyat boshqaruv idoralari va
xodimlariga o‘zlarining oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘lgan
vakolatlarni berishi kerak);
istisno qilish (faqat standartlar va qoidalardan kattaroq chetga chiqishlarda nazorat
tizimi ishga tushishi kerak);
boshqaruvda markazlashtirish va markazlashtirmaslikni biriktirish (boshqaruvning
har
bir
aniq
tizimida
tegishli
vazifalari
bajarishni
markazlashtirish
(markazlashtirmaslik)ning muvofiq darajasi bo‘lishi kerak.
Boshqaruvning keltirilgan asosiy va qo‘shimcha tamoyillari har qanday tizimcha
uchun xosdir. Shuning bilan birga boshqaruv tizimining har bir tizimchasi yana o‘ziga
xos tizimchalar asosida shakllanishlari va faoliyat yuritishlari kerak. Masalan, quyidagilar
xodimlarni boshqarishning o‘ziga xos tamoyillari bo‘ladilar: mehnat taqsimoti, yakka
xukmronlik, shaxsiy manfaatlarni umumiyga bo‘ysunishi va boshqalar.
G‘arbda
vujudga
kelgan
boshqaruvga
qarashlarning
zamonaviy
tizimi
boshqaruvning quyidagi tizimlariga suyanadi:
ishlovchilarga nisbatan xayrihohlik;
muvaffaqiyatli menejmentning sharti sifatidagi javobgarlik;
firmani gorizontal va vertikal bo‘yicha kesib o‘tuvchi kommunikatsiyalar;
firmadagi ishlovchilarning qobiliyatlarini rivojlanishiga ko‘maklashuvchi muhit;
har bir ishlovchining firma natijalaridagi ulushli ishtiroki;
atrof-muhitdagi o‘zgarishlarga o‘z vaqtida javob qaytarish;
odamlar bilan ishlashda ishdan qanoatlanganlikni ta’minlovchi usullardan
foydalanish;
ishni muvofiqlashtirishning sharti sifatida menejerlarning ishdagi barcha
bosqichlardagi ishtiroki;
menejer ishda to‘qnash keladigan kishilarni eshitishni bilish;
biznesning etikasi;
xodimlarni boshqarishga jalb qilish;
xalollik va odamlarga ishonch;
menejmentning fundamental asoslari: sifat, xarajatlar, servis, yangiliklar,
resurslarni nazorat qilish, xodimlarga suyanish;
shaxsiy ishning sifati va uni doimiy ravishda takomillashtirish.
Boshqaruv nazariyasi bo‘yicha asarlarda boshqaruvning 30 dan ortiq tamoyillari
keltiriladi. Buning ustiga, ijtimoiy rivojlanishni borishida xo‘jalik yuritishning ma’muriy
buyruqbozlik tizimini faoliyat yuritishi uchun xos bo‘lgan boshqaruvning ba’zi bir
tamoyillari o‘zlarining dolzarbliklarini yo‘qotganlar, masalan o‘zgarishlarning keyingi
o‘n yilliklarda mavjud bo‘lgan demokratik markazlashish tamoyili. Shuning bilan bir
vaqtda boshqaruvning zamonaviy sharoitlariga adekvat bo‘lgan yangi tamoyillari ishlab
chiqilmoqda, masalan tashqi muhit omillari ta’siriga barqarorlik tamoyili.
2.4. Boshqaruv usullari
Boshqaruv usullari – bu qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun boshqaruvchi
tizimcha – boshqaruv sub’ektini boshqariluvchi tizimcha – boshqaruv ob’ekti (xodim,
jamoa, boshqaruvning ijtimoiy–iqtisodiy ob’ekti)ga ta’sir ko‘rsatish usullaridir.
Boshqaruv usullari va boshqaruv jarayoni usullari ajratiladilar. Boshqaruv usullari
boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning yakunlangan jarayonini ta’riflaydilar.
Boshqaruv jarayoni usullari bilan faqat ayrim ishlar bajariladi.
Yana to‘g‘ridan to‘g‘ri va vositali ta’sir ko‘rsatish, rasmiy va norasmiy usullari ham
ajratiladilar. To‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatish usullardan foydalanishda ta’sirning
bevosita natijasini olish ko‘zda tutiladi; vositali ta’sir ko‘rsatish usullari bilan yuqori
natijalarga erishish uchun sharoitlar yaratiladi. Rasmiy va norasmiy ta’sir ko‘rsatish
usullarining nisbati boshqaruv uslubining o‘ziga xos alomatlarini aks ettiradi.
Boshqaruv usullari tizimida umumiy usullar ajratiladi. Ularga an’anaviy ravishda
iqtisodiy, ma’muriy (ba’zida ularni tashkiliy deb ataydilar) va ijtimoiy-psixologik usullar
kiradilar.
Boshqaruvning iqtisodiy usullari boshqaruv ob’ektining iqtisodiy qonunlar
talablaridan ongli ravishda foydalanishga asoslangan iqtisodiy manfaatlariga ta’sir
ko‘rsatish usullarining majmuasidan iborat bo‘ladilar. Bu usullarni ikki guruhga bo‘lish
mumkin:
respublika, viloyat, tuman idoralari tomonidan foydalaniladigan usullar;
tashkilotlar (korxonalar) tomonidan foydalaniladigan usullar.
Birinchi guruhga mamlakat va mintaqaning soliq tizimlari va kredit – moliya
mexanizmlari, ya’ni korxona tashqi muhitning iqtisodiy omillari kiradilar.
Ikkinchi guruhni quyidagilar tashkil qiladilar:
xodimlarni moddiy rag‘batlantirish tizimi;
ishning sifati va samaradorligi uchun javobgarlik tizimi;
tashkilot faoliyat yuritishining iqtisodiy me’yorlari (fond bilan qurollanganlik va
mehnatning unumdorligi, mahsulotlarning turlari bo‘yicha rentabellik me’yorlari), ular
marketing tadqiqotlari, mahsulot sifatining asosiy ko‘rsatkichlari, ishlab chiqarishning
darajasi, shu jumladan biznes-rejani tahlil qilish asosida ishlab chiqiladilar.
Har bir kishi ishining sifati va samaradorligini oshirishiga qaratilgan va shaxs va
jamiyat munosabatlarini uyg‘unlashtirish uchun motivatsiya va muvofiqlashtirish
qurollaridan foydalanish yo‘li bilan amalga oshiriladigan xodimlarni rag‘batlantirish
boshqaruvning muhim iqtisodiy usuli bo‘ladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishning zamonaviy
shakllariga quyidagilar kiradilar:
ish haqi tizimini mehnatning miqdori va sifatiga muvofiq shakllantirish;
qo‘shimcha mukofotlar ko‘rinishidagi bonuslar, mukofotlar, asosiy ish haqiga
qo‘shimchalar;
xodimni tashkilot foydasini taqsimlashda ishtiroq etishi;
xodimga nafaqa jamg‘armasini shakllantirish ko‘rinishida imtiyozlar va
yengilliklar berish, xodimning xavfsizligini ta’minlash, unga transport xizmatlari, turar -
joy ijarasi va bolalar muassasalari, o‘qish, malakasini oshirishga haq to‘lashda imtiyozlar
berish, xodim va uning oila a’zolarini da’volash va dam olishlarini tashkil qilish, xodimga
tashkilot tomonidan ishlab chiqarilayotgan mahsulotni xarid qilishda imtiyoz berish;
xodimga imtiyozli kreditlar berish;
xodim hayotini imtiyozli sug‘urtalash va boshqalar.
Rag‘batlantirishning sanab o‘tilgan shakllari bilan bir qatorda jazolar va tanbehlar,
imtiyozlarni pasaytirish yoki to‘liq olib tashlash tizimini qo‘llash mumkin.
Boshqaruvning ma’muriy usullari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
mamlakat va mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimi;
tashkilotning me’yoriy va uslubiy (qo‘llash uchun majburiy) hujjatlari tizimi;
operativ boshqaruv tizimi(hukmronlik tizimi).
Mamlakat va ma’lum mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimiga respublika va
mintaqaviy idoralar tomonidan tegishli xududlarda majburiy qo‘llash uchun tasdiqlangan
qonunlar, farmonlar, qarorlar, standartlar, qoidalar va boshqa hujjatlar kiradi. Ularning
tartibi, tuzilish va mazmuni belgilashda boshqaruvning ilmiy, nazariy va amaliy jihatlari
hisobga olinishi kerak.
Korxona me’yoriy va uslubiy hujjatlari tizimi o‘z ichiga standartlar, uslubiyotlar,
qoidalar, yo‘riqnomalar va xuddi shunday uzoq vaqt foydalanadigan hujjatlar, hamda
korxona rahbariyati tomonidan tasdiqlangan buyruqlar, farmoyishlar, ko‘rsatmalarni
oladi. Ushbu hujjatlar aniq tashkilot menejmenti barcha tizimchalarining tarkibi,
mazmuni va o‘zaro aloqalarini tartibga solishlari kerak.
Operativ boshqaruv tizim ham muhim ahamiyatga ega. Rahbariyatning o‘z
hokimiyatini amalga oshirishning to‘rtta usuli mavjud, ular undan to‘liq foydalanishdan
to undan to‘liq voz kechishgacha bo‘lgan diapazonda bo‘ladi. Gap farmoyishlar,
ommalashtirish, boshqaruvda ishtirok etish , vakolatlar va javobgarliklarni topshirish
haqida ketmoqda.
Boshqaruvning ijtimoiy-psixologik usullari boshqaruvga jamoadagi ijtimoiy-
psixologik jarayonlarni, xodimlar salomatligi va jamoadagi yaxshi ahloqiy-psixologik
muhitni saqlab qolish, qonunlar va me’yoriy hujjatlar talablariga rioya qilish sifatida
qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun qaratilgan.
Quyidagilar ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish ob’ektlari bo‘ladilar:
xodimlarning shaxsiy ta’riflari, hamda ularning ruhiy va ruhiy-fiziologik
xususiyatlari;
mehnatni va ish joylarini tashkil qilish usullari;
xodimlarni tanlash, joy joyiga qo‘yish, tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi;
axborot ta’minoti va undan foydalanish;
xodimlarni rag‘batlantirish tizimi;
jamoadagi ahloqiy-psixologik muhit;
xodimlarning ijtimoiy-maishiy sharoitlari.
Ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
ijtimoiy-psixologik jarayonlarning me’yorlari va normativlarini ishlab chiqish;
bu me’yorlar va normativlarni bajarilishini tahlil qilish, hisobga olish va nazorat
qilish;
ijtimoiy-psixologik jarayonlarni me’yorlashtirish va sog‘lomlashtirish bo‘yicha
tadbirlarni ishlab chiqish,
bu tartiblarni tashkil qilish va ularni bajarilishini nazorat qilish,
ijtimoiy-psixologik jarayonlarni tartibga solish.
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlanishi ijtimoiy-psixologik
usullarning muhim vazifasi bo‘ladi. Quyidagilar uning muhim alomatlaridir;
rahbarlarning qo‘l ostidagilarga bosimini yo‘qligi;
jamoa a’zolarining o‘zlarining vazifalari va ishlari holati haqida yetarlicha
xabardorligi;
jamoa a’zolari va jamoatchilikning o‘zaro talabchanligi;
jamoaning har bir a’zosi tomonidan tashkilot (bo‘linma)dagi ishlarni holati uchun
javobgarlikni o‘ziga olinishi;
jamoaga tegishli ekanlikdan qanoatlanish;
do‘stona va ishga doir tanqid;
masalalarni muhokama qilishda fikrlarni erkin bildirilishi;
jamoada uzoqqa cho‘zilib ketgan, vazifaviy nizolarning yo‘qligi;
o‘zaro yordamning yuqori darajasi va boshqalar.
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlash uchun rahbarlarning maxsus
bilimlari va ko‘nikmalari talab qilinadi. Maxsus tadbirlar sifatida quyidagilardan
foydalanish kerak: xodimlarni ilmiy asoslangan holda tanlash, menejerlarni o‘qitish va
davriy ravishda attestatsiyadan o‘tkazish, mehnat jamoalarini xodimlarni psixologik birga
bo‘la olishlarini hisobga olish bilan shakllantirish, jamoa a’zolarida o‘zaro tushunish va
o‘zaro hamkorlik ko‘nikmalarini ishlab chiqishga yordam beruvchi ijtimoiy-psixologik
usullar, rahbarlikning tegishli uslubi.
Jamoani
shakllantirish
va
shaxslararo
munosabatlarni
tadqiqot
qilishda
sotsiomatritsalar va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. U guruh a’zolarining bir
birlariga munosabatlarini va jamoaning jipsligi darajasini belgilash, yetakchini aniqlash,
hamda xodimlarning sotsiomatrik mavqi va jo‘shqin yengiltakligini aniqlashga imkon
beradi.
Ta’kidlash kerakki, amaliyotda boshqaruv usullari tizimi doimo o‘zgarib turadi.
Masalan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimidan bozor tizimiga o‘tishda boshqaruvning
iqtisodiy usullari rivojlanganlar. Bundan tashqari, ijtimoiy hayot va iqtisodiyotni
demokratlashishi natijasida insoniy omilning roli o‘sgan, shuning uchun ijtimoiy-
psixologik omillarga ko‘proq e’tibor qaratila boshlangan.
Ammo, amaliyotda foydalaniladigan boshqaruv usullari, qoidaga ko‘ra, majmuaviy
bo‘ladilar, ya’ni ular bir vaqtda iqtisodiy manfaat, ma’naviy va moddiy rag‘batlantirish,
ijtimoiy-psixologik omillarni hisobga oladilar. Bunda ayrim usullar aniq vaziyatlarda bir
birlarini to‘ldirgan-day bo‘lib, har xil omillarning boshqaruv ob’ektiga ta’sirni majmuaviy
belgilashga imkon beradi. Bunday sharoitlarda har xil darajadagi menejerlar
boshqaruvning majmuaviy usullarini egallagan bo‘lishlari, tanlovni to‘g‘ri bajarishlari va
xuddi ushbu aniq sharoitlarda samaraliroq bo‘lgan usullarni qo‘llashlari kerak.