Menejmentning nazariy asoslari

Yuklangan vaqt

2024-06-15

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

75,5 KB


 
 
 
 
Menejmentning nazariy asoslari 
 
Reja: 
 1. Boshqaruv va menejment 
 2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 
 3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 
 4. Boshqaruv usullari 
  
Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – bu: 
- ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi 
amaliy faoliyat; 
- boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va 
shakllarining majmuasi; 
- mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik jamiyatining 
rahbarlik qiluvchi tarkibidir. 
“Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va 
o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish 
zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning yangi 
tizimlari amalda bo‘ladilar. 
Shuning munosabati bilan “menejment” atamasining ma’nosi ustida batafsilroq 
to‘xtash darkor. Ba’zi bir mualliflar o‘zbekcha “boshqaruv” so‘zi va inglizcha 
“menejment”ni sinonimlar deb hisoblaydilar. Haqiqatda esa ularning mazmuni bir 
muncha farqlanadi. “Menejment” atamasini qo‘llab turib biz xalqaro amaliyotda 
o‘rnashib qolgan tendensiyaga rioya qilamiz, unga ko‘ra uning ostida hodisalar va 
jarayonlarning butunlay ma’lum doirasi ko‘zda tutiladi. Aslida esa “ boshqaruv” atamasi 
“menejment” atamasining qanoatlantiruvchi o‘rinbosari bo‘lmaydi, chunki keyingi holda 
gap zamonaviy tashkilot vositasida va doirasida ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni boshqarish 
haqida ketadi. Bunda ishlab chiqarish yoki tijoratni sanoatlashtirilgan tashkil qilish 
asosida amalga oshirilgan xo‘jalik yuritishning bozor turi menejmentning adekvat 
iqtisodiy asosi bo‘ladi. 
Menejmentning nazariy asoslari Reja: 1. Boshqaruv va menejment 2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 4. Boshqaruv usullari Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – bu: - ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi amaliy faoliyat; - boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va shakllarining majmuasi; - mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik jamiyatining rahbarlik qiluvchi tarkibidir. “Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning yangi tizimlari amalda bo‘ladilar. Shuning munosabati bilan “menejment” atamasining ma’nosi ustida batafsilroq to‘xtash darkor. Ba’zi bir mualliflar o‘zbekcha “boshqaruv” so‘zi va inglizcha “menejment”ni sinonimlar deb hisoblaydilar. Haqiqatda esa ularning mazmuni bir muncha farqlanadi. “Menejment” atamasini qo‘llab turib biz xalqaro amaliyotda o‘rnashib qolgan tendensiyaga rioya qilamiz, unga ko‘ra uning ostida hodisalar va jarayonlarning butunlay ma’lum doirasi ko‘zda tutiladi. Aslida esa “ boshqaruv” atamasi “menejment” atamasining qanoatlantiruvchi o‘rinbosari bo‘lmaydi, chunki keyingi holda gap zamonaviy tashkilot vositasida va doirasida ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlarni boshqarish haqida ketadi. Bunda ishlab chiqarish yoki tijoratni sanoatlashtirilgan tashkil qilish asosida amalga oshirilgan xo‘jalik yuritishning bozor turi menejmentning adekvat iqtisodiy asosi bo‘ladi.
 
 
Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga nisbatan 
qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar, masalan: 
government admiristration – davlat boshqaruvi va rublik admiristration – ijtimoiy 
boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil qilish”, “tartibga 
solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini qo‘llash kerak. Shunga 
qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar o‘z maqsadlariga kamroq 
xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga solishning yuqori 
samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir tamoyillari va usullaridan 
foydalanishlari zarur. 
Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv” atamasi 
shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham qo‘llaniladi. 
Menejment tushunchasini belgilash uchun unga kiruvchi ba’zi bir holatlarni, 
hammadan avval maqsadli mazmunni aniqlab olish darkor. 
Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat 
yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar, 
tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi.  
Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti sifatidagi 
maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa maqsadlariga 
ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va tashkilotning 
texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan iboratdir 
Menejmentning maqsadlari va vazifalari ishlab chiqarish va tijorat qo‘lamlarini 
o‘sishi va rivojlanganligi sari uzluksiz ravishda murakkablashadi. Bajarilagan vazifalar 
va mo‘ljallangan maqsadlarga erishilganligi bozorda baholanadi. 
Boshqaruv nazariyasining rivojlanishi va iktisodiy-matematik usullarni ishlab 
chiqilishi vazifalarning ko‘pgina sifat yechimlarini vazifalarning aniq miqdoriy baholari 
yoki qarorlari bilan to‘ldirish yoki almashtirishga imkon bergan, hisoblash texnikasi va 
kommunikatsiya vositalarining rivojlanishi esa boshqaruvning samaradorligi oshishiga 
ko‘maklashgan. Hisoblashlarning ko‘p mehnat talab qilishi tufayli vaqtning haqiqiy yoki 
yo‘l quyiladigan ko‘lamlarda hal qilinishi mumkin bo‘lmagan ko‘pgina masalalar 
kundalik haqiqat bo‘lib qolgan. 
Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi, ishonchliligi 
va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga moliyaviy 
Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga nisbatan qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar, masalan: government admiristration – davlat boshqaruvi va rublik admiristration – ijtimoiy boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil qilish”, “tartibga solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini qo‘llash kerak. Shunga qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar o‘z maqsadlariga kamroq xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga solishning yuqori samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir tamoyillari va usullaridan foydalanishlari zarur. Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv” atamasi shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham qo‘llaniladi. Menejment tushunchasini belgilash uchun unga kiruvchi ba’zi bir holatlarni, hammadan avval maqsadli mazmunni aniqlab olish darkor. Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar, tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi. Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti sifatidagi maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa maqsadlariga ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va tashkilotning texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan iboratdir Menejmentning maqsadlari va vazifalari ishlab chiqarish va tijorat qo‘lamlarini o‘sishi va rivojlanganligi sari uzluksiz ravishda murakkablashadi. Bajarilagan vazifalar va mo‘ljallangan maqsadlarga erishilganligi bozorda baholanadi. Boshqaruv nazariyasining rivojlanishi va iktisodiy-matematik usullarni ishlab chiqilishi vazifalarning ko‘pgina sifat yechimlarini vazifalarning aniq miqdoriy baholari yoki qarorlari bilan to‘ldirish yoki almashtirishga imkon bergan, hisoblash texnikasi va kommunikatsiya vositalarining rivojlanishi esa boshqaruvning samaradorligi oshishiga ko‘maklashgan. Hisoblashlarning ko‘p mehnat talab qilishi tufayli vaqtning haqiqiy yoki yo‘l quyiladigan ko‘lamlarda hal qilinishi mumkin bo‘lmagan ko‘pgina masalalar kundalik haqiqat bo‘lib qolgan. Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi, ishonchliligi va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga moliyaviy
 
 
ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar, daromadlar va xarajatlar 
balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar 
rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va rejalashtirishni oladi. 
Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha 
turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy usuli. U 
o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini tanlash, 
innovatsiyalar, xodimlarni boshqarishning har xil jihatlarini muvofiqlashtirishni oladi. 
Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini 
boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish masalalari 
bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati har xil 
yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori 
samaradorligini ta’minlashga qaratilgan. 
Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda 
quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy, 
xalqaro menejment va boshqalar. 
Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul qilish 
zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy motivatsiya 
bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki, menejment oldiga 
qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini oshishida juda katta rol ilmiy-
texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga tegishlidir.  
Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini rivojlantirish 
markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan mamlakatlar guruhida 
Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda. Boshqaruvning zamonaviy 
talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14, Buyuk Britaniya -16 o‘rinda 
turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan 
mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan yetakchilik qilmoqdalar. 
 
2.2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 
Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro 
hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi esa 
boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar xosdir: 
ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar, daromadlar va xarajatlar balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va rejalashtirishni oladi. Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy usuli. U o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini tanlash, innovatsiyalar, xodimlarni boshqarishning har xil jihatlarini muvofiqlashtirishni oladi. Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish masalalari bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati har xil yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori samaradorligini ta’minlashga qaratilgan. Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy, xalqaro menejment va boshqalar. Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul qilish zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy motivatsiya bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki, menejment oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini oshishida juda katta rol ilmiy- texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga tegishlidir. Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini rivojlantirish markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan mamlakatlar guruhida Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda. Boshqaruvning zamonaviy talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14, Buyuk Britaniya -16 o‘rinda turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan yetakchilik qilmoqdalar. 2.2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi esa boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar xosdir:
 
 
  boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari (boshqaruv 
buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi haqidagi 
axborotga ega bo‘ldilar; 
  boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq harakat 
qiladi 2.1. rasm. 
 
 
 
 
 
 
 
to‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir 
 
  
 
 
     teskari aloqa 
2.1.rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari 
Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki 
alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv ob’ekti 
sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi. Masalan, usta 
uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer yoki boshqaruv 
sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning tijorat direktori 
bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki boshqaruv sub’ekti, 
ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar. 
Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan tadqiqotchi 
P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani samarali 
maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi faoliyatning asosiy 
turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni boshqalarning qo‘li bilan bajarish” 
sifatida belgilaydi. 
Ta’qidlash kerakki, boshqaruvni ko‘pincha sub’ektning ob’ektga ta’siri sifatida 
belgilaydilar, ya’ni boshqaruv sub’ektining faoliyatiga tenglashtiradilar. Bunda 
boshqaruvga sub’ektning ob’ektga bir tomonlama ta’siri sifatida karaladi, bu 
boshqaruvning mohiyati haqidagi noto‘g‘ri xulosalarga olib keladi. Dialektik o‘zaro aloqa 
, ob’ekt va sub’ektnig birligini ularning subardinatsion joylashuvi bilan almashtirish 
natijasi- da boshqaruvning harakatlanuvchi boshlanishi – sub’ekt va ob’ekt o‘rtasidagi 
Бошқарув субъекти 
(бошқарувчи тизимча) 
Бошқарув субъекти 
(бошқарилувчи тизимча 
 boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari (boshqaruv buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi haqidagi axborotga ega bo‘ldilar;  boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq harakat qiladi 2.1. rasm. to‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir teskari aloqa 2.1.rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv ob’ekti sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi. Masalan, usta uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer yoki boshqaruv sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning tijorat direktori bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki boshqaruv sub’ekti, ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar. Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan tadqiqotchi P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani samarali maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi faoliyatning asosiy turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni boshqalarning qo‘li bilan bajarish” sifatida belgilaydi. Ta’qidlash kerakki, boshqaruvni ko‘pincha sub’ektning ob’ektga ta’siri sifatida belgilaydilar, ya’ni boshqaruv sub’ektining faoliyatiga tenglashtiradilar. Bunda boshqaruvga sub’ektning ob’ektga bir tomonlama ta’siri sifatida karaladi, bu boshqaruvning mohiyati haqidagi noto‘g‘ri xulosalarga olib keladi. Dialektik o‘zaro aloqa , ob’ekt va sub’ektnig birligini ularning subardinatsion joylashuvi bilan almashtirish natijasi- da boshqaruvning harakatlanuvchi boshlanishi – sub’ekt va ob’ekt o‘rtasidagi Бошқарув субъекти (бошқарувчи тизимча) Бошқарув субъекти (бошқарилувчи тизимча
 
 
ziddiyat nazardan tashqarida qoladi. Shuning uchun boshqaruv ob’ektining boshqaruv 
buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi kanchalik to‘lik hisobga olinmasin, agar 
ular faqat samaraliroq boshqaruv ta’sirlarini qidirish uchun asos sifatida ko‘rib chiqilsa, 
boshqaruv imko- niyatlarini baholash boshqaruvni amalga oshirishning haqiqiy imko- 
niyatlariga adekvat bo‘lmaydi. Demak, boshqaruvni faqat boshqaruv sub’ekti holatida 
ko‘rib chiqish mumkin emas. 
Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida 
majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda boshqaruvning 
ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik qiladilar. Iqtisodiy 
munosabatlarga 
asoslangan 
boshqaruv 
munosabatlari 
keng 
tarqalgandirlar. 
Munosabatlarning 
quyidagi 
ikki 
turi 
boshqaruv 
uchun 
prinsipial 
bo‘ladi: 
assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida mehnatni 
taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va mulk egalari 
va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga kelgan yollash 
munosabatlari (to‘lov munosabatlari). 
Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat, boshqa 
tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga ehtiyoji va 
imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi. 
Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga ko‘ra 
ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv faoliyati 
jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga qaratilgan bo‘ladi. 
Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan 
tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli 
kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan, ikkinchidan, 
boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning yordamida 
buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni boshqaruv 
obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi bilan asoslanadi. 
Masalan, agar boshqaruv obekti ishlab chiqarish vositalarining mulk egasi bo‘lmasa, 
unda uning boshqaruv buyruqlarini bajarishga tayyorligi uning ehtiyoji buning natijasida 
qanchalik qanoatlanishiga bog‘liq bo‘ladi, buyruqni bajarish imkoniyati esa uning ishlab 
chiqarish imkoniyatlari bilan bog‘langan. Bu holda boshqaruv obekti va sub’ekti 
o‘rtasidagi ziddiyatni hal qilish uchun rag‘batlantirish mexanizmini ishlab chiqish 
ziddiyat nazardan tashqarida qoladi. Shuning uchun boshqaruv ob’ektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi kanchalik to‘lik hisobga olinmasin, agar ular faqat samaraliroq boshqaruv ta’sirlarini qidirish uchun asos sifatida ko‘rib chiqilsa, boshqaruv imko- niyatlarini baholash boshqaruvni amalga oshirishning haqiqiy imko- niyatlariga adekvat bo‘lmaydi. Demak, boshqaruvni faqat boshqaruv sub’ekti holatida ko‘rib chiqish mumkin emas. Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda boshqaruvning ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik qiladilar. Iqtisodiy munosabatlarga asoslangan boshqaruv munosabatlari keng tarqalgandirlar. Munosabatlarning quyidagi ikki turi boshqaruv uchun prinsipial bo‘ladi: assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida mehnatni taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va mulk egalari va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga kelgan yollash munosabatlari (to‘lov munosabatlari). Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat, boshqa tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga ehtiyoji va imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi. Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga ko‘ra ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv faoliyati jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga qaratilgan bo‘ladi. Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan, ikkinchidan, boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning yordamida buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni boshqaruv obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi bilan asoslanadi. Masalan, agar boshqaruv obekti ishlab chiqarish vositalarining mulk egasi bo‘lmasa, unda uning boshqaruv buyruqlarini bajarishga tayyorligi uning ehtiyoji buning natijasida qanchalik qanoatlanishiga bog‘liq bo‘ladi, buyruqni bajarish imkoniyati esa uning ishlab chiqarish imkoniyatlari bilan bog‘langan. Bu holda boshqaruv obekti va sub’ekti o‘rtasidagi ziddiyatni hal qilish uchun rag‘batlantirish mexanizmini ishlab chiqish
 
 
zarurdir. Agar boshqaruv ob’ekti mulk egasi bo‘lsa, unda boshqarish imkoniyati 
boshqaruv ob’ektining ham mulk egasi, ham ijrochi sifatidagi bir vaqtdagi manfaatlarini 
biriktirish mexanizmi bilan beriladi, bunda mulk egasining manfaatlari ustunlik qiladi. 
Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi 
tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb ataladi. 
Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi kerak: 
 yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish; 
 ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning 
tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish; 
 korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga 
operativ javob qaytarish; 
 tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash; 
 tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;  
 fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash; 
 o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish. 
Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi. Aloqalar 
to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi mumkin. 
To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv 
buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu 
boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir. 
Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan tashqari 
rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi, bilimlar va 
ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining o‘zining oldiga qo‘ygan 
maqsadlariga 
erishish 
bo‘yicha 
bitta 
darajadagi 
sub’ektlarning 
harakatlari 
mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham mavjud. Dioganal aloqa, 
masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud 
bo‘ladi. 
Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va 
boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari 
aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin. 
O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani belgilaydilar. 
Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu o‘zlarining oldilariga 
zarurdir. Agar boshqaruv ob’ekti mulk egasi bo‘lsa, unda boshqarish imkoniyati boshqaruv ob’ektining ham mulk egasi, ham ijrochi sifatidagi bir vaqtdagi manfaatlarini biriktirish mexanizmi bilan beriladi, bunda mulk egasining manfaatlari ustunlik qiladi. Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb ataladi. Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi kerak:  yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish;  ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish;  korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga operativ javob qaytarish;  tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash;  tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;  fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash;  o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish. Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi. Aloqalar to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi mumkin. To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir. Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan tashqari rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi, bilimlar va ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining o‘zining oldiga qo‘ygan maqsadlariga erishish bo‘yicha bitta darajadagi sub’ektlarning harakatlari mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham mavjud. Dioganal aloqa, masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud bo‘ladi. Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin. O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani belgilaydilar. Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu o‘zlarining oldilariga
 
 
qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari, bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi, 
ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani 
tashkilot, texnologiya va boshqaruv usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy-
vazifaviy deb ataladi va boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi. 
Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari bo‘ladilar: 
- boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish; 
- boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari; 
- boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar. 
          Tashqi   
muhit 
 
         
Kirish                 chiqishkch Chiqish     Chiqish 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Teskari 
   aloqa 
 
 
2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi 
Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab oladi, 
ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy manfaatlar, 
milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda ob’ektiv sodir 
bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan ushbu tizimchaning 
roli keskin o‘sadi. 
Менежмент- 
нинг илмий 
ёндашувлар  
тамойиллариус
уллар  
Вазифавий тизимча 
Бошқарувчи тизимча 
 
 
Таъминлочи  
тизимча 
 
 
Мақсадий 
тизимча 
qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari, bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi, ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani tashkilot, texnologiya va boshqaruv usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy- vazifaviy deb ataladi va boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi. Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari bo‘ladilar: - boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish; - boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari; - boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar. Tashqi muhit Kirish chiqishkch Chiqish Chiqish Teskari aloqa 2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab oladi, ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy manfaatlar, milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda ob’ektiv sodir bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan ushbu tizimchaning roli keskin o‘sadi. Менежмент- нинг илмий ёндашувлар тамойиллариус уллар Вазифавий тизимча Бошқарувчи тизимча Таъминлочи тизимча Мақсадий тизимча
 
 
Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha bo‘ladi. 
Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga intilish, ilg‘or 
g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq etish kabi sifatlarni 
vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib o‘tilgan sifatlarni aks 
ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va amalga tadbiq etilishiga 
yordam beradi. 
Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv tizimini 
muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi uni 
rivojlanishini ta’minlaydi. 
R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif etadi 
(2.2. – rasm)             
Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining tarkibiy 
qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini oshirish, 
resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab chiqarishni tashkiliy-
texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof-muhitni muhofaza qilish. 
Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga 
oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy ta’minot. 
Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing, 
rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va tartibga 
solish. 
Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga 
quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish, 
menejmentning sotsiologiyasi va 
psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni qabul 
qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat. 
 
2.3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 
Menejmentning 
samaradorligi 
ko‘proq 
darajada 
ilmiy 
yondashuvlar 
va 
tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda menejmentga 
nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi., bu uni tushunishni 
“torligi” bilan izohlanadi. 
Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha bo‘ladi. Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga intilish, ilg‘or g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq etish kabi sifatlarni vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib o‘tilgan sifatlarni aks ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va amalga tadbiq etilishiga yordam beradi. Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv tizimini muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi uni rivojlanishini ta’minlaydi. R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif etadi (2.2. – rasm) Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining tarkibiy qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini oshirish, resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab chiqarishni tashkiliy- texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof-muhitni muhofaza qilish. Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy ta’minot. Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing, rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va tartibga solish. Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish, menejmentning sotsiologiyasi va psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni qabul qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat. 2.3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari Menejmentning samaradorligi ko‘proq darajada ilmiy yondashuvlar va tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda menejmentga nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi., bu uni tushunishni “torligi” bilan izohlanadi.
 
 
Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov 
bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini belgilashga 
imkon beradi. (2.1- jadval). 
Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin. 
Boshqaruv 
jarayonlarini 
aniq 
ob’ektlarini 
boshqarish 
jarayonida 
boshqaruv 
sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari va 
qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin. 
 
 
 
 
2.1-jadval 
Menejmentga nisbatan yondoshuvlar 
 
Nomi  
Qisqacha mazmuni 
Ma’muriy  
 
 
Qayta ishlab  
chiqaruvchi 
 
Dinamik 
 
 
Integratsiyali 
 
Miqdoriy  
 
 
Majmuaviy  
 
Marketingli  
Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment tiziminin
vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga solinadi 
Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini kamroq xarajatl
bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab chiqarishni doimo qaytada
boshlashga mo‘ljallangan 
Dinamik yondoshuvda boshqaruv ob’ekti dialektik rivojlanishda, saba
natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda ko‘rib chiqiladi 
Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv tiziminin
elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi 
Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va muxandisl
hisoblashlar yordamida miqdoriy baholashdan foydalanishdan iboratdir 
Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy ijtimoiy v
boshqa jihatlari hisobga olinadi 
Marketing yondoshuvi boshqaruvchi tizimchalarni iste’molchi- g
qaratishni ko‘zda tutadi 
Me’yoriy yondoshuvda boshqaruvdagi me’yorlar va normativl
belgilanadi 
Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini belgilashga imkon beradi. (2.1- jadval). Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin. Boshqaruv jarayonlarini aniq ob’ektlarini boshqarish jarayonida boshqaruv sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari va qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin. 2.1-jadval Menejmentga nisbatan yondoshuvlar Nomi Qisqacha mazmuni Ma’muriy Qayta ishlab chiqaruvchi Dinamik Integratsiyali Miqdoriy Majmuaviy Marketingli Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment tiziminin vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga solinadi Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini kamroq xarajatl bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab chiqarishni doimo qaytada boshlashga mo‘ljallangan Dinamik yondoshuvda boshqaruv ob’ekti dialektik rivojlanishda, saba natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda ko‘rib chiqiladi Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv tiziminin elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va muxandisl hisoblashlar yordamida miqdoriy baholashdan foydalanishdan iboratdir Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy ijtimoiy v boshqa jihatlari hisobga olinadi Marketing yondoshuvi boshqaruvchi tizimchalarni iste’molchi- g qaratishni ko‘zda tutadi Me’yoriy yondoshuvda boshqaruvdagi me’yorlar va normativl belgilanadi
 
 
 
Me’yoriy  
 
Ahloqiy  
 
Jarayonli  
 
Tizimli  
 
Vaziyatli  
 
Vazifaviy  
Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga yorda
berishdan iboratdir. 
Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning majmua
sifatida ko‘rib chiqiladi 
Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq elementlarnin
majmuasi sifatida qaraladi 
Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi aniq vaziy
bilan belgilanishi nazarda tutiladi 
Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish uchu
bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib chiqilishid
iborat bo‘ladi 
 
Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911 yilda 
“Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni bajarish asoslari 
va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy mehnatlarini 
boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan: 
 ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv; 
 ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv; 
 ishchilar bilan kooperatsiyalashish; 
 natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash. 
Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda “Umumiy va 
sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini shakllantirilgan holda 
ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini shakllantirgan, boshqaruv 
vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi 
(2.2. - jadval). 
                             2.2 - jadval 
Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha) 
Tamoyil  
Tamoyilning mazmuni 
Me’yoriy Ahloqiy Jarayonli Tizimli Vaziyatli Vazifaviy Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga yorda berishdan iboratdir. Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning majmua sifatida ko‘rib chiqiladi Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq elementlarnin majmuasi sifatida qaraladi Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi aniq vaziy bilan belgilanishi nazarda tutiladi Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish uchu bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib chiqilishid iborat bo‘ladi Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911 yilda “Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni bajarish asoslari va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy mehnatlarini boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan:  ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv;  ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv;  ishchilar bilan kooperatsiyalashish;  natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash. Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda “Umumiy va sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini shakllantirilgan holda ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini shakllantirgan, boshqaruv vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi (2.2. - jadval). 2.2 - jadval Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha) Tamoyil Tamoyilning mazmuni
 
 
Mehnat taqsimoti  
 
 
Vakolatlar va 
javobgarlik  
Intizom  
 
 
Yakka hukmronlik 
 
Harakatlar birligi  
 
Shaxsiy manfaat-larni 
bo‘ysindiri-lishi  
Xodimlarni muko-
fatlash 
Markazlashtirish 
 
 
 
 
Qoyali zanjir 
 
 
Tartib  
 
Adolat  
 
Xodimlarning  
barqarorligi 
 
Tashabbus  
Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos-lashtiri
(ishlovchilarning harakatlari yo‘naltiriladigan maqsadlar soni
qisqartirish hisobiga) 
Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega bo‘li
uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak 
Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari kera
menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli jazolar
qo‘llashlari kerak 
Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq oldida hiso
beradi 
Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga bi
lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari kerak 
Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan ustunlik- ka egal
 
Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli mukofotni olinis
Boshqaruvchi 
markazga 
ega 
tashkilotdagi 
yagona 
tarti
Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘
nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar (hukmronli
javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak 
Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar uzatiladi v
ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi kommunikatsiyalar amalg
oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”) 
Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish joyida 
Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir bosqichid
hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak 
Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan sodiqligi
o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador- likni pasaytiradi
Ishlovchilarni ularga topshirilgan vakolatlar va bajarilayotgan ishla
doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab chiqishga rag‘batlantirish. 
Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar birligi
ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”) 
Mehnat taqsimoti Vakolatlar va javobgarlik Intizom Yakka hukmronlik Harakatlar birligi Shaxsiy manfaat-larni bo‘ysindiri-lishi Xodimlarni muko- fatlash Markazlashtirish Qoyali zanjir Tartib Adolat Xodimlarning barqarorligi Tashabbus Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos-lashtiri (ishlovchilarning harakatlari yo‘naltiriladigan maqsadlar soni qisqartirish hisobiga) Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega bo‘li uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari kera menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli jazolar qo‘llashlari kerak Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq oldida hiso beradi Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga bi lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari kerak Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan ustunlik- ka egal Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli mukofotni olinis Boshqaruvchi markazga ega tashkilotdagi yagona tarti Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘ nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar (hukmronli javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar uzatiladi v ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi kommunikatsiyalar amalg oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”) Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish joyida Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir bosqichid hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan sodiqligi o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador- likni pasaytiradi Ishlovchilarni ularga topshirilgan vakolatlar va bajarilayotgan ishla doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab chiqishga rag‘batlantirish. Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar birligi ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”)
 
 
 
 
Korporativ ruh 
 
Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus tajribasini 
umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab chiqqan. Uning 
fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal qilishlari kerak. Boshqaruv 
tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan 
davom ettirilgan. 
Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan 
nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning barcha 
bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi.  
Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari, 
boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal qilish 
zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi baholashning 
mezonlariga aylanadilar. 
  Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib 
o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish zarur, 
ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar: 
 boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq 
biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish o‘rtasidagi 
muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak); 
 tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining 
ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi va 
qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak); 
 boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga erishish 
uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va boshqa 
xarajatlarni chegaralash zarur); 
 boshqaruvning samaradorligi; 
 boshqaruvning insonparvarligi; 
Korporativ ruh Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus tajribasini umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab chiqqan. Uning fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal qilishlari kerak. Boshqaruv tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan davom ettirilgan. Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning barcha bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi. Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari, boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal qilish zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi baholashning mezonlariga aylanadilar. Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish zarur, ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar:  boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish o‘rtasidagi muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak);  tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi va qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak);  boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga erishish uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va boshqa xarajatlarni chegaralash zarur);  boshqaruvning samaradorligi;  boshqaruvning insonparvarligi;